Buitenland CHR WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN UIT HET LAND VAN JOHN KNOX MEDITATIE Een //chfenc/e getuigenis, in een donkere iijd. Ongeluk met dodelijke afloop te Schexpenisse IIAnDEtl-niEIJWS Bureau: Prins Hendrikstraat 122c jliddelhamis, Telef. 17, Giro 167930 postbox 8. Telefoon Drukkerg 19 22ste JAARGANG No. 1850 ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1949 Abonnementspr^s 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. miUimeter. Bö contract speciaal tarief. Als wij in één of ander dagblad eens diken onder de rubriek „Kerknieuws", jan staan wij (zo wij tenminste er al liet mee vertrouwd en er aan gewend jijn) verwonderd over zoveel ver- jeeldheid onder het protestante deel van ons volk. Wij lezen van de Ned. Herv. Kerk, de Geref. Kerken, de Geref. Kerken, onderh. art. 31 D.K.O., de Christ. Geref. Kerk, de Geref. Gemeen ten de Oud Geref. Gem., de Vrije Geref. Gem., en wat dies meer zij. Het is als liet v,-are een aantijging van wat Gods Woord ons zegt: „Dat zij allen één zijn! Dit versciiijnsel, dat uiteindelijk een symptoon is van het diepe verval van het kerkelijk leven, openbaart zich ech ter niet alleen in Nederland, in andere landen is het precies zo gesteld, al neemt de verdeeldheid op kerkelijk ge bied elders niet zulke afmetingen aan, als in ons Vaderland. Wie heeft het nooit horen zeggen: „Een Hollander: een godsdienst; twee Hollanders: een kerk; drie Hollanders een afscheiding?' En al getuigt dit gezegde niet van het schuldbesef, dat een ieder onzer wel moest aangrijpen, toch typeert het ten- zeerste ons protes^ants-kerkelijk leven Maar, zoals gezegd, typisch Hollands is dit verschijnsel niet. Ook in andere landen bestaat geen kerkelijke eenheid. En dan denken wij hierbij aan een land, wier bodem, evenals van ons Vaderland, in vroeger eeuwen gedrenkt werd met het bloed der martelaren, maar waar ook tevens dat bloed het zaad was van de Kerke Christi, waarin godzalige pre dikanten het zaad des Woords hebben gestrooid, waarvan nu nog de vruchten gezien worden, we denken hierbij aan Schotland. Wij kennen toch allen wel het prachtige en leerzame boekje: „De Schotse Geloofshelden?" Wij kennen toch zeker wel de werken van Owen, Watzon, Erskine, e.a.? Ook daar, m Schotland, waar eens het licht van het Evangelie zo helder scheen, is nu .ver deeldheid. In een klein dorpje, met to taal 400 inwoners, vonden wij drie ver schillende kerken, nl.: de „Church of Scotland", de „Free -Church", en de Free Presbyterian Church." Er zijn ook in Schotland nog andere kerkgenoot schappen en groepjes, maar deze drie zijn toch de voornaamste. Om enigszins een indruk te geven van deze drie kerkformaties, is het het beste om een vergelijking te trekken met die in ons land, als men er van zelfsprekend maar rekening mee houdt, dat het een „vergelijking" is. Immers: omnis comparatio claudicat elke ver gelijking gaat ten dele op! De .Church of Scotland", of, zoals men ook zegt: „The great church" (d.i.: „De Grote Kerk") komt dan het beste overeen met de Nederlands Hervormde Kerk, (verschillende „richtingen" van ultra-links tot ultra-rechts), terwijl wij de „Free-Church" als het ware een zus ter kerk zouden kunnen noemen van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Naar ik meen is deze kerk ook verte genwoordigd op de Geref. Oecumen. Sy node, die thans te Amsterdam gehouden wordt. Het is echter niet onze bedoeling om een beeld te geven van het kerkelijk le ven in Schotland in het algemeen, maar wij wilden juist de gewoonten en de le- ven.<;wijze van de mensen, die behoren tot de derde der genoemde kerkforma ties, „The Free "Presbyterian Church beschrijven. Het is dus niet ons plan om een kerkhistorische uiteenzetting te gaan geven van deze Schotse kerk, (daarvoor leze men de verschillende boe ken, die daarover handelen), wij willen alleen trachten een beeld te geven van de manier van leven van de leden dier kerk, en dat, zowel op maatschappelijk gebied, als op kerkelijk terrein. Alvorens deze inleiding te besluiten, laten wij hier een citaat volgen uit: „Het lijden der kerk in Schotland in de 17e eeuw", door S. Kersten. Aan het eind van dit boekje geeft de schrijver een schematische voorstelling van de geschiedenis der Schotse Presbyteriaan se kerken van 1689—1900", met toelich- Joego-Slavi.ë Vorige week wezen wij op de gespan nen verhouding tussen Rusland en Zuid- Slavië. Inplaats van enige vermindering is er eerder nog een verscherping inge treden. Rusland heeft geantwoord op de no ta van Tito, d.d. 20 Augustus 1949, en men mag gerust zeggen, dat de toon nu niet bepaald, beleefd is. Zuid-Slavie wordt beschuldigd, van leugen en las ter. Rusland wil niet pogen, de regering te overtuigen van haar verkeerde han delingen, want dat baat toch niet, doch zij zal haar schanddaden aan het Zuid- slavische volk bekend maken. Intussen houden de geruchten over troepenconcentraties langs de grens aan. Rusland schijnt druk op maarschalk Ti to te willen uitoefenen. Om deze reden wordt gevreesd, dat binnen kort een aanslag zal worden ge pleegd op de regering. Zou men binnen landse onlusten kunnen verwekken, dan zullen de opstandelingen ongetwijfeld, van buiten af, geholpen worden. Zulk een toestand is hoogst gevaarlijk, want niemand kan vooruit zeggen, waar dit alles op uit zal lopen. Wij hebben het gezien in Tsjecho-Slo- wakije. Een kleine minderheid nam de macht in handen. Wat kon de wettige regering doen? Niets! Om een bloedbad te voorkomen trad zij af. Verzet was nutteloos, omdat Rus sische troepen gereed stonden, die door de communisten direct te hulp zouden worden geroepen. Om de rechten der minderheden te beschermen, zouden de ze troepen hulp hebben geboden. Zal het zo ook gaan met Joego-Sla- vië? Volgens de laatste berichten over wegen de Westerse mogendheden, tussen beide te komen en Rusland voor een ge wapend optreden te waarschuwen. Griekenland „Mijn liefste is blank en rood. Hij draagt de banier boS^en tienduizend." (Hooglied 5 10.) (SLOT) De in onze vorige meditatie genoem de eigenschappen maken de bruid krank van liefde. Had Hrj haar niet vriendelijk uitgeno digd hare zwarte gedaante te tonen, en hare stem maar te laten horen? Had Hij niet gezegd uwe stem is zoet, en uwe gedaante is liefelijk? Had Hij jiiet gezegd:: „Zie, gij zijt schoon, mijne vriendin, en daar is geen gebrek aan U?" O, het is als een fon tein van liefde, verlangen en heimwee, welke in haar ziel opwelt, zij wordt er als door verteerd, door het onbegrijpe lijke grote wonder, nu zij tegenover de dochteren van Jeruzalem staat, zijn de ze in haar ogen eigenlijk schoner dan zij zelf, en dat nu juist zij hen in de kennismaking voor mocht gaan. Daarbij moet zij zichzelf beschuldigen van ontrouw, liefdeloosheid, onoprecht heid, geen ijver genoeg om Hem na te volgen door bezaaide en onbezaaide we gen, te weinig vertrouwen, te weinig ge loof en te veel ongeloof. Kortom zij ziet in zich zelf enkel eigenschappen, welke zij niet moest hebben, en geen der eigenschappen welke zij wel moest hebben. Juist daarom wordt het wonder zo onbegrijpelijk groot, dat Hij haar verko ren heeft tot Zijn bruid. Ja, nu zij daar aan terug denkt, verzinkt zij als in ver wondering en aanbidding, en is de lief devloed door heimwee gedreven niet meer te stuiten, en ziet zij zoveel schoonheid in haar Liefste dat zij ver der gaat met opsommen. „Hij draagt de banier' boven tien duizend." Want Zijne blankheid en rood heid zijn Hem als een banier welke Hij draagt boven vele tienduizenden, want zoals een banierdrager in het leger het eerste opvalt en de aandacht trekt, zo maken deze eigenschappen Hem tot de schoonste aller mensenkinderen. O, haar Liefste is wel voor een tijd geweken, maar desondanks beijvert zij zich tegen over de dochteren van Jeruzalem, om de eigenschappen van haar Liefste zo aantrekkelijk mogelijk voor te stellen, om kon het zijn, ook in hun hart de gloed van deze hemelse liefde te doen ontbranden, om hen aan te sporen toch maar zonder ophouden naar Hem te zoeken. Wiens lippen zijn als leliën druppelende van vloeiende mirre, waar ook de dichter van getuigt, genade is op Zijn lippen uitgestort. Daartoe gaat zij voort op te sommen de schoonheden van haar Liefste, en eindigt tenslotte: „Ja al wat aan Hem is, is gans begeerlijk, zulk Een is mijn Liefste, ja zulk Een is mijn vriend, gij dochteren van Jeruzalem." O, mijne onbekeerde lezer, moge de Heere u ontdekken aan uw diep ramp zalige staat, opdat ook gij met de doch teren van Jeruzalem zou gaan zoeken, Hem die blank en rood is, en door Wien alleen redding mogelijk is. Maar gij die uw Liefste hebt leren kennen, klaagt toch niet te veel, staar niet zo in uzelf, maar ziet over de reu zen van onmogelijkheden heen, naar de druiven van Gods genade, en breng van die Koning en dat land een goed ge rucht voort, want dat deed de bruid ook. C. De Griekse regeringstroepen hebben volgens berichten uit Athene, een grote overwinnig behaald op de partisanen. Vorige week wezen wij erop, dat door het sluiten van de Zuid Slavische gtens, de regeringstroepen er heel wat gunsti ger voor stonden, omdat daardoor het front, sterk was ingekort. Hierdoor konden zij een grote om trekkende beweging maken, en de op standelingen omsingelen. Toen deze manoeuvre gelukt was, vie len zij met zware artillerie en bombar dementsvliegtuigen de stellingen van de partisanen aan. De opstandelingen leden hierdoor zwa re verliezen en werden gedrongen hun schuilplaatsen te verlaten. Volgens de laatste berichten verloren de opstandelingen 696 doden, terwijl zij 560 man aan gevangenen moesten ach terlaten. De regeringstroepen maakten 10 stukken luchtafweer, 4 pantseraf- weerkanonnen, 8 stukken berggeschut plm. duizend geweren en 480 machine geweren. De regeringstroepen verloren aan do den 108 man. Doordat de opstandelingen nu geen georganiseerde strijdmacht meer heb ben, zwermen zij in losse groepen over het gebergte. De taak van het leger is nu, het ge bergte van deze benden te zuiveren. Doordat zij geen contact meer hebben. ting. Daarin schrijft de heer Kersten op blz. 166: „De verschilpunten tussen deze Vrije Kerk (Free Church, V.) en de Verenigde Presbyterianen (United Presbyterian Church, V.) waren steeds minder geworden. Onderhandelingen over vereniging leiden tot een formatie van de Verenigde Kerk (United Free Church, V.) van 1900. De eenheid was mogelijk gemaakt, doordat leervrijheid werd ingevoerd. (Declaratory Act van 1892.)" VerschUlende predikanten waren hier op tegen. „De kerk dreef echter door en een nieuwe scheuring kon niet uit blijven. Zo werd de Vrge Presbyteriaan se kerk (Free Presbyterian Church, V) gevormd, de kerk, die het nauwste ver want is met de orthodoxe leer m ons vaderland." krijgen de partisanen gebrek aan muni tie, maar .ook aan eteit en drinken. Finland De toestand in Finland is voor de re gering zeer critiek. Wat de communis ten gehoopt hadden, is niet gelukt. De staking is niet algemeen. Toch breidt zich uit, niet wat betreft het aantal ver- sonen, maar wel wat aangaat het aantal bedrijven. Juist hierdoor worden de moeilijkhe den groter. Het ene bedrijf kan niet, of slechts gedeeltelijk werken, omdat bepaalde ma chines maar gedeeltelijk draaien. Bij een ander bedrijf is de personeels verhouding zo ontwricht, dat aan door werken niet te denken valt. De communisten hebben nu weten te bereikpn, dat ook gestaakt wordt op scheepswerven en fabrieken, die werken voor de herstelbetalingen aan Rusland. Wanneer Finland niet aan zijn ver plichtingen voldoen, heeft Rusland het recht, het land hiertoe te dwingen, en bepaalde militaire maatregelen te nemen. Een inmenging van de Russen, zou de communisten iiiet onwelkom zijn. Verder wordt ook gestaakt op fabrie ken die voor export werken. De rege ring heeft de deviezen zeer en zeer hard nodig, zodat zij ook op financieel gebied in moeilijkheden komt. De Finnen zijn een dapper en vast beraden volk, met groot doorzettings vermogen. Tegenover een macht als de Russen zijn zij echter niet bestand. Met grote belangstelling wordt uitgezien, hoe de regering aan deze moeilijkheden het hoofd tracht te bieden. De Finse rijksdag is op één Septem ber samen gekomen. Algemeen neemt men aan. dat alle partijen één front zullen vormen tegen de communisten. De wereld vakbond overweegt thans de communistische bonden, die niet bereid zijn .tot onder handelen, maar op eigen gelegenheid gaan staken en kennelijk een politiek doel nastreven, buiten het verband te zetten. Men spreekt in die kringen geen on duidelijke taal, en zegt dat bepaalde ver enigingen de instructies van Moskou volgen. Zesjarig meisje omder kantelende wagen met aardappelen Dinsdagmiddag tussen 2 en 3 uur heeft zich tussen Scherpenisse en St. Maartensdijk een tragisch ongeluk voor gedaan, waarbij het zes-jarig dochtertje van de heer P. Poulisse te Poortvliet het leven heeft gelaten. Toen de landbouwer P. Poulisse van onder Poortvliet, met een geladen wa gen aardappelen het land verliet, moest daarbij tegen een oprit worden gereden. Het paard kon halverwege gekomen de vracht niet houden, zodat de wagen achteruit liep, mét gevolg dat de wagen met hat paard in de sloot terecht kwam. De heer Poulisse en zijn 6-jarig doch tertje die op de wagen waren gezeten, kwamen door het kantelen van de wa gen onder de zakken in de sloot terecht. De landbouwer bleef nog met zijn hoofd buiten de zakken, maar zijn dochtertje was er geheel onder bedolven. Eer zij bevrijd was, was het arme kind dood, vermoedelijk gestikt onder de zakken in het water. Dhr. Poulisse klaagde over pijn m zijn borst en werd met de Rode Kruis- wagen naar huis vervoerd. Later is het stoffelgk overschot van het meisje ge volgd. Hulp werd verleend door Dr Helle man van Scherpenisse en Dr Tazelaar van St. Maartensdijk. Dit droeve ongeval heeft in de om geving grote deernis en medeleven op gewekt. Al is het te begrijpen dat tot deze maatregel wordt overgegaan, toch van uit sociaal standpunt valt dit niet toe te juichen. De uitgetreden bonden zullen heel wat tam, tam maken, en trachten hun le dental op te voeren ten koste van de an deren. j De Finse regering heeft reeds bekend gemaakt, dat wanneer aan de eisen der communisten wordt tegemoet gekomen, de loonstop verbroken wordt met ala (Vervolg pag. 2 Ie kolom ondereian)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1