Aan het roekeloos rijden moet een einde komen WIE SPAART, VERGAART ©e eAenning van het Ëommunistische Ghina De „Vandersteng" in de haven te Miaaelharnis 22ste Jaargang - Woensdag 18 Januari 1950 No. 1887 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN DRONKENSCHAP ACHTER 'T STUUR KAN VERNIETI GING VAN DE AUTO TOT GEVOLG HEBBEN Kaniongerechi Sommelsdijk Baldadigheid moet de kop worden ingedrukt SPAREN IS EEN DEUGD Rondom de Landbouwschool VERGADERING CHR. SCHOLENBOND SCHEEPVAART IS WELVAART II Coniaci tnei alles Wdi óp,, om en van hei waier leeU. Verschtint tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstmat 1Z2 MMdelbamis Abonnementsprys 1.50 per kwartaal Telefoon 17 Middelharnis Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-piiis 12 ol. p. mm. Bij conlraot speciaal taiiei China is door de Communisten onder de voet gelopen. Formosa is het laatste bolwerk van de nationale Regering. De Invloed en de macht van het Communis me is daardoor wel zeer gestegen. Het communisme staat nu aan de poorten van Zuid-Oost-Azië. Landen met over het algemeen een weinig geconsolideer de staatsvorm. Grote gebieden die pas de status van gehele onafhankelijkheid verkregen hebben"" en waar de economi- sche-sociale en politieke verhoudingen aanleiding geven tot het plaatsen van vele vraagtekens. De oorzaak van deze eclatante over winning van de Communisten wordt gezocht in de onthouding van hulp door Amerika aan de nationale regering van Tsjang Kai Sjek en aan de vergaande corruptie van de nationale regering, die een wanbestuur heeft gevoerd. Nu is het slechts het eiland Formosa, dat nog onder het bestuur staat van Tsjang Kai Sjek. In de tweede wereldoorlog was Tsjang Kai Sjek de gevierde leider van China, dat door zijn verbeten tegenstand tegen' de Japanners niet weinig heeft bijgedragen om de overwinning in Azië door de GeaUieerden mogelijk te maken, door de binding van talrijke land- en zeestrijdkrachten. Na de oorlog is het eenheidsfront van Communisten en Na tionalisten tegen Japan ineengestort en zijn de Communisten de burgeroorlog begonnen welke geleid heeft tot hun grote zegepraal. Amerika hield zich in edeze opmars van het Communisme af zijdig, tot grote verwondering van ve len; die wat nu gebeurd is voorzagen en tot grote verontwaardiging van Tsjang Kai Sjek en de zijnen, die de enigen niet zijn die spreken kunnen van bondge nootschappelijke ontrouw na de oorlog. Welke krachtige drang er in Ameri ka van binnenland en buitenland ook werd geboden om de communistische zegen in Australië een halt toe te roe pen, het mocht niet baten, Amerika bleef afzijdig. In de laatste tijd echter scheen het of Amerika van politiek zou veran deren. Dat het er toe over zou gaan om hoewel laat, de regering van Tsjang Kai Sjek te steunen. Krachtige militaire steun te gaan verlenen om het overwinnend Commu nisme terug te dringen en alzo de be dreiging van Japan af te wenden. Van een erkenning door Amerika van het Communistische China zou geen sprake zijn, integendeel er werd druk beraad slaagd hoe men de nationale regering van China zou kunnen helpen. De uit slag van dit beraad is echter geweest, dat Amerika zijn handen van China af trekt en dit zal op de duur wel moeten leiden tot een erkenning van het Com munistisch China. Engeland is daarin reeds voorgegaan. Engeland heeft de Communistische re gering van China reeds erkend. De fi- nantiën hebben hier de doorslag gege ven. Grote Engelse kapitalen zijn in Chi na belegd. Niet minder dan een milliard dollar zijn in Chinese ondernemingen belegd. Als van ouds overheerst het geld de Engelse politiek. Engelands handels betrekkingen met China gedogen niet een vijandige houding tegen de Commu nistische regering. En zo we boven reeds opmerkten zal de Amerikaanse politiek van „handen af," wel moeten voeren tot erkenning van het Communistisch re giem'. Het communistisch worden van Chi na kan verstrekkende gevolgen hebben. Daar is allereerst het feit, dat de Com munisten nu ook in de Verenigde Na ties en de Veiligheidsraad voor China hun plaats zullen innemen. Twee grote mogendheden, met het ve torecht hebben dan in die lichamen hun plaats. Een verontrustend feit, maar ook, het optimisme der staatslieden ziet nog wel lichtpunten en mogelijkheden. Toegegeven moet worden dat de fei ten zorgelijk zijn. Rusland krijgt een krachtige bondge noot van wege de talrijke bevolking en de grote mogelijkheden die China biedt. Zuid-Oost Azië, met zijn jonge ongecon solideerde regeringsvormen krijgt het Communisme vlak aan zijn grenzen. In het concert van de Verenigde Naties wordt de partij van het Communisme ten zeerste versterkt. En de lichtpunten die er zijn? Geen feiten maar uitsluitend speculaties zo het al geen hersenschimmen zullen blij ken te zijn. Speculaties van deze aard „Och mis schien is het Chinese Communisme nog zo kwaad niet!" De Chinese Communis ten zijn wellicht éérst nationalistisch en dan pas Communistisch. Was Mav de leider van de Communisten vroeger niet een agrarisch hervormer? Men specu leert er op, dat het Chinees-Communis- me geen achttien karaats communisme zal zijn. Meer van het soort van Tito. Dat er van een hechte samenwerking met Rusland wel geen sprake zal zijn. En zo stelt men zich min of meer ge rust met allerlei speculaties en sluit men de ogen voor de ernst van de feiten. HOEVEEL RADIO-LUISTERAARS TELT NEDERLAND Het aantal aangegeven radiotoestellen in Nederland bedroeg op 1 Januari jl. 1.337.312 tegen 1.321.746 op 1 December^ Op 1 December jl. waren er 504.519 aansluitingen op het Rijksradio-distri- butiénet tegen 510.227 op 1 November. 'Een aannemer te 's Hertogenbosch kreeg een proces-verbaal wegens het besturen van een auto, terwijl hij onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen. Tevens werd de auto in beslag genomen. Na afloop van het politieonderzoek werd het beslag op de auto opgeheven. De kantonrechter ging hierbij van de volgende overweging uit: ,.Dat het al gemeen belang reeds voldoende wordt beschermd, doordat art. 31 der Motor en Rijwielwet de mogelijkheid schept, dat de bestuurder de bevoegdheid, mo torrijtuigen te besturen voor ten hoog ste 1 jaar kan worden ontzegd." De kantonrechter was van mening dat naast deze straf geen plaats meer is voor een bevel tot vernietiging of on- bruikbaarmaking van het motorrijtuig. De ambtenaar van het O.M. ging van deze beschikking in cassatie, en nu heeft de Hoge Raad de volgende be langrijke beslissing genomen. „Krachtens artikel 354 van het Wet boek van. Strafvordering kan vernieti ging of onbruikbaarmaking van een mo torrijtuig warden gelast, dat gediend heeft tot het begaan van een strafbaar ftóit, op gronden aan het algemeen be lang ontleend.'' Dat de Motor- en Rij wielwet tegen degene, die het feit heeft begaan, de bijkomende straf bedreigt van ontzegging der bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen voor een be paalde tijd, doet volgens de Hoge Raad niet ter zake. De beslissing van de Ho ge Raad lijkt ons een diep ingrijpende beslissing. De consequentie er van is toch; dat idronkenschap achter 't stuur van een motorrijtuig kan leiden tot ver nietiging van het motorrijtuig. Een waarschuwing voor bestuurders van mo torrijtuigen die niet misverstaan kan worden. Wie met een motorrijtuig op de openbare weg komt, gaat met het leven van zijn medemens om. Gebruik van bedwelmende dranken is in zo'n geval een misdrijf niet alleen tegen zich z^f, maar ook tegen de naaste. Een strenge wetgeving op dit gebied kan preventief (vóórkomend) werken. Als zodanig kan van deze beschikking van de Hoge Raad een heilzame werking uitgaan. VELDIVIAABSCHALK MONTGOMERY BEZOEKT ONS LAND. Tij dens een lunch in Amsterdam werd. hij toegesproken door de Amster damse Burgemeester Mr A. 'd Ailly. Geheel links de minister van Sociale Zaken Mr A. M. Joekes. Zitting van 13 Januari 1950. Kantonrechter: Mr v.' d. Velde. Ambtenaar O.M.: Mr v. Buuren. Nadat de jeugdzaken met gesloten deuren waren afj;ehandeld, ving om streeks 10.15 uur de openbare zitting aan. Het mocht niet! Als eerste verdachte in het nieuwe jaar stcmd terecht A. Doomheim te Dirksland, welke zijn 13-jarig dochtertje uit school had thyis gehouden. Verd.Mijn vrouw was overspannen, omdat ik een zoon in Indië heb zitten en mijn oudste dochtertje uit werken ging, kon ook niet thuis blijven, vandaar dat dit meisje op de andere elf kinderen moest passen. Na enkele dagen zag Ik echter in, dat ik mis was en stuurde haar weer naar school, terwijl ik het werkende dochtertje thuis hield. De Ambt. O.M. juichtte het toe, dat verd. had gezien, dat hij fout was en daarom werd daar rekening mee ge houden. 7.50 of 3 d.h. W. A. Wesdorp te Oude Tonge, fiet ste zonder licht op de Plaatse Lange- weg. Verd.: Mijn dynamo liep erg zwaar en daarom was ik bang, dat deze warm zou lopen. Bovendien was het nog lich te maan. Dit verweer hielp niets en de eis luidde conform de uitspraak- 2 x 2.50 of 2 X 1 d.h. Hoogst gevaarlijk L. Diepenhorst, kapitein der veer boot „Prinses Beatrix" te Den Bommel, gaf op 14 Oct. jl. tijdens een dikke mist geen geluidsignalen en veroorzaakte daardoor een aanvaring, met het schip „Nooit volmaakt", eigenaar M. v. Dijk te Den Bommel, welke ook geen signa len had laten horen. Beide verdachten gaven de feiten toe. Diepenhorst merkte op, dat het een uit eindelijke samenloop van omstandig heden was. Verd. gaf altijd signalen, doch niet eerder dan dat hij buiten de haven was, zulks in verband met het feit, dat de haven slechts 20 m breed was. Get. V. Veen kon niet verschijnen, om dat hij verd. moest vervangen als ka pitein. Get. G. Bouman te Den Bommel, con ducteur op genoemde veerboot, voelde, na ongeveer 50 m gevaren te hebben, een schokje en hoorde een schurend ge luid en het pleit was beslecht. Signalen had deze get. niet horen geven. De Ambt. O.M. vond, dat een derge lijk varen met een dergelijke mist zon der signalen te geven hoogst gevaarlijk kon zijn en heel ernstige gevolgen met zich mede kan brengen. 50.— of 20 d.h. Verd. Diepenhorst vond het knap veel, want bij zo'n dichte mist is het moeilijk varen en eigenlijk had v. Dijk de fout gemaakt, omdat hij juist de haven in wilde varen. Mr V. d. Velde: Zal je voortaan beter uitkijken? Verd.: „Ik ben geen ezel, dat ik mij twee maal aan dezelfde steen stoot." Gezien je vaarkunst en dat het nog nooit eerder is gebeurd, zal ik je nu nog 20.— of 15 d.h. geven. Ook verd. van Dijk vond de eis van 50.knap veel, omdat hij toch al 300.strop had gehad. Mr V. d. Velde: Je vrouw stond toch aan het roer? Zou je die maar niet af zetten Verd.: Daar denk ik niet aan. Mr v. d. Velde: Jullie moeten voor taan beter oppassen, hoor jongens." Ook V. Dijk kreeg 20.— of 15 d.h. De kip of het ei! E. Struijk te Melissant, niet versche nen, verbreedde zonder vergunning van de provincie een dam aan de Nollendijk. Mr den MoUander (gemachtigde van verdachte): Struijk maakte de dam weer op z ijn oorspronkelijke breedte. Mr v. d. Velde: De vorige maal be weerde Struijk, dat hij moest verbreden, omdat zijn machines er anders niet over konden. Mr den Hollander: Inmiddels heb ik een vergunning aangevraagd bij de pro vincie. Get. wachtmeester Vos te Melissant: Ik heb geconstateerd, dat de weg 75 cm verbreed is en dat hij op 6 Juli on geveer 15 kubieke meter grond op en naast de dam heeft gestort en Touw heeft pas na de verbreding de dam ver anderd en niet zoals Struijk zegt voor dien. Touw zou nooit iets gezegd heb ben als ze goede vrienden waren ge weest. Ambt. O.M.: Meestal heeft men in dergelijke gevallen met burenruzies, wel ke soms eeuwen terug liggen, te doen. Struijk had geen vergunning en mocht dus niet eigendunkelijk optreden. Eis 12.50 of 5 d.h. Mr den Hollander: Het gaat hier om, wie is met de zaak begonnen. De kip pen hebben de dam ondergraven en daardoor zakte deze weg en nu heeft Struijk haar weer op hetzelfde niveau gebracht. Strafrechterlijk is het een hele kleine overtreding en daarom vraagt de verdediger aa:ihouding van de zaak totdat de vergunning van de Provincie er is. Mr v. d. Velde: De hoofdkwestie is, dat Struijk en Touw elkaar het leven erg zuur maken. Het is een grote pla gerij van dhr Struijk. Get. Vos: Waar twee kijven, hebben twee schuld. De zaak wordt aangehouden. De klacht over de duurte is alge meen. Het is het onderwerp van het gesprek waar huisvrouwen elkaar ont moeten. Maar niet alleen de huisvrou wen, ook de mannen spreken er onder elkaar wel over en zeker worden ze er door hun vrouwen wel eens bij betrok ken, wanneer deze er over klagen, dat „een tientje", toch zo weg is en dat ze haast niet weten hoe ze met het huis houdgeld moeten rondkomen. Van sparen komt zou men zo zeg gen in deze dure tijd niet veel, maar als men weet, naar we in „Trouw" a.r. dagblad lezen, dat het te goed bij de Rijkspostspaarbank zo ongeveer 1700 milHoen gulden bedraagt, dan valt dat nog wel mee. Dat aanzienlijke bedrag zal wei bij eengebracht zijn door grote spaarders, zou men zo denken, maar dat is toch niet het geval. Uit de aard der zaak is de Rijkspost spaarbank niet de aangewezen plaats voor de grote spaarders, want boven een bedrag van 2500 wordt geen rente ver goed, zodat het overgrote aantal spaar ders minder ingelegd heeft dan dit be drag. Van de ongeveer 3% millioen épaarders bij de Rijkspostspaarbank, ge middeld heeft dus één van de drie Ne derlanders een spaarboekje bij de Rijks postspaarbank, zijn er ongeveer 90.000 wier inleg boven de 2500 komt. Veel kleintjes maken één grote, ziet men ook hier bewaarheid. En wat doet de Rijks postspaarbank met al dat geleende geld? Dat geeft ze zelf ook weer ter leen. En daarmee maakt ze winst. In 1948 ruim 12 Vè millioen gulden. Een zelfde bedrag als winst wordt ook ge raamd over het jaar 1949. De rente, die de R.P.S. geeft bedraagt 2.16%. Als de R.P.S. geld aan anderen leent, vaak aan gemeentebesturen en andere De kleine spaarder vormt de meer derheid. De Kljksspaarbank geld schieter voor woningbouw en indus- titteën. Een winst van 12'/2 millioen. De jeugd moet leren sparen. grote lichamen krijgt ze een hoger pro cent. Dit kweekt haar winst. De R.P.S. heeft natuurlijk ook onkosten. De ambtenaren, ook op de postkanto ren moeten betaald worden; door tijd opneming van iedere handeling en door het aantal te verrichten handelingen kan men precies weten hoeveel daar voor vergoed moet worden. Sparen is noodzakelijk voor een volk. Paedagogisch is het om de jeugd te le ren sparen. ,,Jong gewend, oud gekend. De grote spaaractie voor de Jeugd, die men dit jaar heeft ingeluid blijkt een succes te zijn. Dat aan een en ander h^el wat werk vast zit is te begrijpen, naast de ambtenaar op de postkanto ren, die een gedeelte van het werk ver richten telt het hoofdgebouw van de R.P.S. te Amsterdam niet minder dan zeshonderd ambtenaren.. Dat het sparen nuttig is begrijpt ieder, die weet, dat de grote bedragen, waarover de R.P.S. beschikt weer ge leend worden, zoals we boven reeds ver meldden aan grote lichamen. Zo kwam de R.P.S. in 1948 niet min der dan 100.000.000 lenen aan de Ge meente met de uitdrukkelijke voorwaar de, dat het geld voor woningbouw moest worden gebruikt en zo kon 48.000.000 geïnvesteerd worden voor de vestiging van nieuwe industrieën. Sparen is een groot volksbelang. Wie spaart vergaart. En spaarzaamheid is een deugd, die de nationale welvaart zeer ten goede komt. P. M. V. d. Sluis te Ouddorp viel, dronken zijnde, met fiets en al in de heg en wist niet meer, waarvoor hij een verbaal kreeg, 20.of 10 d.h. Dat is dom T. van 't Hof te Dirksland bleef bij zijn verklaringen gedaan op de vorige zittingen en hield vol, dat hij de lan taarn te Oude Tonge niet had stuk ge reden. Get. wachtmeester Zuidbroek te Nieu we Tonge constateerde op 2S Aug. jl., dat zowel C. als T. van 't Hof met een te breed beladen auto met vlas hun con trole waren gepasseerd. Zelf heb ik de ladingen niet gemeten, doch wel heb ik hem aangeraden niet door de bebouwde kom van Oude Tonge te rijden. Get. wachtmeester te Nieuwe Tonge had beide vrachten opgemeten en ge constateerd, dat die van T. van 't Hof 3.80 m breed was, d.i. in ieder geval breder dan 2.40 m. De ambt. O.M.: Verdachte is niet ge dagvaard, omdat hij de lantaarn heeft stuk gereden, maar omdat hij een te brede lading vervoerde en is zelf zo be reidwillig om ons twee getuigen de charge op te geven. Ik apprecieer het in de politie, dat ze U niet hebben la ten lossen en daarom zijn ze U nog ter- wilïe geweest. In ieder geval staat nu vast, dat U te breed geladen was. 12.50 of 5 d.h. Mr den Hollander (raadsman van verdachte)Uit het procesverbaal blijkt het bewijs niet, maar verdachte heeft zelf het bewijs geleverd. Het kapot rij den der lantaarn is echter niet bewe zen. De verdediger verzocht om vermin dering van straf. Mr v. d. Velde: De houding die verd. aangenomen heeft is allerbelabberst. Verd.: Als ik iets bekennen moet, moet ik mijzelf ervan bewust zijn. 12.50 of 6 d.h. „Voor galg en rad" J. Wildeboer-Schut te Middelharnis, schoot op 31 Aug. met een kattepult op de rug van Adrie Peekstok. Mr V. d. Velde: Waarom deed je dit? Verd.Het was maar een aardigheidje. Mr V. d. Velde: En tegen de politie heb je gezegd, dat je op een mus schoot. Get. Adri Peekstok te Sommelsdijk reed met zijn vriendje C. Smit langs het Marietjespad. Toen get. echter 15 m voorbij verd. was, schoot verd. op de rug van get. en toen hij omkeek, zag hij, dat dit met een kattepult was ge beurd. Ambt. O.M. vindt de houding van verd. misselijk om een vriendje op een dergelijke manier te beschieten. Zulke onbeschaafde manieren moet hij afleren en ik zal de politie dan ook waarschu wen, anders groei je op „Voor galg en rad." Eis 15.of 10 d.h. Verd. vindt het veul. Mr V. d. Velde: En ik vind het weinig Jij krijgt een behoorlijke opvoeding en die dient ge na te komen. Een volgende maal krijg je hechtenis. Uitspraak 15.— of 10 d.h. Het genadeschot W. K. Hameeteman te Nieuwe Tonge doodde zonder toestemming een reeds aangeschoten haas op een perceel land van Vreeswijk. Verd.Ik mocht daar wel jagen, want ik had vergunning van Vreeswijk. Mr V. d. Velde: Okkenburg mocht daar jagen, want het land is niet van Vreeswijk maar van de Diaconie. Get. H. Kats te Nieuwe Tonge liep op Tiet land, dat in pacht was bij Vrees wijk. Op een zeker moment hoorde hij schieten en zag toen, dat Hameeteman een jachtgeweer bij zich droeg en even daarna zag hij een haas lopen, welke wegkroop in een draineerbuis gelegen in de dam van Izaak en Paul. Het haas hebben ze eruit gepord, vloog daarna het land van P. Vreeswijk op en toen schoot Hameeteman weer en dat was raak. (Zie voor vervolg pag. 4) Niet alleen op het veld, doch ook in de poterbewaarplaatsen kunnen de vi rusziekten op de poters worden overge bracht. Daarom is het noodzakelijk deze bewaarplaatsen luisvrij te houden, en voortdurend te controleren of er luizen in aanwezig zijn. Aan te raden is het in ieder geval, gedurende de winter de' be waarplaatsen zeker één keer uit te „ro ken" met nicotine of uit te „gassen" met blauwzuurhoudende middelen. De blauwzuurhoudende middelen zijn het goedkoopst, want de te gebruiken hoe veelheden zijn zeer gering. Voor Calcid gebruikt men 15 gram per 100 m3 inhoud. Gebruikt men een ander middel, dan neme men de op de verpakking aangegeven hoeveelheid. Bij de inhoudsberekening van de bewaar plaats, behoeft men geen rekening te houden met hetgeen in de bewaarplaats staat. De te gebruiken middelen moeten in de open lucht worden afgewogen. Voor het poeder op hef middenpad wordt uitgestrooid, moet de temperatuur in de bewaarplaats liefst 18-20 graden C of 6570 graden F. zijn en mag in geen geval lager zijn dan 13" C of 56 graden F. We moeten de temperatuur langzaam laten oplopen, terwijl er voldoende frisse lucht moet kunnen toetreden, anders krijgen de pootaardappelen zuurstof ge brek en ontstaan er in het inwendige der poters „zwarte harten''t Best is gebruik te maken van een zonnige dag. Wanneer we „uitgassen" mogen de aardappelen en de spruiten niet vochtig zijn en ook tijdens de behandeling niet worden. Anders is er enige kans op be schadiging, wanneer het vrijkomende blauwzuurgas door het water wordt op genomen. De lucht mag niet droog zijn, als regel moet men voor de behandeling het middenpad met water besprenkelen en wanneer dit pad weer droog is, kan men het poeder strooien. De kachel wordt gedoofd, alle luchtaan- en afvoer kanalen worden gesloten en ook één der deuren. Het poeder strooit men regel matig op het middenpad uit, te begin nen bij het punt dat het verst van de geopende deur ligt. Al achteruitlopende strooit men het poeder, en sluit na af loop de deur zorgvuldig, terwijl op een bord wordt aangegeven, dat het betre den van de bewaarplaatsen levensge vaarlijk is. De bewaarplaats blijft 12 of 24 uur gesloten, en wordt eerst flink gelucht, (de deuren tegen elkaar open) voor men in de bewaarplaats kan komen. Ook moet men uit de buurt van de ge opende deuren blijven. Het blauwzuur- houdend middel moet bewaard worden in goed gesloten bussen in een met een slot afgesloten bergruimte, bij voorkeur niet in het woonhuis. Velen durven Calcid niet te gebrui-: ken, .vanwege het gevaar er aan verbon den, anderen zijn er roekeloos mee. De verstandigsten weten het juiste midden te vinden: geen gevaar te vre zen, doch er ook niet mee te spelen. -O- Naar wij vernemen, zal D.V. op Za terdag 28 Januari des namiddags om half 3 in de Chr. U.L.O. te Middelharnis voor de besturen en personelen der Chr. Scholen op ons eiland als spreker op treden de Hooged. Gestr. Heer Mr J. Terpstra Oud Minister van Onderwijs, Lid van de Tweede Kamer der S.G. Het te behandelen onderwerp luidt: „Actuele onderwijsvraagstukken''. Er is ruime gelegenheid voor discus sie en vragen stellen. Men houde mid dag vrij! Zoals in ons blad was gepubliceerd heeft Vrijdag het contact-vaartuig „Van- dersteng" inde Spoorhaven van Mid delharnis ligging genomen, waar het was te bezichtigen. Jammer dat dit mooie schip niet in de haven van Mid delharnis kon komen, de hoge dorpel van de sluisdeuren verhinderde dit. Het bezoek is er echter niet minder om geweest, te meer daar er aan boord tevens een reclame van Bols Likeuren en Genever was georganiseerd. De eerste groep van plm. 80 perso nen die de Vandersteng bezochten wer den in de grote zaal ontvangen door de heer Zijlstra secretaris van de di rectie van de fa. Lucas Bols. Deze zet te uiteen hoe het „slokje" of het „oor lam" altijd bij de scheepvaart had be hoord, zodat er enige verwantschap is te zoeken tussen de „Vandersteng" en de fa. Lucas Bols. De gezagvoerder Bijlsma gaf een uiteenzetting over het pracht- vaartuig waarover hij gezag voert. De „Vandersteng" is geen Marine schip. Wij, aldus de commandant, res sorteren onder de koopvaardij. Het contact-vaartuig is er gekomen door een bijzondere actie van de Stichting het Alg. Nederl. Comité ,,Onze Mari ne", ter versteviging van het contact tussen alles wat op en om en van het water leeft en het overige deel van het Nederlandse volk. Ieder plaatsje dat aan het water ligt wordt met de „Vandersteng" bezocht, waarbij bezoeken aan boord worden ontvangen, het schip volledig kan wor den bezichtigd, alles verteld wordt om trent navigatie enz. Scheepvaart is welvaart. Dat heeft de 17e eeuw, die wel eens de gouden eeuw werd genoemd, bewezen." Ons volk heeft echter in de laatste decen nia het belang van de scheepvaart uit het oog verloren. Geleidelijk aan zijn we afgezakt. Spreker wees op het ver lies van Indië, waarover hij verder het zwijgen zal toedoen. Maar tekenend is wel, dat het tussen Oost en West Java met Amerika tot een fusie gekomen is zodat zo korte tijd na de over dracht Amerikaanse reders de kans krijgen, de Nederlandse Scheepvaart te verdringen. Dit betekent dus dat wij ook hier weer een veer moeten laten. De scheepvaart omvat 30% van ons volks inkomen, zo langzamerhand glipt echter alles uit handen. De Rijn vaart heeft tientallen grote Zwitserse boten, nog wel met een Hollandse be manning, maar dat is ook niet blij vend. Straks varen vreemden op onze binnenwateren. De „Vandersteng" is gebouwd om de bevolking te laten zien, wat de scheep vaart vermag, hoe alles reilt en zeilt. Het is niet de bedoeling om jongelui tot zeeman te bombarderen, maar wel de scheepvaartsbelangen naar voren te brengen. Het schip is geschonken door het Nederlandse volk, het is dus geen deel van onze staatsschuld, al wordt het door het Rijk gesubsidieerd. Het sohip zelf De inrichting van het schip is een juweeltje van Nederlandse scheeps bouw. De „Vandersteng" is geen luxe, maar modern, sober, doch smaakvol in gericht, met drie dekken. Het is ge bouwd op de werf Wilton Feijenoord; de tewaterlating had plaats op 4 Ju ni 1947. Op het eerste dek van voor- naar achterschip bevinden zich tot het eer ste schot het kabelgat en kettingbak, was- en badgelegenheid en toilet als mede logies voor de leerlingen. Tussen schot 1 en 2 bevinden zich hutten, eet zaal, badkamer en toilet, benevens een ruime kombuis waar gevarieerde maal tijden bereid kxmnen worden. Een lin- nenksist, ijskast en bergruimte voor proviand sluit bij de kombuis aan. Naast de trap naar de hall bevindt zich de garderobe. (Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1950 | | pagina 1