Samenvoeging Flakkeese Gemeenten Herziening gemeentelijke indeling Goeree OvemaKKee De samenvoeging Komt weer aan de orde De hulp aan landgenoten, die uit Indonesië repatriëren 23ste Taargang Woensdag 12 JuU 1950 No. 1834 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN VencbUnt tweemaal per week. Woensdagr en Zaterdajr BedBCttebaneaa: Frim Hendrikstraat 122 S/DOaemaeal» AiMnmementsprQa IJEO per kwartaal 1. Middelharnis met Sommelsdijk en Stad aan 't Haringvliet 2. Oude Tonge met Nieuwe Tonge; 3. Den Bomimel miet Ooltgensplaat 4. Dirksland met Herkingen en Melissant; 5. Goedereede met Stellendam; 6. Ouddorp (blijft zelfstandig). Overwegingen Problemen die samen voeging zouden noodzaken Volkshuisvesting Bouw- en Woning toezicht Openbare werken De Havens Ouddorp draagt een eigen karakter Goedereede en Stellendam Dirksland - Melissant- Herkingen Middelharnis-Sommelsdijk Stad aan 't Haringvliet Oude en Nieuwe Tonge Den Bommel Ooltgensplaat De bezwaren tegen het voorstel (zoals verleden jaar voorgesteld). Verkiezingen Telefoon IIT Middelhainia Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-piiJB 12 et. p. mm. BU contract Bpedaal laiiei Opnieuw hebben Ged. Staten zich ge wend tot de raden der gemeenten met een ontwerp voor een nieuwe gemeen telijke indeling op Goeree en Over- flakkee. Het is precies een jaar geleden dat te Middelharnis alle raadsleden van het eiland bijeenkwamen om tegen de sa menvoeging te protesteren, inzonder heid omdat de memorie van toelichting op dit voorstel, van zo krenkende in houd was. Bén dag daarna kwam het telegram van de Provinciale Griffie, waarbij het toegezonden ontwerp mot de memorie van toelichting werd inge trokken met het motief omdat deze „door nog niet geheel verklaarde oorza ken een vorm en inhoud had gekregen, die nadere overweging behoefde." Van de torens van verschillende gemeenten op ons eiland wapperden dezelfde avond de vlaggen, wat ons zeer begrijpelijk voorkwam. Wö schreven toen echter in ons blad: „Men juiche niet te vroeg. Het is o.i. slechts voorlopig van de baan." Het blijkt, dat dit juist geweest is. Men heeft er gestaag aan doorgewerkt, want binnen het jaar is er opnieuw een voorstel tot samenvoeging van gemeen ten, thans in de vorm van een ontwerp, van wet. Vóór 1 October a.s. moet de beslissing der gemeenteraden hierop zijn ingezonden. Het wetsontwerp heeft weinig veran dering met het voorstel van verleden jaar. De dertien gemeenten zullen tot zes worden teruggebracht. (Zie uiteen zetting hiernaast). De grondgebieden die om de samen te voegen gemeenten liggen, zullen worden verdeeld, wat to- pographisch op een bijgevoegde kaart staat aangegeven. Zo zal b.v. Kralingen niet meer bij Sommelsdijk behoren, maar bij Dirksland worden gevoegd. En Ouddorp zal, waar het zelfstandig blijft, een deel van zijn grondgebied (de Oude Oostdijkse polder) aan Goederee- de moeten, afstaan. De overwegingen die tot het ontwei-j; van wet hebben geleid, zijn in de me morie van toelichting breedvoerig om schreven. In het artikel hiernaast vindt U er een uittreksel van. De samenstel ler van deze memorie, heeft de gevoe ligheden die er verleden jaar in voor kwamen, zoveel mogelijk gemeden. In tegenstelling met de vorige is de memo rie zeer voorzichtig opgesteld. Zo spreekt de memorie over de gerin ge bestuurskracht der kleinere gemeen telijke eenheden maar is niet generali serend. Werden daarbij vorige keer de burgemeesters min of meer gediskwali ficeerd, thans staat er, dat Ged. Sta ten niets te kort wensen te doen aan de burgemeesters der hier in het geding zijnde gemeenten, daar zij allen voor hun taak berekend zijn! Voorts worden zowat alle problemer weer aangevoerd, die verleden jaar in de memorie werden genoemd: leniginp van woningnood, voltooiing herbouw plannen, riolering, herstel oorlogsschade en de talrijke havens op ons eiland. Men meent door wegwerking van de kleine gemeentelijke eenheden, deze problemen gemakkelijker tot een oplossing te kun nen brengen. De zaken zijn ook hier voorzichtiger voorgesteld dan de vorige keer. Wan neer het gaat over de volkshuisvesting en slechte woningtoestanden, wat he^ moreel en zedelijk peil der bevolking omlaag haalt, wordt er thans gezegd- „zoals lifit overal het geval waar zich zulke toestanden voordoen." M.a.w. op Flakkee is dat niet alleen! Tere punten komen er in aan de orde, onder meer de havens. De haven var Oude Tonge, die geheel in verval is en ook die van Middelharnis met defecte sluisdeuren, wordt apart geaccentueerd. Zo zal dit voorstel weer voldoende stof tot bespreking in de gemeenteraden geven. De raadsleden staan voor een moeilijk besluit. Zij zullen twee dingen kunnen doen, ten eerste zich er principieel te gen verzetten en niet op details ingaan Dan zal er waarschijnlijk over hen zon der hen worden geregeerd. Of ze zou den kunnen zeggen: we zijn principieel tegen, maar als het dan toch doorgaat, zou ik die of die wijziging willen zien. Dan kan men tenminste nog meepraten Aan de verleden jaar tot uiting ge brachte bezwaren, voornamelijk ontleend aan historie en traditie wordt wel waar de toegekend, maar waar het historisch gewordene al te zeer de ontwikkeling remt, mag dit volgens G.S. niet de door slag geven. Het wordt „tegenstand ge grond op gevoelsoverwegingen" ge noemd, die geen steek houdt. Het komt ons voor, hoe soepel de dingen ook zijn gesteld, dat het mes op de keel staat. Niet alleen de raden, maar iedere in woner der betrokken gemeente kan be zwaren indienen bij Ged. Staten. De pro cedure houdt in, dat de stukken ter sec retarie ter inzage worden gelegd en iedere inwoner en ter plaatse geves tigd rechtspersoon 51 dagen na de eer ste dag van de ter inzage legging schrif telijk protest kan aantekenen. In een onzer volgende nummers hopen we uit een te zetten, hoe de gang van zaken is niet een dergelijk proces. De gemeenteraden moeten nu vóór 1 October a.s. hun mening over dit teer gevoelige punt tot uiting brengen. In deze tussentijd zal er menig woord over worden gewisseld. Door Ged. Staten van Zuid Holland is op grond van artikel 164 der Ge meentewet een ontwerp van wet met memorie van toelichting aan de raden der gemeenten op Goeree en Overflak- kee ingezonden, tot herziening van de gemeentelijke indeling op het eiland. Zoals bekend, is er verleden jaar een voor-ontwerp van wet tot samen voeging van de gemeenten op Flakkee ingediend, wat toen op grote tegenstand van de raden stuitte, waarbij vooral de memorie van toelichting ten zeerste werd gewraakt. Het voorstel is toen al geheel terug genomen. Thans hebben Gedep. Staten zich op nieuw gewend tot de raden der gemeen ten met een ontwerp van wet, bijbe horende kaart, en memorie van toelich ting, waarop de gewijzigde gemeentelij ke indeling staat aangegeven. In feite komt het ontwerp van wet op het zelf de neer, als het verleden jaar ingedien de principe-ontwerp; voorgesteld wordt, de dertien gemeenten op Goeree Over- flakkee tot zes terug te brengen. De samenvoeging ziet er volgens het ingediende wetsontwerp als volgt uit: Volgens de memorie van toelichting (die veel soepeler is gesteld dan bij het ingetrokken principe-besluit van verle den jaar) heeft Ged. Staten tot deze herziening aanleiding gevonden in de omstandigheid, dat de huidige indeling enige notoire onjuistheden vertoont, welker voortbestaan op de duur tot on houdbare toestanden moet leiden. Mid delharnis en Sommelsdijk zijn nog steeds afzonderlijke gemeenten, terwijl de be bouwde gedeelten reeds lang tot één kom zijn samengegroeid. De gemeente Dirksland is geheel ingesloten door Me lissant; de bebouwde kom, gevormd door de buurtschap Achthuizen, ligt gedeel telijk op grondgebied van Ooltgensplaat, gedeeltelijk op dat van den Bommel. Gedeputeerde Staten hebben gemeend deze onjuistheden weg te nemen en het aantal gemeenten van 13 op 6 terug te brengen. De memorie van toelichting geeft verschillende overwegingen aan, die een rol hebben gespeeld om het eiland aan een herziening te onderwerpen. Wij ge ven er hieronder een uittreksel van. Veelal wordt de stelling verkondigd, dat de kleine gemeenten, niet meer te gen haar taak opgewassen zijn, omdat zij niet genoeg bestuurskracht kunnen ontwikkelen ter oplossing van de pro blemen, die een gemeentebestuur in de tegenwoordige maatschappij op zijn weg vindt. In de eerste plaats wordt dit dan toe geschreven aan moeilijkheden bij het verkrijgen van bekwame burgemeesters en secretarissen en van geschoold en geschikt personeel. Weliswaar kunnen deze moeilijkheden ten dele worden on dervangen door het combineren.van ver schillende ambten in één en dezelfde ge meente, zoals van het burgemeester schap met het secretariaat, of door de gelijktijdige vervulling van hetzelfde ambt in twee of meer gemeenten, zoals weder het burgemeesterschap of het secretariaat, maar zo wordt betoogd hiertegenover staat, dat de betrokke nen in die gevallen hun aandacht niet op een bepaalde taak kunnen richten, terwijl bovendien gecombineerde bur gemeesterschappen tot moeilijkheden kunnen leiden, indien zich vraagstukken voordoen, waarover de meningen in ge meenten met één en dezelfde burge meester niet parallel lopen. Hieraan wordt dan nog toegevoegd, dat met de mogelijkheid van bedoelde combinaties nog in het geheel geen oplossing is ge geven met betrekking tot de secretarie ambtenaren en het verdere gemeente personeel. In de tweede plaats voeren zij, die deze stelling poneren, ter verdediging, aan, dat de kleine gemeenten te beperkt zijn in haar organisatorische, techni sche en finantiële mogelijkheden om ieder op zichzelf dezelfde voorzieningen te treffen, die een grotere gemeente tot stand weet te brengen. Men kan de waarde van gebezigde argumenten erkennen zonder nog de stellin'g in haar algemeenheid te onder schrijven. Al zullen in menige kleine ge meente de zaken inderdaad zó liggen, dat van gebrek aan de nodige bestuurs kracht moet worden gesproken, de ver scheidenheid der gevallen verzet zich te gen een generaliserende uitspraak op dat gebied. Wat Goeree en Overflakkee betreft, is naar het oordeel van Ged. Staten de omstandigheid, dat dit eiland in menig opzicht bij de ontwikkeling van de la tere tijd is achter gebleven, inderdaad mede aan gebrek van bestuurskracht van de kleine gemeentelijke eenheden toe te schrijven. Ged. Staten wensen, het vorenstaande vaststellende, niets te kort te doen aan de burgemeesters der hier in het geding zijnde gemeenten, die zij allen voor hun taak berekend achten. Onder de problemen die zich op ons eiland voordoen worden gerekend: leniging van de woningnood door herstel van woningen, woningsplit sing en het bouwen van woningwet woningen; voltooiing van herbouw- plannen; oplossing van verkeerspro blemen; uitvoering van riolerings werken in verband met de volksge zondheid; herstel van oorlogsschade en uitvoering van uitgesteld onder houd aan openbare werken en pu blieke gebouwen; de talrijke havens op het eiland. Ook worden in de memorie nog tal van andere problemen genoemd, die om een oplossing vragen, o.m. begraaf plaatsen, woonwagenkampen, ontpolde- ringen, brandweer, stichtingverenigings gebouwen, kleuter onderwijs, gelegen heid voor sportbeoefening en jeugdzorg in het algemeen. Men erkent, dat de bevolking zich na de bevrijding heeft ingespannen om de gevolgen van de oorlog te boven komen, maar toch neemt men aan dat deels door de finantiële positie der gemeen ten, deels door het grote aantal gemeen teraden en wellicht plaatselijk chauvi nisme een belemmering vormden om de problemen tot een oplossing te brengen. Over de wordt een becijfering gegeven, die hier op neer komt dat 2746 woningen niet aan redelijke eisen voldoen, waarvan feitelijk 1/3 gedeelte onbewoonbaar zou moeten worden verklaard. Ook wordt aangevoerd dat in vele gevallen gezin nen van vier of meer leden leven in één en tweekamerwoningen, en kinderen van beiderlei kunnen door elkaar sla pen in één vertrek, soms vier kinderen in een bedstee. Het moreel der gezimien lijdt daaronder en op sexueel gebied is dat ongewenst, zoals dit overal het ge val is waar zich zulke omstandigheden voordoen. heeft volgens de memorie voor de laat ste oorlog in de gemeenten veel te wen sen overgelaten. Gebrek aan behoorlijk bouwtoezicht werd na de corlog, toen er veel schade aan de woningen was te meer gevoeld, waardoor het Streekbu- reau van de Wederopbouw werkzaam heden moest verrichten, die eigenlijk tot de taak der gemeente behoorden. Door de opheffing van dit Streekbureau is de taak der gemeenten verzwaard. Op het eiland zijn 5 gemeenschappe lijke technische diensten. De gemeente architect van 2 centrum gemeenten be schikt in ieder van die gemeenten over 1 opzichter. Sinds 1 Jan. '50 is aan de gemeente-architect van 3 Oostelijke ge meenten één assistent toegewezen. Dit wordt wel een verbetering geacht maar toch voldoet het bouw- en woningtoe zicht niet aan die eisen, die er aan die nen te worden gesteld. Door grotere ge meentelijke eenheden te vormen, zou de oplossing van het hier bestaande pro bleem kunnen worden vergemakkelijkt. Ten opzichte van uitvoering van valt volgens de memorie nog veel te verrichten, straten zijn met uitzon- ring van enkele gemeenten, door liet zwaardere verkeer in deplorabele tpestand, dorpskernen zijn te smal en rtiet geschikt voor het moderne verkeer, yele gemeenten missen een riolering, er zjijn nog beerputten en het emmerstel- del wordt nog op grote schaal toegepast, \;^aardoor de volksgezondheid wordt be dreigd. Alleen Dirksland en Middelhar nis hebben een behoorlijk riolerings stelsel. Waar rioolwater en faecaliën veelal op het polderwater worden geloosd, ont moet dit bij de polderbesturen bezv/aar. Noodzakelijk wordt geacht ontpoldering van de binnen de bebouwde gelegen pol dergebieden. Ontpoldering is nog niet tot stand gekomen; alleen Ooltgens plaat nam voor de oorlog het initiatief. Een bijzonder probleem wordt geacht de 14 haventjes, die Goeree-Overflak- kee telt, welke veel zorgen baren we gens de toestand waar ze in verkeren. De precaire toestand der gemeente-fi- nanciën heeft tot gevolg, dat t.o.v. on derhoud problemen zijn ontstaan. Middelharnis heeft problemen vanwe ge de gebombardeerde schutsluis, de haven van Oude Tonge is geheel in ver val. De haven van Stellendam wordt on derhouden met bijdragen van gemeente en subsidie van het Rijk, terwijl de ha vens van Den Bommel en Ooltgensplaat, in verband met veerverbindingen finan tiële steun behoeven van Rijk en Pro vincie. Ged. Staten zijn van mening, dat door samenvoeging van gemeenten op lossing der vele havenproblemen zal worden vergemakkelijkt. Dat niet voorgesteld wordt Ouddorp met Goeree en Stellendam saam te voegen, wordt gemotiveerd aan het „dusdanig eigen karakter" dat deze ge meente heeft. De bevolking bestaat hoofdzakelijk uit kleine landbouwers, die aan de rand van het duingebied wo nen en een eigen karakter hebben, on derscheiden van de aangrenzende ge bieden. Het aantal inwoners (bijna 4000) wordt van dien aard geacht, dat een be hoorlijk zelfstandig bestaan mogelijk ge acht moet worden. Samenvoeging van stuit op minder bezwaren omdat dit kleine gemeenten zijn en de godsdien stige en politieke gezindheid vrijwel ge lijk is. Deze dorpen hebben samen reeds één burgemeester. Wel wordt een grenswijziging van OvtMorp noodzakelijk geacht, in dier voege, dat van die gemeente een gedeelte, onmid delijk grenzende aan de bebouwde kom van Goedereede, naar Goedereede over gaat, zulks teneinde woninguitbreiding in Goedereede op de meest gunstige plaats mogelijk te maken. Door de ont worpen grenswijziging gaat een tiental inwoners van Ouddorp over naar de nieuwe gemeente Goedereede en Stellen dam. Samenvoeging van deze gemeenten, die thans één burgemeester hebben, wordt voor de hand liggend geacht. De kommen liggen slechts 4 km van el kaar. Herkingen neemt min of meer een eigen plaats in, maar kan niet voldoen de bestuurskracht ontplooien. De 3 ge meenten bestaan geheel van de land bouw, godsdienstig en politiek is de sa menstelling vrijwel gelijk. Samenvoe ging zou één agrarische gemeente doen ontstaan met ruim 6000 inwoners en ongeveer 4500 ha oppervlakte. Middelharnis en Sommelsdijk is eigen lijk tot één vrij grote kom samenge groeid. De memorie vermeld, dat de in woners van Sommelsdijk grotendeels hTui inkopen doen te Middelharnis, waar de meeste winkels zijn gevestigd. Vele gemeentediensten zijn reeds gecombi neerd. Samenvoeging van de kernen van beide gemeenten ligt volgens de memo rie voor de hand. Ten aanzien van Stad aan 't Haring vliet hebben Ged. Staten ernstig over wogen deze zeer kleine gemeente met Den Bommel te verenigen. Daarbij zou echter de gemeente Middelharnis een groot deel van haar grondgebied moeten afstaan, wat niet te aanvaarden is. Het merendeel der landarbeiders zijn op Middelharnisse grond werkzaam, zodat samenvoeging met Middelharnis aange wezen wordt geacht. dat 5 km uit elkaar ligt heeft volgens de memorie veel overeenkomst, de be volking bestaat uit landbouwers. Oude Tonge heeft grote moeite de gevolgen van oorlog, bezetting en inundatie te boven te komen. De beperkte omvang van Nieuwe Tonge maakt haar be stuurskracht gering. Samenvoeging van deze beide gemeenten acht men voor de hand liggend. AANLEG VAN DE DIJK IN HET IJSSELMEER BIJ KAMPEN VOOB DE NIEUWE ZUID-OOST POLDER. Door middel van zandzuigers met buizen over schuiten wordt zand gespoten voor de dijk. Het eerste stukje dijk, (op de foto achter de schuiten) is nu boven water gekomen, terwijl men direct begonnen is met zand te spuiten op een nieuw gedeelte. Om tot een aanvaardbare oplossing te komen voor samenvoeging van Den Bommel, Ooltgensplaat en Achthuizen, moest de grillige loop van gemeente grenzen worden herzien. Bij het ont werp van de nieuwe grensindeling is naar de grootst mogelijke doelmatigheid gestreefd. De memorie releveert, dat behalve de gemeenteraad van Oude Tonge alle ge meenteraden zich verklaarden tegen het voorstel (het principe-voorstel van ver leden jaar, dat toen is teruggenomen) Aan de bezwaren van Goedereede en Ouddorp is door de wijziging van dat voorstel, welke beoogt, Ouddorp als af zonderlijke gemeente behouden te doen blijven, voor een deel tegemoet gekomen In vele gemeenteraden is bij de be handeling van het onderhavige voorstel gewezen op de mogelijkheid van inter communale samenwerking om tot ver beteringen te geraken. Dit middel is echter niet bestemd en zeker ook niet geëigend om op grote schaal te worden toegepast. Dit laatste niet, omdat daar door de eigen taak der gemeenten te zeer beperkt zou worden. De hier be doelde samenwerking is bedoeld als en dient te blijven een middel voor die ge vallen, waarin bepaalde gemeenschap pelijke belangen zijn te behartigen. Overigens zijn de door de gemeente raden tot uiting gebrachte bezwaren voornamelijk ontleend aan historie en traditie. Erkend zij, dat daaraan onge twijfeld waarde toekomt. Indien echter het historisch gewordene de ontwikke ling al te zeer zou remmen, mag het niet de doorslag geven. Is eenmaal een meer doelmatige indeling tot stand ge komen, dan zal, naar de ervaring in soortgelijke gevallen leert, de tegen stand, gegrond op gevoelsoverwegingen, spoedig zijn overwonnen en binnen niet al te lange tijd het nut van de nieuwe indeljng algemeen worden ingezien. Tot zover de memorie van toelichting verkort weergegeven. Wordt het ont werp wet dan worden alle gemeente ambtenaren ontslagen en voorzover niet herbenoemd op wachtgeld gesteld. Van de 13 secretarissen en 13 gemeente-ont vangers zullen er 6 terug keren en van de 9 burgemeesters ook zes. Voor de samenstelling van de raden der nieuwe gemeenten zullen zo spoedig mogelijk na het inwerking treden der nieuwe wet, verkiezingen plaats hebben. Er worden in de loop van dit jaar in Nederland behalve de Nederlandse militairen van Koninklijke Landmacht en Koninklijke Marine nog 40 a 50.000 personen uit Indonesië verwacht, mensen, die in Indonesië geworteld zijn en die hun gehele verdere leven daar ginds zouden hebben doorgebracht, als niet de ontwikkelingen van de laatste jaren hen genoopt hadden hun toevlucht te nemen tot Nederland. Dat stelt het Nederlandse volk en de Nederlandse re gering voor een ontzaglijke taak. Want al deze mannen moeten worden opge nomen in de Nederlandse gemeenschap. Het zijn landgenoten, die recht hebben op een eigen plaats in onze samenleving, recht op huisvesting, sociale bijstand, geneeskundige verzorging, arbeidsbe middeling ën onderwijs voor hun kinde ren. Bijna alle Nederlandse ministeries zijn bij de zorg voor deze gerepatrieer- den betrokken. Om al deze activiteiten samen te bun delen, is kort geleden door de Regering benoemd de zgn. „coördinatie-commissie gerepatrieerden." Deze commissie heeft tot taak de regering van advies te die nen over de voorzieningen, die moeten worden getroffen voor de uit Indonesië gerepatrieerde en nog te repatriëren per sonen en daarbij nauw contact te hou den met het kerkelijk en particulier ini tiatief, dat op dit terrein werkzaam is. Op een dezer dagen gehouden pers conferentie heeft de commissie het een en ander verteld over haar werk tot nu toe en over de plannen voor de nabije toekomst De commsisie is onderverdeeld in ver schillende sub-commissies, o.a. voor transport, huisvesting, arbeidsbemidde ling, geneeskundige zorg, sociale bij stand en onderwijs. „Het „Bureau Repatriëring" heeft tot taak de repatrierenden op te vangen en de huisvesting voor te bereiden, voor zo ver de mensen zelf niet over woongele genheid kunnen beschikken. Zodra uit Indonesië een schip vertrokken is, ont vangt het bureau telegrafisch een voor lopige opgave van de aantallen mensen, de samenstelling van de gezinnen en de behoefte aan woonruimte. Enkele amb tenaren van het Hoge Commissariaat in Indonesië maken de reis van het schip mee en verzamelen middels een uitvoe rige enquête de precieze gegevens die van Port Said per vliegtuig naar Neder land worden overgebracht. Een gezin, dat zelf geen huisvesting kan verzorgen, wordt bij aankomst in Nederland per militair vervoer overge bracht naar een van de 30 „opvangst- centra" en „woon-oorden", die op ver schillende plaatsen in het land, o.a. in voormalige D.U.W -kampen, zijn inge richt. De bedoeling is vanzelfsprekend, dat het verblijf in deze centra slechts tijdelijk zal zijn. Wat wordt er zoal ge daan om voor betere huisvesting te zorgen Het huisvestingsprobleem In de eerste plaats heeft de regering op advies van de coördinatie-commissie een extra bouwvolume van 2200 wonin gen beschikbaar gesteld ten behoeve van de huisvesting van gerepatrieerden. Voor de verdeling van dit extra bouw volume is een schema opgesteld waarin rekening is gehouden met twee facto ren; de ligging van de garnizoensplaat- sen omdat een deel van het K.N.I.L- personeel zal overgaan tot de Koninklij ke Landmacht en de arbeidsmogelijk heden. In de tweede plaats zal door de volks vertegenwoordiging worden behandeld het „wetsontwerp huisvesting gerepa trieerden." Daarin wordt de mogelijk heid geopend voor de provinciale In specteurs van de „Dienst Maatschap pelijke Zorg" om de Gemeentebesturen te adviseren bij huisvesting van gere patrieerden en zonodig als stok ach ter de deur om zélf woonruimte voor dit doel te vorderen. Ten derde zal de coördinatie-Commis sie een beroep blijven doen op de vrij willige medewerking van gemeentebe sturen en particulieren. Sociale zorg De sociale zorg van de regering strekt zich uit tot diegenen onder de gerepa trieerden, die niet of niet geheel in het eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Voor hen is dezelfde regeling getroffen als voor de Nederlandse oorlogsslacht offers. Zij kunnen in aanmerking komen voor tegemoetkomingen bij de aanschaf fing van kleding en van meubelvoor- schotten. Ook de arbeidsbemiddeling is een be langrijk onderdeel* van de hulp aan ge repatrieerden, juist omdat het streven van regering en coördinatie-commissie erop gericht is de geëvacueerde landge noten geheel op te nemen in de Neder landse gemeenschap. Zonodig staan her scholingscursussen ter beschikking, waarbij in het bijzonder gedacht wordt aan de omscholing tot onderwijzer. De samenwerking van de Commissie met het kerkelijk en particulier initia tief, dat samengebundeld is in een cen traal comité, is prettig en vruchtbaar. De kerken hebben een pastorale taak; de bestaande particuliere organisaties als bijv. de „Hulp aan gerepatrieerden" een aanvullend-ondersteunende taak. En zo zijn in de „coördinatie-commis sie" alle krachten samengesteld om die landgenoten te helpen, die onvrijwillig, door de omstandigheid gedwongen, Ne derland hebben verkozen als hun twee de vaderland. Een belangrijke en moei lijke taak, die alleen dan naar behoren kan worden vervuld als degenen die zich voor deze taak gesteld zien zich ge sterkt weten door de morele en zonodig ook de materiele steun van het geneie Nederlandse volk.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1950 | | pagina 1