Buitenland
PU ROL
CHK. WEEKBLAD OP GEREFOEMEEKDEN GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Het einde
der distributie
MEDITATIE
Hulp voor zelfbedervers
EiiAnDEn-niEiji/i
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
jliddelharnis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
21ste JAAKG,ANG No. 1838
ZATERDAG 23 JULI 1949
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
Zo langzamerhand verdwijnt de dis
tributie.
Wanneer er van iets te kort is, ma
ten sommigen zich meester van dat ar
tikel, de prijs wordt opgedreven en er
lieeft geen redelijke verdeling plaats
over de hele bevolking.
Soms ook is er van een artikel wel
genoeg voor een normaal verbruik.
Maar als het een voedingsmiddel is en
er is van andere voedingsmiddelen een
tekort, dan wil men met dat eerste,
het tekort aan de andere voedingsmid
delen compenseren.
In zulke gevallen moet er een verde
lingsstelsel gemaakt worden, om het
voorhandene zo gelijk mogelijk te ver
delen.
Maar zulk een distributiestelsel wordt
Mg voor een verder doel gebezigd.
Voor zover het artikelen zijn die in
gevoerd moeten worden,, wordt door de
beperking van het verbruik ook een be
perking van de invoer nagestreefd. Hier
door wordt geld in de vorm van buiten
landse munt bespaard, dus deviezen.
Deze kan men dan weer voor andere
meer noodzakelijke dingen besteden.
Ook kan men door distributie het ge
bruik beperken om de rest uit te kun
nen voeren, om daardoor deviezen te
krijgen.
Men zal zeggen: het is dan alles bit
tere noodzaak.
Inderdaad.
Toch dachten en denken er velen wel
wat anders over. Voor velen is het een
welkome gelegenheid hun theoriën en
beginselen bot te vieren. Zij beschouwen
het als de meest gewenste toestand, dat
van overheidswege leiding wordt gege
ven van alle economische en maat
schappelijke zaken.
En dat is niet de gedachte van en
kelingen. Hoe langer hoe meer wint de
gedachte veld, dat de overheid beslag
moet leggen op heel het maatschappe-
lijke leven. Alles moet ze reglemente
ren. De persoonlijke vrijheid moet op
geofferd aan het gemeenschappelijk be
lang. Natuurlijk moet er een evenwicht
zijn tussen persoonlijk en gemeenschap
pelijk belang, en hierdoor wordt de per
soonlijke vrijheid ingeperkt. Trouwens,
wat men droomt over een persoonlijke,
ongebreidelde vrijheid, kan onze instem
ming niet hebben. Het is een utopie.
Gtods wet, welke geldt voor alle men
sen, eist dat wij onze naaste liefhebben
geiyk ons zelve. Naar mate er door de
algemene genade nog naleving hiervan
wordt gevonden onder ons volk, naar
die mate zal de rechte vrijheid slechts
kunen bloeien. Maar zij die Gods wet
voor de mens en de menselgke samen
leving ontkennen, en tóch de noodzake
lijkheid van orde in deze samenleving
inzien, zijn geneigd om de taak der over
heid zo ver mogelijk uit te zetten, en
wetten en dwingende maatregelen, on
dersteund door strafbepalingen, steeds
verder uit te breiden. Allerlei wettelijke
regelen moeten de plaats iimemen van
het ontbrekende morele besef. En dat
moet doorgevoerd in allerlei maatschap
pelijke verhoudingen.
Wat de één nodeloos verknoeit, kan
de ander straks tekort komen. Welnu,
zegt men, regel in het groot en in het
Wein al deze dingen van boven af.
Dwing de mensen door distributiere-
gelen tot een zuinig verbruik en de rijk
dom van het land zal toenemen. Regel
alles van boven af. Als wetten en be
palingen voor de uitvoering tekort schie
ten, geef dan richtlijnen aan ambtelijke
organen. Rtjg alles in een keurslijf.
Maar, zo kweekt mén geen moraaf,
geen verantwoordelijkheidsbesef, geen
Ijver en plichtsbetrachting! Die het
handigst de verschillende bepalingen
y?eet te hanteren, of te ontduiken, die
is er het beste aan toe.
Het is dezelfde gedachte, waarmede
wij in de bezettingstijd kennis hebben
gemaakt: De alles overkoepelde over
heid.
Het moet voor hen die deze gedach-
tengang huldigen eigenlijk wel een te
leurstelling aijn, dat, door de feiten en
omstandigheden gedwongen, thans tel
kens een stukje van deze overheidsbe
moeiing verdwijnt.
Voor het verbruik zijn er nog maar
weinige artikelen „op de bon". Voor het
dagelijks leven zijn alleen nog maar
vlees, kaas, rijst, koffie en textiel ge
rantsoeneerd. Maar, daarbuiten is nog
velerlei beperking opgelegd, waar we
in de huishoudens niet zo dagelijks mee
in aanraking komen. Zo zijn voor hout
altijd nog toewijzingen nodig. En wilt
U bouwen, zo heeft U een bouwvergun
ning nodig.
Vergeten wij het niet, dat (al of niet
gerechtvaardigd door 'de buitengewone
omstandigheden) er nog velerlei over
heidsbemoeiing is, waarvan wij gaarne
zouden worden verlost. En dat vooral
in de topleiding weinig geneigdheid be
staat bij de bovendrijvende partijen om
terug te keren tot een verantwoord
maatschappeUjk vrij verkeer, waarin
ijver en initiatief hun rechtvaardige ber
loning weer zouden vinden en waa.rdoor
de volkswelvaart onder Gods zegen toe
zou nemen. Vóór alles zou nodig zijn
een terugkeer tot Gods Woord en Wet.
Deze geestelijke welvaart zou ongetwij
feld (óók in haar oorzakelijk verband(
leiden tot een stoffelijke welvaart, want
in het houden van Gods geboden is gro
te loon.
tegen doorzitten bü
■wlelrtjden en stuklopen
Engeland.
De havenstaking te Londen heeft zich
deze week nog verder uitgebreid. Het
aantal stakers bedraagt thans ruim 15
duizend.
Toch schijnt er enige kentering te ko
men en ware het niet, dat de regering
ontactisch had ingegrepen, zo zou deze
staking waarschijnlijk weder tot het
verleden hebben behoord.
Voor de Londense havens is een ha-
venraad in het leven geroepen, die vol
gens wettelijk voorschrift is samenge
steld uit werkgevers en werknemers.
Deze havenraad had het eenparige be
sluit genomen, aan de stakende arbei
ders te adviseren op Donderdag 21 Juli
weder aan het werk te gaan.
Zouden de stakers weigeren, langs
georganiseerde weg te willen werken,
dan zouden zij daarmede tevens het ar
beiders reglement buiten werking stellen
Dit reglement is voor haven arbei
ders bijzonder gunstig. Het garandeert
aan iedere vaste arbeider een minimum
loon,ongeacht of er werk voor hem is
of niet.
Het beschikbare werk in de havens
wordt zo billijk mogelijk verdeeld, ao-
dat iedereen zoveel als mogelijk is, even
veel verdient, boven het minimujn.
De staking is niet langs officiële weg
uitgebroken, vandaar dat de havenraad
deze methode van losse, al of niet ge
motiveerde stakingen verwerpt. Wat
doet nu de regering? Zes uren nadat
het advies gegeven was, legt de rege
ring een verklaring af, dat zij het be
sluit van de havenraad niet erkent. Dit
wil dus met andere woorden zeggen, dat
wanneer de arbeiders zouden blijven sta
ken en hierdoor straffen zouden worden
opgelegd, de regering deze straffen on
gedaan zal maken.
De voorzitter van de havenraad heeft
zich in krasse bewoordingen uitgelaten.
Hij zeide, dat de regering stapelgek
geworden was.
Het blijkt dat de ministers bang zgn
van het volk en bevreesd om op te tre
den, wanneer zij tot regeren worden ge
roepen.
Intussen groepea er hier en daar al
arbeiders samen, die besluiten het werk
te hervatten, vooral omdat de spoorweg
arbeiders in Canada, gewaarschuwd heb
ben, en niets met de staking willen te
maken hebben. De vrees wordt uitge
sproken, dat de slappe houding der re
gering, aan de stakingleiders gelegen
heid zal geven, de massa aan te sporen
te blijven door strijden, omdat de re
gering zelf ziet dat de stakers het bij
het recSite einde hebben.
Het is echter te hopen, dat het ge
zonde verstand mag zegevierea en de
Het heeft u bedorven, o Israël!
want hl Mij is uwe hulp.
(Hosea 13 9.)
Onze tekstwoorden worden gericht tot
Israël het tienstammenrijk, ook wel
Efraïm genoemd. Beide namen worden
door elkaar gebruikt. Dat rijk was door
een scheuring ontstaan, welke door de
profeet Ahia de Siloniet was voorspeld
en reeds Salomo was bedreigd, omdat
hij, in strijd met Gods gebod, huwde
met heidense vrouwen en hare afgoden
nawandelende en hoogten voor hen
bouwde. Het hart van de vorst was
niet volkomen met de Heere en het ge
volg was,' dat het volk van God afviel
en Hem verliet en zich nederboog voor
de afgoden ^er heidenen. Wee het land,
welks koning een kind is! God ver-
toomde Zich over Salomo en over zijn
volk. Jerobeam, die Salomo verhoogd
had tot een staatsambt over Manasse
en Efraïm, verwekte oproer tegen de
koning, zodat Salomo hem zocht te do
den. Doch hij vluchtte naar Egypte, on
der bescherming van Sisak, de koning
van Egypte. Salomo stierf. Rehabeam
volgde hem op. De billijke klacht van
het volk over de zware lasten vond bij
Rehabeam, tegen de raad der oude
staatslieden, geen gehoor. Jerobeam was
uit Egypte ontboden. Hij droeg de
klacht des volks de koning voor. En
toen de koning hun klacht niet inwillig
de, werd Jerobeam tot koning over gans
Israël uitgeroepen. Alleen de stam van
Juda, waarbij een deel van Simeon en
Benjamin behoorden, kleefde Rehabeam
aan. Rehabeam dreigde met de oorlog,
die op Gods bevel werd voorkomen.
Jerobeam vreesde, dat het koninkrijk
hem zou ontgaan, als het volk opging
naar Jeruzalem om te offeren, waarom
hij twee gouden kalveren maakte, één
te Bethel en één te Dan, en zeide: „Zie
uwe goden, o Israël! die u uit Egypte-
land opgebracht hebben." Hij maakte
een soort van tempel met altaren en
priesteren uit de geringsten des volks,
niet uit de zonen van Levi, en een
feest op de 15den der achtste maand,
niet in de zevende maand, gelijk in Ju-
da gevierd werd. Zo voerde hij een nieu
we godsdienst in. Jerobeam was het om
zijn rijk te doen, niet om Gods Rijk. Zo
deed Jerobeam Israël zondigen. Hier
blijkt, wat de gevolgen der zonde zijn.
Niet Jerobeam had het gedaan, maar
God kwam de zonden van vorst en volk
bezoeken en gebruikte daar een vreem
de voor. De geschiedenis is een gods-
gericht. Zalig, die onder de oordelen
bukken mag en zichzelf schuldig mag
kennen!
Het heeft u bedorven, o Israël! God
was op het volk aangevallen als een
felle leeuw, als een luipaardloert Hg
op de weg. De Heere ontmoette hen
als een beer, die van jongen beroofd is,
en scheurde het slot hims harten, gelijk
wilde verscheurende beesten het bloed
uitzuigen van die zij vangen. Zo deden
woeste, barbaarse volken met Israël,
hen verslindende als een oude leeuw. En
waarom? De Heere had Israël heerlijk
gemaakt. „Als Efraïm sprak, zo beef
de men." Dit was de vrucht van de ze
gen van vader Jacob. Zelfs, dat Efraïm
tot een koninkrijk verheven werd, was
niet buiten Gods bijzondere voorzienig
heid. Maar hij veiT^iel tot de dienst van
zichtbare goden, het gouden kalf; tot
de dienst van Baal, de natuurgod. God,
Die onzichtbaar is en gediend wordt
door de Heilige Geest en in waarheid,
verliet Efraïm. Het volk verging als kaf
op de dorsvloer en rook uit de schoor
steen. Het ging verloren en werd tot
verachting bij God en de mensen. De
Heere was toch hun God van Egypte-
land af. Hem behoorden zij allen, als
God te kennen; want er is geen Heiland
dan Hij alleen. De Heere had Israël lief
gehad in de woestijn en gebracht in Gi-
lead en Kanaan, een land overvloeiende
van melk en honig. Door die overvloed
werden zij hoogmoedig en vergaten God.
Zijn regering versmaadden ze en be
geerden een koning uit de mensen. Hulp
zochten zij bij Assyriërs en Egyptena-
ren. Het heeft U bedorven, o Israël!
M.
Wijlen Ds N. C. B.
(Wordt vervolgd.)
Londense arbeiders weer aan het werk
zullen gaan en zich niet laten ophitsen
door enige communisten in Canada.
Tsjecho-Slowaldje.
De spanning tussen de communisti
sche regering en de Katholieke geeste
lijkheid in Tsjecho Slowakfle spitst zich
toe.
Zo men weet, heeft de Paus een de
creet uitgevaardigd, waarin werd ge
zegd, dat iedere Katholiek die het com
munisme aanhangt, propageerd, ja zelfs
het propaganda materiaal drukt, van
zön Katholieke rechten zal worden uit
gesloten, en uit de kerk zal worden ge
bannen, indien hij in zijn ongehoorzaam
heid volhardt.
Dit brengt voor de Katholieken die m
communistische landen wonen, ernstige
gevolgen met zich mede.
De Roomse Kerk erkent de hiërarchie.
De Bisschop schrijft in opdracht van
het Vaticaan aan alle priesters en ge
lovigen voor, hoe deze zich hebben te
gedragen. Wanneer nu deze richtlijnen
in botsing komen, met de voorschriften
en wetten ener communistische rege
ring, ontstaan er conflicten. Ook kan
men nu niet tot een communistische ver
eniging of partij behoren en Katholiek
zijn.
Verschillende priesters hebben Zon
dag ïn de kerk, niet tegenstaande het
verbod der regering, een boodschap voor
gelezen, waarin zij verklaarden de Kerk
trouw te blijven, en met de Katholieke
Actie niets te maken'willen hebben.
De dagbladen zijn alle in rep en roer,
hetgeen geen wonder is.
Alle bladen zijn commimistisch ge
tint, gelijk wij dit gekend hebben in de
bezettingsjaren.
Een andere mening dan het commu
nisme mag niet worden verbreid.
Scherp trekt nu Rome de üjn.
Dit pauselijk decreet zal waarschijn
lijk ook invloed hebben in de gelederen
der communisten in Italië en Frankrijk.
Echte communisten hebben gebroken
met welke kerk ook.
Godsdienst is opium voor het volk.
Vele bijlopers, die om materiële rede
nen de communisten aanhangen, zullen
nu definitief moeten kiezen.
De vraag is, wat de Tsjechische re^
gering zal doen. De strijd opnemen te
gen de kerk heeft menige regering ten
val gebracht, na korter of langer duur.
Daarom is het heel goed mogelijk, dat
zg zal zoeken naar een tussenweg, met
direct toegeven, doch ook niet tot het
uiterste einde de strijd voortzetten, maar
beproeven tot overeenstemming te ge
raken.
België
De regeringscrisis duurt nog steeds
voort. Van Cauwelaert is er nog niet
ingeslaagd, een nieuwe regering te vor
men, daar zowel de socialisten als de
Liberalen zijn programma hebben ver
worpen.
De Liberalen spelen echter een poli
tiek spel. Zij hebben zelf een regerings
programma ontworpen dat samengesteld
is, naar aanleiding van de gevoerde be
sprekingen.
Volgens hun inzicht is het mogelijk
op deze grondslag een drie partijen re
gering te vormen, en nu komt de poli
tiek ora de deur kijken.
Zou het echter zijn, dat één van de
andere partijen het programma ver
wierp terwijl de andere partij geheel of
gedeeltelijk bereid is op die grondslag
samen te wferken, dan wil zij ook een
twee partyen regering overvlogen.
De Socialisten zien zich daardoor be
dreigt. Verwerpen zij dit Liberale voor
stel, dan zullen zij geen deel uitmaken
van de nieuwe regering, en daar zijn zg
op tegen. Voor de Katholieken ligt hier
waarschijnlijk enige kans om te trach
ten door vrat geven en nemen, tot el
kander te komen.
Het is nog niet bekend, hoe de Ka-
(Zie voor vervolg pag. 2 Ie koltfm.ï