Buitenland
CHR WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
UIT HET LAND VAN
JOHN KNOX
MEDITATIE
Een //chfenc/e getuigenis, in
een donkere iijd.
Ongeluk met dodelijke
afloop te Schexpenisse
IIAnDEtl-niEIJWS
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
jliddelhamis, Telef. 17, Giro 167930
postbox 8. Telefoon Drukkerg 19
22ste JAARGANG No. 1850
ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1949
Abonnementspr^s 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. miUimeter.
Bö contract speciaal tarief.
Als wij in één of ander dagblad eens
diken onder de rubriek „Kerknieuws",
jan staan wij (zo wij tenminste er al
liet mee vertrouwd en er aan gewend
jijn) verwonderd over zoveel ver-
jeeldheid onder het protestante deel
van ons volk. Wij lezen van de Ned.
Herv. Kerk, de Geref. Kerken, de Geref.
Kerken, onderh. art. 31 D.K.O., de
Christ. Geref. Kerk, de Geref. Gemeen
ten de Oud Geref. Gem., de Vrije Geref.
Gem., en wat dies meer zij. Het is als
liet v,-are een aantijging van wat Gods
Woord ons zegt: „Dat zij allen één zijn!
Dit versciiijnsel, dat uiteindelijk een
symptoon is van het diepe verval van
het kerkelijk leven, openbaart zich ech
ter niet alleen in Nederland, in andere
landen is het precies zo gesteld, al
neemt de verdeeldheid op kerkelijk ge
bied elders niet zulke afmetingen aan,
als in ons Vaderland. Wie heeft het
nooit horen zeggen: „Een Hollander:
een godsdienst; twee Hollanders: een
kerk; drie Hollanders een afscheiding?'
En al getuigt dit gezegde niet van het
schuldbesef, dat een ieder onzer wel
moest aangrijpen, toch typeert het ten-
zeerste ons protes^ants-kerkelijk leven
Maar, zoals gezegd, typisch Hollands
is dit verschijnsel niet. Ook in andere
landen bestaat geen kerkelijke eenheid.
En dan denken wij hierbij aan een land,
wier bodem, evenals van ons Vaderland,
in vroeger eeuwen gedrenkt werd met
het bloed der martelaren, maar waar
ook tevens dat bloed het zaad was van
de Kerke Christi, waarin godzalige pre
dikanten het zaad des Woords hebben
gestrooid, waarvan nu nog de vruchten
gezien worden, we denken hierbij aan
Schotland. Wij kennen toch allen wel
het prachtige en leerzame boekje: „De
Schotse Geloofshelden?" Wij kennen
toch zeker wel de werken van Owen,
Watzon, Erskine, e.a.? Ook daar, m
Schotland, waar eens het licht van het
Evangelie zo helder scheen, is nu .ver
deeldheid. In een klein dorpje, met to
taal 400 inwoners, vonden wij drie ver
schillende kerken, nl.: de „Church of
Scotland", de „Free -Church", en de
Free Presbyterian Church." Er zijn ook
in Schotland nog andere kerkgenoot
schappen en groepjes, maar deze drie
zijn toch de voornaamste.
Om enigszins een indruk te geven
van deze drie kerkformaties, is het het
beste om een vergelijking te trekken
met die in ons land, als men er van
zelfsprekend maar rekening mee houdt,
dat het een „vergelijking" is. Immers:
omnis comparatio claudicat elke ver
gelijking gaat ten dele op!
De .Church of Scotland", of, zoals
men ook zegt: „The great church" (d.i.:
„De Grote Kerk") komt dan het beste
overeen met de Nederlands Hervormde
Kerk, (verschillende „richtingen" van
ultra-links tot ultra-rechts), terwijl wij
de „Free-Church" als het ware een zus
ter kerk zouden kunnen noemen van de
Gereformeerde Kerken in Nederland.
Naar ik meen is deze kerk ook verte
genwoordigd op de Geref. Oecumen. Sy
node, die thans te Amsterdam gehouden
wordt.
Het is echter niet onze bedoeling om
een beeld te geven van het kerkelijk le
ven in Schotland in het algemeen, maar
wij wilden juist de gewoonten en de le-
ven.<;wijze van de mensen, die behoren
tot de derde der genoemde kerkforma
ties, „The Free "Presbyterian Church
beschrijven. Het is dus niet ons plan
om een kerkhistorische uiteenzetting te
gaan geven van deze Schotse kerk,
(daarvoor leze men de verschillende boe
ken, die daarover handelen), wij willen
alleen trachten een beeld te geven van
de manier van leven van de leden dier
kerk, en dat, zowel op maatschappelijk
gebied, als op kerkelijk terrein.
Alvorens deze inleiding te besluiten,
laten wij hier een citaat volgen uit:
„Het lijden der kerk in Schotland in de
17e eeuw", door S. Kersten. Aan het
eind van dit boekje geeft de schrijver
een schematische voorstelling van de
geschiedenis der Schotse Presbyteriaan
se kerken van 1689—1900", met toelich-
Joego-Slavi.ë
Vorige week wezen wij op de gespan
nen verhouding tussen Rusland en Zuid-
Slavië. Inplaats van enige vermindering
is er eerder nog een verscherping inge
treden.
Rusland heeft geantwoord op de no
ta van Tito, d.d. 20 Augustus 1949, en
men mag gerust zeggen, dat de toon nu
niet bepaald, beleefd is. Zuid-Slavie
wordt beschuldigd, van leugen en las
ter. Rusland wil niet pogen, de regering
te overtuigen van haar verkeerde han
delingen, want dat baat toch niet, doch
zij zal haar schanddaden aan het Zuid-
slavische volk bekend maken.
Intussen houden de geruchten over
troepenconcentraties langs de grens aan.
Rusland schijnt druk op maarschalk Ti
to te willen uitoefenen.
Om deze reden wordt gevreesd, dat
binnen kort een aanslag zal worden ge
pleegd op de regering. Zou men binnen
landse onlusten kunnen verwekken, dan
zullen de opstandelingen ongetwijfeld,
van buiten af, geholpen worden. Zulk
een toestand is hoogst gevaarlijk, want
niemand kan vooruit zeggen, waar dit
alles op uit zal lopen.
Wij hebben het gezien in Tsjecho-Slo-
wakije. Een kleine minderheid nam de
macht in handen. Wat kon de wettige
regering doen? Niets!
Om een bloedbad te voorkomen trad
zij af. Verzet was nutteloos, omdat Rus
sische troepen gereed stonden, die door
de communisten direct te hulp zouden
worden geroepen. Om de rechten der
minderheden te beschermen, zouden de
ze troepen hulp hebben geboden.
Zal het zo ook gaan met Joego-Sla-
vië? Volgens de laatste berichten over
wegen de Westerse mogendheden, tussen
beide te komen en Rusland voor een ge
wapend optreden te waarschuwen.
Griekenland
„Mijn liefste is blank en rood.
Hij draagt de banier boS^en
tienduizend."
(Hooglied 5 10.)
(SLOT)
De in onze vorige meditatie genoem
de eigenschappen maken de bruid krank
van liefde.
Had Hrj haar niet vriendelijk uitgeno
digd hare zwarte gedaante te tonen,
en hare stem maar te laten horen?
Had Hij niet gezegd uwe stem is zoet,
en uwe gedaante is liefelijk?
Had Hij jiiet gezegd:: „Zie, gij zijt
schoon, mijne vriendin, en daar is geen
gebrek aan U?" O, het is als een fon
tein van liefde, verlangen en heimwee,
welke in haar ziel opwelt, zij wordt er
als door verteerd, door het onbegrijpe
lijke grote wonder, nu zij tegenover de
dochteren van Jeruzalem staat, zijn de
ze in haar ogen eigenlijk schoner dan
zij zelf, en dat nu juist zij hen in de
kennismaking voor mocht gaan.
Daarbij moet zij zichzelf beschuldigen
van ontrouw, liefdeloosheid, onoprecht
heid, geen ijver genoeg om Hem na te
volgen door bezaaide en onbezaaide we
gen, te weinig vertrouwen, te weinig ge
loof en te veel ongeloof. Kortom zij ziet
in zich zelf enkel eigenschappen, welke
zij niet moest hebben, en geen der
eigenschappen welke zij wel moest
hebben.
Juist daarom wordt het wonder zo
onbegrijpelijk groot, dat Hij haar verko
ren heeft tot Zijn bruid. Ja, nu zij daar
aan terug denkt, verzinkt zij als in ver
wondering en aanbidding, en is de lief
devloed door heimwee gedreven niet
meer te stuiten, en ziet zij zoveel
schoonheid in haar Liefste dat zij ver
der gaat met opsommen.
„Hij draagt de banier' boven tien
duizend." Want Zijne blankheid en rood
heid zijn Hem als een banier welke Hij
draagt boven vele tienduizenden, want
zoals een banierdrager in het leger het
eerste opvalt en de aandacht trekt, zo
maken deze eigenschappen Hem tot de
schoonste aller mensenkinderen. O, haar
Liefste is wel voor een tijd geweken,
maar desondanks beijvert zij zich tegen
over de dochteren van Jeruzalem, om
de eigenschappen van haar Liefste zo
aantrekkelijk mogelijk voor te stellen,
om kon het zijn, ook in hun hart de
gloed van deze hemelse liefde te doen
ontbranden, om hen aan te sporen toch
maar zonder ophouden naar Hem te
zoeken. Wiens lippen zijn als leliën
druppelende van vloeiende mirre, waar
ook de dichter van getuigt, genade is
op Zijn lippen uitgestort.
Daartoe gaat zij voort op te sommen
de schoonheden van haar Liefste, en
eindigt tenslotte: „Ja al wat aan Hem
is, is gans begeerlijk, zulk Een is mijn
Liefste, ja zulk Een is mijn vriend, gij
dochteren van Jeruzalem."
O, mijne onbekeerde lezer, moge de
Heere u ontdekken aan uw diep ramp
zalige staat, opdat ook gij met de doch
teren van Jeruzalem zou gaan zoeken,
Hem die blank en rood is, en door Wien
alleen redding mogelijk is.
Maar gij die uw Liefste hebt leren
kennen, klaagt toch niet te veel, staar
niet zo in uzelf, maar ziet over de reu
zen van onmogelijkheden heen, naar de
druiven van Gods genade, en breng van
die Koning en dat land een goed ge
rucht voort, want dat deed de bruid ook.
C.
De Griekse regeringstroepen hebben
volgens berichten uit Athene, een grote
overwinnig behaald op de partisanen.
Vorige week wezen wij erop, dat door
het sluiten van de Zuid Slavische gtens,
de regeringstroepen er heel wat gunsti
ger voor stonden, omdat daardoor het
front, sterk was ingekort.
Hierdoor konden zij een grote om
trekkende beweging maken, en de op
standelingen omsingelen.
Toen deze manoeuvre gelukt was, vie
len zij met zware artillerie en bombar
dementsvliegtuigen de stellingen van de
partisanen aan.
De opstandelingen leden hierdoor zwa
re verliezen en werden gedrongen hun
schuilplaatsen te verlaten.
Volgens de laatste berichten verloren
de opstandelingen 696 doden, terwijl zij
560 man aan gevangenen moesten ach
terlaten. De regeringstroepen maakten
10 stukken luchtafweer, 4 pantseraf-
weerkanonnen, 8 stukken berggeschut
plm. duizend geweren en 480 machine
geweren.
De regeringstroepen verloren aan do
den 108 man.
Doordat de opstandelingen nu geen
georganiseerde strijdmacht meer heb
ben, zwermen zij in losse groepen over
het gebergte.
De taak van het leger is nu, het ge
bergte van deze benden te zuiveren.
Doordat zij geen contact meer hebben.
ting. Daarin schrijft de heer Kersten
op blz. 166: „De verschilpunten tussen
deze Vrije Kerk (Free Church, V.) en
de Verenigde Presbyterianen (United
Presbyterian Church, V.) waren steeds
minder geworden. Onderhandelingen
over vereniging leiden tot een formatie
van de Verenigde Kerk (United Free
Church, V.) van 1900. De eenheid was
mogelijk gemaakt, doordat leervrijheid
werd ingevoerd. (Declaratory Act van
1892.)"
VerschUlende predikanten waren hier
op tegen. „De kerk dreef echter door
en een nieuwe scheuring kon niet uit
blijven. Zo werd de Vrge Presbyteriaan
se kerk (Free Presbyterian Church, V)
gevormd, de kerk, die het nauwste ver
want is met de orthodoxe leer m ons
vaderland."
krijgen de partisanen gebrek aan muni
tie, maar .ook aan eteit en drinken.
Finland
De toestand in Finland is voor de re
gering zeer critiek. Wat de communis
ten gehoopt hadden, is niet gelukt. De
staking is niet algemeen. Toch breidt
zich uit, niet wat betreft het aantal ver-
sonen, maar wel wat aangaat het aantal
bedrijven.
Juist hierdoor worden de moeilijkhe
den groter.
Het ene bedrijf kan niet, of slechts
gedeeltelijk werken, omdat bepaalde ma
chines maar gedeeltelijk draaien.
Bij een ander bedrijf is de personeels
verhouding zo ontwricht, dat aan door
werken niet te denken valt.
De communisten hebben nu weten te
bereikpn, dat ook gestaakt wordt op
scheepswerven en fabrieken, die werken
voor de herstelbetalingen aan Rusland.
Wanneer Finland niet aan zijn ver
plichtingen voldoen, heeft Rusland het
recht, het land hiertoe te dwingen, en
bepaalde militaire maatregelen te
nemen.
Een inmenging van de Russen, zou
de communisten iiiet onwelkom zijn.
Verder wordt ook gestaakt op fabrie
ken die voor export werken. De rege
ring heeft de deviezen zeer en zeer
hard nodig, zodat zij ook op financieel
gebied in moeilijkheden komt.
De Finnen zijn een dapper en vast
beraden volk, met groot doorzettings
vermogen. Tegenover een macht als de
Russen zijn zij echter niet bestand. Met
grote belangstelling wordt uitgezien, hoe
de regering aan deze moeilijkheden het
hoofd tracht te bieden.
De Finse rijksdag is op één Septem
ber samen gekomen.
Algemeen neemt men aan. dat alle
partijen één front zullen vormen tegen
de communisten. De wereld vakbond
overweegt thans de communistische
bonden, die niet bereid zijn .tot onder
handelen, maar op eigen gelegenheid
gaan staken en kennelijk een politiek
doel nastreven, buiten het verband te
zetten.
Men spreekt in die kringen geen on
duidelijke taal, en zegt dat bepaalde ver
enigingen de instructies van Moskou
volgen.
Zesjarig meisje omder kantelende
wagen met aardappelen
Dinsdagmiddag tussen 2 en 3 uur
heeft zich tussen Scherpenisse en St.
Maartensdijk een tragisch ongeluk voor
gedaan, waarbij het zes-jarig dochtertje
van de heer P. Poulisse te Poortvliet
het leven heeft gelaten.
Toen de landbouwer P. Poulisse van
onder Poortvliet, met een geladen wa
gen aardappelen het land verliet, moest
daarbij tegen een oprit worden gereden.
Het paard kon halverwege gekomen de
vracht niet houden, zodat de wagen
achteruit liep, mét gevolg dat de wagen
met hat paard in de sloot terecht kwam.
De heer Poulisse en zijn 6-jarig doch
tertje die op de wagen waren gezeten,
kwamen door het kantelen van de wa
gen onder de zakken in de sloot terecht.
De landbouwer bleef nog met zijn hoofd
buiten de zakken, maar zijn dochtertje
was er geheel onder bedolven. Eer zij
bevrijd was, was het arme kind dood,
vermoedelijk gestikt onder de zakken in
het water.
Dhr. Poulisse klaagde over pijn m
zijn borst en werd met de Rode Kruis-
wagen naar huis vervoerd. Later is het
stoffelgk overschot van het meisje ge
volgd.
Hulp werd verleend door Dr Helle
man van Scherpenisse en Dr Tazelaar
van St. Maartensdijk.
Dit droeve ongeval heeft in de om
geving grote deernis en medeleven op
gewekt.
Al is het te begrijpen dat tot deze
maatregel wordt overgegaan, toch van
uit sociaal standpunt valt dit niet toe te
juichen.
De uitgetreden bonden zullen heel wat
tam, tam maken, en trachten hun le
dental op te voeren ten koste van de an
deren. j
De Finse regering heeft reeds bekend
gemaakt, dat wanneer aan de eisen der
communisten wordt tegemoet gekomen,
de loonstop verbroken wordt met ala
(Vervolg pag. 2 Ie kolom ondereian)