De institutie van Calvijn DIPLOMA'S en EINDLES r nst er Schoonmaaki „De Overkant" Qit het Lagere Lanabouwschool 2-e. f22ste Jaargang Zaterdag 18 Maart 1950 No. 1904 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN 1 MEDITATIE Het verdrukte Sion liefelijk vertroost Enige aanbiedingen WOLLEN BOUCLE KARPETTEN Weefstoffen Vitrages BEHANG BEDTIJKEN 140 cm breed f 2.67 VOLOP LAKENS en SLOPEN MOLTON DEKENS vanaf f 3.12 Magazijn niEUWs I Verschijnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bedactlebarean: Prins Hendrikstraat 123 Mlddelbarnis Abonnementsprga 1.60 per kwartaal Telefoon 17 Middelharnis Giro 167930 Posfbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-priis 12 et. p. mm. Bij contiact speciaal tailef Van de grote Hervormer Johannes Calvfln heeft eens iemand gezegd, dat hij twee scheppingen heeft verricht: een boek en een stad. Die stad is Geneve en I het boek zijn Institutie. Over de Institutie van Calvijn de [institutio relegionis Chrlstiance of On derwijzing in de Christelijke godsdienst willen wt) in dit artikel een en ander schrijven. Br is nl. van dit onsterfelijke werk bij de Uitgevers Mij. N.V. W. D. jMeinema te Delft*) een nieuwe druk ter perse en het^is wel de moeite waard [daar de aandacht op te vestigen. De eerste uitgave van de Institutie verscheen inl het jaar 1536Calvijn was f toen nog slechts 26 jaar oud. Van zijn vele geschriften, bijbelcommentaren, [predikaties, tractaten enz. die hij ge- schreven heeft is dit zijn hoofdwerk. In de Institutie gaf Calvijn de eerste I systematische uiteenzetting van de re- Iformatorische leer. Oorspronkelijk was [het een beknopt handboek, dat slechts f 6 hoofdstukken bevatte. Hij schreef dit j boek om koning Frans I te overtuigen, dat de Gereformeerden niet op één lijn 1 waren te stellen met de wederdopers en oproermakers, die Frankrijk verontrust- I ten, vandaar dan ook, dat een schitte rende voorrede aan de zeer machtige en doorluchtige monarch Fransiscus, de i allerchristelijkste Koning van Frankrijk, zijn Vorst", aan dit werk vooraf gaat. I Maar ook zegt Calvijn in de voorrede aan de lezer, „dat zijn oogmerk is ge- i weest degenen, die zich hebben gezet tot de studie der heilige Godgeleerdheid, tot het lezen van Gods Woord zo voor i te bereiden en te onderwijzen, dat zij daartoe een gemakkelijke toegang kun- nen hebben en er zonder moeilijkheden in doorgaan. Immers heb ik zo schrijft hij naar ik meen, de hoofd som van de godsdienst in alle delen zo saamgevat en in zulk een orde gesteld, dat, indien iemand de hoofdsom juist heeft gevat, het hem niet moeilijk valt vast te stellen, wat hij vooral moet zoe ken in de Schrift en tot welk doel al wat in haar vervat is, moet richten". Calvijn heeft zijn Institutie niet in j Geneve, maar in Bazel geschreven. Na i zijn zwervend leven, dat hij in Frank rijk geleid heeft en na zijn vlucht uit Parijs waar de brandstapels rookten, vestigde hij zich te Bazel. Daar vond hij vele vrienden, eveneens vluchtelin gen uit Frankrijk, uitgewekenen om huns levens wil. Bazel was in de 16e eeuw een cen trum van wetenschap en kunst. Eras mus sleet er de laatste jaren van zijn leven, ook woonden er beroemde etsers en schilders. Onder de invloed van Fa- rel en Oecolampadius was Bazel reeds vroeg gewonnen voor de hervorming. In deze plaats was het, dat Calvijn zqn meesterwerk schreef, ten huize van een statige dame, mejuffrouw Catharina Klein, die diep onder de indruk kwam van de ernst en de geweldige ijver van haar pensiongast. Tot diep in de nacht studeren, schrijven, overdag prediken, altijd aan het werk, zonder zich maar een ogenblik rust of ontspanniiig te gunnen. Hij schreef voor de bijbel van Olivetanus die in de tijd gedrukt werd een voorrede in het Latijn en Frans, en al had hij bedenkingen tegen sommige verzen, beval hij deze vertaling ten zeer ste aan. Bovenal echter is Calvijn 's verblijf te Bazel beroemd, omdat daar zoals gezegd de Institutie tot stand kwam. De eerste uitgave verscheen bij de uit gever Platter. Deze Platter was correc tor geweest en was later met behulp van enige vrienden zelf een drukkerij begonnen. In die tijd vond men mannen met een onverzadigdbare dorst naar kennis. De drukker Platter kende Grieks en Hebreeuws en had zelfs les gegeven aan een paedagogium in het Grieks. Een zeer geleerde drukker dus! De voorrede van de eerste uitgave is gedateerd 1 Augustus 1535; het eigen lijke werk verscheen echter voor de eerste maal in Maart 1536. Het telde eerst zes hoofdstukken, later heeft Cal vijn het uitgebreid, zodat de tweede uit gave van 1539 zeventien hoofdstukken bevatte. De derde uitgave van 1543 tel de er een en twintig en in 1559, ver scheen het in de tegenwoordige grootte met tachtig hoofdstukken. Het is een merkwaardig feit dat Calvin na een heel leven van studie dit werk wel heeft omgewerkt en uitgebreid, maar steeds wezenlijk zichzelf is gebleven en on danks verbeteringen in de essentiële de len zijn opvattingen niet heeft gewijzigd. In een volgend artikel hopen we op het eigenlijke werk, zoals het thans op nieuw in drie mooie delen wordt uit gegeven, nader terug te komen, N.V. W. D. Meinema. DelflJohannea Calvijn. In stitutie of onderwijiing in de Christelijke Godsdienst. Uit het Latijn vertaald doot Dr A. Sizoo. Tvireede druk. Het gehele werk bestaat uit 3 delen. Het eerste deel is verschenenhet tweede verschijnt medio Maart of be- 9in April. HET N.V.V. EN DE AARDAPPEL PRIJZEN Het verbondsbestuur van het N.V.V. heeft een telegram gezonden aan de mi nister van landbouw, enz. i.v.m. de aan houdende stijging van de prijzen van consumptie-aardappelen, welke in ver band met de ontwikkeling van de kos ten van levensonderhoud tot grote moei lijkheden in arbeidersgezinnen aanlei ding geeft. Het bestuiu- verzoekt onmiddellijk in te grflpen en tot vaststelling van rede lijke maximumprijzen over te gaan. Koning, bfl de gratie <tos volks De bul En nog eens S.S. België heeft gestemd of het zijn Ko ning terug wenst te ontvangen. Met ruim 57 tegen 43 stemmen is het dan „ja" geworden, maar de gehoopte meer derheid van 67% is het niet geworden. Eigenaardige situatie in dat Roomse land, de Koning zal mogen regeren bij de gratie van het volk. Niet bij de gra tie Gods. Niet als in de historie naar Goddelijk beleid verankerd. Het Apos tolisch woord uit Romeinen 13, dat er geen macht is dan van God en dat de machten die er zijn van God geordineerd zijn, schijnt daar onbekend, althans niet beleefd te worden. De loop der dinger( na de bevrijding heeft in België de ver-i houding tussen vorst en volk zeer op de proef gesteld en de moeilijkheden zijn nog geenszins opgelost. Ook nu we der tonen liberalen en him geestelijke kinderen, de socialisten, uit welke be ginselen zij leven. De Roomse leer heeft op dit volk wel bijzonder haar stempel gezet. In leer en leven blijft er een grote klove geves tigd tussen het Protestantisme, voorzo ver het bij het Woord GrOds wil leven, en Rome. De R.K. Kerk is de kerk der synthese, der verbindingen en der eman cipatie, der opheffing. De Kerk leert met onfeilbaar gezag, dat geen verge lijkingen duldt, zelfs niet met de Bijbel. Het ambt werkt daar de genade en heft het natuurlijke op tot de staat van ge nade. Daarom is de H. Schrift niet noodzakelijk tot zaligheid. De kerk gaat temporeel (d.i. tijdrekenkundig) en lo gisch (d.i. redekundig) aan de Schrift vooraf. In de kerk werkt Christus, de Godmens, en uit haar is de H. Schrift geboren (Prof. H. Bouwman, Geref. Kerkrecht). Harer is de leer der trans substantie, het lichaam des Heeren, ruimteloos aanwezig in brood en wijn, dus ook in het kruimeltje en in de en kele druppel. iDat de H. Schrift niet noodzakelijk is en aan gezag heeft ingeboet, maakt de weg vrij voor al wat de Kerk blieft te leren. Zo, bv. dat de wederkomst van Christus niet met zekerheid kan geleerd worden; ze is niet noodzakelijk. Want in het heden is alles. Deze komst van Christus is slec'hts een strijdbeslechting. Schone gelegenheid om in een forse Catechismuspreek de leer der Dordtse Vaderen uiteen te zetten, en aan te to nen, hoe al wat het V/oord ons van Christus zegt, onze zaligheid raakt. Daar kan noch mag tittel of jota van aangetast worden, zal niet heel het ge bouw der kerk gaan wankelen. De kerk der synthese. Natuur, ja, maar: èn: genade. Goede werken èn: de heiligen; het Woord èn: de traditie der kerk; de Zoon Gods èn: de heiligen met Maria. Maria, nog zuiver schepsel, maar toch: staande dicht bij de Heilige Drieëenheid. Zij is de Dochter des Va ders, de Moeder, des Zoons, de Bruid des Heiligen Geestes. En dat alles nu in België, het land, waar de eerste mar telaren gevallen zijn. Waar het Woord gepredikt is, wanneer zelfs de vlammen van de brandstapel hun schijnsel door de ramen wderpeilf En nu heeft de Hee- re er Zijn Kerk en Woord vrijwel weg genomen. Spiegele ons arme Vaderland er zich aan. Schreef ik onlangs over Huntington S.S., (geredde zondaar), nu weder S.S. tegengekomen! Onder de bul van de paus. Een bul is een belangrijke pause lijke verordening, ze vangt aan met de naam van de paus met bijvoeging van Servus Servorum Dei, dienaar der die naren Gods. De bullen worden in de pauselijke kanselarij op donker perkament met witte voorzijde geschreven en met een loden, soms ook zilveren of gouden ze gel voorzien, dat aan een zijden koord aan het stuk bevestigd is. Op het zegel staan de hoofden van Petrus en Paulus afgebeeld, met S.P.E. en S.U.A. (heUi- ge Petrups, bisschop; heilige Paulus, Apostel.) De paus ondertekent zijn.bul len: Ego, Catholicus ecclesiae Episco- pus; Ik, paus, bisschop der Katholieke Kerk, en dan volgt „S.S." subscriptsit onderteI?end. Arme man. Geef mij dan maar het S.S., Sinner saved, geredde zondaar van Huntington. En als wij flauwhartig worden en die kostelijke Gereformeerde leer in ons be wustzijn schijnt weg te zinken, dan kan soms het lezen in onze Nederlandse Ge loofsbelijdenis het hart verkwikken. En die machtige Dordtse Leerregels, ze beelden een arme (en toch rijke) chris ten uit en verklaren zijn heil met en uit het Woord! Naar de mate huns ge- loofs zeggen zij er Amen op, in geeste lijke vereniging met gans de levende kerk van alle eeuwen. En met wie er nog volgen zullen! WAARNEMER. TWEE EN EEN HALF JARIG JON GETJE DOOR AUTO AAN1GEREDEN EN OVERLEDEN Het twee en een half jarig zoontje van de familie C. V. te Beverwijk is bij het oversteken door een auto aan gereden. Enkele ogenblikken later is het jongetje overleden. De chauffeur van de auto had niets van het ongeluk gemerkt. Gij verdrukte, door onweder voort- gedrevene, ongetrooste, zie, Ik zal uw stenen gans sierlijk leggen, en Ik zal u op saffieren grondvesten; en uw glasvensteren zal Ik kristal lijnen maken, en uwe poorten van robijnstenen, en uw ganse landpale van aangename stenen. - (Jes. 54 11, 12.) (SLOT) Neen, de Heere is Zijn volk geen land van uiterste duisternis. Nooit zal Hij Zijn hand van Zijn erfdeel aftrekken. Hoe diep de ziel Zijn volks neergedrukt moge zijn, hoe overstelpt van ellend', de Heere zal ze verlossen. „Ziet", zegt de Heere, om onze opmerkzaamheid gaan de te maken op hetgeen Hij zeggen zal, „ziet" Ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en u op saffieren grondvesten; en uw glasvensters zal Ik kristallijnen maken, en uw ganse landpale van aan gename stenen". Wat treffelijke woor den, troostrijke beloften-, die de Heere zekerlijk vervullen zal. God is geen God van ja en neen, maar van ja en amen. Zijn beloften feilen niet. Geen Vijand, hoe sterk ook, in getal, kan de vervul ling van Gods beloften stremmen. Werd het door het Sion Gods eens meer in geleefd. Wij zien dikwijls meer op de omstandigheden, die ons omringen; op de oordelen, die over de aarde gaan, dan op Gods trouw in het vervullen Zijner beloften.' De tijden zijn bang. De oordelen Gods zijn geweldig. Maar ik vraag u: Kon er nog een langer voortgaan zijn in de weelde Steigerde de hoogmoed niet ten top? Was het niet de tijd voor de Hee re dat Hij werkte en opstond? Is de kerke Gods niet in groter gevaar in tij den van weelde en grootsheid, dan wan neer de Heere der heirscharen dien hoogmoed komt neer te werpen en de trotsheid der volken komt te breidelen? De Heere regeert. Hij weet de gedach ten der volken. Hij is uitgegaan om de beker Zijner gramschap uit te gieten op de aarde, de volken te benauwen en ook Zijn kerk te zuiveren van het schuim der zonde en haar te werpen in de smeltkroes der ellende. En toch zal Hij Zijn troostbeloften vervullen. Nooit zal Hij afstand doen van Zijn erfenis. Hij zal haar niet be geven noch verlaten. Voortgaan zal Hij al hare stenen gans sierlijk te leggen. Alle glans en heerlijkheid dezer aarde is slechts schijn. Maar de heerlijkheid waarmede God Zijn volk versiert, is be stendig. Nooit zal haar glans verdoven. Dat geldt van alle ware gelovigen. Al len die als levende stenen gebouwd zijn tot een geestelijk huis. Daarvan zingt de dichter: Jeruzalem Is wel gebouwd. Wel saamgevoegd; wie haar beschouwt. Zal haar voor 's Bouwheers kunst werk groeten. Al Gods uitverkorenen worden ge maakt tot levende stenen en gebouwd op Christus, het Fundament, tot een woonstede Gods in de Geest. Gans sier lijk willen zij gelegd worden door gees telijke samenvoegingen, elke steen op deszelfs eigene plaats. De Heere zal Zich daarin nimmer vergissen. Hij bouwt naar het vastgemaakt bestek, dat tot in eeuwigheid zal rijzen. Hij legt de stenen met Zijn eigen hand. Een ieder huis wordt van iemand gebouwd; maar die dit alles gebouwd heeft is God. Steeds gaat de hemelse Bouwmeester voort te bouwen, ook door alle bange wereldweeën heen, totdat de laatste steen zal zijn aangebracht. Hij legt al die stenen sierlijk. Dat wil zeggen: Hij bereidt ze naar de wetten der hemelse bouwkunst, gelijk de stenen van Salo- mo's tempel werden toebereid. Het dek sel van blindheid neemt Hij weg. Hij versiert ze met het licht Zijner kennis; uit de harde grond hunner natuurstaat uitgerukt, reinigt Hij ze van alle zon- dedrek en bekleed ze met gerechtigheid en met heil, maakt ze tot Zijn behoor lijke woonstede. Neen, het is niet om te zeggen, hoe sierlijk die stenen gelegd worden. Daarover is de Koning Zelf als gebonden op de galerijen en roept er over uit: „Geheel zijt gij schoon, Mijne vriendin, en er is geen gebrek aan u." Het Fundament waarop die stenen worden gelegd, wordt ons nader aange toond, waardoor de sierlijke ligging dier stenen des te meer blijkt. ,,En ik zal u op saffieren grondvesten", zegt de Hee re. Dat wijst ons op Christus, die kos telijke Hoeksteen, Die wel vast gegrond vest is. Niemand kan een ander Funda ment leggen dan hetgeen er gelegd is, namelijk Christus. Past de saffier niet op Christus? De saffier is een kostelij ke steen, hebbende een zuivere glans van hemelsblauw. Het herinnert ons aan de mantel des efods, welke van he melsblauw was, waarmede de hogepries ter bekleed was. Dat leert ons dat het Fundament, waarop alle levende stenen gelegd worden, geen aards, maar een hemels Fundament is, van volmaakte schoonheid en zuiverheid, namelijk Christus. Hoe bemoedigend voor de ver drukten, door onweder voortgedrevenen, ongetroosten. Op dit Fundament ge grondvest is Sion veilig en kan niet be wogen worden. Wat geeft der ziele van het verbrijzelde wormke Jacobs rust, dan de ontdekking en o{)enbaring van op dit Fundament gebouwd en gegrond vest te zijn Christus blijft geen vreemd persoon voor Zijn volk. Hij zal Zich aan hen openbaren, alzo dat zij de Koning zien in Zijn schoonheid als zijnde blank en rood, dragende de banier boven tien duizend. Immers, de Godsbelofte gaat voort: „en uw glasvensters zal Ik kristallijnen maken." Kristal is helder, doorschijnend. Alzo zullen de glasvensters van Sion zijn. De Heere is Zijn volk geen land van uiterste duisternis. Hij trekt ze uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht en doet ze in Zijn licht wandelen in de kracht van Zijn Woord: de opening Uwer woorden geeft licht, de slechte wijsheid gevende. Het is de zang van Gods kerk: Uw Woord is mij een lamp voor mijnen voet, Mijn pad ten licht, om 't donker op te klaren. Hen trekkend uit de leugen, doet Hij Zijn kinderen de waarheid verstaan, zo als zij in Christus is. Die is de Weg, de Waarheid en het Leven. En nog gaat de mond der waarheid ■^oort, zeggende: „en al uw poorten van robijnstenen." Poorten dienen tot in gang. En zijn nu de poorten van Sion van robijnstenen, welke zijn van een ro de kleur, hoe worden we dan gewezen op het bloed en de kruisverdiensten van Christus. „Ik ben de Deur", zegt Hij, indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden". We mogen herinne ren aan het woord van de Apostel: De wijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus op een ver- sen en levende weg, welke Hij ons inge wijd heeft door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees". Neen geen andere toe gang is er tot de troon der genade in de hemel, dan het bloed van Christus. Daardoor is de hemel geopend voor Zijn volk, waar Hij aan de gerechtigheid Gods genoeg gedaan heeft. „En uw ganse landpale van aangena me stenen". Het omvat het ganse Sion, zoals het eenmaal als een kostelijke tem pel zal aanschouwd worden, waarin de Heere eeuwig zal wonen en Zich ver lustigen zal. Welk een heerlijkheid aan Sion toegezegd. Hoe zal het het verdruk te, door onweder voortgedrevene volk meevallen. Neen, de verdrukking zal niet altijd duren. Bang zijn de tijden. De god deloosheid brandt als vuur. Vijandschap en wrevel vervult de aarde. De Funda menten der Waarheid worden omgesto ten. Een dode orthodoxe beheerst de kerk. Jacob is zeer dun geworden en is als overgegeven in de smeltkroes der ellende. En toch, wat ook gebeuren mo ge. God zal Zijn verdrukte kerk red den uit de nood. Bange weeën gaan over de wereld. De aarde wordt geslagen met de ban. De Heere brengt een kwaad over alle vlees. Maar Hij zal voor Zijn be drukten een bestendige Toevlucht zijn. Die in de schuilplaats des AUerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen. Eenmaal zal Sion in heerlijkheid praien als de stad des levenden Gods. Als de vijand voor eeuwig zal beschaamd staan en de heer lijkheid des Heeren zal gezien worden in Zijn tempel, dan zal het verdrukte volk met eeuwige blijdschap gekroond zijn. Dan zal God zijn alles in allen. Ds B. Woensdagmiddag vond in de Lagere Landbouwschool te Sommelsdijk de eind- les en de uitreiking van diploma's aan de leerlingen der hoogste klassen plaats. Deze eindles werd bijgewoond door Ir van Galen, de rijkslandbouwconsulent voor deze streken, door het bestuur der school, door de voorzitter van de Ver eniging van Oudleerlingen, de heer A. H. Mijs en voorts door verscheidene ouders van leerlingen. De heer den Eerzamen leidde deze eindles en begon met bemesting. Heel handig deed hij dit naar aanleiding van het feit, dat er juist op Flakkee een schip bijzondere kunstmest was gelost, ammonsulfaatsalpeter. De leerlingen kregen hierover vele vragen te beant woorden. Uit de beantwoording bleek ons opnieuw, dat op deze landbouw school heel wat aan scheikunde en zijn betekenis, alsmede toepassing in de landbouw, gedaan wordt. Allengs kwamen er een groot aantal scheikimdige formules op het schoolbord te staan. Alle betrekking hebbend op kunstmeststoffen. Deze jonge boeren staan allesbehalve vreemd tegenover be mestingsleer 6n»hetgeen bodem en ge wassen vragen. Allerlei' gewassen en gronden passeerden in deze eindles de revue. Natuurlijk is het onderwijs geheel op de practijk ingesteld. Dat bleek o.a. uit het feit, dat de leerlingen precies wisten te vertellenwanneer bieten ge zaaid moeten worden en welke schade de boer krijgt als hij later zaait, welke voor- en nadelen er zitten aan groot en klein pootgoed bij het zetten van aard appelen, hoe pootaardappelen gesneden moeten worden, ook Alpha en Bintje als ze maar goed bewaard worden, voorts dat de koelhuizen goede bewaarplaatsen zijn en dat voorkiemen veel voordeel kan geven. Onder de leerlingen bleek al een gediplomeerd selecteur te zitten, Hoog- zand uit Sommelsdijk. Natuurlijk bracht de heer Den Eer zamen ook uien, hun teelt, hun ziekten enz. in behandeling. Kroef, made van uienvlieg enz. werden genoemd, dan de zaaiwijze. Kali moet aan uien gegeven worden, als ze drie pijpjes hebben, zegt men op Flakkee, maar in deze les wist men te vertellen, dat de uien dan al goed kaligebrek kunnen hebbben. Houd baarheid speelt voor de uien een grote rol en ook hierover wisten de leerlingen wel het een en ander te zeggen. Na tarwe en erwten en hun teelt enz. enz. behandeld te hebben haalde de heer Den Eerzamen de kalender van de plan- tenziektebestrijding voor de dag en ook daarmede bleek men al zeer op de hoog te. Men was er van overtuigd, dat men zich moet houden aan de voorschriften van de P.D. Contactgiften, maaggiften en ademhalingsgiften werden besproken. En tenslotte behandelde de heer Den Eerzamen de veevoedering, met inbe grip van mineralen en vitaminen. De voorzitter van de Commissie van Toezicht, dierenarts van Nieuwenhuij- zen, reikte de diploma's uit, na het be halen van dit stuk zeer gewichtig ge noemd te hebben. Het is de bekroning op een periode van moedig vasthouden en vooruit willen. De heer van Nieuwenhuijzen hoopte, dat de jongens, die nu de school verla ten, nog dikwijls naar him boeken zul len grijpen, dat zij verder zullen leren en onderzoeken en het geleerde met voordeel in de praktijk zullen brengen. In wat men geleerd heeft, heeft men een onvervreemdbare eigendom verworven. No. 1 van de klasse, C. Hameeteman uit Ouddorp en no. 2, Adri Meijer, even eens uit Ouddorp en neef van de eerste werden in het bijzonder gecomplimen teerd met hun prachtige cijferlijsten. Dank zegde de voorzitter aan de here Den Eerzamen, die in alle opzichten de leerlingen ten voorbeeld is. Ir van Galen hield een korte rede, waarin hij betoogde, dat de toekomst zich niet direct als een lichtend vlak voordoet. We leven in een tijd van gro te spanningen en voor de toekomstige boeren zal het vermoedelijk een moeilij ke tijd worden. Alleen de besten zullen staande blijven. De heldere koppen zul len ook in zware tijden de zaken op gang houden, zij die weten te boeren. Thans luidt het parool van de regering al; boeren, verlaagt uw productiekosten. Spr. hoopte, dat de jongere boeren hun leiders zullen opleveren, in rege ring, in organisatie en in het ambtena rencorps. Deze jongeren moeten weten dat zij grote verantwoordelijkheid dra gen jegens zichzelf en jegens ons volk. Tenslotte zegde Ir van Galen dank aan de heer Den Eerzamen en aan de heer Scherpenisse, die de leerlingen ken nis van werktuigen en machines bij bracht. Mede namens de ouders sprak de heer L. J. Vogelaar uit Stellendam, die even eens dank betuigde aan de heer Den Eerzamen en daarin ook mevr. Den Eer zamen betrok. Deze wees voorts op het belangrijke werk, dat de gediplomeerden kunnen gaan verrichten als selecteurs en hij prees hierbij in het bijzonder de gediplomeerde Hoogzand. De heer A. H. Mijs, voorzitter, van Excelsior, kwam pleiten voor het lid maatschap van zijn vereniging van oud leerlingen, die zo heel belangrijk is voor de jonge en toekomstige boeren. Als blijk van hulde voor de gediplo meerde met de beste puntenlijst kwam de heer Mijs het gebruikelijke boek aan bieden aan C. Hameeteman, het beken de „De Landbouw" van Malta. Tevens zei hij, dat hij Adri Mqtjer, die na een nek-aan-nekrace slechts een plusje ten achter bleef bij nummer één ook een boek kon beloven. Voor de gediplomeerden voerde de oudste onder hen, tevens no. 1, het woord, die op aangename en zeer pas sende wijze dank zegde aan allen, die bij de school zijn betrokken, de heer en mevr. Den Eerzamen, de heer Scherpe nisse, bestuur, landbouwconsulent enz. De heer Hameeteman betuigde grote dank aan het schoolhoofd en bood na mens alle gediplomeerden een fraaie tuintafel aan, aan mevr. Den Eerzamen een fraai boek en aan de heer Scherpe nisse een kistje sigaren. De heer A. A. Mijs sprak als voor zitter van het schoolbestuur, waarbij hij de jongeren opwekte om er voor te zorgen, dat het mooie landbouwland Flakkee tot groter bloei en aanzien komt. In een slotwoord feliciteerde de heer Den Eerzamen David Hoogzand met diens herstel en het behalen van zijn di ploma om te besluiten met een harte lijk woord van dank jegens leerlingen en ouders, waarbij hij er zijn vreugde over uitsprak dat deze eindles ook door een moeder werd bijgewoond. Hij releveerde, dat de schoolvereniging thans meer dan 700 leden telt. iGediploHieerdien: Joh. Biemond, Piet Biemond, Stellendam; Hans de Braber, Ooltgensplaat; Maarten de Graaf f, Mid delharnis; Dik Grootenboer, Dirksland; Kees Hameeteman, Ouddorp (met lof) Cor Knape, Theo Lodder, Jan Masten broek, Sommelsdijk; Jan v. Marken- steijn. Oude Tonge; Adrie Meijer, Oud dorp (met lof)Maarten v. Nieuwen huijzen, Sommelsdijk; Frans Nieuwland, Dirksland; André v. Reijen, Achthui- zen; Gerrit van Rossum, Stad aan 't Haringvliet; Leen Verweij, Nieuwe Tonge; Ko Vogelaar, Melissant; Henk Vreeswijk, Nieuwe Tonge; Han van der Wekke, Jan Zoon, Dirksland; David Hoogzand, Sommelsdijk. ------O------ NATIONALE HERDENKINGSAVOND OP 4 MEI Blijkens een bekendmaking van de Commissie Nationale Herdenking, zal de nationale herdenkingsavond op 4 Mei worden gehouden. De richtlijnen voor de herdenking dragen hetzelfde karakter als het vorige jaar. Nog enkele 200 X 300 f 19.75 120 cm breed v.af f 2.98 CRETONNES 120 cm breed fraaie dessins p. m. f 2.25 grote sortering v.at f 1.19 uitgebreide voorjaarscollectre vanaf 35 CCIlt volop verkrijgbaar vanaf Laat door ons tijdig Uw bed- stel valdtunig maken VERMAKEN of BIJVULLEN met prima JA VA-KAPOK. (A. J. SITSKOORN) Strijensestraat 1-3 - Tel. 73140 (hoek Polderlaan) ROTTERDAM-ZUID (bij halte stoomtram) Complete Woninginrichting

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1950 | | pagina 1