De Flakk. Gemeenschap actief inzake verkeersvemetering Drinkwaterleidinsopdoeree-Overflakkee Het moet tot een oplossing Komen! ÜIENVEILING Enkele kanttekeningen bij de resultaten van de volkstelling, die op 31 Mei 1947 in Oude Tonge gehouden werd n. Jaarverslag 1948 geeft groter waterverbruik Winkels mogen des avonds open voor Sinterklaas en Kerstmis Rattenbesf rijding D£ ^BOERDERIJ AAN DE VAL Biz. 2 „EILANDBÏN-NIEUWS' Woensdag 23 November 1949 In 1947 waren in Oude Tonge geves tigd 1253 gehuwden, 2 gescheidenen van tafel en bed, 4 gescheidenen van echt, 70 weduwnaars, 79 weduwen en 1657 ongehuwden. Ook in deze gemeente was het percentage van hen, die in de we- duwstaat verkeerden en ouder waren dan 70 jaar hoog, want het bedroeg ruim 54, Wanneer het aantal ongehuw- den verminderd wordt met dat van hen, die jonger dan 21 jaar waren, blijven 207 mannelijke en 198 vrouwelijke huw baren over. "Van de totale bevolking van 3065 per sonen bleken 3054 in Nederland geboren te zijn. Immigratie uit de overzeese ge bieden, die op Goeree Overflakkee fei telijk onbekend is, vond ook hier in zeer geringe mate plaats, want slechts drie personen waren in een dier gebieden geboren, immigratie uit de vreemde was praotisch gesproken van geen betekenis. De meeste inwoners, nl. 2252 personen, waren in de woongemeente geboren. Het aantal mannen in deze groep is natuurlijk aanzienlijker dan dat der vrouwen, hetgeen het gevolg is van het feit, dat vele vrouwen na het sluiten van een huwelijk de gemeente verlaten teneinde zich te vestigen in de woonge meente van de echtgenoot. Dit weg trekken wordt gecompenseerd door een groter aantal vrouwelijke immigranten. Van de mannen blijkt, dat ruim 75% afkomstig is uit Oude Tonge, terwijl dit percentage bij de vrouwelijke inwoners bijna 69 bedraagt. In 1899 bedroeg het percentage mannen, dat geboren was in de woongemeente Oude Tonge even eens 75, maar dat der vroviwen was toen ruim 73. In de loop dier halve eeuw blijkt dat het gevestigd blijven in de geboorteplaats onder de vrouwen ver minderd is. De meeste immigranten kwamen uit een andere Zuid-Hollandse gemeente, nl. ruim 19% der mannelijke en ruim 25% der vrouwelijke bevolking bleek uit dit gedeelte van ons vaderland te stammen. Het is wederom vanzelf sprekend, dat de meesten afkomstig waren uit een andere gemeente van Goeree Overflakkee. In 1947 was dus ongeveer 6% der mannen en 6% der vrouwen geboren in een gemeente bui ten de provincie Zuid-Holland. In 1947 leverden meer dan 15 immigranten (0.5%) de provincie Zeeland (68 perso nen). Noord Brabant (45 personen) en Geldei'land (16 personen). In onderstaande tabel is getracht een beeld te geven van de geestelijke struc tuur der gemeente (uitgedrukt in pro centen.) 31.12-1«99 31-12-1930 31-5-1947 Rooms-Katholiek 26.6 25.5 30.0 Ned. Hervormd 72.6 68.3 62.3 Ger. Kerken 1.2 1.1 Ger. Gemeente 1.7 Chr. Gereform. 0.15 0.1 0.4 Israëliet 0.6 0.3 Over. Kerkgen. 0.05 2,3 0.5 Geen Kerkgenootsch 2.3 4.0 Uit deze cijfers blijkt de achteruit gang der Ned. Hervormden en de groei der Rooms-Katholieken en onkerkelij- ken, welke laatste groep een voor Goe ree Overflakkee hoog percentage be haald heeft. In 1899 was van de totale bevolking 26.6% Rooms-Katholiek en 72.8% Pro- testaiit, doch in 1947 was 30% Rooms- Katholiek en was nog 66% Protestant. Het Protestantse gedeelte der bevol king daalde dus in betekenis en zoals uit de onderstaande cijfers wel blijkt kon het de groei der bevolking zelfs niet bijhouden. Iiidexcijfers der voornaamste taerlvgenootschappen 31-12-1899 31-12-1930 31-5-1947 Tot 1930 namen de kerkelijke groepen minder sterk toe dan de totale bevol king, maar daarna veranderde de toe stand volkomen, want naast de daling der Protestanten stond een stijging der Rooms-Katholieken, een feit, waarmede rekening gehouden dient te worden .Zou deze ontwikkeling verder doorgaan? Een antwoord kunnen wij misschien vin den in onderstaand staatje, waarin de leeftijdsgroepen verwerkt zijn. volking als onkerkelijk geregistreerd wensten te worden. Van O tot 20 jaar 5%, van 20 tot 40 jaar 4.5%, van 40 tot 50 jaar 4.6%, van 50 tot 70 jaar 1.6% en boven 70 jaar 0.6%. De onker kelijkheid blijkt dus het sterkst voor te komen onder de jeugdigen. Van de totale mannelijke bevolking van 1546 zielen waren 926 personen in geschakeld in het arbeidsproces, terwijl dit met 205 van de 1516 vrouwelijke ingezetenen het geval was. Ook in deze gemeente vonden de meesten een be staan in de agrarische bedrijven, want 573 mannen (62%) en 67 vrouwen (32.5%)) waren werkzaam in de land bouw. Het aantal zelfstandigen bedroeg in 1947 189 mannen (in 1909: 108) en 31-5-197 Prot. R.K. Leeftijd 0-20 jaar 100 100 20-40 jaar 100 100 40-50 jaar 100 100 50-70 jaar 100 100 70 jaar en ouder 100 100 Bev. 100 100 100 100 100 Prot. 77.2 104.3 120.5 143.1 179.0 R.K. 178.1 94.0 171.4 62.0 83.3 31-12-1899 Bev. 105.5 105.3 137.8 117.8 142.7 Opvallend is de achteruitgang der Protestanten, want de leeftijdsgroepen van O tot 50 jaar zijn minder sterk toe genomen dan de groei der overeenkom stige delen der totale bevolking zouden doen vermoeden. De terugval der jon geren is verontrustend te noemen en zal een probleem vormen, dat met het oog op de toekomst der Protestantse groep in Oude Tonge ter dege bestudeerd zal moeten worden. Dit klemt te meer, wanneer wij letten op de sterke groei der zelfde groep der Rooms-Katholieken. Is deze groei het gevolg van de grotere kinderrijkdom in Rooms-Katholieke ge zinnen of ligt de oorzaak op ander ter rein? Op het ogenblik durf ik nog geen verklaring noemen. Het is echter een algemeen voorkomend verschijnsel, want ook in andere gemeenten, o.a. in Oolt- gensplaat kon het geconstateerd wor den. Toch blijkt, dat de Rooms Katho lieken ook dieptepunten kennen, want de leeftijdsgroep der 20 tot 40 jarigen vertoonde evenals de oudere groepen een terugval. Wanneer wij evenwel vasthou den aan de uitspraak dat wie de jeugd heeft ook de beschikking over de toe komst heeft, dan ziet de toekomst der Rooms Katholieken in Oude Tonge er zeer rooskleurig uit. Aangezien bij de volkstelling van 1899 geen enkele persoon opgaf, dat hij of zij tot de onkerkelijken gerekend wilde worden, ontbreekt het vergelijkingsma teriaal. Teneinde toch enig inzicht te verschaffen in dit verschijnsel heb ik in de navolgende cijfers voor 1947 aange geven welk percentage van de overeen komstige leeftijdsgroepen der totale be- 5 vrouwen (in 1909 9). Ook hier blijkt het getal der zelfstandigen toegenomen te zijn, nl. sinds 1909 met ruim 65%. Verschillende kleinbedrijven moeten voorkomen, want 22 echtgenoten en 84 kinderen werken mee in het bedrijf van man of vader. Als arbeidskrachten wer den bij de laatste volkstelling ingeschre ven 384 mannen en 62 vrouwen, terwql in 1909 geregirstreerd werden 436 man nen en 165 vrouwen. Hun aantal is dus afgenomen. Hoewel het aantal ouderen vrij groot is, want bijna 12% der wer kenden was ouder dan 64 jaar, is het aantal jongeren toch aanzien.lijk, want ruim 51% was jonger dan 40 jaar. Zal in de toekomst echter voor alle jonge ren een plaats in de agrarische bedrij ven gevonden worden Nu reeds konden niet alleen een bestaan binnen de ge meente vinden, want ruim 11% der wer kenden moet dagelijks naar een andere gemeente trekken. Van deze forensen maken 62 gebruik van een rijwiel en maken slechts 2 gebruik van de tram. Naast deze dagelijkse heen en weer trekkende personen staat nog een 9 tal, dat geregeld enkele dagen arbeid bui ten Oude Tonge vindt. In winkelnering, handel en verkeer verdienden in 1947 nog 137 mannen en 50 vrouwen, waarvan 82 mannen en 9 vrouwen als zelfstandigen, hun brood. Andere bestaansmiddelen blijken van ge ringe betekenis te zijn. Ik wil dan ook volstaan met de vermelding, dat in de bouwnijverheid nog 68 en in de metaal nijverheid nog 28 mannen een bestaan vinden. Dr J. VERSEPUT. Prot. groepen 100 Rooms-Kath. 100 Tot. bevolking 100 112.4 101.8 108.0 126.5 113.1 112.3 NOTA VAN DE MINISTER OVER HEX SCHOOLGELD De kwestie van de heffing van school geld voor het middelbaar en voorberei dend hoger onderwijs en het niet heffen van schoolgeld over het cursusjaar 1944/ 1945 is nog steeds niet van de baan. In een nota van de Minister van On derwijs, Kunsten en Wetenschappen aan de Eerste Kamer wordt gemeld, dat de Minister zal bevorderen, dat de progres- sieschaal voor het heffen van schoolgeld met het nieuwe maximum van zeshon derd gulden per leerling per cursus, duidelijk een karakter van geleidelijk heid zal krijgen. De administratiekosten, welke ver bonden zijn aan het restitueren van schoolgelden over het cursusjaar 1944/ 1945, kunnen niet voor subsidie in aan merking komen. (Alg. Dagblad.) Het verbruik van water uit de drinkwaterleiding GoereeOverflakkee blijkt voortdurend te stijgen. Vermeldde het jaarverslag 1947 nog een afname van 687.540 m3, in '48 kwam men tot een levering van 703.365 m3. Het bestuur laat hierbij weten, dat het plaatsen van meters wel heel kostbaar zal zijn, maar dat men daarmede toch een aanvang zal moeten maken, wil men het verbruik binnen de perken van redelijkheid houden. Voor 1948 kwam daar bij, dat het een zeer droog jaar was, zodat de regenval beneden het gemiddelde bleef van de laatste 50 jaren. Als gevolg daarvan weer drong de noodzaak om uitbreiding te geven aan de waterwinning, hetgeen inmiddels door het graven van een nieuw kanaal in de Goereese duinen ter hand is genomen. In het jaarverslag valt te lezen, dat directie, kantoor en technische bedie ning van het bedrijf 16 personen vroe gen, terwijl 12 anderen met de inning der watergelden waren belast. Als tech nisch adviseur fungeerde wederom de Mabeg te Utrecht. Het buizennet be vindt zich in een goede staat en slechts een gering deel der aanwijsplaatjes voor brandkranen, afsluiters e.d. moest ver nieuwd worden. De uitbreidingen hielden gelijke tred met de nieuwbouw in de verschillende gemeenten van het eiland en in totaal beslaat het net thans een lengte van 129.213 meter 455 afsluiters, 44 ontluchtingskranen, 28 kunstwerken, 6 brugovergangen en 13 tramkruisingen. Het totaal aantal geplaatste brandkra nen bedroeg 345. Ingegrepen moest wor den voor 257 lekkages. Door verandering van de houten loop bruggen over de waterwinkanalen door betonnen heeft men voor de toekomst de onderhoudkosten aanzienlijk omlaag gebracht. Ook deze bruggenbouw ge schiedde geheel door het personeel! Getallen Het aantal geplaatste watermeters bedroeg thans 1202, dit op 7224 huis- aansluitingen en 291 abonnementen. Het aantal aangesloten percelen ver meerderde met 80 en nam af met 32. Het gemiddelde dagvertaruik, dat in 1940 nog 1348 mS was, liep op tot 1927 m3, een record; met het hoogste dag- verbruik van 2805 m3 bleef men echter onder dat van 1947 toen het 3080 m3 was. Dit hoogste verbruik deed zich voor in Juni. Het laagste verbruik was 1170 m3 in Februari. Het waterleidingbedrijf is een grote afnemer van de Emgo, zoals blijkt uit het verbruik van 313.874 KWU. Over 1948 werd wederom een tijde lijke verhoging van 10 pet op de tarie ven toegepast, goedgekeurd door het provinciaal bestuur. Volgens de balans per 31 Dec. bezit men aan eigendom men 1.675.337.71 plus 36.382.87 ma gazijnvoorraad. Men maakte over 1948 een winst van 11.113.63, bij een op brengt van waterlevering ad 184.953.50 meterhuur 2.732.10 en exploitatie der duinen ad 1805.64. Met 13.762.20 voor electriciteit en 21.532 zijn de exploi tatiekosten het zwaarst belast. De re serve bedroeg op de laatste dag van het jaar 47.247.47. Voor 1950 worden in de begroting de inkomsten uit waterlevering geschat op 127.000, terwijl men tegenover de nog in 1948 gemaakte winst van 11.113.63 voor het komende jaar een verlies raamt van 10.032.97, welk bedrag ten laste van de reserve zal worden ge boekt. Door 10 pet verhoging over vast- recht en suppletoir verbruik hoopt men 15.000 te ontvangen. Voor meterplaat sing is nog maar 450 uitgetrokken. ------O------ Wie zich lieden abonneert ontvangt de tot en 1 met Janua,ri ver&oliijnende nummers GRATIS! Deze buitengewone ledenvergadering van „De Flakkeese Gemeenschap" die een besloten karakter droeg, werd ge houden Maandagmiddag 'l uur in Hotel Spee te Sommelsdijk. De Voorzitter Burgemeester D. Rijn- ders te Middelharnis opende de by een komst en heette de aanwezigen welkom. Het verheugde spreker dat op deze ver gadering, waar de hoofdmoot van was, de verkeersproblemen voor en naar dit eiland, mede de afgevaardigden van de diverse organisaties tegenwoordig wa ren. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en onveranderd vastge steld. Dan stelde de Voorzitter aan de orde de verkeersproblemen van en naar dit binding e.d. Waar er volgens de Voor zitter de laatste maanden veel gebeurd is, zal hij vooraf een en ander toelichten. Er is o.m. door de F.G. zeer nauw contact gelegd met de Kamer van Koop handel en Fabrieken te Dordt, met wie de F.G. een semi-lidmaatschap is aan gegaan. Meerdere leden van de Kamer hebben een rondrit op ons eiland ge maakt, waarbij men tot de overtuiging is gekomen, dat inzake het verkeerspro bleem voor Plakkee iets gedaan moest worden. Anderzijds heeft het Bestuur van de F.G. met de Kamer van Koop handel geconfereerd, waarbij o.m. ook ter sprake is gekomen het rapport van de Kamer van Koophandel te Rotter dam (bekend uit vorige vergaderingen.) Daarnaast is verbinding is gezocht met de verkeersorganisaties als de A.N. W.B., de K.N.A.C. en de Rijksinspectie van het verkeerswezen te Rotterdam, v/aaronder Flakkee ressorteert. Uit deze commissie gevormd, die kortweg ge noemd wordt: „de commissie Ooster", waarin o.m. zitting hebben twee leden van de F.G. en de dir. der R.T.M. Dr v. Zuylen. Voor nader contact is in overleg getreden met de heer Boost, (van de A.N.W.B.) die optreedt als landelijk ver- keersafgevaardigde. De grote lijn voor de verkeersverbe- tering moet gezien worden in twee delen: a. wat voor de toekomst noodzake lijk is; b. wat direct noodzakelijk is. Wat dit laatste betreft, moet ge streefd worden naar behoorlijke functi- onnerende veerdiensten en voor de toe komst een vaste oeververbinding. De commissie „Ooster" heeft contact opgenomen met de directie der R.T.M, voor een bespreking over een nieuwe boot van een grotere capa,citeit. Men is bereid deze boot te bouwen, (wat twee jaar duurt) en zou de vaste oeverver binding er eerder zijn dan die boot was afgeschreven, moest er een garantie zijn van de een of andere instantie voor het niet afgeschreven deel. Met minister Spitzen zijn ook bespre kingen gevoerd, die ook een paar maal naar het eiland is geweest. Daarbij is onder de loupe genomen het verkeer per as, verbetering pontons, verbreding Groene Kruisweg, (Kanaalweg) verbre ding trambruggen aan het Kanaal met alles wat er aan vast zit. Dit alles om een tijdelijke oplossing te zoeken^ Veriteerstelling Door de Rljksverkeerspolltie wordt van heden Maandagnacht tot Zaterdag nacht een verkeerstelling gehouden, me de om te zien op welke tijdstippen er een overbelasting is. Gebleken is tot heden, dat alhoewel de veerdiensten tot in de top zijn op gevoerd, de veerdiensten alles niet kun nen verwerken, niet, ondanks dat de fa. V. d. Schuyt te Den Bommel de late dienst heeft ingelegd. Eveneens heeft er een onderhoud plaats gehad met de verkeerscommissie uit de leden van de Tweede Kamer, waarvan Voorzitter is de heer Andries- sen en secretaris de heer Posthumus. De Kamerleden hebben beloofd zelf een kijkje te komen nemen. De Flakkeese Gemeenschap gaat met al deze contacten door. Ook wordt het door de F. G. op prijs gesteld, dat de leden der Prov. Staten, de heren v. d. Brugge, v. Rossiun, van Dijk en de Wit, alle gelegenheden aangrijpen dat er ver betering komt. Schemering' van de dageraad? De belangstelling voor de problemen waar wij in zitten is zo groot, dat het Provinciaal Bestuur niet achter zal kunnen blijven. In de stukken van de Ged. Staten komt thans ook zijdelings de vaste oeververbinding Goeree en Overflakkee voor bij de post bijzondere uitgaven. Dit is mogelijk een scheme ring van de dageraad ,aldus de Voor zitter. Tarieven Er is ook nauw contact gelegd met Zeeland betreffende de verbindingen op de Westerschelde. Zoals bekend zijn daar gratis veerdiensten met schitterende boten, die in 12 minuten 70 auto's lossen en laden. Thans heeft de minister in overweging het invoeren van een ma tig tarief, nl. 50 et per auto en 15 of 25 et voor personenvervoer. (Men zie hier over ons blad van Zaterdag 19 Novem ber: (De vrije veren op de Westerschel de). Hier wordt een zeer ernstig prece dent tegenover Flakkee geschapen, waar een vrachtwagen 5 tot 8 gulden en een personenwagen plm. 5.moest be talen. De vervoer-bodrijven op Flakkee zijn belast met 15 tot 20.000 gulden per bedryf! In diverse vervoersorganen is op dit grote euvel gewezen. De vervoers organisaties op ons eiland hebben ook zelfstandig een onderzoek ingesteld, waaraan 60 particuliere vervoerders deelnamen met 120 vrachtwagens. Tramidiensten Betreffende de tramdiensten werd op gemerkt, dat er onvoldoende rekening is gehouden met de schooltijden. Bij een volgende vaststelling van de dienstrege ling zal een contactvergadering worden belegd met de Hoofden van Scholen en de Rijksinspecteur. Ondanks herhaalde klachten (ook van particulieren) ver betert de service bij de tram niet, meest al is er geen verwarming en onvoldoen de verlichting. Wat de vast© oeververbinding betreft, werd medegedeeld, dat het brugplan begin 1950 gereed komt. De eindconclusie was dat er een brug of vaste oeververbinding moet konven. Voor een t\jdielijke voorziening is ab soluut een nieuwe boot nodig. Discussie By de bespreking die daarna volgde, bleek ons, dat regelmatig met de R.TM. directie werd geconfereerd. Door het Statenlid de heer de Wit, werd gewezen op de noodzakelijkheid ons vooral ook in contact te treden met de fa. v. d. Schuyt, die uiteindelijk de steenlegster is geweest voor een breuk van het monopolie van de R.T.M, ten opzichte van de hoge tarieven. De fa. V. d. Schuyt biedt de vervoerders wel een grote service, zowel te Den Bommel als te Ooltgensplaat. Burgemeester Hord^k van Ooltgens plaat gaf het Bestuur der F.G. in over weging aandacht te schenken aan een verbinding Ooltgensplaat-Numansdorp. De strekdam ligt er, in de toekomst zijn ten Noorden van O'Plaat plannen van inpoldering. Hierop wordt geantwoord dat dit ze ker zal worden overwogen, hoewel dit veel zou kosten voor aanleg Haven werken. Ook is er een gedachte geopperd voor een korte, rechtstreekse verbinding Mid- delharnis-Hoornse Hoofden, doch hier voor is het wegennet een bezwaar. Uit de besprekingen bleek, dat het meest economische vervoer nog was via het veer Middelharnis-Hellevoetsluis. De veerdiensten van de fa. v. d. Schuyt werden in tegenstelling met die van de R.T.M, zeer geprezen. De eeuviigdlirenide concessie van de R.T.M, veerdiensten werd de grootste handicap genoemd. Het Rijk heeft in de R.T.M. 41/2 millioen rentelo ze voorschotten zonder zeggenschap. Er zal echter moeten worden ingegrepen van Overheidswege, daar de eilandbewo ner evengoed zijn rechten heeft dan iedere andere Nederlander en niet extra mag worden belast. De heer van Heest merkte hierbij op, dat de Staat indertijd de fout heeft ge maakt concessie te verlenen zonder me- dezeggingschap, zodat de Staat nu ook voor de gevolgen aansprakelijk is. Iede re klacht, moet niet bij de R.T.M, maar bij de Staat worden gebracht. De vaste oververbinding heeft ook de aandacht van minister Mansholt, die het eiland Goeree en Overflakkee van overwegend agrarisch belang vindt. Door de heer Sieling wordt het ac cent nog eens gelegd op de noodzake lijkheid van een brug. De vergadering machtigt het bestuur met de contacten door te gaan en ten spoedigste zien te bewerkstelligen dat er verbetering komt. Tenslotte wordt er, wat het werk van de F.G. betreft nog enige mededelingen gedaan over de Culturele Commissie De F. G. zou de culturele commissie willen vragen te bewerkstelligen dat er 1 een behoorlijke geschiedsbeschrij- ving van Goeree en Overflakkee komt; 2. de gemeente- en polderarchieven centraal overzichtelijk worden op geborgen; 3. aan te dringen dat historische ge vels, hekken van boerderijen e.tl. bewaard blijven. Over het bewaren van de polder ar chieven wordt gezegd, dat de inspectie de mening deelt dat de archieven slecht worden bewaard en centraal bewaren noodzakelijk is. Ten opzichte van de historische ge vels e.d. wordt opgemerkt, dat het ini tiatief reeds door verschillende raden is genomen en men moet oppassen dat rnen niet treedt op het terrein van de Raad. De Voorzitter antv/oordt hierop, dat er wel gezegd is, dat de F.G. een super- raad is, maar dat zij angstvallig ver mijdt wat des Raads is. Daarom is ooi; de kwestie samenvoeging gemeenten niet aangesneden. Hot rapport Arbeiders-overscliot zal in een aparte openbare vergadering ter tafel komen. De Voorz. dankt daarna de opgeko- menen. Het Bestuur der F. G. is actief en tast en zoekt om tot verbetering in het verkeersprobleem te komen en wil allen in het beleid betrekken, waarom in grote lijnen deze mededelingen zijn gedaan. Om het publiek in de gelegenheid te stellen, onmiddellijk voor Sint Nicolaas en Kerstmis, ook in de avonduren inko pen te doen, heeft de minister van Eco nomische zaken evenals vorige jaren de colleges van Burgemeester en Wethou ders van alle gemeenten gemachtigd, ontheffing te verlenen van de wettelijke voorschriften inzake de winkelsluiting. Een dergelijke ontheffing kan slechts worden verleend tot uiterlijk negen uur des avonds op 1, 2, 3, 22 en 23 De cember. ------O------ Er zijn plannen om in de a.s. Decem bermaand weer een rattenbestrijding op grote schaal te doen plaats vinden. Een ieder die last van ratten heeft wordt opgewekt aan deze bestrijding mee te werken. Nadere gegevens ziiUeH later bekend gemaakt v/orden. ------O------ CENTRALE VEILING MIDDELHARNIS Veiling van Vrijdag 18 November 190 Witlof I 66.-74.—; Witlof II 53.- 59.—; Kroten I .f 6.—; Rode kool 5.50 6.Kassnijbonen 144.Alicante B 48.—71.—Glassla 15.10—15.20; Andijvie 16.19.Rode kool ,f 5.50 8.Gieser Wildeman 5.21.—; Bergamotten 7.13» MIDDELHARNIS Uienveiling van Vrgdag 18 Nov. 1949. Gewone uien 23.68; Drielingen 21.51 Picklers 21.40. Aanvoer 40.000 kg. UienveUing Dinsdag 22 November 1949 Gewone uien 23.38 tot .f 23.65; Drie lingen 19.75; Picklers 21,60; Afwij kende uien 12.17. Aanvoer 30.000 kg. DOOR H. NOORMAN 48 Vy „Ja, een brief van Ina", antwoordde Gretha op een toon vol hoon. „Zij heeft weer eens een krankzinnige daad ge daan." Mevrouw Neerlandt hield haar hart vast: haar man had wel niet op een meer gelegen tijdstip kunnen binnenko men. Het gedrag van Louis van Sant hoven zat Gretha dwars. Haar moeder zag graag, dat zij en Louis een paar zouden worden en zelf wilde zij het niet minder gaarne. De Van Santhovens wa ren schatrijk. Zij kenden hun vermogen niet eens. Louis van Santhoven was al enige maanden vol attentie, maar verder kwam hij niet. En dat verdroot Gretha geducht. Haar ijdelheid was er in hoge mate door gekrenkt." En op het ogenblik, dat haar moeder er met haar over sprak, kwain de inge nieur binnen en had ineens volle belang stelling voor Ina's brief. Waarmee de maat bij Gretha vol was. Gelukkig nam haar man het Gretha niet bepaald kwalijk, althans hij liet dat niet merken. Integendeel, hij lachte vrolijk. „Ina een krankzinnige daad gedaan? Dat zal zo'n vaart niet lopen." „Nu, lees u dan. En roep die dwaas naar huis!" beet Gretha terug, zich niet storend aan de waarschuwende, ja, vernietigenden blik van haar moeder. Ingenieur Neerlandt was reeds ver diept in de brief. En de beiden, die zijn gelaat bestudeerden, hadden toch deze voldoening, dat er meer en meer ver wondering op versoheen. Gekomen bij het einde, begon hij zelfs opnieuw te lezen. Vindt u dit nu nog geen dwaasheid van Ina?" barstte Gretha los. ,,Dat is er nu een, die een rustkuur moet on dergaan. En ze gaat me notabene een zieke boerin verplegen! Let op, als een schim komt ze straks terug. Maak daar nu toch een eind aan en schrijf, dat zij naar huis moet komen." „Ais je dan zo humeurig bent als op het ogenblik, heeft Ina wel een prettig leven thuis." „Dan zal ik wel heengaan. Is me dé,t een leven!" Verontwaardigd; vol gekrenkte trots, verliet Gretha het vertrek, door haar moeder angstig nagestaard. Maar haar vader bleef volmaakt kalm. Hij lette niet eens op haar en zag de brief van Ina weer in. „Wat heeft Gretha?" vroeg hij dan. „Och, dat gedoe van Ina brengt haar buiten zichzelf", antwoordde mevrouw Neerlandt, de ware oorzaak verzwijgend. „Er is geen enkele reden voor hoor. Ina kan best alleen lopen." „Dus je keurt dit ook weer goed?" „Wat?" „Doe nu niet zo afwezig. Het is im mers krankzinnigheid van Ina, om daar als particulier verpleegster te gaan op treden? Wat komt er zo van haar rust kuur terecht? Ik snap ter wereld niet, dat die dominé het toestaat!" ,,Ina is toch zeker haar eigen baas? Zij voelt zich natuurlijk in staat, dat werk te doen. Anders deed zij het niet. Zij heeft toch meermalen geschreven, dat zij met de dag sterker wordt? Me dunkt, dat het verblijf in Zuidstad haar goed doet." „Dus je bent niet van plan, haar te rug te roepen? Ik had nu toch werke lijk gedacht, dat je over deze brief ver wonderd zoudt zijn." ,,Dat ben ik inderdaad." „Welnu dan?" „Maar dat is geen reden om haar te schrijven, dat zij naar huis moet ko men. Deze brief is een teken, dat zij het er juist heel goed maakt. Zeg, Adri." Mevrouw Neerlandt keek verbaasd op. „Ik moet vandaag of morgen eens rustig met je praten over een belang rijke zaak." „Wat heb je. Piet?" vroeg zij nieuws gierig. „Kun je dat nu niet doen?" „Mijn tijd is wat beperkt. Bovendien kan Gretha elk ogenblik komen binnen vallen en die heeft er voorlopig niets mee te maken." „Betreft het Gretha?" vroeg zij op eens. „Het betreft ons allen". „Spreek alsjeblieft niet zo in raadse len." „Je hoort er wel nader van." „Na het diner? Gretha is vanavond uit." „Dan kan het vanavond wel. Maar eerst moet ik Van Santhoven ontvan gen. Die heeft mij te spreken gevraagd, 'k Weet niet, wat die van mij verlangt." „De oude Van Santhoven?" Mevrouw Neerlandt was onrustig van brandende nieuwsgierigheid. „Louis? Of Karel?" „'k Weet niet. Waar is...? O, hier heb ik het briefje. Bah, het lijkt wel een briefje van een jonge dame! Eén en al odeur. L. van Santhoven. Dat is de oudste, niet? Die veelbelovende stu dent!'" spotte hij. „Ja, de jongste heet Karel. Dat is een flinke vent. Het ras van zijn vader!" „Dus Louis van Santhoven heeft je te spreken gevraagd?" Mevrouw Neerlandt kon haar blijd schap schier niet bedwingen. Het was opvallend. „Wat heb je ,Adri?" „Begrijp je niet, waai-voor Louis komt?" „Nog niet. Weet jij het soms „Maar mijn lieve man, wanzitte: je hersens en ogen toch! Louis maakt al enige maanden werk van Gre'.ha' Hij komt natuurlijk haar hand vragen." „Je raaskalt toch zeker?" vroe li!- zichtbaar onthutst. „Natuurlijk niet. Gretha wach' hem. Haar hartewens wordt vervui- 'k wil er wel bijvoegen, de mijne ook. „Gretha met zo'n doeniet; met één die voor niets deugt! Hij is al vij" jo!^ i' in Leiden student en komt geer> verder. Het geld van papa op:: ,n d&t kan hij." „Het kapitaal van Van Santhoven is niet op te maken. Bovendien overdrijf je schromelijk. Gretha kan geen betere partij doen. Hoeveel meisjes benijden haar!" Doordringend zag ingenieur Neerlandt zijn vrouw aan. „Denk je dat werkelijk, Adri? Laat mij dan zeggen, kind, dat je je deerlijk vergist. Dan ben ik beter op de hoogte. Louis van Santhoven wordt door nie mand gerespecteerd. En zeker niet door jonge meisjes, die eergevoel bezitten Dat jongmens leidt een losbandig leven. „Niets dan kwaadsprekerij!" riep me vrouw Neerlandt uit. ,,Je vergist je ten enemale. Ik weet er alles van." „En daareven wist je nauwelijks zijn naam", zeide zij triumfantelijk. „iK vergiste mij met die twee namen. Ik ken beide Van Santhovens. De jong- .=te ig een flinke vent. Als die om Gre- Lr.a li:wam, mijn toestemming kreeg' hO onmiddellijk. '"Taar de oudste mijn schoonzoon? en denken aan!" „Piet, drijf Gretha niet tot het uiter ste. Je breekt je dochter het hart." Mevrouw Neerlandt was buiten zicl)- zelf van woede. Op deze mogelijKhe» had zij heel geen vermoedens geliad. ,,Het hart van Gretha is niet zo spoe dig gebroken, vrouw", spotte hij. „H^ loof er niets van, dat bij Gretha lieWi" een rol speelt. Het is haar om, een ge de partij te doen. Maar ik verleen mijn nw- dewerking hier niet." „Maar dat is een schandaal! Dat is.-- ,,Wind je nu niet op, Adri. Dat is'" het welbegrepen belang van Gretha. „'t Is een klap vlak in haar gezicW' En 't is een blamage voor de Van Sant hovens. Ik weet, dat mevrouw Van Sant- hoven deze verbintenis gaarne ziet. (Wordt vervolgd-*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 2