r Verblinding door een ideaal De eerste besproeiing vanuit de lucht op Flakkee ONZE KET MOTORPALEIS 'tGoereese Hoofd, vóór de afbraak door de bezetter. (Anno 1930) „Eiland "N 25ste Jaargang Zaterdag 10 Mei 1952 No. 2114 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Spel met de dood 11 Mei Moederdag! Zilveren Jubileum en-nieuws Jubileuxa - nummer ^\Xt het ^•Cykvenót et^ Bezoek van de Commis saris van de Koningin Actie Comité Jubileum fonds Groene Kruis Middelharnis-Sommelsdijfc Na een beproeving op het vliegveld ging men direct over tot practisch werken, GAAT U FIETSEN? Hoe het vroeger was J niEuws crschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstraat 14 Middelhamis AbonnementsprSs 1.70 per kwartaal Telefoon 17 Middelhamis Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-prijs 12 et per nam. Bij contract speciaal tarief Sedert de mens van zijn Schepper is afgevallen, mist hij het rustpunt van zijn hart. Sedertdien heeft de inens getracht de rust in zichzelf te ïoeken, of het een of ander te gaan verafgoden. Hij tracht zijn rust, zijn vastheid pn zijn geloof te vinden, maar kan dit alleen als hij zijn hart weer an ders richt, van het stof af, naar de openbaring van de verlossing in Christus. Door deze genadegave van God aan de wereld is alles nog zoals het is, maar het onwillige hart van de mens wil anders. Zo vinden we in het ontwerp be ginselprogram van de C.P.N, de vol gende passage: „De communisten zien in de Sowjet-Unie de baan- breekster, en tegelijkertijd de waar borg voor het succes van hun eigen streven." Zij zien de waarborg van hun succes, de vastheid, de zekerheid ervan in de Sowjet-Unie. Dit is het geloof van de communist. Dit is een verafgoding van Rusland. Dit komt voort uit het hart van de commu nist. Hij gelooft in de vooruitgang van de wereld, die door Rusland tot stand gebracht kan worden. Hij denkt een volmaakte staatsvorm ge vonden te hebben, die ons land voor de ondergang zal behoeden, integen deel het tot grotere bloei zal bren gen. Hij wil een nieuwe weg naar de vrede, naar de vrijheid, d.w.z. naar een land waarin men leeft in onder linge gemeenschap van goederen waarin de één zich niet ten koste van de ander kan „ontplooien", in onder linge solidariteit. De communist jtiicht echter te vroeg. De commu nist ontkent hiermee de goede maar ook vereiste gezagsverhoudingen in de maatschappij. Hij ontkent het verschillend ka rakter van de samenlevingsverban den en de structuren daarbij beho rende. Hij beoogt een gelijkstelling van alle mensen onderling, terwijl hij de ondergeschiktheid aan de meerdere ontkent. Als we evenwel bedenken dat een gezagsdrager in een bepaald verband de wet heeft te verwerkelijken, moet de communist óf er toe komen de norm te erkennen en geen verwezen lijking ervoor te eisen, óf de norm geheel ontkennen. Dit laatste doet hij nu. Zegt hij niet dat godsdienst opium voor het volk is? Hij wenst zich niet aan de wetten te houden die God hem gegeven heeft. Hij houdt zich wel aan algemene regels of nor men die hij zichzelf geschapen heeft. Zou het nu werkelijk zo goed en vredig er uitzien in de wereld als de communist de baas werd? Welk een dwaasheid om dat te denken Als we ons maar even bepalen bij het feit dat elke dag al tientallen mensen vanuit de landen achter het ijzeren gordijn vluchten om aan de Russische tyrannic te ontkomen. In de eerste drie maanden van dit jaar hebben! zich in totaal 22 on regelmatigheden van ernstige aard op de bewaakte en onbewaakte overwegen in Nederland voorge daan, waarbij de weggebruiker on miskenbaar de schuldige was. Het ergst maakte het degene, die een op afstand bediende afsluit- boom vastbond, zodat de boom niet kon worden gesloten. In tien ge vallen passeerden weggebruikers vlak voor de trein een onbewaak te overweg, waarbij in twee geval len het rode knipperlicht en het belsignaal werden genegeerd. Even eens tien maal kwam het voor, dat voertuigen onder de eerste, in dalende beweging zijnde, afsluit- boom doorreden, terwijl de tweede boom reeds gesloten was, waar door zij werden opgesloten. In der tien gevallen werd de spoorbaan door voertuigen versperd, waar van er twee door botsingen van twee weggebruikers waren ver oorzaakt en vijf, doordat men naast de overweg in het spoor was ge reden. Het gebeurde drie maal, dat mensen met hun leven speel den door reeds gesloten bomen te openen of er over te klimmen en vervolgeus de spoorbaan, waarover dus een trein naderde, over te ste ken. Veel weggebruikers ontbreekt het dus nog steeds aan de nodige ver- keersdiscipline. En als we eens even derdsen aan de duizenden mensen die achter het ijzeren gordijn in concentratiekam pen of gevangenissen verkeren. De praktijk is toch wel heel an ders dan de theorie. De mensen gaan gebukt onder een grote last. Ze worden bedreigd met alles wat hun normale levensgang maar in de war zou kunnen sturen. Als echter vertegenwoordigers uit an dere landen komen mogen zij alleen de zonzijde van het Russische leven zien, terwijl zorgvuldig hun gangen worden bepaald. Ze mochten eens teveel zien van al de ongerechtigheden die daar plaats vinden. Zo wordt hier de commvmis- ten in ons land zand in de ogen ge strooid. Ze zijn verblind door een ideaal dat hen helemaal opeist. Dat hun geloof vergt. Ze vormen, terwijl ze Amerika verafschuwen de andere grote wereldmacht. Op de I-Mei betogingen in Rusland heeft Stalin een toespraak gehouden. Een reporter berichtte dat, toen Stalin het woord zou voeren het stil werd en het waa alsof de zon helder der ging schijnen. Tot een dergelijk „geloof" kan ieder mens komen indien hij zijn stugge hart niet wil richten op de norm van Gods Woord. Maak Moeder blij met 'n tube HAMEA-GELEI Zoals in ons vorig nummer is medegedeeld zal in de week vóór Pinksteren, D.V. Woensdag 28 Mei a.s. een worden uitgegeven, ter gelegen heid van het 25-jarig bestaan van ons blad. Dit nummer zal extra worden uitgevoerd, van vele foto's wor den voorzien en over het gehele eiland huis aan huis worden verspreid. H. H. ADVERTEERDERS, die een kwart-eeuw lang hun reclame in ons blad hebben ge voerd, zullen zeer zeker in het Jubileum-nummer ook niet wil len ontbreken, en er een adver tentie in plaatsen. Gezien de plaatsruimte is het wenselijk dat wij de copy van de advertenties vroegtijdig bin nen hebben, om U een goede zetting en een opvallende plaats te kunnen garanderen. Reserveer voor dit extra- nummer uw advertenties! Werklozencijler op het eiland stijgt Waar ligt de olplossing? Over „geluk" en „pech". Het aantal werklozen dat momenteel op het Gewestelijk Arbeidsbureau te Middelhamis staat ingeschreven, is voor de tijd van het jaar verbazend groot. Het beloopt ongeveer 1000 a 1100 ge zinshoofden; eer hoger dan lager. Dan zijn er' nog een tamelijk aantal in D.U.W.-objecten werkzaam en als wij er bij zouden rekenen de arbeiders, die zgn. „avontuur" nemen, door zelf land te huren en te bebouwen, zou het sur plus aan werkkrachten nog veel hoger zijn. De eerste oorzaak van deze werk loosheid moet o.i. worden gezocht in de toenemende mechanisatie van de land bouw. De laatste jaren is er geen be drijf meer of men heeft een tractor, soms wel twee. Paarden ziet men bijna niet meer op het land. En dan alle mo gelijke landbouw-machines: machines om aardappelen te poten en idem om ze rooien; zaaimachines op alle gebied, om vlas te plukken en niet te vergeten de combines, die zoveel werk uit handen nemen. Er wordt in de landbouw op z'n Amerikaans gewerkt, het staande ko ren wordt in één arbeidsgang gemaaid, gedorsen en komt schoon in de zak. Het moet voor de arbeiders wel ont stellend zijn, nu alles groeit en bloeit, de tijd van het jaar doorgaat, dat zij maar werkloos moeten toezien. Of van het ene object in het andere worden, geplaatst zonder aan hun eigenlijke be roep te beantwoorden. Rond duizend werklozen op 35000 inwoners is verba zend veel het geeft te denken. Nu is er voor deze mensen gelukkig wel overbruggings-steun, zodat zij niet direct verkommeren, maar op de duur leidt 'deze werkloosheid tocM tot een ze kere verpaupering. En moreel gaan de ze mensen er ook niet op vooruit. Tegenover minister Wemmers is dit punt door de gemeente-bestuurders ook aangevoerd als noodzaak voor een vas te oeververbinding. Het isolement kan zeer zeker ook een der oorzaken van toe nemende werkloosheid worden genoemd. Door een vaste verbinding zouden de arbeiders zich gemakkelijker kunnen verplaatsen om elders te werk te wor den gesteld, maar belangrijker is mis schien dat daardoor op het eiland zelf meer werkgelegenheid zou komen. Het Sociaal Econ. rapport over Plakkee wijst ook in deze richting. Nu zijn er vele arbeiders, die zich zelf uit de impasse trachten te helpen, door duur land te pachten, en dit met uien of andere producten waar veel werk in zit, te bezaaien. Zij voelen echter zelf, dat hun positie daar mee niet vast is. Er zitten zoveel wankele factoren in, dat het met recht „avontuur" wordt ge noemd. Allereerst is er een jacht op land, waarbij soms tegen elkaar op wordt geboden. Hun opgespaarde geld zit er in, de pacht moet meest vooruit worden betaald, de prijs van het ge teelde product moet dus altijd redelijk goed zijn, willen zij er uitkomen. Loopt het mee kan het soms héél goed zijn, maar loopt het tegen met opbrengst en prijs, zijn ze soms ineens van de kaart. Bedrijfskapitaal zit er niet achter; deze mensen moeten het enkel van hun werk kracht hebben, waarbij ze lange dagen maken en op geen uur arbeidstijd zien. Het is een prijzenswaardig initiatief dat ze nemen; van de arbeidsmarkt weg- gestoten proberen ze zichzelf omhoog te heffen. De permanente werkloosheid, die zich zo langzaam-aan op ons eiland aan het voltrekken is, begint grote zor gen te brengen en het is goed, dat dit aan de minister, bij zijn bezoek aan Flakkee, aan de hand van statistieken is uiteeng'ezet. Men moet „geluk" hebben in de we reld, wil men er een beetje gemakkelijk doorkomen is <Je algemene mening. Wij zijn eigenlijk van nature allemaal „ge- luk-zoekers." Weet ge hoe dat komt? Omdat we wat kwijt zijn. In ons ver bondshoofd Adam, zijn we door moed willige ongehoorzaamheid alles verloren. Het ligt ons zo voor in de mond: „we hebben geluk gehad" —a of -^- „we had den „pech". De meeste mensen denken bij deze alledaagse uitdrukking niet door wat ze zeggen. Want met deze gezeg- dens zijn we fatalisten, gelovers aan het noodlot. Van geluk of pech spreekt ons dè Bijbel niet wel over de zegen en de vloek. Lees maar Deuteronomium 11 26. En nu bepaalt ons de rijkdom niet dat we gezegend worden en tegen slag niet, dat de vloek er op rust. De vloek kan er in zitten al hebben we het nog zo goed en de zegen al zijn we arm. Het is niet gelegen in de veelheid, dat iemand leeft uit zijn goederen. Het ma teriële, al is het nog zo onmisbaar, heeft maar betrekkelijke waarde. Of het gering of veel is, dS.n wordt het alleen op de juiste waarde geschat, als het ge zien wordt in hoger licht. WAARNEMER. Openlüjg van Schietbaan te Melissant en Verenigingsgebouw te Ooltgensplaat A.s. Vrijdag 16 Mei a.s. krijgt ons eiland weer hoog bezoek, door de komst van Z.Ex. de Commissaris der Koningin in de provincie Zuid-Holland. De Commissaris der Koningin zal de nieuw aangelegde schietbaan, die zal worden gebruikt door de actieve Rijks politie, de reserve Rijkspolitie en de Na tionale Reserve, officieel in gebruik stellen door de nationale driekleur te hijsen. Ter gelegenheid van de ingebruikne ming zal door genoemde corpsen een schietwedstrijd worden gehouden, waar van de finale zal aanvangen des mid dags om 2.15 uur. Om 3.15 uur zal de prijs-uitreiking plaats hebben. Des avonds zal het nieuwe Vereni gingsgebouw te Ooltgensplaat door Z.Ex. de Commissaris der Koningin Mr L. A. Kesper worden geopend. Nog slechts enkele dagen resten ons tot de opening der bazar welke zal plaats vindenl in het Veiling gebouw te Middelhamis, op 14 Mei a.s. en geopend zal zijn tot en met Zaterdag 17 Mei. Het openingsuur is vastgesteld op nam. 2.30 uur, terwijl de bazar de overige da gen vanaf nam. 3 uur geopend zal zijn. Het is ons steeds een groot genoegen geweest de sympathie der bevolking te mogen ondervinden, ooK nu weer bij het jorganiseren der bazar. Dit geeft moed ■liet werk voort te zetten. Zonder twijfel zullen dan ook de a.s. bazardagen staan in het teken van de belangstelling der inwoners uit beide gemeenten. Door deze bazar te bezoeken en er iets te kopen draagt men een steentje bij voor het nieuwe Wijkgebouw. Wanneer er eventueel nog onder on ze inwoners zijn die nog niets hebben geschonken voor deze bazar, kunnen zij dit alsnog doen bij ondergetekenden, A. Baart, voorz. Mevr. P. Visser-Breeman, Secr. esse Mevr. A. Timmers-Mast, Penningm. esse -O- ETTENSE VEEMARKT Etten en Leur, 7 Mei 1952. Op de veemarkt werden aangevoerd: 145 stuks waarvan; 57 runderen en 88 biggen. De aanvoer van runderen was bedui dend minder doch door de geringe aan voer was de handel vlug, met staande prijzen. Prijzen: kalfkoeien 500.975. kalfvaarzen 500.775.pinken 300 —500.guste koeien 450.700.—; graskalveren 100.^175.paarden 400.—700.—biggen 30.-50.—; lo pers 50.80.vette koeien 2.00 2.50 per kilo geslacht. 5 Mei was voor van Beek's Luchtsproeibedrijf een belangrijke dag. 's-Mor- genls, enkele minuten voor half elf, streek de zilveren PH-PBD van ZKH Prins Bernard op het privé-vliegveld van de heer Van Beek neer, volledig uitgerust met sproei-installatie voor het bespuiten van landbouwgewassen. Het toestel werd gevlogen door de bekende oorlogsvlieger luitenant Langeberg, welke even eens ervaring heeft op het gebied van bespuitingen uit de lucht. Kort na de landing zagen we het grondpersoneel in actie komen. Een benzinewagentje verscheen en daarnaast een vrachtwagen waarop diverse tanks en een zuig- en perspomp. De vracht wagen werd naast het toestel gemanoeu vreerd en in precies 1 minuut werd er 200 liter water in de sproeitank van het vliegtuig gepompt. De proefvlucht bo ven het vliegveld had ten doel de sproei- installatie uit te proberen en de „vlag- genjongens" te instrueren. Het was een prachtig gezicht de fraaie machine op ongeveer 1 meter hoogte boven het vliegveld zijn baantjes te zien trekken. De sproei-installatie werkte feilloos en wekte ieders bewondering op, zeker toen men wist dat deze werking uitslui tend plaats vond door de wind, dus zonder enige motorische kracht. 5 ha in 4 min. 40 sec. Na het middagmaal werd ondanks de harde wind besloten een perceel tuin- bonen ter grootte van 4 ha met DDT- olie te besproeien. We vonden het zeld zaam om de ranke vogel steeds weer rakelings langs de grond te zien sche ren en opvallend was de juistheid waar mee de piloot baan naast baan bewerkte zonder iets over te slaan. Na precies 4 minuten en 40 seconden was het gehele veld tuinbonen met DDT besprenkeld. Dr. Franzen van de IPO deelde ons me de dat het resultaat best was. Zijn in strumenten wezen uit dat geen enkel plantje was overgeslagen. De regen dreigde spelbreker te worden, doch een opklaring deed de vliegdienst onver wacht besluiten een perceel te gaan vlie gen ih de Langstraat bij de heer N. G. van Nieuwenhuizen. Ook van deze be sproeiing waren we getuige. Het perceel erwten werd in korte tijd eveneens met DDT besprenkeld. Zoals begrijpelijk heeft het aan be langstelling niet ontbroken en het ver wonderde ons niet van de administratie te horen dat nog dezelfde dag verschil lende opdrachten werden genoteerd. Locomotief loopt lichter! Of prefereert U een hulpmotor? Kaptein-Mobylette heeft 60.000 enthousiaste bezitters! Of gaan uw adspiraties uit naar een motorrijwiel? MERKEN SERVICE GARANTIE bieden U ook DAN volmaakte ze kerheid. Maar bij dit alles, denk ook en vooral aan prima lederen kleding, want uw gezondheid is altijd nog het meeste waard. Ook de beste lederen kleding vindt U in: Schepenstraa.t 111115 ROTTERDAM-Blijdorp Tel. 82950 De zaak met 30-jarige ervaring en de grootste keus! Bij alle tot nu toe geplaatste foto's van de verschillende dorpen op ons eiland, was het steeds mogelijk bekende punten van heden te herkennen in de afbeeldingen van vroeger. Welke veranderingen er in de andere plaatsen ook plaats grepen, altijd bleef er nog wel iets over van vroeger in het heden van nu. Dit is echter op de foto van het Goereese Hoofd niet het geval. Op deze foto zien wij het Havenhoofd van Goedereede uit de dertiger jaren. Toen waren het voor de visserij ook moeilijke tijden. De foto getuigt hiervan, want het middelste vaartuig, eigenaar wijlen G. Tanis, ligt onttakeld omdat er onder de zeilen" geen droog brood meer te verdienen was. Met taaie volharding probeerden sommige vissers de strijd om het be staan vol te houden en hoewel de besommingen bedroevend laag waren, zien we links op de voorgrond nog een „zeilblazer", vermoedelijk de G.O. 1. Meer naar rechts zien we de reeds gemotoriseerde blazer van wijlen Jan Tanis Pz. Door het inbouwen van een motor trachtte men de resultaten der visserij te verhogen. Geheel rechts ligt de geheel nieuw gebouwde motorbotter van P. Redert Wz., welke toentertijd pas in de vaart was gebracht. De gepaarde meerpalen met witte koppen waren de z.g.n. „zaeten", de aanlegsteigers voor de vissersschepen. Deze zijn aangelegd door en in onderhoud bij de Waterstaat. Elk vaartuig had zijn eigen ,,zaete". Van de woningen treedt het meest op de voorgrond het gebouw met de witte zijgevel. Dit was een complex van 3 woningen, respectievelijk be woond door de families Jan Klein, Jan Tanis Pz. en P. Tanis. Daarop volgt een meer naar voren springend woonhuis, toen bewoond door de familie W. Redert Pz. In de Meidagen van 1940 is deze met zijn zoon en zwager om het leven gekomen, doordat zijn schip op een mijn liep. De meer naar rechts gelegen rij woningen, niet gelegen aan een rooi lijn, want die bestond niet toen het Havenhoofd groeide, werden alle door vissers bewoond. Het laatste huis werd bewoond door Jac. Lokker Cz. Zo was het vroeger. Toen kwam het oorlogsgeweld en daarmede de ondergang van het Goereese Hoofd. De bezetter brak alle woningen af. Alle vissersschepen, groot en klein, oud en nieuw, werden weggevoerd. Slechts één wist met de grootste moeite „onder te duiken". En de meeste schepen zijn niet weergekeerd. Alle huizen, groot en klein, oud en nieuw, werden gesloopt. De puin heeft dienst gedaan voor de verharding van een weg door de duinen naar de bunkers van de Atlantic Wal. Zo ging al het vroegere weg. En na de oorlog moest van de funda menten af alles weer opgebouwd worden. Door de Waterstaat werd de haven verbreed en de aanlegsteigers ver groot. Door de Wederopbouw werd een bouwplan in uitvoering genomen, dat aan het herrijzend Havenhoofd een fraaie ligging zou waarborgen. De straat langs de haven werd opgehoogd tot H-i4 boven N.A.P. en van een teerlaag voorzien. De rechthoekig daarop staande straat werd rechter getrokken en ook uitmuntend verhard en geteerd. Op het ontmoetingspunt van deze 2 stra ten werd een ruim plein aangelegd, het centrum voor het herrijzend Ha venhoofd, waar ook de School met de Bijbel een plaats kreeg toegewezen. Langs een vastgestelde rooilijn werden de nieuwe huizen in de loop der jarenl herbouwd en als straks de woning van Anth. Redert Pz. zal zijn gebouwd op de plaats waar vroeger de reeds genoemde Jan Klein woonde, zal de Havenzijde geheel herbouwd zijn. Liangs de straat aan de voet der duinen wachten evenwel nog verschei dene percelen op het verrijzen van nieuwe woningen, zodat het Haven hoofd thans nog een 25-tal woningen minder telt dan „vroeger". Hoewel er bij de wederopbouw der woningen een belangrijke steun gege ven is door de Staat om de onrendabele kop van de enorm gestegen bouwprijs der nieuwe woningen voorlopig te overbruggen bij de weder opbouw der vloot heeft dit alleszins te wensen overgelaten. Zelfs tot op dit ogenblik ontbreken nog de richtlijnen, waarnaar de kosten van oorlogs schade aan de vissersvaartuigen zullen worden vergoed, hetgeen we niet anders dan een betreurenswaardige nonchalance kunnen noemen, erger nog, een grove onbillijkheid tegenover de getroffenen. Doch, al is het dat de regering maar steeds achterwege bleef met een regeling der oor logsschade, de getroffenen zelf konden niet wachten, want het was hun broodwinning. Met man en macht hebben de vissers zich geworpen op de wederopbouw van hun vloot en langzaam aan is de vloot weer uitgegroeid tot een 20-tal kapitale schepen. Geen enkele vaart meer onder de zeilen. Gemiddeld is het motorvermogen ruim 8Ö p.k. Enkelen liggen zelfs boven de 100 p.k. tot 120 p.k. toe. Het type schip heeft zich ook gewijzigd, vele schepen hebben thans inplaats van botter- het kottermodel. Behalve een toename van motorvermogen zien we ook de vermeerde ring van het bruto-registerton per schip langzaam aan groter worden. Meerdere schepen naderen de 50 B.R.T., de grens, waarbij het nog voor lopig toegestaan is zonder gediplomeerden te varen. Velen van de jongere vissers hebben zich echter al voorbereid voor het varen met schepen van groter tonnenmaat. De enige vrije avond, die ze bezitten, de Zaterdag avond, besteden ze aan de studie van zeevaartkunde en na een voldoend examen, afgelegd voor de Commissie voor de Stuurliedenexamens (afd. Zeevisvaart) zijn ze in het bezit gekomen van het diploma Stuurman bij de Visserij. Eenmaal aan de studie zijn er nog een aantal welke ook ver worven hebben het certificaat van Radio-telefonist, waardoor zij be voegdheid kregen een radio-zendstation aan boord te bedienen. Want door de modernisering van het bedrijf is het noodzakelijk gebruik te maken van alle ten dienste staande navigatie- en communicatiemiddelen. In één jaar tijd ig dan ook al meer dan de helft der Noordzeevloot uitgerust met een eigen ontvang- en zendinstallatie. Hierdoor is het mogelijk met behulp van het z.g.n. consol-systeem van ogenblik tot ogenblik zijn positie te bepalen. Men kan dus ook bij mist en slecht zicht zijn koers bepalen. Ook kunnen de vissers elkander nu voorlichten over de plaatsen waar behoorlijk vis gevangen wordt, over de prijzen en op de verschillende markten, over de aanvoer naar de vismarkten om daardoor te voorkomen dat door een overmatige aanvoer aan één markt de visprijzen te veel zouden dalen. Met grote belangstelling wordt kennis genomen van de visserij-voor lichtingsdienst, van nieuwe vismethodes, van economische voorlichting door het L.E.I. Zodoende groeit het bedrijf gestadig, maar wordt ook de kapitaals-in vestering per schip steeds groter. Deze heeft thans reeds zulke afmetingen aangenomen, dat het eigenlijk een te groot risico dragend kapitaal wordt om door één persoon bijeengebracht te kunnen worden. Om een i-endabel bedrijf te houden zal er steeds gestreefd moeten wor den naar nieuwbouw van modern uitgeruste kotters, prijs 150.000. Doch' dan zal het ook noodzakelijk zijn, dat de financiering op een andere basis zal moeten plaats hebben. En zo als er overal in ons land Boeren leenbanken zijn, die zorg dragen voor de oredietgeving in het landbouw bedrijf, zo zal er ook moeten komen een Visserijbank, geleid door des kundigen, die het contact verzorgen tussen credietgevers en crsdietnemei's uit het vissersbedrijf. Door onbekendheid met het risico en de rentabiliteit van de visserij is het thans zeer moeilijk voor de vissersbedrijven het benodigde investe ringskapitaal aan te trekken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1