Buitenland Pubticatie Arbeidsbureau CHR. WEEKBLAD OP GEREFOKMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Industrie op dé eilanden UITERMATE VERHOOGD MEDITATIE Allengskens EIIAIIDEIt-IIIEUl/S Bureau: Prins Hendrijcstraat 122o Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukker^ 19 ZATERDAG 28 MEI 1949 21ste JAARGANG No. 1823 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaai Advertentieprijs 12 et. p. miUimeter, B^ contract speciaal tarief. Er is de laatste tijd' een streven merk- taar, om op de eilanden enige industrie gevestigd te krijgen. Verschillende in stanties spanneïi zich er voor en stelden pogingen in het werk om door indus trieën een locale welvaartsbron te schep pen, die het te grote surplus van land arbeiders naar zich toe zal trekken. Zo hebben op het eiland T h o 1 e n de burgemeesters de hoofden bij elkaar ge stoken, die in samenwerking met ande ren zullen proberen wat hierin op hun eiland kan worden bereikt. Zijn we goed ingelicht, dan voteren de gemeenten op dat eiland zelfs een zeker bedrag om deze pogingen te steimen en deze doel stelling te bereiken. Nu heeft het eiland Tholen een vaste oeververbinding door zrjn brug en is direct gelegen aan de vlotte verkeerswegen in Brabant. Daar zou dus enige kans zijn. Het streven is dan ook alleszins gerechtvaardigd al moeten we er meteen bijzeggen, dat we niet al te optimistisch zijn, wat uit het vervolg van dit artikel zal blijken. Voor Goeree en Overflak- k e e zijn die kansen weer veel kleiner. Ons eiland ligt rondom in het water (lioe' lang nog?) op zichzelf al een afschrikwekkend iets voor industriële ondernemers om fabrieken te bouwen en ietwat grote bedrijven te vestigen. Schouwen en- Duiveland is ook door het water geïsoleerd en door zijn aparte liggi^ vormt dit al heel veel bezwaren. Nu zou voor een bepaalde industrie, een suikerbietenfabriek b.v., een goede waterverbinding die wij hebben, voor deel brengen. De grondstoffen zijn bij de hand en afvoer van hét vervaardigde product is per schip mogelijk. Maar een enkele waterverbinding, zonder directe spoor- of autowegen, vormt toch voor de meeste industrieën een onoverkome- l^k bezwaar. Aan industrie-terrein zou op de eilan den wel te komen zijn en arbeiders zou den kimnen worden omgeschoold. Toch zou dit laatste ook weer veel moeilijk heden geven. Aangenomen dat er een maatschap pij was, die kapitaal zou investeren in een of andere indust;rie, dan zou zij om te beginnen een aantal vakmensen moe ten opnemen om de landarbeiders in het betreffende vak te bekwamen. Men zit dan al zo met de huisvesting. Al zou daar extra bouwvolume voor worden verstrekt, moet men niet vragen wat dit zou kosten. In deze geweldig dure tijd is het vestigen van industrie op de eilanden ook al is er goede verbin ding met de vaste wal, hoogstens toe- komst-muziek. De Flakkeese Gemeenschap, die de commissie voor werkverruiming heeft doen geboren worden, heeft daarop in haar jl. vergadering dan ook jjnaar zeer flauwtjes gezinspeeld. Men voelt die moeilijkheden wel aan. Ons inziens kan men veel beter de kant uit gaan (zoals daar thans door bovengenoemde commissie aan gewerkt Wordt) om te zien meer te bereiken met de producten uit eigen bodem, zoals intensiever witlofteelt, fruitteelt, vee teelt e.d. Ook liggen er mogelijkheden om van de land- en tuinbouwrproducten fabrieks- producten te maken. Wij denken bv. aan een conservenfabriek, zoals we die er al een te Achthuizen hebben. We mis sen op ons eiland ook nog de grasdro gerijen, zoals die er verleden jaar een te Scherpenisse op het eiland Tholen in Werking werd gesteld. De cichoreifabrieken op ons eiland zijn nu druk belast met het drogen van aardappelen, die zelfs van over water Worden aangevoerd en misschien liggen daar meer mogelijkheden voor. Kan men op ons eiland niet zover komen, dat men hier zelf het aardappelmeel maakt Het komt maar op het initiatief aan. Groot-industrie zal men op deze af gelegen eilanden nooit krijgen. De klein- industrie laat in veel opzichten zeer van zich spreken. Wij denken b.v. aan de fa- hricage van landbouwmachines, ploegen enz. waarvan er honderden tot buiten hét eiland worden verkocht en meer andere Werktuigen, die hier worden gemaakt. Men zou er nog verbaasd van staan hoe veel klein-industrie er op ons eiland is (Uitbreiding over Psalm 110). God, de Vader aller Jichten Heeft gesproken tot Zijn Zoon: „'k Zal Uw vijanden doen zwichten Zet U naast mij op Uw Troon. Heerlijk uit de dood herrezen, Zult Gij Vorst der aarde wezen. Koning, waar Mijn Sion bloeit, 'k Zal de sterke scepter zenden, Opdat al des vijands benden Door U worden uitgeroeid. Gij zult eeuwig daar regeren Als de Koning Mijner ere". Christus wou vrijwillig sterven, Trad vrijwillig uit het graf, Ging vrijwillig 't Rijk beërven. Dat Hem God de Vader gaf. En de schapen Zijner weide Zijn gewillig tot het strijden In een heilig krijgssieraad. Tot de heerlijkheid der vromen En de dauw der jeugd zal komen Uit de vroege dageraad. Om het Godsrijk uit te breiden Onder Christus, Jood en Heiden. Is de hitte van Gods toom Dus geblust in Christus' bloed, God heeft met een eed gezworen, Die Zijn eer bestemp'len moet. Dat Aarons priesterwijze Uit het graf niet zal herrijzen,. Maar dat in de oude tijd Melchizedek, Salems Koning, Priester in Gods Heil'ge Woning 't Voorbeeld gaf in eeuwigheid Van Hem, Die eens moest volbrengen 's Vaders wil en 't offer plengen. „Christus, Gij zult^ triumpheren. Gij zit aan Gods rechterhand. Grj zult koningen vemeêren. Als Uw heil'ge gramschap brandt." 't Recht zal bij de blinde liliden Zegevieren onder 't strijden: Dode lijken, overal. - Straks ligt ook de vorst verslagen. Die nu droomt, in gloriedagen. Dat hij eeuwig heersen zal. - „Gij zult drinken uit de beker En het hoofd naar boven steken!" De Heere uw God zal deze volken voor uw aangezicht allengskens uitwerpen. (Deut. 7 22a.) Het volk van Israël is een voorbeeld van het geestelijk Israël. Het is evenals Israël een a f g e z o n- d ej d volk, afgezonderd door verkie zing van eeuwigheid en door een onwe- derstandelijke roeping in de tijd. Bij de schepping maakte de Heere scheiding tussen licht en duisternis. Zo scheidt de Heere door die inwen dige roeping de kinderen des lichts van de kinderen der duisternis. De Heere getuigt van dat geestelijk Israël: „Dit volk heb Ik Mij gefor meerd. Zij zullen Mijn lof vertellen." Het wordt evenals Israël geleid door de wolk- en vuurkolom. Zij ontvangen de Geest van Christus, die hen leidt naar de Sinaï. Daar wor den zij vernederd door het gezicht van Gods heiligheid en rechtvaardigheid; Op 's Heeren tijd worden zij voortge- leid van de Sinaï naar Sion. Zij leren tot de Heere Jezus de toevlucht te ne men. En die in 't stof lag neergebogen, wordt aldaar weer opgericht. Het wordt evenals Israël gevoed met brood uit de hemel. De wereldling leeft op zijn rijkdom; een vleselijk mens op zijn begeerlijkhe den; een huichelaar op zijn belijdenis; een godsdienstig mens op zijn plichten en deugden. Het geestelijk Israël heeft een spijze, die de wereld niet kent. Zij worden gevoed door het Bloed des levens, de Heere Jezus Christus. Zij leven door het geloof des Zoons van God. Het leert worstelen om een ze gen, evenals Jacob, die daarop de naam van Israël kreeg. Zij worden het zaad Jacobs genoemd, dat Zijn aangezicht niet tevergeefs zoekt. Zij zijn een volk, dat veel op de knieën gevonden wordt. De Heere maakt ze arm en houdt ze in zichzelf arm; daarom zijn. en blijven zij bedelaars, worstelaars aan Gods ge- nadetroon. Het vreest evenals Israël menig-? maal om te komen op de weg. Israël klaagt in vers 17: „Deze volken zijn meerder dan wij, hoe zouden wij ze uit de bezitting kimnen verdrijven." David klaagt: „ongerechtigde dingen hebben de overhand over mij," Paulus klaagt: „Ik zie een andere wet in mijne leden, welke strijd voert tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijne leden is." Het ganse geestelijk Israël moet kla gen: „In ons is geen kracht tegen zo groot een menigte." De Heere bemoedigt ze in vers 18, 19: „Vreest niet voor hen. Gedenkt steeds wat de Heere uw God aan Farao en alle Egyptenaren gedaan heeft. Alzo zal de Heere. uw God doen aan alle volken, voor welker aangezicht gij vreest." De Heere is in het midden van hen. En zo God voor hen is, wie zal dan te gen hen zijn! De Heere belooft deze^ volken voor hun aangezicht allengskens uit te werpen. De Heere hun God zal die vijan den uitwerpen. De Heere zal het „allengskens" doen. Allengskens ontdekt de Heere Zijn volk aan hun eeuwig gevaar. Wat zal het zijn als vijand God te ontmoeten in de eeuwigheid! Rusteloos zoeken zij zich te ontwor stelen aan hun ellendestaat. •Rusteloos zoeken zij de middelen, zoe ken zij zich zelf te beteren. Maar ach het is alles nog buiten Christus. Zrjt gij reeds zo'n rusteloze geworden Ds L. Frankrijk. Wanneer de courant D.V. Vrijdag avond in huis ligt, zullen wij weten of het Franse Kabinet Queuille, nog in le ven is of niet. De staatsbegroting- toont een zeer groot tekort aan. De strijd in Indo-Chi- na eist extra 53 milliard francs. Bij de spoorwegen moet 21 milliard worden bijgepast. Hoe de kamerleden daarover mogen denken, een feit is en blijft het, dat het tekort moet worden aangezuiverd. Minister Petsche heeft in de Kamer zijn beleid verdedigd. Een groot deel van het tekort wil de regering zoeken in de verhoging van de benzine-prijs. Daarover is de Franse Kamer het niet eens, en tenzij men tot een accoord komt, zal de regering ten val worden gebracht. Van regerings zijde, vragen de minis ters, of daarmede het land is gediend en welke samenstelling de Kamerleden verwachten, wanneer het huidige ntiinis- terie aftreed. Zolang er geen nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven, kunnen wel de personen in een Kabinet wisselen, maar niet de partijverhoudingen. De Communisten en Gaullisten sturen het juist aan op nieuwe verkiezingen, en de middenpartijen zijn er van over tuigd dat het land hiermede niet is gediend. Op het ogenblik wordt te Parijs de en hoeveel werkmensen daarin zijn on dergebracht. Dit dient te worden aangemoedigd. In een, of desnoods meer^ aparte artikelen hopen we daarop nader terug te komen. viermogendheden conferentie gehouden. De Franse Kamer weet heel goed dat een groot gedeelte van de wereld met belangstelling uitziet, wat daar ge sproken wordt en of de Grote Vier het met elkander eens zullen worden of niet. Wajineer nu de regering genoodzaakt wordt tot aftreden, moeten de bespre kingen worden geschorst, omdat Frank rijk dan geen vertegenwoordiger heeft, die namens zijn regering kan spreken en handelen. Ook zijn de Kamerleden er van over tuigd, dat het huidige Kabinet zeer nut tig werk heeft gedaan en de voordelen daarvan zijn aan te -wijzen. De Franse franc, die acht maanden geleden zeer zwak stond, is in waarde gestegen. De prijzen bewegen zich in dalende lijn, de productiecijfers stijgen, het volk heeft weer vertrouwen gekregen in zijn regering. Daarom wordt de vraag gesteld, al is verhoging van de benzine-prijs niet aan genaam, of het nu goed is om door de aan-wijsbare voordelen, nu zo maar in eens een schrap te halen. Als men de vraag zo stelt, dan ziet men dat er een addertje" onder het gras verborgen ligt. De spoorwegen hebben een groot tekort. Dit tekort wordt veroorzaakt door het personen- en vrachtvervoer per auto. Wat is er nu logischer dan dat het vervoer, dat oorzaak is van het tekort, dit ook zelf betaalt, in de vorm van een hogere benzineprijs. De spoorwegen zijn echter genationa liseerd en het beleid is nu niet bepaald economisch. Ruim tachtig procent van de inkom sten wordt uitgegeven aan salarissen en sociale lasten. Op 55-jarige leeftijd worden de amb tenaren reeds gepensionneerd. Om die reden zijn de Kamerleden er niet voor. De directeur van het Arbeidsbureau te Middelhamis deelt mede, dat er ar beiders geplaatst kimnen worden op Voome en Putten. Het loon bedraagt 0.72 per uur, prestatie toeslag en 12 reisuren boven de volle werkweek. Vervoer is dagelijks per fiets naar Middelhamis haven, en vandaar met de bootdienst van 5.30 uur. Vanaf Helle- voetsluis vindt het vervoer plaats per autobus naar het werk. De terugreis vindt plaats met de bootdienst van 17.35 uur. Aanmelding Zaterdag 28 Mei op het Arbeidsbureau te Middelhamis tussen 9 en 10 uur, DE DIRECTEUR. dat het nijvere autovervoer moet op draaien, voor een wanbeleid bij de spoor wegen. Komt, men echter aan de salarissen of aan reeds toegezegde bijzondere voor rechten, dan kan men verzekerd zijn van stakingen én straks bij de verkie zingen over lopen naar het communisme waarvoor men zeer bevreesd is. Hieruit ziet men, dat als men wind zaait, men storm oogst en een regering dig niet durft optreden, aan de leiband loopt van het volk. Berlijn. Als een be-wijs hoe gespannen de poli tieke toestand Is, hebben -wij deze week weer kunnen zien, uit de staking van de West-Berlijnse spoorwegarbeiders. - De spoorweg maatschappij heeft de hulp. van de Russische politie ingeroe pen en in de Westelijke sector door dé ze mannen de stations laten bezetten. De stakers namen hiermede geen ge- (Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom.)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1