FOLKLORE EN TAAL Verzending van bagagebureaubrieven door tussenkomst van de R.T.M. „De Fmitcentrali De Kaai van Oude Tonge omstreeks 1900-1910 Sanspirm 3 goede DoelSneller onderling postverkeer r' J 253te Jaargang Nö. 2155 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN De critiek op het nieuwe orgel in de Herv. Kerk te Middelharnis *l4,it het 3<Cykvenót er=' rt B. V. d. VEER MEDITATIE „Na distributie, overvloed". Hoe het vroeger was V.. 4^^ Zaterdag 26 Juli 1952 RedactiebureauPr. HENDRIKSTRAAT 14, MIDDELHARNIS TELEFOON 17 GIRO 167930 POSTBOX 8 TELEFOON DRUKKERIJ 19 Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag ABONNEMENTSPRIJS: f 1.70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm. Bg contract speciaal tarief. Loffelgk getuigenis van dhr Com. Basoski Zoals wij onlangs in ons blad schre ven is. er tn enkele dagbladen rumoer gemaakt over het door de heer E. Leef- lang nieuw gebouwde orgel in de Herv. Kerk te Middelharnis. Adviseurs van de Herv. Orgelcommis sie vroegen het orgel te mogen bespelen, wat de kerkvoogdij toestond. Zij verzwe gen echter vertegenwoordigers van de ze commissie te zijn. Nadat zij het orgel hadden bespeeld en bekeken gaven zij bericht door aan het A.N.P., wat in de dagbladpers is gekomen. Dit bericht was niet alleen tendentieus maar boven dien onjuist. De Nederlandse Organisten-Vereni ging, district Rotterdam, welke Zater dag 12 Juli Middelharnis bezocht, gaf over dit nieuwe orgel een geheel ande re lezing. Musici van naam waren vol lof over het fraaie instrument. In „De Rotterdammer" van Woens dag 23 Juli lazen we een beschouwing van Corn. Basoski, een prominente fi guur in de muziekwereld, die, na het or gel te hebben bespeeld, bekeken en ge hoord, ook tot een tegenstelde conclu sie is gekomen. De heer Basoski ontze nuwt de ongepaste critiek van de Herv. Orgelcommissie geheel en noemt het op treden van de adviseurs niet fair. Wat hij in De Rotterdammer schrijft laat aan duidelijkheid niets te wensen over, waarom we uit zijn verslag een en ander overnemen. Betreffende het aangevoerde van „ernstige lekkages aan windladen" en „het niet of gedeeltelijk functionneren van registers, schrijft hij: „Hoeveel juister zou het geweest zijn, als de Herv. Orgelcommissie had ver klaard, dat de windlade van één kla vier slechts enige lucht doorlaat. Dit feit op zichzelf is bij een nieuw orgel helemaal niet zo bijzonder en we ad viseren de orgelbouwer hieraan voor lopig nog niets te doen, daar dit kleine euvel wellicht over een jaar verdwe nen is. Verder hebben we niet één register aangetroffen, dat niet func- tionneerde. Wellicht zou men de in tonatie soms iets anders wensen, maar van niet-functionneren is geen sprake. Verder werd opgemerkt, dat de orgelmaker het orgel wel heeft gele verd, doch dat het elders in ons land is vervaardigd. De constatering van dit feit is wel erg oninteressant. Wie het orgel maakte is ons gelijk, als het maar goed is. En trouwens, in de we reld van de orgelbouw gebeurt het meer, dat andere firma's bij de ver vaardiging van een orgel meehelpen. Tenslotte wordt nog vermeld, dat „het toegepaste systeem ondeugdelijk en onbetrouwbaar" is. Welk systeem heeft de orgeladviseur, dr M. A. Vente uit Utrecht, gebruikt? Heel eenvoudig: sleepladen voor de manualen en kegel- laden voor het pedaal. De tractuur van de manualen is mechanisch, die van het pedaal electrisch. De slepen van de drie manualen worden electro-pneuma- tisch bediend. Dat is alles en dat is dan zeer ondeugdelijk en onbetrouw baar. Men kan van mening verschillen over de systemen, maar men kan toch moeilijk beweren, dat dit toegepaste systeem zulk een kwalificatie verdient, Natuurlijk, er zijn nog wensen, ook bij adviseur en orgelbouwer, maar de kos ten konden niet al te hoog worden opgevoerd en men had dus te kieenen of te delen. Goede keuze Onze eigen ervaringen z^jn, aldus dhr Basoski, dat men met dit drie^klavlers- orgel het grootste Instrument, (?,at na de oorlog in ons land werd gebouwd eien zeer goede keiuze gedaan heeft. Op elk manuaal is een prachtig prestanten- koor. Ook wat de intonatie betreft Is hier heel goed werk geleverd. Dit orgel heeft weer de Idee van een Barokorgel, maar is toch niet een getrouw cliché geworden; <?(iarvoor heeft heteen te eigen karakter, dat geheel aan onze tijd is aangepast. Op dit üistrumient b.v. een der trio-sonates van Bach te spelen, geeft een grote voldoening. Er bl^ft ons werkelijk niets anders over dan om èn de adviseiur, èn de orgelbouwer E. Leellang, èn de keilcvoogöfj te compli menteren met dit orgel. Juist in dit instrument is er weer een herleving te constateren van de echte orgelstijl. De heren adviseurs van de Herv. Orgelcommissie hadden bij even tuele opmerkingen, die natuurlijk brj ieder instrument te maken zijn, ook eens iets moeten laten blijken van waarde ring. Want zou er bij de instrumenten onder toezicht van deze commissie ge maakt, ook niet wat aan te merken zijn? Middelharnis heeft in zijn pas geres taureerde kerk een waardig instrument gekregen dat er uiterlijk wellicht niet zo goed uit ziet, maar waarvan de in nerlijke waarde verre uitgaat boven ten dentieuze opmerkingen aldus besloot dhr Basoski zijn overzicht. Wij zijn blij met dit getuigenis van deze criticus van naam èn voor de Kerk voogdij èn voor dhr Leeflang. Dhr Leef- lang, die zich op het gebied van orgel bouw reeds naam had gemaakt, inzon derheid wat betreft restauraties van an tieke orgelwerken heeft een ongepaste critiek gekregen, die zijn goede naam schade had kunnen doen. In Amerika was over zoiets reeds lang een rechtzaak ontstaan, met een eis tot flinke scha de-vergoeding. Dat hadden o.i. die advi seurs hier ook verdiend. Het komt ons voor dat de critiek van deze heren nu wel een voor hun geheel averechtse uitwerking heeft gekregen. Het nieuwe kerkorgel te Middelharnis is door de uitvoerige publicaties in de goede zin des woords nu méér in de be langstelling gezet dan het anders zou geweest zijn. En voor de orgelbouwer is het reclame geworden. geneesmiddelen in elk tablet. Niet méér, want overdaad schaadt. Geest en lichaam v/orden er door verkwikt en pijnen verdwijnen De Kabinetsformatie Dirigisme Streven naar Staatsalmacht. Uit de dagbladen kan men weten, dat het met de kabinetsformatie niet erg loopt. De anti-revolutionnairen hebben zich teruggetrokken, omdat niet aan de redelijke eis werd voldaan om een der drie sleutelposities in het nieuwe minis terie te bezetten, n.l. de portefeuille van finantiën, van economische of van soci ale zaken. Van deze posten wilde de formateur Drees er twee reserveren voor de P. v. d. A. en een voor de R.K., waardoor de heren Schouten en Tilanus onmisken baar in een derderangspositie kwamen. Hierop is de formatie vastgelopen en op het ogenblik dat wij dit schrijven kwam het bericht, dat Dr. Drees aan de Ko ningin heeft verzocht hem te ontheffen van zijn opdracht tot het vormen van een Kabinet, dat geacht mag worden het vertrouwen van het parlement te genieten. De Koningin heeft dit verzoek ingewilligd en het wachten is nu op het aanwijzen van een nieuwe formateur. Op deze Kabinetsformatie zal in dit of in een van de volgende nummers in een hoofdartikel wel worden teruggeko men, zodat ik er hier niet verder op zal ingaan. Wel vind ik er aanleiding in, om er alvast enkele beschouwingen aan vast te knopen. Wij hebben in deze rubriek al eens meer geschreven, dat wij onder een di rigistisch stelsel leven waarin de Over heid „dirigeert". Dat dirigisme wordt doorgevoerd tot in de kabinetsformatie! Dat ligt ook voor de hand. Men wil zo genaamd een kabinet op brede basis, maar men begint om .de christelijke par tijen uit een van de bovengenoemde de partementen te weren. De posten, waar in men naar hartelust kan dirigeren, geeft men niet zo maar prijs! We moeten nooit vergeten, dat de so cialistische politiek streeft naar de macht één macht de Staat. Het staatsbemoei, waarvan we nu de laatste jaren de gevolgen ondervinden is er het bewijs van. Het gaat er mee op de Staats-almacht aan. De ogen van hen, die aan de „door braak" meewerken blijken daarvoor ge sloten. In „De Roeper" schreef Prof. Zuidema reeds 2 jaar geleden: „Het geestelijk onderscheidingsvermogen in Nederland neemt met de dag af! En in de Nederlandse Christenheid. Als er geen krachtige ontwaking komt, zijn wij binnen afzienbare tijd met huid en haar uitgeleverd aan de doorbraakmentaliteit, in naam van een broederschap der chris tenheid op bredere en al bredere basis, doch ten gunste vanhet socialisme, het socialisme alleen." Dat socialisme is in de wortel de open baring van de revolutiegeest, waarop Groen van Prinsterer zo herhaaldelijk heeft gewezen. De revolutiegeest, die het tegendeel brengt van wat hij belooft. Die belooft een maatschappij waarin ge rechtigheid zegeviert, maar waarin het „recht" van de sterkst georganiseerden overwint. Hoe nodig is het, dat ons volk weer uit het oude beginsel gaat leven, waar voor onze vaderen alles veil hadden, smaad, schande, verachting. Denk maar aan Groen v. Prinsterer, die op 63-jari ge leeftijd werd toegevoegd, terwijl hij toen reeda 24 jaar zijn eenzame strijd in de Tweede Kamer had gevoerd, dat hij de leider was van een partij, „die uit niet veel meer dan de geachte spre ker zelve bestaat." Zijn stem was een stem des roependen, het leek er op of al wat hij deed op een mislukking moest uitlopen. Hoe vruchtbaar is de grote Groen echter voor ons land geweest! Weet ge waarom? Groen van Prin sterer was een Staatsman, maar in de eerste plaats een Evangelie-belijder. Tot het Evangehe riep hij terug. En wie dat in de ware zin des woords doet is nooit onvruchtbaar. De gevaren, die Groen van Prinsterer heeft gekenschetst vooral in zijn On geloof en Revolutie tekenen zich in onze tijd veel scherper af. Hoe nodig is het daarom dat ons volk Groen's voet spoor volge en weer leve uit de begin selen van Schrift en Belijdenis. Vooral ook voor onze jongeren, die straks de plaats der ouderen moeten innemen. Bij hen moge er, ziende hoe het toegaat, enige ernst komen, om deze zaken na te gaan. Het is niet goed, dat de politiek hvm koud laat; bemoeien zij er zich niet mee, straks zal de politiek zich met hen bemoeien. Dan is het nodig dat zij ge wapend zfln om sterk te staan. Ik hoop daar btj een volgende gele genheid eens nader op in te gaan. WAARNEMER. Als tegemoetkoming aan naar voren gebrachte wensen heeft het Staatsbe drijf der PTT een overeenkomst met de directie van de RTM aangegaan, waar bij aan deze maatschappij met Ingang van 1 A«],guBtus 1952 het vervoer van z.g. bagagebureaubrieven" wordt opge dragen. Het vervoer van deze brieven is be perkt tot voor het binnenland bestemde briefkaarten en brieven, niet zwaarder wegende dan 500 gram, welke volledig gefrankeerd zijn volgens de voor het in- terlocale postverkeer geldende tarieven. Aantekening en expresse - bestelling kan van deze brieven/briefkaarten niet worden verlangd, terwijl in de brieven geen cliché's, matrijzen, monsters e.d.' mogen worden opgenomen. De bagagebureaubrieven kunnen aan de stations en halten van de RTM tijdig vóór het vertrek van de reizigerstram- men-, bussen en boten worden aangebo den. Boven het geldende porto moet voor elke brief/briefkaart aan de RTM een bedrag van 15 cent worden betaald, welk bedrag door deze maatschappij door opplakking van tramzegels wordt verantwoord. Door deze regeling wordt bereikt, dat in het onderlinge postverkeer tussen de plaatsen op de Zuidhollandse eilanden een aanmerkelijke bespoediging wordt verkregen. Zo kan het antwoord op een met de ochtendpost ontvangen brief in de mid dagbestelling van dezelfde dag op de plaatsen van bestemming op de eilan den worden opgenomen, mits de verzen ding van dit antwoord nog geschiedt met de diensten van de RTM vertrek kende van de eindpunten: Ondidorp te 10.20 uur; Ooltgeiisplaat te 10.20 uur; MiddeUiariüs te 11,03 uur; Hellevoetsiluis te 11.45 uur; Oostvöome te 12.32 uur; Numansdorp te 12.10 uur; Goudswaard te 11.45 uur; Strigen te 12.18 uur en Hei- nenoord te 12.36 uur. Op Croeree en Overflaikkee kunnen brieven/briefkaarten van en voor plaat sen op dit eiland nog later worden ver zonden; zij moeten echter uiterlijk om 15.05 uur Middelharnis hebben bereikt, om nog in de middagbestelling te wor den opgenomen. Ook de overkomst van brieven/brief kaarten voor Rotterdam en verder ge legen bestemmingen kan bij verzending als bagagebureaubrief in vele gevallen worden bespoedigd. Telefoon 682 Westdijk 36 MIDDELHARNIS De speciaal zaak voor GROENTEN, FRUIT DELICATESSEN FRUITMANDEN FRUITSCHALEN Een jaar of zestig geleden kwam af en toe een Zeeuws mannetje logeren bij families in Melissant en Goeree. Alge meen geloofde men, dat hij wat kon, maar zijn gastheren lachten er een beet je om. Bij zijn laatste bezoek zei hij, dat dat lachen wel zou overgaan. Wat ge beurde? Bij de boer in Melissant von den de knechts 's morgens de staldeu ren open en de paarden liepen los en drijfnat van het zweet door de stal. Ze waren doodvermoeid, alsof ze de gehele nacht afgejakkerd waren. Dit herhaal de zich verscheidene malen, hoewel 's avonds alle deuren goed gesloten wer den. In Goeree werden de knechts, die 's morgens in de schuur kwamen, met koolstronken bekogeld, waarbij zij aller lei geluiden hoorden. In het huis van een der boeren lag tarwe op de zolder en 's avonds regende het af en toe een tijdje achter elkaar tarwekorrels in de woonkamer; men kon er blikken vol tarwe opvegen. Ook deze dingen bleven zich herhalen. Toen schreef men een boze brief aan de Zeeuwse logee met het dringend verzoek, z'n lelijke stre ken te laten en van stonde af aan wa^ het met de vreemde verschijnselen in Melissant en Goeree gedaan. Er zijn nog verschillende mensen, die er van weten, daarom geef ik geen namen. In een der Plakkeese dorpen woonde nog niet zoveel jaren geleden een man, die bekend stond als de tovenaar" (en nu nog na zijn dood): Hij mocht meerij den met een chauffeur; toen hij in de wagen zat zei hij, dat de auto niet hard rijden kon. De chauffeur wilde hem het tegendeel laten zien, drukte het gaspe daal geheel in enkon met geen mo gelijkheid op volle snelheid rijden. Een onderwijzer wilde des Zondags naar de kerk in een naburig dorp en ging 's Zaterdags te voren bij het boer tje vragen, of hij de volgende dag mee mocht rijden. Ze raakten in een gods dienstig gesprek gewikkeld en het werd laat. De boer (tovenaar) bracht hem de weg op naar Dirksland en het bleek, dat de fiets zonder licht was. „Je zult geen licht nodig hebben," zei de man. De onderwijzer stapte op, maar kon on mogelijk vooruit komen, hoe hard hij ook trapte. Tenslotte kreeg hij het zo benauwd, dat hij van de fiets sprong, in de greppel op z'n knieën viel en vurig baid. De boze geest week, hij kon op stappen en rustig naar huis rijden. Br wordt nog bij verteld, dat de onderwij zer een sterk geruis hoorde en een ern stige kou gevat heeft, waardoor hij hard ziek werd. Mijn briefschrijver deelt nog mee, dat de tovenaar zelf dikvsrijls zeer angstig was en niet alleen in huis durfde slapen. Ik dank de schrijver vriendelijk voor deze brief. Tegenwoordig worden feiten als hier en in de vorige artikelen behandeld zijn door de para-psychologen als Dr Ten Haeff te Utrecht en Dr de Jong te Lei den bestudeerd. Daarom ook is het van belang, dat we kunnen beschikken over Het neusje van de zatm En ni$t duurder dan andere. een uitgebreid feitenmateriaal, waar aan de lezers me kunnen helpen. Dr. Ten Haeff noemt para-psychologie de wetenschap, die zich bezig houdt met het onderzoek naar en de studie van super-normale verschijnselen. We geven nu nog enkele staaltjes van bijgeloof of wat er voor doorgaat: Breek je spiegelglas. Dan komt de dood ras. Als er 's nachts een uil op het dak zit te krassen, beschouwt men dit als een aankondiging, dat binnen een paar dagen een der inwoners zal sterven. (Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom) ,,Want de Heere uw God brengt u in een goed land... een land, waar in gij brood zonder schaarsheid eten zult, waarin u niets ontbreken zal". (Deut. 8 7—10) Veertig jaren heeft Israël rond ge zworven in de woestijnen, tussen Egypte en Kanafin. Veertig jaar is 't geleden, dat ze za ten bij de vleespotten van Egypte, maar ook zuchtten onder Parao's harde juk. Veertig jaren van zonde, murmurering en opstand tegen de Heere, liggen achter de rug. Veertig jaren, waarvan de Heere zeg gen moet: „Veertig jaar heb ik verdriet gehad van dit volk." Maarook veertig jaar van onbe- zweken trouw van Gods kant, waarin iedere dag het manna neerdaalde en de kwakkelen er waren om tot spijze te dienen: Waarin 't water uit de rots steen sprong, juist dè,n als 't volk van dorst dacht om te komen. Waarin de kleding niet verouderde en de voet niet zwol. Zeker, ook vele ongemakken, vele ver drietelijkheden, vele zorgen waren hun deel. Echt vlees was er bijna niet en echt brood evenmin. Maar wat is dat alles in 't licht van 't grote doel? Hoe heerlijk komt de Heere hier te beloven wat het deel zal zijn van hen, die dat Kanaan zullen binnentreden. Een goed land van fonteinen en waterbeken, een land van tarwe en gerst, van wijn stokken en olijfgaarden, van melk en van honing. Een land waarin ge brood zonder schaarsheid zult eten, waarin u niets ontbreken zal. Zie, dan zal er na distri butie, overvloed zijn. Na vermoeienis, rust. Na droefheid, blijdschap. Na on rust, eeuwige vrede. Nog niet zo heel lang is 't geleden, dat wij zelf aan den lijve ondervonden hebben wat distributie en schaarste be tekenden. Waarin 't ieder jaar al nij pender werd, zodat velen gingen vragen: „Wie zal ons het goede doen zien?" Maar wat heeft de Heere het toen ook betoond diezelfde God te zijn van Israels woestijnvolk. Wat een kennelijke uitreddingen zijn er op 't gebied van spijs en drank, kleding en brandstof on- I Het kiekje van vandaag is uit de tijd toen op de binnenwateren de zeil- vaart nog heer en meester was. Het typische kofschip op de voorgrond is daar getuige van. Op,de achtergrond ziet men een hoogaars, een van de weinige vissersschepen die Oude Tonge telde. Een merkwaardige bijzon derheid is dat indertijd met die hoogaars een veer werd onderhouden tussen Oude Tonge en Zeeland. Het was schipper J. van Dongen die daarmee een, zij het wat ongeregelde dienst onderhield. Het kofschip op de voorgrond is van schipper Kees van Dongen. De bebouwing van de Kaai is in hoofdzaak dezelfde gebleven. In de tijd dat deze foto gemaakt werd, woonde in het meest linkse huis, met de witte gevel, een broer en zuster Koos en Janna Pabert, familie leden van de bekende manufacturiers op ons eiland, oom en tante van hun vader. Na hun vestigde zich hier de heer Jan Wielaard, die er een kap perszaak begon en er nu nog woont. De gevel is intussen geheel veran derd, het is nu een moderne zaak ge worden. In de twee panden daarnaast woonde de heer Wout Kanters, die in het eerste huis een café had en daarnaast een grutterij. Na hem ves tigde zich hier de heer C. Geluk die van beide huizen één hotel maakte. Dit hotel is later overgegaan in han den van de heer C. van Veen, die er tot aan de evacuatie in woonde. Tot die tijd bleef dit gebouw zoals het op de foto staat afgebeeld. Na de bevrijding is dhr. Van Veen niet meer teruggekomen en bleef het lange tijd onbewoond. Toen Oost-Flakkee werd geëlectrificeerd vestigde zich hier de heer L. Groeneveld met een zaak in electrische artikelen. Echter alleen in het linkse pand. De pui werd be neden gemoderniseerd. In het recht se huis woont nu de heer Anth. Ha- meeteman. Het is nu een garage en stallingsbedrijf. Op de plaats van het raam met de twee deuren, juist zichtbaar tussen de twee linkse mas ten, is nu een brede ingang in dit huis gebouwd. Het hoge gebouw met het kleine torentje is het raadhuis te Oude Ton ge. Dit gebouw bestaat eigenlijk uit een hoofdgebouw met twee bijgebou wen. Het linkse, op d^ hoek werd ten tijde van deze foto bewoond door de weger Adr. Overbeeke, die er een sigarenzaak annex horlogerie had. Na diens pensioenering vertrok deze naar Rotterdam en werd dit huis bij het gemeentehuis ingedeeld. Beneden is nu het bureau van de Burgemees ter en boven het archief. Het gebouw zelf is nog niet zo oud, daar het da teert van 1893. De datum staat sa men met het wapen der gemeente in de fraaie gevelbekroning vermeld. Architect was dhr. A. E. Lambert. Boven op het dak ziet men een sierlijk torentje. Vroeger hing daar een bel in die o.a. met afkondiging van diverse gebeurtenissen werd ge luid, b.v. grondwetsvwjzigingen enz. Deze bel is helaas ook door de be zetter geroofd en nadien niet meer vervangen. Het gebouwtje aan de rechterzijde heeft enige wijziging on dergaan. Op de foto is nog te zien dat men dit vroeger alleen opzij kon betreden. Aan de straatzijde werd het enigszins ontsierd door een groot aanplakbord dat later gelukkig ver dween. Binnen was het bureau van de gemeente-ontvanger en tevens waren hier de cellen. Deze zijn nu verdwenen. Oude Tonge heeft dus geen gevangenis meer. In hoeverre dit kenmerkend is voor de crimina liteit der Oude Tongenaren kunnen we niet beoordelen. Het is thans ge heel kantoor voor de ontvanger. Deze gebouwen zijn enkele jaren geleden gerestaureerd. Vooral het linkse heeft door granaatinslag veel van de oorlog te lijden gehad. Het geheel is nu weer een sierraad voor de Kaai. Iets teruggesprongen in de straat staat het woonhuis waar de heer Anth. Kerpel, een rustend schipper, woonde. Later is daar de heer P. de Korte komen wonen die er thans nog woont. Daarnaast staat een woning met fraai bprdesje. Hier woonde de heer Jan PuUeman, later nog de schipper Piet Oomens, Jac. Oomens en Mari- nus Oomens wiens weduwe hier nu nog woont. In het huis daarnaast woonde Adrianus Oomens, eveneens een schipper. Zijn weduwe heeft hier nog vele jaren gewoond. Na de be vrijding woonden er de Gebr. Brink man. Thans is het een pakhuis van de fa. Gebr. de Korte. De hier genoemde schippers Oomens hebben gedurende vele jaren een beurtvaart voor Oude Tonge onder houden. Piet Oomens bracht de eer ste motor in dit bedrijf, zo ongeveer in de tijd- toen deze kiek gemaakt v/erd. Na hem kwam Jacobus en la ter diens broer Adrianus in het be drijf. Thans is diens zoon G. Oomens nog als zodanig werkzaam. Een merkwaardige bijzonderheid is wel dat we onlangs in het bekende boek van Herman de Man, „Aert Lutejm", een blad van Schuttevaer zagen afgedrukt, waarin dhr. Jac. Oomens een zijner schepen adver teerde. Personen zijn helaas niet te her kennen. Boven het gemeentehuis komt het spitse torentje van de R.K. Kerk uit. Deze kerk is gebouwd in 1898 door architect Jos. Cuypers, een telg uit een geslacht van beroemde bouwers. De toppen van enkele populieren, die in de omgeving van de kerk staan, komen boven het dak uit. Deze heb ben er tot in de dertiger jaren ge staan, doch zijn toen kort na elkaar geveld, door blikseminslag en ook anderszins. Jammer, want ze waren tekenend voor het dorpsbeeld. dervonden. Het is goed, elkander daar nog eens aan te herinneren, want de weldaden en wonderen Gods worden zo spoedig vergeten. En dat is niet goed. De Heere is een jaloers God. Wat een gunsten heeft Hij ons land in 't algemeen en Zijn volk in 't bijzon der bewezen, en wat heeft Hij de be lofte, in onze tekst vervat, ook voor ons waar gemaakt, dat wij weer brood zon der schaarsheid eten mogen. Distributie in 't geestelijk leven! Trekken door de woestijn, lange jaren! Wie van Gods kinderen kent dat niet? Uit het diensthuis der zonde uitgeleid, denken vrij soms pardoes Kanaan binnen te zullen treden, maar ach, wat een lange, bange tocht wacht dan meestal nog. Een geestelijke woestijnreis, waar in veel gebeds gebeden, veel leed gele den en veel strijd gestreden moet wor den, maar waar ook wordt ervaren dat de Heere Jezus Christus het brood des levens is en de rotssteen, die de dorsti ge laaft. Hij zorgt ervoor, dat de klederen des heils niet verouderen, maar maakt het oude weer nieuw. Hij geeft bij voortduur weer krachten, om de strijd des levens ten leven aan te kunnen. Maargedistribueerd. Wij krijgen juist wat we nodig heb ben. Niet te weinig, maar ook niet te veel. Dat doet de Heere om ons ootmoed te leren, ja ook afhankelijkheid. En daarbij zouden wij als mensen, de volle liefde Gods niet kunnen dragen. Dat kan pas en dat komt pas als de Heere Zijn volk leidt in dat goede land van water beken, fonteinen en grazige weiden. Daar wordt aan de bruiloftsdis des Lams, brood gegeten zonder schaars heid. Daar zal nieinand iets ontbreken. Overvloed, na distributie. Mijn lezer. Hebt ge daar hoop op? Dan zult u zich moeten voegen bij dat volk, dat 't geleerd heeft hier in oot moed te stellen in de rij voor 't distri butiekantoor des Heeren, om daar te ontvangen, iedere dag opnieuw, wat no dig is om te leven en te sterven. Dat maakt afhankelijke mensen, kleine men sen, arme mensen, maar toch ook weer zulke rijke mensen, omdat van hen uit eindelijk geldt: „en alles is Uwe, want gij zijt van Christus en Christus is Gods". M'harnis. C. J. Keating.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1