Buitenland PU ROL CHK. WEEKBLAD OP GEREFOEMEEKDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Het einde der distributie MEDITATIE Hulp voor zelfbedervers EiiAnDEn-niEiji/i Bureau: Prins Hendrikstraat 122c jliddelharnis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 21ste JAAKG,ANG No. 1838 ZATERDAG 23 JULI 1949 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. Zo langzamerhand verdwijnt de dis tributie. Wanneer er van iets te kort is, ma ten sommigen zich meester van dat ar tikel, de prijs wordt opgedreven en er lieeft geen redelijke verdeling plaats over de hele bevolking. Soms ook is er van een artikel wel genoeg voor een normaal verbruik. Maar als het een voedingsmiddel is en er is van andere voedingsmiddelen een tekort, dan wil men met dat eerste, het tekort aan de andere voedingsmid delen compenseren. In zulke gevallen moet er een verde lingsstelsel gemaakt worden, om het voorhandene zo gelijk mogelijk te ver delen. Maar zulk een distributiestelsel wordt Mg voor een verder doel gebezigd. Voor zover het artikelen zijn die in gevoerd moeten worden,, wordt door de beperking van het verbruik ook een be perking van de invoer nagestreefd. Hier door wordt geld in de vorm van buiten landse munt bespaard, dus deviezen. Deze kan men dan weer voor andere meer noodzakelijke dingen besteden. Ook kan men door distributie het ge bruik beperken om de rest uit te kun nen voeren, om daardoor deviezen te krijgen. Men zal zeggen: het is dan alles bit tere noodzaak. Inderdaad. Toch dachten en denken er velen wel wat anders over. Voor velen is het een welkome gelegenheid hun theoriën en beginselen bot te vieren. Zij beschouwen het als de meest gewenste toestand, dat van overheidswege leiding wordt gege ven van alle economische en maat schappelijke zaken. En dat is niet de gedachte van en kelingen. Hoe langer hoe meer wint de gedachte veld, dat de overheid beslag moet leggen op heel het maatschappe- lijke leven. Alles moet ze reglemente ren. De persoonlijke vrijheid moet op geofferd aan het gemeenschappelijk be lang. Natuurlijk moet er een evenwicht zijn tussen persoonlijk en gemeenschap pelijk belang, en hierdoor wordt de per soonlijke vrijheid ingeperkt. Trouwens, wat men droomt over een persoonlijke, ongebreidelde vrijheid, kan onze instem ming niet hebben. Het is een utopie. Gtods wet, welke geldt voor alle men sen, eist dat wij onze naaste liefhebben geiyk ons zelve. Naar mate er door de algemene genade nog naleving hiervan wordt gevonden onder ons volk, naar die mate zal de rechte vrijheid slechts kunen bloeien. Maar zij die Gods wet voor de mens en de menselgke samen leving ontkennen, en tóch de noodzake lijkheid van orde in deze samenleving inzien, zijn geneigd om de taak der over heid zo ver mogelijk uit te zetten, en wetten en dwingende maatregelen, on dersteund door strafbepalingen, steeds verder uit te breiden. Allerlei wettelijke regelen moeten de plaats iimemen van het ontbrekende morele besef. En dat moet doorgevoerd in allerlei maatschap pelijke verhoudingen. Wat de één nodeloos verknoeit, kan de ander straks tekort komen. Welnu, zegt men, regel in het groot en in het Wein al deze dingen van boven af. Dwing de mensen door distributiere- gelen tot een zuinig verbruik en de rijk dom van het land zal toenemen. Regel alles van boven af. Als wetten en be palingen voor de uitvoering tekort schie ten, geef dan richtlijnen aan ambtelijke organen. Rtjg alles in een keurslijf. Maar, zo kweekt mén geen moraaf, geen verantwoordelijkheidsbesef, geen Ijver en plichtsbetrachting! Die het handigst de verschillende bepalingen y?eet te hanteren, of te ontduiken, die is er het beste aan toe. Het is dezelfde gedachte, waarmede wij in de bezettingstijd kennis hebben gemaakt: De alles overkoepelde over heid. Het moet voor hen die deze gedach- tengang huldigen eigenlijk wel een te leurstelling aijn, dat, door de feiten en omstandigheden gedwongen, thans tel kens een stukje van deze overheidsbe moeiing verdwijnt. Voor het verbruik zijn er nog maar weinige artikelen „op de bon". Voor het dagelijks leven zijn alleen nog maar vlees, kaas, rijst, koffie en textiel ge rantsoeneerd. Maar, daarbuiten is nog velerlei beperking opgelegd, waar we in de huishoudens niet zo dagelijks mee in aanraking komen. Zo zijn voor hout altijd nog toewijzingen nodig. En wilt U bouwen, zo heeft U een bouwvergun ning nodig. Vergeten wij het niet, dat (al of niet gerechtvaardigd door 'de buitengewone omstandigheden) er nog velerlei over heidsbemoeiing is, waarvan wij gaarne zouden worden verlost. En dat vooral in de topleiding weinig geneigdheid be staat bij de bovendrijvende partijen om terug te keren tot een verantwoord maatschappeUjk vrij verkeer, waarin ijver en initiatief hun rechtvaardige ber loning weer zouden vinden en waa.rdoor de volkswelvaart onder Gods zegen toe zou nemen. Vóór alles zou nodig zijn een terugkeer tot Gods Woord en Wet. Deze geestelijke welvaart zou ongetwij feld (óók in haar oorzakelijk verband( leiden tot een stoffelijke welvaart, want in het houden van Gods geboden is gro te loon. tegen doorzitten bü ■wlelrtjden en stuklopen Engeland. De havenstaking te Londen heeft zich deze week nog verder uitgebreid. Het aantal stakers bedraagt thans ruim 15 duizend. Toch schijnt er enige kentering te ko men en ware het niet, dat de regering ontactisch had ingegrepen, zo zou deze staking waarschijnlijk weder tot het verleden hebben behoord. Voor de Londense havens is een ha- venraad in het leven geroepen, die vol gens wettelijk voorschrift is samenge steld uit werkgevers en werknemers. Deze havenraad had het eenparige be sluit genomen, aan de stakende arbei ders te adviseren op Donderdag 21 Juli weder aan het werk te gaan. Zouden de stakers weigeren, langs georganiseerde weg te willen werken, dan zouden zij daarmede tevens het ar beiders reglement buiten werking stellen Dit reglement is voor haven arbei ders bijzonder gunstig. Het garandeert aan iedere vaste arbeider een minimum loon,ongeacht of er werk voor hem is of niet. Het beschikbare werk in de havens wordt zo billijk mogelijk verdeeld, ao- dat iedereen zoveel als mogelijk is, even veel verdient, boven het minimujn. De staking is niet langs officiële weg uitgebroken, vandaar dat de havenraad deze methode van losse, al of niet ge motiveerde stakingen verwerpt. Wat doet nu de regering? Zes uren nadat het advies gegeven was, legt de rege ring een verklaring af, dat zij het be sluit van de havenraad niet erkent. Dit wil dus met andere woorden zeggen, dat wanneer de arbeiders zouden blijven sta ken en hierdoor straffen zouden worden opgelegd, de regering deze straffen on gedaan zal maken. De voorzitter van de havenraad heeft zich in krasse bewoordingen uitgelaten. Hij zeide, dat de regering stapelgek geworden was. Het blijkt dat de ministers bang zgn van het volk en bevreesd om op te tre den, wanneer zij tot regeren worden ge roepen. Intussen groepea er hier en daar al arbeiders samen, die besluiten het werk te hervatten, vooral omdat de spoorweg arbeiders in Canada, gewaarschuwd heb ben, en niets met de staking willen te maken hebben. De vrees wordt uitge sproken, dat de slappe houding der re gering, aan de stakingleiders gelegen heid zal geven, de massa aan te sporen te blijven door strijden, omdat de re gering zelf ziet dat de stakers het bij het recSite einde hebben. Het is echter te hopen, dat het ge zonde verstand mag zegevierea en de Het heeft u bedorven, o Israël! want hl Mij is uwe hulp. (Hosea 13 9.) Onze tekstwoorden worden gericht tot Israël het tienstammenrijk, ook wel Efraïm genoemd. Beide namen worden door elkaar gebruikt. Dat rijk was door een scheuring ontstaan, welke door de profeet Ahia de Siloniet was voorspeld en reeds Salomo was bedreigd, omdat hij, in strijd met Gods gebod, huwde met heidense vrouwen en hare afgoden nawandelende en hoogten voor hen bouwde. Het hart van de vorst was niet volkomen met de Heere en het ge volg was,' dat het volk van God afviel en Hem verliet en zich nederboog voor de afgoden ^er heidenen. Wee het land, welks koning een kind is! God ver- toomde Zich over Salomo en over zijn volk. Jerobeam, die Salomo verhoogd had tot een staatsambt over Manasse en Efraïm, verwekte oproer tegen de koning, zodat Salomo hem zocht te do den. Doch hij vluchtte naar Egypte, on der bescherming van Sisak, de koning van Egypte. Salomo stierf. Rehabeam volgde hem op. De billijke klacht van het volk over de zware lasten vond bij Rehabeam, tegen de raad der oude staatslieden, geen gehoor. Jerobeam was uit Egypte ontboden. Hij droeg de klacht des volks de koning voor. En toen de koning hun klacht niet inwillig de, werd Jerobeam tot koning over gans Israël uitgeroepen. Alleen de stam van Juda, waarbij een deel van Simeon en Benjamin behoorden, kleefde Rehabeam aan. Rehabeam dreigde met de oorlog, die op Gods bevel werd voorkomen. Jerobeam vreesde, dat het koninkrijk hem zou ontgaan, als het volk opging naar Jeruzalem om te offeren, waarom hij twee gouden kalveren maakte, één te Bethel en één te Dan, en zeide: „Zie uwe goden, o Israël! die u uit Egypte- land opgebracht hebben." Hij maakte een soort van tempel met altaren en priesteren uit de geringsten des volks, niet uit de zonen van Levi, en een feest op de 15den der achtste maand, niet in de zevende maand, gelijk in Ju- da gevierd werd. Zo voerde hij een nieu we godsdienst in. Jerobeam was het om zijn rijk te doen, niet om Gods Rijk. Zo deed Jerobeam Israël zondigen. Hier blijkt, wat de gevolgen der zonde zijn. Niet Jerobeam had het gedaan, maar God kwam de zonden van vorst en volk bezoeken en gebruikte daar een vreem de voor. De geschiedenis is een gods- gericht. Zalig, die onder de oordelen bukken mag en zichzelf schuldig mag kennen! Het heeft u bedorven, o Israël! God was op het volk aangevallen als een felle leeuw, als een luipaardloert Hg op de weg. De Heere ontmoette hen als een beer, die van jongen beroofd is, en scheurde het slot hims harten, gelijk wilde verscheurende beesten het bloed uitzuigen van die zij vangen. Zo deden woeste, barbaarse volken met Israël, hen verslindende als een oude leeuw. En waarom? De Heere had Israël heerlijk gemaakt. „Als Efraïm sprak, zo beef de men." Dit was de vrucht van de ze gen van vader Jacob. Zelfs, dat Efraïm tot een koninkrijk verheven werd, was niet buiten Gods bijzondere voorzienig heid. Maar hij veiT^iel tot de dienst van zichtbare goden, het gouden kalf; tot de dienst van Baal, de natuurgod. God, Die onzichtbaar is en gediend wordt door de Heilige Geest en in waarheid, verliet Efraïm. Het volk verging als kaf op de dorsvloer en rook uit de schoor steen. Het ging verloren en werd tot verachting bij God en de mensen. De Heere was toch hun God van Egypte- land af. Hem behoorden zij allen, als God te kennen; want er is geen Heiland dan Hij alleen. De Heere had Israël lief gehad in de woestijn en gebracht in Gi- lead en Kanaan, een land overvloeiende van melk en honig. Door die overvloed werden zij hoogmoedig en vergaten God. Zijn regering versmaadden ze en be geerden een koning uit de mensen. Hulp zochten zij bij Assyriërs en Egyptena- ren. Het heeft U bedorven, o Israël! M. Wijlen Ds N. C. B. (Wordt vervolgd.) Londense arbeiders weer aan het werk zullen gaan en zich niet laten ophitsen door enige communisten in Canada. Tsjecho-Slowaldje. De spanning tussen de communisti sche regering en de Katholieke geeste lijkheid in Tsjecho Slowakfle spitst zich toe. Zo men weet, heeft de Paus een de creet uitgevaardigd, waarin werd ge zegd, dat iedere Katholiek die het com munisme aanhangt, propageerd, ja zelfs het propaganda materiaal drukt, van zön Katholieke rechten zal worden uit gesloten, en uit de kerk zal worden ge bannen, indien hij in zijn ongehoorzaam heid volhardt. Dit brengt voor de Katholieken die m communistische landen wonen, ernstige gevolgen met zich mede. De Roomse Kerk erkent de hiërarchie. De Bisschop schrijft in opdracht van het Vaticaan aan alle priesters en ge lovigen voor, hoe deze zich hebben te gedragen. Wanneer nu deze richtlijnen in botsing komen, met de voorschriften en wetten ener communistische rege ring, ontstaan er conflicten. Ook kan men nu niet tot een communistische ver eniging of partij behoren en Katholiek zijn. Verschillende priesters hebben Zon dag ïn de kerk, niet tegenstaande het verbod der regering, een boodschap voor gelezen, waarin zij verklaarden de Kerk trouw te blijven, en met de Katholieke Actie niets te maken'willen hebben. De dagbladen zijn alle in rep en roer, hetgeen geen wonder is. Alle bladen zijn commimistisch ge tint, gelijk wij dit gekend hebben in de bezettingsjaren. Een andere mening dan het commu nisme mag niet worden verbreid. Scherp trekt nu Rome de üjn. Dit pauselijk decreet zal waarschijn lijk ook invloed hebben in de gelederen der communisten in Italië en Frankrijk. Echte communisten hebben gebroken met welke kerk ook. Godsdienst is opium voor het volk. Vele bijlopers, die om materiële rede nen de communisten aanhangen, zullen nu definitief moeten kiezen. De vraag is, wat de Tsjechische re^ gering zal doen. De strijd opnemen te gen de kerk heeft menige regering ten val gebracht, na korter of langer duur. Daarom is het heel goed mogelijk, dat zg zal zoeken naar een tussenweg, met direct toegeven, doch ook niet tot het uiterste einde de strijd voortzetten, maar beproeven tot overeenstemming te ge raken. België De regeringscrisis duurt nog steeds voort. Van Cauwelaert is er nog niet ingeslaagd, een nieuwe regering te vor men, daar zowel de socialisten als de Liberalen zijn programma hebben ver worpen. De Liberalen spelen echter een poli tiek spel. Zij hebben zelf een regerings programma ontworpen dat samengesteld is, naar aanleiding van de gevoerde be sprekingen. Volgens hun inzicht is het mogelijk op deze grondslag een drie partijen re gering te vormen, en nu komt de poli tiek ora de deur kijken. Zou het echter zijn, dat één van de andere partijen het programma ver wierp terwijl de andere partij geheel of gedeeltelijk bereid is op die grondslag samen te wferken, dan wil zij ook een twee partyen regering overvlogen. De Socialisten zien zich daardoor be dreigt. Verwerpen zij dit Liberale voor stel, dan zullen zij geen deel uitmaken van de nieuwe regering, en daar zijn zg op tegen. Voor de Katholieken ligt hier waarschijnlijk enige kans om te trach ten door vrat geven en nemen, tot el kander te komen. Het is nog niet bekend, hoe de Ka- (Zie voor vervolg pag. 2 Ie koltfm.ï

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1