Flakkee in de
Prov. Staten
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Hei Verkeersprobleem
Algemene VergaJering S.B.Z. te Ouddorp
Disiribuiiedienst
Goeree - Overflakkee
EIIAIIDEII-IIIEUl/S
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
WOENSDAG 2 MAART 1949
21ste JAARGANG No. 1799
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
Ook dit jaar werd bij onderscheiden
agendapunten aandacht gevraagd voor
de uitzonderlijke moeilijkheden van ons
eiland. Men komt tot de conclusie dat
de Statenleden geen gelegenheid onge
bruikt hebben gelaten de aandacht op
de noodtoestand te vestigen. In het ver
slag van de Wegencommissie waarin zit
ting hebben de Flakkeese leden van Ros-
sum en van Dijk treffen we de volgende
passage aan:
„Geïnformeerd werd, hoe het staat
met de plannen voor een vaste oever
verbinding van Goeree en Overflakkee
met de Hoekse Waard en de vorming
van een commissie voor de bestudering
van het verkeersvraagstuk voor het ge
bied tussen de rivieren."
In het verslag van de Verencommis
sie, waarin zitting heeft het Flakkeese
lid van der Brugge vinden we het vol
gende
„Enige leden achtten het heffen van
veerrechten zeer verouderd. Zodra een
veer door een brug wordt vervangen,
kan men kosteloos over, terwijl men
thans ongemak ondervindt en de lasten
moet dragen. Evenals de tollen zijn op
geheven, zullen ook de veerrechten moe
ten worden afgeschaft. De Overheid zal
de kosten daarvan uit de verkeersbelas
ting moeten dragen."
En voorts:
„Ben der leden zou gaarne vernemen,
of spoedig resultaten kunnen worden
verwacht van de Comnaissie, die het ver
keersvraagstuk ten zuiden van grote ri
vieren in studie zou nemen en die naar
de mededeling van het College van Ge
deputeerde Staten o.m. aandacht zou
schenken aan de wenselijkheid, de kos
ten van enige grote veren, die ten laste
van de inwoners der daarbij betrokken
gemeente komen, te verminderen en ge
deeltelijk voor rekening van de provin
cie te nemen". Ook in de afdelingen werd
aan het probleem aandacht geschonken;
In het verslag der Commissie van
Rapporteurs over de begroting 1949
treffen we het volgende aan
„Enige leden vroegen naar de stand
der werkzaamheden van de zgn. Brug-
commissie, die de vaste verbinding zou
bestuderen van Flakkee met de andere
Zuidhollandse eilanden.
Deze leden zouden tevens gaarne het
standpunt vernemen van Gedeputeerde
Staten inzake het rapport der Kamer
van Koophandel, betreffende de ver
keersverbindingen op de Zuidhollandse
en Noord-Zeeuwse eilanden. Deze leden
merkten op, dat in 1946 is geantwoord,
dat het juist was verschenen en in 1947,
dat het standpunt nog niet was bepaald.
De verkeersverbindingen zijn thans eer
der slechter dan beter. Naar de mening
dezer leden moeten de verkeersverbete-
ringen in dat gedeelte der provincie met
kracht worden aangepakt.
Enige leden vroegen welke beweegre
denen het provinciaal bestuur destijds
hebben geleid tot het besluit een finan
ciële bijdrage te verlenen in het veer
Niimansdorp-Willemstad. Deze leden
vroegen of de tijd niet gekomen is een
zodanige bijdrage te verlenen aan de
Verbindingen met het eiland Flakkee, op
dat de zware lasten, die op de bevolking
rusten, worden verlicht. Dit zou, naar
de mening dezer leden, dé economische
ontwikkeling dezer streek bevorderen.
Een lid vroeg naar de samenstelling
van en de opdracht aan de verkeers-
commissie voor het gebied tussen de
grote rivieren, welke van de zijde van
Gedeputeerde Staten in de najaarszit
ting van 1947 werd toegezegd."
In de memorie van beantwoording op
het verslag over de begroting 1949 ga-
van Gedeputeerde Staten het navolgende
bescheid:
„De' door Gedeputeeirde Staten inge
stelde commissie, tot onderzoek van de
mogelijkheid van de aanleg ener vaste
verbinding van Goeree en Overflakkee
naar het vaste land van Zuid-Holland
heeft haar rapport nog niet kunnen uit
brengen. Deze vaste verbinding houdt
nauw verband met en is afhankelijk van
de eventuele afdamming, welke mogeiyk
van Rijkswege in het Haringvliet zal
worden gemaakt.
Ten behoeve van de afdamming van
de benedenrivieren worden thans proe
ven genomen in het Waterloopkundig
Laboratorium te Delft, waarmede vol
gens verkregen inlichtingen ongeveer 4
5 maanden gemoeid zullen zijn. De
uitslag van deze proeven meende de
Commissie voorlopig te moeten af
wachten.
Gedeputeerde Staten hebben inzake
het rapport van de door de Kamer van
Koophandel en Fabrieken ingestelde
Commissie Verzorging streekvervoer
Zuidhollandse en Noordelijk Zeeuwse
eilanden hun standpunt bepaald en aan
de Minister van Verkeer en Waterstaat
medegedeeld. Zodra het Rijk ^hierom
trent een beslissing heeft genomen en
de nodige wettelijke voorbereiding heef t
getroffen, zullen Geduputeerde Staten
aan Uw vergadering hun voorstel met
betrekking tot de R.T.M, doen toekomen.
Het verlenen van een bijdrage in het
veer Numansdorp vormde een onderdeel
van het besluit der Staten d.d. 23 Juli
1931, no. II, tot het beschikbaar stellen
van provinciale bijdragen en het verle
nen van medewerking aan de verbete
ring van enige veerverbindingen, zulks
op grondslag van de verslagen van de
zgn. Commissie van Rijckevorsel. Tot
uitvoering van dit besluit is het door
verschillende omstandigheden nimmer
gekomen. Het heeft in de bedoeling van
Gedeputeerde Staten gelegen, dit vraag
stuk mede opnieuw te doen bezien door
de Commissie voor de bestudering van
het verkeers- en verbindingsvraagstuk
in het gebied tussen de grote rivieren.
De instelling van deze commissie is
evenwel opgeschort als gevolg van het
feit, dat de Minister van Verkeer en
Waterstaat bezwaar bleek te hebben te
gen aanwijzing van vertegenwoordigers
zijnerzijds.
Bij de openbare beraadslaging is, zo
als te verwachten was, op een en ander
nader ingegaan.
De oud-minister van waterstaat, de
heer Van Lith de Jeude (V.V.D.) kon
het standpunt van G. D. niet delen, een
vergelijking tussen wegen en veren niet
op kon gaan. Inderdaad worden op ve
ren derden ingeschakeld, die diensten
verrichten, wat op wegen niet het geval
is, doch spr. achtte het niet juist be
paalde streken alleen voor de lasten te
laten zitten. Het staatsbedrijif der P.T.T.
bezorgt tegen hetzelfde tarief een brief
zowel in een naburige gemeente als ver
afgelegen van de woonplaats van de
afzender.
Spr. verzocht in overweging te nemen
financiële bijdragen te verlenen aan
sommige veren om daardoor de tarieven
te verlagen.
De heer v. d. Brugge (a.r.) sneed in
een breed betoog de problemen nader
aan.
Hij sprak er zijn spijt over uit tel-
kenjare op de verkeersproblemen der
Zuid-Hollandse eilanden te moeten te
rugkomen. Het is een schrale troost te
bemerken, dat dertig jaren geleden an
deren dit voor hem hebben moeten doen.
Spreker gaat hierna breedvoering in,
mede aan de hand van citaten uit
streek- en landelijke bladen, op de voor
velen onbekende slechte verbindingen
en de grote nadelen, die daardoor voor
heel het economische leven zijn ont
staan. Ook het werkloosheidsprobleem
is niet op te lossen, wanneer er geen
snelle en goedkope verbindingen tot
stand komen.
De heer v. d. Brugge bracht vervol
gens in herinnering de pogingen, die de
laatste jaren zijn gedaan om verbete
ringen tot stand te brengen. Hij wijst,
op de diverse commissies, die daaraaji
hebben gewerkt of daaraan zouden wer
ken, om te besluiten met een oproep tot
spoedige daden.
Hij wenst gaarne ingelicht te worden
over het standpunt, dat G. S. aan de
Minister van Verkeer hebben medege
deeld, aangaande de R.T.M, alsmede of
het Brugplan is gekoppeld aan het zgn.
Deltaplan, de verbinding der vijf
eilanden.
Wanneer dit laatste juist is, zal de
oplossing nog zeer lang op zich laten
wachten.
Spreker heeft zich afgevraagd of niet
reeds thans de mogelijkheid moet wor
den onderzocht om Flakkee de zeer
zware lasten enigszins te verlichten om
daardoor voor de economische ontwik
keling iets te doen.
Mede namens de heren de Wit (k.v.p.)
Van Rossum (s.g.p.) Kril (c.h.) en Van
Dijk (p.v.d.a.) diende hij de volgende
motie in:
De Staten der provincie Zuid Holland
Overwegende
dat de verdere ontsluiting van het
eiland Goeree en Overflakkee van
Provinciaal belang is;
nodigen het College van Gedepu
teerde Staten uit de mogelijkheid te
onderzoeken om in afwachting van
de totstandkcfming van een vaste
oeververbinding financiële medewer
king te verlenen tot belangrijke ver
laging der drukkende verkeerskos
ten en van de resultaten van dit
onderzoek in de eerstvolgende sta-
tenzitting mededeling te doen c.
een voorstel in te dienen en gaan
over tot de oj;de van de dag.
De heer Van Dijk (p.v.d.a.) die eerst
gesproken had over de watervoorzie
ning op Voorne en Putten bracht ver
volgens de in oprichting zijne autobus
dienst ,,de Eilanden" ter sprake.
De oprichting van deze onderneming
maakt het noodzakelijk zo spoedig mo
gelijk een standpunt te gaan innemen
tegenover de verkeersontwikkeling in de
streek.
De Heer Mr. Bolsius, sprekende na
mens het College van Gedeputeerde Sta
ten maakte naar aanleiding van het
voorgaande de volgende opmerkingen.
Het is moeilijk in de daarvoor ge
dachten tijd rapport uit te brengen over
de vaste oeververbinding van Flakkee.
Er wordt thans een onderzoek ingesteld
naar de mogelijkheid van een verbinding
der vijf eilanden en naar de plaats waar
de vaste oeververbinding zou moeten
komen. Inderdaad is het College bekend
met de oprichting van een nieuwe N.V.,
die de autobusdiensten op de eilanden zal
onderhouden. De dienstregeling is zelfs
gereed en hier aanwezig. Dit maakt het
weer moeilijker een standpunt in te ne
men ten opzichte van de R.T.M.
Het College heeft geen bezwaar de
motie-van der Brugge te aanvaarden.
Hij achtte het echter niet mogelijk thans
tot verlaging der veerkosten over te
gaan. Het gevraagde onderzoek zal ech
ter worden ingesteld.
Op voorstel van de voorzitter werden
geen replieken gehouden.
Daarna werden de motie-van der
Brugge aangenomen.
De vergadering werd gepresideerd
door dhr Joh. Hameeteman.
Van de 1793 tellende leden der Vereen
waren er niet minder dan 30, welke aan
de oproeping tot deze vergadering ge
hoor gaven.
De voorz. heet allen welkom. Gezien
de heersende griepperiode valt de op
komst niet tegen (vorig jaar waren er
29), doch spreekt de hoop uit dat de
besprekingen tot een goed resultaat zul
len leiden. Na de notulen geeft de secr.
het jaarverslag. Dhr Jac, Breen, die zo
vele jaren een grote kracht der vreen.
is geweest, ontviel de S.B.Z. door over
lijden. Zijn nagedachtenis zal steeds door
het bestuur en door de vereen, in zijn
geheel met dankbare herinnering in ere
blijven. Op 1 Jan. 1949 telde de vereen.
1793 leden, de oorzaak in het dalende
ledencijfer is de verpl. verzekering. Hier
tegenover staat dat hoewel minder le
den, het aantal uitgezonden patiënten
meerder is geweest. De Vereen, heeft
een zwaar jaar achter de rug. 60 leden
zijn onder behandeling geweest, de vrou
welijke patiënten hadden de overhand.
Er is aan verpl. kosten betaald 8752.26,
885 verpleegdagen met een gemiddelde
van 8.98 per dag. Met 1 Jan. moest de
contributie verhoogd worden, wilde de
S.B.Z. het hoofd boven water houden.
De penningmeester komt daarna met
zijn becijfering voor de dag.
Ontvangsten: Kassaldo 31 Dec. '47
2231.42, Contributie over '48 9251.05,
Rente, Restitutie en Algem. Armbestuur
496.70, Totaal 12.239.27.
Uitgaven in totaal 12.030.59, Kas
saldo 208.68. Nog te betalen rekenin
gen 165.dus nog een overschot van
plm. 40.
Machtiging werd verleend tot verho
ging van contributie indien zulks nodig
mocht blijken. De contributie welke met
1 Jan. is gesteld op 15 et blijft gehand
haafd. De heer G. van Oostenbrugge
werd bij acclamatie in het bestuur her
kozen. In de plaats van dhr P. Boelaars
(die? wegens ouderdom bedankte) werd
gekozen dhr Kreeft met 21 van de 30
stemmen. Het speet de voorz. dat dhr
Boelaars hedenavond niet in 't midden
was, om hem persoonlijk met een woord
van dank toe te spreken voor wat hij al
die jaren ten dienste der vereen, had
gedaan.
Gekomen tot de rondvraag, stelde C.
de Ronde de vraag: als iemand uit de
verplichte verzekering valt, of deze dan
in de S.B.Z. opgenomen kan worden en
dan gelijk zijn aanspraak kan doen gel
den op de rechten der S.B.Z. Dit is mo
gelijk na een wachttijd van 4 maanden,
eerst dan kan aanspraak gemaakt wor
den op vergoeding bij Ziekenhuis ver
pleging; St. Visser wenste ingelicht te
worden, hoe vervoerskosten, die vergoed
worden, zijn te verstaan.
De voorzitter licht het geval toe. J.
Tanis vraagt als er een lid uit het ge
zinsverband gaat trouwen, of deze dan
zo met gelijk recht in de S.B.Z. kan
overgaan. De secr. bevestigt dit. Het
zelfde geldt ook voor kinderen die ge
boren worden, maar dan ook zo spoedig
mogelijk laten inschrijven bij de bode.
Bode V. d. Bok vraagt of mensen uit het
buurtschap De Oostdijk lid kunnen wor
den bij de S.B.Z. nu de Vereen, te Goe-
dereede is ontbonden. Dit kan gebeuren,
mits een overgangsperiode van 4 maan
den als reeds eerder vermeld. Na een
dankwoord van de voorzitter werd de
bijeenkomst beëindigd.
De leider van de distributiedienst
maakt bekend, dat in verband met de
publicatie van j.l. Vrijdag de inlevering
van consumentenbonnen door detaillis
ten ongewijzigd blijft.
ENGELS SCHIP OP EEN MIJN
Drie mijl ten Zuidwesten van Helgo
land is Zondagmiddag het Engelse
stoomschip William Homann, metende
1793 ton, op een mijn gelopen. Het schip
seinde in de vooravond dat het in zin
kende toestand was en reeds zes voet
water in de ruimen had.
Twee sleepboten uit Cuxhaven, zijn
ter assistentie uitgevaren. -De William
Homann berichtte later, dat de noodtoe
stand was opgeheven.
------O------
BELONING VOOB EERLIJKE
VINDER
Een dame te Amsterdam liet dezer
dagen op de markt bij een kraampje
haar sleutelbos liggen. Via de buren kon
zij echter toch nog in haar huis komen.
Het bleek toen, dat de vinder van de
sleutels haar was voor geweest. Hij had
ze netjes op het bed gelegd. Voor zijn
moeite had hij zestienhonderd gulden en
een gouden armband meegenomen.
STAAT VAN BELEG IN IRAN
In alle delen van Iran, waar mili
taire garnizoenen zijn gelegen, is de
staat van beleg afgekondigd.