„GLIM" HEUBEtWAS ;q0^ Sch k? r oonmaa 2-pers. Bedstel Hoe het vroeger was! 123.SÖ De Voorstraat te Melissant Propaganda-avond 24ste Jaargang Zaterdag 15 Maart 1952 No. 2099 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Hoe kunnen kleine vor deringen met weinig onkosten binnen komen? MEDITATIE „Via Dolorosa' ^it ket snot 1 er= Fa. GEBRs. BUIJSSE V. Verzoek aan Je hm- gertevolkin g van liet eilana Ooeree Overflakkee Zondagsdiensten Artsen. V. Minimumprijzen voor garnalen Steun Wettig Gezag niEuws V'erscWJnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrlkstraat 14 Middelhamüs Abonnementsprys 1.70 per kwartaal Telefoon 17 Middelhamis Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-prgs 12 et per mm. Bij contract speciaal tarief „Rechten is duur", zegt de volksmond. Het volksgezegde: „Wie recht om een koe geeft er een toe," spreekt ook dui delijke taal. „Goede raad is duur", ziet niet zozeer op de kosten, als wel op de moeilijkheid werkelijk goede raad te krijgen. Advocaat en deurwaarder kun nen ook niet voor niets werken. Het bovenstaande weerhoudt er me ningeen van om hun eerlijk toekomende geldsbedragen te vorderen. En de rompslomp en de onvermijdelijk hoge kosten van verwerving doet hen er maar van afzien om te trachten het geld via de rechter binnen te krijgen. En toch bestaat er nu al een tiental jaren een regeling om met weinig moei te en weinig kosten zijn geld binnen te krijgen. Tenminste wanneer het gaat om bedragen van minder dan 500.En wanneer het te vorderen bedrag betrek king heeft op het nakomen van een over eenkomst. De eerste voorwaarde is gemakkelijk genoeg te beoordelen, maar wat is een overeenkomst. Zo licht wordt gedacht dat een overeenkomst moet staan „zwart op wit", of rechtsgrond alleen maar aanwezig is zo er sprake is van ge bruikmaking van een behoorlijk geze geld' stuk. Dat is echter niet het geval. Zelfs de meest gewone vorderingetjes worden aangemerkt als te steunen op een over eenkomst. We willen het met een paar voorbeelden duidelijk maken. Een vrouw bestelt bij de eierhandelaar een twin tigtal (min of meer) eieren. De bestel ling wordt uitgevoerd. Betaling blijft achterwege. Deze schuld wordt aange merkt als betrekking te hebbeü op een overeen/komst. Iemand geeft de timmer man last tot het doen van enige kleine reparaties. Na uitvoering wordt de on betaalde rekening aangemerkt als be trekking te hebben op het nakomen van een overeenkomst. Iemand leent geld van een ander bv. tien gulden. De daardoor ontstane schuld wordt aangemerkt als stevmende op het nako men van een overeenkomst. Als het gaat om het nakomen van een aange gane overeenkomst, wat spoedig aan genomen wordt zoals uit het boven staande blijkt, dan kan men gebruik maken van die eenvoudige regeling waardoor men gemakkelijk zijn geld kan verkrijgen. En dan verder de te volgen weg? De schuldeiser dient in drievoud een request in bij de kantonrechter waarin hij vraagt of de kantonrechter tegen de met name genoemde schuldenaar een dwangbevel wil uitvaardigen. Aan welke voorwaarden moet zo'n verzoekschriftje aan de kantonrechter voldoen 1. Hoofd van het verzoekschrift moet luiden aan de Edelachtbare Heer Kantonrechter in het kanton waar men woont. 2. Naam en voornamen (volledig) van de verzoeker met opgaaf van be roep en woonplaats met nauwkeu rig adres. 3. Naam, beroep en adres van de schuldenaar. 4. De grootte van het bedrag. 5. De gi'onden waaroop de vordering berust. Dit wordt mogelijk als het moeilijkste deel van het request beschouwd. Toch ligt het eenvoudig. Blijven we slechts bij de boven aangegeven, voor beelden. B.v. „Wegens de door X aan Y bestelde en geleverde eieren. Of wegens het door X in opracht van Y. vermaken en herstellen van de zoldertrap." Heel eenvoudig zo men ziet. Iedereen is dus wel in staat om de grond van de vordering te omschrijven. En zo meni zich er niet mee ver trouwt Dan kan men zich tot de deurwaar der wenden, die de formulieren er voor in zijn bezit heeft. Vormen de kosten gien belemmering In genen dele. Voor bedragen beneden 25 behoeft men helemaal geen griffierechten te be- talenr. En voor bedragen van 25 tot beneden 500 moet slechts 5 worden betaald, waarin de kosten van het dwangbevel zijn ingesloten. En nu de verdere voortgang van de procedure. De griffierzendt een afschrift van het verzoekschrift naar de schuldenaar. Deze moet binnen 14 dagen verklaren of hij het met de vordering eens is. Laat de schuldenaar niets van zich horen dan vaardigt de kantonrechter een dwangbevel uit. Hetzelfde geschiedt ook wanneer de schuldenaar laat weten dat hij de vordering erkent. Maar de schuldenaar heeft ook het recht van verweer. De kantonrechter bekijkt het verweer en wanneer het hem blijkt, dat bij het verweer deugdelijke gronden worden aangevoerd dan kan hij de zaak verwij zen „naar de rol." Dan is het een gewo ne procedure geworden. Het verweerschrift van de schuldenaar komt ook ter kennis van de schuld eiser. Blflkt het deze dat hij zijn vorde ring te hoog heeft gesteld, dan kan hij de kantonrechter inlichten voor hij de zaak c.q. „naar de rol" verwijst. Ook kan de verlaagde vordering aanleiding ge ven voor de kantonrechter tot het uit vaardigen van een dwangbevel. (Wie het dwangbevel heeft ontvangen moet in elk geval betalen. Aan de deurwaarder staan machts middelen ten dienste. Van af het met kracht pverredeni tot de verkoop van de eigendommen van de schuldenaar. Dit is de weg om met kleine kosten betrek kelijk kleine sommen binnen te krijgen. Uit de aard der zaak moet de vorde- Anderen heeft Hij verlost, Zich- zelven kan Hij niet verlossen. In deze weken worden onze gedachten telkens heengeleid naar Golgotha's kruisheuvel. Daar gaat het geweldigste gebeurenv dat ooit op aarde is geschied. God van God ontdaan; wie kan dat verstaan Hij, die het geen roof behoefde te ach ten Gode even gelijk te zijn, heeft zieh- zelven ontledigd, vernietigd, de gestalte eens dienstknechts aangenomen hebben de. Hij, die geen zonde kende, heeft zich zelf tot zonde gemaakt. Waarom? Op dat vijanden Zijns Naams door zijn dood verzoend zouden worden. Opdat geval len zondaren weer een vrije toegang zou den hebben tot het Vaderhart Gods. Christus, consolator! Christus de Red der! Ziet ge Hem hangen aan Golgo tha's kruis Geen medelijden vraagt de ze figuur, geen martelaarskroon siert Zijn hoofd. Als ge Hem zó beschouwt, ziet ge 't mis. Neen, eerbied, aanbid- •ding, liefde moet uw ziel door trillen en uw oog moet zien, de middelaarskroon die spreekt van nameloos lijden, van een via dolorosa, maar ook van de heerlijk ste overwinning aller tijden. Ontzettende gedachte, dat bij zulk ge beuren, de spot der wereld en vrome wereld niet zwijgen kan. Terwijl de Zo ne Cïods de lospijs zijns volks vsrwerft met de dure prijs van Zijn dierbaar bloed, laait de vijandschap op van hen, die nog niet leerden: „eigen krachten te verachten." En horen we ook thans niet de spot? Is dat uw Verlosser aan dat kruis? Als dat de Zoon van God was, dan had Hij niet zo'n roemloos einde gehad. Dan zou Hij wel gezorgd hebben, dat er een won der gebeurde, waardoor Hij verlost werd. Anderen heeft Hij verlost. Dat kan niet ontkend worden. Zichzelf verlossen, daartoe is Hij niet in staat. Dat is de spot van de mens, die lie ver een held, een führer, en overwin naar, een krachtmens als ideaal heeft. i En tochonbewust zit in deze spotkreet een, diepe waarheid. Anderen heeft Hy verlost. Ja, dat moeten ze erkennen. Hun ogen hebben 't gezien. Blinden werden ziende. Doven hoorden, aan armen 't Evangelie ver kondigd. Kreupelen werden recht op hun voeten, zelfs doden werden opgewekt. Anderen heeft ïGj verlost. En nóg is Hij daar op Golgotha's kruis bezig om anderen te verlossen d.w.z. de H. Geest past deze verlossing aan de zielen toe en dan is 't voor de waarneming des gemoeds, of dat heden is en geen ver leden. Hij verlost van 't geweld des Sa tans, van de wereld en van 't eigen vlees. Verlost van de zwarte toekomst, het ontzettende bederf. Ook nu nog is de Heere Christus be zig om zielen te redden en te brengen uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Dat was het doel van 't nameloos kruislijden van Sions Borg. Daarom werd Hij bespot, gehoond, geslagen, uit geworpen, gegeseld, gekruisigd. Anderen te verlossen, dat is Zijn gro te levensdoel. Daartoe moest Hij ge noegdoening geven aan het geschonden recht des Vaders. Hij droeg de straf, die ons de vrede aanbrengt. Door onze on gerechtigheden is Hij verwond. Kunt ge zulk een liefde peilen? Zoudt gij uw le ven zetten voor uw beste vriend? Hij deed 't voor vijanden. Anderen heeft Hfl verlost. Lezer be hoort ge daar ook reeds bij Daar komt 't op aan. Al was Jezus duizendmaal geboren en niet voor U eni niet voor inij, dan was 't nog verloren. Om tot die „anderen" te behoren is nodig, dat we een recht gezdcht krijgen op de zonde en schuld waardoor we zijn geworden voorwerpen van de toorn Gods. Die ons gevangen houden met ijzeren ketenen. Dan is nodig dat we verloren gaan in en met ons zelf. Dat we verloren gaan met de wet. Dat we 't met de dichter uit roepen: 'k Wou vluchten, maar 'k kon nergens heen Zodat de dood voorhanden scheen. In dat dodelijkst tijdsgewricht komt de Heere tussen beiden. Hij wil zo'n ziel verlossen, zijn tranen drogen. Dan opent Hij de blik op dat dierbaar kruis van Golgotha, vanwaar het tegen klinkt: Maarneen daar is vergeving, altijd bij Mij geweest. Is dat woord al tot ons'gesproken? Dan moogt ge 't met de psalmist uit roepen: Keer mijne ziel tot uwe ruste weder. Gij zijt verlost, God heeft U welgedaan. Zichzelven kan Bij niet verlossen. Het is als spot bedoeld. Maar toch... het is een eeuwige waarheid. Zichzelf kan Hij niet verlossen. Niet, omdat Hem de macht daartoe ontbreekt. Eén Woord, en... duizenden staan tot Zijn beschik- kink. Neen. Hij kan Zich niet verlossen, omdat Hij zich moet opofferen voor Zijn volk. Hij kan niet, omdat de gerechtig heid Gods Zijn leven vraagt. Hij kan 't niet, omdat anders geen vlees zou behouden worden. Hij kan 't niet, omdat Gods kerk op Hem ver trouwt, omdat van Adam af alle gelo vigen zijn ontslapen, rustend in 't vol brachte kruiswerk. Hij kan 't niet, om dat Hij God is. Ziet ge nu Zijn trouw schitteren? An deren heeft Hij verlost, zichzelven wil, kan Hij niet verlossen. Daarin ligt de zekerheid van de behoudenis voor Gods Kerk. Ziet ge nu, hoe zelfs de spotter mede moeten werken, om Gods Kind troost te bereiden? 't Was Satans doel niet, waarom hij dit woord influisterde. Hg hoopte, dat Christus toornig zou worden, van 't kruis zou afkomen om te laten zien, dat Hij 't heus wel kon. Dan was Satan's doel bereikt. Maar Chris tus is sterker dan de duivel. Hij weder- staat de helse aanslagen van de Vorst der duisternis. Door smaad en spot heen, blijft Hij aan 't kruis enoverwint. Te talestar Het is volbracht Het doel is bereikt. Dan kan Hij sterven, maar niet omdat Hij dan onder gaat in de dood, maar door donker en dood heen op te rijzen tot de eeuwige morgen. En zijn kinderen mogen in de vrucht delen. Het vloeit uit God en keert tot God. M. L. Hebt ge deel aan die verlos sing? Dan wordt ons tekstwoord van een spotwoord, een geloofs jubel. Zichzelven kan Hij niet verlossen, want anderen, want mij heeft Hij ver lost. Voor eeuwig! Middelhamis. C. J. KESTING. Soberheifl ttU de opvoeding Niet boven z'n stand leiven! tTitgaans- manie onder de jeiugd. Verleden week schreef ik over gezag en vrijheid bij de opvoeding; dit keer vn\ ik het eens hebben over de noodzaak van soberheid bij de opvoeding van on ze kinderen. Tot versobering worden wij van vele zijden aangedrongen: Van overheidswe ge maant men er ons telkens toe; fa brieken en particuliere inrichtingen zoe ken alle naar middelen van vereenvoudi ging en bezuiniging. In onze gezinnen is dat ook zo, want in de meeste geval len moet men zich bepalen tot het aller noodzakelijkste en blijven er veel be hoeften en verlangens onvervuld. Al zijn er gezinnen die flinke inkomens hebben, ook tot hen komt, door de druk der tij den, de eis tot soberheid. Een dertig veertig jaar geleden was de levensstandaard veel eenvoudiger dan thans wat zich ook weerspiegelde bij de opvoeding van onze kinderen. Van lie verlede is dat veranderd en werd de welvaart in meubilair, in kleding enz. ook zichtbaar wat tot op zekere hoogte zeer zeker geoorloofd is. Er is niets te gen dat men zijn geld productief maakt door zijn inboedel te vergroten of te verfraaien, goed in de kleren zitten) en de kinderen voor het leven goed uit te' Dan uw bedden vernieuwen. Wij bieden U keus uit een grote sortering bekende merken! met verend interieur van de „Ha- zet" fabrieken 2- of 3-delig met 10 jaar garantie beneden alle conourrentie! LEDIKANTEN, SPIRAALMATRASSEN KANTELBEDDEN enz. MATRASDEKKEN 1- en 2-pers. MIDDELHABNIS ring op goede gronden gedaan worden. Heeft de schuldenaar werkelijk ge gronde tegenwerpingen, dan wordt het een zaak „naar de rol" en is het een ge wone rechtszaak geworden met advoca ten en deurwaarderskosten en de aan- kleve van die. rusten. Dat valt niet af te keuren en men heeft er bovendien zelf genot van. De eenvoud moet echter bij de opvoe ding altijd een leidend beginsel blijven. In onze democratische tijd zijn ge lukkig de scherpe tegenstellingen tussen rijk en arm weggevallen. Daar bij is echter het gevaar niet denkbeel dig dat een zekere afgunst gaat ont staan en een begeerte om in alle opzich ten gelijk te zgn. Gelijke mooie kleren, even kostbaar meubilair, dezelfde genoe gens in uitgaan enz. vloeit er uit voort. Wat de een heeft, vril de ander ook heb ben. Geeft men daaraan toe, zowel voor zichzelf, als voor de kinderen, dan komt men in een sfeer terecht waarin men het op de duur niet houden kan. Dan leeft men boven z'n stand. Ik had het daar over uitgaan. Dat is ook al zo'n mode van onze tijd gewor den. Onze kinderen hebben veel meer pretjes en gaan veel meer uit, dan in de tijd toen vrij jong waren. Het is heel goed, dat onze kinderen een prettige jeugd hebben, maar het lijkt er wel een beetje op, dat ze opgroeien in de gedach te dat het leven enkel vreugde is en al leen bestaat in eten en drinken en vrolijk zijn. Ik bedoel hier mee niet de hoogtijdagen in het familie-leven, ver jaardagen eni bruiloften, waarvan onze kinderen ook hun deel krijgen. Dat is nuttig en versterkt de familieband. Maar er zijn voor de jeugd tegenwoordig zo veel gezellige avondjes, dat de rem er vaak afgaat. Vele verenigingen organi seren jeugdfeestjes, die vaak tot mid dernacht duren, de scholen hebben hun clubs en ga zo maar door. Soms is het iedere avond wat. En natuurlijk zijn daar de ouders niet bij, 't is „veel leu ker" wanneer ze onder elkaar zijn. Gaat het er altijd behoorlijk naar toe? En al is dit zo, het uitgaansverschrjnsel blijft een euvel van onze tijd. De studie lijdt er onder, de ernst bij de jeugd raakt zoek. Nooit is het meer goed, telkens wordt er weer wat anders gezocht en worden nieuwe uitgaansplannen bedacht. Neem eens de schoolreizen in de zo mer, men biedt tegen elkaar op om de verste reizen te maken en de meeste attracties te Verlenen. Men gaat er op ons eiland zelfs al toe over om voor 3 weken of een maand met de schooljeugd te gaan kamperen, als 't kan met sub sidie van de gemeente! De fout zit bij de ouders, dat het zo ver komt. Bij de opvoeding moet niet alleen het ouderlijk gevoel spreken, dat het kind volop wil geven, volop wil laten genieten, maar vooral het ouderlijk ver stand. Onze kinderen moeten niet wen nen aan een sfeer dat men „maar raak" doen kan, maar vroeg leren, dat eisen gesteld worden in het leven. Eisen van soberheid. Tot een sobere opvoeding reken ik ook een bescheiden zakgeld. Soms is het wel al te dwaas te zien over hoeveel zakgeld onze jongens en meisjes be schikken! Door een groot zakgeld wordt snoepen en overmatig roken in de hand gewerkt en gelegenheid gegeven plaat sen te bezoeken waar ze niet thuis ho ren. In mijn jonge tqd kreeg ik een be scheiden zakgeld, wat van tijd tot tijd werd verhoogd, maar mijn vader gaf mij daarbij een kasboekje, om mgn uitgaven te noteren, en hij controleerde af en toe hoe het geld werd besteed. Dat is nu natuurlijk gruwelijk ouderwets, maar we leerden als jongen/s zuinig met geld omgaan en we leerden sparen! Soberheid vroeg aanleren niet té sober is nodig. Niet om omlaag te halen, maar om te sterken en te harden in de zware strijd van het leven die volgt en om „the struggle for lite", de strijd om het bestaan later des te beter kunnen strijden. Bij dit alles is zeker en vooral nodig om. van dit leidend beginsel uit te gaan, dat ons de Heilige Schrift bij monde van den Spreukdichter voorschrijft: Leert de jongen de eerste beginselen naar de eis zijns wegs, als hij oud geworden is, zal hij daarvan niet afwijken. WAARNEMER. Daar onderdelen van het korps Commando troepen uit Roosen daal in de periode van 19 t.m. 21 Maart 1952 op het eiland Goeree en Overflakkee zullen landen en infiltraties te verwachten zijn, wordt de burgerbevolking ver zocht, iedere vijand (Commando), welke door haar gesignaleerd wordt, op een gemeentehuis of bij een patrouille van de Nationale Reserve te melden, alsmede op te geven de plaats waar en het tijd stip dat deze vijand gesignaleerd is. De vijand is kenbaar aan een hei-groene baret. Van Zaterdag 15 Maart v.ni. 12 uur t.m. Maiandag l'ï Maart v.in. 9 nur Middelhamis-Sonunelsdijlc Afwezig de artsen P. Knöps, J. J. Wie- ringa en C. F. Arends. Voor spoedge vallen Tj. Kuipers, arts, Telef. 240, Som- melsdijk. DirksIand-HerWngen-Melissont: Afwezig de artsen G. Huisman en B. Elvé. Voor spoedgevallen Dr P. Boot, Telef. 127, Dirksland. Oost Flakkee: Afwezig de artsen E. Bouman, G. J. Buth en P. C. J. Voogd. Voor spoedge vallen C. W. Kramers, arts, Telef. 42, Ooltgensplaat en P. J. de Man, arts, Telef. 20, Nieuwe Tonge. De gemeente Melissant bestond oudtijds eigenlijk uit 3 gemeenten: nl. Roxenisse, Onwaand en Melissant. Ten tijde van Napoleon werden jdezje gemeenten met Dirksland vereniigd. In 1817 herkregen die gemeenten weer hun oude rechten en ieder hun afzonderlijk Bestuur. Bij dei Wet van 13 Juli 1857, Staatsblad no. 61 werden de 3 „gemeenten" weer één en verkregen gezamenlijk de naam Melissant. Het is dus een gemeente met een geweldige platte grond: ze omknelt de gemeente Dirksland zodanig, dat mea niet in dat dorp kan komen, of men moet over het grondgebied van Melissant. Ten Westen en ten Noorden sluit Melissant aan Stellen- dam; ten Oosten aan Sommelsdijk, ten Zuiden aan Herkingen, terwijl de binnenomtrek geheel tegen Dirksland aan ligt. De polder Roxenisse (Roucxnisse,) waarop we later wel eens terug komen) werd tussenl 1480 en 1500 bedijkt; van de gemeente Onwaard was reeds sprake in 1504. De polder Oud-Melissant werd in 1480 door Hertog Maximiliaan van Oostenrijk met Maria van Bourgondië ter bedijking uit gegeven. Tot 1847 was Melissant een nieti ge plaats; het bezat bv. in het jaar 1835 nog geen enkele straat. En wat men „straat" noemde was een klei weg langs de huizen, van de dijk af tot aan de kerk en later tot aan het schoolgebouw. Bij droog weer was deze weg wel te gebruiken, maar in de winter zakte men tot aan de knieën in de modder. De in het begin van 1835 benoemde burgemeester J. A. v. Weel heeft aan deze treurige toestand een einde gemaakt, en de weg laten bestraten. Op het werk van deze voortvarende burgemeester komen we bij een volgend plaatje wel eens terug. Hij heeft veel tot de wel vaart van het dorp Melissant bijge dragen. Dit plaatje laat de Voorstraat zien, zoals die ongeveer 40 50 jaar gele den was. Langs de kerk liep een stinkende sloot, die van tijd tot tijd werd uitgebaggerd, waarbij de bewo ners de vieze blubber tot voor hun deur kregen. Was na enkele weken de modder gedroogd, dan werd ze weggehaald en spoelden de omwonen den de straat schoon met het water uit de sloot. Dan was het weer een poosje oké. Het enige mooie van deze straat waren de bomen, die door him fraaie groen 's zomers bijna de torenspits aan het oog onttrokken. De spits is tenminste nauwelijks zichtbaar. Het huis aan de linkerzijde was toen de smederij van v. Immerzeel. Thans is dit een zaak in haarden, kachels en huishoudelijke artikelen, bewoond door dhr S. v. Damme. Het huis aan de rechterkant werd be woond door de dhr Jan Goedegebuur. Hij had er een winkeltje in snoep, maar verkocht ook boter, toentertijd voor één dubbeltje het pond! Dat was de zgn. „tonnetjes-butter". De man heeft er de bijnaam van „butter" door gekregen voor bijnamen moet men te Melissant zijn! Het kind, dat de man op zijn arm heeft en de kin deren er om heen, zijn nu allen reeds van middelbare leeftijd. De man zelf is al om en bij de tachtig en woont thans in Rotterdam bij een van zijn kinderen. Op de foto is een dame met een kinderwagen) te zien (in lange kle ding met hoed, men droeg toen altijd een hoed!), dit is de vrouw van de toenmalige geneesheer, Mevr. Ter- wisga. De ouderen zullen zich dit nog wel herinneren. Het plaatje is zeer interessant omdat nu die bomen weg zijn. Uit hygiënisch oogpunt is ech ter gelukkig die stinksloot gedempt, de w&g verbreed en heeft de Voor straat een moderner aspect verkre gen. Fonds '<ioar gamalenvissers ingesteld De Minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft een veror dening van het Bedrijfschap voor Visse rijproducten goedgekeurd, waarbij het bedrijfschap de bevoegdheid krijgt voor garnalen minimumverkoopprijzen vast te stellen. Hiermede heeft het bedrijfschap gehoor gegeven! aan de wens van de gamalenvissers de bestaande mogelijk heid tot het vaststellen van vaste prij zen te vervangen door een stelsel van minimumverkoopprijzen. De mogelijkheid tot het vaststellen van minimum-verkoopprijzen geldt niet alleen voor handels- en pellerijgarnalen, maar ook voor exportgarnalen. Ener zijds wil men door het systeem van mi nimumverkoopprijzen mogelijk maken, dat de gamalenvissers op dagen van ho ge prijzen, daarvan kunnen profiteren, hetgeen bij een systeem van vaste prij zen niet het geval is. Anderzijds wil men bereiken, dat de prijs niet zakt beneden een minimumgrens. De garnalen, die het minimmnprijsniveau niet bereiken, die nen als pufgamalen te worden verkocht. Teneinde aan de gamalenvissers zo veel mogelijk de minimumverkoopprijs voor hun garnalen te garanderen, wordt een fonds ingesteld, waarin alle gama lenvissers dienen bij te dragen en waar uit dan aan de vissers, wier garnalen de minimumverkoopprijs niet hebben; be reikt, een suppletie wordt gegeven. ------O------ ETTENSE VEEMARKT Etten en Leur, 12 Maart 1952. De aanvoer op de veemarkt bedroeg: 229 stuks; waarvan: 128 runderen, 2 paar den en 99 biggen. De aanvoer van runderen was zeer ruim, de handel vlot en met staande prijzen. De belangstelling was zeer groot. Prijzen: kalfkoeien 500900; kalf- vaarzen 500i750; pinken 300450; guste koeien 450650; graskalveren 100—tl75; paarden 400700; biggen 3050; lopers 5080; vette koeien 2.00^2.50 per kilo geslacht. In het verenigingsgebouw aan de Schoolstraat te Oude Tonge hield het plaatselijk comité v£ui het Nationaal In stituut Steun Wettig Gezag een propa- ganda-avond om vrijwilligers voor de diverse reserve diensten te werven. Burgemeester Van Dijk sprak als voorzitter het welkomstwoord en zei daarin o.m. dat het hem zeer verheug de dat de belangstelling voor S.W.G. op het eiland aan het toenemen is. Ook uit het bezoek aan deze avond viel dit te constateren. Daarom heeft het comité ook weer een avond als deze georgani seerd teneinde eventuele gegadigden ge legenheid te geven zich voor een der diensten te melden. Hierna sprak Burgemeester L. de Kool van Zuidland een zeer kernachtige rede uit, hierin besprak hij de fundamenten waarop het Nationale Instituut is geves tigd. Heden ten dage is het zo dat er slechts twee richtingen bestaan waarin de wereld is verdeeld. Deze scheidings lijn is van zo eminent belang dat natio nale verschillen wegvallen. Op de een heid, gesymboliseerd in het huis van Osranje, die hieruit voortvloeid is het S.W.G. gegrondvest. Spreker wekte op zich thans aan te melden, getrouw aan de eed in het Wilhelmus „Den Vader land Ghetrouwe". Ds J. C. Wolthers verklaarde op grond van het Chr. geloof de plicht die men heeft het gezag der overheid te steu nen. Ook deze spreker brak een lans voor het vrijwilligerschap in de Nat. Reserve. Adjudant Van der Laan belichtte hier na de militair, technische zijde van het deelnemen. In de pauze werd de aanwezigen een consumptie aangeboden en was er ge legenheid zich als lid voor het S.W.G. op te geven. Na de pauze volgde filmvertoning met een aantal toepasselijke rolprenten w.o. „De slag om Engeland", De nationale landdag te Dordrecht, enz.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1