k
„Flakkee bracht al zovele offers!"
overwogen B. en W. van Dirksland
VADERS JONGEN
Ui
lenmar
Ook te Den Bommel werd garantie verbouw
veerboot aangenomen
Rondom de
Landbouwschool
Men had hier echter meer belang bij het
veer op Num,ansdorp
„Als er iedere week een minister komt blijft het wel in orde!"
Onbeperkte garantie
Warm pp^^i^
Geruisloos
INGEZONDEN
VERVOLGVERHAAL
Biz. 2
„Elli AND EN-NIEUW S"
Woensdag 2l Mei 1952
Gedurende de maand April werden de
volgende hoeveelheden uieü geëxpor
teerd.
Duitsland
Engeland
Ierland
België
Engels Leger
Finland
Noorwegen
West-Indië
Totaal
Recapitulatie
Juli t.m. Deo.
Januari
Februari
Maart
April
Totaal
3.789.173 kg
1.025.834 kg
145.175 kg
56.545 kg
21.781 kg
9.720 kg
8.432 kg
7.600 kg
5.064.260 kg
57.793.720 kg
18.662.103 kg
14.390.565 kg
11.894.321 kg
5.064.260 kg
107.804.969 kg
Prijsverloop
Met ons bericht d.d. 23 April gaven
wij ook tegelijk het overzicht van het
prijsverloop over de reeds gepasseerde
weken in de maand April.
De cijfers, die wij hierboven hebben
gepubliceerd tonen het aan, dat Enge
land in vergelijking tot andere maanden
niet zoveel heeft afgenomen.
Duitsland nam bijna het viervoudige
van Engeland af.
Toen dan ook de vraag voor Duits
land minder werd, was het practisch
met de uien gedaan. Er was geen vaste
markt, waardoor de prijzen sterk schom
melden.
Zelfs tot nu toe half Mei kan
men in de groentenwinkels nog Holland
se koelhuis uien aantreffen, die er vrij
behoorlijk uitzien.
Voor export is er practisch geen vraag
meer.
Het bewaren in het koelhuis zal meni
ge exporteurs heel wat geld hebben ge
kost, want het prijsverloop is hard te
gengevallen.
Stanöt van liet gewas.
Een paar weken geleden trok menig
een een bedenkelijk gezicht en vroeg
zich af wat er van de pootuien worden
zou. De sprietjes stonden schriel en neig
den tot afsterven.
Na de regenval en het daarop gevolg
de mildere weer hebben vrijwel alle per
celen, de schade ingehaald en gerekend
naar de tijd van het jaar, is d© stand
van het gewas, vrij goed.
Door de minder gunstige berichten
hebben er enkele voorverkopen plaats
gehad tegen 11, zelfs wel 12 cent per
kg boerenprijs. Thans echter wordt niet
meer besteed dan 10 et per kg boeren
prijs. Menige exportui trekt zich zelfs
op deze prijs terug.
De telers zien echter op de hogere
prijzen, omdat een bedrag van 10 et
per kg nog maar amper de kosten kan
dekken. Het beschot moet dan niet te
genvallen.
Omtrent de sluitingsdatum van En
geland en de maximum hoeveelheid die
mag worden ingevoerd, is tot op heden
nog niets bekend.
Zaai-uien
In verband met het milde weer staan
de zaai-uien ook overal vrij gunstig. De
regen heeft het zaad goed doen ontkie
men.
Het is echter nog veel te vroeg om
enige conclusie te trekken en een voor
spelling; zou veel te voorbarig zijn.
Doen er zich geen onheilen voor, dan
belooft het wel een goed uienjaar te
worden.
Verschepingen vanaf Flakkee
Verzonden werden:
Juli t.m. Maart
31/3— 5/4
7/4—12/4
14/4—19/4
21/4—26/4
28/4— 3/5
Totaal
36.142.132 kg
93.550 kg
89.625 kg
20.175 kg
64.925 kg
2.500 kg
36.412.907 kg
Hieruit ziet men, dat het eiland Flak
kee nog steeds het leeuwenaandeel le
vert van de geëxporteerde hoeveelheid
uien.
Ieder jaar is het zowat een derde ge
deelte.
Koepeen
Verzonden gedurende de maand April:
Elngeland 741.050 kg
Duitsland 255.985 kg
Zweden 175.240 kg
België 66.730 kg
Engels Leger 46.030 kg
Noorwegen 37.155 kg
West Indië 16.600 kg
Door Flakkee werden hiervan gele
verd 276.457 kg.
Gelijk wij in ons vorig overzicht
schreven is de prijs van de peen tegen
alle vei-wachting in nog opgelopen tot
32 35 et per kg.
Hoewel Engeland de grootste hoeveel
heid heeft afgenomen, zo was het toch
in hoofdzaak Duitsland dat deze buiten
gewoon hoge prijzen besteedde.
Engeland volgde maar heel matig en
over het algemeen lag de prijs er lager.
Verlokt door de hoge prijzen zijn er
voor dit seizoen aardig wat peen uitge
zaaid. Het zal echter zeer de vraag zijn
of de mensen daarvan geen berouw zul
len hebben. Een prijs zoals nu dit jaar
werd besteed, is maar hoogst zelden
voorgekomen. (Nadruk verboden)
-O-
Totaal
1.338.790 kg
Alles is een vak. Ook het melken der
koeien moet worden geleerd, wil het ge
daan worden, zoals het behoort. Meest
al is het zo, dat een zoon- of zoontje
eerst het melken bij zijn vader afkijkt,
en dan zelf onder de koeien kruipt. De
vader mag dan misschien nog enkele
aanwijzigingen geven, maar in het al
gemeen wordt het melken aldoende ge
leerd. Les in het melken is, voorzover
ons bekend, op ons eiland nog nooit ge
geven. Toch bestaat hiervoor gelegen
heid. Het vorige seizoen werden in Zuid
Holland 55 melkcursussen gegeven^ met
ongeveer 425 deelnemers (sters).
De Rijkszuivelconsulent voor Zuid
Holland Ir A. Schrooder te Gouda,
spreekt hierover zijn genoegen uit en
hoopt, dat het aantal melkcursussen dit
seizoen zich verder in stijgende lijn zal
bewegen. Enige tijd geleden was de
Rijkszuivelconsulent bij ons en hebben
wij met hem de mogelijkheid besproken
tot het organiseren van een cursus in
het melken op ons eiland. Ook de leer
lingen der school hebben we wel eens
gepolst of er bij hen animo bestond het
melken goed te leren. Sommige jongens
willen alles leren. Een van hen Iiad nog
nooit gemolken en meende dat hij op
een dergelijke cursus het melken kon
leren en wilde daarom graag aan zo'n
cursus deelnemen. Doch dit is niet de
bedoeling. Zij, die graag een melkers
diploma willen halen, moeten dagelijks
thuis of bij hun werkgever de koeien
melken, en kunnen dan op een melk-
cui'sus leren bij het inelken de puntjes op
de i's te zetten. Ieder melker dus, kan
zich voor het volgen van een cursus op
geven. Het feit alleen, dat hij dagelijks
een of meer koeien melkt, geeft hen het
recht de cursus te mogen volgen. An
dere eisen worden aan de toekomstige
deelnemers niet gesteld. Alleen moet
een zeker lesgeld worden betaald, dat
meestal voor de hele cursus 5.be
draagt. Wanneer zich tussen de 5 en 8
personen opgeven, kan de cursus aan
vangen. Mochten er meer dan 8 liefheb
bers zijn, dan konden meer cursussen
worden gegeven. Het minimum aantal
deelnemers bedraagt nl. 5 en het maxi
mumaantal 8.
Er worden 8 practisohe lessen gege
ven, waarvan 2 a 3 in de opvolgende
lente. Het examen vindt plaats in de
maanden Mei of Juni van het Jaar vol
gende op het jaar, waarin de eerste les
begon. Zouden we dus binnenkort kun
nen starten, dan zou het examen vallen
in Mei of Juni van 1953. Dat dit exa
men pas dan wordt afgenomen heeft
het voordeel, dat de cursisten voldoende
oefentijd hebben, terwijl ze er aan kun
nen gewennen het geleerde dagelijks in
de practijk toe te passen. In de winter
worden 1 a 2 theoretische lessen gege
ven, waarbij een excursie naar een zui
velfabriek tevens aanbeveling verdient.
De lessen worden gegeven door een
zgn. voormelker. Ons eiland is echter
geen voormelker rijk. De Rijkszuivelcon
sulent heeft ons echter beloofd, dat 't
Rijkszuivelconsulentschap hiervoor wel
op aanvrage zal kunnen zorgen.
Verder moet deze voormelker de be
schikking hebben over een geschikt be
drijf, waar gemolken kan worden. Voor
iedere cursist moeten minstens 3 koeien
beschikbaar zijn en dan nog 1 koe voor
de voormelker. Wanneer we dus 5 cur
sisten hebben, zullen we een veehou-
dersbedrijf moeten opzoeken, waar min
stens 5 x 3 -f- 1 16 melkkoeien wor
den gemolken. Doch dit laatste is vers 2.
Eerst gaat het om de deelnemers. Het
grote belang van een goede en zinde
lijke melkwinning behoeven we niet toe
te lichten. We willen nog- even wijzen
op het grote nut van goede deskundige
handmelkers bij het machinaal melken.
Het is ons bekend, dat reeds meerdere
machines zijn stil gezet, omdat men met
deze factor onvoldoende rekening hield.
De propaganda voor de melkcursus
sen dient zich dus ook tot de bedrijven
uit te strekken, waar met de machine
gemolken wordt.
Verder zal het zeker van belang zijn
Verslag van het vermelde in de open
bare vergadering van de raad der ge
meente Den Bommel op 12 Mei 1952.
Na opening en inededeling der inge
komen stukicen stelde de voorz. voor de
concessie luet de coöperatieve weeg
brug no. 1 alhier met 20 jaar te ver
lengen.
Op voorstel van B. en W. werd be
sloten de concessie vanaf 1 Mei 1955
met 29 jaar te verlengen, voor een huur
prijs van 150.per jaar, ingaande
met de dag waarop de nieuw gebouwde
weegbrug in werking zal zijn gesteld.
Op voorstel van B. en W. werd met
algemene stemmen besloten over te
gaan tot het sluiten van een ongeval
lenverzekering- voor het brandweerper
soneel.
De voorz. las de bedragen uit de con
ceptpolis voor, de premie aldus de voor
zitter bedraagt 4.17 per man, voor 20
brandweei'lieden is ruim 80.per
jaar nodig.
Geen der leden had hierop iets te
vragen of te zeggen zodat met alge
mene stemmen hiertoe werd besloten.
Naar aanleiding van een wijziging der
Armenwet moest het reglement van het
Burgerlijk Armbestuur worden gewij
zigd en worden aangevuld met enige be
palingen betreffende controle der admi
nistratie en opname van kas en boeken,
van het armbestuur. Nodig is dat een
deskundige wordt aangewezen voor de
ze controle en B. en W. stelden voor het
Verificatie-Bureau van de Vereniging
van Nederlandse gemeenten aan te wij
zen. Met algemene stemmen werd be
sloten het reglement van het Burgerlijk
Armbestuur te wijzigen.
Met algemene stemmen werd op voor
stel van B. en W. de 21e wijziging der
gemeentebegroting vastgesteld.
De voorz. bracht ter tafel de wijzi
ging van het uitbreidingsplan der ge
meente. Spreker verzocht één van de
commissieleden die het plan bestudeerd
hebben verslag uit te brengen, hetgeen
bij monde van de heer K. L. Buth plaats
had.
De heer Butli zeide, dat het wijzi-
gingsplan de commissie geen aanleiding
heeft gegeven tot op- of aanmerkingen.
Spreker zei verder dat het een heel
mooi plan is doch dat in de verre toe
komst eerst de voltooiing ligt.
De voorz. dankte de heer Buth voor
het medegedeelde en zeide dat de taak
van de raad als bestaansorgaan altijd
gericht is en moet zijn, op de toekomst.
Hierna stelde de voorz. voor het plan
zoals dat thans ontworpen is te aan
vaarden en het Instituut Stad en Land
schap op te dragen de kaarten voor de
te volgen procedure gereed te maken
waarna in een der volgende vergaderin
gen tot vaststelling daarvan overgegaan
kan worden.
De voorz. bracht vervolgens ter tafel
een schrijven van het College van Ge
deputeerde Staten in Zuid Holland van
18/29 Maart 1952 betreffende de tijde
lijke voorzieningen ter verbetering van
het veer Hellevoetsluis-Middelharnis.
De voorz. las het schrijven in zijn ge
heel voor en zeide dat de garantiever
lening die de provincie en de gemeen
ten aan de R.T.M, moeten geven eigen
lijk een oneerlijkheid is tegenover de
fa. van der Schuijt die de veerdienst den
BommelNumansdorp onderhoud.
De verbetering die aan de thans be
staande veerboot „Stad Zierikzee" aan
gebracht moet worden is maar een
druppel in de zee. Het totale resultaat,
aldus spreker, is dat slechts 8 auto's
meer overgezet kunnen worden. Het
ware beter geweest wanneer men de
voor hen, die willen emigreren, dat ze
een geldig bewijs kunnen overleggen,
dat ze goed en deskundig kunnen mel
ken.
Laat Goeree en Overflakkee met de
daad tonen, dat de melkverbetering door
de belanghebbenden ernstig wordt op
gevat. Candidaten voor een melkcursus
de eerste op ons eiland, kunnen zich
opgeven hetzij schriftelijk, hetzij mon
deling, hetzij telefonisch aan de Land
bouwschool. (Tel. Middelharnis 246.)
boot rechtstreeks over kon laten varen
naar de Hoornse Hoofden en de boot
van de fa. van der Schvüjt van Numans
dorp naar de strekdam te Ooltgens-
plaat. Dan zou in ieder geval de vaartijd
aanmerkelijk ingekort worden. Maar on
danks de hoge verbouwingskosten en de
geringe verbeteringen die hiermede ver
kregen worden aldus de voorzitter me
nen B. en W. toch te moeten voorstel
len de gevraagde garantie te verlenen.
Alle bezwaren zullen kenbaar gemaakt
worden en deze zullen ook ondei' liet oog
van de Minister komen en we kunnen
niet anders hopen daij dat het zal mee
werken tot de totstandkoming van de
vaste oeververbinding.
Hierna verkreeg de heer Buth het
woord en zeide dat dit geen oplossing
is voor de verkeersproblemen van Flak
kee. Beter ware de andere boot de Mi
nister van der Sleijden te verbouwen in
dier voege dat een gedeelte der kajuiten
vervalt en dat daai'door wat meer auto's
vervoerd kunnen worden.
De heer Hokke was het daarmee vol
komen eeös en gezien de kleine verbe
tering kost dit tocli 50.000.per
auto.
De heer Mattliijsse zeide dat den Bom
mel meer belang heeft bij een goede
verbinding den BommelNumansdorp
en Ooltgensplaat-Dintelsas. De fa. van
der Schuijt geeft, aldus spreker, een
betere service dan de R.T.M,. Spreker
zag er totaal geen verbetering in. Hij
wilde omda.t het in ieder geval een ver
betering is niet tegen zijn, ook omdat
de streek in zijn geheel ermede gebaat
zal zijn.
De heer Jacobs wilde de nadruk leg
gen op een verbinding Numansdorp-
strekdam bij Ooltgensplaat.
De voorz. zeide dat dit uitdrukkelijk
naar voren zou worden gebracht.
De heer v. Gelder vond dat het pas
sagiersvervoer er met al deze verbete
ringen voor autobezitters niet op voor
uit gaat.
Er wordt steeds gesproken over auto
vervoer doch om het passagiersvervoer
bekommert men zich niet. De waeht-
uren aldus spreker, die te Middelharnis
gemaakt worden vindt hij niet zo erg,
omdat dan maar gebruik gemaakt moet
worden van de boot den Bommel-Nu-
mansdorp die wel voldoende auto's mee
kan nemen. Tien liter benzine om naar
den Bommel te rijden zal dan voordeli
ger zijn dan uren wachten te Middel
harnis.
Deze spr. zeide nog dat de fa. van
der Schuijt alleen maar vaart op com--
mando van enige heren. Dikwijls is er
gevraagd om van NovemberMei een
vroege boot in te leggen voor veever-
voer naar de markt te Rotterdam doch
steeds zonder resultaat, dus is men op
Middelharnis aangewezen, waar spreker
het is overkomen dat hij 's nachts 2 uur
bij de veerboot stond met een auto om
's morgens met de eerste boot mee te
kunnen, doch dat eerst de 3e dienst ge
legenheid daarvoor bood.
De heer Vervloet wilde ook niet tegen
zijn, echter zonder protest is hij voor,
daar deze verbetering een laatste lap
middel moet zijn.
Hierna werd besloten de gevraagde
garantie te verlenen.
De heer v. Gelder vroeg waarom geen
arbeiders van den Bomm.el te werk ge
steld zijn bij de riolering te Achthuizen
daar dit toch bij de onderhandse aan
besteding is bedongen.
De voorz. zeide dat dit zal worden
onderzocht.
De heer Matthüsse vroeg of er niet te
smalle buizen worden gebruikt.
De voorz. zeide dat dit niet het geval
is daar de opzichters dit wel goed be
keken zullen hebben.
Hierna sluiting.
Ooli; B. en W. van Dirksland hebben gehoor gegeven aan het verzoek van Ge
deputeerde Staten om zich voor de 15e Mei uit te spreken over de garantie
voor de afschrijving op de verbouw van de ,,Stad Zierikzee". De gemeenteraad
werd voor Dinsdagavond in openbare vergadering bijeen geroepen door burge
meester Van Heyst. De heren D. Poortvliet en M. de Bonte waren afwezig.
Na opening nam de raad kennis van
een aantal ingekomen stukken en daar
na behandelde men direct het punt van
de veerverbetering.
Hoewel B. eni W. van mening waren,
dat hiermede nog geen afdoende verbe
tering verkregen wordt, stelden zij toch
voor de gevraagde garantie, zoals in de
brief wordt voorgesteld te verlenen. In
dien er binnen 20 jaren geen vaste oever
verbinding' tot stand komt, zijn er voor
de gemeente geen- kosten. Wanneer de
brug er bv. over 10 jaren wel mocht
zijn, dan zoü de garantie niet zo groot
meer zijn, dat dit de vaste oeververbin
ding in de weg behoefde te staan en zou
het voor de gemeenten geen bezwaar
zijn dit offer er voor te brengen.
De voorz. bracht verschillende bezwa
ren meer naar voren en deelde mede,
dat B, en W. aanvankelijk afwijzend te
genover de garantie stonden. Pijnlijk
vindt men het dat de gemeenten ook
moeten meewerken, omdat Flakkee al
zoveel jaren zware offers moet brengen.
De minister staat op het standpunt dat
de coneessinaris voor de verbetering
moet zorgen en niet het Rijk, Als de
brug er over 10 jaren zal zijn, zou Dirks
land voor 6000 gld, aansprakelijk zijn,
maar dat zal men er in de vreugde wel
overlieen kijken. Komt de brug er niet,
dan wordt men ook niet aangesproken,
In ieder geval zal er iets verbeterd wor
den., dit nadat tot heden die verbeterin
gen steeds uitbleven en er nog altijd
auto's blijven staan. Als er 6 a' 7 auto's
meer mee kunnen zal dat wel merkbaar
zijn.
Is Flakkee er mede gebaat?
De heer van Prooijen zei zich afge-
^^0;
,aiGe«
vraagd te hebben hoe hij het had toen
hij de brief las. Hij verwachtte geen ver
betering van een en ander. Men moet
een brug hebben!! Waarom zal men, de
RTM helpen, is Flakkee daarmede ge
baat? Spr, vroeg vooral aandacht voor
de belangen der economische zwakke
ren. Op hen drukken vooral de hoge ta
rieven en zij zullen weer in de eerste
plaats gedupeerd worden, o,a, doordat er
minder accomodatie blijft en misschien
de auto's wel voor de ingang der pas-
sagiersverblijven gezet zullen worden.
De heer v, Prooijen vroeg of de boot wel
geschikt is om verbouwd te worden. Er
hangt er weer geen tariefsverhoging in
de lucht. Overigens gaf hij toe, dat de
streek iets zal moeten doen, doch in
ieder geval wenste hij dat aan de ga
rantie de voorwaarde wordt verbonden,
dat er geen tariefsverhoging mag ko
men.
„De tariefsverhoging is afhankelijk
van de prijsbeheersing! Daar wordt wel
op gelet!" verzekerde de voorzitter.
De heer Bestman vermoedde dat men
weinig last van de garantie moet heb
ben. Spr. vroeg vooral aandacht voor
het passagiersvervoer. Men brengt het
beste materiaal naar Voorne en Putten,
ooli in de winter. Spr. wees eveneens
op de lioge tarieven.
Afschuifsysteem
De heer Koon vroeg of het Rijk geen
afschuifsysteem toepast. Men laat Flak
kee weer in de kou zitten. Het Rijk is
toch geïnteresseerd bij de RTM. Eerst
heeft men andere ondernemers aan deze
Mij. vastgelegd.
De voorz. merkte op, dat er een ver
zoek is uitgegaan van de RTM naar de
minister.
„'t Is pover verdeeld!" vond de heer
Koon.
De heer van Prooijen vreesde dat men
over een paar jaar wel garantie voor
een lieel nieuwe boot zal vragen.
,,'t Rijk geeft nooit de brug!" ver
klaarde de voorz. „Het Rijk behoef t niet
bij te dragen, maar doet het vanwege de
besparing op de pontons enz. De minis
ter heeft overigens aangegeven, dat het
initiatief uit de localiteit komen. Spr.
gaf toe, dat men te weinig houvast
biedt aan plannen voor de toekomst met
afdamming enz.
De heer Albre|gts begreep uit alles wat
er gezegd werd, dat men verplicht was
de garantie aan te nemen. Spr. meende
dat het veer voor de RTM veel voor
deel oplevert en dient om verliezen, el
ders te dekken. Flakkee wordt op deze
manier geëxploiteerd.
„Die verbindingen brengen ons inder
daad geen voordeel!" gaf de voorz. toe.
Hij verduidelijkte, dat het laden en los
sen van auto's er wel- op vooruit zal
gaan.
De heer Albregts vond dat men de
R.T.M, er mede in de hand werkt, doch
de voorz. wees er op, dat het maar ove)'
een garantie gaat. Primair moet ook
zijn het belang van het publiek. Verbe
tering van het materieel van de R.T.M,
is al uit den treure bepleit en er is ook
wel wat gedaan.
„Als er iedere week een minister naar
Flakkee komt, dan zal het wel in orde
blijven!" voorspelde de heer Koon.
De voorz. meende, dat de gemeenten
nu de handen ineen zullen moeten slaan.
De minister heeft toegezegd dat hij de
plannen van Flakkee om zelf een
brug te bouwen gunstig zal beoor
delen.
En daarop besloot de raad tot de ge
vraagd garantie.
In de rondvraag kwam de heer Best
man op het al meermalen besproken
feit van de hoge waterleidingtarieven.
Spr, wist gezinnen die 12 a 13 gld, moes
ten betalen,
„Dan zijn die nog al kwistig met wa
ter!" vermoedde de voorz.
,,Neen, 't zijn grote gezinnen!" verdui
delijkte de heer Bestman.
De voorz. gaf toe, dat er iets onbil-
lijks in de tarifiëring zit. Het bestuur
heeft het ook in studie.
De heer Bestman sprak vervolgens
over het kerkhof dat er nu keurig
uitziet en over de grafstenen op het'
kerkhof.
De voorz. deelde daarop mede, dat voor
taan bij B. en W, opgave gedaan moet
worden van de grafstenen, die men op
de graven wil plaatsen. Het is wel nodig
dat er op kwaliteit en afmetingen gelet
wordt. En voorts moet men overleg ple
gen met de grafdelver.
Dan sluiting.
ZOMERZEiGELS
Geachte lezers (essen),
Zomerzegels kopen is een prettige ma
nier om bij te dragen ter leniging van
veel leed, dat geleden wordt.
Postzegels hebt U steeds weer no
dig en' de kleine toeslag, wellve voor de
ze zegels wordt gevraagd, maken het
offer liclit te dragen.
Deze geringe toeslag, door velen be
taald, brengt jaarlijks een igroot bedi'ag
op (in 1951 ongeveer 150.000.waar
mede vele noden van verschillende cul
turele en sociale instellingen, kunnen
worden bestreden.
Verschillende leerlingen der Lagere
Scholen komen spoedig bij U voor 't
opnemen van een bestelling voor postze
gels blanco briefkaarten, prentbriefkaar-
ten of mapjes schaduwbeelden tijdens een
huis-aan-huis bezoek, dat we hopen zo
danig geregeld te hebben, dat slechts één
maal 'n tweetal leerlingen der Lagere
Scholen U met een bezoek komt lastig
vallen. We hopen dan ook, dat U deze
kinderen niet met lege handen zult heen
zenden eö doen een beroep op uwe lïiild-
dadigheid.
Dit jaar zal voor het eerst 25% van
de netto-opbrengst in eigen provincie
blijven, om daarmee werk te steunen
van maatschappelijk en cultureel belang
Wilt U ons helpen? Wilt U uw post
in deze maanden of een gedeelte van
deze tijd, met zomerzegels frankeren?
Zomerzegels zijn verkrijgbaar van 1
Mei tot 25 Juli,
Voor uw aller medewerking onze har
telijke dank.
Hoogachtend,
Het Plaatselijk
Comité voor de Zomerzegels
Middelharnis-Sommelsdijk,
PROF. Dr ,T. H. BAVEVCK NAAR
ZUID-AFKIKA
Op uitnodiging van Die Gereformeer
de Kerk van Zuid-Afrika hoopt Dr J,
H, Bavinck, Zeadingshoogleraar te Am
sterdam en Kampen voor plm, 21/2
maand naar Zuid-Afrika te gaan, ten
einde mee te helpen aan de opbouw en
uitbouw van het zendingswerk van Die
Gereformeerde Kerk, Prof, Bavinck zal
midden Juni vertrekken en is dus begin
September weer terug.
DOOR
W. SCHIPPERS
8.)
Een van de jongens neemt een dorre
tak, die op de grond ligt, en werpt die
in de richting van de vogel, en het ar
me dier, dat blijkbaar gewond is, of
door gebrek zó is uitgeput, dat het niet
kan vliegen, tracht zich achter de jacht-
lust der jongens op, vooral bij Herman
van Maarle, wiens ogen tintelen, van
drift. In de dwarssloot en vlak aan de
rivieroever ligt een grote, zware schots,
doch deze zit niet vast aan de andere
kant, maar de afstand, die hem daar
van scheidt, is zo op het oog niet bre
der dan een kleine meter. Bijna zonder
aarzeling springt de roekeloze zoon van
de schipper op de schots, doch nog vóór
hij er half overheen is, raakt deze door
het gewicht van de knaap los en zwaait
om. Zodra het ijs, waarop de ongelukki
ge knaap, stond, maar even buiten de
oeverlijn is, grijpt de snelle stroom het
en doet de schots omzwaaien. Herman
wil nog springen, maar reeds is de af
stand die hem van de griendkant
scheidt, te breed; hij aarzelt een ogen
blik, en thans is de sprong met meer
mogelijk.
Een scherpe angstkreet snerpt door
de lucht, en dodelijk verschrikt herha
len de jongens die kreet. Helpt! helpt!"
roept Herman, en strekt de arme wan
hopig uit naar zijn makkers, wien het
echter onmogelijk is hulp te verlenen.
„Help! help!" roepen de jongens ver
ward door elkander, en een paar van
hen lopen, zo snel hun benen hen kun
nen dragen, naar de kant van de dijk.
,,Help! help!" schreeuwen de knapen,
als ze de dijk hebben bereikt, doch er
staan hier geen huizen, en voorgijgan-
gers zijn er op het ogenblik niet. Wéér
snerpt een akelige, verklinkende hulp
kreet over het water, en hóór, daar klin-
ke op de hardbevroren dijk voetstappen,
zó snel, dat hij, die daar komt aansnel
len, wel een buitengewoon loper moet
zijn. De jongens zien hem reeds komen
en herkennen hem van verre; trouwens
ieder kind in het dorp kent „lange Pe
ter."
't Is inderdaad onze oude vriend Van
Peggelen, die te hulp snelt.
Hij is naar de timmerwinkel in het
dorp geweest om een puts teer te ha
len, en fluitead, zoals zijn gewoonte is,
was hij op zijn gemak komen aanstap-
pen ondanks de bittere koude, want hit
te noch kou schijnt enige invloed uit te
oefenen op het magere gespierde lichaam
van de schippersknecht. Zijn scherp ge
hoor ving reeds de eerste hulpkreet op
van Herman van Maarle, en onmiddel
lijk verstomde zijn fluiten.
„Dat is daar in de war", mompelde
hij en hoewel hij zijn zes voet lang li
chaam zo hoog mogelijk uitrekte, kon
hij toch maar een klein gedeelte van
de rivier overzien, want het griendge
was belette hem het verder uitzicht.
Daar hoorde hij het hulpg-eroep door
meerdere stemmen herhaald, en thans
aarzelde Peter geen ogenblik meer, doch
zijn teerputs in' de andere hand pak
kende, vloog hij met de snelheid van een
jachthond over de dijk.
Maar nog iemand had het hulpge
roep gehoord en het had hem een ogen
blik als met verlamming geslag-en. 't
Was schipper Van Maarle, die juist de
deur van zijn woning uitkwam om zich
naar zijn vaartuig te begeven, en hij
herkende onmiddellijk in de hulpkreten,
die over het water klonken, de stem
van zijn kind.
Een ogenblik bleef hij als aan de grond
genageld staan, doch toen stormde hij
met een: „Dat is mijn jongen!" de dijk
af en de haven langs tot aan het uiter
ste punt.
Juffrouw Van Maarle ziet haar anders
zo kalme man als een waanzinnige de
dijk afhollen, en ze moet zich een ogen
blik aan de tafel, waartegen ze leunt,
vsthouden, want 't is alsof het heldere
zonlicht, dat de kamer vult, plotseling
verduistert, zó idonker wordt het voor
haar ogen. Ze zag haar man de dijk af
stormen en ze hoorde duidelijk genoeg
die bange kreet: „Dat is mijn Jongen!"
Nu vliegt ook zij de deur uit en de
havenkant op. Nog meer mensen komen
aansnellen, zonder te weten, wat er
eigenlijk gaande is, en onmiddellijk
vormt zich een klein groepje om de
schipper.
Willem! Willem! wat gebeurt er?
waar is Herman?" zo gilt de vrouw van
Van Maarle en in haar doodsangst
klemt ze zich aan hem vast, doch de
schipper bemerkt het niet. Bleek is het
door weer en wind gebruind gelaat. Met
uitgerekt bovenlijf en door angst ge
scherpte ogen tuurt hij over de rivieren,
de door elkander zwalpende ijsschotsen,
die in snelle vaart voortdrijven, want de
vloed is thans op zijn sterkst.
Nu wijst hij met de vinger naar wa,t
zijn oog- bespeurt, want spreken kan hij
niet.
Daar zien de andei'en het ook en een
gemompel van ontzetting gaat door het
steeds aangroeiend groepje omstanders,
waarbij zich inmiddels ook enige der
schooljongens voegen.
Daarginder midden in de snelle stroom
draait en drijft de ijsschots, waarop de
ongelukkige kleine Herman Van Maar
le staat.
„Willem! o Willem!" kermt de moe
der op hartbrekende toon, ,,red dan toch
ons kind! Om Gods wil, help hem toch!"
Nu komt er leven in het straks nog
onbeweeglijke lichaam van de schipper,
en de hand van zijn vrouw met kracht
in de zijne drukkend, wijst hij met de
andere omhoog naar de koude, blauwe
winterhemel, en hij bidt:- „O God! red
het leven van mijn kind!"
Nu vliegt hij naar zijn schuit, grijpt
een lange vaarboom en wil boven van
de havenkant op het drijfijs springen.
Daar grijpt een boer hem bij de arm
en wil hem met geweld tegenhouden,
„'t Kan niet, schipper," roept de man,
„'t kan niet; 't is God verzoeken; 'tis
zelfmoord. Je kunt hem van deze kant
nooit bereiken! Zie toch, hoe het ijs
daar over elkander schuift."
,,Uit de weg!" buldert de schipper en
de man wordt als een veer weggeslin-
gerd.
Doch daar roept de vrouw van de
schipper, terwijl ze zich met beide ar
men aan hem vasthielden: Blijf hier,
Willem, blijf hier! Kijk toch eens! er
springt een man over de schotsen. O, er
komt hulp voor mijn kind!"
„'t Is onze Peter," zegt de schipper,
,,en zo er iemand op de wereld is, die
hier helpen kan, dan is hij het, zo God
hem bijstaat,'maaren hij slaat het
oog weer naar boven.
Geen penl is in staat te beschrijven,
wat er omgaat in het hart dier beide
ouders, die hun enig kind aan een wis
sen dood zien prijsgeven, indien het de
moedige Zeeuw niet gelukt, hem bijtijds
te bereiken. En al bereikt hij hem, hoe
zal hij dan door het losse drijfijs heen
met de knaap de oever kunnen halen?
„Maar schipper," roept een jonge,
krachtige man, kunnen we dan met je
roeiboot niets beginnen Me dunkt, we
moesten toch wéX doen!"
Doeh de schipper schudt treurig het
hoofd. „Neen, Jakob, 't zou niets ba
ten; de stroom voert je met het ijs mee,
al was het ook mogelijk om de haven
uit te komen, maar daar zouden nog
uren mee heengaan."
„Kan er dan niets gedaan worden,
Willem?" vraagt de doodsbleke, van
angst schier bezwijkende moeder, en hij
antwoord met valse stem: ,,We kunnen
op God vertrouwen, moeder, die alleen
kan helpen. Nu moeten we eerst zien,
wat Peter doet. Straks wellicht, straks,
dan zal ik zien, wat ik doen kan."
De schipper klemt zwijgend de boots-
haak in de vuist en wat het de kloeke
man kost, om hier werkeloos te blijven
staan, terwijl zijn jongen in doodsnood
verkeert, zie, dat weet zijn God alleen.
Toen lange Peter daar straks zijn
teerputs aan de slootkant neersmeet en
zijn duffelse jekker er bovenop, was
hij in een oogwenk de sloot over en door
de griend naar de rivierkant gestormd;
doch toen zijn scherp oog de afstand
mat, die hem van de kleine Herman van
Maarle scheidde, kwam er enige aarze
ling in zijn houding,
„Dat krop je nooit. Petrus Piet van
Peggelen," mompelde hij tussen de tan
den, „dat krop je nooit, en als je liet
waagt, kost het je tien tegen één je
leven." (Wordt vervolgd)