Doorbraak Stichting Maatschappelijk werk krijgt Jeugdleider Uitbreiding van de Groen van Prinstererschool te Middelharnis gereed gekomen Samenkomst in de Chr. Geref. Kerk ps. J. Koele gaat heen Schrammetje 25ste Jaargang Woens'aag 10 September 1952 No. 2115 CHR. WEEKBLAD OJP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Tranenzaad - Vreugdeoogst „Rehoboth" Het oude Weeshuis aan de Langeweg te Soxnscnelsdijk wordt Jeugdgebojiw Mededelingen schriijfti RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870 - 2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 Voor advertentiën uitsluitend Drukkerij Telef. K 1870 - 2729 Na 6 uur 's avonds Telef. K 1870 - 2017 Verscbynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bq contract speciaal tarief. II. De doorbraak van de Christelijke beginselen in onze tijd neemt grote afmetingen aan. Gods Woord neemt niet meer de overheersende positie in. Niet wat Gods Woord getuigt en wat de Belijdenisschriften op Gods Woord gegrond ons leren bepaalt de levenskoers van ons volk. Neen, men is gekomen tot allerlei scherpzinnig uitgedachte theologische stelsels om de mensen daarin op te bouwen en jsich te doen verheffen op kerkrech ten en Verbondsrecbten. Het Oude Woord „GijHeden moet wedergebo ren worden" en de leer van het leer- en levensboek de Catechismus met aijn drie stukken van Ellende, Ver lossing en Dankbaarheid heeft plaats moeten maken voor rechten ontleend aan kunstmatig geschapen godsdien stige theorieën, die het hart onbewo gen laten maar het hoofd daarente gen gevuld hebben. En toch uit het hart, niet uit het hoofd zijn de uitgangen des levens. Alleen een waarachtige bekering maakt iemand tot Christen. Niet door geboorte, door kerkrech ten, door een leven alsof men Chris ten is, door het verstandelijk overne men en aanvaarden krijgt men een nieuw hart. Christenen toch zijn men sen met een nieuw hart. Vallen wel, maar vervallen niet. En dat is het verschijnsel van de laatste halve eeuw. Velen zijn Christenen gewor den in optima forma, zonder dat ze ooit bekeerd zijn. Daardoor is het Christendom gedevalueerd. Men kan Christen zijn en voluit de Hemel verwachten zonder ooit be keerd te zijn geworden. Hierin schviilt o.i. de grote door braak van de beginselen. Waarom het te verhelen. Zonder bekeerd te zijn is elk mens uit de Vader der leugenen. Neen daar helpt geen kerkbegrip, geen stelsel van verbondschouwing zus of zo aan, men moet wedergebo ren worden zal men zich Christen noemen mogen in de volle zin des Woords. En „dat is in geen hoek ge schied", schreef eenmaal de grote heidenapostel. „Dat zullen de buren weten" plachten de oude theologen te schrijven. Wie zich Christen noemt moet iets vertellen kunnen van de waarachtige bekering waarvan het Gereformeerde leer- en levensboek spreekt. De grote fout van de halve eeuw is dat men een historisch geloof rekent voor het zaligmakend geloof. Men gelooft immers. Dezulken ver geten dat het ware geloof een gave Gods is. Dat het heel wat anders is dan waarin men opgevoed is en dat verder op Catechisatie en door de huiselijke en kerkelijke opvoeding tot ontwikkehng komt. Dat gelooft men en daarin gaat men op en dat aanvaardt men voor het zaligmakend geloof. En daarmee is men Christen, zonder ooit een nieuw hart te heb ben ontvangen. Een zodanig Chris tendom staat buiten de Christus der Schriften, Die voor verlorenen geko men is. Maar men is nooit verloren gegaan. Een opvatting als we boven weergaven, de devaluatie van het Woord Gods „Gijlieden met weder geboren worden," en van het gestel de in onze Catechismus heeft geleid tot een Christendom dat in onze tijd de toon aangeeft maar dat van de in nerlijke beleving zich verder en ver der verwijdert. Zodat onder de Christennaam al les er mee door kan. Zo bv. met de Zondag. Een nauwgezet beleven van de Zondag als de Dag des Heeren, waar wordt het nog gevonden. Het verval van ons Christendom komt nergens sterker in uit dan in bet ver waarlozen van de Zondag. De Zondag aan de Dienst Gods gewijd. Een dag van uitsluitend gewijd zijn aan de dienst van God. Naarstig opgaan ten Huize des Heeren. Bij vele Christe nen een vreemde zaak geworden. Och als het uitkomt nog een keer ter kerk Maar verder neemt men de Dag des Heeren voor zich zelf. En wat er al niet op doorkan op Zondag bij velen die zich Christenen noemen. Te veel om in bijzonderheden op te noemen maar het samenvattend in „op Zon dag reizen en gebruik maken van de openbare middelen van vervoer.' Zich uitleven zelfs in spel en sport kan bij velen nog wel met de Christennaam gepaard-gaan. Zeker is de toestand landelijk zo al moge op onze eilan den in dat opzicht nog van gunstige DE GROEN VAN PRINSTERER SCHOOL te Middelharnis heeft een grote ver bouwing ondergaan. Twee lokalen zijn er boven op gebouwd. Het uiterlijk van deze mooie school is er niet op vooruitgegaan; architect A. v. Essen te Voor burg heeft er echter van gemaakt wat er van te maken was. Nu het geheel klaar is valt het werkelijk mee. Deze uitbreiding was nodig, omdat de school beneden slechts 5 lokalen telt en er dus nodig een lokaal bij moest komen, wilde men niet altijd op een ander aangewezen zijn. Bovendien is aan deze school verbonden een V.G.L.O.-klasse (in samenwerking met de Bijz. School te Som- melsdijk) waar nu ook een werklokaal voor disponibel is. Het gereedkomen vari deze uitbreiding meende het Bestuur niet zonder meer voorbij te moeten laten gaan. Maandagavond 8 Sept. is in de Chr. Ger. Kerk aan de Hoflaan een bijeenkomst belegd waar twee sprekers optraden, nl. Ds W. F. Laman te Rotterdam met het onderwerp: „Tranenzaad-Vreugde-oogst" en Ds G. Zwerus te Middelharnis met het onderwerp „Rehoboth". De voorz. van het Schoolbestuur Ds H. Goedhart hadhierbij de leiding. Wij geven er hieron der kort verslag van De voorz. van het bestuur van de Groen v. Prinstererschool 0s H. Goed hart opende met het laten zingen van Ps. 68 5, las Ps. 96 en ging voor in gebed. Hij heette de vele aanwezigen welkom, met de vertegenwoordigers van de verschillende instanties, het onderwij zend personeel en de beide sprekers Ds Laman en Ds Zwerus. Spr. gaf daarna een kort resumé van de uitbreiding, die niet zonder moeite was tot stand gekomen. Eerst was over wogen op de begane grond te bouwen, maar uiteindelijk besloot het bestuur tot de bovenbouw, welke plannen in een bui tengewone ledenvergadering werden goedgekeurd. De financiering liep niet mee, de gemeente beschikte niet over geld, zodat het bestuur 50.000 41/2% moest lenen, welk kapitaal door de ge meente werd overgenomen, echter tegen iV4,%. Dit renteverschil dat 3800. bedraagt, moet het schoolbestuur op- bi'engen. Ondanks de moeilijkheden was er vreugde dat de bouw nu gereed was, al bleek de school nu reeds te klein. Eén klas moet nog elders worden onderge bracht. Veel steun mocht van de leden worden ontvangen, toch waren er nog ouders, die nog geen lid waren. Spr. wekte op zich als zodanig te laten in schrijven, In algemenen zin ging spr. nog even in op het Chr. onderwijs. De vruchten van de Schoolstrijd onzer Vaderen wor- DIBKSLAND De Ned. Herv. Predikant Ds J. Koele te Dirksland heeft het op hem uitge brachte beroep naar Nijkerk aangeno men. Ds Koele, die van Genderen naar Dirksland kwam, deed op 27 April 1947 te Dirksland zijn intrede. In de loop der jaren werden door hem nevens zijn ambtswerk vele bestuurs functies waargenomen. Zo was hij o.m. voorzitter van het Diaconale Ziekenhuis „Bethesda", Hoofdredacteur van de Kerkbode „De Zaaier", voorz. van de commissie „De Zaaier", Praeses van de Classis Brielle Praetor van de Ring van Predikanten (Ring Flakkee). Bovendien was hij lid van het Kapel-commissie Stichting Hulp en Heil te Leidsendam en Predikantenlid van de Prov. Diacona le Commissie Zuid Holland. Van de Rusthuis-commissie „De Goe de Ree" was hij voorheen voorzitter, zodat hij daarvan al het voorbereidende werk aan heeft meegemaakt: In November a.s. hoopt Ds Koele zijn dienstwerk te Nijkerk te aanvaarden. Te Nijkerk is een grote Hervormde gemeente met drie predikantsplaatsen. Ds Koele was beroepen in de 2e predi- kantsplaats. Met zijn vertrek komt er dus weer een Hervormde gemeente vacant op ons eiland. Momenteel zijn vacant Goederee- de, Melissant, Nieuwe Tonge Stad aan 't Haringvliet en straks Dirksland. Dat is de helft van de Herv. Gemeenten op Flakkee. Herkingen was ook vacant, maar hierin wordt D.V. straks voorzien door het aannemen van het beroep van Cand. Boertje. uitzondering worden gesproken. Maar niet alleen op het punt van de Zon dag zijn er andere opvattingen geko men die als zovele bewijzen aange voerd kunnen worden voor een door braak van de Christelijke beginselen. Neem slechts het vraagstuk van hu welijk en scheiding waar zelfs tot in de hoogste kerkelijke vergaderingen besluiten over vallen, die afvoeren van de vaste beginselen van Gods Woord. Geboortebeperking, het is niet langer een practijk, die slechts buiten de Christen-belijders gevon den wordt. Integendeel ook onder is een nieuwe huwelijksethiek in zwang gekomen voordat nog een mid den-orthodoxe richtlijn daar sanctie aan heeft gegeven. den nu geplukt. Wel achtte spr. de ge lijkstelling niet in alle opzichten een ze gen; het ging nu zoveel gemakkelijker dan vroeger en het principe kwam er door in gevaar. Het ophouden van de strijd leidde uiteraard al tot verslapping, men komt zo licht tot het op z'n beloop laten van de belangen der school. De of fervaardigheid slinkt en dat is reden tot een groeiende schuld. Anderzijds roept de tegenstand (en die blijft bestaan) tot bezinning, Spr. noem de alleen maar de naam Hardegarijp, waaruit blijkt dat de strijd om het begin sel doorgaat. Eensgezind zal waakzaam heid aan de dag moeten worden gelegd. Spr. bracht ook naar voren de zaken waarvoor het Chr. Onderwijs staat en noemde Onderwijs vernieuwing en V.G. L.O. Slechts onder drang neemt het Chr. Onderwijs het V.G.L.O. op. Bezinnend en vastomlijnd is het bestuur er toe over gegaan. Spr. prees de school gelukkig, dat ze zich niet verliest in een innerlijke strijd. Drie kerkgenootschappen werken op prettige wijze samen. Wel was er in het algemeen genomen, een matheid waar te nemen; de geest van'de tijd breekt ook baan op het Chr. Onderwijs. Spr. wees op het gevaar van uitholling van binnen uit. Het natuurlijke is voornaam zei spr., een gebouw moet er zijn. Maar het gees telijke is voornamer. Spr. eindigde zijn^ openingswoord met de wens dat er veel gebed mocht zijn voor de school en hei personeel en het onderwijs ten zegen zou worden gesteld. Na het zingen van Ps. 103 3 betrad Ds Laman de kansel. Hij zeide de uitno diging gaarne te hebben aangenomen omdat hij in deze zijn eerste gemeente een klein stukje van de schoolstrijd had meegemaakt. De strijd om de principia gaat voort en meer dan ooit is het nodig actief te zijn maande spr. De titel van zijn rede: „Tranenzaad- Vreugdeoogst" had spr. afgeleid uit Ps. 126, de Psalm gecomponeerd toen Isra el's volk uit ballingschap was weerge keerd. De Psalm begint met uitbundige blijdschap. Ze waren terug in de lusthof des Heeren, maar hun blijdschap veran derde in bitter geween. In het zuidelijk ste deel van het Palestijnse land was het dor en zanderig; ze moesten van meetaf beginnen te zaaien, ze deden het wenend. En toch zag de Psalmist pers pectief: die met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien. Met deze historische achtergrond, trok spr. een parallel met de school. Er is verruiming gekomen, meer ruinate om les te geven, om te zaaien. De school behoort te zijn een seminarium, een zaai- plaats uit en naar Gods Woord. Dat moet zijn het zoutend zout. Van logiteit is geen sprake, als het niet van de Lo gos, van het Woord van God Drieënig uitgaat. Dit zaaien moet met tranen gebeuren. In dit verband noemde spr. maar veel met den Heere over de kinderen te spre ken, meer nog dan met de kinderen over den Heere, om hen niet af te stoten. Al is nu de akkerwereld op zichzelf on vruchtbaar, het zaaien moet niet ge stopt, zei spr.. Neen, dit is 't bevel, van de Heer der Heeren! Tranenzaad, zal vreugde-oogst geven. Dat kèn, omdat de gezegende Tweede Persoon zaad wilde zijn, als een tarwe korrel in de aarde is gestorven, maar door de dood heen het Leven heeft ge bracht. De Profeet zei er van, als Hij zijn ziel tot een schuldoffer gesteld zou hebben, zou Hy zaad zien. Spr. schilder de Hem in Zijn wenen, waarop een vreugde-oogst is gevolgd. Zestig dagen nadien werden er drie-duizend gelijk ge oogst, die zondaar werden voor God. Die tranen schreiden: wat moeten vrij doen om zalig te worden? Tranen, niet van sentiment, maar die waarde hadden voor God. Tranen, die de ere Gods be doelden. Spr. bad èn Bestuur, èn personeel, èn Ouders toe dat zij zulke tranen mochten wenen over een onbekeerd geslacht. Hij wees op de godvruchtigen die hij te Mid delharnis gekend had, die nu waren heengegaan, veel gebeden achterlatend voor het nakroost. De uitbouw van de school was ook van die gebeden nog de vrucht. Spr. hoopte dat van de werking van Gods dierbare Geest in de jeugd iets zou mogen worden gezien. Hij wekte op tot geestelijke activiteit, tranen-zaaiend met de kinderen, opdat een vreugde- oogst zou worden gevonden. Onder het zingen van Ps. 126 3 be steeg Ds G- Zwerus het preekgestoelte, die zön uitgangspunt nam in het tekst woord uit Gen. 26 22, waarin de ge schiedenis staat getekend van Izafik, die zeer door God wordt gezegend. Die ze gen was geen vrucht van hemzelf: er staat; de Heere zegende hem. Zijn voor spoed verwekte nijd bij de Filistijnen, zg wilden die voorspoed tegenwerken en stopten de, waterputten toe. Er is zei spr. vanavond gesproken over tegenkanting; bij Izaük kwam dat ook openbaar. Hij was echter bezet met kin derlijke vreze des Heeren en" wandelde in de voetstappen van zgn vader Abra ham. En wat deed de Heere? Hij liet hem een put vinden van levend water, een altoos opborrelende fontein, wat spr. vergeleek met de fontein der hoven, de put der levende wateren die uit Libanon vloeien! (Hooglied.) Er werd over die putten getwist, maar ten laatste vonden zij een put waarover niet gekeven werd, waarom Izaak die noemde „Rehoboth", de Heere heeft ruimte gemaakt. Dit woord betekent in letterlijken zin eigenlijk „ruimte genoeg" zei spr. De Stichting Maatschappelijk Werk, in 1949 opgericht in samenwerking, met de kerkbesturen van de Herv. Kerk, Ger. Kerk, Rem. Ger. Kerk; R.K. Kerk, Ver. Humanitas, Gr. Kruis en de gemeenten Middelharnis, Sommelsdijk en Nieuwe Tonge, heeft naast de maatschappelijke werkster mej. den Ouden een maatschappelijk werker aangesteld, die zich belasten zal met de Jeugdzorg. De nieuwbenoemde is de heer D. W. Gesink, thans jeugdleider te Culemborg, die per 1 Oct. a.s. in functie treedt. Door een goede samenwerking met de Nederl. Bond voor Cultureel Vormings werk, de Herv. Jeugdraad, het Centr. Soc. Werkgeversverbond en de Prov. Zuid-Holland is deze benoeming moge lijk geworden. Voor zover bekend is het de eerste plattelandsgemeente, waar een dergelijke Jeugdleider komt. In de toe komst zal dus de Jeugdzorg een deel van het Maatschappelijk werk uitmaken. Wij hebben hierover ons licht eens op gestoken en geïnformeerd wat met deze Jeugdzorg wordt bedoeld. De heer Ge sink zal tot taak hebben de zorg op zich te nemen van de niet-georganiseerde jeugd en ook zal zijn werk onavatten de Kinderbescherming in de ruimste zin van het woord. Het Jeugdwerk van de Confessionele verenigingen zou er geen concurrentie van ondervinden. Voor dit doel zal het oude Weeshuis aan de Langeweg te Sommelsdijk ge heel worden ingericht als Jeugdgebouw. Geheel boven komt een werkzolder, waar de jeugd naar hartelust zal kun nen knutselen, vliegtuigen bouwen enz. De Ie verdieping zal worden ingericht als woongelegenheid, waar de concierge zal komen te wonen. Bovendien zullen daar 2 zaaltjes komen, één voor de jeugdleider en een voor de verhuur. Be neden komt een grote zaal, die ruim 200 personen zal kunnen bevatten, benevens de garderobe en de toiletten. De grote, zowel als de kleine zaal zullen voor alle doeleinden worden verhuurd, voor brui loften, gezelschappen, verenigingen enz., behalve voor de politiek en zover niet in strijd met de openbare orde. Het ge bouw zal geheel ten dienste worden ge steld aan het georganiseerde en niet-ge organiseerde leven. Wanneer bv. vereni gingen de huur niet ten volle zouden kunnen opbrengen, is er een regeling ge troffen, dat z^ er toch gebruik van zul len kunnen maJcen. De jeugd, die zich met de jeugdleider er in bezig houdt, kan er vrij gebruik van maken. Naar wij verder vernemen bestaan er plannen om de jeugd in wat wijder ver band bezig te houden. Er zal op Flakkee een enquête worden gehouden voor vrije tijdsbesteding, het oprichten van een wandelclub en meer dergelijke dingen. De leider de heer Gesink is een man van ervaring op dit gebied, daar hij te Culemborg als zodanig practisch werk zaam was. Dit is de eerste uitbouw van de Stich ting Maatschappelijk werk. We komen er later wel eens op terug. Spr. had vanavond de klacht verno men, dat er nu reeds weer geen ruimte genoeg was. Maar ruimte is er genoeg, om die vrede te ontvangen die verwach ting geeft voor de eeuwigheid. Onze school is uitgebreid, de Heere heeft ondanks tegenkanting, ruimte ge maakt. Nu zou het grootste zijn als uit de Put der levende wateren zou mogen worden geput, tot onderwijs van de kin deren. Spr. wees op de grote ruimte die daarin te vinden is met al de zegenin gen daaraan verbonden. Bij het onder wijs moet de grondslag gelegd wat de mens geworden is door de val, maar ook wat hij worden kan door de openbaring van het levend water In Christus Jezus. Nooit genoeg kan de noodzakelijkheid daarvan aan de kinderen worden voor gelegd. Die fontein der hoven, die put des levenden waters moet worden uitge stald als de enige weg der zaligheid en in Hem kan de Heere ruimte geven. Zijn genade openbaren ook voor de kinderen van de Groen v. Prinstererschool. Voor Bestuur en Personeel was een wens vervuld: de Heere heeft ruimte ge maakt. Spr. bad hen toe, dat er nu van gezegd zou kunnen worden: ,,Deez' en die is aldaar te Sion geboren", dat zou het grootste zijn. Izaak was een man van veel gebed dit wenste spr. Ouders en Personeel toe. Niet tevreden te zijn met het uitwendi ge, maar dat de God der genade, de Ver- bonds-Jehova ruimte mocht openbaren in de weg van recht. Daarin zou Zijn Naam worden verheerlijkt. Gezongen werd Ps. 105 5. De voorz. Da Goedhart deed daarna mededeling dat bericht van verhinde ring was gezonden door Burgemeester Rijnders, de Inspecteur van het L.O., Ds L. Blok te Kampen en anderen. Bloem stukken waren ontvangen van architect en aannemers, van leerlingen ook der V.G.L.O.-klas en van Boekhandel Gebr. de Waal Middelharnis. Van fa. Gibbels een electrische klok en van fa. Samsom Alphen a.d. Rijn twee schilderijen. In de pauze werd een beroep gedaan op leden en ouders die belang stelden in het Chr. Onderwijs om. de schuld groot 3800.te helpen aflossen. Daartoe werden formulieren uitgegeven, die la ter ingevuld werden opgehaald. Ds Gloeahart zegde de sprekers dank voor het gesprokene en de kerkeraad voor het afstaan van de kerk. Na het zingen van Ps. 145 2 besloot hij met dankgebed. Aan de uitgang werd gecol lecteerd. Bezichtiging van het uitgebreide Sohoolgebouw Na afloop van deze bijeenkomst be gaven de aanwezigen zich naar het Schoolgebouw om de aanwinst van de nieuwe lokalen in ogenschouw te nemen. Men bereikt de nieuwe lokalen langs een fraaie aangebrachte trap, waarbij men in een ruime hal komt. Vervolgens loopt men de brede gang in, waar aan de zijkanten grote berg- kasten zijn gemaakt voor het schoolma teriaal. Ook zijn in de gang de toiletten en kapstokken tot het bergen van kle dingstukken. Het eerste lokaal is bestemd voor de 5e klas; bij het binnentreden viel ons di rect op, dat het zeer luchtige en vooral lichte lokalen zijn. De grote ramen met het vele glas geeft deze lokalen grote gezelligheid. In deze klas zal voor het eerst gebruik worden gemaakt van het nieuwe Comtesse-meubel, de schoolbank met twee practische rugleuningen en ho rizontale schrijftafel, geheel aangepast aan de practijk. Op een kantoor schrijft men immers ook niet op een schuine schrijftafel! Het andere lokaal Is bestemd voor de V.G.L.O.-klas. Het nieuwe meubilair is hier van dezelfde makelij, alleen zijn het losse tafels en losse zittingen. De tafels kunnen op een gemakkelijke manier bij elkaar worden gevoegd tot opbouw van projecten. Deze twee lokalen met het modernste meubilair, zijn wel van de mooiste die we tot dusver op ons eiland gezien hebben. Het moet een lust zijn voor de leerlingen om in zulke fraaie lo kalen hun kennis op te doen. Direct voor de trap is een kamer aan gebracht voor het Hoofd der School, de heer C. P. Kijkuit. Deze kamer zal te vens worden gebruikt door de schoolarts voor het onderzoek van de leerlingen. Een van de lokalen beneden was voor zien van T.L.-verlichting, dat door de Schoolarts wordt aanbevolen. Architect van deze verbouw was, zo als reeds gezegd, de heer A. v. Essen te Voorburg. Hoofdaannemer was C. Boe ter Zoon; timmerman dhr C. Both te Dirksland; lood- en zinkwerk A. Vijf- huize te Dirksland; schilder de Vogel te Melissant; electriciteit fa. Gibbels, Mid delharnis. Dagelijks opzichter de heer B. van ZijU. Voor de V.G.L.O-klasse is in deze school nog niet voldoende ruimte; één klas zal nog onderdak moeten blijven vinden in de Bijz. School te Sommels dijk. Op deze tak van onderwijs hopen wij later eens terug te komen. AARDAPPELBEUBS ROTTERDAM, 8 Sept. ^- Klei-aard- appelen 35 mm opwaarts: eigenheimers 9.~9.25, bintjes 8.509.blauwe eigenheimers 9.5010.ijselster 8." Zandaardappelen 35 nun opwaarts, nieuwlandse eigenheimers 8.509. Voeraardappelen 3.50. (Prijzen per 100 kg berekend op handelsvoorwaarden vastgesteld voor de verkoop van con- sumptie-aardappelen op wagon, schip of auto.) VEEMARKT ROTTERDAM, 8 Sept. Ter veemarkt aangevoerd in totaal 1467 dieren, waar onder 1096 vette koeien en 371 varkens. Prijzen per kg vette koeien 2.80^2.92; 2.60—2.70, 2.20—2.45. varkens levend gewicht 2.24, 2.22, 2.18. De aanvoer van vette koeien was ruim met kalme han del en niet geheel prijshoudend Enkele prima dieren gingen nog tot 3. Varkens aanvoer als vorige week met redelijke handel en onveranderd in prijs. 't Is in „Menheerse" een lange tijd be paald stil geweest, wat betreft de school jeugd die de straten bevolkt. Dat zat 'm vanzelf in de vacantie. Dan bemerkt men pas, dat Middelharnis de centrum- plaats is voor de studerende jeugd. Naast de lagere scholen zijn daar de U.L.O.'s, de H.B.S. de Ambachtsschool, de Huishoudschool, de Landbouwschool, en de B.L.O. Sehool, die de jeugd uit alle plaatsen van het eiland aantrekken. Wanneer men 's morgens om acht uur of half negen door het dorp loopt, dan wemelt het van jongens en meisjes, die de schoolbanken opzoeken. De trams en bussen zitten om die tijd stampvol met studerenden, die 's middags weer huis waarts gaan. En tussen de middag zwer men de leerlingen de scholen uit en zwerven, meestal nog kauwende op een boterham, het dorp door. Is de schooltijd om, dan gaat het hele stel weer huis waarts, wat vooral bij hen die daarvoor van de tram gebruik maken, met veel luidruchtigheid gepaard gaat. Schram metje moest laatst eens met de tram mee, waarmee ook de schooljeugd huis waarts gaat. Toen heb ik me echt ge ërgerd aan de manier, waarop de jeugd in de tram huishoudt. Het was er een groot jolijt een leven als 'n' oordeel zouden de oudere mensen zeggen en er werd taal gesproken, die ik hier maar niet zal weergeven. Dat alles natuurlijk doorspekt met de nodige vloeken. De jongens uitten dubbelzinnige zedeloze taal, die bij de meisjes het schaamrood naar de wangeij. deed stijgen. In een andere hoek van de tram zat een stel jongens te kaarten, dat het een lieve lust was. Ook dat ging met uitdruk kingen gepaard, die ik hier niet zal weergeven. Op enkele verdere stations stapten reizigers in, die in de volle wa gens geen plaats konden bemachtigen, omdat het Zijne Majesteit de schooljon gen niet beliefde te gaan staan voor mensen, die wat betreft leeftijd en .ont wikkeling verre zijn meerdere waren. Tot de conducteur kwam die een paar snotneuzen gebood op te staan en plaats te maken voor de grijze haren. Anderen bleven maar op het balcon, omdat ze geen zin hadden zich tussen dat „schor- rie-morrie" zoals ze de jeugd betitelen, te begeven. Schram heeft zich afge vraagd, wat er van zo'n jeugd groeien moet. Er gaat van zulk reisgezelschap een verkeerde invloed uit op jongens en meisjes, die thuis een overigens goede opvoeding ontvangen. Ik zag een van de kaartende jongens tot over z'n oren rood kleuren, toen er een passagier in de tram stapte, die hem blijkbaar ken de. Men zag aan die jongen, dat hij iets deed, wat vader of moeder hem mis schien streng verboden had. Vandaar dat hij kleurde, want als zijn medepas sagier het vandaag of morgen eens thuis vertellen zou, nou, dan zou er wat voor hem zwaaien. Zo worden zulke jongens meegezogen door hun kornuiten en ko men tot dingen, die ze niet graag thuis zouden vertellen. Van terzijde vroeg ik de conducteur of het er altijd in die schooltrein zo bont naar toe girig, wat hij me grif toestemde, 't Is soms meer dan erg. Schram, zei hij. Naer waer- schoeën luustere ze niet. 't Is wel ge weest, dat ik er onderweg de groatste belhaemels uutgesmete hawe. Ze moste dan mar zieë, hoe ze tuuskwamme. 't Is voor ons 'n krieventeur as je deze dien sten rieë mot. En rekent 'r op. Schram, dat de jeugd van de Christelijke scholen oak niet voor de poes is, oor! Ze doeë voor 'n' oare niet onder. De taele die ze ielken dag uutkraeme is geweun schof- tig en ze rinnewere mit 'n staele gezicht oale tramwaegens. Vloeke in tiere in vechte mit mekoare is an de orde van d'n dag. In as je d'r wat van tegen de ouwers zeit, dan binne d'r nog bie, die zegge: dat zal die jongen van mien wel niet gedae hawe. Dan houwe ze zukke snotmeraekels de handen nog boven 't hoad oak. As d'r wat kapot is, dan steekt d'n eênen 't op d'n oaren, in plek ke dat ze d'r ruuterluk voor uutkomme. Je mot 'r mar es 'n stikje over in de krante schrieve, oor Schram, zei hij. 't Zal wel niet helpe, want an zulken bocht is geen zalve te strieken! 't Zal nog zoa voare komme, dat 'r geen eên meer mit d'n tram mee mag. Dan hawe ze d'r zin. Zo ging de conducteur verder. Hij kon er een boekje over opendoen, dat beloof ik U. Hij vertelde, dat er zelfs al school hoofden en al bij te pas gekomen waren. Wat Schrammetje niet verwondert. Ik mag van deze plaats de ouders van de schoolgaande jeugd in het algemeen wel een tip geven, om in deze eens op hun kinderen toe te zien. Maar al te licht wordt de reisgelegenheid verwaarloosd. Het is toch niet om het even met wie uw kinderen omgaan. En wie meent dat ik te sterk spreek, gaat maar eens een keer onopgemerkt met de sehooltram mee. Dan wordt U wel gewaar in welk gezelschap uw kind verkeert. Maarhoog nodig is het, dat er aan deze wantoe standen een eind komt. En daar kvmnen de ouders flink aan mee helpen. SCHRAMMETJE,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1