Vrijheid c Nieuwe verordening op de Vlees- iceuring in beliandeling y VACANTIE Vissloepen aan het Vingerling te Middelharnis Cowboy's zijn vriendelijke mensen 25ste Jaargang Zaterdag 2 Augustus 1952 No. 2137 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN AUSTRALISCHE BRIEF Gemeenteraad Dirksland Alle huisslachtingen aan keuring onderhevig personeel van de drukkerij Gebrs. de Waal „-^ilanden nieuwó" niet zal verschijnen (Hoe het vroeger was MEDITATIE Als een regen G. J, Kesting. RedactiebureauPr. HKNDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON K1870-2017 GIRO 167930 POSTBOX 8 TELEFOON DRUKKERIJ K1870-2729 Verschynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bg' contract speciaal tarief. In de verkiezingsdagen is ons vrijheid beloofd. Niet door één politieke partij; ook niet slechts door één bepaalde groe pering van partijen, maar schier door alle. Of ge nu de communist neemt of een christelijke partij elk heeft u op haar eigen manier vrijheid voorgespie geld. En om die vrijheid te krijgen moest ge op die partij uw stem uitbrengen. Vrijheid. Een begeerlijk goed. Hier opent zich een veld zo wijd en breed als het gehele mensenleven. Wij kunnen nu niet gaan onderzoeken wat dat woord „vrijheid" inhoudt. Wat is onder vrijheid te verstaan Hier gaan de opvattingen reeds direct uiteen. De vrijheid naar Bijbels gegeven, en in ware christelijke zin verstaan, is geheel iets anders dan de vrijheid naar revolutio naire opvatting. En het antwoord op de vraag: wat is vrijheid?, is fundamenteel voor dè verschillende facetten dezer vrijheid. Persoonlijke vrijheid, godsdien stige vrijheid, vrijheid ten aanzien van dit, vrijheid ten aanzien van dat. Vrijheid om goed te doen, vrijheid om kwaad te doen, economische vrijheid, staatkundi ge vrijheid. De beloften der politieke partijen hou den natuurlijk het meest verband met deze laaste, de staatkundige en persoon lijke vrijheid. Hoewel ook hier geenszins de grenzen vast liggen. En de staatkun dige vrijheid staat niet los van de alge mene vrijheidsidee en de vrijheid in al lerlei opzicht. Immers, reeds dadelijk doet zich de vraag voor: hoever gaat de staatsbemoeienis, en waar tast ze allerlei andere vrijheden aan? Laat ons echter voor dit maal slechts een enkele gedachte over de staatkun dige vrijheid in de engste zin van het woord naar voren mogen brengen. Wij Westerse volkeren, wij Nederlan ders hebben nauwelijks besef, wat groot goed de politieke vrijheid is. Laat ons het omkeren: Wij kunnen ons niet indenken wat het zeggen wil geen politieke vrijheid te hebben. Ware het niet, dat de Duitse bezet tingstijd ons een weinig besef hiervan had bijgebracht, we zouden er ons in het geheel geen begrip van kunnen ma ken. Het is nu eenmaal zo, dat wg het geen wij van jongsaf bezitten, als van zelfsprekend en als de natuurlijkste zaak .van de wereld plegen te beschouwen. Nederland wordt wel eens de baker mat der vrijheid genoemd. De natie is ontstaan in de strijd om de vrijheid. Laat het ons met nadruk zeggen mo gen: De strijd voor de vrijheid om God te dienen naar Zijn Woord. Wij kunnen daar nu niet op ingaan, maar zeggen alleen dat zonder dit fundament alle ge naamde vrijheid geen vrijheid is. Wij kunnen er genoeg van lezen in de dagbladen en in andere geschriften wat toestanden er in de wereld op het ge bied van vrijheid, (of liever: onvrijheid) bestaan. En toch spreekt het zo weinig tot ons. Als we in de geschiedenis terugtreden en lezen van de slavernij uit vorige eeu wen, dan vinden we dat nog wel erg. Maar dat is geschiedenis, dat is voorbij, dat komt niet weer terug. Daar is de moderne tijd te zeer verlicht voor. Als we in „De negerhut van Oom Tom" le zen van die arme negerslaven, die met de karwats werden geslagen, dan gru wen we ervan. Maar lees nu uw krant eens goed! Hoeveel millioenen worden er achter het IJzeren Gordijn in slaven kampen vastgehouden. Hoevelen worden gedwongen in de mijnen te werken, en dat onder erbarmelijke omstandigheden. Nauwelijks wordt hun een hap eten ge geven. Een normaal gezinsleven bestaat voor hen niet. Als eenzamen staan ze in een wereld van ellende. Niets is er dat ze het hurme kuunen noemen. Geen fa milieleven, geen vriendenkring. Geen ontplooiing van de persoonlijkheid. Geen liefde. Geen huwelijksgeluk. Geen idea len. Geen meningsuiting is him geoor loofd. Werken, slaven, beulen. De ene dag is zo grauw als de andere. Alles is uitzichtloos. Afgestompt gaan die onge- lukkigen daarheen. Slechts starend naar het grauwe einder, sukkelen ze voort tot ze neerstruikelen, om niet weer op te staan. In de Duitse concentratiekam pen gloorde er nog voor velen de hoop, dat er een eind, een gelukkig en verlos send eind aan zou komen, schoon talloos velen ook hier zijn ondergegaan. Wat duurde ons het wachten in de bezet tingstijd lang. En toen was onze hoop nog niet geknakt. En toen was er nog zoveel waarin wij onszelf vr^' achtten. Ook toen moesten wij vaak onze mond dicht houden, en wij- voelden ons grim mig als een beer. En toen de dag der bevrijding kwam? O, wat voelden we het! Vrij, vrij. Hebben wij het in vervolg van tijd gewaardeerd? Hebben wij onze vrijheid op een waardige vrtjze beleefd? Hoe vele millioenen zijn er onder de geknechte volkeren, (en niet in Rusland alleen) die geboren onder een juk, nim mer het licht der vrijheid aanschouwden. Wat is vrijheid. Brengen deze weinige gedachten ons niet aan het peinzen over deze vraag? Zullen deze betrekkelijke vrijheden ons straks ook ontvallen? En wat hebben wij dan meer dan die onge- lukkigen? Of,hebben sommigen van hen tóch nog een uitzicht naar boven? Hebben wij een uitzicht naar boven. Naar de ware vrijheid, die alleen ge schonken wordt in de verlossende liefde van Christus? Kunnen wij eigenlijk an ders al die betrekkelijke vrijheden wel op de juiste wijze beleven? Wel waar deren? Worden vrij anders niet door al die vrijheden nog gevangen gehouden? Al de vrijheden van het oude bondvolk Israël, ook als het zong „dat Jakobs zaad opnieuw in vrijheid woont", waren toch slechts heenwijzingen naar de ech- Gundagai, 16 Juli 1952 Beste Vrienden, Het is nog steeds winter hier, met zeer veel regen. Vandaag is er weer veel water gevallen. Om thuis te komen had ik meer aan een duikboot, dan eian een motorfiets! De weg is nu een ware mod derpoel. i^ Ik troost me nu maar met me in de kranten te verdiepen, die we juist met de post ontvingen. Bilanden-nieuws van 16 Mei j.l. ligt voor me, waar ik het verslag van het Kantongerecht in heb gelezen. Daarin stond de historie ver meld van C. Wagner te Stad aan 't Ha ringvliet, die met een paard met 4 meis jes van de dijk was gereden. Het trof mij, dat de Ambtenaar van het Open baar Ministerie Mr de Jong dergelijke fratsen „Cowboy-manieren" noemde. Ik zou deze advocaat willen aanraden na.ar hier te komen en de cowboy's eens te komen zien, dan zal hij zich niet weer uitdrukken alsof dat iets minderwaardigs is! Wij zitten nu al ruim een jaar tus sen de cowboy's en ik heb ze leren ken nen als zeer beleefde mensen, vooral tegenover de leden van het vrouwelijk geslacht, Zeker zouden ze niet zo iets doen als te Stad is gebeurd en ik vind het niet erg beleefd van een meester in de rechten om dit t.o. een onwetend pu bliek voor te stellen als „cowboy-ma nieren". Ik wil er hier eens een klein voorbeeld van geven. Verleden jaar werkte hier een zekere Filip Slater, die in de sche ringstijd van de schapen 's-avonds bij ons zou komen, omdat hij hier moest werken. Het werd als wat laat en ik zei tegen mijn vrouw, laten we eens gaan kijken of Pilip nog niet komt. Het was mooi warm weer en we wilden tevens een luchtje scheppen. Wij gingen de weg af en na een kilometer gelopen te heb ben, zagen wij hem met zijn wagentje aan komen. Direct bij onze ontmoeting stapte hij uit en mijn vrouw moest in het karretje of zij wilde of niet. Zij sput terde tegen maar zij mocht niet terug lopen, ondanks dat deze cowboy weken aaneen van donker tot donker had ge werkt. In de scheringstijd kijkt men nl. naar geen tijd, men werkt onafgebroken door. Het was van hem een gewone be leefdheid, zoals ik er wel honderd ande re zou kunnen) opnoemen. Dat is dus een heel verschil dan weerloze meisjes van de dijk rijden! Ik hoop dat deze brief er toe bij draagt om de voorstelling weg te ne men; als zouden de cowboy's onbeschof te en onbeleefde mensen zijn! Ik ga nu over tot een ander onder werp. Wim Hanenberg heeft het hier goed naar zijn zin, al heeft hij door het natte weer nog niet veel kunnen wer ken. Hij was blijkbaar zo onder de in druk van het vele water, dat hij zijn verjaardag vergat. Een paar dagen la ter dacht hij er pas om. Aan kalenders ontbreekt het ons ook niet, daar heb ben ze uit Holland voor gezorgd! Ik denk, dat hij ineens te veel aan indruk ken kreeg te verwerken. De eerste bloemen in onze tuin gaan weer bloeien. Het zijn een soort nar cissen en ook een heester, waar ik de naam niet van weet. Ondanks de koude en de nattigheid bloeien ze. Onze derde koe is nu ook gearriveerd. Het wordt zodoende al een heel kop peltje, maar melken doen we er maar twee. Gisteravond heeft onze Minister Pre sident Menzies voor de radio gesproken. Een groep communisten wilde hem het spreken door joelen en schreeuwen be letten. Hij vroeg toen o.a. of ze dat ook in' Moskou zouden doen, maar daar kwam natuurlijk geen antwoord op. Dit is het dan weer voor deze keer. Met hartelijke groeten. Familie W. DROOGER. Voor het Westelijk deel van Goeree-Overflakkee geldt in de a.s. winter nu ook de wet op de vleeskeuring in volle omvang, hetgeen wil zeggen dat alle huisslachtingen aan keuring onderhevig zullen zijn. Dat brengt natuurlijk een hele organisatie met zich mee en er moeten allerlei voorbereidingen worden getroffen om de keuringen binnen de betrekkelijk korte tijd een paar maanden te kunnen uitvoeren. Dit gebied behoort tot de vleeskeuringskring Dirksland en Woensdagavond behandelde de raad dier gemeente de nieuwe regeling in dier voege dat men verschillende vrijzigingen in de bestaande regeling moest aanbrengen. Waarna de raad, onder presidium van burgemeester Van Heijst nog enige gemeentelijke aangelegenheden regelde. De heer Albregts was verhinderd de vergadering bij te wonen. Burgemeester Van Heijst opende met gebed. De notulen werden vastgesteld, daarna volgden ingekomen stukken en, mededelingen. Hlerbö waren rapporten over diverse kasopnemingen. Burgemeester Van Heijst deelde mede, dat ook rapport was ontvangen van de commissie tot wering van schoolverzuim. Daarin wordt weer geklaagd over het vele schoolverzuim en de houding der ouders daartegenover. De burgemeester voegde hieraan toe, dat het landbouw- verlof nu aan veel strenger eisen gehou den zal zijn; de inspecteur geeft geen vergunning meer als hij niet de beves tiging heeft dat het betrokken kind uit sluitend op het bedrijf of de grond van ouders zal werken. De heer de Bonte 2ag er iets scheefs in, dat alleen kinderen van ouders, die een eigen bedrijf hebben, in aanmerking zullen komen voor landbomwerlofmaar de voorzitter zette uiteen, dat men uiter aard niet onder de wettelijke bepalingen uit kan, waarna men nog even geani meerd verder discussieerde. Uiteindelijk werd het rapport voor kennisgeving aangenomen. Dan volgden nog als ingekomen stuk ken: goedkeuring van Ged. Staten op het raadsbesluit van 24 Juli jl. betref fende de innig van schoolgeld voor het bewaarschoolonderwijs; goedkeuring als- voren op het raadsbesluit d.d. 24 Juni '52, inzake de verhuring van tuingrond voor het jaar 1952; goedkeuring als- voren op het raadsbesluit d.d. 24 Juni 1952, tot uitgifte in erfpacht van een perceel bouwgrond aan de heer A. L. Bakker; goedkeuring alsvorenf op de raadsbesluiten d.d. 24 Juni 1952 tot ver koop van een perceel bouwgrond aan de heren I. de Vries en J. van der Baan; Koninklijke goedkeuring (K.B. 26 Juni 1952 nr. 18) op de verordening tot m- vordering van het schoolgeld voor het te vrijheid: Als de Zoon u zal vrijge maakt hebben, dan zult gij waarlijk vrij zijn. In dat licht alleen kunnen de staat kundige vrijheden die wij hebben, en waarin anderen, die vijanden van het kruis van Christus zijijn, toch nog mo gen mede deelhebben, recht worden be leefd. En hier ligt de grondslag van de echte politiek, de christelijke politiek. onderwijs op de openbare bewaarschool; bericht van de N.V. Bank voor Neder landse Gemeenten betreffende opgaaf ingeschreven voorkeur Nationale wo- ningboiiwlening, groot 200. Geen speelruimte voor de jeugd Verzoek van het Bestuur van de Vrou wenbond van het N.V.V. afd. Dirksland om pogingen in het werk te stellen om een terrein te vinden, waar de kinderen, zo nodig tegen geringe vergoeding, zou den kunnen spelen. Aan het bestuur is door B. en W. be richt gezonden, dat een herziening van het bestaande uitbreidingsplan der ge meente in voorbereiding is en dat aan het instituut Stad en Landschap van Z. Holland reeds vroeger opdracht is gege ven om er rekening mede te houden, dat daarin een terrein wordt aangewezen als speelterrein voor de jeugd. De heer D. Poortvllet vond het een urgente zaak en hij stelde voor om aan de voetbalvereniging te vragen om haar terrein ter beschikking te stellen. Met bevrijdingsdag is het ook gebeurd en keurig verlopen. De voorzitter dacht dat er voor de V.V. ernstige bezwaren zijn om hierin te treden. Het terrein zou er meer on der lijden. De heer Poortvllet bleef bij zijn stand punt. Vroeger gaf hij zelf een terrein aan de jeugd in gebruik en dat verliep best. De voorzitter hield er aan vast dat het voor de V.V. zeer bezwaarlijk is. De heer Bestonaa memoreerde, dat men al eerder geld voteerde voor zand bakken, waarna de voorzitter antwoord de dat dit ook wacht op een speelweide. Men zit erg moeilijk in Dirksland. De cultuurgrond is zeer kostbaar en men is bovendien omringd door Melissants gebied. De heer Bestman zei toch enige zand bakken te verlangen buiten een terrein, met name voor de kleine jeugd, de kin deren beneden 6 jaar. De heer Van Prooyen vond het be droevend, dat men de kracht niet kan opbrengen voor een goede gelegenheid voor de jeugd. „Als er een terrein is komt de rest vanzelf wel!" dacht de heer De Bonte. „Als het over speelplaatsen of vereni gingsgebouwen gaat, dan gebeurt er niets!" vond de heer D. Poortvllet, maar de voorzitter antwoordde dit met een verwijzing naar de nodige initiatieven, welke de heer Poortvllet echter ook B. en W. bleek aan te rekenen. Het verzoek moest voor kennisgeving worden aangenomen. Wij attenderen er al vast op dat wegens vacantie van het gedurende de week van 11 tot en met 16 Aug. Boekhandel Gebr. de Waal blijft echter geopend. Keuring bij huissladiting. Wegens invoering van de verplicht te keuring van de huisslaichtingen. per 1 September a.s. zal het aantal te ver richten keuringen belangrijk worcfisn uitgebreid. Het aantal hulsslachtingen dat in 1951 niet behoefde te worden gekeurd bedroeg: DiiJksland 202, Me lissant 330, Herkingen 100, Stellen- dam 193, Goedereeöts 138, Ouddorp 902, Tbtaal 1865. De beuringsveearts, hoofd van de dienst, zal de keurin,gen gedurentle't huisslaohtingsseizoen niet alleen kun nen verrichten, weslialve het noodza kelijk is, dan is genoemd tijdvak een bulpkeurmeester wordt aangesteld (naar een beloning van 300.per inaan<!i gedurende 6 maanden.) Te rekenen van 1 October 1952 zal de huidige keuringsveearts, de heer W. H. van Nieuwenhuijzen, een volledige dagtaak krijgen en zijn functie van keu ringsveearts, die hij thans als een ne venfunctie naast zijn particuliere vee artspraktijk uitoefent, zal dan worden omgezet in een vol-ambtelijke betrek king, waardoor hij geen particuliere praktijk meer mag uitoefenen. Tenge volge hiervan diende de gemeenschap pelijke regeling ter uitvoering van de Vleeskeuringswet te worden gewijzigd. Verwacht wordt dat de hulpkeurmees ter vooral zijn werk in Ouddorp en Goe- dereede zal hebben. Ged. Staten dachten eerst aan een dienst voor het gehele eiland, maar in afwachting van het pen sioen van de heer van Nieuwenhuijzen gaat men met de omschreven regeling accoord. De heer van Prooyen vreesde dat men moeilijk een hulpkeurmeester voor een half jaar zal krijgen en hij verwachtte daar moeilijkheden van. De voorzitter antwoordde, dat men ook niet uit de moeilijkheden is, als de keurmeester er een geheel jaar is. In het slachtseizoen zijn er twee mensen nodig. De heer D. Poortvllet vermoedde dat men het nooit aan kan ,als het op z'n drukst is. De voorzitter zei wel hoop te hebben dat men een keurmeester krijgt. Er zijn er zo juist 50 gediplomeerd. De heer S. Poortvliet attendeerde op de volledige verantwoordelijkheid van 't hoofd van dienst, de heer van Nieuwen huijzen is volledig op de hoogte met de situatie op het eiland. De raad nam dan de wijziging van de regeling aan. En voorts stelde men, na enige tijd in het geheim vergaderd te hebben, het sa laris van de keuringsveearts vast op 7697.— plus 1000.vergoeding voor vervoerskosten, welk bedrag te zij ner tijd naar behoefte verhoogd of ver laagd zal kunnen worden. En danhoger keurlonen. Het keurloon voor een varken be draagt thans 4.50. Het is' de bedoeling dat het keujren van de huisslachtingen ook thuis kan geschieden. Het wordt billijk geacht dat daarvoor een hoger keurloon wordt betaald, nl. van 3. boven het gewone keurloon. De opbrengst van de keuring van huis slachtingen wordt daardoor geschat, re kening houdende dat het aantal huis slachtingen in het vervolg iets zal te ruglopen, op: 1600 X 4.50 (gewoon keurloon) is 7200.—, plus 1200 x 3.- (extra voor thuis keuren)i is 3600. en dus totaal meerdere opbrengst van 10800.—. Hierbij is dus aangenomen, dat in het vervolg een aantal huisslachtingen bij de slagers zal plaats hebben. Voor de ze keuringen wordt dus alleen de 4.50 keurloon ontvangen. De meerdere uitga ven zullen zijn 8600.zodat er een voordeel in zit van 2200.Dit be drag komt ongeveer overeen met het na delig saldo dat de dienst 1951 oplever de. Het keurloon van 4.50 per varken, zoals in de Verordening is geregeld, blijft dus op dit bedrag bepaald. Toege voegd wordt een nieuw artikel, dat, waimeer de keuring niet geschiedt in een goedgekeurde en toegelaten slacht- plaats, het keurloon met 3.— per dier wordt verhoogd. De heer van Es vond dat veel mensen de dupe worden. De slagers geven de voorkeur aan de slagerij, maar vele huisslachters vinden het een feest als het varken thuis gebracht wordt. En met 7.50 is men niet klaar; terwijl men nog dikwijls op de keurmeester zal moe ten wachten. „Men bespaart de kosten van ver voer!" merkte de voorzitter op. „Er is ook verschil in slachten!" ging de heer van Es voort. „Dikwijls zal de slager tweemaal moeten komen en dan komt het op een tientje of meer!" Spr. vond 4.50 meer dan zat. De heer S. Poortvliet meende dat men XXXI. Onderstaande foto ontvingen wij van de heer J. J. Boogerman te Rot terdam, welke vroeger schipper was op de vissloep „De Zeemeeuw", M.D. 12 te Middelhamis. De foto is ruim 40 jaar oud. Toen was de visserij te Middelharnis nog in folio, en was het bij het binnenkomen van de sloepen altijd een levende drukte aan het Vingerling. Men ziet hier twee sloepen langs de kant liggen; die met het cijfer 2 in het zeil is de M.D. 2, „Prinses Juliana", waar wijlen dhr Jacobus v. d. Hoek schipper op was. De fa milie van den Hoek waren meest alle vissers; ze voeren voor de rederij Kolff en ook voor de rederij Slis. (ANNO 1910.) Op de foto staan een aantal vis sers, die helaas niet alle goed ken baar zijn. De ouderen zijn meest alle overleden. Geheel links staat Matthijs Visser (overleden), daarnaast als wij het goed voor hebben dhr Hendrik Mat- ze, thans wonende in de Emmalaan. De vierde persoon met de kruiwa gen is Jacob van Wezel, die toenter tijd de zgn. ijzeren schuitjes naar boord kruide. Dit was ballast dat aan boord van de lege vissloepen werd gebracht. De drie jongens zijn ons onbekend, het zullen nu volwassen personen zijn. Daar achter staat de heer Hein de Waard, wonende aan het Vingerling, vervolgens de heer Jacobus van den Hoek (overleden) en de schipper Leendert Koster Kz. (overleden). Van het ploegje links bij de huizen zijn kenbaar de oude Arend Roodzand met stok, (overleden), dhr Hein v. d. Hoek (overleden) en dhr Corn. V. d. Nieuwendijk (Eendracht- straat). Van de anderen wist men ons de namen niet op te geven. Het is niet zo gemakkelijk uit een kran ten-foto precies alle personen uit te halen. Het pitoreske van de oude huisjes aan het Vingerling is gelukkig be houden. Van deze visserij die zoveel leven en vertier in. de gemeente bracht, is helaas niets overgebleven. Ten deze geldt het Latijnse spreek woord: „Sic transit gloria mundi" zo vergaat alle schoonheid! Het plaatje houdt de oude roem van Mid delharnis nog enigszins in gedachte nis. het al dan niet slachten niet zal laten afhangen van het hogere keurloon. De ze was het met de voorzitter eens ten aanzien van de besparing op het ver voer. „De bezwaren zullen veel afhangen van de organisatie!" dacht de voorzit ter. „In het eerste jaar zal het wel moei lijkheden geven, maar later zal het be ter lopen." Spr. achtte een verhoging met 3 gulden voor huisslachten alles zins verantwoord. „Dat keurloon moet er komen!" wees de heer S. Polortvliet aan. „Als het over alle slachtingen gaat, zou het 6.per slachting worden. Men moet toch een of fer voor thuis slachten over hebben!" „Er kan nog wel een hulpkeurmeester nodig zijn. Dan wordt het nog duurder en practisch onuitvoerbaar," wierp de heer Van Es tegen. (Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom) „Hij zal nederdalen als een regen op het nagras". (Psalm 72 6a.) Wanneer vnj thans langs velden en weiden gaan zien we dat het gras wordt gemaaid, gedroogd en weggereden om in de schelven te worden opgetast. De weide blijft kort, kaal en dikwijls blakerend in de zon liggen. Het enige, wat dan nodig is, is regen. Wanneer deze nederdaalt, begint het na- gras weer te groenen en te groeien, maar indien niet, zo lijkt het wel een woes tenij. M.L.! Hebt ge hierin wel eens een beeld gezien? Dit woord bepaalt ons er bij. De Kerk des Heeren wordt bij zulk nagras vergeleken. Gras, waar de zeis al eens over heen is geweest. Kent ge die zeis in uw leven De zeis, die U afsneed van 't leven der zonde in uw natuurstaat. De zeis van Gods Wet, die U wondde tot ons 't diepst van de ziel, door te to nen hoe ge ondanks alle pogingen an derzins schuldig staat aan de overtre ding van alle geboden derzelve. De zeis van de H. Geest, die overtuig de van zonde, gerechtigheid en oordeel. De zeis van loutering en beproeving op de verdere levensweg in uiterlijke, zowel als innerlijke ervaringen. De zeis van de tucht van Gods Woord, die alles afsnijdt wat niet gegrond is op 't zoen- en kruiswerk van de Heere Christus. Kent ge U zelf als zo'n veld, waar de zeis overheen is geweest? Nagras? Het is een troosteloze aanblik. De gewonde halmen als 'n onregelmatig stoppelveld. Dor en droog. M'n ziel en lichaam hijgen en dorsten naar U in een land, dat dor en mat van droogte brandt daar niemand lafenis kan krijgen. Hebt ge TT zelf zo bij ontdekkend Geestes licht leren zien Weet ge, waar. bij ge dit kunt weten? Dan wordt de klacht om water geboren. Dan kunt ge niet rustig blijven maar richt XT als de gewonde grashalm naar boven. Mijn ziel dorst naar God. Naar de levende God. Heere, hoe lange Wie zo rust en schreit, vindt in onze tekst een liefelijke vertroosting. „Hij zal nederdalen als een regen op 't nagras". Hij daalt neer. De ziel leert dat hij zich, evenmin als 't gras, zelf kan be sproeien, vertroosten, bemoedigen, hel pen, redden. Alleen van boven kan de redding komen. Endaar komt hij dan ook van daan. Hij zal nederdalen. Is ó}t geen lie felijke profetie van de komende Chris tus? In Hem is al de volheid des Va ders en uit die Volheid wordt zijn Kerk bediend met genade vóór genade. Hij schenkt. Hij is als een milde regen van bemoediging, versterking en ver troosting. Hij spreekt: „Ik ben uw heil." Zo wordt aan 't ellendig volk in hun ne noden, in hun behoefte en pijn, de Heere Jezus als redder geschonken. Hij balsemt de wonden, door de zeis der ontdekking geslagen, met Zijn diepe ge nade. Dan komt er rust en vrede in 't hart. Dan wordt gena van waarheid blij ont moet. Dan spruit de trouw irit d' aarde weer omhoog. Dan gaat het al groeien en bloeien en geuren. Dan wordt de dor re woestijn der mensenziel weer een weide vol van gras en bloemen. De pias regen is voorbij. De bloemen worden gezien in 't land. De zangtijd genaakt. De wijnstok geeft hare vrucht. Dan groeit daar 't gras in de groene kleur der levende hoop op de onbevlekte, onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen bewaard wordt. Dan bloeien de rode papavers die spreken van de werkzame liefde en 't geloof, gewerkt door 't al verenigend bloed van den Heere Jezus Christus. Dan prijken er de witte madelieven, die de wens vertolken om in reinheid des levens, naar 't bevel des Heeren te leven. Dan pronken de blaiuwe korenbloe men der getrouw makende genade, die anderen vertellen al de rechten van Zijn mond. Dan is de ziel een gewaterde hof, vol van edele vruchten en dat alles is uit Hem en door Hem en tot Hem, die als 'n regen op 't nagras neerdaalt en' van wien de kerk na iedere droogte zingt: Een milde regen, zond Ge o Heer' Op Uw bezwijkend erfenis neer. Middelharnis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1