STRIJD
Buitenland
om de religie
in Israël
Nogmaals: Gezondheid van
bodem, plant en dier.
MEDITATIE
Op dezen zal Ik zien
EiiArtDEn-niEUws
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
MiddelharniB, Telef.-17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN
ZATERDAG 22 JANUARI 1949 21ste JAARGANG No. 1788
Abonnementsprijs 1.50 p. kwaftaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
In de rgeuwe staat Israël in Palestina
schijnt zich een religie-strijd te ontwik
kelen, die wordt toegespitst naarmate
de verkiezingen naderen.
Zoals men weet, geloven de Joden niet
dat de Messias reeds gekomen is en hou
den zij nog steeds vast, aan den Oud-
Testamentlschen eredienst (tempel, of
fers, reinigingen, sabbat, feesten enz.)
welke schaduwdienst voor de Christenen
heeft afgedaan, daar zij in Christus hun
vervulling vonden en een einde hebben
genomen.
Nu zijn er in de nieuwe Staat Israël
betrekkelijk weinig orthodoxe Joden, (de
gezamenlijke orthodoxe groepen vormen
een minderheid) maar toch proberen de
ze de Joodse religie in alle opzichten
door toe voeren. Dit geeft aanleiding tot
scherpe geschilpunten tussen de ver
schillende groepen. De meeste Joden
streven wel nationale idealen na, maar
geen godsdienstige.
Zo is er een strijd ontstaan over de
invoer van niet-kosjeer geslacht vlees.
Dit kosjeer of kosjer vlees'wordt ge
slacht naar Mozaïsch ritueel ouder toe
zicht van een opperrabijn. Waar de voed-
selpositie in de nieuwe Staat een tekort
aan vlees heeft is er uit de Arabische
landen bevroren (niet kosjer geslacht-
vlees ingevoerd en... genuttigd. De
meerderheid van de bevolking interes
seert dat niet, maar voor de ultra-ortho
doxen was dit iets onoverkomelijks. De
orthodoxe Misrachie en Agoeda-minis-
ters kwamen hierover in conflict met de
merendeels socialistische regering en
verlieten zelfs de kabinetszitting.
Toch leent de regering van de nieu
we staat Israël het oor naar het rab
binaat. Bij een kwestie over de Sabbat
maaltijd in het leger werden vragen
gesteld aan de minister van religie en
die van defensie met een overwinning
voor de religie. De soldaten krijgen op
Sabbat geen warme maaltijd, hoewel
met de klachten over de samenstelling
rekening wordt gehouden.
Van de journalist Arthur Koestier
verscheen in Elseviers Weekblad een ar
tikel, waarvan de tendenz is, dat de
nieuwe staat Israël leeft onder een reli
gieuze dictatuur. Dit mag overdreven
zijn, maar toch wijst alles er op, dat
men een strenge doorvoering van de
Mazaïsche wetgeving beoogt. Hij
schrijft:
„Kosjer-zijn is slechts een van de
betrekkelijk kleine rabbijnse plagen in
de jonge Staat. Een grotere is het ver
bod van elk publiek verkeer van Vrij
dagavond tot het eind van de sabbat.
Dit betekent dat de burger van Tel
Aviv, Haifa of Jeruzalem op zijn enige
vrije dag in de week geen bus kan ne
men om naar zee te gaan of vrienden te
bezoeken. Alleen taxi's en particuliere
auto's mogen rijden. De massa is dus
het slachtoffer, terwijl ie rijken de wet
kvmnen ontduiken."
„Er is zo schrijft hij verder te
Jeruzalem zelfs een Talmoedisch semi
narie, waar dieren-offer riten met grote
ernst en geheimhouding worden bestu
deerd in de hoop, dat de tempel van Sa
lomo spoedig op de oude plaats zal wor
den herbouwd. Men kan zonder overdrij
ving zeggen, dat als de orthodoxe partij
haar zin kreeg, Israël zou terugvallen in
levensomstandighedeh zoals zij beston
den vóór de val vanJeruzalem in de
eerste eeuw na Christus."
In „De Stem van Israël", het Neder
landse blad dat de Joodse belangen van
de Staat Israël verdedigt, wordt Koest
ier gehekeld om zijn verkeerde voor
stellingen, maar het blad meent toch,
dat die strijd leiden zal naar een eigen
Joodse cultuur, die veel van het oude
behouden zal, een deel zal verwerpen,
een deel zal herscheppen.
Het ligt niet in onze bedoeling om het
vasthouden aan deze Oud-Testamenti-
sche bedeling te gaaji bestrijden. De
Apostel Paulus was het een^grote droef
heid en een gedurige smart, dat zijn
broederen naar het vlees aldus waren.
Wij schreven dit artikel om te laten
zien, hoe zich de godsdienstige toestand
in Palestina ontwikkelt.
De ,,wetsvervullers" zullen een nog
zwaardere strijd krijgen in het door-
Voeren van het ,,doen en laten." Het zal
aanleiding geven tot nog meer twisten.
Zij mochten eens leren zien dat Christus
het einde der Wet is, in Wien alle scha
duwen zijn. in vervulling gegaan.
Toch ligt in de eerbied van de Mo
zaïsche wetgeving een les voor ons.
Gods Wet wordt in Nederland met vpe-
ten getreden. Neem nu eens .hoé men in
de nieuwe Staat Israël de Sjabbat-vie-
ring doorvoert. Van een bescherming
van 's Heeren dag door onze overheid,
op grond van Gods Wet, de Wet der tien
geboden die niet ceremonieel, maar een
eeuwigdurende Wet is,- wordt niet veel
gevonden.
Daarom ligt hierin voor Christelijk
Nederland, een beschamende les.
Kou en griep heerscht allerwegen!..
Mijnhardt Poeders zijn een zegen
WELKE TEXTIELPUNTEN
BEWAKEN'en WELKE
VERNIETIGEN
Het Centraal Distributiekantoor deelt
mede, dat de bonnen Textiel Reserve
P" en Textiel P vijf punten" der textiel
kaarten VA 804 niet zullen worden aan
gewezen en derhalve vernietigd kunnen
worden. De bon „Textiel R vijf punten"
moet bewaard worden.
De voordracht van ir Cleveringa voor
de 'Vereniging Bedrijfsvoorlichting alhier
geeft mij aanleiding tot de volgende op
merkingen:
Wanneer men weet welk een belang
rijke rol de bacterie-flora in het maag
darm kanaal van het gezonde dier speelt,
zal men wat kunnen voelen voor de ge
dachten van ir C. betreffende een biolo
gisch gezonde bodem. Gaarne neem ik
aan dat de oogst van bouwgrond, v/elke
arm aan bacterieën en schimmels is zo
wel quantitatlef als qualitatief ten ach
ter staat bij de productie van een ge
zonde bodem.
Geheel fout denkt ir C. echter, wan
neer hij concludeert dat het voorkomen
van allerlei veeziekten in steeds toene
mende mate uitsluitend het gevolg is
van foutieve bodembewerking en op
deze gedachte voortbouwend, de oplos
sing slechts in één richting zoekt: bo
demverbetering.
Hij vergeet, dat hij in een gecultiveer
de wereld leven; steeds verder doorge
voerde selectie het individu moet ver
zwakken en meer vatbaar maken voor
allerlei infecties. Ir C. zal echter niet
terug willen en kunnen naar de koe die
gedurende enkele maanden voldoende
melk met matig vetgehalte geeft om
haar kalfje groot te brengen en de kip
(Jie juist voldoende eieren legt om voor
een toom kuikens te kvmnen zorgen.
Het is de taak van de verschillende
takken van wetenschap, de nadelige ge
volgen die deze vorm van cultuur met
z;ch mede brengt, te compenseren voor
zover dit« mogelijk is.
Oudere veehouders en 'dierenartsen
weten, «dat ook vóór de kimstmest haar
rechten had verworven en men gebruik
maakte van stalmest, afval van garna
len en vis en compost aanvoerde o.m. uit
Vlaardingen het Mond- en klauwzeer een
regelmatig voorkomende ziekte op Goe-
reeOverflakkee was.
Wanneer ir C. de uitstekende gezond
heid der primitieve volken toeschrijft
aan de „gezonde bodem" van hun oer
wouden vergeet hij dat juist bij deze
volken de zuigelingensterfte vaak groot
is en alleen de sterksten van de sterken
blijven leven en zich voortplanten.
Zolang in onze samenleving de zuige
lingen sterfte een aanmerkelijk gunsti
ger beeld toont zullen wij ook onze art
sen en tandartsen in hun verdere le
vensloop niet uit kunnen schakelen,
zelfs niet op dè „gezonde bodem van
ir C."
G. F. A. FRIJLINK.
Maar op dezen zal Ik zien, op de
arme en verslagene van geest en
die voor Mijn Woord beeft.
(Jesaja 66 2b.)
I.
Geestelijk arm zijn wij allen van
nature.
Adam, ons aller stamhoofd, was dat
eenmaal niet.
De Heere. schiep hem goed en naar
Zijn evenbeeld. Adam kende God, had
de Heere lief en wandelde in de wegen
des Heeren. Al zijn blijdschap en verlus
tiging was in de Heere. Het ontbrak hem
niet aan enig goed. Door de zondeval
ging alles verloren.
Adam verloor het beeld Gods en kwam
te liggen onder de vloek en toom Gods.
Wij allen zijn geboren in die onuit
sprekelijke armoede, die David uitdrukte
in de woorden: „Zie, ik ben in ongerech
tigheid geboren en in zonde heeft mijne
moeder mij ontvangen."
Geestelijk arm zijn wij allen van na
ture, al wanen wij ook te zijn rijk en
verrijkt en geens dings gebrek te hebben
en weten niet, dat wij zijn arm, blind,
naakt, jammerlijk; al zeggen wij ook,
met de rijke jongeling:
„Wat ontbreekt mij nog?"
Ontzaglijke waarheid. Is zij reeds
"waarheid gefrorden in ons binnenste?
Een arme van geest is bij het
ontdekkend licht van de Heilige Geest
in eigen oog geworden, wat hij is: een
verloren zondaar voor, God.
Zulk een weet, dat hij in zichzelf mist
een voor God geldende gerechtigheid.
Hij moet belijden .,geen van Gods gebo
den onderhouden en steeds tot alle boos
heid geneigd."
De Heere belooft: ,,Op dezen zal ik
zien, op de arme en verslagene van
geest en die beeft voor Mijn Woord."
Een verslagene van geest
doorleeft zijn armoede. Omdat hij zo arm
is, wordt hij verslagen van geest. Het
een vloeit uit het andere voort.
Een verslagene van geest leert door
de Heilige-Geest verstaan, wat het zegt,
gedaan te hebben wat kwaad is in de
ogen van een heilig, rechtvaardig en
goeddoend God. Hij gevoelt zich in de
knellende banden der zonde en in de
macht van het schrikkelijk ongeloof.
Een verslagene van geest leert van
verre staan, zich op dè borst te slaan,
zichzelf aan te klagen en te veroordelen
en de Heere te rechtvaardigen.
Een verslagene van geest, dat is 'een
vernederd, verootmoedigd, een in zich
zelf veroordeeld mens.
Hij is in eisen oog de voornaamste van
alle zondaren geworden, voor wien het
grootste wonder zal zijn, wanneer het
zulk een zal worden toegeroepen: ,,Kom
in, gij gezegende Mijns Vaders en beërf
het Koninkrijk, dat u bereid was van
vóór de grondlegging der wereld."
Wanneer de Heere in Zijn Woord te
kent een arme en verslagene van geest,
komt er nog één trek bij.
Zulk een leert met de Psalmist betui
gen: „En nu, wat verwacht ik, o Heere.
Mijne hope, die is op U."
Zxilk een heeft een oog gekregen voor
de algenoegzaamheid, dierbaarheid, ge
pastheid van de Heere Jezus. Hij leert
de toevlucht nemen tot de genade Gods
in Christus geopenbaard.
Bunyan verhaalt van een ontmoeting
met een vrouw. Op zijn vraag, hoe het
haar ging, antwoordde zij: ,,zeer slecht."
Zijt gij dan ziek? Is een uwer kinde
ren ziek? Is er achteruitgang in uw tij
delijke zaken? Op al die vragen ant
woordde zij voortdurend ontkennend.
Als Bunyan voortging met vragen,
stortte zij eindelijk haar opgekropt ge
moed uit in de woorden: „Och Bunyan,
als ik de Heere Jezus bezat, al moest ik
dan ook mijn brood bedelen wat zou ik
rijk zijn voor t;ijd en eeuwigheid."
Die vrouw was een arme en versla
gene van geest.
Zij was in nood over hare onsterfelijke
ziel. Zij had een waarachtige begeerte
naar de Heere Jezus.
Een arme verslagene van geest is niet
alleen hij of zij, die pas aan zichzelf is
bekend gemaakt. Naarmate de Heere
waarde krijgt, naar die mate leert de
ziel alle eigenwaarde verliezen en beven
voor Gods Woord.
Ds L.
(Wordt vervolgd.)
China.
De strijd ïn China, nadert zijn einde.
Eigenlijk kunnen wij wel zeggen, dat de
strijd gestreden is.
Een paar weken geleden riep de Na
tionale Regering de grote mogendheden
te hulp, om te komen tot onderhandelin
gen over vredes voorwaarden.
Als zulke berichten worden gelan
ceerd, blijkt het achteraf meestal, dat de
diplomaten druk aan het werk zijn, en
dat aan beide zijden de voelhorens wor
den uitgestoken.
De communisten hebben daarop htm
vredes voorwaarden bekend gemaakt,
die in feite niets meer of niets minder
inhielden, dan een volledige recapitu
latie.
Het schijnt dat op het slagveld de toe
stand zo onhoudbaar geworden is, dat
een totale ineenstorting der regerings
troepen binnenkort is te verwachten.
Om deze reden heeft de Nationale Re
gering zonder verder commentaar ineens
aangeboden aan beide zijden het vuren
te staken en vredes onderhandelingen te
openen.
Twee en twintig jaar heeft de burger
oorlog gewoed, dan heviger, dan weer
minder hoog.
Tsjang Kai Sjek heeft zeer gunstige
ogenblikken voorbij laten gaan, tot een
goede hevorming, van zijn leger en zijn
rijk. Het blijkt uit de feiten dat hij niet
beschikt heeft over voldoende kracht,
om de zo nodig gekeurde hervormingen
in te voeren.
Terwijl wij dit overzicht schrijven,
was er van de zijde der commimisten
nog geen bericht binnen.
Als de zaken voor de Nationale Re
gering zo hachelijk staan, zal er weinig
te praten zijn, en zal algehele overgave
wel het enige resultaat zijn.
Deze toestand is reeds maanden aan
een te voorzien geweest en toen Mevr.
Tsjang Kai Sjek naar Amerika is ge
reisd om hulp, moet voor Amerika de
onmogelijkheid van overwinning ook
reeds hebben vastgestaan.
Er zijn enkele kenners van China, die
in de huidige gang van zaken, meer
zien een logisch gevolg om tot verbete
ring van de grote wantoestanden te ko
men, dan wel een zuivere communisti
sche revolutie.
Wat hiervan waar is weten wij niet,
de toekomst zal het ons Ieren.
Palestina.
ïn het Lagerhuis heeft Woensdagmid
dag een zeer eigenaardig debat plaats
gehad.
.Gelijk nu achteraf blijkt heeft een
paar weken geleden minister Bevin over
het neerschieten door Israël van de En
gelse v'liegtuigen, een gesprek gehad
met Churchiil.
Nu de Palestijnse kwestie in het par
lement besproken werd, heeft Chtirchill
van dit gesprek gebruik gemaakt en ge
vraagd of de Engelse regering van deze
vluchten wetende was, en er opdracht
toegegeven had.
Openbaar is nu komen vast te staan,
dat regelmatig door de Engelsen con
trole vluchten boven Palestina werden
uitgevoerd, en dat de bemiddelaar Dr
Bunche hiervan ook afwist.
Egypte heeft Engeland niet gevraagd
om bemiddeling, het was geheel eigen
initiatief der regering.
Dit muisje zal ongetvrijfeld nog wel
een staartje hebljen, want nu is duide
lijk komen vast te staan dat Engeland,
Palestina niet erg gezind is.
Al waren voorheen de aanwijzingen
duidelijk, toch kon er nog steeds de een
of andere ontwijkende, rede voor worden
opgegeven.
Nu echter staat het definitief vast,
dat Engeland zich In het conflict heeft
gemengd.
Vervolg pag. 2 Ie kolom