k „Flakkee bracht al zovele offers!" overwogen B. en W. van Dirksland VADERS JONGEN Ui lenmar Ook te Den Bommel werd garantie verbouw veerboot aangenomen Rondom de Landbouwschool Men had hier echter meer belang bij het veer op Num,ansdorp „Als er iedere week een minister komt blijft het wel in orde!" Onbeperkte garantie Warm pp^^i^ Geruisloos INGEZONDEN VERVOLGVERHAAL Biz. 2 „Elli AND EN-NIEUW S" Woensdag 2l Mei 1952 Gedurende de maand April werden de volgende hoeveelheden uieü geëxpor teerd. Duitsland Engeland Ierland België Engels Leger Finland Noorwegen West-Indië Totaal Recapitulatie Juli t.m. Deo. Januari Februari Maart April Totaal 3.789.173 kg 1.025.834 kg 145.175 kg 56.545 kg 21.781 kg 9.720 kg 8.432 kg 7.600 kg 5.064.260 kg 57.793.720 kg 18.662.103 kg 14.390.565 kg 11.894.321 kg 5.064.260 kg 107.804.969 kg Prijsverloop Met ons bericht d.d. 23 April gaven wij ook tegelijk het overzicht van het prijsverloop over de reeds gepasseerde weken in de maand April. De cijfers, die wij hierboven hebben gepubliceerd tonen het aan, dat Enge land in vergelijking tot andere maanden niet zoveel heeft afgenomen. Duitsland nam bijna het viervoudige van Engeland af. Toen dan ook de vraag voor Duits land minder werd, was het practisch met de uien gedaan. Er was geen vaste markt, waardoor de prijzen sterk schom melden. Zelfs tot nu toe half Mei kan men in de groentenwinkels nog Holland se koelhuis uien aantreffen, die er vrij behoorlijk uitzien. Voor export is er practisch geen vraag meer. Het bewaren in het koelhuis zal meni ge exporteurs heel wat geld hebben ge kost, want het prijsverloop is hard te gengevallen. Stanöt van liet gewas. Een paar weken geleden trok menig een een bedenkelijk gezicht en vroeg zich af wat er van de pootuien worden zou. De sprietjes stonden schriel en neig den tot afsterven. Na de regenval en het daarop gevolg de mildere weer hebben vrijwel alle per celen, de schade ingehaald en gerekend naar de tijd van het jaar, is d© stand van het gewas, vrij goed. Door de minder gunstige berichten hebben er enkele voorverkopen plaats gehad tegen 11, zelfs wel 12 cent per kg boerenprijs. Thans echter wordt niet meer besteed dan 10 et per kg boeren prijs. Menige exportui trekt zich zelfs op deze prijs terug. De telers zien echter op de hogere prijzen, omdat een bedrag van 10 et per kg nog maar amper de kosten kan dekken. Het beschot moet dan niet te genvallen. Omtrent de sluitingsdatum van En geland en de maximum hoeveelheid die mag worden ingevoerd, is tot op heden nog niets bekend. Zaai-uien In verband met het milde weer staan de zaai-uien ook overal vrij gunstig. De regen heeft het zaad goed doen ontkie men. Het is echter nog veel te vroeg om enige conclusie te trekken en een voor spelling; zou veel te voorbarig zijn. Doen er zich geen onheilen voor, dan belooft het wel een goed uienjaar te worden. Verschepingen vanaf Flakkee Verzonden werden: Juli t.m. Maart 31/3— 5/4 7/4—12/4 14/4—19/4 21/4—26/4 28/4— 3/5 Totaal 36.142.132 kg 93.550 kg 89.625 kg 20.175 kg 64.925 kg 2.500 kg 36.412.907 kg Hieruit ziet men, dat het eiland Flak kee nog steeds het leeuwenaandeel le vert van de geëxporteerde hoeveelheid uien. Ieder jaar is het zowat een derde ge deelte. Koepeen Verzonden gedurende de maand April: Elngeland 741.050 kg Duitsland 255.985 kg Zweden 175.240 kg België 66.730 kg Engels Leger 46.030 kg Noorwegen 37.155 kg West Indië 16.600 kg Door Flakkee werden hiervan gele verd 276.457 kg. Gelijk wij in ons vorig overzicht schreven is de prijs van de peen tegen alle vei-wachting in nog opgelopen tot 32 35 et per kg. Hoewel Engeland de grootste hoeveel heid heeft afgenomen, zo was het toch in hoofdzaak Duitsland dat deze buiten gewoon hoge prijzen besteedde. Engeland volgde maar heel matig en over het algemeen lag de prijs er lager. Verlokt door de hoge prijzen zijn er voor dit seizoen aardig wat peen uitge zaaid. Het zal echter zeer de vraag zijn of de mensen daarvan geen berouw zul len hebben. Een prijs zoals nu dit jaar werd besteed, is maar hoogst zelden voorgekomen. (Nadruk verboden) -O- Totaal 1.338.790 kg Alles is een vak. Ook het melken der koeien moet worden geleerd, wil het ge daan worden, zoals het behoort. Meest al is het zo, dat een zoon- of zoontje eerst het melken bij zijn vader afkijkt, en dan zelf onder de koeien kruipt. De vader mag dan misschien nog enkele aanwijzigingen geven, maar in het al gemeen wordt het melken aldoende ge leerd. Les in het melken is, voorzover ons bekend, op ons eiland nog nooit ge geven. Toch bestaat hiervoor gelegen heid. Het vorige seizoen werden in Zuid Holland 55 melkcursussen gegeven^ met ongeveer 425 deelnemers (sters). De Rijkszuivelconsulent voor Zuid Holland Ir A. Schrooder te Gouda, spreekt hierover zijn genoegen uit en hoopt, dat het aantal melkcursussen dit seizoen zich verder in stijgende lijn zal bewegen. Enige tijd geleden was de Rijkszuivelconsulent bij ons en hebben wij met hem de mogelijkheid besproken tot het organiseren van een cursus in het melken op ons eiland. Ook de leer lingen der school hebben we wel eens gepolst of er bij hen animo bestond het melken goed te leren. Sommige jongens willen alles leren. Een van hen Iiad nog nooit gemolken en meende dat hij op een dergelijke cursus het melken kon leren en wilde daarom graag aan zo'n cursus deelnemen. Doch dit is niet de bedoeling. Zij, die graag een melkers diploma willen halen, moeten dagelijks thuis of bij hun werkgever de koeien melken, en kunnen dan op een melk- cui'sus leren bij het inelken de puntjes op de i's te zetten. Ieder melker dus, kan zich voor het volgen van een cursus op geven. Het feit alleen, dat hij dagelijks een of meer koeien melkt, geeft hen het recht de cursus te mogen volgen. An dere eisen worden aan de toekomstige deelnemers niet gesteld. Alleen moet een zeker lesgeld worden betaald, dat meestal voor de hele cursus 5.be draagt. Wanneer zich tussen de 5 en 8 personen opgeven, kan de cursus aan vangen. Mochten er meer dan 8 liefheb bers zijn, dan konden meer cursussen worden gegeven. Het minimum aantal deelnemers bedraagt nl. 5 en het maxi mumaantal 8. Er worden 8 practisohe lessen gege ven, waarvan 2 a 3 in de opvolgende lente. Het examen vindt plaats in de maanden Mei of Juni van het Jaar vol gende op het jaar, waarin de eerste les begon. Zouden we dus binnenkort kun nen starten, dan zou het examen vallen in Mei of Juni van 1953. Dat dit exa men pas dan wordt afgenomen heeft het voordeel, dat de cursisten voldoende oefentijd hebben, terwijl ze er aan kun nen gewennen het geleerde dagelijks in de practijk toe te passen. In de winter worden 1 a 2 theoretische lessen gege ven, waarbij een excursie naar een zui velfabriek tevens aanbeveling verdient. De lessen worden gegeven door een zgn. voormelker. Ons eiland is echter geen voormelker rijk. De Rijkszuivelcon sulent heeft ons echter beloofd, dat 't Rijkszuivelconsulentschap hiervoor wel op aanvrage zal kunnen zorgen. Verder moet deze voormelker de be schikking hebben over een geschikt be drijf, waar gemolken kan worden. Voor iedere cursist moeten minstens 3 koeien beschikbaar zijn en dan nog 1 koe voor de voormelker. Wanneer we dus 5 cur sisten hebben, zullen we een veehou- dersbedrijf moeten opzoeken, waar min stens 5 x 3 -f- 1 16 melkkoeien wor den gemolken. Doch dit laatste is vers 2. Eerst gaat het om de deelnemers. Het grote belang van een goede en zinde lijke melkwinning behoeven we niet toe te lichten. We willen nog- even wijzen op het grote nut van goede deskundige handmelkers bij het machinaal melken. Het is ons bekend, dat reeds meerdere machines zijn stil gezet, omdat men met deze factor onvoldoende rekening hield. De propaganda voor de melkcursus sen dient zich dus ook tot de bedrijven uit te strekken, waar met de machine gemolken wordt. Verder zal het zeker van belang zijn Verslag van het vermelde in de open bare vergadering van de raad der ge meente Den Bommel op 12 Mei 1952. Na opening en inededeling der inge komen stukicen stelde de voorz. voor de concessie luet de coöperatieve weeg brug no. 1 alhier met 20 jaar te ver lengen. Op voorstel van B. en W. werd be sloten de concessie vanaf 1 Mei 1955 met 29 jaar te verlengen, voor een huur prijs van 150.per jaar, ingaande met de dag waarop de nieuw gebouwde weegbrug in werking zal zijn gesteld. Op voorstel van B. en W. werd met algemene stemmen besloten over te gaan tot het sluiten van een ongeval lenverzekering- voor het brandweerper soneel. De voorz. las de bedragen uit de con ceptpolis voor, de premie aldus de voor zitter bedraagt 4.17 per man, voor 20 brandweei'lieden is ruim 80.per jaar nodig. Geen der leden had hierop iets te vragen of te zeggen zodat met alge mene stemmen hiertoe werd besloten. Naar aanleiding van een wijziging der Armenwet moest het reglement van het Burgerlijk Armbestuur worden gewij zigd en worden aangevuld met enige be palingen betreffende controle der admi nistratie en opname van kas en boeken, van het armbestuur. Nodig is dat een deskundige wordt aangewezen voor de ze controle en B. en W. stelden voor het Verificatie-Bureau van de Vereniging van Nederlandse gemeenten aan te wij zen. Met algemene stemmen werd be sloten het reglement van het Burgerlijk Armbestuur te wijzigen. Met algemene stemmen werd op voor stel van B. en W. de 21e wijziging der gemeentebegroting vastgesteld. De voorz. bracht ter tafel de wijzi ging van het uitbreidingsplan der ge meente. Spreker verzocht één van de commissieleden die het plan bestudeerd hebben verslag uit te brengen, hetgeen bij monde van de heer K. L. Buth plaats had. De heer Butli zeide, dat het wijzi- gingsplan de commissie geen aanleiding heeft gegeven tot op- of aanmerkingen. Spreker zei verder dat het een heel mooi plan is doch dat in de verre toe komst eerst de voltooiing ligt. De voorz. dankte de heer Buth voor het medegedeelde en zeide dat de taak van de raad als bestaansorgaan altijd gericht is en moet zijn, op de toekomst. Hierna stelde de voorz. voor het plan zoals dat thans ontworpen is te aan vaarden en het Instituut Stad en Land schap op te dragen de kaarten voor de te volgen procedure gereed te maken waarna in een der volgende vergaderin gen tot vaststelling daarvan overgegaan kan worden. De voorz. bracht vervolgens ter tafel een schrijven van het College van Ge deputeerde Staten in Zuid Holland van 18/29 Maart 1952 betreffende de tijde lijke voorzieningen ter verbetering van het veer Hellevoetsluis-Middelharnis. De voorz. las het schrijven in zijn ge heel voor en zeide dat de garantiever lening die de provincie en de gemeen ten aan de R.T.M, moeten geven eigen lijk een oneerlijkheid is tegenover de fa. van der Schuijt die de veerdienst den BommelNumansdorp onderhoud. De verbetering die aan de thans be staande veerboot „Stad Zierikzee" aan gebracht moet worden is maar een druppel in de zee. Het totale resultaat, aldus spreker, is dat slechts 8 auto's meer overgezet kunnen worden. Het ware beter geweest wanneer men de voor hen, die willen emigreren, dat ze een geldig bewijs kunnen overleggen, dat ze goed en deskundig kunnen mel ken. Laat Goeree en Overflakkee met de daad tonen, dat de melkverbetering door de belanghebbenden ernstig wordt op gevat. Candidaten voor een melkcursus de eerste op ons eiland, kunnen zich opgeven hetzij schriftelijk, hetzij mon deling, hetzij telefonisch aan de Land bouwschool. (Tel. Middelharnis 246.) boot rechtstreeks over kon laten varen naar de Hoornse Hoofden en de boot van de fa. van der Schvüjt van Numans dorp naar de strekdam te Ooltgens- plaat. Dan zou in ieder geval de vaartijd aanmerkelijk ingekort worden. Maar on danks de hoge verbouwingskosten en de geringe verbeteringen die hiermede ver kregen worden aldus de voorzitter me nen B. en W. toch te moeten voorstel len de gevraagde garantie te verlenen. Alle bezwaren zullen kenbaar gemaakt worden en deze zullen ook ondei' liet oog van de Minister komen en we kunnen niet anders hopen daij dat het zal mee werken tot de totstandkoming van de vaste oeververbinding. Hierna verkreeg de heer Buth het woord en zeide dat dit geen oplossing is voor de verkeersproblemen van Flak kee. Beter ware de andere boot de Mi nister van der Sleijden te verbouwen in dier voege dat een gedeelte der kajuiten vervalt en dat daai'door wat meer auto's vervoerd kunnen worden. De heer Hokke was het daarmee vol komen eeös en gezien de kleine verbe tering kost dit tocli 50.000.per auto. De heer Mattliijsse zeide dat den Bom mel meer belang heeft bij een goede verbinding den BommelNumansdorp en Ooltgensplaat-Dintelsas. De fa. van der Schuijt geeft, aldus spreker, een betere service dan de R.T.M,. Spreker zag er totaal geen verbetering in. Hij wilde omda.t het in ieder geval een ver betering is niet tegen zijn, ook omdat de streek in zijn geheel ermede gebaat zal zijn. De heer Jacobs wilde de nadruk leg gen op een verbinding Numansdorp- strekdam bij Ooltgensplaat. De voorz. zeide dat dit uitdrukkelijk naar voren zou worden gebracht. De heer v. Gelder vond dat het pas sagiersvervoer er met al deze verbete ringen voor autobezitters niet op voor uit gaat. Er wordt steeds gesproken over auto vervoer doch om het passagiersvervoer bekommert men zich niet. De waeht- uren aldus spreker, die te Middelharnis gemaakt worden vindt hij niet zo erg, omdat dan maar gebruik gemaakt moet worden van de boot den Bommel-Nu- mansdorp die wel voldoende auto's mee kan nemen. Tien liter benzine om naar den Bommel te rijden zal dan voordeli ger zijn dan uren wachten te Middel harnis. Deze spr. zeide nog dat de fa. van der Schuijt alleen maar vaart op com-- mando van enige heren. Dikwijls is er gevraagd om van NovemberMei een vroege boot in te leggen voor veever- voer naar de markt te Rotterdam doch steeds zonder resultaat, dus is men op Middelharnis aangewezen, waar spreker het is overkomen dat hij 's nachts 2 uur bij de veerboot stond met een auto om 's morgens met de eerste boot mee te kunnen, doch dat eerst de 3e dienst ge legenheid daarvoor bood. De heer Vervloet wilde ook niet tegen zijn, echter zonder protest is hij voor, daar deze verbetering een laatste lap middel moet zijn. Hierna werd besloten de gevraagde garantie te verlenen. De heer v. Gelder vroeg waarom geen arbeiders van den Bomm.el te werk ge steld zijn bij de riolering te Achthuizen daar dit toch bij de onderhandse aan besteding is bedongen. De voorz. zeide dat dit zal worden onderzocht. De heer Matthüsse vroeg of er niet te smalle buizen worden gebruikt. De voorz. zeide dat dit niet het geval is daar de opzichters dit wel goed be keken zullen hebben. Hierna sluiting. Ooli; B. en W. van Dirksland hebben gehoor gegeven aan het verzoek van Ge deputeerde Staten om zich voor de 15e Mei uit te spreken over de garantie voor de afschrijving op de verbouw van de ,,Stad Zierikzee". De gemeenteraad werd voor Dinsdagavond in openbare vergadering bijeen geroepen door burge meester Van Heyst. De heren D. Poortvliet en M. de Bonte waren afwezig. Na opening nam de raad kennis van een aantal ingekomen stukken en daar na behandelde men direct het punt van de veerverbetering. Hoewel B. eni W. van mening waren, dat hiermede nog geen afdoende verbe tering verkregen wordt, stelden zij toch voor de gevraagde garantie, zoals in de brief wordt voorgesteld te verlenen. In dien er binnen 20 jaren geen vaste oever verbinding' tot stand komt, zijn er voor de gemeente geen- kosten. Wanneer de brug er bv. over 10 jaren wel mocht zijn, dan zoü de garantie niet zo groot meer zijn, dat dit de vaste oeververbin ding in de weg behoefde te staan en zou het voor de gemeenten geen bezwaar zijn dit offer er voor te brengen. De voorz. bracht verschillende bezwa ren meer naar voren en deelde mede, dat B, en W. aanvankelijk afwijzend te genover de garantie stonden. Pijnlijk vindt men het dat de gemeenten ook moeten meewerken, omdat Flakkee al zoveel jaren zware offers moet brengen. De minister staat op het standpunt dat de coneessinaris voor de verbetering moet zorgen en niet het Rijk, Als de brug er over 10 jaren zal zijn, zou Dirks land voor 6000 gld, aansprakelijk zijn, maar dat zal men er in de vreugde wel overlieen kijken. Komt de brug er niet, dan wordt men ook niet aangesproken, In ieder geval zal er iets verbeterd wor den., dit nadat tot heden die verbeterin gen steeds uitbleven en er nog altijd auto's blijven staan. Als er 6 a' 7 auto's meer mee kunnen zal dat wel merkbaar zijn. Is Flakkee er mede gebaat? De heer van Prooijen zei zich afge- ^^0; ,aiGe« vraagd te hebben hoe hij het had toen hij de brief las. Hij verwachtte geen ver betering van een en ander. Men moet een brug hebben!! Waarom zal men, de RTM helpen, is Flakkee daarmede ge baat? Spr, vroeg vooral aandacht voor de belangen der economische zwakke ren. Op hen drukken vooral de hoge ta rieven en zij zullen weer in de eerste plaats gedupeerd worden, o,a, doordat er minder accomodatie blijft en misschien de auto's wel voor de ingang der pas- sagiersverblijven gezet zullen worden. De heer v, Prooijen vroeg of de boot wel geschikt is om verbouwd te worden. Er hangt er weer geen tariefsverhoging in de lucht. Overigens gaf hij toe, dat de streek iets zal moeten doen, doch in ieder geval wenste hij dat aan de ga rantie de voorwaarde wordt verbonden, dat er geen tariefsverhoging mag ko men. „De tariefsverhoging is afhankelijk van de prijsbeheersing! Daar wordt wel op gelet!" verzekerde de voorzitter. De heer Bestman vermoedde dat men weinig last van de garantie moet heb ben. Spr. vroeg vooral aandacht voor het passagiersvervoer. Men brengt het beste materiaal naar Voorne en Putten, ooli in de winter. Spr. wees eveneens op de lioge tarieven. Afschuifsysteem De heer Koon vroeg of het Rijk geen afschuifsysteem toepast. Men laat Flak kee weer in de kou zitten. Het Rijk is toch geïnteresseerd bij de RTM. Eerst heeft men andere ondernemers aan deze Mij. vastgelegd. De voorz. merkte op, dat er een ver zoek is uitgegaan van de RTM naar de minister. „'t Is pover verdeeld!" vond de heer Koon. De heer van Prooijen vreesde dat men over een paar jaar wel garantie voor een lieel nieuwe boot zal vragen. ,,'t Rijk geeft nooit de brug!" ver klaarde de voorz. „Het Rijk behoef t niet bij te dragen, maar doet het vanwege de besparing op de pontons enz. De minis ter heeft overigens aangegeven, dat het initiatief uit de localiteit komen. Spr. gaf toe, dat men te weinig houvast biedt aan plannen voor de toekomst met afdamming enz. De heer Albre|gts begreep uit alles wat er gezegd werd, dat men verplicht was de garantie aan te nemen. Spr. meende dat het veer voor de RTM veel voor deel oplevert en dient om verliezen, el ders te dekken. Flakkee wordt op deze manier geëxploiteerd. „Die verbindingen brengen ons inder daad geen voordeel!" gaf de voorz. toe. Hij verduidelijkte, dat het laden en los sen van auto's er wel- op vooruit zal gaan. De heer Albregts vond dat men de R.T.M, er mede in de hand werkt, doch de voorz. wees er op, dat het maar ove)' een garantie gaat. Primair moet ook zijn het belang van het publiek. Verbe tering van het materieel van de R.T.M, is al uit den treure bepleit en er is ook wel wat gedaan. „Als er iedere week een minister naar Flakkee komt, dan zal het wel in orde blijven!" voorspelde de heer Koon. De voorz. meende, dat de gemeenten nu de handen ineen zullen moeten slaan. De minister heeft toegezegd dat hij de plannen van Flakkee om zelf een brug te bouwen gunstig zal beoor delen. En daarop besloot de raad tot de ge vraagd garantie. In de rondvraag kwam de heer Best man op het al meermalen besproken feit van de hoge waterleidingtarieven. Spr, wist gezinnen die 12 a 13 gld, moes ten betalen, „Dan zijn die nog al kwistig met wa ter!" vermoedde de voorz. ,,Neen, 't zijn grote gezinnen!" verdui delijkte de heer Bestman. De voorz. gaf toe, dat er iets onbil- lijks in de tarifiëring zit. Het bestuur heeft het ook in studie. De heer Bestman sprak vervolgens over het kerkhof dat er nu keurig uitziet en over de grafstenen op het' kerkhof. De voorz. deelde daarop mede, dat voor taan bij B. en W, opgave gedaan moet worden van de grafstenen, die men op de graven wil plaatsen. Het is wel nodig dat er op kwaliteit en afmetingen gelet wordt. En voorts moet men overleg ple gen met de grafdelver. Dan sluiting. ZOMERZEiGELS Geachte lezers (essen), Zomerzegels kopen is een prettige ma nier om bij te dragen ter leniging van veel leed, dat geleden wordt. Postzegels hebt U steeds weer no dig en' de kleine toeslag, wellve voor de ze zegels wordt gevraagd, maken het offer liclit te dragen. Deze geringe toeslag, door velen be taald, brengt jaarlijks een igroot bedi'ag op (in 1951 ongeveer 150.000.waar mede vele noden van verschillende cul turele en sociale instellingen, kunnen worden bestreden. Verschillende leerlingen der Lagere Scholen komen spoedig bij U voor 't opnemen van een bestelling voor postze gels blanco briefkaarten, prentbriefkaar- ten of mapjes schaduwbeelden tijdens een huis-aan-huis bezoek, dat we hopen zo danig geregeld te hebben, dat slechts één maal 'n tweetal leerlingen der Lagere Scholen U met een bezoek komt lastig vallen. We hopen dan ook, dat U deze kinderen niet met lege handen zult heen zenden eö doen een beroep op uwe lïiild- dadigheid. Dit jaar zal voor het eerst 25% van de netto-opbrengst in eigen provincie blijven, om daarmee werk te steunen van maatschappelijk en cultureel belang Wilt U ons helpen? Wilt U uw post in deze maanden of een gedeelte van deze tijd, met zomerzegels frankeren? Zomerzegels zijn verkrijgbaar van 1 Mei tot 25 Juli, Voor uw aller medewerking onze har telijke dank. Hoogachtend, Het Plaatselijk Comité voor de Zomerzegels Middelharnis-Sommelsdijk, PROF. Dr ,T. H. BAVEVCK NAAR ZUID-AFKIKA Op uitnodiging van Die Gereformeer de Kerk van Zuid-Afrika hoopt Dr J, H, Bavinck, Zeadingshoogleraar te Am sterdam en Kampen voor plm, 21/2 maand naar Zuid-Afrika te gaan, ten einde mee te helpen aan de opbouw en uitbouw van het zendingswerk van Die Gereformeerde Kerk, Prof, Bavinck zal midden Juni vertrekken en is dus begin September weer terug. DOOR W. SCHIPPERS 8.) Een van de jongens neemt een dorre tak, die op de grond ligt, en werpt die in de richting van de vogel, en het ar me dier, dat blijkbaar gewond is, of door gebrek zó is uitgeput, dat het niet kan vliegen, tracht zich achter de jacht- lust der jongens op, vooral bij Herman van Maarle, wiens ogen tintelen, van drift. In de dwarssloot en vlak aan de rivieroever ligt een grote, zware schots, doch deze zit niet vast aan de andere kant, maar de afstand, die hem daar van scheidt, is zo op het oog niet bre der dan een kleine meter. Bijna zonder aarzeling springt de roekeloze zoon van de schipper op de schots, doch nog vóór hij er half overheen is, raakt deze door het gewicht van de knaap los en zwaait om. Zodra het ijs, waarop de ongelukki ge knaap, stond, maar even buiten de oeverlijn is, grijpt de snelle stroom het en doet de schots omzwaaien. Herman wil nog springen, maar reeds is de af stand die hem van de griendkant scheidt, te breed; hij aarzelt een ogen blik, en thans is de sprong met meer mogelijk. Een scherpe angstkreet snerpt door de lucht, en dodelijk verschrikt herha len de jongens die kreet. Helpt! helpt!" roept Herman, en strekt de arme wan hopig uit naar zijn makkers, wien het echter onmogelijk is hulp te verlenen. „Help! help!" roepen de jongens ver ward door elkander, en een paar van hen lopen, zo snel hun benen hen kun nen dragen, naar de kant van de dijk. ,,Help! help!" schreeuwen de knapen, als ze de dijk hebben bereikt, doch er staan hier geen huizen, en voorgijgan- gers zijn er op het ogenblik niet. Wéér snerpt een akelige, verklinkende hulp kreet over het water, en hóór, daar klin- ke op de hardbevroren dijk voetstappen, zó snel, dat hij, die daar komt aansnel len, wel een buitengewoon loper moet zijn. De jongens zien hem reeds komen en herkennen hem van verre; trouwens ieder kind in het dorp kent „lange Pe ter." 't Is inderdaad onze oude vriend Van Peggelen, die te hulp snelt. Hij is naar de timmerwinkel in het dorp geweest om een puts teer te ha len, en fluitead, zoals zijn gewoonte is, was hij op zijn gemak komen aanstap- pen ondanks de bittere koude, want hit te noch kou schijnt enige invloed uit te oefenen op het magere gespierde lichaam van de schippersknecht. Zijn scherp ge hoor ving reeds de eerste hulpkreet op van Herman van Maarle, en onmiddel lijk verstomde zijn fluiten. „Dat is daar in de war", mompelde hij en hoewel hij zijn zes voet lang li chaam zo hoog mogelijk uitrekte, kon hij toch maar een klein gedeelte van de rivier overzien, want het griendge was belette hem het verder uitzicht. Daar hoorde hij het hulpg-eroep door meerdere stemmen herhaald, en thans aarzelde Peter geen ogenblik meer, doch zijn teerputs in' de andere hand pak kende, vloog hij met de snelheid van een jachthond over de dijk. Maar nog iemand had het hulpge roep gehoord en het had hem een ogen blik als met verlamming geslag-en. 't Was schipper Van Maarle, die juist de deur van zijn woning uitkwam om zich naar zijn vaartuig te begeven, en hij herkende onmiddellijk in de hulpkreten, die over het water klonken, de stem van zijn kind. Een ogenblik bleef hij als aan de grond genageld staan, doch toen stormde hij met een: „Dat is mijn jongen!" de dijk af en de haven langs tot aan het uiter ste punt. Juffrouw Van Maarle ziet haar anders zo kalme man als een waanzinnige de dijk afhollen, en ze moet zich een ogen blik aan de tafel, waartegen ze leunt, vsthouden, want 't is alsof het heldere zonlicht, dat de kamer vult, plotseling verduistert, zó idonker wordt het voor haar ogen. Ze zag haar man de dijk af stormen en ze hoorde duidelijk genoeg die bange kreet: „Dat is mijn Jongen!" Nu vliegt ook zij de deur uit en de havenkant op. Nog meer mensen komen aansnellen, zonder te weten, wat er eigenlijk gaande is, en onmiddellijk vormt zich een klein groepje om de schipper. Willem! Willem! wat gebeurt er? waar is Herman?" zo gilt de vrouw van Van Maarle en in haar doodsangst klemt ze zich aan hem vast, doch de schipper bemerkt het niet. Bleek is het door weer en wind gebruind gelaat. Met uitgerekt bovenlijf en door angst ge scherpte ogen tuurt hij over de rivieren, de door elkander zwalpende ijsschotsen, die in snelle vaart voortdrijven, want de vloed is thans op zijn sterkst. Nu wijst hij met de vinger naar wa,t zijn oog- bespeurt, want spreken kan hij niet. Daar zien de andei'en het ook en een gemompel van ontzetting gaat door het steeds aangroeiend groepje omstanders, waarbij zich inmiddels ook enige der schooljongens voegen. Daarginder midden in de snelle stroom draait en drijft de ijsschots, waarop de ongelukkige kleine Herman Van Maar le staat. „Willem! o Willem!" kermt de moe der op hartbrekende toon, ,,red dan toch ons kind! Om Gods wil, help hem toch!" Nu komt er leven in het straks nog onbeweeglijke lichaam van de schipper, en de hand van zijn vrouw met kracht in de zijne drukkend, wijst hij met de andere omhoog naar de koude, blauwe winterhemel, en hij bidt:- „O God! red het leven van mijn kind!" Nu vliegt hij naar zijn schuit, grijpt een lange vaarboom en wil boven van de havenkant op het drijfijs springen. Daar grijpt een boer hem bij de arm en wil hem met geweld tegenhouden, „'t Kan niet, schipper," roept de man, „'t kan niet; 't is God verzoeken; 'tis zelfmoord. Je kunt hem van deze kant nooit bereiken! Zie toch, hoe het ijs daar over elkander schuift." ,,Uit de weg!" buldert de schipper en de man wordt als een veer weggeslin- gerd. Doch daar roept de vrouw van de schipper, terwijl ze zich met beide ar men aan hem vasthielden: Blijf hier, Willem, blijf hier! Kijk toch eens! er springt een man over de schotsen. O, er komt hulp voor mijn kind!" „'t Is onze Peter," zegt de schipper, ,,en zo er iemand op de wereld is, die hier helpen kan, dan is hij het, zo God hem bijstaat,'maaren hij slaat het oog weer naar boven. Geen penl is in staat te beschrijven, wat er omgaat in het hart dier beide ouders, die hun enig kind aan een wis sen dood zien prijsgeven, indien het de moedige Zeeuw niet gelukt, hem bijtijds te bereiken. En al bereikt hij hem, hoe zal hij dan door het losse drijfijs heen met de knaap de oever kunnen halen? „Maar schipper," roept een jonge, krachtige man, kunnen we dan met je roeiboot niets beginnen Me dunkt, we moesten toch wéX doen!" Doeh de schipper schudt treurig het hoofd. „Neen, Jakob, 't zou niets ba ten; de stroom voert je met het ijs mee, al was het ook mogelijk om de haven uit te komen, maar daar zouden nog uren mee heengaan." „Kan er dan niets gedaan worden, Willem?" vraagt de doodsbleke, van angst schier bezwijkende moeder, en hij antwoord met valse stem: ,,We kunnen op God vertrouwen, moeder, die alleen kan helpen. Nu moeten we eerst zien, wat Peter doet. Straks wellicht, straks, dan zal ik zien, wat ik doen kan." De schipper klemt zwijgend de boots- haak in de vuist en wat het de kloeke man kost, om hier werkeloos te blijven staan, terwijl zijn jongen in doodsnood verkeert, zie, dat weet zijn God alleen. Toen lange Peter daar straks zijn teerputs aan de slootkant neersmeet en zijn duffelse jekker er bovenop, was hij in een oogwenk de sloot over en door de griend naar de rivierkant gestormd; doch toen zijn scherp oog de afstand mat, die hem van de kleine Herman van Maarle scheidde, kwam er enige aarze ling in zijn houding, „Dat krop je nooit. Petrus Piet van Peggelen," mompelde hij tussen de tan den, „dat krop je nooit, en als je liet waagt, kost het je tien tegen één je leven." (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 2