Flakkee in de Prov. Staten CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Hei Verkeersprobleem Algemene VergaJering S.B.Z. te Ouddorp Disiribuiiedienst Goeree - Overflakkee EIIAIIDEII-IIIEUl/S Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 WOENSDAG 2 MAART 1949 21ste JAARGANG No. 1799 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. Ook dit jaar werd bij onderscheiden agendapunten aandacht gevraagd voor de uitzonderlijke moeilijkheden van ons eiland. Men komt tot de conclusie dat de Statenleden geen gelegenheid onge bruikt hebben gelaten de aandacht op de noodtoestand te vestigen. In het ver slag van de Wegencommissie waarin zit ting hebben de Flakkeese leden van Ros- sum en van Dijk treffen we de volgende passage aan: „Geïnformeerd werd, hoe het staat met de plannen voor een vaste oever verbinding van Goeree en Overflakkee met de Hoekse Waard en de vorming van een commissie voor de bestudering van het verkeersvraagstuk voor het ge bied tussen de rivieren." In het verslag van de Verencommis sie, waarin zitting heeft het Flakkeese lid van der Brugge vinden we het vol gende „Enige leden achtten het heffen van veerrechten zeer verouderd. Zodra een veer door een brug wordt vervangen, kan men kosteloos over, terwijl men thans ongemak ondervindt en de lasten moet dragen. Evenals de tollen zijn op geheven, zullen ook de veerrechten moe ten worden afgeschaft. De Overheid zal de kosten daarvan uit de verkeersbelas ting moeten dragen." En voorts: „Ben der leden zou gaarne vernemen, of spoedig resultaten kunnen worden verwacht van de Comnaissie, die het ver keersvraagstuk ten zuiden van grote ri vieren in studie zou nemen en die naar de mededeling van het College van Ge deputeerde Staten o.m. aandacht zou schenken aan de wenselijkheid, de kos ten van enige grote veren, die ten laste van de inwoners der daarbij betrokken gemeente komen, te verminderen en ge deeltelijk voor rekening van de provin cie te nemen". Ook in de afdelingen werd aan het probleem aandacht geschonken; In het verslag der Commissie van Rapporteurs over de begroting 1949 treffen we het volgende aan „Enige leden vroegen naar de stand der werkzaamheden van de zgn. Brug- commissie, die de vaste verbinding zou bestuderen van Flakkee met de andere Zuidhollandse eilanden. Deze leden zouden tevens gaarne het standpunt vernemen van Gedeputeerde Staten inzake het rapport der Kamer van Koophandel, betreffende de ver keersverbindingen op de Zuidhollandse en Noord-Zeeuwse eilanden. Deze leden merkten op, dat in 1946 is geantwoord, dat het juist was verschenen en in 1947, dat het standpunt nog niet was bepaald. De verkeersverbindingen zijn thans eer der slechter dan beter. Naar de mening dezer leden moeten de verkeersverbete- ringen in dat gedeelte der provincie met kracht worden aangepakt. Enige leden vroegen welke beweegre denen het provinciaal bestuur destijds hebben geleid tot het besluit een finan ciële bijdrage te verlenen in het veer Niimansdorp-Willemstad. Deze leden vroegen of de tijd niet gekomen is een zodanige bijdrage te verlenen aan de Verbindingen met het eiland Flakkee, op dat de zware lasten, die op de bevolking rusten, worden verlicht. Dit zou, naar de mening dezer leden, dé economische ontwikkeling dezer streek bevorderen. Een lid vroeg naar de samenstelling van en de opdracht aan de verkeers- commissie voor het gebied tussen de grote rivieren, welke van de zijde van Gedeputeerde Staten in de najaarszit ting van 1947 werd toegezegd." In de memorie van beantwoording op het verslag over de begroting 1949 ga- van Gedeputeerde Staten het navolgende bescheid: „De' door Gedeputeeirde Staten inge stelde commissie, tot onderzoek van de mogelijkheid van de aanleg ener vaste verbinding van Goeree en Overflakkee naar het vaste land van Zuid-Holland heeft haar rapport nog niet kunnen uit brengen. Deze vaste verbinding houdt nauw verband met en is afhankelijk van de eventuele afdamming, welke mogeiyk van Rijkswege in het Haringvliet zal worden gemaakt. Ten behoeve van de afdamming van de benedenrivieren worden thans proe ven genomen in het Waterloopkundig Laboratorium te Delft, waarmede vol gens verkregen inlichtingen ongeveer 4 5 maanden gemoeid zullen zijn. De uitslag van deze proeven meende de Commissie voorlopig te moeten af wachten. Gedeputeerde Staten hebben inzake het rapport van de door de Kamer van Koophandel en Fabrieken ingestelde Commissie Verzorging streekvervoer Zuidhollandse en Noordelijk Zeeuwse eilanden hun standpunt bepaald en aan de Minister van Verkeer en Waterstaat medegedeeld. Zodra het Rijk ^hierom trent een beslissing heeft genomen en de nodige wettelijke voorbereiding heef t getroffen, zullen Geduputeerde Staten aan Uw vergadering hun voorstel met betrekking tot de R.T.M, doen toekomen. Het verlenen van een bijdrage in het veer Numansdorp vormde een onderdeel van het besluit der Staten d.d. 23 Juli 1931, no. II, tot het beschikbaar stellen van provinciale bijdragen en het verle nen van medewerking aan de verbete ring van enige veerverbindingen, zulks op grondslag van de verslagen van de zgn. Commissie van Rijckevorsel. Tot uitvoering van dit besluit is het door verschillende omstandigheden nimmer gekomen. Het heeft in de bedoeling van Gedeputeerde Staten gelegen, dit vraag stuk mede opnieuw te doen bezien door de Commissie voor de bestudering van het verkeers- en verbindingsvraagstuk in het gebied tussen de grote rivieren. De instelling van deze commissie is evenwel opgeschort als gevolg van het feit, dat de Minister van Verkeer en Waterstaat bezwaar bleek te hebben te gen aanwijzing van vertegenwoordigers zijnerzijds. Bij de openbare beraadslaging is, zo als te verwachten was, op een en ander nader ingegaan. De oud-minister van waterstaat, de heer Van Lith de Jeude (V.V.D.) kon het standpunt van G. D. niet delen, een vergelijking tussen wegen en veren niet op kon gaan. Inderdaad worden op ve ren derden ingeschakeld, die diensten verrichten, wat op wegen niet het geval is, doch spr. achtte het niet juist be paalde streken alleen voor de lasten te laten zitten. Het staatsbedrijif der P.T.T. bezorgt tegen hetzelfde tarief een brief zowel in een naburige gemeente als ver afgelegen van de woonplaats van de afzender. Spr. verzocht in overweging te nemen financiële bijdragen te verlenen aan sommige veren om daardoor de tarieven te verlagen. De heer v. d. Brugge (a.r.) sneed in een breed betoog de problemen nader aan. Hij sprak er zijn spijt over uit tel- kenjare op de verkeersproblemen der Zuid-Hollandse eilanden te moeten te rugkomen. Het is een schrale troost te bemerken, dat dertig jaren geleden an deren dit voor hem hebben moeten doen. Spreker gaat hierna breedvoering in, mede aan de hand van citaten uit streek- en landelijke bladen, op de voor velen onbekende slechte verbindingen en de grote nadelen, die daardoor voor heel het economische leven zijn ont staan. Ook het werkloosheidsprobleem is niet op te lossen, wanneer er geen snelle en goedkope verbindingen tot stand komen. De heer v. d. Brugge bracht vervol gens in herinnering de pogingen, die de laatste jaren zijn gedaan om verbete ringen tot stand te brengen. Hij wijst, op de diverse commissies, die daaraaji hebben gewerkt of daaraan zouden wer ken, om te besluiten met een oproep tot spoedige daden. Hij wenst gaarne ingelicht te worden over het standpunt, dat G. S. aan de Minister van Verkeer hebben medege deeld, aangaande de R.T.M, alsmede of het Brugplan is gekoppeld aan het zgn. Deltaplan, de verbinding der vijf eilanden. Wanneer dit laatste juist is, zal de oplossing nog zeer lang op zich laten wachten. Spreker heeft zich afgevraagd of niet reeds thans de mogelijkheid moet wor den onderzocht om Flakkee de zeer zware lasten enigszins te verlichten om daardoor voor de economische ontwik keling iets te doen. Mede namens de heren de Wit (k.v.p.) Van Rossum (s.g.p.) Kril (c.h.) en Van Dijk (p.v.d.a.) diende hij de volgende motie in: De Staten der provincie Zuid Holland Overwegende dat de verdere ontsluiting van het eiland Goeree en Overflakkee van Provinciaal belang is; nodigen het College van Gedepu teerde Staten uit de mogelijkheid te onderzoeken om in afwachting van de totstandkcfming van een vaste oeververbinding financiële medewer king te verlenen tot belangrijke ver laging der drukkende verkeerskos ten en van de resultaten van dit onderzoek in de eerstvolgende sta- tenzitting mededeling te doen c. een voorstel in te dienen en gaan over tot de oj;de van de dag. De heer Van Dijk (p.v.d.a.) die eerst gesproken had over de watervoorzie ning op Voorne en Putten bracht ver volgens de in oprichting zijne autobus dienst ,,de Eilanden" ter sprake. De oprichting van deze onderneming maakt het noodzakelijk zo spoedig mo gelijk een standpunt te gaan innemen tegenover de verkeersontwikkeling in de streek. De Heer Mr. Bolsius, sprekende na mens het College van Gedeputeerde Sta ten maakte naar aanleiding van het voorgaande de volgende opmerkingen. Het is moeilijk in de daarvoor ge dachten tijd rapport uit te brengen over de vaste oeververbinding van Flakkee. Er wordt thans een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheid van een verbinding der vijf eilanden en naar de plaats waar de vaste oeververbinding zou moeten komen. Inderdaad is het College bekend met de oprichting van een nieuwe N.V., die de autobusdiensten op de eilanden zal onderhouden. De dienstregeling is zelfs gereed en hier aanwezig. Dit maakt het weer moeilijker een standpunt in te ne men ten opzichte van de R.T.M. Het College heeft geen bezwaar de motie-van der Brugge te aanvaarden. Hij achtte het echter niet mogelijk thans tot verlaging der veerkosten over te gaan. Het gevraagde onderzoek zal ech ter worden ingesteld. Op voorstel van de voorzitter werden geen replieken gehouden. Daarna werden de motie-van der Brugge aangenomen. De vergadering werd gepresideerd door dhr Joh. Hameeteman. Van de 1793 tellende leden der Vereen waren er niet minder dan 30, welke aan de oproeping tot deze vergadering ge hoor gaven. De voorz. heet allen welkom. Gezien de heersende griepperiode valt de op komst niet tegen (vorig jaar waren er 29), doch spreekt de hoop uit dat de besprekingen tot een goed resultaat zul len leiden. Na de notulen geeft de secr. het jaarverslag. Dhr Jac, Breen, die zo vele jaren een grote kracht der vreen. is geweest, ontviel de S.B.Z. door over lijden. Zijn nagedachtenis zal steeds door het bestuur en door de vereen, in zijn geheel met dankbare herinnering in ere blijven. Op 1 Jan. 1949 telde de vereen. 1793 leden, de oorzaak in het dalende ledencijfer is de verpl. verzekering. Hier tegenover staat dat hoewel minder le den, het aantal uitgezonden patiënten meerder is geweest. De Vereen, heeft een zwaar jaar achter de rug. 60 leden zijn onder behandeling geweest, de vrou welijke patiënten hadden de overhand. Er is aan verpl. kosten betaald 8752.26, 885 verpleegdagen met een gemiddelde van 8.98 per dag. Met 1 Jan. moest de contributie verhoogd worden, wilde de S.B.Z. het hoofd boven water houden. De penningmeester komt daarna met zijn becijfering voor de dag. Ontvangsten: Kassaldo 31 Dec. '47 2231.42, Contributie over '48 9251.05, Rente, Restitutie en Algem. Armbestuur 496.70, Totaal 12.239.27. Uitgaven in totaal 12.030.59, Kas saldo 208.68. Nog te betalen rekenin gen 165.dus nog een overschot van plm. 40. Machtiging werd verleend tot verho ging van contributie indien zulks nodig mocht blijken. De contributie welke met 1 Jan. is gesteld op 15 et blijft gehand haafd. De heer G. van Oostenbrugge werd bij acclamatie in het bestuur her kozen. In de plaats van dhr P. Boelaars (die? wegens ouderdom bedankte) werd gekozen dhr Kreeft met 21 van de 30 stemmen. Het speet de voorz. dat dhr Boelaars hedenavond niet in 't midden was, om hem persoonlijk met een woord van dank toe te spreken voor wat hij al die jaren ten dienste der vereen, had gedaan. Gekomen tot de rondvraag, stelde C. de Ronde de vraag: als iemand uit de verplichte verzekering valt, of deze dan in de S.B.Z. opgenomen kan worden en dan gelijk zijn aanspraak kan doen gel den op de rechten der S.B.Z. Dit is mo gelijk na een wachttijd van 4 maanden, eerst dan kan aanspraak gemaakt wor den op vergoeding bij Ziekenhuis ver pleging; St. Visser wenste ingelicht te worden, hoe vervoerskosten, die vergoed worden, zijn te verstaan. De voorzitter licht het geval toe. J. Tanis vraagt als er een lid uit het ge zinsverband gaat trouwen, of deze dan zo met gelijk recht in de S.B.Z. kan overgaan. De secr. bevestigt dit. Het zelfde geldt ook voor kinderen die ge boren worden, maar dan ook zo spoedig mogelijk laten inschrijven bij de bode. Bode V. d. Bok vraagt of mensen uit het buurtschap De Oostdijk lid kunnen wor den bij de S.B.Z. nu de Vereen, te Goe- dereede is ontbonden. Dit kan gebeuren, mits een overgangsperiode van 4 maan den als reeds eerder vermeld. Na een dankwoord van de voorzitter werd de bijeenkomst beëindigd. De leider van de distributiedienst maakt bekend, dat in verband met de publicatie van j.l. Vrijdag de inlevering van consumentenbonnen door detaillis ten ongewijzigd blijft. ENGELS SCHIP OP EEN MIJN Drie mijl ten Zuidwesten van Helgo land is Zondagmiddag het Engelse stoomschip William Homann, metende 1793 ton, op een mijn gelopen. Het schip seinde in de vooravond dat het in zin kende toestand was en reeds zes voet water in de ruimen had. Twee sleepboten uit Cuxhaven, zijn ter assistentie uitgevaren. -De William Homann berichtte later, dat de noodtoe stand was opgeheven. ------O------ BELONING VOOB EERLIJKE VINDER Een dame te Amsterdam liet dezer dagen op de markt bij een kraampje haar sleutelbos liggen. Via de buren kon zij echter toch nog in haar huis komen. Het bleek toen, dat de vinder van de sleutels haar was voor geweest. Hij had ze netjes op het bed gelegd. Voor zijn moeite had hij zestienhonderd gulden en een gouden armband meegenomen. STAAT VAN BELEG IN IRAN In alle delen van Iran, waar mili taire garnizoenen zijn gelegen, is de staat van beleg afgekondigd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1