De Openb. School te Oiiddoirp
in het geding
Leest U geregeld in
de Eiibel?
Snuif en wrijf
23st6 Taargang
Zaterdag 28 October 1960
Ho. 1863
CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
De begroting 1951 is sluitend, maar er moet ruim
f 12000.van de reserve aan te pas komen.
MEDITATIE
De vreze des Heeren
is rein.
■—«146.
HIEUW
Verscbünt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstraat li Middelhamis Abonnementsprys 1.50 per kwartaal
Telefoon It
Middelhamia
Giro 167930
Postbox 8
Telefoon
Drukkerij 19
Adv.-piUs 12 cl. p.
mm. Bii conliacl
speciaal laitel
Telken jare herdenken wij 31 October
1517. De dag vóór het Allerheiligen der
Roomse kerk, waarop Luther zijn 95
stellingen aansloeg aan de slotkapel te
Wittenberg.
Wij beleven een tijd, waarin de mensen
lauw ztjn; ook de bij uitstek godsdiensti
ge mensen. Ze zijn oververzadigd van de
godsdienst. We moeten steeds weer een
prikkel hebben. En de prikkel die het
meeste uitwerking bij ons heeft, is het
verschil dat wq hebben met anderen.
De mensen zijn het beste wakker te ma
ken door tegen hen over Rome te
spreken.
En dat wordt op Hervormingsdag ge
daan. Dan wordt opnieuw (en terecht)
in het licht gesteld, hoever Rome van
de waarheid is afgeweken; wat boze
vruchten dat heeft gedragen. En dan
beluisteren wij daarin... hoe wfl het aan
het goede einde hebben. Dat het bij ons
alles piek fijn in orde is. Zou dat niet
strelen? Zou ons dat niet een ogenblik
uit de dommel doen ontwaken?
Deze Hervormingsdag is daar wel bij
zonder voor geschikt. De ontplooiing
van Rome's leer heeft dit jaar weer een
beleungrijke schrede voorwaarts gedaan.
1950, het „heilige jaar" heeft bij Rome
in het teken van intense propaganda
gestaan. De bekeringsijver van Rome
neemt grote vormen aan. Een nieuw
dogma staat afgekondigd te worden. Na
veel wikken en wegen is daartoe beslo
ten. Jaren lang is het reeds voorbe
reid. Zouden de voordelen opwegen te
gen de nadelen, als nü de afkondiging
plaats had? Het zal de Angelikaanse
Icerk in Engeland afstoten, maar vreer
in andere landen het gezag van Rome
verstevigen. Het is nu zo ver. Nadat 79
jaar geleden het leerstuk van Maria's
onbevlekte ontvangenis de kracht van
een dogma had ontvangen, is nu de
stralenkrans om de slapen van Maria,
voltooid.
O neen, Maria is, ook naar Rome's
belijdenis, schepsel, geen Godheid. Maar
ze is middelares. Daarmede wordt de
mens, het schepsel, op Gods troon ge
plaatst.
Waar de mens op de troon geplaatst
wordt, moet God er af. Niet alleen de
goddeloze mens wordt op Gods troon
geplaatst, ook de vrome. Dat zien wij
ook hier. Maria is een vrome. Een waar
achtige vrome. Zij is zelfs de begena
digde onder de vrouwen. En Rome
plaatst haar op de troon. Maar, dat is
1)0 ons óók zo! Ook wiJ hebben de paap
in het hart! Als wt) met de ontvangen
genade op de troon gaan zitten, doen
wt' in wezen hetzelfde als Rome doet.
Met de ontvangen genade, nl. dat vnj
onder zoveel zuiverder licht leven. Dat
wij niet in het halfduister van Rome
verkeren, maar onder het heldere licht
der Reformatie. Maar dan ook met de
persoonlijk ontvangen genade, met ons
begenadigd-zijn. Met onze bekering, met
onze (gegronde) hoop op den hemel.
Met ons verachten van de wereldse
mens en van de onbekeerde kerkelijke
mens. Met onze harteloosheid over des
naasten zieleheil. Met ons: „Ik dank U,
o God, dat ik niet ben gelijk anderen."
■De strijd is bij onze breuk met Rome
niet uitgestreden. Wij mogen ons niet
veilig achter de grenzen van onze ge
reformeerdheid wanen. Het Woord Gods
is een heldere lamp. Maar verlicht het
wel de duistere hoeken van de pro-
tistantse christenheid? Moeten wij op
Hervormingsdag niet veel in ons en om
ons veroordelen? Zijn vrij in menig op
zicht niet met Rome in hetzelfde oor
deel?
Neen. het is goed dat wij, telkens
weer, het geschiltussen Rome en de
Reformatie zuiver stellen. Het gaat om
het gezag van God öf dat van de god
deloze vrome, en vrome goddeloze,
mens. Om de zuivere handhaving van
de grens tussen Schepper en schepsel.
Om het waarachtig geloof in den eni
gen Zaligmaker Jezus Christus. Om het
Woord alléén. Tegen alle oudwijfse
fabelen daarnevens, ook alle inwendige
licht en eigen leerstellingen. Om het
gezag van Gods Woord, tegenover het
gezag der kerk, anders dan voor zover
zij spreekt het Woord Gods.
Maar dan moet de kerk der Reforma
tie dit ook practikaal aanvaarden. Dan
moeten wij dit persoonlijke ook gelovig
aanvaarden, beleven! Het waarachtig
geloof draagt zijn vrucht. Het kan zon
der vrucht niet zijn. Dat geloof vlucht
nederig uit zichzelf, en neemt zijn toe
vlucht tot de God die belooft, dat die
'ot Hem komt niet uitgewoi-pen zal
Worden. Die deur staat voor allen open.
Want de zaligmakende genade Gods is
verschenen aan alle mensen. Die deur
staat ook open voor de roomse mensen,
ook voor hen die nog afgekeerd leven
van alle godsdienst. Dat is de kracht
van de vrije-genade-leer tegenover Ro-
We met zijn werken.
Moet ons hart niet beven op Hervor
mingsdag? Is de mensvergoding bij Ro-
'ne niet om van te huiveren? Maar, is
^r roem op, en verwachting van een
laamchristendom Moet ook dat ons
niet doen beven En toch, bij dat alles,
'tan het geloof zeggen:
Gods Woord bestaat in eeuwigheid.
En zal geen duimbreed vrijken.
God zal zelf het gezag van Zijn Woord
handhaven. En daarvan mogen wij ge
tuigenis geven. Moge dat getuigenis
hiet kracht uitgaan, ook op Hervor-
"lingsdag 1950.
1'egen de leer van Rome: het sola
scriptura het Woord alleen.
Tegen de goede werken van Rome:
net sola fide het geloof alleen.
Tegen de Mariaverering van Rome:
wia Christus Christus alleen, welke
God bovenal te prijzen tot in eeuwig-
DE PERSOONSWISSELING BIJ
HEX DEPABTEIHENT VAN
OOBIiOG EN MARINE
Minister Schokking, de Minister van
Oorlog en Marine heeft zijn ontslag ge
nomen.
Ondertussen is zijn opvolger Mr H. L.
s' Jacob reeds beëdigd.
De uitgeoefende critiek uitgeoefend op
zijn bewind tvjdens de behandeling van
de begroting van Defensie is dus niet
zonder uitwerking gebleven.
Men vond zijn beleid niet vast, niet
krachtig genoeg.
Inzonderheid van A.R. en van V.D.
zfde kwam de critiek.
Het vertrouwen in deze bewindsman
ontbrak.
Inderdaad, nu Nederland met de lan
den van West-Europa samenwerkt in
het Atlantisch pact is er wel behoefte
aan een persoon, die weet wat hij wil.
Die zich niet op zij laat dringen. Maar
die de Nederlandse zaak met kracht
weet te verdedigen. Dat de afgetreden
minister ook op verzet stuitte in het
kabinet voor zijn plannen, zoals sommi
ge nieuwsbladen wisten te vermelden, is
door hem ten stelligste ontkend. De ont-
slagname van Min. Schokking moet dus
gezien worden als een gevolg van het
opgezegde vertrouwen in zijn bewind,
door de leden van de Volksvertegen-*
woordiging en alzo een gevolg van ons
democratisch regeringsstelsel wat we
nog bezitten. Zonder een oordeel uit te
spreken over het beleid van deze
Staatsman, willen we toch gaarne bij
zgn heengaan in herinnering brengen
het vele wat hij voor de soldaten heeft
gedaan. Mocht het „vaste" beleid deze
bevrindsman hebben ontbroken, zijn
werkzaamheden voor de persoonlijke be
langen van de soldaten zullen door ve
len in dankbare herinnering worden be
waard, speciaal ook zfln bemoeiingen,
om onze jongens, die zich niet wilden
laten vaccineren de mogelijkheid te ope
nen naar het Vaderland terug te kun
nen keren.
In zijn laatste opiniepeiling, aldus het
Ned. Herv. Persbureau, heeft het Neder
lands Instituut voor de Publieke Opinie
aan vele mannen en vrouwen over het
geheel land verspreid, en uit alle lagen
van de bevolking de vraag gesteld;
„LEEST V OEREGELD IN DE
BIJBEL OF NIET?"
■De resultaten, die het NIPO kreeg,
zijn als volgt:
Leest geregeld in de bijbel: 30 pet.
Leest niet geregeld in de bijbel: 68 pet
Geen antwoord: 2 pet.
Grote verschillen traden op naar de
godsdienstige overtuiging van de onder
vraagden.
Bijbellezers geregeld niet geregeld
Geref97 pet. 3 pet.
Ned. Herv53 pet. 45 pet.
Buitenkerkelijk 8 pet. 89 pot.
Katholieken 3 pet. 97 pet.
Die slopende Rheumaiiek
tnaaki U humeurig en ziel;,
maar bovendien raakt Uvy hele gestel
er van ondersteboven. Ga toch zó niet
verder, drijf die slopende pijnen uit Uw
leden. Met Kruschen! Wonderlijk, wat
die zes minerale zouten, waaruit Kru
schen is samengesteld, voor U doen.
Met Kruschen voert ge de bloedzuive-
rende organen precies datgene toe, wat
ze nodig hebben om weer met jeugdige
kracht te kunnen functionneren. Het
bloed gaat weer krachtig stromen en
de onzuiverheden, die nu oorzaak zijn
van Uw tergende pijn, worden langs
natuurlijke weg afgevoerd regelmatig
en radicaal.
De raad der gemeente Ouddorp kwam
Woensdagmorgen 10 uur voltallig bij
een.
Burgemeester Kleijnenberg opende
met gebed. De notulen der 2 vorige ver
gaderingen werden vastgesteld.
lugiekomen stukken:
a. Jaarverslag van het Electriciteits-
bedrijf Dordrecht over het jaar 1949;
b. Schrijven van het college van Ged.
Staten der provincie Zuid-Holland d.d.
19/26 September 1950 B No. 34151 G.S.
No. 387/16, (4e Afd.), waarin mede na
mens de Minister van Binnenlandse Za
ken wordt medegedeeld, dat geen be
zwaar bestaat tegen het raadsbesluit
d.d. 14 Augustus 1950, strekkende tot
toekenning van een uitkering over het
derde en vierde kwartaal 1950 van een
deel van het gemeentepersoneel.
c. Schrijven van Ged. Staten dezer
provincie d.d. 21/26 September 1950 B
No. 31558 G. S. No. 104 (4e Afd.), waar
in zö de ontvangst berichten van de
verordening d.d. 14 Augustus 1950 tot
wijziging van de verordening op het
kamperen;
d. Besluit van hetzelfde college d.d.
9 October 1950, G. S No. 130 tot goed
keuring van het raadsbesluit d.d. 14
Augustus 1950, strekkende tot het ver
strekken van een renteloze voorschot
ad 466.20 aan de Stichting ter be
vordering vBJi de tandheelkundige jeugd
zorg op de eilanden Gtoeree en Over-
flakkee, Voome en Putten en Rozen
burg;
e. Als boven d.d. 12 September 1950
G. S. No. 210 tot goedkeuring van de
16e wijziging der gemeentebegroting
voor het dienstjaar 1949;
f. Als voren d.d. 9 October 1950 G. S.
No. 143 tot goedkeuring van de 6e wij
ziging der gemeentebegroting voor het
dienstjaar 1950;
g. Uitnodiging d.d. 13 October 1950
van het bestuur der vereniging tot op
richting van een Streekmuseum voor
Gïoeree en Overflakkee te Middelharnis
tot btjwonlng van een openbare verga
dering te Sommelsdijk te houden op 18
October 1960;
h. Schrgven van de wnd. Inspecteur
voor Zuid-Holland van de Rijksdienst
voor Landbouwherstel te Scheveningen
d.d. 16 October 1950 No. 3393, waarin
wordt medegedeeld, dat door tussen
komst van Landbouwherstel het slopen
van de bunkers op de zgn. Horrelshoog-
ten geen doorgang kan vinden;
i. Brief van de commissie voor- en
nazorg voor krankzinnigen in het dis
trict Zuid-Hollandse Eilanden te Mijns-
heerenland d.d. 20 October 1950, waar
in onder aanbieding van het jaarver
slag over 1949 wordt verzocht de toe
gekende subsidie van 2 cent op 3 cent
per inwoner te brengen.
B. en W. stelden voor om dit op 2 et
te handhaven daar de begroting al op
gemaakt was. Werd goedgevonden.
Al deze stukken werden voorts voor
kennisgeving aangenomen.
3. Voorstel van B. en W. tot vast
stelling van een verordening regelende
het verlenen van een voorschot over het
tijdvak 1 September tot en met 31 De
cember 1950 aan een deel van het ge
meentepersoneel.
Werd goedgevonden.
4. Voorstel van B. en W. tot vaststel
ling van één nieuwe verordening rege
lende de heffing van vergunningsrecht
voor de verkoop van sterke drank in
het klein.
Hiermee ging de raad accoord.
5. Voorstel van B. en W. tot vaststel
ling van een nieuwe verordening rege
lende de heffing van verlofsrecht voor
de verkoop van zwak-alcoholische drank
in het klein.
Ook dit werd goedgevonden.
6. Vaststelling crediet in rekening
courant bij de N.V. Bank voor Neder
landse Gemeenten voor het jaar 1951.
Accoord.
7. Voorstel van B. en W. tot het aan
gaan van een onderhandse geldlening
met de Rijkspostspaarbank groot 95.
592.14 tot dekking van de kosten van
het bouwen van 8 Woningwetwoningen
aan de Oosterweg.
De heer P. Grinwis informeerde naar
de rente, die op 3%% is bepaald vol
gens de voorzitter.
De heer Canon informeerde verder hoe
de finantiele verhouding was t.o. van
de Woningwet Woningen, wat de secre
taris toelichtte. De lening zal bij de Rijks
postspaarbank aangegaan worden.
Wordt goedgevonden.
Een begrotingswijziging werd aange
bracht.
De Openbare School
9. Voorstel van B. en W. tot het ne
men van de beslissing, dat de instand
houding van de openbare school voor
gewoon lager onderwijs ingevolge arti
kel 19 der Lager-Onderwijswet 1920
wordt gevorderd.
De Voorz. lichtte toe, dat dit aan de
IRaad wordt gevraagd of volgens Art. 19
der L.O. Wet de instandhouding wordt
gevorderd. Dit houdt in, dat de kinde-
j ren in Ouddorp die dit wensen openbaar
onderwijs kunnen blijven genieten.
iDe heer X. Koek vraagt hoeveel kin
deren op de Openbare School zijn, waar
op de voorzitter antwoordt van 32.
Dan gaat de voorzitter tot stemming
over.
Tegen de heren T. Koek, J. Voogd,
Padmos, Grinvsris, Caron en Weth. Grin
wis, waarmede de instandhouding niet
wordt gevorderd.
Nu dit afgestemd is, zegt de voorz).
dat er een omlijnd tegen-voorstel moet
komen volgens de wet.
De heer Ooron: Dat moet dan vol
gens het beginsel.
De Voorz.: U kan dat doen, maar de
Wet spreekt niet van beginsel. De wet
spreekt er over of er een school is op
4 km afstand waar dan onderwijs kan
worden genoten en die is er niet.
De heer Caixm zegt deze zaak ern
stig overwogen te hebben. Hij wil de
ouders niet in moeite brengen, maar
zegt dat er toch aanleiding is om op
het beginsel neer te komen. De ouders
hebben bij de Doop beloofd, him kinde
ren naar Gods Woord te onderwijzen.
Dat gebeurd niet op de O.L. School, er
wordt geen godsdienstonderwijs gege
ven. Was dat zo, dan was zijn standpunt
misschien anders.
De voorz.: De ouders bepalen welk
onderwijs aan de kinderen wordt gege
ven en niet de Raad. Wat het gods
dienstonderwijs betreft, is aan de Ker-
keraad der Ned. Herv. Kerk gevraagd
om godsdienstonderwijs, maar er is
geen antwoord op gekomen.
De heer Nederlof wil een
Chr. Nationale School
De heer Nedeitof heeft het ook over
wogen hoe hij stemmen zou. Het zou
z.i. beter zijn, dat er een Chr. NationEile
School kwam, inplaats van uitsluitend
Herv. Kerkelijke leden van de Geref.
Kerk kunnen geen lid worden van de
thans bestaande school. Hij is het eens,
dat de ouders het onderwijs bepalen voor
de kinderen. Nu regelen zij de belangen
van de ouders van de Ger. Kerk, Ger.
Gemeente, Doopsgezinden enz. Wanneer
er een Chr. Nationale School komt, wat
in de toekomst wel zo zal zijn, zal hij
zijn standpunt mogelijk herzien. Spreker
heeft zijn standpunt bepaald op grond
van de Grondwet, waarin staat, dat er
ook in het openbaar onderwijs moet
worden voorzien.
De heer Canon weet dat, maar conclu
deert, dat de Overheid de moeilijkheden
die daaruit zouden komen ontstaan in
de L.O. Wet vastgelegd. Art. 22 bis
beslist over het al dan niet voortbe
staan van de Openbare School, op grond
van het aantal leerlingen. Er kan dus op
worden gewezen, dat er hier niet vol
doende leerlingen zijn, wat Ged. Staten
dan verder doen, moeten we afwachten.
Persoonlijk gelooft s pr. niet, dat de
school weggaat.
De bezwaren uit geestelijk oogpunt
zijn te groot om vóór te stemmen. Het
gaat hier terdege om principieele be
langen.
De heer Nederlof waarschuwt de frac
tie van de heer Caron voor dit laatste.
Dan zou dit aan 49% der bevolking moe
ten worden opgedrongen!
De heer Caron: Opleggen kan zelfs
niet voor 1%. De H. Schrift spreekt, dat
noch door kracht, noch door geweld,
maar door Mijn Geest, zal het geschie
den. Ten aanzien van de verbreiding van
de leer die naar de godzaligheid is, dient
de Overheid echter voedsterheer der
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst weg met
Kerk te zijn. Niet: zo en zo moet er
worden gepredikt, maar hoe dat ge
schiedt. Dat is ook het standpunt van
onze Vaderen, vastgelegd in artikel 36
der Nederl. Geloofsbelijdenis. Deze din
gen moeten geestelijk onderscheiden
worden, zegt spr. Het is geen verstands
maar een geloofskwestie.
De bedoeling is niet om enigermate
dwang op te leggen, maar uit hoofde
van principiële overtuiging, gegrond op
Gods Woord, de 3 formulieren van Enig
heid en de plichten der ouders. Welk
bezwaar is er voor de ouders, om hun
kinderen, die toch een onsterfelijke ziel
omdragen te laten onderwijzen in de
enige weg die ter zaligheid gegeven is?
Wij, die op dat standpunt staan, kun
nen nooit voor het voorstel zijn en moe
ten het op genoemde grond daarvan
formuleren.
De heer Neiderlof: Ik heb u gewaar
schuwd voor het motief. Ik kan ook niet
begrijpen, dat een ouder zijn kind open
baar onderwijs wil geven, maar men mag
nooit iemand iets opdringen. Het mo
tief moet zijn er zijn te weinig kinderen
op school en dit onderwijs is te duur.
De voorz. sluit de debatten over dit
punt, en brengt het tegenvoorstel van
de heer Caron in stemming. Vóór de
heren Koek, Voogd, Grinwis, Caron en
Wethouder K. Grinwis. Rest tegen.
(Nu was het dus 56, omdat de heer
J. Padmos tegen stemde. Verslagg.)
10. Besluit houdende verzoek als be
doeld in artikel 55 quater der Lager-
Onderwijswet 1920 voor het jaar 1951.
Wordt goedgevonden.
11. Beschikbaarstelling bedrag per
leerling voor het bijzonder gewoon la
ger onderwijs voor het jaar 1951.
Eveneens accoord.
12. Goedkeuring begroting Burgerlijk
Armbestuur voor het jaar 1951.
De heer Nederlof brengt namens de
commissie verslag uit en adviseert tot
goedkeuring.
Inkomst en uitgaaf 6.948.15. De sub
sidie van de gemeente bedraagt 5000.
13. Goedkeuring begroting van de
Commissie voor het Bouw- en Woning
toezicht en de gemeentewerken in de
gemeenten Goedereede, Ouddorp en
Stellendam voor het jaar 1951.
Wordt goedgevonden.
Vaststelling gemeentebegroting
dienstjaar 1951
Hierover brengt de heer Nederlof
eveneens verslag uit en rapporteert na
mens de commissie tot goedkeuring be
houdens enige bemerkingen. De gewone
dienst sluit in inkomst en uitgaaf op
427.667.91; kapitaaldienst 120.263.40
Om de begroting sluitend te maken is
van het reserve-saldo 12073.96 afge
nomen.
De commissie merkt op dat voor het
teren van de Burg. Hermansweg 2300
is uitgetrokken wat onvoldoende wordt
geacht en dit op 3250.zou moeten
gebracht.
De vworz. antwoordt, dat hiertoe bij
B. en W. geen bezwaar zal bestaan.
De heer Nieuwland wijst er op, dat
verleden jaar 7000.— tekort was op
de begroting en nu 12 mille van de re
serve moest genomen. Hij vraagt of
B. en W. zich willen beraden op de een
of andere wijze de inkomsten te verho
gen. Voorts merkt hij op de bijdrage
Groene Kruis en Wijkverpleging zó te
verdelen, dat Goedereede daarvan twee
maal 10.ontvangt, zulks omdat de
bewoners van de Oostdijk bij Goederee
de zijn aangesloten.
(Ps. 19 10a.)
De koninklijke zanger David gaf van
de vreze des Heeren een loffelijk ge
tuigenis.
Hij noemde haar rein.
Met recht!
Zij is dit in haren oorsprong. Immers
zij komt niet voort uit de onreine
mens, maar uit den heiligen God; is
nooit vrucht van de verdorven akker
des mensen, maar altijd een werk van
de Enige en Drieënige God.
Daarom is zy ook in alle hare vruch
ten rein.
Werkt de Heere haar door Zijn Hei
lige Geest in enig mens, deze zal aan
de zonde en wereld, ongerechtigheid en
eigengerechtigheid de scheldbrief moe
ten reiken. Zijn hart wordt met hartelijk
leedwezen over de zonde als zonde voor
en tegen God vervuld, zijn aangezicht
met schaamte bedekt, zijn ogen van
boetvaardige tranen nat, zijn wandel
teder en heel zijn innerlijk bestaan van
wege de zonde verontrust. Hij bekomt
een walg aan zichzelven en een welbe
hagen aan de straf zijner ongerechtig
heid.
En hoewel een zodanige ziet, bekent
en gevoelt, dat hij voor de heilige recht
vaardige en goeddoende God als een on
rein schepsel niet kan bestaan, ja, zich
Zijn rechtvaardige toorn heeft waard
gemaakt kan hij Hem nochtans niet
missen. Want met dat de vreze des Hee
ren in hem wordt uitgestort, werd er
ook in hem een liefde tot God en Z^jn
inzettingen uitgestort.
Hij komt tot levendig besef dat hij
met de volzalige God niet kan verke
ren desniettemin kan hij het ook niet
meer buiten God en Diens gemeenschap
stellen.
Tot rechte kennis van zijn zonde en
ellende gebracht, krijgt hij de almachti
ge kracht Gods van, node om hem daar
uit te verlossen. Onder Gods recht ge
steld leert hij verstaan, dat hij slechts
tot de prijs van het bloed van Jezus
Christus van zijn zonde en schuld gerei
nigd kan worden en hij de aangebrachte
gerechtigheid van de Middelaar Gods
en der mensen behoeft om hem onberis
pelijk voor het aangezicht des Vaders
te stellen.
Maar niet alleen in het stuk van el
lende, doch ook in dat van de verlossing
en dankbaarheid zal de vreze des Heeren
rein bevonden worden. Ook wanneer
iemand als vijand door de dood des
Zoons met God verzoend mag zijn, zal
de vreze des Heeren hem heiligend en
louterend blijven vergezellen.
Gelijk toch het recht geaarde kind zijn
ouders uit lust en liefde gehoorzaamt en
hen niet kan horen smaden, zo ook zal
de vrijgekochte een lust en liefde tot de
ere zijns Gods in het hart bekomen.
In de rechte vreze des Heeren levende
zal hij tot keuze bekomen: „Het ga mij
goed, het ga mij slecht, de Naam des
Heeren zij geprezen." Hij heeft toch uit
Gods hand zoveel goeds, liefelijks en
weldadigs genoten en ziet de Heere zo
groot, verheven en te duchten aan, dat
hij naar de nieuwe mens gaarne Gode
welgevallig wil leven.
Hoe levendiger en krachtiger de vre
ze Gods iemand zal doordringen, des te
meer zal hij alle zonde -en zich zelf tot
een vijand bekomen en ook des te meer
zal hij de liefde tot God en de naasten
beoefenen.
Doch ook de allerheiligste zal ontwa
ren, dat vlees en bloed in deze weg niet
geleid wrillen worden. Tot zijn doodsnik
toe verbonden met een lichaam des
doods en der zonde zal hij zich herhaal
delijk in stof en as voor God moeten
verfoeien. Ziende wie hij is en wie hij
in de vreze des Heeren betaamde te
zijn, zal hij met de ene man Gods tot
erkentenis moeten komen: „Bij U, o
Heere, is gerechtigheid, maar bij ons
is beschaamdheid des aangezichten," en
met de andere tot voortdurende bede
verkrijgen: „Verenig mijn hart tot de
vreze Uws Naams."
De vreze des Heeren is rein. Want ge
lijk de naald van een deugdelijk compas
immer naar het Noorden wijst, zo zal zij
een mens door de Heilige Geest in en
door Jezus Christus tot God leiden om
in Hem als in het middelpunt van zijn
verlangen en de bron van zijn vreugde
en zaligheid te rusten.
De dienst der zonde laat bittere wroe
ging na. Zij brengt ons niet dan schade
en schande, verlies voor lichaam en
ziel. Zelfs al beloven zonde, wereld en
duivel nog zoveel, zij zullen in de
eeuwigheid niets anders dan wening en
knersing der tanden brengen.
De vreze des Heeren is rein. Zij is' uit
God en voert tot God. Zij schenkt een
reine consciëntie, een tedere levenswan
del, een geheiligd leven en doet op aar
de reeds bij tijden en ogenblikken een
goddelijke en hemelse gelukzaligheid
smaken.
Dat vrij ons dan naarstig beproeven
of wij een goed van zo hoge waarde be
zitten. Dat is immer noodzakelijk. Niet
het minst in onze dagen, waarin er zo
veel wind van leer is en zoveel schijn
voor zijn en zoveel half- en nabij-werk,
voor het ware werk des geestes wordt
aangezien. De wereld en alle hare be
geerlijkheid gaat voorbij. En wij, men
sen, vallen als bladeren af. De dood
wenkt ieder uur. Hoe menigwerf is het
niet met de mens vandaag nog rood en
morgen reeds dood.
Och lezer, dat gij eens mocht beden
ken dat er tussen u en de dood slechts
een enkele schrede is en sterven God
ontmoeten is. Hoe verschrikkelijk zal
het met u zijn, indien gij de vreze des
Heeren missende moet vallen in de han
den van de levende God, Wiens aanbod
van genade gij veracht hebt en Wiens
geboden gij met voeten getreden hebt.
Dwaalt niet. God laat Zich niet bespot
ten. Wat de mens zaait, zal hij ook
maaien. De eis des Heeren luidt: Zoek
mij terwijl Ik te vinden ben en roep Mij
aan terwrigl Ik nabij ben.
De vreze des Heeren is zulk een on
uitsprekelijk grote schat. Op aarde zal
zij het verstand verlichten, het hart ver
nieuwen en de gans verdorven wil en
wandel ten goede ombuigen. In de tijd
reeds zal zij bij alle aankleving van zon
de de mens reinigen en louteren, nu en
dan reeds de hemel in het hart doen
nederdalen. Met geloof, hope en liefde
vergezeld zal zij het koninkrijk der he
melen doen beerven en God in vrede en
volle zaligheid doen aanschouwen.
Doch het eeuwige wee voor die mens
die haar derft, is door geen tong of pen
uit te drukken. Dat wij daarom alzo ge
leid mogen worden, dat wij de Heere
mogen vragen dat Hij ons haar bij aan
vang of voortgang schenke of versterke
Want de vreze des Heeren is rein. De
vreze des Heeren is een fontein des le
vens om af te wijken van de strikken
des doods.
Dit vindt geen bezwaar. Wat de ge-
meente-finantiën betreft, zullen wegen
worden gezocht om tot meerdere in
komsten te geraken.
De heer T. Grinwis, bij wie pas brand
is uitgebroken, heeft ondervonden dat de
brandweer met watergebrek heeft te
kampen. Hij wil meer nortonpompen la
ten slaan.
De Voorz. antwoordt dat dit in stu
die is, ook om de pompen van de cicho-
reifabrieken te gebruiken.
De heer Nieuwlanid betvrijfelt dat dit
gaat. Dan moeten er passende^ koppe
lingen op worden gemaakt.
De heer Hameeteman oppert de mo
gelijkheid, dat het water misschien be
ter eerst in de wasbak kan en de spuit
het daaruit betrekt.
De heer Nieuwlaud: op de zuigbuis
een passend T-stuk maken met koppe
ling dan gaat het ook.
Dit zal worden bezien.
Verbetering weg Hogepaid
De heer Hameeteman zou gaarne een
verbetering zien van het zg. Hogepad.
Bij de watermolen is geen voldoende
doorgang. Hij heeft vanaf de ingang
Breedveld tot nieuwe weg de pad in on
derhoud. Dit wordt ook door anderen
gebruikt, maar de gemeente onderhoud
die weg niet. Spr. had gedacht, dat daar
een post op de begroting voor zou zijn
uitgetrokken voor egalisatie.
De voorz. antwoordt dat er overleg
gaande is met de Heide Mij. tot uit
voering van meerdere werken.
De heer Hameeteman: Daarmee is
het niet opgelost!
De voorz.: Maakt U er een voorstel
van? Hoe moet het dan uitgevoerd?
Weth. K. Grinwis vraagt of het de
bedoeling is daar een gewone rijweg te
maken? De burgers zijn tevreden, nu
moet er dus weer een stuk nieuwe weg
bü?
De heer Nederlof; U ziet het als een
weg naar het strand, dat begrijp ik wel.
Laat ze die weg aanleggen! In de Kool
weg zal meer rommel gebeuren als
daar!
Weth. Grinwis: Uiteindelijk zal het
weeer twee drieduizend kosten!
De heer Cartm zegt, dat als motief
zeer zeker de verkeersomstandigheden
gelden. Er is daar een obstakel voor ge
zond verkeer. Als de gemeente beslag
legt op het Hogepad, is ze ook verplicht
pm het in orde te maken.
De vioorz. vraagt of de raad B. en W.
dan vril machtigen tot aankoop van die
grond?
De heer Caron: In principe?
Weth. K. Grinwis: Dan wens ik stem
ming.
De heer Hameeteman verduidelijkt,
dat de weg geprojecteerd ligt in het
uitbreidingsplan. Hij beschouwt het niet
als een weg naar het strand. De weg
loopt dood, men komt op een punt, dat
men niet kan parkeren of het strand op
rijden. Men moet een omweg maken,
om op het bestaande parkeerterrein
te komen. Zijn bezwaar is wel (waarop
ook de heer Caron wees) dat elr een
strookje kleigrond af moet.
Over dit punt wordt niet gestemd.
Weth. Kr. Grinwis voert t.o. van de
begroting nog aan, dat hrj tegen de post
reddingsmiddelen is.
De heer Hameeteman:: Tégen red
dingsmiddelen?
Weth. Grinwis: Ja, U weet mijn
standpunt.
De heer van Dam: Dan geen brand
spuit ook!
De voorz. geeft een toelichting op de
post.
Daarna wordt de begroting zonder
hoofdelijke stemming aangenomen.
(Vervolg in ons a.s. Dinsdagnummer)