Buitenland
Pubticatie Arbeidsbureau
CHR. WEEKBLAD OP GEREFOKMEERDEN GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Industrie op dé eilanden
UITERMATE VERHOOGD
MEDITATIE
Allengskens
EIIAIIDEIt-IIIEUl/S
Bureau: Prins Hendrijcstraat 122o
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukker^ 19
ZATERDAG 28 MEI 1949 21ste JAARGANG No. 1823
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaai
Advertentieprijs 12 et. p. miUimeter,
B^ contract speciaal tarief.
Er is de laatste tijd' een streven merk-
taar, om op de eilanden enige industrie
gevestigd te krijgen. Verschillende in
stanties spanneïi zich er voor en stelden
pogingen in het werk om door indus
trieën een locale welvaartsbron te schep
pen, die het te grote surplus van land
arbeiders naar zich toe zal trekken.
Zo hebben op het eiland T h o 1 e n de
burgemeesters de hoofden bij elkaar ge
stoken, die in samenwerking met ande
ren zullen proberen wat hierin op hun
eiland kan worden bereikt. Zijn we goed
ingelicht, dan voteren de gemeenten op
dat eiland zelfs een zeker bedrag om
deze pogingen te steimen en deze doel
stelling te bereiken. Nu heeft het eiland
Tholen een vaste oeververbinding door
zrjn brug en is direct gelegen aan de
vlotte verkeerswegen in Brabant. Daar
zou dus enige kans zijn. Het streven
is dan ook alleszins gerechtvaardigd al
moeten we er meteen bijzeggen, dat we
niet al te optimistisch zijn, wat uit het
vervolg van dit artikel zal blijken.
Voor Goeree en Overflak-
k e e zijn die kansen weer veel kleiner.
Ons eiland ligt rondom in het water
(lioe' lang nog?) op zichzelf al een
afschrikwekkend iets voor industriële
ondernemers om fabrieken te bouwen en
ietwat grote bedrijven te vestigen.
Schouwen en- Duiveland is
ook door het water geïsoleerd en door
zijn aparte liggi^ vormt dit al heel
veel bezwaren.
Nu zou voor een bepaalde industrie,
een suikerbietenfabriek b.v., een goede
waterverbinding die wij hebben, voor
deel brengen. De grondstoffen zijn bij
de hand en afvoer van hét vervaardigde
product is per schip mogelijk. Maar een
enkele waterverbinding, zonder directe
spoor- of autowegen, vormt toch voor
de meeste industrieën een onoverkome-
l^k bezwaar.
Aan industrie-terrein zou op de eilan
den wel te komen zijn en arbeiders zou
den kimnen worden omgeschoold. Toch
zou dit laatste ook weer veel moeilijk
heden geven.
Aangenomen dat er een maatschap
pij was, die kapitaal zou investeren in
een of andere indust;rie, dan zou zij om
te beginnen een aantal vakmensen moe
ten opnemen om de landarbeiders in het
betreffende vak te bekwamen. Men zit
dan al zo met de huisvesting. Al zou
daar extra bouwvolume voor worden
verstrekt, moet men niet vragen wat
dit zou kosten. In deze geweldig dure
tijd is het vestigen van industrie op de
eilanden ook al is er goede verbin
ding met de vaste wal, hoogstens toe-
komst-muziek.
De Flakkeese Gemeenschap, die de
commissie voor werkverruiming heeft
doen geboren worden, heeft daarop in
haar jl. vergadering dan ook jjnaar zeer
flauwtjes gezinspeeld. Men voelt die
moeilijkheden wel aan.
Ons inziens kan men veel beter de
kant uit gaan (zoals daar thans door
bovengenoemde commissie aan gewerkt
Wordt) om te zien meer te bereiken met
de producten uit eigen bodem, zoals
intensiever witlofteelt, fruitteelt, vee
teelt e.d.
Ook liggen er mogelijkheden om van
de land- en tuinbouwrproducten fabrieks-
producten te maken. Wij denken bv. aan
een conservenfabriek, zoals we die er
al een te Achthuizen hebben. We mis
sen op ons eiland ook nog de grasdro
gerijen, zoals die er verleden jaar een te
Scherpenisse op het eiland Tholen in
Werking werd gesteld.
De cichoreifabrieken op ons eiland
zijn nu druk belast met het drogen van
aardappelen, die zelfs van over water
Worden aangevoerd en misschien liggen
daar meer mogelijkheden voor. Kan men
op ons eiland niet zover komen, dat men
hier zelf het aardappelmeel maakt Het
komt maar op het initiatief aan.
Groot-industrie zal men op deze af
gelegen eilanden nooit krijgen. De klein-
industrie laat in veel opzichten zeer van
zich spreken. Wij denken b.v. aan de fa-
hricage van landbouwmachines, ploegen
enz. waarvan er honderden tot buiten hét
eiland worden verkocht en meer andere
Werktuigen, die hier worden gemaakt.
Men zou er nog verbaasd van staan hoe
veel klein-industrie er op ons eiland is
(Uitbreiding over Psalm 110).
God, de Vader aller Jichten
Heeft gesproken tot Zijn Zoon:
„'k Zal Uw vijanden doen zwichten
Zet U naast mij op Uw Troon.
Heerlijk uit de dood herrezen,
Zult Gij Vorst der aarde wezen.
Koning, waar Mijn Sion bloeit,
'k Zal de sterke scepter zenden,
Opdat al des vijands benden
Door U worden uitgeroeid.
Gij zult eeuwig daar regeren
Als de Koning Mijner ere".
Christus wou vrijwillig sterven,
Trad vrijwillig uit het graf,
Ging vrijwillig 't Rijk beërven.
Dat Hem God de Vader gaf.
En de schapen Zijner weide
Zijn gewillig tot het strijden
In een heilig krijgssieraad.
Tot de heerlijkheid der vromen
En de dauw der jeugd zal komen
Uit de vroege dageraad.
Om het Godsrijk uit te breiden
Onder Christus, Jood en Heiden.
Is de hitte van Gods toom
Dus geblust in Christus' bloed,
God heeft met een eed gezworen,
Die Zijn eer bestemp'len moet.
Dat Aarons priesterwijze
Uit het graf niet zal herrijzen,.
Maar dat in de oude tijd
Melchizedek, Salems Koning,
Priester in Gods Heil'ge Woning
't Voorbeeld gaf in eeuwigheid
Van Hem, Die eens moest volbrengen
's Vaders wil en 't offer plengen.
„Christus, Gij zult^ triumpheren.
Gij zit aan Gods rechterhand.
Grj zult koningen vemeêren.
Als Uw heil'ge gramschap brandt."
't Recht zal bij de blinde liliden
Zegevieren onder 't strijden:
Dode lijken, overal.
- Straks ligt ook de vorst verslagen.
Die nu droomt, in gloriedagen.
Dat hij eeuwig heersen zal. -
„Gij zult drinken uit de beker
En het hoofd naar boven steken!"
De Heere uw God zal deze volken
voor uw aangezicht allengskens
uitwerpen. (Deut. 7 22a.)
Het volk van Israël is een voorbeeld
van het geestelijk Israël.
Het is evenals Israël een a f g e z o n-
d ej d volk, afgezonderd door verkie
zing van eeuwigheid en door een onwe-
derstandelijke roeping in de tijd.
Bij de schepping maakte de Heere
scheiding tussen licht en duisternis.
Zo scheidt de Heere door die inwen
dige roeping de kinderen des lichts van
de kinderen der duisternis.
De Heere getuigt van dat geestelijk
Israël: „Dit volk heb Ik Mij gefor
meerd. Zij zullen Mijn lof vertellen."
Het wordt evenals Israël geleid
door de wolk- en vuurkolom.
Zij ontvangen de Geest van Christus,
die hen leidt naar de Sinaï. Daar wor
den zij vernederd door het gezicht van
Gods heiligheid en rechtvaardigheid;
Op 's Heeren tijd worden zij voortge-
leid van de Sinaï naar Sion. Zij leren
tot de Heere Jezus de toevlucht te ne
men. En die in 't stof lag neergebogen,
wordt aldaar weer opgericht.
Het wordt evenals Israël gevoed
met brood uit de hemel.
De wereldling leeft op zijn rijkdom;
een vleselijk mens op zijn begeerlijkhe
den; een huichelaar op zijn belijdenis;
een godsdienstig mens op zijn plichten
en deugden.
Het geestelijk Israël heeft een spijze,
die de wereld niet kent.
Zij worden gevoed door het Bloed des
levens, de Heere Jezus Christus.
Zij leven door het geloof des Zoons
van God.
Het leert worstelen om een ze
gen, evenals Jacob, die daarop de naam
van Israël kreeg.
Zij worden het zaad Jacobs genoemd,
dat Zijn aangezicht niet tevergeefs
zoekt.
Zij zijn een volk, dat veel op de knieën
gevonden wordt.
De Heere maakt ze arm en houdt ze
in zichzelf arm; daarom zijn. en blijven
zij bedelaars, worstelaars aan Gods ge-
nadetroon.
Het vreest evenals Israël menig-?
maal om te komen op de weg.
Israël klaagt in vers 17: „Deze volken
zijn meerder dan wij, hoe zouden wij ze
uit de bezitting kimnen verdrijven."
David klaagt: „ongerechtigde dingen
hebben de overhand over mij,"
Paulus klaagt: „Ik zie een andere wet
in mijne leden, welke strijd voert tegen
de wet mijns gemoeds, en mij gevangen
neemt onder de wet der zonde, die in
mijne leden is."
Het ganse geestelijk Israël moet kla
gen: „In ons is geen kracht tegen zo
groot een menigte."
De Heere bemoedigt ze in vers 18, 19:
„Vreest niet voor hen. Gedenkt steeds
wat de Heere uw God aan Farao en alle
Egyptenaren gedaan heeft. Alzo zal de
Heere. uw God doen aan alle volken, voor
welker aangezicht gij vreest."
De Heere is in het midden van hen.
En zo God voor hen is, wie zal dan te
gen hen zijn!
De Heere belooft deze^ volken voor
hun aangezicht allengskens uit te
werpen.
De Heere hun God zal die vijan
den uitwerpen.
De Heere zal het „allengskens"
doen.
Allengskens ontdekt de Heere Zijn
volk aan hun eeuwig gevaar.
Wat zal het zijn als vijand God te
ontmoeten in de eeuwigheid!
Rusteloos zoeken zij zich te ontwor
stelen aan hun ellendestaat.
•Rusteloos zoeken zij de middelen, zoe
ken zij zich zelf te beteren.
Maar ach het is alles nog buiten
Christus.
Zrjt gij reeds zo'n rusteloze geworden
Ds L.
Frankrijk.
Wanneer de courant D.V. Vrijdag
avond in huis ligt, zullen wij weten of
het Franse Kabinet Queuille, nog in le
ven is of niet.
De staatsbegroting- toont een zeer
groot tekort aan. De strijd in Indo-Chi-
na eist extra 53 milliard francs. Bij de
spoorwegen moet 21 milliard worden
bijgepast.
Hoe de kamerleden daarover mogen
denken, een feit is en blijft het, dat het
tekort moet worden aangezuiverd.
Minister Petsche heeft in de Kamer
zijn beleid verdedigd.
Een groot deel van het tekort wil de
regering zoeken in de verhoging van de
benzine-prijs.
Daarover is de Franse Kamer het
niet eens, en tenzij men tot een accoord
komt, zal de regering ten val worden
gebracht.
Van regerings zijde, vragen de minis
ters, of daarmede het land is gediend
en welke samenstelling de Kamerleden
verwachten, wanneer het huidige ntiinis-
terie aftreed.
Zolang er geen nieuwe verkiezingen
worden uitgeschreven, kunnen wel de
personen in een Kabinet wisselen, maar
niet de partijverhoudingen.
De Communisten en Gaullisten sturen
het juist aan op nieuwe verkiezingen,
en de middenpartijen zijn er van over
tuigd dat het land hiermede niet is
gediend.
Op het ogenblik wordt te Parijs de
en hoeveel werkmensen daarin zijn on
dergebracht.
Dit dient te worden aangemoedigd. In
een, of desnoods meer^ aparte artikelen
hopen we daarop nader terug te komen.
viermogendheden conferentie gehouden.
De Franse Kamer weet heel goed dat
een groot gedeelte van de wereld met
belangstelling uitziet, wat daar ge
sproken wordt en of de Grote Vier het
met elkander eens zullen worden of niet.
Wajineer nu de regering genoodzaakt
wordt tot aftreden, moeten de bespre
kingen worden geschorst, omdat Frank
rijk dan geen vertegenwoordiger heeft,
die namens zijn regering kan spreken
en handelen.
Ook zijn de Kamerleden er van over
tuigd, dat het huidige Kabinet zeer nut
tig werk heeft gedaan en de voordelen
daarvan zijn aan te -wijzen.
De Franse franc, die acht maanden
geleden zeer zwak stond, is in waarde
gestegen.
De prijzen bewegen zich in dalende
lijn, de productiecijfers stijgen, het volk
heeft weer vertrouwen gekregen in zijn
regering.
Daarom wordt de vraag gesteld, al is
verhoging van de benzine-prijs niet aan
genaam, of het nu goed is om door de
aan-wijsbare voordelen, nu zo maar in
eens een schrap te halen.
Als men de vraag zo stelt, dan ziet
men dat er een addertje" onder het gras
verborgen ligt. De spoorwegen hebben
een groot tekort.
Dit tekort wordt veroorzaakt door het
personen- en vrachtvervoer per auto.
Wat is er nu logischer dan dat het
vervoer, dat oorzaak is van het tekort,
dit ook zelf betaalt, in de vorm van een
hogere benzineprijs.
De spoorwegen zijn echter genationa
liseerd en het beleid is nu niet bepaald
economisch.
Ruim tachtig procent van de inkom
sten wordt uitgegeven aan salarissen
en sociale lasten.
Op 55-jarige leeftijd worden de amb
tenaren reeds gepensionneerd. Om die
reden zijn de Kamerleden er niet voor.
De directeur van het Arbeidsbureau
te Middelhamis deelt mede, dat er ar
beiders geplaatst kimnen worden op
Voome en Putten.
Het loon bedraagt 0.72 per uur,
prestatie toeslag en 12 reisuren boven
de volle werkweek.
Vervoer is dagelijks per fiets naar
Middelhamis haven, en vandaar met de
bootdienst van 5.30 uur. Vanaf Helle-
voetsluis vindt het vervoer plaats per
autobus naar het werk. De terugreis
vindt plaats met de bootdienst van
17.35 uur.
Aanmelding Zaterdag 28 Mei op het
Arbeidsbureau te Middelhamis tussen 9
en 10 uur,
DE DIRECTEUR.
dat het nijvere autovervoer moet op
draaien, voor een wanbeleid bij de spoor
wegen.
Komt, men echter aan de salarissen of
aan reeds toegezegde bijzondere voor
rechten, dan kan men verzekerd zijn
van stakingen én straks bij de verkie
zingen over lopen naar het communisme
waarvoor men zeer bevreesd is.
Hieruit ziet men, dat als men wind
zaait, men storm oogst en een regering
dig niet durft optreden, aan de leiband
loopt van het volk.
Berlijn.
Als een be-wijs hoe gespannen de poli
tieke toestand Is, hebben -wij deze week
weer kunnen zien, uit de staking van
de West-Berlijnse spoorwegarbeiders. -
De spoorweg maatschappij heeft de
hulp. van de Russische politie ingeroe
pen en in de Westelijke sector door dé
ze mannen de stations laten bezetten.
De stakers namen hiermede geen ge-
(Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom.)