Grote werkloosheid dreigt als de productie niet wordt uitgebreid. Twee helden der zee verdronken Nederland moet hangen Een leemte in de van de wet ten opzichte R.T.M. 22ste Jaargang Woensdag 21 December 1949 No. 1881 CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Centrale Veiling Middelharnis Uienveiling Middelharnis De toestand ernstig, doch niet hopeloos. Werkgelegenheid scheppen voor 200.000 arbeiders. - Productie moet omhoog, productiekosten omlaag voor onze afzetmogelijk heden. - Stijging van kosten levensonderhoud noopt tot verhoging van loon en salarissen. Industrievestiging op het eiland Tholen De Havencommissie kan haar taak beginnen -o- Grondzee pakie reddingsboot op en sloeg fwee man overboord Stellend am in rouw MAN DOET GREEP IN GELDBAK Verscliljnt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebuieau: Prins Hendrlkstraat 133 MMdelharnis Abonnementsprys 1.50 per Invartaal Telefoon 17 Middelharnis Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-pilis 12 cl. p. mm. Bij contract speciaal taiiei De Indische kwestie heeft haar be slag gekregen. Nederland heeft zo goed als alle fron ten toegegeven. Volledig gecapituleerd. Dat is het gevolg geweest van de be ginselvastheid van de socialisten, daar in gesteund en gevolgd door de R.K.- Voikspartij. Van het onderhandelen met de revolu tie. Hoe kon ook verwacht, dat een in wezen revolutionaire partij als de soci alisten nu eenmaal krachtens oorsprong en beginsel zijn, de voet stijf zou wéten te houden bij een listig steeds meer en meer vragen van de revolutionaire par tij van Soekarno. Van de Hoge Veluwe tot de Ronde Tafelconferentie is een lange weg met zeer verschillende uitkomsten. Evenwel willen we op iets anders wijzen De mannen van de revolutie in Indië eisten geheel Indië op. Zelfs met inbe grip van Nieuw-Guinea, dat noch geo grafisch, noch ethnologisch .tot Indië be- lioort. Dat alleen maar gelijk Indië onder be stuur stond van Nederland. De enige ge lijkheid van Indië en Nieuw-Guinea be stond hierin, dat beiden geregeerd werden (ioor hetzelfde land, door Nederland. En toch eisen Soekarno en de zijnen ook Nieuw-Guinea op Met welk recht Noch volkenkundig noch op grond van andere bevindingen, hetzij van historische, re ligieuze, economische of welke andere bevindingen ook. De enige band was het gemeenschappelijke moederland. En toch komen Soekarno en de zijnen met hun eis. Het is of ze Nederland uit hun omgeving weg willen hebben. Een grote mond opzetten. Dat heeft bij al de gevoerde besprekingen baat gebracht Waarom zou het ook hier niet lukken? Nederland is maar een klein land. Daar in ligt ons inziens de sleutel voor het op de spits drijven van de eisen. Maar het lijkt ons toe, dat de Indonesiërs niet consequent zijn in het stellen van hun eisen. Daar zijn gebieden, die wer kelijk deel uitmaken van Indonesië. Waar de grens slechts een willekeurige getrokken staatkundige lijn is. Noord- West-Borneo, dat is een onderdeel van Indonesië. Geheel en volkomen. Daar is sprake van hetzelfde land en hetzelfde volk. Waarom dat niet opgeëist? Ja, K.W.Borneo staat onder Engels bestuur Zou dat ook de oorzaak zijn, dat dit ge deelte van Indonesië niet werd opgeëist. Dan kwam men in tegenstelling met he', machtige Engeland. En wat Nieuw Guinea aangaat? Nogmaals zij opgemerkt da't Indone sië hier absoluut geen recht heeft. Maar dat even in het midden gelaten. Nieuw Guinea staat slechts voor de helft onder Nederlands bestuur. De an dere helft behoort aan Australië. De scheiding tussen beide delen is slechts een kunstmEltige, in werkelijk heid slechts een denkbeeldige lijn. Bei de stukken hebben dezelfde bevolking, dezelfde natuurlijke gesteldheid. Indo nesië eist slechts de ene helft op. In consequent. Waarom niet de andere helft? Ja, die behoort aan Australië. En de socialistische staatslieden, niet de bevolking van dat land, hebben Indo nesië zo prachtig in het zadel geholpen. Zoveel afgegeven op Nederland, de bond genoot, die nog geen tien jaar geleden Australië hielp beschermen voor een Japanse invasie, ten koste van haar vloot en luchtmacht en zoveel dappe ren. Zie van een land, dat zo veel hulp bood, daar kan men toch geen land van opeisen. Van Nederland dat was wat anders. Dat is slechts klein en het lag in de hoek waarin de internationale sla gen vielen. Hebben onze vertegenwoordigers in de Veiligheidsraad er bij de Verenigde Naties daar geen erg in gehad? Op de onbillijkheid van een en ander niet gewezen? Er was toch wel aanleiding voor. ^fiet, dat we respect hebben voor de Verenigde Naties en haar organen. Maar het was van onze vertegenwoordigers wel zaak geweest, om de zaak aan te snijden. In feite was ons land incompe tent inzake Nieuw Guinea. Dat was een zaak diè en Nederland en Australië, aanging. Gezamenlijk moesten deze twee landen over de status van Nieuw Gui nea handelen. Kwam het Nederlandse deel in bespreking, dan was de gelegen heid er om over geheel Nieuw Guinea te handelen. Ons dunkt hiermee is de zaak ruimer gesteld. Maar Nederland moest de last lijden, omdat het klein is. De groten moesten ontzien worden. Verderfelijke politiek, gevoerd door de groten der aarde, ver enigd in een organisatie, waar met recht en gerechtigheid niet gerekend wordt. 'Hoe zou het ook kunnen, waar het een instituut is waar men zegt op te komen voor de rechten van de mens, maar waar men de rechten van God en Zijn Woord verworpen heeft. Veiling van Vrpag 16 Dticember 1949 Witlof IA 76.—; Witlof I 63.-68.— Witlof I 50,—; Bramleij's Seedling J 14.—; Glassla 11.—11.60; Jonathan J 27.—; Goudrinetten 23.-35.Lax- ton i7._20._; Cox Orange Pipping I 33.—; Groninger Kroon ,f 12.20. Armgaard 10.—; Gieser Wildeman J 3.—21.—St. Remij 8.-9.—; Com- tesse (}e Paris 4.-8.—; Louwtjes 9- UJenveiling van 16 December 1949 Grove en gewone uien 22.63—22.89; "•■'^''ngen 20.17—20.32; Picklers -iü.OS. Aanvoer 80.000 kg. Dezer dagen vergaderde het Christe lijk Nationaal Vakverbond. Onderwerp van bespreking was de stijging van de kosten van levensonder houd in verband met de devaluatie. Ook werden uitgebreide besprekingen gewijd aan de economische toestand van het land. De vergadering kwam tot een aan taal conclusies waarvan we een en an der met het oog op de belangrijkheid willen releveren. De toestand van ons land werd in economisch opzicht in hoge mate ern stig genoemd. Ernstig, maar niet hope loos, zo meende men de toestand te moeten karakteriseren. Vóór het ophou den van de Marshall-hulp in 1952 zal het enorme tekort op de betalingsbalans moeten verdwijnen. Voor 1952 zal met het oog op onze sterke bevolkingsaanwas werkgelegen heid geschapen moeten worden voor 200.000 arbeiders. Om een ander te be reiken is nodig, dat er voor onze pro ducten afzetmogelijkheden op buiten landse markten wordt gevonden. Daar voor is nodig verhoging van onze natio nale productie en een daling van do productiekosten. Komt tie betalingsba lans voor 1952 niet in evenwicht, dan is een grote daling van het consiwnptiepeil nooilziakel'gk. Voortgaande verbetering van de .so ciale positie van de arbeiders is dani onmogelijk en het huidige levenspeil zal niet gehandhaafd Ininnen worden. Het Nationaal Vakverbond meent, dat zowel ondernemers als arbeiders een zeer grote verantwoordelijkheid hebben en het meent dat het de Christelijke roeping van iedere ondernemer is alles in het werk te stellen om de productie te verhogen en te zorgen voor een goe de organisatie van het bedrijf en het bevorderen van een verantwoorde inves tering. Opvoering van de productie zal leiden tot werMoosUeld, zo woi-dt door velen gevreesd, maar vast staat echter, dat, als de productie niet belangrijk wordt verhoogd er gerekeniil zal moeten worden met een massale werldoosheid. Tot zover de conclusies betrekking heb bende op de economische toestand van ons land. In verband met de lonen werd opgemerkt dat, de meerdere opbrengst, die het gevolg is van de verhoogde ar beidsproductiviteit ten goede moet ko men aan de loon en salaristrekkenden. Aan deze groepen van ons volk moet een eeriyk deel van het nationale volks- inkomen worden gegeven en'in verband «Det ide devaluatie wondt opgemerkt, dat het deel, idat de loon- en salaristrelUten- den van het nationale volksinkomen ontvangen niet ten voordele van andere groepen mag worden vemündeiTd. In verband met de gevolgen van de devaluatie werd geconcludeerd,* dat de compensatie voor de gestegen kosten van levensonderhoud niet nivellerend mag werken op de lonen van geschool den en ongeschoolden. Evenwel moet gezorgd worden dat de laagst betaalde groepen een redelijk mi nimum inkomen moet worden gegaran deerd. Ook het Overheidspersoneel behoort in deze compensatie (lees verhoging Red.) te delen. Om dit doel te bereiken is het Naar aanleiding van een door de Mi nister van Economische Zaken gedane mededeling in een vergadering van de Tweede Kamer der Staten Generaal, over het beschikbaar stellen van be langrijke bedragen voor de industriali satie van Nederland, heeft de Stichting Gemeenschap Eiland Tholen de aan dacht van genoemde Minister gevestigd op de noodzakelijkheid van Industrieves tiging op het eiland Tholen. Het volgende antwoord is van de Mi nister ontvangen. In antwoord op Uw schrijven, deel ik U mede, dat ik overtuigd b^ van de moeilijke omstandigheden waarin het eiland Tholen verkeert. Het is mij bekend, dat dit eiland on voldoende werkgelegenheid biedt voor zijn groeiende bevolking, waardoor een groot aantal personen genoodzaakt is, elders te gaan werken. Met bijzondere belangstelling heb ik kennis genomen van Uw mededeling, dat het Economisch Technologisch In stituut Zeeland een industrieplan voor Tholen zal samenstellen. Gaarne zal ik te zijner tijd van dit plan kennis nemen. DE N.C.K.V. HEEFT 300.000 LEDEN Woensdagmorgen half tien werd het 200.000ste lid bij de Ned. Chr. Radio Vereniging ingeschreven. Tijdens de steravond, die Donderdag avond in Haarlem werd gehouden, werd aan het 200.000ste lid, de heer en. mevr. Belgrave te Aalsmeer, door Mr- A. B. Roosjen, voorzitter van de N.C.R.V., een geschenk in de vorm van een electrisch fornuis overhandigd. noodzakelijk dat de kinderbijslagen wor den verhoogd. Tot zover de conehisies van het Chris telijk Nationaal Vakverbond. In het kort willen we ze nog eens noemen. Het tekort op de betaling-balans moet verdwijnen. Voor 1952 zal voor 200.000 arbeiders nieuwe werkgelegenheid moeten worden geschapen. De productie moet worden verhoogd, de productiekosten dienen ver laagd te worden. In verband met de devaluatie werd een verhoging van lonen en salarissen bepleit. Vermeerdering van de productie en vermindering van de productiekosten. Dat zijn de slagwoorden wanneer over het herstel wordt gesproken. Vermeerdering van de productie. Dat moet vooral gezocht worden in uitbrei ding van de industrie. Maar hoe daartoe te geraken? Daarvoor zijn grote kapitalen nodig. En de concurrentiemogelijkheden? Ons land leeft op hoog peil. Een gedeelte van het productiemateriaal is verouderd. Geschoolde industriearbeiders zijn niet altijd in voldoende mate aanwezig. Zal uitbreiding van industrie gepaard gaan met uitbreiding van de afzetmarkten. Dat is noodzakelijk. Zwaar zal het vallen omdat te bereiken. Afzetgebieden van betekenis zijn weg- Oe Nederlandse Koopvaardij op de wereldzeeën tqdens ide o.orlo;g. De Ned. sleepboot brengt een vrachtschip hetwelk door een vijandelijke onderzeeboot in de Atlantische Oceaan is getorpedeerd terug in veilige haven. F.S. Deze foto werd nog niet eerder in Nederland gepubliceerd en behoort bij het thans verschenen rapport van de Parlementaire Enquête Commissie. MIDDELHABNIS Zoals bekend mag worden veronder steld is door de gemeenteraad een Ha vencommissie ingesteld, waarin de vol gende heren zitting hebben: Oud Bur gemeester L. J. den Hollander als ver tegenwoordiger van ,,Schuttevaer"; M. K. van Eek als vertegenw. van de Land bouw; ir Snelleman als Directeur van Gemeentewerken en J. Boomsma en L. V. d. Waal als raadsleden. De Provinci ale Waterstaat heeft zich inmiddels be reid verklaard de commissie te allen tij de met advies te willen dienen. Tot de taak van deze commissie be hoort o.a. te onderzoeken, welke ver beteringen aan de haven kunnen worden aangebracht in het belang van handel en verkeer. Wanneer de commissie eni ge spoed betracht, zal binnenkort de raad kennis kunnen nemen van het rapport over deze kwestie, die reeds lang de ge moederen bezig houdt. Ongetwijfeld zul len ook de los- en laadplaatsen van de haven een punt van onderzoek uitma ken. Het is te hopen, dat het werk van de commissie thans tot tastbare resul taten zal leiden. gevallen, nieuwe zullen moeilijk te ver overen zijn, want het toverwoord „in dustrieuitbreiding", wordt schier in alle landen gebezigd. Inderdaad het noemen van deze be zwaren is voldoende om de moeilijke toestand waarin ons land verkeert in het licht te stellen. En dan de conclusies ten opzichte van de devaluatie? Is er niet gedevalueerd om de afzet te vergroten en zal men dan nu weer met verhoging van de lo nen, en daardoor tot verhoging van de productiekosten moeten komen. Verho ging van de lonen is zeker als gevolg van de devaluatie niet te ontgaan, maar daarmee vervallen ook de voordelen van de devaluatie. Moeilijk is de positie van ons land en de weg om tot evenwicht van de betalingsbalans te komen zal uiterst moeilijk zijn, zo het doel ook al bereikt mag worden. In een onzer vorige nummers maak ten wij melding van hét feit, dat de R.T.M, in de kort-geding procedure con tra de Burgemeester van Middelharnis door de Rechtbank in het gelijk gesteld. Zoals men weet verbood de groeps-com- mandant der marechaussee onlangs bij mistig weer het varen van de veerboot Middelharnis-Hellevoetsluis omdat er te weinig personeel aan boord was. Er werd ijlings een man van het sleepschip gecharterd, zodat de dienst toch nog kon doorgaan. De R.T.M, nam deze inmen ging niet en bracht het geval onmiddel lijk voor de rechter, die uiteindelijk de R.T.M, in het gelijk stelde. Over deze uitspraak is waarschijnlijk het laatste woord nog niet gesproken. De geleerden zijn het er lang niet over eens. De Rijksadvocaat en de Inspec teur-generaal van de Scheepvaart staan op het standpunt, dat de wet van 1880 op deze veerdiensten van toepassing is, terwijl de R.T.M, beweert onder de verenwet te vallen. Nu zegt deze veren- wet voor de R.T.M, al heel weinig, of liever gezegd, heel veel, want er staat in, dat ze niet op de R.T.M, van toe passing is! De President van de recht bank is van mening,- dat nóch het veren reglement, nóch de wet van 1880 van toepassing is op de R.T..M Er is dus een leemte in de wet, want deze uitspraak sluit in, dat dit bedrijf practisch buiten controle staat. Er mag dan enige controle in de concessie zijn vervat, daarin is echter geen opsporings bevoegdheid neergelegd. Nu is er nog een bij Kon. Besluit in 1909 goedgekeurd Politiereglement op de havens van Mid delharnis en Numansdorp, gebaseerd op de Waterstaatsregeling. Dit reglement bevat bepalingen omtrent het onderhoud van de Rijkshaven, de benoeming van een Rijkshavenmeester enz. Volgens de President van de Rechtbank is alleen de Rijkshavenmeester in dit geval dan de heer van Mierloo bevoegd in te grijpen. Hierbij wordt echter uit het oog verloren, dat het gevaar voor de veer boten niet in, maar buiten de havens ligt. De havenmeester heeft toe te zien op de belangen van de haven en wan neer er door de boten van de R.T.M, in de havens niets bijzonders gebeurt, kan hij verder de maatschappij niets in de weg leggen. Practisch is het dus zo, dat er niemand bij de R.T.M, kan in grijpen, wat er ook gebeurt. Alles wat op het water vaart, tot een eenvoudig vissersscheepje toe heeft zich te houden aan de bepalingen van de Scheepvaart inspectie, maar de R.T.M, is boven dit alles uitgegroeid. Er bestaat dus een ju ridisch vacuum, een luchtledigheid en zal het nodig zijn om de wet te veran deren, wil men de R.T.M, veerboten on der controle krijgen, omdat, zoals ge zegd de concessie een civiele overeen komst is, zonder strafrechterlijke kant. Dan rijst nog de vraag of de politie bevoegd is afgezien van wettelijke bepalingen in gevaBftn als deze, waar in hij levensgevaar voor de reizigers ziet, in te grijpen. De Landsadvocaat heeft het zó gesteld, dat de politie naast haar wettelijke taak ook eeii formele taak heeft. Neem als voorbeeld daar van bv. het optreden van de politie bij brand, het scheiden van vechtende men sen e.d. In zulke gevallen doet de poli tie dingen, die tot haar algemene taak behoren. In het onderhavige geval is dit ook hier gebeurd. De groepscom mandant zag gevaar en greep in, zon der zelfs de Burgemeester te raadple- gen. Nu kan men deze zaak van twee kanten bezien. Men kan zeggen: de po litie heeft een onwettige daad begaan, wat natuurlijk formeel heel juist is, maar aan de andere zijde kan men hem prijzen dat hij zoveel verantwoordelijk heidsgevoel heeft om maatregelen te nemen wanneer er voor een bepaalde groep mensen gevaar voor lijf of goed te duchten is. De president is in dit geval van me ning, dat de politie zich uitsluitend te houden heeft aan haar politionele taak. Zou deze stelling ook bij eventueel ho ger beroep worden gehandhaafd, dan zou door de uitspraak van de Hoge Raad de politionele taak sterk worden beknot. Want wat voor het ene geval een maat staf is, moet het ook voor het andere zijn. De algemene taak die de politie heeft wordt door deze uitspraak mis kend. Dat de Burgemeester aansprakelijk zou zijn voor de eis van de Groeps commandant, om méér personeel op de schepen te hebben dan door de Inspec teur v. d. Raad van Scheepvaart ge vergd was, wordt als een fout in het vonnis aangemerkt. Door de groeps commandant is geen zwaarder eis ge steld, dan door de Inspecteur. De R.T.M, ontkent echter dat iemand van het dek- personeel conducteursdiensten verrricht- te. Dat weten de passagiers wel beter! En het is zo, dat wanneer iemand van het dekpersoneel conducteurs werk doet, deze niet meer kan worden meegeteld. In zijn plaats moet er dan in feite een ander aanwezig zijn. Wij kunnen niet begrijpen, hoe de R.T.M, doodleuk kan zeggen, dat er nimmer een matroos conducteur was! Vreemd doet het aan, dat de Presi dent van de Rechtbank concludeert, dat de Burgemeester had moeten weten, dat de wet van 1880 en de verenwet niet op de R.T.M, van toepsissing zijn! Het zal ons benieuwen of er over dit geval nog in hoger beroep gegaan zal worden. Misschien dat de resultaten daarvan zeer pover zouden zijn, omdat de wettelijke bepalingen de veerdienêten nu eenmaal niet raken. Toch zou het wenselijk zijn, dat er op de veerdiensten controle mogelijk wordt, vooral waar het hier een vervoersgele- genheid betreft, waaraan duizenden pas sagiers zich jaar in jaar uit in vertrou wen overgeven. Om uit bezuinigings oogpunt bv. het personeel der boten tot het ontoelaatbare in .te krimpen, gaat met het oog op de openbare veiligheid toch niet aan. Als er te avond of te morgen iets gebeurt met deze diensten, waaraan een te geringe personeelsbe zetting schuld heeft, is het te laat. De put moet gedempt alvorens hier het kalf verdrinkt. Intussen heeft, naar wij vernemen dit geval de aandacht van talrijke autori teiten getrokken en zal het bij de sa menstelling van de -nieuwe wet op de binnenscheepvaart zeker een punt van bespreking uitmaken ook inzake de R.T.M, veerdiensten de nodige bepalin gen in te lassen. EEN DUISTERE VERRASSING Hellevoetsluis heeft een onpleizierige surprise gekregen van de storm van Zaterdag. De hele straatverlichting langs de Hoofdkade is er tegen de grond gesmakt. Op sommige plaatsen rusten de palen tegen de huizen. Er werd nie mand verwond. Tijdens het hevige noodweer, dat Zaterdag ons land teisterde, waren er op onze kusten meerdere schepen in nood, waartoe de reddingsboten tot hulp werden opgeroepen. Ook de reddingsboot „Koningin Wilhelmina" te Stellendam kreeg een oproep, om het in nood verkerende Zweedse stoomschip Aslog bij te staan. Zaterdagmiddag werd uitgevaren, en toen 's avonds in een loeiende storm een grondzee de reddingsboot dreigde te verzwelgen, werden twee man over boord geslagen. Het waren de 2e kapitein B. de Blok en de opvarende H. Grotenboer, die jammerlijk verdronken. Pogingen tot redding in de inktzwarte duisternis van dezen stormnacht mislukten. Er is diepe rouw in Stellendam met dit vreselijke ongeluk. Zaterdagmiddag ontving de corespon dent van de Zuid HoU. Redding M.ij., de gemeente-secretaris van den Broek be richt, dat het Zweedse stoomschip As- log, groot 1401 brt. die in ballast van Rotterdam naar Gent voer, assistentie nodig had. Het schip had geen loods aan boord, want de loodsdiensten langs onze kust waren wegens storm gestaakt. De opvarenden van de Aslog seinden, dat hun schip onbestuurbaar was en op de Noordersteenbank afdreef. Geen ogenblik werd getwijfeld, de op varenden van de Koningin Wilhelmina maakten zich onifiiddellijk voor het ver trek gereed. Het was zo ongeveer acht uur, dat de reddingsboot, bemand met zeven koppen, de.haven van Stellendam uitvoer. Schipper was de heer B. de Blok, daar schipper W. de Jager in het ziekenhuis lag te Dirksland. Het zou zijn laatste reis worden. Al loeide een vreselijke storm, al stonden er kerkhoge zeeën, al was het stikdonker, aarzelen deden deze mannen niet. Er was een schip in nood, er stonden mensenlevens op 't spel, daar om voeren ze uit. En moedig zocht het kleine, maar goed uitgeruste scheepje, met prima motoren, zich in het pikke donker een weg over de torenhoge zeeën, aan onze gevaarlijke, kust. Toen, nadat ze ongeveer' twee uur gevaren hadden, is het gebeurd. Een geweldige grondzee kwam op de Koningin *Wilhelmina af en legd© de peddingboot geheel op zij, zó, dat de mast het water raakte. De opvarenden dachten, dat liet met hun gedaan was. Maar de boot richtte zeer weer op en sloeg niet om. Helaas waren hierbij twee man een prooi der golven geworden. De 45-jarige B. d© Blok, vader van 4 kinderen en de 44-jarige H. Gro tenboer, die 5 kinderen achterliet, waren over boord geslagen en ver dronken. Een ontzetting voer door de overige leden der bemanning. Alles werd in het werk gesteld om de overboord gesla-' gen mannen te hulp te komen. Maar er was zo bitter weinig te doen in die on doordringbare duisternis en de kokende zeeën. Urenlang werd gezocht en tever geefs spiedde de 26-jarige zoon van de Blok in het povere licht van een schijn werper de zee af om zijn overboord .ge vallen vader en zijn andere kameraad te vinden. En later, toen de mEinnen te Hoek van Holland aan land kwamen, zei de jongen, dat het ontzettend was, niets voor zijn eigen vader te hebben kunnen doen om. hem te redden. Dat was het ergste wat ze konden over komen. Zondagmiddag zijn de mannen per auto naar Stellendam gebracht. De red dingsboot blijft voorlopig in de Bergha- ven te Hoek van Holland liggen. (Zie verder de binnenzijde van dit blad) Almelo Zaterdagavond om negen uur heeft een man in de hal van het station-Almelo met een baksteen de ruit van een loket verbrijzeld en zes tig gulden uit een geldbak weggeno men. Hij had gewacht tot de hal ge heel verlaten was. De enige lokettiste was mejuffrouw Krabbendos. Toen de ruit van haar loket werd ingesla gen, trachtte zij de geldbak achteruit te trekken, maar kon niet verhinde ren, dat de man er een greep in deed. Hij verdween spoorloos in een steeg bij het station. ARBEIDER DOOR DRIJFRIEM GEGREPEN In de Stoomspinnerij Twenthe te Al melo is de 25-jarige ongehuwde arbeider Johannes Stoker te Almelo door een drijfriem van een in werking zijnde kras machiiie gegrepen. Hij is daardoor te gen de machine geslagen en vrijwel on middellijk gedood. S., die gereed was om de fabriek te verlaten, is met zijn jas los tussen de delen van de krasmachine doorgelopen. Vermoedelijk is een slip van de jas door de drijfriem gegrepen. Er was niemand die het ongeluk heeft zien gebeuren. Het slachtoffer was sinds enige dagen in ondertrouw. Het oogsten van uiensaad door de N.V. Zaadhandel en Zaadteelt v.h. A. Hobbel Ooltgensplaat. In September worden de bollen afgesneden en in de droogschuur gedroogd. Dè directeur, de heer C. W. Hobbel Az., welke thans jubileert, komt op het werk een kijkje nemen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1