Tram of Bus
'n Nieuwe Streekvervoersniaatschappij
op de Z.-Holl. en Zeeuwse eilanden
tS.
Het vraagstuk
De O.L. School ie Goedereedé
adopteert een patrouille
vaartuig van de Marine
De begrafenis van CanJ.
Joh. V. Dijfce te Tliolen
Zal de tram in de nabije toekomst verdwijnen?
Bureau; Prins Hendrikstraat 122c
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930,
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor Je ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN
WOENSDAG 15 DECEMBER 1948 21e JAARGANG No. 1779
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
Uit een verslag dat in dit nummer
voor komt, blijkt, dat pogingen in het
werlc worden gesteld om te komen tot
een nieuwe Streekvervoermaatschappij
op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse
eilanden.
Op dejie vergadering te den Brie! ge
houden werd medegedeeld, dat de nieu
we Maatschappij al in wording en het
benodigde kapitaal daarvoor disponibel
is. Het blijkt dus dat het bij 'de geza
menlijke ondernemers, die buiten de
R.T.M, autobuslrjnen in genoemd gebied
exploiteren, menens is, om voor het ge
hele gebied concessie voor het perso
nenvervoer per autobus aan te vragen.
Een uitgewerkt plan met volledige
dienstregeling (uur en 2 uurdiensten)
is overgelegH, waaruit bleek, dat, -zou
de concessie worden verleend, dit een
belangrijke verbetering in het vervoer
voor de bevolking zou betekenen.
Door Mr. M. L. Weyl te Rotterdam
en de heer B. v. d. Meer, ec. drs. te
's-Gravenhage werd critiek uitgeoefend
op het vervoer dat thans per R.T.M,
geschiedt, waarbij zij betoogden da,t om
finantiële redenen vernieuwing van het
zeer verouderde en versleten rollend
materiaal van de R.T.M, is uitgesloten
en' dat omschakeling van tram op bus
geboden is.
Inderdaad was de aangevoerde cri
tici; tegen de R.T.M, zeer op zijn plaats;
v/ij als eilandbewoners weten er alles
van, wat het vérvoer per R.T.M.bete
kent. Hier zou een chronique scandaleu-
se van zijn op te maken. Het is en blijft
een gesukkel; op tijd is de tram bijna
nooit. Zeer noodzakelijk is het dat daar
in, een. grondige verbetering, c.q. ver
andering komt.
Toch heeft het ons verwonderd, dat
men met dit nieuwe plan reeds nu voor
liet voetlicht is getreden. Men geeft
hiermede de tegenpartij in dit geval
de R.T.M. wapenen in de hand, om
zich tegen e.v. zwakke punten, aange
voerd door de oprichters der nieuwe
Maatschappij, te verweren.
In de Nieuwe Rott. Crt. van Zaterdag
werd een bericht gelance(!rd, dat de
R.T.M, er tegen op komt, dat gezegd is,
dat haar vrachtvervoer onbetekenend is.
In de laatste 12 maanden heeft de R.T.M
51 millioen kg goederen vervoerd en 1
milliard kg suLkerbieten en pulp, een
vervoer, dat haar een millioen gulden
heeft opgeleverd.
Dit bericht is slechts ten dele waar,
de sprekers hebben betoogd, dat het
vervoer per R.T.M, allengskens is ver
minderd door veel truckvervoer en al
leen in de topmaanden van het vervoer
van bieten enz. zo hoog is, wat even
goed per beurtvaart of door z.g. wild-
vervoer kan worden vervangen. Wij to
nen hier mee aan, dat men zich van de
zijde van de R.T.M, wapent om het ge
hele vervoersgebied tft handen te krij
gen. Men schermt ook in bovengenoemd
bericht „dat het nieuw bedoelde mate
riaal thans binnen begint te komen en
een iaelangrijk deel van de noodzakelijke
vernieuwingen reeds is betaald uit de
exploitatie-overschotten." Daaruit zou
men dus kunnen concluderen, dat het
er met de R.T.M, best voorstaat! We
laten dit bericht voor wat het is, maar
kunnen er nu reeds uit zien, dat de
R.T.M, alles op alles zal zetten, niet al
leen zijn oude rechten te handhaven,
maar ook de buslijnen van particuliere
ondernemers tot zich te trekkein. Hier
tegen zal ongetwijfeld bij de commissie
Ereen door meerdere instanties uit de
localiteit bezwaar worden gemaakt.
"Op één ding menen wrj nog de aan
dacht te moeten vestigen: Goeree en
Overjfeikkee is bij dit nieuwe plan slecht
uit de bus gekomen. De nieuwe Maat
schappij heeft alleen de aandacht ge
schonken aan het vervoer per bus, ter
wijl wij als eiland-bewoners voor
een snel vervoer naar Rotterdam aan
de veerboot gebonden zijn. Het vervoer
per boot lag volgens de sprekers niet
op hun terrein, dat moest aan andere
instanties worden overgelaten. Dit heft
wordt dus in handen van de R.T.M, ge
laten, want daarin is niet zo een-twee
drie verandering te krijgen. Momenteel
zijn er op het veer Middelhamis-Helle-
voetsluis 15 bootdiensten per dag, v/aar
van 9 die aansluiting geven op de tram
naar Rotterdam. Dit staat eigenlijk al
aan de top.
De Burgemeester van Middelhamis
heeft een rake pijl afgeschoten op die
vergadering, door te spreken over de
concessie van de R.T.M., die een groot
bezwaar vormt, en ook door te wijzen
op het geïnvesteerde kapitaal van Rijk
en Provincie, dat bij loslating van de
R.T.M, te loor gaat.
De tram wil men echter laten voor
wat ze is en daarnaast een goed ge
outilleerde busdienst inleggen met een
uurfrequentie op Rotterdam. Dat wil
dan zeggen; dat de tram zodoende zijn
eigen dood sterft. De nieuwe plannen
bieden inderdaad verrassingen. Het
hangt er nu rnaar vanaf hoe de locali
teit er op reageert en last not feast
hoe de beslissing" van de Oommissie-
Breen zal zijn.
Zolang er geen brug is en daarop
is o.i. in de eerste jaren geen zicht
is het noodzakelijk .dat er verbetering
kom.t.
Het laatste woord tram of bus
is er echter nog niet over gezegd.
Zondag 12 December is te Den Haag
in de ouderdom van 84 jaar overleden
de Weled. Heer Maarten Gideon, die
vooral door zijn functies aan de Am-
bachtsschool te Middelhamis over het
gehele eiland een bekende en geziene
figuur was.
De heer Gideon was van 1914 af be
stuurslid der Ambachtsschool; in 1941
werd hij vice-voorzitter; terwijl hij in
1945 tot aan zfln vfertrek naar den Haag
het voorzitterschap bekleedde. Nadien
werd hij tot ere-lid der 'Vereniging be
noemd. Zonder overdrijving kan worden
gezegd, dat de Ambachtsschool de lief
de van zijn hart had en hij zijn beste
krachten gegeven heeft om dit onder
wijs op hoog peil te brengen. 'Vele oud-
leerlingen zal zijn kernachtig woord
dat door hem gesproken werd wanneer
zij de school gediplomeerd verlieten nog
zijn bijgebleven.
Evenzeer genoot de overledene in rui
me kring bekendheid door het feit dat
hij in de jaren 19141926 met zijn echt
genote als vader en moeder de leiding
had van het Provinciaal Gereformeerd
Weeshuis te Middelhamis. Nadat hij
deze taak neergelegd had werd hij in
1926 bij een openvallende vacature tot
Directeur van het Weeshuis benoemd,
welke functie hij tot 1934 heeft waar
genomen.
■Verder was de overledene tal van ja
ren aan de Boerenleenbank verbonden.
Reeds in 1908 werd hij lid van de Raad
van Toezicht terwijl hij ook ongeveer
10 jaar lid van het bestuur was. In Juni
1945 benoemde men hem tot voorzitter
van het bestuur welke functie hij waar
nam tot aan zijn vertrek naar den Haag
in 1947.
Op kerkelijk terrein bekleedde de heer
Gideon in de jaren 1930^1940 twee pe
rioden het ambt van ouderling jn de Ge
reformeerde Kerk en had 12 jaar zit
ting als questor in de Classis Brielle.
Ondanks zijn iioge leeftijd viel het
de heer Gideon moeilijk van zijn werk
te scheiden en eerst na rijp beraad ver
trok hij met d* fam. v. d. Tempel, bij
wie hij inwonend was, naar Den Haag.
Zijn hart trok evenwel nog naar Flak-
kee, want nog slechts ruim een maand
geleden vertoefde hij nog 14 dagen op
het eiland.
Reeds betrekkelijk kort na dit laatste
bezoek bleek opname in „Bronovo" nood
zakelijk, doch de aangewende middelen
mochten niet meer tot herstel leiden.
De begrafenis zal a.s. Woensdagmid
dag te Middelhamis plaats vinden op
de oude begraafplaats, vanuit de woning
van de Weled. Heer van Leeuwen, Hoofd
der BossQSChool.
■Wie zich heden abonneert ontvangt de
thans verschijnende nummers tot 1
Januari GRATIS.
O.L.S. Goedereedé adopteert Hr. Ms.
Ceram. Wat is Nevas? Nederlandse
■Vereniging tot Adoptie van Schepen. De
vereniging stelt zich ten doel bij de Ne
derlandse Schooljeugd belangstelling op
te wekken voor de scheepvaart in de
ruimste zin van 't woord. Belangstelling
voor de m.annen en de schepen die de
wereldzeeën zowel als de binnenwateren
bevaren, belangstelling voor Koopvaar-
ders. Kon. Marine, Tankers, 'Vissers enz.
Door bemiddeling van 't bestuur der Ne
vas te Schiedam (postbus 158) krijgt
men een schip „toegewezen". Zo kreeg
de O.L.S. te Goedereedé contact met
Hr. Ms. Ceram, een patrouillevaartuig
van de Kon. Marine,, thans dienst doen
de in de Indische wateren, een schip
van bijna 800 ton en een bemanning van
70 koppen. In September gingen de eer
ste brieven in zee. We kregen van Com
mandant en bemanning enthousiaste
brieven terug, vele foto's en beschrijvin
gen van hun dagelijkse patrouilletoch-
ten, van de doop van 't schip op 't eiland
Ceram, van kerkdiensten gehouden aan
boord, van de viering der Jubileumfees
ten enz. 'Werkelijk ontroerend is 't me
deleven van die stoere zeelui voor de
jeugd van de kleine dorpsschool. De
machinist beschilderde een zakdoek op
de meest kunstige wijze. Het is een af
beelding van Hr. Ms. Ceram in straat
Makassar. In de linker benedenhoek
staat: Wij leven mede met de school
jeugd uit Goedereedé. En'wat zegt U
van 't volgende waaruit de echte Hol
landse humor blijkt. In ben al J.3 jaar
van school, dus jullie moeten maar niet
naar de taalfouten kijken. Wie dat wel
doet 100 strafregels.
Vrijdag 3 Dec. 1.1. kwam. een radio
gram van de volgende inhoud:
6 Dec. 1948.
■Voor nieuwe schoolbibliotheek Goe
dereedé. Vanuit A'dam 30, zegge en
schrijve dertig splinternieuvre boeken.
In gedachten zagen we de mannen
hun hoofden bij elkaar steken om nou
eens iets leuks voor de leerlingen van
hm» school te bedenken. Hoe ze daar in
geslaagd zijn is met geen pen te be
schrijven. Dit zijn de mannen van de
marine, die de hele wereld doorkruisen
in weer en wjnd, mannen die alleen diep
in hun hart een plaatsje warm houden
voor de Nederlandse jeugd, speciaal
voor die van de O.L.S. te Goedereedé,
De vele brieven, die onze jongens en
meisjes hun sturen, zullen slechts een
kleine troost en afwisseling voor hen
zijn in liun bestas.n ver van allen die
hun dierbaar zijn.
De 'begrafenis van Candidaat Johs. v.
Dijke te Tholen, heeft heden Dinsdag
middag onder zeer grote belangstelling
plaats gehad.
De gemeente is om half een uur in
het kerkgebouw saamgekomen, waar
Ds J. Praanje van Barneveld, de rouw
dienst leidde.
Ds de Wit van Middelburg sprak na
mens de Zeeuwse gemeenten en Ds Mal-
lan van Bruinisse als Consulent.
Op het kerkhof hebben verschillende
sprekers het woord gevoerd.
In ons volgend nummer hopen wij een
verslag te brengen in onze gehele editie,
te meer daar de heer van Dijke van
Dirksland afkomstig is en er op het
eiland Goeree en Overflakkee veel be
langstelling en medeleven is met dit
sterfgeval.
Het overlijden van onze jonge beroe
pen Leraar heeft niet nagelaten groten
indruk te maken in de Geref. Gemeen
ten. Hij was ten tijde van zijn propo
nentschap in alle gemeenten zeer ge
zien. Zo men weet, laat hij een vrouw
en twaalf kinderen achter, waarvan de
jongste nog slechts enkele weken oud is.
De Heere sterke inzonderheid de
zwaar beproefde familie en lenige de
diepe smart.
Vrijdagavond 8 uur is door de .Eilan
den-gemeenschap „Voorne en Putteü"
in de zaal van Café Dedert te Den Briel
een vergadering belegd, onder voorzit
terschap van de heer H. van Sleen, Bur
gemeester aldaar, waar het Vervoers
vraagstuk op de eilanden onder de lou
pe is genomen.
Op deze vergadering, die eigenlijk een^
huii^oudelijk karakter droeg, omdat de
instanties per convocaties waren uitge
nodigd, bestond grote belangstelling.
Behalve Burgemeesters van Voorne en
Putten en Hoeksewaard, waren ook
meerdere Burgemeesters van Goeree en
Overflakkee aanwezig, vertegenwoordi
gers van het Brugcomité en van de
Flakkeese Gemeenschap. Ook waren
meerdere vervoerders tegenwoordig en
vele vertegenwoordigers van de plaatse
lijke en grote Pers.
De laatsten waren zeker aangelokt
door de vermelding op het agenda: ver
rassende mededelingen inzake het ver
voer, „Bus of Tram."
In zijn openingswoord vatte burge
meester V. Sleen, al direct dit kardinale
punt bij de kop: het ongelukkige ver
voersmiddel, de Rotterdamse Tram. In
een conferentie met de dir. dhr v. Zuy-
len in 1947 werden veel toezeggingen
gedaan, er zou dubbel spoor komen,
electrificatie enz. en er zou betreffende
de dienstregeling overleg worden ge
pleegd met de „Eilanden-Gemeenschap".
Nu wil spr. niet ontkennen, dat men
doet wat men kan, maar van al de scho
ne beloften is niet veel terecht gekomen.
Het regent klachten. Daarna is de ge
meenschap in aanraking gekomen met
Mr. Weijl, die vanavond hier het woord
zal voeren, aldus spr. Er broeit wat om
een algehele verbetering te brengen!'De
zaak, die naar voren zal komen is nog
wel niet geheel af, maar toch meende
men er mee voor het voetlicht te moe
ten treden. Spr. zal de uiteenzetting aan
de beide sprekers, aan Mr. M. C. L.
Weyl, te R'dam en aan de econ. drs. B.
V. d. Meer te Den Haag overlaten.
Mr. M. L. Weyl komt met de
verrassing.
Mr. Weyl gaf eerst een uiteenzetting
over de Wet vervoer-personen: krach
tens die wet moet iedere autobus-onder
neming van de z.g. „commissie Breen"
eerst vergunning krijgen. Geen enkele
ondernemer, ook de R.T.M, niet, heeft
tot op heden een definitieve concessie.
Aan deze commissie is nu opgedragen
alle tijdelijke vergunningen te vervan
gen en in behandeling te nemen. De
commissie houdt daartoe in diverse
plaatsen zitting, waar de aanvragen
kurmen worden toegelicht. Men kan ze
bestrijden, het voor en tegen kan er wor
den gezegd, niet alleen door concurren
ten, maar iedereen kan dat doen. Bij
behandelde aanvragen, zoals dit reeds
in Friesland, Groningen en Drente is ge
weest, waren toelichtingen van Burge
meesters, Landbouw-organisaties enz.
Van het grotste belang is dus aldus
Vervolg pag. 2, Ie kolom