r „De Fruitcentrale" MSTZéMSTZ Buitenland ^ieuw guinea .J N.V. Brugverbinding Goeree - Overflakkee en Hoekse Waard geïnstalleerd 25ste Jaargang Zaterflag 15 November 1952 No. 2165 CHE. WEEKBLAD OP GEEEFORMEEEDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN B. V. d. VEER SOEPGROENTE MEDITATIE Een gebed Davids "^it het ^Cykv^nót &r=> AANBIDDINGEN OIS SR IN GAAN.,.. AIS GESNSDEN KOEK! MAneHessmMH m Hoe het vroeger was Paardenmarktstraat te Dirksland Sa/iap/r//l; de veilige 3 Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitslilitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. By contract speciaal tarief. De Memorie van Antwoord is ver schenen. Dit is het Staatsstuk dat de opmei-kingen door de Kamerleden ge maakt in het Voorlopig Verslag beant woordt. Ook Nieuw Guinea werd daarbij be sproken. We ontlenen er het volgende aan. „De souvereiniteit over Nieuw-Guinea is rechtens en feitelijk bij Nederland. De regering denkt niet aan afstand van Ajieuw Guinea of aan beperking van Ne derlandse souvereiniteit. Ze weigert ook er een mandaatsgebied van te maken. En ze ziet geen heil in een hervatting (jer besprekingen met Indonesië om trent de status van Nieuw Guinea." Zie dat is taal waar we van harte bij vallen. De Nederlandse regering zal het bewind over Nieuw Guinea blijven voe ren tot bij tijd en wijle de bewoners van Nieuw Guinea in staat zijn zelf over hun toekomst te beslissen. Zie dat is flinke taal. Een verantwoorde houding tegenover de bewoners van dit land. Niet alleen verantwoorde taal maar ook blijk gevende van het bewustzijn van de roeping die ons land tegenover dit on ontwikkelde volk heeft. Gans andere taal dan indertijd tegenover Indonesië. Had onze regering toen een dergelijke houding aangenomen, hoeveel onheil zou men voorkomen kunnen hebben. En niet het minst onheildie over het land zelf is gekomeö. Onverantwoorde overdracht van de souvereiniteit heeft Indonesië verwarring en chaos gebracht. De ogen zijn er wel van open gegaan. Ook wel in het buitenland. Gelukkig dat onze rege ring er blijk van geeft, dat ze tegen over Nieuw Guinea niet in dezelfde fout wil vallen. De houding die onze regering blijkens de Memorie van Antwoord denkt aan te nemen is flink. Maar het mag niet bij woorden blijven. Ons land moet zich het lot van Nieuw Guinea aantrekken. Met kracht de ontwikkeling bevorderen. Niet alleen in materieel en economisch opzicht, maar bovenal ook in geestelijk opzicht. Het volk moet tot ontwikkeling worden gebracht. Alles voor de Inlan der. Alle economische uitbuiting e.d. ko loniale tendenzen moeten geweerd wor den. Onze regering heeft ook de roeping het volk op te heffen uit de geestelijke blindheid van het heidendom. Geen eco nomische vooruitgang alleen. Maar on derwijs en opvoeding. Het volk in kennis brengen met Gods Woord. Dat behoort mede bij de roeping van onze regering. Opdat het volk worde opgeheven uit de duisternis van het heidendom. Telefoon 2683 Westdijk 36 MIDDELHAKNIS DE SPECIAALZAAK voor GROENTEN, FRUIT en DELICATESSEN. Keurig opgemaakte Fnütmanden en Fruitschaaltjes. Vraagt onze geurige vers gesnetlisn Alle ingrediënten voor een Bljsttafel, Puur geneeskracht, gezondheid en zuiverheid voor Uw huid 100 jaar g&leden redde schip per de 3Corte 8 menéen op de ^yioordzee In de Arnhemse Courant van 10 INfov. 1852 stond het volgende be richt: Eergisteren bragt een oiizer stuurlieden, J. de Korte, behalve eene rijke lading haring, met zijnen hoeker een achttal schipbreukelin gen te Middelharnis aan, die met levensgevaar geworsteld hadden, bij Breeveertien in de Noordzee. Eene kof, varende onder Papenburger vlag (Oost-Friesland), kapitein Fiet, uit eene Engelsche zeehaven gekomen, geladen met steenkolen, had de noodvlag geheschen. De Korte zette door een holle zee koers naar de kof, en heeft het ge luk, na veel inspanning, acht men- schenlevens te redden, onder welke de vrouw des kapiteins met een zuigeling van negen manden. De moeder had het kind bij het barnen des gevaars om het lijf gebonden. Het mislukt haar het reddende schip te beklimmen. Zij valt met het wicht in zee, doch wordt met veel moeite gered, terwijl het kind van haar los raakt en in de sloep der kof valt; zonder letsel beko men te hebben wordt ook het kind binnen boord gebragt. Van verdere onheilen verschoond gebleven, zijn alle schipbreukelingen te Middel harnis aangekomen. Schrik en ont steltenis echter' zijn vermoedelijk oorzaak, dat de vrouw van den ka pitein sedert een paar dagen vla gen van krankzinnigheid vertoont. Vereenig mijn hart tot de vreeze Uws Naams. (Ps. 86 11b.) David, de Man naar Gods harte bidt: Verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams. De vreze Uws Naams; dat wil zeggen: de Heere vrezen overeenkom stig Zijne bpenbaring in Zijn Woord, ge lijk Hij zich doet kennen in Zijn godde lijke deugden en volmaaktheden. Die vreze is niet een slaafse vreze, die doet wegvluchten van het aangezicht des Heeren, doch een kinderlijke vreze. Zij is een genadegift des Hemels, ge wrocht des Heiligen Geestes. Zij dringt tot ontzag en eerbied voor Gods Majes teit en sluit in: hoogachting en oprechte liefde tot God en Zijn Naam. Wie de Heere vreest heeft in zijn hart ontvangen de keuze aller zonden vijand te zijn, heeft lust tot alle gerechtigheid en een beginsel om te willen leven naar alle geboden Gods. De vreze des Heeren dringt tot af staan van alle ongerechtigheid en een Gode welbehagelijken wandel, wetende dat de Heere heeft een heiligen afkeer van de zonde 'en dat Zijn ongenoegen wordt opgewekt door het verlaten van de paden des rechts. Wie de vreze des Heeren is toegedaan heeft het gezet op de practijk der god zaligheid uit het levendige besef, dat God alleszins waardig is de liefde en de gehoorzaamheid zijns volks vanwege Zijn Hoogheid en deugden. De Vreze is de beoefening van het stuk der dank baarheid, die Gode toekomt als dank voor de begenadiging in de Geliefde en voor de beweldadiging met de veelvul dige bewijzen van Gods liefde, trouw en macht De Godvrezende vindt op de weg der godsvrucht het ware geluk en de echte blijdschap, want: des Heeren vrees is rein. en opent een fontein van heil, dat nooit vergaat. Bekend met de vreze des Heeren als een zeer begeerlijke en zielzaligende zaak, was Davinds zielszucht en hoogst verlangen te mogen opv/assen in hare beoefening; vandaar het gebed: verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams. Verenig mijn hart, zó bidt de Man Gods, omdat hij wist, dat God niet aan ziet wat voor ogen is, doch het hart. De Heere neemt geen genoegen met uiterlijk vertoon en een schijn van gods dienst; Hij vraagt naar de iimerlijke vreze des harten, welke uitkomt in een godvruchtige wandel en godzalig leven. God zoekt een hart, dat oprecht en volkomen met Hem is, onverdeeld zich geeft aan de Heere en zich gewillig wijdt aan Zijn dienst. Noodzakelijk is een hart, waarvan de overdenkingen en neigingen zijn welbe- hagelijk voor Gods aangezicht. Vandaar de bede: verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams. God alleen toch kan het hart bewer ken tot hartelijke lust in getrouwheid en oprechtheid naar eis der waarachtige Godsvreze. Die wetenschap drijft uit tot do Heere om b'ekwaammakende genade, om gena de die verenigt, samenvoegt de werk zaamheden en beginselen des harten tot de vreze van Gods Naam. David gevoel de de noodzakelijkheid der gewilligma- kende genade, om van harte gev/illig, eenswillend en standvastig te mogen gaan in de rechte sporen der godsvrucht. Zó lag het in het harte: O, God! be waar mij voor de zonden, opdat Uw Naam niet worde onteerd en gelasterd; opdat niet de ongerechtigheden schei ding maken tussen U en mijne ziel. David had nodig genade tot strijden de goede strijd des geloofs, tot staande blijven in zielsverzoeking en strijd. Zijn behoefte was aan de krachtdadige invloeden van des Heeren Geest, opdat hij hoe langer hoe meer mocht haten en vlieden dfe zonden en er zou zijn harte lijke vreugde in God, lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede wer ken te wandelen. In het harte was Uitgestort door de H. Geest de liefde Gods; nu was het zijn oprechte wens, dat de liefde mocht worden verwakkerd en dringen Gode welbehagelijk te zijn door godzalige wandel en dat hij door Gods kracht mocht leven ter ere van des Heeren Naam. Verenig mijn hart tot de vreze Uws De komende Antichrist Tekenen die er heen wijzen Troost voor Gods Kerk. In de ontzettend decadente tijd waar in wij leven, wordt de gedachte aan de naderende Antichrist weer verdiept. Er zijn reeds vele boeken over dit onder werp geschreven en de laatste tijd ko men er meerdere van de pers. Ook zijn er radio-lezingen over gehouden, onlangs nog door Dr. J. v. d. Meulen, een lezing die nu ook is gepubliceerd. (Uitgave J. H. Kok, Kampen, prijs 2.45*)'. Het is wel zeer actueel, daarover iets te schrij ven. De Anti-Christ ons in de H.-Schrift getekend, wordt genoemd de tegenstan der anti, tegen van Christus. De tegenstander Gods wordt gekenmerkt door de naam duivel, satan of draak en in die verschillende aanduidingen is een zekere climax te ontdekken. De open baring in het Woord Gods schrijdt steeds voort; God plaatst de tegenstan der tenslotte in het volle licht. Opdat de Kerk zich zou wapenen tegen de aanvallen uit de hel. In de geschiedenis der Christelijke Kerk heeft men over de Antichrist ver schillende meningen gehad. In de peri ode vóór de Kerkhervorming sprak men weinig over Christus' tegenstander. De kerkvaders daarentegen lieten zich breedvoerig over hem uit. In de middel-? eeuwen was het Augustinus, die in zijn boek „De Stad Gods" een spoedige ver wachting van de Antichrist had. Luther, door de paus in de ban gedaan, twijfelde niet of Rome was de Antichrist. In zijn commentaar op Daniels profetie en ook het Nieuwe Testament, vooral Matth. 24, Thess. 2 en de Apocalypse, verde digt hij deze stelling. Calvijn, hoewel hij van zijn mede-reformator in velerlei op zicht verschilde, geeft Luther gelijk en werkt het zelfs nog verder uit. Het standpunt van Luther en Calvijn is eveneens door de kerken der reformatie gedeeld en zelfs in verschillende belijde nisschriften uitgesproken. In pnze Ne derlandse belijdenisschriften vindt men er niets van, dan alleen in de voorrede op de Dordtse leerregels. Hoe moeten wij ons de Antichrist nu voorstellen op grond van de openbaring van Gods Woord? Daarover is al veel geredetwist en zijn tal van voorstellin gen gedaan. We gaan daar niet breder op in. De Antichrist is geen mythe, maar een reëel wezen, door Christus zelf geprofeteerd, een toekomstig per soon, een mens, (de mens der zonde) door de Satan aan de macht geholpen, die zal optreden in de eindtijd. Die macht zal zich openbaren naar buiten in koninklijke majesteit. Zo te kent ons de Heilige Schrift deze Gewel denaar, als een martiale figuur, die door oorlogsgeweld zal heersen. Vandaar de naam, die hem zo juist typeert: beest! De Heere Jezus wordt in de H. Schrift bij een dier vergeleken: het Lam Gods, of de Leeuw uit Juda's stam. Zijn tegen stander wordt „beest" genoemd. Zijn levenswerk zal zijn het stichten van een wereldrijk, dat is zijn geweldige prestatie. Alle naties zal hij in zijn klau wen klemmen: de ganse wereld zal hem navolgen en aanbidden. In het begin van de geschiedenis der mensheid heeft Satan het ook gepro beerd zo'n wereldrijk te stichten. In Sinears vlakte zou xaen een stad bou wen, met een toren, die tot aan de he mel reikte. Maar God zeide:Welaan, laat Ons nederdalen en laat Ons hun spraak verwarren! Het gelukte niet. Telkens weer is het geprobeerd, en wat geen imperators, geen Nebucadnezar, geen Cyrus, geen Alexander de Grote kon bereiken, zal door de Antichrist worden behaald. Hij zal een wereldrijk stichten in de unieke zin van het woord, en door zijn succes de mensen tot aan bidding brengen. Wie is aan het beest gelijk? Zulks in dezelfde goddelijke verering als: Wie is aan onze God gelijk? Lang zal dit Rijk niet bestaan. Voor de Kerk in de waarneming, door de gro te verdrukking die er zijn zal, echter té lang, waarom er sprake van is in de H. Schrift, dat om der uitverkoor'nen wil de dagen zullen worden verkort. Dan zal het Goddelijk „Welaan, laat Ons nedervargn" weer uit de hemel klin ken, Christus zelf zal verschijnen, het beest grijpen en werpen in de poel des vuurs. Vliegtuigen, tanks, atoom- en waterstofbommen zullen de Antichrist niet redden. In een punt des tijds zal zijn macht gebroken, de geconcentreer de wereldmacht worden verwoest. En inplaats van een aarde-rijk een eeuwig vrederijk worden gesticht, waarop ge rechtigheid woont. We hebben acht te geven op de teke nen der tijden. Bange vrees kan de Kerk des Heeren soms vervullen, wanneer ze aan die tijd denken. Want het zal een boze tijd zijn. Nu ligt in het leven der volkeren min of meer nog de bewuste of onbewuste erkenning van Gods or- dinanties, waarvan onder Gods bestel nog een remmende kracht uitgaat. Meer en meer echter worden de rem men losser en losser. Zie maar in Rus land. Zie maar in andere landen hoe rnen naar de macht grijpt, hoe in de internationale politiek de machts-idee het wint van de rechts-idee. Zie maar ook in ons land, hoe alles meer en meer door de Staat wordt verzorgd, hoe de mens rondom wordt verzekerd door de Staat (de Kerk,uitgeschakeld), de mens door de Staat geborgen. Tekenen, die er op wijzen, om alle grondbeginselen, waarin nog een Christelijke geest door werkt, uit te bannen. Op alle fronten begint dus de Antichrist, als de Wette loze, die geen Wet meer erkent, zijn grote kans te krijgen. Voor de Kerk des Heeren is er één troost, dat hoe de Antichrist zich ook zal openbaren, zij met een overwonnen vijand te doen hebben. Christus heeft Satan's kop vermorzeld, de laatste zege zal de grootste zijn. Maar het water kan in die grote verdrukking wel eens tot aan de lippen komen. Dé bede zal er te klemmender door zijn: Kom, Heere Je zus, kom haastelijk! De naamchristen en mondbelijder zal niet kunnen bestaan. Het kostelijke van het snode zal onderscheiden worden. Het onderscheid zal gezien worden, van wie God dient en wie hem niet, maar het „beest" dient. WAARNEMER Genoemd boekje bevelen we ter le zing an. We hebben er enige gege vens aan ontleend. Naams. Zó was Davids ernstig, vurig gebed. Gelijk hij elders smeekt: Leer mij aan Uw dienst oprecht verbonden blij ven. Leer mij, O God! van zaligheden. Mijn leven in uw dienst besteden. Waarde lezer. Hebt gij kennis aan Da vids gebed? De Heere heeft gegeven de belofte: Ik zal Mijn vreze in hun hart geven, dat zij van Mij niet afwijken. Pleit met vrij moedigheid, o volk des Heeren! bij God om de genadige vervulling van die troostrijke en dierbare belofte, met de gestadige bede: Verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams. Laat er zijn een voortdurende aanbin ding aan de troon der genade om. de krachtdadige, heiligende invloeden des H. Gteestes, opdat er zij opwas en toe name in de beoefening van de vreze des Heeren, ter ere Gods en tot stichting van Uwen naaste. Wacht u voor bedroe ving en uitblussing van de H. Geest door zondigen, opdat de Geest niet wijke met Zijn gezegende invloeden en God Zijn vriendelijk aangezicht niet verberge voor U. Uw Koning is het zo waardig te wor den gediend en te worden gevreesd met tedere, nauwgezette, getrouwe wandel naar Zijn Woord. Dan zal zijn uw zalige bevinding: Wat vree heeft elk, die Uwe wet bemint! Waarde lezer! Vrees God en houd Zijn geboden; want dit betaamt alle mensen. God roept U op tot de vreze Zijns Naams, tot zijn dienst in oprechtheid en waarheid. Wordt de vreze Gods bij U gevonden? Bedenkt terdege: Schijngods- dienst, vormelijke betrachting van plich ten, die buiten het hart omgaan, gods dienst zonder hartsvernieuwing, waarbij God genaderd wordt slechts met de lip pen, mishagen de Heere. Met godsdienst uit een onwedergeboren, onvernieuwd hart verheerlijkt gij God niet. Gij moet wedergeboren worden; uw hart moet worden vernieuwd door des Heeren Geest. St. M'dijk Ds. Joh. de Bres 5 Y/anneer Metr en Met? iets buiten- gewoons aan te bieden heeft, dan kunt U er ook zeker van zijn, dat het wérke lijk iets bijzonders isl Céén gefanta seerde koopjes voor twïjfefachtig goed, maar ècht-voordelige prijzen voor eerste-klas fabrikaten. Profiteert ervan! En gauw.... want echte koopjes zijn er niet elke dagl WILTON „FORTA" KARPETTEN ijzersterke huiskamer-karpetten, Perzisclie dessins. maal 200 x 275 85.- 225 X 310 115.- 60 X 120 12.50 40 X 70 5.- WILTON „FORTA" LOPERS zeer sterk, mooie Perzische dessins. 50 cm. breed, p.m. 6.^ 708.» „SERVICE" BEOSTELLEN geheel verend, prima gebloem de damast, met 15 jaar schrif telijke garantie. 2 pers. 3-detl9 100.- 1 77.50 Bijpassend Uuaen, met kapok "fe!^ gevuld 12.50 HOOGPOOL SMYRNA KLEEOJES speciaal geschikt «Is tafelkleed, Perzische dessins, warme tinten. maat 90 x 90 M?0 90 x 150 23.50 .4lS%t^ "5 175 32.'" OUD HOLLANDSE WORTELDOEKEN In div. dessins en kleuren. maat 90 x 90 5.69 115 X 115 ICO 120 X 120 15.90 Denkt V aan de ttiaardd)onnen, die op de „Femina"zijn uitgereikt IHatK KW tlHKtKintl wesTKnaiSKAoe 4 ntfronmuAit «7 MinnMm Dit plaatje is een kiekje van een eenvoudige straat te Dirksland, waar aan echter een eeuwenoude geschiedenis is verbonden. Het is de Paarden- marktstraat, die echter als officiële benaming het Achterdorp" heet. De naam Paardenmarktstraat is er door de volksmond aan gegeven, omdat hier vroeger de jaarlijkse paardenmarlit gehouden werd. (Het Achterdorp, 50 jaar geleden) Over deze Paardenmarkt vermeld Boers in zijn beschrijving over Goe- ree-Overflakkee het volgende: „Op den eersten Woensdag na St. ,,Odulphus, wanneer het tevens „kermis is, wordt hier een pronk- „paardenmarkt gehouden, volgens „een octrooi van Karel V, verleend „bij open brief, geschreven te Brus- „sel in de maand Juli van het jaar „1544. Sedert vele jaren was van „dit octrooi geen gebruik gemaakt, ,,doch sedert kort is deze gewoonte weder hersteld, op aanzoek van „het gemeentebestuur, door auto- „risatie van H.H. Gedeputeerde „Staten van Zuid-Holland. Op deze „paardenmarkt worden vele pre- „miën uitgedeeld, wegens het aan „de markt brengen van de meeste „en fraiste rij- en trekpaarden." Deze paardenmarkt dateert dus al uit de tijd van Keizer Karel V. De laatste jaren wordt er echter geen paardenmarkt meer gehouden, al is deze nooit officieel opgeheven. Het Achterdorp zelf is sinds een halve eeuw veel veranderd. In het huis rechts woonde eertijds mej. Han- na Gestel, de heer J. Gestel heeft na een moderne verbouwing er een drogistzaak gevestigd. Waar de schuur staat is nu een timmermanszaak. Links staat het huis van J. van Dongen; vroeger was dit een boeren- hofsteedje, in het huis woonde dhr. Jan V. Oostenbrugge. Daarnaast was de wagenmakerij van v. Oostenbrug ge, die voor de deur staat. Hier is nu de bloemisterij van Bestman ge vestigd. Verderop staat nog altijd de Kleuterschool en aan het eind de Coöperatieve winkel. Dit was vroe ger de z.g. Oude Ark, een schuur met uitspanning. De boeren die naar de beurs kwamen spanden daar hun rijtuigen uit en Stalden er hun parar den. Het Achterdorp is dus een straat met een rijke historie. De vergadering van Commissarissen van de Naamloze Vennootschap Brugvei*- binding Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard heeft zich thans geïnstitueerd. Deze vergadering bestaat uit de Heren. D. Rijnders voor de gemeente Middel harnis; J. H. Dijkers voor de gemeente Sommelsdijk; P. W. Hordijk voor de ge meente Ooltgensplaat; A. D. van Dijk voor de gemeente Oude Tonge; B. M. Zoeteman voor de gemeente Dirksland; W. Timmerman voor de :gemeente Zuid- Beijerland; Chr. van Hof wegen voor de gemeente Nieuwe Tonge; C. M. Vogelaar voor de gemeente Melissant; W. van Seters voor de gemeente Stellendam; W. J. D. van Dijck voor de gemeente Goudswaard; A. Brinkman voor de ge meente Stad aan 't Haringvliet; J. Ba ron von Knobelsdorff voor de gemeente Goedereede; D. van Heijst voor de ge meente Herkingen; J. J. A. Kruijff voor de gemeente Den Bommel; P. D. S'ieling voor de Stichting De Flakkeesche Ge meenschap. De vergadering benoemde de Heer D. Rijnders tot President-Commissaris, de Heer P. D. Sieling tot Vice-Voorzitter, en de Heren P. W. Hordijk, Chr. van Hofwegen en J. Baron von Knobelsdorff tot Gedelegeerden. Als Secretaris van de Raad van Com missarissen werd aangewezen de Heer J. Knape Mzn. Veilig en onbegrensd genezend bij kou koorts - griep en pijnen. Koker 50 tabletten 80 cl. - 25 tabletten 45 et. HERBOUWDE KOEPELKERK TE WILLEMSTAD BIJNA VOLTOOID Ongeveer twee jaar nadat de van de oorlogsschade herstelde Nederlands Her vormde kerk te Willemstad, de z.g.n. Koepelkerk in vlammen opging, juist negen dagen vóór de officiële ingebruik neming, zal de voor de tweede maal her bouwde Koepelkerk officieel worden overgedragen. Op Vrijdag 28 November des middags zal de president-kerkvoogd de heer G. van Dis, aan de voorzitter van de kerkeraad, ds M. Hylkema, de kerk overdragen. Ook zullen dan verschillende onder delen van het kerkinterieur, voor een deel geschenken van gemeenteleden, de kerkeraad worden aangeboden. Vrijdag avond zal in een dankdienst iii de ge restaureerde kerk de plaatselijke predi kant, ds M. Hylkema, voorgaan, waarna Zondag 30 November a.s. voor de eerste maal na de grondige verwoesting in de oorlogsdagen van 1944 en '45 de gewone eredienst zal worden gehouden. De zaak van de brug is hiermede in een nieuw stadium gekomen. Werd tot nu toe door de Stichting De Flakkeesche Gemeenschap voor de brugplannen ge werkt, deze heeft zich nu volledig daar van teruggetrokken. Er wordt thans gewerkt aan de defi nitieve oprichting der Naamloze Ven nootschap. Voorts heeft het Dagehjks Bestuur der N.V. binnenkort een bespre king met vertegenwoordigers der ver schillende Fracties van de Staten der Provincie, zulks in verband met het feit, dat in de eerstvolgende zitting der Sta ten het Brugrapport zal worden aange boden. Het voornemen bestaat, dat het Da gelijks Bestuur een bespreking zal heb ben met de Minister van Verkeer en Waterstaat en met de Verkeercommissie van de Tweede Kamer der Staten-Ge- neraal. Israël. De nieuwe staat Israël zag zich in de afgelopen week z'n eerste president door de dood ontvallen. Dr. Chaim Weiz- mann werd in 1874 nabij Grotnow in Rusland geboren. Reeds als. knaap on derscheidde hij zich boven zijn mede leerlingen. Na de Lagere School wilde hij verder studeren, doch als jood kreeg' hij daar toe geen gelegenheid. Hij wist naar Duitsland uit te wijken en heeft daar, hoewel in armelijke omstandigheden scheikunde gestudeerd en zijn titel be haald. In Zwitserland werd hij benoemd tot het geven van les in de scheikunde. Reeds als jong chemicus was de aan dacht op hem gevestigd en in 1904 werd hij benoemd aan de Universiteit te Man chester. In Zwitserland kon hij zich ook ge heel geven aan het Sionisme, dat vooral onder zijn leiding naam heeft gemaakt. Van 1918 tot 1931 en van 1935 tot 1946 was hij voorzitter der Sionistische organisatie. In Engeland kwam hij in aanraking met de bekende Minister Balfour. Tijdens de regering van Balfour is aan de Joden aangeboden om in Oeganda een Joodse kolonie te stichten. Weiz- mann heeft zich hiertegen verzet en kon het minister Balfour duidelijk ma ken, dat alleen Palestina de Joden weer tot één natie kon verenigen. Tijdens de (Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1