Tram of Bus 'n Nieuwe Streekvervoersniaatschappij op de Z.-Holl. en Zeeuwse eilanden tS. Het vraagstuk De O.L. School ie Goedereedé adopteert een patrouille vaartuig van de Marine De begrafenis van CanJ. Joh. V. Dijfce te Tliolen Zal de tram in de nabije toekomst verdwijnen? Bureau; Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930, Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor Je ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN WOENSDAG 15 DECEMBER 1948 21e JAARGANG No. 1779 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. Uit een verslag dat in dit nummer voor komt, blijkt, dat pogingen in het werlc worden gesteld om te komen tot een nieuwe Streekvervoermaatschappij op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Op dejie vergadering te den Brie! ge houden werd medegedeeld, dat de nieu we Maatschappij al in wording en het benodigde kapitaal daarvoor disponibel is. Het blijkt dus dat het bij 'de geza menlijke ondernemers, die buiten de R.T.M, autobuslrjnen in genoemd gebied exploiteren, menens is, om voor het ge hele gebied concessie voor het perso nenvervoer per autobus aan te vragen. Een uitgewerkt plan met volledige dienstregeling (uur en 2 uurdiensten) is overgelegH, waaruit bleek, dat, -zou de concessie worden verleend, dit een belangrijke verbetering in het vervoer voor de bevolking zou betekenen. Door Mr. M. L. Weyl te Rotterdam en de heer B. v. d. Meer, ec. drs. te 's-Gravenhage werd critiek uitgeoefend op het vervoer dat thans per R.T.M, geschiedt, waarbij zij betoogden da,t om finantiële redenen vernieuwing van het zeer verouderde en versleten rollend materiaal van de R.T.M, is uitgesloten en' dat omschakeling van tram op bus geboden is. Inderdaad was de aangevoerde cri tici; tegen de R.T.M, zeer op zijn plaats; v/ij als eilandbewoners weten er alles van, wat het vérvoer per R.T.M.bete kent. Hier zou een chronique scandaleu- se van zijn op te maken. Het is en blijft een gesukkel; op tijd is de tram bijna nooit. Zeer noodzakelijk is het dat daar in, een. grondige verbetering, c.q. ver andering komt. Toch heeft het ons verwonderd, dat men met dit nieuwe plan reeds nu voor liet voetlicht is getreden. Men geeft hiermede de tegenpartij in dit geval de R.T.M. wapenen in de hand, om zich tegen e.v. zwakke punten, aange voerd door de oprichters der nieuwe Maatschappij, te verweren. In de Nieuwe Rott. Crt. van Zaterdag werd een bericht gelance(!rd, dat de R.T.M, er tegen op komt, dat gezegd is, dat haar vrachtvervoer onbetekenend is. In de laatste 12 maanden heeft de R.T.M 51 millioen kg goederen vervoerd en 1 milliard kg suLkerbieten en pulp, een vervoer, dat haar een millioen gulden heeft opgeleverd. Dit bericht is slechts ten dele waar, de sprekers hebben betoogd, dat het vervoer per R.T.M, allengskens is ver minderd door veel truckvervoer en al leen in de topmaanden van het vervoer van bieten enz. zo hoog is, wat even goed per beurtvaart of door z.g. wild- vervoer kan worden vervangen. Wij to nen hier mee aan, dat men zich van de zijde van de R.T.M, wapent om het ge hele vervoersgebied tft handen te krij gen. Men schermt ook in bovengenoemd bericht „dat het nieuw bedoelde mate riaal thans binnen begint te komen en een iaelangrijk deel van de noodzakelijke vernieuwingen reeds is betaald uit de exploitatie-overschotten." Daaruit zou men dus kunnen concluderen, dat het er met de R.T.M, best voorstaat! We laten dit bericht voor wat het is, maar kunnen er nu reeds uit zien, dat de R.T.M, alles op alles zal zetten, niet al leen zijn oude rechten te handhaven, maar ook de buslijnen van particuliere ondernemers tot zich te trekkein. Hier tegen zal ongetwijfeld bij de commissie Ereen door meerdere instanties uit de localiteit bezwaar worden gemaakt. "Op één ding menen wrj nog de aan dacht te moeten vestigen: Goeree en Overjfeikkee is bij dit nieuwe plan slecht uit de bus gekomen. De nieuwe Maat schappij heeft alleen de aandacht ge schonken aan het vervoer per bus, ter wijl wij als eiland-bewoners voor een snel vervoer naar Rotterdam aan de veerboot gebonden zijn. Het vervoer per boot lag volgens de sprekers niet op hun terrein, dat moest aan andere instanties worden overgelaten. Dit heft wordt dus in handen van de R.T.M, ge laten, want daarin is niet zo een-twee drie verandering te krijgen. Momenteel zijn er op het veer Middelhamis-Helle- voetsluis 15 bootdiensten per dag, v/aar van 9 die aansluiting geven op de tram naar Rotterdam. Dit staat eigenlijk al aan de top. De Burgemeester van Middelhamis heeft een rake pijl afgeschoten op die vergadering, door te spreken over de concessie van de R.T.M., die een groot bezwaar vormt, en ook door te wijzen op het geïnvesteerde kapitaal van Rijk en Provincie, dat bij loslating van de R.T.M, te loor gaat. De tram wil men echter laten voor wat ze is en daarnaast een goed ge outilleerde busdienst inleggen met een uurfrequentie op Rotterdam. Dat wil dan zeggen; dat de tram zodoende zijn eigen dood sterft. De nieuwe plannen bieden inderdaad verrassingen. Het hangt er nu rnaar vanaf hoe de locali teit er op reageert en last not feast hoe de beslissing" van de Oommissie- Breen zal zijn. Zolang er geen brug is en daarop is o.i. in de eerste jaren geen zicht is het noodzakelijk .dat er verbetering kom.t. Het laatste woord tram of bus is er echter nog niet over gezegd. Zondag 12 December is te Den Haag in de ouderdom van 84 jaar overleden de Weled. Heer Maarten Gideon, die vooral door zijn functies aan de Am- bachtsschool te Middelhamis over het gehele eiland een bekende en geziene figuur was. De heer Gideon was van 1914 af be stuurslid der Ambachtsschool; in 1941 werd hij vice-voorzitter; terwijl hij in 1945 tot aan zfln vfertrek naar den Haag het voorzitterschap bekleedde. Nadien werd hij tot ere-lid der 'Vereniging be noemd. Zonder overdrijving kan worden gezegd, dat de Ambachtsschool de lief de van zijn hart had en hij zijn beste krachten gegeven heeft om dit onder wijs op hoog peil te brengen. 'Vele oud- leerlingen zal zijn kernachtig woord dat door hem gesproken werd wanneer zij de school gediplomeerd verlieten nog zijn bijgebleven. Evenzeer genoot de overledene in rui me kring bekendheid door het feit dat hij in de jaren 19141926 met zijn echt genote als vader en moeder de leiding had van het Provinciaal Gereformeerd Weeshuis te Middelhamis. Nadat hij deze taak neergelegd had werd hij in 1926 bij een openvallende vacature tot Directeur van het Weeshuis benoemd, welke functie hij tot 1934 heeft waar genomen. ■Verder was de overledene tal van ja ren aan de Boerenleenbank verbonden. Reeds in 1908 werd hij lid van de Raad van Toezicht terwijl hij ook ongeveer 10 jaar lid van het bestuur was. In Juni 1945 benoemde men hem tot voorzitter van het bestuur welke functie hij waar nam tot aan zijn vertrek naar den Haag in 1947. Op kerkelijk terrein bekleedde de heer Gideon in de jaren 1930^1940 twee pe rioden het ambt van ouderling jn de Ge reformeerde Kerk en had 12 jaar zit ting als questor in de Classis Brielle. Ondanks zijn iioge leeftijd viel het de heer Gideon moeilijk van zijn werk te scheiden en eerst na rijp beraad ver trok hij met d* fam. v. d. Tempel, bij wie hij inwonend was, naar Den Haag. Zijn hart trok evenwel nog naar Flak- kee, want nog slechts ruim een maand geleden vertoefde hij nog 14 dagen op het eiland. Reeds betrekkelijk kort na dit laatste bezoek bleek opname in „Bronovo" nood zakelijk, doch de aangewende middelen mochten niet meer tot herstel leiden. De begrafenis zal a.s. Woensdagmid dag te Middelhamis plaats vinden op de oude begraafplaats, vanuit de woning van de Weled. Heer van Leeuwen, Hoofd der BossQSChool. ■Wie zich heden abonneert ontvangt de thans verschijnende nummers tot 1 Januari GRATIS. O.L.S. Goedereedé adopteert Hr. Ms. Ceram. Wat is Nevas? Nederlandse ■Vereniging tot Adoptie van Schepen. De vereniging stelt zich ten doel bij de Ne derlandse Schooljeugd belangstelling op te wekken voor de scheepvaart in de ruimste zin van 't woord. Belangstelling voor de m.annen en de schepen die de wereldzeeën zowel als de binnenwateren bevaren, belangstelling voor Koopvaar- ders. Kon. Marine, Tankers, 'Vissers enz. Door bemiddeling van 't bestuur der Ne vas te Schiedam (postbus 158) krijgt men een schip „toegewezen". Zo kreeg de O.L.S. te Goedereedé contact met Hr. Ms. Ceram, een patrouillevaartuig van de Kon. Marine,, thans dienst doen de in de Indische wateren, een schip van bijna 800 ton en een bemanning van 70 koppen. In September gingen de eer ste brieven in zee. We kregen van Com mandant en bemanning enthousiaste brieven terug, vele foto's en beschrijvin gen van hun dagelijkse patrouilletoch- ten, van de doop van 't schip op 't eiland Ceram, van kerkdiensten gehouden aan boord, van de viering der Jubileumfees ten enz. 'Werkelijk ontroerend is 't me deleven van die stoere zeelui voor de jeugd van de kleine dorpsschool. De machinist beschilderde een zakdoek op de meest kunstige wijze. Het is een af beelding van Hr. Ms. Ceram in straat Makassar. In de linker benedenhoek staat: Wij leven mede met de school jeugd uit Goedereedé. En'wat zegt U van 't volgende waaruit de echte Hol landse humor blijkt. In ben al J.3 jaar van school, dus jullie moeten maar niet naar de taalfouten kijken. Wie dat wel doet 100 strafregels. Vrijdag 3 Dec. 1.1. kwam. een radio gram van de volgende inhoud: 6 Dec. 1948. ■Voor nieuwe schoolbibliotheek Goe dereedé. Vanuit A'dam 30, zegge en schrijve dertig splinternieuvre boeken. In gedachten zagen we de mannen hun hoofden bij elkaar steken om nou eens iets leuks voor de leerlingen van hm» school te bedenken. Hoe ze daar in geslaagd zijn is met geen pen te be schrijven. Dit zijn de mannen van de marine, die de hele wereld doorkruisen in weer en wjnd, mannen die alleen diep in hun hart een plaatsje warm houden voor de Nederlandse jeugd, speciaal voor die van de O.L.S. te Goedereedé, De vele brieven, die onze jongens en meisjes hun sturen, zullen slechts een kleine troost en afwisseling voor hen zijn in liun bestas.n ver van allen die hun dierbaar zijn. De 'begrafenis van Candidaat Johs. v. Dijke te Tholen, heeft heden Dinsdag middag onder zeer grote belangstelling plaats gehad. De gemeente is om half een uur in het kerkgebouw saamgekomen, waar Ds J. Praanje van Barneveld, de rouw dienst leidde. Ds de Wit van Middelburg sprak na mens de Zeeuwse gemeenten en Ds Mal- lan van Bruinisse als Consulent. Op het kerkhof hebben verschillende sprekers het woord gevoerd. In ons volgend nummer hopen wij een verslag te brengen in onze gehele editie, te meer daar de heer van Dijke van Dirksland afkomstig is en er op het eiland Goeree en Overflakkee veel be langstelling en medeleven is met dit sterfgeval. Het overlijden van onze jonge beroe pen Leraar heeft niet nagelaten groten indruk te maken in de Geref. Gemeen ten. Hij was ten tijde van zijn propo nentschap in alle gemeenten zeer ge zien. Zo men weet, laat hij een vrouw en twaalf kinderen achter, waarvan de jongste nog slechts enkele weken oud is. De Heere sterke inzonderheid de zwaar beproefde familie en lenige de diepe smart. Vrijdagavond 8 uur is door de .Eilan den-gemeenschap „Voorne en Putteü" in de zaal van Café Dedert te Den Briel een vergadering belegd, onder voorzit terschap van de heer H. van Sleen, Bur gemeester aldaar, waar het Vervoers vraagstuk op de eilanden onder de lou pe is genomen. Op deze vergadering, die eigenlijk een^ huii^oudelijk karakter droeg, omdat de instanties per convocaties waren uitge nodigd, bestond grote belangstelling. Behalve Burgemeesters van Voorne en Putten en Hoeksewaard, waren ook meerdere Burgemeesters van Goeree en Overflakkee aanwezig, vertegenwoordi gers van het Brugcomité en van de Flakkeese Gemeenschap. Ook waren meerdere vervoerders tegenwoordig en vele vertegenwoordigers van de plaatse lijke en grote Pers. De laatsten waren zeker aangelokt door de vermelding op het agenda: ver rassende mededelingen inzake het ver voer, „Bus of Tram." In zijn openingswoord vatte burge meester V. Sleen, al direct dit kardinale punt bij de kop: het ongelukkige ver voersmiddel, de Rotterdamse Tram. In een conferentie met de dir. dhr v. Zuy- len in 1947 werden veel toezeggingen gedaan, er zou dubbel spoor komen, electrificatie enz. en er zou betreffende de dienstregeling overleg worden ge pleegd met de „Eilanden-Gemeenschap". Nu wil spr. niet ontkennen, dat men doet wat men kan, maar van al de scho ne beloften is niet veel terecht gekomen. Het regent klachten. Daarna is de ge meenschap in aanraking gekomen met Mr. Weijl, die vanavond hier het woord zal voeren, aldus spr. Er broeit wat om een algehele verbetering te brengen!'De zaak, die naar voren zal komen is nog wel niet geheel af, maar toch meende men er mee voor het voetlicht te moe ten treden. Spr. zal de uiteenzetting aan de beide sprekers, aan Mr. M. C. L. Weyl, te R'dam en aan de econ. drs. B. V. d. Meer te Den Haag overlaten. Mr. M. L. Weyl komt met de verrassing. Mr. Weyl gaf eerst een uiteenzetting over de Wet vervoer-personen: krach tens die wet moet iedere autobus-onder neming van de z.g. „commissie Breen" eerst vergunning krijgen. Geen enkele ondernemer, ook de R.T.M, niet, heeft tot op heden een definitieve concessie. Aan deze commissie is nu opgedragen alle tijdelijke vergunningen te vervan gen en in behandeling te nemen. De commissie houdt daartoe in diverse plaatsen zitting, waar de aanvragen kurmen worden toegelicht. Men kan ze bestrijden, het voor en tegen kan er wor den gezegd, niet alleen door concurren ten, maar iedereen kan dat doen. Bij behandelde aanvragen, zoals dit reeds in Friesland, Groningen en Drente is ge weest, waren toelichtingen van Burge meesters, Landbouw-organisaties enz. Van het grotste belang is dus aldus Vervolg pag. 2, Ie kolom

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1