De Openb. School te Oiiddoirp in het geding Leest U geregeld in de Eiibel? Snuif en wrijf 23st6 Taargang Zaterdag 28 October 1960 Ho. 1863 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN De begroting 1951 is sluitend, maar er moet ruim f 12000.van de reserve aan te pas komen. MEDITATIE De vreze des Heeren is rein. ■—«146. HIEUW Verscbünt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstraat li Middelhamis Abonnementsprys 1.50 per kwartaal Telefoon It Middelhamia Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-piUs 12 cl. p. mm. Bii conliacl speciaal laitel Telken jare herdenken wij 31 October 1517. De dag vóór het Allerheiligen der Roomse kerk, waarop Luther zijn 95 stellingen aansloeg aan de slotkapel te Wittenberg. Wij beleven een tijd, waarin de mensen lauw ztjn; ook de bij uitstek godsdiensti ge mensen. Ze zijn oververzadigd van de godsdienst. We moeten steeds weer een prikkel hebben. En de prikkel die het meeste uitwerking bij ons heeft, is het verschil dat wq hebben met anderen. De mensen zijn het beste wakker te ma ken door tegen hen over Rome te spreken. En dat wordt op Hervormingsdag ge daan. Dan wordt opnieuw (en terecht) in het licht gesteld, hoever Rome van de waarheid is afgeweken; wat boze vruchten dat heeft gedragen. En dan beluisteren wij daarin... hoe wfl het aan het goede einde hebben. Dat het bij ons alles piek fijn in orde is. Zou dat niet strelen? Zou ons dat niet een ogenblik uit de dommel doen ontwaken? Deze Hervormingsdag is daar wel bij zonder voor geschikt. De ontplooiing van Rome's leer heeft dit jaar weer een beleungrijke schrede voorwaarts gedaan. 1950, het „heilige jaar" heeft bij Rome in het teken van intense propaganda gestaan. De bekeringsijver van Rome neemt grote vormen aan. Een nieuw dogma staat afgekondigd te worden. Na veel wikken en wegen is daartoe beslo ten. Jaren lang is het reeds voorbe reid. Zouden de voordelen opwegen te gen de nadelen, als nü de afkondiging plaats had? Het zal de Angelikaanse Icerk in Engeland afstoten, maar vreer in andere landen het gezag van Rome verstevigen. Het is nu zo ver. Nadat 79 jaar geleden het leerstuk van Maria's onbevlekte ontvangenis de kracht van een dogma had ontvangen, is nu de stralenkrans om de slapen van Maria, voltooid. O neen, Maria is, ook naar Rome's belijdenis, schepsel, geen Godheid. Maar ze is middelares. Daarmede wordt de mens, het schepsel, op Gods troon ge plaatst. Waar de mens op de troon geplaatst wordt, moet God er af. Niet alleen de goddeloze mens wordt op Gods troon geplaatst, ook de vrome. Dat zien wij ook hier. Maria is een vrome. Een waar achtige vrome. Zij is zelfs de begena digde onder de vrouwen. En Rome plaatst haar op de troon. Maar, dat is 1)0 ons óók zo! Ook wiJ hebben de paap in het hart! Als wt) met de ontvangen genade op de troon gaan zitten, doen wt' in wezen hetzelfde als Rome doet. Met de ontvangen genade, nl. dat vnj onder zoveel zuiverder licht leven. Dat wij niet in het halfduister van Rome verkeren, maar onder het heldere licht der Reformatie. Maar dan ook met de persoonlijk ontvangen genade, met ons begenadigd-zijn. Met onze bekering, met onze (gegronde) hoop op den hemel. Met ons verachten van de wereldse mens en van de onbekeerde kerkelijke mens. Met onze harteloosheid over des naasten zieleheil. Met ons: „Ik dank U, o God, dat ik niet ben gelijk anderen." ■De strijd is bij onze breuk met Rome niet uitgestreden. Wij mogen ons niet veilig achter de grenzen van onze ge reformeerdheid wanen. Het Woord Gods is een heldere lamp. Maar verlicht het wel de duistere hoeken van de pro- tistantse christenheid? Moeten wij op Hervormingsdag niet veel in ons en om ons veroordelen? Zijn vrij in menig op zicht niet met Rome in hetzelfde oor deel? Neen. het is goed dat wij, telkens weer, het geschiltussen Rome en de Reformatie zuiver stellen. Het gaat om het gezag van God öf dat van de god deloze vrome, en vrome goddeloze, mens. Om de zuivere handhaving van de grens tussen Schepper en schepsel. Om het waarachtig geloof in den eni gen Zaligmaker Jezus Christus. Om het Woord alléén. Tegen alle oudwijfse fabelen daarnevens, ook alle inwendige licht en eigen leerstellingen. Om het gezag van Gods Woord, tegenover het gezag der kerk, anders dan voor zover zij spreekt het Woord Gods. Maar dan moet de kerk der Reforma tie dit ook practikaal aanvaarden. Dan moeten wij dit persoonlijke ook gelovig aanvaarden, beleven! Het waarachtig geloof draagt zijn vrucht. Het kan zon der vrucht niet zijn. Dat geloof vlucht nederig uit zichzelf, en neemt zijn toe vlucht tot de God die belooft, dat die 'ot Hem komt niet uitgewoi-pen zal Worden. Die deur staat voor allen open. Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. Die deur staat ook open voor de roomse mensen, ook voor hen die nog afgekeerd leven van alle godsdienst. Dat is de kracht van de vrije-genade-leer tegenover Ro- We met zijn werken. Moet ons hart niet beven op Hervor mingsdag? Is de mensvergoding bij Ro- 'ne niet om van te huiveren? Maar, is ^r roem op, en verwachting van een laamchristendom Moet ook dat ons niet doen beven En toch, bij dat alles, 'tan het geloof zeggen: Gods Woord bestaat in eeuwigheid. En zal geen duimbreed vrijken. God zal zelf het gezag van Zijn Woord handhaven. En daarvan mogen wij ge tuigenis geven. Moge dat getuigenis hiet kracht uitgaan, ook op Hervor- "lingsdag 1950. 1'egen de leer van Rome: het sola scriptura het Woord alleen. Tegen de goede werken van Rome: net sola fide het geloof alleen. Tegen de Mariaverering van Rome: wia Christus Christus alleen, welke God bovenal te prijzen tot in eeuwig- DE PERSOONSWISSELING BIJ HEX DEPABTEIHENT VAN OOBIiOG EN MARINE Minister Schokking, de Minister van Oorlog en Marine heeft zijn ontslag ge nomen. Ondertussen is zijn opvolger Mr H. L. s' Jacob reeds beëdigd. De uitgeoefende critiek uitgeoefend op zijn bewind tvjdens de behandeling van de begroting van Defensie is dus niet zonder uitwerking gebleven. Men vond zijn beleid niet vast, niet krachtig genoeg. Inzonderheid van A.R. en van V.D. zfde kwam de critiek. Het vertrouwen in deze bewindsman ontbrak. Inderdaad, nu Nederland met de lan den van West-Europa samenwerkt in het Atlantisch pact is er wel behoefte aan een persoon, die weet wat hij wil. Die zich niet op zij laat dringen. Maar die de Nederlandse zaak met kracht weet te verdedigen. Dat de afgetreden minister ook op verzet stuitte in het kabinet voor zijn plannen, zoals sommi ge nieuwsbladen wisten te vermelden, is door hem ten stelligste ontkend. De ont- slagname van Min. Schokking moet dus gezien worden als een gevolg van het opgezegde vertrouwen in zijn bewind, door de leden van de Volksvertegen-* woordiging en alzo een gevolg van ons democratisch regeringsstelsel wat we nog bezitten. Zonder een oordeel uit te spreken over het beleid van deze Staatsman, willen we toch gaarne bij zgn heengaan in herinnering brengen het vele wat hij voor de soldaten heeft gedaan. Mocht het „vaste" beleid deze bevrindsman hebben ontbroken, zijn werkzaamheden voor de persoonlijke be langen van de soldaten zullen door ve len in dankbare herinnering worden be waard, speciaal ook zfln bemoeiingen, om onze jongens, die zich niet wilden laten vaccineren de mogelijkheid te ope nen naar het Vaderland terug te kun nen keren. In zijn laatste opiniepeiling, aldus het Ned. Herv. Persbureau, heeft het Neder lands Instituut voor de Publieke Opinie aan vele mannen en vrouwen over het geheel land verspreid, en uit alle lagen van de bevolking de vraag gesteld; „LEEST V OEREGELD IN DE BIJBEL OF NIET?" ■De resultaten, die het NIPO kreeg, zijn als volgt: Leest geregeld in de bijbel: 30 pet. Leest niet geregeld in de bijbel: 68 pet Geen antwoord: 2 pet. Grote verschillen traden op naar de godsdienstige overtuiging van de onder vraagden. Bijbellezers geregeld niet geregeld Geref97 pet. 3 pet. Ned. Herv53 pet. 45 pet. Buitenkerkelijk 8 pet. 89 pot. Katholieken 3 pet. 97 pet. Die slopende Rheumaiiek tnaaki U humeurig en ziel;, maar bovendien raakt Uvy hele gestel er van ondersteboven. Ga toch zó niet verder, drijf die slopende pijnen uit Uw leden. Met Kruschen! Wonderlijk, wat die zes minerale zouten, waaruit Kru schen is samengesteld, voor U doen. Met Kruschen voert ge de bloedzuive- rende organen precies datgene toe, wat ze nodig hebben om weer met jeugdige kracht te kunnen functionneren. Het bloed gaat weer krachtig stromen en de onzuiverheden, die nu oorzaak zijn van Uw tergende pijn, worden langs natuurlijke weg afgevoerd regelmatig en radicaal. De raad der gemeente Ouddorp kwam Woensdagmorgen 10 uur voltallig bij een. Burgemeester Kleijnenberg opende met gebed. De notulen der 2 vorige ver gaderingen werden vastgesteld. lugiekomen stukken: a. Jaarverslag van het Electriciteits- bedrijf Dordrecht over het jaar 1949; b. Schrijven van het college van Ged. Staten der provincie Zuid-Holland d.d. 19/26 September 1950 B No. 34151 G.S. No. 387/16, (4e Afd.), waarin mede na mens de Minister van Binnenlandse Za ken wordt medegedeeld, dat geen be zwaar bestaat tegen het raadsbesluit d.d. 14 Augustus 1950, strekkende tot toekenning van een uitkering over het derde en vierde kwartaal 1950 van een deel van het gemeentepersoneel. c. Schrijven van Ged. Staten dezer provincie d.d. 21/26 September 1950 B No. 31558 G. S. No. 104 (4e Afd.), waar in zö de ontvangst berichten van de verordening d.d. 14 Augustus 1950 tot wijziging van de verordening op het kamperen; d. Besluit van hetzelfde college d.d. 9 October 1950, G. S No. 130 tot goed keuring van het raadsbesluit d.d. 14 Augustus 1950, strekkende tot het ver strekken van een renteloze voorschot ad 466.20 aan de Stichting ter be vordering vBJi de tandheelkundige jeugd zorg op de eilanden Gtoeree en Over- flakkee, Voome en Putten en Rozen burg; e. Als boven d.d. 12 September 1950 G. S. No. 210 tot goedkeuring van de 16e wijziging der gemeentebegroting voor het dienstjaar 1949; f. Als voren d.d. 9 October 1950 G. S. No. 143 tot goedkeuring van de 6e wij ziging der gemeentebegroting voor het dienstjaar 1950; g. Uitnodiging d.d. 13 October 1950 van het bestuur der vereniging tot op richting van een Streekmuseum voor Gïoeree en Overflakkee te Middelharnis tot btjwonlng van een openbare verga dering te Sommelsdijk te houden op 18 October 1960; h. Schrgven van de wnd. Inspecteur voor Zuid-Holland van de Rijksdienst voor Landbouwherstel te Scheveningen d.d. 16 October 1950 No. 3393, waarin wordt medegedeeld, dat door tussen komst van Landbouwherstel het slopen van de bunkers op de zgn. Horrelshoog- ten geen doorgang kan vinden; i. Brief van de commissie voor- en nazorg voor krankzinnigen in het dis trict Zuid-Hollandse Eilanden te Mijns- heerenland d.d. 20 October 1950, waar in onder aanbieding van het jaarver slag over 1949 wordt verzocht de toe gekende subsidie van 2 cent op 3 cent per inwoner te brengen. B. en W. stelden voor om dit op 2 et te handhaven daar de begroting al op gemaakt was. Werd goedgevonden. Al deze stukken werden voorts voor kennisgeving aangenomen. 3. Voorstel van B. en W. tot vast stelling van een verordening regelende het verlenen van een voorschot over het tijdvak 1 September tot en met 31 De cember 1950 aan een deel van het ge meentepersoneel. Werd goedgevonden. 4. Voorstel van B. en W. tot vaststel ling van één nieuwe verordening rege lende de heffing van vergunningsrecht voor de verkoop van sterke drank in het klein. Hiermee ging de raad accoord. 5. Voorstel van B. en W. tot vaststel ling van een nieuwe verordening rege lende de heffing van verlofsrecht voor de verkoop van zwak-alcoholische drank in het klein. Ook dit werd goedgevonden. 6. Vaststelling crediet in rekening courant bij de N.V. Bank voor Neder landse Gemeenten voor het jaar 1951. Accoord. 7. Voorstel van B. en W. tot het aan gaan van een onderhandse geldlening met de Rijkspostspaarbank groot 95. 592.14 tot dekking van de kosten van het bouwen van 8 Woningwetwoningen aan de Oosterweg. De heer P. Grinwis informeerde naar de rente, die op 3%% is bepaald vol gens de voorzitter. De heer Canon informeerde verder hoe de finantiele verhouding was t.o. van de Woningwet Woningen, wat de secre taris toelichtte. De lening zal bij de Rijks postspaarbank aangegaan worden. Wordt goedgevonden. Een begrotingswijziging werd aange bracht. De Openbare School 9. Voorstel van B. en W. tot het ne men van de beslissing, dat de instand houding van de openbare school voor gewoon lager onderwijs ingevolge arti kel 19 der Lager-Onderwijswet 1920 wordt gevorderd. De Voorz. lichtte toe, dat dit aan de IRaad wordt gevraagd of volgens Art. 19 der L.O. Wet de instandhouding wordt gevorderd. Dit houdt in, dat de kinde- j ren in Ouddorp die dit wensen openbaar onderwijs kunnen blijven genieten. iDe heer X. Koek vraagt hoeveel kin deren op de Openbare School zijn, waar op de voorzitter antwoordt van 32. Dan gaat de voorzitter tot stemming over. Tegen de heren T. Koek, J. Voogd, Padmos, Grinvsris, Caron en Weth. Grin wis, waarmede de instandhouding niet wordt gevorderd. Nu dit afgestemd is, zegt de voorz). dat er een omlijnd tegen-voorstel moet komen volgens de wet. De heer Ooron: Dat moet dan vol gens het beginsel. De Voorz.: U kan dat doen, maar de Wet spreekt niet van beginsel. De wet spreekt er over of er een school is op 4 km afstand waar dan onderwijs kan worden genoten en die is er niet. De heer Caixm zegt deze zaak ern stig overwogen te hebben. Hij wil de ouders niet in moeite brengen, maar zegt dat er toch aanleiding is om op het beginsel neer te komen. De ouders hebben bij de Doop beloofd, him kinde ren naar Gods Woord te onderwijzen. Dat gebeurd niet op de O.L. School, er wordt geen godsdienstonderwijs gege ven. Was dat zo, dan was zijn standpunt misschien anders. De voorz.: De ouders bepalen welk onderwijs aan de kinderen wordt gege ven en niet de Raad. Wat het gods dienstonderwijs betreft, is aan de Ker- keraad der Ned. Herv. Kerk gevraagd om godsdienstonderwijs, maar er is geen antwoord op gekomen. De heer Nederlof wil een Chr. Nationale School De heer Nedeitof heeft het ook over wogen hoe hij stemmen zou. Het zou z.i. beter zijn, dat er een Chr. NationEile School kwam, inplaats van uitsluitend Herv. Kerkelijke leden van de Geref. Kerk kunnen geen lid worden van de thans bestaande school. Hij is het eens, dat de ouders het onderwijs bepalen voor de kinderen. Nu regelen zij de belangen van de ouders van de Ger. Kerk, Ger. Gemeente, Doopsgezinden enz. Wanneer er een Chr. Nationale School komt, wat in de toekomst wel zo zal zijn, zal hij zijn standpunt mogelijk herzien. Spreker heeft zijn standpunt bepaald op grond van de Grondwet, waarin staat, dat er ook in het openbaar onderwijs moet worden voorzien. De heer Canon weet dat, maar conclu deert, dat de Overheid de moeilijkheden die daaruit zouden komen ontstaan in de L.O. Wet vastgelegd. Art. 22 bis beslist over het al dan niet voortbe staan van de Openbare School, op grond van het aantal leerlingen. Er kan dus op worden gewezen, dat er hier niet vol doende leerlingen zijn, wat Ged. Staten dan verder doen, moeten we afwachten. Persoonlijk gelooft s pr. niet, dat de school weggaat. De bezwaren uit geestelijk oogpunt zijn te groot om vóór te stemmen. Het gaat hier terdege om principieele be langen. De heer Nederlof waarschuwt de frac tie van de heer Caron voor dit laatste. Dan zou dit aan 49% der bevolking moe ten worden opgedrongen! De heer Caron: Opleggen kan zelfs niet voor 1%. De H. Schrift spreekt, dat noch door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest, zal het geschie den. Ten aanzien van de verbreiding van de leer die naar de godzaligheid is, dient de Overheid echter voedsterheer der Uw verkoudheid van neus, keel of borst weg met Kerk te zijn. Niet: zo en zo moet er worden gepredikt, maar hoe dat ge schiedt. Dat is ook het standpunt van onze Vaderen, vastgelegd in artikel 36 der Nederl. Geloofsbelijdenis. Deze din gen moeten geestelijk onderscheiden worden, zegt spr. Het is geen verstands maar een geloofskwestie. De bedoeling is niet om enigermate dwang op te leggen, maar uit hoofde van principiële overtuiging, gegrond op Gods Woord, de 3 formulieren van Enig heid en de plichten der ouders. Welk bezwaar is er voor de ouders, om hun kinderen, die toch een onsterfelijke ziel omdragen te laten onderwijzen in de enige weg die ter zaligheid gegeven is? Wij, die op dat standpunt staan, kun nen nooit voor het voorstel zijn en moe ten het op genoemde grond daarvan formuleren. De heer Neiderlof: Ik heb u gewaar schuwd voor het motief. Ik kan ook niet begrijpen, dat een ouder zijn kind open baar onderwijs wil geven, maar men mag nooit iemand iets opdringen. Het mo tief moet zijn er zijn te weinig kinderen op school en dit onderwijs is te duur. De voorz. sluit de debatten over dit punt, en brengt het tegenvoorstel van de heer Caron in stemming. Vóór de heren Koek, Voogd, Grinwis, Caron en Wethouder K. Grinwis. Rest tegen. (Nu was het dus 56, omdat de heer J. Padmos tegen stemde. Verslagg.) 10. Besluit houdende verzoek als be doeld in artikel 55 quater der Lager- Onderwijswet 1920 voor het jaar 1951. Wordt goedgevonden. 11. Beschikbaarstelling bedrag per leerling voor het bijzonder gewoon la ger onderwijs voor het jaar 1951. Eveneens accoord. 12. Goedkeuring begroting Burgerlijk Armbestuur voor het jaar 1951. De heer Nederlof brengt namens de commissie verslag uit en adviseert tot goedkeuring. Inkomst en uitgaaf 6.948.15. De sub sidie van de gemeente bedraagt 5000. 13. Goedkeuring begroting van de Commissie voor het Bouw- en Woning toezicht en de gemeentewerken in de gemeenten Goedereede, Ouddorp en Stellendam voor het jaar 1951. Wordt goedgevonden. Vaststelling gemeentebegroting dienstjaar 1951 Hierover brengt de heer Nederlof eveneens verslag uit en rapporteert na mens de commissie tot goedkeuring be houdens enige bemerkingen. De gewone dienst sluit in inkomst en uitgaaf op 427.667.91; kapitaaldienst 120.263.40 Om de begroting sluitend te maken is van het reserve-saldo 12073.96 afge nomen. De commissie merkt op dat voor het teren van de Burg. Hermansweg 2300 is uitgetrokken wat onvoldoende wordt geacht en dit op 3250.zou moeten gebracht. De vworz. antwoordt, dat hiertoe bij B. en W. geen bezwaar zal bestaan. De heer Nieuwland wijst er op, dat verleden jaar 7000.— tekort was op de begroting en nu 12 mille van de re serve moest genomen. Hij vraagt of B. en W. zich willen beraden op de een of andere wijze de inkomsten te verho gen. Voorts merkt hij op de bijdrage Groene Kruis en Wijkverpleging zó te verdelen, dat Goedereede daarvan twee maal 10.ontvangt, zulks omdat de bewoners van de Oostdijk bij Goederee de zijn aangesloten. (Ps. 19 10a.) De koninklijke zanger David gaf van de vreze des Heeren een loffelijk ge tuigenis. Hij noemde haar rein. Met recht! Zij is dit in haren oorsprong. Immers zij komt niet voort uit de onreine mens, maar uit den heiligen God; is nooit vrucht van de verdorven akker des mensen, maar altijd een werk van de Enige en Drieënige God. Daarom is zy ook in alle hare vruch ten rein. Werkt de Heere haar door Zijn Hei lige Geest in enig mens, deze zal aan de zonde en wereld, ongerechtigheid en eigengerechtigheid de scheldbrief moe ten reiken. Zijn hart wordt met hartelijk leedwezen over de zonde als zonde voor en tegen God vervuld, zijn aangezicht met schaamte bedekt, zijn ogen van boetvaardige tranen nat, zijn wandel teder en heel zijn innerlijk bestaan van wege de zonde verontrust. Hij bekomt een walg aan zichzelven en een welbe hagen aan de straf zijner ongerechtig heid. En hoewel een zodanige ziet, bekent en gevoelt, dat hij voor de heilige recht vaardige en goeddoende God als een on rein schepsel niet kan bestaan, ja, zich Zijn rechtvaardige toorn heeft waard gemaakt kan hij Hem nochtans niet missen. Want met dat de vreze des Hee ren in hem wordt uitgestort, werd er ook in hem een liefde tot God en Z^jn inzettingen uitgestort. Hij komt tot levendig besef dat hij met de volzalige God niet kan verke ren desniettemin kan hij het ook niet meer buiten God en Diens gemeenschap stellen. Tot rechte kennis van zijn zonde en ellende gebracht, krijgt hij de almachti ge kracht Gods van, node om hem daar uit te verlossen. Onder Gods recht ge steld leert hij verstaan, dat hij slechts tot de prijs van het bloed van Jezus Christus van zijn zonde en schuld gerei nigd kan worden en hij de aangebrachte gerechtigheid van de Middelaar Gods en der mensen behoeft om hem onberis pelijk voor het aangezicht des Vaders te stellen. Maar niet alleen in het stuk van el lende, doch ook in dat van de verlossing en dankbaarheid zal de vreze des Heeren rein bevonden worden. Ook wanneer iemand als vijand door de dood des Zoons met God verzoend mag zijn, zal de vreze des Heeren hem heiligend en louterend blijven vergezellen. Gelijk toch het recht geaarde kind zijn ouders uit lust en liefde gehoorzaamt en hen niet kan horen smaden, zo ook zal de vrijgekochte een lust en liefde tot de ere zijns Gods in het hart bekomen. In de rechte vreze des Heeren levende zal hij tot keuze bekomen: „Het ga mij goed, het ga mij slecht, de Naam des Heeren zij geprezen." Hij heeft toch uit Gods hand zoveel goeds, liefelijks en weldadigs genoten en ziet de Heere zo groot, verheven en te duchten aan, dat hij naar de nieuwe mens gaarne Gode welgevallig wil leven. Hoe levendiger en krachtiger de vre ze Gods iemand zal doordringen, des te meer zal hij alle zonde -en zich zelf tot een vijand bekomen en ook des te meer zal hij de liefde tot God en de naasten beoefenen. Doch ook de allerheiligste zal ontwa ren, dat vlees en bloed in deze weg niet geleid wrillen worden. Tot zijn doodsnik toe verbonden met een lichaam des doods en der zonde zal hij zich herhaal delijk in stof en as voor God moeten verfoeien. Ziende wie hij is en wie hij in de vreze des Heeren betaamde te zijn, zal hij met de ene man Gods tot erkentenis moeten komen: „Bij U, o Heere, is gerechtigheid, maar bij ons is beschaamdheid des aangezichten," en met de andere tot voortdurende bede verkrijgen: „Verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams." De vreze des Heeren is rein. Want ge lijk de naald van een deugdelijk compas immer naar het Noorden wijst, zo zal zij een mens door de Heilige Geest in en door Jezus Christus tot God leiden om in Hem als in het middelpunt van zijn verlangen en de bron van zijn vreugde en zaligheid te rusten. De dienst der zonde laat bittere wroe ging na. Zij brengt ons niet dan schade en schande, verlies voor lichaam en ziel. Zelfs al beloven zonde, wereld en duivel nog zoveel, zij zullen in de eeuwigheid niets anders dan wening en knersing der tanden brengen. De vreze des Heeren is rein. Zij is' uit God en voert tot God. Zij schenkt een reine consciëntie, een tedere levenswan del, een geheiligd leven en doet op aar de reeds bij tijden en ogenblikken een goddelijke en hemelse gelukzaligheid smaken. Dat vrij ons dan naarstig beproeven of wij een goed van zo hoge waarde be zitten. Dat is immer noodzakelijk. Niet het minst in onze dagen, waarin er zo veel wind van leer is en zoveel schijn voor zijn en zoveel half- en nabij-werk, voor het ware werk des geestes wordt aangezien. De wereld en alle hare be geerlijkheid gaat voorbij. En wij, men sen, vallen als bladeren af. De dood wenkt ieder uur. Hoe menigwerf is het niet met de mens vandaag nog rood en morgen reeds dood. Och lezer, dat gij eens mocht beden ken dat er tussen u en de dood slechts een enkele schrede is en sterven God ontmoeten is. Hoe verschrikkelijk zal het met u zijn, indien gij de vreze des Heeren missende moet vallen in de han den van de levende God, Wiens aanbod van genade gij veracht hebt en Wiens geboden gij met voeten getreden hebt. Dwaalt niet. God laat Zich niet bespot ten. Wat de mens zaait, zal hij ook maaien. De eis des Heeren luidt: Zoek mij terwijl Ik te vinden ben en roep Mij aan terwrigl Ik nabij ben. De vreze des Heeren is zulk een on uitsprekelijk grote schat. Op aarde zal zij het verstand verlichten, het hart ver nieuwen en de gans verdorven wil en wandel ten goede ombuigen. In de tijd reeds zal zij bij alle aankleving van zon de de mens reinigen en louteren, nu en dan reeds de hemel in het hart doen nederdalen. Met geloof, hope en liefde vergezeld zal zij het koninkrijk der he melen doen beerven en God in vrede en volle zaligheid doen aanschouwen. Doch het eeuwige wee voor die mens die haar derft, is door geen tong of pen uit te drukken. Dat wij daarom alzo ge leid mogen worden, dat wij de Heere mogen vragen dat Hij ons haar bij aan vang of voortgang schenke of versterke Want de vreze des Heeren is rein. De vreze des Heeren is een fontein des le vens om af te wijken van de strikken des doods. Dit vindt geen bezwaar. Wat de ge- meente-finantiën betreft, zullen wegen worden gezocht om tot meerdere in komsten te geraken. De heer T. Grinwis, bij wie pas brand is uitgebroken, heeft ondervonden dat de brandweer met watergebrek heeft te kampen. Hij wil meer nortonpompen la ten slaan. De Voorz. antwoordt dat dit in stu die is, ook om de pompen van de cicho- reifabrieken te gebruiken. De heer Nieuwlanid betvrijfelt dat dit gaat. Dan moeten er passende^ koppe lingen op worden gemaakt. De heer Hameeteman oppert de mo gelijkheid, dat het water misschien be ter eerst in de wasbak kan en de spuit het daaruit betrekt. De heer Nieuwlaud: op de zuigbuis een passend T-stuk maken met koppe ling dan gaat het ook. Dit zal worden bezien. Verbetering weg Hogepaid De heer Hameeteman zou gaarne een verbetering zien van het zg. Hogepad. Bij de watermolen is geen voldoende doorgang. Hij heeft vanaf de ingang Breedveld tot nieuwe weg de pad in on derhoud. Dit wordt ook door anderen gebruikt, maar de gemeente onderhoud die weg niet. Spr. had gedacht, dat daar een post op de begroting voor zou zijn uitgetrokken voor egalisatie. De voorz. antwoordt dat er overleg gaande is met de Heide Mij. tot uit voering van meerdere werken. De heer Hameeteman: Daarmee is het niet opgelost! De voorz.: Maakt U er een voorstel van? Hoe moet het dan uitgevoerd? Weth. K. Grinwis vraagt of het de bedoeling is daar een gewone rijweg te maken? De burgers zijn tevreden, nu moet er dus weer een stuk nieuwe weg bü? De heer Nederlof; U ziet het als een weg naar het strand, dat begrijp ik wel. Laat ze die weg aanleggen! In de Kool weg zal meer rommel gebeuren als daar! Weth. Grinwis: Uiteindelijk zal het weeer twee drieduizend kosten! De heer Cartm zegt, dat als motief zeer zeker de verkeersomstandigheden gelden. Er is daar een obstakel voor ge zond verkeer. Als de gemeente beslag legt op het Hogepad, is ze ook verplicht pm het in orde te maken. De vioorz. vraagt of de raad B. en W. dan vril machtigen tot aankoop van die grond? De heer Caron: In principe? Weth. K. Grinwis: Dan wens ik stem ming. De heer Hameeteman verduidelijkt, dat de weg geprojecteerd ligt in het uitbreidingsplan. Hij beschouwt het niet als een weg naar het strand. De weg loopt dood, men komt op een punt, dat men niet kan parkeren of het strand op rijden. Men moet een omweg maken, om op het bestaande parkeerterrein te komen. Zijn bezwaar is wel (waarop ook de heer Caron wees) dat elr een strookje kleigrond af moet. Over dit punt wordt niet gestemd. Weth. Kr. Grinwis voert t.o. van de begroting nog aan, dat hrj tegen de post reddingsmiddelen is. De heer Hameeteman:: Tégen red dingsmiddelen? Weth. Grinwis: Ja, U weet mijn standpunt. De heer van Dam: Dan geen brand spuit ook! De voorz. geeft een toelichting op de post. Daarna wordt de begroting zonder hoofdelijke stemming aangenomen. (Vervolg in ons a.s. Dinsdagnummer)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1950 | | pagina 1