Aan het roekeloos rijden
moet een einde komen
WIE SPAART, VERGAART
©e eAenning van het
Ëommunistische
Ghina
De „Vandersteng" in de haven
te Miaaelharnis
22ste Jaargang -
Woensdag 18 Januari 1950
No. 1887
CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
DRONKENSCHAP ACHTER
'T STUUR KAN VERNIETI
GING VAN DE AUTO TOT
GEVOLG HEBBEN
Kaniongerechi Sommelsdijk
Baldadigheid moet de kop worden ingedrukt
SPAREN IS EEN DEUGD
Rondom de
Landbouwschool
VERGADERING
CHR. SCHOLENBOND
SCHEEPVAART
IS WELVAART II
Coniaci tnei alles Wdi óp,, om
en van hei waier leeU.
Verschtint tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstmat 1Z2 MMdelbamis Abonnementsprys 1.50 per kwartaal
Telefoon 17
Middelharnis
Giro 167930
Postbox 8
Telefoon
Drukkerij 19
Adv.-piiis 12 ol. p.
mm. Bij conlraot
speciaal taiiei
China is door de Communisten onder
de voet gelopen. Formosa is het laatste
bolwerk van de nationale Regering. De
Invloed en de macht van het Communis
me is daardoor wel zeer gestegen. Het
communisme staat nu aan de poorten
van Zuid-Oost-Azië. Landen met over
het algemeen een weinig geconsolideer
de staatsvorm. Grote gebieden die pas
de status van gehele onafhankelijkheid
verkregen hebben"" en waar de economi-
sche-sociale en politieke verhoudingen
aanleiding geven tot het plaatsen van
vele vraagtekens.
De oorzaak van deze eclatante over
winning van de Communisten wordt
gezocht in de onthouding van hulp door
Amerika aan de nationale regering van
Tsjang Kai Sjek en aan de vergaande
corruptie van de nationale regering, die
een wanbestuur heeft gevoerd. Nu is
het slechts het eiland Formosa, dat nog
onder het bestuur staat van Tsjang Kai
Sjek. In de tweede wereldoorlog was
Tsjang Kai Sjek de gevierde leider van
China, dat door zijn verbeten tegenstand
tegen' de Japanners niet weinig heeft
bijgedragen om de overwinning in Azië
door de GeaUieerden mogelijk te maken,
door de binding van talrijke land- en
zeestrijdkrachten. Na de oorlog is het
eenheidsfront van Communisten en Na
tionalisten tegen Japan ineengestort en
zijn de Communisten de burgeroorlog
begonnen welke geleid heeft tot hun
grote zegepraal. Amerika hield zich in
edeze opmars van het Communisme af
zijdig, tot grote verwondering van ve
len; die wat nu gebeurd is voorzagen en
tot grote verontwaardiging van Tsjang
Kai Sjek en de zijnen, die de enigen niet
zijn die spreken kunnen van bondge
nootschappelijke ontrouw na de oorlog.
Welke krachtige drang er in Ameri
ka van binnenland en buitenland ook
werd geboden om de communistische
zegen in Australië een halt toe te roe
pen, het mocht niet baten, Amerika bleef
afzijdig. In de laatste tijd echter scheen
het of Amerika van politiek zou veran
deren. Dat het er toe over zou gaan om
hoewel laat, de regering van Tsjang
Kai Sjek te steunen.
Krachtige militaire steun te gaan
verlenen om het overwinnend Commu
nisme terug te dringen en alzo de be
dreiging van Japan af te wenden. Van
een erkenning door Amerika van het
Communistische China zou geen sprake
zijn, integendeel er werd druk beraad
slaagd hoe men de nationale regering
van China zou kunnen helpen. De uit
slag van dit beraad is echter geweest,
dat Amerika zijn handen van China af
trekt en dit zal op de duur wel moeten
leiden tot een erkenning van het Com
munistisch China.
Engeland is daarin reeds voorgegaan.
Engeland heeft de Communistische re
gering van China reeds erkend. De fi-
nantiën hebben hier de doorslag gege
ven. Grote Engelse kapitalen zijn in Chi
na belegd. Niet minder dan een milliard
dollar zijn in Chinese ondernemingen
belegd. Als van ouds overheerst het geld
de Engelse politiek. Engelands handels
betrekkingen met China gedogen niet
een vijandige houding tegen de Commu
nistische regering. En zo we boven reeds
opmerkten zal de Amerikaanse politiek
van „handen af," wel moeten voeren tot
erkenning van het Communistisch re
giem'.
Het communistisch worden van Chi
na kan verstrekkende gevolgen hebben.
Daar is allereerst het feit, dat de Com
munisten nu ook in de Verenigde Na
ties en de Veiligheidsraad voor China
hun plaats zullen innemen.
Twee grote mogendheden, met het ve
torecht hebben dan in die lichamen hun
plaats. Een verontrustend feit, maar
ook, het optimisme der staatslieden ziet
nog wel lichtpunten en mogelijkheden.
Toegegeven moet worden dat de fei
ten zorgelijk zijn.
Rusland krijgt een krachtige bondge
noot van wege de talrijke bevolking en
de grote mogelijkheden die China biedt.
Zuid-Oost Azië, met zijn jonge ongecon
solideerde regeringsvormen krijgt het
Communisme vlak aan zijn grenzen. In
het concert van de Verenigde Naties
wordt de partij van het Communisme
ten zeerste versterkt.
En de lichtpunten die er zijn? Geen
feiten maar uitsluitend speculaties zo
het al geen hersenschimmen zullen blij
ken te zijn.
Speculaties van deze aard „Och mis
schien is het Chinese Communisme nog
zo kwaad niet!" De Chinese Communis
ten zijn wellicht éérst nationalistisch en
dan pas Communistisch. Was Mav de
leider van de Communisten vroeger niet
een agrarisch hervormer? Men specu
leert er op, dat het Chinees-Communis-
me geen achttien karaats communisme
zal zijn. Meer van het soort van Tito.
Dat er van een hechte samenwerking
met Rusland wel geen sprake zal zijn.
En zo stelt men zich min of meer ge
rust met allerlei speculaties en sluit
men de ogen voor de ernst van de
feiten.
HOEVEEL RADIO-LUISTERAARS
TELT NEDERLAND
Het aantal aangegeven radiotoestellen
in Nederland bedroeg op 1 Januari jl.
1.337.312 tegen 1.321.746 op 1 December^
Op 1 December jl. waren er 504.519
aansluitingen op het Rijksradio-distri-
butiénet tegen 510.227 op 1 November.
'Een aannemer te 's Hertogenbosch
kreeg een proces-verbaal wegens het
besturen van een auto, terwijl hij onder
zodanige invloed van alcoholhoudende
drank verkeerde, dat hij niet in staat
moest worden geacht het motorrijtuig
naar behoren te besturen. Tevens werd
de auto in beslag genomen.
Na afloop van het politieonderzoek
werd het beslag op de auto opgeheven.
De kantonrechter ging hierbij van de
volgende overweging uit: ,.Dat het al
gemeen belang reeds voldoende wordt
beschermd, doordat art. 31 der Motor
en Rijwielwet de mogelijkheid schept,
dat de bestuurder de bevoegdheid, mo
torrijtuigen te besturen voor ten hoog
ste 1 jaar kan worden ontzegd."
De kantonrechter was van mening dat
naast deze straf geen plaats meer is
voor een bevel tot vernietiging of on-
bruikbaarmaking van het motorrijtuig.
De ambtenaar van het O.M. ging van
deze beschikking in cassatie, en nu
heeft de Hoge Raad de volgende be
langrijke beslissing genomen.
„Krachtens artikel 354 van het Wet
boek van. Strafvordering kan vernieti
ging of onbruikbaarmaking van een mo
torrijtuig warden gelast, dat gediend
heeft tot het begaan van een strafbaar
ftóit, op gronden aan het algemeen be
lang ontleend.'' Dat de Motor- en Rij
wielwet tegen degene, die het feit heeft
begaan, de bijkomende straf bedreigt
van ontzegging der bevoegdheid om
motorrijtuigen te besturen voor een be
paalde tijd, doet volgens de Hoge Raad
niet ter zake. De beslissing van de Ho
ge Raad lijkt ons een diep ingrijpende
beslissing. De consequentie er van is
toch; dat idronkenschap achter 't stuur
van een motorrijtuig kan leiden tot ver
nietiging van het motorrijtuig. Een
waarschuwing voor bestuurders van mo
torrijtuigen die niet misverstaan kan
worden. Wie met een motorrijtuig op de
openbare weg komt, gaat met het leven
van zijn medemens om. Gebruik van
bedwelmende dranken is in zo'n geval
een misdrijf niet alleen tegen zich z^f,
maar ook tegen de naaste. Een strenge
wetgeving op dit gebied kan preventief
(vóórkomend) werken. Als zodanig kan
van deze beschikking van de Hoge
Raad een heilzame werking uitgaan.
VELDIVIAABSCHALK MONTGOMERY BEZOEKT ONS LAND. Tij
dens een lunch in Amsterdam werd. hij toegesproken door de Amster
damse Burgemeester Mr A. 'd Ailly. Geheel links de minister van
Sociale Zaken Mr A. M. Joekes.
Zitting van 13 Januari 1950.
Kantonrechter: Mr v.' d. Velde.
Ambtenaar O.M.: Mr v. Buuren.
Nadat de jeugdzaken met gesloten
deuren waren afj;ehandeld, ving om
streeks 10.15 uur de openbare zitting
aan.
Het mocht niet!
Als eerste verdachte in het nieuwe
jaar stcmd terecht A. Doomheim te
Dirksland, welke zijn 13-jarig dochtertje
uit school had thyis gehouden.
Verd.Mijn vrouw was overspannen,
omdat ik een zoon in Indië heb zitten
en mijn oudste dochtertje uit werken
ging, kon ook niet thuis blijven, vandaar
dat dit meisje op de andere elf kinderen
moest passen. Na enkele dagen zag Ik
echter in, dat ik mis was en stuurde
haar weer naar school, terwijl ik het
werkende dochtertje thuis hield.
De Ambt. O.M. juichtte het toe, dat
verd. had gezien, dat hij fout was en
daarom werd daar rekening mee ge
houden. 7.50 of 3 d.h.
W. A. Wesdorp te Oude Tonge, fiet
ste zonder licht op de Plaatse Lange-
weg.
Verd.: Mijn dynamo liep erg zwaar
en daarom was ik bang, dat deze warm
zou lopen. Bovendien was het nog lich
te maan. Dit verweer hielp niets en de
eis luidde conform de uitspraak- 2 x
2.50 of 2 X 1 d.h.
Hoogst gevaarlijk
L. Diepenhorst, kapitein der veer
boot „Prinses Beatrix" te Den Bommel,
gaf op 14 Oct. jl. tijdens een dikke mist
geen geluidsignalen en veroorzaakte
daardoor een aanvaring, met het schip
„Nooit volmaakt", eigenaar M. v. Dijk
te Den Bommel, welke ook geen signa
len had laten horen.
Beide verdachten gaven de feiten toe.
Diepenhorst merkte op, dat het een uit
eindelijke samenloop van omstandig
heden was. Verd. gaf altijd signalen,
doch niet eerder dan dat hij buiten de
haven was, zulks in verband met het
feit, dat de haven slechts 20 m breed
was.
Get. V. Veen kon niet verschijnen, om
dat hij verd. moest vervangen als ka
pitein.
Get. G. Bouman te Den Bommel, con
ducteur op genoemde veerboot, voelde,
na ongeveer 50 m gevaren te hebben,
een schokje en hoorde een schurend ge
luid en het pleit was beslecht. Signalen
had deze get. niet horen geven.
De Ambt. O.M. vond, dat een derge
lijk varen met een dergelijke mist zon
der signalen te geven hoogst gevaarlijk
kon zijn en heel ernstige gevolgen met
zich mede kan brengen.
50.— of 20 d.h.
Verd. Diepenhorst vond het knap veel,
want bij zo'n dichte mist is het moeilijk
varen en eigenlijk had v. Dijk de fout
gemaakt, omdat hij juist de haven in
wilde varen.
Mr V. d. Velde: Zal je voortaan beter
uitkijken?
Verd.: „Ik ben geen ezel, dat ik mij
twee maal aan dezelfde steen stoot."
Gezien je vaarkunst en dat het nog
nooit eerder is gebeurd, zal ik je nu nog
20.— of 15 d.h. geven.
Ook verd. van Dijk vond de eis van
50.knap veel, omdat hij toch al
300.strop had gehad.
Mr V. d. Velde: Je vrouw stond toch
aan het roer? Zou je die maar niet af
zetten
Verd.: Daar denk ik niet aan.
Mr v. d. Velde: Jullie moeten voor
taan beter oppassen, hoor jongens."
Ook V. Dijk kreeg 20.— of 15 d.h.
De kip of het ei!
E. Struijk te Melissant, niet versche
nen, verbreedde zonder vergunning van
de provincie een dam aan de Nollendijk.
Mr den MoUander (gemachtigde van
verdachte): Struijk maakte de dam weer
op z ijn oorspronkelijke breedte.
Mr v. d. Velde: De vorige maal be
weerde Struijk, dat hij moest verbreden,
omdat zijn machines er anders niet over
konden.
Mr den Hollander: Inmiddels heb ik
een vergunning aangevraagd bij de pro
vincie.
Get. wachtmeester Vos te Melissant:
Ik heb geconstateerd, dat de weg 75
cm verbreed is en dat hij op 6 Juli on
geveer 15 kubieke meter grond op en
naast de dam heeft gestort en Touw
heeft pas na de verbreding de dam ver
anderd en niet zoals Struijk zegt voor
dien. Touw zou nooit iets gezegd heb
ben als ze goede vrienden waren ge
weest.
Ambt. O.M.: Meestal heeft men in
dergelijke gevallen met burenruzies, wel
ke soms eeuwen terug liggen, te doen.
Struijk had geen vergunning en mocht
dus niet eigendunkelijk optreden.
Eis 12.50 of 5 d.h.
Mr den Hollander: Het gaat hier om,
wie is met de zaak begonnen. De kip
pen hebben de dam ondergraven en
daardoor zakte deze weg en nu heeft
Struijk haar weer op hetzelfde niveau
gebracht. Strafrechterlijk is het een hele
kleine overtreding en daarom vraagt de
verdediger aa:ihouding van de zaak
totdat de vergunning van de Provincie
er is.
Mr v. d. Velde: De hoofdkwestie is,
dat Struijk en Touw elkaar het leven
erg zuur maken. Het is een grote pla
gerij van dhr Struijk.
Get. Vos: Waar twee kijven, hebben
twee schuld.
De zaak wordt aangehouden.
De klacht over de duurte is alge
meen. Het is het onderwerp van het
gesprek waar huisvrouwen elkaar ont
moeten. Maar niet alleen de huisvrou
wen, ook de mannen spreken er onder
elkaar wel over en zeker worden ze er
door hun vrouwen wel eens bij betrok
ken, wanneer deze er over klagen, dat
„een tientje", toch zo weg is en dat ze
haast niet weten hoe ze met het huis
houdgeld moeten rondkomen.
Van sparen komt zou men zo zeg
gen in deze dure tijd niet veel, maar
als men weet, naar we in „Trouw" a.r.
dagblad lezen, dat het te goed bij de
Rijkspostspaarbank zo ongeveer 1700
milHoen gulden bedraagt, dan valt dat
nog wel mee.
Dat aanzienlijke bedrag zal wei bij
eengebracht zijn door grote spaarders,
zou men zo denken, maar dat is toch
niet het geval.
Uit de aard der zaak is de Rijkspost
spaarbank niet de aangewezen plaats
voor de grote spaarders, want boven een
bedrag van 2500 wordt geen rente ver
goed, zodat het overgrote aantal spaar
ders minder ingelegd heeft dan dit be
drag. Van de ongeveer 3% millioen
épaarders bij de Rijkspostspaarbank, ge
middeld heeft dus één van de drie Ne
derlanders een spaarboekje bij de Rijks
postspaarbank, zijn er ongeveer 90.000
wier inleg boven de 2500 komt. Veel
kleintjes maken één grote, ziet men ook
hier bewaarheid. En wat doet de Rijks
postspaarbank met al dat geleende
geld? Dat geeft ze zelf ook weer ter
leen. En daarmee maakt ze winst. In
1948 ruim 12 Vè millioen gulden. Een
zelfde bedrag als winst wordt ook ge
raamd over het jaar 1949. De rente,
die de R.P.S. geeft bedraagt 2.16%.
Als de R.P.S. geld aan anderen leent,
vaak aan gemeentebesturen en andere
De kleine spaarder vormt de meer
derheid. De Kljksspaarbank geld
schieter voor woningbouw en indus-
titteën. Een winst van 12'/2
millioen. De jeugd moet leren
sparen.
grote lichamen krijgt ze een hoger pro
cent. Dit kweekt haar winst. De R.P.S.
heeft natuurlijk ook onkosten.
De ambtenaren, ook op de postkanto
ren moeten betaald worden; door tijd
opneming van iedere handeling en door
het aantal te verrichten handelingen
kan men precies weten hoeveel daar
voor vergoed moet worden.
Sparen is noodzakelijk voor een volk.
Paedagogisch is het om de jeugd te le
ren sparen. ,,Jong gewend, oud gekend.
De grote spaaractie voor de Jeugd, die
men dit jaar heeft ingeluid blijkt een
succes te zijn. Dat aan een en ander
h^el wat werk vast zit is te begrijpen,
naast de ambtenaar op de postkanto
ren, die een gedeelte van het werk ver
richten telt het hoofdgebouw van de
R.P.S. te Amsterdam niet minder dan
zeshonderd ambtenaren..
Dat het sparen nuttig is begrijpt
ieder, die weet, dat de grote bedragen,
waarover de R.P.S. beschikt weer ge
leend worden, zoals we boven reeds ver
meldden aan grote lichamen.
Zo kwam de R.P.S. in 1948 niet min
der dan 100.000.000 lenen aan de Ge
meente met de uitdrukkelijke voorwaar
de, dat het geld voor woningbouw moest
worden gebruikt en zo kon 48.000.000
geïnvesteerd worden voor de vestiging
van nieuwe industrieën.
Sparen is een groot volksbelang. Wie
spaart vergaart. En spaarzaamheid is
een deugd, die de nationale welvaart
zeer ten goede komt.
P. M. V. d. Sluis te Ouddorp viel,
dronken zijnde, met fiets en al in de heg
en wist niet meer, waarvoor hij een
verbaal kreeg, 20.of 10 d.h.
Dat is dom
T. van 't Hof te Dirksland bleef bij
zijn verklaringen gedaan op de vorige
zittingen en hield vol, dat hij de lan
taarn te Oude Tonge niet had stuk ge
reden.
Get. wachtmeester Zuidbroek te Nieu
we Tonge constateerde op 2S Aug. jl.,
dat zowel C. als T. van 't Hof met een
te breed beladen auto met vlas hun con
trole waren gepasseerd. Zelf heb ik de
ladingen niet gemeten, doch wel heb ik
hem aangeraden niet door de bebouwde
kom van Oude Tonge te rijden.
Get. wachtmeester te Nieuwe Tonge
had beide vrachten opgemeten en ge
constateerd, dat die van T. van 't Hof
3.80 m breed was, d.i. in ieder geval
breder dan 2.40 m.
De ambt. O.M.: Verdachte is niet ge
dagvaard, omdat hij de lantaarn heeft
stuk gereden, maar omdat hij een te
brede lading vervoerde en is zelf zo be
reidwillig om ons twee getuigen de
charge op te geven. Ik apprecieer het
in de politie, dat ze U niet hebben la
ten lossen en daarom zijn ze U nog ter-
wilïe geweest. In ieder geval staat nu
vast, dat U te breed geladen was.
12.50 of 5 d.h.
Mr den Hollander (raadsman van
verdachte)Uit het procesverbaal blijkt
het bewijs niet, maar verdachte heeft
zelf het bewijs geleverd. Het kapot rij
den der lantaarn is echter niet bewe
zen. De verdediger verzocht om vermin
dering van straf.
Mr v. d. Velde: De houding die verd.
aangenomen heeft is allerbelabberst.
Verd.: Als ik iets bekennen moet,
moet ik mijzelf ervan bewust zijn.
12.50 of 6 d.h.
„Voor galg en rad"
J. Wildeboer-Schut te Middelharnis,
schoot op 31 Aug. met een kattepult op
de rug van Adrie Peekstok.
Mr V. d. Velde: Waarom deed je dit?
Verd.Het was maar een aardigheidje.
Mr V. d. Velde: En tegen de politie
heb je gezegd, dat je op een mus
schoot.
Get. Adri Peekstok te Sommelsdijk
reed met zijn vriendje C. Smit langs
het Marietjespad. Toen get. echter 15
m voorbij verd. was, schoot verd. op de
rug van get. en toen hij omkeek, zag
hij, dat dit met een kattepult was ge
beurd.
Ambt. O.M. vindt de houding van
verd. misselijk om een vriendje op een
dergelijke manier te beschieten. Zulke
onbeschaafde manieren moet hij afleren
en ik zal de politie dan ook waarschu
wen, anders groei je op „Voor galg en
rad." Eis 15.of 10 d.h.
Verd. vindt het veul.
Mr V. d. Velde: En ik vind het weinig
Jij krijgt een behoorlijke opvoeding en
die dient ge na te komen.
Een volgende maal krijg je hechtenis.
Uitspraak 15.— of 10 d.h.
Het genadeschot
W. K. Hameeteman te Nieuwe Tonge
doodde zonder toestemming een reeds
aangeschoten haas op een perceel land
van Vreeswijk.
Verd.Ik mocht daar wel jagen, want
ik had vergunning van Vreeswijk.
Mr V. d. Velde: Okkenburg mocht
daar jagen, want het land is niet van
Vreeswijk maar van de Diaconie.
Get. H. Kats te Nieuwe Tonge liep
op Tiet land, dat in pacht was bij Vrees
wijk. Op een zeker moment hoorde hij
schieten en zag toen, dat Hameeteman
een jachtgeweer bij zich droeg en even
daarna zag hij een haas lopen, welke
wegkroop in een draineerbuis gelegen in
de dam van Izaak en Paul. Het haas
hebben ze eruit gepord, vloog daarna
het land van P. Vreeswijk op en toen
schoot Hameeteman weer en dat was
raak.
(Zie voor vervolg pag. 4)
Niet alleen op het veld, doch ook in
de poterbewaarplaatsen kunnen de vi
rusziekten op de poters worden overge
bracht. Daarom is het noodzakelijk deze
bewaarplaatsen luisvrij te houden, en
voortdurend te controleren of er luizen
in aanwezig zijn. Aan te raden is het in
ieder geval, gedurende de winter de' be
waarplaatsen zeker één keer uit te „ro
ken" met nicotine of uit te „gassen"
met blauwzuurhoudende middelen. De
blauwzuurhoudende middelen zijn het
goedkoopst, want de te gebruiken hoe
veelheden zijn zeer gering.
Voor Calcid gebruikt men 15 gram
per 100 m3 inhoud. Gebruikt men een
ander middel, dan neme men de op de
verpakking aangegeven hoeveelheid. Bij
de inhoudsberekening van de bewaar
plaats, behoeft men geen rekening te
houden met hetgeen in de bewaarplaats
staat. De te gebruiken middelen moeten
in de open lucht worden afgewogen.
Voor het poeder op hef middenpad
wordt uitgestrooid, moet de temperatuur
in de bewaarplaats liefst 18-20 graden C
of 6570 graden F. zijn en mag in geen
geval lager zijn dan 13" C of 56 graden
F. We moeten de temperatuur langzaam
laten oplopen, terwijl er voldoende frisse
lucht moet kunnen toetreden, anders
krijgen de pootaardappelen zuurstof ge
brek en ontstaan er in het inwendige
der poters „zwarte harten''t Best is
gebruik te maken van een zonnige dag.
Wanneer we „uitgassen" mogen de
aardappelen en de spruiten niet vochtig
zijn en ook tijdens de behandeling niet
worden. Anders is er enige kans op be
schadiging, wanneer het vrijkomende
blauwzuurgas door het water wordt op
genomen. De lucht mag niet droog zijn,
als regel moet men voor de behandeling
het middenpad met water besprenkelen
en wanneer dit pad weer droog is, kan
men het poeder strooien. De kachel
wordt gedoofd, alle luchtaan- en afvoer
kanalen worden gesloten en ook één der
deuren. Het poeder strooit men regel
matig op het middenpad uit, te begin
nen bij het punt dat het verst van de
geopende deur ligt. Al achteruitlopende
strooit men het poeder, en sluit na af
loop de deur zorgvuldig, terwijl op een
bord wordt aangegeven, dat het betre
den van de bewaarplaatsen levensge
vaarlijk is.
De bewaarplaats blijft 12 of 24 uur
gesloten, en wordt eerst flink gelucht,
(de deuren tegen elkaar open) voor
men in de bewaarplaats kan komen.
Ook moet men uit de buurt van de ge
opende deuren blijven. Het blauwzuur-
houdend middel moet bewaard worden
in goed gesloten bussen in een met een
slot afgesloten bergruimte, bij voorkeur
niet in het woonhuis.
Velen durven Calcid niet te gebrui-:
ken, .vanwege het gevaar er aan verbon
den, anderen zijn er roekeloos mee.
De verstandigsten weten het juiste
midden te vinden: geen gevaar te vre
zen, doch er ook niet mee te spelen.
-O-
Naar wij vernemen, zal D.V. op Za
terdag 28 Januari des namiddags om
half 3 in de Chr. U.L.O. te Middelharnis
voor de besturen en personelen der Chr.
Scholen op ons eiland als spreker op
treden
de Hooged. Gestr. Heer Mr J. Terpstra
Oud Minister van Onderwijs,
Lid van de Tweede Kamer der S.G.
Het te behandelen onderwerp luidt:
„Actuele onderwijsvraagstukken''.
Er is ruime gelegenheid voor discus
sie en vragen stellen. Men houde mid
dag vrij!
Zoals in ons blad was gepubliceerd
heeft Vrijdag het contact-vaartuig „Van-
dersteng" inde Spoorhaven van Mid
delharnis ligging genomen, waar het
was te bezichtigen. Jammer dat dit
mooie schip niet in de haven van Mid
delharnis kon komen, de hoge dorpel van
de sluisdeuren verhinderde dit.
Het bezoek is er echter niet minder
om geweest, te meer daar er aan boord
tevens een reclame van Bols Likeuren
en Genever was georganiseerd.
De eerste groep van plm. 80 perso
nen die de Vandersteng bezochten wer
den in de grote zaal ontvangen door
de heer Zijlstra secretaris van de di
rectie van de fa. Lucas Bols. Deze zet
te uiteen hoe het „slokje" of het „oor
lam" altijd bij de scheepvaart had be
hoord, zodat er enige verwantschap is
te zoeken tussen de „Vandersteng" en
de fa. Lucas Bols.
De gezagvoerder Bijlsma
gaf een uiteenzetting over het pracht-
vaartuig waarover hij gezag voert.
De „Vandersteng" is geen Marine
schip. Wij, aldus de commandant, res
sorteren onder de koopvaardij. Het
contact-vaartuig is er gekomen door
een bijzondere actie van de Stichting
het Alg. Nederl. Comité ,,Onze Mari
ne", ter versteviging van het contact
tussen alles wat op en om en van het
water leeft en het overige deel van het
Nederlandse volk.
Ieder plaatsje dat aan het water ligt
wordt met de „Vandersteng" bezocht,
waarbij bezoeken aan boord worden
ontvangen, het schip volledig kan wor
den bezichtigd, alles verteld wordt om
trent navigatie enz.
Scheepvaart is welvaart. Dat heeft
de 17e eeuw, die wel eens de gouden
eeuw werd genoemd, bewezen." Ons
volk heeft echter in de laatste decen
nia het belang van de scheepvaart uit
het oog verloren. Geleidelijk aan zijn
we afgezakt. Spreker wees op het ver
lies van Indië, waarover hij verder het
zwijgen zal toedoen. Maar tekenend is
wel, dat het tussen Oost en West Java
met Amerika tot een fusie gekomen is
zodat zo korte tijd na de over
dracht Amerikaanse reders de kans
krijgen, de Nederlandse Scheepvaart te
verdringen. Dit betekent dus dat wij
ook hier weer een veer moeten laten.
De scheepvaart omvat 30% van ons
volks inkomen, zo langzamerhand
glipt echter alles uit handen. De Rijn
vaart heeft tientallen grote Zwitserse
boten, nog wel met een Hollandse be
manning, maar dat is ook niet blij
vend. Straks varen vreemden op onze
binnenwateren.
De „Vandersteng" is gebouwd om de
bevolking te laten zien, wat de scheep
vaart vermag, hoe alles reilt en zeilt.
Het is niet de bedoeling om jongelui
tot zeeman te bombarderen, maar wel
de scheepvaartsbelangen naar voren te
brengen. Het schip is geschonken door
het Nederlandse volk, het is dus geen
deel van onze staatsschuld, al wordt
het door het Rijk gesubsidieerd.
Het sohip zelf
De inrichting van het schip is een
juweeltje van Nederlandse scheeps
bouw. De „Vandersteng" is geen luxe,
maar modern, sober, doch smaakvol in
gericht, met drie dekken. Het is ge
bouwd op de werf Wilton Feijenoord;
de tewaterlating had plaats op 4 Ju
ni 1947.
Op het eerste dek van voor- naar
achterschip bevinden zich tot het eer
ste schot het kabelgat en kettingbak,
was- en badgelegenheid en toilet als
mede logies voor de leerlingen. Tussen
schot 1 en 2 bevinden zich hutten, eet
zaal, badkamer en toilet, benevens een
ruime kombuis waar gevarieerde maal
tijden bereid kxmnen worden. Een lin-
nenksist, ijskast en bergruimte voor
proviand sluit bij de kombuis aan.
Naast de trap naar de hall bevindt
zich de garderobe.
(Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom)