Flakkee in de Provinciale Staten Bladz. 2 „E IL A N D E N - NIE U W S" Zaterdag 23 Juli ijij VERVOLG SAMENVOEGING FLAKKEESE GEMEENTEN De landbouw wordt hier uitgeoefend met gebruikmaking van de laatste re sultaten van het wetenschappelijk on derzoek en met behulp van de meest moderne landbouwmethodes en machines en behoeft voor die van geen ander land ter wereld onder te doen. De Middenstand heeft zich krachtig ontwikkeld en vreest de concurrentie van de stad niet. Verschillende dorpen op dit eiland moeten tot de mooiste van Zuid-Hol land gerekend worden. Reeds meer dan 40 jaar geleden Icwam door onderlinge samenwerking de Dijk ring tot stand, die thans nog aan an dere streken ten voorbeeld wordt ge steld. De met elkander samenwerkende ge meenten hebben in de laatste twintig jaar waterleiding en electriciteitsbedrij- ven gesticht, die zeer modern uitgerust en financieel kern gezond zijn. De diaconieën hebben gemeenschap pelijk het prachtige ziekenhuis „Bethes- da" gebouwd en breiden dit nog steeds m.et nieuwe afdelingen uit, terwijl thans de plannen voor een groot rusthuis wor den uitgewerkt. In Middelharnis, waar reeds een R.H.B.S. en een Ambachtsschool stond, werden in betrekkelijk korte tijd twee ULO-scholen, in Sommelsdijk een Land- bouwhuishoudschool en een Lagere Landbouwschool opgericht. In de oorlog werd te Middelharnis een nieuwe gasfabriek gebouwd, terwijl in het afgelopen jaar een combinatie van gasbedrijven tot stand kwamen, de elec- trificatie van Oost-Flakkee mogelijk werd. Door gemeenschappelijk overleg heb ben deze kleine gemeenten grote pro blemen opgelost en veel tot stand ge bracht. Op cultureel gebied kan gewezen worden op het Wetenschappelijk Ge nootschap en op het groot aantal zang en muziekverenigingen, waarvan er ve le in de hoogste afdeling uitkomen. Doordat juist op G.O. zo sterk werd gevoeld, dat in deze tijd een nauwe sa menwerking van alle beschikbare krach ten noodzakelijk is, werd de Flakkeese Gemeenschap opgericht, waarin alle ge meenten en andere publiek rechterlijke lichamen en verenigingen deel hebben genomen ter bestudering van de ge meenschappelijke problemen. Elke onbevooroordeelde bezoeker van ons eiland is vol bewondering voor de ze streek met haar zo aparte schoon heid. De Volkshogeschool organiseert elk jaar voor een groot aantal buitenlandse studenten excursies naar Flakkee ten einde hen ,,het Nederlandse platteland op zijn best" te laten zien. Het is wel betreurenswaardig, dat dit alles ons provinciaal bestuur tenenenmale ont gaat en het zou wellicht voor de Volks hogeschool aanbeveling verdienen in het vervolg de deelnemers aan haar excur sies ook eens dichter bij huis te zoeken. Wanneer wij de grieven van G.S. even nader bezien, dan blijkt aanstonds, dat op zeer goedkope wijze typische na-oor- logse moeilijkheden van algemeen ka rakter aan Flakkee verweten worden, terwijl wat veel erger is het falen van G.S. zelf de kleine gemeenten in de schoenen wordt geschoven. Het requisitoir begint met de opmer king, dat de omstandigheid, dat G.O. in menig opzicht bij de ontwikkeling van de latere tijd is ten achter gebleven naar het oordeel van G.S. inderdaad mede als gevolg van een gebrek aan bestuurskracht „van de kleine gemeen telijke eenheden" moet worden gezien. Hier venvijt de grote pot aan het kleine keteltje, dat het geen bestuurs kracht heeft. Het is toch immers niet voor betwis ting vatbaar, dat de achterstand het gevolg is van de omstandigheid, dat dit eiland zo lange tijd van de rest van Nederland afgesneden is geweest en nog steeds is door de primitieve verbindin gen. Deze verkeersbelemmeringen snoe ren Flakkee de adem af en beletten de verdere ontwikkeling. De werkzaamheden van G.S. hebben zich op dit terrein beperkt tot het aan horen van de onophoudelijke klachten en het instellen van commissies van on derzoek, wier rapporten prompt in de veilige beslotenheid van de archieven werden opgeborgen. Nog geen maand geleden hebben G.S. zich met alle kracht verzet tegen het toekennen van een kleine bijdrage in de zware lasten, die het eiland elk jaar voor de veerdiensten moet opbrengen zulks onder het motief, dat 25% van deze kosten voor de provincie niet te dragen zou zijn, zodat het redelijk gc- aclit werd, dat de volle last van moer dan Vi millioen. per jaar door het be trekkelijk kleine eiland opgebracht wordt. Wel zeer sterk steekt hiertegen af d^? houding van het provinciaal bestuur van Zeeland, dat onder veel moeilijker omstandigheden millioenen besteedt voor de instandhouding van haar veer diensten. Ook is het goed er in dit verband nog eens op te wijzen, dat de zo belang rijke veerverbinding tussen Flakkee en Brabant geheel op initiatief van Flak keese instanties tot stand is gelcoiiion en door hen gefinancif^rd word. Eerst thans na meer dan 15 jaar heeft de provincie Zuid-Holland beslo ten een bijdrage te verlenen in het o::- derhoud van de desbetreffende hav2:\ Over de andere grieven most ik thar.;- wel kort zijn. Dat de politieverordening in 35 jaar niet verbeterd behoeft te worden, pl?it voor de rust van de bevolking, de kwa liteit van het geleverde werk en do zelfbeperking, die de plaatselijl<e over heid zich heeft opgelegd. De Regering, die in het meer dan lOn jaar oude Burgerlijke Wetboek r.o-' steeds de bepaling heeft gehandhaafd, dat, .kerfstokken met hun dubbel ove.-- eenkomende in rechte geloof verdienen", zal over dit argument van G.S. ve:-- moedelijk niet zo enthousiast zijn. Dat op het eiland moeilijli; bevoegd^.- leerkracliten te krijgen zijn, is een- deels te wijten aan de slechte verbin dingen, waardoor onderwijzers van el ders welke geneigd zijn hierheen t-^ komen, anderdeels aan het zo onrede lijk stelsel van de standplaatsaftro'.:, waartegen het platteland al jaren lan? een schier hopeloze strijd voert. Ail-> verzoeken om verbetering in de toestand te krijg'en door het vestigen van een op leiding voor onderwijzers te dezer plaat se zijn tot nog toe door de Regering steeds afgewezen. Vele gemeenten hebben juist in ds laatste jaren het kleuteronderwijs ge moderniseerd, zodat niet juist is de be wering, dat de inrichting van het kleu teronderwijs verouderd is. Overigens lij den onze universiteiten in nog veel ster kere mate aan ditzelfde euvel. De gemeenteraad van Middelharnis zal wel met grote verbazing van de plotselinge belangstelling van G.S. voor het kleuteronderwijs kennis ne men. Immers werd door G.S. omstreeks 1936 nog geëist de opheffing van de gemeentelijke kleuterschool, omdat de uitgaven hiervoor niet langer verant woord werden geacht. Voor de verkeersproblemen in do ker nen is inderdaad in vele gevallen no.g geen afdoende oplossing gevonden. Met clit zelfde probleem v/orstelen overigens ook de gemeentebesturen van Amster dam en Londen zonder dat men daar ooit op het idee is gekomen deze moei lijkheden door een wijziging van de ge meentegrenzen op te lossen. Rondweg misleidend zijn de opmer kingen betreffende de bouw-activiteit, waarbij onder vermelding, dat in de pe riode van 1920 tot 1945 per jaar slecht.'a één woning ingevolge de woningwet ge bouwd werd, de plaatselijke overheid haar gebrek aan activiteit scherp verweten. In de periode 1920 tot 1945 nam de bevolking van G.O. slechts onbeduidend toe, tenAfijl het aantal woningen van 6342 met 17796 of 28% steeg. Voor Ouddorp bedraagt deze stijging 44% en voor Middelharnis bijna 47'^;, hoewel de bevolkingstoename in dezelf de periode in de laatste gemeente slechts ruim 10% bedroeg. Hoewel de woningtoestanden dus reeds zeer veel verbeterd zijn, hebben niette min de gemeentebesturen na de bevrij ding ervoor gevochten om nieuv/e wo ningen te mogen bouwen. G.S., die thans zo scherp de uiterma te slechte woningtoestanden op Flak kee aan de kaak stellen en de gemeen tebesturen zulke fatale tekortkomingen op dit punt verwijten, hebben niettemin het bouwvolume voor dit eiland in 1949 bepaald op nihil. De memorie wemelt verder van feite lijke onjuistheden. Niet in 1937, doch reeds in 1881 benoemde de gemeente Middelharnis een bouwkundig opzichter, terwijl vanaf die datum voortdurend bekwame krachten in dienst zijn ge weest tot zelfs in 1932 een Delfts inge nieur als gemeente-architect benoemd werd. Er zou volgens het rapport tot kort voor de oorlog op vrij willekeurige wijze zijn gebouwd, doch het gehele nieuwe gedeelte van Middelharnis, dat sedert 1920 werd bij gebouwd, is voor een plat- In onze vorige nummers namen wij in e:;tenso op de motie der Flakkeese Sta- t;n.leden, het antwoord van Ged. Staten liet verslag der Commissie uit de Sta ten tot advies inzake de voordracht be nevens het weerwoord van Ged. Staten. Op Dinsdag 5 Juli j.l. kwam de gehele aangelegenheid in openbare behandeling Eerste spreker was de Heer Van Ens- bcrgen (C.P.N.) Deze bepleitte in het algemeen meer toezicht op de vervoers maatschappijen, opdat geen grote win sten gemaakt worden, terwijl anderzijds dese maatschappijen ten koste van het rii.bliek zich verrijken en niettemin niet i:i de behoeften voorzien. D?.arna was het woord aan de Heer Vo der Brugge (A.R.). Dor.e begon zijn teleurstelling uit te r:-^re!:on over de wijze, waarop Ged. St. iiitvooring hebben gegeven aan de in December aangenomen motie. Er is in het geheel niet gebleken, dat het College gebruik heeft gemaakt van de kennis, die zij door persoonlijlc be zoek van het eiland heeft, terwijl zij evenmin de adressen van Kamer van ÏCooyhandel en gemeenten heeft geme- i.iorecrd, zodat de Staten niet worden voorbereid op de grote beslissingen, die i:i de naaste toekomst ten behoeve van i-st eiland genomen moeten worden. Het College heeft naar zijn eigen vv'oorden zich niet beraden over de wen selijkheid en noodzakelijkheid, doch een afwijzend standpunt ingenomen op r^rond van de finantiele toestand der provincie. Spr. noemde dit standpunt onjuist. 'Ten heeft zich eerst af te vragen wat r.o taak der provincie is, om daarna te overwegen of er geldmiddelen aanwezig ::ijn. Bij andere onderwerpen is dit ook "^.r:^mer gebeurd. Het wegennet is een 'i.or eerste taken der provincie, omdat d't de economische ontwikkeling bevor dert en de werkloosheid doet afnemen. De finantiele toestand laat ook ruim- to voor een andere beschouwing dan die v^.r. G.S. In drie jaar tijd is de wegen reserve gebracht van ruim een millioen op bijna zes milloen gulden. Aan de hand van de Kamerverslagen werd uiteengezet, dat hoe langer hoe meer de gedachte veld wint, dat een veer is een onderbroken Weg. Daarom stemde de Kamer af een voorstel op de gratisveren in Zeeland een kleine tariefs heffing in te voeren. Ook de ponten bij Velsen en Zaandam vervoeren gratis. De bedrijven op Flakkee worden extra zwaar belast door de hoge tarieven. Een vervoersonderneming betaalt per jaar .f 20.000 veergelden, kleine vrachtrijders 3000.— enz. Het is een kwestie van rechtvaardig heid en wenselijkheid de Flakkeese las ten mede te doen betalen door andere delen van provincie en land. Ongetwij feld is dit niet alleen een taak voor de Provincie, doch Provincie en Rijk zullen samen moeten spreken. Om te komen van praten tot daden, diende de Heer Van der Brugge daarop zijn voorstel in, zoals we dit in ons vorig nummer op namen. Volgende spreker was de Heer Van telandsgemeente subliem. Ik vraag mij voorts af waar de 12 voetbalclubs op Flakkee toch spelen, nu volgens G.S. in geen enkele gemeente een sportveld ligt. Onwaardig is het gemak, waarmede het gebrek aan onderhoud van stra ten en havens aan de gemeentebesturen wordt verweten, nu in vele gevallen door onthouding van de vereiste goed keuring of door het jaren lang in studie nemen van plannen, verbetering onmo gelijk gemaakt vt'erd. Ik kan helaas niet op elk punt in gaan, daar ik reeds te uitvoerig geweest ben, maar ik hoop, dat de gemeentera den dit wel zullen dóen. G.S. hebben niet alleen ons eiland, maar de gehele zaak van de democratie een slechte dienst bewezen door met een dergelijk oppervlakkig en beuzel- achtig stuk te willen motiveren een zo diep ingrijpen in de vrijheid der mensen om te wonen en gelukkig te zijn op door hen zelf verkozen wijze in hun eigen en door hen zelf bestuurde gemeen schappen. Mr L. J. DEN HOLLANDER. Middell^arnis, Juli 1949. Dijk (S.D.A.P.). Deze wees ook op ds buitengewone ongunstige ligging var Flakkee, die men alleen als bewonei goed kan ondervinden. Tariefsverlaojni is geen blijvende oplossing. Alleen eer vaste verbinding kan Flakkee in.schak(; len in het verkeer en het economise! leven. Ook het Rijk zal daarvoor inge.scl keld moeten worden. Hierna voerde de Heer Spronkers (p V.D.A.) het woord. Deze spreker vestigde er de aandacli op, dat het voorstel niet de uiteindelijlii oplossing van het Flakkeese probleem gaf. Zijn fractie was er niet van overtuigi dat hier alleen een taak voor de pro. vincie lag. Hier ligt zeker een Rijks, taak. Daarom kan het eiland niet spie ken van een recht tegenover de provin- cie. Door nu te gaan subsidieren erkent de provincie hier een taak te hebben. Dit zal eventuele onderhandelingen met het Rijk zeer hinderen. Bovendien rijsl de vraag of de veerdienst niet de kurk is, waarop de R.T.M, drijft, zodat zon der subsidie toch tot tariefsverlaging zou kunnen worden overgegaan. Spr kers fractie zal daarom tegen het ing diende voorstel stemmen. De Heer Kranenburg (C.H.) stond namens zijn fractie sympathiek tegen. over het voorstel Van der Brugge. In. derdaad hebben we te doen met een zeer afgelegen deel der provincie. Aanwijs baar de zware extra-lasten, die de be drijven en bevolking daar heeft. Het is altijd nog onbegrijpelijk dat de Provin cie, die zulke grote kapitalen in de R. T.M. heeft in het bestuur geen enkel» zeggenschap heeft. Subsidiering zou dit zeker mogelijk maken. Sprekers fractie zal het voorstel gaarne steunen. Daarna voerde als derde spreker van de P.V.D.A. het woord Dr. Van Praag, Ook deze was er van overtuigd, dat Flakkee uit zijn isolement moet worden verlost op een andere wijze, dan dit thans gebeurt. Hij sloot zich aan bij zijn partijgenoot Spronkers en noemde het voorstel niet de oplossing. Door het voorstel spreken we uit voor een paald gedeelte verplichtingen te hebben jegens een vaste verbinding, die mede tot de taak van het Rijk behoort. Hij zou daarom eveneens tegen hel voorstel stemmen, doch wilde mede na mens de Heer Van Dijk een motie in dienen, waarin de Staten zich uitspra ken voor een directe samenspreking tus sen Prov. en Rijk inzake de totstand koming van een vaste oeververbinding. Daarna was het woord aan het Col lege van Ged. Staten bij monde van Mr Bolsius (K.V.P.). Deze verdedigde hel standpunt van G.S. in verband met d( grote finantiele lasten, waarvoor di provincie nog komt te staan. Hij noem de o.a. het wegenplan en de bouw van een nieuw provinciehuis. Bovendien zijn de consequenties van het voorstel niet te overzien. We weten niet de bedrijfs resultaten van de veerdiensten. Verla ging van de tarieven, zal het verkeer doen toenemen. Daardoor zullen de diensten nog meer overbelast worden, zodat de klachten over wachttijden nog zullen toenemen. Bovendien zal de sub sidie de totstandkoming van een vaste oeververbinding vertragen, omdat Flak kee dan voorlopig weer geholpen is. Alle krachten moeten worden samen getrokken op een vaste verbinding. Daarom was het College tegen liet voorstel-Van der Brugge, doch stemde in met de motie Van Praag. De Heer Van der Brugge is daarop nader op de gemaakte bedenkingen in gegaan. Hij betoogde, dat de noodzakelijkheid van een vaste oeververbinding onverkort blijft bestaan. Zijn voorstel is uitslui tend geboren uit de overtuiging, da! Flakkee de extra-verkeersbelasting niet alleen mag dragen tot dat de brug er is. Is er iemand bereid, aldus spr. om te zeggen wanneer de vaste oeververbin ding er komen zal. Wanneer dit niet kan, dan dient Rijk en Provincie de eilandbevolking tegemoet te komen, ter wijl het tevens een aansporing is spoed te betrachten met de vaste verbinding, Inderdaad heeft ook het Rijk een taak- waarom spreker in zijn voorstel in al gemene zin het voeren van besprekin gen heeft genoemd, waaronder ook die met het Rijk zijn bedoeld. De Provincie heeft het initiatief te nemen en zelf c^J daad te stellen. Dit initiatief heeft zij ook genomen door een ,,brugcommissie" in te stellen. Dat door de subsidie par ticuliere winsten worden bevorderd bf strijdt spr. G.S. hebben zelfs niet moeite genomen met de maatschappij*'

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 6