De volheid des tijds Buitenland CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE Bekering Begin en eindig de dag met IVO ROL EiiAnDEn-niEui/s Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamls, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 ZATERDAG 23 APRIL 1949 21STE JAARGANG No. 1813 Abonnementsprijs 1.50 p. liwartaal Advertentieprijs 12 et; p. mUUmeter, Bij contract speciaal tarief. De vorige maal schreven wij over de problemen der overbevolking van de wereld. Als wij zo eens doelloos rondlopen in het drukke stadsgewoel, dan moeten wij ons verbazen over het grote getal der mensen. En dan zien we nog maar zo'n klein stukske van die stad. En dat is nog maar een klein gedeelte van ons land. En dan is ons land nog maar één der kleinsten in de rij der natiën. En el ke mens die wij zien heeft zijn eigen le vensweg; zijn eigen gedachtenleven; zijn eigen zorgen, begeerten doeleinden en verlangens. Zijn eigen zonden en weder- spannigheden tegen God zijn Schepper. Zijn eigen leed en straks zijn eigen oor deel en gericht. Terecht wordt het menselijk geslacht vergeleken bij een zee. Laat uw oog va ren over de wateren, en trachten te rus ten aan het gezichtseinder. Het is voor ons alles schier mateloos. Straks verhef fen zich de winden en komen de wate ren in beroering. Men moet het bij erva ring weten, hoe groot het geweld der baren is. Maar, is het ook niet zo als wij staan aan de oever van de mensenzee? Wij kunnen het ons niet indenken, wat het wil zeggen, zulk een milliardental men sen. Zoals wij ons nietig gevoelen aan de oever der zee, zo gevoelen wij ons ook nietig temidden van de volkerenzee. Daar zijn wij één ondeelbaar stukje van. Met onze zorgen en verlangens, met on ze hoop en vrees, met ons lijden en ver blijden, met ons geloof of ongeloof. En behalve de zee. van de mensen die in leven zijn, wat zijn er talloos velen reeds dit aardse bestaan gepasseerd en wachten de jongste dag, dat grote ge richt. Tot het getal der volkeren vol zal zijn; het getal naar Gods bepaalde raad. Men schat het tegenwoordig inwoner tal der wereld reeds op 2^4 milliard. En steeds neemt het getal levenden toe. In een eeuw tijds is hun getal reeds verdub beld geworden. En men verwacht dat een volgende eeuw weer een verdubbe ling met zich zal brengen. Men rekent met eeuwen of het niets is. Is het won der dat de deïsten, zij die menen dat wij mensenkinderen het maar uitzoeken moeten op aarde en dat onze Schepper zijn hand van ons heeft afgetrokken, is het wonder, dat zij met bekommering vervuld zijn, hoe wrij het stuur der we reld recht zullen kunnen houden? Letten wij echter op de daden des Hee- ren. Zijn Godsbestuur gaat over alle din gen. Hij heeft ook in dit opzicht de eeuw gelegd in het hart van de mens. Als een eeuw geleden beweerd zou zijn dat in 1949 het aantal aardbewoners meer dan 2 milliard zou bedragen, zou men stel lig hebben gezegd: Voor zoveel mensen is er geen bestaan op de wereld. Maar let nu op de vooruitgang van weten schap en techniek in die eeuw, welke het hebben mogelijk gemaakt dat er zo veel mensen door de aarde gedragen kunnen worden. Stoom en electriciteit. Landbouwwerktuigen. De mogelijkheden van transport tot naar de uithoeken der aarde. Technische vooruitgang welke het mogelijk maakt, dat streken be woond worden, waar men vroeger nau welijks kon vertoeven. In Afrika waren ontzaglijke gebieden in vroeger jaren niet bewoonbaar vanwege de daar voor komende insecten. De Tsetse-vlieg die door zijn steek de gevreesde slaapziekte bij mens en rund veroorzaakte, sloot he le gebieden af. Thans heeft de weten schap bestrijdingsmiddelen hiertegen gevonden, zodat enorme gebieden ge ëxploiteerd kunnen worden voor vee teelt. Er is een wereldtekort aan vet ten. Maar in Afrika kan men op reus achtige schaal, met behulp van de mo derne middelen, olienoten gaan telen. Reeds lang voorzag men dat er een ein de zou komen aan de beschikbare hoe veelheden steenkolen, welke in steeds groter hoeveelheden nodig zijn voor de moderne samenleving, en zie, de weten schap is op weg om de atoomenergie dienstbaar te maken voor het benodigde arbeidsvermogen. Wat in de laatste tien tallen jaren gepi-esteerd is op het ge bied der scheikimde grenst aan het on gelooflijke. Dient dit alles om de mens te ver heerlijken in zijn verovering van de aar de? Helaas, hoe veel hoort men daar van. En hoe weinig wordt iii dat aUes opgemerkt Gods goede hand en Zijn goddelijk bestier. Wie merkt er op, dat ook dit behoort bij Gods grote wereld- plan? Wie geeft er gelovig acht op, dat zijn leven is een reis naar de eeuwig heid? Maar ook, dat de ontwikkeling der volkeren in deze wereld voert naar het vaste doel van de volle openbaring der goddelijke deugden? Wie let er op, dat de ontwikkeling van het wereldge beuren is een uitbreiding van het Evan gelie tot alle de volkeren, en dat dan het einde wezen zal? En terwijl de we reld van zorgen vervuld is, hoe toch dat toenemend tal van mensen een bestaan zal vinden op deze aarde, zal Hij die te komen staat komen als een dief in de nacht. Alles voert naar de volheid des tijds. Zalig zal hij zijn, die wakende zal bevonden worden. DE ZAAK PENIWEN. Een droeve zaak, zo ze. tenminste waarheid bevat. Een zaak, die tot vol komen helderheid moet worden gebracht door onze Regering. Summier willen we de feiten noemen. Van de zijde van de Ned.'Herv. Sy node wordt een klacht openbaar ge maakt over gruwelbedrijven van onze soldaten in Oost Java. Deze klacht steimt naar het schijnt op inlichtingen van zeer betrouwbare bron uit Oost-Java. De Ned. Herv. Synode maakt de zaak openbaar. Onze Regering draagt er geen kennis van. Een bemerking willen we hier maken. Wiaar het zo een uiterst belangrijke zaak betreft had het dan niet op de weg van de Synode gelegen eerst haar licht eens op te steken bij de Regering voor ze tot publicatie over ging. De feiten die genoemd worden zijn werkelijk ontstellend. Echte gruwelda den, die herinneren aan de terreurdaden van de Duitse geweldenaren. Een eerlijk en onpartijdig onderzoek dient te wor den ingesteld. In volle openbaarheid moet de Regering haar inlichtingen ver strekken. En zo er inderdaad schuldigen zijn dan behoren die te worden gestraft. Maar ook, zo de zaak niet op waarheid berust, dienen de de valse beschuldigers hun straf niet te ontlopen. Daarvoor is de zaak te ernstig en de eer van onze mannen en jongens in Indië te teer. China Konden wij de vorige week vermelden, dat inplaats van het verbreken der wa- penstilstands voorwaarden, de beide strijdende partijen weder aan de confe rentie tafel zouden plaats nemen; thans schijnen de kansen opnieuw gekeerd. De Chinese regering had de commu nistische voorwaarden aangenomen, zo dat men mocht verwachten, dat partijen het over de belangrijkste eisen, eens wa ren geworden. Volgens de laatste berichten zijn de onderhandelingen echter weer verbroken en is de strijd door de communisten hervat. De comrmmisten zouden geëist heb ben, dat het nationale leger eerst zou worden ontwapend en hun troepen on gehinderd de rivier de Jangtse mochten overtrekken en de Zuidelijke oevers be zetten. Eerst als aan deze eis was voldaan; wilden de communisten over vrede praten. Een paar weken geleden hebben wij deze eis ook al vermeld, en toen mede gedeeld, dat inwilliging gelijk zou staan met de algehele overgave. Matth. 3 2. Bekeert U. Hoe menigmaal komt dat woord in de Schrift voor. Zowel in het Oude alsook in het Nieuwe Testament komen we het herhaaldelijk tegen. De noodzakelijkheid van, en de roepstem tot bekering. Jo hannes de Doper zegt het: de Heere Je zus laat het horen en Joel, alsmede Pe trus op de Pinksterdag. Waarom toch die herhaaldelijke ver maning tot bekering? We kunnen ons toch zelf niet bekeren, zo horen we in velerlei toonaard zingen? Laat ons bij het begin beginnen. We praten over de zaak heen. De Heere schiep ons goed en naar Zijn beeld. We hebben de Heere verlaten en kozen de duivel'en de zonde. Dat kostelijke beeld Gods zijn we kwijt, en hebben alleen nog maar kleine vonskens overgehouden, zegt de belijdenis en Calvijn. We zijn mens gebleven. Niet verduiveld, en geen beest geworden. We blijven, met onze totale doodstaat, verantwoordelijk voor al onze daden en onze verhouding tot God. Dat we ons nu van de Heere heb ben afgekeerd neemt de roeping om tot God weer te keren niet weg. Het gebod blijft ten volle zijn kracht houden en de eis tot wederkeer. Daarom dat herhaaldelijk: Bekeert U. Nu merk te ik op, dat dit in tweeërlei zin gezegd wordt, nl.We kunnen ons niet bekeren. Ten eerste zeggen we dat in onze bit tere vijandschap tegen God. In valse lijdelijkheid geven we de schuld aan de Heere als we niet bekeerd zijn, en in dat: „we kimnen niet", is de loochening van onze doodstaat, waarin we ons zelf hebben gebracht. Ons kiezen voor de zonde en de duivel, ons verkleefd zijn aan de dingen van beneden, onze eigen liefde voert in ons de boventoon. O, we zitten zo vastgevroren in onze zuivere belijdenis, dat we alles door elkaar pra ten, en met dat al de zonde vasthouden en God de schuld van alles ge-ven. Het tweede echter vloeit uit een geheel an dere bron. Dat wordt gezegd door een volk dat de boodschap van Godswege thuis kreeg en waar de Heere op het hart de eis tot bekering bond. Dat volk heeft getracht uit de waardigheid Gods en de liefde tot God en Zijn wet en deugden, zich te be keren. Zij hebben zonden afgebroken èn deugden opgebouwd om zo de Heere te Ijehagen en weder te keren tot God. Zij zijn evenwel met al hun werk in de dood terecht gekomen. Zij moeten het tot hun schande en schuld en smart voor de Heere bekennen, dat ze zich niet beke ren kunnen. Erkennend de rechtvaardi ge eis des Heeren vallen- ze voor God en moeten het bekennen dat ze zich van alle kostelijke gaven beroofd hebben, door het ingeven des duivels en moed willige ongehoorzaamheid. O, roepen ze naar de hemel, Heere bekeer Gij mij zo zal Ik bekeerd zijn. O, als de Heere niet naar hen omziet en hen laat waar ze zijn. Hij doet geen onrecht. Maar dat aankleven aan de troon der genade doet de Heere geboren worden, opdat ze er kennen zullen dat het uitsluitend een werk Gods is. Daarom is er ook sprake van een bekeerd worden. Er zijn zoveel mensen die bekeerd zijn, en dat blijven, terwijl Gods volk bekeerd is, en in eigen waarneming pnbekeerd wordt. Daar ligt het grote onderscheid. De bekering is een werk Gods, en duurt het ganse leven van Gods lieve volk door. O zeggen ze, hoe raak ik nog ooit tot God bekeerd. Onze Catechismus spreekt daar zo kostelijk van in Zondag 33. Het is een afsterving van de oude, en een opstanding van de nieuwe mens. Het is dat bekeerd worden tot God om alleen in Christus het leven te vinden. Het ontdekt worden aan de totale on mogelijkheid aan 's mensen zijde om ooit weer God terug te krijgen door eigen kracht, doch alleen uit het eeuwige wel behagen Gods in Christus. O, dat het de Heere behage ons daar van te leren. Dat we toch met onze zui vere belijdenis God niet de schxüd geven van onze onbekeerlijkheid. Die ligt bif ons. We willen bekeerd worden, zonder te sterven. Niet zoals God het wU. O dat de Heere ons daaraan ontdekke opdat het wonder een wonder worde en al gro ter wonder worde, dat God in Christus Zich zo diep nederbuigt om te vragen naar zulken die nooit naar Hem zouden vragen. Ge leeft nog en het is nog niet te laat. Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is, en de Heere bekere ons tot Hem meer en meer, opdat onze zielen erkennen dat Hij het heeft gedaan tot ere van Zijn grote en driemaal geheilig de Naam. U. Ds V. d. B. Wanneer de Chinese regering aan de ze voorwaarde voldoet, heeft zij geen enkel steunpunt meer, waarop haar pres tige rust. Zij kan net zo goed dan tot de com munisten zeggen, hier heeft U ons, doe nu maar met ons wat U denkt dat goed is, want of vwj het goed vinden of niet, gaat toch door." Gisteren zijn drie Engelse oorlogs vaartuigen door de communisten be schoten. Op het schip Amethyst zijn twintig man van het personeel gedood. Vaft het schip Consort zijn negen leden der be manning gedood. De Engelse regering heeft een scherp protest ingediend. Wanneer de berichten over de heropende strijd waar zijn, dan hebben de communisten reeds een brug genhoofd over de Jangts'e geslagen en bevinden zij zich reeds op de Zuidelijke oever. Een paar generaals van de regering zijn bezig met de organisatie van de ver dediging, maar komen alweer te laat. Veel zal afhangen of de soldaten der regering bereid zijn hun leven ,te geven als het nodig is. De strijdkrachten der regering zijn numeriek nog niet in de minderheid. Worden zij door bekwame leiders aan gevoerd en verdedigen zij zich werkelijk, dan is het nog niet uitgemaakt wie van de partijen als overwinnaar uit de strijd zal komen. Geven de soldaten zich ech ter in massa over, dan is er van een ge organiseerde strijd geen sprake meer, en wordt het een kwestie van tijd om het gehele land té bezetten. onbetwist de beste tandpasta- Verkrijgbaar in alle welyootzien*e zaken. Engeland Donderdag 21 April is te Londen de vergadering geopend van de eerste mi nisters van het Britse rijk of Britse Ger menebest. De laatste vergadering is gehouden in October 1948, en men vraagt zich af wat de reden mag zijn, dat nu reeds weer de eerste ministers zijn samenge roepen. De vergaderingen zijn geheim. Van besluiten, die aan de bevolking worden bekend gemaakt, wordt een gemeen schappelijk communique opgesteld. Algemeen neemt meq aan, dat de be sprekingen nu zullen lopen over de ver houding tot het Moederland. De landen die tot het Gemenebest toetreden, had den een Engels sprekende bevolking en erkennen de Kroon van Engeland. Nu Engels Indië zelfstandig is gewor- den, wil het wel aan Engeland verbon den blijven, maar heeft bezwaar om de Koning van Engeland als Koning van Indië te erkennen. Aan de andere zijde zal ook Engeland het machtige Engels Indië niet geheel willen loslaten, gelet op de economische en politieke voordelen, die hieraan vast zitten. Wanneer China door de communisten geheel zon worden overwonnen en gere organiseerd, dan zullen •de commimisten niet aflaten, ook India onder hun invloed te krijgen. Met alle middelen moet ge tracht worden, dit te voorkomen. Een zelfde moeilijkheid doet zich ook voor met Ierland, dat nu met Pasen een zelf standige Republiek geworden is. Met grote belangstelling wordt het re sultaat van deze besprekingen tegemoet gezien, omdat zij ook veel kan bijdragen, tot bestendiging van de wereldtoestand. (Vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1