O r De macht der vakbonden Recntszak szaKen Busdiensten op het traject Middelharnis- Ouddorp uitgeschakeld „De Fmitcenlrale" Sanapirin 3 goede J 25ste Jaargang Zaterdag 4 October 1952 No, SÏISS CHE. WEEKBLAD OP GEREFOBMEEEDE GEONDSLAG VOOE DE ZüID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN RecLtbanK Rotterdam Instorting van Ket Graan- pakliuis te Middelliarnis Graandandelaar Koert vrijgesproken Najaarsmarkt op Woensdag 1 October 1952 te Sommelsdijk Voortaan alleen aangewezen op de tram met twee-uur-diensten Verandering in de nieuwe dienstregeling R.T.M. B. V. d. VEER *^it het 3<.ykvenót I er=> Hoe het vroeger was j Een antiek huis te Stad aan 't Haringvliet Zondagsdiensten Artsen. Huis - aan - huis nummer op VRIJDAG 10 OCTOBER a.s. Het nieuwe Vervolgverhaal „GEBROKEN TROTS" is heden begonnen RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870-2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verschuilt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. B^ contract speciaal tarief. Na de bevrijding en vooral door de jongste kabinetsformatie is het vraag stuk aan de orde gekom.en en in hoge iiiate actueel geworden van de positie en 'de macht der vakbonden in ons soci ale en politieke leven. Vele Nederlan ders zijn ervan overtuigd, dat de in vloed der vakcentrales op de regerings- politiek onevenredig groot is en dat de druk, die zij uitoefenen op het beleid, dat de regering voert op economisch, sociaal en finantieël gebied dusdanig eenzijdig gericht is, dat een groot deel der bevolking, dat niet behoort tot de werknemers, zich voortdurend in ernsti ge mate gedupeerd gevoelt. Het was te voorzien, dat in 1945, toen we het Kabinet-Schermerhorn-Drees kregen, waarin de socialisten de toon aangaven, een periode in onze geschie denis werd ingeluid, die gekenmerkt zou worden door een sterk gestegen invloed der vakbeweging. Deze immers vormt de historische basis van de socialistische politieke partij, ze is zeer nauw met haar verbonden en waar de vroegere S.D.A.P. en de huidige P.v.d.A. krach tens haar beginselen de sociaal-econo mische sectoren der samenleving als de dominerende beschouwen, ligt het voor de hand, dat de vakbeweging bij de deelneming aan de regering van de P.v.d.A. na 19*45 een zeer gi-ote rol zou gaan spelen, die nu niet meer alleen.' zich zou openbaren in loonacties en sta kingen, maar vooral zou gericht zijn op directe beïnvloeding der regering via bevriende ministers. De jongste kabi netsformatie heeft doen zien, dat men nog een stap verder is gegaan door de opname van de tweede voorzitter van het N.V.V., dhr Suurhoff, in het minis terie op het departement van Sociale Zaken. Omdat dit uit de aard der zaak in niet al te beste aarde viel bij de Rooms-Katholieken, werd ook de voor zitter der Kath. Arbeiders Beweging, dhr De Bruijn, in het kabinet opgeno men en werd, om dit mogelijk te maken, voor hem zelfs een speciaal departement geschapen. Het Prot. Chr. vakverbond mocht hierbij toezien. Dit telde blijkbaar niet mee. De rode en roomse vakcentrales heb ben dus hiermede hun intrede gedaan in de regering en aangezien deze beide el kaar weinig toegeven in „progressivi teit" valt het te verwachten, dat onze nieuwe regering nog meer dan voorheen rekening zal moeten houden met de wensen en verlangens der vakbonden. Want wel zei de heer Suurhoff op het jongste congres van de P.v.d.A. te Sche- veningen, dat hij niet in het kabinet zit als vakbondsleider, maar als nationaal dienaar der Kroon, idit neemt niet weg, dat hij zijn vakverenigingsideeën zeker niet op non-activiteit zal zetten. En dit geldt evenzeer voor de R.K. heer De Bruijn, die gewoon was in dikwijls ge peperde taal zowel aan zijn partij, de K.V.P., als aan de regering zijn sociale eisen te stellen. Daar Dr Beel, de vice- minister-president, eveneens erg pro gressief is en opzettelijk van Prot. Chr. zijde de links-A.R. Prof. Zijlstra en de links-C.H. Prof. Kemkamp zijn opgeno men, terwijl de conservatieve fracties der V'.V.D. en van de K.N.P. (dhr Wei- ter) zijn uitgeschakeld, moeten we ons voorbereiden op een regeringsbeleid, dat sterk eenzijdig gericht zal zijn op de be hartiging van de arbeidersbelangen, zo als de vakbonden idie zien. Er is tegenwoordig wel niemand, die de arbeiders het recht betwist zich te organiseren. Die tijd is reeds lang voor bij. De 19e eeuw heeft aan de werkne mers de mogelijkheid gebracht door het vormen van verenigingen in een bepaal de tak van bedrijf collectief te streven naar verbetering^ der arbeidsvoorwaar den en derhalve van hun maatschappe lijke positie. Helaas gebeurde dit vrij wel in alle landen onder de vaan van het socialisme, dus van de klassen strijd en met het doel te komen tot een gesocialiseerde maatschappij. Daartoe heeft ook meegewerkt het feit, dat van werkgeverszijde dikwijls een echt oud- liberale kapitalistische bedrijfs- en re- geringspolitiek werd gevoerd, waardoor de tegenstellingen werden toegespitst. Het was zonder twijfel nodig en gerecht vaardigd, dat de arbeidende stand door doeltreffende organisatie aan de dik wijls schandelijke arbeidstoestanden een eind poogde te maken. Dit is dan ook, vooral na 1900, in toenemende mate ge hemd, doch men kan gerust zeggen, dat thans de rollen zijn omgekeerd en dat niet meer de zgn. bezittende klasse de lakens uitdeelt zoals voorheen, maar dat de vakbonden als vertegenwoordiger.? der arbeidersklasse een dusdanige macht in de staat en in het bedrijfsleven heb ben verworven, dat elke regering zeer ernstig met hun eisen rekening moet houden en op kardinale punten er zelfs beslist naar moet handelen. Wij hebben in ons land op het ogen- Wik vier vakcentrales, die elk de be lichaming zijn van één der /ier geeste- lijk-politieke zuilen. Het zijn het N.V.V. (Nederlands Verbond van Vakverenigin gen) met ong, 400.000 leden, de K.A.B. (Nederlandse Katholieke Arbeidersbe weging) met ong. 300.000 leden, het C.N.V. (Chr. Nationaal Vakverbond) niet ong. 170.000 leden en de E.V.C. (Eenheids Vakcentrale) met 150.000 le- '<ien. Het N.V.V. is socialistisch, de K. ■A..B. rooms, het C.N.V. prot. christelijk en de EV.C. commimistisch Met de vak organisaties mee, die niet bij één der bovengenoemde vakcentralen zijn. aan gesloten, zijn pr in totaal in ons land ongeveer een kleine 1.200.000 person'm georganiseerd. Het ligt voor de hand, dat zulk een georganiseerde arbeidersbeweging een formidabele macht vertegenwoordigt in de staat. De leiders ervan voelen zich dan ook als machtige heren. Heeft een socialistisch voorman jaren geleden niet reeds gezegd, sprekende van de valtbon- den: „Als uw machtige arm het wil, heel het raderwerk staat stil." Het is dan ook geen wonder, dat elke regering bij het bepalen van haar beleid en het vast stellen van haar maatregelen inzake loonstop, looncompensaties, sociale ver zekering, huurbeleid, woningpremies, belastingheffing, bedrijfsorganisatie etc. rekening moet houden met de eventu ele reacties in vakbondskringen en dat met name socialistische of half-socialis tische kabinetten een politiek moeren, die apriori de instemming heeft der vak beweging, in casu van het N.V.V., dat de toon aangeeft. Men heeft van socialistische zijde het Mr. Oud en het H.B. van de V.V D. zeer ernstig kwalijk genomen, dat zij vóór de kabinetsformatie op dit bedenkeüjlc feit van de extra-ordinaire invloed der vak centrales op de regering gewezen heb ben en men heeft deze uitlating zelf a als hèt argument gebruikt om de V.V.D. buiten de regering te houden. Wij me nen echter, dat de V.V.D. de spijker pre cies op de kop geslagen heeft en daar mee tevens een mening heeft vertolkt, die ook bij zeer velen in de drie Prot. Chr. partijen leeft. Het is trouwens wel uitgekomen ook, dat deze bewering niet van goede grond ontbloot was: twee kopstukken der vakbeweging werden minister. Dat dit mogelijk was, is te wij ten aan de omstandigheid, dat de K.V.P. de A.R. en de C.H. evenals de P.v.d.A. rekening te houden hebben met de ar beidersbeweging in hun eigen kring, waardoor de leiding dier partijen meer malen aan handen en voeten gebonden is en er vooral de laatste tijd binnen die partijen spanningen zijn ontstaan, die naar we geloven, steeds grotere pro blemen zullen oproepen. Steeds meer Nederlanders worden het moe, dat de regeringspolitiek zich al meer in een zeer eenzijdige richting laat stuwen. De partijen, die daaraan meewerken, zullen er de gevolgen van ondervinden. De rechtbank te Rotterdam heeft Dinsdag jl. uitspraak gedaan in de zaak tegen de 43-jarige graanhandelaar M. J. K., uit Middelharnis, die twee weken geleden heeft terecht gestaan, verdaeiht van het veroloriZiaken van dood door sichuUl. Hem was tenlaste gelegd, dat hij in Maart op de zolder van een pakhuis aan het Vingerling te Middelharnis, een partij haver heeft doen storten, terwijl vloer, balken en muren van dat pakhuis in slechte conditie verkeerden. Op 14 Maart stortte de achtermuur van het pakhuis in en de zich daar bevindende Adriana B.-van N., kwam onder het neerstortende puin en haver terecht en overleed kort na het ongeval. De offi cier van Justitie achtte schuld bij K. aanwezig en eiste een boete van 1000. De rechtbank was echter van oordeel, dat het tenlaste gelegde niet bewezen geacht kon worden en sprak K. vrij. Aangevoerd werden: Pinken 50 st.; Groot vee 30 st.; graskalveren 27 St.; Vaarzen 70 st.; Nuchtere kalveren geen; Biggen geen, Paarden 6 stuks. De prijzen waren als volgt: Pinken 400.—550.—Groot vee 625.—900.— Graskalveren 200.^300.^Vaarzen f 500.,^750. De handel was slap. De Winterdienst-regeling van de Rotterd. Tramw. Mij. 1952-'53, die 5 Oc tober 1952 ingaat, is verschenen. Wat betreft ons eiland GoereeOverflakkee valt te constateren dat de veerdiensten Middelharnis (haven)-Hellevoetsluis met één dienst in de voormiddag zijn vermeerderd. Alleen de laatste dienst is vervroegd, zodat we na 9 uur niet meer van het eiland afkunnen. Een grote handicap voor ons eiland is vooral, dat de autobusdiensten op het traject Mid delharnisOuddorp zijn vervallen en inplaats van een uurdienst een twee-uur dienst enkel met de tram is ingesteld. Eén busdienst (Ziekenhuis) blijft, n.l. om 12 uur M'harnisOuddorp die 13.13 uur van Ouddorp vertrekt. De nieuwe dienstregeling van de R.T.M, brengt wat betreft de ritten van Rotterdam heen en terug weinig veran dering. Behoudens enige kleine tijdsver schillen blijven er 9 tramdiensten van en 9 diensten naar Rotterdam. Wel is het betreurenswaardig, dat de laatste dienst vanuit Rotterdam plm. een half uur is vervroegd. Tijdens de zomerdienst was het vertrek van R'dam 21.30 uur thans 21.05 uur. Waar deze dienst ook pas sagiers mee neemt voor de onderhorige plaatsen tot Hellevoetsluis, begrijpen we niet, dat deze dienst zoveel vroeger is ingesteld. De laatste dienst voor de be woners van Hellevoetsluis is nu ook 21.05 uur uit Rotterdam. Een wel zeer grote handicap voor ons eiland Flakkee is voorts, dat de bus diensten op het traject Ouddorp geheel zijn uitgeschakeld. Men is hier nii uit sluitend op de tram aangewezen. Dit brengt een groot ongerief mede voor hen die met de bus de kommen van de on derhorige gemeenten willen bereiken. Het heeft ons verwonderd, dat door de betreffende instanties, die toch te voren wel het concept van deze dienstregeling zullen hebben ontvangen, hiertegen geen fel protest is aangetekend. Wij hebben er niets van vernomen, en moeten dus aannemen, dat dit niet is gebeurd. Het reizend publiek zal daar allerminst mee zijn ingenomen, te meer daar er nu in- plaats van een dienst om het uur, op dit traject een twee-uur-dienst is ingesteld. Daar komt bij, dat al deze diensten op de aankomst van de veerboot zijn inge steld, zodat in het vooruitzicht ligt, dat er weer heel wat tijd op de stations zal moeten versleten. Als men dan daarbg ook nog rangeert, zoals Dinsdag jl., toen men onderweg met de dienst van 19.45 uur van Ouddorp twee wagons bieten aanhaakte, waardoor de tram ruim een kwartier over tijd was, dan is het eind er niet van te overzien. Om maar niet te spreken van het materiaal, dat we gens defect nogal eens uitvalt. De bus sen van de firma Buijsse zijn nu aan de kant gedrukt en we zijn als passagiers geheel op het monopolie van de tram aangewezen. De laatste dienst aansluitend op de dienst van 21.05 uur uit Rotterdam, zal met een bus worden uitgevoerd welke door rijdt tot Melissant. (Aankomst 23.21 uur.) Gedurende de zomerdienst ging deze niet verder dan Middelharnis. De dienst op Oost-Flakkee is uitge breid met één busdienst n.l. om 15.07 uur vanaf station Middelharnis tot Acht- huizen, over Stad en Den Bommel. Bo vendien rijdt de bus van 6.55 uur v.m. en 16.55 uur n.m. vanaf Middelharnis door naar de Langstraat. Omgekeerd blijven er vanaf Achthuizen naar Mid delharnis 8 diensten per dag, waarbij om 7.54 uur v.m. en 17.54 uur n.m. vanaf de Langstraat wordt gereden. Vanaf Herkingen blijven er 6 busdien sten per dag, die zodanig zijn gewijzigd dat men nu om 10 uur v.m. van Her kingen kan inplaats van 11 uur en om 18.05 uur n.m. inplaats van om 16.55 uur naar Middelharnis kan. Vanaf Middelharnis naar Herkingen blijven er 6 diensten, met dien verstan de dat de dienst van 10.35 op vertrek van 9 uur is gesteld, de bus van 16.27 n.m. op 17 uur, de dienst van 19.30 uur op 19.05 uur, en die van 21.20 op 21.05 uur. De Zondagsdiensten van en naar Rot terdam zijn dezelfde gebleven (behou dens verandering van tijd) vier diensten heen en vier diensten terug. De diensten van Middelharnis naar Ouddorp en Oolt- gensplaat zijn zo gebleven (7 diensten) van Ooltgensplaat naar Middelharnis één dienst meer. Van Ouddorp naar Middelharnis ook 6 diensten, omdat de 'dienst van 13.15 uur is uitgevallen. Des Zondags is een dienst ingelast vanaf Me lissant om 7.37 v.m. (bus), aansluitend op Rotterdam. Veerdiensten Wat de veerdiensten betreft, is er in de morgenuren een dienst bijgekomen, n.l. een dienst om 10.42 uur van Middel- harnls-haven en vanaf Hellevoetsluis een dienst om 11.42 uur. Zowel van de zijde van Middelharnis als van Hellevoetsluis is er nu een uurdienst. Alleen is de laat ste dienst, vanaf Hellevoetsluis die voor heen gesteld was op 22.45 uur, een half uur vervroegd en gebracht op 22.18 uur. Eveneens is de laatste dienst van het eiland naar de overzijde een half uur vroeger dan voorheen en gebracht van 21.40 op 21.18 uur. Om 9.18 uur 's-avonds kan men dus voor iiet laatst van het eiland af. 2oiidags blijven er 4 diensten heen en vier terug. Bestendiging van óns isolement Het moet gezegd worden, dat uit de veerboten gehaald wordt, wat er van te halen is. Alleen komt ons isolement sterk uit, door de laatste dienst, daar we na 9 uur 's-avonds op ons eilajid ge vangen zitten en er niet meer af kimnen. Wij hebben ons licht hierover opge stoken en vernomen, dat hiertegen van- Telefoon 682 Westdijk 36 MIDDELHARNIS DE SPECIAALZAAK voor GROENTEN, FRUIT en DELICATESSEN. Keurig opgemaakte Fiuitmanden en Fruitschaaltjes. Vraagt onze geurig© vers gesneöan SOEPGROENTE Alle Ingrediënten voor een R^sttafel. Zie de Etalages. uit de localiteit en ook vanuit de Ver- keerscommissie (Plakk. Gemeenschap) ernstig bezwaar is gemaakt tegen ver dere bestendiging van dit isolement. Ge vraagd is die laatste dienst in ieder ge val later te stellen, óf een aparte late dienst in te leggen. Dit is echter door de directie van de R.T.M, afgewezen, omdat dit niet voldoende rendabel v/erd geacht. Het publiek had geen behoefte aan een latere tram en ook niet aan een latere vaart. Het komt ons voor, dat er meer ver voersmaatschappijen met onrendabele ritten en vaarten zitten en dat het niet aangaat, om die zonder meer af te las sen. Om eeni welvarende landbouw- streek, die economisch van zo grote be tekenis is om 9 uur 's'-avonds van het vaste land af te sluiten, is toch meer dan erg. We zijn als eilandbewoners ge heel en al onderworpen aan het mono polie van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij. Het staat voor ons vast dat dit bij een' particuliere maatschappij anders zou zijn en het is voor ops niet te vat ten, dat de Verkeers-inspectie in casu ook de Overheid, aan dit alles zijn fiat geeft. Men kan requesteren, een fel pro test laten horen, het helpt allemaal niets. De R.T.M, blijkt oppermachtig en ons eiland is er de dupe van. geneesmiddelen in elk tablet. Niet méér, want overdaad schaadt. Geest en lichaam worden er door verkwikt en pijnen verdwijnen Ranlkpapier en de Rü^el Salomo op het bankbiljet Overüieid gaf Statenvertaling de voorlkeur. Dezer dagen is een nieuw bankbiljet van vijf en twintig gulden in omloop ge bracht. De Nederlandse Bank ruimt van tijd tot tijd het oude bankpapier weer eens op en brengt nieuwe in de circulatie. Deels is 'dat misschien omdat het papier versleten raakt en anderdeels omdat men wellicht weer eens andere figuren wil. Men houdt bij de samenstelling van het Bankpapier ook rekening met mo- geUjke vervalsing. Grafisch ziet het nieuwe bankbiljet er heel anders uit, dan we tot nog toe gewoon waren. Men heeft er een Bijbel se voorstelling op geplaatst; het biljet draagt de beeltenis van Koning Salomo, met daaronder de bijbeltekst: „Daer is een die uytstroyt, den welcken nogh meer toegedaen wort, ende een die meer inhoudt dan recht is, maar 't is tot ge- breck." Spr. 11 24. Welke bedoelingen de Nederlandse Bank er mee hééft daarnaar valt slechts te raden, in zover de Bank daar zelf geen verklaring voor geeft. Het heeft ons zeer verwoMerd en aanleiding ge geven tot meerdere gissingen. Nederland heet een Christelijk land -te zijn de Bijbelkennis is echter ver zoek. Wil de Oveïheid op deze wijze den volke de verwaarbosde Bijbelkennis bij brengen? Wij betwijfelen het. Als men de afbeelding op iet biljet goed beziet, 'dan tekent zich oj de achtergrond een roomse kathedraal af, met een kruis er op. De graveurs h^ben Rooms en pro testant dooreen gemengd. Zij hebben er een Sinte Maarttn op getekend, die met zijn zwaard ziji opperkleed in tweeën deelt en de aelft aan een in 't stof knielende Lazarus toewerpt. Dit zou kunnen doelen om ook geld te besteden voor liefdadige doeleinden. Onze Overheid zal zeer zeker grondig bekend zijn, dat er kort geleden een nieuwe veftaling van dt Bijbel is gereed gekomen. Tóch heeft rrten een tekst uit de oude Statenvertaling-genomen en nog wel een in de meest arehaïstische spel ling. Dat is opvallend: het zal zeer ze ker de voorstanders van de nieuwe ver taling niet naar genoegeü zijn. Het lijkt er op dat de Nederland^ Bank partij kiest in het vraagstuk dér Bijbelverta ling! Dezelfde Bijbeltekst luidt in de nieu we vertaling: „Er zijn er die uitstrooien en toch nog meer verkrijgeii, terwijl an deren meer inhouden dan recht is en toch gebrek lijden." En in deLeidse ver taling: „Er zijn er die uitstrqjien en nog meer krijgen; ook die meer^dan beta melijk sparen en louter aqiteruit te ren." Men heeft deze beide itertalingen echter genegeerd en! de Stataivertaling aangehouden. Het zou ons heel niet ver wonderen of er ontstaat een l^ftige po lemiek door tussen predikantfax (voor- Op deze foto valt een wel zeer an tiek huis te Stad aan 't Hajnngvliet te zien. Het be treft hier het zgn. Hoogerhuis, staan de aan de Stoof- dijk. Vroeger woonden er niet minder dan zeven gezin nen in, drie boven en vier beneden. Men had toen ook woningnood, om de eenvoudige reden, dat men wegens armoede geen be tere behuizing kon verkrijgen. Geluk kig zijn nu de toe standen veel ver beterd. Er staan nu op de plaats van dit huis drie nieuwe woningen. (Het Hoogerhuis aan de Stoofdijk) Na 1895 werd het onderste gedeel te (de kelders) niet meer bewoond en van 1897 tot 1908 woonden er drie gezinnen: boven twee en beneden een. Aan de voorkant woonde de heer M. C. v. Biert, (op de foto zichtbaar, welke reeds overleden is. Eveneens woonde aan de voorkant dhr C. Knape die er zijn schoenma kers-reparatiewerkplaats had en mej Adriana Onwijn (de laatste is ook overleden.) Het gebouw was heel hoog en tot ver in de omtrek te zien. Het was eigendom van de heer P. Maliepaard, (timmerman) na diens dood werd het verkocht. Hét werd eigendom van de heren W. Donkersloot eni H. de Rui ter uit Ooltgensplaat. In 1909 werd het gesloopt en op de plaats waar het stond drie nieuwe huizen gepro jecteerd. Deze zijn door dhr W. v. d. Welle, metselaar aannemer ge bouwd. Hiermee ging het aloude Hoogerhuis roemloos ten einde. Links op de foto valt het wiel van een kar te zien. Deze kar staat voor het café Smits, waar toen nog een uitspanning aan was. Over 'deze uit- spannig is een proces gevoerd, wat dhr Smits verloor en die dusdoende kwam te vervallen. Het hoekhuis, boveü de Voorstraat is winkel, bewoond door de familie M. Braber. De persoon, die op de achtergrond te zien is, is de heer W. Zuiddijk, rustend landbouwer. Daarnaast dhr Haagens uit Oude Tonge. De man op klompen (in overhemd) Hans v. d. Gevel met dhr Ueven Elvé, welke op het gemeentehuis werkzaam was. Daarnaast dhr Jan v. d. Gevel (beurt- schipper.) De vrouw met keuvel is Dina Severon met Pieternella Bra ber. Al deze personen zijn overleden. Op de achtergrond ziet men nog een stukje van de oude meestoof. De lantaarn is ook antiek, de straatverlichting was toen nog met petroleum. Lantaarnopsteker was Maarten Borgdorff, die tevens graf delver en klokluider was. Dit zijn dus de lotgevallen van een oud huis. Indien de muren, die de eeuwen hebben getrotseerd, spreken konden, zouden ze heel wat te ver tellen hebben. Van Zaterdaig 4 October v.m, 13 uur t.ni. Maandag 6 October vjn. 9 uur Middelhamis-Sommelsdijk Afwezig de artsen P. KnöpS, Tj. Kui pers en J. J. Wieringa. Voor spoedgeval len C. F. Arends, arts, Tele. 2001, Mid delharnis. Dirksland-HerkingienOVIielissant Afwezig B. Elvé, arts. Voor spoedge vallen G. Huisman, arts, Telef. 01877 412, Melissant en Dr P. Boot, Telefoon 01877—227, Dirksland. Oost^FlaMkee: Afwezig de artsen E. Bouman, P. C. J. Voogd en P. J. de Man. Voor spoed gevallen C. W. Kramers ,arts, Telef. 42, Ooltgensplaat eni G. J. Buth, arts. Tel. 6, Den Bommel. van neus, keel of borst, snuift en wrijft U weg met standers van de nieuwe vertaling) met de mannen uit de geldwereld! Het zal ook niet ieder 'direct duide lijk zijn, wat met de tekst op het bank biljet bedoeld wordt. Deze tekst spreekt van een tegengesteld resultaat: de al les besturende hand Gods zorgt soms voor opmerkelijke verrasingen in het lot der mensen. Dr. J. H. Kroeze in zijn pa raphrase over het Spreukenboek, pa- raphraseert deze tekst aldus: „Het komt voor dat iemand royaal is en rijk wordt, terwijl iemand die overal wat afknijpt, toch nog gebrek lijdt!" Met deze exe gese kunnen' we het wel eens zijn. Wat niet wegneemt, dat we bewonderaars zijn van een Bijbelse spreuk op een bankbiljet. Integendeel. Dat men in de geldwereld met Bijbelteksten omspringt heeft ons verbaasd. Is het een navolging, dat men vroeger op het randschrift van onze munt plaatste: „God zij met ons?" Het ware beter dat er meer uit en naar de Bijbel het Woord van God, ge leefd werd. Daar zou ons land en volk meer baat bij vinden. Ging onze Over heid daar maar eens in voor. Geen woor den alleen, maar daden. Anders is zo'n tekst een valse vlag, die de lading dekt. WAARNEMER. Op Vrijdag 10 October zal ons blad „Eilanden-nieuws" over het gehele eiland van huis tot huid worden verspreid. H. H. Adverteerders gelieverl hun advertenties voor dit nummer te reserveren. Met het oog op de Najaarsaan- biedlngeni is het weer een unieke gelegenheid voor iedere zakenman om zijn artikelen onder het oog te brengen. Vroegtijdige inzending garan deert U een goede zetwijze en een opvallende plaats. Wij delen nog mede dat wij een uitgebreide keuze hebben in ell- Che's voor diverse branches, die gratis kunnen worden gebruikt. Wij kunnen daardoor pakkende ad vertenties voor U gereedmaken. Dus ViSjdag 10 October een ad vertentie in „EELANDEN-NIEXJWS KAAS EN AARDAPPELEN NAAR DUITSLAND De Westduitse autoriteiten hebben in voervergunningen tot een totaal bedrag van DM. 14.5 millioen bekend gemaakt. In dit bedrag is begrepen een invoer ter waarde van D.M. 12,6 min. aan kaas uit Nederland. Ook de import van aard appelen uit Nederland is zonder een; limiet te noemen goedgekeurd. 100.000 ton aaiTdappelen In een artikel van dr. Soimemann, Staatssecretaris aan het W.-Duitse mi nisterie van landbouw en voedselvoorzie ning, verschenen in het door de Pers dienst van de Westduitse Bondsregering uitgegeven Bulletin, staat te lezen, dat Duitsland, om in zijn tekort aan aard appel ente kunnen voorzien, 120.000 ton zal moeten invoeren, waarvan 100.000 ton uit N e d e r 1 a n d en 20.000 ton uit Denemarken. (N.R.Ct.)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1