'en teken aan de
wand
Uit het
Kijkvenst
•z^
Paasdagen verwaaid en verregend
'2L«-
2ste Taargang
Zaterdag 15 April 1950
No. 1911
CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN
ZEEUWSE EILANDEN
AbonnementspTUs 1.60 per kwartaal
Onrustig, gejaagil?
Zondagsdiensten Artsen.
Onnozel of beperkt
begrip
MEDITATIE
D.K.W. gaat weer
beginnen
INDIEN NIET - MAAR NU
25 jaar Zendingsarbeider
Kerkhof voor 232 Franse
gevallenen in Zeeland
Eerste aardbeien en
bloenakool
I yjnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bedactiebnieaa: Prins Bendrikstiaat 122 Mlddelhamta
Telefoon 17
Middelhamis
Giro 167930
Postboz 8
Telefoon
Drukkerij 19
Adv.-piUs 12 cl. p.
mm. BU contract
speciaal tarief
I De Nederlandse Regering heeft de
hommunistisclie volksrepubliek van Chi-
£a erkend. Dat kan ook niet anders. De
leiteliike toestand is niet anders. Enige
Ivmpathie of welwillendheid voor de
fcuidige regering van China ligt daaraan
liiet ten grondslag.
I Overigens is China wel een teken aan
L wand en een baken in zee.
i In de strijd tegen Japan heeft het
Lgchouden. Jaren lang, boven ver
wachting van de volken.
Een uitputtende oorlog, verlies van
torote belangrükc gebieden konden het
Lllioenenvolk der Chinezen niet op de
Inieën brengen voor Japan.
Toe oorzaak hiervan ligt in het feit,
Lt het Chinese volk sterk anti-Japans
Ug Daaraan ontleende het volk, met
Jvaalc gebrekkige middelen de kracht om
Ihet tegen Japan vol te houden,
f De geest van het Chinese volk was
■tegen Japan en dit verleende kracht om
Istand te houden.
I In weerwil van een slappe regermg,
Ivan een chaos op regeringsgebied, van
Icorruptie van hoog tot laag, van een
■grote verwarring op sociaal en econo-
Imisch gebied ja van haast volslagen
{anarchie wist de geest van het Chinese
Ivolk stand te houden, omdat ze geheel
I tegen Japan was gekeerd.
I De geest van het volk is sterker dan
|(le uiterlijke machtsmiddelen.
t Dat is in China gebleken. In enltele
j maanden is China door de Communisten
I onder de voet gelopen.
f De innerlijke kracht om tegen het
[communisme te strijden ontbrak. Door
[corruptie wanbeheer verwarring en
anarchie was de bodem voor het Com-
Imunisme toebereid. Daaraan is het na-
I tionale China ten gronde gegaan.
i Tegenover het aanvullend Communis-
i me had het Chinese volk geen geestelijk
verweer.
Noch de wantoestanden van het na
tionalistisch China, noch het gebrek
aan wapens zijn oorzaak van de snelle
val van- de regering van Tsjang Kai
Tsjek. De geestelijke weerstand was ge
broken en is gevolgd door een snelle ne
derlaag.
En daarmee is China een teken aan
de wand voor de Westelijke Democra-
tiën. Regeerkracht liioet er zijn. Geen
warwinkel en chaos op politiek en eco
nomisch gebied. Een gezonde staat en
behoorlijke verhoudingen in politiek op
zicht. Zo die ontbreken, dan is er van
een krachtige geestelijke, weerstand
geen sprake. Landen als Italië en Frank
rijk met hun politieke verwikkelingen
en België met zijn regeringscrisis, ver-
oorzaalt-t door het ontbreken van nati
onale binding tussen de samenstellende
delen van het koninkrijk vormen een ge
vaar voor het afglijden van de geest van
tegenstand tegen het Communisme. Een
innerlijke krachtige regering is nodig om
het Communisme de wind uit de zeilen
te houden. Beginselen zijn sterker dan
materiële middelen. Dat leert China.
Indien de beginselen waarnaar een
volk leeft afwijzend staan tegen het
Communisme is het gevaar nog niet zo
groot. Daarom verdient verdieping van
die beginselen aller aandacht. Tegen de
Revolutie is maar ene leuze die kracht
geeft. Het is de oude leuze „Tegen de
Revolutie het Evangelie".
En juist hierop lettend zijn de geva
ren voor het Westen zo groot, daar het
overgrote deel van het Westen aan Gods
Woord ontzonken is. Dat moet ons met
schrik vervullen. Met partijen aan de
Revolutie ontsproten keert men de con
sequente Revolutie, het Communisme
niet. Daartegen hebben slechts de be
ginselen van Gods Woord kracht. En
daarmee staat het in het Westen uiterst
slecht, doordat de volkeren aan God en
Zijn dienst de rug hebben toegekeerd.
GEL» LENEN AAN INDO-
NESIE IS TAMELIJK RISKANT
Op de ministersconferentie te Dja-
I<arta, de eerste Unieconferentie is het
hïsluit genomen dat de nieuwe staat
Indonesië 200 milUoen g\iUlen zal lenen
van Nederland.
Uitlatingen van Indonesische rege
ringspersonen hadden de verwachtingen
gewekt, dat Indonesië een bedrag van
3 a 400 millioen van Nederland zou
lenen.
Mogelijk, dat de Nederlandse delega
tie niet zover heeft willen gaan, de ver
slagen van de conferentie laten ons hier
omtrent in het duister.
Men ziet een arm land kan nog wel
geld ter leen verstrekken. Dat we zelf
tot over de oren in de schuld steken,
mede ten gevolge van geldleningen kan
ons land niet beletten aan andere lan
den crediet te geven. Door deze geld
lening stijgt de schuld van Indonesië
aan ons land in belangrijke mate, waar
bij wel eens overwogen mag worden of
het risico dat we daarmee op ons nemen
niet al te groot wordt. Want met de
financiële betrouwbaarheid, met de sol
vabiliteit van de nieuwe staat Indonesië
staat het niet al te best, gezien de zwa
re economische moeilijkheden veroor
zaakt door het drijven van. onverant
woordelijke vakbonden waaruit allerlei
sociale onrust voortspruit zeer ten na
dele van het herstel van het zwaar be
proefde land. Waarbij nog komt dat aan
de burgerlijke regering van Soekarno en
Hatta meer en meer de macht schijnt
te ontglippen ora over te gaan op aller
lei soldateska uit het oude revolutionair
T.N.I., die de macht meer en meer aan
zich schijnen te trekken.
Wat TÏit moet lopen op dictatuur van
militairen en ten slotte de baan effent
Voor anarchie en volkomen ontwrichting
van het bestuursapparaat en de econo
mische opbouw van het land. Onder zul
ke omstandigheden is het wel gewaagd
Op 23 Maart werd te Sabang Bat. Pas. II overgedragen aan de TRIS.
Het bataljon wordt geïnspecteerd door Lt. Kol. Dom en Lt. Kol. Sambas
van de TRIS.
Be nieuwe Psalmbei-\jmlng Op
nieuw twist in de kerken Men
kraakt harde noten Vreemd
vuur op het altaar?
De kwestie vaxi de nieuwe Psalmbe
rijming is wel bijzonder actueel in Ne
derland. Zoals mogelijk bekend is, is de
nieuwe bundel-Hasper gereed en staan
de Geref. Kerken aan de vooravond om
de „Oude" berijming af te schaffen en
de nieuwe in te voeren. Een dankstond
zal aan deze invoering vooraf gaan.
Deze berijming van Ds H. Hasper
brengt weer een nieuwe gespletenheid
tussen de protestants-christelijke ker
ken in Nederland. De strijd daarover is
reeds in volle gang.
De Synode der Ned. Herv. wijst de
invoering af en ook andere kerkgroe-
peringen staan er lauw tegenover, zodat
de Geref. Kerken met de berijming Kas
pers voorlopig alleen staan.
Nu heerst er in de Ned. Herv. Kerk
over de niet-invoering geen uniformi
teit. Ds F. T. Keiling, Nod. Herv. Predt.
te Visvliet wraakt in een artikel het
vasthouden aan „de verouderde, zeer on
volmaakte berijming van de pruikentijd.
(1773.) Deze dominé motiveert zijn
standpunt verder en zegt, dat er van de
150 Psalmen over het algemeen nooit
meer dan een 50-tal in de kerken ge
zongen worden als bekende en geliefde
liederen en van de circa 1500 verscou
pletten worden er niet veel meer dan
een 500-tal gekend en gezongen. Vol
gens hem worden er dus in ons Psalm
en Gezangboek een 100-tal psalmen en
een 1000-tal verscoupletten tot in den
treure gedrukt, zonder ooit gebruikt te
werden en daardoor blijven de verkoop
prijzen van deze bundels door het vele
papier-verbruik nodeloos peperduur!
De nieuwe berijming zal ook niet meer
gezongen worden in de oude, ééntonige
melodisering van allemaal hele noten,
maar op hele en halve en in triolen. Dit
misschien om de boel een beetje op te
vrolijken! Mij dunkt, al ligt er een be
sluit van bij de Ger. Kerken, dat er ook
daar nog velen zijn, vooral op het plat
teland, die er het hoofd over zullen
schudden.
Nu is er nog een Hervormd predikant,
de emeritus ds C. W. Coolsma te Gro
ningen, die zich met felheid keert te
gen zijn eigen synode omdat deze de
Psalmbundel van Ds Hasper getorpe
deerd heeft. In een brochure zegt deze
schrijver, dat de synode niet anders kon,
omdat zij „in boeien" zit van een uit-
geefster, nl. de Fa. J. Brandt en Zoon te
Amsterdam, bekend op het gebied van
uitgeven van boeken en bijbels, psalm
boeken enz. Daarover kraakt deze au
teur harde noten. Ziehier een'citaat: „Al
ware het dat een engel uit de hemel op
de tafel der Hervormde synode een
Psalmboek had neergelegd, dat aan de
hoogste theologische eisen voldeed, dat
een juweel van dichtkunst was" „dan
zou zulk een boek toch niet in de ere
dienst van de Hervormde Kerk mogen
worden gebruikt, indien de Engel wil
de dat het werd uitgegeven door Has
per en zijn stichtingen."
Deze besehuldiging heeft de Herv. sy
node niet zonder meer aangenomen. Er
is een pers-communique verschenen,
waarin de synode zegt, dat zij „met ver
ontwaardiging" de brochure Coolsma
ter zijde heeft gelegd omdat het ge
schrift op onwaarheid berustte.
Wij laten deze dingen voor hetgeen
ze zijn; uit deze enkele trek kan de
lezer zien, welk een rumor in casa er
momenteel op kerkelijk terrein is i'ond-
om ons Psalmboek.
Wij zouden de laatsten zijn, om te
zeggen, dat er aan enkele psalmverzen,
wat de vorm betreft niets mankeert.
Dat was zo met de oude berijming van
Datheen, en dat is ook wel met een en
kel vers in ons huidig in gebruik zijnd
Psalmboek. Is het daarom nodig tot ver
andering te komen? Men wil alles ver
nieuwen; het oude moet weg. Eén man,
Ds Hasper, met alle kundigheden die
hem voorts eigen kunnen zijn, (wat ove
rigens ook becritiseerd wordt) zet onze
Psalmberijming om en men twist om
doorvoering er van
Wat is het volk Gods door de eeuwen
de beurs voor credieten van grote om
vang te openen. Beter ware het de ont
wikkeling der zaken even af te zien en
daarvan de Indonesische regering be
scheid te doen.
heen, door de Psalmberijming die we
heden hebben, verkwikt en vertroost.
Dikwijls door Psalmen, die tot de ge
kwalificeerde honderd behoren, die
nooit of weinig zouden worden gebruikt.
Kennelijk heeft de Heere er Zgn zegen
aan verbonden. Maar weg er meehet
moet alles nieuw worden! Het pit en
het merg, waardoor 's Heeren kerk werd
verkwikt, vervangen door versregelen
in nieuwerwetse st^l! Het komt ons
voor als vreemd vuur op het altaar en
we houden het vooralsnog bij ons ge
wone Psalmboek.
Wat oud is, is nabij de verdwijning
zegt men. Maar dat gaat ten deze niet
op.
WAARNEMER.
Mijnhardt's Zenuwtabletten
sterken en kalmeren Uw zenuwen.
Van Zaterdag IS April v.m. 13 uur t.m.
Maandag 17 April v.m. 9 uur.
MiiddieUiamls-SoinmclsdUk
Afwezig de artsen P. Knöps, Tj. Kui
pers en C. F. Arends. Voor spoedgeval
len A. Kievit, arts, Telef. 90, Middel-
harnis.
Diilïslaind-Herldngen-MeHasaiit
Afwezig de artsen G. Huisman en B.
Elvé. Voor spoedgevallen dr P. Boot,
Telef. 12, Dirksland.
Oost-FlaWtee:
Afwezig de artsen E. J. Bouman, G.
J. Buth en P. C. J. Voogd. Voor spoed
gevallen C. W. Kramers, Telef. 42, Oolt-
gensplaat en P. J. de Man, Telef. 20,
Nieuwe Tonge.
Als men regelmatig kennis neemt van
de invloed van bladen uit het kamp der
Schermerhornianen behoeft men zich
werkelijk niet meer te verwonderen over
een of andere onwaarheid of, zo men
wil, gedeeltelijke waarheid.
Maar het komt toch maar zelden
voor, dat men zich de ogen uitwrijft, als
zo'n blad (misschien onbewust) verras
send openhartige taal spreekt.
Zulk een gelegenheid deed zich de
zer dagen voor in het zo uitermate voor
uitstrevende weekblad „Vrq Nederland",
waarin tevens is opgenomen het voor
malige löfblad van Professor Willem
Schermerhorn, „Je Maintendrai."
In het nummer van 8 April jl. schrijft
de heer H. M. van Randwijk nl., dat
velen hier in Holland (als altijd even
naïef) heblDen gemeend, dat de zaak-
Westerling in Singapore een eind heeft
gevonden.
Nu weten wij natuurlijk niet welke
verklaring het woordenboek van de
heer van Randwijk van het woord na
ïef geeft, maar dat van ons (van Dale)
zegt bv.: „onnozel" en „getuigend van
beperkt begrip."
Is het wonder, dat wij de geciteerde
woorden nog eens herlezen? De heer v.
R. schrijft wel wat al te openhartig over
zijn politieke vrienden en geestverwan
ten, want het was juist van die zijde,
dat enthousiast en men zou bijna zeg
gen traditioneel-optimistisch werd ver
kondigd, dat aan de zaak-Westerling een
eind was gemaakt. Ja, zelfs een raad
gever der Kroon, Excellentie van Maars-
seveen, was nog wel een van dezulken,
die een dergelijke naïeve mening (wij
zijn zo vrij in de stijl van ,,Vrij Neder
land" te blijven) verkondigden.
Het is dan ook met groot genoegen,
dat wij mogen constateren, dat ,,Vrij
Nederland" bö monde van de heer Van
Randwijk zo geheel ongevraagd en dus
ongedwongen, in het kielzog van de zgn.
reactionnairen kwam varen.
Want het waren dezelfde reactionnai
ren, die direct al op het ongemotiveerde
optimisme critiek hebben geleverd.
Mijnheer Vam Randwijk, pas toch op!
Straks beschuldigt men U nog van me
deplichtigheid aan de actie-Westerling.
Ja, dat kan.
I. V.
Auto-Union zal in de komende zomer
de eerste na-oorlogse personenauto van
D.K.W. van de band laten lopen. De
nieuwe fabriek is ingericht in de voor
malige Rheinmetall te Düsseldorf. Be
gin 1951 hoopt men een maandproduc
tie van negenhonderd auto's te hebben
bereikt. Voorlopig werkt de fabriek
met ongeveer duizend arbeiders.
In 1951 verwacht men te Düsseldorf,
ook weer te kunnen beginnen met de
bouw van motorfietsen, die tot nog
to& uitsluitend door de fabriek te In-
golstadt konden worden afgeleverd.
„Indien Christus niet opgewekt is,
zo is onze prediking ijdel en ijdel is
ook uw geloof;
Maar nu, Christus is opgewekt
uit de doden en is de eersteling ge
worden dergenen, die ontslapen
zijn."
(1 Corinthe 15 14 en 20.)
I.
Bij de opstanding van Jezus Chris
tus staan wij voor een feit van wereld-
historische betekenis. Zij beheerst heel
het leven der kerke Gods, het lot der
mensheid en de toekomst der schepping.
Met haar staat en valt heel het chris
tendom. Met haar staat en valt de za
ligheid Zijner gunstgenoten.
Indien Christus nu niet is opgeweld,
zo is dan onze prediking ydel, zegt
Paulus.
IJidel, dat is zonder werkelijk bestaan
de inhoud. Ja, want wat is de prediking
van Christus door alle eeuwen heen an
ders dan een verkondiging van de ge
nade Gods, van de gave des Heiligen
Geestes, van de rechtvaardigmaking en
de hope der heerlijkheid, alles uit kracht
van de lichamelijke opstanding van
Christus uit de doden? Wanneer dit
niet waar is, is dan niet heel de predi
king op een leugen gebouwd? Dan is ze
zonder inhoud, ydel!
Maar de apostel zegt: dan is ook ijdel
uw geloof.'
Dan heeft het bedrog tot inhoud. Dan
is er geen verzoening met God; want is
Christus, de Borg, niet opgestaan, dan
is dat een bewijs dat er niet voor de
zonden aan Gods recht is voldaan. Dan
hebt gij geen genade bij God. Dan is
er geen vergeving van zonde. Dan is de
schuld niet betaald. Dan is de dood niet
overwonnen. Dan zijt gij nog in de
macht des duivels.
Maar, niet alleen de prediking en het
geloof is zonder uitwerking, óók met de
prediker is het droevig gesteld. Wat is
hij, die zou leren de opstanding van
Christus, terwijl deze niet was geschied
Niet anders dan een valse getuige!
Doch meer. Voor prediking en ge
loof blijft er niets over, maar ook on
ze zieletoestand lijdt er schade bij,
want zo vervolgt Paulus: zo zijt gijnog
in uwe zonden.
Dit schrijft Paulus aan de gelovigen
te Corinthe, waaraan God grote dingen
had gedaan. En .nu mochten zij roemen
in de verlossing die in Christus Jezus
is. En in hen schrijft hij het aan allen
die door Gods genade zijn wedergeboren
tot een levende hoop op de zaligheid.
Zo zijt gij nog in uwe zonden. Versta
dit wel. Christus is gestorven in hunne
zonden. Want Hij is voor de Zijnen tot
zonde gemaakt. Maar heeft Hij zich nu
uit de doden niet kunnen uitworstelen;
heeft Hij niet het vermogen gehad, de
volle prijs van het rantsoen te betalen;
in één woord, heeft Hij de dood niet
kunnen te niet doen, maar is Hij zelf in
de dood gebleven; dan ligt Christus daar
nog in hun zonden. Zo is er dan wel
verdoemenis voor degenen, die in Chris
tus Jezus zijn. Ontzettend!
Dan is uw bekering slechts fantasie
geweest. Dan zijt ge nog voortsnellend
tot uw dood en uw oordeel.
En dat niet voor uzelf, o Sion Gods,
maar ook voor al de doden, want zo zfln
ook verloren, die in Christus ontslapen
zijn.
Tracht het U een ogenblik in te den
ken, zegt de apostel indien Christus
niet opgewekt is, dan is het alles een
dwaasheid, een ijdel niets, een vreselijk
zelfbedrog, dan zijn ze allen, allen ver
loren. Dan is er geen triumferende kerk
zonder Gods troon; geen wolke van ge
tuigen boven de strijdende kerke Gods.
Dan is de hemel ledig en de hel vol.
Rampzalig buiten de opstanding van
Christus is het lot van de mens; van
de levenden en van de stervenden. Wie
verstaat niet, dat het zo is, als Christus
niet is opgewekt? Dan is er voor een
beest meer verwachting, dan voor een
mens!
Ja, als we in dit leven alleen hopende
zijn op Christus, dan zijn we de ellen
digste van alle mensen.
Maar nuChristus Is opgewekt uit
de dmlen!
Hoort de Paasklokken luiden over de
wereld.
De Heere is waarlijk opgestaan.
Boven deze donkere, gebroken, ster
vende wereld, die ligt onder de vloek der
zonde, staat als een sterke triomfboog
het evangelie van Jezus Christus.
De ene voet van die boog rust in
Bethlehem en is gefundeerd in de nacht
toen Jezus geboren werd. De andere
voet staat gefundeerd op Golgotha toen
Jezus stierf. En de gewelf-steen, die de
boog formeert, is de opstanding van Je
zus uit de doden.
De Heere is waarlijk opgestaan!
Dus is de heerlijke verrijzenis van de
Christus een bewijs Zijner gerechtigheid
en een fundament des geloofs.
Alleen, indien Hij waarlijk opgestaan
is naar Zijn menselijke natuur, is er een
nieuwe mensheid voortgebracht en hope
der verlossing. In de Christus verscheen
die nieuwe mensheid en In de toebren-
ging van Zijn volk betrekt God de mens
in Zijn recht om hem door de Heilige
Geest te openbaren een nieuw leven in
de Middelaar, aan Wien hij door een
verborgen levensverband is verboden.
In deze openbaring der goddelijke ge
nade ervaart de mens, de kracht van
de verrezen Christus en verstaat het
woord van de apostel: indien Christus
niet is opgewekt, zo is uw geloof ijdel.
Alleen in de kracht van Christus' op
standing ligt de voorwaarde van de ver
nieuwing des gemoeds en de hope der
opstanding tot heerlijkheid.
Zonder hartveranderende genade zijt gij
nog in uw doodstaat, vervreemd van de
kennis van Christus en van Zijn zaligen
dienst en zal uw levenseinde U brengen
tot een ontzettend oordeel, dat het graf
volgt en de dood met zich brengt.
Rust dan niet, voor het leven in
Christus U geopenbaard is tot zalig
heid en gij in ware geloofsgemeenschap
ook uw levende Zaligmaker moogt be
groeten en ontmoeten!
De Heere is waarlijk opgestaan!
(Wordt vervolgd.)
En
April bUJft maar te koud!
(Van onze weerkundige medewerker)
Hoewel het misschien beter is het
slechte weer tijdens de afgelopen Paas
dagen niet weer ter sprake te brengen
en wij misschien ook beter deden de Pa
sen van 1950, wat nat weer betreft,
maar gauw te vergeten, willen wij toch
enkele interessante situaties even nader
onder de loupe nemen. De tegenstelling
met het weer tijdens de Paasdagen van
verleden jaar was dit keer wel enorm
groot. Bij duizenden trokken de touris-
ten met fietsen, auto's, enz. er toen op
uit, gelokt door het prachtige, warme,
zonnige weer, terwijl anderen zich de
hele dag languit in het gras vlijden.
Sinds 1938 zijn de Paasdagen niet zo
koud geweest als de achter ons liggende
Paasdagen van dit jaar, terwijl van Za
terdagmiddag vóór Pasen tot Dinsdag
middag na Pasen op alle vier de dagen
de wind in het grootste deel van ons
land de stormgrens passeerde. Zater
dagavond en pp Paaszondag werden er
zelfs windstoten van bij de 100 km per
uur waargenomen. Langs de Wadden-
kust en langs de kust van Noord- en
Zuid-Holland werden de zwaarste wind
stoten waargenomen.
Velen bleven Zondag nog achter de
kachel zitten met de stille hoop dat het
weer Maandag, wanneer bij goed weer
bijna ieder er op uit trekt, nog wel wat
zou verbeteren. Wat een teleurstelling
toen de actieve depressie, waarvan 's
morgens het regengebied nog over Ier
land was gelegen, met een snelheid van
100 km per uur in Oostelijke richting
naar het Zuidelijke deel van de Noord
zee trok, zodat deze regenzone na 6
uur tijds al het Westen van ons land
bereikte en het vrijwel de gehele mid
dag in het gehele land regende bij een
stormachtige wind.
Zo verliepen in het kort de Paasdagen
van 1950, die op het laatst niet alleen
verwaaiden maar ook verregenden. Hoe
wel het op Goede Vrgdag al aardig
voorjaarsweer begon te worden, is, na
dit drama in de atmosfeer, het koude
Aprilweer teruggekeerd.
Zoals de situatie er in het midden
genomen dat het koude April weer
met plaatselijke lichte nachtvorst nog
wel enige dagen zal aanhouden. Zou
April dit jaar dan toch eens gemiddeld
te koud worden, zoals wij enige weken
geleden reeds meenden te mogen ver
onderstellen op grond van het feit, dat
April al 8 jaar aaneen te warm is ge
weest? Het is te hopen dat de Mei
maand mooier zal zijn en dat Hemel
vaartsdag en Pinksteren meer zonnig
zal zijn dan de Paasdagen.
Mochten er onder onze lezers zijn
die vragen op weerkundige gebied moch
ten hebbén of één of ander verschijnsel
of onderwerp op dit gebied gaarne za
gen behandeld, schrijft U dan even aan
de redactie en U krijgt persoonlijk of
in ons wekelijkse praatje antwoord.
ZENDING
In het Aprilnummer van het Zen
dingsmaandblad van de Geref. Zendings
bond in de Ned. Herv. Kerk: „Alle den
Volcke", lezen wij yan de hand van de
zendings-director ds J. Batelaan het vol
gende stukje, dat we gaarne aan onze
lezers op Flakkee doorgeven:
„De Heer en Mevrouw J. Tanis-Van
Es te Makale (Toradjaland, Midden Ce
lebes, Oost-Indonesië) hopen D.V. 15
April 1950 de dag te gedenken, waarop
zij 25 jaar geleden in het huwelijk en
daarna tevens in diensit der Zending tra
den. Zijn zij in de onderlinge band van
't huwelijk door Gods goedheid ge
spaard, terwijl de Heere bovendien ze
gende met zonen en dochteren, óók de
band met de Zending Verd niet ver
broken.
In de tegenwoordige tijd gaat het er
naar uitzien, dat „kort verband" ver-
kieselijker is dan een band voor het le
ven. De Heer en Mevr. Tanis denken er
anders over. Zij zijn met de Zending één
geworden. Zij hebben de moeilijke jaren
met de Zending en met de Toradja's
doorworsteld, ze hebben echter óók de
vreugde beleefd de Christengemeenschap
langzaam maar zeker te zien ontstaan
en groeien. Neen, mijnheer Tanis is
maar niet onderwijzer geweest en zijn
vrouw zijn trouwe gade, ze zijn met het
Toradjavolk één geworden. In welke
kampong (dorp) kent men mijnh. Tanis
niet? Hoeveel tientallen jonge mannen
en vrouwen hebben bij de familie Tanis
als „moerids" (pleegkinderen) in huis
gewoond; aan hoeveel vrouwen en meis
jes heeft mevr. Tanis naaien en hand
werken geleerd! De schakelschool en
mijnh. Tanis hoorden bij een jaren ach
tereen en door heel Celebes heen wonen
de jongelui, die bij „toean" mijnh.)
Tanis school hebben gegaan, daar heb
ben leren lezen en schrijven, maar ook
zingen en fluiten en spelen op de bam
boedwarsfluiten en bamboetrompetten.
Wat echter méér zegt, zij hebben ook
mogen horen van de Heere Jezus Chris
tus, nodig te kennen tot zaligheid, en zo
is mijnh. Tanis zendingsman geweest en
is het nog door en door.
Wij wensen hem. Mevr. en de kinde
ren nog vele goede jaren toe in de hui
dige functie van directeur van de Chr.
Normaalschool te Makale. Stelle God de
Heere de heer Tanis nog velen tot
zegen."
SERVICE STATION
IELEFOON60\^ J MIDDELHARNIS
Heeft U plan gemaakt een
RIJWIEL SOLEX
aan te schaffen, wacht dan
niet langer en laat U hiervoor
onmiddellijk inschrijven.
Schrijft briefkaart of bel op
naar bovenstaand adres.
Proefrit toegestaan.
Zoals wij reeds enige tijd geleden meld
den, heeft de Ned. Heidemaatschappij
in opdracht van het departement van
Oorlog een begraafplaats ingericht te
Kapelle-Biezelinge waar 232 in 1940 ge
sneuvelde Fransen een laatste rust
plaats zullen vinden. Het bestaande
kerkhof werd uitgebreid met een halve
hectare gazons waarop plantsoenen en
schelpenpaden werden aangelegd. Het
werk is thans voltooid. In Mei zal de
ze dodenakker geopend worden.
M.
Ds N. de Jong.
Neemt een abonnement op
„EILANDEN-NIEÜWS"
Het meest gelezen blad in dit rayon.
Op de Oostvoomse veiling werd de
eerste partij aardbeien aangevoerd door
de heer A. van Toledo van de Stations
weg, te Oostvoome. Deze aardbeien
brachten 9 et per stuk op. Ook de eer
ste bloemkolen waren van de heer van
Toledo afkomstig. Hiervoor werd een
prijs gemaakt van 82 et per stuk.
------O------
NEDERLANDSE CHRISTELIJKE
LANDAKBEIDERSBOND
Op 20 en 21 April a.s. hoopt de Ned.
Chr. Landarbeidersbond zijn bondscon
gres te houden in het Vacantie-oord van
het Chr. Nat. Vakverbond te Putten
(Gld.)
Naast een groot aantal voorstellen en
vraagpunten van de afdelingen zal de
bondsvoorzitter, C. J. v. Mastrigt, een
inleiding houden over: „Publiekrechte
lijke Bedrijfsorganisatie".
De bedoeling is voorts het aantal be
stuurders uit te breiden, mede als ge
volg van de ontwikkeling van de orga
nisatie en vanwege de meerdere bonds-
arbeid.
KLM ZIET WEINIG IN ONTWIKKE
LING VAN VRACHTVLIEGTUIG
De KLM ziet weinig perspectief in de
ontwikkeling van een door Fokker te
bouwen vrachtvliegtuig. In 1948 gaf het
Nederlandse instituut voor vliegtuig
ontwikkeling in overleg met de KLM
aan Fokker twee opdrachten voor enige
ontwerpstudies voor twee- en vier-mo-
torige vrachtvliegtuigen. Toen de ont
werpen gereed waren, bleek de KLM er
bij nader overleg niet veel mogelijkhe
den in te zien.
Fokker en de KLM hebben besprekin
gen gevoerd over voorontwerpen voor
een klein verkeersvliegtuig met straal
aandrijving. De KLM stelde voor een
van deze ontwerpen nader uit te werken
om een nader inzicht te krijgen in de
problemen.
Het bestuur van het N.I.V. besloot
Fokker opdracht te geven voor het uit
voeren van enige ontwerpstudies van
verkeersvliegtuigen met schroefturbines
Deze opdracht wordt op het ogenblik
uitgevoerd. Het bestuur stelde echter de
voorwaarde dat de mogelijkheden van
een dergelijk vliegtuig ernstig onder het
oog zouden worden gezien.