Vaste verbinding Flakkee-vaste land
stalen brug
voorgespannen
beton
veerverbinding
Tréinbbot brengt grootste zending
automobielen in Nederland
Plaatselijk Nieuws
Uienveiling
253te Jaargang
Woensdag 19 November" 1952
No. 2166
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Plannen en berekeningen
van
Brug van
Raming voor een naar eis
des tijds ingerichte
V
J
sooiooo
Reddingsboot met
averij terug
Twee treinen van de
R.T.M, op elkaar
gelopen
KERKNIEUWS
GEREF. GEMEENTEN.
RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitsluitend Drukkertj TelefK 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verscl^jnt tweemaal per week. Woensaag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Alles wijst er op, dat de plannen volgens welke Goeree-Overflakkee zijn vaste
oververbinding met Zuid-Holland zal kunnen krijgen vaste vorm gaan aanne
men en dat met de m.ogelijkheid van realisering der plannen binnon niet al te
lange tijd rekening gehouden zal moeten worden. Vorige week kon gewield
worden dat de Vergadering en de Raad van Commissarissen der N.V. Brugver-
binding was geïnstitueerd, thans wordt het object opnieuw actueel door het
verschijnen van het rapport van de commissie inzake onderzoek van de vaste
oeververbinding, welke commissie werd ingesteld op 18 Februari 1947 door Ge
deputeerde Staten van Zuid-Holland. Dit rapport omvat het gehele probleem
van de oeverbinding en zeer belangrijk is het er uit te vernemen, dat in ieder
opzicht de voorkeur gegeven moet worden aan een brugverbinding boven veer
diensten (mogen deze nog zo volmaakt zijn), dat bruggen over het Haringvliet
en het Vuile Gat zeer wel mogelijk zijn en dat de streek genoegzaam belang
rijk productiegebied is om de kapitalen, nodig voor bruggenbouw, te investeren.
Mede is zeer belangrijk, dat een tweetal, bij het rapport gevoegde, ontwerpen
van bruggen, gemaakt zijn door de Dienst Rijkswaterstaat, directie Bruggen.
Genoemde brugcommissie heeft bij de
instelling bestaan uit:
Mr Bolsius, lid Ged. Staten, voorzitter;
Ir Wittenberg, lid Ged. Staten, onder
voorzitter; Mr Barbas, rijkshoofdinspec-
teur vervoer in Z.-HoUand; Ir van Bee-
kom, rijkslandbouwconsulent te Middel-
harnis; Ir C. A. Bezuyen, hoofdingen.
Rijkswaterstaat te Dordrecht; Mr A. de
Jong, burgemeester van Mijnsheeren-
land en Westmaas; L. I. Overwater te
Strijen, D. Rijnders, burgemeester van
Middelharnis en Sommelsdijk; P. D.
Sieling te Melissant; Ir van Spanje,
hoofdingen, rijkswaterstaat Den Haag;
Drs van der Veen, dir. Econ. Techn.
Inst. te Rotterdam; Ir van der Wal,
clir.-hoof dingen, prov. waterstaat'te Den
Haag; secretaris der commissie was de
heer L. P. van Hameien, referendaris ter
prov. griffie te Den Haag.
Later is als vertegenwoordiger van
Voorne en Putten toegevoegd de burge
meester van Brielle, de heer Van Sleen.
In de loop van de tijd bedankte Mr
Barbas wegens verandering van functie
en werd vervangen door de tegenwoordi
ge chef van de rijksverkeersinspectie,
de heer Oster. Ir Bezuijen ontviel door
de dood, in zijn plaats werd benoemd Ir
Pabius te Dordrecht; Ir Van Spanje
werd gepensionneerd en in diens plaats
trad Ir W. de longh, de tgenwoordige
ingen. van rijkswaterstaat te Den Haag.
De commissie werd verdeeld in twee
subcommissies, waarvan de heren Rijn
ders, Oster, Van Beekom, Sieling en Van
der Veen het economisch-sociaal-cultu-
reel gedeelte van het rapport voor hun
rekening namen en Ir Wittenberg, Ir
Fabius, Ir de longh en Ir van der Wal
liet technisch deel ontwierpen.
Nadat in het rapport de sociaal-econo
mische structuur van het eiland Flak-
Icee is nagegaan, waarbij de klemtoon
valt op het isolement van de streek, de
grote werkloosheid, die van het isole
ment een gevolg is enz., worden de ver
voersbehoeften van het moment beschre
ven en de bezwaren, die verbonden zijn
aan de huidige verbinding, waarna de
commissie komt tot beschrijving van ^e
nieuwe mogelijkheden, welke geopend
zullen worden bij het totstandkomen van
een vaste oeververbinding.
In het kort aangeduid komt het hier
op neer, dat er ten aanzien van het ver
voer van aardappelen, suikerbieten, kop
en blad van suikerbieten, uien en witlof
grote moeilijkheden ontstaan die voor
al voor beide laatstgenoemde artikelen
van overwegend belang moeten worden
geacht. Het wordt namelijk mogelijk bij
een verzekerde verbinding op belangrijk
groter schaal dan tot dusver het witlof
op Flakkee te forceren, hetgeen zal lei
den tot grotere welvaart voor degenen,
die in deze culture werkzaam zijn. Voor
de export van uien is de beschikking
over een verzekerde verbinding van na
tionaal belang, aangezien hierdoor de
mogelijkheid ontstaat op een gunstige
markt in Engeland deze producten af te
zetten. (Flakkee teelt eenderde deel van
alle uien in Nederland.)
Een vaste oeververbinding zal grote
invloed uitoefenen op het contact met
buiten het eiland wonende belangheb
benden en op de vakbekwaamheid der
agrarische bevolking, die thans onvol
doende in de gelegenheid is land- en
tuinboviwonderwijs te volgen.
Èen vaste oeververbinding zou het
spuien van tijdelijke arbeidsoverschotten
naar de streken ten Noorden van het
Haringvliet kunnen bevorderen, terwijl
bovendien eventueel dreigende structu
rele werkloosheid eerder voorkomen zal
kunnen worden. De industriële ontwik
keling met name van Middelharnis
en Sommelsdijk zal gestimuleerd kun
nen worden en er kan zelfs een „auto
nome" industrie ontstaan, zoals thans
reeds met de drukkerijen het geval is.
Voorts zal een vaste oeververbinding in
belangrijke mate kunnen bijdragen tot
een verruiming van de mogelijkheid tot
recreatie van de Flakkeese bevolking,
doordat deze beschikking krijgt over
sneller verbinding met de overkant, an
derzijds doordat verenigingen, gezel
schappen enz. minder weerstanden on
dervinden om het eiland te bereiken. De
vaste verbinding zal ook bevorderend
werken op het vreemdelingenverkeer, in
welk verband in het bijzonder gewezen
kan worden op de badplaats Ouddorp,
met haar prachtige natuurreservaten en
ongeschonden duinen. Ook voor Rotter
dam moet de mogelijkheid van recreatie
uitbreiding van belang worden geacht.
Tenslotte zal een vaste verbinding 1000
ha vruchtbare grond van Tien Gemeten
in de ontwikkeling betrekken. Kortom:
het eiland zal meer zijn plaats krijgen
in de nationale huishouding.
In een „technisch gedeelte" behandelt
het rapport de keuze van het tracé,
waarover de brug kan komen. Hierbij
wordt allereerst opgemerkt, dat afdam-
ming van het Haringvliet in het kader
valt van een veel grootser plan, welks
oplossing vermoedelijk niet in de naaste
toekomst is te verwachten. De hoofdge
dachte is deze, dat een zo goed moge
lijke verbinding met Rotterdam verkre
gen moet worden. Zeer uitvoerig gaat
het rapport in op de diverse trace's,
waarover men een brug zou kunnen leg
gen om tot de conclusie te komen dat
de voordeligste is over de Westpunt van
het eiland Ti enGemeten, aan de binnen
zijde van de waterkerende dijk. Dit tra
cé, is nader uitgewerkt. Het is gelegen
plm. 1000 m. ten oosten van Stad aan 't
Haringvliet. Aangenomen is dat t.z.t. het
Spui ter hoogte van het Hekelingse veer
ook zal worden overbrugd.
In het tweede hoofdstuk van het tech
nisch gedeelte beschrijft het rapport de
bij de overbrugging betrokken rivier- en
scheepvaartbelangen. In verband met
deze belangen komt men tot het vol
gende:
■De brug over het Haringvliet zal een
nuttige doorstromingsopening moeten
hebben van 560 meter bij een gemiddel
de diepte van 11 meter ^N.A.P., die
over het Vuile Gat zal de volle breedte
van dit water moeten overspannen,
waarbij op enige vergroting van de be
staande diepte van 814.50 meter ter
plaatse van de brug moet worden gere
kend.
De grootste gewenste doorvaarthoogte
ten behoeve van de huidige scheepvaart
wordt bepaald door de kustvaart en kan
worden gesteld op 9 meter boven nor
maal hoog water. Voor de scheepvaart
ter plaatse zal een hoogte van 10.50 plus
N.A.P. van een van de middenoverspan
ningen voldoende moeten worden g'eacht
warbij wordt verondersteld dat voor de
vissersvaartuigen (20 ankerkuilbedrijyén
waarvan de schepen de mast niet kun
nen strijken; jaaromzet 450.000 gld.) een
oplossing wordt gevonden. Voor de over
spanningen in het Haringvliet kan de
hoogtebepaling geschieden zonder met
de scheepvaart rekening te houden.
Hier moet uitsluitend op waterstanden
en ijs worden afgegaan. De onderkant
van deze brug zal op 6 meter N.A.P.
moeten liggen.
Door de directie Bruggen van Rijks
waterstaat werd het volgende plan op
gezet:
een brug over het Haringvliet van 600
meter en een over het Vuile Gat van
720 meter, een verbindingsdam tussen
beide bruggen van 1350 m. en twee
dammen voor de aansluitende wegen óp
Flakkee en Hoeksche Waard van resp.
340 en 200 m., een strekdam met dwai's-
kribben voor de kop van de toeleidings-
dam door de Noordelijke helft van het
Haringvliet; enkele kribben en oeverver
delingen, het baggeren van een strooin-
geul ter plaatse 6n ter weerszijden van
de brug in de Zuidelijke helft van het
Haringvliet.
De onderkanten van beide bruggen
liggen aan de einden op 6 m. +N.A.P..
Beide hebben een zeeg, die over het Ha
ringvliet ligt in het midden 8 -1-N.A.P.,
die over het Vuile gat op 10.50 meter
-l-N-A.?,
Het dwarsprofiel bestaat uit een rij
baan van 61/2, meter breed en trottoirs
(rijwiel-voetpaden), breed 21/2 m. buiten
de hoofdliggers. De onderbouw bestaat
Uit pijlers en landhoofden, gefundeerd op
palen van gewapend beton.
- Tengevolge van de zeer sterke stijging
der staalprijzen is dit plan thans kost
baar door de grote hoeveelheden staal.
Om deze reden is gezocht naar een op
lossing, waarbij het staalverbruik zoveel
mogelijk wordt beperkt. Deze heeft men
bij gebruik maken van voorgespannen
beton. Hiervoor zijn de overspanningen
gesteld op 51.30 m. zodat het Haring
vliet 12 en het Vuile Gat 14 overspan
ningen krijgt, in plaats van 5 en 6 van
120 m., zoals gedacht voor een stalen
brug. Ook voor de pijlers, waarvan er
voor een betonnen brug 24 nodig b^,
tegen 9 bij een stalen, is gezocht naar
een eenvoudiger oplossing, n.l. met put
ten welke drijvend worden aangevoerd
en ter plaatse gezonken.
Voor het baggeren van een geul in de
rivierbodem zal 6.1000.000 kub. m. zand
verwijderd moeten worden.
Tegelijk met de bouw van de bruggen
en dammen zullen aansluitende wegvak-
ken moeten worden aangelegd. Op Flak
kee ter lengte van 1000 m., kruinbreedte
16 m., rijweg 6 m., rijwielpaden 1% m.,
met brede buitenbermen; op Hoeksche
Waard een wegvak van 4 km.
De kosten worden geraamd op: stalen brug
bruggen (onder- en bovenbouw) 13.400.000
toeleidingsdammen 4.300.000
rivierwerken 2.500.000
aansluitende wegen 1.720.000
grondaankoop, schadeloosstellingen 500.000
onderzoekingen, plan, directie enz80.000
TOTAAL: 22.500.000
Exploitatiekosten: (per jaar)
gedurende de eerste 5 jaren 110.000
daarna 80.000
betonnen brug
9.600.000
4.300.000
2.500.000
1.720.000
80.000
18.700.000
76.000
46.000
De commissie heeft haar rapport niet
willen besluiten zonder daarin ook op te
nemen een globale raming van de kos
ten van een aan de eisen des tijds aange
paste veerverbinding. Daartoe is con
tact opgenomen met de Prov. Stoom-
vaartdiensten in Zeeland en bij de bere
keningen is men uitgegaan van een type
vaartuig als in de dienst Vlissingen
Breskens wordt gebezigd, de veerboot
met kopladtng „Prins Hendrik" lengte
60 m., capaciteit 50 a 60 auto's snelheid
12 knopen, met een bemanning van 8
man en in totaal 20 man personeel,
bouwkosten 3 millioen gld. Met één zo'n
•boot zou men echter niet kunnen vol
staan, aangezien een schip in reserve
moet staan voor storingen, dokken enz.
Voor nieuwe aanleggelegenheden te Hel-
levoetsluis en Middelharnis zou gezorgd
moeten worden. De haven van Helle-
voetsluis is niet geschikt, zodat er een
nieuwe gemaakt zou moeten worden bij
de Hoornse Hoofden.m et bovendien een
nieuwe toegangsweg. Ook de haven van
Middelharnis kan voor zo'n veerdienst
niet worden gebruikt en men zou een
nieuwe ten Oosten van de bestaande
moeten maken.
In totaal zou dus nodig zijn:
2 vaartuigen a 3 millioen 6.000.000
2 aanleggelegenheden 1.500.000
haven Middelharnis 1.000.000
haven Hoornse Hoofden 2.500.000
wegvak op Voorne 1.00.000
TOTAAL 12.000.000
De jaarlijkse exploitatiekosten zouden
een kapitaalsuitgave vertegenwoordigen
van 11.250.000, de onderhoudskosten
van de aanleggelegenheden en bagger-
werk in de haven van Middelharnis zou
jaarlijks 100.000 gld. vergen, of gekapi
taliseerd tegen penning 25 een bedrag
van 2.500.000. De totale diensten van
een dergelijke dienst zouden dus komen
op 25.750.000.
Een vergelijking met de kosten van
aanleg van een brug valt dus niet in het
nadeel van een vaste oeververbinding
uit! Temeer omdat bij de berekening nog
buiten beschouwing is gelaten het ver
schil in levensduur van veerboten (plm.
25 jaar) en van een brug (bij normaal
onderhoud vrijwel onbeperkt).
STELLENDAM
Het vissersvaartuig Stellendam 25 is
Vrijdagavond in de buurt van het Zwar
te Gat bij Goedereede aan de grond ge
lopen. Onder commando van schipper
De Jager voer de reddingboot Koningin
Wilhelmina uit Stellendam ter assisten
tie uit. Door de dikke mist kwam zij
echter in aanvaring met een scheepston
waarbij de ketting, waarmee de ton ver
ankerd ligt, in een van de.schroeven ge
raakte van de reddingboot.
Om beide schepen bij te staan, is om
streeks kwart voor tien de reddingboot
President Jan Leis onder commando van
schipper Van Seters uit de Berghaven
te Hoek Van Holland vertrokken. Zij be
hoefde echter geen dienst te doen, om
dat later bericht kwam, dat het vissers
vaartuig was vlot gekomen en op eigen
kracht naar Stellendam voer, terwijl de
Koningin Wilhelmina er in was geslaagd
op één motor de thuishaven te bereiken.
Daarop heeft ook de President Jan Leis
de steven -gewend om huistoe te gaan.
Postbeambte gedood.
Donderdagavond zijn twee treinen van
de R.T.M, in de Beijerlandse laan te Rot
terdam op elkaar gelopen. Daarbij is de
48-jarige Rotterdamse postambtenaar
Van de Vaate, doordat de tram in brand
vloog in de vlammen omgekomen. Alle
poststukken, die in de tientallen volle
postzakken zaten zijn verloren gegaan.
De oorzaak is dat een zwaar beladen
bietentrein op de andere trein ini'eed.
Plannen voor een Kinder-tehuis.
Bij de GerefGemeenten bestaan plan
nen om eéh Kindertehuis te stichten, dat
gelijk kan dienen als Weeshuis voor
ouderloze kinderen. Het ligt in de bedoe
ling een pand met grote ttiin te kopen
te Nunspeet, waar ook zwakke kinderen
enige tijd zullen kunnen doorbrengen.
Elke Part. Synode benoemde twee af
gevaardigden, die met elkander een
commissie zullen vormen, om de kerke-
raad van Nunspeet, waarvan Ds. A. van
Stuyvenberg voorzitter is, bij te staan.
Voor dit doel zullen in de Geref. Ge
meenten gelden worden ingezameld.
De jaarlijkse kosten van een brug zul
len zijn 1.080.440, die van een veer
verbinding 1.201.600. Een brug zal dus
wat het onderhoud enz. betreft jaarlijks
tien procent goedkoper zijn dan een
veer.
„Overweegt men voorts de grote bij-
fcomende voordelen van een brugver
binding, bestaande uit de tijdwinst
voor het verkeer, het ontbreken van
de verbindingsstagnerende invloeden,
als mist, storm en gsgang, en de al
gemene ontwikkelings-mogelijkheid
voor de streek, dan verdient uiteraard
de brugverbinding wel de voorkeur",
aldus besluit de brugcommissie haar
rapport, daarbij wijzend op de opvat
ting van de exploitatie van de Zeeuw
se Veerdiensten, dat zelfs een ideale
veerverbinding toch nimmer meer be
tekenis zou kunnen hebben dan vijf
en twintig procent van de waard» van
een vaste verbinding!
In de Rotterdamse haven arriveerde op 13 November de Engelse treinveer-
boot Norfolk Ferry, Deze boot bracht de grootste zending automobielen, welke
ooit met een zeeschip in Nederland zijn gearriveerd. Op de Norfolk Ferry be
vonden zich n.l. niet minder dan 104 Austin automobielen, welke zijn bestemd
voor de importrice R. S. Stokvis Zonen N.V. te Rotterdam.
Dit is tevens de eerste maal, dat zulk een treinveerboot een Nederlandse ha
ven bezoekt. Deze 3.157 ton metende boot van de Britse Spoorwegen vaart ge
woonlijk tussen Harwich en Zeebrugge. Op één tocht kan de boot 40 tot 50
geladen spoorwagons medenemen.
De mogelijkheid tot dit unieke vervoer werd geschapen door de samenwer
king met de agent van de dienst Harwich-Rotterdam der Britse Spoorwegen, de
firma Hudig en Pieters te Rotterdam.
MIDDELHARNIS
Ds. P. A. Zellstra met emeritaat.
Met ingang van 15 Nov. j.l. werd op
zijn verzoek door de Classis Brielle der
Geref. Kerken eervol emeritaat verleend
aan Ds. P. A. Zeilstra, predikant der
Geref. Kerk van Middelharnis.
Ds. Zeilstra, die op 21 April van dit
jaar 65 jaar is geworden werd te Am
sterdam geboren en studeerde aan de
Vrije Universiteit aldaar; in 1915 predi
kant geworden zijnde diende hij achter
eenvolgens de Geref. Kerken van Mil-
dam Idskenhuizen, Nieuwveen, Slie-
drecht en Middelharnis; in deze laatste
gemeente stond hij sinds 14 Deo. 1930
(plm. 22 jaar). Z.Eerw. blijft nog alhier
woonachtig en zal de catechisatiën, zie
kenbezoek e.d. blijven houden.
Berst wanneer hij uit Middelharnis gaat
vertrekken zal een afscheidswoord door
hem tot de gemeente worden gericht.
(Adres blijft: Geref. Pastorie, Kerk-
pad 7, Middelharnis).
DIBKSLAND
Ds. W. de Bruin uit IJsselmuiden
is beroepen in de Ned. Herv. Kerk alhier.
HERKINGEN
De'Wed. Huizer-Mans had het onge
luk, tijdens haar vverkzaamheden bij
haar buurvrouw in de kamer te vallen,
met het gevolg dat zij haar pols kneus
de en het werk moest staken.
A.s. Vrijdagavond 7 uur hoopt voor
de Geref. Gemeente op te treden Ds.
Zwerus van Middelharnis, alsdan zal er
doopsbediening worden gehouden,
De jaarlijkse dankdag in onze ge
meente zal gehouden worden de eerste
Woensdag in de maand December.
NIEUWE TONGE
Botsing tussen tram en paarden.
Twee paarden gedood.
Zaterdagmorgen vond aan de Langeweg
onder Nieuwe Tonge een botsing plaats
fussen de tram komende uit de richting
Middelharnis en een met 2 paarden be
spannen wagen geladen met bieten van
Gebr. C. en D. van Es en bestuurd door
de landtaoüwknecht C. v. d. V.
Juist toen de wagen de dam uitdraai
de en de trambaan wou oversteken
kwam deze in de modder vast te zitten,
zodat de paarden op de rails stonden.
Terzelfder tijd naderde uit de richting
Middelharnis de tram die plm 11.15 in
N. Tonge aankomt. Door een arbeider
werd de trambestuurder nog gewaar
schuwd, doch een botsing was niet meer
te voorkomen. De gevolgen waren ern
stig. Beide paarden werden gegrepen en
bijna op slag gedood, terwijl ze nog een
eind werden meegesleurd. De politie,
die spoedig ter plaatse was, stelde een
onderzoek in. De passagiers die in de
richting Ooltgensplaat moesten hadden
door het gebeurde flinke vertraging.
Ongeval. De smidsknecht S. W. had
tijdens zijn werk het ongeluk zijn hand
zodanig te verwonden dat de medicus
hulp moest verlenen.
OUDE TONGE
Opening nieuwe zaak. Aan de Em-
mastraat, recht tegenover het schoolge
bouw, opende dhr. Abr. Hagens Donder
dag-middag een nieuwe zaak in zuivel
producten. Reeds lang liep hij rond met
het plan in het nieuwe gedeelte bij de
tram een winkel te vestigen, maar bij de
nieuwe woningen is tot dusver nog geen
winkelbedrijf geprojecteerd. Hagens
heeft thans een huis op de hoek van het
nog door te trekken deel van de Willem
straat gekocht en daaraan een geheel
winkelpand laten bouwen, waarin thans
zijn bedrijf, geheel naar de eisen des
tijds en dus zeer modem is ingericht.
Achter het huis is een ruime garage
met opslagruimte enz. opgetrokken zo
dat het een der best geoutilleerde be
drijven van het eiland op dit gebied
werd.
Gezien er in dit nog nieuwe gedeelte
weinig zaken gevestigd zijn betekent dit
voor velen een uitkomst. Zowel het in
terieur als exterieur zijn fraai uitge
voerd naar een ontwerp vaji dhr. Nies-
sink te Nieuwe Tonge. Het werd ge
bouwd door Jao. Kardux, metselwerk;
P. Snijder Zn., Timmerwerk; J. Seton
sanitair; G. A. Meeuwis en J. Rijnders
schilderwerk; J. Nijsse, electra. De win-
kelinstallatie is geleverd door de cv.
Electro Therm. „Prigidaire" te Rotter
dam. Een groot aantal bloemstukken
van collega's, uitvoerders en Vooruit"
gaven een feestelijk aanzien bij de ope
ning. Velen gaven ook door een per
soonlijk bezoek blijk van belangstelling.
In de afgelopen week vertrokken er
uit de haven 19 schepen, t.w. 14 met
suikerbieten, 2 met granen en 3 met
aardappelen, binnen kwamen 2 schepen
.pulp en 1 met zand.
OOLTGENSPLAAT
Scheepvaart. Tijdens de week van
10 tot 15 Nov. zijn aan de haven gela
den: 8 schepen suikerbieten, 6 schepen
consumptie-aardappelen, 1 schip met
aardappelen en uien. Gelost: 2 schepen
pulp, 1 schip ledige kisten en 1 schip
turf. Galathesehaven: geladen 6 sche
pen suikerbieten. Gelost: 1 schip steen.
Dankstond Ger. Gemeente. Woens
dag 19 Nov. zal in de Ger. Gemeente
dankstond worden gehouden. De dien
sten vangen aan om 2.30 uur en 6.30
uur. Voorganger Ds. G. Zwerus van
Middelharnis.
Kerkdiensten in het donker. Door
het defect aan het lichtnet juist voor de
aanvang van de kerkdiensten j.l. Zon
dagavond, werd het gehele dorp in het
donker gezet. De aanvang van de kerk
diensten hadden enige vertraging. Eerst
na het plaatsen van enkele lantaarns en
petroleumlampen konden de diensten in
de Herv. Kerk en Geref. Kerk gewoon
doorgang vinden. Het was voor de op-
De heer H. van Eesteren te Stellendam
30 jaar bestuurslid Ver. Groene Kruis.
De heer H. van Besteren te Stellen
dam vierde zijn 50-jarig jubileum als
bestuursUd van de Afd. Groene Kruis te
Stellendam en is deswege j.l. Vrijdag in
het openbaar gehuldigd.
Door het Hoofdbestuur werd hem de
zilveren niedaille van de Algem. Nederl.
Vereen. „Het Groene Kruis" verstrekt.
(Zie verslag binnenzijde van dit blad).
De heer van Besteren, die 77 jaar oud
is, is nog zeer vitaal. Hij ziet er fris en
blozend uit. Met opgewektheid vervult
hij nog steeds het secretariaat van de
Vereniging, die hij in 1902 mede heeft
helpen oprichten.
tredende predikanten Ds. A. J. Brink
man van Utrecht en Ds. H. Brinkman
van Wassenaar een zich behelpen met
dit ongewoon en ouderwetse licht. In het
schemer gehuld luisterden de gemeenten
echter aandachtig. Enkele minuten voor
7 uur was de storing opgeheven. De
Ger. Gemeente heeft nog gaslicht en
ondervond dus geen moeilijkheden.
Dhr. 3. Louwerse, Hoofd van Bouw
en Woningtoezicht der gemeenten
Ooltgensplaat, Den Bommel en Stad
aan 't Haringvliet gaat het eiland
verlaten.
Met ingang van 1 Januari a.s. is dhr.
J. Louwerse, Hoofd van Bouw- en Wo
ningtoezicht van bovengenoemde ge
meenten, in gelijke betrekking benoemd
te Holten (Ov.).
Toen in 1947 dhr. H. C. de Ruiter in
verband met het bereiken van de pen
sioengerechtigde leeftijd ontslag werd
verleend als gemeente-opzichter der ge
meente Ooltgensplaat, besloten de ge
meenten Oude Tonge, Stad aan 't Ha
ringvliet, Den Bommel en Ooltgensplaat
gezamenlijk tot het instellen van een ge
meenschappelijke dienst Bouw- en Wo
ningtoezicht. Belast met het uitvoeren
van deze dienst werd dhr. J. Louwerse,
destijds werkzaam bij het bureau We
deropbouw te Ouddorp. Al spoedig bleek
dat het traject te uitgebreid was en de
gemeente Oude Tonge trad al spoedig
uit en ging met de gemeente Nieuwe
Tonge een gemeenschappelijke regeling
aan, met eigen architect. Toch bleek
voor de overige 3 gemeenten het werk
zo uitgebreid dat nog tot aanstelling
van een assistent moest worden overge
gaan en hiervoor werd benoemd dhr.
Goudkamp.
Helaas kan men voor de gemeente
Ooltgensplaat de thans bestaande rege
ling nog verre van ideaal te noemen. Bij
de uitvoering van diverse werken moest
steeds toezichthoudend personeel extra
in dienst worden genomen, wat dikwijls
grote financiële offers vergde en dik
wijls grote moeilijkheden bracht, men
denke slechts aan het toezicht bij de
bouw van de 52 woningen der woning
bouwvereniging Beter Wonen", waar
uiteindelijk de hulpopzichter moest wor
den ontslagen. Ook konden nog verschil
lende werken wegens overbelasting der
Technische dienst, zoals de voorz. der
gemeenteraad burgemeester Hordijk het
dikwijls uitdrukte, niet ter hand worden
genomen.
In verband met bovengenoemd vertrek
is voor de gemeente Ooltgensplaat thans
zeer zeker de tijd aangebroken door ge
zamenlijk overleg te trachten uit deze
gemeenschappelijke regeling te treden
en tot het instellen van een eigen dienst
met eigen personeel, dit zal zeer zeker
ten volle verantwoord zijn. En al is mis
schien deze gemeenschappelijke regeling
op aandrang van Ged. Staten tot stand
gekomen, zal het zeer zeker niet veel
moeite kosten de ongerieven, om van de
financiële nadelige gevolgen maar niet
te spreken, naar voren te brengen.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
De transportarbeider H. Noteboom
had het ongeluk tijdens het wergrijden
van een auto op de Kaai waar een laad-
schuif op la,g, een duwtje er van te krij
gen zodat hij het zilte nat moest kiezen
en met een nat pak naar huis kon.
Het zoontje van T. J. Nipius kreeg
een balkje op het hoofd dat van dien
aard was dat geneeskimdige behande
ling nodig was.
Uienveiling van Dinsdag 18 Nov. 1952.
Grove 21.51; Middel 21.99; drielin-
gen 24.51; Picklers 31.87; Stek 2.37
Aanvoer 16.000 kg.