Revolutie De Z Iteeït eeuwse mosse ernstig bedreigd wor dt Het grote slop te Goedereede wordt verbreed De Provinciale Wet 100 jaar oud in België Een ramp voor de visserijplaatsen Yerseke, Tholen, Bruinisse en Zierikzee 23ste laargang Woensdag 9 Augu$tus 1950 No. 1942 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Zilvergeld en zink verdwijnen Boterexport naar Engeland werkt prijsondersteunend De besir'iding N.C.R.V. wil eigen tele- visieprograzn. Een belangrijke verkeersverbefering Van de schuur van Witte gaat een hoek af. Wat men krijgt voor een dag opkomen HIEUW Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstraat 123 MiddeUmmis Abonnementsprijs 1.50 por kwartaal Telefoon 17 Middelhamia Giro 167930 Postboz 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-piijs 12 cl. p. mm. Bij contract speciaal tarief De provincie heeft geen eigen po litiek leven als gevolg van de reactie op de souverieinliteit dier gewesten tgdens de Republiek. Thorbecke, de grote liberale staats man heeft zijn stempel gezet, uiteraard een liberale stempel, op het staatkun dige leven van ons land. De waarden van de religie, van de godsdienst, de ge bondenheid van wet en verordening aan het Woord van God zijn door hem uit het staatkundige leven verdreven. Naar het liberale beginsel, dat de rede, het menselijke verstand, stelde als vorm voor het regeringsbeleid. Het liberalis me dat van de openbaring Gods als maatstaf voor wetgeving en bestuur niet weten wilde. Het Liberalisme dat onze wetgeving los gemaakt heeft van 's Heeren Woord. Daardoor in sterke mate heeft bijgedragen tot de ontker stening van ons land en volk. Als weg bereider het pad heeft gebaand, mede door zijn harde economie, voor het soci alisme en communisme. Na de Franse tijd werd een andere koers ingeslagen. Het provincialisme van de Republiek had terecht afgedaan. Mocht niet worden hersteld, omdat het particularishie een (■jezonde ontwikkeling van ons volk als geheel in de weg stond. Het is de grote staatsman Thorbecke die aan een en ander vorm en gestalte heeft gegeven. Hij is oók de ontwerper van de provinciale wet die in 1850 van kracht is geworden. De provinciale wet bestond dit jaar dus 100 jaar Dit feit is niet onopgemerkt voorbijgegaan. H.M. de Koningin heeft op de her denkingsdag een rede gehouden voor de staten van alle provinciën. Thorbecke de veivaardiger van de provinciale wet is daarbij zeer geprezen. Ongetwijfeld heeft deze staatsman door het schep pen van de provinciale wet bijgedragen dat aan het particularisme uit de dagen der Republiek geen gelegenheid werd geboden om zich weer te doen gelden. Toch lijkt het ons toe, dat Thorbecke daarbij te ver is gegaan. Dat hij te wei nig oog heeft gehad voor het goede wat inhaerent was aan de oude provinciën, aan de gewesten, die de Republiek sa men stellen. Dat hij aan de provinciën te veel een dorre administratieve taak heeft toegedacht waardoor de provin ciën zich niet naar eigen aard en ge steldheid konden ontwikkelen. Dat zijn wetgeving te zeer het karakter van cen tralisatie heeft gedragen, op zich zelf begrijpelijk als reactie op het particula risme van de zeven gewesten uit de tijd der Republiek. Te grote eenvormigheid is daarvan het gevolg en te weinig is rekening gehouden met de aard en ont wikkeling van wat provinciesgewijze was gegroeid en tot ontwikkeling geko men. De provinciale wet laat geen ruim te over voor eigen provinciale politiek. Te groot is de uitwerking geweest van de centrale gedachte. Een eigen provin ciale politiek naar de ontwikkeling en verscheidenheid der provincies is daar door onmogelijk gemaakt. De federale gedachte in Rijksverband is geheel op zij gezet, een provinciale politiek werd in de wortel afgesneden en het provin ciaal bestuur gemaakt tot in hoofdzaak van administratieve betekenis. Dat is jammer. Daardoor zijn grote mogelijkheden voor de ontwikkeling van ons politieke leven verloren gegaan. Het valt moeilijk om de betekenis van het provinciaal be stuur aan het volk duidelijk te maken. De taak van het provinciaal bestuur als verkiezingsorgaan voor de Eerste Kamer spreekt nog het duidelijkste tot ons volk. Overigens is het een orgaan dat aanvullend kon optreden, dat in de regeling van polders en waterschappen fn dergelijke zaken zijn werkingssfeer ziet bepaald. Een lichaam dat zijn taak en doelstel ling vindt hoofdzakelijk binnen de li mieten van de Landswetten om aanvul lend op te treden. Maar een eigen poli tieke sfeer mist de provincie. Die is voorbehouden voor het leven van de Staat en de Gemeente. Al moet ten op zichte van het laatste opgemerkt wor den, dat ook het politieke leven voor de Gemeenten meer en meer verschrom pelt en de richting wordt ingeslagen van een sterk centraal bestuur waarbij lang zamerhand ook voor de gemeenten even als voor de provincies een administra tieve taak overblijft. Ontegenzeggelijk is door de huidige, de 100 jaar oude provinciale wet aan het historische karakter der provincie grote schade toegebracht. Het provinciaal besef is in ons land nog lang niet dood, integendeel, hoe ook door de provinciale wet gelijk gescha keld, is het blijven leven en zo de wet geving er een behoorlijke vorm en ge stalte aan had weten te geven zou deze zeker de historische ontwikkeling zeer ten goede zijn gekomen en de mogelijk heid tot een levendige en vruchtbare provinciale politiek hebben geschapen. Daardoor zou de algemene, de lands- politiek in het bijzonder en het politie ke leven in het algemeen niet weinig ge baat zijn. Van de drie onderdelen van ons staatsbestel. Rijk, Provincie en Gemeen te is de Provincie het meest verschrom peld in politiek opzicht, doordat de pro vinciale wet het bestuur der provincie te zeer heeft gemaakt tot een bestuur met zo goed als uitsluitend administra tieve bevoegdheden. Dat valt te betreuren daar een gelei delijke opklimming van Gemeenten tot het Rijk, ,via de provinciën, met een telkens grotere armslag naar de mate van het belang van het onderdeel zeker het politieke leven ten zeerste zou be vorderen. De zelfstandigheid der gemeente als eerste eis van een gezond staatsbestel, verder een zelfstandige provinciale re gering, met als slotstuk de regering van het Land. Van een echte provinciale re gering kan in feite moeilijk worden ge sproken. Het maken van verordeningen, binnen het kader van de Rijkswetten, het vaststellen van de begroting der provincie onder goedkeuring van de Koningin en het verlenen van subsidiën voor allerlei ondernemingen die voor de provincie van belang zijn. Hoe belang rijk deze subsidiën op zich zelf ook mo gen zijn, van een eigenlijk regeren is hierbij toch geen sprake. Een uitzon derlijke plaats neemt het college van Gedeputeerde Staten in als medewerk ster tot de uitvoering van rijkswetten, terwijl dit college ook wel optreedt als een orgaan van administratieve recht spraak, zoals bij de militiewet het ge val is. Het bestuur van de provinciale ge regeld door de provinciale wet, heeft met regeren feitelijk weinig te maken, daardoor is er geen sprake van een ac tieve provinciale politiek. Dat is een gevolg van de provinciale wet van 1850, die inplaats van het pro vinciale politieke leven te bevorderen, dit heeft doen verschrompelen. OVERBESCHAVING Het mondaiiiie strandleven de kan ker voor de ware lieschaving. iDe Nieuwe Eeuw (r.k.) merkt op, dat de overbeschaafde vrouw van 1950 (evenals de vrouwen van primitieve stammen) versiert met halskettingen van schelpen en bloemen en (plastic) vruchten. De overbeschaving neigt trouwens hoe langer hoe meer tot primitivisme. Aan de luxe stranden waar nu de zomer ge vierd wordt komt men de wonderlijkste creaties tegen als werd er voortdurend maskerade opgevoerd. Het is dan ook een soort maskerade van het leven. Sommige vrouwen hebben zich vermond als Zouaven met kleurige pofbroekenen enorme sjerpen, andere lijken op gladia toren of op de tandemschonen van om streeks 1900. Maar vooral zoekt men de drachten der exotische landen te imi teren. Vandaar ook de vele strandpakjes van katoen bedrukt met de batikmotie- ven van de Goudkust. En daartussen krioelen de vrouwen in koelihemden en met koelihoeden op. Het mondaine strand is de grotemen sen zandbak waar de meest vergaande (verder kan het nu werkelijk niet) open bare schaamteloosheid wordt botgevierd naast een kinderlijke verkleedzucht." Tot zover het r.k. blad. Overbeschaaf d, Inderdaad maar zonder enige innerlijke beschaving. Overbeschaafd, van buiten een dun vliesje van aangenomen zeden en gewoonten, maar zonder werkelijke inhoud. De onbeschaafde vrouwen be zitten meer wezenlijke beschaving dan de zich zo uitlevende mondaine vrouwen. In deze zo hoogst ernstige tijden is er een uitleven naar het vlees, dat alle perken van fatsoen en eerbaarheid te buiten gaat. Zedenverwoestend is het moderne strandleven. Schandelijk is het wat in het publiek wordt gezien. Wie prijs stelt op fatsoen en eerbaarheid vermij- de het mondaine strandleven. Daar wordt de zonde gelijk ten toon gesteld. Men vreest voqr oorlogen. En terecht. Maar op de vreselijke ontaarding der zeden met al de gevolgen daarvan wordt niet gelet. Dat is de kanker die aan het leven der volken knaagt en die de zedelijke waarden uitblust, waardoor de beschaving wordt ten gronde gericht. De beschaving delft haar eigen graf en zinkt verder weg dan de primitieve vol ken die door haar worden nagebootst. In België heeft de zeer onverkwikke lijke geschiedenis met koning Leopold III geleid tot een ware revolutie. Het is voor een buitenstaander, zeker voor een buitenlander niet gemakkelijk om het voor of tegen van de koningskwes tie in België te beoordelen. Vandaar dat we ons van een oordeel over de koning der Belgen ten opzichte van de door hem aangenomen houding tijdens de capitu latie en tijdens de duur der Duitse be zetting onthouden. Het pro- en contra laten we gaarne over aan meer tot oor delen bevoegden. Wel willen we enige opmerkingen maken over de oplossing van dei procedure, voorzover we dat een oplossing kunnen noemen. De meerderheid van het Belgische volk was voor de terugkeer van Koning Leopold III. Dat is enige malen duide lijk gebleken. Daaraan heeft ongetwij feld de Rooms-Katholieke volkspartij haar meerderheid te danken. Dat is ook wel gebleken bij de volksraadpleging. Toen hebben zich ongeveer 56 procent voor de terugkeer van de Koning uitge sproken en 44 procent tegen de terug keer van deze monarch. De verhoudin gen in België liggen zo, dat de Rooms Katholieken voor en de Socialisten met de Liberalen tegen de terugkeer van de Koning zijn. Evenwel de meerderheid, gevormd door de Rooms-Katholieken is op volkomen legale, wettelijke wijze tot stand gekomen. Daar moest bij hetgeen in België is geschied de nadruk op wor den gelegd. Op democratische wijze door gebruikmaking van het stemrecht heb ben de Belgische kiezers deze regering aan het bewind gebracht. Door deze wettig gekozen regering is de Koning teruggeroepen en heeft deze zijn plaats als hoofd van de Belgische Staat weer ingenomen. Evenwel van korte duur. De Belgische socialisten hebben het pad der parlementaire democratie verlaten. Ze hebben revolutionaire, methoden gebruikt om de Koning tot aftreden te dwingen. Door buitenparlementaire mid delen heeft de socialistische minderheid de Koning tot afstand gedwongen. Revolutie en burgeroorlog hebben de socialisten daarbij geriskeerd. Zelfs een opmars van socialistische arbeiders naar Brussel had reeds een aanvang geno men. Het bestaan van de Belgische Staat stond hierbij op het spel. Room sen tegenover de Socialisten. De beide samenstellende bevolkings groepen Vlamingen en Walen kwamen scherp tegenover elkaar te staan. De Koning moest en zou aftreden. Zo dat niet te verkrijgen was door wettelijke middelen, dan maar door onwettige, ja zelfs door het maken van revolutie. Dat was de houding der Socialisten in deze voor België, zo moeilijke kwestie. De wettig tot de troon geroepen Koning Leopold III is door het revolutionnaire geweld van de socialistische minderheid van de troon weggejaagd. De Belgische socialisten hebben daarmede bewezen dat ze rechte geesteskinderen zijn van de revoluties van 1789, 1830 en 1848. Wat in België is geschied door de Socia listen is door en door ondemocratisch. Een zuivere revolutionnaire gewelddaad. De weg van de parlementaire democra tie is door hen verlaten en zij hebben hun toevlucht genomen tot een politiek van geweld en terreur. De democratie, dat is de les die de Belgische-socialisten, ons door hun da^ den leren is niet veilig bij de socialisten. De Belgische socialisten zijn geen demo craten. Ze respecteren de volkswil, die zich op volkomen wettige wijze heeft gemanifesteerd niet. Ze hebben hun eigen zin doorgedreven. De opstand ge predikt niet alleen, maar deze zelfs met der daad in toepassing gebracht door hun aanhangers de straat op te zenden. Door deze op te ruien en op te zwepen tot staking, tot de opmars naar Brussel zelfs. Zuiver revolutionnair. Wat onder scheidt hen van de Communisten tegen wie ze zo hoog van de toren blazen? In werkelijkheden niets, want ze hebben hun toevlucht genomen tot dezelfde re volutionnaire maatregelen, waarmede deze opereren. Wat in België door de Socialisten is gedaan is van verstrekkende betekenis. Daar is gebleken, dat de Socialisten, on der leiding van eminente leiders, die zelfs een wereldreputatie hadden op te houden, zoals de oud-mlnister. Spaak geen democratische, maar een zuivere revolutionnair partij vormen. Dat ze wel democraten zijn van het woord, maar revolutionnair van de daad. Dat de eer bied voor recht en wet bij hen ten enen male ontbreekt. Dat is de les van de Belgische Socialisten. Dat ze ook in ons land verstaan mag worden. Zeker 1918 ligt enige tientallen van jaren achter ons. Wat bij de mis lukking een vergissing" werd genoemd, zou zeker bij welslagen als een glorierijk feit worden voorgesteld. Verbleking der kleur, verandering van methode moge worden geconstateerd evenals het be ginsel is gebleven. Het is het beginsel der revolutie, mogelijk schuil gaande en verborgen onder mooie namen als de mocratie e.d., maar dat naar voren komt in tijden van hoogspanning en wanneer men in de oppositie gedrongen de voor delen van het regeren mist. Daarom het socialisme, hoe zich ook beroepend op democratie en recht en wet is en blijft gevaarlijk omdat het voortkomt en leeft uit de wortel der revolutie. Dat blijkt bij vernieuwing uit het ge drag der Belgische Socialisten. Met ingang van 15 Augustus a.s. zul len de oude zilveren kwartjes en vier kante nikkelen stuivertjes, alsmede de in de oorlogsjaren uitgegeven zinken kwartjes en stuivers aan de circulatie worden onttrokken. Van die datum af zijn alleen de kwartjes en stuivers gang baar, die het jaartal 1948 of later dra gen. Van 15 Augustus tot 15 November kan men de oude munten nog inwisselen bij de postkantoren, bij- en hulppost kantoren en poststations. Het contract voor de levering van 15.000 ton boter, waarvoor in het han delsverdrag met Engeland voor 1950 in een contingent is voorzien, werd dezer dagen getekend. De overeengekomen prijs bedraagt 265/. Cwt. f.o.b., hetgeen ongeveer 1.- per kg lager is dan de boterprijs, bere kend op de gegarandeerde melkprijs van 0.18 per liter. Voor de juiste beoordeling hiervan dient in acht te worden genomen, dat de boterleveranties aan Engeland voor namelijk in de periode van de grootste aanvoer plaats hebben, zodat deze ex port het karakter draagt van ontlas ting van de markt. Bovendien heeft in dit tijdvak vrijwel geen uitvoer van bo ter naar elders plaats. Het accepteren van deze prijs wordt mogelijk gemaakt door de middelen, welke het onlangs gevormde Zuivelfonds hiervoor ter beschikking staan. De Zeeuwse mosselkwekers worden met een zeer ernstige ramp bedreigd. In 'deze mosselen komt een eenslach- tige parasiet voor. de mytolica intesti- natus, een rood kreeftachtig diertje, dat zich in het darmkanaal van de mossel bevindt en het voedsel van het week dier tot zich neemt. Verleden jaar was de parasiet al op gemerkt op de mosselpercelen in het westelijk deel van de Oosterschelde en bracht daar grote schade aan. Thans komt het diertje ook in vrij grote mate voor op percelen op de Grevelingen. De mossel wordt er totaal door ondermijnd, heeft geen groeikracht meer en sterft tenslotte af. Op het diepere deel van de percelen is het heel erg, met het blote oog zijn soms in één mossel vier a vijf van deze parasieten te zien. Maar ook de zgn. bovenkanten, de ondiepere ge deelten der percelen zijn aangetast. Van de mosselen die nog geleverd kunnen worden is het visgewicht bijzon der laag. Het minimum visgewicht dat wordt vereist moet uit 100 kg bruto mosselen, 15 a 16 kg mosselvlees be staan. Dit wordt slechts door enkele kwekers gehaald, voor het merendeel blijft men er onder en dan wordt men afgekeurd. Er heerst onder de kwekers te Brui nisse, Yerseke, Tholen en Zierikzee dan ook een zeer gedrukte stemming. Men heeft enige hoop, dat de natuur zelf te hulp zal komen, maar al zou dit zo zijn is het voor dit seizien al te laat. Er zijn nu nog enkele gelukkigen, die een rede lijk visgewicht halen, hoewel het geens zins vaststaat dat dit zo blijft. Het dreigt een ramp te worden, die niet te overzien is. In de labatoria is men onder leiding van Dr Korringa bioloog aan het Rijks instituut voor Visserij onderzoek te Ber gen op Zoom, volop bezig met weten schappelijk onderzoek of er wat tegen te doen is. Men verwacht dat men hier zelf niet zal kunnen ingrijpen, maar de natuur zal moeten laten uitwerken. De kwekers hebbén de laatste jaren goed geboerd, de prijs bedroeg/ 5.20 per ton van 100 kg en er was een flinke omzet. Aan het Aan- en Verkoopkan toor voor mosselen te Bergen op Zoom, welke instantie regelend optreedt bij de levering werden in de laatste 3 jaren 500 600.000 ton per jaar aangevoerd. In het afgelopen seizoen 1949/'50 werd daarvan 222.000 ton uitgevoerd naar Ifrankrijk en 164.000 naar België. Aan het begin van' dit seizoen bedraagt de leverantie nog niet een vierde van wat er anders om deze tijd van het jaar wegging. Het ziet er voor de kwekers onheils- spellend uit en het is te hopen dat hier de natuur zelf te hulp komt, wil de mosselcultuur niet voor langen tijd wor den uitgeschakeld. Dr Korrmga, de bioloog van het In stituut voor Visserij-onderzoek te Ber gen op Zoom, heeft voor de leden van de Advies-commissie-mosselen een le zing gehouden over de mosselparasiet myticola intestihatus. Door Dr Korringa zijn proeven ter be strijding genomen, die echter zonder re sultaat bleven. Men zal nu trachten de natuurlijke vijand die deze parasiet on getwijfeld heeft, naar de Zeeuwse stro men over te brengen. Daardoor zou de voortteling kunnen worden beperkt, misschien zou het diertje geheel ver dwijnen. Aan de kust van de Middellandse Zee komen deze parasieten ook voor, zonder dat daarbij schade aan de schelpdieren wordt veroorzaakt. Daar moet dus een of andere rem zijn, die de voortteling te genhoudt. Dr Korringa zal nu een trip maken langs de mosselkwekerijen aan de Mid dellandse Zee, met de bedoeling een na der onderzoek in te stellen. Getracht zal worden mosselen uit dat gebied naar hier over te brengen om zodoende tege lijk de natuurlijke bestrijders van de pa rasiet in het water te brengen. De kos ten van de expeditie worden gefinancierd door het Zeeuwse kwekersbedrijf. Dr Korringa is inmiddels per vliegtuig naar het gebied van de Middellandse Zee vertrokken. De heer G. H. Hoek, progiiamniialei- der van de N.C.R.V., is gisteren met do Nieuw Amsterdam in Nederland teimg- gekeerd. Hij heeft in de Verenigde Sta ten en Camada die mogeiyidicden bestu- dteend, welke televisie biedt uit Chris telijk oogpunt. De N.C.R.V. is namelijk geenszins bereid om van de televisie een gezamenlijk programma te maliën, in tegenstelling tot de opvatting van de heer W. Vogt, teohnisch oonunissaris van de Nederlands.© Radio-Unie en di recteur van de A.V.R.O., die televisie slechts mogelijk acht als de omroepver enigingen de programma,'» gezamenlijk verzoiigen. De heer Hoek vertelde, dat men in de Verenigde Staten een geheel nieu we ontwikkeling in studie heeft, waar over volgend jaar de beslissing zal vallen. Deze nieuwe vinding zal het mo gelijk maken met zeer geringe kosten op alle toestellen kleurentelevisie te ont vangen. De gemeenteraad van Goedereede vergaderde Woensdagavond. Alle leden wa ren aanwezig toen de burgemeester. Baron van Knobelsdorff opende. (Met Oude Tonge is de raad van Gtoedereede de enige, die de vergaderingen niet met gebed aanvangt.) Secretaris Jongkoeng las de notulen en dan werkte men een voor Goeree's doen lange agenda af, waarbij allerlei gemeentelijke aangelegenheden de revue passeerde, vooral gecompleteerd door de rondvraag. Het eerste inge komen stuk behelsde de samenvoeging van gemeenten. De voorzitter stelde voor, dat men daaraan een aparte vergadering zal wijden. Verdere ingekomen stukken waren: begroting van de vleeskeuringsdienst rapport van het verificatiebureau, vol gens hetwelk diverse gemeentekassen in orde waren bevonden, voorts een ver zoek van het borgstellingsfonds om sub sidie. In het verzoek werd er op gewe zen, dat de middenstand het niet ge makkelijk heeft, dat diverse middenstan ders met financiële moeilijkheden kam pen. Dhr J. 'TainJs Jz!. vond, dat de bewe ring van het fonds niet juist is. Spr. ziet immers het tegendeel, nl. dat de „mld- denstandslui" hun fietsen opruimen om er auto's voor in de plaats te nemen. Blijkbaar was het deze spr. een gerust stelling toen de Voorz. mededeelde, dat B. en W. voorstelden afwijzend te be schikken. De raad besteedde er toen ook geen woord meer aan. Een ander verzoek om subsidie was van de kampeerraad ontvangen, dit deel de eenzelfde lot als het vorige. Men merkte op, dat er in Goedereede immers toch niet van betekenis gekampeerd werd. C. Moerkerke verzocht ontheffing van hondenbelasting, maar aangezien hij volgens mededeling van de voorzitter in het 2e halfjaar van 1949 wel degelijk een hond hield, zal hij moeten dokken! B. en W. deelden mede, dat zij de bouw van de 10 nieuwe woningen ge gund hadden aan de firma uit Zierik zee, die het laagst inschreef. Het gun ningsbedrag is 89.000. Het bestuur van de Flakkeese Ge meenschap stelde de raad officieel in kennis van het bekende besluit van Pro vinciale Staten inzake de brug. Men nam het voor kennisgeving aan. Met de jaarrekening van de schoolartsendiengt verklaarde men zich accoord, terwijl men tenslotte kennis nam van de goed keuring van het provinciaal bestuur op het aangaan van een rekening-courant overeenkomst bij de Bank van Ned. Ge meenten, welks gelden nodig zijn ter financiering van de woningbouw. B. en W. kwamen met een voorstel tot wgziging van de verordening, rege lende de bezoldiging van de assistente nuttige handwerken l.o. Het college bepaalde het salaris op 500 gld. 's jaars. Dhr (den Eerzamen noemde betrokke nen geen handwerkassistente. Zij heeft acte en volledige bevoegdheid. De Voorz. antwoordde, dat zij noch tans geen onderwijzeres is. De bezoldi ging komt neer op een uurloon van 1.30. Zij kan haar dag echter niet aan een gesloten maken en dat is schadelijk. Dhr iden Eerzamen dacht, dat betrok kene op 620 gld. moest komen. Zij is thans niet tevreden, Spr. wilde er ech ter niet verder op ingaan. Als het een ander betrof zou hij dat zeker wel ge daan hebben, zo verklaarde hij. Dhr Lodder was er voor om toe te kennen wat men toekomt, maar de Voorz, venvees hiervoor naar het be paalde in de wet etc. Dhr Sandifort stelde voor om het ge middelde te nemen, maar deVoorz. vond 1.30 per uur redelijk. Dhr Goekoop informeerde wat zij zou ontvangen als zij onderwijzeres was. De Voorz. zette uiteen, dat een onder wijzeres het salaris dat daarvoor staat ontvangt en daarin is begrepen de be zoldiging voor nuttige handwerken. Hij attendeerde er op dat „dit" bedrag voor rekening van de gemeente komt. Dhr van Gelder wilde eerst eens on derzoeken hoe men het best kon rege len. Hij vond het een uitzonderlijk ge val, maar de Voorz. bestreed die me ning. In Stellendam heeft men het zelfde. Na nog enig heen en weer praten ging men met het voorstel van B. en W. ac coord. De Voorz. zal de raad geven om in overleg met het hoofd de uren zodanig te bepalen, dat deze achter elkaar ko men. B. en W. stelden voor om een stuk grond aan de Stationsweg in eigendom over te doen aan de heer Jan Tanis; dit- slaat op een herbouwplicht van het Ha venhoofd. Br kan juist een woning op het stuk grond. Voorgesteld werd de te verkopen voor 1 gld. per meter, in to taal 279 m2. In die prijs is de gunstige ligging verdisconteerd. Dhr van Gelder vroeg of men niet be ter in erfpacht kon geven, maar daar keerde de heer Tanis zich direct te gen. Het voorstel werd aangenomen. Vervolgens kwam aan de orde een voorstel tot opzeggen van tuinen ten Zuiden van de begraafplaats. Voorts be sprak men vruchtbomen van Roos en Bruggeman, die behouden zijn gebleven. Dhr Sandifort had bemerkt, dat diver se gebruikers niet tegenwoordig geweest Omtrent de opkomstoefening van één dag voor personeel van de 7-December- divisie en van de 2e divisie kan worden medegedeeld, dat de opgeroepenen de volgende vergoedingen daarvoor zullen ontvangen: korporaal en soldaat 8. sergeant en serg. majoor 10.2e lui tenant en adj. o.o. 11.Ie luitenant 12.50, kapitein 15.luit.-koionel 20.Bovendien worden de spoorweg reiskosten vergoed. ledere opgeroepene moet een lunchpakket meebrengen, doch hij ontvangt voeding en legering van rijkswege, indien hij zijn woonplaats niet meer dezelfde dag kan bereiken. waren bij het schatten van de vrucht bomen. De Voorz. gaf daarop een uiteenzet ting ten beste, waaruit bleek, dat er een misverstand in het spel is geweest bij de huurders. Er zijn bomen omgehakt of niet omgehakt en toen was het moeilijk schatten. Allen hadden een over eenkomst ondertekend, maar sommigen hielden zich niet aan die overeenkomst. Het is een moeilijke zaak geworden, maar de betrokkenen zijn er zelf debet aan. Dhr den Eerzamen dacht, dat de ver- goedig al bepaald was in het bedrag, dat men voor de tuinen in hun geheel stelde Spr. wees er op, dat men ook met be neficie zit. Dhr Saaiidifort raadde aan om de mensen alsnog schadeloos te stellen, waarop de Voorz. zei niet gaarne iemand te willen duperen. Het voorstel werd daarop aangenomen. Al eerder kwam in de raad het ge sprek op aanstelling van de gemeen tewerkman in samenwerking met de polder. Nu volgde een definitief voorstel. Dhr Sanidttort vroeg enige inlichtingen over het reglement. In geval, dat er geen eenstemmigheid heerst tussen polder en; gemeente-afgevaardigden zal de bur gemeester de beslissende stem hebben, zo bleek uit diens antwoord. Dat gaat echter alleen over geval van ziekte. „De burgemeester is dus de balans!" con cludeerde de heer Samditfort, die overi gens evenmin als de anderen enig be zwaar tegen het voorstel had. De hoek uit het slop! Dan volgde een bespreking en een be sluit over de moeilijke hoek op het be langrijke verkeerspunt van het Grote Slop en de Haven Z.Z. De Voorz. vertelde, dat hij besprekin gen heeft gehad met verkeersdeskundi- gen, met de heer Buijze en met de ver- keersinspectie. Intussen hebben de di verse organisaties uit het auto- en vrachtvervoer zich terug getrokken van bijdragen in de kosten van verwijderen van een hoek uit de schuur van de heer Witte. De heer Buijze staat op het stand punt, dat het allereerst een belang van de gemeente is. Hij kan niet verder gaan dan een bijdrage van 300 gld., waarbij hij overweegt, dat er uiteraard ook be langen voor zijn onderneming in zitten. De deskundigen vinden, dat het ver- keersobstakel opgelost moet worden en adviseren daartoe. De kosten zullen op (Zie vervolg pag. 4 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1950 | | pagina 1