EiiArtDEn-niEuws
e miööelhARnisse Boot
veRöwijnt
Uit hel
Kijkvenst
De nieuwe bonnen
2* Blad
Zaterdag 29 Januari 1949
No. 1790
V.
Be opleiding van de dokters
Geen middel tegen tuberculose
Dominé op de ziekenzaal.
Er zijn reeds lange tijd bezwaren ge
uit over de opleiding van onze dokters.
Het vak van de geneesheer is zeer in
trek, en zo verdriedubbeld zich ook het
aantal studenten. In Leiden kwamen
bijvoorbeeld omstreeks 1920 per jaar 50
medische studenten aan; thans zijn het
er 'n kleine 300 per jaar. Dat is op zich
zelf niet erg, als de ruimte en onderwijs-
mogelijkheid nu maar gelijke tred hiel
den met het aantal studenten, maar he
laas, zomin men voldoende woningen
kan bouwen, zo min kan men ook de
Universiteitsgebouwen uitbreiden. Ook
moet er voor zoveel studenten een be-
hoq^rlijk aantal professoren zijn, deze
hebben weer collegezalen nodig en be
hoorlijke instrumenten, op de hoogte
van deze tijd. Want de v/etenschap
schrijdt voort en mon kan zeker in de
geneeskunde niet jaren achteraan ko
men. Noch het een noch het ander is
geschied. Zelfs do toepassing van nieu
we kostbare geneesmiddelen stuit vaak
op financiële bezwaren. Men gevoelt hoe
moeilijk het werken voor de docenten en
studenten wordt.
Bij de Universiteit behoren klinieken,
voor alle soorten van ziekten, om de
studenten van nabij, uit de practijk met
de kwalen en hun verloop bekend te
maken.
En de professor kan met 6 of 8 stu
denten langs de bedden gaan, maar toch
iiiet met 20 of 30 man, dat is te verstaan
Het laat zich niet aanzien als we heel
de situatie van ons land in ogenschouw
nemen, en we denken daarbij ook aan
het vraagteken,„Indië", dat er.spoedig,
verademing komt en middelen om ook
in deze nood te voorzien. En met welke
vakbekwaamheid men ook de hand
lichte met deze tedere, nauwluiste-
rende wetenschap, waarvan zozeer des
mensen wel of wee afhangt, gaat dat
zeker niet.
't Is een mooi vak, die geneeskun
de. In laboratorium en collegezaal, in
de stille studeerkamer en op de zieken
zalen worstelt de medicus met het
vraagstuk van ziekte en dood. Een vak,
dat men lief moet hebben wil men er
in slagen! Men moet van zieke mensen
houden om ze te kunnen behandelen en
verplegen.
Hier spreekt ook de ervaring een
woord mede. De oude professor op de
zaal en de huisdokter aan de ziekbed
den, zien vaak met een oogopslag hoe
't met de patiënt staat.
Daar gaan zij langs de bedden; de
professor met zijn studenten. Een blik
hier, een zachte druk der vingers daar,
een paar woorden latijn, en de student
moet het begrijpen.
Teruggekeerd in de collegezaal, zegt
de professor wel, wie van de patiënten
er het leven bij zal inschieten. Als de
student vraagt, ,hoe weet U dat?" luidt
het antwoord: d3,t zie ik aan het gelaat
en' aan de nevenverschijnselen. De pro
fessor noemt er een viertal op. En in
derdaad, hij zag goed, want na enkele
dagen zijn die vier bedden door anderen
bezet
Dr Huët, Gen. Dir. van het sanatorium
Hoog Blarioum, is van mening, dat men
spoedig het geneesmiddel tegen tuber
culose, waar heel de wereld op wacht,
zal vinden. De ontdekking hangt in de
lucht, zegt de dokter. Laten wij .het ho
pen. Men weet wel hoe de tub. ont
staat, men weet dat de pasgeborene er
nooit aan lijdt, het is dus geen erfelijke
kwaal, maar...... het juiste geneesmid
del is de mens nog niet gegeven!
„Zuster, mag ik patiënt B. een be
zoek brengen", vraagt de ouderling, als
Wj een grote ziekenzaal in de stad be
treedt. Dat is te zeggen, meneer; als
U maar geen gebed doet, want dat leidt
tot complete opstand. Maar zuster,
het is toch zeker wel nodig de hemel
eens aan te roepen bij de zieken? Ik
beloof niets, en ga eerst eens kijken."
Bï zuster zegt: er is onlangs een domi
né bij hem geweest en toen stond heel
de zaal overeind na het gebed."
En wat was dat dan Wel onze vriend
was omringd van zieken, die al wat
godsdienst is dodelijk haatten. Daar had
dominé. overluid gebeden (hij heeft een
forse stem), het werd al rumoeriger en
toen hij amen zei, klonk het van alle
kant: er uit met hem en nooit meer er
in!" En nog meer van zulke taal.
Nu, daar ligt het geval. Ik ken die
dominé. En ik denk zo, ja, als je in
deze goddeloze wereld de gerechtighe
den Gods begint uit te roepen, dan moet
je er aan! Het voorgevallene pleit voor
de dominé en niet tegen hem. Hij zal de
ruvre gasten daar in zijn gebed wel op
't geweten gebrand hebben, en wie wil
er nu onrustig gemaakt worden?
WAARNEMER.
GROTER SCHAT
Dr Virgin bezocht eens met een vriend
een der grootste juweliers. Deze toonde
hem een prachtige diamant, geel schit
terend, en jnenig anderen kostbaren
steen. Verder gaande zag hij een steen
liggen, die geheel glansloos was en hij
maakte de opmerking: „Deze steen
heeft toch hoegenaamd geen schoon
heid", doch mijn vriend nam hem in de
holte van zijn hand, die hij een ogenblik
sloot; toen hij haar weder opende, stond
ik in stomme verbazing; er was geen
plekje ter grootte van een speldenprik,
dat niet schitterde met al de kleuren
van de regenboog.
„Wat hebt gij er mee gedaan?" vroeg
ik.
Mijn vriend antwoordde: „'t Is een
opaal. Hij heeft slechts de menselijke
warmte nodig om zijn wonderbare
schoonheid te voorschijn te brengen".
Bij hoeveel mensen is er slechts warm
te nodig, bestaande in de aanraking met
het Evangelie, om te ervaren door de
werking van den Heiligen Geest dat God
de Heere voor Zijn volk schatten heeft
voor de tijd niet alleen, maar bovenal
voor de eeuwigheid.
Een stuk historie gaat heen
Met ingang van Zaterdag 29 Januari
zal de Middelhamisse boot (eigendom
van de Vlaardingse Stoomboot Mij. en
onderdeel van de R.T.M.) die tot heden
geregelde diensten op Rotterdam onder
hield, deze diensten staken.
Aan deze rechtstreekse verbinding
met ons eiland op Rotterdam is een
stuk historie verbonden, waarom we, nu
deze dienst komt te vervallen, dit niet
ongemerkt willen laten voorbijgaan.
Ruim honderd jaren heeft deze Stoom-
bootdienst bestaan: zij werd opgericht
in 1841 onder de naam van „Stoomboot
Maatschappij Overflakkee en Goede-
reede."
Als men nagaat dat eerst in 1807 de
stoomboot werd uitgevonden door Ful
ton (een raderboot, die op de Hudson
voer) en in 1816 de eerste stoomboot,
een Engelse, op de Maas verscheen,
dan kunnen we hieruit constateren dat
ons voorgeslacht op ons eiland oudtijds
reeds zeer vooruitstrevend was.
Op 10 September 1842 werd de nieu
we, te Amsterdam gebouwde stoomboot
in de vaart gebracht, tot grote vreugde
onzer eilandbewoners, die daardoor een
snellere verbinding met het vasteland
kregen.
Uit het archief van Mej. Kolff te Mid-
delhamis*) werd ons welwillend een
courant afgestaan (De Dordrechtsche
Courant, Anno 1842, no. 112, nog voor
zien van een Dagbladzegel) waarin van
het enthousiasme van het publiek
uiting wordt gegeven bij de aankomst
van de boot in de Middelhamisse haven.
We geven om het curiose dit stukje in
dezelfde taal en stijl geheel weer:
MIDDELHARNIS,
den 14 September (1842.)
In den namiddag van den 10 dezer
mogten de ingezetenen dezer gemeen
te en de overige bewoners der eilan
den Overflakkee en Goedereede zich
verblijden bij het zien aankomen in
deze haven van de stoomboot, welke
tot een geregelde vaart van hier op
de steden Rotterdam en Dordrecht,
voor rekening eener alhier gevestigde
maatschappij, in de fabriek van den
Mej. A. W. Kolff te Middelhamis
(Wed. C. Kolff Zn.) is in het bezit
van het archief van de „Stoomboot Mij.
Overflakkee en Goedereede.'" Het antie
ke exemplaar van „de Dordtschè Cou
rant" van 1841 is nog voorzien van een
dagbladstempel. Volgens een bepaling
uit het jaar 1797 moesten Nieuwsbla
den gedrukt worden op gezegeld papier.
Bij besluit van van 15 Jan. 1814 werd
dit zegelrecht verhoogd. Afgezien van
de advertentiebelasting waren de kran
ten belast met een heffing van 50 a
60% van haar bruto-opbrengst. Eerst
1 Juli 1869 werd dit opgeheven.
Couranten werden in die tijd op ons
eiland bijna niet gelezen. Slechts en
kelen konden zich de weelde, een
Nieuwsblad te lezen, veroorloven. Red.
heer Christiaan Verveer, te Amster
dam, is vervaardigd.
De bevallige vorm en de buitenge
wone snelle vaart dezer stoomboot,
schonk aan de toegevloeide menigte
een schoon en aangenaam schouwspel,
die derzelve met een blijd herhaald
hurah! begroette en verwelkomde.
De stevige bouw, de allezins gemak
kelijke en buitengewone fraaije in-
rigting dezer stoomboot en het gun
stig getuigenis van deskundigen om
trent de zamenstelling der machene-
rie, de zachte en naauwlijks merkbare
beweging, de gemakkelijkheid en het
vlugge der m.anoeuvres en de kloek
heid tegen het holle water, geven het
uitzigt, dat door derzelver dienst deze
plaats en de overige gemeenten dezes
eilands, nu mede eenigszins zuilen
mogen deelen in de algemeene verbe
tering der middelen van vervoer en
gemeenschap, welke zoo menigvuldig
en aUerwege in ons vaderland worden
daargesteld, en dat dus de staat van
onbekendheid en afzondering dezes
eilands, als gevolg der beletselen van
de moeijelijk te passeren rivieren en
stromen, zal worden opgeheven.
Hulde en dank zij die mannen toe-
gebragt die geene opofferingen of
moeite ontzagen om deze kostbare
inrigting tot stand te brengen; eene
inrigting, die voorzeker den handel
en het verkeer met de Ingezetenen
der steden Rotterdam en Dordrecht
en de overige steden en plaatsen on
zer provincie, maar in het bijzonder
voor de bewoners dezes eilands en
voor die der eilanden van Voome en
de Beyerlanden de belangrijkste voor
deden zal opleveren.
1% algemene belangstelling in üsze
onderneming, de goede verwachting
van het welslagen derzelve, alsmede
de gunstige en onbekrompen mede
werking der besturen van die steden
en gemeenten, welker ingezetenen bij
deze stoombootvaart een meer onmid
delijk belang hebben, geven het blijde
vooruitzicht en de gegronde hoop, dat
dezelve wel gelukken zal en in stand
zal kunnen blijven."
Inderdaad was deze eerste Stoom-
bootdienst een uitkomst voor ons eiland.
De verbinding met het vasteland be
stond toen alleen uit zeilboten, zodat dit
een enorme verbetering was.
Zover wij hebben kunnen naspeuren
was de heer A. van Weel, destijds bur
gemeester van Middelhamis President
Commissaris van deze eerste Stoomboot
Mij. en de heren P. de Vries en W. M.
van den Broek directeuren. Nadien zijn
directeur geweest de heren Com.
Kolf G. C. Mzn. en C. J. H. v. d. Broek.
Bij hun vertrek ifit Middelhamis werd
de heer C. Kolf A. Czn. directeur tot
diens overlijden in 1923. In 1923 ging de
dienst over aan de V.S.M. De laatste
President-Commissaris was de heer J.
J. Slis P. Lzn.
De maatschappij werd opgericht met
een aandelenkapitaal groot 52000.
200 schuldbewijzen van 260.-. De dienst
was zeer renderend, er waren jaren met
een bruto-wlnst van meer dan 10.000,
De tarieven waren voor het personen
vervoer voor die tijd vrij hoog, in 1862
kostte een retour van Middelhamis naar
Rotterdam of Dordt grote kajuit 1.50,
kleine kajuit 0.90. De verdiensten wa
ren in die tijd zeer gering, arbeiders
verdienden maar f 4.of 5.per
week, zodat toen alleen de beter gesitu
eerden en de zakenlieden konden reizen.
Wie de eerste kapitein geweest is, is
ons niet bekend, in 1862 werd v. d. Sloot
dekknecht die later kapitein gewor
den is.
De concurrentie is deze Stoomboot-
dienst van begin af niet vreemd ge
weest, oude notulen vermeldden dat in
1863 een Dirkslandse Stoombootdienst
in de vaart kwam, waarom de tarieven
werden herzien.
De Middelhamisse Stoombootdienst
handhaafde zich ook in latere jaren,
toen veelvuldige concurrentie kjvam van
een Stellendamse dienst op Hellevoet-
sluis, de Bommelse boot enz. We behoe
ven bij onze oudere lezers slechts in her
innering te roepen de concurrerende
diensten met de „Padang", die voor 15
ets retour passagiers meenam naar Rot
terdam, waarbij men nog gratis een kop
koffie kreeg!
Vermeldenswaard is hierbij nog dat
de nu nog levende heer Brooshooft uit
Dirksland (welke ruim 90 jaren oud is)
met de omnibus" de passagiers voor
de Middelhamisse boot aanvoerde, 's
Morgens werd in het Kerkhofstraatje
ingespannen, 's-avonds weer terug. Toen
later daarnaast de „Padang" ging varen,
reed de heer A. J. van Dongen hiervoor
de passagiers naar Middelhamis.
Oe V,S,M, neemt de dienst over.
In 1909 kwam de R.T.M, met de
tramdiensten op Goeree en Overflakkee,
waardoor er weer andere mogelijkheden
werden geschapen om naar het vaste
land te reizen. Overwogen werd de ta
rieven te verlagen en goedkope dagre-
tours in te voeren. Anderzijds zocht de
R.T.M, toenadering inplaats van con
currentie en werd een belangengemeen
schap onder het oog gezien. Het uitein
delijke resultaat was, dat in een aan
deelhoudersvergadering op 14 Sept. '23
besloten werd de exploitatie over te ge
ven aan de Vlaardingse Stoomboot Mij.
(onderdeel R.T.M.) Deze kreeg direct te
betalen een bedrag van 40.000 en
voorts 120.000 in termijnen van 6.000
per jaar, wat in 1943 zijn beslag heeft
gekregen. Tot 1943 was de V.S.M, ver
plicht de dienst dagelijks in stand te
houden.
(Vervolg pag. 2 Ie kolom)
voor het tijdvak van 30 Januari t/m
12 Februari 1949,
Bonnen voor vlees
601, 603 Vlees 100 gram vlees
602 Vlees 200 gram vlees
Alle bonkaarten 901
eCJ Algemeen 250 gram rijst
608 Algemeen 250 gram "boter, marga
rine of vet
Bonkaarten KA, KB, KC 901
611 Algem^een 500 gram boter, marga
rine of vet
612 Algemeen 400 gram kaas of 500
gram korstloze kaas
613 Algemeen 125 gram koffie
B 625 200 gram kaas of 250 gram korst
loze kaas
Bonkaarten KD, KE 901,
617 Algemeen 250 gram boter, marga
rine of vet
618 Algemeen 100 gram kaas of 125
gram korstloze kaas
Tabak- en Dlversenkaarten QA, QC 901
31 Tabak, 34 Diversen 2 rantsoenen si
garetten of kerftabak
Bonkaarten ZA. ZB, ZC, ZE, MD, MF,
MH 902 (bijz, arbeid, a,s. moeders en
zieken)
Geldig zijn de bonnen van strook D.
Deze bonnen zijn 14 dagen geldig.
Bovenstaande bonnen kunnen reeds op
Vrijdag 28 Januari worden gebruikt.
De reeds aangewezen bonnen 573 Al
gemeen (500 gram sinaasappelen) en
579 Algemeen (1 kg sinaasappelen)
moeten uiterlijk op 29 Januari bij een
handelaar in groenten en/of fruit wor
den ingeleverd.
------O------
VEELBELOVENDE JEUGD
De Haarlemse politie betrapte op he
terdaad twee inbrekers die niet ouder
waren dan 15 jaar en die reeds meer
dere inbraken achter de rug hadden.