Revolutie
De Z
Iteeït
eeuwse mosse
ernstig bedreigd
wor
dt
Het grote slop te Goedereede
wordt verbreed
De Provinciale Wet
100 jaar oud
in België
Een ramp voor de visserijplaatsen
Yerseke, Tholen, Bruinisse
en Zierikzee
23ste laargang
Woensdag 9 Augu$tus 1950
No. 1942
CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Zilvergeld en zink
verdwijnen
Boterexport naar Engeland
werkt prijsondersteunend
De besir'iding
N.C.R.V. wil eigen tele-
visieprograzn.
Een belangrijke verkeersverbefering Van de
schuur van Witte gaat een hoek af.
Wat men krijgt voor een
dag opkomen
HIEUW
Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstraat 123 MiddeUmmis Abonnementsprijs 1.50 por kwartaal
Telefoon 17
Middelhamia
Giro 167930
Postboz 8
Telefoon
Drukkerij 19
Adv.-piijs 12 cl. p.
mm. Bij contract
speciaal tarief
De provincie heeft geen eigen po
litiek leven als gevolg van de
reactie op de souverieinliteit dier
gewesten tgdens de Republiek.
Thorbecke, de grote liberale staats
man heeft zijn stempel gezet, uiteraard
een liberale stempel, op het staatkun
dige leven van ons land. De waarden
van de religie, van de godsdienst, de ge
bondenheid van wet en verordening aan
het Woord van God zijn door hem uit
het staatkundige leven verdreven. Naar
het liberale beginsel, dat de rede, het
menselijke verstand, stelde als vorm
voor het regeringsbeleid. Het liberalis
me dat van de openbaring Gods als
maatstaf voor wetgeving en bestuur
niet weten wilde. Het Liberalisme dat
onze wetgeving los gemaakt heeft van
's Heeren Woord. Daardoor in sterke
mate heeft bijgedragen tot de ontker
stening van ons land en volk. Als weg
bereider het pad heeft gebaand, mede
door zijn harde economie, voor het soci
alisme en communisme. Na de Franse
tijd werd een andere koers ingeslagen.
Het provincialisme van de Republiek
had terecht afgedaan. Mocht niet worden
hersteld, omdat het particularishie een
(■jezonde ontwikkeling van ons volk als
geheel in de weg stond.
Het is de grote staatsman Thorbecke
die aan een en ander vorm en gestalte
heeft gegeven. Hij is oók de ontwerper
van de provinciale wet die in 1850 van
kracht is geworden. De provinciale wet
bestond dit jaar dus 100 jaar Dit feit
is niet onopgemerkt voorbijgegaan.
H.M. de Koningin heeft op de her
denkingsdag een rede gehouden voor de
staten van alle provinciën. Thorbecke de
veivaardiger van de provinciale wet is
daarbij zeer geprezen. Ongetwijfeld
heeft deze staatsman door het schep
pen van de provinciale wet bijgedragen
dat aan het particularisme uit de dagen
der Republiek geen gelegenheid werd
geboden om zich weer te doen gelden.
Toch lijkt het ons toe, dat Thorbecke
daarbij te ver is gegaan. Dat hij te wei
nig oog heeft gehad voor het goede wat
inhaerent was aan de oude provinciën,
aan de gewesten, die de Republiek sa
men stellen. Dat hij aan de provinciën
te veel een dorre administratieve taak
heeft toegedacht waardoor de provin
ciën zich niet naar eigen aard en ge
steldheid konden ontwikkelen. Dat zijn
wetgeving te zeer het karakter van cen
tralisatie heeft gedragen, op zich zelf
begrijpelijk als reactie op het particula
risme van de zeven gewesten uit de tijd
der Republiek. Te grote eenvormigheid
is daarvan het gevolg en te weinig is
rekening gehouden met de aard en ont
wikkeling van wat provinciesgewijze
was gegroeid en tot ontwikkeling geko
men. De provinciale wet laat geen ruim
te over voor eigen provinciale politiek.
Te groot is de uitwerking geweest van
de centrale gedachte. Een eigen provin
ciale politiek naar de ontwikkeling en
verscheidenheid der provincies is daar
door onmogelijk gemaakt. De federale
gedachte in Rijksverband is geheel op
zij gezet, een provinciale politiek werd
in de wortel afgesneden en het provin
ciaal bestuur gemaakt tot in hoofdzaak
van administratieve betekenis. Dat is
jammer.
Daardoor zijn grote mogelijkheden
voor de ontwikkeling van ons politieke
leven verloren gegaan. Het valt moeilijk
om de betekenis van het provinciaal be
stuur aan het volk duidelijk te maken.
De taak van het provinciaal bestuur
als verkiezingsorgaan voor de Eerste
Kamer spreekt nog het duidelijkste tot
ons volk. Overigens is het een orgaan
dat aanvullend kon optreden, dat in de
regeling van polders en waterschappen
fn dergelijke zaken zijn werkingssfeer
ziet bepaald.
Een lichaam dat zijn taak en doelstel
ling vindt hoofdzakelijk binnen de li
mieten van de Landswetten om aanvul
lend op te treden. Maar een eigen poli
tieke sfeer mist de provincie. Die is
voorbehouden voor het leven van de
Staat en de Gemeente. Al moet ten op
zichte van het laatste opgemerkt wor
den, dat ook het politieke leven voor de
Gemeenten meer en meer verschrom
pelt en de richting wordt ingeslagen van
een sterk centraal bestuur waarbij lang
zamerhand ook voor de gemeenten even
als voor de provincies een administra
tieve taak overblijft.
Ontegenzeggelijk is door de huidige,
de 100 jaar oude provinciale wet aan
het historische karakter der provincie
grote schade toegebracht.
Het provinciaal besef is in ons land
nog lang niet dood, integendeel, hoe ook
door de provinciale wet gelijk gescha
keld, is het blijven leven en zo de wet
geving er een behoorlijke vorm en ge
stalte aan had weten te geven zou deze
zeker de historische ontwikkeling zeer
ten goede zijn gekomen en de mogelijk
heid tot een levendige en vruchtbare
provinciale politiek hebben geschapen.
Daardoor zou de algemene, de lands-
politiek in het bijzonder en het politie
ke leven in het algemeen niet weinig ge
baat zijn.
Van de drie onderdelen van ons
staatsbestel. Rijk, Provincie en Gemeen
te is de Provincie het meest verschrom
peld in politiek opzicht, doordat de pro
vinciale wet het bestuur der provincie
te zeer heeft gemaakt tot een bestuur
met zo goed als uitsluitend administra
tieve bevoegdheden.
Dat valt te betreuren daar een gelei
delijke opklimming van Gemeenten tot
het Rijk, ,via de provinciën, met een
telkens grotere armslag naar de mate
van het belang van het onderdeel zeker
het politieke leven ten zeerste zou be
vorderen.
De zelfstandigheid der gemeente als
eerste eis van een gezond staatsbestel,
verder een zelfstandige provinciale re
gering, met als slotstuk de regering van
het Land. Van een echte provinciale re
gering kan in feite moeilijk worden ge
sproken. Het maken van verordeningen,
binnen het kader van de Rijkswetten,
het vaststellen van de begroting der
provincie onder goedkeuring van de
Koningin en het verlenen van subsidiën
voor allerlei ondernemingen die voor de
provincie van belang zijn. Hoe belang
rijk deze subsidiën op zich zelf ook mo
gen zijn, van een eigenlijk regeren is
hierbij toch geen sprake. Een uitzon
derlijke plaats neemt het college van
Gedeputeerde Staten in als medewerk
ster tot de uitvoering van rijkswetten,
terwijl dit college ook wel optreedt als
een orgaan van administratieve recht
spraak, zoals bij de militiewet het ge
val is.
Het bestuur van de provinciale ge
regeld door de provinciale wet, heeft
met regeren feitelijk weinig te maken,
daardoor is er geen sprake van een ac
tieve provinciale politiek.
Dat is een gevolg van de provinciale
wet van 1850, die inplaats van het pro
vinciale politieke leven te bevorderen,
dit heeft doen verschrompelen.
OVERBESCHAVING
Het mondaiiiie strandleven de kan
ker voor de ware lieschaving.
iDe Nieuwe Eeuw (r.k.) merkt op,
dat de overbeschaafde vrouw van 1950
(evenals de vrouwen van primitieve
stammen) versiert met halskettingen
van schelpen en bloemen en (plastic)
vruchten.
De overbeschaving neigt trouwens hoe
langer hoe meer tot primitivisme. Aan
de luxe stranden waar nu de zomer ge
vierd wordt komt men de wonderlijkste
creaties tegen als werd er voortdurend
maskerade opgevoerd. Het is dan ook
een soort maskerade van het leven.
Sommige vrouwen hebben zich vermond
als Zouaven met kleurige pofbroekenen
enorme sjerpen, andere lijken op gladia
toren of op de tandemschonen van om
streeks 1900. Maar vooral zoekt men de
drachten der exotische landen te imi
teren. Vandaar ook de vele strandpakjes
van katoen bedrukt met de batikmotie-
ven van de Goudkust. En daartussen
krioelen de vrouwen in koelihemden en
met koelihoeden op.
Het mondaine strand is de grotemen
sen zandbak waar de meest vergaande
(verder kan het nu werkelijk niet) open
bare schaamteloosheid wordt botgevierd
naast een kinderlijke verkleedzucht."
Tot zover het r.k. blad. Overbeschaaf d,
Inderdaad maar zonder enige innerlijke
beschaving. Overbeschaafd, van buiten
een dun vliesje van aangenomen zeden
en gewoonten, maar zonder werkelijke
inhoud. De onbeschaafde vrouwen be
zitten meer wezenlijke beschaving dan
de zich zo uitlevende mondaine vrouwen.
In deze zo hoogst ernstige tijden is
er een uitleven naar het vlees, dat alle
perken van fatsoen en eerbaarheid te
buiten gaat.
Zedenverwoestend is het moderne
strandleven. Schandelijk is het wat in
het publiek wordt gezien. Wie prijs
stelt op fatsoen en eerbaarheid vermij-
de het mondaine strandleven. Daar
wordt de zonde gelijk ten toon gesteld.
Men vreest voqr oorlogen. En terecht.
Maar op de vreselijke ontaarding der
zeden met al de gevolgen daarvan wordt
niet gelet. Dat is de kanker die aan
het leven der volken knaagt en die de
zedelijke waarden uitblust, waardoor de
beschaving wordt ten gronde gericht.
De beschaving delft haar eigen graf en
zinkt verder weg dan de primitieve vol
ken die door haar worden nagebootst.
In België heeft de zeer onverkwikke
lijke geschiedenis met koning Leopold
III geleid tot een ware revolutie. Het
is voor een buitenstaander, zeker voor
een buitenlander niet gemakkelijk om
het voor of tegen van de koningskwes
tie in België te beoordelen. Vandaar dat
we ons van een oordeel over de koning
der Belgen ten opzichte van de door hem
aangenomen houding tijdens de capitu
latie en tijdens de duur der Duitse be
zetting onthouden. Het pro- en contra
laten we gaarne over aan meer tot oor
delen bevoegden. Wel willen we enige
opmerkingen maken over de oplossing
van dei procedure, voorzover we dat een
oplossing kunnen noemen.
De meerderheid van het Belgische
volk was voor de terugkeer van Koning
Leopold III. Dat is enige malen duide
lijk gebleken. Daaraan heeft ongetwij
feld de Rooms-Katholieke volkspartij
haar meerderheid te danken. Dat is ook
wel gebleken bij de volksraadpleging.
Toen hebben zich ongeveer 56 procent
voor de terugkeer van de Koning uitge
sproken en 44 procent tegen de terug
keer van deze monarch. De verhoudin
gen in België liggen zo, dat de Rooms
Katholieken voor en de Socialisten met
de Liberalen tegen de terugkeer van de
Koning zijn. Evenwel de meerderheid,
gevormd door de Rooms-Katholieken is
op volkomen legale, wettelijke wijze tot
stand gekomen. Daar moest bij hetgeen
in België is geschied de nadruk op wor
den gelegd. Op democratische wijze door
gebruikmaking van het stemrecht heb
ben de Belgische kiezers deze regering
aan het bewind gebracht. Door deze
wettig gekozen regering is de Koning
teruggeroepen en heeft deze zijn plaats
als hoofd van de Belgische Staat weer
ingenomen. Evenwel van korte duur. De
Belgische socialisten hebben het pad
der parlementaire democratie verlaten.
Ze hebben revolutionaire, methoden
gebruikt om de Koning tot aftreden te
dwingen. Door buitenparlementaire mid
delen heeft de socialistische minderheid
de Koning tot afstand gedwongen.
Revolutie en burgeroorlog hebben de
socialisten daarbij geriskeerd. Zelfs een
opmars van socialistische arbeiders naar
Brussel had reeds een aanvang geno
men. Het bestaan van de Belgische
Staat stond hierbij op het spel. Room
sen tegenover de Socialisten.
De beide samenstellende bevolkings
groepen Vlamingen en Walen kwamen
scherp tegenover elkaar te staan. De
Koning moest en zou aftreden. Zo dat
niet te verkrijgen was door wettelijke
middelen, dan maar door onwettige, ja
zelfs door het maken van revolutie. Dat
was de houding der Socialisten in deze
voor België, zo moeilijke kwestie. De
wettig tot de troon geroepen Koning
Leopold III is door het revolutionnaire
geweld van de socialistische minderheid
van de troon weggejaagd. De Belgische
socialisten hebben daarmede bewezen
dat ze rechte geesteskinderen zijn van
de revoluties van 1789, 1830 en 1848.
Wat in België is geschied door de Socia
listen is door en door ondemocratisch.
Een zuivere revolutionnaire gewelddaad.
De weg van de parlementaire democra
tie is door hen verlaten en zij hebben
hun toevlucht genomen tot een politiek
van geweld en terreur.
De democratie, dat is de les die de
Belgische-socialisten, ons door hun da^
den leren is niet veilig bij de socialisten.
De Belgische socialisten zijn geen demo
craten. Ze respecteren de volkswil, die
zich op volkomen wettige wijze heeft
gemanifesteerd niet. Ze hebben hun
eigen zin doorgedreven. De opstand ge
predikt niet alleen, maar deze zelfs met
der daad in toepassing gebracht door
hun aanhangers de straat op te zenden.
Door deze op te ruien en op te zwepen
tot staking, tot de opmars naar Brussel
zelfs. Zuiver revolutionnair. Wat onder
scheidt hen van de Communisten tegen
wie ze zo hoog van de toren blazen? In
werkelijkheden niets, want ze hebben
hun toevlucht genomen tot dezelfde re
volutionnaire maatregelen, waarmede
deze opereren.
Wat in België door de Socialisten is
gedaan is van verstrekkende betekenis.
Daar is gebleken, dat de Socialisten, on
der leiding van eminente leiders, die
zelfs een wereldreputatie hadden op te
houden, zoals de oud-mlnister. Spaak
geen democratische, maar een zuivere
revolutionnair partij vormen. Dat ze wel
democraten zijn van het woord, maar
revolutionnair van de daad. Dat de eer
bied voor recht en wet bij hen ten enen
male ontbreekt. Dat is de les van de
Belgische Socialisten.
Dat ze ook in ons land verstaan mag
worden. Zeker 1918 ligt enige tientallen
van jaren achter ons. Wat bij de mis
lukking een vergissing" werd genoemd,
zou zeker bij welslagen als een glorierijk
feit worden voorgesteld. Verbleking der
kleur, verandering van methode moge
worden geconstateerd evenals het be
ginsel is gebleven. Het is het beginsel
der revolutie, mogelijk schuil gaande en
verborgen onder mooie namen als de
mocratie e.d., maar dat naar voren komt
in tijden van hoogspanning en wanneer
men in de oppositie gedrongen de voor
delen van het regeren mist. Daarom het
socialisme, hoe zich ook beroepend op
democratie en recht en wet is en blijft
gevaarlijk omdat het voortkomt en
leeft uit de wortel der revolutie.
Dat blijkt bij vernieuwing uit het ge
drag der Belgische Socialisten.
Met ingang van 15 Augustus a.s. zul
len de oude zilveren kwartjes en vier
kante nikkelen stuivertjes, alsmede de
in de oorlogsjaren uitgegeven zinken
kwartjes en stuivers aan de circulatie
worden onttrokken. Van die datum af
zijn alleen de kwartjes en stuivers gang
baar, die het jaartal 1948 of later dra
gen. Van 15 Augustus tot 15 November
kan men de oude munten nog inwisselen
bij de postkantoren, bij- en hulppost
kantoren en poststations.
Het contract voor de levering van
15.000 ton boter, waarvoor in het han
delsverdrag met Engeland voor 1950 in
een contingent is voorzien, werd dezer
dagen getekend.
De overeengekomen prijs bedraagt
265/. Cwt. f.o.b., hetgeen ongeveer 1.-
per kg lager is dan de boterprijs, bere
kend op de gegarandeerde melkprijs van
0.18 per liter.
Voor de juiste beoordeling hiervan
dient in acht te worden genomen, dat
de boterleveranties aan Engeland voor
namelijk in de periode van de grootste
aanvoer plaats hebben, zodat deze ex
port het karakter draagt van ontlas
ting van de markt. Bovendien heeft in
dit tijdvak vrijwel geen uitvoer van bo
ter naar elders plaats.
Het accepteren van deze prijs wordt
mogelijk gemaakt door de middelen,
welke het onlangs gevormde Zuivelfonds
hiervoor ter beschikking staan.
De Zeeuwse mosselkwekers worden
met een zeer ernstige ramp bedreigd.
In 'deze mosselen komt een eenslach-
tige parasiet voor. de mytolica intesti-
natus, een rood kreeftachtig diertje, dat
zich in het darmkanaal van de mossel
bevindt en het voedsel van het week
dier tot zich neemt.
Verleden jaar was de parasiet al op
gemerkt op de mosselpercelen in het
westelijk deel van de Oosterschelde en
bracht daar grote schade aan. Thans
komt het diertje ook in vrij grote mate
voor op percelen op de Grevelingen. De
mossel wordt er totaal door ondermijnd,
heeft geen groeikracht meer en sterft
tenslotte af. Op het diepere deel van de
percelen is het heel erg, met het blote
oog zijn soms in één mossel vier a vijf
van deze parasieten te zien. Maar ook
de zgn. bovenkanten, de ondiepere ge
deelten der percelen zijn aangetast.
Van de mosselen die nog geleverd
kunnen worden is het visgewicht bijzon
der laag. Het minimum visgewicht dat
wordt vereist moet uit 100 kg bruto
mosselen, 15 a 16 kg mosselvlees be
staan. Dit wordt slechts door enkele
kwekers gehaald, voor het merendeel
blijft men er onder en dan wordt men
afgekeurd.
Er heerst onder de kwekers te Brui
nisse, Yerseke, Tholen en Zierikzee dan
ook een zeer gedrukte stemming. Men
heeft enige hoop, dat de natuur zelf te
hulp zal komen, maar al zou dit zo zijn
is het voor dit seizien al te laat. Er zijn
nu nog enkele gelukkigen, die een rede
lijk visgewicht halen, hoewel het geens
zins vaststaat dat dit zo blijft. Het
dreigt een ramp te worden, die niet te
overzien is.
In de labatoria is men onder leiding
van Dr Korringa bioloog aan het Rijks
instituut voor Visserij onderzoek te Ber
gen op Zoom, volop bezig met weten
schappelijk onderzoek of er wat tegen
te doen is. Men verwacht dat men hier
zelf niet zal kunnen ingrijpen, maar de
natuur zal moeten laten uitwerken.
De kwekers hebbén de laatste jaren
goed geboerd, de prijs bedroeg/ 5.20 per
ton van 100 kg en er was een flinke
omzet. Aan het Aan- en Verkoopkan
toor voor mosselen te Bergen op Zoom,
welke instantie regelend optreedt bij de
levering werden in de laatste 3 jaren
500 600.000 ton per jaar aangevoerd.
In het afgelopen seizoen 1949/'50 werd
daarvan 222.000 ton uitgevoerd naar
Ifrankrijk en 164.000 naar België. Aan
het begin van' dit seizoen bedraagt de
leverantie nog niet een vierde van wat
er anders om deze tijd van het jaar
wegging.
Het ziet er voor de kwekers onheils-
spellend uit en het is te hopen dat hier
de natuur zelf te hulp komt, wil de
mosselcultuur niet voor langen tijd wor
den uitgeschakeld.
Dr Korrmga, de bioloog van het In
stituut voor Visserij-onderzoek te Ber
gen op Zoom, heeft voor de leden van
de Advies-commissie-mosselen een le
zing gehouden over de mosselparasiet
myticola intestihatus.
Door Dr Korringa zijn proeven ter be
strijding genomen, die echter zonder re
sultaat bleven. Men zal nu trachten de
natuurlijke vijand die deze parasiet on
getwijfeld heeft, naar de Zeeuwse stro
men over te brengen. Daardoor zou de
voortteling kunnen worden beperkt,
misschien zou het diertje geheel ver
dwijnen.
Aan de kust van de Middellandse Zee
komen deze parasieten ook voor, zonder
dat daarbij schade aan de schelpdieren
wordt veroorzaakt. Daar moet dus een
of andere rem zijn, die de voortteling te
genhoudt.
Dr Korringa zal nu een trip maken
langs de mosselkwekerijen aan de Mid
dellandse Zee, met de bedoeling een na
der onderzoek in te stellen. Getracht zal
worden mosselen uit dat gebied naar
hier over te brengen om zodoende tege
lijk de natuurlijke bestrijders van de pa
rasiet in het water te brengen. De kos
ten van de expeditie worden gefinancierd
door het Zeeuwse kwekersbedrijf.
Dr Korringa is inmiddels per vliegtuig
naar het gebied van de Middellandse
Zee vertrokken.
De heer G. H. Hoek, progiiamniialei-
der van de N.C.R.V., is gisteren met do
Nieuw Amsterdam in Nederland teimg-
gekeerd. Hij heeft in de Verenigde Sta
ten en Camada die mogeiyidicden bestu-
dteend, welke televisie biedt uit Chris
telijk oogpunt. De N.C.R.V. is namelijk
geenszins bereid om van de televisie een
gezamenlijk programma te maliën, in
tegenstelling tot de opvatting van de
heer W. Vogt, teohnisch oonunissaris
van de Nederlands.© Radio-Unie en di
recteur van de A.V.R.O., die televisie
slechts mogelijk acht als de omroepver
enigingen de programma,'» gezamenlijk
verzoiigen.
De heer Hoek vertelde, dat men in
de Verenigde Staten een geheel nieu
we ontwikkeling in studie heeft, waar
over volgend jaar de beslissing zal
vallen. Deze nieuwe vinding zal het mo
gelijk maken met zeer geringe kosten
op alle toestellen kleurentelevisie te ont
vangen.
De gemeenteraad van Goedereede vergaderde Woensdagavond. Alle leden wa
ren aanwezig toen de burgemeester. Baron van Knobelsdorff opende. (Met Oude
Tonge is de raad van Gtoedereede de enige, die de vergaderingen niet met gebed
aanvangt.) Secretaris Jongkoeng las de notulen en dan werkte men een voor
Goeree's doen lange agenda af, waarbij allerlei gemeentelijke aangelegenheden
de revue passeerde, vooral gecompleteerd door de rondvraag. Het eerste inge
komen stuk behelsde de samenvoeging van gemeenten. De voorzitter stelde
voor, dat men daaraan een aparte vergadering zal wijden.
Verdere ingekomen stukken waren:
begroting van de vleeskeuringsdienst
rapport van het verificatiebureau, vol
gens hetwelk diverse gemeentekassen in
orde waren bevonden, voorts een ver
zoek van het borgstellingsfonds om sub
sidie. In het verzoek werd er op gewe
zen, dat de middenstand het niet ge
makkelijk heeft, dat diverse middenstan
ders met financiële moeilijkheden kam
pen.
Dhr J. 'TainJs Jz!. vond, dat de bewe
ring van het fonds niet juist is. Spr. ziet
immers het tegendeel, nl. dat de „mld-
denstandslui" hun fietsen opruimen om
er auto's voor in de plaats te nemen.
Blijkbaar was het deze spr. een gerust
stelling toen de Voorz. mededeelde, dat
B. en W. voorstelden afwijzend te be
schikken. De raad besteedde er toen ook
geen woord meer aan.
Een ander verzoek om subsidie was
van de kampeerraad ontvangen, dit deel
de eenzelfde lot als het vorige. Men
merkte op, dat er in Goedereede immers
toch niet van betekenis gekampeerd
werd.
C. Moerkerke verzocht ontheffing van
hondenbelasting, maar aangezien hij
volgens mededeling van de voorzitter in
het 2e halfjaar van 1949 wel degelijk
een hond hield, zal hij moeten dokken!
B. en W. deelden mede, dat zij de
bouw van de 10 nieuwe woningen ge
gund hadden aan de firma uit Zierik
zee, die het laagst inschreef. Het gun
ningsbedrag is 89.000.
Het bestuur van de Flakkeese Ge
meenschap stelde de raad officieel in
kennis van het bekende besluit van Pro
vinciale Staten inzake de brug. Men
nam het voor kennisgeving aan. Met de
jaarrekening van de schoolartsendiengt
verklaarde men zich accoord, terwijl
men tenslotte kennis nam van de goed
keuring van het provinciaal bestuur op
het aangaan van een rekening-courant
overeenkomst bij de Bank van Ned. Ge
meenten, welks gelden nodig zijn ter
financiering van de woningbouw.
B. en W. kwamen met een voorstel
tot wgziging van de verordening, rege
lende de bezoldiging van de assistente
nuttige handwerken l.o.
Het college bepaalde het salaris op
500 gld. 's jaars.
Dhr (den Eerzamen noemde betrokke
nen geen handwerkassistente. Zij heeft
acte en volledige bevoegdheid.
De Voorz. antwoordde, dat zij noch
tans geen onderwijzeres is. De bezoldi
ging komt neer op een uurloon van
1.30. Zij kan haar dag echter niet aan
een gesloten maken en dat is schadelijk.
Dhr iden Eerzamen dacht, dat betrok
kene op 620 gld. moest komen. Zij is
thans niet tevreden, Spr. wilde er ech
ter niet verder op ingaan. Als het een
ander betrof zou hij dat zeker wel ge
daan hebben, zo verklaarde hij.
Dhr Lodder was er voor om toe te
kennen wat men toekomt, maar de
Voorz, venvees hiervoor naar het be
paalde in de wet etc.
Dhr Sandifort stelde voor om het ge
middelde te nemen, maar deVoorz. vond
1.30 per uur redelijk.
Dhr Goekoop informeerde wat zij zou
ontvangen als zij onderwijzeres was.
De Voorz. zette uiteen, dat een onder
wijzeres het salaris dat daarvoor staat
ontvangt en daarin is begrepen de be
zoldiging voor nuttige handwerken. Hij
attendeerde er op dat „dit" bedrag voor
rekening van de gemeente komt.
Dhr van Gelder wilde eerst eens on
derzoeken hoe men het best kon rege
len. Hij vond het een uitzonderlijk ge
val, maar de Voorz. bestreed die me
ning. In Stellendam heeft men het
zelfde.
Na nog enig heen en weer praten ging
men met het voorstel van B. en W. ac
coord.
De Voorz. zal de raad geven om in
overleg met het hoofd de uren zodanig
te bepalen, dat deze achter elkaar ko
men.
B. en W. stelden voor om een stuk
grond aan de Stationsweg in eigendom
over te doen aan de heer Jan Tanis; dit-
slaat op een herbouwplicht van het Ha
venhoofd. Br kan juist een woning op
het stuk grond. Voorgesteld werd de te
verkopen voor 1 gld. per meter, in to
taal 279 m2. In die prijs is de gunstige
ligging verdisconteerd.
Dhr van Gelder vroeg of men niet be
ter in erfpacht kon geven, maar daar
keerde de heer Tanis zich direct te
gen. Het voorstel werd aangenomen.
Vervolgens kwam aan de orde een
voorstel tot opzeggen van tuinen ten
Zuiden van de begraafplaats. Voorts be
sprak men vruchtbomen van Roos en
Bruggeman, die behouden zijn gebleven.
Dhr Sandifort had bemerkt, dat diver
se gebruikers niet tegenwoordig geweest
Omtrent de opkomstoefening van één
dag voor personeel van de 7-December-
divisie en van de 2e divisie kan worden
medegedeeld, dat de opgeroepenen de
volgende vergoedingen daarvoor zullen
ontvangen: korporaal en soldaat 8.
sergeant en serg. majoor 10.2e lui
tenant en adj. o.o. 11.Ie luitenant
12.50, kapitein 15.luit.-koionel
20.Bovendien worden de spoorweg
reiskosten vergoed. ledere opgeroepene
moet een lunchpakket meebrengen, doch
hij ontvangt voeding en legering van
rijkswege, indien hij zijn woonplaats
niet meer dezelfde dag kan bereiken.
waren bij het schatten van de vrucht
bomen.
De Voorz. gaf daarop een uiteenzet
ting ten beste, waaruit bleek, dat er een
misverstand in het spel is geweest bij
de huurders. Er zijn bomen omgehakt
of niet omgehakt en toen was het
moeilijk schatten. Allen hadden een over
eenkomst ondertekend, maar sommigen
hielden zich niet aan die overeenkomst.
Het is een moeilijke zaak geworden,
maar de betrokkenen zijn er zelf debet
aan.
Dhr den Eerzamen dacht, dat de ver-
goedig al bepaald was in het bedrag, dat
men voor de tuinen in hun geheel stelde
Spr. wees er op, dat men ook met be
neficie zit.
Dhr Saaiidifort raadde aan om de
mensen alsnog schadeloos te stellen,
waarop de Voorz. zei niet gaarne iemand
te willen duperen. Het voorstel werd
daarop aangenomen.
Al eerder kwam in de raad het ge
sprek op aanstelling van de gemeen
tewerkman in samenwerking met de
polder. Nu volgde een definitief voorstel.
Dhr Sanidttort vroeg enige inlichtingen
over het reglement. In geval, dat er geen
eenstemmigheid heerst tussen polder
en; gemeente-afgevaardigden zal de bur
gemeester de beslissende stem hebben,
zo bleek uit diens antwoord. Dat gaat
echter alleen over geval van ziekte. „De
burgemeester is dus de balans!" con
cludeerde de heer Samditfort, die overi
gens evenmin als de anderen enig be
zwaar tegen het voorstel had.
De hoek uit het slop!
Dan volgde een bespreking en een be
sluit over de moeilijke hoek op het be
langrijke verkeerspunt van het Grote
Slop en de Haven Z.Z.
De Voorz. vertelde, dat hij besprekin
gen heeft gehad met verkeersdeskundi-
gen, met de heer Buijze en met de ver-
keersinspectie. Intussen hebben de di
verse organisaties uit het auto- en
vrachtvervoer zich terug getrokken van
bijdragen in de kosten van verwijderen
van een hoek uit de schuur van de heer
Witte. De heer Buijze staat op het stand
punt, dat het allereerst een belang van
de gemeente is. Hij kan niet verder gaan
dan een bijdrage van 300 gld., waarbij
hij overweegt, dat er uiteraard ook be
langen voor zijn onderneming in zitten.
De deskundigen vinden, dat het ver-
keersobstakel opgelost moet worden en
adviseren daartoe. De kosten zullen op
(Zie vervolg pag. 4 Ie kolom)