üeddingswezen Reddingsboot „Koningin Wilhelmina" te Stellendam maakt proef vaart CHE. WEEKBLAD OP GEBEFORMEEKDEN GRONDSLAG VOOR DE ZTJID-HOLIANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Ons Zuid - Hollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen v._ iiah Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 WOENSDAG 13 APRIL 1949 21ste JAARGANG No. 1811 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. Wij, die ons genoeglijk tussen de dui nen en tussen onze dijken hebben genes teld, weten in het algemeen maar heel weinig af van het reddingswerk, dat aan onze kusten verricht wordt. Ons volk is vanouds een zeevarend volk en onze welvaart hangt voor een groot deel van de scheepvaart af. En die scheepvaart moet b^j nacht en ontij, brj stormweer en orksian onze zeegaten aan doen, waaruit meteen de belangrijkheid en noodzakelijkheid van een goed geou tilleerd reddingswezen blijkt. Vroeger, tot voor een 50 jaren terug, werd het reddingswerk verricht door particiilieren; te Stellendam b.v. was het wijlen de oude heer de Jager, die er met z'n reddingsvlet op uit trok. Zo was het ook te Ouddorp en andere kustplaat sen. Thans hebben we een zeer geordend reddingswezen: de Zuid-Holl. Reddings Maatschappij die haar diensten verleend aan de Zuid Nederl. kust van Scheve- ningen tot aan Breskens toe. De drukke scheepvaart aan de Waterweg wordt van de stations Hoek van Holland en Stel lendam beschermd en Zuidelijker, het zeegat de Schelde door Breskens, Vee re, Cadzand enz. Van Scheveningen tot de Wadden door de Noord-Holl. Red dings Maatschappij. Deze reddingsmaatschappijen zijn geen regeringsinstellingen, maar parti culiere bedrijven, die htm taak kunnen verrichten, omdat ze gesteund worden door Rotterdamse rederijen en aanver wante bedrijven, door giften en donatiën. Nietten^in werkt men met een tekort, vooral ook, 'onï^9.t het matesrieel, dat tij dens de oorlog veel liad geleden moest worden vernieuwd. In het finantiële ver slag van Z.H.R.M. over 1947 zagen wij, dat er een nadelig saldo was van 78.232.28. Geen klein tekort. Indien men in ons Vaderland voldoende oog had voor het opofferende en menslievende werk, dat door dappere mannen aan on ze dikwijls zo stormachtige kusten met levensgevaar wordt verricht, zou dit te kort door bijdragen van allerlei vereni gingen en instellingen o.i. toch gemak kelijk kunnen worden weggewerkt. Er staat hier een ereschuld open. Ook par ticulieren kunnen contribuant of dona teur worden. We geven U hierbij het giro-nummer t.n.v. Rotterd. Bankvereen. R. Mees Zonen, R'dam, No. 149170. Vermeld bij uw stortingen „voor red dingswerk" en het zal u een voldoening zijn m.et uw gift iets bij te dragen aan het menslievende werk van de reddings diensten aan onze kusten. BALDADIGHEID. De baldadigheid van de jeugd is groot. Veel wordt door haar vernield. Ook op onze eilanden moet daarover geklaagd worden. Eerbied en ontzag voor ouderen en voor gezagsdragers wordt bij de jeugd weinig meer gevonden. Een spre kend voorbeeld daarvan vonden we de zer dagen in de pers. Een veelzeggend krantenberichtje in een van onze dag bladen. We geven hierbij het bericht: „De baldadigheid van de jeugd te Venlo heeft zo'n omvang aangenomen, dat de politie er in grote gedeelten van de uitgestrekte gemeente vrijwel machteloos tegenover staat. De bewo ners van deze buurten, die het moe zijn nog meer jonge boompjes te zien sneuvelen en nog meer in aanbouw zijnde huizen te zien vernield worden, hebben de zaak flink aangepakt en besloten een burgerwacht in het leven te roepen. De leden van deze burger wacht zullen het werk van de politie aanvullen en beurtelings „patrouille" lopen." Tot zover dit krantenbericht. De bal dadigheid is vreselijk toegenomen. De nadelen zijn groot. Voor duizenden wordt jaarlijks vernield. Het ontzag voor de politie is achteruit gegaan. Ook in onze dorpen en stadjes. Een politie man hield er weleer een heilzame schrik in. Het aantal politie's is vermenigvul- De eerste zware reis met de „Wilhel mina" was in 1928, toen de Franse boot „Fort Rayon" op de Hinder zat. Door het aanbrengen van trossen kon schip en bemanning naar binnen worden ge sleept. Het gebeurde met de „Valka" een met cokes geladen Letlander, staat schipper de Jager ook nog goed voor ogen. Dat was in 1929, toen schipper v. d. Kloos ter met de reddingsboot „Prins der Ne- 1^ Uitgerust met nieuwe G.M.-motoren van totaal 220 pk. Nieuwe phase tot her stel derReddingsvloot. „De nieuwe motoren in de „Koningin Wilhelmina" 2ijn een zekere phase in het herstel van onze reddingsvloot." begon de heer Murk Leis, een der di recteuren van de Zuid-Holl. Maatschap pij tot redding van Schipbreukelingen aan dé lunch, die met genodigden na de proefvaart te Hoek van Holland werd genuttigd. De Maatschappij heeft gedurende de oorlog grote vei'liezen geleden. De Duit sers hebben énige reddingsboten ver nield en andere kregen grote schade. Langzamerhand begint zich het red dingswezen weer te herstellen. Zo heeft eerst de reddingsboot „President Jan Leis" twee nieuwe G.M. 110 pk 2-tact 4 cylinder motoren gekregen en kort geleden zijn in onze Stellendamse red dingsboot eveneens 2 van deze nieuwe G.M.-motoren geplaatst. Ook O u d- d o rp kreeg een nieuwe reddingsboot, waar tevens een nieuw botenhuis is ver rezen. Het is dan ook een goede gedachte geweest van de directie der. Zuid-Holl. Reddings Mij. om deze gebeurtenis niet ongemerkt te laten voorbijgaan, maar pers, camera en radio in te schakelen, opdat ons Nederlandse volk wete, dat alle middelen in het werk worden ge steld en grote offers worden getroost, de reddingsboten efficiënt te houden. Vrijdag 8 April is er in de voormiddag vanuit Hoek van Holland een proef vaart met de .Koningin Wilhelmina" gehouden. Er stond een stijve bries, (windkracht 35) en een tamelijke zee maar de heren journalisten en fotogra fen lieten zich niet terugschrikken de tocht mee te maken. Ook de President Leis" voer mede' uit, omdat er voor één boot te veel waren en met twee boten ook gemakkelijker kon worden ge fotografeerd. De proefvaart kan uitstekend ge slaagd worden genoemd, behalve dan dat enkele heren toch wel een beetje „draaierig" werden. De „Wilhelmina" liep met deze motoren circa 12 mijl. Het manouvreren ging uiterst gemakkelijk, te meer omdat de „Wilhelmina" en ook de „Pres. Leis" dubbelschroefmotoren hebben. De motoruitrusting is dezelfde als diesel, ze hebben dit voordeel, dat ze compacter van omvang zijn en dus minder ruimte wegnemen. Het toeren tal is 1850 met een reductie van 3 op 1. De General Motors worden, omdat zij bijzonder snellopend zijn, ook veel in Marine-vaartuigen gebruikt. De visserij gaat ook meer en meer tot het gebruik der G.M.'s over. Na afloop van deze proefvaart werd in het „American Hotel" te Hoek van Holland koffie en een borrel gedronken en geluncht. Onder de aanwezigen be merkten wij meerdere leden der direc tie; o.m. de zoeven reeds genoemde heer Murk Leis, dir. der Intern. Sleep- dienst Smit Co., Jhr T. M. Suchtelen van de Haare, (secr.) de heer Drenth, de inspecteur. Marine-autoriteiten, vele digd, maar de baldadigheid is niet ge daald. Oorzaak? Het gezin. Onze ge zinnen zijn niet wat ze wezen moeten. Daar ligt dé wortel van het kwaad. Ge roepen wordt om jeugdwerk. De jeugd staat in het centnmi van de belangstel ling. Veel wordt aan jeugdwerk gedaan. Maar de baldadigheid neemt desniette genstaande toe. Dat komt omdat onze gezinnen niet gaaf zijn. Verbetering van de gezinnen kan alleen helpen. Vaders en moeders in de volle zin van het woord. Daaraan is behoefte. agenten (onder wie de heer P. v. d. Broek te (Stellendam) en bemanningen der reddingsboten. Aan tafel werd door de heer Murk Léls o.m. gezegd, dat het opviel, dat on danks het toenemend vernuft op gebied van scheepvaart en navigatie (radio, ra dar, echolood etc.) het aantal scheeps ongevallen nog steeds stijgt. Dit bewijst dus, dat het reddingswezen steeds de zelfde paraatheid moet aan de dag leg gen. Het reddingswezen is geeen rege ringszaak, maar een Maatschappij die zelfstandig werkt en afhan kelijk is van particulieren en van de scheepvaart en aanverwante bedrijven, die door hun vrijgevig heid uitvoering mogelijk maken. Grote bedragen zijn steeds nodig (mo menteel is er een belangrijk tekort. Red.) om de schepen en het reddings wezen in zijn geheel op peil te houden. Het Nederlandse volk moge inzien, hoe absoluut noodzakelijk het is, dat ons land, dat voor zijn welvaart zoveel met de zee te maken heeft, een reddüigs- wezen heeft, dat prima functionneert. Hij bracht een ere-saiuut aan de man schappen, die onzelfzuchtig, zich steeds weer ter beschikking stellen om in nood verkerende mensenlevens te redden of anderszins de helpende hand trachtten te bieden. Door meerdere sprekers werd bij de ze gelegenheid het woord gevoerd en er op gewezen, dat dit een Maatschap pij is, die er niet op uit is winst te ma ken, maar uitsluitend gebaseerd, het al gemeen belang te dienen. Schipper W. de Jager vertelt. Wij hebben ons met schipper W. de Jager en de bemanning: Leen de Jager, motordrijver, B. de Blok, stuurman, N. Roon, 2e machinist, onderhouden en ons een en ander van hun wedervaren laten vertellen. Schipper de Jager zwalkt op de Noordzee van zijn kinderjaren af. Zijn vader had vroeger een eigen reddings vlet, waarmee hij op zijn 14e jaar er op uit trok. Zulk stomweer kon het niet zijn, als er een schip in nood was, ging men er op uit. Later is de Zuid-Holl. Reddings Mij. tot stand gekomen; in 1926 werd de eerste reddingsboot te Stellendam gestationneerd, waarop hij schipper werd. Sedert 1926 zijn 25 goed geslaagde reddingen volbracht, waarbij 161 personen werden gered. En natuur- Ujk tal van andere hulpverleningen, vis sersvaartuigen binnengebracht enz. die niet eens worden geteld. De Roddingshoot Koningin Wilhelmina", gestationneerd te Stellendam, hij de proef vaart op de Noordzee. Dat was maar spelevaren I windkracht 3 maar des middags op de terugtocht over zee was het windkracht 8 9, wat gelijk slaat aan storm. Toen jeukte het huiiengaats derlanden" met 7 man om het leven kwam. Vreselijk stormweer! Twee rei zen hebben wij er heen gedaan om het volk er af te halen en te Stellendam te brengen, vertelde de robuste schip per. En van een Italiaans stoomschip, de „Edera", waar op de Hinder 32 mail moest wox'den afgehaald, wist hij als bijzonderheid te vertellen, dat ze wel een uur werk hadden om een man, die het zwaar aan de blinde darm had, van boord te krijgen! In de oorlog zijn ook gevaarlijke mo menten doorleefd. Het reddingswezen is internationaal,men verleende dus hulp zowel aan Duitsers als Engelsen. Of schoon ze van Rode-Kruis-tekens waren voorzien, werd de boot meer dan eens beschoten. Zo vertelde schipper de Jager door over zijn vele ervaringen, waarbij stuur man Bas de Blok mede de gebeurtenis sen hielp ophalen. Br zou een boekdeel over te vullen zijn. Hulde voor deze koene mannen! Stellendam heeft „naam" in het Zuldhollaradse reddingswezen! Aan onze Nederlandse kusten zijn het meest Stellendammers, die het com mando op de redingsboten voeren. De eerste schipper te Hoek van Holland was wijlen G. Jansen. Dan schipper de Geus, die met de Pres. van Heel,, om kwam in October '21, en door een grond zee over de pier werd geslagen. (Ben van de bemanning, die onderin zat, werd alleen gered.) Schipper J. van Dam vaart van Terheyde; J. Slis van Breskens en A. Brinkman van Hoek v. Holland. Met de laatste hadden wij een onderhoud en van zijn manschappen vernamen wij alle lof over him schip per, een doortastend man, die berekend te werk gaat. Over zee terug naar Stellendam. Voor een reddingsboot zou het min derwaardig zijn, om door rivieren en kanalen huiswaarts te keren als het over zee kan. De stijve bries van 's mor gens was echter sterk aangewakkerd was het 's morgens windkracht 35, zo tegen 4 uur nam. was het 8, wat ge- (Vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1