Opleiding voor het
Chr. Onderwijs
Uil het
nsl
er
1
MEDITATIE
Schatten vergaderd
en niet rijk.
Gemeenteraad Middelhamis
-I1IEU1/5
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN
ZATERDAG 27 NOVEMBER 1948 21e JAARGANG No. 1774
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
De bezetting van onderwijzend per
soneel op onze Christelijke Scholen is
in de laatste jaren en tot op heden zeer
moeilijlc. Dit tekort is in hoofdzaak in
de oorlog ontstaan en ook wel daarom,
omdat de salariëring ver beneden peil
was.
Nu is het wel waar, dat een principi
eel onderwijzer en onderwijzeres niet in
de eerste plaats op de salariëring let,
;voor hen is de liefde tot het beroep pri
mair eii de beloning secundair, maar het
speelt toch ongetwijfeld een grote rol.
Vooral in deze dure tijd.
Gelukkig is daar verbetering in geko
men en al is het honorarium voor pas
geslaagden niet groot, bij opklimming,
aantal dienstjaren enz., opent het mooie
perspectieven.
Voor jongelui uit Chr. gezinnen, die
voor het Chr. onderwijs voelen, is het
een eerste vereiste hoe en waar ze tot
onderwijzer of onderwijzeres zullen wor
den opgeleid. Voor de ouders is het een
belangrijke vraag, naar -welke Kweek
school ze hun kinderen zullen sturen,
want hoe ze worden opgeleid is een fac
tor van grote betekenis, die voor het
gehele leven van hun kinderen geldt.
Het is heus niet zo gemakkelijk voor
een ouder om hierin een beslissing te
nemen. Er zijn in ons land meerdere
kweekscholen, zowel in de stad, als. op
het platteland.
Van sommige Chr. Kweekscholen we
ten we, dat het met de „christelijke op
voeding" nogal te virensen over laat. Aan
wie geeft men zijn kinderen over?
Het komt op het gehalte aan hoe Üe
Jongens enmeisjes voor hun komende
verantwoordelijke positie zullen worden
gevormd. Alle exanaens voor onderwij
zers en onderwijzeressen staan direct of
indirect onder 'toezicht van de Staat,
maar ze moeten immers christelijk on
derwijzer of onderwijzeres worden, zo
dat het er op aan komt, hoe ze in de
grondstukken der Waarheid worden on
derwezen. Dat is voor heel hun leven
van grote betekenis.
We hebben zo hier en daar ons licht
eeng opgestoken, waar de jongens en
meisjes van onze eilanden, die voor on
derwijzer of onderwijzeres studeren, hun
opleiding genieten.
Om op Goeree en Overflakkee te blij
ven, zijn er, die op de ,,Klokkenberg"
te Nijmegen school gaan, anderen vol
gen (met hun acte H.B.S. of M.U.L.O)
een spoedcursus te Rotterdam, Middel
burg, of in andere steden.
Er is ook een Chr. Kweekschool te
Krabbendijke (Zuid-Beveland) waar we
onlangs eens een bezoek hebben ge
bracht. Deze school telt thans 55 leer
lingen onder wie er zijn met alléén L.O,
met M.U.L.O. en met 3-jarige H.B.S.
Van het eiland Flakkee zijn er 4 leer
lingen, die deze school bezoeken.
Deze school te Krabbendijke is een
Kweekschool, die wat leerlingen-aan-
tal betreft, voor het platteland boven
aan staat.
De directeur, de heer P. Kuyt, is te
vens Hoofd van de Lagere en van de
M.U.L.O.-school; het gehele complex
scholen staat daar bij elkaar. Deze com
binatie maakt het mogelijk, dat de ver
schillende kweekschool-klassen (een,
twee, drie en vier) afwisselend de les
sen op de M.U.L.O. bijwonen en ook wel
dat de leerlingen in sommige vakken
op de Lagere School kweken". Daar
begint men al vroeg mee, wat dus di
rect ten nutte komt van de.leerling.
De organisatie, om de leerlingen iede
re dag in diverse klassen in te delen is
tot in de pontjes geregeld. Door de di
recteur is hiervoor een vernuftig systeem
bedacht, dat zelfs de aandacht trok van
de fa. Samson te Alphen aan de Rijn,
die het wil overnemen ook voor andere
scholen. Iedere leerling heeft een num
mer en kan des morgens op eeil spe
ciaal daarvoor geconstrueerd bord (les-
rooster) zien, in welke klas men moet
zijn en welke lessen men moet volgen.
De leerlingen ontvangen van 's mor
gens half acht tot 1 uur 's middags les
en studeren voorts thuis. Alle 55 zijn
ze in kosthuizen ondergebracht; men
heeft echter nu een groot gebouw aan^
gekocht dat tot Internaat zal worden
ingericht. Het toezicht op de leerlingen
is streng, het devies van de directeur
is: „nü reeds zijn jullie christelijk on
derwijzer en onderwijzeres", m.a.w. dat
moet niet eerst later blijken, maar nu
reeds moet in handel en wandel uitko
men, dat de leerlingen toekomstige op
voeders van de jeugd zijn. Er wordt ook
zeer nauw op het waarnemen.der Zon
dagsplichten gelet, bijwonen catechisa
tie enz.
Er zijn aan deze Kweekschool 7 leer
krachten, die allen voor M.O. studeren.
De Inspecteur van het Dept. v. Onder
wijs heeft alle lof over deze opleiding.
Drie van deze leerkrachten moeten uit
eigen middelen worden betaald. Het valt
te begrijpen dat dit een zware last mee
brengt, ook nu weer met het inrichten
van het Internaat, zodat kerkelijke bij
dragen worden gevraagd, alsmede steun
van particulieren.
De duur van de studie is thans voor
iemand die alleen lager onderwijs heeft
genoten gemiddeld drie jaar, met M.U.
L.O-acte 2 jaar. In het vervolg zal het
echter zo worden, dat het een Kweek
school wordt met een 3-jarige opleiding
voor iemand met M.U.L.O. en een 4-ja-
rige voor leerlingen met alleen lager on
derwijs.
Van de 55 leerlingen is thans een exa
menklasse van 17 leerlingen, die eerst
tentamen zullen worden afgenomen.
Waar ons door abonné's nogal eens
gevraagd is höe en waar zij hun kinde
ren tot chr. onderwijzer of onderwijzeres
zullen laten opleiden meenden wij goed
te doen hierover in ons blad een en an
der mede te delen. Voor hen die zich
voor het Chr. onderwijs willen bekwa
men, is de Kweekschool te Krabbendijke
o.i. een aanbevelenswaardig Instituut.
Een groot deel der leerlingen behoort
tot de Ger. Gemeenten, maar er zijn
ook meerdere Hervormden, Chr. Gere
formeerden, en zelfs leerlingen die tot
de Geref. Kerk behoren. De vier leerlin
gen van dit eiland zijn alle Hervormd.
Zover we weten is er in ons land geen
Herv. Gereformeerde Kweekschool, zo
dat ook voor Hervormd-Gereformeerden
deze school de aangewezen plaats is.
Voor ouders die ernst maken met de
opvoeding van hun kinderen, die voor
het Chr. Onderv/ijs moeten worden be
kwaamd, kunnen wij deze Kweekschool
zeer aanbevelen.
H.H. ADVERTEERDERS!
Dinsdag a.s. zal ons blad in
vergroot formaat verschijnen
en behalve bij onze abonnees
in ruime noiat« wonden verspreid
Geeft U s.v.p. voor dit num
mer omgaand uw advertenties
op, die voor deze gelegenheid
tegen verlaagd tarief zullen
worden opgenomen.
Redactie
en Administratie.
Tijdsverschflnselen Pessimisme
en zwartgalligheid. Het enige
geneesmiddel.
We leven in een catastrophale tijd.
Maatschappelijk en geestelijk is dat
merk- en voelbaar. De tweede wereld
oorlog heeft een zeer demoraliserende
invloed nagelaten. In algemene ^in ge
nomen is het vertrouwen in de toekomst
bij de massa verloren geraakt. En zón
der toekomst-vooruitzichten, zonder
hoop voor de toekomst, kan een mens
eigenlijk niet leven. De mens, die van
nature geen uitzicht heeft op een an
dere toekomst, op een beter Vaderland
zoals de Schrift leert en zoals Gods
volk kent, loopt kans van de ankers, die
hem uitwendig in de band houden, los
geslagen te worden.
Alzo is het met dien, die zichzelven
schatten vergadert, en niet rijk is
in God. (Luc. 12 21.)
(Slot)
Hoort het Woord des Heeren: Aan
gaande degenen, die op hun goed ver-
trouv/en'en op de veelheid huns rijkdoms
roemen, niemand van hen zal zijnen
broeder immermeer kunnen verlossen:
hij zal Gode zijn rantsoen niet kunnen
geven.
En, welk leven is het meeste waard
dit tegenwoordige of het eeuwige le
ven? Zal dan niet het tegenwoordige
een voorbereiding zijn voor het hierna
maals
Wie gaat op reis zonder de nodige toe-
bereidselen te treffen? Welk een dwaas
Is dus hij, die de grote reis naar de
eeuwigheid aflegt zonder te overleggen,
waarheen de reis voert.
Ach, welk een arglistig hart draagt
toch de /mens van nature bij zich. Het
vervoert hem om het stoffelijke te zoe
ken boven het geestelijke, den Mammon
boven God.
De Heere geve ook hierover te zuch
ten: Ik ellendig mens! Gelijk over alle
zonden, moet ook over deze zonde van
het kleven aan het stof voor de Heere
belijdenis worden gedaan:
Hoe kleeft mijn ziel aan 't stof.
Ai, zie mijn nood;
Herstel mgdoe mij naar uw woord
herleven,
'k Lei voor uw oog mijn weg en
handel bloot;
En, welk een angst mij immermeer
deed beven.
Genadig is de Heere als Hij losmaakt
van de schatten dezer wereld en ver
bindt aan Hem, die een erfdeel geeft in
het goed, dat voor de Zijnen weggelegd
is van voor de grondlegging der wereld.
Wel dengene, die met Salomo wijsheid
begeert boven rijkdom. Wijsheid tot
Godskennis en tot zelfkennis. Die zal
ervaren welk een schat hem hierin ge
schonken is. Wijsheid is beter dan ro
bijnen.
Welgelukzalig is de mens die wijs
heid vindt en de mens die verstandig
heid voortbrengt; want haar'koophandel
is beter dan de koophandel van zilver
en hare inkomst dan het uitgegraven
goud; zij is kostelijker dan robijnen en
al wat u lusten mag, is met haar niet
te vergelijken; lengte der dagen is in
hare rechterhand, in hare linkerhand
rijkdom en eer; hare wegen zijn wegen
der liefelijkheid en alle hare paden Vre
de, zij is een boom des levens dengenen,
die ze aangrijpen, en elkeen die ze vast
houdt wordt welgelukzalig.
Door die wijsheid, die verlichting des
verstands door den Heiligen Geest, leert
de mens de dingen op de rechte waar
de schatten. Zonde wordt hem zonde,
wereld wordt hem wereld. God wordt
heni God, de Zaligmaker wordt hem Za
ligmaker.
En zo zouden we nog veel kunnen noe
men van hetgeen de Heere zijn volk
leert kennen, waarvan hen hier nog
maar de helft wordt aangezegd. Hoe
groot is het goed, dat de Heere heeft
weggelegd voor de Zijnen!
Lout're goedheid liefdekoorden.
Waarheid zijn des Heeren paan
Hun, die zijn verbond en woorden
Als hun schatten gadeslaan.
Maar, dan kan het niet anders of zij
zullen ziende op hun aardsgezindheid,
ook komen met deze woorden:
Wil mij. Uwen naam ter eer.
Al mijn euveldaan vergeven;
Ik heb tegen U o Heer,
Zwaar en menigmaal misdreven.
Neem eens de jongelui, dié hun idea
len, liun toekomstverwachtingen in rook
zien opgaan. Omiets te noemen: Wat
verwachting is er bv. voor een huwelijk,
als er geen zicht is op een woning? En
dan de dure tijden om tot stichting van
een gezinsleven te komen. Een geest van
onverschilligheid is daarom ingetreden.
Niet alleen bij mensen van de wereld,
die los van God en Zijn dienst leven,
maar ook bij de kerkdijken. Onder hen
komt men er ook tegen, die zeggen:
Wat baat alles, het helpt toch niet!
In het beidende Gereformeerde Week
blad van Ds. I. Kievit te Baarn, worden
deze dingen belicht in een serie artike
len, onder het hoofd: Gevreesde door
braak. Ds. Kievit beziet daarin het
vraagstuk van individu en gemeenschap,
dat onze tijd wil oplossen op een wijze
die tot mislukking is gedoemd. Het is
zeer zeker leerzaam uit deze artikelen
aikele stukjes over te nemen. We laten
hem dus zelf aan het woord.
Schrijvende over de wereldcrisis waar
in wij leven zegt hij, dat „deze is van
dien aard, dat men het bouwen van zijii
hemel op aarde een vraag gaat vinden
en er vrijwel aan wanhoopt. De wereld
oorlog 'met -zijn nasleep heeft niet alleen
het zelfverti'ouwen, maar ook het we-
reldvertrouwen geschokt, het vertrou
wen in de toekomst van de wereld; van
de mensheid om zichzelf op d^ze aarde
het geluk te bereiden, dat de eeuwen
door de mensheid bezig hield en zich'
deed inspannen om het ideaal, zo niet
te bereiken, dan toch nader 'te komen.,.
En, zo zegt hij verder, omdat de mens
elk houvast begint te verliezen, er geen
leidende idee, geen principe meer is, is
hij overgeleverd aan het avontuur, aan
het noodlot.
„Zo vaart door de mensheid een
stroom van pessimisme, zwartgalligheid
zonder uitzicht, zonder idealen, waaruit
weer grote onverschilligheid voortkomt.
Laten we ons uitleven, wat valt er meer
te hopen? Zeker, ondanks alles zou hij
beterp tijden willen, maar er is immers
toch geen verwachting, waar zullen we
op hopen? Dit is een algemeen tijdsver
schijnsel en wijst op een crisis der mens
heid, die zeer vruchtbaar is voor de dic
tatuur en doorwerking van het commu
nisme in de wereld.
De Ondememing«belasting.
De gemeenteraad kwam Donderdag
middag en Donderdagavond bijeen, tot
behandeling van de begroting. Er werd
in een rustige sfeer vergaderd, deze ver
gadering was zeer goed voorbereid.
Het adres van de vier raadsleden de
heren Koppelaar, v. d. Brugge, Bever
sluis en de Korte, om tot verlaging van
het vermenigvuldigingscijfer voor de on
dernemingsbelasting te komen, kwam
aan de orde en vond bestrijding van de
zijde van Weth. C. v. d. Meide, als zijnde
niet het gekozen tijdstip om dit in te
dienen. De heren waren er te laat mee,
omdat het vóór 1 Oct. j.l. had moeten
worden ingediend. Nu kan deze belas
tingfactor niet gewijzigd worden vóór 1
Oct. 1949, dus baatte het z.i. toch niets.
Hem werd bij monde van dhr. Koppe
laar gezegd, dat, toen deze het vorige
jaar om inlichtingen vroeg, hij als Wet
houder dit wetende, de Raad had moe
ten inlichten en ook, daar hij zich 'Voor
doet als verdediger van de Middenstand,
de Middenstand daarmee grote schade
heeft gedaan.
De ingediende motie- werd aangeno
men, met de stemmen van beide Wet
houders en de heer van Lente tegen. De
Raad heeft zich dus uitgesproken het
vermenigvuldigingscijfer te brengen van
3,op 2.4.
De begroting 1949 werd z.h.s. aange
nomen. Uitvoerig verslag volgt.
En meen nu niet, dat deze geestes
gesteldheid buiten de kerkelijke kringen
is gebleven. Dan zoudt gij U ten zeerste
vergissen.
Het moge zijn, dat de verheerlijking
van het ras de mensen tijdelijk grijpt;
hij moge opgaan in sigaretten, vrouwen
en films, het zijn toch slechts verschil
lende pogingen om deze bodemloze en
uitzichtloze levenshouding te omsluie-
ren. Het' is een narcosemiddel om te
verdoven en te vergeten de ellende, zo
mogelijk nog te dromen van geluk, maar
(vervolg pag. 2)