„Schuttevaer" vergaderde Samenbindend cement Uit het Kijkvenst De Chr. B.LO.-school „Prinses Irene" heeft thans 48 leeHingen Zaterdag 5 Januari 1952 No. 2079 •HRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN maal Der week. Woensdag en Zaterdag Bedactiebiiiean: Prins Hendrikstraat 14 Middelharnls Abonnementsprijs 1.70 per ikwartaal I MEDITATIE De verzenen tegen de prikkels Grote tevredenheid over dit onderwijs Thans 80 leden Een jubilaris Worden de schippers beledigd? niEuws Telefoon 17 MlddeUi&mJ» Giro 167930 Poetbox 8 Telefoon Drukkerg 19 Adv.-prgs 12 et per mm. Bij contract speciaal tarief Volgens het propagandablad voor de )enbare School, het bekende „Volks- denvijs" is de Openbare School het tnent van onze nationale verbonden- id Dat is een raar geval. Als dat wer- mik waar was dan stond het er met t cement niet best voor. Immers meer a 70 procent van het Nederlandse Ik hebben aan de openbare school de f toegekeerd. Dat is het naakte on- Irsprekelijke feit. In de handelswereld il men aan zo'n product, dat door 70 3oent van de gebruikers was afge- nkt niet veel waarde meer hechten. Het zou moeilijk meer te verkopen a en het zou een moeilijke en dure re- ime vergen om zo'n artikel weer in- voerd te krijgen. Tenzij dat men kon ntonen, dat de oude gebreken waren rdwenen en dat vele nieuwe goede edanigheden kenmerken van het ar- :el waren geworden. Maar ons inziens staan de zakeni zo 5t. Ons volk heeft zich in grote meer- rheid van de openbare school afge- ■nd. Omdat die school, product van t humanisme niet paste bij de Chris- ijke opvoeding van het volk. We leg- Q er de nadruk op, dat we hier schrij- a over de openbare school, als instel- g, als instituut en dat we ons yerre uden van alle aantasting van perso- tntegendeel gaarne betuigen we on- hulde aan vele harde stoere werkers, en brede schare van idealistisch „e verdienstelijke mannen, die met van hun gehele persoon de open- ichool hebben gediend. Dit zij voor- gemerkt om ons te distancieren et aantasten van personen. Maar at over de instelling, de openbare En dan getuigen we rondweg: lenbare School is voor een Cliriste- fopvoeding niet bruikbaar, ja gans brpelijk. Dat is ze niet nu gewor- lieen, dat is ze geweest vanaf de n van haar wording. Toen ze als )duct van het humanisme haar aan- kreeg en ons volk door de geweld- (fljers van het Liberalisme werd opge- mgen. In de plaats werd gesteld van ^rkelijke scholen uit de tijd van de ■Aibliek. Die gebonden aan Gods Srd en de Belijdenis der Vaderen lats moest maken voor het wondere )duct van een opvoeding boven alle loofsverdeeldheid. Een instituut ge likt voor Protestants en Rooms, voor heïst en Jood. Voor gelovigen en on- rigen. Zie dat zou het wondere in- ut van de openbare school zijn. Een «dingsmiddel voor arm en rijk, voor igen en ongelovigen. Ons volk op- Jgd door Liberale geweldhebbers, zo irevon we boven. En inderdaad zo is geweest. De schoolstrijd van een V is er om dat te bewijzen. Het Li- ilisme verdween, het Socialisme m op. e brede schare van Liberale open- 1 onderwijzers moest plaats maken de aanhajigers van het Socialisme. en de onderwijzers van weleer steun- ren van het Liberalisme, thans vormt personeel der openbare school veel- in verknocht corps voor het Socialis- Evenwel de Openbare School bleef ze wat was. Het cement voor onze Öonale Verbondenheid volgens „Volks- irwijs". Een instituut voor allen, zo eerden vroeger de Liberalen en zo seen nu de Socialisten, genaardig. In het Liberale systeem e de Openbare School en in het So- stische denken bewijst men ook e aan de Openbare School. De Libe- 1 gingen, de Socialisten zijn gekomen, ir het karakter van de Openbare 3ol is gebleven. Beide partijen hadden hebben hun liefde verpand aan de nbare School. Van cement gespro- Dan moet er in het instituut van Dpenbare School toch wel een zeker - ent aanwezig zijn dat beide politie- stelsels bevredigt. En dat cement is irdaad aanwezig. Het humanisme. De IB en wat van de mens is zit er op troon. at is het bindmiddel "waardoor de nbare School bruikbaar is voor Li- lal en Socialist en ook voor de Com- üst. Inderdaad het humanisme is de leenschappelijke levenswortel van al links georiënteerd is. Van Liberaal Communist. Op de Openbare School [een plaats als onderwijsinstituut God, noch voor Zijn Woord. Daar men in de humanistische levensop- ing niet van weten. Och neen daar 't men mee afgedaan. Dat is uit een •bije periode. De deugd en goedheid de mens wordt er ter grondslag ge- Hoe het mogelijk is na al de te- stellingen van de laatste halve eeuw ns een raadsel. Men heeft toch in i tijd als het ware openbare les ge in de onhoudbaarheid van het hu- isme. Waartoe zullen we al die te- stellingen opnoemen, ze worden als ware geaccentueerd in de bange is die over de wereld gekomen is l een derde wereldoorlog. De 1500 ioen jaarlijks voor onze defensie iekt in deze duidelijke taal tot al die- en die van de mens hun verwachting koesteren, 'e Openbare School levend uit het hu- listisch beginsel ontleent zijn begin- 0 aan de mens en zwijgt over God Zijn Dienst. Zwijgt over de dingen Eeuwigheid. Houdt geen rekening de bestemming van de mens. at de mens door de tijd reist naar de wigheid. Dat met de ziel te verliezen s verloren is. Wat baat het de mens jlaatsen in het kader van de tijd met ae deugden, die vergankelijk zijn en de dood ophouden, ie van het voornaamste, van het al- 'eheersende zwijgt en moet de open- e sciiool zwijgen krachtens haar ka ter en haar uitgangspimt. God te zen, boven al, het .wordt bij haar niet onden. God, de bron van alle heil van ^egen moet worden doodgezwegen. Moet op de Openbare School, afgezien van de gevoelens van de leerkrachten onvermeld blijven. De Openbare School onthoudt aan de kinderen het hoogste wat er is. De mogelijkheid om zalig te worden. Als zodanig is ze krachtens aard en karakter heidens. Een uur onderwijs kan er uit de Bijbel gegeven worden. Dan blijft de hele week door de Bijbel gesloten. En door wie gegeven? Buiten de school om. Een onderwijs eigenlijk buiten de school omgaande. Een plantje van vreemde bodem. Neen de Openbare School kan voor ons Christenvolk niet het cement zijn dat de natie samen bindt. Maar het artikel wordt vernieuwd. De nieuwe hoogkerkelijke koers, product van Barthianistische theologie gaat blijkbaar de Openbare School de hand boven het hoofd houden. Deze door- braakrichting staat getuige recente ge beurtenissen niet afwijzend tegen de Openbare School. Zal het mogelijk het cement kunnen zijn dat de natie samen bindt? In genen dele. Dat brengt een soort algemene leer waarin men tracht het ganse belijdende volk samen te bren gen. EJen soort grootste gemene deler godsdienst. Maar een leer waarin de Gereformeerden in- en buiten de Her vormde Kerk zich niet vinden kunnen, omdat ze tegen Gods Woord en de Be lijdenis is. Hervorming van de Openba re School in die richting zal het Chris tenvolk ook niet kunnen samenbinden. Omdat ze ook dan onbruikbaar blijft voor hen die staan op de bodem van Gods Woord en de belijdenis. Neen, noch de Openbare School van verleden en he den, noch de mogelijk nieuw te creëren doorbraak Openbare School kunnen het samenbindend cement voor de Neder landse natie vormen. Alleen het zich plaatsen ook voor het Onderwijs op de grondslag van Gods Woord kan ons volk bewaren voor de doorwerking van de humanistische beginselen, die in zich hebben een losmakende werking van Schrift en belijdenis. Wat 's Heeren Woord ons leert moet door de School aan de kinderen worden doorgegeven. En dat is de leer van vrije genade voor een verloren mensheid. De nuens een nununer? Cijfers en nog ©ens ogf ers Waardij van de mens ligt in ©en Ander. We leven in een mechanische wereld. Onlangs hebben we daaraan een artikel gewijd en geschreven over „de machine mens". De mens een verlengstuk van de machine. En achter die machines en ma chine-mensen allerlei berekeningen om én machine én mens zó te laten draaien dat de productie tot in de top wordt opgevoerd. De mens als mens raakt daarbij eigenlijk totaal op de achter grond. De mens is een mmimer gewor den. In de kaartsystemen van de fabrie ken is het niet meneer Jansen of Pie- tersen, maar no. 681, no. 1012 enzovoort. Er is een economische ontwikkeling ge komen in deze eeuw waarbij de mens niet meer zelf leeft, maar veelal geleefd wordt. In het doorlopend klimaat van mechanisatie en rationalisatie, dag in dag uit werkend aan de lopende band, lijdt dit op de duur tot schade der men selijkheid. De United States Information Service gaf onlangs een boekje uit dat tot ti tel draagt: De Verenigde Staten in fei ten en cijfers. Daarin staat precies uit gerekend wat een in dat land wonende arbeider in een bepaalde tijd doen kan. B.v. dat hij slechts 7 minuten behoeft te werken om 1 pond brood te kunnen kopen, 8 minuten voor 1 pond rijst, 414 minuut voor 1 pond suiker, 35 minuten voor 1 pond koffie, 29 minuten voor 1 pond bacon, 18 minuten voor 1 dozijn sinaasappelen, 26 minuten voor 1 dozijn verse eiereni. In 37 uur kon hij een nieuw pak verdienen, 6% uur moet hij werken voor aankoop van een paar schoenen en een vrouwelijke arbeidskracht 18 uur voor een wollen mantel. Alles in cijfers! Ook in ons land. Bij ons weet men ook precies te berekenen hoe hoog de index is, theoretisch stelt men een bestaansminimum vast. En' daarnaar worden de „loonrondes" be paald. In theorie zal het allemaal wel kloppen, maar ik ben toch zo vrij te zeggen, dat de huismoeders van de ge stelde loonnormen de eindjes niet aan elkaar weten te knopen! Zoveel voor dit, en zoveel voor dat, maar, er moet toch ook een stukje kleren zijn, de kolen moeten ook betaald en er zijn nog zo veel andere onvoorziene uitgaven. Nu wil ik hiermee geenszins de vroe gere verhoudingen idealiseren. De om standigheden waaronder men toen leefde en arbeidde waren verre van gunstig. De loonstandaard was absurd laag, er waren ongelimiteerd lange werktijden, er was een verwaarlozing van de hy giëne, slechte woningtoestanden en dag in dag uit een worstelen om een be- staans-minimum. Maar er was toch al tijd nog het element van de persoonlijke binding, de enkeling telde in het bedrijf mee en er werd rekening gehouden met zijn belangen. Het massa-mensdom van tegenwoor dig is niet tot de arbeiderswereld be perkt gebleven. iDe Engelse schrijver Oldham spreekt van „the socialised man", „de vermaatschappelijkte mens" en daarmee doelt hij er op, dat de sa menleving in zijn geheel door de geest van mechanisatie en ontpersoonlijking is aangetast. In het boek van Gheor- ghiu: „Het vijf-en-twintigste uur, dat zoveel opzien heeft gebaard, wordt dit verschijnsel ten voeten uit getekend. Daarin zegt deze schrijver onder meer: „Het Westen heeft een maatschappij geschapen, welke op een machine lijkt. Het verplicht de mensen om te midden van de machines te leven en aan de wet"-' De Stichting voor het Chr. Buitengewoon Lager Onderwijs kwam in de maand December in algemene vergadering bijeen in de Prinses Irene-school aan de Voorstraat te Middelhamis. In zijn openingswoord gewaagde de voorz. Ds Goedhart van de zegen die op dit onderwijs rust en de tevredenheid die het voor de ouders en kinderen brengt. De school telt thans 48 leerlingen. Het hoofd van de school refereerde over: Onderwijs aan moeilijk lerende kinderen." Ds H. Goedhart, de voorz. van de Stichting opende met het lezen van Ps. 126 en ging voor in gebed. Door afwezig heid van de secretaris, las de wnd. secr. de heer Rijksen de notulen, welke wer den vastgesteld. De voorz. hield een kort openings woord wat meer bestond in korte me dedelingen. Spr. greep terug naar de spannende dagen van November 1950, toen de teldatum 35 leerlingen moest brengen, wat er door de gunste Gods ver boven was. Hieraan zat de Rijks-subsi- die vast, die hoewel het lang heeft ge duurd eer de uitbetaling kwam, vanaf 5 October 1950 regelmatig binnenkomt. Wat de gemeentelijke vergoedingen be treft, rekent M'harnis af met de andere gemeenten. Spr. deelde mede, dat de school in leerlingen-aantal bleef groeien en thans 48 leerlingen telt. Dit aantal baant de weg naar een volgende leer kracht. Wat het betrekken van het nieuwe aangekochte pand (woning van Mr v. d. Velde) betreft, is tot heden, nog geen gelijkwaardig huis gevonden en moet men met de noodschool volstaan. Indiening van een begroting voor 1952 was nog niet mogelijk, omdat over ver schillende uitgaven nog overleg moest worden gepleegd. Volgend jaar D.V., wanneer de verschillende subsidies goed zijn geregeld, zal dit alles meer normaal verlopen. Betreffende het tweede gebouw, deel^ de spr. mee, dat de rijksgoedkeuring er is, maar dat niet kon worden begonnen, omdat de geldmarkt krap is. Het be stuur zal zich in 1952 hierover nader beraden. In het bestuur zelf vonden enige ver anderingen plaats. De heer v. Veen is vertrokken en de secretaris dhr Dub beldam stelde zich niet herkiesbaar. Spr. dankte dhr Dubbeldam (niet aanwezig) voor diens vele administratief werk. In de verkiezing die daarna volgde, werd in de plaats van dhr Dubbeldam gekozen, de heer A. A. Jansen van Dirksland. De heren P. A. Duhen (Dirksland) en A. v. Eek (Stellendani) werden herkozen. In de plaats van dhr H. V. Veen werd dhr C. Edewaard be noemd. Voor de commissie van Toezicht werd in de plaats van dhr N. v. d. Brug ge, dhr W. J. Witvliet benoemd en in de plaats van de heer L. Schippers (Oud Beijerland) dhr T. v. Dieren. Dhr E. v. d. Boom werd herkozen, Na deze stemming, die zeer vlot ver liep hield het hoofd van de school, dhr Groeneveld zijn referaat over: Onderwijs aan mtoelljgk lerende kinderen Spr. begon met te zeggen, dat men een halve eeuw geleden nog weinig aan het B.L.O. deed. Het buitenland, gaf het goede voorbeeld. In ons land waren ech ter ook vooruitstrevende onderzoekers; in 1903 werd het Paed, Instituut Schreu- der geopend. Na 1920 ging wetenschap en techniek snel vooruit en kwam de behoefte aan B.L.O. meer en meer open baar. Vooral in klassen met 40 en 50 leerlingen, die er bij de invoering van de leerplichtwet kwamen, vielen degenen die het onderwijstempo niet konden vol gen, in het oog. De onderwijsmethoden van het L.O. zijn gericht op middelma tige leerlingen, het langzaam en moei lijk lerende kind kan dit tempo niet vol gen. Spr. vergeleek dit met een kreu pele en een gezonde hond voor eenzelfde hondenkar. Die kreupele hond in het zelfde tempo te laten lopen is wreed. Zo is dit ook met kinderen die niet mee kunnen. Spr. zei, dat bij het L.O. de leerstof in het middelpunt stond en bij niet het kind. Bij het B.L.O. staat het kind ech ter in de aandacht en wordt individu eel onderwijs gegeven. Bij het huidige tempo op de lagere scholen zijn veel kin deren, die bezet worden met angst neu rose, wantrouwen en een soort minder waardigheidsgevoel. Ze missen op de ten van die machines zich aan te pas sen. Als echter de mensen op machines gelijken, zodat ze er zich mee gaan ver- eeuzelv^n, leven er geen mensen op aarde meer." De mens is schepsel Gods, geschapen naar Zijn beeld. Dat beeld is door de zonde geschonden, maar het is gebleven! (Gen. 9 6) En omdat dkt zo is, be staan er voor God geen nummers! De Heere zegt zelf door de mond van Je- saja, dat hij de mensen bij name kent: „Ik ben de Heere, die U bij Uw naam roept! Wat een voorrecht dat te weten. Dat heft de mens boven het sociïile en economische uit, hoe moeilijk de omstan digheden in het materiële ook zijn. Soms grote moeite om in noodzakelijk levens onderhoud te voorzien, soms een werk kring die afmat en niet bevredigt, soms zo, dat hij in de samenleving niet mee telt maar dan bij God mtverkoren en dierbaar! Waarde in Zichzelf heeft een merus niet. Maar door het geloof in Hem, die om en voor hem Mens geworden is, een begenadigd en wedergeboren mens dus, is een vsraarde die nergens ter wereld te vergelijken is. Een waardij, die in een Ander ligt. En dat heft hem, boven al les wat hier „mens-onwaardig" genoemd wordt, uit. WAARNEMER. duur de samenleving onder de kinderen. Veelal weten de ouders de oorzaak niet en beoordelen dit verkeerd. Bij het B.L.O. is het onderwijs geheel anders gericht, nl. geheel op het kind zelf. Het element van beleving wordt er in gebracht. Spr. staafde dit met meer dere voorbeelden. Rekenen bv. geschiedt met (namaak)-geld, het ideaal van spr. was een complete winkel in de school. Uit alle delen van het land zijn reeds reclame-artikelen binnengekomen. Kwat- ta, postzegels, kruidenierswaren worden verkocht, het kind moet handelen: uit rekenen wat het kost, geld ontvangen en teruggeven, vermenigvuldigen, aftrekken en delen. Het B.L.O. is aangepast aan de werkelijkheid, het kweekt belangstel ling bij het kind, de prestaties en de opmerkzaamheid wordt verhoogd, méér dan bij het L.O. Spr. gaf daarna een uiteenzetting van de lees-methoden, waarbij het niet gaat over de kwaliteit, maar de quantiteit van de leerstof. Krachtinspanningen worden van zo'n kind niet geëist, om bv. leerstof te verwerken over meeldraden, het hoomvlies etc, dit is voor hen min der belangrijk. Het onderwijs is indivi dueel, hoofdelijk, al simt het het geza menlijk werken niet uit. Helaas zijn er nog teveel kinderen op de L.O., die het B.L.O. moesten volgen. Deze kinderen zijn er de dupe van, waar om spr. maande slecht meekunnende kinderen te laten testen. Hoe vroeger met B.L.O. begonnen, hoe beter. Spr. vertelde daar enige verbluffende staal- tjes van en ook, hoe tevreden en blij de kinderen waren, nu ook wat te kunnen presteren. In de rondvraag kwamen nog verschil lende vragen naar voren, o.m. over de bedragen per leerling die worden uitge keerd en hoe dit zich toedraagt. Bij een betreffende vraag prees de voorz. het werk van burg. van Heyst te Dirksland en van Hofwegén te Nieuwe Tonge die r""} finantiële aangelegenheden en de sub- Biüies van de onderscheiden gemeenten regelden. Ook werd gewezen op de nood zaak om meer donateurs voor de B.L.O.- school aan te werven. Enige aanwezigen belastten zich met de aanwerving daar van. De voorz. dankte de afgevaardigden ea belangstellenden voor de opkomst, waarna de bijeenkomst met dankgebed werd gesloten. En hij zeide: Wie zijt gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is U hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan. (Hand. 9 5) Het jukdier werd in het Oosten met een puntige drijversstok geprikkeld wan neer het onwillig was aan zijn meester te gehoorzamen. Meermalen sloeg het. achteruit, doch dit was slechts tot ver meerdering van pijn. Dan ondervond dat dier, dat het hard was, om de verzenen tegen de prikkels te slaan. Dit nu past de verheerlijkte Jezus op de weg naar Damascus toe op Saulus die de gemeente des Heeren op een zeer vreselijke wijze vervolgde. Menigmaal had de Heere hem geprikkeld en aangedreven om zijn boze weg te verlaten, maar tot heden toe had hij er zich tegen verzet. Kende Saulus de Schriften niet, die van Christus ge tuigden? Beter dan iemand anders! Ook de stille gelatenheid van hen die hij in banden naar Jeruzalem sleepte om het getuigenis van Jezus Christus, zal toch ook zijn geweten vaak getroffen hebben, en hoe zal het hem gegaan zijn toen hij het blinkende gezicht van Stefanus zag, die biddende voor zijn vijanden onder de steenworpen bezweek. Zal er toen niet veel in zijn binnenste zijn omgegaan? O zeker, maar vechten er tegen met alle macht die in hem was. Al voelt hij de scherpte van de prikkel, met alle kracht vecht hij er tegen om toch maar die stem te smoren. Maar nu wordt het geheel anders. O, onvergetelijk ogenblik. Juist toen hij bij vernieuwing heenging om anderen te vangen, wordt hij zelf een gevangene van Jezus Christus. Wat zal dat voor hem geweest zijn, om die stem te ho ren: „Saul, Saul wat vervolgt gij Mij." Neen dat was geen mensenstem, dit was de stem van Hem, Die hij vervolgde. Toen was het: „Het is U hard de verze nen tegen de prikkels te slaan." Maar wonder van souvereine genade. Thans wordt de vijand ontwapend, en als vrucht van wederbarende genade klinkt het thans uit het diepst van zijn ziel: „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal." Wordt in die Saul hier ons aller beeld niet getekend? Komen ook wij ons niet te verzetten tegen de genade Gods, die ons op allerlei wijze de prikkels in de consoiëntie drijft, opdat wij toch de pa den der zonde zouden verlaten en ons tot de Heere bekeren? Wat al raadge vingen en tranen van vaders en moeders, leraren en ambtsdragers die ons met al le ernst de noodzakelijkheid der beke ring komen voor te stellen, maar die door ons veronachtzaamd worden, al voelde men van binnen ook de scherpte van die prikkelen. Of werden we soms niet op het ziekbed neergeworpen, waar de vrees om te moeten sterven en niet te kimnen ons aangreep? En wat kwa men wij dan allerlei goede voornemens ons voor te nemen, maar helaas, van het ziekbed opgericht zijnde, bleven daar de voornemens achter en soms bruter dan voorheen gingen wij de weg der zon de weer op, niettegenstaande de scher pe prikkel wel gevoeld werd, maar met geweld werd er tegen in gegaan om die stem van het geweten te smoren. Ook onder de prediking des Woords werd dikwijls die prikkel gevoeld, als ons be tuigd werd te moeten vallen in de han den van een levende God. Hoe moesten we niet dikwijls de waarheid toestem men, die we beluisteren uit de mond van des Heeren knechten. Maar toch door gaan. Ook al waren wij er van over tuigd dat wat wij hoorden de waarheid was. Zijn er onder m^n lezers niet, die wan neer zij dit lezen, ook al hebben wij el kaar nog nooit gezien of gesproken moe ten toestemmen dat het ook bij hen wer kelijk zo is? pok Uw consciëntie klopte vaak bij Uw roekeloos verzet. Ja? Dan is het ook U hard de verzenen tegen de prikkels te slaan. Wat zouden wij het U toebidden dat er een invallen voor de Heere werd geleerd. Wat zou dat nog eeuwig meevallen. Leest eens in Uw tekst, dan bemerkt ge toch ook nog een heilstem: „Ik ben Jezus", eni dat betekent Zaligmaker. Zie eens hoe een Saulus verlegen ter aarde nedervalt. Maar zie dan ook hoe die Saulus door Dien die door hem zo bitter vervolgd was, wordt opgericht. Neen de aarde opende zich niet, om zulk een vervolger, zulk een tegenstander levend ter helle te doen Waren. Integendeel, de rijkdom van Jezus Christus als Zalig maker en Verlosser openbaarde zich aan hem, als een volkomen Zaligmaker, Die Zichzelven had dood geliefd, om vijanden en tegen-sprekers van het eeuwige ver derf te verlossen. Mijn lezer, diezelfde Jezus, diezelfde Zaligmaker leeft ook heden nog. Nog is bij Hem een volheid van genade en waarheid. Wat een omkeer in Saulus' leven. Zie eens: Een vijand van Jezus werd ontwapend Een licht in een blinde verrees. Ben oor werd in de hemel geopend. Éen steim voor het Godsrijk werd gewonnen. Toen was het: „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal." Gelukkig mens die zulks ervaren mag en dat vooral in de dagen van onze jeugd. Dan zal zich de rijkdom van Christus ontsluiten en ons gewillig maken om het pad Zijner ge boden te lopen. Zie eens hoe in Saulus van Tarsen vervuld werd de profetie door vader Jacob met stervende lippen gesproken: Benjamin (uit dat geslacht was Saul) zal als eerf wolf verscheuren; des morgens zal hij roof eten en des avonds zal hij buit uitdelen. (Genesis 49 27.) K. Ds A. VERHAGEN De 55ste jaarvergadering van de schippersvereniging Schuttevaer afd. Mid- delhamis-Sommelsdijk die thans geheel Flakkee omvat werd gehouden in Hotel Spee. Deze bijeenkomst kwam te staan in het teken van een jubi leum; de voorzitter, oud-burgemeester Den Hollander, voert thans dertig jaar het presidiimi. Bovendien klonk er een feestelijk geluid, omdat de afdeling tot 80 leden is gegroeid, een aantal dat men nog nimmer bereikte. Van de secretaris van Schuttevaer", de heer Verschelling, vernamen wij dat in, 1951 het laatste zeilschip van ons eiland verdwenen is. Tot voor kort voe ren Gebr. van 't Hof nog op windkracht, maar nu zijn de zeilen toch maar voor goed opgeborgen. De motor heeft ge wonnen! Oud-?Mirgiemeester Den Hollander 30 jaar ivoorzitter De voorzitter opende met een woord van welkom en verblijdde zich over de opkomst der leden, die wel niet zo heel groot was, maar toch wel als men let op de moeilijkheid voor de schippers om op een bepaald tijdstip op een bepaald punt te komen. De heer Verschelling las de notulen en greep daarna direct de gelegenheid aan om de leden in kennis te stellen van het jubileum van de voorzitter. Hij zeg de die hartelijk dank voor de leiding ge durende al deze jaren. Als burgemeester nam de heer Den Hollander reeds het presidium op zich en hij heeft zowel in het ambt als in Schuttevaer het schip door voor- en tegenwind veilig gestuurd. Spr. betuigde daarvoor grote dank en uitte de hoop, dat de voorzitter nog lang aan het hoofd der afdeling zal blijven. Oud-burgemeester Den Hollander be tuigde zich zeer erkentelijk voor de woorden van de secretaris en met dank baarheid zag hij terug op het werk in Schuttevaer. Het is wel eens woelig va ren geweest, maar een aanvaring kwam gelukkig ninomer voor. Spr. ging vanzelf in gedachten terug naar het begin van zijn voorzitterschap en met dankbaar heid herinerde hij zich het werk derge nen, die naast hem hebben gezeten. Spr. noemde hier de namen van de vroegere bestuursleden Hoek, Pen, Mast, Van den Doel en Witvliet. Dankbaar was spr. dat hij nog gespaard is gebleven. Hoe lang hij nog voorzitter kan blijven, durfde spr. niet voorspellen, maar zolang hem de gezondheid gegeven blijft, hoopt hij Schuttevaer te dienen in het jjelang van de schipperij. De voorzitter gewaagde tenslotte nog van een jubileum in de kring van de afdeling, namelijk het 40- jarig huwelijksfeest van schipper Polak te Middelhamis. En hierna behandelde men de huishou delijke zakea. De jaarrekening werd vastgesteld, zoals deze door de penning meester de heer G. Zoon, werd voorge legd. In het bestuur werden de heren J. v. d. Gijze en G. Zoon herbenoemd. Men besprak alvast enige onderwer pen, die op de te Harlingen te houden algemene vergadering aan de orde ge steld kunnen worden, de verlichting van de Moerdijkbrug, het aanbrengen van een geleidelicht op Dirkslandse Sas en het havenlifcht van Goedereede, dat vol gens enige schippers nogal eens uit blijkt, plaatsen van een gasboei bij de kroonton in de vaarweg naar Hellevoet- sluis op de scheiding Aardappelgat^Ha ringvliet enz. De heer Verschelling werd afgevaar digd naar de algemene vergadering.. De voorzitter bracht daarop nog eni ge zaken naar voren die voor de afde ling van belang kunen zijn. Hij noemde hierbij allereerst het Antwerpen-Rijnka- naal. Over dit onderwerp heeft indertijd de heer Hoek al eens gesproken. Natuur lijk kan de afdeling niet uitmaken of zo'n Moerdijkkanaal er moet komen. Spr wilde wel eens horen hoe de schippers er over denken. Men bleek algemeen van mening, dat het schade zal toebrengen aan de econo mie van ons land en als goede Nederlan ders was men er tegen, alhoewel het voor de schippers gemak zou opleveren. Voor Rotterdam zou het een strop zijn, zo dacht men, vooral de heer Kanters sprak zich in deze geest uit. Deze voeg de er aan toe, dat m.en hier de spoor wegen de hand boven het hoofd houdt, maar in België nog erger. Voorts besprak men dat het vervoer per binnenschip in de laatste tijd is toe genomen. Sonandgen menen zelfs dat er te weinig schepen zijn. De voorzitter gaf vervolgens een uit voerig overzicht van het ontstaan enz. van de haven van Middelharnis een en ander aan de hand van gegevens, '*^r- zameld in het bekende werk van'Jlü'. Taxeira de Mattos. Spr. zei juist vernomen te hebben, dat de plannen voor het herstel bij de pro vincie klaar liggen, maar dat men nog wacht op het Rijk. Men wil ernstig re kening houden met de belangen van de schippers en de haven zal wel niet ge sloten worden tijdens een bietencampag ne. De provincie zet het er op om de sluis in 1952 in orde te krijgen. De voor zitter kwam na deze mededelingen van zelf tot het rapport van het Economisch Technologisch Instituut over de havens van Middelhamis en Sommelsdijk en de plannen die in dat rapport ontvouwd worden. De heer Kanters hoopte, dat men het niet bij beloften zal laten. „In Middel hamis wonen de mensen van de brug en dat doet er geen goed aan!" zo dacht deze spr. De voorzitter ging hier nader op in en voerde aan dat de schipperij voor het eiland altijd van belang zal blijven mt hoofde van de grote vervoersbehoefte voor landbouwproducten, zoals ook door het T.E.I. wordt aangegeven. Over deze onderwerpen voerde men uiteraard een geanimeerde discussie. De voorzitter besloot de discussie met een propagandistisch woord voor Schut tevaer, waarvan hij betoogde, dat alle schippers er in verenigd behoren te zijn. Door eendrachtige samenwerking kan men tot belangrijke maatregelen en mo gelijkheden komen en heeft men bij de overheid meer recht van spreken. Men moet in Den Haag de deuren kunnen openen. Dat is het belang van iedere schipper. Overigens verheugde het spr. dat van Flakkee vrijwel alle schippers lid der afdeling zijn. Aan het einde der vergadering bood de secretaris de voorzitter namens de afdeling een kistje sigaren aan wegens diens jubileimi; voorst stelde hij voor een consumptie te nuttigen op het heug lijk feit en terugkerende tot de huishou delijke zaken deed hij de vergadering het voorstel om het lidmaatschap van de Plakkeese Gemeenschap op te zeggen en de 25.contributie te sparen. De voorzitter betuigde zijn hartelijke dank voor het geschenk, maar meende toch een lans te moeten breken voor het lidmaatschap van de F.G, Onder de aanwezigen merkte men op, dat de F.G. de schippers beledigt, even als de streekbiaden, met te zeggen dat er na het sluiten van de brug over het Voornse Kana.al, „in het geheel geen ver voer meer mogelijk was." De voorzitter vestigde er aandacht op, dat dit natuur lijk over het vervoer over de weg gaat. Hij meende, dat niemand kan zeggen dat de F.G. in het nadeel van de schippers werkte of werkt. Zonodig kan de afde ling gebruik maken van haar rechten als lid van de F.G. om haar belangen door het F.G.-bestuur laten dienen. De secretaris vond, dat de afdeling ziéh voor alles tot het eigen hoofdbe stuur moet wenden, maar de voorzitter stelde hiertegenover: „het een doen en het ander niet nalaten." (Zie voor vervolg pag. 4 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1952 | | pagina 1