-...wm P:* Hoe het I vroeger was i Flakkee iSS^KiK S^^S W^^^MÊ^m. Minister van Verkeer en Waterstaat komt naar Aanbestedingwoningen te Middelhamis Zatardas 2P Maaft 1952 No. 2103 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Veiligheid bij spoorweg overwegen en tram kruisingen Socialisten en Socialisten 1902 1952 EEN GOUDEN JUBILEUM De heer C. Vis te Sommelsdyk 50 jaar organist .;.- ^èm^^^Kk SLACHTOFFERS VAN HET VERKEER MEDITATIE Retraite Zondagsdi«zi8t«n Axtiea. De verkeersmoeilükheden zullen de aandacht hebben. *^it het ^ykv&nót De Zeedijk te Stad aan 't Haringvliet 248te Jaargang niEuws VcrscWjnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Kedoetlebureau: Prins Hendrikstcaat 14 Middelhamls Abonnementsprgs 1.70 per kwartaal Telefoon 17 Middelhamis Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-prijs 12 et per mm. Bij contract speciaal tarief De president directeur van de Neder landse Spoorwegen Ir F. Q. den Hollan der deed in een persconferentie enige mededelingen over de ongelukken bij de onbewaakte overwegen. Wij ontlenen er aan: In 1951 werden 28 personen gedood en 72 min of meer ernstig gewond op spooroverwegen in ons land. Ten aan zien van 6 gewonden moesten de Spoor wegen schuld erkennen. In alle andere gevallen lag de schuld bij de gebruikers van de weg. Volgens Ir den Hollander is de Neder landse weggebruiker zeer onvoorzichtig. „Een paar dagen geleden nog heeft de directie van de Spoorwegen een on derzoek ingesteld bij 12 overwegen. Drie dagen hebben betrouwbare mannen zich hier verstolen opgehouden en de weg gebruikers gesignaleerd. Er werd ge constateerd dat door ,52 automobilisten gedurende drie dagen dwars door de rode knipperlichten werd gereden die aangeven dat de baan onveilig is. Er waren zelfs 2 autobussen bij en verder 6 bespannen voertuigen, 24 motorrij ders, 148 wielrijders en 11 voetgangers". „Is er tegen deze onvoorzichtigheid kruid gewassen", zo had hij gevraagd. Inderdaad onvoorzichtigheid eist bij het hele verkeer veel slachtoffers. Volgens genoemde Ingenieur gaan we toch vooruit. „In 1940 gebeurden er nog 60 dodelijke ongelukken op overwe gen. In 1950 37 en in 1951 28. En dat terwijl de verkeersintensiteit belangrijk is toegenomen. Sinds 1923, voor wat het wegverkeer betreft, zelfs verachtvou digd. Zolang er nog een ongeluk ge beurt blijven de Spoorwegen streven naar absolute veiligheid. Over de bevei liging van de overwegen merkte Ir den Hollander nog op. „Men meent het ge vonden te hebben met de knipperlichten en het belsignaal die 25 seconden voor de snelste trein een overweg passeert beginnen te werken. Die seinen mogen de weggebruikers niet verwaarlozen. De roekeloosheid van één man brengt hón derden in gevaar. Een erezaak van de Spoorwegenl is het veilig zijn. Gestreefd wordt naar ab solute veiligheid van de overwegen. Niets wordt nagelaten om het over wegen probleem op te lossen. Deze op lossing vraagt echter enorme kapitalen en een industrieel potentieel dat op dit ogenblik nog niet kan worden opge bracht. Discipline van de weggebruikers is eerste vereiste. In de grote steden re ageren de weggebruikers nauwkeurig op de lichtsignalen. Waarom veronachtza men ze ze dan zo bij de overwegen. In tegenstelling met gemaakte opmerkin gen van de A.N.W.B., die hij onbekookt noemde treft de Spoorwegen niet de grootste schuld maar de weggebruikers." Onbewaakte overwegen zijn een ge vaar voor het verkeer. Voorzichtigheid van de weggebruikers kan veel ongeluk ken voorkomen. Op onze eilanden heb ben we de tramwegkruisingen. Die zijn ook niet zonder gevaar. Vooral bij on bekendheid, duisternis en mist is grote voorzichtigheid geboden. Ook bij de tramkruisingen zoudeni nog veel verbe teringen aangebracht ktmnen worden. Dat dit de aandacht moge hebben van bevoegde autoriteiten voor het te laat is. In België, is het ten opzichte van de Koningskwestie nog alles behalve rus tig. Sommige bladen zoals Le Peuple ha len de geschiedenis van het niet gaan van Koning Boudewijn naar de begra fenis van de Engelse Koning weer op. Andere bladeren worden door de Rooms-KatholiekeB beschuldigd een las tercampagne te voeren tegen de Koning en eisen op die grond een verkoopsver bod van met name genoemde socialisti sche bladen. Andere socialisten gaan zo ver, dat ze Koning Boudewijn menen te moeten waarschuwen het land niet in onrust te brengen en hem te hebben ge adviseerd om zich niet door zijn vader Koning Leopold te laten beïnvloeden. Ja in hun ongevraagd advies gaan ze zover volgens de „Daily Herald" dat ze de Koning adviseren nieuwere jonge ad viseurs te kiezen. En onverwijld een cursus te volgen in constitutioneel staatsrecht. De socialisten en het Belgisch Ko ningshuis, neen dat botert niet al te best. In België zijn de socialisten altijd nog wat roder dan in ons land. België heeft geen beginseldoorbraak gehad. In Nederland hebben-wve werke lijk wat tammer socialisten. Ze zijn bij ons wat meer burgerlijk bijgekleurd. Onze landsaard? Of de doorbraak? Mogelijk van het eerste wat en van het tweede wat meer. Onze landsaard legt het sentiment wat anders en door de doorbraak zijn de scherpere kanten wat meer bijgeslepen. De Belgische socialisten wonen ook wat dichter bij Frankrijk. Bij de oor sprong van de Revolutie. Een feit is het dat ze meer agitatie voeren dan onze socialisten. Met de Belgische socialisten vergele ken zijn de Nederlandse socialisten bur- germansachtige mensen. Kalme magi straten In vele plaatsen ^verig 's Lands Wetten uitvoerend. Een enkele wilde vlaag, enkele uit hun slof schietende socialisten zoals in Middelhamis en Nieuwe Tonge vermogen dat algemene beeld niet tfe wijzigen. Zulke uit de band springende, de Wetten saboterende so cialisten als te Middelhamis en Nieuwe Tonge vormen de uitzondering, die de regel bevestigt. Zgn dan de Belgische ■^'■■*-^ .-..■■ W S0:>. ^^msm^^m r»s^öiiife -^^^^^^'^ r 1 v' Op 1April a.s. hoopt de heer C. Vis Jzn., nestor der Flakkeese Organisten, te gedenken, dat hij 50 jaar geleden zijn loopbaaji aanving als organist bg de Ned. Herv. Kerk te Sommelsdijk. De heer C. Vis volgde genoemde ker kelijke functie op van zijn vader, die 34 jaren lang de betrekking van organist der Ned. Herv. Kerk te Sommelsdijk had vervuld. Het is niet de bedoeling hier een uit voerige beschrijving te geven van onze Jubilaris. Wel willen we wijzen op de jarenlange arbeid in de eredienst der Ned. Herv. Kerk tte Sommelsdijk. Als organist heeft hij steeds op de bres gestaan voor de belangen van zijn mooie instrument en heeft hij met lief de en toewijding zijn mu2sikale taak in de gemeente volbracht. Ter gelegenheid van zgn 30-jarig ju bileum op 1 April 1932, gaf destijds de heer M. Groeneveld, Organist der Gro te Kerk te Vlaardlngen eeni Orgelbespe ling in de Ned. Herv. Kerk te Sommels dijk. We willen volstaan met deze beknop te kenschetsing van de Jubilaris als Kerkorganist. Hoewel zqn jubileum we gens zijn lichte ongesteldheid op 1 April a.s. niet zal kunnen gevierd worden, heeft zich een comité gevormd, om zo dra de gezondheidstoestand dit toelaat, zijn jubileum op waardige w^ze te vieren. Moge 1 April voor hem een onverge telijke dag worden! socialisten' anders dan de Nederlanders Het heeft er wel enige schijn van, maar in werkelökheid is het toch niet zo. Dan zijn alle socialisten gelijk. Ze leven uit dezelfde revolutiebeginselen. Denk slechts aan 1918. Troelstra's ver gissing, 't Was een vergissing ten op zichte van ^e omstandigheden!, maar een openbaring een uitleven van de In nerlijke gezindheid. In 1918 waren de socialisten echt, hun beginsel uitlevend. Zo de Belgische socialisten van nu, zo de Nederlandse socialisten van 1918. Nu gaat het in België tegen het Konings huis, in 1918 ging het in ons land ook teigen het Koningslmte. Ja, als het Koningshuis is geworden tot een ornament van de Staat, dan in kalme rustige ttjden tolereert .men het wel. Maar het socialistisch beginsel ver draagt geen hoofd van de Staat in fei telijke zin. Gelijkheid dat is socialistisch. Geen van God gegeven machten. Geen werkelijke regering, anders dan de meerderheid van de helft plus één. Neen wat zich in België voordoet is heus niet iets bijzonders. Het zijn symp- tonen van de geest van het sociaMsme. Ook van de Nederlandse socialisten. Het verkeer eist jaarlijks een groot aantal slachtoffers. Geen courant kunt ge ter hand nemen of er wordt melding in gemaakt van verkeersongevallen. Nog altijd spelen de roekeloosheid op de weg en het misbruik van alcohol daarbij een grote rol. Met wat meer voorzichtigheid in acht te nemen zou het aantal verkeersongevallen zeker verminderen. De president-directeur van de Spoorwegen wees daar een dezer da gen ook nog op. Niettegenstaande licht en belsignalen worden de onbewaakte spoorovergangen heel vaak op werke lijk roekeloze wijze gepasseerd. In 1951 eiste het verkeer niet minder dan 1010 doden. Weinig minder dan ge middeld drie doden per dag. Zeker wordt het getal van drie doden per dag aanzienlijk overschredeü wanneer men in aanmerking neemt dat er in 1951 niet minder dan 11605 zwaar gewonden en 9989 licht gewonden als offer van het verkeer vielen. In totaal vielen dus in 1951 dagelijks 62 offers aan het verkeer. Licht ge wond, zwaar gewond en met dodelijke afloop samengeteld. Een geweldig hoog cijfer. Wat een verlies aan mensenlevens. En wat een ellende aan licht en zwaar ge wonden. Ook een geweldig verlies in materieel opzicht. En dan de kosten van loonderving, ziekenhuiskosten en wat al niet meer. Relatief kan er volgens de gegevens van de K.N.A.C. toch van enige voor uitgang worden gesproken. Volgens «en ...„Die xich afzondert, tracht naar wat begeerlijks." (Spr. 18 1) Het moderne leven wordt gekenmerkt door haast. Niets gaat vlug genoeg. Men zoekt naar de mogelijkheden om aSles nog sneller te doen gebeuren, dan het al gebeurt. Wat heden als een record wordt aangemerkt, is het morgen niet meer. Wö doen aUen mee. Wij grijpen allen de ons geboden gelegenheid om. ons werk sneUer te kunnen verrichten, ons spoediger te kimnen verplaatsen en het gevolg van dit streven naar snelheid is, dat ook wij hoe langer hoe sneller gaan leven, hoe langer hoe haastiger worden en ten slotte nergens meer tijd voor hebben. Ons hele leven staat in het teken van „haast". Haastig leven doet ons geen t^jd meer hebben. Ook geen tijd om ons af te zonderen, om eens een ogenblik ons teinig te trekken, te retireren, in retrai te (afzondering) te gaan. En het zou voor menigeen zo heilzaam zijn om zich eens af te zonderen en de tijd eens te nemen om „alleen" te zijn. Dit „alleen" zijn zal dan nuttig zijn, als wij onze ziel gaan vragen naar de zin en de be tekenis van ons leven, ons stellen voor de vraag: Waarheen vliegen wij? Wie heeft of neemt de t\jd om rustig zijn Bijbel ter hand te nemen of een boek, waarin ons nog ziele-voedsel wordt geboden; wie neemt de tgd om rustig te zijn knieën te buigen en aan de Heere zijn leven voor te leggen? Is het niet dikwijls zo, dat vrij haastig moeten „lezen", haastig moeten bidden en dat er voor afzondering geen tijd meer is. Gods Woord spreekt ons van Elisa, die in zijn opperkamer zich terugtrok en zich afzonderde; van Daniël, die drie maal daags zich boog voor het aange zicht des Heeren en belgdenis deed voor zön God. Van Theodorus Brakel weten wij, dat hij zijn dagelijkse afzonderingen ken de in de eenzaamheid. Gods Woord zegt: die zich afzondert, tracht naar wat begeeriöks. Wanneer wij dit woord lezen is het nodig, dat wg er mee naar ons eigen le ven gaan en ons gaan afvragen of er nog afzonderingen zijjn. Het zou ongetwijfeld velen tot nut, ja tot eeuwige zegen kunnen zijn, wanneer zij zoveel dingen, waarmee zfl bezig Zfln, eens wat meer terzijde zouden leggen. Hellenbroek spreekt in zijn vraagboek- je over een wegdoen van alle in- en uit wendige hinderpalen. Een van die hin derpalen is ongetwijfeld de levenshaast. Neem de tijd om U af te zonderen. Neem die niet alleen persoonlijk, maar ook met de uwen, om met elkaar te spreken over de dingen belangende het Koninkrijk Gods en de welstand uwer onsterfelijke ziel. Wat zou het tot saam binding der gezinnen dienstbaar zitjn, als de afzondering met het gezin nog re gelmaat was. Ik heb voor enige jaren in Schotland gezien, dat het kan. Daar zondert ieder gezin zich 's morgens af voor het houden van een korte huis- godsdienstoefening. Nu hebben vrij geen ttjd om te leven, maar aanstonds is het ogenblik er om te sterven, en dan zul len velen zeggen, dat zij nog geen ttjd hebben, want er zou door hen nog zo heel veel gedaan moeten worden. Dan is Gods tijd er en uw leven is voorbij, ook de tijd der genade, die dan voor menigeen ongebruikt is heengegaan. D» door haar gemaakte vergelijking blijkt dat het aantal doden in 1951 met 7 pro cent is toegenomen, tegenover 1950. Terwtjl in 1960 vergeleken met 1949 het aantal doden met 16 procent was toe genomen. Hoewel van betrekkelijke aard Is er dus toch enige verbetering. Het is te hopen, dat het aantal slachtoffers ge durig minder mag worden. De wegge bruikers kunnen daartoe veel bijdragen. Voorzichtig bij het verkeer. Geen drankgebruik. Zeker geen drankmis bruik. Onvoorzichtigheid, roekeloosheid, en drankmisbruik zijn de grote vijanden bö het verkeer. Uitschakeling van die vij anden zou de veiligheid van het verkeer zeker ten goede komen. Van Zaterdag 29 Maart v.m. 13 uur tjn. Maandag 81 Maart T.m. O uur Middélliarai»-S^mmelsd4jk Afwezig de artsen J. J. Wieringa, C. P. Arends en Tj. Kuipers. Voor spoed gevallen P. Knöps, arts, Telef211, Som melsdijk. DilrksIand-Herklngen-MelisAaat'. Afwezig B. Elvé, arts. Voor spoedge vallen G. Huisman, arts, Telef. 1512, Melissant en dr P. Boot, Telef. 127, Dirksland. Oost-FIaldwe: Afwezig de artsen E. Bouman, P. .C. J. Voogd en C. IW. Kramers. Voor spoed gevallen P. J. de Man, arts, Telef. 20, Nieuwe Tonge en G. J. Buth, arts, Tel. 6, Den Bommel. Iedereen op Flakkee weet nu wel, dat de verkeersmoeilijkheden van onze streek op alle mogelijke manie ren onder de aandacht worden ge bracht van de autoriteiten in Den Haag. Hiertoe heeft ook behoort het verzoek van het bestuur van de Stich ting Flakkeese Gemeenschap aan de Minister van Verkeer en Waterstaat om persoonlijk zich op het eiland van de situatie op de hoogte te ko men stellen. Aan dit verzoek blijkt de Minis ter gehoor te zullen geven. Hij hoopt a.é. Donderdag 3 April, in gezelschap van de directeuren-generaal van Wa terstaat en van Verkeer, Flakkee te bezoeken. De Minister zal eerst naar Helle- voetsluis gaan en vandaar per R.T.M.- veerboot naar Middelharnis-haven oversteken, om vervolgens per tram naar Middelharnis-dorp te rijden, waar hij zal worden opgewacht door de kring van burgemeesters en door het bestuur van de Flakkeese Ge meenschap. Na een lunch in Hotel Meijer komt men voor een gedach- tenwisseling bijeen, waarbij o.a. ook tegenwoordig zullen zijn verkeersdes- kundigen van de provincie, van de Kamer van Koophandel te Dordrecht enz., terwijl de Rijkshoofdinspecteur van het verkeer te Rotterdam, de heer Oster, evenevens deze bijeen komst zal bijwonen, waarin men de gedachten zal laten gaan over de toe komstige verkeersontwikkeling van Flakkee. wereld wentelt dan door, het leven jaagt verder. Levenshaast voert duizenden in een plotselinge dood. Terwtjl ik dit schrijf vindt voor de deur van mijn huis een ernstig ongeluk plaats. Twee jachtende mensen raken elkaar. In een kwartier trjd ligt één van hen ernstig gewond in het ziekenhuis. En de ander gaat voort, jaagt voort. O, voortjachtende mens, sta een ogen blik stil! Ga eens naar het eenzame en vraag naar uw herkomst en bestem ming. Zonder U eens af en tracht naar dat goed, dat ons alleen begeerlijk zijn moest. Alle levenshaast van de moderne tijd doet ons ons leven doorvliegen, ons be kommerende over voedsel en kleding. De enige haast, die God ons aanprijst is de haast om ons leven veilig te mo gen stellen in de Rots der eeuwen. Haast U om U in het eenzame af te zonderen en te zoeken, dat enige goed en te trachten naar dat, wat de tgd niet aantast en de eeuwigheid verduren zal. Z. Ds A. Vergimst. V ia het misschien niet met alles eens, wat in het „Bilanden-nieuws" staat? Niks erg, gr^ de pen en schnyt een Ingezlonden atuk! Ouderverdriet en Idnderverdriet Liefde en vertrtouwen Al, ziet hoe goed Ouderverdriet en kinderverdriet! Ik zal nu de rollen eens omkeren en het eerst over kinderverdriet hebbeUk Met kinderverdriet loopt het wel los, zegt men wel eens, maar o.i. kan dit ook zeer ingrijpend zijn. Ik stem toe, dat kinderverdriet gauwer slijt en vooral bg jonge kinderen. Maar onze kinderen in de puberteitsjaren, ook die van 18, 20 en 24 jaar, tot de gehuwde toe, blijven onze kinderen. Dit verdriet kan bv. ontstaan door de ouders, waarom Paulus de vaders vermaant, hvin kinderen niet tot toom te verwekken. En de toorn kan het ver driet zijn, om handelingen van vader en moeder. Er kunnen in gezinnen vaak zulke verkeerde verhoudingen zijn, zo soms, dat men elkander vereet en ver bijt. En dit kan kinderen zeer verdrie ten, dat ze er onder kwijnen. Het is 2iaak dat een ouder lief de kweekt bg een kind, liefde, onder en met elkander. En wanneer onze kinde ren verdriet hebben, is het noodzakelijk te zien hoe vvnj dit kunnen oplossen, be ter nog, het te voorkomen. Gelukkig is kinderverdriet meestal niet zo van bllj- venden aard. Ouderverdriet komt in meerdere of mindere mate in alle gezinnen voor. Zelden is het maar dat er steeds een volkomen harmonie is ttissen ouder en kind de zonde zit overal tussen. Hoe gering zijn bv. gezinnen waar nooit geen ziekte is en de dokter niet behoeft te komen, en ook, waar de dood nooit bin nentreed. Gelukkig is, wanneer er disharmonie in gezinnen voorkomt, dat men het bin nenshuis weet te houden en dit verdriet wordt afgesloten binnen de muren van h«t huis of zelfs wel voor de leden van stad aan 't Haringvliet uit zee opgekomen was in vroeger eeuwen een uitgors „Die Stat"i..geheten en was gelegen „in den lande van Putten", Met alle daartoe behorende „hillen" (heuvels of terpen) werd dit gors op Maandag „na aire Heylichen dach", 4 Nov. 1359 door Aleid en Bou dewijn van Praet, vrouwe en heer van Putten en van Strijen, tot een vrij eigen goed verkocht aan Jan van Heenvliet. De plaat kwam in 1410 in bezit van het Regulieren-klooster te Rugge bij Brielle, aan welks convent Jacob van Gaesbeek, heer van Putten op 16 Maart 1420 vergimde haar naar goedvinden te gebruiken, daarbij echter de hoge en lage heerlijkheid aan zich houdende. In 1526 verkochten de Regulieren het gors weer aan Andries van Bronchorst, aan wie Keizer Karel V op 7 Febr. 1S26 octrooi verleende de gorzen te bedijken, welke bedijking in 1528 werd uitgevoerd. Aan de noordooststrand van de rivier verrees het dorp met de in 1534 gebouwde kerk. Dat is dus in 't kort het ontstaan van de gemeente Stad aan 't Haringvliet. Het plaatje stelt de „Zeedijk" voor; links is de haven. Het poortje rechts geeft toegang tot de boerderij „aan het Vlot", van de familie Braber. De familie Braber bewoonde deze hof stede reeds langer dan een eeuw, Eerst woonde er M. Braber, daarna L. Braber, en J. L. Braber en ver volgens weer L. Braber en thans de Wed. C. Braber. Het volgende brug getje gaf toegang tot part. tuinen, waar in 1914 (of 1916) 7 huizen zijn gebouwd, de zgn. „Zevenster". Het huisje waar die meisjes voorstaan is jarenlang bewoond geweest door het echtpaar Verkerk. Het staat er nog alsook het volgende huis, toen be woond door metselaar Wagening en nu door kleermaker Trouw. Het ho ge huis dat daarop volgt was toen de timmermanswerkplaats van Ma liepaard, wat later is verbouwd. Be neden is het nog timmersmans-werk- plaats en boven woonhuis, bewoond door dhr A. Roos. Het volgende oude huis is de zgn. „Griebus." Als men daar de deur open deed, ging men met een diepe trap naar beneden. Er woonden toen 2 gezinnen in; het is nu al jaren een manufacturenwinkel van de heer v. Nierop. De gevel met raampjes is het huis, waar jaren de fam. M. Braber heeft gewoond. Het is nog hetzelfde, bij de afrit naar de Voorstraat. Het hoge huis rechts bij de bomen is de achterkant van het Gemeen tehuis, wat verderop het Weeshuis en vervolgens de in de oorlog ver woeste schuur van dhr M. Braber. Daar staan nu 2 nieuwe huizen. Bo ven die schuur ziet men nog een stukje van de Herv. Kerk. Van de personen die op de dijk staan is kenbaar schipper Jelier met zijn oudste zoon Jacob Jelier, die beiden nog in leven zijn en te Dord recht wonen. De vrouw met de keu vel op, is vermoedelijk vrouw Arens- man, geb. Koppenaal. Volgende keer geven we nog een plaatje uit Stad aan 't Haringvliet, nl. de haven. Wie heeft er onder on ze lezers nog meer oude plaatjes van Stad? het gezin zelf. „Wat is het toch dat je drukt?" vraagt dan soms de dochter aan de moeder en de zoon aan de vader Verdriet is er geweest van het begin der schepping af. Wat zullen Adam en Eva een verdriet gehad hebben om de zoon, die zijn broeder doodsloeg! Door alle eeuwen heen is er in het ouderhart verdriet gebleven, om de lichamelijke afwijkingen van de kinderen, maar méér nog bij ouders die in de vreze Gods willen leven om hun geestelijke afwijkingen. Op menige bladzij van de H. Schrift komt dit voor. Denk maar aan Izak. Over zijn beide zonen heeft hij verdriet gehad. En Eli had het met Hofni en Pinehas ook niet makkelijk, al was hij zeer slap in de opvoeding. Daar heeft hij de wrange vruchten van moeten plukken. Ouderverdriet is er op zoveel ver schillende wijze: Naomi, de liefelijke, wilde haar naam vervangen zien door Mara: bitterheid. Zo zouden we door- kunnen gaan. En wat alle eeuwen door in de geslachten is ervaren, zien we he den ten dage nog. Van ouderverdriet is de wereld vol, het dagelijkse leven openbaart het ons telkens. Kinderen te moeten missen, jong nog, plotseling of na een langdurige ziekte, het baart zorg, verdriet en smart. Wanneer men dan echter troost mag vinden bij Hem, die het verdriet zond, kan het te dra gen zijn. De Heere weet meer te ge ven, dan Hij komt te ontnemen. Maar er is nog ander ouder-verdriet. De gezonde kinderen, die dagelijks om U heen zijn, kunnen door hun gedrag, door hun karakterfouten, zo vaak aan leiding zijn tot bitter verdriet, dat het knaagt aan de blijheid van het leven. De zuigkracht van de wereld, ook in onze christelijke gezinnen is zó groot, en het weerstandsvermogen dikwijls zo gering, dat er conflicten ontstaan en de levensvreugde der ouders wordt ont nomen. Wat kan het een ouder verdrieten, wanneer tegenzin komt in kerkbezoek, in catechisaties, wanneer er twijfel op rijst, wanneer inrichtingen van vermaak, cafe's, bioscoop worden bezocht. Het kan niet ontkent, dat deze dingen in veel christelijke gezinnen een probleem zijn geworden en wat is er een tact no dig om de wagen in het rechte spoor te krijgen. De karwats helpt er, niet aan en is ook het middel niet, de ver standig beredeneerde taal van vader en het zachte moederwoord zal veel meer effect sorteren. Wanneer ze nog een beetje hart voor vader en moeder heb ben en ze zien bg hen het verdriet waar van zij de oorzaak zijn, dan is dat wel eens het middel tot de terugkeer. Hoe gelukkig de gezinnen en die zijn er toch nog vele waar een goe de harmonie tussen vader en en moe der en kinderen wordt gevonden. Waar het thuis zo écht gezellig is, waar de dochter met de moeder over alles ook over haar moeilijkheden kan spreken, en de zoon, die er niet tegen opziet, met zijn problemen bij vader te komen. Waar vertrouwen wordt gevonden. En dat ver trouwen moet organisch gegroeid zijn, een uitvloeisel van de opvoeding, ge groeid uit een gezond samenleven tus sen ouders en kinders. Dat vertrouwen gaat met onderlinge liefde gepaard. De dichter in de 133ste Psalm geeft daar zulk een schoon getui genis van: Ai, ziet hoe goed, hoe lieflijk is 't, dat zonen van 't zelfde huis als broeders samenwonen waar 't liefdevuur niet wordt gedoofd! Als die liefde er in waarheid is, is het verdriet verre en is het een van de schoonste zaken, die God ons op deze door de zonde bevlekte aarde heeft ge laten. WAARNEMER, Dinsdagmiddag vond op het raadhuis te Middelhamis aanbesteding plaats van 8 woningen voor de woningbouwvereni ging .Middelhamis", welke in de omge ving van de Steeneweg zullen komen. Na opening der brieven bleek als volgt ingeschreven: C. Kroos 58.800.Fa. van Hennik (met schilderwerk) 64.572.J. le Comte 63.700.J. van der Wende 63.850.—; P. Wielhouwer 63.950.—i; A. Mans 62.700.H. J. Boeter 58.925.en voor schilderwerk waren de bedragen: Anth. Visser 4.120. G. A. de Koning 4.800.—; van Splun- ter 4.160.C. Jongejan 4.343. Verpoorten 4.380.—; Van Buuren 4.380.—.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1