Bezocht Siand IVo. 11 uan A. WIELHOVWER demohstratie F II armaii- tractoren W. Hollemaii - S omme Isdiik Mo\i J. van den Berg MECHANISATIEGIDS Gebr. de Waal - Middelbarnis IN STAND 16 B.Hartensveld Gebakken Vis in stand No. 32 H.H. LANDBOUWERS Tractorsproeiers en Motorsproeiers §oed gereedschap is het halve werk Koopt daarom steeds Schrammetje Indië-deserteurs worden vrij man Motor- en Rijwielstalling UiENAFZET 1949-1950 hij Verleerfe Een kou, een griep m FAMILIEBERICHTEN Eikenhout Boekenkastje op de CENTRUMBEURS Ie Sommëlsdijk vindt U Land-, Tuin- en Bloemzaden Zaaigranen Pooiaardappalen van Fa. C. V. d. Meid e Middelharnis - Telef. 378 (na 5 uur 346) Centrumbeurs St^nd No. 33 Jacob Banestraat 109 SOMMËLSDIJK Handel in Oliën, vetten - teer - touw, dekzeilen aanwezig op het School plein tegenover de, Centrunabeurs. DENNEN RONDHOUT Vishandel St. Nicolaasdreef B 207i Sommëlsdijk Mvondmaal- stellen (Doopvonten Fa. W. Chr. den Hengst Verlaagde prijs Bezoekt tijdens de Veemarkt te Somm,elsdijk (Marktveld) op 2 Nov. de van de Het nieuwste type vol hydraulisch dubbel werkend zowel achter als onder de tractor lichtend. Vierhefpunten regelbaar op iedere gewenste diepte of hoogte door eenvoudige vinger- tip bediening. Smal en breed spoor types van 18-26-37 PK. De meesi doelmaiige iracior, keus voor elk bedrijf DE LAATSTE ZENDING VOOR DE OUDE PRIJS Machinefabriek - Dealer Mr Cormick - Deering Landbouwwerktuigen - Tractoren - Telef. 224 en 414 CENTRUMBEURS STAND No. 17 staan nog steeds aan de spits 1 MOSSELMAN &YIS SOMMËLSDIJK Er wordt veel geadverteerd in „Eilanden-nieuws" De Sorteerstations en de Veiling STAND No. 24 CENTRUMBEURS Bestel nu de voor de Land- en Tuinbouw 1949-1950 BESTELBON schrijft Grote Verkopingen op komst. Een pakje sigareiien voor de kolonel Kerknieuws. \ki Hedenmorgen behaagde het de Heere van leven en dood na een smartelijk geduldig gedragen lijden van onze zijde weg te nemen, onze geliefde Man, Vader, Be huwd- en Grootvader, Broe der, Behuwdbroeder en Oom, de heer HUIBEKT VAN ROSSUM Echtgenoot van mej. T. Nagtegaal in de ouderdom van bijna 71 jaar. De Heere sterke ons in dit voor ons zo zwaar verlies. Wed. H. van Rossum- Nagtegaal W. van Rossum A. van Rossum- Hameeteman J. van Rossum J. van Rossum-Bakker A. van Rossum P. M. van Rossum- Hoek en Kleinkinderen. Stellendam, 31 Oct. 1949. Molenkade 201. De teraardebestelling is be paald op Donderdag 3 No vember a.s. des nam. 2 uur te Stellendam. TE KOOP ig.a.n. Te bezichtigen na 5 uur SCHELL, Sfeenenweg 45 - Middelhamis Uit voorraad leverbaar: TILBALKEN PONGERBOMEN, HEININGPALEN, SLAGPALEN enz. Fa. P. DE KORTE ZONEN TELEF. 24 OUDE TONGE Slotlaan 42 Zeist Telefoon 2298 voor Kiembakjes, Schot- bakken en Golfplaten. A. VBOEGINDEWEIJ DIRKSLAND 179 Met ingang van 15 November 1949 is export van uien naar Engeland toegestaan, tengevolge waarvan kan worden verwacht, dat er in het vervolg een ge regelde handel in uien zal plaats vinden. Naar aanleiding daarvan kunnen vanaf heden weer regelmatig uien worden aangevoerd. staan voor U gereed en zien gaarne Uw uien tege moet. Veiling zal worden gehouden iedere Dinsdag en Vrij dag des v.m. 10 uur, te beginnen op Dinsdag 8 No vember e.k. De Centrale Veiling voor Goeree en Overflakkee, HetBestuur, Een onontbeerlijk naslagwerk voor iedereen, die op de hoogte wil zijn van de mechanisatie in land- en tuinbouw. De eerste uitgave in Nederland, die een samenvat tend overzicht geeft van de in ons land gefabriceerde en geïmporteerde land- en tuinbouw-werktuigen. De omvang van dit werk is 556 bladzijden, geïllu streerd met honderden foto's en schetstekeningen. In deze gids is een schat van gegevens verwerkt, waarvan ieder, die op het gebied van de land- en tuinbouw werkzaam is, kennis moet nemen. De Mechanisatiegids bevat oriënterende artikelen over gebruik, onderhoud en rentabiliteit van ver schillende machines, een uitvoerige omschrijving van meer dan 1000 machines en werktuigen, een lijst van in Nederland gevestigde fabrikanten en importeurs van landbouviTwerktuigen en gereedschappen, bene vens over voorlichtingsdiensten, instituten en ver enigingen, namen van functionarissen etc etc. D© prijs, van deze gids is bij verschijning 5.50 Als gij te^'oren intelkent kost hjj u slechts 4.50 Wacht niet, maar vul onderstaande bestelbon on middellijk in en stuur deze naar BOEKHANDEL, Ondergetekende via Boekhandel wenst te ontvangen Gebrs. de Wiaal, Middel- ex. „Mechanisatiegids" nprijs van 4.50 per tegen de inteke exemplaar. AM ADRES PLAATS Ik zou nu nog eens even terug komen op een brief van de directeur der R.T.M., die meneer de Redacteur me verleden week in de handen stopte. Met wie je als doodgewoon metselaar al niet te maken krijgt! Het gaat hier over het stukje, dat ik op 5 October schreef over (ie klacht, dat er op de veerboten der R.T.M, in feite te weinig personeel aan boord was en de kapiteins zich moeten behelpen met mensen, die lang niet al tijd de kunst van het varen meester zijn. Dat vindt de Directie van de R.T.M, wel wat te boud gesproken en Schramrnetje krijgt naar aanleiding van zijn geschrijf prompt op z'n tabberd. De directeur sclirfjft dan als volgt: l6' „Op elk schip zijn twee ploegen van elk 5 personen, t.w. 1 kapitein, 2 man dekpersoneel en 2 man in de machinekamer. Het is juist, dat wij tot voor enkele maanden nog één man dekpersoneel méér hadden, doch deze was er uitsluitend bijge zet om het laden en lossen van au to's te bespoedigen. Met het eigen lijke varen had hij geen bemoeienis. Ons is gebleken, dat deze extra man voor het laden en lossen van auto's zeker geen voordeel betekende, doordat vaak misverstanden ont stonden bij het laden en lossen." 2e „De mededeling, dat het personeel niet ter zake kundig zou zijn, is onwaar en beledigend voor deze mensen, welke onder de moeilijkste omstandigheden de verbinding tus sen Plakkee en de vaste wal zo lang mogelijk in stand houden." Ziezo, daar kan Schram het mee tloen. En nu moet ik me vanzelf op Wjn beurt óók weer verdedigen. De di- fecteur schrijft, dat er tot voor enkele "laanden nog één man dekpersoneel Méér was, om het lossen en laden van ■is auto's te bespoedigen. Het spreek woord zegt: „de derde man brengt de fuzie an." Dat schijnt dan op de boot ook het geval geweest te zijn, gezien <l6 misverstanden die er door deze man ontstonden! Nou, eerlijk gezegd, zo'n redeneriiig jijkt me toch maar een doekje voor bloeden. Want bij het laden en les bon van de auto's is de kapitein de spil *aar alles om draait. Hij is de man "ie van boord stapt en op de wal het aantal en de grootte van de wagens "Pneemt en alleen op zijn commando fijden de chauffeurs de boot op. De ka- Piteins hebben hierin zo'n routine ge- ''regen, dat ze op de wal het hele zaak- Je als een blokkendoos in elkaar weten 'S passen om zoveel mogelijk auto's •nee te nemen. Dan zijn er op de boot ^olf heus geen drie man nodig om de «lauffeurs aan te wijzen wé.é.r ze him wagens neer moeten zetten! En bij na- ^^re informatie bevreemdt het Schram wel enigszins, dat er voor enkele weken terug toch nog weer een derde f"^" op de boten bijgekomen is! Na- ™™tjk heeft die dan ook met de auto'^ geen beriaoeienis, dus is hij dan toch zeker nodig voor het varen en andere voorkomende werkzaamheden. Wel een bewijs dat deze man noodzakelijk is en Schrammetje toch niet teveel gezegd heeft met de bewering, dat er vooral 'als 't er nijpt voldoende personeel moet zijn! O zo! Want ik weet, dat vroeger de kapitein nög meer personeel ter beschikking stond. Dan was er in elk geval een vaste conducteur, terwijl de laatste tijd ééh van de twee man dek personeel dit karweitje er nog bij op knapte. Dat er thans weer drie man dekpersoneel zijn is zeer toe te juichen; deze derde man is heus geen overbo dige luxe! Maarjnet die brief klopt dat niet! Wat de tweede alinea van des direc teurs brief betreft, zou ik eerst eens willen vragen waar ik geschreven heb, dat k\ het personeel van de boten niet ter zake kundig zou zijn. Ik meen juist geschreven te hebben, dat we voor de mannen die de diensten op Flakkee on derhouden, vooral in deze tijd, die mist en storm kan opleveren, respect dienen te hebben. Met het niet ter zake kun dig personeel had ik natuurlijk hun op het oog, die nog slecht^ kort in dienst der R.T.M, op de boten meevaren, maar toch voor 'een volle maii meege teld worden. Het was naar mijn be scheiden mening beter, wanneer er een „nieuweling" op de boten komt, dat deze man eerst enige tijd tneevaart, zonder dat een ander voor hem het veld ruimt. Hij kan dan van de vakbe kwame mensen eerst eens in de knepen van het vak worden ingewijd. Maar meestal is het bij de R.T.M, zo, dat de nieuweling ineens voor vol mee moet. En dat gaat nu eenmaal niet. Vandaar dat ik schreef, dat een kapitein vol doende ter zake kundig personeel moet hebben, die als het er opaan komt, precies weten wat zé doen moeten. Ik heb daarmee helemaal de suggestie niet gewekt, als Zou er geen vakbekwaam personeel aan boord zijn. Het loopt echter over voldoende vakbekwame mensen. En ik zal de laatste zijn om te beweren, dat de niet-vakbekwamen hun best niet zouden doen. Als ik een opperman een troffel in de hand stop en tegen hem zeg, dat hij metselen moet, dan kan het zijn, dat die man vanwege z'n inspanning het zweet van 't lijf loopt, maar van zijn metselwerk deugt geen aap. Dat moet geleend wor den. Zo is het m.i. ook op een veer boot. Met goede wil alleen komt de schuit niet in de haven; daar komt ook kunst en routine aan te pas! En nog eens zij het gezegd: Voor de prestaties van het personeel der boten heeft ook Schrammetje niets dan lof. Ik hoor dat ondanks de dikke mist der laatste we ken alle passagiersdiensten gevaren zijn, soms nog wel zonder daartoe door de directie te worden verplicht. Daar mee neemt een kapitein een groot risi co op zich, wat door de meeste passa giers niet eens wordt beseft. Daarbij in ogenschouw nemende de g'ebrekki- ge oriëntatie die zij op deze tochten hebben, kan het onze bewondering heb ben, dat alles toch op z'n pootjes te recht komt. Het verdiende toch zeker ook de aandacht van de autoriteiten Op Vrijdagen 11 en 25 November wordt de grootste openbare verkoping van landerijen etc. gehouden, die Flak kee sinds 1937 gekend heeft. Aan bod komen alle eigendommen van de Am- bachtsheerlijkheid Stad aan 't Haring vliet, alles bij elkaar vormend ruim 81 ha weiland, gorzen en dijken, 72 ha riet land en slikken, die alle bij de heerlijk heid in eigen exploitatie zijn, voorts een opzichterswoning, alsmede visrechten, erfpachten en recognities. De veilingen worden gehouden door notaris mr Hem- penius te Middelharnis. Deze eigendom men zijn gelegen aan de Lieve Vrouwen- polderse Dijk te Middelharnis, in de Oude Stadse Polder, in de gemeente Stad aan 't Haringvliet en aan de Nieu we en Oude Stadse Zeedijk. De Heer lijkheid Stad aan 't Haringvliet dateert uit 1359 toen het opkomende land tot vrij goed verkocht werd door Aieid en Boudevrijn van Praat, vrouwe de heer van Putten en. van Strijen, aan Jan van Heenvliet. Enige eeuwen lang is de heerlijkheid in het bezit geweest van de familie Van Bronchorst; Karel V ver leende aan Andriès van Bronchorst het leen, maar behield de Hooge Heerlijk heid aan zichzelf als Heer van Putten. In 1528 kwam de bedijking tot stand en in 1534 werd de kerk gebouwd. In 1670 ging het alleen over op het geslacht Wittenhorst, in 1725 op de Half-Wasse- naers. Laatste Ambachtsvhouwe was Catherina Johanna Maria Bouscholte, echtgenote van It.-generaal Pi Hulzer, overleden op 26 October 1947. Xooris en pijnen, drijft U uit door de kracht der genezing van SANAPIRIN Buisje 25 tabl. 40 et; 50 labl. 75 et. om de overtocht bij mistig weer voor het bootpersoneel wat gemakkelijker te maken door op de havenhoofden dege lijke mistsignalen te plaatsen. Nu moe ten deze mensen zich soms verlaten op een conducteurshoomtje, waarop men aan de havendani staat te toeteren. Dat lijkt nergens naar. En vsraar het vaarwater in de buurt van de Hoornse Hoofden steeds smaller wordt op het smalste punt is de doorvaart slechts 200 meter was het aanbren gen van een mistsein daar toch zeker gebiedende eis. Als de ton of de gas- boei per ongeluk gemist wordt, wordt de reis een zoekplaatje en is het geen enkele gezagvoerder kwalijk te nemen als hij ergens met de kop van de boot in de graszoden of op een zandplaat komt. Maar ja, dat kost allerhaal geld, hé. En om dat voor die eilanders zo maar uit te geven is ook zo wat! Tot er op een kwade dag ongelukken ge beuren en, dan... komt alles in orde! Ja, er is nog werk genoeg aan de win-: kei voor de perfectie van de R.T.M, f We zullen er eens een ronde tafel con ferentie voor -beleggen! SCHRAMMETJE. Slechts 16% volhardt in weigering. „Kolonel Sluyter, dag kolonel Sluyter" werd Vrijdagmiddag geroepen van het troepentransportschip Zuiderkruis, toen het zich los maakte van de kade in Rot terdam. Het waren enige van de te veel besproken deserteurs, die een laatste af scheidsgroet toeriepen aan hun com mandant, die in gesprekken van man tot man met deze afgedwaalde lieden hen op het rechte pad had terugge bracht. Het was, wel zeer treffend te zien hoe blij de deserteurs waren aan dek van het schip te zijn, waar zij zich in vrijheid bewogen tussen de andere militairen, waar slechts de officieren van het depot Schoonhoven hen konden her kennen als voormalige deserteurs. Aan boord wisten de bijna duizend andere soldaten niet wie aanvankelijk geweigerd hadden naar Indonesië te gaan. Nu de schuit eenmaal begon te varen, waren allen gelijk. Voor 161 man was het de sertievraagstuk op zeer gelukkige wij ze volledig opgelost. Een van die 161 voormalige deserteurs vsras wel zeer duidelijk dankbaar voor deze afloop. Bij het inschepen had elke man twee (zeldzaam goede) pakjes ci- garetten gekregen. Toen het water schip en wal begon te scheiden, werkte hij zich naar de railing, riep „zijn" kolonel en wierp hem een van de twee kostbare pakjes toe. Het was de enige methode om nog te doen blijken hoezeer hij het op prijs stelde dat een verstandig woord te juister tijd gesproken, hem er van afgebracht had verscheidene jaren cel straf te riskeren. Het was ook voor ko lonel Sluyter zeker een voldoening ge vend moment. Deze man, die de afge lopen veertien dagen zijn overredings kracht, zijn tropenervaring en zijn va derlijk gevoel voor de troep 1;ot het uiter ste heeft gegeven om onbezonnen beslui ten te voorkomen, om te bereiken dat gewone Nederlandse jongens niet jaren lang een misdadigerslot ten deel zou vallen, om alle moeilijkheden uit de weg te ruimen, die de weigeraars belemmer den aan boord te komen, deze man vond de bekroning van zijn inspanning en zijn systeem toen hij zag hoe 161 man, die tezamen een kleine 700 jaar celstraf te goed hadden, nu als vrij man de tocht naar de Oost aanvaarden. Het vertrek Nadat degenen, wier positie nog niet duidelijk was of wier lichamelijke toe stand nog twijfel mogelijk maakte, wa ren afgevallen, stonden er in alle vroeg te Vrijdagmorgen 193 man aangetreden, ■die tot dan toe beschouwd waren als deserteurs. Tot hen is stuk voor stuk het dienstbevel gericht bagage op te pakken en in de auto te klimmen ten einde naar de boot gebracht te worden. Het resultaat was, dat 182 soldaten eieren voor hun geld kozen en aan het idienstbevel gehoor gaven. Elf mannen ^even weigeren en werden in arrest ge steld. Toen de colonne auto's in Rotter dam de passagiers had afgeleverd, wer den deze 182 militairen niet langer als deserteurs beschouwd, want zij waren gegaan. Maar de vermoeienissen van de bijna geheel doorwaakte nacht en de aanblik van de loopbrug, die wel erg de finitief in de richting van het schip wees, deed nog 21 man de moed ontzin ken. Zij weigerden plotseling aan boord te gaan. Hun is toen tot driemaal toe daartoe bevel gegeven, maar zij bleven weigeren. Er is geen hard woord geval len en er is zeker geen geWeld gebruikt. De weigeraars werden in arrest gesteld en naar het detentiekamp Nieuwersluis vervoerd. Zo goed als de anderen, die wel gegaan zijn, wisten zij wat de ge volgen moeten zijn: krijgsraad. Na de behandeling van hun zaak daar kunnen zij zich nog eenmaal bedenken, maar dat moet dan geheel eigener beweging gaan. Wanneer zij, dadelijk na het von nis, te kennen geven, dat zij alsnog naar Indonesië wensen te gaan, worden zij daartoe in de gelegenheid gesteld. Voe- réh zij hun dienst in de tropen dan naar tevredenheid uit, dan wordt de straf niet ten uitvoer gelegd. Gezien de erva ringen met deze mogelijkheid in het af gelopen jaar opgedaan, is het evenwel niet waarschijnlijk, dat veel meer dan vijf of zes van deze 32 deserteurs wer kelijk nog zullen vertrekken. De overi gen zullen waarschijnlijk besluiten liever enige jaren gevangenisstraf op te knap pen dan hun plicht in de tropen te doen. En waarom? De reden Van de oorspronkelijke 193 man, zijn er slechts zeven, die om politieke rede nen weigeren naar Indonesië te gaan. De anderen zijn bang of z^j kunnen het ouderlijk huis niet loslaten. Een sterk voorbeeld daarvan is wel de militair, die na een gesprek met de kolonel had be sloten om uit te varen en die van dat besluit zijn ouders telefonisch op de hoogte mocht stellen. Hij sprak met va der eü moeder, maar een van de fami lieleden deed nog de mededeling, dat er een brief onderweg was. Die brief zou evenwel aankomen op een tijdstip waar op de „Zuiderkruis" reeds zou varen. Dat was te erg, de jongen besloot lie ver de brief af te wachten dan naar Indonesië te gaan. Dat h^j daarmede een krljgsraadvonnis op zijn hals haalt, vindt hij misschien een vervelende om standigheid, maar de brief moest eerst gelezen worden en kon zeker niet wor den nagezonden In meer of mindere mate is het met bijna allen zo geweest. Maar verreweg de meesten hebben hun verwrongen ge voelens weten te overwinnen en zij zijn als gewone soldaten aan boord gegaan. Sommigen voelden zich misschien wat teleurgesteld omdat zij nu plotseling geen „martelaar" meer waren. Zij had den zelf het besluit genomen om de valreep over te gaan en niemand had hen ook maar een zetje gegeven. De on wennigheid van plotseling normaal mi litair te zijn in plaats van ,,een van de gevallen waarover de Kamer spreekt" zal evenwel spoedig slijten. Wanneer deze jongens- in Indonesië koïben, lopen zij heus niet met een eti ket „ik was deserteur". Zij worden op genomen in de troep en de omstandig heden zijn daar zo, dat zij zelf geen uit zonderingspositie meer willen of kunnen innemen. Komen zij straks terug dan komen zij als militairen, die hun plicht voor het vaderland deden, die een stuk mannenwerk verzet hebben en die frank en vrij de toekomst tegemoet kunnen gaan. Zij staan er dan vrij wat beter voor dan degenen, die daarna uit de gevangenis konien. Verscheidene jaren Leeuwarden is niet zo'n erg gezochte aanbevelingK. RANTSOENEN VOOR KOFFIE AANGEWEZEN Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat de bon met opdruk „BD een rantsoen", welke o.m. wordt uitgereikt aan uit Indonesië repatriërende militai ren, is aangewezen als rantsoenbon voor koffie. Deze bon geeft i;echt op het kopen van 125 gram koffie. NED. HERV. KERK Monument ds D. A. v. d. Bosch. Ter gedachtenis aan wijlen ds D. A. v. d. Bosch, in leven predikant te 's-Graven- hage, die in 1942 in het concentratie kamp te Amersfoort om het leven kwam, en die jl. Zondag 65 jaar zou zijn geworden, is Zaterdagmiddag in de Gro te kerk te 's-Gravenhage een monument onthuld. Mr W. J. Baron van Lynden verrichtte als president-kerkvoogd de onthulling, waarna ds A. K. Straatsma een toespraak hield. Ook ds A. C. D. v. d. Bosch van Ginneken voerde als zoon van de overledene het woord. De ge meente zong het lievelingsvers van de verscheiden voorganger, nl. het lied van Gezelle „Het leven is een krijgsbanier". Het monument, dat tegen een van de pilaren der kerk is aangebracht, geeft een symbolische voorstelling van het woord uit Ps. 126, dat zö die met tranen zaaien, met gejuich zullen maaien. --------O------- ALS ZONEN VAN 'T ZELFDE HUIS IN 'T ZELFDE HUIS Aan de Stationsweg te Ede staat een ruime villa lazen we in „Kerknieuws", waarin zich twee woonhuizen bevinden. In de ene woning. Stationsweg 32, woont de Geref. predikant dezer ge meente, ds J. Drost. Het Edese Huis vestingsbureau heeft thans een gedeelte van de andere woning. Stationsweg 30, toegewezen aan de beroepen predikant van de Geref. Kerk onderhoudende ar tikel 31 K.O. aldaar, cand. G. Rouke- ma van IJsselmuiden. In Ede zullen dus deze beide predikanten onder één dak leven, wonen en werken.'

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 3