STRIJD Buitenland om de religie in Israël Nogmaals: Gezondheid van bodem, plant en dier. MEDITATIE Op dezen zal Ik zien EiiArtDEn-niEUws Bureau: Prins Hendrikstraat 122c MiddelharniB, Telef.-17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 22 JANUARI 1949 21ste JAARGANG No. 1788 Abonnementsprijs 1.50 p. kwaftaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. In de rgeuwe staat Israël in Palestina schijnt zich een religie-strijd te ontwik kelen, die wordt toegespitst naarmate de verkiezingen naderen. Zoals men weet, geloven de Joden niet dat de Messias reeds gekomen is en hou den zij nog steeds vast, aan den Oud- Testamentlschen eredienst (tempel, of fers, reinigingen, sabbat, feesten enz.) welke schaduwdienst voor de Christenen heeft afgedaan, daar zij in Christus hun vervulling vonden en een einde hebben genomen. Nu zijn er in de nieuwe Staat Israël betrekkelijk weinig orthodoxe Joden, (de gezamenlijke orthodoxe groepen vormen een minderheid) maar toch proberen de ze de Joodse religie in alle opzichten door toe voeren. Dit geeft aanleiding tot scherpe geschilpunten tussen de ver schillende groepen. De meeste Joden streven wel nationale idealen na, maar geen godsdienstige. Zo is er een strijd ontstaan over de invoer van niet-kosjeer geslacht vlees. Dit kosjeer of kosjer vlees'wordt ge slacht naar Mozaïsch ritueel ouder toe zicht van een opperrabijn. Waar de voed- selpositie in de nieuwe Staat een tekort aan vlees heeft is er uit de Arabische landen bevroren (niet kosjer geslacht- vlees ingevoerd en... genuttigd. De meerderheid van de bevolking interes seert dat niet, maar voor de ultra-ortho doxen was dit iets onoverkomelijks. De orthodoxe Misrachie en Agoeda-minis- ters kwamen hierover in conflict met de merendeels socialistische regering en verlieten zelfs de kabinetszitting. Toch leent de regering van de nieu we staat Israël het oor naar het rab binaat. Bij een kwestie over de Sabbat maaltijd in het leger werden vragen gesteld aan de minister van religie en die van defensie met een overwinning voor de religie. De soldaten krijgen op Sabbat geen warme maaltijd, hoewel met de klachten over de samenstelling rekening wordt gehouden. Van de journalist Arthur Koestier verscheen in Elseviers Weekblad een ar tikel, waarvan de tendenz is, dat de nieuwe staat Israël leeft onder een reli gieuze dictatuur. Dit mag overdreven zijn, maar toch wijst alles er op, dat men een strenge doorvoering van de Mazaïsche wetgeving beoogt. Hij schrijft: „Kosjer-zijn is slechts een van de betrekkelijk kleine rabbijnse plagen in de jonge Staat. Een grotere is het ver bod van elk publiek verkeer van Vrij dagavond tot het eind van de sabbat. Dit betekent dat de burger van Tel Aviv, Haifa of Jeruzalem op zijn enige vrije dag in de week geen bus kan ne men om naar zee te gaan of vrienden te bezoeken. Alleen taxi's en particuliere auto's mogen rijden. De massa is dus het slachtoffer, terwijl ie rijken de wet kvmnen ontduiken." „Er is zo schrijft hij verder te Jeruzalem zelfs een Talmoedisch semi narie, waar dieren-offer riten met grote ernst en geheimhouding worden bestu deerd in de hoop, dat de tempel van Sa lomo spoedig op de oude plaats zal wor den herbouwd. Men kan zonder overdrij ving zeggen, dat als de orthodoxe partij haar zin kreeg, Israël zou terugvallen in levensomstandighedeh zoals zij beston den vóór de val vanJeruzalem in de eerste eeuw na Christus." In „De Stem van Israël", het Neder landse blad dat de Joodse belangen van de Staat Israël verdedigt, wordt Koest ier gehekeld om zijn verkeerde voor stellingen, maar het blad meent toch, dat die strijd leiden zal naar een eigen Joodse cultuur, die veel van het oude behouden zal, een deel zal verwerpen, een deel zal herscheppen. Het ligt niet in onze bedoeling om het vasthouden aan deze Oud-Testamenti- sche bedeling te gaaji bestrijden. De Apostel Paulus was het een^grote droef heid en een gedurige smart, dat zijn broederen naar het vlees aldus waren. Wij schreven dit artikel om te laten zien, hoe zich de godsdienstige toestand in Palestina ontwikkelt. De ,,wetsvervullers" zullen een nog zwaardere strijd krijgen in het door- Voeren van het ,,doen en laten." Het zal aanleiding geven tot nog meer twisten. Zij mochten eens leren zien dat Christus het einde der Wet is, in Wien alle scha duwen zijn. in vervulling gegaan. Toch ligt in de eerbied van de Mo zaïsche wetgeving een les voor ons. Gods Wet wordt in Nederland met vpe- ten getreden. Neem nu eens .hoé men in de nieuwe Staat Israël de Sjabbat-vie- ring doorvoert. Van een bescherming van 's Heeren dag door onze overheid, op grond van Gods Wet, de Wet der tien geboden die niet ceremonieel, maar een eeuwigdurende Wet is,- wordt niet veel gevonden. Daarom ligt hierin voor Christelijk Nederland, een beschamende les. Kou en griep heerscht allerwegen!.. Mijnhardt Poeders zijn een zegen WELKE TEXTIELPUNTEN BEWAKEN'en WELKE VERNIETIGEN Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat de bonnen Textiel Reserve P" en Textiel P vijf punten" der textiel kaarten VA 804 niet zullen worden aan gewezen en derhalve vernietigd kunnen worden. De bon „Textiel R vijf punten" moet bewaard worden. De voordracht van ir Cleveringa voor de 'Vereniging Bedrijfsvoorlichting alhier geeft mij aanleiding tot de volgende op merkingen: Wanneer men weet welk een belang rijke rol de bacterie-flora in het maag darm kanaal van het gezonde dier speelt, zal men wat kunnen voelen voor de ge dachten van ir C. betreffende een biolo gisch gezonde bodem. Gaarne neem ik aan dat de oogst van bouwgrond, v/elke arm aan bacterieën en schimmels is zo wel quantitatlef als qualitatief ten ach ter staat bij de productie van een ge zonde bodem. Geheel fout denkt ir C. echter, wan neer hij concludeert dat het voorkomen van allerlei veeziekten in steeds toene mende mate uitsluitend het gevolg is van foutieve bodembewerking en op deze gedachte voortbouwend, de oplos sing slechts in één richting zoekt: bo demverbetering. Hij vergeet, dat hij in een gecultiveer de wereld leven; steeds verder doorge voerde selectie het individu moet ver zwakken en meer vatbaar maken voor allerlei infecties. Ir C. zal echter niet terug willen en kunnen naar de koe die gedurende enkele maanden voldoende melk met matig vetgehalte geeft om haar kalfje groot te brengen en de kip (Jie juist voldoende eieren legt om voor een toom kuikens te kvmnen zorgen. Het is de taak van de verschillende takken van wetenschap, de nadelige ge volgen die deze vorm van cultuur met z;ch mede brengt, te compenseren voor zover dit« mogelijk is. Oudere veehouders en 'dierenartsen weten, «dat ook vóór de kimstmest haar rechten had verworven en men gebruik maakte van stalmest, afval van garna len en vis en compost aanvoerde o.m. uit Vlaardingen het Mond- en klauwzeer een regelmatig voorkomende ziekte op Goe- reeOverflakkee was. Wanneer ir C. de uitstekende gezond heid der primitieve volken toeschrijft aan de „gezonde bodem" van hun oer wouden vergeet hij dat juist bij deze volken de zuigelingensterfte vaak groot is en alleen de sterksten van de sterken blijven leven en zich voortplanten. Zolang in onze samenleving de zuige lingen sterfte een aanmerkelijk gunsti ger beeld toont zullen wij ook onze art sen en tandartsen in hun verdere le vensloop niet uit kunnen schakelen, zelfs niet op dè „gezonde bodem van ir C." G. F. A. FRIJLINK. Maar op dezen zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest en die voor Mijn Woord beeft. (Jesaja 66 2b.) I. Geestelijk arm zijn wij allen van nature. Adam, ons aller stamhoofd, was dat eenmaal niet. De Heere. schiep hem goed en naar Zijn evenbeeld. Adam kende God, had de Heere lief en wandelde in de wegen des Heeren. Al zijn blijdschap en verlus tiging was in de Heere. Het ontbrak hem niet aan enig goed. Door de zondeval ging alles verloren. Adam verloor het beeld Gods en kwam te liggen onder de vloek en toom Gods. Wij allen zijn geboren in die onuit sprekelijke armoede, die David uitdrukte in de woorden: „Zie, ik ben in ongerech tigheid geboren en in zonde heeft mijne moeder mij ontvangen." Geestelijk arm zijn wij allen van na ture, al wanen wij ook te zijn rijk en verrijkt en geens dings gebrek te hebben en weten niet, dat wij zijn arm, blind, naakt, jammerlijk; al zeggen wij ook, met de rijke jongeling: „Wat ontbreekt mij nog?" Ontzaglijke waarheid. Is zij reeds "waarheid gefrorden in ons binnenste? Een arme van geest is bij het ontdekkend licht van de Heilige Geest in eigen oog geworden, wat hij is: een verloren zondaar voor, God. Zulk een weet, dat hij in zichzelf mist een voor God geldende gerechtigheid. Hij moet belijden .,geen van Gods gebo den onderhouden en steeds tot alle boos heid geneigd." De Heere belooft: ,,Op dezen zal ik zien, op de arme en verslagene van geest en die beeft voor Mijn Woord." Een verslagene van geest doorleeft zijn armoede. Omdat hij zo arm is, wordt hij verslagen van geest. Het een vloeit uit het andere voort. Een verslagene van geest leert door de Heilige-Geest verstaan, wat het zegt, gedaan te hebben wat kwaad is in de ogen van een heilig, rechtvaardig en goeddoend God. Hij gevoelt zich in de knellende banden der zonde en in de macht van het schrikkelijk ongeloof. Een verslagene van geest leert van verre staan, zich op dè borst te slaan, zichzelf aan te klagen en te veroordelen en de Heere te rechtvaardigen. Een verslagene van geest, dat is 'een vernederd, verootmoedigd, een in zich zelf veroordeeld mens. Hij is in eisen oog de voornaamste van alle zondaren geworden, voor wien het grootste wonder zal zijn, wanneer het zulk een zal worden toegeroepen: ,,Kom in, gij gezegende Mijns Vaders en beërf het Koninkrijk, dat u bereid was van vóór de grondlegging der wereld." Wanneer de Heere in Zijn Woord te kent een arme en verslagene van geest, komt er nog één trek bij. Zulk een leert met de Psalmist betui gen: „En nu, wat verwacht ik, o Heere. Mijne hope, die is op U." Zxilk een heeft een oog gekregen voor de algenoegzaamheid, dierbaarheid, ge pastheid van de Heere Jezus. Hij leert de toevlucht nemen tot de genade Gods in Christus geopenbaard. Bunyan verhaalt van een ontmoeting met een vrouw. Op zijn vraag, hoe het haar ging, antwoordde zij: ,,zeer slecht." Zijt gij dan ziek? Is een uwer kinde ren ziek? Is er achteruitgang in uw tij delijke zaken? Op al die vragen ant woordde zij voortdurend ontkennend. Als Bunyan voortging met vragen, stortte zij eindelijk haar opgekropt ge moed uit in de woorden: „Och Bunyan, als ik de Heere Jezus bezat, al moest ik dan ook mijn brood bedelen wat zou ik rijk zijn voor t;ijd en eeuwigheid." Die vrouw was een arme en versla gene van geest. Zij was in nood over hare onsterfelijke ziel. Zij had een waarachtige begeerte naar de Heere Jezus. Een arme verslagene van geest is niet alleen hij of zij, die pas aan zichzelf is bekend gemaakt. Naarmate de Heere waarde krijgt, naar die mate leert de ziel alle eigenwaarde verliezen en beven voor Gods Woord. Ds L. (Wordt vervolgd.) China. De strijd ïn China, nadert zijn einde. Eigenlijk kunnen wij wel zeggen, dat de strijd gestreden is. Een paar weken geleden riep de Na tionale Regering de grote mogendheden te hulp, om te komen tot onderhandelin gen over vredes voorwaarden. Als zulke berichten worden gelan ceerd, blijkt het achteraf meestal, dat de diplomaten druk aan het werk zijn, en dat aan beide zijden de voelhorens wor den uitgestoken. De communisten hebben daarop htm vredes voorwaarden bekend gemaakt, die in feite niets meer of niets minder inhielden, dan een volledige recapitu latie. Het schijnt dat op het slagveld de toe stand zo onhoudbaar geworden is, dat een totale ineenstorting der regerings troepen binnenkort is te verwachten. Om deze reden heeft de Nationale Re gering zonder verder commentaar ineens aangeboden aan beide zijden het vuren te staken en vredes onderhandelingen te openen. Twee en twintig jaar heeft de burger oorlog gewoed, dan heviger, dan weer minder hoog. Tsjang Kai Sjek heeft zeer gunstige ogenblikken voorbij laten gaan, tot een goede hevorming, van zijn leger en zijn rijk. Het blijkt uit de feiten dat hij niet beschikt heeft over voldoende kracht, om de zo nodig gekeurde hervormingen in te voeren. Terwijl wij dit overzicht schrijven, was er van de zijde der commimisten nog geen bericht binnen. Als de zaken voor de Nationale Re gering zo hachelijk staan, zal er weinig te praten zijn, en zal algehele overgave wel het enige resultaat zijn. Deze toestand is reeds maanden aan een te voorzien geweest en toen Mevr. Tsjang Kai Sjek naar Amerika is ge reisd om hulp, moet voor Amerika de onmogelijkheid van overwinning ook reeds hebben vastgestaan. Er zijn enkele kenners van China, die in de huidige gang van zaken, meer zien een logisch gevolg om tot verbete ring van de grote wantoestanden te ko men, dan wel een zuivere communisti sche revolutie. Wat hiervan waar is weten wij niet, de toekomst zal het ons Ieren. Palestina. ïn het Lagerhuis heeft Woensdagmid dag een zeer eigenaardig debat plaats gehad. .Gelijk nu achteraf blijkt heeft een paar weken geleden minister Bevin over het neerschieten door Israël van de En gelse v'liegtuigen, een gesprek gehad met Churchiil. Nu de Palestijnse kwestie in het par lement besproken werd, heeft Chtirchill van dit gesprek gebruik gemaakt en ge vraagd of de Engelse regering van deze vluchten wetende was, en er opdracht toegegeven had. Openbaar is nu komen vast te staan, dat regelmatig door de Engelsen con trole vluchten boven Palestina werden uitgevoerd, en dat de bemiddelaar Dr Bunche hiervan ook afwist. Egypte heeft Engeland niet gevraagd om bemiddeling, het was geheel eigen initiatief der regering. Dit muisje zal ongetvrijfeld nog wel een staartje hebljen, want nu is duide lijk komen vast te staan dat Engeland, Palestina niet erg gezind is. Al waren voorheen de aanwijzingen duidelijk, toch kon er nog steeds de een of andere ontwijkende, rede voor worden opgegeven. Nu echter staat het definitief vast, dat Engeland zich In het conflict heeft gemengd. Vervolg pag. 2 Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1949 | | pagina 1