Overbevolking
CHK. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
MEDITATIE
Ecce Homo: Ziet, de Mens!
De heer Booxnsma ver
telt over lïidië
EIIAI1DEI1-I1IEU1I/5
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
ZATERDAG 9 APRIL 1949 21ste JAARGANG No. 1810
Abonnementsprijs 1.50 p.' kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
Schrikwoord, niet alleen in Nederland,
maar over de gehele wereld.
Allerwegen vTordt de bekommerlrjke
vraag opgeworpen: Kan onze aarde
straks alle volkeren wel voeden?
Men wil in deze overbevolking de oor
zaak van alle oorlogen zien. Immers,
zegt men, er is voor zoveel mensen niet
genoeg voedsel, er is geen voldoende
plaats voor allen. Dat leidt noodzakelijk
tot botsingen. De één roeit de ander uit
om zelf genoeg te eten te hebben. Daar
in ziet de mens, die niet geloven vril, dat
uit het hart des mensen deze doodslagen
voorkomen, niet alleen de aanleiding
maar de oorzaak van de oorlog.
In de vorige eeuw was het de Engelse
predikant Malthus die zich de tolk dezer
bekommerden maakte, die meende de
zorg voor de wereld en haar volkeren
op zijn schouders te moeten nemen. Hij
redeneerde aldus: De bevolking der we
reld neemt toe volgens een meetkundige
reeks, dat vril zeggen in steeds sneller
tempo, zoals een kapitaal toeneemt door
rente op rente. De productie der aarde
kan deze lijn niet volgen, zodat het
voedseltekort steeds groter zal worden.
Het enige om dat te voorkomen is de
inperking der geboorten. Hieruit is het
stelsel van het neo-malthusianisme ge'-
boren en de propagering van allerlei
goddeloze praktijken. Intussen bleef de
voorspelde debacle uit.
Na de tweede wereldoorlog wordt op
nieuw grote aandacht aan dit probleem
geschonken. Wellicht heeft men van de
ze wereldkrijg een zodanige verminde
ring van het getal wereldbewoners ver
wacht dat het probleem opgelost was
voor lange tijd. Maar nu de kruitdamp
is opgetrokken en er weer meer gege
vens beschikbaar zijn, komt men tot de
slotsom, dat de bevolking van Europa,
dat toch zozeer van de (Sbrlog heeft ge
leden, sedert 1939 met 21 millioen zie
len is toegenomen. En het is bekend, dat
door de ontwrichting ten gevolge van
de oorlog, bijna alom voedselnood heerst.
Is het wonder dat de heren demografen
de schrik om het hart slaat?
Wij bedoelen geenszins daarmede te
zeggen, dat de groei der bevolking geen
ernstige problemen met zich brengt.
Neem maar ons land. Het is bekend ge
noeg, hoe groot de woningproblemen zijn
en welke werkeloosheidproblemen er
dreigen. En hoe meer het maatschap
pelijk leven geslagen wordt in de kluis
ters der geleide economie, hoe nijpender
het wordt.
Wij kunnen ons de zorgen van de plan-
economen best indenken. EN de .be
kommeringen van de demografen erbij.
Als wij uitgaan van de gedachte, dat
de aarde altoosdurend zal blijven be
staan, en wij zien dat de bevolking in
steeds verhoogd tempo toeneemt. En wij
nemen aan, dat dat altijd zo door,zal
blijven gaan, dan behoeven wij niet neer
te zitten om te rekenen over hoeveel
jaren (of eeuwen) de aarde „vol" zal
zijn, maar dan kunnen wij aannemen
dat dat punt te eniger tijd zal worden
bereikt. En dan?
Het is dan toch ook geen wonder, dat
ernstige mensen menen, er zich niet af
te mogen maken met een zorgenloos:
„na ons de zondvloed."
Is het dan wonder dat men tijdig
„maatregelen" wil nemen?
Alleenmen vergeet wat.
De aarde is geen milliarden jaren oud
en zal zich niet in een reeks van milli
arden jaren ontwikkelen. De aarde is
des Heeren, mitsgaders hare volheid. De
aarde en haar inwonertal ontwikkelt
zich niet doelloos, maar naar een be
paald einddoel. Als het getal van de
mensheid vol is, dan is het eindgericht
daar. Het gaat er enigermate mee als
met veler leven. Een mens zorgt, of zijn
jaren geen einde zullen nemen. Hij wil
een kapitaal opstapelen voor een reeks
van jaren, waarvan hij toch reeds naar
de algemene ervaring weet, dat hij die
niet beleven zal. Dan voor zijn kinderen
en kindskinderen zal hij zorgen. IJdele
droom! Practikale Godsmiskenning.
Gelogenstraft door de ervaring van aHe
(Joh. 19 5b)
Pilatus was een Heiden, die geen God
kende noch Zijne Wet, een bloedhond in
de ogen der Joden; en toch waren er bij
hem zo veel punten van aanraking voor
het menselflke goede en ware, toch was
er bij hem nog barmhartigheid. De vro
me Joden daarentegen, anders zo barm
hartig, gedragen zich hier als woeden
de stieren en honden, als wolven én tij
gers. Terwijl zij Jezus alzo mishandeld
zien, terwijl zij het bloed langs Hem
zien afstromen, worden zij niet bewogen
door het: „Ziet, de m«ns" door het
aanzien van zoveel jamerlijks. Neen, de
overpriesters hebben de dienaars, de
dienaars hebben het volk opgehitst, en
er gaat van allen één schreeuw op:
„Kruist Hem, kruist Hem!'' De uiterste
smarten en schande moeten Hem aange
daan worden, tot er de dood op gevolgd
zij.
O, mocht dit; „Ziet de mens!" u al
len het hart breken! In wien ligt niet
de waan, dat hij als mens iets betekent,
iets te zeggen en te vorderen heeft? O
mocht het u het hart breken ,u die niet
de minste bestraffing der trouwe waar
heid, niet de minste scherpte van gees
telijke tucht dragen kunt, zonder aan de
bittere boosheid des harten, bij alle ken
nis, de deur open te zetten! En terwijl
men zich onder de vloek gevoelt, zoude
men gaarne Diegene als een vloek met
smarten overladen aan de schandpaal
en dood zien. Die eerst met de bestraf
fing komt, opdat Hij daarna geneze en
zegen brenge!
„Ziet de mens!" Laat ons aan Jezus,
zo als Hij daar uitkomt, dragende de
doornenkroon en het purperen kleed,
zien wie en wat nu de mens is, wie en
wat wij dan nu zijn op ons zelven, se
dert onze afval van God. De geeselsla-
gen der consciëntie van binnen, de gesel
slagen van allerlei ziekten en kwalen,
gevolgen der zonde en der onmatigheid
en onkuisheid aan het lichaam, o,
welk een kroon dragen wij, zo als ze
zichtbaar is voor Grod en Zijne heilige
engelen!
O, ziet de mens, als hij Jezus niet Ko
ning over zich laat zijn, als hij zich niet
door de Geest des geloofs laat regeren,
o, ziet den noiens, door God losgelaten,
om eigen naam, eigen koninkrijk en
eiggn wil op te richten! Ziet het einde
van dat alles in zulk een deemiswaardig
schouwspel
O -moge het ons door het hart snij
den, dat wij bij zoveel liefde zo onver-
broken van hart blijven! O, dat wij toch
eens beginnen te roepen met waarach
tige ootmoed: ,,Heere Jezus, ik kan
niets: wees Gij Koning over mij Uw
koninkrijk kome. Uw wil geschiede!"
Het is voor de waarachtig bekommerde
toch even als riep hem, door de mond
van Pilatus, de hemelse Rechter toe:
„Zie de Mens! zie uwen Emmanuel, zie
Mijn Knecht, zie uwen God, zie uwen
Koning, zie het Lam Gods, zie de Mens.
Die voor u en in alle dingen alzo wilde
verzocht zijn! Twijfelt gij er nog aan dat
Hij medelijden met u hebben kan en zal,
nu Hij uwe jammerlijke gestalte, waar
in gij door uwe opstand tegen God ge
komen zijt, van u af en op Zich heeft
genomen? Houdt u aan Hem, blijf op
Hem zien als op uwe gerechtigheid, uw
leven, uwe vrtjsheid, uwe kracht en uwe
enige wetgever. Blijf zó gestadig op
Hem zien in al uwe eigen rampzali
ge toestand; of zo gij anderen, zo gij
vooral Gods kinderen in zulk een ellen
dige toestand ontwaart, zie de Mens,
Jezus, uwe Borg en Goël! en gij zult
Hem de kroon opzetten, en uwe kroon
voor Zijne voeten leggen."
Acht, wat arbeid hebben wij Hem ge
maakt met onze zonden! Hoe staat
Hij hier als een Koning, veracht, Hij da
AUereerwaardigste hoe heeft Hij geen
barmhartigheid gevonden. Hij de Al-
lerbarmhartigsteO smeekt, smeekt
Hem, gij allen die mij hoort, om vergif
fenis van zonden, van opstand tegen de
allerhoogste majesteit, wijsheid en goed
heid. Dat vrij ons diep voor Hem ver
ootmoedigen! Ziet, de mens! Zo maakt
Hij de Zijnen, zo maakt Hij mensen vrij
van geselen, en verwerft zalving en heil;
vrij van doornen en schenkt zegening;
vrij van naaktheid, schimp en slagen,
en brengt te weeg een volkomene heer
lijkheid.
O zoekt bij Hem in uwe striemen ge
nezing, in uwe wonden vrede, in uwe
doornen zegening, in uwe bespottingen
troost, in uv/ slagen verbinding, in uwe
verwerpingen barmhartigheid, gij al
len, die Zijnen naam liefhebt, en deswe
ge te lijden hebt van wereld en hel!
Maar gij, die de begeerlijkheid des
vleses, der ogen en der wereld tot nog
toe boven Jezus verkiest, en u daarin
Koningen waant, o bekeert u! Bekeert
u, voordat de duivelen honend van u
zeggen: ,,Ziet de mens!" Bedenkt uw
einde! En, ligt gij verbroken voor Gods
oordeel, begeert gij verzoening en heilig
making, ziet de niens! Zo kome Gods
koninkrijk!
Dr H. F. Kohlbrügge.
Atlantisch Pact.
Maandagmiddag is te Washington het
Atlantische Pact in een plechtige bij
eenkomst getekend.
Twaalf landen hebben er aan deelge
nomen.
In alphabetische volgorde van het
land, plaatsten de ministers van Bel
gië, Canada, Denemarken, Frankrijk,
Groot Brittannië, Italië, Luxemburg, Ne
derland, Noorwegen, Portugal, de Ver
enigde Staten van Amerika en IJsland
hun handtekening onder het verdrag.
ledere minister heeft-een korte pas
sende toespraak gehouden.
Over het geheel genomen, waren deze
toespraken sober gesteld, al werd de tot
stand koming van het Pact met blijd
schap begroet.
In 1945 toen de Verenigde Naties voor
het eerst te San-Francisco samen kwa
men, waren de afgevaardigden zeer op
timistisch. Een tijdperk van vrede werd
nu ingeluid. Hoe bedrogen is men uitge
komen!
Een tastbaar bewijs daarvan, is het
Atlantisch Pact.
Inplaats dat de volkeren in gemeen
schappelijk overleg, wedijveren naar het
bereiken en het bestendigen van de vre
de voelen énkelen zich genoodzaakt ge
westelijk te verenigen, tegen een nieuwe
oorlog welke dreigt.
Blijft men alleen staan, dan vrezen
die landen, dat hetzelfde wat in 1940
eeuwen. Die niet verwaardigd wordt ge
lovig zijn nabestaanden aan de Heere
te mogen overlaten, zal zich op zijn
sterfbed nog niet aan de zorgen kunnen
ontworstelen. Wat kan dit zelfs aan
Gods kinderen moeite baren in het le
ven. Maar ook, wat voorbeelden van
wondere genade, als Gods allesoverwin-
nende genade hen van al deze zelf-opge
nomen zorgen heerlijk verlost vóór zij
hun ogen sluiten.
Boven de problemen van overbevol
king en velerlei noden, maar ook boven
onze eigen levensgang schrijft het ge
loof:
De Heere regeert.
In dat licht krijgen de levens- en we
reldvragen een geheel ander aanzien.
Dan zien wij Gods hand in de geschiede
nis der volkeren en van ons eigen leven.
gebeurd is, zich herhalen zal, nl. dat
het ene land na het andere zal worden
overwonnen.
Door zich nu aan elkander te verbin
den, vormt men een grote macht, en
hoopt men, dat een eventuele aanvaller,
zich ernstig bedenken zal, al vorens tot
agressie over te gaan.
Deze bereidheid tot samenwerken
geeft weer nieuwe hoop en doet bij ve
len de moed herleven die bijna tot nul
was gedaald.
De algemene vergadering der Verenig
de Naties die in December te Parijs was
ge.sloten, is Dinsdag weer in Amerika
geopend. De voorzitter Dr Evatt heeft
in zijn openingsrede een bedekte waar
schuwing gegeven, aan de landen, die
het Atlantische Pact hebben getekend.
Hij zeide, dat het noodzakelijk wa^ om
aan de Verenigde Naties een absolute
steim te blijven verlenen.
De moeilijkheden die gedurende de
laatste jaren zich voordoen, zijn niet
veroorzaakt' door de Verenigde Naties
maar door meningsverschillen onder de
grote mogendheden.
In een, aan het diner gehouden rede,
zeide Dr Evatt, dat de Volkerenbond een
tweede oorlog niet heeft kunnen ver
hinderen, omdat enkele landen de bond
in de steek lieten en hun machts poli
tiek gingen hervatten. Met klem wees
hij erop, dat zo iets bij de Verenigde Na
ties niet mag gebeuren.
De woorden van Dr Evatt waren mooi
gekozen, maar ons inziens, weinig
zeggend.
Welke maatregelen nemen nu de Ver
enigde Naties, als een harer leden zich
niet aan de besluiten stoort?
Met deze vraag, loopt alles vast, want
dit is het kardinale punt waarom alles
draait, en waardoor de landen van het
Atlantische Pact, zich gedrongen heb
ben gevoeld een gemeenschappelijk ver
drag op te stellen.
Gesteld eens dat de Sovjet Unie Euro
pese landen zou aanvallen, dan wordt
zij door de Verenigde Naties veroordeeld
maar wie houdt dé Russische legers
tegen?
Verwacht wordt, dat er in de komen
de vergaderingen, een hartig woordje
over het Pact gesproken zal worden, en
daarom willen wij er niet op vooruit
lopen.
China.
De berichten die uit China komen, zijn
erg onduidelijk. Gedurende een paar we-
Het Plaatseiyk Niwin Comité Mid-
deUiaiiüs-Sommelsdijk heeft op Dins
dag 12 April a.s. des avonds half
acht een Thuisfront-avonid georgani
seerd in de concertzaal van Hotel
Meijer te Middelhamis.
De heer 3. Boomsma zal er over
zijn ervaringen in Indië vertellen,
waarbij hij zijn film Troepentrans-
port za! vertonen en heeft zich be
reid verklaard na afloop met de
ouders enz. te spreken over ontmoe
tingen met him zonen of verwanten.
Deze bijeenkomst is uitsluitend
toegasilkelijk voor ouders, echtgeno
ten of huisgenoten van onze mili
tairen in Indië.
Aanvang precies half acht.
Toegang gratis.
Aangezien niet alle adressen wem
de ouders bekend zijn, wordt ver
zocht dit bericht als uitnodiging te
willen beschouwen, indien geen per
soonlijke uitnodiging is ontvangen.
ken, kon men er totaal geen wijs uit
worden en bleef het een open vraag, of
de regering met de communisten nog
tot overeenstemming zou komen tot het
openen van vredes onderhandelingen.
Vorige week, werd vernomen dat het
vuren zou worden gestaakt en dat beide
partijen hadden bewilligd, besprekingen
te voeren. Te Peiping zouden de afge
vaardigden samen komen, en de wereld
leefde in verwachting in hoeverre beide
partijen erin zouden slagen elkander te
vinden.
De eerste berichten zijn helaas niet
bepaald gunstig want de communisten
eisen, dat de regeringstroepen zich vol
ledig overgeven, alvorens de vrede kan
worden gesloten.
Vóór 12 April a.s. moet deze overgave
hebben plaats gehad en zo niet, dan zul
len de communisten de strijd hervatten
en de rivier de Jangtse oversteken.
Indien de berichten juist zijn, dan
moet de nieuwe president der Chinese
republiek deze eis van de hand hebben
gewezen en ziet men nu belangstellend
uit hoe de communisten hierop zullen
reageren.
(Vervolg pag. 2 Ie kolom)