'en teken aan de wand Uit het Kijkvenst •z^ Paasdagen verwaaid en verregend '2L«- 2ste Taargang Zaterdag 15 April 1950 No. 1911 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN AbonnementspTUs 1.60 per kwartaal Onrustig, gejaagil? Zondagsdiensten Artsen. Onnozel of beperkt begrip MEDITATIE D.K.W. gaat weer beginnen INDIEN NIET - MAAR NU 25 jaar Zendingsarbeider Kerkhof voor 232 Franse gevallenen in Zeeland Eerste aardbeien en bloenakool I yjnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bedactiebnieaa: Prins Bendrikstiaat 122 Mlddelhamta Telefoon 17 Middelhamis Giro 167930 Postboz 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-piUs 12 cl. p. mm. BU contract speciaal tarief I De Nederlandse Regering heeft de hommunistisclie volksrepubliek van Chi- £a erkend. Dat kan ook niet anders. De leiteliike toestand is niet anders. Enige Ivmpathie of welwillendheid voor de fcuidige regering van China ligt daaraan liiet ten grondslag. I Overigens is China wel een teken aan L wand en een baken in zee. i In de strijd tegen Japan heeft het Lgchouden. Jaren lang, boven ver wachting van de volken. Een uitputtende oorlog, verlies van torote belangrükc gebieden konden het Lllioenenvolk der Chinezen niet op de Inieën brengen voor Japan. Toe oorzaak hiervan ligt in het feit, Lt het Chinese volk sterk anti-Japans Ug Daaraan ontleende het volk, met Jvaalc gebrekkige middelen de kracht om Ihet tegen Japan vol te houden, f De geest van het Chinese volk was ■tegen Japan en dit verleende kracht om Istand te houden. I In weerwil van een slappe regermg, Ivan een chaos op regeringsgebied, van Icorruptie van hoog tot laag, van een ■grote verwarring op sociaal en econo- Imisch gebied ja van haast volslagen {anarchie wist de geest van het Chinese Ivolk stand te houden, omdat ze geheel I tegen Japan was gekeerd. I De geest van het volk is sterker dan |(le uiterlijke machtsmiddelen. t Dat is in China gebleken. In enltele j maanden is China door de Communisten I onder de voet gelopen. f De innerlijke kracht om tegen het [communisme te strijden ontbrak. Door [corruptie wanbeheer verwarring en anarchie was de bodem voor het Com- Imunisme toebereid. Daaraan is het na- I tionale China ten gronde gegaan. i Tegenover het aanvullend Communis- i me had het Chinese volk geen geestelijk verweer. Noch de wantoestanden van het na tionalistisch China, noch het gebrek aan wapens zijn oorzaak van de snelle val van- de regering van Tsjang Kai Tsjek. De geestelijke weerstand was ge broken en is gevolgd door een snelle ne derlaag. En daarmee is China een teken aan de wand voor de Westelijke Democra- tiën. Regeerkracht liioet er zijn. Geen warwinkel en chaos op politiek en eco nomisch gebied. Een gezonde staat en behoorlijke verhoudingen in politiek op zicht. Zo die ontbreken, dan is er van een krachtige geestelijke, weerstand geen sprake. Landen als Italië en Frank rijk met hun politieke verwikkelingen en België met zijn regeringscrisis, ver- oorzaalt-t door het ontbreken van nati onale binding tussen de samenstellende delen van het koninkrijk vormen een ge vaar voor het afglijden van de geest van tegenstand tegen het Communisme. Een innerlijke krachtige regering is nodig om het Communisme de wind uit de zeilen te houden. Beginselen zijn sterker dan materiële middelen. Dat leert China. Indien de beginselen waarnaar een volk leeft afwijzend staan tegen het Communisme is het gevaar nog niet zo groot. Daarom verdient verdieping van die beginselen aller aandacht. Tegen de Revolutie is maar ene leuze die kracht geeft. Het is de oude leuze „Tegen de Revolutie het Evangelie". En juist hierop lettend zijn de geva ren voor het Westen zo groot, daar het overgrote deel van het Westen aan Gods Woord ontzonken is. Dat moet ons met schrik vervullen. Met partijen aan de Revolutie ontsproten keert men de con sequente Revolutie, het Communisme niet. Daartegen hebben slechts de be ginselen van Gods Woord kracht. En daarmee staat het in het Westen uiterst slecht, doordat de volkeren aan God en Zijn dienst de rug hebben toegekeerd. GEL» LENEN AAN INDO- NESIE IS TAMELIJK RISKANT Op de ministersconferentie te Dja- I<arta, de eerste Unieconferentie is het hïsluit genomen dat de nieuwe staat Indonesië 200 milUoen g\iUlen zal lenen van Nederland. Uitlatingen van Indonesische rege ringspersonen hadden de verwachtingen gewekt, dat Indonesië een bedrag van 3 a 400 millioen van Nederland zou lenen. Mogelijk, dat de Nederlandse delega tie niet zover heeft willen gaan, de ver slagen van de conferentie laten ons hier omtrent in het duister. Men ziet een arm land kan nog wel geld ter leen verstrekken. Dat we zelf tot over de oren in de schuld steken, mede ten gevolge van geldleningen kan ons land niet beletten aan andere lan den crediet te geven. Door deze geld lening stijgt de schuld van Indonesië aan ons land in belangrijke mate, waar bij wel eens overwogen mag worden of het risico dat we daarmee op ons nemen niet al te groot wordt. Want met de financiële betrouwbaarheid, met de sol vabiliteit van de nieuwe staat Indonesië staat het niet al te best, gezien de zwa re economische moeilijkheden veroor zaakt door het drijven van. onverant woordelijke vakbonden waaruit allerlei sociale onrust voortspruit zeer ten na dele van het herstel van het zwaar be proefde land. Waarbij nog komt dat aan de burgerlijke regering van Soekarno en Hatta meer en meer de macht schijnt te ontglippen ora over te gaan op aller lei soldateska uit het oude revolutionair T.N.I., die de macht meer en meer aan zich schijnen te trekken. Wat TÏit moet lopen op dictatuur van militairen en ten slotte de baan effent Voor anarchie en volkomen ontwrichting van het bestuursapparaat en de econo mische opbouw van het land. Onder zul ke omstandigheden is het wel gewaagd Op 23 Maart werd te Sabang Bat. Pas. II overgedragen aan de TRIS. Het bataljon wordt geïnspecteerd door Lt. Kol. Dom en Lt. Kol. Sambas van de TRIS. Be nieuwe Psalmbei-\jmlng Op nieuw twist in de kerken Men kraakt harde noten Vreemd vuur op het altaar? De kwestie vaxi de nieuwe Psalmbe rijming is wel bijzonder actueel in Ne derland. Zoals mogelijk bekend is, is de nieuwe bundel-Hasper gereed en staan de Geref. Kerken aan de vooravond om de „Oude" berijming af te schaffen en de nieuwe in te voeren. Een dankstond zal aan deze invoering vooraf gaan. Deze berijming van Ds H. Hasper brengt weer een nieuwe gespletenheid tussen de protestants-christelijke ker ken in Nederland. De strijd daarover is reeds in volle gang. De Synode der Ned. Herv. wijst de invoering af en ook andere kerkgroe- peringen staan er lauw tegenover, zodat de Geref. Kerken met de berijming Kas pers voorlopig alleen staan. Nu heerst er in de Ned. Herv. Kerk over de niet-invoering geen uniformi teit. Ds F. T. Keiling, Nod. Herv. Predt. te Visvliet wraakt in een artikel het vasthouden aan „de verouderde, zeer on volmaakte berijming van de pruikentijd. (1773.) Deze dominé motiveert zijn standpunt verder en zegt, dat er van de 150 Psalmen over het algemeen nooit meer dan een 50-tal in de kerken ge zongen worden als bekende en geliefde liederen en van de circa 1500 verscou pletten worden er niet veel meer dan een 500-tal gekend en gezongen. Vol gens hem worden er dus in ons Psalm en Gezangboek een 100-tal psalmen en een 1000-tal verscoupletten tot in den treure gedrukt, zonder ooit gebruikt te werden en daardoor blijven de verkoop prijzen van deze bundels door het vele papier-verbruik nodeloos peperduur! De nieuwe berijming zal ook niet meer gezongen worden in de oude, ééntonige melodisering van allemaal hele noten, maar op hele en halve en in triolen. Dit misschien om de boel een beetje op te vrolijken! Mij dunkt, al ligt er een be sluit van bij de Ger. Kerken, dat er ook daar nog velen zijn, vooral op het plat teland, die er het hoofd over zullen schudden. Nu is er nog een Hervormd predikant, de emeritus ds C. W. Coolsma te Gro ningen, die zich met felheid keert te gen zijn eigen synode omdat deze de Psalmbundel van Ds Hasper getorpe deerd heeft. In een brochure zegt deze schrijver, dat de synode niet anders kon, omdat zij „in boeien" zit van een uit- geefster, nl. de Fa. J. Brandt en Zoon te Amsterdam, bekend op het gebied van uitgeven van boeken en bijbels, psalm boeken enz. Daarover kraakt deze au teur harde noten. Ziehier een'citaat: „Al ware het dat een engel uit de hemel op de tafel der Hervormde synode een Psalmboek had neergelegd, dat aan de hoogste theologische eisen voldeed, dat een juweel van dichtkunst was" „dan zou zulk een boek toch niet in de ere dienst van de Hervormde Kerk mogen worden gebruikt, indien de Engel wil de dat het werd uitgegeven door Has per en zijn stichtingen." Deze besehuldiging heeft de Herv. sy node niet zonder meer aangenomen. Er is een pers-communique verschenen, waarin de synode zegt, dat zij „met ver ontwaardiging" de brochure Coolsma ter zijde heeft gelegd omdat het ge schrift op onwaarheid berustte. Wij laten deze dingen voor hetgeen ze zijn; uit deze enkele trek kan de lezer zien, welk een rumor in casa er momenteel op kerkelijk terrein is i'ond- om ons Psalmboek. Wij zouden de laatsten zijn, om te zeggen, dat er aan enkele psalmverzen, wat de vorm betreft niets mankeert. Dat was zo met de oude berijming van Datheen, en dat is ook wel met een en kel vers in ons huidig in gebruik zijnd Psalmboek. Is het daarom nodig tot ver andering te komen? Men wil alles ver nieuwen; het oude moet weg. Eén man, Ds Hasper, met alle kundigheden die hem voorts eigen kunnen zijn, (wat ove rigens ook becritiseerd wordt) zet onze Psalmberijming om en men twist om doorvoering er van Wat is het volk Gods door de eeuwen de beurs voor credieten van grote om vang te openen. Beter ware het de ont wikkeling der zaken even af te zien en daarvan de Indonesische regering be scheid te doen. heen, door de Psalmberijming die we heden hebben, verkwikt en vertroost. Dikwijls door Psalmen, die tot de ge kwalificeerde honderd behoren, die nooit of weinig zouden worden gebruikt. Kennelijk heeft de Heere er Zgn zegen aan verbonden. Maar weg er meehet moet alles nieuw worden! Het pit en het merg, waardoor 's Heeren kerk werd verkwikt, vervangen door versregelen in nieuwerwetse st^l! Het komt ons voor als vreemd vuur op het altaar en we houden het vooralsnog bij ons ge wone Psalmboek. Wat oud is, is nabij de verdwijning zegt men. Maar dat gaat ten deze niet op. WAARNEMER. Mijnhardt's Zenuwtabletten sterken en kalmeren Uw zenuwen. Van Zaterdag IS April v.m. 13 uur t.m. Maandag 17 April v.m. 9 uur. MiiddieUiamls-SoinmclsdUk Afwezig de artsen P. Knöps, Tj. Kui pers en C. F. Arends. Voor spoedgeval len A. Kievit, arts, Telef. 90, Middel- harnis. Diilïslaind-Herldngen-MeHasaiit Afwezig de artsen G. Huisman en B. Elvé. Voor spoedgevallen dr P. Boot, Telef. 12, Dirksland. Oost-FlaWtee: Afwezig de artsen E. J. Bouman, G. J. Buth en P. C. J. Voogd. Voor spoed gevallen C. W. Kramers, Telef. 42, Oolt- gensplaat en P. J. de Man, Telef. 20, Nieuwe Tonge. Als men regelmatig kennis neemt van de invloed van bladen uit het kamp der Schermerhornianen behoeft men zich werkelijk niet meer te verwonderen over een of andere onwaarheid of, zo men wil, gedeeltelijke waarheid. Maar het komt toch maar zelden voor, dat men zich de ogen uitwrijft, als zo'n blad (misschien onbewust) verras send openhartige taal spreekt. Zulk een gelegenheid deed zich de zer dagen voor in het zo uitermate voor uitstrevende weekblad „Vrq Nederland", waarin tevens is opgenomen het voor malige löfblad van Professor Willem Schermerhorn, „Je Maintendrai." In het nummer van 8 April jl. schrijft de heer H. M. van Randwijk nl., dat velen hier in Holland (als altijd even naïef) heblDen gemeend, dat de zaak- Westerling in Singapore een eind heeft gevonden. Nu weten wij natuurlijk niet welke verklaring het woordenboek van de heer van Randwijk van het woord na ïef geeft, maar dat van ons (van Dale) zegt bv.: „onnozel" en „getuigend van beperkt begrip." Is het wonder, dat wij de geciteerde woorden nog eens herlezen? De heer v. R. schrijft wel wat al te openhartig over zijn politieke vrienden en geestverwan ten, want het was juist van die zijde, dat enthousiast en men zou bijna zeg gen traditioneel-optimistisch werd ver kondigd, dat aan de zaak-Westerling een eind was gemaakt. Ja, zelfs een raad gever der Kroon, Excellentie van Maars- seveen, was nog wel een van dezulken, die een dergelijke naïeve mening (wij zijn zo vrij in de stijl van ,,Vrij Neder land" te blijven) verkondigden. Het is dan ook met groot genoegen, dat wij mogen constateren, dat ,,Vrij Nederland" bö monde van de heer Van Randwijk zo geheel ongevraagd en dus ongedwongen, in het kielzog van de zgn. reactionnairen kwam varen. Want het waren dezelfde reactionnai ren, die direct al op het ongemotiveerde optimisme critiek hebben geleverd. Mijnheer Vam Randwijk, pas toch op! Straks beschuldigt men U nog van me deplichtigheid aan de actie-Westerling. Ja, dat kan. I. V. Auto-Union zal in de komende zomer de eerste na-oorlogse personenauto van D.K.W. van de band laten lopen. De nieuwe fabriek is ingericht in de voor malige Rheinmetall te Düsseldorf. Be gin 1951 hoopt men een maandproduc tie van negenhonderd auto's te hebben bereikt. Voorlopig werkt de fabriek met ongeveer duizend arbeiders. In 1951 verwacht men te Düsseldorf, ook weer te kunnen beginnen met de bouw van motorfietsen, die tot nog to& uitsluitend door de fabriek te In- golstadt konden worden afgeleverd. „Indien Christus niet opgewekt is, zo is onze prediking ijdel en ijdel is ook uw geloof; Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden en is de eersteling ge worden dergenen, die ontslapen zijn." (1 Corinthe 15 14 en 20.) I. Bij de opstanding van Jezus Chris tus staan wij voor een feit van wereld- historische betekenis. Zij beheerst heel het leven der kerke Gods, het lot der mensheid en de toekomst der schepping. Met haar staat en valt heel het chris tendom. Met haar staat en valt de za ligheid Zijner gunstgenoten. Indien Christus nu niet is opgeweld, zo is dan onze prediking ydel, zegt Paulus. IJidel, dat is zonder werkelijk bestaan de inhoud. Ja, want wat is de prediking van Christus door alle eeuwen heen an ders dan een verkondiging van de ge nade Gods, van de gave des Heiligen Geestes, van de rechtvaardigmaking en de hope der heerlijkheid, alles uit kracht van de lichamelijke opstanding van Christus uit de doden? Wanneer dit niet waar is, is dan niet heel de predi king op een leugen gebouwd? Dan is ze zonder inhoud, ydel! Maar de apostel zegt: dan is ook ijdel uw geloof.' Dan heeft het bedrog tot inhoud. Dan is er geen verzoening met God; want is Christus, de Borg, niet opgestaan, dan is dat een bewijs dat er niet voor de zonden aan Gods recht is voldaan. Dan hebt gij geen genade bij God. Dan is er geen vergeving van zonde. Dan is de schuld niet betaald. Dan is de dood niet overwonnen. Dan zijt gij nog in de macht des duivels. Maar, niet alleen de prediking en het geloof is zonder uitwerking, óók met de prediker is het droevig gesteld. Wat is hij, die zou leren de opstanding van Christus, terwijl deze niet was geschied Niet anders dan een valse getuige! Doch meer. Voor prediking en ge loof blijft er niets over, maar ook on ze zieletoestand lijdt er schade bij, want zo vervolgt Paulus: zo zijt gijnog in uwe zonden. Dit schrijft Paulus aan de gelovigen te Corinthe, waaraan God grote dingen had gedaan. En .nu mochten zij roemen in de verlossing die in Christus Jezus is. En in hen schrijft hij het aan allen die door Gods genade zijn wedergeboren tot een levende hoop op de zaligheid. Zo zijt gij nog in uwe zonden. Versta dit wel. Christus is gestorven in hunne zonden. Want Hij is voor de Zijnen tot zonde gemaakt. Maar heeft Hij zich nu uit de doden niet kunnen uitworstelen; heeft Hij niet het vermogen gehad, de volle prijs van het rantsoen te betalen; in één woord, heeft Hij de dood niet kunnen te niet doen, maar is Hij zelf in de dood gebleven; dan ligt Christus daar nog in hun zonden. Zo is er dan wel verdoemenis voor degenen, die in Chris tus Jezus zijn. Ontzettend! Dan is uw bekering slechts fantasie geweest. Dan zijt ge nog voortsnellend tot uw dood en uw oordeel. En dat niet voor uzelf, o Sion Gods, maar ook voor al de doden, want zo zfln ook verloren, die in Christus ontslapen zijn. Tracht het U een ogenblik in te den ken, zegt de apostel indien Christus niet opgewekt is, dan is het alles een dwaasheid, een ijdel niets, een vreselijk zelfbedrog, dan zijn ze allen, allen ver loren. Dan is er geen triumferende kerk zonder Gods troon; geen wolke van ge tuigen boven de strijdende kerke Gods. Dan is de hemel ledig en de hel vol. Rampzalig buiten de opstanding van Christus is het lot van de mens; van de levenden en van de stervenden. Wie verstaat niet, dat het zo is, als Christus niet is opgewekt? Dan is er voor een beest meer verwachting, dan voor een mens! Ja, als we in dit leven alleen hopende zijn op Christus, dan zijn we de ellen digste van alle mensen. Maar nuChristus Is opgewekt uit de dmlen! Hoort de Paasklokken luiden over de wereld. De Heere is waarlijk opgestaan. Boven deze donkere, gebroken, ster vende wereld, die ligt onder de vloek der zonde, staat als een sterke triomfboog het evangelie van Jezus Christus. De ene voet van die boog rust in Bethlehem en is gefundeerd in de nacht toen Jezus geboren werd. De andere voet staat gefundeerd op Golgotha toen Jezus stierf. En de gewelf-steen, die de boog formeert, is de opstanding van Je zus uit de doden. De Heere is waarlijk opgestaan! Dus is de heerlijke verrijzenis van de Christus een bewijs Zijner gerechtigheid en een fundament des geloofs. Alleen, indien Hij waarlijk opgestaan is naar Zijn menselijke natuur, is er een nieuwe mensheid voortgebracht en hope der verlossing. In de Christus verscheen die nieuwe mensheid en In de toebren- ging van Zijn volk betrekt God de mens in Zijn recht om hem door de Heilige Geest te openbaren een nieuw leven in de Middelaar, aan Wien hij door een verborgen levensverband is verboden. In deze openbaring der goddelijke ge nade ervaart de mens, de kracht van de verrezen Christus en verstaat het woord van de apostel: indien Christus niet is opgewekt, zo is uw geloof ijdel. Alleen in de kracht van Christus' op standing ligt de voorwaarde van de ver nieuwing des gemoeds en de hope der opstanding tot heerlijkheid. Zonder hartveranderende genade zijt gij nog in uw doodstaat, vervreemd van de kennis van Christus en van Zijn zaligen dienst en zal uw levenseinde U brengen tot een ontzettend oordeel, dat het graf volgt en de dood met zich brengt. Rust dan niet, voor het leven in Christus U geopenbaard is tot zalig heid en gij in ware geloofsgemeenschap ook uw levende Zaligmaker moogt be groeten en ontmoeten! De Heere is waarlijk opgestaan! (Wordt vervolgd.) En April bUJft maar te koud! (Van onze weerkundige medewerker) Hoewel het misschien beter is het slechte weer tijdens de afgelopen Paas dagen niet weer ter sprake te brengen en wij misschien ook beter deden de Pa sen van 1950, wat nat weer betreft, maar gauw te vergeten, willen wij toch enkele interessante situaties even nader onder de loupe nemen. De tegenstelling met het weer tijdens de Paasdagen van verleden jaar was dit keer wel enorm groot. Bij duizenden trokken de touris- ten met fietsen, auto's, enz. er toen op uit, gelokt door het prachtige, warme, zonnige weer, terwijl anderen zich de hele dag languit in het gras vlijden. Sinds 1938 zijn de Paasdagen niet zo koud geweest als de achter ons liggende Paasdagen van dit jaar, terwijl van Za terdagmiddag vóór Pasen tot Dinsdag middag na Pasen op alle vier de dagen de wind in het grootste deel van ons land de stormgrens passeerde. Zater dagavond en pp Paaszondag werden er zelfs windstoten van bij de 100 km per uur waargenomen. Langs de Wadden- kust en langs de kust van Noord- en Zuid-Holland werden de zwaarste wind stoten waargenomen. Velen bleven Zondag nog achter de kachel zitten met de stille hoop dat het weer Maandag, wanneer bij goed weer bijna ieder er op uit trekt, nog wel wat zou verbeteren. Wat een teleurstelling toen de actieve depressie, waarvan 's morgens het regengebied nog over Ier land was gelegen, met een snelheid van 100 km per uur in Oostelijke richting naar het Zuidelijke deel van de Noord zee trok, zodat deze regenzone na 6 uur tijds al het Westen van ons land bereikte en het vrijwel de gehele mid dag in het gehele land regende bij een stormachtige wind. Zo verliepen in het kort de Paasdagen van 1950, die op het laatst niet alleen verwaaiden maar ook verregenden. Hoe wel het op Goede Vrgdag al aardig voorjaarsweer begon te worden, is, na dit drama in de atmosfeer, het koude Aprilweer teruggekeerd. Zoals de situatie er in het midden genomen dat het koude April weer met plaatselijke lichte nachtvorst nog wel enige dagen zal aanhouden. Zou April dit jaar dan toch eens gemiddeld te koud worden, zoals wij enige weken geleden reeds meenden te mogen ver onderstellen op grond van het feit, dat April al 8 jaar aaneen te warm is ge weest? Het is te hopen dat de Mei maand mooier zal zijn en dat Hemel vaartsdag en Pinksteren meer zonnig zal zijn dan de Paasdagen. Mochten er onder onze lezers zijn die vragen op weerkundige gebied moch ten hebbén of één of ander verschijnsel of onderwerp op dit gebied gaarne za gen behandeld, schrijft U dan even aan de redactie en U krijgt persoonlijk of in ons wekelijkse praatje antwoord. ZENDING In het Aprilnummer van het Zen dingsmaandblad van de Geref. Zendings bond in de Ned. Herv. Kerk: „Alle den Volcke", lezen wij yan de hand van de zendings-director ds J. Batelaan het vol gende stukje, dat we gaarne aan onze lezers op Flakkee doorgeven: „De Heer en Mevrouw J. Tanis-Van Es te Makale (Toradjaland, Midden Ce lebes, Oost-Indonesië) hopen D.V. 15 April 1950 de dag te gedenken, waarop zij 25 jaar geleden in het huwelijk en daarna tevens in diensit der Zending tra den. Zijn zij in de onderlinge band van 't huwelijk door Gods goedheid ge spaard, terwijl de Heere bovendien ze gende met zonen en dochteren, óók de band met de Zending Verd niet ver broken. In de tegenwoordige tijd gaat het er naar uitzien, dat „kort verband" ver- kieselijker is dan een band voor het le ven. De Heer en Mevr. Tanis denken er anders over. Zij zijn met de Zending één geworden. Zij hebben de moeilijke jaren met de Zending en met de Toradja's doorworsteld, ze hebben echter óók de vreugde beleefd de Christengemeenschap langzaam maar zeker te zien ontstaan en groeien. Neen, mijnheer Tanis is maar niet onderwijzer geweest en zijn vrouw zijn trouwe gade, ze zijn met het Toradjavolk één geworden. In welke kampong (dorp) kent men mijnh. Tanis niet? Hoeveel tientallen jonge mannen en vrouwen hebben bij de familie Tanis als „moerids" (pleegkinderen) in huis gewoond; aan hoeveel vrouwen en meis jes heeft mevr. Tanis naaien en hand werken geleerd! De schakelschool en mijnh. Tanis hoorden bij een jaren ach tereen en door heel Celebes heen wonen de jongelui, die bij „toean" mijnh.) Tanis school hebben gegaan, daar heb ben leren lezen en schrijven, maar ook zingen en fluiten en spelen op de bam boedwarsfluiten en bamboetrompetten. Wat echter méér zegt, zij hebben ook mogen horen van de Heere Jezus Chris tus, nodig te kennen tot zaligheid, en zo is mijnh. Tanis zendingsman geweest en is het nog door en door. Wij wensen hem. Mevr. en de kinde ren nog vele goede jaren toe in de hui dige functie van directeur van de Chr. Normaalschool te Makale. Stelle God de Heere de heer Tanis nog velen tot zegen." SERVICE STATION IELEFOON60\^ J MIDDELHARNIS Heeft U plan gemaakt een RIJWIEL SOLEX aan te schaffen, wacht dan niet langer en laat U hiervoor onmiddellijk inschrijven. Schrijft briefkaart of bel op naar bovenstaand adres. Proefrit toegestaan. Zoals wij reeds enige tijd geleden meld den, heeft de Ned. Heidemaatschappij in opdracht van het departement van Oorlog een begraafplaats ingericht te Kapelle-Biezelinge waar 232 in 1940 ge sneuvelde Fransen een laatste rust plaats zullen vinden. Het bestaande kerkhof werd uitgebreid met een halve hectare gazons waarop plantsoenen en schelpenpaden werden aangelegd. Het werk is thans voltooid. In Mei zal de ze dodenakker geopend worden. M. Ds N. de Jong. Neemt een abonnement op „EILANDEN-NIEÜWS" Het meest gelezen blad in dit rayon. Op de Oostvoomse veiling werd de eerste partij aardbeien aangevoerd door de heer A. van Toledo van de Stations weg, te Oostvoome. Deze aardbeien brachten 9 et per stuk op. Ook de eer ste bloemkolen waren van de heer van Toledo afkomstig. Hiervoor werd een prijs gemaakt van 82 et per stuk. ------O------ NEDERLANDSE CHRISTELIJKE LANDAKBEIDERSBOND Op 20 en 21 April a.s. hoopt de Ned. Chr. Landarbeidersbond zijn bondscon gres te houden in het Vacantie-oord van het Chr. Nat. Vakverbond te Putten (Gld.) Naast een groot aantal voorstellen en vraagpunten van de afdelingen zal de bondsvoorzitter, C. J. v. Mastrigt, een inleiding houden over: „Publiekrechte lijke Bedrijfsorganisatie". De bedoeling is voorts het aantal be stuurders uit te breiden, mede als ge volg van de ontwikkeling van de orga nisatie en vanwege de meerdere bonds- arbeid. KLM ZIET WEINIG IN ONTWIKKE LING VAN VRACHTVLIEGTUIG De KLM ziet weinig perspectief in de ontwikkeling van een door Fokker te bouwen vrachtvliegtuig. In 1948 gaf het Nederlandse instituut voor vliegtuig ontwikkeling in overleg met de KLM aan Fokker twee opdrachten voor enige ontwerpstudies voor twee- en vier-mo- torige vrachtvliegtuigen. Toen de ont werpen gereed waren, bleek de KLM er bij nader overleg niet veel mogelijkhe den in te zien. Fokker en de KLM hebben besprekin gen gevoerd over voorontwerpen voor een klein verkeersvliegtuig met straal aandrijving. De KLM stelde voor een van deze ontwerpen nader uit te werken om een nader inzicht te krijgen in de problemen. Het bestuur van het N.I.V. besloot Fokker opdracht te geven voor het uit voeren van enige ontwerpstudies van verkeersvliegtuigen met schroefturbines Deze opdracht wordt op het ogenblik uitgevoerd. Het bestuur stelde echter de voorwaarde dat de mogelijkheden van een dergelijk vliegtuig ernstig onder het oog zouden worden gezien.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1950 | | pagina 1