EiiArtDEn-niEuws e miööelhARnisse Boot veRöwijnt Uit hel Kijkvenst De nieuwe bonnen 2* Blad Zaterdag 29 Januari 1949 No. 1790 V. Be opleiding van de dokters Geen middel tegen tuberculose Dominé op de ziekenzaal. Er zijn reeds lange tijd bezwaren ge uit over de opleiding van onze dokters. Het vak van de geneesheer is zeer in trek, en zo verdriedubbeld zich ook het aantal studenten. In Leiden kwamen bijvoorbeeld omstreeks 1920 per jaar 50 medische studenten aan; thans zijn het er 'n kleine 300 per jaar. Dat is op zich zelf niet erg, als de ruimte en onderwijs- mogelijkheid nu maar gelijke tred hiel den met het aantal studenten, maar he laas, zomin men voldoende woningen kan bouwen, zo min kan men ook de Universiteitsgebouwen uitbreiden. Ook moet er voor zoveel studenten een be- hoq^rlijk aantal professoren zijn, deze hebben weer collegezalen nodig en be hoorlijke instrumenten, op de hoogte van deze tijd. Want de v/etenschap schrijdt voort en mon kan zeker in de geneeskunde niet jaren achteraan ko men. Noch het een noch het ander is geschied. Zelfs do toepassing van nieu we kostbare geneesmiddelen stuit vaak op financiële bezwaren. Men gevoelt hoe moeilijk het werken voor de docenten en studenten wordt. Bij de Universiteit behoren klinieken, voor alle soorten van ziekten, om de studenten van nabij, uit de practijk met de kwalen en hun verloop bekend te maken. En de professor kan met 6 of 8 stu denten langs de bedden gaan, maar toch iiiet met 20 of 30 man, dat is te verstaan Het laat zich niet aanzien als we heel de situatie van ons land in ogenschouw nemen, en we denken daarbij ook aan het vraagteken,„Indië", dat er.spoedig, verademing komt en middelen om ook in deze nood te voorzien. En met welke vakbekwaamheid men ook de hand lichte met deze tedere, nauwluiste- rende wetenschap, waarvan zozeer des mensen wel of wee afhangt, gaat dat zeker niet. 't Is een mooi vak, die geneeskun de. In laboratorium en collegezaal, in de stille studeerkamer en op de zieken zalen worstelt de medicus met het vraagstuk van ziekte en dood. Een vak, dat men lief moet hebben wil men er in slagen! Men moet van zieke mensen houden om ze te kunnen behandelen en verplegen. Hier spreekt ook de ervaring een woord mede. De oude professor op de zaal en de huisdokter aan de ziekbed den, zien vaak met een oogopslag hoe 't met de patiënt staat. Daar gaan zij langs de bedden; de professor met zijn studenten. Een blik hier, een zachte druk der vingers daar, een paar woorden latijn, en de student moet het begrijpen. Teruggekeerd in de collegezaal, zegt de professor wel, wie van de patiënten er het leven bij zal inschieten. Als de student vraagt, ,hoe weet U dat?" luidt het antwoord: d3,t zie ik aan het gelaat en' aan de nevenverschijnselen. De pro fessor noemt er een viertal op. En in derdaad, hij zag goed, want na enkele dagen zijn die vier bedden door anderen bezet Dr Huët, Gen. Dir. van het sanatorium Hoog Blarioum, is van mening, dat men spoedig het geneesmiddel tegen tuber culose, waar heel de wereld op wacht, zal vinden. De ontdekking hangt in de lucht, zegt de dokter. Laten wij .het ho pen. Men weet wel hoe de tub. ont staat, men weet dat de pasgeborene er nooit aan lijdt, het is dus geen erfelijke kwaal, maar...... het juiste geneesmid del is de mens nog niet gegeven! „Zuster, mag ik patiënt B. een be zoek brengen", vraagt de ouderling, als Wj een grote ziekenzaal in de stad be treedt. Dat is te zeggen, meneer; als U maar geen gebed doet, want dat leidt tot complete opstand. Maar zuster, het is toch zeker wel nodig de hemel eens aan te roepen bij de zieken? Ik beloof niets, en ga eerst eens kijken." Bï zuster zegt: er is onlangs een domi né bij hem geweest en toen stond heel de zaal overeind na het gebed." En wat was dat dan Wel onze vriend was omringd van zieken, die al wat godsdienst is dodelijk haatten. Daar had dominé. overluid gebeden (hij heeft een forse stem), het werd al rumoeriger en toen hij amen zei, klonk het van alle kant: er uit met hem en nooit meer er in!" En nog meer van zulke taal. Nu, daar ligt het geval. Ik ken die dominé. En ik denk zo, ja, als je in deze goddeloze wereld de gerechtighe den Gods begint uit te roepen, dan moet je er aan! Het voorgevallene pleit voor de dominé en niet tegen hem. Hij zal de ruvre gasten daar in zijn gebed wel op 't geweten gebrand hebben, en wie wil er nu onrustig gemaakt worden? WAARNEMER. GROTER SCHAT Dr Virgin bezocht eens met een vriend een der grootste juweliers. Deze toonde hem een prachtige diamant, geel schit terend, en jnenig anderen kostbaren steen. Verder gaande zag hij een steen liggen, die geheel glansloos was en hij maakte de opmerking: „Deze steen heeft toch hoegenaamd geen schoon heid", doch mijn vriend nam hem in de holte van zijn hand, die hij een ogenblik sloot; toen hij haar weder opende, stond ik in stomme verbazing; er was geen plekje ter grootte van een speldenprik, dat niet schitterde met al de kleuren van de regenboog. „Wat hebt gij er mee gedaan?" vroeg ik. Mijn vriend antwoordde: „'t Is een opaal. Hij heeft slechts de menselijke warmte nodig om zijn wonderbare schoonheid te voorschijn te brengen". Bij hoeveel mensen is er slechts warm te nodig, bestaande in de aanraking met het Evangelie, om te ervaren door de werking van den Heiligen Geest dat God de Heere voor Zijn volk schatten heeft voor de tijd niet alleen, maar bovenal voor de eeuwigheid. Een stuk historie gaat heen Met ingang van Zaterdag 29 Januari zal de Middelhamisse boot (eigendom van de Vlaardingse Stoomboot Mij. en onderdeel van de R.T.M.) die tot heden geregelde diensten op Rotterdam onder hield, deze diensten staken. Aan deze rechtstreekse verbinding met ons eiland op Rotterdam is een stuk historie verbonden, waarom we, nu deze dienst komt te vervallen, dit niet ongemerkt willen laten voorbijgaan. Ruim honderd jaren heeft deze Stoom- bootdienst bestaan: zij werd opgericht in 1841 onder de naam van „Stoomboot Maatschappij Overflakkee en Goede- reede." Als men nagaat dat eerst in 1807 de stoomboot werd uitgevonden door Ful ton (een raderboot, die op de Hudson voer) en in 1816 de eerste stoomboot, een Engelse, op de Maas verscheen, dan kunnen we hieruit constateren dat ons voorgeslacht op ons eiland oudtijds reeds zeer vooruitstrevend was. Op 10 September 1842 werd de nieu we, te Amsterdam gebouwde stoomboot in de vaart gebracht, tot grote vreugde onzer eilandbewoners, die daardoor een snellere verbinding met het vasteland kregen. Uit het archief van Mej. Kolff te Mid- delhamis*) werd ons welwillend een courant afgestaan (De Dordrechtsche Courant, Anno 1842, no. 112, nog voor zien van een Dagbladzegel) waarin van het enthousiasme van het publiek uiting wordt gegeven bij de aankomst van de boot in de Middelhamisse haven. We geven om het curiose dit stukje in dezelfde taal en stijl geheel weer: MIDDELHARNIS, den 14 September (1842.) In den namiddag van den 10 dezer mogten de ingezetenen dezer gemeen te en de overige bewoners der eilan den Overflakkee en Goedereede zich verblijden bij het zien aankomen in deze haven van de stoomboot, welke tot een geregelde vaart van hier op de steden Rotterdam en Dordrecht, voor rekening eener alhier gevestigde maatschappij, in de fabriek van den Mej. A. W. Kolff te Middelhamis (Wed. C. Kolff Zn.) is in het bezit van het archief van de „Stoomboot Mij. Overflakkee en Goedereede.'" Het antie ke exemplaar van „de Dordtschè Cou rant" van 1841 is nog voorzien van een dagbladstempel. Volgens een bepaling uit het jaar 1797 moesten Nieuwsbla den gedrukt worden op gezegeld papier. Bij besluit van van 15 Jan. 1814 werd dit zegelrecht verhoogd. Afgezien van de advertentiebelasting waren de kran ten belast met een heffing van 50 a 60% van haar bruto-opbrengst. Eerst 1 Juli 1869 werd dit opgeheven. Couranten werden in die tijd op ons eiland bijna niet gelezen. Slechts en kelen konden zich de weelde, een Nieuwsblad te lezen, veroorloven. Red. heer Christiaan Verveer, te Amster dam, is vervaardigd. De bevallige vorm en de buitenge wone snelle vaart dezer stoomboot, schonk aan de toegevloeide menigte een schoon en aangenaam schouwspel, die derzelve met een blijd herhaald hurah! begroette en verwelkomde. De stevige bouw, de allezins gemak kelijke en buitengewone fraaije in- rigting dezer stoomboot en het gun stig getuigenis van deskundigen om trent de zamenstelling der machene- rie, de zachte en naauwlijks merkbare beweging, de gemakkelijkheid en het vlugge der m.anoeuvres en de kloek heid tegen het holle water, geven het uitzigt, dat door derzelver dienst deze plaats en de overige gemeenten dezes eilands, nu mede eenigszins zuilen mogen deelen in de algemeene verbe tering der middelen van vervoer en gemeenschap, welke zoo menigvuldig en aUerwege in ons vaderland worden daargesteld, en dat dus de staat van onbekendheid en afzondering dezes eilands, als gevolg der beletselen van de moeijelijk te passeren rivieren en stromen, zal worden opgeheven. Hulde en dank zij die mannen toe- gebragt die geene opofferingen of moeite ontzagen om deze kostbare inrigting tot stand te brengen; eene inrigting, die voorzeker den handel en het verkeer met de Ingezetenen der steden Rotterdam en Dordrecht en de overige steden en plaatsen on zer provincie, maar in het bijzonder voor de bewoners dezes eilands en voor die der eilanden van Voome en de Beyerlanden de belangrijkste voor deden zal opleveren. 1% algemene belangstelling in üsze onderneming, de goede verwachting van het welslagen derzelve, alsmede de gunstige en onbekrompen mede werking der besturen van die steden en gemeenten, welker ingezetenen bij deze stoombootvaart een meer onmid delijk belang hebben, geven het blijde vooruitzicht en de gegronde hoop, dat dezelve wel gelukken zal en in stand zal kunnen blijven." Inderdaad was deze eerste Stoom- bootdienst een uitkomst voor ons eiland. De verbinding met het vasteland be stond toen alleen uit zeilboten, zodat dit een enorme verbetering was. Zover wij hebben kunnen naspeuren was de heer A. van Weel, destijds bur gemeester van Middelhamis President Commissaris van deze eerste Stoomboot Mij. en de heren P. de Vries en W. M. van den Broek directeuren. Nadien zijn directeur geweest de heren Com. Kolf G. C. Mzn. en C. J. H. v. d. Broek. Bij hun vertrek ifit Middelhamis werd de heer C. Kolf A. Czn. directeur tot diens overlijden in 1923. In 1923 ging de dienst over aan de V.S.M. De laatste President-Commissaris was de heer J. J. Slis P. Lzn. De maatschappij werd opgericht met een aandelenkapitaal groot 52000. 200 schuldbewijzen van 260.-. De dienst was zeer renderend, er waren jaren met een bruto-wlnst van meer dan 10.000, De tarieven waren voor het personen vervoer voor die tijd vrij hoog, in 1862 kostte een retour van Middelhamis naar Rotterdam of Dordt grote kajuit 1.50, kleine kajuit 0.90. De verdiensten wa ren in die tijd zeer gering, arbeiders verdienden maar f 4.of 5.per week, zodat toen alleen de beter gesitu eerden en de zakenlieden konden reizen. Wie de eerste kapitein geweest is, is ons niet bekend, in 1862 werd v. d. Sloot dekknecht die later kapitein gewor den is. De concurrentie is deze Stoomboot- dienst van begin af niet vreemd ge weest, oude notulen vermeldden dat in 1863 een Dirkslandse Stoombootdienst in de vaart kwam, waarom de tarieven werden herzien. De Middelhamisse Stoombootdienst handhaafde zich ook in latere jaren, toen veelvuldige concurrentie kjvam van een Stellendamse dienst op Hellevoet- sluis, de Bommelse boot enz. We behoe ven bij onze oudere lezers slechts in her innering te roepen de concurrerende diensten met de „Padang", die voor 15 ets retour passagiers meenam naar Rot terdam, waarbij men nog gratis een kop koffie kreeg! Vermeldenswaard is hierbij nog dat de nu nog levende heer Brooshooft uit Dirksland (welke ruim 90 jaren oud is) met de omnibus" de passagiers voor de Middelhamisse boot aanvoerde, 's Morgens werd in het Kerkhofstraatje ingespannen, 's-avonds weer terug. Toen later daarnaast de „Padang" ging varen, reed de heer A. J. van Dongen hiervoor de passagiers naar Middelhamis. Oe V,S,M, neemt de dienst over. In 1909 kwam de R.T.M, met de tramdiensten op Goeree en Overflakkee, waardoor er weer andere mogelijkheden werden geschapen om naar het vaste land te reizen. Overwogen werd de ta rieven te verlagen en goedkope dagre- tours in te voeren. Anderzijds zocht de R.T.M, toenadering inplaats van con currentie en werd een belangengemeen schap onder het oog gezien. Het uitein delijke resultaat was, dat in een aan deelhoudersvergadering op 14 Sept. '23 besloten werd de exploitatie over te ge ven aan de Vlaardingse Stoomboot Mij. (onderdeel R.T.M.) Deze kreeg direct te betalen een bedrag van 40.000 en voorts 120.000 in termijnen van 6.000 per jaar, wat in 1943 zijn beslag heeft gekregen. Tot 1943 was de V.S.M, ver plicht de dienst dagelijks in stand te houden. (Vervolg pag. 2 Ie kolom) voor het tijdvak van 30 Januari t/m 12 Februari 1949, Bonnen voor vlees 601, 603 Vlees 100 gram vlees 602 Vlees 200 gram vlees Alle bonkaarten 901 eCJ Algemeen 250 gram rijst 608 Algemeen 250 gram "boter, marga rine of vet Bonkaarten KA, KB, KC 901 611 Algem^een 500 gram boter, marga rine of vet 612 Algemeen 400 gram kaas of 500 gram korstloze kaas 613 Algemeen 125 gram koffie B 625 200 gram kaas of 250 gram korst loze kaas Bonkaarten KD, KE 901, 617 Algemeen 250 gram boter, marga rine of vet 618 Algemeen 100 gram kaas of 125 gram korstloze kaas Tabak- en Dlversenkaarten QA, QC 901 31 Tabak, 34 Diversen 2 rantsoenen si garetten of kerftabak Bonkaarten ZA. ZB, ZC, ZE, MD, MF, MH 902 (bijz, arbeid, a,s. moeders en zieken) Geldig zijn de bonnen van strook D. Deze bonnen zijn 14 dagen geldig. Bovenstaande bonnen kunnen reeds op Vrijdag 28 Januari worden gebruikt. De reeds aangewezen bonnen 573 Al gemeen (500 gram sinaasappelen) en 579 Algemeen (1 kg sinaasappelen) moeten uiterlijk op 29 Januari bij een handelaar in groenten en/of fruit wor den ingeleverd. ------O------ VEELBELOVENDE JEUGD De Haarlemse politie betrapte op he terdaad twee inbrekers die niet ouder waren dan 15 jaar en die reeds meer dere inbraken achter de rug hadden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 5