Hervorminssdas
Buitenland
teS
Isditk
De Centruinbeurs
omme
2ste Jaargang
Zaterdag 29 October 1949
No. 1866
HRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Dr MAARTEN LUTHER
AFSCHEID DS VAN LEEUWEN
VAN THOLEN
Zondagsdiensten Artsen.
MEDITATIE
Nuchier zijn en waken
IIAtlDEIUIIEUl/S
erschynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bedactiebureau: Prins Hendrikstraat 122 Middelharnis Abonnementsprijs 1.50 per kwartaal
Telefoon 17
Middelharnis
Giro 167930
Postbox 8
Telefoon
Drukkerij 19
Adv.-piiis 12 cl. p.
mm. Bij contiact
speciaal taiief
op den Sisten October van elk jaar,
p Lutherdag, wordt door de protestan-
en van alle richtingen het feest der
"ervorming eendrachtig gevierd. Dat is
en zeer goede, prijzenswaardige ge-
oonte en als christelijk blad willen wij
ie gewoonte gaarne levendig houden.
De hervorming (van het Latynse
oord re-formare, her-vormen) is in zijn
evolgen een keerpunt in de wereldge-
cliiedenis geworden. In een wereld, die
erzoriken lag in on- en bijgeloof, ver-
ckte de Heere een eenvoudige monnik,
'aarten Luther, in 1483 te Eisbelen in
hüringen geboren, die op 31 October
517 aan de slotkapel te Wittenberg zijn
5 .stellingen aansloeg tegen de aflaat-
andel en de vergeving van zonden voor
eld. Dit kan de historische begindatum
til de hervorming worden genoemd,
aarvan zelfs een niet-geestverwant
chrijver moest zeggen, dat het ,,de ge-
ichtigste gebeurtenis van onze negen-
'en eeuwen na Christus" is geweest.
Wel waren er reeds vroeger geestelij-
e stromingen, die zich richten tegen de
antoestanden in de R.K. Kerk, die
oor de zuivere prediking van het evan-
elle pleiten, maar tot een algehele
reuk met de roomse kerk kwam het
iet. We herinneren aan de beweging
an de Waldenzen in de 12e eeuw, die
an Wicklef in de 14e eeuw en die van
oliannes Hus in de 15e eeuw. De ver-
astering die de Kerk in de Middeleeu
wen onderging nam evenwel ontzettend
rove vormen aan: de Heilige Schrift
erd zowel door de geestelijkheid als
oor de leken geheel terzijde geschoven,
eiligen-verering, beeldendienst en
ooral de leer der goede werken werden
epropageerd en het is Luther geweest
ie door zijn manmoedig optreden, daar-
een bres heeft geschoten. Tegen de
-er der goede werken trad hij op met
e loer van het ,,sola fide", door het ge-
-of alleen," tot de zaligheid! En deze
er vond, door de werking des Gees-
's, in veler harten weerklank.
Door de hervorming kwam het tot
en breuk met de R.K. Kerk als insti-
üut; er kwam een vrijmaking van de
erkelijke heerschappij. De grote ver- i
ienste van de hervorming die zich on-
clofelijk snel uitbreidde, (mede door de
itvinding van de boekdrukkunst) is
ooral ook geweest, dat de Bijbel in ere
"erd hersteld, dat Gods Woord weer in
-nden kwam van de kerk. Men heeft
Reformatie wel eens bibliooratie, dat
„heerschappij van de Bijbel" ge-
oemd. En inderdaad: Gods Woord'i
reeg weer heerschappij, wat een mach-
'ge invloed ging er van uit, niet alleen
Duitsland, maar in alle Westerse lan
en, ook in Nederland, ja over geheel
uropa. Maatschappelijke sociale en
conomische toestanden ondergingen een
dicale verandering.
De betekenis van de hervorming was
de eerste plaats zeer groot voor het
eestelijke leven, de teweegbrenging van
en geestelijke ommekeer, maar ook
uiten de kerk om kwam er grote ver-
ndering door. Luther heeft door zijn
eorie van de werken des geloofs en
er dankbaarheid hot praktische leven
het algemeen hervormd, hij oefende
rote sociale invloed uit door zijn ac-
'viteit op gebied van zieken- en armen-
-rg; verbeterde de toenmaals slechte
■giënische toestanden, door leer en
oorbeeld werkte hij op het gezinsle-
en in en: bevorderde in sterke mate
et Volksonderwijs. En zoveel andere
ingen meer.
Hoe kon dat alles? Omdat Gods
oord in leer en leven de boventoon
oerde. Men mocht er dan te vuur en
e zwaard tegenover staan, het werd
ewezen: Gods Woord houdt stand in
eiiwigheid en zal, geen duimbreed wij-
en!" Niet alleen dat duizenden hun
"uwig zieleheil vonden in het dierbare
oord van God, maar er kwam, door
e leven uit en naar dat Woord een gro-
e maatschappelijke welvaart. Wie de
eschicdenis kent, zal dat gemakkelijk
unnen aantonen. In het houden van
ods geboden ligt groten loon.
Luther is niet de man van het Lu-
erianisme alleen waarvan we ove-
'gens verschillen t.o. van de leer in
oop- en Avondmaal maar hij is de
ave Gods, de man van de ganse re-
ormatie, omdat hij Gods Woord weer in
et middelpunt heeft geplaatst, dat
oord, dat zegevierend de landen door-
rok en Staten en Koninkrijken ten ze
en werd.
Zouden wij, ziende hoe nu Gods Woord
Ilerwege vertreden wordt, de herinne-
ng aan de gebeurtenis van 31 October
517 niet levendig houden? Indien er
en terugkeer ware tot dat Woord, tot
ods Wetten en instellingen, God zou
eker wonderen doen. Het is hetzelfde
oord als in Luthers' dagen en 't is
ezelfde God van dat Woord, en een
aarmaker van Zijn Woord.
Hervorming is nodig, ook nu. En voor
ns persoonlijk leven èn voor land en
oik. Want: indien wij 's Heeren Woord
eiwerpen, wat wijsheid zouden wü
Tanden blank en rein; adem
fris als morgendauw.
ERKNIEUWS
De Chr. Geref. Predikant Ds H. van
eeuwen hoopt Woensdag 2 November
■s. afscheid te nemen van zijn ge-
eente Tholen, in verband met zijn ver
rek naar Delft. Deze afscheidsdienst
al des avonds in het kerkgebouw aan
e Visstraat worden gehouden.
DE BELGISCHE
KONINGSKWESTIE
Bij onze Zuiderburen zitten ze erg
verlegen met de Koningskwestie.
Nu ruim vier jaar na de vrede is in
België de Koningskwestie nog niet opge
lost. Het is een geweldig struikelblok
in de buitenlandse politiek. Men kent de
geschiedenis. Het Belgische leger onder
aanvoering van de Koning capituleerde
na weinige dagen van strijd tegen de
overmachtige vijand. Veel stof heeft de
ze capitulatie opgejaagd.
De houding van de Koning bij deze
capitulatie en ook zijn houding tijdens
de bezettingstijd door de Duitsers heeft
aanleiding gegeven tot veel critiek. Bij
de bevrijding van België keerde Koning
Leopold niet terug op de Belgische
troon. Zijn broer, prins Karel werd re
gent. En sedert dien is er veel gedok
terd om een oplossing te vinden. Afstand
doen ten behoeve van zijn, intussen
meerderjarig geworden zoon, Boudevrtjn,
het houden van .een volksstemming,
over de terugkeer van de Koning, zijn
de alternatieven waarmede de binnen
landse politiek van België te maken
heeft. Over het algemeen, zijn de Soci
alisten te'gen terugkeer van de Koning
en de Roomsen er voor. De Liberalen'
zijn verdeeld.
Wat de bevolking aangaat kan gezegd
worden, dat de Vlamingen in meerder
heid terugkeer van koning Leopold
zijn en de Walen er zich voor het groot
ste deel tegen verzetten. Zo heeft dezer
dagen het Waalse Congres in een motie
zich uitgesproken tegen de terugkeer
van de Koning. Ook het houden van een
volksstemming werd met meerderheid
verworpen. De Walen begeren volgens
een der sprekers, senator Allard, de te
rugkeer van de Koning niet en zijn
terugkeer zou volgens deze spreker in
Wallonië revolutie verwekken. Ook an
dere sprekers gaven in vaak felle be
woordingen uiting aan hun tegenzin te
gen de Koning en de vice-voorzitter van
de Belgische Kamer van Volksvertegen
woordiging. Van Belle sprak zelfs „In
dien men ondanks ons en zelfs tegen
ons, tot de volksstemming besluit, dan
zullen wij de Koning en desnoods het ko
ningsschap vernietigen."
Eclite revolutionaire taal. Hier komt
de socialistische aap wel zeter uit de
mouw kijken. Hier komt het revolutio
naire jargon zo bekend, uit de socialis
tische strijd, wel voor de dag. Het felle
rood, vaak verbleekt, schijnt hier weer
in zijn oude felheid.
De koningskwestie is een moeilijk op
te lossen probleem voor de Belgen.
Het koningsschap en de persoon van
de koning is hier inzet van een politie
ke strijd, waardoor de gemoederen ten
zeerste bewogen worden.
Waar de koning, zo in het brandpunt
van de strijd staat is het haast niet mo
gelijk hem terug.te doen keren, omdat
ook na zijn terugkeer er geen algemeen
respect en eerbied is voor de Koning.
Al met al een moeilijk probleem voor
de Belgen, bij welke oplossing de een
heid van het Belgische volk op het spel
staat.
Van Zaterdag 29 October v.m. 12 uur
t.m. Maan/dag 31 October v.m. 9 uur.
Middelharmis-Sommelsdijk
Afwezig de arsten Tj. Kuipers, P.
Knöps en A. Kievit. Voor spoedgevallen
C. F. Arends, arts, Telef. 1, Middel
harnis.
Dlrksland-Herbingen-Melissant
Afwezig G. Huisman, arts en dr P.
Boot. Voor spoedgevallen B. Elvé, arts,
Telef. 262, Dirksland.
Oost-Plaklcee:
Afwezig de artsen E. Bouman, C. W.
Kramers en P. J. de Man. Voor spoed
gevallen G. J. Buth, arts, Telef. 6, Den
Bommel en P. C. J. Voogd, arts, Telef.
59, Oude Tonge,
Frankrijk
Hoezeer men ook had verwacht, dat
minister Mayer zou slagen met het sa
menstellen van een kabinet, toch is deze
hoop niet in vervulling gegaan.
In het parlement kreeg Mayer 341
stemmen vóór en 183 stemmen tegen.
Bij het samenstellen van de regering
bleek echter, dat de socialisten een zo
danige aanspraak op de te vervullen
plaatsen maakten, dat de andere par
tijen daaraan niet konden voldoen.
Van Zaterdag op Zondagnacht heeft
minister Mayer zich genoodzakt gezien,
naar het Elysée te gaan en aan presi
dent Auriol zijn opdracht terug te geven.
Deze gang van zaken toont heel dui
delijk aan de fouten, die ook aan het
democratische stelsel kleven. Het is in
Frankrijk meermalen gebeurd, dat een
formateur er in slaagde een regering te
vormen. Ontvouwde deze dan voor het
parlement zijn programma, dan kreeg
hij niet de vereiste meerderheid en was
gedwongen weer heen te gaan.
Om aan zo'n droeve toestand een ein
de te maken, is de grondwet gewijzigd.
Deze bepaalt thans, dat een nieuwe for
mateur zijn programma voorlegt aan
het parlement en om tot een regering
te kunnen overgaan, een constitutionele
meerderheid moet verkrijgen. Zo'n for
mateur houdt eerst besprekingen met
de leiders der partijen waarmede hij
denkt te kunnen samenwerken. In de
Kamer geeft men hem dan zijn fiat.
Hieruit zou nu moeten volgen, dat hij
het samenstellen der regering de par
tijen der meerderheid zich ook loyaal
houden en aan het besprokene geen
nieuwe bezwaren toevoegen.
Gedurende deze crisis, die nu bijna
twintig dagen duurt, is dit tweemaal
geschied.
De Engelsen zouden zeggen dat dit
geen ,,fair play" is, want waarom dan
aan de formateur in de Kamer niet het
vertrouwen onthouden?
Gedurig ziet men, dat de politiek om
de hoek komt kijken en dat men bepaal
de maatregelen, hos noodzakelijk deze
ook zijn, niet durft te nemen, uit vrees
kiezers te verliezen.
Thans is oud-minister Bidault aan
gezocht. Zeer waarschijnlijk zal deze
trachten een overgangs regering te
vormen.
Volgens de geruchten zullen er nieu
we verkiezingen worden uitgeschreven
en zal het volk dan hebben uit te maken
of de samenstellijig van de nieuwe Ka
mer nog wijzigingen ondergaat of niet,
Frankrijk heeft zeer hard een rege
ring nodig. De binnenlandse toestanden
worden ongunstiger en alles wijst er op,
dat het zeer nodig is, dat met strakke
teugel wordt geregeerd. Zal het politiek
2ieke Frankrijk zulk een regering, krij
gen? Wij vrezen zeer.
België
De strijd over Koning Leopold ont
brandt nu reeds in volle heftigheid. Mi
nister Spaak heeft in een kernachtige
rede de houding van de Koning zeer
gelaakt als stijfhoofdig en een krach
tig beroep op hem gedaan om terwille
van de éénheid van België af te treden.
Volgens Minister Spaak zal het de
grote vraag zijn of de koning 55 procent
van het aantal stemmen op zich zal ver
enigen.
Krijgt hij deze niet, wat zal dan Prins
Boudewijn doen? Waar zijn vader dan
zo beledigd is door het volk, en dit dui
delijk heeft te kennen gegeven de Ko
ning niet te begeren, zal de zoon dan
zijns vaders plaats willen iimemen?
Al zou echter de koning wel 55 pro
cent der stemmen halen, dan staat het
onomstotelijk vast ,dat de koning in
Wallonië niet meer dan 35 A 40 procent
krijgt. In Vlaanderen daar en tegen kan
hij rekenen op 70 of meer procent.
Hoe moet de koning nu na zo'n uit
spraak handelen? Minister Spaak vreest
dat het land in tweeën zal worden ge
scheurd met de ernstige gevolgen daar
aan verbonden.
Het voorstel van de volksraadpleging
is reeds in de Senaat besproken. De li
beralen, hoewel niet geheel voor terug
keer van de koning, verklaarden zich
Zijt nuchteren en waakt, want uwe
tegenpartij, de duivel, gaat om
als een briesende leeuw, zoekende
wien hij zou mogen verslinden.
(1 Petrus 5 8)
De apostel Petrus heeft twee brieven
geschreven, waarschijnlijk beide gericht
aan de vreemdelingen, verstrooid in Fon-
tus, Galatië, Cappadocië, Azië (Klein-
Azië) en Bithynië. Het waren, volgens
het gevoelen der meesten. Joden, die tot
het Christendom bekeerd waren en bui
ten hun vaderland zwierven. Zij waren
dus in tweeërlei zin vreemdeling: Ie.
uit hun aardse vaderland Palestina ver
dreven; 2e naar het hemelse vaderland
begering zoekend „een stad hun door
God bereid."
Petrus geeft die vreemdelingen een
raad. Hij zegt: Zijt nuchteren en waakt.
Zijt nuchteren. Het was oudtijds de
gewoonte de soldaten, eer zij ten strijde
trokken, wijn te drinken te geven.Ook
thans is dit niet vreemd. Door de drank
verhit, werden zij verwoed en vielen dol-
driftig de vijanden aan. Toen eens in
een slag de nederlaag geleden werd, be
klaagden de soldaten zich dat zij geen
wijn gehad hadden, waarop hun het ant
woord gegeven werd dat de overwin
naars geen droppel wijn gedronken had
den, wel water. Matigheid is een recht
Christelijke deugd, zodat wij niet op
tweede oorzaken steunen, maar alleen
op God ons verlaten.
„Ruimig" geeft in zijn „Zinbeelden"
een verklaring van het woord „dronken"
het tegenovergestelde van nuchteren. Hij
zegt: „Dronken drukt een volheid uit,
hetzij ingebeeld of werkelijk. Dronken
schap berooft de mens van zijn verstand.
De Heere neemt het hart van de hoof
den des volks der aarde weg; Hij doet
hen dwalen als een dronkaard. Job 12
24a en 26b. Die door de verleidingen
van de anti-christische hoere met snode
dwalingen besmet worden, worden dron
ken van de wijn harer hoererij, Openb.
17 2. Dronkenschap verbeeldt Gods
oordelen, die iemand doden of als onzin-
ivig maken; door de uitvoering van de
zelve worden zij dronken. Door eigen
bloed dronken worden, of door het bloed
van anderen betekent oorzaak zijn van
vele bloedstortingen. Bloedige oorlogen
van buiten worden genoemd een zwaard
dronken van bloed. De Latijnse dichters
spreken van dronken van het zoet ge
luk." Gods Woord werpt het rechte licht
op de tijden die wij beleven met hunne
dwalingen.
Wat nuchteren is? Dit wijst op een
leegte, op niets te zijn bij zichzelf. Niet
dronken van overmoed en woede door
de wijn, maar nuchteren in de vreze
Gods zijn hoop op -God stellende. Als de
Ruiter ten strijde trok, boog hij, met zijn
officieren, op het dek van zijn admiraal-
schip zijn knieën, verzekerd zijnde dat
de zege alleen van de Heere is. Nadoen
kan men wel, maar doen is wat anders.
Dan zullen wij leeg moeten zijn, waar
wij nu vol van zijn. Wij zullen kennis
moeten hebben aan nederlagen. Er zijn
veel overwinningen, die nederlagen zijn.
De grootste nederlaag die het mens
dom geleden heeft, is dat Adam en Eva
gegeten hebben van de verboden boom.
Zij wilden als God zijn. Hun moedwilli
ge ongehoorzaamheid heeft hen bedro
gen. Hun zin, hun lust en de mening
dat zij verstandig deden, heeft hen ver
blind. Uit deze nederlaag zijn al de ne
derlagen voortgekomen, die men voor
overwinningen aanzag. Kaïn .sloeg Abel
dood. Abel heeft het gewonen. Die is in
de hemel. Kaïn heeft het verloren. Die
zwerft over de aarde, zonder God en een
schuldige consciëntie.
Als God het wint van de mens, in de
weg van verlies, daarin ligt de bron der
overwiimingen. Al de vallen van de hei
ligen en de dagelijkse struikelingen van
zonde, eigengerechtigheid, ongeloof, we
reldsgezindheid, van zien, 'weten, willen,
eigenliefde, natuurlijke liefde, haat te
gen God en de naaste, van alle ongehoor
zaamheid aan Christus en de bediening
van Zijn Geest zijn nederlagen. Hoe dron
ken is de mens. Zijt dan nuchteren en
zegt: Ik heb niets dan nederlagen te
boeken.
Als wij ten strijde trekken, moeten wij
niet veel wape2ien hebben. Koning Saul
maakte zich bezorgd over David als hij
tegen Goliath ten strijde trok, Saul deed
David zijn harnas aan. Gelukkig kon
David er niet in gaan. Hij zou God ver
loren hebben met 't harnas van Saul.
Wat dunkt u van de schrikbarende be
wapening van onze dagen? En dat op
elk gebied. Ook van de ontwikkeling.
Voor God is er geen plaats meer. De
mens zal het doen. ,,Die God verlaat
heeft smart op smart te vrezen." Gods
dienst is er genoeg, maar God is weg.
Werk genoeg, maar geen geloof. Als wij
nu elke dag onze nederlagen eens op
tekenden, hoe de duivel het weer gewon
nen heeft met al zijn boze en schijnvro
me strikken, dan was er verwachting.
Dronken zijn wij van onszelf en van al
ons eigen werk en vrtjsheid. Dat vrtj
nuchteren mochten worden en verstaan
hoe wij tegenwerken en onszelf haten
met al onze eigenliefde en God haten
met al onze godsdienst.
Waakt. De soldaten moeten de wacht
posten betrekken. Als er één sliep, die
moest gedood worden; want dit kon de
overwinning van de vijand tengevolge
hebben.
Wie is de vijand? Dit is moeilijk te
zeggen, want zij spreken allen één taal.
Eén letter verschilde. De Gileadieten
streden met de Efraïmieten. Zij sloegen
hen en namen hun de veren van de Jor-
daan af. Als de vluchtelingen van Efra-
ïm zeiden: Laat mij overgaan, zo zeiden
de Gileadieten: Zijt gij een Efraïmiet?
en zij zeiden: neen, zo zeiden de Gilea
dieten: Zeg nu Schibboleth; maar hij
zeide: Sibboleth en kon het niet recht
spreken, zo grepen zij hem en versloe
gen hem aan de veren der Jordaan,
dat te dier tijd van Efraïm vielen 42.000.
Richt. 12 4—6.
Die de wacht hebben, moeten de vij
and keren. Doch dan moeten zij de
vijand kennen aan zijn taal. Is het niet
goed te onderscheiden of kennen wij het
onderscheid niet, dan zullen er vele vij
anden door de mazen glippen. De Hei
lige Geest kan alleen de letter van de
Geest onderscheiden. De wachters op
Zions muren, die Gods huis bewaken,
zijn geroepen en worden gezonden door
de Heilige Geest. Zij spreken niet naar
de zin van het volk, maar moeten de
boodschap overbrengen die de Heere
hun geeft. De valse profeten spreken
de bedriegerij huns harten; zij laten de
vijanden ongemoeid en halen het Tro
jaanse paard van een geesteloze gods
dienst in. Petrus slaat met het zwaard
en is bij vriend en vijand bekend, al
deugt het wapen niet. Judas pleegt ver
raad en houdt het met de vijanden. Hoe
hachelijk was zijn lot, hoe heerlijk dat
van Petrus. Eens komt de gerichtsdag.
Nooit kunt gij het genoeg voor de zaak
des Heeren opnemen. Waakt voor de
zuivere leer en de godzalige wandel bij
u zelf en bij anderen, naar luid van
Gods onfeilbaar Getuigenis, door de Hei
lige Geest.
Petrus voert als reden aan: „Want
uwe tegenpartij, de duivel, gaat om als
een briesende leeuw, zoekende wien hij
zou mogen verslinden."
Het merendeel der mensen gelooft
niet dat er een duivel is. Het is wel het
sterkste bewijs van zijn aanwezigheid.
De heidenen geloofden in daemonen. En
ons huidig Christendom kent de duivel
niet, die aartsvijand van Christus. Die
heilige engel, door God geschapen, is in
de Waarheid niet staande gebleven.
Nooit kan hij meer tot zijne vorige heer
lijkheid wederkeren. Besloten onder de
vloek Gods, is hij met eeuwige ketenen
der duisternis gebonden, om in de stof
felijke dingen te krielen, zolang de we
reld staat en het rijk van Christus af
breuk te doen.
Doch Christus' rijk zal eeuwig staan,
Laat dan de hel vrij woeden.
De macht van de duivel is een van
God toegelaten macht om Gods recht
vaardige oordelen uit te voeren, de li
chamen te beschadigen en de zielen te
verblinden en te verharden. Hij strijdt
tegen God en Zijne werken, duidelijk in
de val des mensen; tegen Christus, Dien
hij verzocht; tegen de Christenen, als
God hen bekeert en tegen Paulus, als de
Heere hem de hemelse heerlijkheid open
baarde; doch de duivel kon aan de heer
lijkheid niet komen; tegen de leraars,
hun roeping en zending en prediking, om
deze te verhinderen, doch hij vermag
niets tegen Gods Kerk. Hij verzoekt, be
schuldigt, klaagt aan en jaagt Gods
volk. Hij zet de wereld in oorlog tegen
hen, zelfs hun eigen vlees. Hij is een
leugenaar, want wat hij zegt, komt niet
uit. Hij is een moordenaar en zoekt het
leven te doden. Het is een wrede duivel.
Als een leeuw loopt hij heen en weer
om de zielen te overvallen en dodelijk
te wonden. Doch aan het leven kan hij
niet komen.
Omdat Gods volk met zulk een te
genpartij voortdurend heeft te doen,
moeten zij nuchteren zijn en waken: bij
zichzelf niets zijn en geen vijand door
laten, maar hem bestrijden en met de
bestraffing van Gods Geest en Woord
te niet doen. Als Gods volk leeft, dan
kunnen zij blijde zijn dat de duivel en
allen die hem dienen, zó gram op hem
zijn. Want Christus moet als Koning
heersen. Amen!
Ds N. C. B.
PICKNICK In Duitsland werden dezer dagen de grootste manoeuvres
gehouden sinds de laatste oorlog. Aan deze oefeningen op grote schaal na
men Amerikaanse, Britse, Franse, Noorse en Belgische troepen deel. Op de
foto ziet U generaal Jean Lattre de Tassigny (links) van de Franse onder
delen van de Westeuropese landmacht en luit. generaal Sir Charles Keight-
ley, commandant van het Britse Rijnleger, samen de lunch gebruiken. Zij
nemen een stoel als tafel en schijnen het nog niet zo slecht naar de zin te
hebben.
toch voor het houden van een volksstem
ming. Deze aangelegenheid heeft al en
kele jaren de gemoederen verontrust en
de spanning stijgt van maand tot maand.
Er moet een ontspanning komen en daar
voor achten de liberalen de meest juiste
weg, dat het volk, door middel van zijn
stem, zijn wens te kennen geeft.
Nu berusten de cijfers op gissingen en
vermoeden doch na de stemming weet
men hoe de verhoudingen liggen.
Afgaande op de redevoeringen mag
men verwachten, dat de Senaat met een
behoorlijke meerderheid het voorstel zal
accepteren.
Ëngelaiüd
Na de verklaring van de minister-pre
sident dat er geen verkiezingen zullen
gehouden worden dan in het voorjaar
van 1950, sprak het vanzelf, dat de re
gering met nieuwe richtlijnen moest ko
men ten opzichte van het financiële be
leid.
De devaluatie was een zeer drastische
maatregel, doch hierbij kon men nu niet
blijven stilstaan.
Niet alleen het volk moet zich trach
ten aan te passen, maar ook de regering,
anders zal deze devaluatie spoedig weer
door een andere gevolgd moeten worden.
Minister Attlee heeft een bezuinigings
plan bekend gemaakt.
In totaal zullen 280 millioen pond
sterling bezuinigd worden.
De woningbouw zal een grote veer
moeten laten, alsmede enkele andere
sociale voorzieningen. Minister Attlee
heeft hat niet gemakkelijk. Van de op
positie krijgt hij te horen, veel te wei
nig en veel te laat."
Volgens de dagbladen zou Churchill
Dinsdagavond een resolutie hebben in
gediend, waarbij hij de maatregelen der
regering onvoldoende noemt. Deze reso
lutie komt neer op een motie van wan
trouwen.
Aan de andere zijde krijgt hij ook
tegenkanting uit eigen gelederen. Ver
schillende van zijn partij genoten keuren
de bezuiniging op de sociale maatrege
len niet goed. De belastingschroef nog
meer aanhalen is onmogelijk, zodat Att
lee aan twee kanten moeilijk zit.
De weersomstandigheden en niet
het minst de storm vaji ée laatste
dagen hebben de voorbereidingen
voor de bouw der Centrumbenrs te
Sommelsdijk zodanig vertraagd, idat
de opening der beurs niet op Maan
dag 31 October kan plaats hebben,
zoals in de „CentrumbeuTs" werd
opgegeven, doch op Dinsdag 1 No
vember ides middags half drie.
Hij heeft een ernstig beroep gedaan op
de Engelse arbeiders om meer en langer
te werken. Dit is niet het eerste beroep
en of het helpen zal, staat zeer te be
twijfelen.
De bedrijven, die door de Staat zijn
overgenomen, floreren niet en tonen dui
delijk aan, dat nationalisatie geen uit
komst brengt.
De economische moeilijkheden laten
zich niet door schema's en redevoerin
gen oplossen. Gepaste daden alleen zijn
hier op haar plaats.
Tsjecho-Slowakije
De kerkstrijd in Tsjecho Slowakije
laat zich zeer ernstig aanzien. Teneinde
de moeilijkheden niet té vergroten, heb
ben de bisschoppen toegestemd een eed
van loyaliteit aan de regering mogen af
leggen, wanneer aan de eedsformule de
volgende woorden worden toegevoegd:
„mits dit niet in conflict komt
met de wetten van God en van
de kerk of met de natuurlijke
rechten van de mens."
Het vaticaan heeft medegedeeld, dat
de onderwerping die de Tsjechische re
gering eist, slechts materiële zaken be
treft en daarom aan de priesters is ge
raden de regering te gehoorzamen.
Zouden de geestelijke zaken in het ge
drang komen dan zou men voet bij stuk
houden.
De huidige minister van justitie, zal
met 1 November a.s. de leiding op zich
nemen van het nieuwe ministerie, dat
over de kerkelijke zaken gaat. Zijn
naam is Cepicka, is 37 jaar oud en staat
bekend als een felle commimist. Hij
heeft deze wetten voorbereid zodat van
hem weinig anders te verwachten is dan
dat hij zijn eigen voorstellen met kracht
zal pogen in daden om te zetten.