Perikelen van onze tijd Buitenland CHB. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Kind verdronken te Ouddorp MEDITATIE Blijdschap en Vermaan EIIIVriDEII-IIIEUyS Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelharnis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 ZATERDAG 11 JUNI 1949 21ste JAARGANG No. 1826 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaEil Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. De tijd waarin we leven is in vele op zichten moeilijk. Er heerst een zekere welvaart, maar wie zijn ogen goed de kost geeft en wie zijn oor te luisteren legt merkt wel dat er overal een zekere teruggang is te bespeuren. Wie zich de toestand goed doordenkt beseft wel dat- de welvaart niets is dan een schijnwelvaart en dat meer en meer de ontzettende armoede van ons volk aan de dag begint te treden. Het geld komt in ongekende hoeveel heid 'de gezinnen binnen, maar toch de huismoeders klagen erger dan ooit. Al les is zo duur. „Wiat kan men voor het geld toch weinig kopen", is de algemene klacht. De geringe koopkracht van het geld, het is een perikel van onze tijd. En de woningnood. Schier op alle plaatsen heerst woningnood. „Hoe ko men we toch aan een woning" is de vraag van zovelen die er mee opstaan en er mee naar bed gaan. En nu is die nood in onze landbouwstreken, op onze eilanden zeker lang niet zo groot als in industriestreken en in plaatsen, die veel van de oorlog geleden hebben. Inwoning en samenwoning het zijn noodtoestan den, die het leven verbitteren en-onaan genaam maken. Hoevelen gaan gebukt onder de schrikbarend hoge belastingen. De be lasting vormt voor velen een beklem ming. De vraag hoe de belasting be taald moet worden is voor vele mensen een vraag die het leven vergalt. Daarbij komt een heirleger van amb tenaren, die de inkomsten van het Rijk verteren en die de belastingbetaler on derhouden moet. Hoe velen vooral onder de landbouwende bevolking zien jaar en dag tevergeefs uit naar een bestaans mogelijkheid. Naar een boerderij waar men zijn brood kan verdienen. Helaas de mogelijkheid is er niet. Emigratie is 'de enige uitkomst. Maar hoevele bezwaren zijn ook daaraan ver bonden. Bezwaren van materiëlen, maar bovenal ook van geestelijke aard En bij dit alles ligt er een zware druk op ons volk vanwege Indië. Hoevele dierbare betrekkingen moeten daar het leven laten en hoevelen zullen verminkt weerkeren? Dat zijn bange vragen, die knagen vaak aan de levenslust en die voor velen de tijd somber maakt. Inderdaad de moeilijkheden zijn vele en groot. De tijden zijn zwaar en moeilijk. Och onze tijd is vaak geroemd, als een tijd van vooruitgang, van opbloei van zoveel waar men vroeger niets van wist, maar bange zorg en moeite heerst in de harten van velen. Het materiële, het stoffelijk over heerst en voor een rustig leven is geen tijd vanwege de vele moeilijkheden. Er ligt een druk op ons volk. Betere tijden zouden aanbreken. Ze zijn niet gekomen. Integendeel de moei lijkheden hebben zich vermenigvuldigd. Er ligt een druk op ons volksleven. Och, we hebben God en Zijn Woord verlaten. En daarmede is het ware geluk van land en volk verdwenen en ligt er een druk op het leven van het gehele volk. Het tweejarig dochtertje van de fa milie Vlietland raakte in een onbewaakt ogenblik spelenderwijs bij de sluis in de haven alhier. Toen enige ogenblikken later het kindje op het droge werd gebracht, ble ken de levensgeesten geweken. Dr Rui- zeveld paste kunstmatige ademhaling toe. Het was het enigst kindje van de fam. Vlietland, dus kan ieder begrijpen wat dit voor de ouders betekent. Het was het lievelingetje van de gehele omge ving. De verslagenheid in het dorp is dan ook algemeen. Pargs. De conferentie der Grote Vier te Pa rijs heeft nog weinig resultaat, opge bracht. Het grote struikelblok waarvoor men blijft staan, is nog steeds het Vetorecht. Heel duidelijk blijkt het verschil tus sen de communistische opvatting en die der democratie van het Westen. Wysjinski ziet in Amerika, Engeland en Frankrijk, niet drie afzonderlijke lan den, die ieder, geheel los van elkander en onafhankelgk hun mening naar vo ren brengen en ook zodanig stemmen, maar hij beschouwt ze als één macht, die zijn wil aan Rusland probeert op te leggen. Voor ons Westerlingen, is dit niet te begrijpen, doch beschouwt men de Rus als de vertolker van het zuivere com munistische principe, dan is dit alles zins verklaarbaar. Democratie staat lijnrecht tegenover communisme, en daarom' schijnt het niet mogelijk de grote tegenstellingen te overbruggen. Minister Bevin zeide het deze week zeer kernachtig. Men kon het niet eens worden „hoe te leven" dat wil zeggen, dat de Westerse en de Oosterse opvat tingen zover uit elkander liggen, dat het niet mogelijk is hiervoor een oplos sing te vinden, en men de hoop gerust kan laten varen. Mogelijk zou het misschien zijn, dat men elkander toch zover tegemoet wilde komen, dat men overleg kon plegen, hoe dan met elkander samen te leven. Rusland schijnt de hulp van het Wes ten niet te kunnen ontberen, en wat be treft de handel worden er meer vorde ringen gemaakt dan op politieke terrein. De Amerikaanse minister Acheson heeft echter duidelijk te verstaan gege ven, dat hij niet bewilligen zal in enige handel met Rusland en de Russische ge zinde Staten, wanneer Rusland zijn aan gegane verplichting niet nakomt. Hij heeft de stok achter de deur gezet en wenst dat de blokkade van Berlijn aan staande Maandag zal worden opgeheven, en zo niet, dan beschouwt hij de confe rentie als afgelopen en keert naar Was hington terug. Het is moeilijk om een conclusie te trekken. Over het algemeen blijft men opti mistisch gestemd en verwacht men, dat als de Rus gaat inzien dat het menens wordt, hij water in de wijn zal doen. Minister Bevin hoopt dat men wat betreft Oostenrijk, tot overeenstemming zal komen. Zeer waarschijnlijk zullen wij D.V. volgende week iets meer weten, want Min. Acheson is nu vast besloten als er geen resultaten worden geboekt, terug te gaan. Berlyn. De stemming gehouden onder de spoorweg stakers over de al of niet her vatting van het werk, heeft duidelijk uitgewezen de grote eensgezindheid der spoorwegmannen. Er waren uitgebracht 13.875 geldige stemmen. Hiervan waren 13477 "stem men voor doorstaken en slechts 398 stemmen voor hervatting van het werk. Toch gaat het in Berlijn niét naar wens, en het is te verstaan 'dat de hou ding der sipakers zorg baart. De Russen laten niet met zich spotten en beproe ven door middel van opgeroepen com munisten, het werk voortgang te doen hebben. Dit wordt door de stakers zo veel als mogelijk is belet. Voor een der stations vormen zij een menselijke keten; arm in arm beletten zij de doortocht naar het station. Op vaste tijden worden zij door hun kame raden afgelost. Het cordon is zo sterk, dat de arbei ders die in het station werkzaam zijn, er ook niet uit kunnen. De Russen zouden geweld willen ge bruiken, doch dit wordt door de Wes- tersen belet. Het is zeer te hopen dat hier een op lossing gevonden wordt, opdat deze in terne aangelegenheid geen oorzaak wordt van nog grotere spanning tussen de vier Grote Mogendheden Dewelke, daar gekomen zijnde, en de genade Gods ziende, werd ver blijd, en vermaande hen allen, dat zij met een voornemen des harten bij de Heere zouden blijven •(Handel. 11 23.) O, wat groot gena vordert de bekering eens zondaars. Wordt de schepping van hemel en aarde in de Heilige Schrift ge naamd een werk van Gods vinger, de bekering eens zondaars 'n werk van Zijnen arm. In de schepping aller dingen was geen tegenstand. Hij sprak en het was er. Maar komt Aff Heere aan het hart eens zondaars, daar is alles tegen. Met vijandschap en ongeloof bezet, wil de zondaar van God niet weten. Wat grote genade moet dan verheerlijkt om de wederwillige te trekken en hen te overreden; om de overheersende macht des ongeloofs en der vijandschap neer te werpen en hem te doen roepen: „Hee re, wat wilt Gij dat ik doen zal?" En voeg hier dan nog bij, dat de Heere, Die een heilig God is, deze Zijn genade niet kan verheerlijken, tenzij Zijn heilig recht genoeg gedaan zij. Hij kan zïchzelven niet verloochenen. De Heilige Geest zou nooit in de harten van arme zondaren woning kunnen maken, ware' Christus niet gekomen om te lijden en te sterven. Daarom de inwoning des Geestes rust op het Borgwerk Christi. Die genade zag Barnabas, God had Zijn gena groot gemaakt. Zij blonk uit naar buiten. Het ging te Antiochië; als te Jeruzalem: Een van hart en een van zin, door eenzelfde Geest geleid, wandel de men in de liefde. Was het wonder dat Barnabas verblijd was? Dat hij zich verlustigde in het werk Gods. De blijd schap van Gods volk is niet gelijk die van de wereld. Die is in de zonde en te gen het werk Gods gekant. Maar zal dan ook verdorren. Maar de blijdschap van Gods volk is in de Heere. Dat is een gegronde, een heiligende en wezenlijke blijdschap. Hoe springt Gods volk op van vreugde, als de Heere Zijn gena ver heerlijkt in anderen. Als Hij nieuwe uitspruitelingen verwekt. Genade is me- dedeelzaam, is zo .gunnend. Neen, het is geen vrucht van de genade Gods, als we aan het bedillen gaan en uit de hoogte anderen oordelen waarin de Hee re Zijn gena heeft verheerlijkt. Hoeveel kwaad heeft het al veroorzaakt, dat de één meer wilde zijn dan de andere. Hoe moest de Heere Jezus het in Zijn disci pelen bestraffen. Moest niet Paulus kla-i gen: „Zij -zoeken allen het hunne, niét hetgeen van Christus Jezus is?" Barnabas verblijdde zich en vermaan de hen allen, dat zij met een voornemen des harten bij de Heere zouden blijven. Neen, die vermaning is niet ongegrond. Vloeide ook niet uit wantrouwen, maar uit liefde. Het is het vermaan van Chris tus: „blijft in Mij en Ik in U." Neen, dat wil niet zeggen, dat er een afval der heiligen is. Hij, Die het goede werk be gint, zal het voleindigen. Maar er drei gen zovele gevaren, waardoor het werk der genade schade lijdt. Waar God Zijn gena verheerlijkt, wordt de ziel inge wikkeld in den geestelijken strijd. Velen zijn de 'vijanden, daarbij machtig. Wie van Gods volk weet dat niet, die min of meer geoefend zijn in de weg der gena. Wat doet alleen staande blijven, wat doet opwassen in de gena en kermis van Christus? Is het niet waartoe Barnabas als een getrouw dienstknecht vermaant? Hoeveel gevaren dreigen. Hoe zouden we kunnen spreken van Satans verzoe kingen, van de verleidingen der wereld en wat nog het ergste is, ons bedrieglijk hart. Wie 2ou de afdwalingen verstaan? Bij de Heere te blijven, een bestendige en blijvende gemeenschap gelijk een rank in de wijnstok blijft. Laten wij het kort mogen zeggen: dat gedurig verkeren in afhankelijkheid van in onderworpenheid aan, en vertrouwen op de Heere met een volkomen hart._ Een zich gedurig over geven en toevertrouwen aan Zijne lei ding. Ach, werd het eens meer beoefend. Hoe droevig, die van de genade Gods vreemd blijft Wien alles zal ontvallen als de eeuwigheid zich opent. Ach, zon daar mocht ge nog leren buigen voor God. Dat dit getuigenis zijn kracht mocht doen op de harten van Gods volk. Neen, dit vermaan Is nog niet overbodig ge worden. Werd het meer betracht, de breuke Slons ware spoediger geheeld. Mocht de Heere Zijn Geest nog uitstor ten. Straks is geen vermaan meer no dig. Daar zal geen vijand meer kwellen; geen verwijdering meer zijn, maar eeu wige storeloze vreugde en blijdschap in God. (wijlen Ds Barth.) België. Op Zondag 26 Juni'a.s. zullen in Bel gië verkiezingen worden gehouden voor de Tweede Kamer, Eerste Kamer, Se naat en Provincieraden. Een eigenaardigheid is, dat de voor zitter van de ontbonden Kamer geloot heeft voor de volgorde der lijsten. Niunmer 1 is de Belgische Socialis tische Partij. Nummer 2 de Communis tische Partij. Nummer 3 de Katholieken. Nummer 4 de Liberalen. Deze volgorde wordt aangehouden, zo wel voor de Kamer, de Senaat als de Pro'vincie. Voor het eerst zullen nu ook de vrou wen mede stemmen. Opgeroepen worden 2.705.000 mannen en 2.930.000 vrouwen. Er zijn dus 225.000 vrouwen meer dan mannen. De verwachting is dat de vrouwen de invloed der Katholieken zal versterken, omdat zij overwegend meer religieus zijn aangelegd dan de mannen. Toch is er moeilijk een pijl op te trekken. De Konings kwestie staat vanzelfspre kend in het middelpunt der belang stelling. Toch wordt niet verwacht, dat deze aangelegenheid de stemming zal beïn vloeden. De Katholieken zijn voor terugkeer van Koning Leopold. De Socialisten zijn er tegen. De Liberalen zfln sterk in de oppositie. Zij stellen voor, directe belas ting verlaging van niet minder dan 25 procent. Ook verwijten zij aan de Ka tholieken en aan de Socialisten, dat zij de Koningskwestie nog niet hebben op gelost, die voor het volk zo belangrgk is. Ook komen zij heel sterk op voor hen, die door oorlogschade zijn getroffen. Al hebben de Liberalen daarin het ge tij mede, zo zullen zij toch geen belang rijke overwinning boeken. Daartoe zijii de andere groepen te goed georgani seerd. Veel belangstelling legt men wel aan de dag voor de Communisten. Na dè oorlog zijn deze gestegen tot 12.7 procent. De grote vraag is nu of zij dit per centage zullen kunnen handhaven, dan wel of zij ook in België achteruit gaan, Engeland. De Labour Partij heeft haar jaarlijk se Pinkstercongres gehouden met vrij grote eenstemmigheid. De ministers Att- lee, Bevin en Cripps werden langdurig toegejuicht. Twee Parlements leden zijn geroyeerd omdat zij naar het oordeel van het con gres, teveel overhelden naar de Comr munisten. Minister Cripps Jieeft op zeer wel sprekende wijze aangetoond, de noodza kelijkheid van zijn economische politiek die door het congres werd aanvaard. Niettegenstaande het feit dat de La bour partij aan stemmen inboet, ten gunste der Conservatieven, gaat zij toch door met nationalisatie van meer dere bedrijven. Dat men in Engeland ook geld durft te geven voor verkiezingen, bewijst het feit dat met het oog op de in 1950 te houden parlements verkiezingen. Lar bour een verkiezingsfonds wenst te vor men van 400.000 pond, dat is, ruim 4 millioen gulden. Driehonderd speciaal daarvoor aange stelde personen zullen trachten het le dental der partij op te voeren.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1