Wordt kerkelijke door Deslissing eenheid verstoord en op Synode? Coalitie-politiek 2)^ düv^n, to^kojhtSty.(ut,Jie\kCh4>ei% Ned. Indonesisch leger 22ste Jaargang Woensdag 26 October 1949 No. 1865 Ie Is CHRISTELIJK WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ''«ng>col|c'i School voor buitengewoon lager onderwijs op Chr. grondslag van Algem. Ned. Bond gepensionneerden UIT HET Er wordi veel geadverieerd in „Ellanden-nieuws" Xiast van aseuuweu? Rondom de Landbouwschool KERKNIEUWS Ds N. V. d. Kraats overleden Ds M. Blok neemt beroep naar Rotterdam aan De bijbel in het licht der opgravingen GEREF. KERKEN (ABT. 31) EN CHR. GEREFORMEERDEN m 1949 te zien I bevin- l^emuf- et heel maar (at het komt I winter |wel of komt. Hst- en 1 van. ie kin- lit over 3at het Bsje uit |og niet krant bat was is die iië ge- bij dat )e dood en het fcid zijn, |zal wel dat ik |5rp ben gezocht. Ilaming- Iren nog Ingerder leden en Iwel dat J winkels ld? Nou, hadden nggetjes [je grote ie werk- llag van liet. Zijn |egen de estal op. Is een gefeli- je nog bief goed pen stel- potlood vas pre een ge- ^ntes op lieid ben, nooit [geregeld je eens Ha, nU lUe brief. lita meer er niets in N.T. Iers" zit- I? [igenoem- KO. lewagen." In derge- left voor- ppgraver' '- Ur der .i.braham gevonden Eigen. Hij ^1 van de S. De sen- ^ot, sinds ■zand niet len, maar Is als het 1 ophoopt Iteden. Ik, dat in- Be stenen Igevonden lardig zou V de Arls Jzegt htij letendheio Vragen oi ie publiek' I trekt." Ide dieiw*^ van me' leitjes, die niEuws Telefoon Middelharnis Giro 167930 Postbox 8 Telefoon Drukkerij 19 nia Aboxmementspr^s 1.50 per kwartaal J Ver.schünt tweemaal per week. Woensdag en Zaterdag Redactiebureau: Prins Hendrikstraat 122 Middelharnis gezi' icht pge. KerK) Voor het communisme hebben wij in I Nederland niets te vrezen, zeggen som- i migen. Wat betekenen 10% der stem- I men Die lopen dood tegen de borst wering van roomsen en socialisten, en wij, protestanten, zullen hen als hulp troepen daarbij zo nodig wel een handje helpen. Intussen kunnen wij als protes tanten ons veilig keren tegen het room se gevaar. Tegen de verroomsing van Nederland. En onderwijl beschermen zij ons wel tegen het communisme. En ook I de P.v.d.A. zal wel zorgen dat hét com- I munisme niet de overhand krijgt. Rome heeft dus twee kanten: Het I anti-communisme en hot anti-protestan- tisme. Om het eerste zouden wij Rome moeten versterken om het tweede verzwakken. Dat Vv^ordt een dubieuse {politiek. Anèi-rooms zijn, en intussen [heimelijk er achter wegschuilen. Dat is niet hetgeen Groen v. Prins- [terer ons steeds zo magistraal heeft Ivoorgehouden: „Tegen de revolutie het 1 Evangelie." Van de revolutie heeft de la Menais j (een rooms schrijver, met instemming liloor Groen aangehaald) gezegd: ,,De re- Ivolutie is begonnen met de verklaring Ivan de rechten van de mens; zij zal I niet eindigen dan met de verklaring van I de rechten Gods." Wat is revolutie? Alleen (wat we te genwoordig als een schrikbeeld noemen) jhet communisme? Mag men sommigen [geloven, dan is de verklaring van de [rechten van de mens juist ,een weer- [stand bieden aan het communisme, want [zij, zegt men, vertrappen de rechten [van de mens. Wij worden, ook op politiek gebied j_ geroepen de geesten te beproeven of [ze uit God zijn. Overal, waar de mens zich stelt tegen |of boven God (in de grond is dit het- zelfde) hebt ge in princiep de revolu tie. Of men dat godsdienstig of on- godsdienstig doet, maakt in beginsel [niets uit. Of men dat doet naar het re- cept van het communisme in de bewe- [ging der goddelozen, dan wel op een [licrkelijke wijze, waarbij men zich te- [genstelt en verheft boven al wat God {genaamd, of als God geëerd wordt [gemeten naar het recht Gods is het bei- Ido geoordeeld. Is dat niet een fout van vele bestrij- ders van Rome Men brengt sterk naar Ivoren het zedelijk kwaad, dus het „on- godsdienstige" dat men bij Rome ont- Idekt of meent te ontdekken, en vindt [daarin zqn stof tot bestrijding. Men ziet jhet revolutionaire van de ongoidsdiensti- Ige mens, maar het, eveneens revolutio- inaire, van de vrome mens ziet men bij IRome (en bij zichzelf) voorbij. Immers, lalle heerschappij van de mens, hetzij jvroom of goddeloos, is in wezen revo- [lutionair. Maar, dan moet men ook zich- jzelven durven oordelen. Als wij belijden [de souvereiniteit Gods, (niet de souve- Ireiniteit van de kerk, van de gods- jdienstige mens, zoals Rome doet) dan Istaan wij zelf te meer schuldig, als wij Idoor het recht Gods niet te betrachten, Ideze souvereiniteit loochenen. Achter ons ligt een tijd dat vele pro- [testantse christenen meenden met Ro- jme samen te kunnen gaan op politiek [gebied, omdat men godsdienstige begin- Iselen met Rome gemeen had. Een chris- Itelijke coalitiepolitiek, waarvan anderen Iniets moesten hebben. Immers Rome [buigt niet onder het gezag van Gods IWoord. De roomsen voerden geen na- Itionale politiek, maar waren in Neder- [land ultramontaans. De illusie van een christelijke politiek lin bond met Rome is thans verstoord. iDe Roomsen zien thans meer heil in sa- Imen te werken met groepen, waarvan Iwij van ouds het revolutionaire karak- Iter onderkenden. De Roomsen konden Imet de protestants-christelijke partijen Isamengaan, maar kunnen het eveneens llnet de socialisten. Dat ziet men niet ■alleen in Nederland, maar ook in an- |dere landen. Als men afwijkt van de paden van Irecht en waarheid, als men niet erkent len in practijk brengt: Er staat geschre- Iven, en: er is geschied betreedt men Ihet pad der revolutie, ook al gaat men Iniet tot de uiterste consequenties, en |is dus geen communist. Als men de Grondwet, onder Gods be- Istel tot stand gekomen, en door Koning len door volksvertegenwoordiging (na- Imens het volk) bezworen, tegen zijn eed |in opzij zet, is men revolutionair. Bij de behandeling nu van het wets- lontwerp op de Publiekrechtelijke Be- Idrijfsorganisatie is dat klaar aan de dag fgetreden. Men heeft in die wet een bepaling op- tgenomen, dat de bedrijfschappen inge- Isteld worden bij Algemene Maatregel Ivan Bestuur. Dit is in uitdrukkelijke Itegenspraak met de grondwet, welke Ibepaalt, dat deze instelling bij de Wet Ibehoort te geschieden. Terecht is dan look door de Protestants-Christelijke par- I tijen bezwaar hiertegen gemaakt. De af- Igevaardigden achtten zich aan hun eed |op de Grondwet gehouden, en verklaar- tden dan ook tegen deze wet te zullen [rnoeten stemmen, indien deze bepaling Iniet werd 'opgeheven. Bij de eindstem- Iming hebben alleen de Roomsen en so- icialisten plus één Chr. Historisch lid [voorgestemd. Hiermede heeft de R.K.V.P. zich for- I meel en uitdrukkelijk naast de P.v.d.A. lop revolutionair standpunt gesteld. 1 Slape wi§ kan rustig op de verwach- iting, dat wij voor het communisme be- iwaard zullen blijven achter de borst- I wering van Rome en Rood, omdat het INederlandse volk te verstandig is voor Ihet communisme. In „Eenigheid des Geloofs" lazen wij een Ingezonden Stuk, waarin de inzen der schrijft dat een der oorzaken van de kerkelijke verwarring, die ons nu al ongeveer een halve eeuw teistert en be nauwt, moet worden gezocht in de Sy noden. Wij nemen uit dit ingezonden stuk een gedeelte over, omdat dit inderdaad veel waars bevat. Hij schrijft: Want ieder „conflict" kan worden te ruggebracht tot bepaalde handelingen ener Synode. En het is op de Synoden dat telkens weer de kerkelijke eenheid, die nodig en geboden is, jammerlijk wordt verstoord. Déér worden door de kerkelijke „leiders' 'hun onderlinge ver schillen uitgevochten, 'dS.ar worden bin dende besluiten genomen en doorgedre ven, die gemeenlijk tot uitwerping van de „verliezende" partij leiden. Omtrent een Synode vinden we in de Schrift niets, in de Geloofsbelijdenis evenmin en wat er in de Kerkenorde van staat, maant tot het met grote schroom hanteren van het Synodale apparaat. Een Synode is hoe langer hoe meer geworden de „ring," waarin de kerkelij ke bokskampioenen elkaar trachten „knock-out" te slaan. Ze beginnen wel met elkaar de hand te geven, maar het einde is toch altijd, dat de verliezer, met de vloek beladen uit de ring wordt ge sleept. Dit alles gaat dan ten aanschou- we van een hevig geïnteresseerd pu bliek; zelfs de wereld bemoeit er zich mee, geeft zelfs pikante verslagen om trent het verloop van de strijd en heeft er machtig veel plezier in te zien hoe de „fijnen" elkaar in de haren vliegen. In de kerken vormen zich partijen pro en contra, die zich ieder om „hun" kam pioen sóharen, hem aanvuren en steu nen. Naar de verliezer, want die is er altijd, gaat meermalen veler sympathie uit, hij krijgt of werft medestanders, waarbij zwaar met het „ambt" der ge lovigen wordt gewerkt en het slot is dat een nieuwe kerkengroep wordt gevormd met al de ellende, die dit gebeuren mee brengt en die we zo goed kennen. Want na de scheuring begint het dra ma eerst goed. De uitgeslotenen hebben al spoedig bladen tot hun beschikking en in minder dan geen tijd zijn de slag orden gevormd en stoten op elkaar in. Zelden worden van weerskanten meer felle aanvallen gedaan dan juist in ker kelijke bladen. De meest onschuldige en dikwijls ook nog goed bedoelde uitlatin gen worden uiteengerafeld en met een weerzinwekkende spitsvondigheid ge bruikt om „broeders" vó,n allerlei mis daden te beschuldigen, te verbijten en te vereten. Het is verbijsterend te zien, hoe men nooit uitgeput raakt in het tel kens weer opnieuw ontdekken van ver schillende fouten, gebreken en wat dies meer zij en hoe dit alles met een onge looflijke breedsprakigheid den volke wordt vertoond. En dat volk staat adem loos toe te zien, hoe de opponenten el kaar bekampen en dit alles geeft aan leiding tot een menigte gesprekken en beschouwingen w.'.aruit gemeenlijk blijkt Uit de artikelen die onlangs in ons blad hebben gestaan is gebleken, dat er op ons eiland Goeree en Overflakkee grote noodzaak bestaat voor een onder- wijs-inrichting voor kinderen, die op de gewone lagere school niet meekunnen. De Christelijke Scholenbond heeft tot taak te komen tot oprichting van een dergelijke school. Op het ogenblik is daartoe een flinke actie ingezet om contribuanten te win nen; bijna huis aan huis worden circu laires bezorgd waaraan een invulformu- lier is bevestigd, wat later wordt opge haald en voorts worden intekenlijsten aangeboden voor vrije giften. Alle kerkelijke groepen op ons eiland werken er aan mede: de volgende pre dikanten hebben de circulaire onder tekend: Namens de Ned. Herv. Kerk in de eerste plaats Ds H. Goedhart te Middel harnis en voorts de predikanten: Ds Steur, Ds Verweij, Ds Klootwijk, Ds Koele, Ds v. Asch, Ds Postma en Ds Sonnenberg. De Geref. Predikanten: Ds Zeilstra en Ds Scherpenisse. De Chr. Geref. Predikant: Ds N. de Jong. De Predikanten der Geref. Gemeente (consulenten): Ds J. B. Bel; Ds A. de Blois en Ds Ligtenberg. Het slot van de circulaire eindigt met de wens, dat verstaan mag worden, dat wij in deze een roeping hebben. ,,Wil dan geven met een offervaardig ge moed, bedenkende, dat wat aan één van des Heeren minsten is gedaan, door Hem wordt beschouwd als aan Hem zelf gedaan." Ook wij als redactie bevelen deze ac tie ten zeerste aan. Laten wij eenparig de handen ineenslaan, opdat er een school kome voor kinderen die zoveel moeten missen, maar dan ook een school, waar het Woord des Heeren niet vreemd is. Ook voor die jongens en meis jes geldt, zij het dan dat het hun op zeer eenvoudige wijze moet worden bij gebracht: Leert den jongen de eerste beginselen naar de eis zijns wegs, als hij oud geworden is zal hij daarvan niet af wijken. dat men slecht gelezen en weinig be grepen heeft. Merkwaardig is ook, dat hierbij het ,,audite alteram partem" dat is: „men hore ook de andere partij" weinig of geen toepassing vindt, men luistert al leen naar de eigen leiders en wat men van de overzijde tot verdediging of tot verduidelijking aanvoert, wordt al bij voorbaat tot jokkernij verklaard. O ze ker, het is heel gemakkelijk om uit het betoog van de tegenstander telkens een stukje uit te lichten, dat te becritiseren en op die manier een soort verweer op te bouwen, maar goed is het zeker niet en in ieder geval verderfelijk ten opzich-' te van het gebod: „Weest eensgezind on der elkander" en van do uitspraak: ,,Dat zij allen één zijn. Dit wordt dan zó uitgelegd, dat het tot meerdere ere Gods strekt, als men zijn broeders zo veel mogelijk afbreuk doet en het bekende gedeelte van Ps. 133 eenvoudig maar overslaat. Maar dat we broeders zijn, daar gaat toch niets van af. We geloven allen eer biedig in hetgeen God ons in Zijn Woord heeft geopenbaard en we handhaven on verkort de belijdenis en de kerkenorde. Alleen op interpretatie komt het aan. En die is en blijft altijd mensenwerk. En daarom moeten we over zaken, waarvan ons kennen ,,ten dele" is, zeker geen bindingen forceren, want dan moet het altijd verkeerd gaan. Het lijkt er veel op, dat de hoogleraar gelijk krijgt, die eens zeide: „Och, die Gereformeerde Kerken zijn voor ons van weinig belang, let maar eens op: door het telkens op nieuw uitlokken van allerlei bindende leerbeslissingen vernietigen zij zich zelf." Nu behoeven er niet altijd bindingen te zijn om broedertwisten op te roepen. Het is zelfs mogelijk dat in een bepaald verband een zekere mening ze sterk naar voren wordt geschoven, dat een minderheid, die het daarmede riiet eens kan zijn, wel niet wordt uitgeworpen, maar toch op een zijspoor wordt geran geerd. Langzamerhand begint de overtuiging veld te winnen, dat van al die kerkelij ke moeiten een der oorzaken moet wor den gezocht in het bestaan en vooral in de samenstelling der Synoden. Nu behoeft een Synode geen bezwaar voor de kerken op te leveren, als ze zich maar houdt aan Art. 30 K.O. Daar staat: ,,In deze samenkomsten zullen geen andere dan kerkelijke zaken, en de zelve op kerkelijke wijze verhandeld wor den. In meerdere vergaderingen zal men^ niet handelen dan 't gene dat in min dere niet heeft afgehandeld kunnei worden, of dat tot de kerken der meer dere vergaderingen in 't gemeen be hoort." Vergelijk nu dit eenvoudige klare vooi schrift eens met hetgeen op de Synodrf gebeurt. Hoe men, zonder dat de nood-1 zaak blijkt en zonder dat er om wordtl gevraagd, het houden van een Synodel, De Alg. Ned. Bond van Gepension neerden, die op Goeree en Overflakkee reeds 131 leden telt, heeft de volgende resolutie aangenomen, die we hier in zijn geheel opnemen. Resolutie betreffende pensioenen De Algemene Nederlandse Bond van Gepensionneerden, De Bond van Gepensionneerden der Nederlandse Spoor- en tramwegen. De Algemene Militaire Pensioenbond, in gezamenlijke, massale vergadering bij een op 11 October 1949 in de grote zaal van de Dierentuin te 's-Gravenhage, welke vergadering is belegd om open lijk uitting te geven aan de grote te leurstelling en ontevredenheid, welke onder de gepensionneerden heerst ten gevolge van de volstrekt onvoldoende behartiging van hun materiële belangen door de Regering en de daardoor onder vonden achterststelling tegenover actief- dienende ambtenaren en particuliere loontrekkenden, voorzover betreft de volstrekt onvoldoende toeslag op de pen sioenen in verband met de stijging van de kosten voor levensonderhoud als ge volg van de oorlog, GEHOORD de besprekingen en uiteen zettingen, waaruit is komen vast te staan, 1. dat tussen de toeslag op pensioenen en de stijging van de levenskosten een ongemotiveerde wanverhouding bestaat, zodat het grootste deel van de gepensionneerden slechts een te gemoetkoming ontvangt van TEN HOOGSTE 25% tegenover een toe name van het index-cijfer met 114% 2. dat bij het toekennen van een toe slag onderscheid wordt gemaakt tussen gepensionneerden van vóór 1 Januari 1947, resp. 1945 en van die datum, welk onderscheid gemoti veerd werd met de drogreden, dat zij, die vóór 1 Januari 1947, resp. 1945, gepensionneerd werden, zich wel door de langere tijd van ge pensionneerd zijn, zullen hebben aangepast aan lagere inkomsten. DRINGEN er bij de Regering en de Staten-Generaal met klem op aan, als nog de schrijnende onbillijkheden, ge noemd in vorenstaande punten 1 en 2 op te heffen door verhoging van de toe slag-percentages en de toeslag-maxima, VESTIGEN er in het bijzonder de na adruk op, dat de groep gepensionneerde joverheidsdienaren en gepensionneerde iweduwen van vóór 1 Januari 1947, resp. |1945, een afgesloten geheel vormt, dat [voortdurend door overlijden sterk in jaantal terugloopt zonder aanvulling, SPREKEN grote waardering uit voor de leden der Tweede Kamei', die de amendementen van Sleen ondertekenden en steunden, alsmede voor het voorlopig verslag van de Commissie van Rappor teurs uit die Kamer, waardoor de mo- doordrijft om een bepaald geval, dat nog\3 gelijkheid tot verbetering van de pen geenszins rijp is om op die manier te worden behandeld, tot een oplossing te brengen. En tegelijk een tegenstander tot zwijgen te brengen, hem uit te wer pen en zodoende een „lastig element" kv/ijt te raken. Men gaat zelfs zó ver, dat men bepaalde kerken niet alleen een ongevraagd en ongewenst advies geeft, maar zonder meer beveelt wat zij hebben te doen en te laten, daarbij zich plaatsend boven de kerkeraden." sioentoeslagen is geopend, VESTIGEN er nochtans de aandacht 'op, dat de tijdsomstandigheden en prijs stijgingen sedert dien een hogere pro gressie in de voorstellen van Sleén nood zakelijk maken, DRAGEN de Bondsbesturen op deze resolutie ter kennis te brengen van de Regering, de Leden van de Staten-Ge neraal, en van de Pers. MANDIEN., Mandieneen woord, dat U vaak leest in de brieven uit Indië. U hebt er misschien een vaag idee van: "Zater dagse wasbeurt in Holland maar dan elke dag." Maar dit mandien hier in Indië is heel wat anders: 't is een genot, dat zich in de verste verte niet laat verge lijken met een bad in Holland. Stelt u zich voor: een patrouille van een dag, in een hitte, die haast ondra gelijk is, waarbij het zweet eigenlijk een tweede omhulsel van je lichaam wordt. Zo tegen de tijd, dat je moe en met hete voeten naar huis toe gaat, wordt het iets maar dan ook maar een heel klein beetje koeler. Als je langs je gezicht wrijft, voel je aan je hand de zoutkris- talletjes, die zich gevormd hebben door het opgedroogde zweet. In de verte zie je het kleine barakkenkampje liggen, met ernaast het van bamboe opgetrok ken schuttinkje om de puthet man- diehok. Een plaats der goden. De plaats waar je al dit zweet en stof van je af kunt spoelen, waar je iets krijgt van het gevoel dat de opstellers van die ad vertentie gehad moeten hebben, toen ze het plaatje maakten voor een of ander wasmiddel, met als telkens terugkeren de zin: „Voor en na de behandeling." Dat mandie-hok, gezegende plaats, heeft veel gedaante op de verschillende posten: een bekende is die put met daarnaast drie of meer grote drums, een woord, dat hier in Indië gebruikt wordt om grote ijzeren tonnen aan te duiden. Een vloertje van bamboelatten en op een plankje daarboven wat „gajongs" meestal conservenblikjes met of zonder een handvat. Je schept het koele water op en gooit de gajongs vol over je heen. Dit is nog steeds de meest verfrissende manier van badenJe komt terug van patrouille. De eerste prettige sensatie, als je weer bij je tempatje bent is het neer leggen van je geweer niet gooien, want je geweer moet je behandelen als je meisje, volgens de luit. Vader zal zich nog wel uit de mobi lisatie herinneren, hoe zwaar zo'n spuit wordt, naarmate je langer loopt; hij kent dus ook het gevoel, als je hem kunt afleggen. Daarna komt het uittrekken van je kletsnatte kleren: een heerlijkheid op zich zelf, dat uittrekken, bedoel ik. Aldus verlicht, begeef je je in han- doek of sportbroekje naar de mandie- plaats. Ik zal niet proberen te vertel len, wat het gevoel is, als je het zweet en stof van je lichaam wegspoelt. Ik zou er toch in tekort schieten. Dit is iets wat zich alleen maar laat ondergaan. Het doet er weinig toe of het water precies de helderheid heeft van het Hol landse stadswaterleiding. Als je de laatste bent van de gega digden voor een bad, wil daar nog wel eens iets aan ontbreken, omdat in elke ton nu eenmaal bezinksel zit. Over het algemeen ben je echter schoon, als je de mandiplaats verlaat en wat nog veel belangrijker is, je hebt als het ware met het zweet en het stof een deel van je vermoeidheid weggespoeld. U zult kunnen begrijpen, wat dit twee-, soms driemaal terugkerende man- diebad per dag, voor jongens in een hete streek betekent. Weliswaar is de hitte soms zo, dat je je afvraagt, of het eigenlijk wel nut heeft om te mandien, want tussen het „nog nat zijn van het mandien" en het „alweer nat zijn van het zweet" ligt soms een heel korte tijd. Maar toch, het is een steeds weer welkome oase op de weg van tropische hitte. Woensdag was het voor de gemeente Herkingen een grote dag, want 's mid dags vond de overname plaats van het nieuwe kadegedeelte. Door de fa. Dij kers te Middelharnis werd op dat mo ment de laatste hand aan het werk ge legd, bestaande uit het nog gedeeltelijk bespuiten van de kade met teer, welke tot 135° verhit -was. Nadat Burg. van Heijst, de raadsleden en het oud raadslid dhr E. Struijk de kade bezichtigd hadden, ging men naar het gemeentehuis, alwaar Burg. van Heijst een korte toespraak hield, waar in spreker o.m. liet uitkomen, dat de gemeente Herkingen weinig geschiedenis heeft. Steeds is de haven van Herkingen de belangrijkste bron van inkomsten ge weest. Eeuwen geleden was deze reeds aanwezig, want in 1775 is deze haven reeds tot stand gekomen. In de Franse tijd heeft zij veel roem verwonnen, om dat zij bekend was door de clandestiene dingen, welke vanuit deze haven naar de Engelsen werden vervoerd. De bezettingstijd is echter fnuikend geweest, want toen werd Herkingen tot dubbel spergebied verklaard. De haven geraakte in verval en de bezetters re den haar geheel vol met landbouwwerk- tuigen, welke men dan met springstof fen trachtte te vernietigen. Dank zij het optreden van het noodgemeente bestuur werd er aandacht aan deze ern stige zaak geschonken. In afwachting van het definitieve plan werd in 1947 met spoed een noodherstelplan aanbe steed. De totale kosten bedroegen toen 18099.waarvan men plm. 8000. als definitief herstel kon aanmerken. Dank zij de gemeente-opzichter werden er daarna keurige plannen gemaakt. Eerst werden er enige door de Ged. Staten afgekeurd omdat de kosten te hoog waren en omdat de betekenis der haven geen voorrang meer had en te vens kwam de vraag op, wie zal dit financieren. De werkeloosheid nam hand over hand toen en het werd goedgekeurd, dat dit werk in D.U.W. verband kon worden uitgevoerd. Op 22 April 1948 kon eindelijk het be sluit door de Raad worden genomen en werd het technisch werk opgedragen aan de fa. v. d. Veer, die zich op uit stekende wijze heeft gekweten van deze taak. De totale kosten bedroegen 85000.Hier is bij inbegrepen het arbeidsloon, dat voor 80% door het Rijk wordt vergoed. De oude kade was plm. Mijnhardt's Zenu-wtabletten helpen U er overheen. Onze bemoeienissen strekken zich niet alleen uit over de 90 jongens, die onze school bezoeken, doch onze be langstelling gaat evenzeer uit naar on ze oud-leerlingen. In de eerste plaats trachten we de jongens, die pas onze school verlaten, te bewegen hun stu die voort te zetten aan een landbouw- winterschool en maken hen klaar voor het toelatingsexamen dezer scholen. Deze maand zijn weer 3 leerlingen ver trokken naar deze onderwijsinstellin gen. Verder stimuleren we de oud-leer lingen hun kennis te onderhouden en uit te breiden door het volgen van een of andere cursus: een tuinbouwwinter- eursus, een cursus in motoren en land- bouwwerktuigen of de cursus ter op leiding van het examen voor aardappel- selecteur. Niet alle oud-leerlingen voelen even wel nog voor verdere studie, doch zij willen ook niet de gehele winter met lanterfanten doorbrengen. Zo komen reeds gedurende drie vidnters een groep je oud-leerlingen te O.Tonge om de 14 dagen een avond bij elkaar, om dan ieder op z'n beurt een onderwerp op land bouwgebied in te leiden. De. bedoeling van deze inleidingen is, vooral om de jongens oefening te geven in het leren spreken in het openbaar. Hun club heet daarom „Vereniging: Ontwikkel U tot spreken." De oprichting van deze clubs hebben we na het einde van de oorlog trachten te bevorderen en ons ideaal, was en is nog: in ieder dorp op ons eiland de daar wonende oud-leerlingen bij elkaar te brengen, teneinde ze ge legenheid te geven met elkaar het tech nisch gedeelte van de landbouw te be spreken en tegelijkertijd meer vrijmoe digheid aan te kweken in hun optreden op vergaderingen nu en in hun later leven. Deze week ben ik op verzoek van het bestuur de gast geweest op de ver gadering van bovengenoemde club te Oude Tonge. Met elkaar hebben we het programma besproken voor het a.s. winterseizoen en de mogelijkheden be keken, de avonden nog aantrekkelijker te maken. Aan de manier waarop de verschillende leden aan de discussie deelnamen, was goed te bemerken, dat ze zich reeds enige tijd hadden geoe fend in het leren uitdrukken van hun gedachten. Overtuigd van het grote nut dezer verenigingen willen wij gaarne onze be middeling verlenen, wanneer enkele oud- leerlingen willen trachten op hun dorp ook de „debatingclub" op te richten. Van vele bezoekers van landbouw- en andere vergaderingen gaan de mon den pas open, wanneer ze weer op straat zijn. Oud-leerlingen, leert Uw me ning zeggen tJüdens de vergadering. Vormt debatingclubs en oefent, oefent! 1500 m2 terwijl de nieuwe plm. 2700 m2 groot is. Vorige jaar werden er met moeite 6% millioen kg bieten verladen, terwijl men mag verwachten dat dit jaar de 8 mil lioen kg zal worden overschreden. De klei, waarmede de kade werd ver groot en afkomstig is uit de haven kon zo niet blijven liggen. Door de Fa Dij kers was aan de Dijkring een nieuw pro cédé aangeboden en hiervoor had deze de kade nodig. We hebben echter ge meend geen vergoeding hiervoor te moeten vragen in geld, doch in het ge ven van dit nieuwe procédé voor onze kade. De toekomst,vanonzegemeente, al dus spreker, is de haven en wij zullen dan ook al onze krachten inspannen om ervan te maken wat ervan te maken is. Ik besluit met de wens, dat ook Gods zegen op ons besluit mag rusten. Weth. Witvliet dankte voor de harte lijke woorden en tevens voor alles wat de Burg. voor onze haven heeft gedaan. Zowel de heren der Provinciale Wa terstaat als die van de Landbouwvereni- ging konden wegens verhindering niet aanwezig zijn. Nadat men nog enige ogenblikken ge zellig had doorgebracht, behoorde dit moment weer tot het verleden. In de ouderdom van 75 jaar is te Waddinxveen overleden ds N. v. d. Kraats, predikant bij de Chr. Afgeschei den Gemeente aldaar. Sedert 1937 was de overledene aan de gemeente van Waddinxveen verbonden. Tevoren stond hij te Den Helder. Na ruim een jaar vacant te zijn ge weest, zal de Geref. Gemeente van Rot terdam-C aan de Boezemsingel binnen afzienbare tijd weer een eigen predikant ontvangen, daar ds M. Blok, te Zeist, het beroep naar deze gemeente heeft aangenomen. Hierdoor zal dus de vaca ture, die is ontstaan door het overlijden van ds G. H. Kersten worden vervuld. Na de teleurstellingen, die de gemeente bij het beroepingswerk heeft ondervon den, zal de tijding, dat ds Blok naar Rot terdam overkomt, met dankbaarheid worden vernomen. Het is een breed arbeidsveld dat hem daar wacht, de gemeente Rotterdam (Boezemsingel) telt met leden en doop- leden samen méér dan 3000 zielen. BEKENDE CHK. UITGEVER, J. J. GROEN TE LEIDEN OVERLEDEN De bekende uitgever van Chr. werken en van „De Vriend van Oud en Jong,,, de heer J. J. Groen te Leiden, is Zater dagavond 9 October overleden. Hij was in Frankrijk, toen hij door een dodelijke krankte werd getroffen en daar vrij plotseling aan overleed. De heer Groen was de bezielende lei der van zijn drukkerij en vooral de uit gave „De Vriend van Oud en Jong" had de liefde van zijn hart en zijn dagelijkse belangstelling. Reuter meldde dezer dagen uit Balti more, dat Bijbelgeleerden van mening zijn, dat een rol, die in 1947 werd ge vonden in een grot in Palestina, het verloren gegane boek van Lamech is. Dit is ook de opvatting van dr John C. Treves, een autoriteit op het gebied van het Oosters onderzoek Treves gaf een beschrijving van het schrift op de rol in de laatste afleve ring van het Bulletin van de American School of Oriental Research. Hij deelde mede, dat pogingen tot identificatie wa ren gedaan naar aanleiding van twee fragmenten, die van de rol vielen. Deze is in zulk een slechte conditie, dat zij tot nog toe niet is ontrold. (N.R. Crt.) In een artikel „Uit de Geref. Kerken (Art. 31) schrijft Ds K. Meima: Wat de verhouding betreft, met de Chr. Gereformeerden, deze wordt er he laas niet beter op. Wat wij bij hen mis sen, is het willen doordenken van de consequenties van Schrift en Belijdenis. Tekenend is, dat op de Haagse Synode reeds gesproken wordt van kanselruil met Chr. Geref. predikamten. En het wordt ons al gezegd: wij staan eigenlijk dichter bij de synodalen dan bij jullie vrijgemaakten. 't Is te hopen, dat depu- taten van samenspreking met de Chr. Gereformeerden weer spoedig eens iets van zich laten horen. In de jaren tussen 1886 en 1892 was er toch meer een el kander zoeken dan heden. Onlangs hield Prof. Holwerde in Zuidhorn een rede over 1892 en de Chr. Gereformeerden. Hij maakte daar de prachtige opmer king, dat er niemand was in 1892, die niet de vereniging begeerde. De Chr. Geref. zeiden toen niet: Wij zullen niet verenigen, maar wij willen nog niet ver enigen. De fout nS. 1892 was z.i. geweest dat men elkander niet had vastge houden,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1