„GLIM" HEUBEtWAS ;q0^
Sch
k?
r
oonmaa
2-pers. Bedstel
Hoe het vroeger was!
123.SÖ
De Voorstraat te Melissant
Propaganda-avond
24ste Jaargang
Zaterdag 15 Maart 1952
No. 2099
CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Hoe kunnen kleine vor
deringen met weinig
onkosten binnen komen?
MEDITATIE
„Via Dolorosa'
^it ket
snot
1
er=
Fa. GEBRs. BUIJSSE
V.
Verzoek aan Je hm-
gertevolkin g van liet
eilana Ooeree
Overflakkee
Zondagsdiensten Artsen.
V.
Minimumprijzen voor
garnalen
Steun Wettig Gezag
niEuws
V'erscWJnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrlkstraat 14 Middelhamüs Abonnementsprys 1.70 per kwartaal
Telefoon 17
Middelhamis
Giro 167930
Postbox 8
Telefoon
Drukkerij 19
Adv.-prgs 12 et
per mm. Bij
contract speciaal
tarief
„Rechten is duur", zegt de volksmond.
Het volksgezegde: „Wie recht om een
koe geeft er een toe," spreekt ook dui
delijke taal. „Goede raad is duur", ziet
niet zozeer op de kosten, als wel op de
moeilijkheid werkelijk goede raad te
krijgen. Advocaat en deurwaarder kun
nen ook niet voor niets werken.
Het bovenstaande weerhoudt er me
ningeen van om hun eerlijk toekomende
geldsbedragen te vorderen. En de
rompslomp en de onvermijdelijk hoge
kosten van verwerving doet hen er maar
van afzien om te trachten het geld via
de rechter binnen te krijgen.
En toch bestaat er nu al een tiental
jaren een regeling om met weinig moei
te en weinig kosten zijn geld binnen te
krijgen. Tenminste wanneer het gaat om
bedragen van minder dan 500.En
wanneer het te vorderen bedrag betrek
king heeft op het nakomen van een over
eenkomst.
De eerste voorwaarde is gemakkelijk
genoeg te beoordelen, maar wat is een
overeenkomst. Zo licht wordt gedacht
dat een overeenkomst moet staan „zwart
op wit", of rechtsgrond alleen maar
aanwezig is zo er sprake is van ge
bruikmaking van een behoorlijk geze
geld' stuk.
Dat is echter niet het geval. Zelfs de
meest gewone vorderingetjes worden
aangemerkt als te steunen op een over
eenkomst. We willen het met een paar
voorbeelden duidelijk maken. Een vrouw
bestelt bij de eierhandelaar een twin
tigtal (min of meer) eieren. De bestel
ling wordt uitgevoerd. Betaling blijft
achterwege. Deze schuld wordt aange
merkt als betrekking te hebbeü op een
overeen/komst. Iemand geeft de timmer
man last tot het doen van enige kleine
reparaties. Na uitvoering wordt de on
betaalde rekening aangemerkt als be
trekking te hebben op het nakomen van
een overeenkomst. Iemand leent geld
van een ander bv. tien gulden.
De daardoor ontstane schuld wordt
aangemerkt als stevmende op het nako
men van een overeenkomst. Als het
gaat om het nakomen van een aange
gane overeenkomst, wat spoedig aan
genomen wordt zoals uit het boven
staande blijkt, dan kan men gebruik
maken van die eenvoudige regeling
waardoor men gemakkelijk zijn geld kan
verkrijgen.
En dan verder de te volgen weg?
De schuldeiser dient in drievoud een
request in bij de kantonrechter waarin
hij vraagt of de kantonrechter tegen de
met name genoemde schuldenaar een
dwangbevel wil uitvaardigen.
Aan welke voorwaarden moet zo'n
verzoekschriftje aan de kantonrechter
voldoen
1. Hoofd van het verzoekschrift moet
luiden aan de Edelachtbare Heer
Kantonrechter in het kanton waar
men woont.
2. Naam en voornamen (volledig) van
de verzoeker met opgaaf van be
roep en woonplaats met nauwkeu
rig adres.
3. Naam, beroep en adres van de
schuldenaar.
4. De grootte van het bedrag.
5. De gi'onden waaroop de vordering
berust.
Dit wordt mogelijk als het moeilijkste
deel van het request beschouwd.
Toch ligt het eenvoudig. Blijven we
slechts bij de boven aangegeven, voor
beelden. B.v. „Wegens de door X aan Y
bestelde en geleverde eieren. Of wegens
het door X in opracht van Y. vermaken
en herstellen van de zoldertrap."
Heel eenvoudig zo men ziet. Iedereen
is dus wel in staat om de grond van de
vordering te omschrijven.
En zo meni zich er niet mee ver
trouwt
Dan kan men zich tot de deurwaar
der wenden, die de formulieren er voor
in zijn bezit heeft.
Vormen de kosten gien belemmering
In genen dele.
Voor bedragen beneden 25 behoeft
men helemaal geen griffierechten te be-
talenr. En voor bedragen van 25 tot
beneden 500 moet slechts 5 worden
betaald, waarin de kosten van het
dwangbevel zijn ingesloten.
En nu de verdere voortgang van de
procedure.
De griffierzendt een afschrift van
het verzoekschrift naar de schuldenaar.
Deze moet binnen 14 dagen verklaren of
hij het met de vordering eens is.
Laat de schuldenaar niets van zich
horen dan vaardigt de kantonrechter
een dwangbevel uit. Hetzelfde geschiedt
ook wanneer de schuldenaar laat weten
dat hij de vordering erkent.
Maar de schuldenaar heeft ook het
recht van verweer.
De kantonrechter bekijkt het verweer
en wanneer het hem blijkt, dat bij het
verweer deugdelijke gronden worden
aangevoerd dan kan hij de zaak verwij
zen „naar de rol." Dan is het een gewo
ne procedure geworden.
Het verweerschrift van de schuldenaar
komt ook ter kennis van de schuld
eiser. Blflkt het deze dat hij zijn vorde
ring te hoog heeft gesteld, dan kan hij
de kantonrechter inlichten voor hij de
zaak c.q. „naar de rol" verwijst. Ook kan
de verlaagde vordering aanleiding ge
ven voor de kantonrechter tot het uit
vaardigen van een dwangbevel.
(Wie het dwangbevel heeft ontvangen
moet in elk geval betalen.
Aan de deurwaarder staan machts
middelen ten dienste. Van af het met
kracht pverredeni tot de verkoop van de
eigendommen van de schuldenaar. Dit
is de weg om met kleine kosten betrek
kelijk kleine sommen binnen te krijgen.
Uit de aard der zaak moet de vorde-
Anderen heeft Hij verlost, Zich-
zelven kan Hij niet verlossen.
In deze weken worden onze gedachten
telkens heengeleid naar Golgotha's
kruisheuvel. Daar gaat het geweldigste
gebeurenv dat ooit op aarde is geschied.
God van God ontdaan; wie kan dat
verstaan
Hij, die het geen roof behoefde te ach
ten Gode even gelijk te zijn, heeft zieh-
zelven ontledigd, vernietigd, de gestalte
eens dienstknechts aangenomen hebben
de. Hij, die geen zonde kende, heeft zich
zelf tot zonde gemaakt. Waarom? Op
dat vijanden Zijns Naams door zijn dood
verzoend zouden worden. Opdat geval
len zondaren weer een vrije toegang zou
den hebben tot het Vaderhart Gods.
Christus, consolator! Christus de Red
der! Ziet ge Hem hangen aan Golgo
tha's kruis Geen medelijden vraagt de
ze figuur, geen martelaarskroon siert
Zijn hoofd. Als ge Hem zó beschouwt,
ziet ge 't mis. Neen, eerbied, aanbid-
•ding, liefde moet uw ziel door trillen en
uw oog moet zien, de middelaarskroon
die spreekt van nameloos lijden, van een
via dolorosa, maar ook van de heerlijk
ste overwinning aller tijden.
Ontzettende gedachte, dat bij zulk ge
beuren, de spot der wereld en vrome
wereld niet zwijgen kan. Terwijl de Zo
ne Cïods de lospijs zijns volks vsrwerft
met de dure prijs van Zijn dierbaar
bloed, laait de vijandschap op van hen,
die nog niet leerden: „eigen krachten te
verachten."
En horen we ook thans niet de spot?
Is dat uw Verlosser aan dat kruis? Als
dat de Zoon van God was, dan had Hij
niet zo'n roemloos einde gehad. Dan zou
Hij wel gezorgd hebben, dat er een won
der gebeurde, waardoor Hij verlost
werd.
Anderen heeft Hij verlost. Dat kan
niet ontkend worden. Zichzelf verlossen,
daartoe is Hij niet in staat.
Dat is de spot van de mens, die lie
ver een held, een führer, en overwin
naar, een krachtmens als ideaal heeft.
i En tochonbewust zit in deze
spotkreet een, diepe waarheid.
Anderen heeft Hy verlost. Ja, dat
moeten ze erkennen. Hun ogen hebben
't gezien. Blinden werden ziende. Doven
hoorden, aan armen 't Evangelie ver
kondigd. Kreupelen werden recht op hun
voeten, zelfs doden werden opgewekt.
Anderen heeft ïGj verlost. En nóg is
Hij daar op Golgotha's kruis bezig om
anderen te verlossen d.w.z. de H. Geest
past deze verlossing aan de zielen toe
en dan is 't voor de waarneming des
gemoeds, of dat heden is en geen ver
leden. Hij verlost van 't geweld des Sa
tans, van de wereld en van 't eigen vlees.
Verlost van de zwarte toekomst, het
ontzettende bederf.
Ook nu nog is de Heere Christus be
zig om zielen te redden en te brengen
uit de duisternis tot Zijn wonderbaar
licht. Dat was het doel van 't nameloos
kruislijden van Sions Borg. Daarom
werd Hij bespot, gehoond, geslagen, uit
geworpen, gegeseld, gekruisigd.
Anderen te verlossen, dat is Zijn gro
te levensdoel. Daartoe moest Hij ge
noegdoening geven aan het geschonden
recht des Vaders. Hij droeg de straf, die
ons de vrede aanbrengt. Door onze on
gerechtigheden is Hij verwond. Kunt ge
zulk een liefde peilen? Zoudt gij uw le
ven zetten voor uw beste vriend? Hij
deed 't voor vijanden.
Anderen heeft Hfl verlost. Lezer be
hoort ge daar ook reeds bij Daar komt
't op aan. Al was Jezus duizendmaal
geboren en niet voor U eni niet voor inij,
dan was 't nog verloren. Om tot die
„anderen" te behoren is nodig, dat we
een recht gezdcht krijgen op de zonde
en schuld waardoor we zijn geworden
voorwerpen van de toorn Gods. Die ons
gevangen houden met ijzeren ketenen.
Dan is nodig dat we verloren gaan in en
met ons zelf. Dat we verloren gaan met
de wet. Dat we 't met de dichter uit
roepen:
'k Wou vluchten, maar 'k kon nergens
heen
Zodat de dood voorhanden scheen.
In dat dodelijkst tijdsgewricht komt
de Heere tussen beiden. Hij wil zo'n
ziel verlossen, zijn tranen drogen. Dan
opent Hij de blik op dat dierbaar kruis
van Golgotha, vanwaar het tegen klinkt:
Maarneen daar is vergeving, altijd
bij Mij geweest.
Is dat woord al tot ons'gesproken?
Dan moogt ge 't met de psalmist uit
roepen:
Keer mijne ziel tot uwe ruste weder.
Gij zijt verlost, God heeft U
welgedaan.
Zichzelven kan Bij niet verlossen.
Het is als spot bedoeld. Maar toch...
het is een eeuwige waarheid. Zichzelf
kan Hij niet verlossen. Niet, omdat Hem
de macht daartoe ontbreekt. Eén Woord,
en... duizenden staan tot Zijn beschik-
kink. Neen. Hij kan Zich niet verlossen,
omdat Hij zich moet opofferen voor Zijn
volk. Hij kan niet, omdat de gerechtig
heid Gods Zijn leven vraagt.
Hij kan 't niet, omdat anders geen
vlees zou behouden worden. Hij kan
't niet, omdat Gods kerk op Hem ver
trouwt, omdat van Adam af alle gelo
vigen zijn ontslapen, rustend in 't vol
brachte kruiswerk. Hij kan 't niet, om
dat Hij God is.
Ziet ge nu Zijn trouw schitteren? An
deren heeft Hij verlost, zichzelven wil,
kan Hij niet verlossen. Daarin ligt de
zekerheid van de behoudenis voor Gods
Kerk. Ziet ge nu, hoe zelfs de spotter
mede moeten werken, om Gods Kind
troost te bereiden? 't Was Satans doel
niet, waarom hij dit woord influisterde.
Hg hoopte, dat Christus toornig zou
worden, van 't kruis zou afkomen om te
laten zien, dat Hij 't heus wel kon. Dan
was Satan's doel bereikt. Maar Chris
tus is sterker dan de duivel. Hij weder-
staat de helse aanslagen van de Vorst
der duisternis. Door smaad en spot heen,
blijft Hij aan 't kruis enoverwint.
Te talestar Het is volbracht Het
doel is bereikt. Dan kan Hij sterven,
maar niet omdat Hij dan onder gaat in
de dood, maar door donker en dood heen
op te rijzen tot de eeuwige morgen. En
zijn kinderen mogen in de vrucht delen.
Het vloeit uit God en keert tot God.
M. L. Hebt ge deel aan die verlos
sing? Dan wordt ons tekstwoord van
een spotwoord, een geloofs jubel.
Zichzelven kan Hij niet verlossen,
want anderen, want mij heeft Hij ver
lost. Voor eeuwig!
Middelhamis.
C. J. KESTING.
Soberheifl ttU de opvoeding Niet
boven z'n stand leiven! tTitgaans-
manie onder de jeiugd.
Verleden week schreef ik over gezag
en vrijheid bij de opvoeding; dit keer
vn\ ik het eens hebben over de noodzaak
van soberheid bij de opvoeding van on
ze kinderen.
Tot versobering worden wij van vele
zijden aangedrongen: Van overheidswe
ge maant men er ons telkens toe; fa
brieken en particuliere inrichtingen zoe
ken alle naar middelen van vereenvoudi
ging en bezuiniging. In onze gezinnen
is dat ook zo, want in de meeste geval
len moet men zich bepalen tot het aller
noodzakelijkste en blijven er veel be
hoeften en verlangens onvervuld. Al zijn
er gezinnen die flinke inkomens hebben,
ook tot hen komt, door de druk der tij
den, de eis tot soberheid.
Een dertig veertig jaar geleden was
de levensstandaard veel eenvoudiger dan
thans wat zich ook weerspiegelde bij de
opvoeding van onze kinderen. Van lie
verlede is dat veranderd en werd de
welvaart in meubilair, in kleding enz.
ook zichtbaar wat tot op zekere hoogte
zeer zeker geoorloofd is. Er is niets te
gen dat men zijn geld productief maakt
door zijn inboedel te vergroten of te
verfraaien, goed in de kleren zitten) en
de kinderen voor het leven goed uit te'
Dan uw bedden vernieuwen.
Wij bieden U keus uit een grote
sortering bekende merken!
met verend interieur van de „Ha-
zet" fabrieken 2- of 3-delig met
10 jaar garantie
beneden alle conourrentie!
LEDIKANTEN,
SPIRAALMATRASSEN
KANTELBEDDEN enz.
MATRASDEKKEN 1- en 2-pers.
MIDDELHABNIS
ring op goede gronden gedaan worden.
Heeft de schuldenaar werkelijk ge
gronde tegenwerpingen, dan wordt het
een zaak „naar de rol" en is het een ge
wone rechtszaak geworden met advoca
ten en deurwaarderskosten en de aan-
kleve van die.
rusten. Dat valt niet af te keuren en
men heeft er bovendien zelf genot van.
De eenvoud moet echter bij de opvoe
ding altijd een leidend beginsel blijven.
In onze democratische tijd zijn ge
lukkig de scherpe tegenstellingen
tussen rijk en arm weggevallen. Daar
bij is echter het gevaar niet denkbeel
dig dat een zekere afgunst gaat ont
staan en een begeerte om in alle opzich
ten gelijk te zgn. Gelijke mooie kleren,
even kostbaar meubilair, dezelfde genoe
gens in uitgaan enz. vloeit er uit voort.
Wat de een heeft, vril de ander ook heb
ben. Geeft men daaraan toe, zowel voor
zichzelf, als voor de kinderen, dan komt
men in een sfeer terecht waarin men
het op de duur niet houden kan. Dan
leeft men boven z'n stand.
Ik had het daar over uitgaan. Dat is
ook al zo'n mode van onze tijd gewor
den. Onze kinderen hebben veel meer
pretjes en gaan veel meer uit, dan in
de tijd toen vrij jong waren. Het is heel
goed, dat onze kinderen een prettige
jeugd hebben, maar het lijkt er wel een
beetje op, dat ze opgroeien in de gedach
te dat het leven enkel vreugde is en al
leen bestaat in eten en drinken en
vrolijk zijn. Ik bedoel hier mee niet de
hoogtijdagen in het familie-leven, ver
jaardagen eni bruiloften, waarvan onze
kinderen ook hun deel krijgen. Dat is
nuttig en versterkt de familieband. Maar
er zijn voor de jeugd tegenwoordig zo
veel gezellige avondjes, dat de rem er
vaak afgaat. Vele verenigingen organi
seren jeugdfeestjes, die vaak tot mid
dernacht duren, de scholen hebben hun
clubs en ga zo maar door. Soms is het
iedere avond wat. En natuurlijk zijn
daar de ouders niet bij, 't is „veel leu
ker" wanneer ze onder elkaar zijn. Gaat
het er altijd behoorlijk naar toe? En al
is dit zo, het uitgaansverschrjnsel blijft
een euvel van onze tijd. De studie lijdt
er onder, de ernst bij de jeugd raakt
zoek. Nooit is het meer goed, telkens
wordt er weer wat anders gezocht en
worden nieuwe uitgaansplannen bedacht.
Neem eens de schoolreizen in de zo
mer, men biedt tegen elkaar op om de
verste reizen te maken en de meeste
attracties te Verlenen. Men gaat er op
ons eiland zelfs al toe over om voor 3
weken of een maand met de schooljeugd
te gaan kamperen, als 't kan met sub
sidie van de gemeente!
De fout zit bij de ouders, dat het zo
ver komt. Bij de opvoeding moet niet
alleen het ouderlijk gevoel spreken, dat
het kind volop wil geven, volop wil laten
genieten, maar vooral het ouderlijk ver
stand. Onze kinderen moeten niet wen
nen aan een sfeer dat men „maar raak"
doen kan, maar vroeg leren, dat eisen
gesteld worden in het leven. Eisen van
soberheid.
Tot een sobere opvoeding reken ik
ook een bescheiden zakgeld. Soms is het
wel al te dwaas te zien over hoeveel
zakgeld onze jongens en meisjes be
schikken! Door een groot zakgeld wordt
snoepen en overmatig roken in de hand
gewerkt en gelegenheid gegeven plaat
sen te bezoeken waar ze niet thuis ho
ren. In mijn jonge tqd kreeg ik een be
scheiden zakgeld, wat van tijd tot tijd
werd verhoogd, maar mijn vader gaf mij
daarbij een kasboekje, om mgn uitgaven
te noteren, en hij controleerde af en toe
hoe het geld werd besteed. Dat is nu
natuurlijk gruwelijk ouderwets, maar
we leerden als jongen/s zuinig met geld
omgaan en we leerden sparen!
Soberheid vroeg aanleren niet té
sober is nodig. Niet om omlaag te
halen, maar om te sterken en te harden
in de zware strijd van het leven die
volgt en om „the struggle for lite", de
strijd om het bestaan later des te beter
kunnen strijden.
Bij dit alles is zeker en vooral nodig
om. van dit leidend beginsel uit te gaan,
dat ons de Heilige Schrift bij monde van
den Spreukdichter voorschrijft: Leert
de jongen de eerste beginselen naar de
eis zijns wegs, als hij oud geworden is,
zal hij daarvan niet afwijken.
WAARNEMER.
Daar onderdelen van het korps
Commando troepen uit Roosen
daal in de periode van 19 t.m. 21
Maart 1952 op het eiland Goeree
en Overflakkee zullen landen en
infiltraties te verwachten zijn,
wordt de burgerbevolking ver
zocht, iedere vijand (Commando),
welke door haar gesignaleerd
wordt, op een gemeentehuis of bij
een patrouille van de Nationale
Reserve te melden, alsmede op te
geven de plaats waar en het tijd
stip dat deze vijand gesignaleerd
is.
De vijand is kenbaar aan een
hei-groene baret.
Van Zaterdag 15 Maart v.ni. 12 uur
t.m. Maiandag l'ï Maart v.in. 9 nur
Middelhamis-Sonunelsdijlc
Afwezig de artsen P. Knöps, J. J. Wie-
ringa en C. F. Arends. Voor spoedge
vallen Tj. Kuipers, arts, Telef. 240, Som-
melsdijk.
DirksIand-HerWngen-Melissont:
Afwezig de artsen G. Huisman en B.
Elvé. Voor spoedgevallen Dr P. Boot,
Telef. 127, Dirksland.
Oost Flakkee:
Afwezig de artsen E. Bouman, G. J.
Buth en P. C. J. Voogd. Voor spoedge
vallen C. W. Kramers, arts, Telef. 42,
Ooltgensplaat en P. J. de Man, arts,
Telef. 20, Nieuwe Tonge.
De gemeente Melissant bestond oudtijds eigenlijk uit 3 gemeenten: nl.
Roxenisse, Onwaand en Melissant. Ten tijde van Napoleon werden jdezje
gemeenten met Dirksland vereniigd. In 1817 herkregen die gemeenten
weer hun oude rechten en ieder hun afzonderlijk Bestuur. Bij dei Wet van
13 Juli 1857, Staatsblad no. 61 werden de 3 „gemeenten" weer één en
verkregen gezamenlijk de naam Melissant. Het is dus een gemeente met
een geweldige platte grond: ze omknelt de gemeente Dirksland zodanig,
dat mea niet in dat dorp kan komen, of men moet over het grondgebied
van Melissant. Ten Westen en ten Noorden sluit Melissant aan Stellen-
dam; ten Oosten aan Sommelsdijk, ten Zuiden aan Herkingen, terwijl de
binnenomtrek geheel tegen Dirksland aan ligt.
De polder Roxenisse (Roucxnisse,) waarop we later wel eens terug
komen) werd tussenl 1480 en 1500 bedijkt; van de gemeente Onwaard was
reeds sprake in 1504. De polder Oud-Melissant werd in 1480 door Hertog
Maximiliaan van Oostenrijk met Maria van Bourgondië ter bedijking uit
gegeven.
Tot 1847 was Melissant een nieti
ge plaats; het bezat bv. in het jaar
1835 nog geen enkele straat. En wat
men „straat" noemde was een klei
weg langs de huizen, van de dijk af
tot aan de kerk en later tot aan het
schoolgebouw. Bij droog weer was
deze weg wel te gebruiken, maar in
de winter zakte men tot aan de
knieën in de modder. De in het begin
van 1835 benoemde burgemeester J.
A. v. Weel heeft aan deze treurige
toestand een einde gemaakt, en de
weg laten bestraten. Op het werk
van deze voortvarende burgemeester
komen we bij een volgend plaatje wel
eens terug. Hij heeft veel tot de wel
vaart van het dorp Melissant bijge
dragen.
Dit plaatje laat de Voorstraat zien,
zoals die ongeveer 40 50 jaar gele
den was. Langs de kerk liep een
stinkende sloot, die van tijd tot tijd
werd uitgebaggerd, waarbij de bewo
ners de vieze blubber tot voor hun
deur kregen. Was na enkele weken
de modder gedroogd, dan werd ze
weggehaald en spoelden de omwonen
den de straat schoon met het water
uit de sloot. Dan was het weer een
poosje oké.
Het enige mooie van deze straat
waren de bomen, die door him fraaie
groen 's zomers bijna de torenspits
aan het oog onttrokken. De spits is
tenminste nauwelijks zichtbaar.
Het huis aan de linkerzijde was
toen de smederij van v. Immerzeel.
Thans is dit een zaak in haarden,
kachels en huishoudelijke artikelen,
bewoond door dhr S. v. Damme. Het
huis aan de rechterkant werd be
woond door de dhr Jan Goedegebuur.
Hij had er een winkeltje in snoep,
maar verkocht ook boter, toentertijd
voor één dubbeltje het pond! Dat was
de zgn. „tonnetjes-butter". De man
heeft er de bijnaam van „butter"
door gekregen voor bijnamen moet
men te Melissant zijn! Het kind, dat
de man op zijn arm heeft en de kin
deren er om heen, zijn nu allen reeds
van middelbare leeftijd. De man zelf
is al om en bij de tachtig en woont
thans in Rotterdam bij een van zijn
kinderen.
Op de foto is een dame met een
kinderwagen) te zien (in lange kle
ding met hoed, men droeg toen altijd
een hoed!), dit is de vrouw van de
toenmalige geneesheer, Mevr. Ter-
wisga. De ouderen zullen zich dit nog
wel herinneren. Het plaatje is zeer
interessant omdat nu die bomen weg
zijn. Uit hygiënisch oogpunt is ech
ter gelukkig die stinksloot gedempt,
de w&g verbreed en heeft de Voor
straat een moderner aspect verkre
gen.
Fonds '<ioar gamalenvissers ingesteld
De Minister van Landbouw, Visserij
en Voedselvoorziening heeft een veror
dening van het Bedrijfschap voor Visse
rijproducten goedgekeurd, waarbij het
bedrijfschap de bevoegdheid krijgt voor
garnalen minimumverkoopprijzen vast te
stellen. Hiermede heeft het bedrijfschap
gehoor gegeven! aan de wens van de
gamalenvissers de bestaande mogelijk
heid tot het vaststellen van vaste prij
zen te vervangen door een stelsel van
minimumverkoopprijzen.
De mogelijkheid tot het vaststellen
van minimum-verkoopprijzen geldt niet
alleen voor handels- en pellerijgarnalen,
maar ook voor exportgarnalen. Ener
zijds wil men door het systeem van mi
nimumverkoopprijzen mogelijk maken,
dat de gamalenvissers op dagen van ho
ge prijzen, daarvan kunnen profiteren,
hetgeen bij een systeem van vaste prij
zen niet het geval is. Anderzijds wil men
bereiken, dat de prijs niet zakt beneden
een minimumgrens. De garnalen, die het
minimmnprijsniveau niet bereiken, die
nen als pufgamalen te worden verkocht.
Teneinde aan de gamalenvissers zo
veel mogelijk de minimumverkoopprijs
voor hun garnalen te garanderen, wordt
een fonds ingesteld, waarin alle gama
lenvissers dienen bij te dragen en waar
uit dan aan de vissers, wier garnalen
de minimumverkoopprijs niet hebben; be
reikt, een suppletie wordt gegeven.
------O------
ETTENSE VEEMARKT
Etten en Leur, 12 Maart 1952. De
aanvoer op de veemarkt bedroeg: 229
stuks; waarvan: 128 runderen, 2 paar
den en 99 biggen.
De aanvoer van runderen was zeer
ruim, de handel vlot en met staande
prijzen.
De belangstelling was zeer groot.
Prijzen: kalfkoeien 500900; kalf-
vaarzen 500i750; pinken 300450;
guste koeien 450650; graskalveren
100—tl75; paarden 400700; biggen
3050; lopers 5080; vette koeien
2.00^2.50 per kilo geslacht.
In het verenigingsgebouw aan de
Schoolstraat te Oude Tonge hield het
plaatselijk comité v£ui het Nationaal In
stituut Steun Wettig Gezag een propa-
ganda-avond om vrijwilligers voor de
diverse reserve diensten te werven.
Burgemeester Van Dijk sprak als
voorzitter het welkomstwoord en zei
daarin o.m. dat het hem zeer verheug
de dat de belangstelling voor S.W.G. op
het eiland aan het toenemen is. Ook uit
het bezoek aan deze avond viel dit te
constateren. Daarom heeft het comité
ook weer een avond als deze georgani
seerd teneinde eventuele gegadigden ge
legenheid te geven zich voor een der
diensten te melden.
Hierna sprak Burgemeester L. de Kool
van Zuidland een zeer kernachtige rede
uit, hierin besprak hij de fundamenten
waarop het Nationale Instituut is geves
tigd. Heden ten dage is het zo dat er
slechts twee richtingen bestaan waarin
de wereld is verdeeld. Deze scheidings
lijn is van zo eminent belang dat natio
nale verschillen wegvallen. Op de een
heid, gesymboliseerd in het huis van
Osranje, die hieruit voortvloeid is het
S.W.G. gegrondvest. Spreker wekte op
zich thans aan te melden, getrouw aan
de eed in het Wilhelmus „Den Vader
land Ghetrouwe".
Ds J. C. Wolthers verklaarde op grond
van het Chr. geloof de plicht die men
heeft het gezag der overheid te steu
nen. Ook deze spreker brak een lans
voor het vrijwilligerschap in de Nat.
Reserve.
Adjudant Van der Laan belichtte hier
na de militair, technische zijde van het
deelnemen.
In de pauze werd de aanwezigen een
consumptie aangeboden en was er ge
legenheid zich als lid voor het S.W.G.
op te geven.
Na de pauze volgde filmvertoning met
een aantal toepasselijke rolprenten w.o.
„De slag om Engeland", De nationale
landdag te Dordrecht, enz.