JEUGD
Ontredderde
Buitenland
2 -«.
MEDITATIE
Spotten met het heilige
Candidaai Joh. van D/j/ce
overleden
EiiAn
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. ^Telefoon Drukkerij 19
GHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor de ZÜID-HOLLANDSCHE en ZEEDWSCHE EILANDEN
ZATERDAG 11 DECEMBER 1948 21e JAARGANG No. 1778
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
Met afschuw lazen we voor enige we
ken, hoe in Enkhuizen een 15-jarig
HBS-er Matthie Buisman zijn 16-jarige
.schoolvriendin Annie Rolle op koelbloe
dige wijze vermoordde. Door het vinden
van het dagboek van het meisje werden
enige bijzonderheden bekend over deze
onbegrijpelijke daad. Men heeft zich dan
ook afgevraagd, of het meisje van te vo
ren gev^'elen heeft, wat haar boven het
hoofd hing. Enkele gedeelten uit het ge
vonden dagboek schijnen hierop te wij
zen. Zo stond er bijv. de vraag in:
„Waarom leef ik nog?" en de zin: „Ik
word vermoord, maar Matthie zal me
helpen!" Over de eigenlijke drijfveren
van de jeugdige moordenaar, die zich
vrijwillig als dader aanmeldde, tast de
politie echter nog in het duister. V/aar-
schijnlijk heeft het meisje zich vrijwillig
laten vastbinden,waarna de jongen haar
met zijn dolk doodde.
Het meisje, dat in de puberteitsjaren
was, beschikte over een rijke fantasie.
Veel tijd en aandacht besteedde zij aan
avontuurlijke verhalen. Mogelijk hebben
de hedendaagse moderne zgn. beeldro
mans een verderfelijke invloed op haar
gedachtenleven uitgeoefend. Hoe groot
het gevaar is van deze zedenverwilde-
rende lectuur wordt door menig ouder
niet half beseft. Gezin en school moet
daarom de strijd aanbinden tegen deze
ondermijnende romans. Ze zijn één van
de vele prikkels en oorzaken van de
criminaliteit (misdadigheid) van de he
dendaagse jeugd. Van Amerikaanse
ooraprong wordt de Nederlandse markt
reeds geruime tijd overstroomd met deze
"izgh. Bos-serie. De schuld van de ontred
dering der jeugd alleen pp rekening van
deze boekjes te schuiven is echter al
te oppervlakkig geredeneerd. Ook de
jaren der bezetting hebben hierbij een
woordje mee te spreken.
De zuigkracht der moderne wereld is
van een geweldige sterkte en er is niet
veel toe nodig of ook onze jeugd wordt
meegesleept. Als onze jongens en meis
jes niet meer hebben dan wat bedorven
fantasie door het lezen van de realisti
sche lectuur onzer dagen, dan zullen zij
schipbreuk lijden in geestelijk opzicht.
Wij ontveinzen ons niet, de verleiding
in het publieke leven is groot van om
vang en daar behoeven we onze ogen
niet voor te sluiten. Daarom rust op de
ouders en opvoeders een zware verant
woordelijkheid. De tegenwoordige jeugd
wordt maar al te veel aan zichzelf over
gelaten. Het echte ouderlijke gezag ont
breekt helaas in veel gezinnen. Dat is
juist de zaak, waar alles om draait!!!
Waarom haakt de jeugd naar het ver
maak op straat, in bioscoop en dans
zaal? Omdat zij het „geluk" zoekt,
want alle mensen zijn „gelukzoekers",
maar in de tweede plaats, omdat het
gezin te kort schiet in haar taak. De
ouders denken maar al te dikwijls al
leen aan zichzelf, zij lopen er maar uit,
de ene visite voor en de andere na en
de jeugd wordt aan haar lot overgela
ten. Ouders, weest op uw hoede! Op
Uw schouders rust een zwarte taak.
Kinderen opvoeden in 'de lering en ver
maning des Heeren, het is voorwaar
geen lichte zaak. Zeker, in eigen kracht
zal U dit niet kunnen gelukken, doch
met biddend opzien tot de Heere zult
gij Uw zwakke krachten moeten inspan
nen, om er mensen van te maken. Wel
ke boeken lezen Uw kinderen? Niet al
leen thuis, maar ook op school! Neemt
U daar wel notitie van? Of laat het U
koud? De gevolgen kunnen ontzettend
zijn, gezien het boven aangehaalde
voorbeeld.
Ledigheid is des duivels oorkussen,
zegt het spreekwoord. Geeft Uw kinde
ren dus bezigheid. Al is ér dan ook veel
minderwaardige lectuur, er zijn geluk
kig ook nog goede boeken, die gelezen
mogen worden. Laat er ook kracht van
onze gezinnen mogen uitgaan, omdat
de vreze des Heeren heerschappij voert
in onze harten. Geen willekeurig^ gezag
heerse in onze kringen. Ieder kind eist
zijn bijzondere zorg en wat bij de een
met een enkele blik, of een ernstig
woord te bereiken is, moet bij de ander
op doortastende wijze geschieden. Met
zachtheid of met hardheid, maar vooral
met tact van optreden. Niet met een
grauw en een snauw wordt het kind ge
wonnen voor orde en tucht, maar met
liefde en wijsheid, al zal ook dikwijls
de bestraffing niet uit mogen blijven.
Ouders! U ijent verantwoording ver
schuldigd aan God! Hij zal straks van
XTwe hand eisen, wat gij met Uw kroost
gedaan hebt. Hij heeft U bekleed met
gezag over Uw kinderen. Het is Uw-
goed recht hen te mogen bestraffen en
te vermanen. Dat in Uw gezin dan ook
eerbied gekweekt worde voor dat hoge
Oppergezag, dat Uw kind met eerbied
en achting opzie tegen Uv;- gezag en
dat het gewillig lere buigen onder het
gezag der wet, waardoor het leven nog
mogelijk .is en ieder nog die bescherming
ontvangt, die hij nodig heeft.
Gods Woord geeft ons de normen aan,
waarnaar wij ons leven moeten inrich
ten'. Daaraan hebben wij ons en onze
gezinnen te toetsen. Dat Woord leert
ons ook, hoe diep de mens gevallen is
en dat het' hart des mensen arglistig is,
ja meer dan enig ding. Daarom is de
opvoeding ook slechts een middel, dat
God gebruiken wil in de hand der men
sen, om het leven in goede banen te
leiden. Onfeilbaar is dit middel niet,
want hoe vele zullen de voorbeelden
niet zijn van jongelingen en jongedoch-
ters, in godsdienstige, ja wellicht god
vrezende gezinnen opgevoed, v/aar een
Bijbelse tucht heerste, die doof alles
heenbraken, hun opvoeding ten spijt.
Wij zijn als Ouders en Opvoeders ge
roepen onze beste krachten en gaven te
geven aan de jeugd en in diepe afhan
kelijkheid moeten wij opzien tot de Ge
ver van al het goede. Hem smekend om
Zijn hulp en bystand bij het moeilijke
werk der opvoeding, maar ook alleen
van Hem de zegen verwachtend. Wij
mogen planten, wij mogen natmaken,
doch de Heere moet de wasdom geven.
Ook bij onze opvoedingstaak.
„En ik zeide: Ach Heere, Heere!
zij zeggen van mij: Is hij niet een
verdichter van gelijkenissen?"
Ezech. 20 49.
II.
Hij zal verschijnen om aUe vlees te
tonen, dat Hij de HEBRE is. Enhet
antv/oord van Neerlands volk en over
heid, gesproken als door de taal der
daden: „Is Hij niet een verdichter der
gelijkenissen", alzo spottend met het
heilige.
Maar niet alleen geldt deze aanklacht
van de profeet Neerlands volk, ook zij
die leven onder Gods Verbond, onder
Gods Woord, onder het aanbod van ge
nade, onder de bekendmaking van des
Heeren inzettingen, van Zijne rechten en
paden, en van de zekere toom van God
over hun, die dit alles, als Ezau veraeh-
ten, ook zij spreken zo menigmaal: ..Is
hij niet een verdichter van gelijke
nissen."
-Zo menigeen leeft onder Gods Woord,
onder de prediking van de noodzake
lijkheid der wedergeboorte, van de nood
zakelijkheid van de zielsbevindelijke ken
nis van ellende, verlossing en dankbaar
heid, die zich als geruststellen met een
historieel geloof; die het pelagiaanse
gif, dat. in onze dagen onder een gere
formeerde dekmantel zich schier overal
aan dient hebben ingezogen.- Als dezul
ken wordt aangezegd, dat het geloof zijn
wezenlijke kenmerken draagt, kenmer
ken die wij in Gods Woord vinden'kun
nen, en dat, het gemis van dezelve ons
aantoont, dat ons vermeend geloof, niet
is dat zaligmakende geloof, dat geloof
der uitverkorenen, hen als een gave
Gods gegeven, dan kunt ge vernemen:
„Is deze niet een verdichter van gelijke-
Als de naar Christus (niet de van
God geopenbaarde Christus der Schrif
ten) grijpende mens wordt toegeroepen,
dat de kennis van Christus door de God
delijke Geest alleen verheerlijkt wordt,
in het „dodelijk tijdsgewricht" en het
noemen van Jezus' naam en het ver
meende kennen van Christus te kort is
om ermede voor God te verschijnen,
ook dan vindt ge het spotten met het
heilige: „Is deze niet een verdichter der
gelijkenissen."
Als anderen, levende onder de leer
der waarheid gedurig wordt toegeroe-
,pen, dat wij een eeuwige verderfenis on
derworpen zijn en haar tegemoet reizen,
om er eeuwig in weg te zinken en hen
mede wordt gewezen op de Rijkdommen
'die God in Christus openbaart, waar Hij
zijn knechten als Zijn ambassadeui'S,
bidden doet:
„Laat u met God verzoenen" en hen
ernstig dringt: „Hoe zult ge ontvlieden,
als ge op zo'n grote zaligheid geen acht
gegeven hebt", het laat hen onbewogen;
ze gaan voort in hun onheilige wegen,
zich schuilend achter hun onmacht, een
aanstoot nemende aan de voor Gods
Volk zo troostrijke leer van Gods Sou-
vereine verkiezing, geen acht nemende
op het aanbod van genade. Is dit niet
een spotten met het heilige? Is dit niet
een met de daad uitroepen: ,,Is deze
niet een verdichter van gelijkenissen."
Als anderen, de noodzakelijkheid van
de bevindelijke kennisneming van de
waarheden Gods wetende, menende hun
gronden voor de eeuwigheid te kunnen
zoeken in hun tranen, die ze eens
schreeuwden, vanwege de wroeging der
consciëntie; op visioenen of openbarin
gen, op invallende teksten en verzen,
teruggeroepen worden naar het Woord
van God, dat toch spreekt: Tot de Wet
en de Getuigenis, als zij niet spreken
naar dit woord, het zal zijn dat ze geen
dageraad zien zullen." de vijandschap
breekt los en ge verneemt het spottende
getuigenis: „Is deze niet een verdichter
van gelijkenissen."
A.V. (Wordt vervolgd.)
China.
De berichten, die van het Chinese oor
logsfront binnen komen, zijn voor de
Chinese regering zeer ongunstig.
De communisten rukken ontstuimig
op, en geven de regeringstroepen niet
alleen geen rust, maar verhinderen even
eens, het in gereedheid brengen, van
een goede verdedigings linie.
Door de tegenslagen lijdt het moreel
der regeringstroepen heel ernstig, het
geen als een der hoofdoorzaken van de
zo ongunstige situatie wordt genoemd.
Wanneer de toestand zich niet snel
ten gunste van Tsiang Kai Sjek wij
zigt, zal de hoofdstad Nanking niet te
houden zijn.
De communisten zijn op één punt,
dezje stad al genaderd tot op 130 kilo
meter.
Tsiang Kai Sjek heeft nog één gun
stige factor, en deze is de rivier de
Jangtse.
Zouden de communisten deze rivier
kunnen overschrijden, dan zijn zij in
staat om de hoofdstad te omsingelen, en
loopt het gehele verdedigingsstelsel in
gevaar.
Moet de Chinese regering de hoofd
stad Nanking prijs geven, dan is wel is
waar de oorlog nog niet verloren, maar
zal het zeer de vraag zijn of de wettige
regering dan nog een leger zal kunnen
vormen dat bereid is, voor haar te
vechten.
De kansen staan dg,n wel zeer on
gelijk.
Wat betreft hulp uit Amerika, daar
van wordt zeer weinig vernomen.
Hieruit blijkt, dat Amerika voor deze
hulp niet erg warm te maken is.
Behalve de financiële en materiële
steun die Tsiang Kai Sjek zo hard no
dig heeft, zou het voor hen al een heel
stuk schelen, wanneer het moreel der
troepen beter werd. Konden de soldaten
er van overtuigd worden, dat Amerika
daadwerkelijk zou steunen, dan zou dit
ongetwijfeld hun gevechtswaarde verho
gen. Zonder Amerika is de Chinese re
gering niet opgewassen, tegen de com
munisten, die door Rusland worden ge
steund. Het is niet bekend of Amerika
niet durft, ten einde niet in conflict te
komen met Rusland, dan wel, dat het
ziet dat hulpverlening toch niet meer
baat, omdat de oorlog al verloren is, en
,het daarom met de nieuwe Communisti
sche regering liever wat op goeden voet
komt te staan dan de verhoudingen tot
het uiterste te verscherpen.
Wanneer de wereld nog eens tot wat
meer recht zou mogen komen, zullen
ongetvrijfeld de economische verhoudinr
gen, sterk zijn gewijzigd.
Neemt b.v. dit Chinese millioenen
volk. Wat heeft het voorheen niet enorm
veel betrokken uit Europa en Amerika,
terwijl nu deze markt geheel dreigt ver
loren te gaan. Daarom moeten eii wel
bepaalde oorzaken voor zijn, dat Ame
rika zo draalt.
Palestina,
De toestand in Palestina wordt op het
ogenblik weer verscherpt.
De Joden zijn overtuigd van hun over
wicht, en moeten in strijd met de wa-
penstilstands voorwaarden, hun troepen
zodanig verplaatsen, dat zij de Arabie
ren dwingen tot een nieuwen strijd.
Dit heeft tot gevolg dat Engeland de
Joden ernstig heeft gewaarschuwd.
Wanneer de Joden Transjordanië bin-
.nenvallen heeft Engeland zich bij con
tract verbonden, om dit Arabische land
te helpen.
Engeland heeft doen weten dat het
niet schromen zal, zijn contractuele ver
plichtingen na te komen.
Verder wordt van de Joden geëist, dat
zij in de Woestijn Negeb zich zullen
terugtrekken.
Hieraan wensen de Joden niet te vol
doen, want zij hebben daar een groot
gedeelte van het aldaar strijdende Egyp
tische leger ingesloten.
Als zij nu hun posities zouden prijs
geven zouden deze troepen weder vrij
komen, en mogelijk over enige maanden
opnieuw de wapenen tegen hen opne
men. Het is daarom alleszins te begrij
pen, dat de Joden er niet aan denken
hieraan gevolg te geven, tenzij de oor
log al geheel wordt beëindigd. Dr Bun-
THOLEN.
Na een zeer ernstige ongesteldheid is
heden, Vrijdagmorgen om half acht uur
in de ouderdom van 42 jaar overleden
dhr. Joh. van Dijke, candldaat bg de
Geref. Gemeente te Tholen.
Zo men weet liad dhr. van Dijbe een
beroep aangenomen naar de Ger. Gem.
te Xholen en heeft enige maanden terug
met een zeer ernstige krankheid intrek
in de pastorie genomen. Was er aan
vankelijk hoop op herstel het heeft niet
zo mogen z\jn. De Heere heeft andeis
beschikt.
De begrafenis is bepaald op Dinsdag
middag 1 uur.
ge heeft aan de Veiligheidsraad gerap
porteerd, dat zijn poging, om de beide
strijdende partijen, met elkander te ver
zoenen, als mislukt moet worden be
schouwd.
Met belangstelling wordt nu uit ge
zien, v/elke wegen de Veiligheidsraad
denkt in te slaan.
Berlijn.
De Zondag j.l. gehouden verkiezing, voor
de Berlijnse gemeenteraad, is een ware
demonstratie geworden tegen de com
munisten.
Van de ruim anderhalf millioen kie
zers, hebben bijna 85 procent gehoor ge
geven aan de oproep.
,De uitslag is als volgt:
Sociaal Democraten 826.000 stemmen
Christen Democraten 255.800 stemmen
Liberaal Democraten 200.936 stemmen
Deze cijfers zijn vernietigend voor de
communisten en tonen duidelijk aan, dat
niettegenstaande de moeilijkheden, de
Berlijners niets van de communisten
moeten hebben.
Vrijdag en Zaterdag werd het bericht
verspreid, dat de Amerikanen te kennen
(Vervolg pag. 2 Ie kolom)