Dinsdag 1 November tot en met Zaterdag 5 November
GRATIS W ^Sm
AFDEKPUPIER
STAND 18 en 30
AFWEZIG
Winterdienst
„EILANDEN NIEUWS"
In Stand 27
H.Yerbrusse-Sommelsdijk
Gebr. de Waal - Middelharnis
Voor aanleg
A. KIEVIT
VEERDIENST
Advocaat, Wijn en Likeur
Gebrs. de Waal
Fa. J. W. Mastenbroek
Jan van den Boogert
hk^anseimd
Ned. Indonesisch Leger
comooi
Nieuwe
goedkope Jongensboeken
Elke 100e bezoeker een aardige verrassing
Zoon Hogchem
Nieuwe goedkope
Meisjesboeken
GEBRS. DE WAAL
ARTS
MIDDELHARNIS
van 5 t.m. 13 Nov.
waarneming door de
artsen Arends, Knöps
en Kuiper.
Vulpenreparaties
BMSt«
VBHBOlSBfi*
is de bevolking van het platteland
en de provinciesteden met het
PLAATSELIJK BLAD. Ze zijn aan
elliaar gehecht. ja, met elkaar
vergroeid. U kan de zekerheid
gegeven worden, dat in dit blad
Uw advertentie van A tot Z gele
zen wordt!
De kranï mei hei grooisi aanial
lezers op Flakkee
op de Centrumbeurs
schenkthet Nikkertje
Bezoeki op de Cenirumbeurs onze
-^^ Brandsioffen
Smeeroliën
Veiien
Verfwaren
Sproeimiddelen
GROSSIERS SOMMELSDIJK
Ckau/feurssckool
5 en 7-persoons
luxe auto's
VRAAGT PRiJSi
Enkele Ring A 38 - Telef. 399 - Sommelsdijk
Ook auto's zonder en met chauffeur
in prima staat.
Adverteren In „Eilandennieuws" heeft altijd succes!
U/r HEI
HET LEVEN VAN EEN A.A.J.-er...
Zaterdag 5 November
Klaproosdag
Wonderdokter Brouwer
veroordeeld tot
f200.—boete
Land en Tuinbouw
DE BETEKENIS VAN RUBBER
STALVLOEREN VOOR ONS VEE
Veldmuizen bedreigen
opnieuw de oogst
Bezoekt de CENTRUMBEURS te Sommelsdijk
FAMILIE-BERICHTEN
Heden nam de Heere op het
onvei-wachts van onze zijde
weg onze geliefde Broeder,
Zwager en Oom, de lieer
TEIJNÏS VAN OEN DOEL
Echtgenoot van mej.
Npcltje Noordijk
in de ouderdom van 66 jaar.
Wij zullen hem node
missen.
Middelharnis:
D. V. d. Sluijs-
V. d
P. V. d. Sluijs
Sommelsdijk
P. V. d. Doel
M. C. V. d. Doel-
Kamp
Mej. C. V. d. Doel
Rotterdam:
Familie Vink.
27 October 1949.
Doel
Geheel onverwachts nam de
Heere van onze zijde weg,
onze geliefde Zwager en
1 Oom, de heer
TEIINIS VAN DEN DOEL
Echtgenoot van mej.
Neeltje Noordijk
in de ouderdom van 66 jaar.
Hij zal bij ons altijd
in aangename herin
nering blijven.
A. Nipius
P. L. Nipius-Noordijk
Han
A. A. Noordijk
A. Noordijk-Hage
Middelharnis, 27 Oct, 1949.
en onderhoud van Uw
Fruittuin
DIRKSLAND
Met diep leedwezen geven
wij hiermede kennis van het
plotseling overlijden van de
heer
T. VAN DEN DOEL
in de ouderdom van 66 jaar.
Als bestuurslid heeft hij
aan de Schippersvereni-
ging „Schuttevaer" tal
van jaren zijn beste
krachten gegeven.
Zijn nagedachtenis zal
bij ons in aangename
herinnering blijven.
Het bestuur van de
Schippersvereniging
Schuttevaer".
Sommelsdijk, 27 Oct. 1949.
Ans Houtman,
„Die Mieke" 8-10 jaar 35 et
Nel Veenman,
„De pop van slordig
Liesjé" 7-8 jaar 35 et
W. G. v. d. Hulst,
„Het zwarte Poesje"
6-8 jaar 60 et
Ans V. d. Sluys,
,,Wat Mar jon vond"
7-9 jaar 70 et
Jac. Hazevoet,
„Dora's Deel" 11-13 j. 75 et
W. Broos,
„Greetje uit de nood-
woning" 12-15 j. 85 et
Jongejan-de Groot,
„Oma's verhuizing"
8-10 jaar f 1.
W. G. V. d. Hulst
,,Rozemarijntje en
Rooie Pier" 8-12 j. f 1.20
W. G. V. d. Hulst,
„Rozemarijntje en de
zwarte jongen" 9-13 j. 1.20
W. G. V. d. Hulst,
„Gerdientje" 11-15 j. 2.25
de Lange Praamsma,
„Mieke van de Rozen-
laan" 12-14 j. 3.50
Laat Uw kinderen genieten
van een goed boek'.
Bovenstaande titels direct uit
voorraad leverbaar door:
MIDDELHARNIS
Gebr. de Waal - Middelharnis
Schouwen - Dulveland
Goerèe Overflakkee
Vertrek van Zype v.m. 9.00 uur
Vertrek van St. Jacob (bij
Oude Tonge) v.m. 10 uur
Vertrek van Zype n.m. 1.30 uur
Vertrek van St. Jacob
n.m. 2.30 uur
(Zondags geen dienst)
De Ondernemers:
Gebr. MAAS WESTBROEK
TELEFOON - 30 BRUINISSE
Piihlicallc van de
Ne(f^rlandschB
MI,-„ «sblad Per.1
Voor het afdekken van Uw aardappel- en uienputten
leveren wij weer het bekende, voordelige afdekpapier.
De rollen zijn breed: 1 m, 1.30 m, 1.65 m en 2 m.
De rollen zijn niet zwaarder dan plm. 40 a 50 kg,
zodat ze makkelijk te hanteren zijn.
ZANDPAD B 345 - MIDDELHARNIS - TEL. 19
maakt U in een zeer kor
ten tijd klaar voor hel
examen voor Uw rij bewijs.
Spreekt vroegtijdig af.
Even als voor de oorlog
Uw adres voor bruiloften
en partijen.
Luyken-Kloppert,
W. G. V. d. Hulst,
W. G. v. d. Hulst,
C. Roodhart,
Nel V. d. Vlis,
K. Norel,
E. Buunk,
Anne de Vries,
Stouthamer,
W. G. V. d. Hulst,
K. Norel,
Kreupele Hans" 6-9 jaar 35 et
„De wilde Jagers" 6-8 jaar 60 d
„Het huisje in de sneeuw"
6-8 jaar 60 et
„Het hol in het bos" 9-12 jaar 75 et
,,Een avontuur op het water"
9-13 jaar 85 ct|
„Kees Moddergeus" 10-14 j. 1.-
„Bruine jongen" 10-12 jaar 1.101
„Vader en Jaap" 8-12 jaar 1.201
„Een Batavan zoon gaat naar
Amerika" 12 j. en ouder 1.20
„Willem Wïjcherts" 10-16 j. ,f 1.75
„Oranje boven uit de tijd van
Jan de W^itt 14-17 jaar 4.90
Laat Uw kinderen genieten van een
goed boek!
De winteravonden zijn hiervoor bij
zonder geschikt.
Grote voorraad in:
\0.
Het was op een avond om een uur of
zeven, toen wij hoorden, dat er de vol
gende dag een convooi moest gereden
worden naar een bepaalde plaats. Alles
en iedereen was direct druk in de weer.
De telefoon op het bureau stond niet
stil. De een vroeg of er nog iets mee-
kon, en een ander wilde graag' weten
of er nog een plaatsjeergens vrij was
om mee te kunnen rijden.
Alles liep door elkaar heen. De chauf
feurs stonden bij hun wagens om hier en
daar wat vast te zetten. Want wij wis
ten hetConvooi
Iedereen wist wat hij doen moest en
niemand had tijd voor een ander. De
chauffeurs hebben het het drukst van
allen.
Zij krijgen opdracht om te gaan la
den. Wat het is doet er weinig toe, al
zijn hetpaarden. Alles kan, zeg
gen zij.
Wanneer de wagens opgeladen zijn, en
terug in de tangsi is het zaak om de
boel nog even na te kijken of alles nog
in orde is, of zoals het gezegd wordt: Of
alles nog voor zijn ruige is.
Dan wordt het tijd voor de chauffeur
om voor zichzelf te zorgen. Het eerste
wat zij doen is hun maat schoonmaken,
en coïitroleren of ie nog schieten wil.
Die maat is zijn wapen.
's Morgens Vijf uur.
Hé, opstaan luilak, we moete naar
Solo;
Nu weten we ook, waar het op af
Veldbed, klamboe, je maatalles
moet mee. Het is aanpoten geblazen.
Want om zes uur moet er gescheurd"
worden. Het is een ruige bende, die klaar
staat. De een heeft een wit kort broek
je aan, en aan zijn voeten gymschoenen.
Zes uur allen staan klaar. De Com
mandant vraagt: Alles klaar? Scheu
renop naar Solo.
Nu zijn we dan eindelijk op weg naar
Salatiga, waar het convooi opgesteld zal
worden. Daar komt er nog van alles bij.
Burgerwagens, M.T.D., Pantserstot
er soms wel zo'n 150 wagens achter el
kaar staan.
Alles veilig wordt er doorgegeven
van de eerste post.
De wagens worden gestart. Daar gaat
het dan. Het eerste stuk is best en ver
loopt goed. Dan komen de bailybrug-
gen. Er liggen vijf stuks over een paar
honderd meter. Je moet er langzaam rij
den. Het zijn maar noodbruggen. De
jongens van de Genie, die deze hebben
gelegd, hebben ons respect. Zij werken
dag en nacht om alles klaar te krijgen,
eer het convooi komt. Machtig is het
uitzicht. Zo ver als je zien kan sawah's.
Op de achtergrond bergen en nog eens
bergen. Indië is mooiNiets anders
is er te horen, dan het brullen van de
motoren. Want die draaien nu op volle
toeren. De weg wordt erg slecht. Gaten
en kuilen kan je niet meer ontwijken.
Het is een en al kuil en gat zover als
je zien kan. Praten gaat ook al niet
meer. Dan maar roken. En dat doe je
hoor! De ene cigaret na de andere.
Die steekt je kameraad aan, die naast
je zit als hulpchauffeur, want zelf kan
je dat niet vanwege de grote kuilen.
Heeft U wel eens achter een auto
aangereden op een kurkdroge zandweg.
Wat een stof niet? Ik zelf zit in het
midden van het convooi, dus veel wa
gens voor me. Wind staat er niet, en
al het stof blijft hangen. De wagen voor
mij zit tien of twintig meter vooruit.
Ik zie hem niet. Maar wel de helm van
de brenschutter, die net nog boven de
stofwolk uitsteekt. Over die brenschut-
ters gesprokendat zijn mensen. Die
zitten daar in het stof op een wagen,
hoog en droog. Maar stof dat zij eten -
kilo's -, Zij zijn grijs van al dat stof,
bijna tegen het zwarte aan. Alleen hun
ogen en tanden zijn nog wit. Een leuk
gezicht, behalve voor de man zelf, maar
die kan zijn eigen ogen toch niet zien.
Maar toch maar doorrijdenondanks
alles. Zo rijd je veertig kilometer, en
even daarna weer zestig. Wij naderen de
eerste rust. Duimen in de hoogte, als
groet. Dat wil zeggen „houdt je taai
maat, en behouden aankomst." De be
volking langs de weg duimt ook, maar
dat is voor de leut, omdat zij het mooi
vinden, dat die blanda's zo vuil zijn.
Verderop zie je niet meer, als een paar
magere kamponghonden. Het is hier
een woestenij, waar je ook kijkt. Afge
brande winkels en huizen. Naast de weg
omgehakte bomen, die gediend hebben,
om de weg te versperren. Verder gaan
wij. Steeds verder.
Zo schieten we aardig op naar de
plaats van bestemming: Solo. Ja hoor,
Kartasoera is niet ver meer. Dat is zo'n
beetje een voorstad voor ons van Solo.
Het volgende stuk, tot aan Solo, is
best. Het is een betonnen weg zonder
kuilen. Hoe bestaat het? Nu kunnen we
onze helmen en de wapens opzij leggen.
Even uitblazen, en dan weer verder. Als
U ons nu zag, zou U zeggen: Moet dat
zootje nu zo in Solo aankomen? Want
dat is het hoor. Aan onze kleding kan
je niet meer zien, dat wij militairen
zijn. Want onderweg hebben we onze
jas en hemd reeds uit gedaan. Wij zitten
half naakt achter het stuur, maar met
een vrolijke grijns op het gezicht, dat
we het er maar weer goed hebben afge
bracht. We rijden Solo binnen. Het eer
ste wat de jongens ons daar vragen is:
Heb je post meegebracht? Want voor
post doe je hier alles. Een ander vraagt:
Heb je saffie's meegebracht. Het is
twaalf uur, een mooie tijd als we aan het
station aankomen. Eindelijk je benen
strekken en wat eten. Dit is nu wat je
hier kan meemaken op een rit van Se-
marang naar Solo. Een rit, die honderd
kilometer lang is.
------O------
KERKNIEUWS
Ds A. A. Koolhaas te Amersfoort
slaagde aan de R.U. te Utrecht voor het
doctoraal examen theologie.
Ds D. V. d. Ent Braat te Elburg
moet op medisch advies een maand rust
houden.
Het Nederlandse Oorlogsgraven Comité
stelt zich voor dit jaar op Zaterdag 5
November door middel van de Klap
roosverkoop te collecteren.
Mede door deze collecte hoopt het Co
mité in staat te zijn de kosten voor de
verzorging van de geallieerde oorlogs
graven en voor zijn verdere bemoeiingen
te bestrijden.
Er moge hier naar voren worden ge
bracht dat het Nederlands Oorlogsgra
ven Comité de centrale instelling is, die
niet alleen de adoptie en de verzorging
de geallieerde oorlogsgraven organiseert,
maar die tevens de familieleden der ge
vallenen met raad en daad ter zijde
staat bij hun verblijf in Nederland na
de lange trieste reis voor een bezoek
aan het graf van hun dierbaren.
Onze bevrijding in 1945 is slechts mo
gelijk geweest doordat vele geallieerde
soldaten het hoogste offer brachten voor
onze vrijheid en voor die van West
Europa.
Denk aan de bittere strijd die nodig
was voor de bevrijding van Walcheren,
van Zeeuws-Vlaanderen, aan het drama
tische verloop van de strijd om Arnhem
in September -944 en aan de zware strijd
ook in het Zuid-Oosten van ons land.
Wat hebben wij een grote, zeer grote
ereschuld tegenover de gevallenen.
Behalve dat wö onze innige dankbaar
heid voor de hoogste offers tonen, die
door onze eigen soldaten zijn gebracht,
mogen wij niet nalaten alles te doen wat
In ons vermogen ligt om onze eerbied te
getuigen bij de vele graven van de ge
allieerde soldaten en de nabestaanden,
als zij in ons land komen, met die atten
ties te omringen, die voor hen een troost
kunnen zijn.
Help mede door het geven van een
geldelijke bijdrage dat het Nederlandse
Volk zijn erkentelijkheid jegens de ge
vallenen tot uitdrukking kan brengen.
De Kantonrechter te Sommelsdijk Mr
V. d. Velde, deed uitspraak inzake A.
Brouwer, te Vlaardlngen, welke als hel
derziende magnetiseur onbevoegd de ge
neeskunde te Stad aan 't Haringvliet
had uitgeoefend. Verd. werd veroordeeld
tot een boete van 200.subsidiair 60
dagen hechtenis.
—O------
DE RADIO ZWIJGT IN DE
SPITSUREN
Het bestuur van de Nederlandse Ra
dio Unie heeft besloten, dat de beide
zenders t.w.; Hilversum I en II in de
periode van 15 November tot 15 Janu
ari a.s. op de werkdagen van 7.30 uur
tot 8.30 uur en van 16.30 uur tot 17.30
uur zullen worden stilgelegd met uit
zondering van de Zaterdagmiddagen.
Deze maatregel, die door de omroep zeer
wordt betreurd, doch die als noodzake
lijk in het algemeen belang moest wor
den aanvaard, zal alleen dan zijn volle
dig effect hebben, als alle luisteraars
gedurende de sluitingsuren hun toestel
len ook afzetten.
1
B'i'f'i
Groeistof tegen sprultvorming bij
aardappelen.
Ieder jaar treden nog zeer grote ver
liezen op, welke met enige moeite en
door toepassing van de resultaten van
wetenschappelijk onderzoek veel gerin
ger kunnen worden gemaakt.
Het verschijnsel van het uitlopen van
aardappelen bij langdurige opslag is-
iedereen bekend. De aardappel krijgt lan
ge spruiten, wordt hierdoor zacht en
schrompelt in. De kwaliteit in het alge
meen gaat zeer achteruit, omdat een be
langrijk deel van de-voedingsbestandde
len verloren gaat.
Het is bekend dat het verlies aan con-
sumptie-aardappelen ten gevolge van
rotting en door sprultvorming alleen
voor ons land op 50 millioen kg kan wor
den geschat.
De bestrijding van deze sprultvorming
heeft plaats langs biologische weg. Uit
wetenschappelijk onderzoek is komen
vast te staan, dat deze sprultvorming
kan worden voorkomen, wanneer men
gebruik makt van zgn. groeistoffen.
Dit zijn chemische verbindingen die in
uiterst geringe concentraties het plan-
tenleven kunnen beïnvloeden. Afhanke
lijk van de concentratie kunnen zij de
groei bevorderen of remmen. Zij worden
in Nederland reeds voor verschillende
doeleinden toegepast.
Voor de bestrijding der sprultvorming
en rot (Pusarium) bij aardappelen is
het gebruik van de verbeterde Rhizo-
pon C (Agermine) van zeer groot be
lang.
De aardappelen kunnen hierdoor in
hun oorspronkelijke toestand gehouden
worden tot ver in het voorjaar. De kos
ten van deze bestrijdingswijze zijn nog
geen cent per kilogram, terwijl de voor
delen zeer groot zijn.
Wanneer men dan ook genoemd mid
del algemeen op de daartoe voorge
schreven wijze zou toepassen, kan ver
wacht worden, dat er minstens 20 a 30
millioen kilogram aardappelen minder
door bewaring zullen bederven.
De wijze van gebruik is uiterst ge
makkelijk. Het is een poeder dat een
voudig over de aardappelen wordt uit
gestrooid. Het product is absoluut on
gevaarlijk, men kan gerust de behandel
de aardappelen ook zelfs in de schil ge
kookt eten. De smaak ondergaat geen
invloed. De schillen kunnen ook gewoon
aan de huisdieren opgevoerd worden.
Wanneer men dit jaar aardappelen op
slaat, waarvoor all aanleiding schijnt te
bestaan nu de prijzen steeds oplopen, be
scherm ze dan met Rhizopon C (Ager
mine). De voordelen zijn zeer groot en
de kosten gering.
Enkele jaren geleden is men in ons
land begonnen met toepassing van rub
ber voor stalvloeren.
Vooral in de weidestreken, waar men
weinig stro heeft, liggen de beesten op
de betonnen of bakstenen stalvloeren
waar alleen wat zand op gestrooid is.
Het liggen op zo'n koude vloer is zeer
nadelig voor de koeien en de melkpro
ductie lijdt er onder. Vooral de voorpo
ten der dieren zijn zeer gevoelig voor
kou, en krijgen de koeien vaak gezwol
len knieën. Om dit euvel te vermijden
vult men de voorstand wel op met gras
zoden, leem, enz. Men krijgt hierdoor
echter een onhygiënische stal, tei-wijl
het de boer veel werk bezorgt.
Daar waar men tot rubber stalvloeren
is overg-egaan, is overgegaan, is men
over het resultaat zeer tevreden. Beken
de fokkers spraken reeds hun waarde
ring over deze rubber stalvloeren uit en
treft men dit soort vloeren o.a. in de
Wieringermeerpolder zeer veel aan.
De conclusie waartoe de directie van
de bouwafdeling kwam is de volgende:
Ie Gedurende de stal-periode kwamen
V geen koeien met stalbenen of andere
kwalen {kwetsuren welke met vloe
ren verband houden) voor.
2e Vooral het economische voordeel,
dat geen stro gebruikt moet worden,
kwam duidelijk tot uitdrukking.
3e Nadelen van rubber stalvloeren zijn
niet bekend.
Deze stalvloeren werden vroeger ge
leverd in tegelvorm, doch de laatste tijd
gaan de fabrieken er steeds meer toe
over deze aan één stuk te leveren, waar
door de naden, tussen de tegels komen
te vervallen en de vloer aanmerkelijk
hygiënischer is.
ROOIMACHINES
Bij het rooien van aardappelen en
knolgewassen wordt veel gebruik ge
maakt van rooimachines. Het machinaal
rooien g^at snel en geeft een belangrijke
besparing aan arbeidskrachten. Veelal is
echter het grote bezwaar aan deze ma
chine verbonden, dat de knollen bescha
digd worden. Hoofdzakelijk gebeurt dit
op de transportbanden die bij al deze
verschillende bestaande systemen ge
bruikt worden om de knollen van de
grond omhoog te voeren naar de laad
bak van de wagen.
Deze transport „band" bestaat ge
woonlijk uit twee transportkettingen,
onderling verbonden door ijzeren spor
ten. Op deze transportladder wordt dan
tevens door de schuddende beweging de
overtollige aarde van de knollen ge
schud; maar juist dit schudden op de
ijzeren staven en tegen de wanden van
de transportgoot veroorzaakt de bescha
diging. In de practijk worden veelal
langs de wanden van de transportgoten
oude binnenbanden aangebracht, waar
door een gedeelte, van deze beschadiging
voorkomen wordt. Echter te prefereren
is als ook de staven van de transport
ladder met rubber bekleed zijn.
Er zijn rooimachines in de handel die
reeds op deze wijze zijn uitgevoerd, doch
het wekt verwondering wanneer men op
de agrarische jaarbeurzen ziet hoe vele
machines nog niet van deze eenvoudige
bescherming zijn voorzien. K.
CENTRALE VEILING
MIDDELHARNIS
VeUlng van Vrijdag 28 October 1949.
Tomaten 52.61.Dubbele Prin-
cessen .f 51.60.Andijvie 5.7.
Rode kool 9.—; Witlof I 41.—44.—
Witlof II 28.32.Kassnijbonen
104.Kasprincessen 80.Alican
te 77.Nouveau Poiteau 4.8.
Zwijndrechtse Wijnperen 5.10.St.
Remij 10.Cox Orange Pippin 12.-
Glorie van Holland 11.Groninger
Kroon 8.10.Bouman Renet 15.-;
Goudreinetten 10.19.—.
Controle op wintergewassen blijft
dringiend geboden.
Begunstigd door het abnormaal zach
te weer gedurende de laatste maanden
zijn de veldmuizen in aantal schrikba
rend toegenomen. Hoewel de aangebro
ken regentijd, mits deze zich doorzet,
een einde zal maken aan de vermenig
vuldiging, zijn de veldmuizen in zo gro
te getalen aanwezig, dat bij een niet
tijdige bestrijding van het ongedierte,
de nieuwe oogst van de wintergewas-1
sen, met name de granen en het kool
zaad, ernstig op het spel staat. Dit
geldt in het bijzonder voor het kleige-
bied van de grote rivieren en o.a. ook
voor de provincies Zeeland, West Bra
bant, Limburg en delen van Gelderland,
Overijssel, Drenthe, Groningen en Fries
land. Hoewel mag worden aangenomen,
dat na de ingrijpende grondbewerking,
welke voor het inzaaien heeft plaats ge
had, weinig muizen meer in het bouw
land zullen zijn achtergebleven, is het 1
vrijwel zeker, dat de muizen in grote
getalen uit de aangrende gebieden de in-
gezaaide percelen weer zullen binnen
dringen, vooral wanneer het gewas juist 1
boven de grond komt. De telers wordt
daarom aangeraden de opkomende win-
tergewassen dagelijks aan een grondij
controle te onderwerpen en, zo men
vreterij of graverij constateert, de ver
delging op de voorgeschreven wijze ter
hand te nemen. Men kan hiervoor ge
bruik maken van kiemvrije muizentar-
we of gifkorrels, welke met een fles in
de muizengaten worden uitgestrooid.
Omdat de besmetting van buiten komt,
dient vooral de buitenrand van het te
beschermen perceel met de korrels te
worden bemerkt en bij voorkeur ook in
de omringende strook van aangrenzen
de landerijen. Zoals reeds meermalen
door de Plantenziektenkundigen Dienst
is medegedeeld, kan worden volstaan
met het strooien van 5 tot 10 korrels
per muizengat.
MERKWAARDIGE BENELUX
In de Gazet van Limburg van 18 Oc
tober lezen wij een uitspraak van de mi
nister van Openbare Werken van Bel
gië, dat de Schelde-Rijnverbinding er
zal komen, mét of zónder Den Haag-
En wij voor ons vinden, na alle medede
lingen over de prettige sfeer en de goe
de verstandhoudingen, waarin de onder
handelingen over de Voor-Unie van de
Benelux hebben plaatsgevonden, deze
uiting voorlopig alleen maar merk
waardig genoeg om deze uitspraak vast
te leggen in bredere kring en daardoor
tevens een alarmsignaal te geven, zowel
voor Rotterdam als voor de rest van
Nederland.
------O------
TRAWLER SPOORLOOS
VERDWENEN
De Franse trawler Zaine is spoorloos
verdwenen. Het schip is het laatst ge
signaleerd op 23 October ter hoogte van
de Engelse haven Grimsby. Het is 30
m lang grijs en heeft een witte schoor
steen. Men weet niet hoeveel mensen
er zich aan boord bevinden.