Hervorminssdas Buitenland teS Isditk De Centruinbeurs omme 2ste Jaargang Zaterdag 29 October 1949 No. 1866 HRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Dr MAARTEN LUTHER AFSCHEID DS VAN LEEUWEN VAN THOLEN Zondagsdiensten Artsen. MEDITATIE Nuchier zijn en waken IIAtlDEIUIIEUl/S erschynt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Bedactiebureau: Prins Hendrikstraat 122 Middelharnis Abonnementsprijs 1.50 per kwartaal Telefoon 17 Middelharnis Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 Adv.-piiis 12 cl. p. mm. Bij contiact speciaal taiief op den Sisten October van elk jaar, p Lutherdag, wordt door de protestan- en van alle richtingen het feest der "ervorming eendrachtig gevierd. Dat is en zeer goede, prijzenswaardige ge- oonte en als christelijk blad willen wij ie gewoonte gaarne levendig houden. De hervorming (van het Latynse oord re-formare, her-vormen) is in zijn evolgen een keerpunt in de wereldge- cliiedenis geworden. In een wereld, die erzoriken lag in on- en bijgeloof, ver- ckte de Heere een eenvoudige monnik, 'aarten Luther, in 1483 te Eisbelen in hüringen geboren, die op 31 October 517 aan de slotkapel te Wittenberg zijn 5 .stellingen aansloeg tegen de aflaat- andel en de vergeving van zonden voor eld. Dit kan de historische begindatum til de hervorming worden genoemd, aarvan zelfs een niet-geestverwant chrijver moest zeggen, dat het ,,de ge- ichtigste gebeurtenis van onze negen- 'en eeuwen na Christus" is geweest. Wel waren er reeds vroeger geestelij- e stromingen, die zich richten tegen de antoestanden in de R.K. Kerk, die oor de zuivere prediking van het evan- elle pleiten, maar tot een algehele reuk met de roomse kerk kwam het iet. We herinneren aan de beweging an de Waldenzen in de 12e eeuw, die an Wicklef in de 14e eeuw en die van oliannes Hus in de 15e eeuw. De ver- astering die de Kerk in de Middeleeu wen onderging nam evenwel ontzettend rove vormen aan: de Heilige Schrift erd zowel door de geestelijkheid als oor de leken geheel terzijde geschoven, eiligen-verering, beeldendienst en ooral de leer der goede werken werden epropageerd en het is Luther geweest ie door zijn manmoedig optreden, daar- een bres heeft geschoten. Tegen de -er der goede werken trad hij op met e loer van het ,,sola fide", door het ge- -of alleen," tot de zaligheid! En deze er vond, door de werking des Gees- 's, in veler harten weerklank. Door de hervorming kwam het tot en breuk met de R.K. Kerk als insti- üut; er kwam een vrijmaking van de erkelijke heerschappij. De grote ver- i ienste van de hervorming die zich on- clofelijk snel uitbreidde, (mede door de itvinding van de boekdrukkunst) is ooral ook geweest, dat de Bijbel in ere "erd hersteld, dat Gods Woord weer in -nden kwam van de kerk. Men heeft Reformatie wel eens bibliooratie, dat „heerschappij van de Bijbel" ge- oemd. En inderdaad: Gods Woord'i reeg weer heerschappij, wat een mach- 'ge invloed ging er van uit, niet alleen Duitsland, maar in alle Westerse lan en, ook in Nederland, ja over geheel uropa. Maatschappelijke sociale en conomische toestanden ondergingen een dicale verandering. De betekenis van de hervorming was de eerste plaats zeer groot voor het eestelijke leven, de teweegbrenging van en geestelijke ommekeer, maar ook uiten de kerk om kwam er grote ver- ndering door. Luther heeft door zijn eorie van de werken des geloofs en er dankbaarheid hot praktische leven het algemeen hervormd, hij oefende rote sociale invloed uit door zijn ac- 'viteit op gebied van zieken- en armen- -rg; verbeterde de toenmaals slechte ■giënische toestanden, door leer en oorbeeld werkte hij op het gezinsle- en in en: bevorderde in sterke mate et Volksonderwijs. En zoveel andere ingen meer. Hoe kon dat alles? Omdat Gods oord in leer en leven de boventoon oerde. Men mocht er dan te vuur en e zwaard tegenover staan, het werd ewezen: Gods Woord houdt stand in eiiwigheid en zal, geen duimbreed wij- en!" Niet alleen dat duizenden hun "uwig zieleheil vonden in het dierbare oord van God, maar er kwam, door e leven uit en naar dat Woord een gro- e maatschappelijke welvaart. Wie de eschicdenis kent, zal dat gemakkelijk unnen aantonen. In het houden van ods geboden ligt groten loon. Luther is niet de man van het Lu- erianisme alleen waarvan we ove- 'gens verschillen t.o. van de leer in oop- en Avondmaal maar hij is de ave Gods, de man van de ganse re- ormatie, omdat hij Gods Woord weer in et middelpunt heeft geplaatst, dat oord, dat zegevierend de landen door- rok en Staten en Koninkrijken ten ze en werd. Zouden wij, ziende hoe nu Gods Woord Ilerwege vertreden wordt, de herinne- ng aan de gebeurtenis van 31 October 517 niet levendig houden? Indien er en terugkeer ware tot dat Woord, tot ods Wetten en instellingen, God zou eker wonderen doen. Het is hetzelfde oord als in Luthers' dagen en 't is ezelfde God van dat Woord, en een aarmaker van Zijn Woord. Hervorming is nodig, ook nu. En voor ns persoonlijk leven èn voor land en oik. Want: indien wij 's Heeren Woord eiwerpen, wat wijsheid zouden wü Tanden blank en rein; adem fris als morgendauw. ERKNIEUWS De Chr. Geref. Predikant Ds H. van eeuwen hoopt Woensdag 2 November ■s. afscheid te nemen van zijn ge- eente Tholen, in verband met zijn ver rek naar Delft. Deze afscheidsdienst al des avonds in het kerkgebouw aan e Visstraat worden gehouden. DE BELGISCHE KONINGSKWESTIE Bij onze Zuiderburen zitten ze erg verlegen met de Koningskwestie. Nu ruim vier jaar na de vrede is in België de Koningskwestie nog niet opge lost. Het is een geweldig struikelblok in de buitenlandse politiek. Men kent de geschiedenis. Het Belgische leger onder aanvoering van de Koning capituleerde na weinige dagen van strijd tegen de overmachtige vijand. Veel stof heeft de ze capitulatie opgejaagd. De houding van de Koning bij deze capitulatie en ook zijn houding tijdens de bezettingstijd door de Duitsers heeft aanleiding gegeven tot veel critiek. Bij de bevrijding van België keerde Koning Leopold niet terug op de Belgische troon. Zijn broer, prins Karel werd re gent. En sedert dien is er veel gedok terd om een oplossing te vinden. Afstand doen ten behoeve van zijn, intussen meerderjarig geworden zoon, Boudevrtjn, het houden van .een volksstemming, over de terugkeer van de Koning, zijn de alternatieven waarmede de binnen landse politiek van België te maken heeft. Over het algemeen, zijn de Soci alisten te'gen terugkeer van de Koning en de Roomsen er voor. De Liberalen' zijn verdeeld. Wat de bevolking aangaat kan gezegd worden, dat de Vlamingen in meerder heid terugkeer van koning Leopold zijn en de Walen er zich voor het groot ste deel tegen verzetten. Zo heeft dezer dagen het Waalse Congres in een motie zich uitgesproken tegen de terugkeer van de Koning. Ook het houden van een volksstemming werd met meerderheid verworpen. De Walen begeren volgens een der sprekers, senator Allard, de te rugkeer van de Koning niet en zijn terugkeer zou volgens deze spreker in Wallonië revolutie verwekken. Ook an dere sprekers gaven in vaak felle be woordingen uiting aan hun tegenzin te gen de Koning en de vice-voorzitter van de Belgische Kamer van Volksvertegen woordiging. Van Belle sprak zelfs „In dien men ondanks ons en zelfs tegen ons, tot de volksstemming besluit, dan zullen wij de Koning en desnoods het ko ningsschap vernietigen." Eclite revolutionaire taal. Hier komt de socialistische aap wel zeter uit de mouw kijken. Hier komt het revolutio naire jargon zo bekend, uit de socialis tische strijd, wel voor de dag. Het felle rood, vaak verbleekt, schijnt hier weer in zijn oude felheid. De koningskwestie is een moeilijk op te lossen probleem voor de Belgen. Het koningsschap en de persoon van de koning is hier inzet van een politie ke strijd, waardoor de gemoederen ten zeerste bewogen worden. Waar de koning, zo in het brandpunt van de strijd staat is het haast niet mo gelijk hem terug.te doen keren, omdat ook na zijn terugkeer er geen algemeen respect en eerbied is voor de Koning. Al met al een moeilijk probleem voor de Belgen, bij welke oplossing de een heid van het Belgische volk op het spel staat. Van Zaterdag 29 October v.m. 12 uur t.m. Maan/dag 31 October v.m. 9 uur. Middelharmis-Sommelsdijk Afwezig de arsten Tj. Kuipers, P. Knöps en A. Kievit. Voor spoedgevallen C. F. Arends, arts, Telef. 1, Middel harnis. Dlrksland-Herbingen-Melissant Afwezig G. Huisman, arts en dr P. Boot. Voor spoedgevallen B. Elvé, arts, Telef. 262, Dirksland. Oost-Plaklcee: Afwezig de artsen E. Bouman, C. W. Kramers en P. J. de Man. Voor spoed gevallen G. J. Buth, arts, Telef. 6, Den Bommel en P. C. J. Voogd, arts, Telef. 59, Oude Tonge, Frankrijk Hoezeer men ook had verwacht, dat minister Mayer zou slagen met het sa menstellen van een kabinet, toch is deze hoop niet in vervulling gegaan. In het parlement kreeg Mayer 341 stemmen vóór en 183 stemmen tegen. Bij het samenstellen van de regering bleek echter, dat de socialisten een zo danige aanspraak op de te vervullen plaatsen maakten, dat de andere par tijen daaraan niet konden voldoen. Van Zaterdag op Zondagnacht heeft minister Mayer zich genoodzakt gezien, naar het Elysée te gaan en aan presi dent Auriol zijn opdracht terug te geven. Deze gang van zaken toont heel dui delijk aan de fouten, die ook aan het democratische stelsel kleven. Het is in Frankrijk meermalen gebeurd, dat een formateur er in slaagde een regering te vormen. Ontvouwde deze dan voor het parlement zijn programma, dan kreeg hij niet de vereiste meerderheid en was gedwongen weer heen te gaan. Om aan zo'n droeve toestand een ein de te maken, is de grondwet gewijzigd. Deze bepaalt thans, dat een nieuwe for mateur zijn programma voorlegt aan het parlement en om tot een regering te kunnen overgaan, een constitutionele meerderheid moet verkrijgen. Zo'n for mateur houdt eerst besprekingen met de leiders der partijen waarmede hij denkt te kunnen samenwerken. In de Kamer geeft men hem dan zijn fiat. Hieruit zou nu moeten volgen, dat hij het samenstellen der regering de par tijen der meerderheid zich ook loyaal houden en aan het besprokene geen nieuwe bezwaren toevoegen. Gedurende deze crisis, die nu bijna twintig dagen duurt, is dit tweemaal geschied. De Engelsen zouden zeggen dat dit geen ,,fair play" is, want waarom dan aan de formateur in de Kamer niet het vertrouwen onthouden? Gedurig ziet men, dat de politiek om de hoek komt kijken en dat men bepaal de maatregelen, hos noodzakelijk deze ook zijn, niet durft te nemen, uit vrees kiezers te verliezen. Thans is oud-minister Bidault aan gezocht. Zeer waarschijnlijk zal deze trachten een overgangs regering te vormen. Volgens de geruchten zullen er nieu we verkiezingen worden uitgeschreven en zal het volk dan hebben uit te maken of de samenstellijig van de nieuwe Ka mer nog wijzigingen ondergaat of niet, Frankrijk heeft zeer hard een rege ring nodig. De binnenlandse toestanden worden ongunstiger en alles wijst er op, dat het zeer nodig is, dat met strakke teugel wordt geregeerd. Zal het politiek 2ieke Frankrijk zulk een regering, krij gen? Wij vrezen zeer. België De strijd over Koning Leopold ont brandt nu reeds in volle heftigheid. Mi nister Spaak heeft in een kernachtige rede de houding van de Koning zeer gelaakt als stijfhoofdig en een krach tig beroep op hem gedaan om terwille van de éénheid van België af te treden. Volgens Minister Spaak zal het de grote vraag zijn of de koning 55 procent van het aantal stemmen op zich zal ver enigen. Krijgt hij deze niet, wat zal dan Prins Boudewijn doen? Waar zijn vader dan zo beledigd is door het volk, en dit dui delijk heeft te kennen gegeven de Ko ning niet te begeren, zal de zoon dan zijns vaders plaats willen iimemen? Al zou echter de koning wel 55 pro cent der stemmen halen, dan staat het onomstotelijk vast ,dat de koning in Wallonië niet meer dan 35 A 40 procent krijgt. In Vlaanderen daar en tegen kan hij rekenen op 70 of meer procent. Hoe moet de koning nu na zo'n uit spraak handelen? Minister Spaak vreest dat het land in tweeën zal worden ge scheurd met de ernstige gevolgen daar aan verbonden. Het voorstel van de volksraadpleging is reeds in de Senaat besproken. De li beralen, hoewel niet geheel voor terug keer van de koning, verklaarden zich Zijt nuchteren en waakt, want uwe tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende wien hij zou mogen verslinden. (1 Petrus 5 8) De apostel Petrus heeft twee brieven geschreven, waarschijnlijk beide gericht aan de vreemdelingen, verstrooid in Fon- tus, Galatië, Cappadocië, Azië (Klein- Azië) en Bithynië. Het waren, volgens het gevoelen der meesten. Joden, die tot het Christendom bekeerd waren en bui ten hun vaderland zwierven. Zij waren dus in tweeërlei zin vreemdeling: Ie. uit hun aardse vaderland Palestina ver dreven; 2e naar het hemelse vaderland begering zoekend „een stad hun door God bereid." Petrus geeft die vreemdelingen een raad. Hij zegt: Zijt nuchteren en waakt. Zijt nuchteren. Het was oudtijds de gewoonte de soldaten, eer zij ten strijde trokken, wijn te drinken te geven.Ook thans is dit niet vreemd. Door de drank verhit, werden zij verwoed en vielen dol- driftig de vijanden aan. Toen eens in een slag de nederlaag geleden werd, be klaagden de soldaten zich dat zij geen wijn gehad hadden, waarop hun het ant woord gegeven werd dat de overwin naars geen droppel wijn gedronken had den, wel water. Matigheid is een recht Christelijke deugd, zodat wij niet op tweede oorzaken steunen, maar alleen op God ons verlaten. „Ruimig" geeft in zijn „Zinbeelden" een verklaring van het woord „dronken" het tegenovergestelde van nuchteren. Hij zegt: „Dronken drukt een volheid uit, hetzij ingebeeld of werkelijk. Dronken schap berooft de mens van zijn verstand. De Heere neemt het hart van de hoof den des volks der aarde weg; Hij doet hen dwalen als een dronkaard. Job 12 24a en 26b. Die door de verleidingen van de anti-christische hoere met snode dwalingen besmet worden, worden dron ken van de wijn harer hoererij, Openb. 17 2. Dronkenschap verbeeldt Gods oordelen, die iemand doden of als onzin- ivig maken; door de uitvoering van de zelve worden zij dronken. Door eigen bloed dronken worden, of door het bloed van anderen betekent oorzaak zijn van vele bloedstortingen. Bloedige oorlogen van buiten worden genoemd een zwaard dronken van bloed. De Latijnse dichters spreken van dronken van het zoet ge luk." Gods Woord werpt het rechte licht op de tijden die wij beleven met hunne dwalingen. Wat nuchteren is? Dit wijst op een leegte, op niets te zijn bij zichzelf. Niet dronken van overmoed en woede door de wijn, maar nuchteren in de vreze Gods zijn hoop op -God stellende. Als de Ruiter ten strijde trok, boog hij, met zijn officieren, op het dek van zijn admiraal- schip zijn knieën, verzekerd zijnde dat de zege alleen van de Heere is. Nadoen kan men wel, maar doen is wat anders. Dan zullen wij leeg moeten zijn, waar wij nu vol van zijn. Wij zullen kennis moeten hebben aan nederlagen. Er zijn veel overwinningen, die nederlagen zijn. De grootste nederlaag die het mens dom geleden heeft, is dat Adam en Eva gegeten hebben van de verboden boom. Zij wilden als God zijn. Hun moedwilli ge ongehoorzaamheid heeft hen bedro gen. Hun zin, hun lust en de mening dat zij verstandig deden, heeft hen ver blind. Uit deze nederlaag zijn al de ne derlagen voortgekomen, die men voor overwinningen aanzag. Kaïn .sloeg Abel dood. Abel heeft het gewonen. Die is in de hemel. Kaïn heeft het verloren. Die zwerft over de aarde, zonder God en een schuldige consciëntie. Als God het wint van de mens, in de weg van verlies, daarin ligt de bron der overwiimingen. Al de vallen van de hei ligen en de dagelijkse struikelingen van zonde, eigengerechtigheid, ongeloof, we reldsgezindheid, van zien, 'weten, willen, eigenliefde, natuurlijke liefde, haat te gen God en de naaste, van alle ongehoor zaamheid aan Christus en de bediening van Zijn Geest zijn nederlagen. Hoe dron ken is de mens. Zijt dan nuchteren en zegt: Ik heb niets dan nederlagen te boeken. Als wij ten strijde trekken, moeten wij niet veel wape2ien hebben. Koning Saul maakte zich bezorgd over David als hij tegen Goliath ten strijde trok, Saul deed David zijn harnas aan. Gelukkig kon David er niet in gaan. Hij zou God ver loren hebben met 't harnas van Saul. Wat dunkt u van de schrikbarende be wapening van onze dagen? En dat op elk gebied. Ook van de ontwikkeling. Voor God is er geen plaats meer. De mens zal het doen. ,,Die God verlaat heeft smart op smart te vrezen." Gods dienst is er genoeg, maar God is weg. Werk genoeg, maar geen geloof. Als wij nu elke dag onze nederlagen eens op tekenden, hoe de duivel het weer gewon nen heeft met al zijn boze en schijnvro me strikken, dan was er verwachting. Dronken zijn wij van onszelf en van al ons eigen werk en vrtjsheid. Dat vrtj nuchteren mochten worden en verstaan hoe wij tegenwerken en onszelf haten met al onze eigenliefde en God haten met al onze godsdienst. Waakt. De soldaten moeten de wacht posten betrekken. Als er één sliep, die moest gedood worden; want dit kon de overwinning van de vijand tengevolge hebben. Wie is de vijand? Dit is moeilijk te zeggen, want zij spreken allen één taal. Eén letter verschilde. De Gileadieten streden met de Efraïmieten. Zij sloegen hen en namen hun de veren van de Jor- daan af. Als de vluchtelingen van Efra- ïm zeiden: Laat mij overgaan, zo zeiden de Gileadieten: Zijt gij een Efraïmiet? en zij zeiden: neen, zo zeiden de Gilea dieten: Zeg nu Schibboleth; maar hij zeide: Sibboleth en kon het niet recht spreken, zo grepen zij hem en versloe gen hem aan de veren der Jordaan, dat te dier tijd van Efraïm vielen 42.000. Richt. 12 4—6. Die de wacht hebben, moeten de vij and keren. Doch dan moeten zij de vijand kennen aan zijn taal. Is het niet goed te onderscheiden of kennen wij het onderscheid niet, dan zullen er vele vij anden door de mazen glippen. De Hei lige Geest kan alleen de letter van de Geest onderscheiden. De wachters op Zions muren, die Gods huis bewaken, zijn geroepen en worden gezonden door de Heilige Geest. Zij spreken niet naar de zin van het volk, maar moeten de boodschap overbrengen die de Heere hun geeft. De valse profeten spreken de bedriegerij huns harten; zij laten de vijanden ongemoeid en halen het Tro jaanse paard van een geesteloze gods dienst in. Petrus slaat met het zwaard en is bij vriend en vijand bekend, al deugt het wapen niet. Judas pleegt ver raad en houdt het met de vijanden. Hoe hachelijk was zijn lot, hoe heerlijk dat van Petrus. Eens komt de gerichtsdag. Nooit kunt gij het genoeg voor de zaak des Heeren opnemen. Waakt voor de zuivere leer en de godzalige wandel bij u zelf en bij anderen, naar luid van Gods onfeilbaar Getuigenis, door de Hei lige Geest. Petrus voert als reden aan: „Want uwe tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende wien hij zou mogen verslinden." Het merendeel der mensen gelooft niet dat er een duivel is. Het is wel het sterkste bewijs van zijn aanwezigheid. De heidenen geloofden in daemonen. En ons huidig Christendom kent de duivel niet, die aartsvijand van Christus. Die heilige engel, door God geschapen, is in de Waarheid niet staande gebleven. Nooit kan hij meer tot zijne vorige heer lijkheid wederkeren. Besloten onder de vloek Gods, is hij met eeuwige ketenen der duisternis gebonden, om in de stof felijke dingen te krielen, zolang de we reld staat en het rijk van Christus af breuk te doen. Doch Christus' rijk zal eeuwig staan, Laat dan de hel vrij woeden. De macht van de duivel is een van God toegelaten macht om Gods recht vaardige oordelen uit te voeren, de li chamen te beschadigen en de zielen te verblinden en te verharden. Hij strijdt tegen God en Zijne werken, duidelijk in de val des mensen; tegen Christus, Dien hij verzocht; tegen de Christenen, als God hen bekeert en tegen Paulus, als de Heere hem de hemelse heerlijkheid open baarde; doch de duivel kon aan de heer lijkheid niet komen; tegen de leraars, hun roeping en zending en prediking, om deze te verhinderen, doch hij vermag niets tegen Gods Kerk. Hij verzoekt, be schuldigt, klaagt aan en jaagt Gods volk. Hij zet de wereld in oorlog tegen hen, zelfs hun eigen vlees. Hij is een leugenaar, want wat hij zegt, komt niet uit. Hij is een moordenaar en zoekt het leven te doden. Het is een wrede duivel. Als een leeuw loopt hij heen en weer om de zielen te overvallen en dodelijk te wonden. Doch aan het leven kan hij niet komen. Omdat Gods volk met zulk een te genpartij voortdurend heeft te doen, moeten zij nuchteren zijn en waken: bij zichzelf niets zijn en geen vijand door laten, maar hem bestrijden en met de bestraffing van Gods Geest en Woord te niet doen. Als Gods volk leeft, dan kunnen zij blijde zijn dat de duivel en allen die hem dienen, zó gram op hem zijn. Want Christus moet als Koning heersen. Amen! Ds N. C. B. PICKNICK In Duitsland werden dezer dagen de grootste manoeuvres gehouden sinds de laatste oorlog. Aan deze oefeningen op grote schaal na men Amerikaanse, Britse, Franse, Noorse en Belgische troepen deel. Op de foto ziet U generaal Jean Lattre de Tassigny (links) van de Franse onder delen van de Westeuropese landmacht en luit. generaal Sir Charles Keight- ley, commandant van het Britse Rijnleger, samen de lunch gebruiken. Zij nemen een stoel als tafel en schijnen het nog niet zo slecht naar de zin te hebben. toch voor het houden van een volksstem ming. Deze aangelegenheid heeft al en kele jaren de gemoederen verontrust en de spanning stijgt van maand tot maand. Er moet een ontspanning komen en daar voor achten de liberalen de meest juiste weg, dat het volk, door middel van zijn stem, zijn wens te kennen geeft. Nu berusten de cijfers op gissingen en vermoeden doch na de stemming weet men hoe de verhoudingen liggen. Afgaande op de redevoeringen mag men verwachten, dat de Senaat met een behoorlijke meerderheid het voorstel zal accepteren. Ëngelaiüd Na de verklaring van de minister-pre sident dat er geen verkiezingen zullen gehouden worden dan in het voorjaar van 1950, sprak het vanzelf, dat de re gering met nieuwe richtlijnen moest ko men ten opzichte van het financiële be leid. De devaluatie was een zeer drastische maatregel, doch hierbij kon men nu niet blijven stilstaan. Niet alleen het volk moet zich trach ten aan te passen, maar ook de regering, anders zal deze devaluatie spoedig weer door een andere gevolgd moeten worden. Minister Attlee heeft een bezuinigings plan bekend gemaakt. In totaal zullen 280 millioen pond sterling bezuinigd worden. De woningbouw zal een grote veer moeten laten, alsmede enkele andere sociale voorzieningen. Minister Attlee heeft hat niet gemakkelijk. Van de op positie krijgt hij te horen, veel te wei nig en veel te laat." Volgens de dagbladen zou Churchill Dinsdagavond een resolutie hebben in gediend, waarbij hij de maatregelen der regering onvoldoende noemt. Deze reso lutie komt neer op een motie van wan trouwen. Aan de andere zijde krijgt hij ook tegenkanting uit eigen gelederen. Ver schillende van zijn partij genoten keuren de bezuiniging op de sociale maatrege len niet goed. De belastingschroef nog meer aanhalen is onmogelijk, zodat Att lee aan twee kanten moeilijk zit. De weersomstandigheden en niet het minst de storm vaji ée laatste dagen hebben de voorbereidingen voor de bouw der Centrumbenrs te Sommelsdijk zodanig vertraagd, idat de opening der beurs niet op Maan dag 31 October kan plaats hebben, zoals in de „CentrumbeuTs" werd opgegeven, doch op Dinsdag 1 No vember ides middags half drie. Hij heeft een ernstig beroep gedaan op de Engelse arbeiders om meer en langer te werken. Dit is niet het eerste beroep en of het helpen zal, staat zeer te be twijfelen. De bedrijven, die door de Staat zijn overgenomen, floreren niet en tonen dui delijk aan, dat nationalisatie geen uit komst brengt. De economische moeilijkheden laten zich niet door schema's en redevoerin gen oplossen. Gepaste daden alleen zijn hier op haar plaats. Tsjecho-Slowakije De kerkstrijd in Tsjecho Slowakije laat zich zeer ernstig aanzien. Teneinde de moeilijkheden niet té vergroten, heb ben de bisschoppen toegestemd een eed van loyaliteit aan de regering mogen af leggen, wanneer aan de eedsformule de volgende woorden worden toegevoegd: „mits dit niet in conflict komt met de wetten van God en van de kerk of met de natuurlijke rechten van de mens." Het vaticaan heeft medegedeeld, dat de onderwerping die de Tsjechische re gering eist, slechts materiële zaken be treft en daarom aan de priesters is ge raden de regering te gehoorzamen. Zouden de geestelijke zaken in het ge drang komen dan zou men voet bij stuk houden. De huidige minister van justitie, zal met 1 November a.s. de leiding op zich nemen van het nieuwe ministerie, dat over de kerkelijke zaken gaat. Zijn naam is Cepicka, is 37 jaar oud en staat bekend als een felle commimist. Hij heeft deze wetten voorbereid zodat van hem weinig anders te verwachten is dan dat hij zijn eigen voorstellen met kracht zal pogen in daden om te zetten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1