DE BRUG KOMT Over vijf jaar een brug Grote eenstemmigheid in de Provinciale Statenzitting over de vaste oeververbinding. Uit het Kijkvensl er 23ste laargang Zaterdag 29 Juli 1950 No. 1939 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN statenleden van alle partijen spraken zich eenparig uit achter de voorstellen van Ged. Staten te staan. Hoofdpijn -Kiespign niEUWs Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bedactiebureau: Prins Hendrikstraat 122 Middelhamis Abonnementsprijs 1.50 per kwartaal f Telefoon 17 Mlddelhamia Giro 167930 Postboz 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-ptiis 12 ot. p. mm. BU conliact speciaal laiief De datum van 25 Juli 1950, waarop in de Provinciale Statenzitting het prin cipe-besluit voor een vaste oeververbin ding is gevallen, is voor ons eiland Goe- ree en Overflalilcee van historische be- telcenis geworden. Zoals men in het elders in ons blad opgenomen verslag kan lezen, stonden de sprekers van alle partij-fracties, ach ter de plannen van de Flakkeese Ge meenschap en de voorstellen van Gede puteerde Staten. Wel waren er nog eni ge bedenkingen, maar die betroffen in hoofdzaak de bestuursvorm, het lichaam dat de brug zal beheren. Men is op dit punt dan ook niet al te diep ingegaan, om de zaak zelf geen afbreuk te doen. De de!;ails heeft men alle laten liggen, omdat dit thans geen zin had, die ko men later vanzelf aan de orde. Het ging nu om de grote lijn en die lijn is door de vertegenwoordigers van alle partijen zonder uitzondering, vastge houden. Jarenlang is er over het verkeers- en vervoer-vraagstuk van en naar ons eiland gesproken als we het goed voor hebben vanaf 1946 bijna in iedere zitting thans is het van praten tot be sluiten gekomen. En al is dit dan slechts een principe-besluit, het begin is er. Dit begin moet er Zijn om tot doorwerking te geraken. Applaus mag er in de Sta tenzitting niet gegeven worden dat is in strijd met het decorum maar ware dit wel toegestaan, weten we ze ker dat er van de gereserveerde tribu ne, waar het Bestuur van de Flakkeese Gemeenschap zat, een daverend applaus had geklonken! Dit Bestuur zag hier de kroon op haar jarenlnage onvermoeide ijver om Flakkee uit de verkeers-misère te helpen en zij deden er goed aan oor- en ooggetuige te zijn van hetgeen be sproken en besloten werd, nl. de toe zegging tot medewerking van het bou wen van een brug. De voorzitter van de Flakkeese Gemeenschap, burgemeester Rijnders en de heer P. D. Sieling „de man van de brug", zoals hij in de volks mond wordt genoemd, hadden ook veel handen te schudden bij de felicitaties met het behaalde succes. Al ligt dit besluit er, daarmee is de brug er nog niet. Er moet nog ontzet tend veel gebeuren. Dit werd door een der Flakkeese Statenleden, de heer v. d. Brugge, terecht opgemerkt. De besluiten die de Lands-overheid in de Tweede Ka mer heeft te nemen, hangen met dit principe-besluit samen. Er zijn twee dingen die bij de aan het Rijk te vragen medewerking van grote invloed kunnen zijn, nl. dat alle partij fracties zich achter de voorstellen van Ged. Staten hebben geplaatst, waaruit de belangrijkheid te meer blijkt en ook, dat zii zullen inzien dat de verbinding van Flakkee met het vasteland niet al leen van belang is voor het eiland zelf, maar voor de gehele provincie. Het is een gelukkig verschijnsel, dat de Staten zich in de zitting van 1949 verenigden met het voorstel van Ged. Staten om van 1950 af een fonds te vormen, waar ieder jaar 100.000.in zou worden gestort, om bij te dragen in de verkeersverbetering voor Flakkee. Er is op die „spaarpot" wel eens een schimpscheut gegeven, maar het komt nu goed van pas. Het genomen princi pe-besluit houdt immers ook in, dat de kosten die nodig zijn voor de voorbe reiding van het uit te voeren plan, daar uit zullen kunnen worden geput. Dit wil zeggen, dat er dus met de voorberei ding vrij vlug zal kunnen worden be gonnen. Meerdere Statenleden drongen in hun betoog aan spoed te maken, om dat de nood dringt en Mr Bolsius, de Voorzitter van Ged. Staten zei toe, dat het college die medewerking zou geven, dat het beginselbesluit spoedig werke lijkheid zou worden. Dat er door de beide colleges zo en thousiast over werd gesproken, heeft o.i. tot oorzaak, dat deze zaak volledig „rijp" was. Men is ten volle overtuigd van de noodzaak. Die noodzaak werd weer duidelijk ge ïllustreerd toen wij uit Den Haag te Hellevoetsluis aankwamen om overgezet te worden. Een lange file auto's VEinaf de ponton tot aan de brug bij het Ka naal. Meer dan de helft moest blijven staan. Over de ergernis van het wach ten, dat in feite winstderving betekent, spreken we thans niet. Als men om 3 uur met een auto uit Den Haag komt en men is om 8 uur thuis, is dit toch wei een ouhoudbare toestand. Dit herhaalt zich dagelijks. We weten dat er tegenstanders van een brug zijn, beurtschippers misschien, enkele zakenmensen, die liever het iso lement willen behouden. Zeker ook de R.T.M., die dan niet meer het monopo lie van het vervoer van en naar ons eiland zal hebben. Maar we zijn er van overtuigd, dat de grote meerderheid van de bevolking het besluit met instemming begroet. Toegezegd is indertijd dat aan de direct gedupeerden aandacht zou worden geschonken. Vijf jaar is nog lang, eer de brug er zal zijn. Er zal nog heel wat water door het Haringvliet stromen, eer de eerste peilers er staan. Het tijdschema van 5 jaar m het adres van de Flakkeese Ge meenschap aangehouden, waarin de vas te verbinding zou kunnen worden vol tooid, is in het antwoord van Ged. Sta ten niet direct als juist aangenomen. Dit hangt van meerdere factoren af. Het technische rapport van de commissie die de mogelijkheid van aanleg dezer vaste verbinding in onderzoek heeft, is er nog niet. Het kan langer of korter duren, maar het be|-insel-bü.7!uit ligt er. Men kan nu tot daden komen. De vlaggen die Vrij dag 26 JuU van de raadhuizen onzer ge meenten wapperden beduiden, dat het tcgmpunt er is, het beginpunt van de oplossmg van het onverkwikkelijke ver- Keersprobleem van en naar ons eiland. Dinsdag 25 Juli 1950 zijn in de zitting van de Provinciale Staten van Zuid- Holland te Den Haag, de voorstellen van de vaste oeververbinding voor Goeree en Overflakkee met de vaste wal, in behandeling gekomen. Voor deze zitting was van Flakkeese zijde veel belangstelling. Het bestuur van de Stichting „De Flakkeese Gemeenschap" was bijna in zijn geheel tegenwoordig om het histo risch gebeuren, nl. het nemen van een principe-besluit in deze voor ons eiland zo belangrijke aangelegenheid, mee te maken. Een tiental sprekers voerden over dit vraagstuk het woord, die, overtuigd van de onhoudbare verkeerstoe- stand in ons gewest, zich allen achter de ingediende voorstellen plaatsen. Zon der hoofdelijke stemming werd in principe besloten medewerking te verlenen tot uitvoering van dit grootse plan. In de Ridderzaal op het Binnenhof te 's-Gravenhage, waar bij bijzondere gele genheden vorstelijke personen en groot- waardigheidbekleders met veel staatsie plegen saam te komen, waren de leden der Prov. Staten Dinsdag 25 Juli in zo- merzitting bijeen. Gewoonlijk vergaderen de Staten in de zaal van de leden der Eerste Kamer, maar wegens verbou wing heeft de zitting thans in de Rid derzaal plaats. Dit gaf aan het voor Goeree en Overflakkee belangrijke agen dapunt, nl. de vaste oeververbinding, een apart cachet. Waar zo vaak het Koninklijke woord klonk, werden nu de klanken beluisterd die er toe zouden lei den Flakkee uit de verkeersmisère te verlossen. Het besluit dat hier genomen stond te worden zij het dan in principe was voor Flakkee van het allergrootste be lang, waarom het begrijpelijk was, dat het Bestuur van „De Flakkeese Gemeen schap" in feite de initiatiefnemers er bij tegenwoordig waren en op de ge reserveerde tribune hadden plaats geno men. Ook bemerkten we nog enige an dere Flakkeese belangstellenden. In ons vorig nummer hebben we het rapport van de commissie en het prae- advies van Ged. Staten op het adres van De Plakk. Gemeenschap in extenso op genomen, waarbij men bemerkt zal heb ben, dat de colleges welwillend tegen over de plannen stonden. In de zitting van Dinsdag jl. waren de beschouwingen dan ook niet twijfelachtig. Vrij spoedig was het betreffende agen dapunt aan de orde, waarbij door de Voorzitter als eerste het Woord werd gegeven aan de heer M. P. v. d. Wegden (R.K.) De heer v. d. Weijden begon met te zeggen, dat hij met de voorstellen van Ged. Staten volledig kon instemmen. Ja ren lang is er over de verkeersmoeilijk heden van Flakkee gesproken en het verheugde spr., dat er nu eindelijk eens iets definitiefs ter tafel lag. Het leek hem overtiodig op de voorstellen van De Flakk. Gemeenschap, waarin een volle dige uiteenzetting van de plannen is ge geven in te gaan. De door het college ingestelde commissie heeft een reis naar het eiland gemaakt waarover aan Ged. Staten rapport is uitgebracht. Al moet het rapport van de Verkeerscom- missie, dat meer technische gegevens zal bevatten nog worden afgewacht, acht spr. het niet nodig verdere uitvoering te geven aan de aangenomen moties van Praag. Het streven is duidelijk dat er een vaste oeververbinding moet kom men want zegt spreker alle andere oplossingen zijn halve oplosisingenl Spreker juicht het toe, dat de locali- teit zelf het initiatief genomen heeft en al is het dat inplaats van veergelden tol zal moeten geheven, is het z.i. toch het beste uit deze twee kwaden de tol te kiezen. Gezien de grote belangen zullen de ge vraagde garanties zeker geen bezwaren ontmoeten. Spr. geeft het College in overweging op de ingeslagen weg onge stoord verder te gaan en spoedig hulp te verlenen, daar directe voorziening in het verkeersvraagstuk noodzakelijk is. Hij hoopt dat spoedig een definitief be sluit zal vallen tot het bouwen van een brug. Wil men in letterlijken zin over de brug, zal men ook in figuurlijken zin over de brug moeten komen! De heer L. Krol (C.H.) beziet de geographische ligging van Flakkee en haar isolement. Daar kan het eiland zelf niets aan doen roept spr. uit. De vraag is, moet dat isolement worden opgeheven de besprekingen die er al jaren over zijn gevoerd, de mo ties van Praag, ze wijzen alle de op de noodzaak. Spr. prijst het plan van de Flakk. Gemeenschap, dat bij Ged. Sta ten instemming heeft gevonden. Om tot de opheffing van het isolement te ge raken, gaat dit z.i. niet met een veren stelsel. Spr. is op deze veren wel niet zo erg bekend, maar weet toch, dat soms 2 a 3 uur moet worden gewacht om overgezet te worden een toestand die niet bestendingd kan blijven. Een brug zal alleen dè op- lossüiig geven. Het voorstel van de Flakk. Gemeen schap heeft dan ook op een enkele uit zondering na zijn volledige instemming Tolheffing kan spr. niet bewonderen. Veergeld betalen is eigenlijk een van- zelfsheid maar tol betalen iets uitzonder lijks. Spr. voorziet, dat daarover in de toe komst nog heel veel zal worden gezegd als de brug gereed is. Spr. wil nu hier omtrent geen voorstellen doen, omdat daardoor de plannen op de lange baan zouden kunnen worden geschoven. De brug zal er moeten komen en we zullen de tol moeten nemen voor wat ze is. Het verheugt spr. dat Flakkee zelf het initiatief nam. Er blijkt uit, dat ze daar niet achterlijk zijn! Spr. kan zich er volkomen achter de plannen scharen en verzoekt Ged. Staten in alle omstandig heden mede te werken om aan de nood toestand een eind te maken en het eiland uit haar isolement te verlossen. De heer G. v. Praag (Ck>nun.) bracht naar voren, dat de plannen van stemming wanneer uit het fonds van 100.000.gevoteerd voor verkeersver betering de kosten voor voorbereidingen te betalen. De garanties die Rijk en Provincie stellen dienden z.i. nader te worden bezien, andere corporaties zou den hierin mede kunnen dragen. De heer Mr E. P. Verkerk (A.R.) belichtte in korte trekken de economische toestand op Flakkee. Het is hoofdzake lijk landbouw met weinig perspectieven bij werkloosheid. Voor industrie-vesti ging is er, gezien de geïsoleerde ligging, weinig plaats. Het topcijfer der werk loosheid was in 1949 phn. 1000. Er is volgens spr. maar één oplossing: een vaste oeververbinding. Niet alleen voor het verkeer maar voor emplooi van afgestudeerden van de H.B.S., van de Ambachtsschool, voor omscholing op Rijkswerkplaatsen is het beslist noodzakelijk Spr. prijst het ge nomen initiatief, waar Flakkee al meer blijk van heeft gegeven. Spreker noemt in dit geval de oprichting en instand houding van het gas-, water- en electri- citeitsbedrijf. Het verheugt spr. dat de leden- aan Ged. Staten alle steun ver lenen. Wel wil spr. enige waarschuwin gen laten horen, o.m. zich niet in de tails te verdiepen maar de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden. Wat de verantwoordelijkheid van Rijk en Provincie betreft, meent spr. dat meer dere instanties die kunnen dragen. De tolheffing zal momenteel niet anders kunnen ofschoon hij daarvan geen voor stander is. Ten 4e waarschuwt spr. dat TENTOONSTELLING „VAN DE WADDEN TOT HET IJ". Door iT leerlingen Van de zesde klassen der lagere school wordt dagelijks een kaasmarktspel opgevoerd. Foto: een vrolijk groepje van de jonge kaas- dragertjes uit het marktspel op de weegschaal. een vaste oeververbinding van Flakkee met de vaste wal al oud zijn. In het werk van Tfixeira de Mattos heeft spr. ge lezen dat er in de 19e eeuw al plannen waren het Haringvliet tot Tien Geme ten af te dammen en het Vuile Gat te overbruggen. Dit plan had echter geen resultaat. Betreffende het thans voorliggende «plan vindt spr. het een geringe som, die wordt gevraagd om dit eiland tot meer economische bloei te brengen. Waarom kunnen er wel tientallen millioenen voor de K.L.M.. en de Hoogovens worden uit gegeven en waarom niet voor dit geïso leerde eiland vraagt spreker? Wel is spr. enigszins bang dat het bij plannen blijft, uiteindelijk zullen er gelden moe ten komen van Rijk en Provincie en mogelijk uit andere publiekrechtelijke lichamen. In het antwoord van G.S. wordt gezegd: „het gaat om de voor bereiding, waarom het voorstel niet te ver strekkend wordt geacht." Er is z.i. alle aanleiding toe, die voorbereiding zo vlug mogelijk te doen geschieden. Tlegen een N.V. Tegen de door de Flakk. Gemeenschap gekozen vorm van uitvoering, nl. een N.V., heeft spr. sterke principiële be zwaren. Hij haalde aan dat mr Oud zei op de 1.1. vergadering van Ned. Ge meenten, dat de provincies andere vormen dan een Naaml. Venn, dienden te kiezen, wanneer privaatrechtelijke lichamen moesten worden gesticht. Spr. wil niet zo ver gaan tegenvoorstellen in deze te doen, oxa niet de schijn te wekken het schandaal, dat tientallen ja ren op dit eiland bestaat te helpen be stendigen. Ite heer J. Sproiikers (P.v.d.A.) betoogde dat bij de voorstellen betref fende het verbindingsvraagstuk voor Goeree en Overflakkee, in het algemeen kon onderschrijven. Wel heeft hij bedenkingen tegen die tolgelden. Het offer dat Flakkee moet brengen is groot, maar wil dit aanvaarden om tot een oplossing te geraken. Er moet 65.000.worden opgebracht, spr. meent dat die bijdragen niet alleen uit Flakkee behoeven te komen. Een twee de opmerking die spr. heeft is de geko zen bestuursvorm, z.i. verdient het over weging een gemeenschappelijke regeling te maken krachtens de Wet van 1 AprU 1950 S. No. K. 120. Het heeft zijn in de toestand onhoudbaar is en een hulp oplossing noodzakelijk is en ten 5e zou spr. zich niet willen verdiepen in de N.V.-vorm, daar dit tot vertragingen aanleiding zou kunnen geven. Ds P. Zandt (S.G.P.): Een vaste oeververbinding noodzakelijk! M. d. Voorzitter! Het ligt niet in on ze bedoeling om een lang pleidooi voor de vaste oeververbinding van Goeree en Overflakkee met het vaste land van Zuid Holland te voeren. Wij zijn van ge voelen dat wij zulks doende water naar de zee zouden dragen. Deze oeververbinding is voorzeker niet alleen gewenst maar in deze tijd onder de gegeven omstandigheden zelfs dringend noodzakelijk. En dit om aller lei redenen. Redenen, die van zo alge mene bekendheid zijn en zo algemeen als gewettigd erkend v/orden dat wij daar over niet nader behoeven uit te wijden. Het heeft ons in deze grotelijks ver heugd dat de Gedeputeerden zo zeer van de noodzaak van deze vaste oeverver binding overtuigd zijn dat zij deze aan gelegenheid onverwijld hebben aange pakt en het verzoek van de „Stichting Flakkeese Gemeenschap" met zulk eert bekwamen spoed, waarvoor wy hun gaarne een woord van dank en hulde brengen, vlot hebben behandeld. Het is buiten twijfel een geboden zaak, dat deze vaste oeververbinding tot stand komt en wij zouden het ook ten zeerste toejuichen indien heden in deze vergadering het besluit werd geno men om daartoe in beginsel te besluiten. Het staat toch wel onbetwistbaar vast dat daarmede naast de belangen van de bevolking van Goeree en Overflakkee ook die van het algemeen gebaat zullen zijn, hetgeen in de gewisselde stukken niemsind heeft tegen gesproken om de eenvoudige redenen dat het niet tegen te spreken valt. Van welke kant wij de onderhavige kwestie ook bezien, vooral met het oog op het steeds toenemend verkeer en met het oog op nog zo vele andere za ken kan aan deze vaste oeververbindiiig niet worden ontkomen. Wij spreken dan, ook de wens uit, dat de Gedeputeerden de nu betoonde voort varendheid ook in de toekomst zvillen blijven betrachten en dat straks ook hset Rijk hierbij zijn behulpzame hand zal bieden. Op nadere bijzonderheden wensen wij thans opzettelijk niet in te gaan dèw§I Van de zorgen en.de geneugten des tijdS. Groen van Prinste- rer en Fabiui». Het is verklaarbaar, dat in deze vre selijke tijd de mensen elkander nog wat trachten op te beuren. Voor wie de din gen somber wil inzien is er stof genoeg. Bij alle stoffelijke vooruitgang en ge forceerde verbeteringen zijn de klachten niet van de lucht. Men worstelt met al de dingen, die men niet wil en die toch over ons komen. Hooggeloofd de verze keringen, die een panacee, een wónder- kruid, tegen alle gebeurUjkheden moes ten zijn. Dat wil zeggen, tegen de gel delijke gevolgen van die gebeurteniss.en, want ach, de loop der dingen kan de mens nu eenmaal niet be-invloeden. In tussen eisen de verzekeringskassen steeds grotere sommen, de premiën zijn voor vele mensen een ondragelijke last. Zij worden onevenredig aan het op te brengen nut. En wat dan? Het „draagt elkanders lasten" heeft deze toepassing verkregen, dat elk zijn lasten op de schouders van een ander wil leggen, en dat is geenszins de bedoeling van het Schriftwoord. Het dragen van eigen verantwoordelijkheid wordt onder leiding van overheid en vakverbond steeds meer ondermijnd en men ontdekt steeds meer noden, waarin voorzien moet worden. Hiermede is niet gezegd, dat onze tijd niet zorgenvol is. In tegendeel, het kost voortdurende inspanning om bij het ge stegen loon aan de gezinsuitgaven het hoofd te blijven bieden. Aan huisvaders en huismoeders stelt dit hoge eisen en velen kunnen de kracht die daar voor nodig is niet meer opbrengen. Het zal wel vele jaren geleden zijn dat aan iemands dichterlijk brein de strofe ontsproten is „houd er de moed maar in", een raad die mij immer van twijfelachtige kwaliteit toescheen. In tussen doet die raad nog opgeld en van hogerhand organiseert men het ene ver maak na het andere. De openbare kas, door ons allen gevuld uit de vele belas tingmiddelen wordt voor de festiviteiten garant gesteld en dan volgt de rest van zelf. De grote tentoonstelling de Mijl paal in Arnhem stelt zeer teleur en dreigt in een schandpaal te veranderen. Wie heeft er ook om gevraagd? Het 500-jarig bestaan van de Kalverstraat in Amsterdam was een prachtgelegen- heid om er avond aan avond pleizier te maken en er zijn geld te besteden. Nu sluit men de pret inderhaast, want er is al een tekort van 300.000 gulden. De Gemeente Amsterdam heeft een mooie entré-belasting binnen, zodat het verlies van de waarborgsom van de Ge meente daar waarschijnlijk uit gedekt wordt. De winkeliers die deelnemen, zul len de 3 ton tekort moeten opbrengen. Het geld moet rollen, zegt men. Inder daad, maar jammer dat het zo wegrolt. Van de Ahoy-tentoonstelling en der- zelver geneugten zijn nog geen resulta ten bekend die tot voorzichtigheid ma nen. Intussen wijzen al deze dingen op een luohthartigheid bij onze Overheden, die aan de zorg voor het volkswelzijn grote schade doet. Hoe schrijnender de noden en hoe ernstiger de strijd, hoe meer behoefte aan vermaak om zich de zorgen weg te lachen, zorgen, die toch telkens wederkeren. Er is moed toe nodig tegen deze din gen te blijven getuigen. Groen van Prinsterer staakte in 1832 de uitgave van zijn Nederlandse Gedachten omdat ,zö Slechts in zeer kleine kring instem- :ming vonden en in 1924 beëindigde Prof. Fabius zijn Studiën en Schetsen, die hij 15 jaren lang had doen verschijnen en waarin hij een kostelijk antirevolution- nair staatsrecht met critische zin had uitgestald. Men heeft hem stil laten uit praten. Niemand „deed er iets op" zoals men op de Beurs zegt. Behoudens de fijnproevers, maar die zijn te zwaar op de hand en te weinig in aantal. De plaat sen van beide groten in ons politiek le ven zijn nog vacant gebleven. WAARNEMER. zulks maar zou afleiden van de zaak waarom het in deze vergadering goat, namelijk om de beslissing in beginsel. De heer Ir F. W. C. Blom (V.V.D.) stipt aan, dat over het verkeersvraag stuk met Flakkee al veel gemoederen in beweging zijn gebracht. Spr. juicht het voorstel van de Flakkeese Gemeen schap toe en de snelle en merkwaardige reactie van Ged. Staten hierop. Hij is er van overtuigd dat een verbetering hier dringend gewenst is. Geen deel in Nederland zit zo in het isolement dan misschien de Wadden-eilanden, die economisch niet zo belangrijk zijn. Het is ons allen bekend, aldus spr., dat Goe ree en Overflakkee op cultureel gebied hoog staat. Het initiatief van de Flakk. Gemeenschap kan niet genoeg worden geprezen en spr. acht het een gelukkig verschijnsel, dat nu aan het praten een einde komt. Het Coltege van Ged. Staten verdient aUe lof dat ze die moeilijklieden aanvoe len en de stukken ia spoedig ter tafel hebben gebraclit. Op details wil spr. in dit stadium niet ingaan, daar dit mogelijk maar vertra ging zou geven. Zijn fractie kan de voor stellen van Ged. Staten volledig onder steunen en hij hoopt op spoedige voort gang van deze zaak. Mr S. J. R. de Monchy (V.V.D.) sluit zich aan bij de vorige sprekers. Alleen met de gekozen vorm van uit voering (een N.V.) kan hij zich niet ver enigen.) Hij acht het een gezonde ge dachte van de Flakkeese Gemeenschap om bruggeld te heffen, en begrijpt niet wat de heer KroU bedoelde, dat het van zelfsprekend was veergeld te betalen en tol bij een brug niet! Een andere bestuursvorm De gekozen vorm vindt spr. niet ge lukkig.. Men stelt zich een aandelen kapitaal voor van 1 millioen, waarvan gestort 10%. Voorts zal een lening wor den gesloten, waarvan de obligaties S. 4% zijn gegarandeerd. Rente en aflos sing moet door Rijk en Provincie wor den gegarandeerd. De aandeelhouders krijgen daardoor een grote macht in de Vennootschap, terwijl het toezicht van de Prov. Staten toch noodzakelijk blijft. Aan een groep aandeelhouders kan niet de volledige zeggingschap worden gegeven. De zeg- ginsschap heeft naar spr's inzicht mee te dragen in het tekort, waarom hij de vorm van een N,V. niet geschikt acht. Ditmaal is hij het met dhr v. Praag eens, dat naar de Wet van 1 April 1950 een betere regeling kan worden getrof fen. Ged. Staten zeggen in him prae-ad- vies, dat tolheffing in N.V.-vorm soepe ler kan worden geregeld. Spr. meent dat juist bij de Wet van 1950 gemak kelijker maatregelen tot gradatie kun nen worden genomen. Het is geen han delszaak, 't is een ordening tot alge meen nut. De nieuwe wet is volgens spr. juist zo mooi, omdat in deze ge meenschappelijke regeling verschillende zaken beter tot een oplossing kunnen worden gebracht. l I Dankwoord De heer N. v. d. Brugge (A.R.) van Middelhamis maakt, nu alle frac ties zijn uitgesproken enige algemene opmerkingen. Hij; wijst in de eerste plaats op het verschil in bespreking met tal van vorige vergaderingen. Se dert 1946 hebben de Statenleden van en velerlei andere pijnen komen tot bedaren door Sanapirin (Mrjnhardt). Buisje 50 tabl. 75 et, 25 tabl. 40 et. het eiland het pleit gevoerd voor een betere verbinding. In deze vergadering hebben de leden van het eiland gezwe gen en zulks met opzet. Nu de leden van het college, die er niet wonen de plan nen volledig hebben ondersteund, is dit opzichzelf een krachtig pleidooi voor de noodzakelijkheid. Spr. dankt Ged. Sta ten voor de vlugge wijze waarop de voorstellen zijn behandeld. Er blijft nog veel te wensen over, er zal nog veel ar beid moeten verricht. Het is een prin cipe-besluit en spr. hoopt dat in de na bije toekomst concreter voorstellen ter tafel zullen komen en definlteve beslui ten zullen worden genomen. Het schema van de Flakk. Gemeen schap houdt in, dat er binnen 5 jaren een brug kan zijn. Daarvan zijn ook de besluiten van de landsoverheid afhan kelijk, die spr. met interesse zal volgen. Dhr V. d. Brugge brengt ook namens de Staten-leden van het eiland zijn dank over en hoopt op een spoedige verwezen lijking van de plannen. Mr BoMus Voorzitter van het College van Gedep. Staten merkt tenslotte op, dat er zelden een voorstel van Ged. Staten een der gelijke sympathie heeft ontmoet, als de vaste oeververbinding voor Goeree en Overflakkee. Namens het College brengt hij dank aan de Staten, dat zij zich een parig achter de voorstellen hebben ge schaard. Er blijft voor Ged. Staten thans wei nig te zeggen over, aldus spr. Het colle ge is er van overtuigd, dat er punten zijn, die nader overleg behoeven. Het meest besproken punt is de tolheffing in de vorm van een N.V. of volgens de nieu we wet. De gedachte is overwogen, dat een N.V. het meest geëigend Is voor tol heffing, het is een eenvoudige vortnva» uitvoering.^ Waar de heffing zelf ©Ok enige bezwaren ontmoet, conformeren Ged. Staten zich aan de vorm van ees N.V. als de beste wijze van samenwer king tussen publiekrechtelijke organen. De Provincie zal niet uitgeschakeld wor den, maar medezeggingschap krijgen. Spreker is er van overtuigd, dat nog veel moeilijkheden moeten overwonnen worden, o.m. de medewerking van het Rijk. Het is voor Ged. Staten een vol doening dat de Staten unanieni achter hen staan en als zodanig zullen zij by het Ryk sterk staan. Het Landsbestuur zal daardoor zien, dat het niet alleen van belang is voor Flakkee, maar een economisch belang voor de gehele pro vincie. De besluiten die genomen worden zijn besluiten va. beginsel. Ged. Staten zijn gaarne bereid aan dit beginsel-besluit die medewerking te geven, dat het tot werkelijkheid zal leiden. Zonder boofdelijike stenuninig! Daarna vroeg de Voorzitter of iemand hoofdelijke stemming wenste waarop niemand reageerde, zodat de hamer viel, waarmede het beginsel-be sluit werd bezegeld. Naschrift. Wij hebben van deze voor Flakkee zo belangrijke zaak uitvoerig verslag gegevin, hoewel sommige spre kers slecht verstaanbaar waren. On danks de vele luidsprekers is de acoustiek in de Ridderzaal slecht

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1950 | | pagina 1