PLATTELAND en CULTUUR Mooie verbetering van de positie van de gulden van artikel 51 F>UROL OntzetCende moord te Groningen -*c auariijB 22ste Jaargang Woensdag 25 Januari 19S0 r No. 1889 it aanl in levaresl CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Propagandadag van de C.B.V.P. en de C.B.T.B. Afdeling Goeree Overflakkee Tabak voortaan alleen in sigarenwinkel en café Verhoging kinderbijslag Avondvergadering De lichting-1950'en de verdelende recht vaardigheid Smokkel van nylon-kousen Meisje uii minnenijd mei messieken gedood De fraude aan de bank voor Schouwen en Duiveland Distributie kunstmest stoffen exit pts of JiiJ Ms er mal Irapport] T Wel vj J maar i |pj« zal I |oche In nooit p kat bedJ Jopgegaj [eb ik raaroveti ken ik J Ik kanl |als datf al is pie boelil vel datl |ook al 1 een laiJ 't meti Jid bent o Ie doen. lat is goi \t doe jel drukte lie vakli |aald scy L beetje! ■nemen vJ |al zien, i .Altijd [ideren. I zo gerL de hoe| IZo'n lai reven. Mi Itellen! iat vanl |rag hebj acht. is watl school, p bat was J lony! Het| Idere stra ler ookj lis heel i 1 alles bod weiland! Irtelijk linderhoej I komen Emeente 1 I oplossing te zendi volg. Ik i het ina Ha, dij Iweet ik t je gerai ok elke dl bben bij |oe gaat t| was leij It. Wat Iblij dat lenken. H| Iroeten vl lewoner In geen Vel te H^ tg ampull| Irachtte ine van «1, |gen, mai^ nee zou lerde hij ki En en ein( te hebh in Hengi |el loven beklonl! Lig was ui lovende W In zijn zocj^ b het ho;-| len hem niig In. de poli(:i |ien in hed;# an verdacp leger-voiï lachtergebl lig. Dgl.) niEuws Verschlint tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bedactleburean: Prins Hendrikstraat 122 Mlddelharnls Abonnementsprys 1.50 per kwartaal Telefoon 17 Middelharnis Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-piUs 12 et. p- mm. Bit contiact speciaal taxlef Een deel van de door de Duitsers weg- geroofde goudschat is teruggekeerd De bevoegde geallieerde mstantie heeft goud ter waarde van 130.7 milhoen ter beschikking van de Staat der Neder landen gesteld. Daardoor is de dekking van de verplichtingen der Bank geste gen tot 42.15%. Het vorige jaar was dit cijfer nog maar 20.27%, zodat het voorbijgegane jaar gunstig is geweest voor de positie van de gulden, die op die wijze mooi op weg is weer een interna tionaal betaalmiddel te worden. Door de roverspolitiek van de Duitsers was de Bank verplicht voor een waarde van 2100 millioen aan de schatkist over te nemen. Met een boekvordering van de Bank op de Staat groot 1500 was dit fle manier om de gevolgen van de Duit se bankbiljettenfabricage op te vangen. Momenteel is de vordering van de Bank op het Rijk aan schatkistpapier gedaald tot 1600 millioen. Indien in de toekomst het Rijk het saldo van de speciale Marshallrekening aa;iv/enèt om schulden af te lossen zal de positie van onze gulden verder voor uitgaan en zal onze gulden weer een internationaal ruilmiddel zijn geworden, wat voor onze handel en industrie groot gemak 6n voordeel kan opleveren. SURROGAAT VOOR KOFFIE Onze koffiepositie is niet best. Een gevolg daarvan is dat koffiesurrogaat beschikbaar gesteld zal worden. Immers het toch al schrale koffie- rantsoen wordt tot op de helft terugge bracht. Onze deviezenpot laat niet toe koffie in het buitenland te kopen. Voor al nu de koffieprijzen in de koffieprodu- cerende landen erg gestegen zijn. Dit besluit van de Regering wordt alles be halve met instemming begroet. Het „kopje koffie" te moeten missen is voor velen een zwaar offer. Ontegenzegge lijk eist het herstel van ons land zware inspanning en moeilijke arbeid. En nu wordt ons volk van een van zijn verkwikkingen beroofd. Afgezien daar van isi het nog zeer de vraag of onze deviez^npositie er wel door verbeterd wordt. lOns land is nu eenmaal niet her metisch af te sluiten. Vooral niet in een tyd, dat men de grenzen ruimer open vfü gaan stellen. De tariefmuren moeten zoveel mogelijk opgeruimd worden. Zal nien dan de invoer van koffie weten te beletten? In alle omringende landen, zelfs in Duitsland is de koffie nu vrij. In het buitenland is de distribu tie van de koffie opgeheven en is de koffie vrij en in overvloed te koop. Ze ker zal een gedeelte van deze koffie zijn weg' vinden naar ons land. Dank zij smokkelarij en zwarte handel. Op die manier zullen onze deviezen de grens overgaan. Ongetwijfeld zullen op die manier meer deviezen de grens over gaan dan in het geval, dat onze Rege ring gewoon als koper optreedt. Br zal in ons land wel koffie ver krijgbaar zijn. Maar tot welke prijzen? Onbereikbaar voor de mindere man. En hoe zal de smokkelarij en de zwarte handel er door tot bloei komen. Dat kan toch de bedoeling van onze Regering niet zijn. Dit is averechtse zuinigheid, tot groot ongerief van ons volk en tot nadeel van onze deviezenpot. IJsvermaak geeft ruwe huid verzacht'geaeest bEVEEÏ^l delh'I is Dinsdij .lij wist nj 2sië zal l"| niet buitel bezoek ^T OP DE VERKEERDE WEG? Van tijd tot tijd verneemt men klan ken uit Duitsland, die er op wijzen, dat een groot gedeelte van het Duitse volk met weemoed terug denkt aan de dagen van het nazi-regiem. Een volk kan militair overwonnen worden. Maar de geest van een volk veranderen gaat zo gemakkelijk niet. Er is veel gesproken in het geallieerde kamp over „heropvoeding" van het Duitse volk, maar er moet algemeen worden toegegeven, dat daar al zeer weinig van terecht komt. Er zqn in Duitsland verscheidene zeer rechtse partijen, die bedenkelijk veel gelijkenis vertonen met het nazisme. Een drietal van deze partijen, met een totaal van 750000 kiesgerechtigden zal te Kassei sa menkomen om tot fusie te geraken. Eeri zekere Pranz Richter, die wel eens ge noemd wordt, de tweede Hitler schijnt bij deze fusiepoging de leidinggevende figuur te zfln. Dat deze man allesbe halve vrij van nazi-smetten is en dat de herscholing bij hem weinig resultaat heeft opgeleverd blijkt wel uit het on derwas dat deze Duitse onderwijzer de kinderen gaf. „De zegcvieremde wehr- macht is slechts door verraad verslagen. Hij verschijnt in het parlement in rij broek en laarzen. Hij spreekt op de hartstochtelijke ruwe manier, nog maar al te zeer bekend uit de tijd van het Derde Rijk. Een volk overwinnen kan men, maar de geestesgesteldheid en mentaliteit van een volk hervormen ia een zwaardere taak. En zo lang men er niet in slaagt het Duitse volk anders te doen denken is het gevaar niet denk beeldig,^ dat brede lagen van dit volk teruggrijpen naar de voor hen heerlijke t^jd van het Hitlerregiem, te meer daar het volk in grote mate ontzonken is aan de beginselen van Gods Woord en zich voedt met heidense ideologieën. KANAALWERKEN BIJ HARLINGEN. Op de voorgrond de i;j aan bouw zijnde sluis met een doorvaartwijdte van 12 meter. Wanneer deze sluis en de in aanbouw zijnde sluizen bij Lemmer en Terhome klaar zijn zal dit een grote verbetering zijn voor het verkeer over water tussen Amsterdam en de kanalen van Friesland en Groningen. Donderdag hield de afd. „Goeree en Overflakkee" van de Chr. Bond van I'lattelanlsvrouwen en Meisjes en de Chr. Jonge Boeren- en Tuindersorgani satie haar propagandadag in Hotel Meijer te Middelharnis. De heer W. v. Kempen, voorzitter van laatstgenoemde vereniging, opende de ze middagvergadering op de gebruike lijke wijze en deelde daarna mede, dat de heer Mr W. Rip, welke oorspronke lijk als spreker zou optreden, door staatszaken verhinderd was. De heer Cnossen, secretaris van de C.B.T.B., zou daarom het onderwerp „platteland en Culhrnr inleiden. De Heer Cnossen De C.B.T.b:, afd. HoUand-Brabant, hield pas, aldus dhr Cnossen, een wel geslaagde jaarvergaderi;ig te Delft en op deze bijeenkomst domineerden twee zaken, nl..het practische en het princi piële." Deze beide behoeven echter geen con trast te zijn. Wij belijden, dat ons dienen van God niet is een enkel geestelijke aangelegenheid, maar ook in ons beroep zich openbaart. Heel het leven moet naar onzo> overtuiging staan in het licht van de Schrift, een opbloeien uit het geloof in Jezus Christus als de Heiland der we reld, die het leven en ook de arbeid vrij maakt van de zonde. Wij weten echter maar al te goed hoe dikwijls in de practijk die arbeid enkel dienstbaar wordt gesteld terwille van de portemaniiaie. Wij zijn hieraan gewoon geraakt en het verstoort ons geestelijk evenwicht allerminst. Heel anders staat het echter met de cultuiur. Vele verbinden hier nl. heel gemak kelijk aan het onchristelgke, de zonde. De wereld van het ware en het goede is voor hen een bekende, die van het schone een vreemde en een buitennis- sige. Onder plattelandscultuur, aangeno men dat deze bestaat, wil spreker niet verstaan de dikwijls daarvoor versleten folklore, de soms ingeroeste traditie, die dikwijls een veel erger vijand dan een exponent van cultuur is en spreker is ook niet bereid zich door het misbruik "van één of andere tekst uit de koers te laten dringen en dit voor ons ten dele' onbekende gebied te laten indelen bij een Gode vijan(3ige wereld. Toch gebeurt dit telkens weer, en is een gevolg van onze goed gemeende maar niettemin eenzijdige opvoeding, een opvoeding, die dikwijls veel meer beïnvloed wordt door ongeburgerde re gionale opvattingen en vrees voor de mensen, dan door de vrijmakende kracht van het Evangelie. Ook op dit gebied kan men natuur- De minister van Financiën stelt paal en perk aan de verkoop van tabaks- artikelen buiten de bedrijven van de gevestigde kleinhandelaren. Dit blijkt uit een instructie aan de directeuren van 's Rijks belastingen. In Hotels cafe's en restaurants mag men voortaan slechts bij wijze van dienst betoon tabaksartikelen aan zijn gas ten verkopen. Hiervoor worden dan tij delijke vergunningen verstrekt. Het kwam namelijk voor, dat caféhouders door middel van raambiljetten en der gelijke, tabakswaren aanprezen. Dit is voortaan onmogelijk. Tot vreugde van de kleinhandel, want de sigarenwin keliers voelden deze concurrentie van de cafe's, vooral na hun sluitingstijd, als oneerlijk. Bovendien mogen aan consumptietenten, automatieken, snel buffetten, cafetaria's, gssalons en strandtenten geen tydelijke tabaksver gunningen meer worden afgegeven. Aan de controlerende ambtenaren >ran de tabaksaccijnzen 'p opgedragen scherp te waken tegen vci kapte nering in tabaks artikelen. lijk de wisselwerking tussen de op een bepaald tijdstip gegroeide verhoudingen en het heersende inzicht niet ontkennen of negeren, b.v. toen Kuyper en Rutgers in 1876 hun brochure „Publiek Ver maak" schreven, werd daarin over be paalde cultuuruitingen geheel anders geoordeeld dan in de ruim twintig jaar later verschijnende Stone-lezingen. Spreker kan niet zeggen, dat deze cultuurontwikkeling een zeer gelukkige Cultuur openbaart zich in velerlei vorm. Het is zeer moeilijk om een af doende definitie hiervan te geven. Cultuur wordt niet geheel omschreven door beschaving, al houdt het er nai w verband mee. Het heeft te maken met onze levensstijl. Er zijn .oa. mensen; die niet een schoolse opleiding genoten, die van eenvoudige komaf zijn en die toch iets in hun optreden hebben, dat respect afdwingt. Zulke mensen bezitten een in nerlijke beschaving en een ieder zal toegeven, dat deze van waardevolle be tekenis kunnen zijn voor de gemeen schap waarin zij leven en veelal een stempel drukken op hun gezin. In tegenstelling daarmede kennen we ook de dikwijls snel geworden rijken, welke graag doen alsof. Om een mens in zijn ware gedaante te leren kennen, zijn er twee testen bij uitnemendheid. Wilt U weten welk ka rakter iemand heeft, zo moet U een erfenis met hem delen en wilt U weten of iemand innerlijke beschaving heeft, zo moet U met hem eten. De werkelijke egoïst kan z^jn hebzucht in het dage lijkse leven veelal nog wel verbergen, maar bij een erfenis, als het gaat om iets te krijgen wat hij niet door eigen arbeid en moeite verkrijgt, is hij niet meer in staat het masker te handhaven. Hetzelfde geldt bij de maaltijd. Cultuur is geen monopolie van het Christendom. Integendeel, onder de invloed van het Rooms-Katholicisme heeft zich een scheidingsleer tussen natuur en genade ontwikkeld, die als leer verworpen, na de reformatie als praktijk is gehand haafd. Calvijn noemt kunst en wetenschap zeer voortreffelijke gaven van God en als U meent, dat de grote Hervormer als strenge boete prediker tegen alle verijklng v«in het leven en voor mijding van alle vreugde was, mag ik U ver wijzen naar de Institutie; deel III pag. 19, en 79. Met een grote sprong vooruit, grijpt spreker nu terug op Dr H. Bavinck; welke o.m. zegt: Cultuur in den ruim- sten zin omvat alle arbeid, die door menselijk krachten aan de ntuur wordt besteed. Maar deze is een tweevoudige; zij omvat niet alleen de ganse zinlijk- waarneembare verschijningswereld, die zich buiten de mens voor haar uit breidt, maar zij sluit in ruimer zin ook de mens zelve in en niet alleen naar zijn lichaam, maar ook naar zijn ziel. De vermogens en. krachten, welke de mens bezit, zijn niet door hem verworven, maar door God hem geschonken; ze zijn een gave der natuur en deze gaven zijn niet alleen een middel, om de uitwendi ge wereld te bearbeiden, maar tegelijk ook een object, dat zelf bewerkt en ge vormd moet worden. Zo zijn er dus twee grote kringen der cultuur. Tot de eerste behoren al de werkzaamheden, welke de mens tot het voortbrengen en verde len van materiele goederen verricht. En de tweede omslxiit al die arbeid, waardoor de mens zyn idealen van het goed© en schone door middel van let teren en wetenschap, enz. naar bulten realiseren en ook zichzelve ontwikkelt ei^ beschaaft. Die cultuur uit zich krachtig in onze moderne tijd. Hoe staat het nu met het platteland en de cultuur? De beste boer, die zijn bedrijf perfect beheert, de modernste machines ge bruikt, behoeft nog niet altijd de beste cultuurmens te zfln. Hij kan het zelfs Wetsontwerp ingfediend Reeds in de bekende mededeling vai de regering over de loonsverhoging er de arbeidsproductiviteit is aangekon digd, dat ook de kinderbijslag voor ee; \prhoging in aanmerking zou moeter i;omen. Met hét oog hierop is thans een wetsontwerp tot wijziging van de Kinderbijslagwet bij de Tweede Kamer ingediend. In dit ontwerp wordt gezegd, dat het ook al om administratieve redenen gewenst is de uitkering per dag te handhaven. De nieuwe bijslag wordt vervolgens bepaald op 42 cent voor het eerste kind, 46 cent voor het tweede en derde kind en 57 cent voor het vier de en volgende kind. wel in het geheel niet zijn, maar een zuiver zakelijk, m.-,.sschien wel grof in gestelde persoo.ibjkheid wezen, die zelff niet uit liefde voor zijn beroep werkt er Urch op zijn plaats een figuur van be tekenis is. Als het platteland verweten v/ordt dat op dit gebied een schreiend tekori bestaat, dan dienen we na te gaan o' dit waar is. Men moet vanzelfsprekend niet d( cultuur schijn, die in het grote stadsle ven zich nogal voordoet als waarachti ge cultuur aanmerken bv. vlotte om gangsmanieren, een kleurige confectie- kleding vormen op zichzelf geen bewij; van een cultureel mens. Ook bij de cultuur hebben wij te vra gen naar het normatieve van Godr Woord, want het mag niet zo zijn, da wij de cultuur verwaarlozen. Wij ver richten al die cultuur arbeid, die ver band houdt met onze menselijke activi teit in cultuur-technische en organisato rische zin. Waarom blijven wij zo onverschillig tegenover die tweede cultuurwerkzaam- heid staan, die niet zo zeer met onze handen, doch met onze menselijke per soonlijkheid te maken heeft en waar van de opbrengst niet in zachte en har de valuta te realiseren is? In dit laat ste opzicht is er inderdaad dikwijls een schreeuwend gebrek in onze Christelijke samenleving. En het ergste is, dat wc dit tekort niet als gemis aanvoelen. ^v. De lichaamsverzorging was en is op het platteland menigmaal nog aller- bedroevendst. Het gebrek aan hygiene was bv. oorzaak van grote kindersterfte. ■''^r is ook cultuurnood. Er leven er genoeg onder onze plat- telands-jonge-mensen, die v.'orstelen met de diepste levenszorgen, die wel in de religie hun oorsprong vinden, doch cul tureel bepaald zijn. En nu weet ik wel, dat aan de diepste levensvragen ten grondslag ligt ,,der wereld zondeschuld" doch ook als er wel is de blijde overgave van de eerste zondag van de Catechis mus, kan het toch in het jonge leven spoken. Cultuur kan ook gevormd worden. Het leven kan onnoemelijk rijker ge maakt worden als de cultuur, zij het in de eenvoudigste vormen, daarover haar kleur spreidt. Wij nemen bv. uit het stadsleven soms alleen het oppervlakki ge over, doch wij moeten veeleer trach ten hetgeen uit het platteland ontstaat naar eigen aard en wezen te ontplooien. De moeilijkheden daarbij ontken ik niet, want het doornige pad van ontspanning en vermaak kunnen we daarbij niet ver mijden. Het gaat bij al deze vragen in de eer ste plaats om een zuivere doelstelling. De wet, ook de culturele wet, wordt vervuld in dit éne woord: „Gij zult Uw naaste liefhebben gelijk Uzelven." Stre ven v/ij dan in de benaarstiging van on ze levenstaak naar een hoger cultuumi- veau, opdat ook uit onze levensopenba ring de schoonheid opbloeit, opdat wij ook zo „'s Bouwheers Kunstwerk groeten." Op deze leerzame inleiding volgde een geanimeerde bespreking, waarna deze middag bijeenkomt met het zingen van twee coupletten van „Het Wilhelmus" werd besloten. Nadat men gezamenlijk de koffietafel had genuttigd, heropende omstreeks ze ven uur Mevr. J. Ras-Buth de avond vergadering en gaf terstond het woord aan mej. M. Jochemse, secretaresse der Chr. Bond van Plattelandsvrouwen en Meisjes. In een zeer pittige rede schetste spreekster hoe in 1938 deze bond tot stand was gekomen en wekte een ieder op om lid hiervan te worden, temeer, omdat deze organisatie niet is beperkt tot een bepaalde kerkelijke richting of groep, maar bestemd is voor alle men sen op het platteland, die alles aan Gods Woord willen toetsen. Een dergelijke organisatie is noodzakelijk, omdat hier meer kracht vanuit gaat dan van het individu afzonderlijk. Getuige hiervan is de sluiting op Zondag van de tentoon stelling „De Nederlandse Vrouw." Spreekster besloot haar rede met de woorden: „Thans is het woord aan U." Door de heer Hofland werden enige stukken gedeclameerd, waarna door le den van de vereniging het spel „Spi- onnage" werd voorgedragen. Dit spel toonde ons hoe in de mobi lisatie van 1939 door éón der hogere officieren sabotage werd gepleegd, waar door een gehele stelling waardeloos werd. De vergaderidng werd door de heer P. V. d. Heuvel gesloten met het zingen van „Dankt, dankt nu allen God" en dankgebed. Onder een verwijzing naar een pers bericht, dat de voorjaarsploeg van de Hchting-1950 niet meer onder de wape nen zal worden geroepen heeft het Twee Kamerlid F ens (kath.) schrif telijk aan de minister van oorlog ge vraagd of het in de bedoeling ligt, hen die zich voor de lichting 1950 I heb ben opgegeven, geheel vrij te stellen van opkomst in werkelijke dienst. Zo ja, al dus een volgende vraag, wordt dan niet ernstig tekort gedaan aan het principe der verdelende rechtvaardigheid? Zou het niet billijker zijn het benodigde aan tal dienstplichtigen uit de hele lichting 1950 te betrekken en niet alleen uit de lichting 1950 II? In aansluiting hierop vraagt de heer Fens of de minister bereid is een soepe ler toepassing te bevorderen van studie- uitstel en broederdienst Bij de visitatie van een uit Neder land komende auto aan de grenspost te Bettignies, bij Maubeuge, hebben douanebeambten onder de zitting en in de rugleuning van de auto zestienhon derd paar nylonkousen ontdekt. SERVICE STATIOrj TELEFOON 60\, V MIPDELHARNIS TWEEDE KAMER BEGINT HET JAAR MET ONDERNEMINGSRADEN Dinsdag 31 Januari zal het reces van de Tweede Kamer ten einde zijn. Tegen 's middags een uur is de Kamer weer bijeengeroepen. Op de agenda staat be halve enig huishoudelijk werk, het voorstel onmiddellijk in behandeling te nemen: het ontwerp-ondernemingsraden, het ontwerp-wederopbouwwet, het ont- werp-gemeenschappelijke regelingen en de nota inzake de deviezenpositie. Dat zal wel stof voor een hele week zijn. Voorts is het de bedoeling dat Woens dagmiddag ook een groot aantal weinig bewerkelijke ontwerpen, zoals begro tingswijzigingen e.d. zal worden afge daan. -O- Zaterdagmorgen omstreeks acht uur is in de Poelestraat te Groningen in de kelder van het Concerthuis een meis je van 24 jaar door een 45-jarige to- neelknecht vermoord. Voorbijgangers hoorden enig lawaai, onder meer een meisjesstem, maar zij vermoedden, dat het ateliermeisjes waren en schonken er verder geen aandacht aan. Plotseling hoorden zij een meisje gillen: Hij ver moordt me, hij vermoordt me! Een gla zenwasser, die in de buurt aan het werk was, schoot te hulp en vond het meisje, Lida Kos, hevig bloedend op de grond liggen. Samen met een surveillerende agent kon hij de toneelknecht W. J. overmannen. De man, die een jaar geleden is ge scheiden van zijn vrouw, zou al enige jaren een verhouding met het meisje hebben gehad. Hij zou al een week lang met het plan hebben rondgelo pen, haar te vermoorden. Vrijdagavond heeft hij de kelder van het Concerthuis opengezet. Mejuffrouw Kos, die werk zaam was in een strijkinrichting naast het Concerthuis, moest Zaterdag om half acht op haar werk zijn. Jasper heeft haar omstreeks die tijd opgewacht en haar de kelder ingetrokken. Hij heeft haar met een mes een steek in de rug gegeven en haar daarna met haar hoofd tegen de grond geslagen. Toen Jasper gearresteerd werd, ver klaarde hij, dat zijn wraakgevoelens nu gekoeld waren. Hij was van plan ge weest om ook zichzejf van het leven te beroven. VERHOGING SOLDIJEN IN INDONESIË De regering heeft besloten de tropen- bijslag op de soldijen der in Indonesië dienende dienstplichtingen te vermeer deren met 30 et per dag. Derhalve zul len de soldijen tijdens verblijf in In donesië thans bedragen voor een sol daat per maand 63.voor een sol daat der Ie klasse, die op of na 1 Juni '949 onder de wapens is gekomen, 69.- voor hen, die voor die datum reeds in dienst waren 37.50 en voor korpo raals van beide groepen respectievelijk 76.50 en 84.—. MIDDELBURG, 19 Jan. In op dracht van de officier van justitie te Middelburg is te Zierikzee gearresteerd de heer Ch. v. d. K., een broer van de overleden directrice van de Bank voor Schouwen en Duiveland. Zoals bekend kwam enige tijd geleden aan het licht dat bij deze bank malversaties waren gepleegd door de kort te voren over leden directrice mevrouw J. v. d. d. K.-K In de loop der jaren was een bedrag van 240.000 verdwenen. Men is intus sen tot de overtuiging gekomen dat mevr. v. d. K. vermoedelijk niet degene is geweest die dit geld heeft gebruikt, omdat zij een heel sober leven leidde. Het vermoeden bestaat nu dat haar broer inlichtingen zal kunnen verstrek ken over de verdwenen gelden. (N.R.Crt.) Per 15 Febr. 1950 is de distribuite van kali opgeheven en daarmede zijn alle kunstmestoffen distributie-vrij. In ,,De Westlandsche Zondagsbode vonden wij een artikel van Ds J. G. L. Brouwer, Ned. Herv. Predikant te Lier, over ,,de Gereformeerden van artikel 31." Wij geven deze pennevrucht aan onze lezers door, al laten wij de in houd vanzelfsprekend geheel voor reke ning van de schrijver. ,,Wat bedoelen toch de Gereformeer den van art. 31, of, zoals het voluit heet; „Onderhoudende artikel 31 van de Dordtse Kerkorde?" Het gaat hier om twee kwesties, een kerkrechtelijk en een dogmatisch ge schil. Wat het eerste betreft, genoemd artikel 31 luidt als volgt: „Zo iemand zich beklaagt door de uitspraak der min dere vergadering verongelijkt te zijn, die zal zich op. een meerdere kerkelijke vergadering mogen beroepen en hetgeen door de meeste stemmen goedgevonden is, zal voor vast en bondig gehouden worden. Tenzij dat het bewezen wordt te strijden tegen het Woord Gods of tegen de artikelen, in deze Generale Synode besloten, zolang als dezelve door geen andere Generale Synode veranderd zijn." Eerst moet dus een mindere vergade ring (kerkeraad, classis) een uitspraak doen, alvorens een meerdere vergade ring (Synode) kan handelen. Hier heeft nu de Generale Synode der Gereformeer de Kerken fouten gemaakt en heeft het synodale juk aangetrokken. Daardoor kwam zij op gespannen voet te staan met het genoemde artikel 31 der Kerk orde. Vandaar de benaming. Wat het dogmatisch geschil betreft, dit gaat voornamelijk over de beschou wing van 'het genadeverbond ten op zichte van de Doop. Door de uitspraak van de Generale Synode der .Gerefor meerde Kerken van 1902, die onder in vloed van prof. Bavinck c.s. niet teveel nadruk wilde leggen op de veronder stelde wedergeboorte, werd in 1942 een streep gehaald. De Synodalen leggen de nadruk op de verkiezing. Kort gezegd, is hun s'tandpunt: In het Verbond wordt de verkiezing werkelijkheid. De gedoop- ten zijn gelovigen, totdat het tegendeel blijkt. Men veronderstelt dus van de ge doopte kinderen, dat zij wedergeboren zijn. De mensen van art. 31, ook wel be zwaarden genoemd, zeggen echter: Gods belofte wordt in de Doop betekend en verzegeld. Het verbond wordt werke lijkheid in de uitverkiezing. Zij 'leggen dus de nadruk op de belofte Gods, die aan de gedoopte kinderen wordt ge schonken en van wie eens zal blijken of zij uitverkoren zijn. Op deze wijze verloor de noodzakelijk heid der wedergeboorte haar kracht bij de Synodalen en kwam men tot een verstard leven. Daarentegen kwam bij de bezwaarden (art. 31) de prediking meer tot gelding. Wie heeft gelijk? Wij zullen ons niet werpen in de maal stroom van voor- en tegen uitgebrachte meningen, maar willen luisteren naar een onverdacht getuige. Calvijn noemt het genadeverbond de bedding, waarin de stroom der verkiezing zich voortbe weegt. Het verbond betekent, dat God de uitverkorenen bewaart tot de jaren des onderscheids. Bij Calvijn vinden wij geen spoor van veronderstelde wederge boorte. Hoewel zij somg te fanatiek zqn, staan wij dichter bij de bezwaarden (art. 31.) Hun prediking heeft ook aan diepte gewonnen. De Generale Synode der Gereformeer de KerkeUi die in het najaar 1949 te 's-Gravenhage bijeen kwam, heeft na een langdurige en grondige discussie, door haar eindbeslissing diegenen teleur gesteld, welke op hereniging hoopten. Zeker, er is een hernieuwde uitnodiging uitgegaan aan de Generale Synode van de Geref. Kerken, onderhoudende art. 31 K.O., maar er is zelfs geen schrede op de weg naar hereniging gezet. Het conflict is gekomen en gebleven. God geve, dat beide kerken daarvan mogen leren en een oplossing gevonden worde, welke is naar Zijn wil."

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1950 | | pagina 1