Opleiding voor het Chr. Onderwijs Uil het nsl er 1 MEDITATIE Schatten vergaderd en niet rijk. Gemeenteraad Middelhamis -I1IEU1/5 Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 27 NOVEMBER 1948 21e JAARGANG No. 1774 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. De bezetting van onderwijzend per soneel op onze Christelijke Scholen is in de laatste jaren en tot op heden zeer moeilijlc. Dit tekort is in hoofdzaak in de oorlog ontstaan en ook wel daarom, omdat de salariëring ver beneden peil was. Nu is het wel waar, dat een principi eel onderwijzer en onderwijzeres niet in de eerste plaats op de salariëring let, ;voor hen is de liefde tot het beroep pri mair eii de beloning secundair, maar het speelt toch ongetwijfeld een grote rol. Vooral in deze dure tijd. Gelukkig is daar verbetering in geko men en al is het honorarium voor pas geslaagden niet groot, bij opklimming, aantal dienstjaren enz., opent het mooie perspectieven. Voor jongelui uit Chr. gezinnen, die voor het Chr. onderwijs voelen, is het een eerste vereiste hoe en waar ze tot onderwijzer of onderwijzeres zullen wor den opgeleid. Voor de ouders is het een belangrijke vraag, naar -welke Kweek school ze hun kinderen zullen sturen, want hoe ze worden opgeleid is een fac tor van grote betekenis, die voor het gehele leven van hun kinderen geldt. Het is heus niet zo gemakkelijk voor een ouder om hierin een beslissing te nemen. Er zijn in ons land meerdere kweekscholen, zowel in de stad, als. op het platteland. Van sommige Chr. Kweekscholen we ten we, dat het met de „christelijke op voeding" nogal te virensen over laat. Aan wie geeft men zijn kinderen over? Het komt op het gehalte aan hoe Üe Jongens enmeisjes voor hun komende verantwoordelijke positie zullen worden gevormd. Alle exanaens voor onderwij zers en onderwijzeressen staan direct of indirect onder 'toezicht van de Staat, maar ze moeten immers christelijk on derwijzer of onderwijzeres worden, zo dat het er op aan komt, hoe ze in de grondstukken der Waarheid worden on derwezen. Dat is voor heel hun leven van grote betekenis. We hebben zo hier en daar ons licht eeng opgestoken, waar de jongens en meisjes van onze eilanden, die voor on derwijzer of onderwijzeres studeren, hun opleiding genieten. Om op Goeree en Overflakkee te blij ven, zijn er, die op de ,,Klokkenberg" te Nijmegen school gaan, anderen vol gen (met hun acte H.B.S. of M.U.L.O) een spoedcursus te Rotterdam, Middel burg, of in andere steden. Er is ook een Chr. Kweekschool te Krabbendijke (Zuid-Beveland) waar we onlangs eens een bezoek hebben ge bracht. Deze school telt thans 55 leer lingen onder wie er zijn met alléén L.O, met M.U.L.O. en met 3-jarige H.B.S. Van het eiland Flakkee zijn er 4 leer lingen, die deze school bezoeken. Deze school te Krabbendijke is een Kweekschool, die wat leerlingen-aan- tal betreft, voor het platteland boven aan staat. De directeur, de heer P. Kuyt, is te vens Hoofd van de Lagere en van de M.U.L.O.-school; het gehele complex scholen staat daar bij elkaar. Deze com binatie maakt het mogelijk, dat de ver schillende kweekschool-klassen (een, twee, drie en vier) afwisselend de les sen op de M.U.L.O. bijwonen en ook wel dat de leerlingen in sommige vakken op de Lagere School kweken". Daar begint men al vroeg mee, wat dus di rect ten nutte komt van de.leerling. De organisatie, om de leerlingen iede re dag in diverse klassen in te delen is tot in de pontjes geregeld. Door de di recteur is hiervoor een vernuftig systeem bedacht, dat zelfs de aandacht trok van de fa. Samson te Alphen aan de Rijn, die het wil overnemen ook voor andere scholen. Iedere leerling heeft een num mer en kan des morgens op eeil spe ciaal daarvoor geconstrueerd bord (les- rooster) zien, in welke klas men moet zijn en welke lessen men moet volgen. De leerlingen ontvangen van 's mor gens half acht tot 1 uur 's middags les en studeren voorts thuis. Alle 55 zijn ze in kosthuizen ondergebracht; men heeft echter nu een groot gebouw aan^ gekocht dat tot Internaat zal worden ingericht. Het toezicht op de leerlingen is streng, het devies van de directeur is: „nü reeds zijn jullie christelijk on derwijzer en onderwijzeres", m.a.w. dat moet niet eerst later blijken, maar nu reeds moet in handel en wandel uitko men, dat de leerlingen toekomstige op voeders van de jeugd zijn. Er wordt ook zeer nauw op het waarnemen.der Zon dagsplichten gelet, bijwonen catechisa tie enz. Er zijn aan deze Kweekschool 7 leer krachten, die allen voor M.O. studeren. De Inspecteur van het Dept. v. Onder wijs heeft alle lof over deze opleiding. Drie van deze leerkrachten moeten uit eigen middelen worden betaald. Het valt te begrijpen dat dit een zware last mee brengt, ook nu weer met het inrichten van het Internaat, zodat kerkelijke bij dragen worden gevraagd, alsmede steun van particulieren. De duur van de studie is thans voor iemand die alleen lager onderwijs heeft genoten gemiddeld drie jaar, met M.U. L.O-acte 2 jaar. In het vervolg zal het echter zo worden, dat het een Kweek school wordt met een 3-jarige opleiding voor iemand met M.U.L.O. en een 4-ja- rige voor leerlingen met alleen lager on derwijs. Van de 55 leerlingen is thans een exa menklasse van 17 leerlingen, die eerst tentamen zullen worden afgenomen. Waar ons door abonné's nogal eens gevraagd is höe en waar zij hun kinde ren tot chr. onderwijzer of onderwijzeres zullen laten opleiden meenden wij goed te doen hierover in ons blad een en an der mede te delen. Voor hen die zich voor het Chr. onderwijs willen bekwa men, is de Kweekschool te Krabbendijke o.i. een aanbevelenswaardig Instituut. Een groot deel der leerlingen behoort tot de Ger. Gemeenten, maar er zijn ook meerdere Hervormden, Chr. Gere formeerden, en zelfs leerlingen die tot de Geref. Kerk behoren. De vier leerlin gen van dit eiland zijn alle Hervormd. Zover we weten is er in ons land geen Herv. Gereformeerde Kweekschool, zo dat ook voor Hervormd-Gereformeerden deze school de aangewezen plaats is. Voor ouders die ernst maken met de opvoeding van hun kinderen, die voor het Chr. Onderv/ijs moeten worden be kwaamd, kunnen wij deze Kweekschool zeer aanbevelen. H.H. ADVERTEERDERS! Dinsdag a.s. zal ons blad in vergroot formaat verschijnen en behalve bij onze abonnees in ruime noiat« wonden verspreid Geeft U s.v.p. voor dit num mer omgaand uw advertenties op, die voor deze gelegenheid tegen verlaagd tarief zullen worden opgenomen. Redactie en Administratie. Tijdsverschflnselen Pessimisme en zwartgalligheid. Het enige geneesmiddel. We leven in een catastrophale tijd. Maatschappelijk en geestelijk is dat merk- en voelbaar. De tweede wereld oorlog heeft een zeer demoraliserende invloed nagelaten. In algemene ^in ge nomen is het vertrouwen in de toekomst bij de massa verloren geraakt. En zón der toekomst-vooruitzichten, zonder hoop voor de toekomst, kan een mens eigenlijk niet leven. De mens, die van nature geen uitzicht heeft op een an dere toekomst, op een beter Vaderland zoals de Schrift leert en zoals Gods volk kent, loopt kans van de ankers, die hem uitwendig in de band houden, los geslagen te worden. Alzo is het met dien, die zichzelven schatten vergadert, en niet rijk is in God. (Luc. 12 21.) (Slot) Hoort het Woord des Heeren: Aan gaande degenen, die op hun goed ver- trouv/en'en op de veelheid huns rijkdoms roemen, niemand van hen zal zijnen broeder immermeer kunnen verlossen: hij zal Gode zijn rantsoen niet kunnen geven. En, welk leven is het meeste waard dit tegenwoordige of het eeuwige le ven? Zal dan niet het tegenwoordige een voorbereiding zijn voor het hierna maals Wie gaat op reis zonder de nodige toe- bereidselen te treffen? Welk een dwaas Is dus hij, die de grote reis naar de eeuwigheid aflegt zonder te overleggen, waarheen de reis voert. Ach, welk een arglistig hart draagt toch de /mens van nature bij zich. Het vervoert hem om het stoffelijke te zoe ken boven het geestelijke, den Mammon boven God. De Heere geve ook hierover te zuch ten: Ik ellendig mens! Gelijk over alle zonden, moet ook over deze zonde van het kleven aan het stof voor de Heere belijdenis worden gedaan: Hoe kleeft mijn ziel aan 't stof. Ai, zie mijn nood; Herstel mgdoe mij naar uw woord herleven, 'k Lei voor uw oog mijn weg en handel bloot; En, welk een angst mij immermeer deed beven. Genadig is de Heere als Hij losmaakt van de schatten dezer wereld en ver bindt aan Hem, die een erfdeel geeft in het goed, dat voor de Zijnen weggelegd is van voor de grondlegging der wereld. Wel dengene, die met Salomo wijsheid begeert boven rijkdom. Wijsheid tot Godskennis en tot zelfkennis. Die zal ervaren welk een schat hem hierin ge schonken is. Wijsheid is beter dan ro bijnen. Welgelukzalig is de mens die wijs heid vindt en de mens die verstandig heid voortbrengt; want haar'koophandel is beter dan de koophandel van zilver en hare inkomst dan het uitgegraven goud; zij is kostelijker dan robijnen en al wat u lusten mag, is met haar niet te vergelijken; lengte der dagen is in hare rechterhand, in hare linkerhand rijkdom en eer; hare wegen zijn wegen der liefelijkheid en alle hare paden Vre de, zij is een boom des levens dengenen, die ze aangrijpen, en elkeen die ze vast houdt wordt welgelukzalig. Door die wijsheid, die verlichting des verstands door den Heiligen Geest, leert de mens de dingen op de rechte waar de schatten. Zonde wordt hem zonde, wereld wordt hem wereld. God wordt heni God, de Zaligmaker wordt hem Za ligmaker. En zo zouden we nog veel kunnen noe men van hetgeen de Heere zijn volk leert kennen, waarvan hen hier nog maar de helft wordt aangezegd. Hoe groot is het goed, dat de Heere heeft weggelegd voor de Zijnen! Lout're goedheid liefdekoorden. Waarheid zijn des Heeren paan Hun, die zijn verbond en woorden Als hun schatten gadeslaan. Maar, dan kan het niet anders of zij zullen ziende op hun aardsgezindheid, ook komen met deze woorden: Wil mij. Uwen naam ter eer. Al mijn euveldaan vergeven; Ik heb tegen U o Heer, Zwaar en menigmaal misdreven. Neem eens de jongelui, dié hun idea len, liun toekomstverwachtingen in rook zien opgaan. Omiets te noemen: Wat verwachting is er bv. voor een huwelijk, als er geen zicht is op een woning? En dan de dure tijden om tot stichting van een gezinsleven te komen. Een geest van onverschilligheid is daarom ingetreden. Niet alleen bij mensen van de wereld, die los van God en Zijn dienst leven, maar ook bij de kerkdijken. Onder hen komt men er ook tegen, die zeggen: Wat baat alles, het helpt toch niet! In het beidende Gereformeerde Week blad van Ds. I. Kievit te Baarn, worden deze dingen belicht in een serie artike len, onder het hoofd: Gevreesde door braak. Ds. Kievit beziet daarin het vraagstuk van individu en gemeenschap, dat onze tijd wil oplossen op een wijze die tot mislukking is gedoemd. Het is zeer zeker leerzaam uit deze artikelen aikele stukjes over te nemen. We laten hem dus zelf aan het woord. Schrijvende over de wereldcrisis waar in wij leven zegt hij, dat „deze is van dien aard, dat men het bouwen van zijii hemel op aarde een vraag gaat vinden en er vrijwel aan wanhoopt. De wereld oorlog 'met -zijn nasleep heeft niet alleen het zelfverti'ouwen, maar ook het we- reldvertrouwen geschokt, het vertrou wen in de toekomst van de wereld; van de mensheid om zichzelf op d^ze aarde het geluk te bereiden, dat de eeuwen door de mensheid bezig hield en zich' deed inspannen om het ideaal, zo niet te bereiken, dan toch nader 'te komen.,. En, zo zegt hij verder, omdat de mens elk houvast begint te verliezen, er geen leidende idee, geen principe meer is, is hij overgeleverd aan het avontuur, aan het noodlot. „Zo vaart door de mensheid een stroom van pessimisme, zwartgalligheid zonder uitzicht, zonder idealen, waaruit weer grote onverschilligheid voortkomt. Laten we ons uitleven, wat valt er meer te hopen? Zeker, ondanks alles zou hij beterp tijden willen, maar er is immers toch geen verwachting, waar zullen we op hopen? Dit is een algemeen tijdsver schijnsel en wijst op een crisis der mens heid, die zeer vruchtbaar is voor de dic tatuur en doorwerking van het commu nisme in de wereld. De Ondememing«belasting. De gemeenteraad kwam Donderdag middag en Donderdagavond bijeen, tot behandeling van de begroting. Er werd in een rustige sfeer vergaderd, deze ver gadering was zeer goed voorbereid. Het adres van de vier raadsleden de heren Koppelaar, v. d. Brugge, Bever sluis en de Korte, om tot verlaging van het vermenigvuldigingscijfer voor de on dernemingsbelasting te komen, kwam aan de orde en vond bestrijding van de zijde van Weth. C. v. d. Meide, als zijnde niet het gekozen tijdstip om dit in te dienen. De heren waren er te laat mee, omdat het vóór 1 Oct. j.l. had moeten worden ingediend. Nu kan deze belas tingfactor niet gewijzigd worden vóór 1 Oct. 1949, dus baatte het z.i. toch niets. Hem werd bij monde van dhr. Koppe laar gezegd, dat, toen deze het vorige jaar om inlichtingen vroeg, hij als Wet houder dit wetende, de Raad had moe ten inlichten en ook, daar hij zich 'Voor doet als verdediger van de Middenstand, de Middenstand daarmee grote schade heeft gedaan. De ingediende motie- werd aangeno men, met de stemmen van beide Wet houders en de heer van Lente tegen. De Raad heeft zich dus uitgesproken het vermenigvuldigingscijfer te brengen van 3,op 2.4. De begroting 1949 werd z.h.s. aange nomen. Uitvoerig verslag volgt. En meen nu niet, dat deze geestes gesteldheid buiten de kerkelijke kringen is gebleven. Dan zoudt gij U ten zeerste vergissen. Het moge zijn, dat de verheerlijking van het ras de mensen tijdelijk grijpt; hij moge opgaan in sigaretten, vrouwen en films, het zijn toch slechts verschil lende pogingen om deze bodemloze en uitzichtloze levenshouding te omsluie- ren. Het' is een narcosemiddel om te verdoven en te vergeten de ellende, zo mogelijk nog te dromen van geluk, maar (vervolg pag. 2)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1