Nalezing over het bezoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat aan ons eiland Flakk Plaatselijk Nieuws Schrammetji De conferentie met „De Gemeenschap eese Minister Wemmers werd voorgelicht veelzijdig OOLTGENSPLAAT schrift] Begrafenis Prof. Kramers joensAag 7 Mei 19.52 „EILANDEN-NÏEUWS" Blz. 3 Het bezoek van Z.Ex. de minister van Verkeer en Waterstaat ligt weer ach ter de rug. iWij hebben in ons Vrijdagnummer nog een volledig verslag kun nen geven van dit hoge bezoek; en daarbij aangestipt, dat het hoge gezelschap in de middaguren op het raadhuis heeft geconfereerd, waarbij „De Flakkeese Gemeenschap de gastvrouwe was. Uiteraard was dit een interne conferentie, waarbij wij echter als pers informatief werden toegelaten. Van de zijde van Flakkee werd er t.o. van de onhoudbare verkeers-situatie van en naar Flakkee niet veel nieuws gezegd; het was een herhaling van hetgeen uit de vele ver gaderingen hierover in ons blad naar voren is gekomen en wat wij er redactio neel over hebben gelanceerd. Waar het echter een publieke zaak is, waarbij wij als eilandbewoners allen het grootste belang hebben, is het misschien toch dienstig een kort resumé te geven van het besprokene. Burgemeester D. Renders, als voorz. an de Flakk. Gemeenschap heette Z.Ex. e Minister en zijn hoge adviseurs wel- ;om en sprak zijn blijdschap uit, dat de (linister (die voor de eerste keer ons •eisoleerde eiland bezocht), persoonlijk Ie situatie van de verbindingen van en aar het vasteland was komen bezien. Spr. gaf een overzicht, hoe de arbeid- ame bevolking op velerlei gebied door iet isolement op zichzelf is aangewe- len. Vijf en veertig jaar geleden deed R.T.M. zijn intrede en werd de tram loor de bevolking met gejuich inge- ;aald, waarbij de R.T.M, van het Rijk leuwigdurende concessie kreeg. Intus- en is de ontwikkelingsgang zo gewor- len, dat er een enorme toename van rerkeer is gekomen waarbij echter het lerkeersapparaat hetzelfde is gebleven. )e verkeersbehoefte is geregeld naar iet verkeers-apparaat en niet het ver- [eersapparaat naar de verkeersbehoefte. ipr. vergeleek dit met het verhaal van ie kleine jongen die een fietsje kreeg in nu groot geworden nog op datzelfde ietsje moet blijven rijden en daarmee iijn brood moet verdienen! Ook schetste spr. de verkeerde voor telling die gegeven wordt, dat de ge- niddelde bezetting van de boten niet leer is dan 3% auto per vaart. Spr. vees op de verkeersstoppen en de lan- ;e wachttijden, plus de hoge tarieven, aarbij men er niet toe komt, om eens iven heen en weer met de auto naar de iverzijde te gaan, maar meest 's mor- ens vertrekt en 's avonds weerkeert. it verbazend moeilijke verkeersgebied ;an moeilijk door een particuliere maat- ichappij, die primair is ingesteld om een iluitende exploitatie-rekening te ver- rijgen, worden geëxploijteerd. Spr. vroeg i.Ex. met ernst de zaken van Flakkee :e bezien, die een geweldige spanning rengen in hun belangen. Er zijn ver- 'oerders, die 10 20.000 gulden ver- 'oerskosten hebben per jaar, alle goe- [deren, ook voor de consumptie zijn be last met een extra bedrag, dat door tikt ;ot in de armste gezinnen. Spr. zeide dat de localiteit erg blij as met de plannen die er zijn (o.m. ie verbouwing van de Stad Zierikzee) [om tot verbetering te komen. ledere verbetering wordt toegejuicht, ook de 'verbetering aan de pontons het is [echter een druppel op een gloeiende [plaat. De vervoersbehoefte is veel en [veel groter dan thans het verkeer is, [met de verbouwing van de Stad Zie- irikzee blijft de grote spanning tussen Verkeersbehoeften en verkeers-apparaat. Geheel uit de impasse komt de bevol king slechts door een brug, door af- damming, m.a.w. een vaste oeverver binding. Komt de brug er niét, zijn tij delijke verbeteringen welkom. Niet al leeen is dan verbouwing nodig maar zé ker een nieuwe boot, die naar spr. in zicht ook na een vaste oeververbinding elders zal bruikbaar blijven. Een zoda nige veerdienst vroeg spr. Z.Ex. te hel pen bevorderen, tot er een definitieve beslissing komt. Flakkee heeft al te veel het gevoel dat er té veel gestudeerd wordt, zon der dat plannen werkelijkheid worden en men uit de impasse geraakt. Spr. wees hierbij op 'de commissie van Rij- ckevorssel, van Boeyen enz., waarvan het resultaat nihil was. In 1946 bezocht de minister presi dent, prof. Beel het eiland en deed de toezegging, dat er een Prov. commissie zou worden ingesteld, ter bestudering vaste oeververbinding en hoewel er hoop was, is tot heden de situatie dezelfde ge bleven. Spreker wees er op, dat dit op de duur tot verarming der bevolking zou lijden; dat er momenteel 1150 werklo zen zijn, wat ongetwijfeld door een blij vend isolement zou toenemen. In het rapport van het E.T.I. is daar ook op gewezen. Plaatselijk zijn er te Middel- hamis plannen voor aanleg nieuwe ha ven en industrie-terrein, waarbij 750 personen werk zouden kunnen vinden^ wat echter staat of valt met een vaste oeververbinding. Van het huidige ver keers-apparaat had spr. geen verwach ting, een radicale oplossing was nood zakelijk. Spr. sprak zich vrij uit en zei de, dat het onverantwoordelijk was om een welvarend gebied als dit, niet ver der te helpen. Spr. verkapitaliseerde, wat het Rijk de steun aan de werklozen van ons eiland kostte, wat omgerekend een grote steun voor een vaste oever verbinding zou kunnen zijn. Spr. ver wachtte daarvoor niet het volle pond van het Rijk; de localiteit zou 1/3 kun nen opbrengen en spr. bevroedde dat de Provincie bereid zou zijn eveneens nijpende vraagstuk met zijn adviseurs 1/3 bij te dragen. Spr. vroeg Z.Ex. het ernstig te bezien en een, beslissing te ge ven, om dat Flakkee radicaal uit de im passe zou komen. De heer A. A. Mös wees Z.Ex. op de stiefmoederlijke bedeling die Flakkee to, van steun bij het verkeer door het Rijk ten deel viel. Spr. had zo de idee dat het een kwestie was van gewestelijke indeling; behoorde Flakkee bij Zeeland, zou het mogelijk anders zijn. Spr. had zitting gehad in de door de voorz. aan gehaalde commissie, noch de comm. Rijckevorssel, noch die van van Boeyen Ijracht resultaat. De dienst op Brabant «n den Bommel-Numansdorp ontstond door particulier initiatief. Direct na de oorlog was er hoop, dat er een brug zou komen minister-pres. Beel stelde zich voor, dat 2 Mei 1952 de vaste oeververbinding zou worden in gebruik genomen! (Merkwaardig, dat juist dezelfde dag van regerings-zijde de hopelozer geworden verkeerssituatie werd bezien! Red.) Spr. refereerde aan het Provinciaal schrijven, dat bij de gemeenten was bin nengekomen, dat er in de 1ste 10 jaar van een brug sprake kon zijn voor ziening was dus intussen zeer nodig. De localiteit is gevraagd 1/3 garantie in de herbouw van een boot; hij meende dat die zou worden gegeven, maar dan slechts als een beau geste t.o. de Over heid. Een tweede boot, type Grevelingen, achtte spr. noodzakelijk. Spr. wees ook nog op de mogelijkheid van een kortere verbinding op de Hoornse hoofden en besloot met te zeggen, dat heel Flak kee zou juichen, wanneer deugdelijke verbindingen zouden worden tot stand gebracht. Burgemeester A. D. van ï>ük hield ook een kort betoog, waarin hij er op wees, dat de werkloosheid een gevolg was van de slechte verbindingen met de vaste wal. Flakkee alleen vraagt V2 millioen overbruggingssteun per jaar, tewerkstelling aan de de overkant is door de lange duur van de reis uitge sloten. Spr. constateerde de feiten van de hoge tarieven, die een maatschappe lijke en economische terugslag brengen. Hij waardeerde iedere verbetering, maar stelde primair een vaste oeververbinding en hoopte dat het beleid van de mini- ter daarop gericht zou zijn. Mr. li. J. den Hollander haalde de raporten aan van het E.T.I. en Kamer van Koophandel en schetste de verkeers toestand als middeleeuws. Hij haalde aan hoe destijds wijlen dhr v. Schouwen van Oude Tonge de situatie kenmerkte, nl. als een stad met 35000 inwoners, omge ven door een muur, met 3 gaten, waar enkele malen daags de bewoners wer den in- en uitgelaten! Met de verbouw van een boot zouden die gaten wel wat wijder open komen, maar het bleef ge vangenschap en het zou daarmee voor 10 jaar weer voldoende zijn! Nergens ter wereld worden zulke ho ge tarieven gevonden zei s^r., en het was onnodig te zeggen, dat dit alles bij de bevolking verbittering teweeg brengt. Spr. wees er op, dat de weg langs het Voornse kanaal nu ook nog B, weg was geworden, wat voor zwaar ver voer alle mogelijkheden uitstuit. Spre ker raadde de affaire met de R.T.M, af te schrijven daar de huidige directie van de R.T.M, wel tracht te verbeteren, maar Flakkee het gelag moet betalen. De verhoogde tarieven zijn tot dekking van oude schuld en tot opbouwen van een nieuw bedrijf. Sta ons toe een brug te bouwen, die we zelf zullen betalen riep spr. uit, want met deze politiek gaat ons eiland te gronde! Dr. G. Stoel wees er op, dat de vele plannen en besprekingen geen, resultaat hadden gebracht. Hij constateerde dat de tarieven hoger waren dan waar ook, het getob met de veren onnoemelijk ve- ,1e uren wachten bracht en de bevolking maatschappelijk en geestelijk was geïso leerd. Voor het culturele leven was deze isolatie een enorme rem; economisch ge zien waren de hoge tarieven moordend voor de bevolking. De werkloosheid steeg er door, hoge prijzen van levensmiddelen zijn er het gevolg van, bedrijven boeken verliezen, wat ook fiscaal verlies voor de Staat meebrengt. Met klem drong spr. op spoed aan ver betering op de veren aan, mede omdat deze diensten niet van gevaar zijn ont bloot. Alle boten zijn minstens 40 jaar oud, dikwijls zijn er defecten, inciden ten zijn er meer dan een regelmatige overgang. Spr. vroeg Z.Ex. wat gevraagd werd niet in de dossiers op te bergen, maar de arbeidzame bevolking daadwerkelijk te helpen. Hij drong aan op een nieuwe veerboot, waar minstens 30 auto's mee zouden kunnen worden vervoerd en her bouw van ,,De Stad Zierikzee" en be sloot met het gezegde zich niet te laten ophangen aan de R.T.M., of de R.T.M, dermate te subsidieren, dat dit aan een vlotte en niet dure veerdienst ten goede zou komen. De heer H. van Heest beklemtoonde dat Flakkee moest vasthouden, dat er een brug kwam, waarbij echter de rege ring moest meewerken. Ook hij schetste de lange wachttijden voor vracht- en luxe auto's en vroeg, of er, in Neder land geen opstand zou uitbreken, wan neer men aan de stations telkens 4 uur op een trein zou moeten wachten. Er wordtvan regeringszijde gelan ceerd aldus spr., wanneer de Stad Zie rikzee wordt verbouwd, dat we dan weer voor 10 jaar gedekt zijn. Daarvoor wordt garantie gevraagd, die we wel willen geven, maar alleen omdat we moeten. We zijn een drenkeling zei spr., en moeten ieder houvast aangrijpen. De Spoorwegen hebben slechte lijnen maar ook enkele die goud opbrengen. Zo'n lijn heeft de R.T.M, niet, en nu moeten wij hen helpen door de hoge ta rieven. Spr. hoopte dat het bezoek van de Minister zou leiden tot een radicale oplossing. De heer P. D. Sieling gaf gezien de tijd, zijn beschouwing in telegramstijl. Hij bracht een stuk geschiedenis naar voren, waarin uitkwam wat al niet ge daan was tot verbetering en ook om te komen tot een vaste oeververbinding. Wijlen dhr Ulbo Mijs had hier in 1936 reeds pogingen voor in 't werk gesteld. Spr. wees op de noodzaak van een brug en drukte zijn spijt uit.^dat de pogingen na de corlog vWaren gefaald. De bouw kosten oorspronkelijk geraamd op 10 millioen waren inmiddels veel hoger ge worden. Spreker wees op de ongelooflijk gro te economische voordelen die een brug zou brengen, schetste hoe op dit eiland méér landbouwproducten werden ge teeld dan in de heel de provincie Utrecht met een vervoer zo slecht, als nergens ter wereld werd gevonden. Hij wees er op, dat op het eiland Tholen (waar in 25 jaar 3 bruggen werden gebouwd) en in de Hoekse Waard niet meer behoefte was aan een brug dan hier. Misleidend was, dat Flakkee met de voorgestelde verbetering voor 10 jaar geholpen zou zijn. Bij een overzet van 80.000 auto's was men met een boot, die 6 auto's méér zal kunnen vervoeren niet uit de brand. Ook deze spr. wees op de werkloosheid als gevolg van de geïsoleerde ligging. In het jaarverslag 1951 van het Arb. Bu reau Dordrecht wordt GoereeOver- flakkee in een adem genoemd met Z.O. Drenthe, omdat hier een, permanent overschot van arbeiders is. De suggestie die gedaan wordt dat de bouw van de brug moet uitgesteld voor het vijf-eilanden-plan achtte spr. een dooddoener, daar is een eeuw mee ge moeid en 'daarmee worden wij met een kluitje in 't riet gestuurd. Spoedige totstandkoming van een vaste oeverver binding daarmee wordt Flakkee gered. Spreker noemde 8.veergeld voor een auto en het dubbele voor grotere vrachtwagens een schande voor de pro vincie! Volgens berekeningen voorko mend in het soc. econ. rapport van het E.T.I., zou met eenzelfde bedrag van de veergelden, rente en aflossing voor ■de vaste oeververbiding kunnen worden betaald en in 50 jaar afschrijving plaats hebben. Het lijkt alles kostbaar zei spr. maar in werkelijkheid is het simpel. Flakkee is bereid de bouw zelf ter hand te nemen en spr. vroeg Z.Ex. te bevor deren dat daartoe concessie werd ver- leenö en deze nog vóór de verkiezing te verstrekken. Ir Wittenlberg, lid van Ged. Staten zeide niet door het college gemachtigd te zijn, maar gaf wel zijn eigen stand punt weer. In het Prov. Bestuur is wel 'de mening dat er a.o. van verkeer en vervoer hier een achterstand is met an dere delen van het land, wat alleen in gehaald kan worden door een brug. Spr's persoonlijke mening was, dat de Provin cie een deel van de kosten zou dragen maar niet in die mate als door sommige sprekers was naar voer» gebracht. Met de brug is men er alleen niet, daar zit wegenbouw aan vast zei spr., een brug over het Spui enz. Spr.'s mening en die van andere leden was, dat tussenpha- se's hulpmiddelen waren en een brug de enige oplossing was. De tussentijdse maatregelen) zouden niet al te duur moeten zijn, omdat dit toch maar halve maatregelen waren. Namens de Hamer v. Koophaoidel en fabrieken te Dordrecht voerde nog het woord de heer Jas, voorz. van de Kamer die zeide dat geen probleem zo zeer de aandacht had van de Kamer, dan het vervoersprobleem van en naar Flakkee. Het verheugde hem dat hij de Overheid de gedachte baan breekt, dat het niet alleen economisch, maar ook moreel on verantwoord wordt daar de mentaliteit van de bevolking ernstig begint te lijden eni een spoedige bevrijding uit het iso lement noodzakelijk was. Het was hem tevens een voldoening, dat Z.Ex. de ern stige verkeersstoring aan de rolbrug over het Voornse kanaal, persoonlijk had bezien. Dank van Minister Wemmers Minister IWemxners dankte de spre kers voor de wijze, waarop de verschil lende sprekers, de situatie hadden be licht. Aan duidelijkheid liet het niet te wensen over. Spr. zeide de brug niet in zijn zak te hebben, anders zou hij hem dadelijk present doen. Uit het gehoorde vond Z.E.x. het sym pathiek dat men de totstandkoming van een vaste oeververbiding zelf ter hand wilde nemen met als bijdrage van het Rijk wat wordt bespaarid op werklozen uitkering. Z.Ex. achtte het wenselijk dat op korte termijn een omlijnd voorstel van de Flakk. Gemeenschap zou worden ingezonden, wat in nadere studie zou worden genomen. Oorspronkelijk waren er andere bedoelingen, meer in het ka der van het verziltingsvraagstuk, nu echter het accent is verlegd en het brug- vraagstuk in redelijke vorm wordt op gediend, was Z.Ex. bereid met zijn staf van deskundigen, het in deze geest te bezien. Wat betrof de verbindingen zoals ze zijn is Rijk eni Provincie bereid tot di recte verbeteringen inzake de verbou wing Stad Zierikzee en wordt antwoord verwacht van de localiteit inzake de bij drage in 'de garantie-stelling. Inzake de tarieven, zouden deze wan neer de vaste oeververbinding tot stand kwam een aflopend karakter hebben. Z.Ex. was wel getroffen door de abomi nabel hoge bedragen van het vervoer. Alleen Texel had ook dergelijke hoge tarieven. Z.Ex. noemde het resultaat van de dag uitermate nuttig en zeide, dat het geen dossierwerk' zou worden, maar stof had opgeleverd voor rustige bezin ning tot herziening. Na een hartelijk dankwoord van de voorz. Burg. Rijnders, die de indruk had gekregen, dat Z.Ex. met zijn deskundi gen het Flakkeese vraagstuk niet zou- HERKINGBN" Moederoursius. Vanwege de Zuidhol landse vereniging „het Groene Kruis", afd. Herkingen, zal een Moedercursus worden georganiseerd, welke zal aan vangen op Woensdag, 21 Mei a.s. des avonds om 7 uur in het gemeentelokaal. De cursus zal in 8 lessen worden gege ven door Zr Stehouwer, zuster in alge mene dienst van het Hoofdbestuur van het Groene Kruis te Rotterdam. Be langstellenden, die de leeftijd van 18 jaar moeten hebben bereikt, kunnen zich voor deze cursus opgeven bij de wijkver- pleegster Zr. Vervelde, alhier. I Burg. Stand. Geboren: Maria Petro- nella, dochter van B. N. de Jongh en J. M. de Koning. Ondertrouwd: J. C. Lugthart, 34 jaar chauffeur te Dirksland en M. C. Struijk, 32 jaar, zonder beroep te Herkingen. Vertrokken: Ds. L. A. Klootwijk en gezin naar Raamsdonk. OTIDDORP B. en W. van Ouddorp Z.H. brengen ter openbare kennis, dat Gedeputeerde Staten in de provincie Zuid-Holland bij besluit van 25 Maart 1952 G.S. no. 142 hebben vastgesteld de Ie wijziging van de legger der wegen ingevolge de we- genwet. De wijziging van de legger wordt op 29 April 1952 op de gemeentesecretarie nedergelegd en blijft daar voor een ieder ter inzage. Uiterlijk tot op de dertigste dag na genoemd tijdstip van het ter inzage leg gen staat aan ieder belanghebbende te gen de vaststelling van de wijziging van de legger beroep op H.M. de Koningin open. NIEUWE TONGE Burg. Stand. Geboren: Cornells Leen- dert, zoon van P. Verkerke en P. M. v. Heemst; Maatje, dochter van C. Tijl en N. de Jong. Gehuwd: Izaak van Zielst, 21 jaar en Wilhelmina Pieternella Huizer, 23 jaar; Jacob Grootenboer, 30 jaar en Leutje Slinger, 24 jaar. Overleöien: Maria Cornelia van Slie- drecht, 61 jaar, echtgenote van H. Kie vit. Door gas bedwelmifl. Zaterdagmor gen werd de vrouw van H. Rozenheek en diens zoon Adrianus in bewustelozen toestand op bed in hun woning aange troffen. Een gehuwde dochter van de familie, die om plm. 6 uur in de och tend zich naar de ouderlijke woning be gaf kreeg geen amtwoord. Bij het bin nen dringen van de woning stroomde een sterke gaslucht haar tegemoet. Het bleek 'dat een scheur was ontstaan in de gasslang waardoor dit vrij in huis kon stromen met boven vermeld nood lottig gevolg. De ontboden arts die on middellijk zuurstof toepaste achtte over brenging naar het ziekenhuis noodzake lijk, waar beide slachtoffers in de loop van de dag weer tot bewustzijn geko men zijn. De heer Rozenbeek zelf was juist een nacht afwezig. Benoeming oiiderUnig. Tussen 10 en 5 Mei kunnen bij de kerkeraad der Ned. Herv. Kerk lijsten ingediend worden met candidaten voor een ouderling, zulks in de plaats van Anth. Verolme Janz. Herdenikinigsavond. Een stille stoet van mannen en vrouwen vertegenwoor digde diverse organisaties en verenigin gen schreed door Nieuwe Tonge om een posthume hulde te brengen aan het graf van 'de gevallen verzetssrijder J. A. Ver olme. Als somber klokgelui zich deed horen verzamelden velen zich aan Ring en Voorstraat om dan eerbiedig 2 minu ten stilte in acht te nemen. Deze stilte deed velen in gedachten verzinken en roept herinneringen wakker aan vervlo gen leed. Nadat ons volkslied en enke le andere stukken van de toren geblazen zijn, kwamen vele tesameni in het kerk gebouw waar Ds Goedhart van Middel- harnis de herdenkingsrede uitsprak. Aanbesteding. 2. Mei werd aanbe steed de bouw van een 20-tal woningen welke gebouwd zullen worden aan de Burgemeester Sterkstraat. Officiële cij fers werden niet bekend gemaakt. Wij vernemen dat deze aanmerkelijk hoger lager dan de begroting was. De jaarlijkse stierenkeuring zal wor den gehouden op 10 Mei a.s. Heden Dinsdag 6 Mei des sav. 7 uur komt de raad der gemeente in openba re vergadering bijeen. Agenda: 1. Opening. 2. Notulen. 3. Ingekomen stukken. 4. Benoeming van een hoofd der Openbare Lagere School no. 2. 5. Herbenoeming 'van de beide commissies tot wering van schoolver zuim en voorziening vacature A. \W. v. d. Zee. 6. Voorstel tot intrekking van het raadsbesluit inzake garantie geld lening voor- en nazorg krankzinnigen. 7. Voorstellen tot het verlenen van een bijdrage krachtens art. 13 der Lager- Onderwijswet 1920 aan G. de Vos, M. G. Hage en D. C. van de Velde. 8. Voor stel tot het verhuren van een perceel tuingrond aan de Spuidijk aan H. de Bonte. 9. Voorstel inzake verbetering van de veerdienst Middelharnishaven- Hellevoetsluis. 10. Voorstel tot het ge zamenlijk met andere gemeemten op richten van een N.V. Flakkeese Brug. 11: Voorstel inzake subsidie Simavi. 12. Goedkeuring rekening doktershuis 1951. 13. Voorstellen tot begrotingswijziging. 14. Rondvraag. 15. Sluiting. Aanbesteding. Uitslag aanbesteding voor het bouwen van een boerdrrj voor rekening van dhr H. van Nieuwenhuij- zen aan de Oudel. 'dijk. Architecten C. Bogareds Numansdorp en H. C. de Rui ter Ooltgensplaat. Ingekomen 1 biljet van de firma Mans en Tleleman te Me- Ussant voor 104.900. Gouden hiuweiyksfeest. Zondag a.s. hoopt het echtpaar M. Stoop-J. Stoop- Mulders wonenjde Achthuizen 14 hun 50- jarige echtvereniging te herdenken. Brand. Toen de zoon van de land bouwer M. J. van Reijen met de jeep op het land aan het werk was, vloog deze plotseling in brand. Met behulp van zijn broer mocht het gelukken het vuur met emmers water te blussen, hoe wel deze reeds gedeeltelijk was uitge brand. Later is de jeep door de firma den los laten, en hoge verwachtingen van dit bezoek werden gekoesterd, werd afscheid genomen en ging het gezel schap uiteen om via het veer den Bom mel naar 's Gravenihage te vertrekken. Deze keer moet ik eerst 'h paar briefschrijvers tevreden stellen, die al enige tijd naar een antwoordje uit zit ten kijken. Misschien herinnert U zich nog, dat ik laatst eens schreef, dat men in Canada geen belasting behoefde te betalen. Dat was me door een emigrant meegedeeld, vandaar dat ik dit toen het eens te pas kwam doorgaf. Prompt komt er echter een briefje uit Canada, dat Schram de plank misgesla gen heeft. Althans verkeerd is ingelicht door de emigrant, die denkelijk nog niet goed met de Canadese belasting affai res op de hoogte was. Hij schrijft me dat in Canada de minister van financiën, mr. Abbot, even populair is als minister Lieftinck in Holland. Zelfs is de schrij ver ook werkman en verdient 2700 dol lar per jaar. Daarvan moet hij 5,55 dol lar per maand belasting betalen, wat met ingang van 1 Juli ongeveer 10 dol lar zal worden. Zolang hij onder de 2300 dollar inkomen bleef, behoefde hij niets te betalen. Kijk, dat vindt Schram al een heel ding. 2300 Dollars omgerekend te gen 3.50 in Hollands geld is een in komen van 'n dikke acht duizend gul den. Daarvan moet men in Holland als ik het wel heb (met 2 kinderen) bijna elf honderd gulden belasting betalen. Dat is niet mis. En als men in Canada 2700 dollars of 8235.in Hollands geld verdient, dan is 120 dollars of 420 gulden belasting per jaar heus niet veel! Ik wou, 'dat we er in Holland zo goed koop afkwamen. Verder deelt de Canadese schrijver mee, dat dat op alles wat men koopt drie procent zgn. „Salestax" wordt ge legd, behalve op voedsel. Nou, dan zal ik maar geen vergelijk maken met de Hollandse omzet- en weeldebelasting! Op een) gallon van 4 liter benzine be taalt men 10 cent belasting, dat is dus 2% cent per liter. Daar doet men het in Holland ook lang niet voor De schrij ver wilde maar even recht zetten dat men er niet geheel zonder belasting af komt in Canada. Wat Schram dan op zijn beurt ook weer doet. Doch overigens wilde de emigrant niet klagen, want hij vindt het er beter dan in Holland. Op belastinggebied heeft hij daar zeker ge lijk in! Zo was er nog een lezer uit Ameri ka, die me zelfs een belasting-aangifte biljet ter inzage zond. Ook deze man schreef er bij, dat het land niet zonder belastingen bestaan kan. Als men zo'n belastingaangifte leest, nou dan vraagt men daar ook het hemd van 't lijf. Maar uiteindelijk valt het totaal te be talen bedrag er mee. En daar gaat het maar om. „'t Loapt mar over 't onder ste regeltje" zeggen ze op Flakkee! Dan is daar een Flakkeese lezer, die zich beklaagt over loslopende honden, die al het gezaaide in zijn tuin vernie len. Die man is er radeloos van. Z'n slaplantjes en spinazie, z'n radijsjes en krootjes gaan er allemaal aan. Wat moet ik daar toch aan doen. Schram, schrijft hij wanhopig. Maar, beste vriend, ik ben metselaar en geen advo caat, hoor! Als ik in dergelijke dingen raad ga geven, denk ik dat ik het met meester den Hollander aan de stok krijg wegens oneerlijke concurrentie. Toch kunnen die honden lastig zijn in de tuinen, daar weet ik bij ondervinding van mee te praten! Ik zou zeggen: als U weer last van de honden hebt, waar schuw dan eerst de eigenaars. Him hon den mogen U geen overlast aandoen. Helpt dat niet, d.w.z. houdea de eigenaars de honden niet op, dan is er, „de sterke arm" oftewel de politie die U uit de penarie kan helpen. Praat U daar dan maar eens mee. Het gaat niet aan, dat andersmans honden de vruch ten van uw moeizame arbeid in enkele minuten tijds teloor doen gaan. Nu we het toch over honden hebben zal ik U daarvan nog even een aardigheidje ver tellen. Dat zat zo. Een advocaat had 'n hond, zo'n kwaje, weet je wel, met vre selijk gemeene ogen. Op een keer schoot het lelijke beest uit naar een eenvoudig mannetje, dat argeloos voorbij meneer de Eidvocaat's woning liep. De onverwachte aanval liep uit op een geweldige scheur in 's mans nog zeer behoorlijke jas. Hij dacht even na en belde toen aan bij de advocaat. „Meneer, zei hij, als er een hond 'n stuk uit iemands jas bgt, wie moet dan de schade betalen?" Na tuurlijk de eigenaar van de hond, ant woordde de rechtsgeleerde. U kunt van hem direct schadevergoeding eisen." „Zo zo, nou, meneer, dan krijg ik van U vijf en twintig gulden voor 'n nieuwe jas, ('t was nog vóór de oorlog!) want uw hond heeft zojuist, mijn jas aan flenters gebeten." Meteen toonde hij de aange richte ravage. De advocaat keek sip. „Goed, goed, je zult ze hebben, man," zei hij en liep naar z'n kantoor om 'n briefje van vijf-en-twintig. Hij hield het daarop de glunderende man voor, die gretig z'n hand uitstak om het kapi taal in ontvangst te nemen. „Nee, wacht even, zei de advocaat, we zijn er nog niet. Ik krijg van U vijf en twintig gul den voor het door mij als advocaat ver strekte advies, dus zijn we juist quitte, niet? Doodbedaard stopte hij het bank papiertje weer in z'n portefeuille. Wat het mannetje toen zei, durf ik hier niet neer te schrijven, maar hij kon zonder één cent naar huis! Wie pleit om een koe, geeft er één toe! SCHRAMMETJE. P.s. Een Ouddorpse lezer, die slechts zijn initialen (de beginletters van zijn naam) onder een brief aan Schram schreef, verzoek ik vriendelijk mij nog eens een en ander mee te delen over de braak liggende polder en de in aanbouw zijn de watergemalen. Dan kom ik daarop nog wel eens terug. Schr. van Nieuwaa.l naar de garage gesleept, om na te gaan of reparatie nog mogelijk was. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Ongieval. Het 3-jarig zoontje van dhr IJ. Neels had het ongeluk al spelender wijze te vallen, waardoor het juist op zijn neus terecht kwam, en deze ernstig bezeerde. Dr Kramers verleende genees kundige hulp. Geslaagd. Bij het te Utrecht gehou den examen voor het 2e gedeelte belas tingconsulent/accountant slaagden onze dorpsgenoten de heren F. S. Birkhoff en H. Pieterse. Verkodit. Mevr. Wed. J. Kosten te Veldhoven (N.-Br.) heeft een drietal huizen aan de Voorstraat, Kaai, en Nrd. Achterweg onderhands verkocht aan 'dhr L. Hotting Ezn. Het Bestuur der Woningbouwvereen. te Ooltgensplaat richtte zich met het volgende schrijven tot de inwoners. Geachte ingezetenen, In onze vorige circulaire, welke huis- aan huis is bezorgd en ook in de streek- bladen woordelijk is opgenomen, hebben wij U opgewekt deel te nemen aan de 3 Nationale woningbouwlenirigen. Voor de -^^ - 25 jarige obligatiele ning en voor de 0/5/10% - 22 jarige obligatielening is de termijn van deel neming reeds gesloten. Voor de rente- spaarbrieven staat de gelegenheid tot aankoop nog open tot 1 Juni a.s., de bevoegdheid is voorbehouden deze da tum te wijzigen. Voor de beide eerstgenoemde leningen is in totaal ingeschreven) met voorkeur voor de gemeente Ooltgensplaat 11.300 Aan de ene zijde is het verheugend, dat voor dat bedrag reeds EEN woning kan worden gebouwd, doch ons streefgetal is minstens 8 woningen. Wij doen bij deze nogmaals een beroep op uwc medewerking tot het sTagen van de rentespaarbriefactie. Het is niet al leen een goede geldbelegging, maar vooral wordt er een groot gemeentebe lang mede gediend, nl. de leniging van de nog steeds onrustbarend grote wo ningnood). De deelname aan de 2 eerste leningen is zeer prijzenswaardig van de onbeken de inschrijvers, en dient een stimulans te zijn om de 39 lening volkomen te doen slagen. Vrijwel ieder is in staat voor een klei ner of groter bedrag een rentespaar- brief te nemen en burgerzin te tonen, zonder dat het bedrag hiervan bekend behoeft te worden. Het enige wat U te doen hebt, is, dat U, hetzij: a. naar een postkantoor, b. naar de kassier van de Boeren leenbank, c. naar de commissionnair in effec ten, de heer W. Voogd gaat en daar op geeft voor welk bedrag U met voorkeur voor de gemeente Ooltgensplaat in schrijft. Bouwt allen mee, gij door uw geld en de bouwvakarbeider met hun, arbeid, opdat de ENE woning mag uitgroeien tot een complex. Dan zullen alle Pla tenaars met een variant op een gezegde van Jan Pietersz. Coeni uitroepen: ,,Ziet, wat goede burgerzin vermag." Het Bestuur van de Woning bouwvereniging „Beter Wonen" te Ooltgensplaat. Het Comité ter aanbeveling: P. W. Hordijk, Burgemeester; A. Waling Ie Wethouder; A. de Vos Johz. 2e Wethou der; K. Korteweg, Gem. secretaris; Ds J. van Drenth, Ned. Herv. Predikant; Ds A. C. Scherpenisse Geref. Predikant; Past. G. H. Dessing, Past. Achthuizen; J. Neijenhuis, Godsdienstonderw.; H. Hofstee, Hoofd O.L.S. I.; P. J. van Wil- legen. Hoofd Bijz. School; A. W. v. d. Zee, Hoofd O.L.S'. II; G. A. de Smet, Hoofd St. Jozefsch; Commissarissen Woningbouwvereen. Beter Wonen." STAD AAN 'T HARINGVLIET Donderdag 8 Mei a.s. hoopt des sav. 6.30 uur voor de Geref. Gemeente alhier voor te gaan Ds J. B. Bel. CENTRALE VEILING MIDDELHABNIS Veiling van Vrijdag 3 Mei 1953 Bloemkool A 50.67.Bloemkool B 37.49.—; Bloemkool C 30.— 36.Bloemkool D 21.Spinazie 15.—25.—Radijs 9.—11.—Poste lein 25.-26.—; Rabarber 15.-16.—. Nadat een korte rouwdienst was ge houden in het Groene Kerkje is Woens dag op de begraafplaats bij dit kerkje te Oegstgeest prof. dr H. A. Kramers ten grave gedragen. In het kerkgebouw heeft prof. dr H. B, G. Casimir de overleden hoogleraar herdacht als een groot en begaafd Ne derlander en geleerde, waarna prof. dr P. A. H. de Boer een herdenkingswoord heeft gesproken naar aanleiding van Deut. 34 vers 16a. Zeer vele hoogleraren en oud-hoog- leraren van de R.U. te Leiden hebben de begrafenis bijgewoond en de belang stelling was zo groot, dat velen geen plaats meer in het kerkgebouw konden krijgen. Onder de belangstellenden be vond zich o.a. dr J. E. baron de Vos van Steenwijk, president-curator der Leidse universiteit. ------O------ VEKVOEB VAN VARKENS BEPERKT Maatregelen tot voorkoming van uitbreiding ivian de vaitenspest De Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft ter voorko ming van de uitbreiding van de varkens pest het vervoer van varkens aan be perkende bepalingen onderworpen. Ons land wordt daartoe in drie gebieden ver deeld, t.w. een westelijk gebied, begrensd door de Noordzee ten zuiden van het Noordzeekanaal, het Noordzeekanaal, de zuidelijke en oostelijke oevers van het IJsselmeer, de IJssel, de Rijn stroomaf waarts, de Lek, het Zederikkanaal, de Nieuwe Merwede, het HoUandsoh Diep, Volkerak, Krammer en de Grevelingen; een noordellgk en ootstel^k gebied, be grensd door de Noordzee ten Noorden van het Noordzeekanaal, het Noordzee kanaal, de zuidelijke en oostelijke oevers van het IJsselmeer, de IJssel, de Rijn stroomopwaarts en de grens met Duits land naar het oosten en noorden; een auidelk gebied, dat de rest van Neder land omvat. Het is verboden varkens uit een van deze gebieden te vervoeren naar eeni an der gebied. Dit verbod geldt niet ten aanzien van varkens met een levend ge wicht van tenminste 75 kilogram, voor zover zij in het gebied, waarheen het vervoer plaats heeft, rechtstreeks naar een slachterij worden vervoerd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 3