Bijhetafsclieid
te Herkingen
Landaanwinning aan de
Scheelhoek
Veel regenval in Australië
r
Schrammetje
„Melk-Expresse" voert het puikje van
Nederlandse Zuivelproducten
Plaatselijk Nieuws
Woensdag 14 Mei 1952
No. 2115
CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ^ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Voorheen kende men
geen lange vacatures
Tussen Stellendaxn en
Dirksland wordt 750 ha
grond gewonnen
schrijft:
AUSTRALISCHE BRIEF
Bezoek Commissaris
der Koningin
niEuws
erscliijint tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Kedactlebureau: Prins Hendrikstraat 14 Middelhamis Abonnementsprfls 1.70 per kwartaal
Telefoon 17
Mlddelharnls
Giro 167930
Postbox 8
Telefoon
Drukker^ 19
Adv.-pr^s 12 et
per mm. Bg
contract speciaal
tarief
Nu Ds Klootwijk afscheid van Her-
Itingen heeft genomen, is de gemeente
weer vacant en niemand kan met ze
kerheid zeggen hoe lang het zal duren
voordat een nieuwe predikant zijn in
trede doet.
Vroeger was dat anders. Toen duurde
een vacature maar enkele masmden,
hoogstens een jaar. Want in de vorige
eeuwen waren er steeds proponenten be
schikbaar, die gaarne voor een beroep
in aanmerking wilden komen.
De Ned. Herv. Gemeente van Herkin
gen, die in 1693 zelfstandig werd (voor
dien ressorteerde zij onder Dirksland),
kreeg in 1694 in ds J. Sturk haar eer
ste voorganger. Sindsdien is de gemeen
te vrijwel onafgebroken van predikanten
voorzien geweest. Nam een vertrekken
de leraar afscheid, dan was de toezeg
ging voor een beroep doorgaans alweer
uitgebracht. Stierf een voorganger, dan
kon het in verband met het gratie-
jaar wat langer duren, doch er was
altijd uitzicht o"p een betrekkelijk spoe
dige beëindiging van de vacature.
Zo hebben in een nagenoeg ononder
broken reeks sedert 1694 26 predikanten
de gemeente gediend. De 22ste predi
kant der gemeente, ds J. T. Tenthoff,
die in 1877 als proponent werd bevestigd
en in 1879 naar Koedijk vertrok, werd
pas na dertien jaar opgevolgd en wel
door ds L. Kan de Beer, welke in 1892
van Poederoyen naar Herkingen kwam.
Dit eerste herderloos tijdperk is na
het vertrek van ds J. W. J. Addink in
1920 gevolgd door een tweede langduri
ge periode waarin de gemeente geen
voorganger had.
Afscheid in 1853
Om een beeld te geven van een predi
kantswisseling te Herkingen in vroe
ger dagen, nemen wij hier over wat
met betrekking tot de vacature in deze
gemeente in 1853 bericht werd in de
[kerkelijke pers.
Zo verscheen op 10 December 1852 de
volgende mededeling. „Herkingen klass.
Brielle.) H.H. Kandidaten, die bij de ver
vulling der aanstaande vakature wen-
schen in aanmerking te komen, worden
nogmaals verzocht, zich onverwijld bij
de Kerkeraad te melden, alzo deze het
beroepingswerk zoveel mogelijk wenscht
te bespoedigen."
Blijkbaar was al eens de aandacht
gevestigd op de vacant komende ge
meente maar hadden de heren candida-
ten nog geen haast gemaakt met de
aanmelding voor een preek op beroep.
Het verzoek van 10 December leidt er
toe, dat de heren J. H. Berghege, L. v.
Daalen, J. H. L. Terzwogt en C. G. Slo-
temaker, allen candidaat tot de Heilige
Dienst naar Herkingen reizen voor een
predikbeurt. Reeds op 13 Januari 1853
doet de kerkeraad een toezegging van
beroep aan cand. Terwogt.
Dan breekt; op 30 Januari het af
scheid aan de vertrekkende leraar ds
H. J. Krol, die naar Nieuw-Vosmeer
gaat. Hier is het verslag van de af-
scheidsdienst:
„Herkinge, 30 January. In het namid
daguur van heden hield onze Leeraar
Ds H. J. Krol, zijne afscheidsrede, die
een waardig besluit was van zijnen trou
wen Evangehearbeid in ons midden. Was
hij steeds onder ons een man des vre-
des geweest; ook zijn laatste woord was
een even hartelijk als hoogst gepast vre-
dewoord, over Rom. XV 33. Talrijk
was de schare, die ook van elders was
opgekomen, eni de aanwezigheid van ve
len zijner ringbroeders sterkte mede ten
bewijze hoezeer hij door hen werd hoog
geschat en bemind. Vuriglijk wensohen
wij, dat zijne afscheidsgroet bij allen
een diepen en blijvenden indruk ten goe
de moge achterlaten, en de Heer der Ge
meente dezen waardigen man in zijnen
nieuwen werkkring bekrachtige, om ook
daar den waren vrede in veler harten
te stichten of te bevestigen, en de eenig-
heid des geestes te behouden."
De intreide
Daarop volgde weldra de bevestiging
en intrede van cand. Terwogt, namelijk
op 22 Mei 1853. Ziehier wat over deze
gebeurtenis geschreven werd. „Heden
werd de Heer J. H. L. Terwogt, S. S.
Min. Cand. in zijne dienst bevestigd
door zijnen Oom, den WEw. Z. Gel. Heer
L. J. L. van Neck, Predikant te Schip
luiden, aan wie de consulent. Ds H.
Steenberg, Predikant te Dirksland, dit
werk bereid\aardig had afgestaan. De
bevestiger predikte over Joh. IV 34,
terwijl de handoplegging geschiedde, be
halve door den bevestiger en consulent,
door de H.H. B. Boers, J. W. A. Boers,
M. L. Reijerkerk, D. van Wijngaarden,
H, Z. A. Gutteling, resp. Predikanten
van Middelharnis, Stolvrijk, Sommels-
dijk, Nieuwe Tonge en Oude Tonge.
Des namiddags deed de bevestigde zijne
intrede met eene leerrede over Col. 1
28. Beide plechtigheden werden door
een talrijke schare bijgewoond."
Had ds Krol acht jaar in de gemeen
ten gestaan, ds. Terwogt vertrok reeds
na twee jaar en wel naar Nieuwen-
hoorn, waar hij tot zijn emeritaat in
1886 zou blijven.
LANGSTRAAT ACHTHUIZBN
Commissie wering schoolverznim. In
de commissie wering schoolverzuim zijn
voor Langstraat-Achthuizen benoemd,
de heren: J. B. Kaslander, C. F. Schwieb
be, A. Versaevel, K. Hoekstra, G. A. de
Smet, A. J. V. Peperstraten en mej. A.
A. de Waal.
Bij de grote landhonger die er algemeen is, wordt er naar gestreefd door in
polderingen van gorzen e.d., zoveel mogelgk land aan te winnen. Ook op ons
eiland wordt sinds jaren ijverig gespeurd of door aanslibbing grondaanwinst is
te verkrijgen. Er zijn rondom ons eiland Goeree-Overflakkee nog veel mogelijk
heden: aan de zuidkant van, het eiland neemt men op de slikken proeven met
spartina-gras en aan de strekdam bij Oolgensplaat ligt zelfs een zeer groot ob
ject, waar honderden hectares grond kunnen worden gewonnen. Sinds 1948 is
de Rijkswaterstaat aan de Scheelhoek onder Stellendam bezig door het leggen
van dammen vruchtbare zeeklei te laten aanslibben, wat een zeer gunstig ge
volg heeft en waar na verloop van tijd 750 ha grond aan de zee zal kunnen
worden ontrukt.
Wij hebben dezer dagen een kijkje ge
nomen bij de werkzaamheden, die aan
de buitendijk van de Kroningspolder on
der Stellendam plaats hebben, waar
ijverig wordt gewerkt om door aanslib
bing vele hectares vruchtbare grond aan
het zilte nat te ontrukken. Dit grootse
werk wordt uitgevoerd door de Rijks
waterstaat, met name door het Tech
nisch bureau''van de Domeinen.
De heer M. van der Ham te Melissant
is op dit terrein reeds 17 jaar opzichter,
die zo welwillend was, ons hierover een
en ander te vertellen.
Ons mooie eiland is eigenlijk geheel
door aanslibbing ontstaan; bij stukjes en
beetjes is het ingedijkt. De jongste pol
der die op dit punt is tot stand geko
men is de zgn. Nieuwe Polder, die vóór
de Kroningspolder ligt en waarvan de
bedijking in het oorlogsjaar 1952 plaats
had. Er waren daar nog meer mogelijk
heden; het Zuiderdiep, dat tussen het
plaatje (dé Scheelhoek) en de vaste wal
doorloopt werd steeds ondieper en was
tenslotte maar een geul meer, dat bij
laag water was te doorwaden. Thans is
dit Zuiderdiep geheel voor de vaart af
gesloten.
Men heeft deze aanslibbings-mogelijk-
heden uitgebuit; in 1948 legde men er
een proefdam, waarbij toen de diepte nog
30N.A.P. was. Thans is rond diezelf
de dam zoveel grond aangeslibt, dat het
peil daar thans 70 N.A.P. is, een
aanwinst dus van 1 m grond.
Intussen zijn er meerdere dammen ge
legd, op een lengte» van 500 m recht uit
de wal, telkens op 400 m afstand. Aan
het eind van deze dammen ligt een
dwarsdamvan 1200 m lengte, die op de
punt van de Scheelhoek, waar een staand
scherm van rijs is aangebracht, aan
sluit. Op deze wijze zijn grote vierkan
te vakken zijn ontstaan, waartussen de
klei, die meest over de vloed wordt aan
gevoerd, blijft hangen. De dammen
worden op bepaalde afstanden onder
broken, om bij eb het water te kunnen
loodsen.
Het reslutaat dat verkregen wordt, is
zeer bevredigend. Op sommige plaatsen
zit al 1% m klei. Men werkt nu al meer
op het de Scheelhoek aan, zodat binnen
niet al te langen tijd het geul tussen de
Het is weer volop Lente. De natuur is
een levend schilderij van bloem en bloe
sem. De landerijen liggen er weer keurig
bij en beloven veel voor de toekomst.
Na de laatste regen het heeft goud
geregend voor de boeren zeggen de men
sen schieten de vruchten in versneld
tempo de grond uit. Schrammetje houdt
van het wijde polderland met zijn onaf-
afzienbare akkers, waarboven witte wol
kenstoeten zich tegen de azuren lucht
aftekenen. Dan is er weer arbeid voor
vele nijvere handen en men zou zo zeg
gen, dat er op de eilanden geen sterve
ling zonder werk kan zijn. Al die
landerijen moeten toch worden bewerkt,
schoongehouden en wat al meer. Dus
zou het in feite zo moeten zijn, dat er
handen tekort waren. Kom echter maar
eens op de dorpen kijken. Dan staan
daar op de „koaie", op „de ,,hoagte" of
op „de heüle" tal van mensen, ook jon
ge kerels te lanterfanten. Ze weten^ met
zichzelf geen raad en hangen de hele
dag maar op 't dorp rond.
Schrammetje heeft met de mensen te
doenj. Want als je nu niet aan de slag
komt, kun je wachten tot er geoogst
kan worden. In die periode wordt er wel
een handvol geld verdiend, doch het is
maar een betrekkelijk korte tijd en over
het gehele jaar genomen schiet er
slechts een heel normaal weekloontje
over waarbij de overbruggingssteun de
helpende hand nog moet bieden. Schram
vraagt zich wel eens af hoe het toch
komt, dat het werklozen cijfer in deze
tijd van het jaar zo groot is. En dan
geloof ik het niet ver mis te hebben,
wanneer? ik zeg, dat de hoofdoorzaak de
mechanisatie van de landbouw is. De
tractoren namen het werk van de paar
den over en de bijbehorende machine
rieën verdrongen de arbeidskrachten.
Zag men vroeger by. epn stuk aardap
pels poten dan kwamen daar heel wat
arbeiders aan te pas. Thans trekt de
tractor een pootmachine voort, die on
berispelijk de poters met rijen tegelijk
in de grond stopt. Tempo, tempo! daar
komt het op aan tegenwoordig. Toen
kwamen er sproeiers voor onkruid- of
insectenbestrijding. De r^gsproeiers had
den al gauw afgedaan en de grote op
pervlakten werden behandeld met spe
ciaal geconstrueerde sproeiers, die een
flinke lap tegelijk bestreken. Én nu \ees%
Schram van de vliegtuigen, die te Me
lissant opstegen en één hectare vruch
ten in minder dan één minuut feilloos
besproeien. Weg ben je weer met de
vaste wal en de Scheelhoek zal zijn
dichtgeslibt.
Er wordt daar in stilte gewerkt, maar
het is niettemin een reuzen werk dat
langzaam aan tot stand komt.
De dammen worden gelegd van 3 m
lange dennenpalen in 2 rijen kort naast
elkaar, waartussen bossen rijs, dat met
gegalvaniseerd draad worden vastge
snoerd. De lange palen worden met een
perspomp ingevloeid. Is de aanslibbing
tussen de vakken zover, dat de dammen
onder de slib rakea, worden de palen
gelicht.
De aanvoer van palen, rijs en ander
materiaal geschiedt met platgeboomde
vaartuigen aan het sluisje, dat voor de
ontwatering van de Kronings- en Nieu
we Polder is gelegd.
De werkzaamheden worden verricht
in D.U.W.-werk, momenteel waren er
plm. 50 arbeiders, meest uit Ouddorp, te
werk gesteld. Het is getij-werk; bij hoog
water verricht men egalisatiewerk op
het gors onder de wal.
Het gehele object loopt van onder
Stellendam tot op de kop van de haven
van Dirksland, waar nu reeds tiental
len dammen zijn gelegd. In totaal zal
hier na verloop van tijd 750 ha vrucht
bare kleigrond gewonnen kunnen wor
den.
Een onzer medewerkers heeft onlangs
een artikel geschreven waarin werd ge
wezen dat deze aanslibbing nadelige
gevolgen zal hebben voor de Vissersha-
ven van Stellendam, die op de duur ge
heel zal verzanden. Men heeft ons ver
zekerd dat dit proces toch doorgang zou
vinden, ook al deed men dit werk niet.
Wij kunnen dit niet beoordelen, maar
zeker is, dat langzaam aan de levens
ader van Stellendam als vissersplaats
wordt afgesneden. Als het eind-resultaat
is, dat ons eiland hier met 750 ha grond
wordt uitgebreid, is dit voor de toe
komst van zeer groot nut. Dat is een
grondaanwinst bijna zo groot als het
eiland Tien Gemeten. Dan zullen vele
arbeiders, waarvan we nu op ons eiland
zo'n groot surplus hebben er werk vin
den en de productie zal hoger kunnen
worden opgevoerd.
AMSTERDAM. Elke middag om
precies twaalf uur vertrekt van de Riet
landen bij Amsterdam een expresse-trein
naar het Oosten. Hij raast door het on
bewogen Nederlandse weidelandschap,
dendert door de donkere, sombere bos
sen van Noord Duitsland en arriveert
nog diezelfde dag op de plaats van be
stemming: Frankfort aan de Main.
Zo op zichzelf is dat alles niets bij
zonders. Er rollen wel meer treinen
naar Duitsland. Maar de trein waar het
hier om gaat, wordt weleens de ,,Melk-
Expresse" genoemd, waarmee het puik
je van Nederland's zuivelproducten
wordt vervoerd. Voor ons land is de
„Melk-Expresse" van groot belang, want
met de kostbare lading, welke is be
stemd voor de Amerikaanse troepen,
verdient Nederland de in deze tijd zo
dringend nodige deviezen, in dit geval
keiharde" dollars.
Europese levei-anciers igiezocht
Toen Amerika een aanvang maakte
met het nakomen van zijn verplichtin
gen als lid van het Noord-Atlantische
Pact, vroeg het vraagstuk van de Voed-
&elvoori,i(>ir'ng van de Amerikaanse troe
pen in Europa meer en meer .de aan
dacht. Vooral wat de snel aan bederf on
derhevige levensmiddelen betrof. De
Amerikaanse legerleiding zocht dan ook
naar Europese leveranciers. Voedings
specialisten zwermden uit en bezochten
vrijwel alle landen van Europa. Ten
slotte werd na een nauwkeurige selec
tie aan ons land de levering gegund van
melk, room, kaas en eieren. Voorts kun
nen wij er ons op voor laten staan, een
kaassoort te bezitten, die van talloze
Europese kaassoorten de enige is, die
zich leent voor een ,,real American chee
seburger." (Een cheeseburger is eeni
broodje met een bal gehakt en een dik
ke plak kaas.)
I>e eerste trein
Zo gebeurde het dan, dat op 1 Juli
1950 de „Melk-Expresse" zijn eerste reis
maakte naar Frankfort aan de Main.
Sindsdien zijn er reeds millioenen liters
echte Hollandse melk en room en dui
zenden kilo's in koelwagens en per
vliegtuig de grens overgegaan.
paarden- of tractorsproeiers. De Flak-
keese landbouwers zijn vooruitstrevend,
dat mag gezegd worden. Toch brengt dit
ook weer z'n consequenties mee. Want
hoe rationeler de werkmethoden worden,
hoe minder arbeidskrachten er voor no
dig zijn. En waar zullen die mensen em
plooi vinden? Wie twintig jaar geleden
voorspeld zou hebben, dat er nu een
prinselijk vliegtuig boven de Flakkeese
akkers zou scheren om ze met D.D.T.
dat toen ook helemaal nog niet be
kend was te bespuiten, zo iemand
was zeker voor gek verklaard. En wie
weet wat we bij leven en welzijn over
twintig jaar op dit terrein nog zullen
zien. Het zou helemaal niet vreemd zijn
wanneer iedere boer dan inplaats van
een tractor een helicopter heeft, waar-
mee hij in enkele minuten een gemet
tarwe egt, zaait en rolt. Ingedachten
zie ik dan ook een hele serie nieuwe
gereedschappen, die aan zo'n helicopter
gekoppeld kunnen worden. Dan zit er
bv. een reuzenzeis aan, waarmee in een
oogwenk 5 gemeten klavers verorden 'ge
maaid, erwten of bonen worden geplukt
en zoal meer. Moet de baas naar Rot
terdam, nou, dan stapt hij in z'n heli
copter en vliegt even „heen en weer"
naar de stad. Binnen een uur is hij weer
terug. Dan gaan misschien ook de land
bouwproducten al door de lucht naar
hun bestemming.
Een brug ligt er dan vanzelf ook al
lang, maar die wordt dan alleen maar
gebruikt om de werklozen naar en van
het vasteland te vervoeren. Lach daar
nu niet om, want heus, de ontwikkeling
schrijdt met reuzenpassen verder. Het
is zelfs mogelijk, dat men de atoom
kracht in een stadium brengt, die van
grote betekenis i^ voor de landbouw.
Met dat al wordt echter de mankracht
steeds meer uitgeschakeld, terwijl onze
bevolking al maar groter wordt en toch
aan de eet moet blijven. Je staat er voor,
wat een baby, die nu nog in de wieg
ligt te huilen, over een goede kwarteeuw
uitgevonden heeft. Wat komt er toch
van de wereld terecht? Schram denkt
wel eens, dat de mens zelf krachten
oproept, die hem ten gronde zullen rich
ten. Er is blijkbaar geen houden meer
aan. De ene vinding volgt de andere op
en dit op ieder terrein.
En wie nog tegen de tijdstroom in wil
roeien klaart het niet. Ieder wordt mee
gesleurd in de wilde vaart, die de ont
wikkeling op allerlei terrein, genomen
heeft.
Qf het alles tot met welzijn ivan de
mens is? De tfld zal 't leren, maar het
wordt sterk betwijfeld door
SCHRAMMETJE.
Vierduizend cartonnen bekers per uur
Melik in carton
Het spreekt vanzelf dat er zich in het
begin moeilvjkheden voordeden. Zo wen
sten de Amerikanen bijvoorbeeld voor
de afgelegen posten de melk en room
niet in flessen maar in cartonnen be
kers. Goede raad was duur. In ons land
kende men deze vorm van v^erpakking
niet. Om de belangrijke order echter
niet verloren te lateA gaan werden door
tussenkomst van de toenmalige E.C.A.
met spoed (wee' verpakkingsmachines
ingevoerd. Deze machines vouwen het
carbon, paraffineren het, vullen dan de
cartonnen bekere met melk of room en
verzegelden ze' ten slotte. Vietduizend
bekers levert zulk een machine per uur
af.
De G.I.'S z^n best te spreken over on
ze melk, kaas en room. Trouwens dat
blijkt wel het duidelijkst uit de stijgen
de aankoop-cïjfers. In de periode 1949
1950 leverde Nederland aan melk ruim
234 ton, in de periode 1950—1951 9.900
ton en in het lopende seizoen verwacht
men dat in totaal 15.000 ton zal worden
geleverd of, wel 40 ton per dag.
Voor room zijn de cijfers respectieve
lijk 3 ton, 590 ton en 1000 ton. De leve
ring van kaas steeg van 6 ton in de eer
ste periode tot 200 toi^. Bovendien ver
wacht men, dat ?r ija, het lopende seizoen
ruim 72.000.00Q eieren zullen worden ge-
teverd.
!?il9,a^. er gaat niet alleen melk en
room naar Duitsland, doch ook naar de
legeronderdelen in Frankrijk. De Neder
landse leverantie is zulk een succes ge
worden, dat men zelfs overweegt een
„melk-luchtbrug'* naar Triest in te stel
len, waar mem in verband met de ge
zondheidstoestand dringend goede melk
nodig heeft.
Dat ons land met zijn zuivelproduc
ten) in het buitenland hoog staat aange
schreven, is in de allereerste plaats te
danken aan het werk van de Nederland
se boer.
Gundagai, 27 April 1952
Beste Vrienden,
Bijna is April weer ten einde en we
naderen nu snel de winter. Het warme
weer is ook voorbij; we zitten dé,n ook
iedere avond bij ons houtvuur. We heb
ben de laatste weken heel wat regen
gehad, hoewel het in Gundagai niet zo
fel heeft geregend als op andere plaat
sen. Op veel plaatsen is het verkeer
enige dagen gestremd geweest, daar er
behalve op de hoofdwegen geen bruggen
zijn; als de rivieren dan zwellen stroomt
het water over de wegen. Dat zijn dan
geen grote rivierem, maar beekjes, die
in de zomer en ook in de drogere tijden
in de winter bijna of helemaal droog
zijn. Tijdens de regenval echter voeren
ze 't water van de bergen naar de grote
rivieren en hoe snel ze dan kunnen stij
gen, hebben we deze week nog uit een
krantenbericht gelezen. Er waren 5 per
sonen!, met een auto, die ze aan de kant
van de weg hadden geparkeerd, precies
in zo'n „kreek". Het begon met een on
weersbui te gieten en voor ze de auto
weg konden rijden, stuwde het water
hem mee. Een van de 5 verdronk, bij de
vergeefse pogingen om de auto er uit
te rijden.
Wel wordt er met man en macht ge
werkt om de wegen te verbeteren en de
riviertjes te beteugelen, maar gezien de
grote uitgestrektheid en de dunne be
volking is dat een geweldige opgaaf,
waar zo op 't oog niet veel schot in zit.
Men moet hier andere maatstaven
aanleggen dan in Europa, wat ook voor
veel emigranten, vooral Hollandse, een
struikelblok is. Velen realiseren zich
niet voldoende wat emigratie inhoud en
dan valt het tegen. De toestanden zijn
zo verschillend, dat er geen vergelijking
mogelijk is enl men moet ook niet ver
gelijken. Zeker niet de eerste vijf jaar
dat men in dit nieuwe land is. Laten
allen die emigratie-plannen hebben dat
heel goed bedenken!
Veel van de gemakken die er in Hol
land zijn moet men hier weer missen.
Daar staan echter weer andere dingen
tegenover. Er is hier vrijheid van be
wegen, die onze generatie in Holland
niet heeft gekend. Ze vragen geen pa
pieren kennis, maar alleen als je toont
wat waard te zijn enbereidheid om
flink aan te pakken. Wie zich dat ten
doel stel heeft hier een goede toekomst
en dat is vooral in de coutnry het geval.
Verder zijn de Aussies hier (en dat
heb ik al eerder geschreven,) geweldig
behulfizaam en als men zich aan wil
passen, wordt men heel gauw in de ge
meenschap opgenomen. Dat is heel wat
waard.
Onze Jan is nu druk aan 't paard rij
den. Hij gaat er alleen op uit hoor! Je
moest dat kleine ventje eens zien rossen
in die grote ruimte, het is een geweldig
leuk gezicht.
Jl. Vrijdag hebben we de gevallenen
uit de beide wereldoorlogen herdacht.
Bijna alle oud-strijdera nemen er aan
deel. Hierin komt vooral het Engelse
element, de zin voor tradities, in de be
volking naar voren.
Ja, Australië heeft een flinke tol be
taald voor de vrijheid. Alle plaatsen heb
ben hun oorlogsmonumenten waarop
verscheidene namen van gesneuvelden
voorkomen.
Dit is het dan weer voor deze week.
Allen de hartelijke groeten en tot een
volgende keer.
Familie ,W. DROOGER.
OOLTGENSPLAAT
PROGRAMMA van het bezoek van
de heer Commissaris der Koningin
aan de gemeente Ooltgensplflat, ter
gelegenheid van de opening van het
Verenigingsgebouw „'t Centrum" op
Vrijdag 16 Mei 1953.
17.10 uur: Vertrek uit Dirksland.
17.35 uur: Aankomst te Ooltgensplaat
(Kom.)' Ontvangst van de Heer
Commissaris en diens gezelschap
in het Gemeentehuis door Burge
meester en Wethouders.
17.40 uur: Zang van enige Vaderlandse
liederen door de kinderen van de
beide Lagere Scholen, in de kom
der gemeente, voor het bordes van
het Gemeentehuis.
17.55 uur: In de raadzaal zal het Be
stuur van de Stichting 't Centrum
aan de Heer Commissaris worden
voorgesteld.
18.10 uur: Aankomst ten huize van de
Burgemeester.
18.45 uur: Aankomst in Hotel Hobbel,
waar een warme maaltijd zal wor^
den gebruikt.
19.50 uur: Vertrek naar het Vereni
gingsgebouw.
19.55 uur: Aankomst bij het Vereni
gingsgebouw, alwaar bij gunstig
weer de kleuters van de gyrrma-
stiekvereniging D.O.S. zijn opge
steld.
20.00 uur: Opening van het Vereni
gingsgebouw.
21.00 uur: Vertrek van de Heer Com
missaris uit Ooltgensplaat naar
Middelhamis.
SOMMELSDIJK
Onze oude dorpsgenoot de heer B.
Fopma, leraar tekenen aan de Chr.
H.B.S. te Gorinchem is als zodanig be
noemd aan de H,B.S.-B, Oosterpark te
Amsterdam.
STELLENDAM
Tot chef-bakker bij de Coöp. Bakkerij
alhier is benoemd dhr Kik uit Oude Ton
ge.
A.s. Zondag zal in de Herv. Kerk
een collecte worden gehouden voor de
gezinsverzorging.
OXJDE TONGE
Op de gehouden ledenvergadering van
de Herenpolder, is als bestuurslid her
kozen de heer J. Waaren.
De heer D. Kik, heeft zijn benoe
ming als chefbakker bij de Coöp Brood
bakkerij te Stellendam aangenomen.
De gem. Brandweerlieden hebben in
hun jaarvergadering besloten om in de
maand Juni a.s. met hun dames een
pleizierreisje te gaan maken naar Nij
megen en omstreken.
Burg. Stand. Vertrokken: F. J. van
Kampen en gezin naar Nieuwerkerk
(Zld.); G. Melse en echtgenoot naar
Zwartewaal; J. Hartog en gezin naar
N.O. Polder, Ens.; M. Jochems en gezin
naar N.O. Polder, Bant; E. G. Buijs naar
Rotterdam; W. J. J. Pollemans naar
Nieuwveen.
Ingekomen: G. Camphens en echtge
note van Rotterdam; A. L. L. Somers v.
's-Gravenhage; B. D. Visser van Stad
aan 't Haringvliet; N. Kamman en ge
zin van Hoogland; N. Groenendijk van
Ooltgensplaat; C. J. Huijer en Pieter
Both, en gezin van Dirksland.
OOLTGENSPLAAT
Ger. Gem. Woensdagavond (14 Mei)
hoopt D.V. voor de Ger. Gem. op te tre
den Ds G. Zwerus van Middelhamis.
Aanvang 7 uur.
Beroepen^ De Geref. predikant Ds A.
C. Scherpenisse ontving een beroep naar
de Geref. Kerk te Pernis gemeente met
2 predikantplaatsen.)
Naar Ameriika. Voor onderzoekingen
lezingen e.a. is de Landbouwkundig in
genieur dhr J. v. Nieuwenhurjzen Hzn.
jl. Zaterdag per schip voor een 5 maan
delijks verblijf naar Amerika vertrok
ken.
Coimnissie wertog scihoolverzuim. In
genoemde commissie zijn voor de kom
der gemeente benoemd de heren: J. C.
Birkhof, P. Bom, L. M. Dorsman, H.
Hofstee en P. J. v. Willigen.
I Aanbeste#ng gegund. Het verbreden
verharden en het aanbrengen van een
nieuwe slijtlaag aan de Oude dijk en
Galathesedijk onder deze gemeente is
door het gemeentebestuur opgedragen
aan de laagste inschrijver de fa. S. Ver
laat en Co te Zeist voor 68.920.Bin
nen twee weken zal met de werkzaam
heden worden begonnen. Materialen zijn
reeds aangevoerd.
Onigieval met bromfiets. De heer A.
R. die met zijn bromfiets komende uit
de Prins Bemhardstraat een vanaf- de
Weespad komende kleine bestelwagen
niet opmerkte, kwam met genoemde wa
gen in botsing, waardoor het voorwiel
van zijn bromfiets geheel werd vernield.
Persoonlijk kreeg hij geen letsel.
TJitmuntend. Te Zaandam behaalde
de Zangvereniging „Advendo", zowel
het Gemengdeals het dameskoor een
eerste en tweede prijs in de afdeling Uit
muntendheid met resp. 317 en 294 pun
ten. Directeur dhr J. J. v. d. Heuvel.
LANGSTRAAT
Benoemd. Tot Hoofd van de Open
bare Lagere School no. II is in de vaca
ture van dhr A. W. v. d. Zee, benoemd
dhr K. Hoekstra te Rotterdam. De heer
Hoekstra is enkele jaren geleden als on
derwijzer aan genoemde school werk
zaam geweest.
Terug uit Amerllbia. Na een vier
maandelijks verblijf, is het echtpaar M.
V. Nieuwenhuijzen-v. Nieuwenhuijzen en
gezin voor de tweede maal uit Amerika
in hun woonplaats teruggekeerd.
Plan van uitbreiding. Het Hoofd van
het gemeentebestuur maakt bekend, dat
het ontwerp van het plan van uitbrei
ding voor de Langstraat, voor een ieder
ter inzage ligt t.m. 31 Mei op de ge
meentesecretarie en dat belanghebben
den vóór of op 31 Mei a.s. bezwaren te
gen dit ontwerp kunnen indienen bij de
gemeenteraad.
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Wodvlucht vanaf Neufvülis. Meiaard
de Gans 1, 2, 5, 29; C. v. Es 3; Job Mijs
4, 26; J. Trommel 6, 19; J. C. Visser 7,
14; W. Bevaard 8, 22; Joh. Visser 9, 15,
17, 23; A. C. Koppenaal 10, 28; J. de
Vos 11, 12, 24, 31; D. Kievit 13, 27; G.
Smits 18, 25; Huizer Arensman 20; C.
V. d. Boogert 21, 30; Jaas Visser 16.
Aankomst 1ste duif 2,10,46, laatste
duif 2, 28, 27.
AARDAPPELBEtTRS
ROTTERDAM, 12 Met. Kleiaard-
appelen 35 mm opwaarts: Alpha's 10.50
—11.00, Furore 16.00—16.50, Beve
landers 17.00—17.50, Meerlanders 15
Zandaardappelen 35 mm opw.: Voran
7.50, Record 7.50, IJsselster 8.50—
9.00, Libertas 8.50—9.00. Noordeling
9.00—11.00, Wilpo 7.50.
Voeraardappelen 3.00—3.50.