r
„De Fruitcentrale"
MSTZéMSTZ
Buitenland
^ieuw guinea
.J
N.V. Brugverbinding Goeree - Overflakkee
en Hoekse Waard geïnstalleerd
25ste Jaargang
Zaterflag 15 November 1952
No. 2165
CHE. WEEKBLAD OP GEEEFORMEEEDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
B. V. d. VEER
SOEPGROENTE
MEDITATIE
Een gebed Davids
"^it het
^Cykv^nót
&r=>
AANBIDDINGEN
OIS SR IN GAAN.,..
AIS
GESNSDEN KOEK!
MAneHessmMH m
Hoe het vroeger was
Paardenmarktstraat te Dirksland
Sa/iap/r//l; de veilige 3
Redactiebureau: Pr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS
TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8
Voor advertentiën uitslilitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729
Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017
Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag
ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm.
By contract speciaal tarief.
De Memorie van Antwoord is ver
schenen. Dit is het Staatsstuk dat de
opmei-kingen door de Kamerleden ge
maakt in het Voorlopig Verslag beant
woordt.
Ook Nieuw Guinea werd daarbij be
sproken. We ontlenen er het volgende
aan.
„De souvereiniteit over Nieuw-Guinea
is rechtens en feitelijk bij Nederland.
De regering denkt niet aan afstand van
Ajieuw Guinea of aan beperking van Ne
derlandse souvereiniteit. Ze weigert ook
er een mandaatsgebied van te maken.
En ze ziet geen heil in een hervatting
(jer besprekingen met Indonesië om
trent de status van Nieuw Guinea."
Zie dat is taal waar we van harte bij
vallen. De Nederlandse regering zal het
bewind over Nieuw Guinea blijven voe
ren tot bij tijd en wijle de bewoners van
Nieuw Guinea in staat zijn zelf over
hun toekomst te beslissen. Zie dat is
flinke taal. Een verantwoorde houding
tegenover de bewoners van dit land.
Niet alleen verantwoorde taal maar ook
blijk gevende van het bewustzijn van de
roeping die ons land tegenover dit on
ontwikkelde volk heeft. Gans andere
taal dan indertijd tegenover Indonesië.
Had onze regering toen een dergelijke
houding aangenomen, hoeveel onheil zou
men voorkomen kunnen hebben. En niet
het minst onheildie over het land zelf
is gekomeö. Onverantwoorde overdracht
van de souvereiniteit heeft Indonesië
verwarring en chaos gebracht. De ogen
zijn er wel van open gegaan. Ook wel in
het buitenland. Gelukkig dat onze rege
ring er blijk van geeft, dat ze tegen
over Nieuw Guinea niet in dezelfde fout
wil vallen.
De houding die onze regering blijkens
de Memorie van Antwoord denkt aan te
nemen is flink. Maar het mag niet bij
woorden blijven. Ons land moet zich het
lot van Nieuw Guinea aantrekken. Met
kracht de ontwikkeling bevorderen.
Niet alleen in materieel en economisch
opzicht, maar bovenal ook in geestelijk
opzicht. Het volk moet tot ontwikkeling
worden gebracht. Alles voor de Inlan
der. Alle economische uitbuiting e.d. ko
loniale tendenzen moeten geweerd wor
den. Onze regering heeft ook de roeping
het volk op te heffen uit de geestelijke
blindheid van het heidendom. Geen eco
nomische vooruitgang alleen. Maar on
derwijs en opvoeding. Het volk in kennis
brengen met Gods Woord. Dat behoort
mede bij de roeping van onze regering.
Opdat het volk worde opgeheven uit de
duisternis van het heidendom.
Telefoon 2683 Westdijk 36
MIDDELHAKNIS
DE SPECIAALZAAK voor
GROENTEN, FRUIT en
DELICATESSEN.
Keurig opgemaakte
Fnütmanden en Fruitschaaltjes.
Vraagt onze geurige vers gesnetlisn
Alle ingrediënten voor een
Bljsttafel,
Puur geneeskracht, gezondheid
en zuiverheid voor Uw huid
100 jaar g&leden redde schip
per de 3Corte 8 menéen
op de ^yioordzee
In de Arnhemse Courant van 10
INfov. 1852 stond het volgende be
richt:
Eergisteren bragt een oiizer
stuurlieden, J. de Korte, behalve
eene rijke lading haring, met zijnen
hoeker een achttal schipbreukelin
gen te Middelharnis aan, die met
levensgevaar geworsteld hadden, bij
Breeveertien in de Noordzee. Eene
kof, varende onder Papenburger
vlag (Oost-Friesland), kapitein
Fiet, uit eene Engelsche zeehaven
gekomen, geladen met steenkolen,
had de noodvlag geheschen. De
Korte zette door een holle zee
koers naar de kof, en heeft het ge
luk, na veel inspanning, acht men-
schenlevens te redden, onder welke
de vrouw des kapiteins met een
zuigeling van negen manden. De
moeder had het kind bij het barnen
des gevaars om het lijf gebonden.
Het mislukt haar het reddende
schip te beklimmen. Zij valt met
het wicht in zee, doch wordt met
veel moeite gered, terwijl het kind
van haar los raakt en in de sloep
der kof valt; zonder letsel beko
men te hebben wordt ook het kind
binnen boord gebragt. Van verdere
onheilen verschoond gebleven, zijn
alle schipbreukelingen te Middel
harnis aangekomen. Schrik en ont
steltenis echter' zijn vermoedelijk
oorzaak, dat de vrouw van den ka
pitein sedert een paar dagen vla
gen van krankzinnigheid vertoont.
Vereenig mijn hart tot de vreeze
Uws Naams. (Ps. 86 11b.)
David, de Man naar Gods harte bidt:
Verenig mijn hart tot de vreze Uws
Naams. De vreze Uws Naams; dat wil
zeggen: de Heere vrezen overeenkom
stig Zijne bpenbaring in Zijn Woord, ge
lijk Hij zich doet kennen in Zijn godde
lijke deugden en volmaaktheden.
Die vreze is niet een slaafse vreze,
die doet wegvluchten van het aangezicht
des Heeren, doch een kinderlijke vreze.
Zij is een genadegift des Hemels, ge
wrocht des Heiligen Geestes. Zij dringt
tot ontzag en eerbied voor Gods Majes
teit en sluit in: hoogachting en oprechte
liefde tot God en Zijn Naam.
Wie de Heere vreest heeft in zijn hart
ontvangen de keuze aller zonden vijand
te zijn, heeft lust tot alle gerechtigheid
en een beginsel om te willen leven naar
alle geboden Gods.
De vreze des Heeren dringt tot af
staan van alle ongerechtigheid en een
Gode welbehagelijken wandel, wetende
dat de Heere heeft een heiligen afkeer
van de zonde 'en dat Zijn ongenoegen
wordt opgewekt door het verlaten van
de paden des rechts.
Wie de vreze des Heeren is toegedaan
heeft het gezet op de practijk der god
zaligheid uit het levendige besef, dat
God alleszins waardig is de liefde en de
gehoorzaamheid zijns volks vanwege
Zijn Hoogheid en deugden. De Vreze is
de beoefening van het stuk der dank
baarheid, die Gode toekomt als dank
voor de begenadiging in de Geliefde en
voor de beweldadiging met de veelvul
dige bewijzen van Gods liefde, trouw en
macht
De Godvrezende vindt op de weg der
godsvrucht het ware geluk en de echte
blijdschap, want: des Heeren vrees is
rein. en opent een fontein van heil, dat
nooit vergaat.
Bekend met de vreze des Heeren als
een zeer begeerlijke en zielzaligende
zaak, was Davinds zielszucht en hoogst
verlangen te mogen opv/assen in hare
beoefening; vandaar het gebed: verenig
mijn hart tot de vreze Uws Naams.
Verenig mijn hart, zó bidt de Man
Gods, omdat hij wist, dat God niet aan
ziet wat voor ogen is, doch het hart.
De Heere neemt geen genoegen met
uiterlijk vertoon en een schijn van gods
dienst; Hij vraagt naar de iimerlijke
vreze des harten, welke uitkomt in een
godvruchtige wandel en godzalig leven.
God zoekt een hart, dat oprecht en
volkomen met Hem is, onverdeeld zich
geeft aan de Heere en zich gewillig
wijdt aan Zijn dienst.
Noodzakelijk is een hart, waarvan de
overdenkingen en neigingen zijn welbe-
hagelijk voor Gods aangezicht. Vandaar
de bede: verenig mijn hart tot de vreze
Uws Naams.
God alleen toch kan het hart bewer
ken tot hartelijke lust in getrouwheid
en oprechtheid naar eis der waarachtige
Godsvreze.
Die wetenschap drijft uit tot do Heere
om b'ekwaammakende genade, om gena
de die verenigt, samenvoegt de werk
zaamheden en beginselen des harten tot
de vreze van Gods Naam. David gevoel
de de noodzakelijkheid der gewilligma-
kende genade, om van harte gev/illig,
eenswillend en standvastig te mogen
gaan in de rechte sporen der godsvrucht.
Zó lag het in het harte: O, God! be
waar mij voor de zonden, opdat Uw
Naam niet worde onteerd en gelasterd;
opdat niet de ongerechtigheden schei
ding maken tussen U en mijne ziel.
David had nodig genade tot strijden
de goede strijd des geloofs, tot staande
blijven in zielsverzoeking en strijd.
Zijn behoefte was aan de krachtdadige
invloeden van des Heeren Geest, opdat
hij hoe langer hoe meer mocht haten en
vlieden dfe zonden en er zou zijn harte
lijke vreugde in God, lust en liefde om
naar den wille Gods in alle goede wer
ken te wandelen.
In het harte was Uitgestort door de
H. Geest de liefde Gods; nu was het
zijn oprechte wens, dat de liefde mocht
worden verwakkerd en dringen Gode
welbehagelijk te zijn door godzalige
wandel en dat hij door Gods kracht
mocht leven ter ere van des Heeren
Naam.
Verenig mijn hart tot de vreze Uws
De komende Antichrist Tekenen
die er heen wijzen Troost voor
Gods Kerk.
In de ontzettend decadente tijd waar
in wij leven, wordt de gedachte aan de
naderende Antichrist weer verdiept. Er
zijn reeds vele boeken over dit onder
werp geschreven en de laatste tijd ko
men er meerdere van de pers. Ook zijn
er radio-lezingen over gehouden, onlangs
nog door Dr. J. v. d. Meulen, een lezing
die nu ook is gepubliceerd. (Uitgave J.
H. Kok, Kampen, prijs 2.45*)'. Het is
wel zeer actueel, daarover iets te schrij
ven.
De Anti-Christ ons in de H.-Schrift
getekend, wordt genoemd de tegenstan
der anti, tegen van Christus. De
tegenstander Gods wordt gekenmerkt
door de naam duivel, satan of draak en
in die verschillende aanduidingen is een
zekere climax te ontdekken. De open
baring in het Woord Gods schrijdt
steeds voort; God plaatst de tegenstan
der tenslotte in het volle licht. Opdat
de Kerk zich zou wapenen tegen de
aanvallen uit de hel.
In de geschiedenis der Christelijke
Kerk heeft men over de Antichrist ver
schillende meningen gehad. In de peri
ode vóór de Kerkhervorming sprak men
weinig over Christus' tegenstander. De
kerkvaders daarentegen lieten zich
breedvoerig over hem uit. In de middel-?
eeuwen was het Augustinus, die in zijn
boek „De Stad Gods" een spoedige ver
wachting van de Antichrist had. Luther,
door de paus in de ban gedaan, twijfelde
niet of Rome was de Antichrist. In zijn
commentaar op Daniels profetie en ook
het Nieuwe Testament, vooral Matth.
24, Thess. 2 en de Apocalypse, verde
digt hij deze stelling. Calvijn, hoewel hij
van zijn mede-reformator in velerlei op
zicht verschilde, geeft Luther gelijk en
werkt het zelfs nog verder uit.
Het standpunt van Luther en Calvijn is
eveneens door de kerken der reformatie
gedeeld en zelfs in verschillende belijde
nisschriften uitgesproken. In pnze Ne
derlandse belijdenisschriften vindt men
er niets van, dan alleen in de voorrede
op de Dordtse leerregels.
Hoe moeten wij ons de Antichrist nu
voorstellen op grond van de openbaring
van Gods Woord? Daarover is al veel
geredetwist en zijn tal van voorstellin
gen gedaan. We gaan daar niet breder
op in. De Antichrist is geen mythe,
maar een reëel wezen, door Christus
zelf geprofeteerd, een toekomstig per
soon, een mens, (de mens der zonde)
door de Satan aan de macht geholpen,
die zal optreden in de eindtijd.
Die macht zal zich openbaren naar
buiten in koninklijke majesteit. Zo te
kent ons de Heilige Schrift deze Gewel
denaar, als een martiale figuur, die door
oorlogsgeweld zal heersen. Vandaar de
naam, die hem zo juist typeert: beest!
De Heere Jezus wordt in de H. Schrift
bij een dier vergeleken: het Lam Gods,
of de Leeuw uit Juda's stam. Zijn tegen
stander wordt „beest" genoemd.
Zijn levenswerk zal zijn het stichten
van een wereldrijk, dat is zijn geweldige
prestatie. Alle naties zal hij in zijn klau
wen klemmen: de ganse wereld zal hem
navolgen en aanbidden.
In het begin van de geschiedenis der
mensheid heeft Satan het ook gepro
beerd zo'n wereldrijk te stichten. In
Sinears vlakte zou xaen een stad bou
wen, met een toren, die tot aan de he
mel reikte. Maar God zeide:Welaan,
laat Ons nederdalen en laat Ons hun
spraak verwarren! Het gelukte niet.
Telkens weer is het geprobeerd, en wat
geen imperators, geen Nebucadnezar,
geen Cyrus, geen Alexander de Grote
kon bereiken, zal door de Antichrist
worden behaald. Hij zal een wereldrijk
stichten in de unieke zin van het woord,
en door zijn succes de mensen tot aan
bidding brengen. Wie is aan het beest
gelijk? Zulks in dezelfde goddelijke
verering als: Wie is aan onze God
gelijk?
Lang zal dit Rijk niet bestaan. Voor
de Kerk in de waarneming, door de gro
te verdrukking die er zijn zal, echter té
lang, waarom er sprake van is in de H.
Schrift, dat om der uitverkoor'nen wil
de dagen zullen worden verkort.
Dan zal het Goddelijk „Welaan, laat
Ons nedervargn" weer uit de hemel klin
ken, Christus zelf zal verschijnen, het
beest grijpen en werpen in de poel des
vuurs. Vliegtuigen, tanks, atoom- en
waterstofbommen zullen de Antichrist
niet redden. In een punt des tijds zal
zijn macht gebroken, de geconcentreer
de wereldmacht worden verwoest. En
inplaats van een aarde-rijk een eeuwig
vrederijk worden gesticht, waarop ge
rechtigheid woont.
We hebben acht te geven op de teke
nen der tijden. Bange vrees kan de Kerk
des Heeren soms vervullen, wanneer ze
aan die tijd denken. Want het zal een
boze tijd zijn. Nu ligt in het leven der
volkeren min of meer nog de bewuste
of onbewuste erkenning van Gods or-
dinanties, waarvan onder Gods bestel
nog een remmende kracht uitgaat.
Meer en meer echter worden de rem
men losser en losser. Zie maar in Rus
land. Zie maar in andere landen hoe
rnen naar de macht grijpt, hoe in de
internationale politiek de machts-idee
het wint van de rechts-idee. Zie maar
ook in ons land, hoe alles meer en meer
door de Staat wordt verzorgd, hoe de
mens rondom wordt verzekerd door de
Staat (de Kerk,uitgeschakeld), de mens
door de Staat geborgen. Tekenen, die er
op wijzen, om alle grondbeginselen,
waarin nog een Christelijke geest door
werkt, uit te bannen. Op alle fronten
begint dus de Antichrist, als de Wette
loze, die geen Wet meer erkent, zijn
grote kans te krijgen.
Voor de Kerk des Heeren is er één
troost, dat hoe de Antichrist zich ook
zal openbaren, zij met een overwonnen
vijand te doen hebben. Christus heeft
Satan's kop vermorzeld, de laatste zege
zal de grootste zijn. Maar het water kan
in die grote verdrukking wel eens tot
aan de lippen komen. Dé bede zal er te
klemmender door zijn: Kom, Heere Je
zus, kom haastelijk!
De naamchristen en mondbelijder zal
niet kunnen bestaan. Het kostelijke van
het snode zal onderscheiden worden. Het
onderscheid zal gezien worden, van wie
God dient en wie hem niet, maar het
„beest" dient.
WAARNEMER
Genoemd boekje bevelen we ter le
zing an. We hebben er enige gege
vens aan ontleend.
Naams. Zó was Davids ernstig, vurig
gebed. Gelijk hij elders smeekt: Leer mij
aan Uw dienst oprecht verbonden blij
ven. Leer mij, O God! van zaligheden.
Mijn leven in uw dienst besteden.
Waarde lezer. Hebt gij kennis aan Da
vids gebed?
De Heere heeft gegeven de belofte:
Ik zal Mijn vreze in hun hart geven, dat
zij van Mij niet afwijken. Pleit met vrij
moedigheid, o volk des Heeren! bij God
om de genadige vervulling van die
troostrijke en dierbare belofte, met de
gestadige bede: Verenig mijn hart tot
de vreze Uws Naams.
Laat er zijn een voortdurende aanbin
ding aan de troon der genade om. de
krachtdadige, heiligende invloeden des
H. Gteestes, opdat er zij opwas en toe
name in de beoefening van de vreze des
Heeren, ter ere Gods en tot stichting
van Uwen naaste. Wacht u voor bedroe
ving en uitblussing van de H. Geest
door zondigen, opdat de Geest niet wijke
met Zijn gezegende invloeden en God
Zijn vriendelijk aangezicht niet verberge
voor U.
Uw Koning is het zo waardig te wor
den gediend en te worden gevreesd met
tedere, nauwgezette, getrouwe wandel
naar Zijn Woord.
Dan zal zijn uw zalige bevinding: Wat
vree heeft elk, die Uwe wet bemint!
Waarde lezer! Vrees God en houd Zijn
geboden; want dit betaamt alle mensen.
God roept U op tot de vreze Zijns
Naams, tot zijn dienst in oprechtheid en
waarheid. Wordt de vreze Gods bij U
gevonden? Bedenkt terdege: Schijngods-
dienst, vormelijke betrachting van plich
ten, die buiten het hart omgaan, gods
dienst zonder hartsvernieuwing, waarbij
God genaderd wordt slechts met de lip
pen, mishagen de Heere. Met godsdienst
uit een onwedergeboren, onvernieuwd
hart verheerlijkt gij God niet. Gij moet
wedergeboren worden; uw hart moet
worden vernieuwd door des Heeren
Geest.
St. M'dijk Ds. Joh. de Bres
5
Y/anneer Metr en Met? iets buiten-
gewoons aan te bieden heeft, dan kunt
U er ook zeker van zijn, dat het wérke
lijk iets bijzonders isl Céén gefanta
seerde koopjes voor twïjfefachtig goed,
maar ècht-voordelige prijzen voor
eerste-klas fabrikaten. Profiteert ervan!
En gauw.... want
echte koopjes zijn
er niet elke dagl
WILTON „FORTA"
KARPETTEN
ijzersterke huiskamer-karpetten,
Perzisclie dessins.
maal 200 x 275 85.-
225 X 310 115.-
60 X 120 12.50
40 X 70 5.-
WILTON „FORTA"
LOPERS
zeer sterk, mooie Perzische
dessins.
50 cm. breed, p.m. 6.^
708.»
„SERVICE" BEOSTELLEN
geheel verend, prima gebloem
de damast, met 15 jaar schrif
telijke garantie.
2 pers. 3-detl9 100.-
1 77.50
Bijpassend Uuaen, met kapok
"fe!^ gevuld 12.50
HOOGPOOL SMYRNA
KLEEOJES
speciaal geschikt «Is tafelkleed,
Perzische dessins, warme tinten.
maat 90 x 90 M?0
90 x 150 23.50
.4lS%t^ "5 175 32.'"
OUD HOLLANDSE
WORTELDOEKEN
In div. dessins en kleuren.
maat 90 x 90 5.69
115 X 115 ICO
120 X 120 15.90
Denkt V aan de ttiaardd)onnen,
die op de „Femina"zijn uitgereikt
IHatK KW tlHKtKintl
wesTKnaiSKAoe 4
ntfronmuAit «7
MinnMm
Dit plaatje is een kiekje van een eenvoudige straat te Dirksland, waar
aan echter een eeuwenoude geschiedenis is verbonden. Het is de Paarden-
marktstraat, die echter als officiële benaming het Achterdorp" heet.
De naam Paardenmarktstraat is er door de volksmond aan gegeven,
omdat hier vroeger de jaarlijkse paardenmarlit gehouden werd.
(Het Achterdorp, 50 jaar geleden)
Over deze Paardenmarkt vermeld
Boers in zijn beschrijving over Goe-
ree-Overflakkee het volgende:
„Op den eersten Woensdag na St.
,,Odulphus, wanneer het tevens
„kermis is, wordt hier een pronk-
„paardenmarkt gehouden, volgens
„een octrooi van Karel V, verleend
„bij open brief, geschreven te Brus-
„sel in de maand Juli van het jaar
„1544. Sedert vele jaren was van
„dit octrooi geen gebruik gemaakt,
,,doch sedert kort is deze gewoonte
weder hersteld, op aanzoek van
„het gemeentebestuur, door auto-
„risatie van H.H. Gedeputeerde
„Staten van Zuid-Holland. Op deze
„paardenmarkt worden vele pre-
„miën uitgedeeld, wegens het aan
„de markt brengen van de meeste
„en fraiste rij- en trekpaarden."
Deze paardenmarkt dateert dus al
uit de tijd van Keizer Karel V. De
laatste jaren wordt er echter geen
paardenmarkt meer gehouden, al is
deze nooit officieel opgeheven.
Het Achterdorp zelf is sinds een
halve eeuw veel veranderd. In het
huis rechts woonde eertijds mej. Han-
na Gestel, de heer J. Gestel heeft
na een moderne verbouwing er een
drogistzaak gevestigd.
Waar de schuur staat is nu een
timmermanszaak.
Links staat het huis van J. van
Dongen; vroeger was dit een boeren-
hofsteedje, in het huis woonde dhr.
Jan V. Oostenbrugge. Daarnaast was
de wagenmakerij van v. Oostenbrug
ge, die voor de deur staat. Hier is
nu de bloemisterij van Bestman ge
vestigd. Verderop staat nog altijd de
Kleuterschool en aan het eind de
Coöperatieve winkel. Dit was vroe
ger de z.g. Oude Ark, een schuur
met uitspanning. De boeren die naar
de beurs kwamen spanden daar hun
rijtuigen uit en Stalden er hun parar
den. Het Achterdorp is dus een straat
met een rijke historie.
De vergadering van Commissarissen van de Naamloze Vennootschap Brugvei*-
binding Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard heeft zich thans geïnstitueerd.
Deze vergadering bestaat uit de Heren.
D. Rijnders voor de gemeente Middel
harnis; J. H. Dijkers voor de gemeente
Sommelsdijk; P. W. Hordijk voor de ge
meente Ooltgensplaat; A. D. van Dijk
voor de gemeente Oude Tonge; B. M.
Zoeteman voor de gemeente Dirksland;
W. Timmerman voor de :gemeente Zuid-
Beijerland; Chr. van Hof wegen voor de
gemeente Nieuwe Tonge; C. M. Vogelaar
voor de gemeente Melissant; W. van
Seters voor de gemeente Stellendam;
W. J. D. van Dijck voor de gemeente
Goudswaard; A. Brinkman voor de ge
meente Stad aan 't Haringvliet; J. Ba
ron von Knobelsdorff voor de gemeente
Goedereede; D. van Heijst voor de ge
meente Herkingen; J. J. A. Kruijff voor
de gemeente Den Bommel; P. D. S'ieling
voor de Stichting De Flakkeesche Ge
meenschap.
De vergadering benoemde de Heer D.
Rijnders tot President-Commissaris, de
Heer P. D. Sieling tot Vice-Voorzitter,
en de Heren P. W. Hordijk, Chr. van
Hofwegen en J. Baron von Knobelsdorff
tot Gedelegeerden.
Als Secretaris van de Raad van Com
missarissen werd aangewezen de Heer
J. Knape Mzn.
Veilig en onbegrensd genezend
bij kou koorts - griep en pijnen.
Koker 50 tabletten 80 cl. - 25 tabletten 45 et.
HERBOUWDE KOEPELKERK TE
WILLEMSTAD BIJNA VOLTOOID
Ongeveer twee jaar nadat de van de
oorlogsschade herstelde Nederlands Her
vormde kerk te Willemstad, de z.g.n.
Koepelkerk in vlammen opging, juist
negen dagen vóór de officiële ingebruik
neming, zal de voor de tweede maal her
bouwde Koepelkerk officieel worden
overgedragen. Op Vrijdag 28 November
des middags zal de president-kerkvoogd
de heer G. van Dis, aan de voorzitter
van de kerkeraad, ds M. Hylkema, de
kerk overdragen.
Ook zullen dan verschillende onder
delen van het kerkinterieur, voor een
deel geschenken van gemeenteleden, de
kerkeraad worden aangeboden. Vrijdag
avond zal in een dankdienst iii de ge
restaureerde kerk de plaatselijke predi
kant, ds M. Hylkema, voorgaan, waarna
Zondag 30 November a.s. voor de eerste
maal na de grondige verwoesting in de
oorlogsdagen van 1944 en '45 de gewone
eredienst zal worden gehouden.
De zaak van de brug is hiermede in
een nieuw stadium gekomen. Werd tot
nu toe door de Stichting De Flakkeesche
Gemeenschap voor de brugplannen ge
werkt, deze heeft zich nu volledig daar
van teruggetrokken.
Er wordt thans gewerkt aan de defi
nitieve oprichting der Naamloze Ven
nootschap. Voorts heeft het Dagehjks
Bestuur der N.V. binnenkort een bespre
king met vertegenwoordigers der ver
schillende Fracties van de Staten der
Provincie, zulks in verband met het feit,
dat in de eerstvolgende zitting der Sta
ten het Brugrapport zal worden aange
boden.
Het voornemen bestaat, dat het Da
gelijks Bestuur een bespreking zal heb
ben met de Minister van Verkeer en
Waterstaat en met de Verkeercommissie
van de Tweede Kamer der Staten-Ge-
neraal.
Israël.
De nieuwe staat Israël zag zich in de
afgelopen week z'n eerste president
door de dood ontvallen. Dr. Chaim Weiz-
mann werd in 1874 nabij Grotnow in
Rusland geboren. Reeds als. knaap on
derscheidde hij zich boven zijn mede
leerlingen.
Na de Lagere School wilde hij verder
studeren, doch als jood kreeg' hij daar
toe geen gelegenheid. Hij wist naar
Duitsland uit te wijken en heeft daar,
hoewel in armelijke omstandigheden
scheikunde gestudeerd en zijn titel be
haald.
In Zwitserland werd hij benoemd tot
het geven van les in de scheikunde.
Reeds als jong chemicus was de aan
dacht op hem gevestigd en in 1904 werd
hij benoemd aan de Universiteit te Man
chester.
In Zwitserland kon hij zich ook ge
heel geven aan het Sionisme, dat vooral
onder zijn leiding naam heeft gemaakt.
Van 1918 tot 1931 en van 1935 tot
1946 was hij voorzitter der Sionistische
organisatie.
In Engeland kwam hij in aanraking
met de bekende Minister Balfour.
Tijdens de regering van Balfour is aan
de Joden aangeboden om in Oeganda
een Joodse kolonie te stichten. Weiz-
mann heeft zich hiertegen verzet en
kon het minister Balfour duidelijk ma
ken, dat alleen Palestina de Joden weer
tot één natie kon verenigen. Tijdens de
(Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom)