r Voor GERO Een teleurgesteld man krïofiaVo^ Molendijk te Nieuwe Tonge De Fruitcentral Centrale Veiling Middelharnis Uienveiling V. 25gte Jaargang Zaterdag 22 November 1952 Nó. 2167 CHR. WEEKBLAD OP GEEEFOEMEERDE GEONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN voorkomt tin geneest Lijkdicht op een „zalige ^o&r&'ér MEDITATIE HEFZIBAH Justitie houdt toezicht op reclame-acties N.V. SLAVENBURG'S BANK Zuid Hollandse subsidie op kankerbestrijding ^«t het enót 1 0r=» naar J. KEUVELAAR Vereniging van Suiker zieken vergaderde ie Ouddorp Hoe het vroeger was J Bond van Ned. Herv. Vrouwenverenigingen op G.G. tt B. V. d. VEER SOEPGROENTE P.T.T. voerde besprekin gen in Mexico RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729 ABONNEMENTSPRIJS: t 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. By contract speciaal tarief. Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bijna zeven jaar heeft hij deze betrek king bekleed. Een goede betrekking. Een ruim salaris. Een tractement van 150.000. Belastingvrij. .Dat zegt ook heel wat. En dat voor een arme jongen, die zich van een onbekende arme jongen heeft opgewerkt tot een der hoogste waardigheden in het internationale po litieke leven. Tot secretaris-generaal van (Je Verenigde Naties. Tot die hoogte heeft zich de arme Noorse jongen Trygve Lie opgewerkt. En nu gaat hij heen. Als een teleurgesteld man, die er meer dan genoeg van heeft. De teleurstelling van die man moet we! hevig zijn dat hij een zo goed be taalde betrekking er aan geeft. Volgens zijn verklaring hebben de Russen hem het leven als secretaris-generaal onmo gelijk gemaakt. De Russen bij wie hij vroeger in groot aanzien stond. In Mos kou en andere Russische steden werd hij met gejuich en eerbewijzen ontvangen. Geen wonder, het was in de familie. Eén. in de grond van revolutionnaire begin selen. Als socialist was hij familie van het communistisch regiem. De commu nistische machthebbers hadden blijkbaar goede verwachtingen van hem gekoes terd voor hun strevingen. Daarin zijn ze teleurgesteld. Tot een werktuig van het Communisme heeft Trygve Lie zich niet verlaagd. De oorlog in Korea moest hem partij doen kiezen. In dit confUct tussen het Communisme en de vrije landen moest hij wel kleur bekeilnen. Daar kon de secretaris-generaal van de Verenigde Naties niet aan ontkomen. En hij koos yoor het Westen. Hij veroordeelde de politiek van Rusland in Korea. Sedert die tijd heeft hij het bij Rus land verbruid. Werd hij door de Russen volkomen genegeerd. En door de ande ren onvoldoende gesteund. Hoe gaat dat in de grote politiek'. Vaak wil men de kool en de geit sparen. Mogelijk is hij van het standpunt uitgegaan, dat hij voor een toenadering tussen het Oosten en het Westen in de'weg staat. En zo is hij heengegaan. De teleurstelling moet wel hevig zijn om zo'n goede betrekking vaarwel te zeggen. De secretaris-generaal is teleur gesteld. Het zal de laatste teleurstelhng niet zijn. De Verenigde Naties is als de Volkenbond weleer een uiting van de menselijke geest, die zich los wil maken van God en Zijn Woord. Voor God en Zijn Woord is er geen plaats. De mens zal het doen. De groten der aarde zullen de wereld regeren. Van een Godsrege ring wil men niet weten. De mens zit er op de troon. Teleurstelling kan niet uitblijven. Deze man is er een voorbeeld van. Zeker hoeft de man in humanis tische zin met grote verwachting zijn taak aanvaard. Teleurgesteld moet hij zijn ontslag nemen. Zo zal het iedereen gaan die op- de mens zijn vertrouwen stelt. God blaast in de hovaardij van de mensen. God er buiten sluiten gaat niet. De Heere zal het laatste woord hebben. obleUa Begeerd predikant. In de 18e eeuw was het gewoonte om op elke bijzondere gebeurtenis een ge dicht te maken, inzonderheid wanneer het over kerkelijke zaken ging. Veel dichterlijke waarde hadden dergelijke stukjes poëzie in de regel niet. Maar toch kunnen we achteraf blij zijn, dat ze vervaardigd werden want daardoor we ten we soms wat af van de bezongen persoon of gebeurtenis. Zeer talrijk zijn de gedichten op predi kanten, naar de aard van de tijd echter lang niet vrij van overdrijving. Wij zul len er zo af en toe een staaltje van geven en beginnen met een lijkdicht op het afsterven van Gerardus Sandifort, predikant te 's-Gravenhage. Ds. Sandifort was geboren te Goede- reede (volgens het predikantenregis- ter in Den Haag, te Ouddorp) in Novem ber 1709, „uit brave en godvruchtige ouders." Hij studeerde aan de academiën te Harderwijk en te Leiden en werd op 22 Mei 1735 bevestigd in zijn eerste ge meente Ooster- en Wester-Blokker bij Hoorn. Vervolgens diende hij de gemeen ten van Harderwijk (1738), Deventer (1739), Dordrecht (1740) en Den Haag (van 27 Dec. 1744 tot aan zijn overlijden op Oudejaarsdag 1757). De zoon van Goeree was een begeerd predikant, hetgeen al blijkt uit zijn standplaatsen. In Dordrecht staande werd hij driemaal achtereen te Haarlem beroepen. Ds. Sandifort was gehuwd met Geertrui Helena Snellen, dochter van de burgemeester van Den Briel. Het overlijden van ds Sandifort op de laatste dag des jaars sprak natuurlijk heel sterk tot de verbeelding van de menserf. Bovendien was hij pas 48 jaar oud. Dat op deze manier de gevierde predikant zijn ambtsbediening beëindig de trof velen. Onder de indruk van dit sterven schreef „Gy zult genoemd worden: Mijn lust is aan haar." Jesaja 62 4. Jesaja wordt genoemd: de Adelaar met het vlammend oog. Jesaja's profetie is een zang, een God loven op het orgel; waarin afgewisseld worden de sombere tonen van Gods ge rechtigheid met de blijde tonen van Gods genade. Ze vloeien samen in een hymne der magnalia of deugden Gods. In Jesaja 62 zijn toorn en gericht voorbij gegaan om plaats te maken voor de liefelijkheid der genade Gods. Mocht Hosea getuigen: Ik zal zeggen tot Lo Ammi: Gij zijt Mijn volk en dat zal zeggen: O, mijn God! Jesaja zeide tot Israël. Tot U zal niet meer gezegd worden de v e r 1 a t en e, maar gij zult genoemd worden: „Mijn lust is aan haar." Van waar die omkering? Is niet de naam van deze ziener: Je saja, Vv^at betekent: Verlossing is Jah we" en profeteert hij niet van Jesjoed, Jezus, de Zaligmaker? Heeft deze pro feet niet ruim mogen zien de verlossing die in Christus is voor het geestelijk Is raël? Hoor maar: Een Zoon is ons gegeven, een Kind is ons' geboren! En in Jesaja 53 7: Als een lam werd Hij ter slach ting geleid en als een schaap dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders alzo deed Hij zijn mond niet open, opdat Sions heerlijkheid bevestigd zou worden: Zingt vrolijk gij onvruehtbaren, maakt geschal met vrolijk gezang. Wonder van genade! Dat Israël, die Azuba verlatene zou nu worden: Hefzibah, Mijn lust is aan haar. Wat was er aan Israël, dat de Heere hen aanzag en Zijn lust kon opwekken? Wordt Israël niet getekend als een on tuchtige en overspelige vrouw? Haar nek een ijzeren zenuw en haar voor hoofd koper? Geen andere toon wordt er gehoord dan schuldig en nog eens schuldig. Hoe is het dan mogelijk, dat God lust kon hebben aan zo'n volk? Jesaja geeft ons de verklaring: want de Heere heeft een lust aan U. Dit woordje ,,want" moet toch inleiden, waarom het zo is. Vraagt eens naar dat „waarom" aan Israël? Of aan de Kerk des Heeren? Ge zult ten antwoord krijgen: ik weet het niet! 't fWas Zijn eeuwig welbehagen lust aan zo'n walgelijk schepsel te heb ben. Vraagt het de Zone Gods; de Vader heeft het voor de wijzen en verstandigen verborgen en het de kinderkens geopen baard. Waarom zullen hoeren en tollenaars voor gaan in het koninkrijk der heme len? O dat waarom; bij de mensen is dat vaak een ergernis, vooral bij de vro me Joden. Ik hoor die nette brave zoon (in eigen ogen) al zeggen: Gij hebt mij nog nooit een bokje gegeven, om met mijn vrienden vrolijk te zijn. Let wel: met zijn vrienden buitenshuis, maar niet in het huis zijns vaders! Maar weet U waarom lezer In Lucas 10 wordt het raadsel opge lost door Christus Zelf gesproken: Ja Vader, alzo is geweest het welbehagen voor U. O, diepte des rijkdoms! Hoe wónder- groot is die verborgenheid der Godzalig heid! Het v/elbehagen des Vaders -in Jesjoed Jezus; de Vader verzoend in de offerande des Zoons. Wanneer Zacharia spreekt van de Spruit die 's Heeren Tempel zal bouwen, zegt hij: de raad des Vaders zal tussen die beide wezen. Van die Vrederaad zegt: Paulus in Galaten 3 17: ,,Het verbond,, dat te voren van God bevestigd is op Christus." Dientengevolge de voor-ver- ordinering Gods, wat Hij komt te be vestigen met de voortreffelijke naam: Hefzibah, Mijn lust is aan haar. Dit beeld worcft gedurig in de Heilige Schrift herhaald. Vraagt het de Bruide gom, wat Hem in de bruid bekoorde, waarom Hij juist haar verkoor. Vraagt het de bruid, waarom het juist op haar gemunt was. Ik ben zwart, roept de bruidskerk uit, maar door de genade Gods mag ze er bij zeggen: doch liefe lijk! Dat is het wonder: Schande was haar deel en haar kleeq|, was bezoedeld door de zonde maar nu draagt ze een koninginnekleed! Daarom klinkt het lied van Gods Kerk op aarde: Door U, door U alleen, Om 't' eeuwig welbehagen! Volgende week hopen we te bezien, waarin de koninklijke waardigheid van Gods Kerk uitblinkt. Middelharnis. Ds. G. Zwerus Volgens de ambtenaar O.M. bij het kantongerecht te Amsterdam zal er bij reclame-acties streng worden toegezien, of deze niet in overtreding zijn met de loterijwet. Tegen overtreders van de Loterijwet zal proces-verbaal worden opgemaakt. Tevens bestaat het gevaar dat de uitge loofde prijzen in beslag worden geno men. Volgens de jongste uitspraken van de Hoge Raad wordt onder „voldoening aan een voorwaarde" niet slechts ver staan het verrichten van een op geld waardeerbare prestatie, doch ook iedere prestatie waarvan de'aanlegger van de loterij een economisch voordeel kan ver wachten. Dit gaat zelfs zó ver, dat on der voorwaarde" ook valt, de enkele verplichting om een winkel te betreden voor het afhalen van een lot, prijsvi'aag- formulier of enig ander deelnemings- bewijs. Alle Bank- en Effectenzalcen KANTOREN: Rotterdam, Amsterdam, Haarlemi Den Haag, Amersfoort, Dord recht, Schiedam, Vlaardingen. Maas sluis. IJsselmonde, Zevenbergen. Middelharnis, Voorstraat 7, Tel. 2138 Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol land hebben de Provinciale Staten, vaji deze provincie voorgesteld aan de Ne derlandse Vereniging tot Steun aan het Koningin Wilhelminafonds voor de kan kerbestrijding over 1953 en volgende jaren tot wederopzegging een provinci ale bijdrage te verlenen van een halve cent per inwoner der provincie en per jaar. ds Willem ten Rye, neef van ds Sandi fort, predikant te Sint Pancras het vol gende gedicht, dat de vorm van een son net heeft. De verpersoonlijking van de dood, die ons een beetje vreemd aan doet, was in die dagen zeer in trek. „'t Duurbaar leven" Toen 't Oude was voorby en velen 't duurbaar leven Den eersten dag des Jaars opnieuw wiert toegedeelt. Stond juist de Dood gereed om, als een Dief, die steelt, Den veegen Mensch terstond den adem te doen geven. Ach my! zyn Zeissen word geweldig aangedreven. Help God! wie is 't die hier zo ylings nederstort? Helaas! het is myn Oom, Gerardus Sandifort. Een man alom beroemd, hierom thans onbeschreven. O Zalige Goereër! Hoe treuren om uw Lyk Zoo bey de Blokkers, als 't vermaarde Harderwyk. Ook Deventer en Dort en Brielsche en Haagsche vrinden. Geen wonder. Dit verlies maakt onze smerten groot. Maar stilGy ligt gerust in Abrams zagten schoot. Jehova gunn' ons daar alkand'rfen weer te vinden. De brede en smalle weg. Een schildery met veel fouten Mis leiding Ds. Theodorus van der Groe tekent beter! Op onze eilanden kan men in meerdere gezinnen (als een erfstuk) nog de min of meer verouderde plaat ,,De brede en smalle weg" aan de muur vinden. De tekenaar is destijds waarschijnlijk geïn spireerd door het Schriftwoord uit Mat- theüs 7 13 en 14: „Gaat in door de enge poort, want v/ijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt en velen zijn er, die door dezelve ingaan. Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt en wei nigen zijn er, die dezelve vinden." Bij uw waarnemer thuis hing ook zo'n plaat en als jongen had hij daar diep respect voor. Er ging iets fascinerends van uit: op de brede weg gingen de pretmakers en de kermisklanten, die naar het verderf leidde en op de smalle weg de tobbers en de Zwoegers, (zo ge zien allen vreugdeloze mensen) die aan het eind de hemelstad binnen gingen. Wij hebben onlangs deze plaat weer eens in handen gekregen en bij nadere beschouwing wijken de woorden uit bo vengenoemde tekst toch wel veel af van de voorstelling op de plaat. Er kleven veel fouten aan. In de eerste plaats is het niet zo, dat degenen die in waarheid de smalle weg bewandelen tot de tojabers, tot d« vreug delozen behoren. Is het niet zo, dat Gods ware volk bij tijden met vreugde water mag scheppen uit 'de f ontsiinen des heils? Dat ze kennen een vreugde in God, naar waarde nooit te danken? Dan zeggen die smalle-weg-bewande- laars met Lodenstein: ,,'t Hoofd omhoog- en 't hart naar boven, hier beneden is het niet!" Dan lopen ze niet met het hoofd omlaag, gekromd als een bieze, maar kennen hier al een vreugde die de wereld niet kent, nooit geproefd of gesmaakt heeft. Er is ook een andere eenzijdigheid in de tekening van de brede weg. Het zijn immers niet enkel de pretmakers, de sabbats-schenders, de brooddronkenen en de wellustelingen die deze weg be wandelen. Gaan er op die weg, die naar het verderf voert, niet even zo veel of misschien nog meer, die wèl de Chris ten-naam dragen, maar slechts naam christen zijn? Mondbelijders zou Bunyan zeggen, hypocrieten, die alleszins deugd zaam leven, die de mond vol hebben van godsdienst, maar toch leven buiten God en de Heere Jezus Christus. Dat heeft de tekenaar van die plaat niet v/eten uit te beelden. Dat is ook niet doenbaar. De hypocrieten zijn zeer moeilijk te onderscheiden en op een plaatje kan men ze niet tekenen. Theodorus v. d. Groe had daar meer slag van; in zijn tweedelig werk „Toets steen der v,^are en valse genade" brengt hij ze beter op papier! Daar staan U en ik ook in beschreven, want het is van tweeën één, öf het is echt, öf het is vals. Die Toetssteen tekent het duidelijker, dan die mooie gekleurde plaat. Het woord hypocriet is een Grieks woord, het betekent: toneelspeler. Wijl ze zich anders voordoen dan ze zijn, wordt in het N. Test. van „geveinsden" gesproken. Wordt iemands geveinsdheid openbaar, dan is hij niet langer een hy pocriet, maar een ongelovige. In een Chr. encyclopaedie las ik er van: „aan gezien in de kerk op aarde hypocrieten onder de ware gelovigen gemengd zijn, moet tot hun ontdekking steeds ver maand worden tot zelfbeproeving en de ware oprechte bekering tot God worden gepredikt." Ze zijn dus niet op de smalle, maar op de brede weg. Er is echter nog een veel grotere fout op die plaat. Ze geeft de in druk, dat we ons in drieërlei positie kunnen bevinden: op de brede weg, op de smalle weg en vóór de twee poorten op het plein! Dat is gruwelijke mislei ding; een derde weg is er niet! Ieder mens staat óf in vijandige verhouding tot God (óók bij uitwendige vroomheid) öf in verzoende betrekking tot God door Jezus Christus. Zijn we niet door die enge poort ingegaan, dan zijn we op de brede weg het is één van twee. Al leen in de weg van wedergeboorte en waarachtige bekering gaan we in door die enge poort. Bovendien lijkt het op de plaat zo, als men op de brede weg is, dat de overgang naar de smalle weg is afgesloten. Zó is het gelukkig niet! Op elk punt van de brede weg is er Gode zij dank de moge lijkheid nog om op de smalle weg over te gaan. Al moeten we nooit denken, dat we eerst maar naar hartelust de brede weg kunnen bewandelen en dat we dan later de overgang wel eens kunnen ma ken! Dat is een gevaarlijk standpunt. ,,Gaat in door de enge poort" wordt ons nog toegeroepen. De poort is èng; ons willen begeert anders, ons vlees kiest niet voor de enge poort. We willen van nature een brede en een gemakke lijke weg. Maar het einde is het ver derf. De smalle weg is er een voor kruis dragers, 't Is een weg van zelfverloo chening, maar toch de weg ten leven. Wie op die weg is, zelfs de dwaas zal er niet dwalen. De tocht moge vaak moeilijk zijn, maar zij die er op zijn dragen toch hun kruis wel eens met vreugde, want aan het eind zijn ze de beslommeringen te boven en wacht hun de kroon der heerlijkheid. WAARNEMER CASSETTE'S uit voorraad van 37.20 tot 1351.85 Op 17 November 1952 heeft de afde ling Goeree en Overflakkee van de Ne derlandse Vereniging van Suikerzieken een propaganda-avond gehouden te Oud dorp Z.H. in de Oude School. Deze avond was hoofdzakelijk belegd voor de suiker patiënten uit Ouddorp, Goedereede en Stellendam. De Voorz. der afdeling dhr. H. W. Koole opende de vergadering en riep de aanwezigen en in het bijzonder Dr. Jes- surun en de heer van Sorge een hartelijk welkom toe. Spreker gaf een uiteenzet ting van de .moeilijkheden, waarmede men te kampen heeft, alvorens een avond als deze kon worden gehouden. Een groot percentage op ons eiland is nog geen lid van de N.V.S. aldus ging spreker verder. Hij gaf de aanwezigen de raad zich aan te sluiten bij de afde ling, dus m.a.w. lid te worden van de N.V.S. om zodoende te komen tot een afdeling, die van zich kan laten spreken. Vervolgens kreeg Dr. C H. Jessurun liet woord. Spreker begon met te zeg gen, dat hij het op de vorige vergadering te Middelharnis had gehad over de ont dekking en het gebruik van de insuline, vandaag wilde hij het eens hebben over het dieet houden van een suikerpatiënt. Dieet houden is voor een suikerpatiënt wel één van de belangrijkste dingen al dus spreker, waar in de practijk zeer weinig van terecht komt. Spr. stond vervolgens enige ogenblikken stil bij de vraag: „Wat is suikerziekte", en gaf daarna enige voorbeelden van levens middelen, waarin veel koolhydraten zit ten en dus schadelijk voor de gezond heid zijn, wanneer men zich niet houdt aan het dieetvoorschrift. Hij noemde eveneens enkele artikelen, die niet zo gevaarlijk zijn maar waarin men zich toch moet beperken o.a. vlees en vis. De Molendijk te Nieuwe Tonge heeft de laatste 50 jaar grote verande ringen ondergaan, zoals op onderstaand plaatje te zien is. Het huis met de schuur rechts was vroeger van de Wed. Jan Kattestaart. Hiernaast, gescheiden door een ijzeren hek, woonde de heer Goris Verweij met zijn zuster. Het huis was precies eender, maar naar de andere kant gebouwd. Deze mensen zijn reeds alle overleden. (50 jaar geleden) Het huis van de Wed. Kattestaart is afgebroken en opnieuw opgebouwd en wordt thans door een zoon van wijlen Wed. J. Kattestaart bewoond. Het lapje tuin er voor werd door de andere zoon bebouwd, ook een huis met schuur, waarin thans de Wed. Jb. Kattestaart woont, aangezien haar man ook is overleden. Het huis naar de andere kant ge bouwd is ook veranderd. De gevel is naar de voorkant gebracht en aan weerszijden naast de schuur en naast het huis zijn huizen gebouwd. Links is een grote schuur zichtbaar; hieraan grensde een groot woonhuis, dat werd bewoond door Gebrs. Hee- mes. Eén der gebroeders is overleden, de andere is bijna 90 jaar oud. Het huis staat er nog en wordt bewoond door de heer A. Visbeen. Op een klein stukje na is heel de schuur afgebroken en op die plaats, tot bijna aan de Molen toe zijn hui zen gebouwd. Dit oude aanzicht is dus geheel verdwenenen en de Mo lendijk heeft hier een geheel ander aspect gekregen. Op de molen, die slechts ten dele zichtbaar is, komen we later bij een andere kiek nog eens terug. Wie heeft voor ons van Nieuwe Tonge andere oude kiekjes te leen? Spr. drukte de aanwezigen op het hart zich streng aan het dieet te houden ter voorkoming van eventueel later optre dende afwijkingen van allerlei aard. Hij raadde de aanwezigen aan vooraf over leg te plegen met de huisarts alvorens op eigen houtje tot verandering van het dieet over te gaan. Tijdens de pauze werd gelegenheid tot het stellen van vragen gegeven. Hiervan werd geen gebruik gemaakt. Na de pauze voerde de heer H. van Sorge, voorzitter van de afdeling Rot terdam en omstreken der N.V.&. het woord. Spr. schetste de toestand, zoals die een dertig jaren geleden was. Een suikerpatiënt was toen een beklagings- waardig iemand, die zijn normale werk zaamheden niet kon verrichten. Geluk kig bleek de uitvinding van de insuline een heilzame oplossing, zodat thans ledere Ujder aan suikerziekte zich als een normaal mens tussen anderen kan bewegen. Volgens spr. wil de N.V.S. trachten de suikerpatiënten op te voe den tot goede patiënten, dit door ver spreiding van tijdschriften, wenken voor suikerzieken enz. Spr. vond de bestrij ding van de kwakzalverij van groot be lang. Hij wees verder op het houden van dieetcursussen voor suikerpatiënten en op de kinderuitzendingen door de N.V.S. Hij raadde de aanwezige suiker patiënten aan lid te worden van de N.V.S. De minimum contributie kon volgens spr. voor niemand een bezwaar zijn. Aan het slot van deze bijeenkomst dankt de voorz. de sprekers en allen, die tot het welslagen van deze avond hadden medegewerkt. De opkomst was bevredigend. Op 25 November a.s. zal een dergelijke avond te Dirksland (Be waarschool) en op 28 Nov. a.s. te Mid delharnis (Hotel Zaaijer) worden gehou den. Sprekers Dr. C. H. Jessurun en de heer H. van Sorge. Een ieder wordt aangeraden deze bijeenkomsten te be zoeken. Op D.V. Woensdag 3 Dec. a.s. hoopt deze pas opgerichte Bond 's middags om twee uur in de Marnixzaal, Domplein 4 te Utrecht de eerste Bondsdag te hou den. Als sprekers zullen optreden: Ds. W. L. Tukker te Delft met het onder werp: De vrouw in het gezin en Ds. Jac. Vermaas te Bodegraven met het onder werp: De vrouw buiten het gezin. Alle vrouwenverenigingen. Naai- en Zendingskransen enz. hebben toegang. Suit U zo spoedig mogelijk aan en be zoekt deze Bondsdag. Inlichtingen wor den verstrekt door Hervormd Bondsbu reau, Nassaulaan 42 te Hilversum. Heden verscheen het eerste nummer van het pas uitgegeven Bondsorgaan: „De Hervormde Vrouw". Abonnements geld 75 cent per kwartaal. Wordt abon- né, of vraagt proefnummer aan. If Telefoon 3682 Westdgk 36 MIDDELHARNIS DE SPECIAALZAAK voor GROENTEN, FRUIT en DELICATESSEN. Keurig opgemaakte Fruitmanden en Fruitschaaltjes. Vraagt onze geurige vers gesnecten Alle ingrediënten voor een Rijsttafel. Veiling van Dinsdag 18 November 1952 Cox Orange Pippin 644; Jonathan 10 19; Gieser Wildeman 13—16; Goud- reinet 11)17; Cómtesse de Paris 512; Witlof I 51—57; idem II 41-^3. Wenveillng van Dinsdag 18 Nov. 1952. Grove uien 21.51; Middel uien 21.99; Drielingen 24.51; Picklers 31.87; Stek- uien 2.37. Alles per 100 kg Aanvoer 16.000 kg. ETTENSE VEEMARKT. Etten en Leur, 19 Nov. 1952. Op de veemarkt werden aangevoerd 91 runde ren. De anvoer was ruimer met staande prijzen en de handel zeer levendig. De belangstelling was groot. Prijzen: Kalf koeien 6501025; Kalf vaarzen 500 SOO; Pinken 300—525; Guste koeien 500—775; Graskalveren 100—200; Paar den 400—750; Vette koeieö 2,50—3,00 per kilo geslacht. De heer F. A. Hofman, Hoofddirec teur Posterijen, die als vertegenwoordi ger van P.T.T. de Prinsenvlucht heeft meegemaakt, heeft met de Mexicaanse postautoriteiten besprekingen gevoerd over het postvervoer met de nieuwe luchtlijn en de mechanisatie van de Mexicaanse postdienst. Er bestond in Mexico grote beïang- steUing voor de bundelsluitmachine, een Nederlandse vinding, die door P.T.T. hier te lande wordt gebruikt.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1