r
Voor GERO
Een teleurgesteld
man
krïofiaVo^
Molendijk te Nieuwe Tonge
De Fruitcentral
Centrale Veiling
Middelharnis
Uienveiling
V.
25gte Jaargang
Zaterdag 22 November 1952
Nó. 2167
CHR. WEEKBLAD OP GEEEFOEMEERDE GEONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
voorkomt
tin geneest
Lijkdicht op een
„zalige ^o&r&'ér
MEDITATIE
HEFZIBAH
Justitie houdt toezicht
op reclame-acties
N.V. SLAVENBURG'S BANK
Zuid Hollandse subsidie
op kankerbestrijding
^«t het
enót
1
0r=»
naar J. KEUVELAAR
Vereniging van Suiker
zieken vergaderde
ie Ouddorp
Hoe het vroeger was J
Bond van Ned. Herv.
Vrouwenverenigingen
op G.G.
tt
B. V. d. VEER
SOEPGROENTE
P.T.T. voerde besprekin
gen in Mexico
RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729
ABONNEMENTSPRIJS: t 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
By contract speciaal tarief.
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
Bijna zeven jaar heeft hij deze betrek
king bekleed. Een goede betrekking.
Een ruim salaris. Een tractement van
150.000. Belastingvrij. .Dat zegt ook
heel wat. En dat voor een arme jongen,
die zich van een onbekende arme jongen
heeft opgewerkt tot een der hoogste
waardigheden in het internationale po
litieke leven. Tot secretaris-generaal van
(Je Verenigde Naties. Tot die hoogte
heeft zich de arme Noorse jongen
Trygve Lie opgewerkt. En nu gaat hij
heen. Als een teleurgesteld man, die er
meer dan genoeg van heeft.
De teleurstelling van die man moet
we! hevig zijn dat hij een zo goed be
taalde betrekking er aan geeft. Volgens
zijn verklaring hebben de Russen hem
het leven als secretaris-generaal onmo
gelijk gemaakt. De Russen bij wie hij
vroeger in groot aanzien stond. In Mos
kou en andere Russische steden werd hij
met gejuich en eerbewijzen ontvangen.
Geen wonder, het was in de familie. Eén.
in de grond van revolutionnaire begin
selen. Als socialist was hij familie van
het communistisch regiem. De commu
nistische machthebbers hadden blijkbaar
goede verwachtingen van hem gekoes
terd voor hun strevingen. Daarin zijn ze
teleurgesteld. Tot een werktuig van het
Communisme heeft Trygve Lie zich niet
verlaagd. De oorlog in Korea moest hem
partij doen kiezen. In dit confUct tussen
het Communisme en de vrije landen
moest hij wel kleur bekeilnen. Daar kon
de secretaris-generaal van de Verenigde
Naties niet aan ontkomen. En hij koos
yoor het Westen. Hij veroordeelde de
politiek van Rusland in Korea.
Sedert die tijd heeft hij het bij Rus
land verbruid. Werd hij door de Russen
volkomen genegeerd. En door de ande
ren onvoldoende gesteund. Hoe gaat dat
in de grote politiek'. Vaak wil men de
kool en de geit sparen. Mogelijk is hij
van het standpunt uitgegaan, dat hij
voor een toenadering tussen het Oosten
en het Westen in de'weg staat. En zo
is hij heengegaan.
De teleurstelling moet wel hevig zijn
om zo'n goede betrekking vaarwel te
zeggen. De secretaris-generaal is teleur
gesteld. Het zal de laatste teleurstelhng
niet zijn. De Verenigde Naties is als de
Volkenbond weleer een uiting van de
menselijke geest, die zich los wil maken
van God en Zijn Woord. Voor God en
Zijn Woord is er geen plaats. De mens
zal het doen. De groten der aarde zullen
de wereld regeren. Van een Godsrege
ring wil men niet weten. De mens zit
er op de troon. Teleurstelling kan niet
uitblijven. Deze man is er een voorbeeld
van. Zeker hoeft de man in humanis
tische zin met grote verwachting zijn
taak aanvaard. Teleurgesteld moet hij
zijn ontslag nemen. Zo zal het iedereen
gaan die op- de mens zijn vertrouwen
stelt. God blaast in de hovaardij van de
mensen. God er buiten sluiten gaat niet.
De Heere zal het laatste woord hebben.
obleUa
Begeerd predikant.
In de 18e eeuw was het gewoonte om
op elke bijzondere gebeurtenis een ge
dicht te maken, inzonderheid wanneer
het over kerkelijke zaken ging. Veel
dichterlijke waarde hadden dergelijke
stukjes poëzie in de regel niet. Maar
toch kunnen we achteraf blij zijn, dat ze
vervaardigd werden want daardoor we
ten we soms wat af van de bezongen
persoon of gebeurtenis.
Zeer talrijk zijn de gedichten op predi
kanten, naar de aard van de tijd echter
lang niet vrij van overdrijving. Wij zul
len er zo af en toe een staaltje van
geven en beginnen met een lijkdicht op
het afsterven van Gerardus Sandifort,
predikant te 's-Gravenhage.
Ds. Sandifort was geboren te Goede-
reede (volgens het predikantenregis-
ter in Den Haag, te Ouddorp) in Novem
ber 1709, „uit brave en godvruchtige
ouders." Hij studeerde aan de academiën
te Harderwijk en te Leiden en werd op
22 Mei 1735 bevestigd in zijn eerste ge
meente Ooster- en Wester-Blokker bij
Hoorn. Vervolgens diende hij de gemeen
ten van Harderwijk (1738), Deventer
(1739), Dordrecht (1740) en Den Haag
(van 27 Dec. 1744 tot aan zijn overlijden
op Oudejaarsdag 1757).
De zoon van Goeree was een begeerd
predikant, hetgeen al blijkt uit zijn
standplaatsen. In Dordrecht staande
werd hij driemaal achtereen te Haarlem
beroepen. Ds. Sandifort was gehuwd
met Geertrui Helena Snellen, dochter
van de burgemeester van Den Briel.
Het overlijden van ds Sandifort op de
laatste dag des jaars sprak natuurlijk
heel sterk tot de verbeelding van de
menserf. Bovendien was hij pas 48 jaar
oud. Dat op deze manier de gevierde
predikant zijn ambtsbediening beëindig
de trof velen.
Onder de indruk van dit sterven schreef
„Gy zult genoemd worden: Mijn
lust is aan haar." Jesaja 62 4.
Jesaja wordt genoemd: de Adelaar
met het vlammend oog.
Jesaja's profetie is een zang, een God
loven op het orgel; waarin afgewisseld
worden de sombere tonen van Gods ge
rechtigheid met de blijde tonen van Gods
genade. Ze vloeien samen in een hymne
der magnalia of deugden Gods.
In Jesaja 62 zijn toorn en gericht
voorbij gegaan om plaats te maken voor
de liefelijkheid der genade Gods.
Mocht Hosea getuigen: Ik zal zeggen
tot Lo Ammi: Gij zijt Mijn volk en dat
zal zeggen: O, mijn God! Jesaja zeide
tot Israël. Tot U zal niet meer gezegd
worden de v e r 1 a t en e, maar gij zult
genoemd worden: „Mijn lust is aan
haar."
Van waar die omkering?
Is niet de naam van deze ziener: Je
saja, Vv^at betekent: Verlossing is Jah
we" en profeteert hij niet van Jesjoed,
Jezus, de Zaligmaker? Heeft deze pro
feet niet ruim mogen zien de verlossing
die in Christus is voor het geestelijk Is
raël?
Hoor maar: Een Zoon is ons gegeven,
een Kind is ons' geboren! En in Jesaja
53 7: Als een lam werd Hij ter slach
ting geleid en als een schaap dat stom
is voor het aangezicht zijner scheerders
alzo deed Hij zijn mond niet open, opdat
Sions heerlijkheid bevestigd zou worden:
Zingt vrolijk gij onvruehtbaren, maakt
geschal met vrolijk gezang.
Wonder van genade! Dat Israël, die
Azuba verlatene zou nu worden:
Hefzibah, Mijn lust is aan haar.
Wat was er aan Israël, dat de Heere
hen aanzag en Zijn lust kon opwekken?
Wordt Israël niet getekend als een on
tuchtige en overspelige vrouw? Haar
nek een ijzeren zenuw en haar voor
hoofd koper? Geen andere toon wordt
er gehoord dan schuldig en nog eens
schuldig. Hoe is het dan mogelijk, dat
God lust kon hebben aan zo'n volk?
Jesaja geeft ons de verklaring: want
de Heere heeft een lust aan U. Dit
woordje ,,want" moet toch inleiden,
waarom het zo is.
Vraagt eens naar dat „waarom" aan
Israël? Of aan de Kerk des Heeren? Ge
zult ten antwoord krijgen: ik weet het
niet! 't fWas Zijn eeuwig welbehagen
lust aan zo'n walgelijk schepsel te heb
ben. Vraagt het de Zone Gods; de Vader
heeft het voor de wijzen en verstandigen
verborgen en het de kinderkens geopen
baard.
Waarom zullen hoeren en tollenaars
voor gaan in het koninkrijk der heme
len? O dat waarom; bij de mensen is
dat vaak een ergernis, vooral bij de vro
me Joden. Ik hoor die nette brave zoon
(in eigen ogen) al zeggen: Gij hebt mij
nog nooit een bokje gegeven, om met
mijn vrienden vrolijk te zijn. Let wel:
met zijn vrienden buitenshuis, maar niet
in het huis zijns vaders!
Maar weet U waarom lezer
In Lucas 10 wordt het raadsel opge
lost door Christus Zelf gesproken: Ja
Vader, alzo is geweest het welbehagen
voor U.
O, diepte des rijkdoms! Hoe wónder-
groot is die verborgenheid der Godzalig
heid! Het v/elbehagen des Vaders -in
Jesjoed Jezus; de Vader verzoend in
de offerande des Zoons.
Wanneer Zacharia spreekt van de
Spruit die 's Heeren Tempel zal bouwen,
zegt hij: de raad des Vaders zal tussen
die beide wezen. Van die Vrederaad zegt:
Paulus in Galaten 3 17: ,,Het verbond,,
dat te voren van God bevestigd is op
Christus." Dientengevolge de voor-ver-
ordinering Gods, wat Hij komt te be
vestigen met de voortreffelijke naam:
Hefzibah, Mijn lust is aan haar.
Dit beeld worcft gedurig in de Heilige
Schrift herhaald. Vraagt het de Bruide
gom, wat Hem in de bruid bekoorde,
waarom Hij juist haar verkoor. Vraagt
het de bruid, waarom het juist op haar
gemunt was. Ik ben zwart, roept de
bruidskerk uit, maar door de genade
Gods mag ze er bij zeggen: doch liefe
lijk! Dat is het wonder: Schande was
haar deel en haar kleeq|, was bezoedeld
door de zonde maar nu draagt ze een
koninginnekleed! Daarom klinkt het lied
van Gods Kerk op aarde:
Door U, door U alleen,
Om 't' eeuwig welbehagen!
Volgende week hopen we te bezien,
waarin de koninklijke waardigheid van
Gods Kerk uitblinkt.
Middelharnis.
Ds. G. Zwerus
Volgens de ambtenaar O.M. bij het
kantongerecht te Amsterdam zal er bij
reclame-acties streng worden toegezien,
of deze niet in overtreding zijn met de
loterijwet.
Tegen overtreders van de Loterijwet
zal proces-verbaal worden opgemaakt.
Tevens bestaat het gevaar dat de uitge
loofde prijzen in beslag worden geno
men.
Volgens de jongste uitspraken van de
Hoge Raad wordt onder „voldoening
aan een voorwaarde" niet slechts ver
staan het verrichten van een op geld
waardeerbare prestatie, doch ook iedere
prestatie waarvan de'aanlegger van de
loterij een economisch voordeel kan ver
wachten. Dit gaat zelfs zó ver, dat on
der voorwaarde" ook valt, de enkele
verplichting om een winkel te betreden
voor het afhalen van een lot, prijsvi'aag-
formulier of enig ander deelnemings-
bewijs.
Alle Bank- en Effectenzalcen
KANTOREN: Rotterdam, Amsterdam,
Haarlemi Den Haag, Amersfoort, Dord
recht, Schiedam, Vlaardingen. Maas
sluis. IJsselmonde, Zevenbergen.
Middelharnis, Voorstraat 7, Tel. 2138
Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol
land hebben de Provinciale Staten, vaji
deze provincie voorgesteld aan de Ne
derlandse Vereniging tot Steun aan het
Koningin Wilhelminafonds voor de kan
kerbestrijding over 1953 en volgende
jaren tot wederopzegging een provinci
ale bijdrage te verlenen van een halve
cent per inwoner der provincie en per
jaar.
ds Willem ten Rye, neef van ds Sandi
fort, predikant te Sint Pancras het vol
gende gedicht, dat de vorm van een son
net heeft. De verpersoonlijking van de
dood, die ons een beetje vreemd aan
doet, was in die dagen zeer in trek.
„'t Duurbaar leven"
Toen 't Oude was voorby
en velen 't duurbaar leven
Den eersten dag des Jaars
opnieuw wiert toegedeelt.
Stond juist de Dood gereed
om, als een Dief, die steelt,
Den veegen Mensch terstond
den adem te doen geven.
Ach my! zyn Zeissen word
geweldig aangedreven.
Help God! wie is 't die hier
zo ylings nederstort?
Helaas! het is myn Oom,
Gerardus Sandifort.
Een man alom beroemd,
hierom thans onbeschreven.
O Zalige Goereër!
Hoe treuren om uw Lyk
Zoo bey de Blokkers, als
't vermaarde Harderwyk.
Ook Deventer en Dort
en Brielsche en Haagsche vrinden.
Geen wonder. Dit verlies
maakt onze smerten groot.
Maar stilGy ligt gerust
in Abrams zagten schoot.
Jehova gunn' ons daar
alkand'rfen weer te vinden.
De brede en smalle weg. Een
schildery met veel fouten Mis
leiding Ds. Theodorus van der
Groe tekent beter!
Op onze eilanden kan men in meerdere
gezinnen (als een erfstuk) nog de min
of meer verouderde plaat ,,De brede en
smalle weg" aan de muur vinden. De
tekenaar is destijds waarschijnlijk geïn
spireerd door het Schriftwoord uit Mat-
theüs 7 13 en 14: „Gaat in door de
enge poort, want v/ijd is de poort en
breed is de weg, die tot het verderf
leidt en velen zijn er, die door dezelve
ingaan. Want de poort is eng en de weg
is nauw, die tot het leven leidt en wei
nigen zijn er, die dezelve vinden."
Bij uw waarnemer thuis hing ook zo'n
plaat en als jongen had hij daar diep
respect voor. Er ging iets fascinerends
van uit: op de brede weg gingen de
pretmakers en de kermisklanten, die
naar het verderf leidde en op de smalle
weg de tobbers en de Zwoegers, (zo ge
zien allen vreugdeloze mensen) die aan
het eind de hemelstad binnen gingen.
Wij hebben onlangs deze plaat weer
eens in handen gekregen en bij nadere
beschouwing wijken de woorden uit bo
vengenoemde tekst toch wel veel af van
de voorstelling op de plaat. Er kleven
veel fouten aan.
In de eerste plaats is het niet zo, dat
degenen die in waarheid de smalle weg
bewandelen tot de tojabers, tot d« vreug
delozen behoren. Is het niet zo, dat Gods
ware volk bij tijden met vreugde water
mag scheppen uit 'de f ontsiinen des
heils? Dat ze kennen een vreugde in
God, naar waarde nooit te danken?
Dan zeggen die smalle-weg-bewande-
laars met Lodenstein: ,,'t Hoofd omhoog-
en 't hart naar boven, hier beneden is
het niet!" Dan lopen ze niet met het
hoofd omlaag, gekromd als een bieze,
maar kennen hier al een vreugde die
de wereld niet kent, nooit geproefd of
gesmaakt heeft.
Er is ook een andere eenzijdigheid in
de tekening van de brede weg. Het zijn
immers niet enkel de pretmakers, de
sabbats-schenders, de brooddronkenen
en de wellustelingen die deze weg be
wandelen. Gaan er op die weg, die naar
het verderf voert, niet even zo veel of
misschien nog meer, die wèl de Chris
ten-naam dragen, maar slechts naam
christen zijn? Mondbelijders zou Bunyan
zeggen, hypocrieten, die alleszins deugd
zaam leven, die de mond vol hebben van
godsdienst, maar toch leven buiten God
en de Heere Jezus Christus.
Dat heeft de tekenaar van die plaat
niet v/eten uit te beelden. Dat is ook
niet doenbaar. De hypocrieten zijn zeer
moeilijk te onderscheiden en op een
plaatje kan men ze niet tekenen.
Theodorus v. d. Groe had daar meer
slag van; in zijn tweedelig werk „Toets
steen der v,^are en valse genade" brengt
hij ze beter op papier! Daar staan U en
ik ook in beschreven, want het is van
tweeën één, öf het is echt, öf het is vals.
Die Toetssteen tekent het duidelijker,
dan die mooie gekleurde plaat.
Het woord hypocriet is een Grieks
woord, het betekent: toneelspeler. Wijl
ze zich anders voordoen dan ze zijn,
wordt in het N. Test. van „geveinsden"
gesproken. Wordt iemands geveinsdheid
openbaar, dan is hij niet langer een hy
pocriet, maar een ongelovige. In een
Chr. encyclopaedie las ik er van: „aan
gezien in de kerk op aarde hypocrieten
onder de ware gelovigen gemengd zijn,
moet tot hun ontdekking steeds ver
maand worden tot zelfbeproeving en de
ware oprechte bekering tot God worden
gepredikt."
Ze zijn dus niet op de smalle, maar op
de brede weg. Er is echter nog een veel
grotere fout op die plaat. Ze geeft de in
druk, dat we ons in drieërlei positie
kunnen bevinden: op de brede weg, op
de smalle weg en vóór de twee poorten
op het plein! Dat is gruwelijke mislei
ding; een derde weg is er niet! Ieder
mens staat óf in vijandige verhouding
tot God (óók bij uitwendige vroomheid)
öf in verzoende betrekking tot God door
Jezus Christus. Zijn we niet door die
enge poort ingegaan, dan zijn we op de
brede weg het is één van twee. Al
leen in de weg van wedergeboorte en
waarachtige bekering gaan we in door
die enge poort.
Bovendien lijkt het op de plaat zo, als
men op de brede weg is, dat de overgang
naar de smalle weg is afgesloten. Zó is
het gelukkig niet! Op elk punt van de
brede weg is er Gode zij dank de moge
lijkheid nog om op de smalle weg over
te gaan. Al moeten we nooit denken, dat
we eerst maar naar hartelust de brede
weg kunnen bewandelen en dat we dan
later de overgang wel eens kunnen ma
ken! Dat is een gevaarlijk standpunt.
,,Gaat in door de enge poort" wordt
ons nog toegeroepen. De poort is èng;
ons willen begeert anders, ons vlees
kiest niet voor de enge poort. We willen
van nature een brede en een gemakke
lijke weg. Maar het einde is het ver
derf.
De smalle weg is er een voor kruis
dragers, 't Is een weg van zelfverloo
chening, maar toch de weg ten leven.
Wie op die weg is, zelfs de dwaas zal
er niet dwalen.
De tocht moge vaak moeilijk zijn, maar
zij die er op zijn dragen toch hun kruis
wel eens met vreugde, want aan het
eind zijn ze de beslommeringen te boven
en wacht hun de kroon der heerlijkheid.
WAARNEMER
CASSETTE'S uit voorraad
van 37.20 tot 1351.85
Op 17 November 1952 heeft de afde
ling Goeree en Overflakkee van de Ne
derlandse Vereniging van Suikerzieken
een propaganda-avond gehouden te Oud
dorp Z.H. in de Oude School. Deze avond
was hoofdzakelijk belegd voor de suiker
patiënten uit Ouddorp, Goedereede en
Stellendam.
De Voorz. der afdeling dhr. H. W.
Koole opende de vergadering en riep de
aanwezigen en in het bijzonder Dr. Jes-
surun en de heer van Sorge een hartelijk
welkom toe. Spreker gaf een uiteenzet
ting van de .moeilijkheden, waarmede
men te kampen heeft, alvorens een
avond als deze kon worden gehouden.
Een groot percentage op ons eiland is
nog geen lid van de N.V.S. aldus ging
spreker verder. Hij gaf de aanwezigen
de raad zich aan te sluiten bij de afde
ling, dus m.a.w. lid te worden van de
N.V.S. om zodoende te komen tot een
afdeling, die van zich kan laten spreken.
Vervolgens kreeg Dr. C H. Jessurun
liet woord. Spreker begon met te zeg
gen, dat hij het op de vorige vergadering
te Middelharnis had gehad over de ont
dekking en het gebruik van de insuline,
vandaag wilde hij het eens hebben over
het dieet houden van een suikerpatiënt.
Dieet houden is voor een suikerpatiënt
wel één van de belangrijkste dingen al
dus spreker, waar in de practijk zeer
weinig van terecht komt. Spr. stond
vervolgens enige ogenblikken stil bij de
vraag: „Wat is suikerziekte", en gaf
daarna enige voorbeelden van levens
middelen, waarin veel koolhydraten zit
ten en dus schadelijk voor de gezond
heid zijn, wanneer men zich niet houdt
aan het dieetvoorschrift. Hij noemde
eveneens enkele artikelen, die niet zo
gevaarlijk zijn maar waarin men zich
toch moet beperken o.a. vlees en vis.
De Molendijk te Nieuwe Tonge heeft de laatste 50 jaar grote verande
ringen ondergaan, zoals op onderstaand plaatje te zien is. Het huis met
de schuur rechts was vroeger van de Wed. Jan Kattestaart. Hiernaast,
gescheiden door een ijzeren hek, woonde de heer Goris Verweij met zijn
zuster. Het huis was precies eender, maar naar de andere kant gebouwd.
Deze mensen zijn reeds alle overleden.
(50 jaar geleden)
Het huis van de Wed. Kattestaart
is afgebroken en opnieuw opgebouwd
en wordt thans door een zoon van
wijlen Wed. J. Kattestaart bewoond.
Het lapje tuin er voor werd door de
andere zoon bebouwd, ook een huis
met schuur, waarin thans de Wed.
Jb. Kattestaart woont, aangezien
haar man ook is overleden.
Het huis naar de andere kant ge
bouwd is ook veranderd. De gevel is
naar de voorkant gebracht en aan
weerszijden naast de schuur en naast
het huis zijn huizen gebouwd.
Links is een grote schuur zichtbaar;
hieraan grensde een groot woonhuis,
dat werd bewoond door Gebrs. Hee-
mes. Eén der gebroeders is overleden,
de andere is bijna 90 jaar oud. Het
huis staat er nog en wordt bewoond
door de heer A. Visbeen.
Op een klein stukje na is heel de
schuur afgebroken en op die plaats,
tot bijna aan de Molen toe zijn hui
zen gebouwd. Dit oude aanzicht is
dus geheel verdwenenen en de Mo
lendijk heeft hier een geheel ander
aspect gekregen.
Op de molen, die slechts ten dele
zichtbaar is, komen we later bij een
andere kiek nog eens terug.
Wie heeft voor ons van Nieuwe
Tonge andere oude kiekjes te leen?
Spr. drukte de aanwezigen op het hart
zich streng aan het dieet te houden ter
voorkoming van eventueel later optre
dende afwijkingen van allerlei aard. Hij
raadde de aanwezigen aan vooraf over
leg te plegen met de huisarts alvorens
op eigen houtje tot verandering van het
dieet over te gaan.
Tijdens de pauze werd gelegenheid tot
het stellen van vragen gegeven. Hiervan
werd geen gebruik gemaakt.
Na de pauze voerde de heer H. van
Sorge, voorzitter van de afdeling Rot
terdam en omstreken der N.V.&. het
woord. Spr. schetste de toestand, zoals
die een dertig jaren geleden was. Een
suikerpatiënt was toen een beklagings-
waardig iemand, die zijn normale werk
zaamheden niet kon verrichten. Geluk
kig bleek de uitvinding van de insuline
een heilzame oplossing, zodat thans
ledere Ujder aan suikerziekte zich als
een normaal mens tussen anderen kan
bewegen. Volgens spr. wil de N.V.S.
trachten de suikerpatiënten op te voe
den tot goede patiënten, dit door ver
spreiding van tijdschriften, wenken voor
suikerzieken enz. Spr. vond de bestrij
ding van de kwakzalverij van groot be
lang. Hij wees verder op het houden
van dieetcursussen voor suikerpatiënten
en op de kinderuitzendingen door de
N.V.S. Hij raadde de aanwezige suiker
patiënten aan lid te worden van de N.V.S.
De minimum contributie kon volgens
spr. voor niemand een bezwaar zijn.
Aan het slot van deze bijeenkomst
dankt de voorz. de sprekers en allen,
die tot het welslagen van deze avond
hadden medegewerkt. De opkomst was
bevredigend. Op 25 November a.s. zal
een dergelijke avond te Dirksland (Be
waarschool) en op 28 Nov. a.s. te Mid
delharnis (Hotel Zaaijer) worden gehou
den. Sprekers Dr. C. H. Jessurun en de
heer H. van Sorge. Een ieder wordt
aangeraden deze bijeenkomsten te be
zoeken.
Op D.V. Woensdag 3 Dec. a.s. hoopt
deze pas opgerichte Bond 's middags om
twee uur in de Marnixzaal, Domplein 4
te Utrecht de eerste Bondsdag te hou
den. Als sprekers zullen optreden: Ds.
W. L. Tukker te Delft met het onder
werp: De vrouw in het gezin en Ds. Jac.
Vermaas te Bodegraven met het onder
werp: De vrouw buiten het gezin.
Alle vrouwenverenigingen. Naai- en
Zendingskransen enz. hebben toegang.
Suit U zo spoedig mogelijk aan en be
zoekt deze Bondsdag. Inlichtingen wor
den verstrekt door Hervormd Bondsbu
reau, Nassaulaan 42 te Hilversum.
Heden verscheen het eerste nummer
van het pas uitgegeven Bondsorgaan:
„De Hervormde Vrouw". Abonnements
geld 75 cent per kwartaal. Wordt abon-
né, of vraagt proefnummer aan.
If
Telefoon 3682 Westdgk 36
MIDDELHARNIS
DE SPECIAALZAAK voor
GROENTEN, FRUIT en
DELICATESSEN.
Keurig opgemaakte
Fruitmanden en Fruitschaaltjes.
Vraagt onze geurige vers gesnecten
Alle ingrediënten voor een
Rijsttafel.
Veiling van Dinsdag 18 November 1952
Cox Orange Pippin 644; Jonathan 10
19; Gieser Wildeman 13—16; Goud-
reinet 11)17; Cómtesse de Paris 512;
Witlof I 51—57; idem II 41-^3.
Wenveillng van Dinsdag 18 Nov. 1952.
Grove uien 21.51; Middel uien 21.99;
Drielingen 24.51; Picklers 31.87; Stek-
uien 2.37. Alles per 100 kg
Aanvoer 16.000 kg.
ETTENSE VEEMARKT.
Etten en Leur, 19 Nov. 1952. Op de
veemarkt werden aangevoerd 91 runde
ren. De anvoer was ruimer met staande
prijzen en de handel zeer levendig.
De belangstelling was groot. Prijzen:
Kalf koeien 6501025; Kalf vaarzen 500
SOO; Pinken 300—525; Guste koeien
500—775; Graskalveren 100—200; Paar
den 400—750; Vette koeieö 2,50—3,00
per kilo geslacht.
De heer F. A. Hofman, Hoofddirec
teur Posterijen, die als vertegenwoordi
ger van P.T.T. de Prinsenvlucht heeft
meegemaakt, heeft met de Mexicaanse
postautoriteiten besprekingen gevoerd
over het postvervoer met de nieuwe
luchtlijn en de mechanisatie van de
Mexicaanse postdienst.
Er bestond in Mexico grote beïang-
steUing voor de bundelsluitmachine, een
Nederlandse vinding, die door P.T.T.
hier te lande wordt gebruikt.