Typisch Amerikaans öéVo^ maar ook typisch Nederlands, dat is de Vedette volgens Amerikaans ontwerp, die thans in Nederland wordt gebouwd. DE BOERDERIJ AAN DE VAL P- le ld |)r 'M :n in .lit m.' f 1949 Ijaterdag 17 September 1949 „EILAND E N-NIE U W S Blz. 3 dicht bij er van daar was ge lang te rp. Dit Zijn Ie sja- le wel nu in treft erk. Je gladi- nooit te mannen Is dat Westen- 't Is willen het bg net- dat Ik Was ben de ge- jou, echte Hartelijk vaders voet scher- het Je blij Zeven er nu veel dikwijls er toen was. gheid. Je nog derde uit. dat maakt. ge- gre- ge- ben Naar- mooie vin- de be- Konin- In zo'n goed, z'n at niet. boeg treden te KO. rdag- aoord wor- ne- mels- De ju- wed- m. Kobër ertoef- egtuig d. een den,< urten sav. Kerk Gem. iester ambt er, a ge ven om tijd f ten voldoen, terwijl goederen worden verkocht tegen prijzen welke als zwart [ïeschouwd kunnen worden. De burgemeester yraarschuwt het pu bliek om de verkeersregels goed in acht te nem^n, tenw^l voetgangers worden verzocht zich niet op de rijweg te be vinden. De politie zal streng tegen overtreders optreden. POSTZEGELS KOPEN EEN ZINVOIXE DAAD Tot de beste eigenschappen van de mens, en zeker ook van ons, Nederlan ders, behoort gelukkig nog altijd de spontane bereidheid, de helpende hand uit te steken naar noodlijdende of ver zwakte kinderen, zelfs over alle poli tieke en godsdienstige grenzen heen. Daarom zal iedere Nederlander in de ze weken met des te meer liefde en geestdrift „Vergeet-hen-nlef'-póstzegels kunnen en willen kopen, nu bekend is gemaakt, dat een deel van de opbrengst zal worden besteed aan het herstel van 10.000 verzwakte kinderen in Indonesië, met name ook in Nieuw-Guinea en de Minahassa, op Ambon en Timor. Tallo ze kleinen werden hier reeds van een wisse hongerdood gered, maar veel meer talloze anderen dreigen nog steeds te zullen omkomen. Grote hoeveelheden speciaal gefabriceerde melkpreparaten werden al verscheept, maar om slechts enigermate in de ergste nood te kunnen voorzien, is er oneindig veel meer nodig. Welke moeder of vader van gezonde, levensblijde kinderen, of welke waar achtig levende mens, zal niet met lief de desnoods z'n hele kamer met zonne bloem-zegels behangen, als hij weet, daarmee een straaltje zon en een beetje gezondheid te kunnen brengen aan kin deren, die (Ziek, verzwakt en uitgemer geld, schier onafgebroken schreiend, op hun dood liggen te wachten? En als U de vreugde gezien had op die ouwelijk- vermagerde kindergezichtjes op Terna- te, toen daar op Koninginnedag, 30 April jl., kinderfeesten werden georga niseerd met allerhande geschenken, dan zou U zonder mankeren morgenochtend om 8 uur voor de deur van het dichts- l)ijz^nde postkantoor staan om een flin ke partij „Vergeet-hen-niet" zegels te kopen. Deze bestemming van een deel der opbrengst dezer speciale postzegels spreekt wellicht het meest tot ons hart, tnaar ook de beide andere doeleinden zijn sympathiek. Wie is niet bereid, slechts enige weken achtereen enkele onnozele centen toeslag te betalen op 2ijn postzegels als hij daarmee de ge legenheid geeft wat extra hulp te bie sden aan hen, die door ziekte, krijgsge- -weld of uitputting lijden? En wie zou niet wülen helpen bij de aankoop van gereedschapskisten, waarmee onze „jon gens", die straks zullen demobiliseren en wier handen wellicht wat „scheef" zijn komen te staan, zich kimnen oefenen bij het onderricht in elementair technisch onderwijs? En wij, Vergeet-hen-nietr postzegels-plakkend, Nederlanders, kim nen voor de gereedschapskisten zorgen, zodat onze demobiliserende militairen straks een betere kans krijgen voor plaatsing in de burgermaatschappij. Daarmee helpen we tevens onszelf, want aan geschoolde arbeiders heeft onze sa menleving nog altijd gebrek. Amerikaans van constructie, met uitmun tende rijkwaliteiten - thans Nederlands wat de afwerking, de verzorging tot in de puntjes betreft. De bekleding, het lakwerk, de hele „finish", het is alles even mooi en degelijk. Werkelijk een wagen om enthou siast over te zijn. Snel en vast op de weg, met 5 11 6 comfortabele zitplaatsen - een genot om er in te rijden. De motor, V8, 65 pk, is volkomen njeuw ontworpen en geheel erop berekend om een hoog ge middelde, uren achtereen vol te houden zonder een spoor van vermoeienis. De voor- Middelhathis ■wielen zijn onafhankelijk geveerd, de hydrau lische schokdempers effenen de ruwste wegen. En bij dat alles komt, dat deze Vedette op merkelijk zuinig is. Het benzinegebcuik bedraagt slechts ca. 1 op 10 Het is dus alleszins de moeite waard om nu dadelijk, vrijblij vend, de dichtstbijzijnde Ford Dealer om een demonstratie te vragen. Hij zal U met het grootste genoegen komen af halen voor een overtuigende proefrit! ■■'■'-■I de wagen die 5 a 6 personen, snel, zuinig en comfortabel laat reizen. Firma Witvliet, Zandpad C 279, tel. 73 N. V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK AMSTERDAM 31 DOOR H. NOORMAN Om twaalf uur vertrok de boot uit Rotterdam. Wanneer zij vroeg uit Am- hem vertrokken, konden zij op tijd in 4e Maasstad zijn. Maar zij hadden er de voorkeur aan gegeven, de overige dag naar Rotterdam te gaan en daar in een hotel te overnachten, hoewel er familie in de stad woonde. Een week was Ina thuis geweest, om zich voor haar verblijf in Zuidstad ge reed te maken. Het was een ver van prettige week. Haar moeder was zeer gereserveerd en had zoveel mogelijk ge zwegen. Uit haar houding voelde Ina duidelijk, dat haar gaan naar Zuidstad werd afgekeurd. En Gretha had zich na tuurlijk scherp uitgelaten, haar voor krankzinnig verklaard, dat zij naar zo'n •onmogelijk gat ging en haar gevraagd, zij nu nóg niet inzag, dat het beroep van verpleegster niet voor haar deugde. Tóch had Gretha niet veel genoegen beleefd van haar stekelige opmerkingen, want, in tegenstelling met vroeger, ging 3na er zo weinig mogelijk tegen in. Zij had haar vader beloofd mama en Gre tha zoveel mogelijk te laten praten. Om des lieven vredes wille. Het verzoek was zeer billijk geweest, want ten slotte ver trok zij, maar bleef papa achter, om verwijten aan te horen. Maar bovendien had zij e;r ook niet voor gevoeld, twistgesprekken te begin nen of scherpe aanmerkingen met gelij ke munt terug te betalen. Dan was het beter, onrecht te lijden. Mama en Gretha konden haar toch niet begrijpen. Haar vader bracht haar naar Rotter dam, wat thuis ook al bespottelijk werd gevonden: 't was notabene, of Ina een reis naar Indië of Amerika ging maken! Maar de ingenieur stoorde zich niet aan die opmerking, die natuurlijk van Gretha kwam. Hij ging eenvoudig en bezorgde haar een goed plaatsje op de grote stoomboot, die op het voor- en achterdek volgeladen was met goederen vein allerlei soort. In de vacantiemaanden was het pas sagiersvervoer steeds zeer druk, maar thans was dat niet het geval. Er waren enkele passagiers tweede klasse en een viertal mannelijke pereonen reisde eer ste klasse. Bepaald heren kon Ina hen niet noemen, al waren zij als heer ge kleed. Dat bleek ook weldra. Want nau welijks was de boot aan het varen, of zrj haalden de speelkaarten voor de dag en speelden de gehele reis, waarbij zij ruwe taal uitstieten. Later vernam zij, dat de heren veekopers waren die de Rotterdamse markt hadden bezocht. Al spoedig was Ina op het promena dedek, waar zij werd gekoesterd door de Meizon. Maar weldra bemerkte zij, dat haar vader volkomen gelijk had gehad: het was kil op het water en het zou niet dom zgn geweest, als zij haar kort bontmanteltje had meegenomen. Geluk kig kon zij haar lange, loden regenman tel over haar andere kleren aantrekken. „Nu kan de juffrouw er tegen," meen de een spraakzame dekknecht, die eni ge werkzaannheden verrichte. „Het valt niet mee op het water." „Dat bemerk ik ook", gaf Ina vrien delijk terug. Zij zat in de onmiddellijke nabijheid van de stuurhut en voelde ook nog iets van de uit de machinekamer naar bo ven stijgende warmte. In de stuurhut stond de kapitein, een man met een stuurs gezicht. Zo nu en dan hield h^ een kijker voor de ogen, om dan weer een korte, scherpe stoot op de stoomfluit te geven. Een enkele maal wisselde hg enige woorden met de man aan het stuurrad, zeker aanwij zingen gevend. De deur van de hut stond open. „Waarom laat u die fluit telkens ho ren?" vroeg Ina. 't Was maar goed, dat Gretha er niet bij was, want die had haar vast weer voor krankzinnig verklaard en gezegd, dat zij zich niet encanailleren moest. Welke welopgevoede dame ging nu een praatje maken met de kapitein van zo'n onnozele boot! Ietwat verrast keek de kapitein om. Hij had de vrouwelijke passagier nog niet opgemerkt. „Zoudt u soms willen, dat ik die sche pen in de grond joeg?" vroeg hij spot tend. „Neem mij niet kwalijk. Mijn vraag was zeker heel dom? Maar nu begrijp ik het al. U waarschuwt die schepen ginds, dat zij uit de weg moeten blijven." „Ja." „Het korte, stugge antwoord moedig de niet aan, nog meer te vragen. Voor lopig zweeg Ina dan ook. Maar zij was niet van plan, het de hele reis te doen. Zij wilde juist zoveel mogelijk bijzon derheden weten. (Wordt vervolgd) "•:n. )k er Her ^'in ,u- m 3e ijce in, !r n i- 3. '.r i '-^ 'ir '1, f 'P- "■■!t t r

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 7