Overbevolking CHK. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN MEDITATIE Ecce Homo: Ziet, de Mens! De heer Booxnsma ver telt over lïidië EIIAI1DEI1-I1IEU1I/5 Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 ZATERDAG 9 APRIL 1949 21ste JAARGANG No. 1810 Abonnementsprijs 1.50 p.' kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. Schrikwoord, niet alleen in Nederland, maar over de gehele wereld. Allerwegen vTordt de bekommerlrjke vraag opgeworpen: Kan onze aarde straks alle volkeren wel voeden? Men wil in deze overbevolking de oor zaak van alle oorlogen zien. Immers, zegt men, er is voor zoveel mensen niet genoeg voedsel, er is geen voldoende plaats voor allen. Dat leidt noodzakelijk tot botsingen. De één roeit de ander uit om zelf genoeg te eten te hebben. Daar in ziet de mens, die niet geloven vril, dat uit het hart des mensen deze doodslagen voorkomen, niet alleen de aanleiding maar de oorzaak van de oorlog. In de vorige eeuw was het de Engelse predikant Malthus die zich de tolk dezer bekommerden maakte, die meende de zorg voor de wereld en haar volkeren op zijn schouders te moeten nemen. Hij redeneerde aldus: De bevolking der we reld neemt toe volgens een meetkundige reeks, dat vril zeggen in steeds sneller tempo, zoals een kapitaal toeneemt door rente op rente. De productie der aarde kan deze lijn niet volgen, zodat het voedseltekort steeds groter zal worden. Het enige om dat te voorkomen is de inperking der geboorten. Hieruit is het stelsel van het neo-malthusianisme ge'- boren en de propagering van allerlei goddeloze praktijken. Intussen bleef de voorspelde debacle uit. Na de tweede wereldoorlog wordt op nieuw grote aandacht aan dit probleem geschonken. Wellicht heeft men van de ze wereldkrijg een zodanige verminde ring van het getal wereldbewoners ver wacht dat het probleem opgelost was voor lange tijd. Maar nu de kruitdamp is opgetrokken en er weer meer gege vens beschikbaar zijn, komt men tot de slotsom, dat de bevolking van Europa, dat toch zozeer van de (Sbrlog heeft ge leden, sedert 1939 met 21 millioen zie len is toegenomen. En het is bekend, dat door de ontwrichting ten gevolge van de oorlog, bijna alom voedselnood heerst. Is het wonder dat de heren demografen de schrik om het hart slaat? Wij bedoelen geenszins daarmede te zeggen, dat de groei der bevolking geen ernstige problemen met zich brengt. Neem maar ons land. Het is bekend ge noeg, hoe groot de woningproblemen zijn en welke werkeloosheidproblemen er dreigen. En hoe meer het maatschap pelijk leven geslagen wordt in de kluis ters der geleide economie, hoe nijpender het wordt. Wij kunnen ons de zorgen van de plan- economen best indenken. EN de .be kommeringen van de demografen erbij. Als wij uitgaan van de gedachte, dat de aarde altoosdurend zal blijven be staan, en wij zien dat de bevolking in steeds verhoogd tempo toeneemt. En wij nemen aan, dat dat altijd zo door,zal blijven gaan, dan behoeven wij niet neer te zitten om te rekenen over hoeveel jaren (of eeuwen) de aarde „vol" zal zijn, maar dan kunnen wij aannemen dat dat punt te eniger tijd zal worden bereikt. En dan? Het is dan toch ook geen wonder, dat ernstige mensen menen, er zich niet af te mogen maken met een zorgenloos: „na ons de zondvloed." Is het dan wonder dat men tijdig „maatregelen" wil nemen? Alleenmen vergeet wat. De aarde is geen milliarden jaren oud en zal zich niet in een reeks van milli arden jaren ontwikkelen. De aarde is des Heeren, mitsgaders hare volheid. De aarde en haar inwonertal ontwikkelt zich niet doelloos, maar naar een be paald einddoel. Als het getal van de mensheid vol is, dan is het eindgericht daar. Het gaat er enigermate mee als met veler leven. Een mens zorgt, of zijn jaren geen einde zullen nemen. Hij wil een kapitaal opstapelen voor een reeks van jaren, waarvan hij toch reeds naar de algemene ervaring weet, dat hij die niet beleven zal. Dan voor zijn kinderen en kindskinderen zal hij zorgen. IJdele droom! Practikale Godsmiskenning. Gelogenstraft door de ervaring van aHe (Joh. 19 5b) Pilatus was een Heiden, die geen God kende noch Zijne Wet, een bloedhond in de ogen der Joden; en toch waren er bij hem zo veel punten van aanraking voor het menselflke goede en ware, toch was er bij hem nog barmhartigheid. De vro me Joden daarentegen, anders zo barm hartig, gedragen zich hier als woeden de stieren en honden, als wolven én tij gers. Terwijl zij Jezus alzo mishandeld zien, terwijl zij het bloed langs Hem zien afstromen, worden zij niet bewogen door het: „Ziet, de m«ns" door het aanzien van zoveel jamerlijks. Neen, de overpriesters hebben de dienaars, de dienaars hebben het volk opgehitst, en er gaat van allen één schreeuw op: „Kruist Hem, kruist Hem!'' De uiterste smarten en schande moeten Hem aange daan worden, tot er de dood op gevolgd zij. O, mocht dit; „Ziet de mens!" u al len het hart breken! In wien ligt niet de waan, dat hij als mens iets betekent, iets te zeggen en te vorderen heeft? O mocht het u het hart breken ,u die niet de minste bestraffing der trouwe waar heid, niet de minste scherpte van gees telijke tucht dragen kunt, zonder aan de bittere boosheid des harten, bij alle ken nis, de deur open te zetten! En terwijl men zich onder de vloek gevoelt, zoude men gaarne Diegene als een vloek met smarten overladen aan de schandpaal en dood zien. Die eerst met de bestraf fing komt, opdat Hij daarna geneze en zegen brenge! „Ziet de mens!" Laat ons aan Jezus, zo als Hij daar uitkomt, dragende de doornenkroon en het purperen kleed, zien wie en wat nu de mens is, wie en wat wij dan nu zijn op ons zelven, se dert onze afval van God. De geeselsla- gen der consciëntie van binnen, de gesel slagen van allerlei ziekten en kwalen, gevolgen der zonde en der onmatigheid en onkuisheid aan het lichaam, o, welk een kroon dragen wij, zo als ze zichtbaar is voor Grod en Zijne heilige engelen! O, ziet de mens, als hij Jezus niet Ko ning over zich laat zijn, als hij zich niet door de Geest des geloofs laat regeren, o, ziet den noiens, door God losgelaten, om eigen naam, eigen koninkrijk en eiggn wil op te richten! Ziet het einde van dat alles in zulk een deemiswaardig schouwspel O -moge het ons door het hart snij den, dat wij bij zoveel liefde zo onver- broken van hart blijven! O, dat wij toch eens beginnen te roepen met waarach tige ootmoed: ,,Heere Jezus, ik kan niets: wees Gij Koning over mij Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede!" Het is voor de waarachtig bekommerde toch even als riep hem, door de mond van Pilatus, de hemelse Rechter toe: „Zie de Mens! zie uwen Emmanuel, zie Mijn Knecht, zie uwen God, zie uwen Koning, zie het Lam Gods, zie de Mens. Die voor u en in alle dingen alzo wilde verzocht zijn! Twijfelt gij er nog aan dat Hij medelijden met u hebben kan en zal, nu Hij uwe jammerlijke gestalte, waar in gij door uwe opstand tegen God ge komen zijt, van u af en op Zich heeft genomen? Houdt u aan Hem, blijf op Hem zien als op uwe gerechtigheid, uw leven, uwe vrtjsheid, uwe kracht en uwe enige wetgever. Blijf zó gestadig op Hem zien in al uwe eigen rampzali ge toestand; of zo gij anderen, zo gij vooral Gods kinderen in zulk een ellen dige toestand ontwaart, zie de Mens, Jezus, uwe Borg en Goël! en gij zult Hem de kroon opzetten, en uwe kroon voor Zijne voeten leggen." Acht, wat arbeid hebben wij Hem ge maakt met onze zonden! Hoe staat Hij hier als een Koning, veracht, Hij da AUereerwaardigste hoe heeft Hij geen barmhartigheid gevonden. Hij de Al- lerbarmhartigsteO smeekt, smeekt Hem, gij allen die mij hoort, om vergif fenis van zonden, van opstand tegen de allerhoogste majesteit, wijsheid en goed heid. Dat vrij ons diep voor Hem ver ootmoedigen! Ziet, de mens! Zo maakt Hij de Zijnen, zo maakt Hij mensen vrij van geselen, en verwerft zalving en heil; vrij van doornen en schenkt zegening; vrij van naaktheid, schimp en slagen, en brengt te weeg een volkomene heer lijkheid. O zoekt bij Hem in uwe striemen ge nezing, in uwe wonden vrede, in uwe doornen zegening, in uwe bespottingen troost, in uv/ slagen verbinding, in uwe verwerpingen barmhartigheid, gij al len, die Zijnen naam liefhebt, en deswe ge te lijden hebt van wereld en hel! Maar gij, die de begeerlijkheid des vleses, der ogen en der wereld tot nog toe boven Jezus verkiest, en u daarin Koningen waant, o bekeert u! Bekeert u, voordat de duivelen honend van u zeggen: ,,Ziet de mens!" Bedenkt uw einde! En, ligt gij verbroken voor Gods oordeel, begeert gij verzoening en heilig making, ziet de niens! Zo kome Gods koninkrijk! Dr H. F. Kohlbrügge. Atlantisch Pact. Maandagmiddag is te Washington het Atlantische Pact in een plechtige bij eenkomst getekend. Twaalf landen hebben er aan deelge nomen. In alphabetische volgorde van het land, plaatsten de ministers van Bel gië, Canada, Denemarken, Frankrijk, Groot Brittannië, Italië, Luxemburg, Ne derland, Noorwegen, Portugal, de Ver enigde Staten van Amerika en IJsland hun handtekening onder het verdrag. ledere minister heeft-een korte pas sende toespraak gehouden. Over het geheel genomen, waren deze toespraken sober gesteld, al werd de tot stand koming van het Pact met blijd schap begroet. In 1945 toen de Verenigde Naties voor het eerst te San-Francisco samen kwa men, waren de afgevaardigden zeer op timistisch. Een tijdperk van vrede werd nu ingeluid. Hoe bedrogen is men uitge komen! Een tastbaar bewijs daarvan, is het Atlantisch Pact. Inplaats dat de volkeren in gemeen schappelijk overleg, wedijveren naar het bereiken en het bestendigen van de vre de voelen énkelen zich genoodzaakt ge westelijk te verenigen, tegen een nieuwe oorlog welke dreigt. Blijft men alleen staan, dan vrezen die landen, dat hetzelfde wat in 1940 eeuwen. Die niet verwaardigd wordt ge lovig zijn nabestaanden aan de Heere te mogen overlaten, zal zich op zijn sterfbed nog niet aan de zorgen kunnen ontworstelen. Wat kan dit zelfs aan Gods kinderen moeite baren in het le ven. Maar ook, wat voorbeelden van wondere genade, als Gods allesoverwin- nende genade hen van al deze zelf-opge nomen zorgen heerlijk verlost vóór zij hun ogen sluiten. Boven de problemen van overbevol king en velerlei noden, maar ook boven onze eigen levensgang schrijft het ge loof: De Heere regeert. In dat licht krijgen de levens- en we reldvragen een geheel ander aanzien. Dan zien wij Gods hand in de geschiede nis der volkeren en van ons eigen leven. gebeurd is, zich herhalen zal, nl. dat het ene land na het andere zal worden overwonnen. Door zich nu aan elkander te verbin den, vormt men een grote macht, en hoopt men, dat een eventuele aanvaller, zich ernstig bedenken zal, al vorens tot agressie over te gaan. Deze bereidheid tot samenwerken geeft weer nieuwe hoop en doet bij ve len de moed herleven die bijna tot nul was gedaald. De algemene vergadering der Verenig de Naties die in December te Parijs was ge.sloten, is Dinsdag weer in Amerika geopend. De voorzitter Dr Evatt heeft in zijn openingsrede een bedekte waar schuwing gegeven, aan de landen, die het Atlantische Pact hebben getekend. Hij zeide, dat het noodzakelijk wa^ om aan de Verenigde Naties een absolute steim te blijven verlenen. De moeilijkheden die gedurende de laatste jaren zich voordoen, zijn niet veroorzaakt' door de Verenigde Naties maar door meningsverschillen onder de grote mogendheden. In een, aan het diner gehouden rede, zeide Dr Evatt, dat de Volkerenbond een tweede oorlog niet heeft kunnen ver hinderen, omdat enkele landen de bond in de steek lieten en hun machts poli tiek gingen hervatten. Met klem wees hij erop, dat zo iets bij de Verenigde Na ties niet mag gebeuren. De woorden van Dr Evatt waren mooi gekozen, maar ons inziens, weinig zeggend. Welke maatregelen nemen nu de Ver enigde Naties, als een harer leden zich niet aan de besluiten stoort? Met deze vraag, loopt alles vast, want dit is het kardinale punt waarom alles draait, en waardoor de landen van het Atlantische Pact, zich gedrongen heb ben gevoeld een gemeenschappelijk ver drag op te stellen. Gesteld eens dat de Sovjet Unie Euro pese landen zou aanvallen, dan wordt zij door de Verenigde Naties veroordeeld maar wie houdt dé Russische legers tegen? Verwacht wordt, dat er in de komen de vergaderingen, een hartig woordje over het Pact gesproken zal worden, en daarom willen wij er niet op vooruit lopen. China. De berichten die uit China komen, zijn erg onduidelijk. Gedurende een paar we- Het Plaatseiyk Niwin Comité Mid- deUiaiiüs-Sommelsdijk heeft op Dins dag 12 April a.s. des avonds half acht een Thuisfront-avonid georgani seerd in de concertzaal van Hotel Meijer te Middelhamis. De heer 3. Boomsma zal er over zijn ervaringen in Indië vertellen, waarbij hij zijn film Troepentrans- port za! vertonen en heeft zich be reid verklaard na afloop met de ouders enz. te spreken over ontmoe tingen met him zonen of verwanten. Deze bijeenkomst is uitsluitend toegasilkelijk voor ouders, echtgeno ten of huisgenoten van onze mili tairen in Indië. Aanvang precies half acht. Toegang gratis. Aangezien niet alle adressen wem de ouders bekend zijn, wordt ver zocht dit bericht als uitnodiging te willen beschouwen, indien geen per soonlijke uitnodiging is ontvangen. ken, kon men er totaal geen wijs uit worden en bleef het een open vraag, of de regering met de communisten nog tot overeenstemming zou komen tot het openen van vredes onderhandelingen. Vorige week, werd vernomen dat het vuren zou worden gestaakt en dat beide partijen hadden bewilligd, besprekingen te voeren. Te Peiping zouden de afge vaardigden samen komen, en de wereld leefde in verwachting in hoeverre beide partijen erin zouden slagen elkander te vinden. De eerste berichten zijn helaas niet bepaald gunstig want de communisten eisen, dat de regeringstroepen zich vol ledig overgeven, alvorens de vrede kan worden gesloten. Vóór 12 April a.s. moet deze overgave hebben plaats gehad en zo niet, dan zul len de communisten de strijd hervatten en de rivier de Jangtse oversteken. Indien de berichten juist zijn, dan moet de nieuwe president der Chinese republiek deze eis van de hand hebben gewezen en ziet men nu belangstellend uit hoe de communisten hierop zullen reageren. (Vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1