DE BRUG KOMT
Over vijf jaar
een brug
Grote eenstemmigheid in de Provinciale
Statenzitting over de vaste
oeververbinding.
Uit het
Kijkvensl
er
23ste laargang
Zaterdag 29 Juli 1950
No. 1939
CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
statenleden van alle partijen spraken zich eenparig uit
achter de voorstellen van Ged. Staten te staan.
Hoofdpijn -Kiespign
niEUWs
Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bedactiebureau: Prins Hendrikstraat 122 Middelhamis Abonnementsprijs 1.50 per kwartaal
f
Telefoon 17
Mlddelhamia
Giro 167930
Postboz 8
Telefoon
Drukkerij 19
Adv.-ptiis 12 ot. p.
mm. BU conliact
speciaal laiief
De datum van 25 Juli 1950, waarop
in de Provinciale Statenzitting het prin
cipe-besluit voor een vaste oeververbin
ding is gevallen, is voor ons eiland Goe-
ree en Overflalilcee van historische be-
telcenis geworden.
Zoals men in het elders in ons blad
opgenomen verslag kan lezen, stonden
de sprekers van alle partij-fracties, ach
ter de plannen van de Flakkeese Ge
meenschap en de voorstellen van Gede
puteerde Staten. Wel waren er nog eni
ge bedenkingen, maar die betroffen in
hoofdzaak de bestuursvorm, het lichaam
dat de brug zal beheren. Men is op dit
punt dan ook niet al te diep ingegaan,
om de zaak zelf geen afbreuk te doen.
De de!;ails heeft men alle laten liggen,
omdat dit thans geen zin had, die ko
men later vanzelf aan de orde. Het ging
nu om de grote lijn en die lijn is
door de vertegenwoordigers van alle
partijen zonder uitzondering, vastge
houden.
Jarenlang is er over het verkeers- en
vervoer-vraagstuk van en naar ons
eiland gesproken als we het goed
voor hebben vanaf 1946 bijna in iedere
zitting thans is het van praten tot be
sluiten gekomen. En al is dit dan slechts
een principe-besluit, het begin is er. Dit
begin moet er Zijn om tot doorwerking
te geraken. Applaus mag er in de Sta
tenzitting niet gegeven worden dat
is in strijd met het decorum maar
ware dit wel toegestaan, weten we ze
ker dat er van de gereserveerde tribu
ne, waar het Bestuur van de Flakkeese
Gemeenschap zat, een daverend applaus
had geklonken! Dit Bestuur zag hier de
kroon op haar jarenlnage onvermoeide
ijver om Flakkee uit de verkeers-misère
te helpen en zij deden er goed aan oor-
en ooggetuige te zijn van hetgeen be
sproken en besloten werd, nl. de toe
zegging tot medewerking van het bou
wen van een brug. De voorzitter van de
Flakkeese Gemeenschap, burgemeester
Rijnders en de heer P. D. Sieling „de
man van de brug", zoals hij in de volks
mond wordt genoemd, hadden ook veel
handen te schudden bij de felicitaties
met het behaalde succes.
Al ligt dit besluit er, daarmee is de
brug er nog niet. Er moet nog ontzet
tend veel gebeuren. Dit werd door een
der Flakkeese Statenleden, de heer v. d.
Brugge, terecht opgemerkt. De besluiten
die de Lands-overheid in de Tweede Ka
mer heeft te nemen, hangen met dit
principe-besluit samen.
Er zijn twee dingen die bij de aan het
Rijk te vragen medewerking van grote
invloed kunnen zijn, nl. dat alle partij
fracties zich achter de voorstellen van
Ged. Staten hebben geplaatst, waaruit
de belangrijkheid te meer blijkt en ook,
dat zii zullen inzien dat de verbinding
van Flakkee met het vasteland niet al
leen van belang is voor het eiland zelf,
maar voor de gehele provincie.
Het is een gelukkig verschijnsel, dat
de Staten zich in de zitting van 1949
verenigden met het voorstel van Ged.
Staten om van 1950 af een fonds te
vormen, waar ieder jaar 100.000.in
zou worden gestort, om bij te dragen in
de verkeersverbetering voor Flakkee.
Er is op die „spaarpot" wel eens een
schimpscheut gegeven, maar het komt
nu goed van pas. Het genomen princi
pe-besluit houdt immers ook in, dat de
kosten die nodig zijn voor de voorbe
reiding van het uit te voeren plan, daar
uit zullen kunnen worden geput. Dit wil
zeggen, dat er dus met de voorberei
ding vrij vlug zal kunnen worden be
gonnen. Meerdere Statenleden drongen
in hun betoog aan spoed te maken, om
dat de nood dringt en Mr Bolsius, de
Voorzitter van Ged. Staten zei toe, dat
het college die medewerking zou geven,
dat het beginselbesluit spoedig werke
lijkheid zou worden.
Dat er door de beide colleges zo en
thousiast over werd gesproken, heeft o.i.
tot oorzaak, dat deze zaak volledig
„rijp" was. Men is ten volle overtuigd
van de noodzaak.
Die noodzaak werd weer duidelijk ge
ïllustreerd toen wij uit Den Haag te
Hellevoetsluis aankwamen om overgezet
te worden. Een lange file auto's VEinaf
de ponton tot aan de brug bij het Ka
naal. Meer dan de helft moest blijven
staan. Over de ergernis van het wach
ten, dat in feite winstderving betekent,
spreken we thans niet. Als men om 3
uur met een auto uit Den Haag komt en
men is om 8 uur thuis, is dit toch wei
een ouhoudbare toestand. Dit herhaalt
zich dagelijks.
We weten dat er tegenstanders van
een brug zijn, beurtschippers misschien,
enkele zakenmensen, die liever het iso
lement willen behouden. Zeker ook de
R.T.M., die dan niet meer het monopo
lie van het vervoer van en naar ons
eiland zal hebben. Maar we zijn er van
overtuigd, dat de grote meerderheid van
de bevolking het besluit met instemming
begroet. Toegezegd is indertijd dat aan
de direct gedupeerden aandacht zou
worden geschonken.
Vijf jaar is nog lang, eer de brug er
zal zijn. Er zal nog heel wat water door
het Haringvliet stromen, eer de eerste
peilers er staan. Het tijdschema van 5
jaar m het adres van de Flakkeese Ge
meenschap aangehouden, waarin de vas
te verbinding zou kunnen worden vol
tooid, is in het antwoord van Ged. Sta
ten niet direct als juist aangenomen.
Dit hangt van meerdere factoren af. Het
technische rapport van de commissie die
de mogelijkheid van aanleg dezer vaste
verbinding in onderzoek heeft, is er nog
niet.
Het kan langer of korter duren, maar
het be|-insel-bü.7!uit ligt er. Men kan nu
tot daden komen. De vlaggen die Vrij
dag 26 JuU van de raadhuizen onzer ge
meenten wapperden beduiden, dat het
tcgmpunt er is, het beginpunt van de
oplossmg van het onverkwikkelijke ver-
Keersprobleem van en naar ons eiland.
Dinsdag 25 Juli 1950 zijn in de zitting van de Provinciale Staten van Zuid-
Holland te Den Haag, de voorstellen van de vaste oeververbinding voor Goeree
en Overflakkee met de vaste wal, in behandeling gekomen. Voor deze zitting
was van Flakkeese zijde veel belangstelling. Het bestuur van de Stichting „De
Flakkeese Gemeenschap" was bijna in zijn geheel tegenwoordig om het histo
risch gebeuren, nl. het nemen van een principe-besluit in deze voor ons eiland
zo belangrijke aangelegenheid, mee te maken. Een tiental sprekers voerden
over dit vraagstuk het woord, die, overtuigd van de onhoudbare verkeerstoe-
stand in ons gewest, zich allen achter de ingediende voorstellen plaatsen. Zon
der hoofdelijke stemming werd in principe besloten medewerking te verlenen
tot uitvoering van dit grootse plan.
In de Ridderzaal op het Binnenhof te
's-Gravenhage, waar bij bijzondere gele
genheden vorstelijke personen en groot-
waardigheidbekleders met veel staatsie
plegen saam te komen, waren de leden
der Prov. Staten Dinsdag 25 Juli in zo-
merzitting bijeen. Gewoonlijk vergaderen
de Staten in de zaal van de leden der
Eerste Kamer, maar wegens verbou
wing heeft de zitting thans in de Rid
derzaal plaats. Dit gaf aan het voor
Goeree en Overflakkee belangrijke agen
dapunt, nl. de vaste oeververbinding,
een apart cachet. Waar zo vaak het
Koninklijke woord klonk, werden nu de
klanken beluisterd die er toe zouden lei
den Flakkee uit de verkeersmisère te
verlossen.
Het besluit dat hier genomen stond te
worden zij het dan in principe was
voor Flakkee van het allergrootste be
lang, waarom het begrijpelijk was, dat
het Bestuur van „De Flakkeese Gemeen
schap" in feite de initiatiefnemers
er bij tegenwoordig waren en op de ge
reserveerde tribune hadden plaats geno
men. Ook bemerkten we nog enige an
dere Flakkeese belangstellenden.
In ons vorig nummer hebben we het
rapport van de commissie en het prae-
advies van Ged. Staten op het adres van
De Plakk. Gemeenschap in extenso op
genomen, waarbij men bemerkt zal heb
ben, dat de colleges welwillend tegen
over de plannen stonden. In de zitting
van Dinsdag jl. waren de beschouwingen
dan ook niet twijfelachtig.
Vrij spoedig was het betreffende agen
dapunt aan de orde, waarbij door de
Voorzitter als eerste het Woord werd
gegeven aan
de heer M. P. v. d. Wegden (R.K.)
De heer v. d. Weijden begon met te
zeggen, dat hij met de voorstellen van
Ged. Staten volledig kon instemmen. Ja
ren lang is er over de verkeersmoeilijk
heden van Flakkee gesproken en het
verheugde spr., dat er nu eindelijk eens
iets definitiefs ter tafel lag. Het leek
hem overtiodig op de voorstellen van De
Flakk. Gemeenschap, waarin een volle
dige uiteenzetting van de plannen is ge
geven in te gaan. De door het college
ingestelde commissie heeft een reis
naar het eiland gemaakt waarover aan
Ged. Staten rapport is uitgebracht. Al
moet het rapport van de Verkeerscom-
missie, dat meer technische gegevens zal
bevatten nog worden afgewacht, acht
spr. het niet nodig verdere uitvoering
te geven aan de aangenomen moties van
Praag. Het streven is duidelijk dat er
een vaste oeververbinding moet kom
men want zegt spreker
alle andere oplossingen zijn
halve oplosisingenl
Spreker juicht het toe, dat de locali-
teit zelf het initiatief genomen heeft en
al is het dat inplaats van veergelden
tol zal moeten geheven, is het z.i. toch
het beste uit deze twee kwaden de tol
te kiezen.
Gezien de grote belangen zullen de ge
vraagde garanties zeker geen bezwaren
ontmoeten. Spr. geeft het College in
overweging op de ingeslagen weg onge
stoord verder te gaan en spoedig hulp
te verlenen, daar directe voorziening in
het verkeersvraagstuk noodzakelijk is.
Hij hoopt dat spoedig een definitief be
sluit zal vallen tot het bouwen van een
brug. Wil men in letterlijken zin over
de brug, zal men ook in figuurlijken zin
over de brug moeten komen!
De heer L. Krol (C.H.)
beziet de geographische ligging van
Flakkee en haar isolement. Daar kan
het eiland zelf niets aan doen roept spr.
uit. De vraag is, moet dat isolement
worden opgeheven de besprekingen
die er al jaren over zijn gevoerd, de mo
ties van Praag, ze wijzen alle de op de
noodzaak. Spr. prijst het plan van de
Flakk. Gemeenschap, dat bij Ged. Sta
ten instemming heeft gevonden. Om tot
de opheffing van het isolement te ge
raken, gaat dit z.i. niet met een veren
stelsel. Spr. is op deze veren wel niet
zo erg bekend, maar weet toch, dat
soms 2 a 3 uur moet worden gewacht
om overgezet te worden een toestand
die niet bestendingd kan blijven.
Een brug zal alleen dè op-
lossüiig geven.
Het voorstel van de Flakk. Gemeen
schap heeft dan ook op een enkele uit
zondering na zijn volledige instemming
Tolheffing kan spr. niet bewonderen.
Veergeld betalen is eigenlijk een van-
zelfsheid maar tol betalen iets uitzonder
lijks. Spr. voorziet, dat daarover in de toe
komst nog heel veel zal worden gezegd
als de brug gereed is. Spr. wil nu hier
omtrent geen voorstellen doen, omdat
daardoor de plannen op de lange baan
zouden kunnen worden geschoven. De
brug zal er moeten komen en we zullen
de tol moeten nemen voor wat ze is.
Het verheugt spr. dat Flakkee zelf het
initiatief nam. Er blijkt uit, dat ze daar
niet achterlijk zijn! Spr. kan zich er
volkomen achter de plannen scharen en
verzoekt Ged. Staten in alle omstandig
heden mede te werken om aan de nood
toestand een eind te maken en het eiland
uit haar isolement te verlossen.
De heer G. v. Praag (Ck>nun.)
bracht naar voren, dat de plannen van
stemming wanneer uit het fonds van
100.000.gevoteerd voor verkeersver
betering de kosten voor voorbereidingen
te betalen. De garanties die Rijk en
Provincie stellen dienden z.i. nader te
worden bezien, andere corporaties zou
den hierin mede kunnen dragen.
De heer Mr E. P. Verkerk (A.R.)
belichtte in korte trekken de economische
toestand op Flakkee. Het is hoofdzake
lijk landbouw met weinig perspectieven
bij werkloosheid. Voor industrie-vesti
ging is er, gezien de geïsoleerde ligging,
weinig plaats. Het topcijfer der werk
loosheid was in 1949 phn. 1000. Er is
volgens spr.
maar één oplossing: een vaste
oeververbinding.
Niet alleen voor het verkeer maar
voor emplooi van afgestudeerden van de
H.B.S., van de Ambachtsschool, voor
omscholing op Rijkswerkplaatsen is het
beslist noodzakelijk Spr. prijst het ge
nomen initiatief, waar Flakkee al meer
blijk van heeft gegeven. Spreker noemt
in dit geval de oprichting en instand
houding van het gas-, water- en electri-
citeitsbedrijf. Het verheugt spr. dat de
leden- aan Ged. Staten alle steun ver
lenen. Wel wil spr. enige waarschuwin
gen laten horen, o.m. zich niet in de
tails te verdiepen maar de hoofdzaken
van de bijzaken te onderscheiden. Wat
de verantwoordelijkheid van Rijk en
Provincie betreft, meent spr. dat meer
dere instanties die kunnen dragen. De
tolheffing zal momenteel niet anders
kunnen ofschoon hij daarvan geen voor
stander is. Ten 4e waarschuwt spr. dat
TENTOONSTELLING „VAN DE WADDEN TOT HET IJ". Door
iT leerlingen Van de zesde klassen der lagere school wordt dagelijks een
kaasmarktspel opgevoerd. Foto: een vrolijk groepje van de jonge kaas-
dragertjes uit het marktspel op de weegschaal.
een vaste oeververbinding van Flakkee
met de vaste wal al oud zijn. In het werk
van Tfixeira de Mattos heeft spr. ge
lezen dat er in de 19e eeuw al plannen
waren het Haringvliet tot Tien Geme
ten af te dammen en het Vuile Gat te
overbruggen. Dit plan had echter geen
resultaat.
Betreffende het thans voorliggende
«plan vindt spr. het een geringe som, die
wordt gevraagd om dit eiland tot meer
economische bloei te brengen. Waarom
kunnen er wel tientallen millioenen voor
de K.L.M.. en de Hoogovens worden uit
gegeven en waarom niet voor dit geïso
leerde eiland vraagt spreker? Wel is
spr. enigszins bang dat het bij plannen
blijft, uiteindelijk zullen er gelden moe
ten komen van Rijk en Provincie en
mogelijk uit andere publiekrechtelijke
lichamen. In het antwoord van G.S.
wordt gezegd: „het gaat om de voor
bereiding, waarom het voorstel niet te
ver strekkend wordt geacht." Er is z.i.
alle aanleiding toe, die voorbereiding zo
vlug mogelijk te doen geschieden.
Tlegen een N.V.
Tegen de door de Flakk. Gemeenschap
gekozen vorm van uitvoering, nl. een
N.V., heeft spr. sterke principiële be
zwaren. Hij haalde aan dat mr Oud zei
op de 1.1. vergadering van Ned. Ge
meenten, dat de provincies andere
vormen dan een Naaml. Venn, dienden
te kiezen, wanneer privaatrechtelijke
lichamen moesten worden gesticht. Spr.
wil niet zo ver gaan tegenvoorstellen
in deze te doen, oxa niet de schijn te
wekken het schandaal, dat tientallen ja
ren op dit eiland bestaat te helpen be
stendigen.
Ite heer J. Sproiikers (P.v.d.A.)
betoogde dat bij de voorstellen betref
fende het verbindingsvraagstuk voor
Goeree en Overflakkee, in het algemeen
kon onderschrijven. Wel heeft hij
bedenkingen tegen die
tolgelden.
Het offer dat Flakkee moet brengen
is groot, maar wil dit aanvaarden om
tot een oplossing te geraken. Er moet
65.000.worden opgebracht, spr.
meent dat die bijdragen niet alleen uit
Flakkee behoeven te komen. Een twee
de opmerking die spr. heeft is de geko
zen bestuursvorm, z.i. verdient het over
weging een gemeenschappelijke regeling
te maken krachtens de Wet van 1 AprU
1950 S. No. K. 120. Het heeft zijn in
de toestand onhoudbaar is en een hulp
oplossing noodzakelijk is en ten 5e zou
spr. zich niet willen verdiepen in de
N.V.-vorm, daar dit tot vertragingen
aanleiding zou kunnen geven.
Ds P. Zandt (S.G.P.):
Een vaste oeververbinding
noodzakelijk!
M. d. Voorzitter! Het ligt niet in on
ze bedoeling om een lang pleidooi voor
de vaste oeververbinding van Goeree en
Overflakkee met het vaste land van
Zuid Holland te voeren. Wij zijn van ge
voelen dat wij zulks doende water naar
de zee zouden dragen.
Deze oeververbinding is voorzeker
niet alleen gewenst maar in deze tijd
onder de gegeven omstandigheden zelfs
dringend noodzakelijk. En dit om aller
lei redenen. Redenen, die van zo alge
mene bekendheid zijn en zo algemeen als
gewettigd erkend v/orden dat wij daar
over niet nader behoeven uit te wijden.
Het heeft ons in deze grotelijks ver
heugd dat de Gedeputeerden zo zeer van
de noodzaak van deze vaste oeverver
binding overtuigd zijn dat zij deze aan
gelegenheid onverwijld hebben aange
pakt en het verzoek van de „Stichting
Flakkeese Gemeenschap" met zulk eert
bekwamen spoed, waarvoor wy hun
gaarne een woord van dank en hulde
brengen, vlot hebben behandeld.
Het is buiten twijfel een geboden
zaak, dat deze vaste oeververbinding
tot stand komt en wij zouden het ook
ten zeerste toejuichen indien heden in
deze vergadering het besluit werd geno
men om daartoe in beginsel te besluiten.
Het staat toch wel onbetwistbaar vast
dat daarmede naast de belangen van de
bevolking van Goeree en Overflakkee
ook die van het algemeen gebaat zullen
zijn, hetgeen in de gewisselde stukken
niemsind heeft tegen gesproken om de
eenvoudige redenen dat het niet tegen
te spreken valt.
Van welke kant wij de onderhavige
kwestie ook bezien, vooral met het oog
op het steeds toenemend verkeer en
met het oog op nog zo vele andere za
ken kan aan deze vaste oeververbindiiig
niet worden ontkomen.
Wij spreken dan, ook de wens uit, dat
de Gedeputeerden de nu betoonde voort
varendheid ook in de toekomst zvillen
blijven betrachten en dat straks ook hset
Rijk hierbij zijn behulpzame hand zal
bieden.
Op nadere bijzonderheden wensen wij
thans opzettelijk niet in te gaan dèw§I
Van de zorgen en.de geneugten
des tijdS. Groen van Prinste-
rer en Fabiui».
Het is verklaarbaar, dat in deze vre
selijke tijd de mensen elkander nog wat
trachten op te beuren. Voor wie de din
gen somber wil inzien is er stof genoeg.
Bij alle stoffelijke vooruitgang en ge
forceerde verbeteringen zijn de klachten
niet van de lucht. Men worstelt met al
de dingen, die men niet wil en die toch
over ons komen. Hooggeloofd de verze
keringen, die een panacee, een wónder-
kruid, tegen alle gebeurUjkheden moes
ten zijn. Dat wil zeggen, tegen de gel
delijke gevolgen van die gebeurteniss.en,
want ach, de loop der dingen kan de
mens nu eenmaal niet be-invloeden. In
tussen eisen de verzekeringskassen
steeds grotere sommen, de premiën zijn
voor vele mensen een ondragelijke last.
Zij worden onevenredig aan het op te
brengen nut. En wat dan? Het „draagt
elkanders lasten" heeft deze toepassing
verkregen, dat elk zijn lasten op de
schouders van een ander wil leggen, en
dat is geenszins de bedoeling van het
Schriftwoord. Het dragen van eigen
verantwoordelijkheid wordt onder leiding
van overheid en vakverbond steeds meer
ondermijnd en men ontdekt steeds meer
noden, waarin voorzien moet worden.
Hiermede is niet gezegd, dat onze tijd
niet zorgenvol is. In tegendeel, het kost
voortdurende inspanning om bij het ge
stegen loon aan de gezinsuitgaven het
hoofd te blijven bieden. Aan huisvaders
en huismoeders stelt dit hoge eisen en
velen kunnen de kracht die daar voor
nodig is niet meer opbrengen.
Het zal wel vele jaren geleden zijn
dat aan iemands dichterlijk brein de
strofe ontsproten is „houd er de moed
maar in", een raad die mij immer van
twijfelachtige kwaliteit toescheen. In
tussen doet die raad nog opgeld en van
hogerhand organiseert men het ene ver
maak na het andere. De openbare kas,
door ons allen gevuld uit de vele belas
tingmiddelen wordt voor de festiviteiten
garant gesteld en dan volgt de rest van
zelf. De grote tentoonstelling de Mijl
paal in Arnhem stelt zeer teleur en
dreigt in een schandpaal te veranderen.
Wie heeft er ook om gevraagd? Het
500-jarig bestaan van de Kalverstraat
in Amsterdam was een prachtgelegen-
heid om er avond aan avond pleizier te
maken en er zijn geld te besteden. Nu
sluit men de pret inderhaast, want er is
al een tekort van 300.000 gulden.
De Gemeente Amsterdam heeft een
mooie entré-belasting binnen, zodat het
verlies van de waarborgsom van de Ge
meente daar waarschijnlijk uit gedekt
wordt. De winkeliers die deelnemen, zul
len de 3 ton tekort moeten opbrengen.
Het geld moet rollen, zegt men. Inder
daad, maar jammer dat het zo wegrolt.
Van de Ahoy-tentoonstelling en der-
zelver geneugten zijn nog geen resulta
ten bekend die tot voorzichtigheid ma
nen. Intussen wijzen al deze dingen op
een luohthartigheid bij onze Overheden,
die aan de zorg voor het volkswelzijn
grote schade doet. Hoe schrijnender de
noden en hoe ernstiger de strijd, hoe
meer behoefte aan vermaak om zich de
zorgen weg te lachen, zorgen, die toch
telkens wederkeren.
Er is moed toe nodig tegen deze din
gen te blijven getuigen. Groen van
Prinsterer staakte in 1832 de uitgave
van zijn Nederlandse Gedachten omdat
,zö Slechts in zeer kleine kring instem-
:ming vonden en in 1924 beëindigde Prof.
Fabius zijn Studiën en Schetsen, die hij
15 jaren lang had doen verschijnen en
waarin hij een kostelijk antirevolution-
nair staatsrecht met critische zin had
uitgestald. Men heeft hem stil laten uit
praten. Niemand „deed er iets op" zoals
men op de Beurs zegt. Behoudens de
fijnproevers, maar die zijn te zwaar op
de hand en te weinig in aantal. De plaat
sen van beide groten in ons politiek le
ven zijn nog vacant gebleven.
WAARNEMER.
zulks maar zou afleiden van de zaak
waarom het in deze vergadering goat,
namelijk om de beslissing in beginsel.
De heer Ir F. W. C. Blom (V.V.D.)
stipt aan, dat over het verkeersvraag
stuk met Flakkee al veel gemoederen
in beweging zijn gebracht. Spr. juicht
het voorstel van de Flakkeese Gemeen
schap toe en de snelle en merkwaardige
reactie van Ged. Staten hierop. Hij is
er van overtuigd dat een verbetering
hier dringend gewenst is. Geen deel in
Nederland zit zo in het isolement dan
misschien de Wadden-eilanden, die
economisch niet zo belangrijk zijn. Het
is ons allen bekend, aldus spr., dat Goe
ree en Overflakkee op cultureel gebied
hoog staat. Het initiatief van de Flakk.
Gemeenschap kan niet genoeg worden
geprezen en spr. acht het een gelukkig
verschijnsel, dat nu
aan het praten een einde komt.
Het Coltege van Ged. Staten verdient
aUe lof dat ze die moeilijklieden aanvoe
len en de stukken ia spoedig ter tafel
hebben gebraclit.
Op details wil spr. in dit stadium niet
ingaan, daar dit mogelijk maar vertra
ging zou geven. Zijn fractie kan de voor
stellen van Ged. Staten volledig onder
steunen en hij hoopt op spoedige voort
gang van deze zaak.
Mr S. J. R. de Monchy (V.V.D.)
sluit zich aan bij de vorige sprekers.
Alleen met de gekozen vorm van uit
voering (een N.V.) kan hij zich niet ver
enigen.) Hij acht het een gezonde ge
dachte van de Flakkeese Gemeenschap
om bruggeld te heffen, en begrijpt niet
wat de heer KroU bedoelde, dat het van
zelfsprekend was veergeld te betalen en
tol bij een brug niet!
Een andere bestuursvorm
De gekozen vorm vindt spr. niet ge
lukkig.. Men stelt zich een aandelen
kapitaal voor van 1 millioen, waarvan
gestort 10%. Voorts zal een lening wor
den gesloten, waarvan de obligaties S.
4% zijn gegarandeerd. Rente en aflos
sing moet door Rijk en Provincie wor
den gegarandeerd.
De aandeelhouders krijgen daardoor
een grote macht in de Vennootschap,
terwijl het toezicht van de Prov. Staten
toch noodzakelijk blijft. Aan een groep
aandeelhouders kan niet de volledige
zeggingschap worden gegeven. De zeg-
ginsschap heeft naar spr's inzicht mee
te dragen in het tekort, waarom hij de
vorm van een N,V. niet geschikt acht.
Ditmaal is hij het met dhr v. Praag
eens, dat naar de Wet van 1 April 1950
een betere regeling kan worden getrof
fen.
Ged. Staten zeggen in him prae-ad-
vies, dat tolheffing in N.V.-vorm soepe
ler kan worden geregeld. Spr. meent
dat juist bij de Wet van 1950 gemak
kelijker maatregelen tot gradatie kun
nen worden genomen. Het is geen han
delszaak, 't is een ordening tot alge
meen nut. De nieuwe wet is volgens
spr. juist zo mooi, omdat in deze ge
meenschappelijke regeling verschillende
zaken beter tot een oplossing kunnen
worden gebracht.
l
I Dankwoord
De heer N. v. d. Brugge (A.R.)
van Middelhamis maakt, nu alle frac
ties zijn uitgesproken enige algemene
opmerkingen. Hij; wijst in de eerste
plaats op het verschil in bespreking
met tal van vorige vergaderingen. Se
dert 1946 hebben de Statenleden van
en velerlei andere pijnen komen tot
bedaren door Sanapirin (Mrjnhardt).
Buisje 50 tabl. 75 et, 25 tabl. 40 et.
het eiland het pleit gevoerd voor een
betere verbinding. In deze vergadering
hebben de leden van het eiland gezwe
gen en zulks met opzet. Nu de leden van
het college, die er niet wonen de plan
nen volledig hebben ondersteund, is dit
opzichzelf een krachtig pleidooi voor de
noodzakelijkheid. Spr. dankt Ged. Sta
ten voor de vlugge wijze waarop de
voorstellen zijn behandeld. Er blijft nog
veel te wensen over, er zal nog veel ar
beid moeten verricht. Het is een prin
cipe-besluit en spr. hoopt dat in de na
bije toekomst concreter voorstellen ter
tafel zullen komen en definlteve beslui
ten zullen worden genomen.
Het schema van de Flakk. Gemeen
schap houdt in, dat er binnen 5 jaren
een brug kan zijn. Daarvan zijn ook de
besluiten van de landsoverheid afhan
kelijk, die spr. met interesse zal volgen.
Dhr V. d. Brugge brengt ook namens
de Staten-leden van het eiland zijn dank
over en hoopt op een spoedige verwezen
lijking van de plannen.
Mr BoMus
Voorzitter van het College van Gedep.
Staten merkt tenslotte op, dat er zelden
een voorstel van Ged. Staten een der
gelijke sympathie heeft ontmoet, als de
vaste oeververbinding voor Goeree en
Overflakkee. Namens het College brengt
hij dank aan de Staten, dat zij zich een
parig achter de voorstellen hebben ge
schaard.
Er blijft voor Ged. Staten thans wei
nig te zeggen over, aldus spr. Het colle
ge is er van overtuigd, dat er punten zijn,
die nader overleg behoeven. Het meest
besproken punt is de tolheffing in de
vorm van een N.V. of volgens de nieu
we wet. De gedachte is overwogen, dat
een N.V. het meest geëigend Is voor tol
heffing, het is een eenvoudige vortnva»
uitvoering.^ Waar de heffing zelf ©Ok
enige bezwaren ontmoet, conformeren
Ged. Staten zich aan de vorm van ees
N.V. als de beste wijze van samenwer
king tussen publiekrechtelijke organen.
De Provincie zal niet uitgeschakeld wor
den, maar medezeggingschap krijgen.
Spreker is er van overtuigd, dat nog
veel moeilijkheden moeten overwonnen
worden, o.m. de medewerking van het
Rijk. Het is voor Ged. Staten een vol
doening dat de Staten unanieni achter
hen staan en als zodanig zullen zij by
het Ryk sterk staan. Het Landsbestuur
zal daardoor zien, dat het niet alleen
van belang is voor Flakkee, maar een
economisch belang voor de gehele pro
vincie.
De besluiten die genomen worden zijn
besluiten va. beginsel. Ged. Staten zijn
gaarne bereid aan dit beginsel-besluit
die medewerking te geven, dat het tot
werkelijkheid zal leiden.
Zonder boofdelijike stenuninig!
Daarna vroeg de Voorzitter of
iemand hoofdelijke stemming wenste
waarop niemand reageerde, zodat de
hamer viel, waarmede het beginsel-be
sluit werd bezegeld.
Naschrift. Wij hebben van deze voor
Flakkee zo belangrijke zaak uitvoerig
verslag gegevin, hoewel sommige spre
kers slecht verstaanbaar waren. On
danks de vele luidsprekers is de
acoustiek in de Ridderzaal slecht