r
Verblinding door
een ideaal
De eerste besproeiing vanuit de
lucht op Flakkee
ONZE
KET MOTORPALEIS
'tGoereese Hoofd, vóór de afbraak
door de bezetter. (Anno 1930)
„Eiland
"N
25ste Jaargang
Zaterdag 10 Mei 1952
No. 2114
CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Spel met de dood
11 Mei Moederdag!
Zilveren Jubileum
en-nieuws
Jubileuxa - nummer
^\Xt het
^•Cykvenót
et^
Bezoek van de Commis
saris van de Koningin
Actie Comité Jubileum
fonds Groene Kruis
Middelharnis-Sommelsdijfc
Na een beproeving op het vliegveld ging
men direct over tot practisch werken,
GAAT U FIETSEN?
Hoe het vroeger was
J
niEuws
crschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstraat 14 Middelhamis AbonnementsprSs 1.70 per kwartaal
Telefoon 17
Middelhamis
Giro 167930
Postbox 8
Telefoon
Drukkerij 19
Adv.-prijs 12 et
per nam. Bij
contract speciaal
tarief
Sedert de mens van zijn Schepper
is afgevallen, mist hij het rustpunt
van zijn hart. Sedertdien heeft de
inens getracht de rust in zichzelf te
ïoeken, of het een of ander te gaan
verafgoden.
Hij tracht zijn rust, zijn vastheid
pn zijn geloof te vinden, maar kan
dit alleen als hij zijn hart weer an
ders richt, van het stof af, naar de
openbaring van de verlossing in
Christus.
Door deze genadegave van God aan
de wereld is alles nog zoals het is,
maar het onwillige hart van de mens
wil anders.
Zo vinden we in het ontwerp be
ginselprogram van de C.P.N, de vol
gende passage: „De communisten
zien in de Sowjet-Unie de baan-
breekster, en tegelijkertijd de waar
borg voor het succes van hun eigen
streven." Zij zien de waarborg van
hun succes, de vastheid, de zekerheid
ervan in de Sowjet-Unie. Dit is het
geloof van de communist. Dit is een
verafgoding van Rusland. Dit komt
voort uit het hart van de commu
nist.
Hij gelooft in de vooruitgang van
de wereld, die door Rusland tot
stand gebracht kan worden. Hij
denkt een volmaakte staatsvorm ge
vonden te hebben, die ons land voor
de ondergang zal behoeden, integen
deel het tot grotere bloei zal bren
gen.
Hij wil een nieuwe weg naar de
vrede, naar de vrijheid, d.w.z. naar
een land waarin men leeft in onder
linge gemeenschap van goederen
waarin de één zich niet ten koste van
de ander kan „ontplooien", in onder
linge solidariteit. De communist
jtiicht echter te vroeg. De commu
nist ontkent hiermee de goede maar
ook vereiste gezagsverhoudingen in
de maatschappij.
Hij ontkent het verschillend ka
rakter van de samenlevingsverban
den en de structuren daarbij beho
rende.
Hij beoogt een gelijkstelling van
alle mensen onderling, terwijl hij de
ondergeschiktheid aan de meerdere
ontkent.
Als we evenwel bedenken dat een
gezagsdrager in een bepaald verband
de wet heeft te verwerkelijken, moet
de communist óf er toe komen de
norm te erkennen en geen verwezen
lijking ervoor te eisen, óf de norm
geheel ontkennen. Dit laatste doet
hij nu. Zegt hij niet dat godsdienst
opium voor het volk is? Hij wenst
zich niet aan de wetten te houden
die God hem gegeven heeft. Hij houdt
zich wel aan algemene regels of nor
men die hij zichzelf geschapen heeft.
Zou het nu werkelijk zo goed en
vredig er uitzien in de wereld als de
communist de baas werd?
Welk een dwaasheid om dat te
denken
Als we ons maar even bepalen bij
het feit dat elke dag al tientallen
mensen vanuit de landen achter het
ijzeren gordijn vluchten om aan de
Russische tyrannic te ontkomen.
In de eerste drie maanden van dit
jaar hebben! zich in totaal 22 on
regelmatigheden van ernstige aard
op de bewaakte en onbewaakte
overwegen in Nederland voorge
daan, waarbij de weggebruiker on
miskenbaar de schuldige was.
Het ergst maakte het degene, die
een op afstand bediende afsluit-
boom vastbond, zodat de boom niet
kon worden gesloten. In tien ge
vallen passeerden weggebruikers
vlak voor de trein een onbewaak
te overweg, waarbij in twee geval
len het rode knipperlicht en het
belsignaal werden genegeerd. Even
eens tien maal kwam het voor,
dat voertuigen onder de eerste, in
dalende beweging zijnde, afsluit-
boom doorreden, terwijl de tweede
boom reeds gesloten was, waar
door zij werden opgesloten. In der
tien gevallen werd de spoorbaan
door voertuigen versperd, waar
van er twee door botsingen van
twee weggebruikers waren ver
oorzaakt en vijf, doordat men naast
de overweg in het spoor was ge
reden. Het gebeurde drie maal,
dat mensen met hun leven speel
den door reeds gesloten bomen te
openen of er over te klimmen en
vervolgeus de spoorbaan, waarover
dus een trein naderde, over te ste
ken.
Veel weggebruikers ontbreekt het
dus nog steeds aan de nodige ver-
keersdiscipline.
En als we eens even derdsen aan
de duizenden mensen die achter het
ijzeren gordijn in concentratiekam
pen of gevangenissen verkeren.
De praktijk is toch wel heel an
ders dan de theorie.
De mensen gaan gebukt onder een
grote last. Ze worden bedreigd met
alles wat hun normale levensgang
maar in de war zou kunnen sturen.
Als echter vertegenwoordigers uit an
dere landen komen mogen zij alleen
de zonzijde van het Russische leven
zien, terwijl zorgvuldig hun gangen
worden bepaald.
Ze mochten eens teveel zien van al
de ongerechtigheden die daar plaats
vinden. Zo wordt hier de commvmis-
ten in ons land zand in de ogen ge
strooid. Ze zijn verblind door een
ideaal dat hen helemaal opeist. Dat
hun geloof vergt. Ze vormen, terwijl
ze Amerika verafschuwen de andere
grote wereldmacht.
Op de I-Mei betogingen in Rusland
heeft Stalin een toespraak gehouden.
Een reporter berichtte dat, toen
Stalin het woord zou voeren het stil
werd en het waa alsof de zon helder
der ging schijnen.
Tot een dergelijk „geloof" kan
ieder mens komen indien hij zijn
stugge hart niet wil richten op de
norm van Gods Woord.
Maak Moeder blij met 'n tube
HAMEA-GELEI
Zoals in ons vorig nummer is
medegedeeld zal in de week
vóór Pinksteren, D.V. Woensdag
28 Mei a.s. een
worden uitgegeven, ter gelegen
heid van het 25-jarig bestaan
van ons blad.
Dit nummer zal extra worden
uitgevoerd, van vele foto's wor
den voorzien en over het gehele
eiland huis aan huis worden
verspreid.
H. H. ADVERTEERDERS,
die een kwart-eeuw lang hun
reclame in ons blad hebben ge
voerd, zullen zeer zeker in het
Jubileum-nummer ook niet wil
len ontbreken, en er een adver
tentie in plaatsen.
Gezien de plaatsruimte is het
wenselijk dat wij de copy van
de advertenties vroegtijdig bin
nen hebben, om U een goede
zetting en een opvallende plaats
te kunnen garanderen.
Reserveer voor dit extra-
nummer uw advertenties!
Werklozencijler op het eiland stijgt
Waar ligt de olplossing? Over
„geluk" en „pech".
Het aantal werklozen dat momenteel
op het Gewestelijk Arbeidsbureau te
Middelhamis staat ingeschreven, is voor
de tijd van het jaar verbazend groot.
Het beloopt ongeveer 1000 a 1100 ge
zinshoofden; eer hoger dan lager.
Dan zijn er' nog een tamelijk aantal
in D.U.W.-objecten werkzaam en als wij
er bij zouden rekenen de arbeiders, die
zgn. „avontuur" nemen, door zelf land
te huren en te bebouwen, zou het sur
plus aan werkkrachten nog veel hoger
zijn.
De eerste oorzaak van deze werk
loosheid moet o.i. worden gezocht in de
toenemende mechanisatie van de land
bouw. De laatste jaren is er geen be
drijf meer of men heeft een tractor,
soms wel twee. Paarden ziet men bijna
niet meer op het land. En dan alle mo
gelijke landbouw-machines: machines
om aardappelen te poten en idem om ze
rooien; zaaimachines op alle gebied, om
vlas te plukken en niet te vergeten de
combines, die zoveel werk uit handen
nemen. Er wordt in de landbouw op z'n
Amerikaans gewerkt, het staande ko
ren wordt in één arbeidsgang gemaaid,
gedorsen en komt schoon in de zak.
Het moet voor de arbeiders wel ont
stellend zijn, nu alles groeit en bloeit,
de tijd van het jaar doorgaat, dat zij
maar werkloos moeten toezien. Of van
het ene object in het andere worden,
geplaatst zonder aan hun eigenlijke be
roep te beantwoorden. Rond duizend
werklozen op 35000 inwoners is verba
zend veel het geeft te denken.
Nu is er voor deze mensen gelukkig
wel overbruggings-steun, zodat zij niet
direct verkommeren, maar op de duur
leidt 'deze werkloosheid tocM tot een ze
kere verpaupering. En moreel gaan de
ze mensen er ook niet op vooruit.
Tegenover minister Wemmers is dit
punt door de gemeente-bestuurders ook
aangevoerd als noodzaak voor een vas
te oeververbinding. Het isolement kan
zeer zeker ook een der oorzaken van toe
nemende werkloosheid worden genoemd.
Door een vaste verbinding zouden de
arbeiders zich gemakkelijker kunnen
verplaatsen om elders te werk te wor
den gesteld, maar belangrijker is mis
schien dat daardoor op het eiland zelf
meer werkgelegenheid zou komen. Het
Sociaal Econ. rapport over Plakkee
wijst ook in deze richting.
Nu zijn er vele arbeiders, die zich zelf
uit de impasse trachten te helpen, door
duur land te pachten, en dit met uien
of andere producten waar veel werk in
zit, te bezaaien. Zij voelen echter zelf,
dat hun positie daar mee niet vast is.
Er zitten zoveel wankele factoren in,
dat het met recht „avontuur" wordt ge
noemd. Allereerst is er een jacht op
land, waarbij soms tegen elkaar op
wordt geboden. Hun opgespaarde geld
zit er in, de pacht moet meest vooruit
worden betaald, de prijs van het ge
teelde product moet dus altijd redelijk
goed zijn, willen zij er uitkomen. Loopt
het mee kan het soms héél goed zijn,
maar loopt het tegen met opbrengst en
prijs, zijn ze soms ineens van de kaart.
Bedrijfskapitaal zit er niet achter; deze
mensen moeten het enkel van hun werk
kracht hebben, waarbij ze lange dagen
maken en op geen uur arbeidstijd zien.
Het is een prijzenswaardig initiatief
dat ze nemen; van de arbeidsmarkt weg-
gestoten proberen ze zichzelf omhoog
te heffen. De permanente werkloosheid,
die zich zo langzaam-aan op ons eiland
aan het voltrekken is, begint grote zor
gen te brengen en het is goed, dat dit
aan de minister, bij zijn bezoek aan
Flakkee, aan de hand van statistieken is
uiteeng'ezet.
Men moet „geluk" hebben in de we
reld, wil men er een beetje gemakkelijk
doorkomen is <Je algemene mening. Wij
zijn eigenlijk van nature allemaal „ge-
luk-zoekers." Weet ge hoe dat komt?
Omdat we wat kwijt zijn. In ons ver
bondshoofd Adam, zijn we door moed
willige ongehoorzaamheid alles verloren.
Het ligt ons zo voor in de mond: „we
hebben geluk gehad" —a of -^- „we had
den „pech". De meeste mensen denken
bij deze alledaagse uitdrukking niet door
wat ze zeggen. Want met deze gezeg-
dens zijn we fatalisten, gelovers aan
het noodlot. Van geluk of pech spreekt
ons dè Bijbel niet wel over de zegen
en de vloek. Lees maar Deuteronomium
11 26. En nu bepaalt ons de rijkdom
niet dat we gezegend worden en tegen
slag niet, dat de vloek er op rust. De
vloek kan er in zitten al hebben we het
nog zo goed en de zegen al zijn we arm.
Het is niet gelegen in de veelheid, dat
iemand leeft uit zijn goederen. Het ma
teriële, al is het nog zo onmisbaar,
heeft maar betrekkelijke waarde. Of het
gering of veel is, dS.n wordt het alleen
op de juiste waarde geschat, als het ge
zien wordt in hoger licht.
WAARNEMER.
Openlüjg van Schietbaan te Melissant
en Verenigingsgebouw te Ooltgensplaat
A.s. Vrijdag 16 Mei a.s. krijgt ons
eiland weer hoog bezoek, door de komst
van Z.Ex. de Commissaris der Koningin
in de provincie Zuid-Holland.
De Commissaris der Koningin zal de
nieuw aangelegde schietbaan, die zal
worden gebruikt door de actieve Rijks
politie, de reserve Rijkspolitie en de Na
tionale Reserve, officieel in gebruik
stellen door de nationale driekleur te
hijsen.
Ter gelegenheid van de ingebruikne
ming zal door genoemde corpsen een
schietwedstrijd worden gehouden, waar
van de finale zal aanvangen des mid
dags om 2.15 uur. Om 3.15 uur zal de
prijs-uitreiking plaats hebben.
Des avonds zal het nieuwe Vereni
gingsgebouw te Ooltgensplaat door
Z.Ex. de Commissaris der Koningin Mr
L. A. Kesper worden geopend.
Nog slechts enkele dagen resten ons
tot de opening der bazar welke zal
plaats vindenl in het Veiling gebouw te
Middelhamis, op 14 Mei a.s. en geopend
zal zijn tot en met Zaterdag 17 Mei.
Het openingsuur is vastgesteld op nam.
2.30 uur, terwijl de bazar de overige da
gen vanaf nam. 3 uur geopend zal zijn.
Het is ons steeds een groot genoegen
geweest de sympathie der bevolking te
mogen ondervinden, ooK nu weer bij het
jorganiseren der bazar. Dit geeft moed
■liet werk voort te zetten. Zonder twijfel
zullen dan ook de a.s. bazardagen staan
in het teken van de belangstelling der
inwoners uit beide gemeenten.
Door deze bazar te bezoeken en er iets
te kopen draagt men een steentje bij
voor het nieuwe Wijkgebouw.
Wanneer er eventueel nog onder on
ze inwoners zijn die nog niets hebben
geschonken voor deze bazar, kunnen zij
dit alsnog doen bij ondergetekenden,
A. Baart, voorz.
Mevr. P. Visser-Breeman,
Secr. esse
Mevr. A. Timmers-Mast,
Penningm. esse
-O-
ETTENSE VEEMARKT
Etten en Leur, 7 Mei 1952. Op de
veemarkt werden aangevoerd: 145 stuks
waarvan; 57 runderen en 88 biggen.
De aanvoer van runderen was bedui
dend minder doch door de geringe aan
voer was de handel vlug, met staande
prijzen.
Prijzen: kalfkoeien 500.975.
kalfvaarzen 500.775.pinken 300
—500.guste koeien 450.700.—;
graskalveren 100.^175.paarden
400.—700.—biggen 30.-50.—; lo
pers 50.80.vette koeien 2.00
2.50 per kilo geslacht.
5 Mei was voor van Beek's Luchtsproeibedrijf een belangrijke dag. 's-Mor-
genls, enkele minuten voor half elf, streek de zilveren PH-PBD van ZKH Prins
Bernard op het privé-vliegveld van de heer Van Beek neer, volledig uitgerust
met sproei-installatie voor het bespuiten van landbouwgewassen. Het toestel
werd gevlogen door de bekende oorlogsvlieger luitenant Langeberg, welke even
eens ervaring heeft op het gebied van bespuitingen uit de lucht.
Kort na de landing zagen we het
grondpersoneel in actie komen. Een
benzinewagentje verscheen en daarnaast
een vrachtwagen waarop diverse tanks
en een zuig- en perspomp. De vracht
wagen werd naast het toestel gemanoeu
vreerd en in precies 1 minuut werd er
200 liter water in de sproeitank van het
vliegtuig gepompt. De proefvlucht bo
ven het vliegveld had ten doel de sproei-
installatie uit te proberen en de „vlag-
genjongens" te instrueren. Het was een
prachtig gezicht de fraaie machine op
ongeveer 1 meter hoogte boven het
vliegveld zijn baantjes te zien trekken.
De sproei-installatie werkte feilloos en
wekte ieders bewondering op, zeker
toen men wist dat deze werking uitslui
tend plaats vond door de wind, dus
zonder enige motorische kracht.
5 ha in 4 min. 40 sec.
Na het middagmaal werd ondanks de
harde wind besloten een perceel tuin-
bonen ter grootte van 4 ha met DDT-
olie te besproeien. We vonden het zeld
zaam om de ranke vogel steeds weer
rakelings langs de grond te zien sche
ren en opvallend was de juistheid waar
mee de piloot baan naast baan bewerkte
zonder iets over te slaan. Na precies 4
minuten en 40 seconden was het gehele
veld tuinbonen met DDT besprenkeld.
Dr. Franzen van de IPO deelde ons me
de dat het resultaat best was. Zijn in
strumenten wezen uit dat geen enkel
plantje was overgeslagen. De regen
dreigde spelbreker te worden, doch een
opklaring deed de vliegdienst onver
wacht besluiten een perceel te gaan vlie
gen ih de Langstraat bij de heer N. G.
van Nieuwenhuizen. Ook van deze be
sproeiing waren we getuige. Het perceel
erwten werd in korte tijd eveneens met
DDT besprenkeld.
Zoals begrijpelijk heeft het aan be
langstelling niet ontbroken en het ver
wonderde ons niet van de administratie
te horen dat nog dezelfde dag verschil
lende opdrachten werden genoteerd.
Locomotief loopt lichter!
Of prefereert U een hulpmotor?
Kaptein-Mobylette heeft 60.000
enthousiaste bezitters!
Of gaan uw adspiraties uit naar
een motorrijwiel?
MERKEN
SERVICE
GARANTIE
bieden U ook DAN volmaakte ze
kerheid.
Maar bij dit alles, denk ook en
vooral aan prima lederen kleding,
want uw gezondheid is altijd nog
het meeste waard. Ook de beste
lederen kleding vindt U in:
Schepenstraa.t 111115
ROTTERDAM-Blijdorp Tel. 82950
De zaak met 30-jarige ervaring en
de grootste keus!
Bij alle tot nu toe geplaatste foto's van de verschillende dorpen op ons
eiland, was het steeds mogelijk bekende punten van heden te herkennen
in de afbeeldingen van vroeger. Welke veranderingen er in de andere
plaatsen ook plaats grepen, altijd bleef er nog wel iets over van vroeger
in het heden van nu.
Dit is echter op de foto van het Goereese Hoofd niet het geval. Op deze
foto zien wij het Havenhoofd van Goedereede uit de dertiger jaren. Toen
waren het voor de visserij ook moeilijke tijden. De foto getuigt hiervan,
want het middelste vaartuig, eigenaar wijlen G. Tanis, ligt onttakeld
omdat er onder de zeilen" geen droog brood meer te verdienen was.
Met taaie volharding probeerden sommige vissers de strijd om het be
staan vol te houden en hoewel de besommingen bedroevend laag waren,
zien we links op de voorgrond nog een „zeilblazer", vermoedelijk de G.O. 1.
Meer naar rechts zien we de reeds gemotoriseerde blazer van wijlen Jan
Tanis Pz. Door het inbouwen van een motor trachtte men de resultaten
der visserij te verhogen. Geheel rechts ligt de geheel nieuw gebouwde
motorbotter van P. Redert Wz., welke toentertijd pas in de vaart was
gebracht.
De gepaarde meerpalen met witte koppen waren de z.g.n. „zaeten",
de aanlegsteigers voor de vissersschepen. Deze zijn aangelegd door en in
onderhoud bij de Waterstaat. Elk vaartuig had zijn eigen ,,zaete".
Van de woningen treedt het meest op de voorgrond het gebouw met de
witte zijgevel. Dit was een complex van 3 woningen, respectievelijk be
woond door de families Jan Klein, Jan Tanis Pz. en P. Tanis. Daarop
volgt een meer naar voren springend woonhuis, toen bewoond door de
familie W. Redert Pz. In de Meidagen van 1940 is deze met zijn zoon en
zwager om het leven gekomen, doordat zijn schip op een mijn liep.
De meer naar rechts gelegen rij woningen, niet gelegen aan een rooi
lijn, want die bestond niet toen het Havenhoofd groeide, werden alle door
vissers bewoond. Het laatste huis werd bewoond door Jac. Lokker Cz.
Zo was het vroeger. Toen kwam het oorlogsgeweld en daarmede de
ondergang van het Goereese Hoofd. De bezetter brak alle woningen af.
Alle vissersschepen, groot en klein, oud en nieuw, werden weggevoerd.
Slechts één wist met de grootste moeite „onder te duiken". En de meeste
schepen zijn niet weergekeerd.
Alle huizen, groot en klein, oud en nieuw, werden gesloopt. De puin
heeft dienst gedaan voor de verharding van een weg door de duinen naar
de bunkers van de Atlantic Wal.
Zo ging al het vroegere weg. En na de oorlog moest van de funda
menten af alles weer opgebouwd worden.
Door de Waterstaat werd de haven verbreed en de aanlegsteigers ver
groot. Door de Wederopbouw werd een bouwplan in uitvoering genomen,
dat aan het herrijzend Havenhoofd een fraaie ligging zou waarborgen.
De straat langs de haven werd opgehoogd tot H-i4 boven N.A.P. en van
een teerlaag voorzien.
De rechthoekig daarop staande straat werd rechter getrokken en ook
uitmuntend verhard en geteerd. Op het ontmoetingspunt van deze 2 stra
ten werd een ruim plein aangelegd, het centrum voor het herrijzend Ha
venhoofd, waar ook de School met de Bijbel een plaats kreeg toegewezen.
Langs een vastgestelde rooilijn werden de nieuwe huizen in de loop der
jarenl herbouwd en als straks de woning van Anth. Redert Pz. zal zijn
gebouwd op de plaats waar vroeger de reeds genoemde Jan Klein woonde,
zal de Havenzijde geheel herbouwd zijn.
Liangs de straat aan de voet der duinen wachten evenwel nog verschei
dene percelen op het verrijzen van nieuwe woningen, zodat het Haven
hoofd thans nog een 25-tal woningen minder telt dan „vroeger".
Hoewel er bij de wederopbouw der woningen een belangrijke steun gege
ven is door de Staat om de onrendabele kop van de enorm gestegen
bouwprijs der nieuwe woningen voorlopig te overbruggen bij de weder
opbouw der vloot heeft dit alleszins te wensen overgelaten. Zelfs tot op
dit ogenblik ontbreken nog de richtlijnen, waarnaar de kosten van oorlogs
schade aan de vissersvaartuigen zullen worden vergoed, hetgeen we niet
anders dan een betreurenswaardige nonchalance kunnen noemen, erger
nog, een grove onbillijkheid tegenover de getroffenen. Doch, al is het
dat de regering maar steeds achterwege bleef met een regeling der oor
logsschade, de getroffenen zelf konden niet wachten, want het was hun
broodwinning.
Met man en macht hebben de vissers zich geworpen op de wederopbouw
van hun vloot en langzaam aan is de vloot weer uitgegroeid tot een 20-tal
kapitale schepen. Geen enkele vaart meer onder de zeilen. Gemiddeld is
het motorvermogen ruim 8Ö p.k. Enkelen liggen zelfs boven de 100 p.k.
tot 120 p.k. toe. Het type schip heeft zich ook gewijzigd, vele schepen
hebben thans inplaats van botter- het kottermodel.
Behalve een toename van motorvermogen zien we ook de vermeerde
ring van het bruto-registerton per schip langzaam aan groter worden.
Meerdere schepen naderen de 50 B.R.T., de grens, waarbij het nog voor
lopig toegestaan is zonder gediplomeerden te varen. Velen van de jongere
vissers hebben zich echter al voorbereid voor het varen met schepen van
groter tonnenmaat. De enige vrije avond, die ze bezitten, de Zaterdag
avond, besteden ze aan de studie van zeevaartkunde en na een voldoend
examen, afgelegd voor de Commissie voor de Stuurliedenexamens (afd.
Zeevisvaart) zijn ze in het bezit gekomen van het diploma Stuurman bij
de Visserij. Eenmaal aan de studie zijn er nog een aantal welke ook ver
worven hebben het certificaat van Radio-telefonist, waardoor zij be
voegdheid kregen een radio-zendstation aan boord te bedienen. Want door
de modernisering van het bedrijf is het noodzakelijk gebruik te maken van
alle ten dienste staande navigatie- en communicatiemiddelen. In één jaar
tijd ig dan ook al meer dan de helft der Noordzeevloot uitgerust met een
eigen ontvang- en zendinstallatie. Hierdoor is het mogelijk met behulp
van het z.g.n. consol-systeem van ogenblik tot ogenblik zijn positie te
bepalen. Men kan dus ook bij mist en slecht zicht zijn koers bepalen.
Ook kunnen de vissers elkander nu voorlichten over de plaatsen waar
behoorlijk vis gevangen wordt, over de prijzen en op de verschillende
markten, over de aanvoer naar de vismarkten om daardoor te voorkomen
dat door een overmatige aanvoer aan één markt de visprijzen te veel
zouden dalen.
Met grote belangstelling wordt kennis genomen van de visserij-voor
lichtingsdienst, van nieuwe vismethodes, van economische voorlichting
door het L.E.I.
Zodoende groeit het bedrijf gestadig, maar wordt ook de kapitaals-in
vestering per schip steeds groter. Deze heeft thans reeds zulke afmetingen
aangenomen, dat het eigenlijk een te groot risico dragend kapitaal wordt
om door één persoon bijeengebracht te kunnen worden.
Om een i-endabel bedrijf te houden zal er steeds gestreefd moeten wor
den naar nieuwbouw van modern uitgeruste kotters, prijs 150.000.
Doch' dan zal het ook noodzakelijk zijn, dat de financiering op een andere
basis zal moeten plaats hebben. En zo als er overal in ons land Boeren
leenbanken zijn, die zorg dragen voor de oredietgeving in het landbouw
bedrijf, zo zal er ook moeten komen een Visserijbank, geleid door des
kundigen, die het contact verzorgen tussen credietgevers en crsdietnemei's
uit het vissersbedrijf.
Door onbekendheid met het risico en de rentabiliteit van de visserij is
het thans zeer moeilijk voor de vissersbedrijven het benodigde investe
ringskapitaal aan te trekken.