Nalezing over het bezoek van de Minister van
Verkeer en Waterstaat aan ons eiland
Flakk
Plaatselijk Nieuws
Schrammetji
De conferentie met „De
Gemeenschap
eese
Minister Wemmers werd
voorgelicht
veelzijdig
OOLTGENSPLAAT
schrift]
Begrafenis Prof. Kramers
joensAag 7 Mei 19.52
„EILANDEN-NÏEUWS"
Blz. 3
Het bezoek van Z.Ex. de minister van Verkeer en Waterstaat ligt weer ach
ter de rug. iWij hebben in ons Vrijdagnummer nog een volledig verslag kun
nen geven van dit hoge bezoek; en daarbij aangestipt, dat het hoge gezelschap
in de middaguren op het raadhuis heeft geconfereerd, waarbij „De Flakkeese
Gemeenschap de gastvrouwe was. Uiteraard was dit een interne conferentie,
waarbij wij echter als pers informatief werden toegelaten. Van de zijde van
Flakkee werd er t.o. van de onhoudbare verkeers-situatie van en naar Flakkee
niet veel nieuws gezegd; het was een herhaling van hetgeen uit de vele ver
gaderingen hierover in ons blad naar voren is gekomen en wat wij er redactio
neel over hebben gelanceerd. Waar het echter een publieke zaak is, waarbij
wij als eilandbewoners allen het grootste belang hebben, is het misschien toch
dienstig een kort resumé te geven van het besprokene.
Burgemeester D. Renders, als voorz.
an de Flakk. Gemeenschap heette Z.Ex.
e Minister en zijn hoge adviseurs wel-
;om en sprak zijn blijdschap uit, dat de
(linister (die voor de eerste keer ons
•eisoleerde eiland bezocht), persoonlijk
Ie situatie van de verbindingen van en
aar het vasteland was komen bezien.
Spr. gaf een overzicht, hoe de arbeid-
ame bevolking op velerlei gebied door
iet isolement op zichzelf is aangewe-
len. Vijf en veertig jaar geleden deed
R.T.M. zijn intrede en werd de tram
loor de bevolking met gejuich inge-
;aald, waarbij de R.T.M, van het Rijk
leuwigdurende concessie kreeg. Intus-
en is de ontwikkelingsgang zo gewor-
len, dat er een enorme toename van
rerkeer is gekomen waarbij echter het
lerkeersapparaat hetzelfde is gebleven.
)e verkeersbehoefte is geregeld naar
iet verkeers-apparaat en niet het ver-
[eersapparaat naar de verkeersbehoefte.
ipr. vergeleek dit met het verhaal van
ie kleine jongen die een fietsje kreeg
in nu groot geworden nog op datzelfde
ietsje moet blijven rijden en daarmee
iijn brood moet verdienen!
Ook schetste spr. de verkeerde voor
telling die gegeven wordt, dat de ge-
niddelde bezetting van de boten niet
leer is dan 3% auto per vaart. Spr.
vees op de verkeersstoppen en de lan-
;e wachttijden, plus de hoge tarieven,
aarbij men er niet toe komt, om eens
iven heen en weer met de auto naar de
iverzijde te gaan, maar meest 's mor-
ens vertrekt en 's avonds weerkeert.
it verbazend moeilijke verkeersgebied
;an moeilijk door een particuliere maat-
ichappij, die primair is ingesteld om een
iluitende exploitatie-rekening te ver-
rijgen, worden geëxploijteerd. Spr. vroeg
i.Ex. met ernst de zaken van Flakkee
:e bezien, die een geweldige spanning
rengen in hun belangen. Er zijn ver-
'oerders, die 10 20.000 gulden ver-
'oerskosten hebben per jaar, alle goe-
[deren, ook voor de consumptie zijn be
last met een extra bedrag, dat door tikt
;ot in de armste gezinnen.
Spr. zeide dat de localiteit erg blij
as met de plannen die er zijn (o.m.
ie verbouwing van de Stad Zierikzee)
[om tot verbetering te komen. ledere
verbetering wordt toegejuicht, ook de
'verbetering aan de pontons het is
[echter een druppel op een gloeiende
[plaat. De vervoersbehoefte is veel en
[veel groter dan thans het verkeer is,
[met de verbouwing van de Stad Zie-
irikzee blijft de grote spanning tussen
Verkeersbehoeften en verkeers-apparaat.
Geheel uit de impasse komt de bevol
king slechts door een brug, door af-
damming, m.a.w. een vaste oeverver
binding. Komt de brug er niét, zijn tij
delijke verbeteringen welkom. Niet al
leeen is dan verbouwing nodig maar zé
ker een nieuwe boot, die naar spr. in
zicht ook na een vaste oeververbinding
elders zal bruikbaar blijven. Een zoda
nige veerdienst vroeg spr. Z.Ex. te hel
pen bevorderen, tot er een definitieve
beslissing komt.
Flakkee heeft al te veel het gevoel
dat er té veel gestudeerd wordt, zon
der dat plannen werkelijkheid worden
en men uit de impasse geraakt. Spr.
wees hierbij op 'de commissie van Rij-
ckevorssel, van Boeyen enz., waarvan
het resultaat nihil was.
In 1946 bezocht de minister presi
dent, prof. Beel het eiland en deed de
toezegging, dat er een Prov. commissie
zou worden ingesteld, ter bestudering
vaste oeververbinding en hoewel er hoop
was, is tot heden de situatie dezelfde ge
bleven.
Spreker wees er op, dat dit op de
duur tot verarming der bevolking zou
lijden; dat er momenteel 1150 werklo
zen zijn, wat ongetwijfeld door een blij
vend isolement zou toenemen. In het
rapport van het E.T.I. is daar ook op
gewezen. Plaatselijk zijn er te Middel-
hamis plannen voor aanleg nieuwe ha
ven en industrie-terrein, waarbij 750
personen werk zouden kunnen vinden^
wat echter staat of valt met een vaste
oeververbinding. Van het huidige ver
keers-apparaat had spr. geen verwach
ting, een radicale oplossing was nood
zakelijk. Spr. sprak zich vrij uit en zei
de, dat het onverantwoordelijk was om
een welvarend gebied als dit, niet ver
der te helpen. Spr. verkapitaliseerde,
wat het Rijk de steun aan de werklozen
van ons eiland kostte, wat omgerekend
een grote steun voor een vaste oever
verbinding zou kunnen zijn. Spr. ver
wachtte daarvoor niet het volle pond
van het Rijk; de localiteit zou 1/3 kun
nen opbrengen en spr. bevroedde dat
de Provincie bereid zou zijn eveneens
nijpende vraagstuk met zijn adviseurs
1/3 bij te dragen. Spr. vroeg Z.Ex. het
ernstig te bezien en een, beslissing te ge
ven, om dat Flakkee radicaal uit de im
passe zou komen.
De heer A. A. Mös wees Z.Ex. op de
stiefmoederlijke bedeling die Flakkee
to, van steun bij het verkeer door het
Rijk ten deel viel. Spr. had zo de idee
dat het een kwestie was van gewestelijke
indeling; behoorde Flakkee bij Zeeland,
zou het mogelijk anders zijn. Spr. had
zitting gehad in de door de voorz. aan
gehaalde commissie, noch de comm.
Rijckevorssel, noch die van van Boeyen
Ijracht resultaat. De dienst op Brabant
«n den Bommel-Numansdorp ontstond
door particulier initiatief.
Direct na de oorlog was er hoop, dat
er een brug zou komen minister-pres.
Beel stelde zich voor, dat 2 Mei 1952 de
vaste oeververbinding zou worden in
gebruik genomen! (Merkwaardig, dat
juist dezelfde dag van regerings-zijde
de hopelozer geworden verkeerssituatie
werd bezien! Red.)
Spr. refereerde aan het Provinciaal
schrijven, dat bij de gemeenten was bin
nengekomen, dat er in de 1ste 10 jaar
van een brug sprake kon zijn voor
ziening was dus intussen zeer nodig.
De localiteit is gevraagd 1/3 garantie
in de herbouw van een boot; hij meende
dat die zou worden gegeven, maar dan
slechts als een beau geste t.o. de Over
heid. Een tweede boot, type Grevelingen,
achtte spr. noodzakelijk. Spr. wees ook
nog op de mogelijkheid van een kortere
verbinding op de Hoornse hoofden en
besloot met te zeggen, dat heel Flak
kee zou juichen, wanneer deugdelijke
verbindingen zouden worden tot stand
gebracht.
Burgemeester A. D. van ï>ük hield
ook een kort betoog, waarin hij er op
wees, dat de werkloosheid een gevolg
was van de slechte verbindingen met
de vaste wal. Flakkee alleen vraagt V2
millioen overbruggingssteun per jaar,
tewerkstelling aan de de overkant is
door de lange duur van de reis uitge
sloten. Spr. constateerde de feiten van
de hoge tarieven, die een maatschappe
lijke en economische terugslag brengen.
Hij waardeerde iedere verbetering, maar
stelde primair een vaste oeververbinding
en hoopte dat het beleid van de mini-
ter daarop gericht zou zijn.
Mr. li. J. den Hollander haalde de
raporten aan van het E.T.I. en Kamer
van Koophandel en schetste de verkeers
toestand als middeleeuws. Hij haalde aan
hoe destijds wijlen dhr v. Schouwen van
Oude Tonge de situatie kenmerkte, nl.
als een stad met 35000 inwoners, omge
ven door een muur, met 3 gaten, waar
enkele malen daags de bewoners wer
den in- en uitgelaten! Met de verbouw
van een boot zouden die gaten wel wat
wijder open komen, maar het bleef ge
vangenschap en het zou daarmee voor
10 jaar weer voldoende zijn!
Nergens ter wereld worden zulke ho
ge tarieven gevonden zei s^r., en het
was onnodig te zeggen, dat dit alles
bij de bevolking verbittering teweeg
brengt. Spr. wees er op, dat de weg
langs het Voornse kanaal nu ook nog B,
weg was geworden, wat voor zwaar ver
voer alle mogelijkheden uitstuit. Spre
ker raadde de affaire met de R.T.M, af
te schrijven daar de huidige directie van
de R.T.M, wel tracht te verbeteren,
maar Flakkee het gelag moet betalen.
De verhoogde tarieven zijn tot dekking
van oude schuld en tot opbouwen van
een nieuw bedrijf. Sta ons toe een brug
te bouwen, die we zelf zullen betalen
riep spr. uit, want met deze politiek
gaat ons eiland te gronde!
Dr. G. Stoel wees er op, dat de vele
plannen en besprekingen geen, resultaat
hadden gebracht. Hij constateerde dat
de tarieven hoger waren dan waar ook,
het getob met de veren onnoemelijk ve-
,1e uren wachten bracht en de bevolking
maatschappelijk en geestelijk was geïso
leerd. Voor het culturele leven was deze
isolatie een enorme rem; economisch ge
zien waren de hoge tarieven moordend
voor de bevolking. De werkloosheid steeg
er door, hoge prijzen van levensmiddelen
zijn er het gevolg van, bedrijven boeken
verliezen, wat ook fiscaal verlies voor
de Staat meebrengt.
Met klem drong spr. op spoed aan ver
betering op de veren aan, mede omdat
deze diensten niet van gevaar zijn ont
bloot. Alle boten zijn minstens 40 jaar
oud, dikwijls zijn er defecten, inciden
ten zijn er meer dan een regelmatige
overgang.
Spr. vroeg Z.Ex. wat gevraagd werd
niet in de dossiers op te bergen, maar
de arbeidzame bevolking daadwerkelijk
te helpen. Hij drong aan op een nieuwe
veerboot, waar minstens 30 auto's mee
zouden kunnen worden vervoerd en her
bouw van ,,De Stad Zierikzee" en be
sloot met het gezegde zich niet te laten
ophangen aan de R.T.M., of de R.T.M,
dermate te subsidieren, dat dit aan een
vlotte en niet dure veerdienst ten goede
zou komen.
De heer H. van Heest beklemtoonde
dat Flakkee moest vasthouden, dat er
een brug kwam, waarbij echter de rege
ring moest meewerken. Ook hij schetste
de lange wachttijden voor vracht- en
luxe auto's en vroeg, of er, in Neder
land geen opstand zou uitbreken, wan
neer men aan de stations telkens 4 uur
op een trein zou moeten wachten.
Er wordtvan regeringszijde gelan
ceerd aldus spr., wanneer de Stad Zie
rikzee wordt verbouwd, dat we dan
weer voor 10 jaar gedekt zijn. Daarvoor
wordt garantie gevraagd, die we wel
willen geven, maar alleen omdat we
moeten. We zijn een drenkeling zei spr.,
en moeten ieder houvast aangrijpen.
De Spoorwegen hebben slechte lijnen
maar ook enkele die goud opbrengen.
Zo'n lijn heeft de R.T.M, niet, en nu
moeten wij hen helpen door de hoge ta
rieven. Spr. hoopte dat het bezoek van
de Minister zou leiden tot een radicale
oplossing.
De heer P. D. Sieling gaf gezien de
tijd, zijn beschouwing in telegramstijl.
Hij bracht een stuk geschiedenis naar
voren, waarin uitkwam wat al niet ge
daan was tot verbetering en ook om te
komen tot een vaste oeververbinding.
Wijlen dhr Ulbo Mijs had hier in 1936
reeds pogingen voor in 't werk gesteld.
Spr. wees op de noodzaak van een brug
en drukte zijn spijt uit.^dat de pogingen
na de corlog vWaren gefaald. De bouw
kosten oorspronkelijk geraamd op 10
millioen waren inmiddels veel hoger ge
worden.
Spreker wees op de ongelooflijk gro
te economische voordelen die een brug
zou brengen, schetste hoe op dit eiland
méér landbouwproducten werden ge
teeld dan in de heel de provincie Utrecht
met een vervoer zo slecht, als nergens
ter wereld werd gevonden. Hij wees er
op, dat op het eiland Tholen (waar in
25 jaar 3 bruggen werden gebouwd) en
in de Hoekse Waard niet meer behoefte
was aan een brug dan hier. Misleidend
was, dat Flakkee met de voorgestelde
verbetering voor 10 jaar geholpen zou
zijn. Bij een overzet van 80.000 auto's
was men met een boot, die 6 auto's méér
zal kunnen vervoeren niet uit de brand.
Ook deze spr. wees op de werkloosheid
als gevolg van de geïsoleerde ligging. In
het jaarverslag 1951 van het Arb. Bu
reau Dordrecht wordt GoereeOver-
flakkee in een adem genoemd met Z.O.
Drenthe, omdat hier een, permanent
overschot van arbeiders is.
De suggestie die gedaan wordt dat de
bouw van de brug moet uitgesteld voor
het vijf-eilanden-plan achtte spr. een
dooddoener, daar is een eeuw mee ge
moeid en 'daarmee worden wij met een
kluitje in 't riet gestuurd. Spoedige
totstandkoming van een vaste oeverver
binding daarmee wordt Flakkee gered.
Spreker noemde 8.veergeld voor
een auto en het dubbele voor grotere
vrachtwagens een schande voor de pro
vincie! Volgens berekeningen voorko
mend in het soc. econ. rapport van het
E.T.I., zou met eenzelfde bedrag van
de veergelden, rente en aflossing voor
■de vaste oeververbiding kunnen worden
betaald en in 50 jaar afschrijving plaats
hebben. Het lijkt alles kostbaar zei spr.
maar in werkelijkheid is het simpel.
Flakkee is bereid de bouw zelf ter hand
te nemen en spr. vroeg Z.Ex. te bevor
deren dat daartoe concessie werd ver-
leenö en deze nog vóór de verkiezing te
verstrekken.
Ir Wittenlberg, lid van Ged. Staten
zeide niet door het college gemachtigd
te zijn, maar gaf wel zijn eigen stand
punt weer. In het Prov. Bestuur is wel
'de mening dat er a.o. van verkeer en
vervoer hier een achterstand is met an
dere delen van het land, wat alleen in
gehaald kan worden door een brug. Spr's
persoonlijke mening was, dat de Provin
cie een deel van de kosten zou dragen
maar niet in die mate als door sommige
sprekers was naar voer» gebracht. Met
de brug is men er alleen niet, daar zit
wegenbouw aan vast zei spr., een brug
over het Spui enz. Spr.'s mening en die
van andere leden was, dat tussenpha-
se's hulpmiddelen waren en een brug
de enige oplossing was. De tussentijdse
maatregelen) zouden niet al te duur
moeten zijn, omdat dit toch maar halve
maatregelen waren.
Namens de Hamer v. Koophaoidel en
fabrieken te Dordrecht voerde nog het
woord de heer Jas, voorz. van de Kamer
die zeide dat geen probleem zo zeer de
aandacht had van de Kamer, dan het
vervoersprobleem van en naar Flakkee.
Het verheugde hem dat hij de Overheid
de gedachte baan breekt, dat het niet
alleen economisch, maar ook moreel on
verantwoord wordt daar de mentaliteit
van de bevolking ernstig begint te lijden
eni een spoedige bevrijding uit het iso
lement noodzakelijk was. Het was hem
tevens een voldoening, dat Z.Ex. de ern
stige verkeersstoring aan de rolbrug
over het Voornse kanaal, persoonlijk had
bezien.
Dank van Minister Wemmers
Minister IWemxners dankte de spre
kers voor de wijze, waarop de verschil
lende sprekers, de situatie hadden be
licht. Aan duidelijkheid liet het niet te
wensen over. Spr. zeide de brug niet
in zijn zak te hebben, anders zou hij hem
dadelijk present doen.
Uit het gehoorde vond Z.E.x. het sym
pathiek dat men de totstandkoming van
een vaste oeververbiding zelf ter hand
wilde nemen met als bijdrage van het
Rijk wat wordt bespaarid op werklozen
uitkering. Z.Ex. achtte het wenselijk dat
op korte termijn een omlijnd voorstel
van de Flakk. Gemeenschap zou worden
ingezonden, wat in nadere studie zou
worden genomen. Oorspronkelijk waren
er andere bedoelingen, meer in het ka
der van het verziltingsvraagstuk, nu
echter het accent is verlegd en het brug-
vraagstuk in redelijke vorm wordt op
gediend, was Z.Ex. bereid met zijn staf
van deskundigen, het in deze geest te
bezien.
Wat betrof de verbindingen zoals ze
zijn is Rijk eni Provincie bereid tot di
recte verbeteringen inzake de verbou
wing Stad Zierikzee en wordt antwoord
verwacht van de localiteit inzake de bij
drage in 'de garantie-stelling.
Inzake de tarieven, zouden deze wan
neer de vaste oeververbinding tot stand
kwam een aflopend karakter hebben.
Z.Ex. was wel getroffen door de abomi
nabel hoge bedragen van het vervoer.
Alleen Texel had ook dergelijke hoge
tarieven. Z.Ex. noemde het resultaat van
de dag uitermate nuttig en zeide, dat
het geen dossierwerk' zou worden, maar
stof had opgeleverd voor rustige bezin
ning tot herziening.
Na een hartelijk dankwoord van de
voorz. Burg. Rijnders, die de indruk had
gekregen, dat Z.Ex. met zijn deskundi
gen het Flakkeese vraagstuk niet zou-
HERKINGBN"
Moederoursius. Vanwege de Zuidhol
landse vereniging „het Groene Kruis",
afd. Herkingen, zal een Moedercursus
worden georganiseerd, welke zal aan
vangen op Woensdag, 21 Mei a.s. des
avonds om 7 uur in het gemeentelokaal.
De cursus zal in 8 lessen worden gege
ven door Zr Stehouwer, zuster in alge
mene dienst van het Hoofdbestuur van
het Groene Kruis te Rotterdam. Be
langstellenden, die de leeftijd van 18
jaar moeten hebben bereikt, kunnen zich
voor deze cursus opgeven bij de wijkver-
pleegster Zr. Vervelde, alhier.
I Burg. Stand. Geboren: Maria Petro-
nella, dochter van B. N. de Jongh en
J. M. de Koning.
Ondertrouwd: J. C. Lugthart, 34 jaar
chauffeur te Dirksland en M. C. Struijk,
32 jaar, zonder beroep te Herkingen.
Vertrokken: Ds. L. A. Klootwijk en
gezin naar Raamsdonk.
OTIDDORP
B. en W. van Ouddorp Z.H. brengen
ter openbare kennis, dat Gedeputeerde
Staten in de provincie Zuid-Holland bij
besluit van 25 Maart 1952 G.S. no. 142
hebben vastgesteld de Ie wijziging van
de legger der wegen ingevolge de we-
genwet.
De wijziging van de legger wordt op
29 April 1952 op de gemeentesecretarie
nedergelegd en blijft daar voor een ieder
ter inzage.
Uiterlijk tot op de dertigste dag na
genoemd tijdstip van het ter inzage leg
gen staat aan ieder belanghebbende te
gen de vaststelling van de wijziging van
de legger beroep op H.M. de Koningin
open.
NIEUWE TONGE
Burg. Stand. Geboren: Cornells Leen-
dert, zoon van P. Verkerke en P. M. v.
Heemst; Maatje, dochter van C. Tijl en
N. de Jong.
Gehuwd: Izaak van Zielst, 21 jaar en
Wilhelmina Pieternella Huizer, 23 jaar;
Jacob Grootenboer, 30 jaar en Leutje
Slinger, 24 jaar.
Overleöien: Maria Cornelia van Slie-
drecht, 61 jaar, echtgenote van H. Kie
vit.
Door gas bedwelmifl. Zaterdagmor
gen werd de vrouw van H. Rozenheek
en diens zoon Adrianus in bewustelozen
toestand op bed in hun woning aange
troffen. Een gehuwde dochter van de
familie, die om plm. 6 uur in de och
tend zich naar de ouderlijke woning be
gaf kreeg geen amtwoord. Bij het bin
nen dringen van de woning stroomde
een sterke gaslucht haar tegemoet. Het
bleek 'dat een scheur was ontstaan in
de gasslang waardoor dit vrij in huis
kon stromen met boven vermeld nood
lottig gevolg. De ontboden arts die on
middellijk zuurstof toepaste achtte over
brenging naar het ziekenhuis noodzake
lijk, waar beide slachtoffers in de loop
van de dag weer tot bewustzijn geko
men zijn. De heer Rozenbeek zelf was
juist een nacht afwezig.
Benoeming oiiderUnig. Tussen 10 en 5
Mei kunnen bij de kerkeraad der Ned.
Herv. Kerk lijsten ingediend worden met
candidaten voor een ouderling, zulks in
de plaats van Anth. Verolme Janz.
Herdenikinigsavond. Een stille stoet
van mannen en vrouwen vertegenwoor
digde diverse organisaties en verenigin
gen schreed door Nieuwe Tonge om een
posthume hulde te brengen aan het graf
van 'de gevallen verzetssrijder J. A. Ver
olme. Als somber klokgelui zich deed
horen verzamelden velen zich aan Ring
en Voorstraat om dan eerbiedig 2 minu
ten stilte in acht te nemen. Deze stilte
deed velen in gedachten verzinken en
roept herinneringen wakker aan vervlo
gen leed. Nadat ons volkslied en enke
le andere stukken van de toren geblazen
zijn, kwamen vele tesameni in het kerk
gebouw waar Ds Goedhart van Middel-
harnis de herdenkingsrede uitsprak.
Aanbesteding. 2. Mei werd aanbe
steed de bouw van een 20-tal woningen
welke gebouwd zullen worden aan de
Burgemeester Sterkstraat. Officiële cij
fers werden niet bekend gemaakt. Wij
vernemen dat deze aanmerkelijk hoger
lager dan de begroting was.
De jaarlijkse stierenkeuring zal wor
den gehouden op 10 Mei a.s.
Heden Dinsdag 6 Mei des sav. 7 uur
komt de raad der gemeente in openba
re vergadering bijeen.
Agenda: 1. Opening. 2. Notulen. 3.
Ingekomen stukken. 4. Benoeming van
een hoofd der Openbare Lagere School
no. 2. 5. Herbenoeming 'van de beide
commissies tot wering van schoolver
zuim en voorziening vacature A. \W. v.
d. Zee. 6. Voorstel tot intrekking van
het raadsbesluit inzake garantie geld
lening voor- en nazorg krankzinnigen.
7. Voorstellen tot het verlenen van een
bijdrage krachtens art. 13 der Lager-
Onderwijswet 1920 aan G. de Vos, M.
G. Hage en D. C. van de Velde. 8. Voor
stel tot het verhuren van een perceel
tuingrond aan de Spuidijk aan H. de
Bonte. 9. Voorstel inzake verbetering
van de veerdienst Middelharnishaven-
Hellevoetsluis. 10. Voorstel tot het ge
zamenlijk met andere gemeemten op
richten van een N.V. Flakkeese Brug.
11: Voorstel inzake subsidie Simavi. 12.
Goedkeuring rekening doktershuis 1951.
13. Voorstellen tot begrotingswijziging.
14. Rondvraag. 15. Sluiting.
Aanbesteding. Uitslag aanbesteding
voor het bouwen van een boerdrrj voor
rekening van dhr H. van Nieuwenhuij-
zen aan de Oudel. 'dijk. Architecten C.
Bogareds Numansdorp en H. C. de Rui
ter Ooltgensplaat. Ingekomen 1 biljet
van de firma Mans en Tleleman te Me-
Ussant voor 104.900.
Gouden hiuweiyksfeest. Zondag a.s.
hoopt het echtpaar M. Stoop-J. Stoop-
Mulders wonenjde Achthuizen 14 hun 50-
jarige echtvereniging te herdenken.
Brand. Toen de zoon van de land
bouwer M. J. van Reijen met de jeep
op het land aan het werk was, vloog
deze plotseling in brand. Met behulp
van zijn broer mocht het gelukken het
vuur met emmers water te blussen, hoe
wel deze reeds gedeeltelijk was uitge
brand. Later is de jeep door de firma
den los laten, en hoge verwachtingen
van dit bezoek werden gekoesterd, werd
afscheid genomen en ging het gezel
schap uiteen om via het veer den Bom
mel naar 's Gravenihage te vertrekken.
Deze keer moet ik eerst 'h paar
briefschrijvers tevreden stellen, die al
enige tijd naar een antwoordje uit zit
ten kijken. Misschien herinnert U zich
nog, dat ik laatst eens schreef, dat men
in Canada geen belasting behoefde te
betalen. Dat was me door een emigrant
meegedeeld, vandaar dat ik dit toen
het eens te pas kwam doorgaf.
Prompt komt er echter een briefje uit
Canada, dat Schram de plank misgesla
gen heeft. Althans verkeerd is ingelicht
door de emigrant, die denkelijk nog niet
goed met de Canadese belasting affai
res op de hoogte was. Hij schrijft me dat
in Canada de minister van financiën,
mr. Abbot, even populair is als minister
Lieftinck in Holland. Zelfs is de schrij
ver ook werkman en verdient 2700 dol
lar per jaar. Daarvan moet hij 5,55 dol
lar per maand belasting betalen, wat
met ingang van 1 Juli ongeveer 10 dol
lar zal worden. Zolang hij onder de 2300
dollar inkomen bleef, behoefde hij niets
te betalen. Kijk, dat vindt Schram al een
heel ding. 2300 Dollars omgerekend te
gen 3.50 in Hollands geld is een in
komen van 'n dikke acht duizend gul
den. Daarvan moet men in Holland als
ik het wel heb (met 2 kinderen) bijna
elf honderd gulden belasting betalen.
Dat is niet mis. En als men in Canada
2700 dollars of 8235.in Hollands
geld verdient, dan is 120 dollars of 420
gulden belasting per jaar heus niet veel!
Ik wou, 'dat we er in Holland zo goed
koop afkwamen.
Verder deelt de Canadese schrijver
mee, dat dat op alles wat men koopt
drie procent zgn. „Salestax" wordt ge
legd, behalve op voedsel. Nou, dan zal
ik maar geen vergelijk maken met de
Hollandse omzet- en weeldebelasting!
Op een) gallon van 4 liter benzine be
taalt men 10 cent belasting, dat is dus
2% cent per liter. Daar doet men het in
Holland ook lang niet voor De schrij
ver wilde maar even recht zetten dat
men er niet geheel zonder belasting af
komt in Canada. Wat Schram dan op
zijn beurt ook weer doet. Doch overigens
wilde de emigrant niet klagen, want hij
vindt het er beter dan in Holland. Op
belastinggebied heeft hij daar zeker ge
lijk in!
Zo was er nog een lezer uit Ameri
ka, die me zelfs een belasting-aangifte
biljet ter inzage zond. Ook deze man
schreef er bij, dat het land niet zonder
belastingen bestaan kan. Als men zo'n
belastingaangifte leest, nou dan vraagt
men daar ook het hemd van 't lijf.
Maar uiteindelijk valt het totaal te be
talen bedrag er mee. En daar gaat het
maar om. „'t Loapt mar over 't onder
ste regeltje" zeggen ze op Flakkee!
Dan is daar een Flakkeese lezer, die
zich beklaagt over loslopende honden,
die al het gezaaide in zijn tuin vernie
len. Die man is er radeloos van. Z'n
slaplantjes en spinazie, z'n radijsjes en
krootjes gaan er allemaal aan. Wat
moet ik daar toch aan doen. Schram,
schrijft hij wanhopig. Maar, beste
vriend, ik ben metselaar en geen advo
caat, hoor! Als ik in dergelijke dingen
raad ga geven, denk ik dat ik het met
meester den Hollander aan de stok
krijg wegens oneerlijke concurrentie.
Toch kunnen die honden lastig zijn in de
tuinen, daar weet ik bij ondervinding
van mee te praten! Ik zou zeggen: als
U weer last van de honden hebt, waar
schuw dan eerst de eigenaars. Him hon
den mogen U geen overlast aandoen.
Helpt dat niet, d.w.z. houdea de
eigenaars de honden niet op, dan is er,
„de sterke arm" oftewel de politie die
U uit de penarie kan helpen. Praat U
daar dan maar eens mee. Het gaat niet
aan, dat andersmans honden de vruch
ten van uw moeizame arbeid in enkele
minuten tijds teloor doen gaan. Nu we
het toch over honden hebben zal ik U
daarvan nog even een aardigheidje ver
tellen. Dat zat zo. Een advocaat had 'n
hond, zo'n kwaje, weet je wel, met vre
selijk gemeene ogen. Op een keer schoot
het lelijke beest uit naar een eenvoudig
mannetje, dat argeloos voorbij meneer de
Eidvocaat's woning liep. De onverwachte
aanval liep uit op een geweldige scheur
in 's mans nog zeer behoorlijke jas. Hij
dacht even na en belde toen aan bij de
advocaat. „Meneer, zei hij, als er een
hond 'n stuk uit iemands jas bgt, wie
moet dan de schade betalen?" Na
tuurlijk de eigenaar van de hond, ant
woordde de rechtsgeleerde. U kunt van
hem direct schadevergoeding eisen." „Zo
zo, nou, meneer, dan krijg ik van U vijf
en twintig gulden voor 'n nieuwe jas,
('t was nog vóór de oorlog!) want uw
hond heeft zojuist, mijn jas aan flenters
gebeten." Meteen toonde hij de aange
richte ravage. De advocaat keek sip.
„Goed, goed, je zult ze hebben, man,"
zei hij en liep naar z'n kantoor om 'n
briefje van vijf-en-twintig. Hij hield het
daarop de glunderende man voor, die
gretig z'n hand uitstak om het kapi
taal in ontvangst te nemen. „Nee, wacht
even, zei de advocaat, we zijn er nog
niet. Ik krijg van U vijf en twintig gul
den voor het door mij als advocaat ver
strekte advies, dus zijn we juist quitte,
niet? Doodbedaard stopte hij het bank
papiertje weer in z'n portefeuille. Wat
het mannetje toen zei, durf ik hier niet
neer te schrijven, maar hij kon zonder
één cent naar huis!
Wie pleit om een koe, geeft er één
toe!
SCHRAMMETJE.
P.s.
Een Ouddorpse lezer, die slechts zijn
initialen (de beginletters van zijn naam)
onder een brief aan Schram schreef,
verzoek ik vriendelijk mij nog eens een
en ander mee te delen over de braak
liggende polder en de in aanbouw zijn
de watergemalen. Dan kom ik daarop
nog wel eens terug.
Schr.
van Nieuwaa.l naar de garage gesleept,
om na te gaan of reparatie nog mogelijk
was. Persoonlijke ongelukken deden zich
niet voor.
Ongieval. Het 3-jarig zoontje van dhr
IJ. Neels had het ongeluk al spelender
wijze te vallen, waardoor het juist op
zijn neus terecht kwam, en deze ernstig
bezeerde. Dr Kramers verleende genees
kundige hulp.
Geslaagd. Bij het te Utrecht gehou
den examen voor het 2e gedeelte belas
tingconsulent/accountant slaagden onze
dorpsgenoten de heren F. S. Birkhoff en
H. Pieterse.
Verkodit. Mevr. Wed. J. Kosten te
Veldhoven (N.-Br.) heeft een drietal
huizen aan de Voorstraat, Kaai, en Nrd.
Achterweg onderhands verkocht aan 'dhr
L. Hotting Ezn.
Het Bestuur der Woningbouwvereen.
te Ooltgensplaat richtte zich met het
volgende schrijven tot de inwoners.
Geachte ingezetenen,
In onze vorige circulaire, welke huis-
aan huis is bezorgd en ook in de streek-
bladen woordelijk is opgenomen, hebben
wij U opgewekt deel te nemen aan de
3 Nationale woningbouwlenirigen.
Voor de -^^ - 25 jarige obligatiele
ning en voor de 0/5/10% - 22 jarige
obligatielening is de termijn van deel
neming reeds gesloten. Voor de rente-
spaarbrieven staat de gelegenheid tot
aankoop nog open tot 1 Juni a.s., de
bevoegdheid is voorbehouden deze da
tum te wijzigen.
Voor de beide eerstgenoemde leningen
is in totaal ingeschreven) met voorkeur
voor de gemeente Ooltgensplaat 11.300
Aan de ene zijde is het verheugend, dat
voor dat bedrag reeds EEN woning kan
worden gebouwd, doch ons streefgetal
is minstens 8 woningen.
Wij doen bij deze nogmaals een beroep
op uwc medewerking tot het sTagen van
de rentespaarbriefactie. Het is niet al
leen een goede geldbelegging, maar
vooral wordt er een groot gemeentebe
lang mede gediend, nl. de leniging van
de nog steeds onrustbarend grote wo
ningnood).
De deelname aan de 2 eerste leningen
is zeer prijzenswaardig van de onbeken
de inschrijvers, en dient een stimulans
te zijn om de 39 lening volkomen te doen
slagen.
Vrijwel ieder is in staat voor een klei
ner of groter bedrag een rentespaar-
brief te nemen en burgerzin te tonen,
zonder dat het bedrag hiervan bekend
behoeft te worden. Het enige wat U
te doen hebt, is, dat U, hetzij:
a. naar een postkantoor,
b. naar de kassier van de Boeren
leenbank,
c. naar de commissionnair in effec
ten, de heer W. Voogd gaat en daar op
geeft voor welk bedrag U met voorkeur
voor de gemeente Ooltgensplaat in
schrijft.
Bouwt allen mee, gij door uw geld
en de bouwvakarbeider met hun, arbeid,
opdat de ENE woning mag uitgroeien
tot een complex. Dan zullen alle Pla
tenaars met een variant op een gezegde
van Jan Pietersz. Coeni uitroepen: ,,Ziet,
wat goede burgerzin vermag."
Het Bestuur van de Woning
bouwvereniging „Beter Wonen"
te Ooltgensplaat.
Het Comité ter aanbeveling: P. W.
Hordijk, Burgemeester; A. Waling Ie
Wethouder; A. de Vos Johz. 2e Wethou
der; K. Korteweg, Gem. secretaris; Ds
J. van Drenth, Ned. Herv. Predikant;
Ds A. C. Scherpenisse Geref. Predikant;
Past. G. H. Dessing, Past. Achthuizen;
J. Neijenhuis, Godsdienstonderw.; H.
Hofstee, Hoofd O.L.S. I.; P. J. van Wil-
legen. Hoofd Bijz. School; A. W. v. d.
Zee, Hoofd O.L.S'. II; G. A. de Smet,
Hoofd St. Jozefsch; Commissarissen
Woningbouwvereen. Beter Wonen."
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Donderdag 8 Mei a.s. hoopt des sav.
6.30 uur voor de Geref. Gemeente alhier
voor te gaan Ds J. B. Bel.
CENTRALE VEILING
MIDDELHABNIS
Veiling van Vrijdag 3 Mei 1953
Bloemkool A 50.67.Bloemkool
B 37.49.—; Bloemkool C 30.—
36.Bloemkool D 21.Spinazie
15.—25.—Radijs 9.—11.—Poste
lein 25.-26.—; Rabarber 15.-16.—.
Nadat een korte rouwdienst was ge
houden in het Groene Kerkje is Woens
dag op de begraafplaats bij dit kerkje
te Oegstgeest prof. dr H. A. Kramers
ten grave gedragen.
In het kerkgebouw heeft prof. dr H.
B, G. Casimir de overleden hoogleraar
herdacht als een groot en begaafd Ne
derlander en geleerde, waarna prof. dr
P. A. H. de Boer een herdenkingswoord
heeft gesproken naar aanleiding van
Deut. 34 vers 16a.
Zeer vele hoogleraren en oud-hoog-
leraren van de R.U. te Leiden hebben
de begrafenis bijgewoond en de belang
stelling was zo groot, dat velen geen
plaats meer in het kerkgebouw konden
krijgen. Onder de belangstellenden be
vond zich o.a. dr J. E. baron de Vos van
Steenwijk, president-curator der Leidse
universiteit.
------O------
VEKVOEB VAN VARKENS BEPERKT
Maatregelen tot voorkoming van
uitbreiding ivian de vaitenspest
De Minister van Landbouw, Visserij en
Voedselvoorziening heeft ter voorko
ming van de uitbreiding van de varkens
pest het vervoer van varkens aan be
perkende bepalingen onderworpen. Ons
land wordt daartoe in drie gebieden ver
deeld, t.w. een westelijk gebied, begrensd
door de Noordzee ten zuiden van het
Noordzeekanaal, het Noordzeekanaal, de
zuidelijke en oostelijke oevers van het
IJsselmeer, de IJssel, de Rijn stroomaf
waarts, de Lek, het Zederikkanaal, de
Nieuwe Merwede, het HoUandsoh Diep,
Volkerak, Krammer en de Grevelingen;
een noordellgk en ootstel^k gebied, be
grensd door de Noordzee ten Noorden
van het Noordzeekanaal, het Noordzee
kanaal, de zuidelijke en oostelijke oevers
van het IJsselmeer, de IJssel, de Rijn
stroomopwaarts en de grens met Duits
land naar het oosten en noorden; een
auidelk gebied, dat de rest van Neder
land omvat.
Het is verboden varkens uit een van
deze gebieden te vervoeren naar eeni an
der gebied. Dit verbod geldt niet ten
aanzien van varkens met een levend ge
wicht van tenminste 75 kilogram, voor
zover zij in het gebied, waarheen het
vervoer plaats heeft, rechtstreeks naar
een slachterij worden vervoerd.