Vaste verbinding Flakkee-vaste land stalen brug voorgespannen beton veerverbinding Tréinbbot brengt grootste zending automobielen in Nederland Plaatselijk Nieuws Uienveiling 253te Jaargang Woensdag 19 November" 1952 No. 2166 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Plannen en berekeningen van Brug van Raming voor een naar eis des tijds ingerichte V J sooiooo Reddingsboot met averij terug Twee treinen van de R.T.M, op elkaar gelopen KERKNIEUWS GEREF. GEMEENTEN. RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkertj TelefK 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verscl^jnt tweemaal per week. Woensaag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Alles wijst er op, dat de plannen volgens welke Goeree-Overflakkee zijn vaste oververbinding met Zuid-Holland zal kunnen krijgen vaste vorm gaan aanne men en dat met de m.ogelijkheid van realisering der plannen binnon niet al te lange tijd rekening gehouden zal moeten worden. Vorige week kon gewield worden dat de Vergadering en de Raad van Commissarissen der N.V. Brugver- binding was geïnstitueerd, thans wordt het object opnieuw actueel door het verschijnen van het rapport van de commissie inzake onderzoek van de vaste oeververbinding, welke commissie werd ingesteld op 18 Februari 1947 door Ge deputeerde Staten van Zuid-Holland. Dit rapport omvat het gehele probleem van de oeverbinding en zeer belangrijk is het er uit te vernemen, dat in ieder opzicht de voorkeur gegeven moet worden aan een brugverbinding boven veer diensten (mogen deze nog zo volmaakt zijn), dat bruggen over het Haringvliet en het Vuile Gat zeer wel mogelijk zijn en dat de streek genoegzaam belang rijk productiegebied is om de kapitalen, nodig voor bruggenbouw, te investeren. Mede is zeer belangrijk, dat een tweetal, bij het rapport gevoegde, ontwerpen van bruggen, gemaakt zijn door de Dienst Rijkswaterstaat, directie Bruggen. Genoemde brugcommissie heeft bij de instelling bestaan uit: Mr Bolsius, lid Ged. Staten, voorzitter; Ir Wittenberg, lid Ged. Staten, onder voorzitter; Mr Barbas, rijkshoofdinspec- teur vervoer in Z.-HoUand; Ir van Bee- kom, rijkslandbouwconsulent te Middel- harnis; Ir C. A. Bezuyen, hoofdingen. Rijkswaterstaat te Dordrecht; Mr A. de Jong, burgemeester van Mijnsheeren- land en Westmaas; L. I. Overwater te Strijen, D. Rijnders, burgemeester van Middelharnis en Sommelsdijk; P. D. Sieling te Melissant; Ir van Spanje, hoofdingen, rijkswaterstaat Den Haag; Drs van der Veen, dir. Econ. Techn. Inst. te Rotterdam; Ir van der Wal, clir.-hoof dingen, prov. waterstaat'te Den Haag; secretaris der commissie was de heer L. P. van Hameien, referendaris ter prov. griffie te Den Haag. Later is als vertegenwoordiger van Voorne en Putten toegevoegd de burge meester van Brielle, de heer Van Sleen. In de loop van de tijd bedankte Mr Barbas wegens verandering van functie en werd vervangen door de tegenwoordi ge chef van de rijksverkeersinspectie, de heer Oster. Ir Bezuijen ontviel door de dood, in zijn plaats werd benoemd Ir Pabius te Dordrecht; Ir Van Spanje werd gepensionneerd en in diens plaats trad Ir W. de longh, de tgenwoordige ingen. van rijkswaterstaat te Den Haag. De commissie werd verdeeld in twee subcommissies, waarvan de heren Rijn ders, Oster, Van Beekom, Sieling en Van der Veen het economisch-sociaal-cultu- reel gedeelte van het rapport voor hun rekening namen en Ir Wittenberg, Ir Fabius, Ir de longh en Ir van der Wal liet technisch deel ontwierpen. Nadat in het rapport de sociaal-econo mische structuur van het eiland Flak- Icee is nagegaan, waarbij de klemtoon valt op het isolement van de streek, de grote werkloosheid, die van het isole ment een gevolg is enz., worden de ver voersbehoeften van het moment beschre ven en de bezwaren, die verbonden zijn aan de huidige verbinding, waarna de commissie komt tot beschrijving van ^e nieuwe mogelijkheden, welke geopend zullen worden bij het totstandkomen van een vaste oeververbinding. In het kort aangeduid komt het hier op neer, dat er ten aanzien van het ver voer van aardappelen, suikerbieten, kop en blad van suikerbieten, uien en witlof grote moeilijkheden ontstaan die voor al voor beide laatstgenoemde artikelen van overwegend belang moeten worden geacht. Het wordt namelijk mogelijk bij een verzekerde verbinding op belangrijk groter schaal dan tot dusver het witlof op Flakkee te forceren, hetgeen zal lei den tot grotere welvaart voor degenen, die in deze culture werkzaam zijn. Voor de export van uien is de beschikking over een verzekerde verbinding van na tionaal belang, aangezien hierdoor de mogelijkheid ontstaat op een gunstige markt in Engeland deze producten af te zetten. (Flakkee teelt eenderde deel van alle uien in Nederland.) Een vaste oeververbinding zal grote invloed uitoefenen op het contact met buiten het eiland wonende belangheb benden en op de vakbekwaamheid der agrarische bevolking, die thans onvol doende in de gelegenheid is land- en tuinboviwonderwijs te volgen. Èen vaste oeververbinding zou het spuien van tijdelijke arbeidsoverschotten naar de streken ten Noorden van het Haringvliet kunnen bevorderen, terwijl bovendien eventueel dreigende structu rele werkloosheid eerder voorkomen zal kunnen worden. De industriële ontwik keling met name van Middelharnis en Sommelsdijk zal gestimuleerd kun nen worden en er kan zelfs een „auto nome" industrie ontstaan, zoals thans reeds met de drukkerijen het geval is. Voorts zal een vaste oeververbinding in belangrijke mate kunnen bijdragen tot een verruiming van de mogelijkheid tot recreatie van de Flakkeese bevolking, doordat deze beschikking krijgt over sneller verbinding met de overkant, an derzijds doordat verenigingen, gezel schappen enz. minder weerstanden on dervinden om het eiland te bereiken. De vaste verbinding zal ook bevorderend werken op het vreemdelingenverkeer, in welk verband in het bijzonder gewezen kan worden op de badplaats Ouddorp, met haar prachtige natuurreservaten en ongeschonden duinen. Ook voor Rotter dam moet de mogelijkheid van recreatie uitbreiding van belang worden geacht. Tenslotte zal een vaste verbinding 1000 ha vruchtbare grond van Tien Gemeten in de ontwikkeling betrekken. Kortom: het eiland zal meer zijn plaats krijgen in de nationale huishouding. In een „technisch gedeelte" behandelt het rapport de keuze van het tracé, waarover de brug kan komen. Hierbij wordt allereerst opgemerkt, dat afdam- ming van het Haringvliet in het kader valt van een veel grootser plan, welks oplossing vermoedelijk niet in de naaste toekomst is te verwachten. De hoofdge dachte is deze, dat een zo goed moge lijke verbinding met Rotterdam verkre gen moet worden. Zeer uitvoerig gaat het rapport in op de diverse trace's, waarover men een brug zou kunnen leg gen om tot de conclusie te komen dat de voordeligste is over de Westpunt van het eiland Ti enGemeten, aan de binnen zijde van de waterkerende dijk. Dit tra cé, is nader uitgewerkt. Het is gelegen plm. 1000 m. ten oosten van Stad aan 't Haringvliet. Aangenomen is dat t.z.t. het Spui ter hoogte van het Hekelingse veer ook zal worden overbrugd. In het tweede hoofdstuk van het tech nisch gedeelte beschrijft het rapport de bij de overbrugging betrokken rivier- en scheepvaartbelangen. In verband met deze belangen komt men tot het vol gende: ■De brug over het Haringvliet zal een nuttige doorstromingsopening moeten hebben van 560 meter bij een gemiddel de diepte van 11 meter ^N.A.P., die over het Vuile Gat zal de volle breedte van dit water moeten overspannen, waarbij op enige vergroting van de be staande diepte van 814.50 meter ter plaatse van de brug moet worden gere kend. De grootste gewenste doorvaarthoogte ten behoeve van de huidige scheepvaart wordt bepaald door de kustvaart en kan worden gesteld op 9 meter boven nor maal hoog water. Voor de scheepvaart ter plaatse zal een hoogte van 10.50 plus N.A.P. van een van de middenoverspan ningen voldoende moeten worden g'eacht warbij wordt verondersteld dat voor de vissersvaartuigen (20 ankerkuilbedrijyén waarvan de schepen de mast niet kun nen strijken; jaaromzet 450.000 gld.) een oplossing wordt gevonden. Voor de over spanningen in het Haringvliet kan de hoogtebepaling geschieden zonder met de scheepvaart rekening te houden. Hier moet uitsluitend op waterstanden en ijs worden afgegaan. De onderkant van deze brug zal op 6 meter N.A.P. moeten liggen. Door de directie Bruggen van Rijks waterstaat werd het volgende plan op gezet: een brug over het Haringvliet van 600 meter en een over het Vuile Gat van 720 meter, een verbindingsdam tussen beide bruggen van 1350 m. en twee dammen voor de aansluitende wegen óp Flakkee en Hoeksche Waard van resp. 340 en 200 m., een strekdam met dwai's- kribben voor de kop van de toeleidings- dam door de Noordelijke helft van het Haringvliet; enkele kribben en oeverver delingen, het baggeren van een strooin- geul ter plaatse 6n ter weerszijden van de brug in de Zuidelijke helft van het Haringvliet. De onderkanten van beide bruggen liggen aan de einden op 6 m. +N.A.P.. Beide hebben een zeeg, die over het Ha ringvliet ligt in het midden 8 -1-N.A.P., die over het Vuile gat op 10.50 meter -l-N-A.?, Het dwarsprofiel bestaat uit een rij baan van 61/2, meter breed en trottoirs (rijwiel-voetpaden), breed 21/2 m. buiten de hoofdliggers. De onderbouw bestaat Uit pijlers en landhoofden, gefundeerd op palen van gewapend beton. - Tengevolge van de zeer sterke stijging der staalprijzen is dit plan thans kost baar door de grote hoeveelheden staal. Om deze reden is gezocht naar een op lossing, waarbij het staalverbruik zoveel mogelijk wordt beperkt. Deze heeft men bij gebruik maken van voorgespannen beton. Hiervoor zijn de overspanningen gesteld op 51.30 m. zodat het Haring vliet 12 en het Vuile Gat 14 overspan ningen krijgt, in plaats van 5 en 6 van 120 m., zoals gedacht voor een stalen brug. Ook voor de pijlers, waarvan er voor een betonnen brug 24 nodig b^, tegen 9 bij een stalen, is gezocht naar een eenvoudiger oplossing, n.l. met put ten welke drijvend worden aangevoerd en ter plaatse gezonken. Voor het baggeren van een geul in de rivierbodem zal 6.1000.000 kub. m. zand verwijderd moeten worden. Tegelijk met de bouw van de bruggen en dammen zullen aansluitende wegvak- ken moeten worden aangelegd. Op Flak kee ter lengte van 1000 m., kruinbreedte 16 m., rijweg 6 m., rijwielpaden 1% m., met brede buitenbermen; op Hoeksche Waard een wegvak van 4 km. De kosten worden geraamd op: stalen brug bruggen (onder- en bovenbouw) 13.400.000 toeleidingsdammen 4.300.000 rivierwerken 2.500.000 aansluitende wegen 1.720.000 grondaankoop, schadeloosstellingen 500.000 onderzoekingen, plan, directie enz80.000 TOTAAL: 22.500.000 Exploitatiekosten: (per jaar) gedurende de eerste 5 jaren 110.000 daarna 80.000 betonnen brug 9.600.000 4.300.000 2.500.000 1.720.000 80.000 18.700.000 76.000 46.000 De commissie heeft haar rapport niet willen besluiten zonder daarin ook op te nemen een globale raming van de kos ten van een aan de eisen des tijds aange paste veerverbinding. Daartoe is con tact opgenomen met de Prov. Stoom- vaartdiensten in Zeeland en bij de bere keningen is men uitgegaan van een type vaartuig als in de dienst Vlissingen Breskens wordt gebezigd, de veerboot met kopladtng „Prins Hendrik" lengte 60 m., capaciteit 50 a 60 auto's snelheid 12 knopen, met een bemanning van 8 man en in totaal 20 man personeel, bouwkosten 3 millioen gld. Met één zo'n •boot zou men echter niet kunnen vol staan, aangezien een schip in reserve moet staan voor storingen, dokken enz. Voor nieuwe aanleggelegenheden te Hel- levoetsluis en Middelharnis zou gezorgd moeten worden. De haven van Helle- voetsluis is niet geschikt, zodat er een nieuwe gemaakt zou moeten worden bij de Hoornse Hoofden.m et bovendien een nieuwe toegangsweg. Ook de haven van Middelharnis kan voor zo'n veerdienst niet worden gebruikt en men zou een nieuwe ten Oosten van de bestaande moeten maken. In totaal zou dus nodig zijn: 2 vaartuigen a 3 millioen 6.000.000 2 aanleggelegenheden 1.500.000 haven Middelharnis 1.000.000 haven Hoornse Hoofden 2.500.000 wegvak op Voorne 1.00.000 TOTAAL 12.000.000 De jaarlijkse exploitatiekosten zouden een kapitaalsuitgave vertegenwoordigen van 11.250.000, de onderhoudskosten van de aanleggelegenheden en bagger- werk in de haven van Middelharnis zou jaarlijks 100.000 gld. vergen, of gekapi taliseerd tegen penning 25 een bedrag van 2.500.000. De totale diensten van een dergelijke dienst zouden dus komen op 25.750.000. Een vergelijking met de kosten van aanleg van een brug valt dus niet in het nadeel van een vaste oeververbinding uit! Temeer omdat bij de berekening nog buiten beschouwing is gelaten het ver schil in levensduur van veerboten (plm. 25 jaar) en van een brug (bij normaal onderhoud vrijwel onbeperkt). STELLENDAM Het vissersvaartuig Stellendam 25 is Vrijdagavond in de buurt van het Zwar te Gat bij Goedereede aan de grond ge lopen. Onder commando van schipper De Jager voer de reddingboot Koningin Wilhelmina uit Stellendam ter assisten tie uit. Door de dikke mist kwam zij echter in aanvaring met een scheepston waarbij de ketting, waarmee de ton ver ankerd ligt, in een van de.schroeven ge raakte van de reddingboot. Om beide schepen bij te staan, is om streeks kwart voor tien de reddingboot President Jan Leis onder commando van schipper Van Seters uit de Berghaven te Hoek Van Holland vertrokken. Zij be hoefde echter geen dienst te doen, om dat later bericht kwam, dat het vissers vaartuig was vlot gekomen en op eigen kracht naar Stellendam voer, terwijl de Koningin Wilhelmina er in was geslaagd op één motor de thuishaven te bereiken. Daarop heeft ook de President Jan Leis de steven -gewend om huistoe te gaan. Postbeambte gedood. Donderdagavond zijn twee treinen van de R.T.M, in de Beijerlandse laan te Rot terdam op elkaar gelopen. Daarbij is de 48-jarige Rotterdamse postambtenaar Van de Vaate, doordat de tram in brand vloog in de vlammen omgekomen. Alle poststukken, die in de tientallen volle postzakken zaten zijn verloren gegaan. De oorzaak is dat een zwaar beladen bietentrein op de andere trein ini'eed. Plannen voor een Kinder-tehuis. Bij de GerefGemeenten bestaan plan nen om eéh Kindertehuis te stichten, dat gelijk kan dienen als Weeshuis voor ouderloze kinderen. Het ligt in de bedoe ling een pand met grote ttiin te kopen te Nunspeet, waar ook zwakke kinderen enige tijd zullen kunnen doorbrengen. Elke Part. Synode benoemde twee af gevaardigden, die met elkander een commissie zullen vormen, om de kerke- raad van Nunspeet, waarvan Ds. A. van Stuyvenberg voorzitter is, bij te staan. Voor dit doel zullen in de Geref. Ge meenten gelden worden ingezameld. De jaarlijkse kosten van een brug zul len zijn 1.080.440, die van een veer verbinding 1.201.600. Een brug zal dus wat het onderhoud enz. betreft jaarlijks tien procent goedkoper zijn dan een veer. „Overweegt men voorts de grote bij- fcomende voordelen van een brugver binding, bestaande uit de tijdwinst voor het verkeer, het ontbreken van de verbindingsstagnerende invloeden, als mist, storm en gsgang, en de al gemene ontwikkelings-mogelijkheid voor de streek, dan verdient uiteraard de brugverbinding wel de voorkeur", aldus besluit de brugcommissie haar rapport, daarbij wijzend op de opvat ting van de exploitatie van de Zeeuw se Veerdiensten, dat zelfs een ideale veerverbinding toch nimmer meer be tekenis zou kunnen hebben dan vijf en twintig procent van de waard» van een vaste verbinding! In de Rotterdamse haven arriveerde op 13 November de Engelse treinveer- boot Norfolk Ferry, Deze boot bracht de grootste zending automobielen, welke ooit met een zeeschip in Nederland zijn gearriveerd. Op de Norfolk Ferry be vonden zich n.l. niet minder dan 104 Austin automobielen, welke zijn bestemd voor de importrice R. S. Stokvis Zonen N.V. te Rotterdam. Dit is tevens de eerste maal, dat zulk een treinveerboot een Nederlandse ha ven bezoekt. Deze 3.157 ton metende boot van de Britse Spoorwegen vaart ge woonlijk tussen Harwich en Zeebrugge. Op één tocht kan de boot 40 tot 50 geladen spoorwagons medenemen. De mogelijkheid tot dit unieke vervoer werd geschapen door de samenwer king met de agent van de dienst Harwich-Rotterdam der Britse Spoorwegen, de firma Hudig en Pieters te Rotterdam. MIDDELHARNIS Ds. P. A. Zellstra met emeritaat. Met ingang van 15 Nov. j.l. werd op zijn verzoek door de Classis Brielle der Geref. Kerken eervol emeritaat verleend aan Ds. P. A. Zeilstra, predikant der Geref. Kerk van Middelharnis. Ds. Zeilstra, die op 21 April van dit jaar 65 jaar is geworden werd te Am sterdam geboren en studeerde aan de Vrije Universiteit aldaar; in 1915 predi kant geworden zijnde diende hij achter eenvolgens de Geref. Kerken van Mil- dam Idskenhuizen, Nieuwveen, Slie- drecht en Middelharnis; in deze laatste gemeente stond hij sinds 14 Deo. 1930 (plm. 22 jaar). Z.Eerw. blijft nog alhier woonachtig en zal de catechisatiën, zie kenbezoek e.d. blijven houden. Berst wanneer hij uit Middelharnis gaat vertrekken zal een afscheidswoord door hem tot de gemeente worden gericht. (Adres blijft: Geref. Pastorie, Kerk- pad 7, Middelharnis). DIBKSLAND Ds. W. de Bruin uit IJsselmuiden is beroepen in de Ned. Herv. Kerk alhier. HERKINGEN De'Wed. Huizer-Mans had het onge luk, tijdens haar vverkzaamheden bij haar buurvrouw in de kamer te vallen, met het gevolg dat zij haar pols kneus de en het werk moest staken. A.s. Vrijdagavond 7 uur hoopt voor de Geref. Gemeente op te treden Ds. Zwerus van Middelharnis, alsdan zal er doopsbediening worden gehouden, De jaarlijkse dankdag in onze ge meente zal gehouden worden de eerste Woensdag in de maand December. NIEUWE TONGE Botsing tussen tram en paarden. Twee paarden gedood. Zaterdagmorgen vond aan de Langeweg onder Nieuwe Tonge een botsing plaats fussen de tram komende uit de richting Middelharnis en een met 2 paarden be spannen wagen geladen met bieten van Gebr. C. en D. van Es en bestuurd door de landtaoüwknecht C. v. d. V. Juist toen de wagen de dam uitdraai de en de trambaan wou oversteken kwam deze in de modder vast te zitten, zodat de paarden op de rails stonden. Terzelfder tijd naderde uit de richting Middelharnis de tram die plm 11.15 in N. Tonge aankomt. Door een arbeider werd de trambestuurder nog gewaar schuwd, doch een botsing was niet meer te voorkomen. De gevolgen waren ern stig. Beide paarden werden gegrepen en bijna op slag gedood, terwijl ze nog een eind werden meegesleurd. De politie, die spoedig ter plaatse was, stelde een onderzoek in. De passagiers die in de richting Ooltgensplaat moesten hadden door het gebeurde flinke vertraging. Ongeval. De smidsknecht S. W. had tijdens zijn werk het ongeluk zijn hand zodanig te verwonden dat de medicus hulp moest verlenen. OUDE TONGE Opening nieuwe zaak. Aan de Em- mastraat, recht tegenover het schoolge bouw, opende dhr. Abr. Hagens Donder dag-middag een nieuwe zaak in zuivel producten. Reeds lang liep hij rond met het plan in het nieuwe gedeelte bij de tram een winkel te vestigen, maar bij de nieuwe woningen is tot dusver nog geen winkelbedrijf geprojecteerd. Hagens heeft thans een huis op de hoek van het nog door te trekken deel van de Willem straat gekocht en daaraan een geheel winkelpand laten bouwen, waarin thans zijn bedrijf, geheel naar de eisen des tijds en dus zeer modem is ingericht. Achter het huis is een ruime garage met opslagruimte enz. opgetrokken zo dat het een der best geoutilleerde be drijven van het eiland op dit gebied werd. Gezien er in dit nog nieuwe gedeelte weinig zaken gevestigd zijn betekent dit voor velen een uitkomst. Zowel het in terieur als exterieur zijn fraai uitge voerd naar een ontwerp vaji dhr. Nies- sink te Nieuwe Tonge. Het werd ge bouwd door Jao. Kardux, metselwerk; P. Snijder Zn., Timmerwerk; J. Seton sanitair; G. A. Meeuwis en J. Rijnders schilderwerk; J. Nijsse, electra. De win- kelinstallatie is geleverd door de cv. Electro Therm. „Prigidaire" te Rotter dam. Een groot aantal bloemstukken van collega's, uitvoerders en Vooruit" gaven een feestelijk aanzien bij de ope ning. Velen gaven ook door een per soonlijk bezoek blijk van belangstelling. In de afgelopen week vertrokken er uit de haven 19 schepen, t.w. 14 met suikerbieten, 2 met granen en 3 met aardappelen, binnen kwamen 2 schepen .pulp en 1 met zand. OOLTGENSPLAAT Scheepvaart. Tijdens de week van 10 tot 15 Nov. zijn aan de haven gela den: 8 schepen suikerbieten, 6 schepen consumptie-aardappelen, 1 schip met aardappelen en uien. Gelost: 2 schepen pulp, 1 schip ledige kisten en 1 schip turf. Galathesehaven: geladen 6 sche pen suikerbieten. Gelost: 1 schip steen. Dankstond Ger. Gemeente. Woens dag 19 Nov. zal in de Ger. Gemeente dankstond worden gehouden. De dien sten vangen aan om 2.30 uur en 6.30 uur. Voorganger Ds. G. Zwerus van Middelharnis. Kerkdiensten in het donker. Door het defect aan het lichtnet juist voor de aanvang van de kerkdiensten j.l. Zon dagavond, werd het gehele dorp in het donker gezet. De aanvang van de kerk diensten hadden enige vertraging. Eerst na het plaatsen van enkele lantaarns en petroleumlampen konden de diensten in de Herv. Kerk en Geref. Kerk gewoon doorgang vinden. Het was voor de op- De heer H. van Eesteren te Stellendam 30 jaar bestuurslid Ver. Groene Kruis. De heer H. van Besteren te Stellen dam vierde zijn 50-jarig jubileum als bestuursUd van de Afd. Groene Kruis te Stellendam en is deswege j.l. Vrijdag in het openbaar gehuldigd. Door het Hoofdbestuur werd hem de zilveren niedaille van de Algem. Nederl. Vereen. „Het Groene Kruis" verstrekt. (Zie verslag binnenzijde van dit blad). De heer van Besteren, die 77 jaar oud is, is nog zeer vitaal. Hij ziet er fris en blozend uit. Met opgewektheid vervult hij nog steeds het secretariaat van de Vereniging, die hij in 1902 mede heeft helpen oprichten. tredende predikanten Ds. A. J. Brink man van Utrecht en Ds. H. Brinkman van Wassenaar een zich behelpen met dit ongewoon en ouderwetse licht. In het schemer gehuld luisterden de gemeenten echter aandachtig. Enkele minuten voor 7 uur was de storing opgeheven. De Ger. Gemeente heeft nog gaslicht en ondervond dus geen moeilijkheden. Dhr. 3. Louwerse, Hoofd van Bouw en Woningtoezicht der gemeenten Ooltgensplaat, Den Bommel en Stad aan 't Haringvliet gaat het eiland verlaten. Met ingang van 1 Januari a.s. is dhr. J. Louwerse, Hoofd van Bouw- en Wo ningtoezicht van bovengenoemde ge meenten, in gelijke betrekking benoemd te Holten (Ov.). Toen in 1947 dhr. H. C. de Ruiter in verband met het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd ontslag werd verleend als gemeente-opzichter der ge meente Ooltgensplaat, besloten de ge meenten Oude Tonge, Stad aan 't Ha ringvliet, Den Bommel en Ooltgensplaat gezamenlijk tot het instellen van een ge meenschappelijke dienst Bouw- en Wo ningtoezicht. Belast met het uitvoeren van deze dienst werd dhr. J. Louwerse, destijds werkzaam bij het bureau We deropbouw te Ouddorp. Al spoedig bleek dat het traject te uitgebreid was en de gemeente Oude Tonge trad al spoedig uit en ging met de gemeente Nieuwe Tonge een gemeenschappelijke regeling aan, met eigen architect. Toch bleek voor de overige 3 gemeenten het werk zo uitgebreid dat nog tot aanstelling van een assistent moest worden overge gaan en hiervoor werd benoemd dhr. Goudkamp. Helaas kan men voor de gemeente Ooltgensplaat de thans bestaande rege ling nog verre van ideaal te noemen. Bij de uitvoering van diverse werken moest steeds toezichthoudend personeel extra in dienst worden genomen, wat dikwijls grote financiële offers vergde en dik wijls grote moeilijkheden bracht, men denke slechts aan het toezicht bij de bouw van de 52 woningen der woning bouwvereniging Beter Wonen", waar uiteindelijk de hulpopzichter moest wor den ontslagen. Ook konden nog verschil lende werken wegens overbelasting der Technische dienst, zoals de voorz. der gemeenteraad burgemeester Hordijk het dikwijls uitdrukte, niet ter hand worden genomen. In verband met bovengenoemd vertrek is voor de gemeente Ooltgensplaat thans zeer zeker de tijd aangebroken door ge zamenlijk overleg te trachten uit deze gemeenschappelijke regeling te treden en tot het instellen van een eigen dienst met eigen personeel, dit zal zeer zeker ten volle verantwoord zijn. En al is mis schien deze gemeenschappelijke regeling op aandrang van Ged. Staten tot stand gekomen, zal het zeer zeker niet veel moeite kosten de ongerieven, om van de financiële nadelige gevolgen maar niet te spreken, naar voren te brengen. STAD AAN 'T HARINGVLIET De transportarbeider H. Noteboom had het ongeluk tijdens het wergrijden van een auto op de Kaai waar een laad- schuif op la,g, een duwtje er van te krij gen zodat hij het zilte nat moest kiezen en met een nat pak naar huis kon. Het zoontje van T. J. Nipius kreeg een balkje op het hoofd dat van dien aard was dat geneeskimdige behande ling nodig was. Uienveiling van Dinsdag 18 Nov. 1952. Grove 21.51; Middel 21.99; drielin- gen 24.51; Picklers 31.87; Stek 2.37 Aanvoer 16.000 kg.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1