Een rumoerige raadszitting te Ouddorp r Cultuur en Woord-binding •**-< De vetdwijning van de Openbare School in het geding. Meisje van zestien jaar i| vermoordj"^ Vrouw door haarjman te Maastricht gedood EiiAnDEn-riiEuia Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerg 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN WOENSDAG 24 NOVEMBER 1948 21e JAARGANG No. 1773 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bg contract speciaal tarief. II. Wat „cultiveren" eigenlijk betekent is moeilijk te zeggen. Het is meer s-dan be schaving aanbrengen. Bij beschaving denken wij meer aan de ^buitenzijde, aan goede manieren, gewenste wijze van op treden en eerbiediging van anderen. Cultiveren houdt verband met cultuur; en daarbij denken wij aan hetgeen in een zekere tijd uit het stoffelijk en gees telijk gebeuren in die tijd als ideaal ge dacht eigendom is geworden van de mensen van die tijd. Het „cultuurbeéld" is dus verander lijk en hangt af van de heersende gees tesrichting in een bepaalde tijd. Voor de christen is de cultuur ook on derworpen aan het gezag des bijbels. In het algemeen is het zo, dat juist de cultuurdragers vijandig staan tegen over de richtlijnen der Heilige Schrift, die de „vrije" mens binden. Daarom is het de taals; van een chris ten te streven naar kerstening der cul tuur en een sfeer te scheppen waarin het Woord alles te zeggen heeft. Met Gods Woord in de hand komen wij sceptisch te staan tegenover de „dans-, sport- en film-cultuur" der he dendaagse gemeenschappen. Daarvan verwachten wij geen. kracht om de strijd en to^omst aan te kunnen; ook niet tegen alle vorm van communisme en verwording. We stemmen er mee in: geestelijke herbewapening is nodig. Eigenlijk geen'her-bewapening, maar be wapening. Want een mens buiten God, in Adam doodgevallen, heeft geen wa penen overgehouden, ook al blijft hij verantwoordelijk voor zijn daden. Wtj bedoelen met bewapening dus, dat de mens meer worde bekleed met de wa penrusting dès geloof s. Het enige wapen met overwinnende kracht is en zal blijken te zijn het ge loof. Neen, we verwerpen'niet ontwikkeling en samenwerking, doch men schuive niet bewust of onbewust de cultuur in de plaats van de godsdienst of make de godsdienst onderdeel der .cultuur. Men toetse de middelen ter ontwikke ling aan 's-Heeren Woord. Neen, wij zijn geenpiëtistische cul- tuur-ontvluchters, doch voor ons zijn vele cultuurproducten contrabande, om dat zij door 't Woord verboden zijn. Daarom hebben zulke gemeenschap pen niet onze onverdeelde sympathie. Men klaagt over geringe opkomst bij verschillende ontwikkelingsavonden. Dat verwondert ons riiet. Het gewone volk, (al leeft het dan in velerlei opzicht ook inconsequent) dat eenvoudig gelooft aan Gods Woord, voelt aan, dat men niet de juiste weg gaati De Plakkeese en Thoolse mens laat zich daarop niet leiden. Of wij het dan Christelijk willen doen, d.w.z. zo'n avond met gebed en psalm gezang Alsjeblieft niet. Weg met een werelds-christendom. Wat dan? Bind de middelen ter ontwikkeling aan het Woord blijf er mee bij de eenvoudi|;heid en laat als de cultuur- mens bij uitnemendheid voor ogen staan, die mens in wien, na een geweldige wor steling, uit stoffelijke en geestelijke waarden, is bezonken als «euwig blij vend goed de wetenschap,^ dat Jezus Christus uit genade door geloof hem heeft verlost en voeren zal in Zijn kracht door alle nood en redden uit alle ge vaar. In deze richting krijgt men de „lijde lijke" mensen van onze eilanden op de juiste vsrijze aangepakt nog wel mee, maar niet in stichtingen, die ontwikke ling en cültuurvorming als hoogste doelstelling hebben. Of wij dan gemeenschappen voorstaan ter bekering van de mens? Neen. Wij zien in binding en samenwerking van ons volk ook grote waarde voor de ze delijke en stoffelijke verheffing en de gemeenschapszin. Wij willen echter binding rond het Woord en door: dpor-het-Woord-beheer- ste-middelen. In de vorige vergadering van de Oud- dorpse gemeenteraad hadden de stem men gestaakt over een voorste! van B. en.W. om de openbare school in stand te houden, een uitspraak, die de raad doen moet, nu deze school maar wéinig- kinderen telt. Weth. Bezuijen was toen afwezig en daardoor was het mogelijk, dat er evenveel voor- als tegenstanders waren. In de Vrijdagmorgen gehouden vergadering stelde wnd. burgemeester Kleijnenberg deze zaak andermaal aan de orde. Nu was geen der beide wethou ders aanwezig. Wij vingen op, dat de ene wethouder zijn voet -had verstuikt, terwijl de ander in Zeeland zat. De Voor zitter stond geen discussie meer over het voorstel toe en bracht het direct in stemming. De heer Voogd verklaarde op nieuw zich niet met de gang van zaken te kunnen verenigen; hij zou de wet moeten volgen en toch moeten stemmen. Met kordate stappen verliet de heer Voogd de zaal, zodat acht vroede va deren overbleven. Het voorstel van B. en W. ontmoette daarop vier tegenstem mers, de heren Koek, Fadmos en de bei de Grinwissen. Hetwas dus verworpen, maar daarmede was de historie niet uit de voeten. Het werd een miraculeus inge wikkeld stel stemmingen, vergezeld van redevoeringen, diepzinnige betogen en ernstige vermaningen. De uitslag van de eerste stemming was zeer tot verbazing van de wegg'elopen en inmiddels weer te ruggekomen heer Voogd, die te,kennen gaf niet voor de tweede maal ,,om een borreltje te zullen gaan." Aan de ene kant zaten mensen vol dodelijke ernst, aan de andere kant mensen, die bulkten van het lachen. Dhr van Dam lanceerde een voorstel om de gehele raad maar op te doeken. Maar daar wilde men toch niet aan. De Voorz. wees er op, dat na het tweede staken der stemmen het voor stel van B. en W. verworpen was. Maar de raad is verplicht aan de Gedeputeer de Staten de redenen te berichten, waarom tot opheffing van de school wordt besloten. De^ wet eist zo'n uit spraak. Voor de tweede maal keerde de heer .Voogd zich tegen deze verplich ting'. De heer Koek wilde blijkbaar se cuur gaan en informeerde naar de af stand, waarop een school op z'n minst gelegen moet zijn. Uit het antwoord van de voorzitter bleek, dat de afstand 10 kilometer zal zijn als deze school wordt opgeheven en de kinderen naar Goedereede school moeten gaan. Dhr Koek betoogde dan, dat iedere ouder die zijn kinderen laat dopen zich daarmede verplicht hen naar de Chris telijke school te zenden. In Ouddorp is geen openbare school nodig. Het ging spr. helemaal niet tegen de kinderen, de ouders of de onderwijzers, maar het gaat hem zuiver om het principe. Dhr Padmos zei niet tegen de wet te willen zijn en hij zal zich onderwerpen aan wat van hogerhand bevolen wordt. JDhr Voogd zei financiële bezwaren te hebben tegen instandhouding, waarop de Voorz. de vraag stelde of de heren soms dachten, dat de kosten van het openbaar onderwijs zullen dalen als de school wordt opgeheven. Ons volk moet terug tot het Woord- leven. Dat leert ons de ware cultuur. Is richtinggevend op alle levensterrein. Wij zijn niet tegen beoefenen van we tenschap en kunst, doch wensen begren zing door het Woord. Ook de Flakkeënaar en de Zeeuw in het algemeen, die schijnt te lijden aan ge brek aan gemeenschapszin, moet, zal het wel gaan in persoonlijk en gemeen schapsleven, leren gaan op de paden Gods. Niet in afgeslotenheid van de we reld, doch temidden van alle aards ge wemel zich bewegend op alle terretn door 't Woord toegelaten. En op, het lo pen van die paden rust zegen. Dan vroeg dhr Job Fadmios het woord. Hij haalde een papier uit de zak en las een vrij lang stuk voor. Het kwam hier op neer, dat z.i. de school kan verdwijnen. In Ouddorp heeft men alleen maar pro- testanteiij Het enige bezwaar tegen de verdwijning is ,,dat gehate Boek de Bij bel", hetwelk men er niet nodig denkt te hebben. Vol overgave verkondigigde de ze hoogbejaarde spreker, dat men Gode meer heeft te gehoorzamen dan de men sen. Allen past vreze jegens God en eer bied jegens de overheid. Dat is de enige oplossing: ,,Land, land, hoort des Heeren Woord", zo riep spr. uit, daarna ge tuigende, dat hij kortelings zelf in een ernstige ziekte voor de poort van de dood heeft gestaan en dit meer dan ooit heeft gevoeld. ..Ik kan geen kwaad van de Heere horen riep spr. uit. Ik zal niet lang meer in Uw midden zijn, maar ik wil deze gelegenheid nog' eens aangrijpen om de raad ernstig te vermanen. De raad hoorde een en ander in stilte aan. Het was de heer Voogd, die deze stilte verbrak met de mede deling, „dat hij niet met de heer Pad mos kon meegaan." De Voorz. dacht de oplossing te vin den door de formlileringen van de heren Koek en Padmos als maatgevend aan te nemen voor de motivering aan het pro vinciaal bestuur. Hij liet daarover stem men en toen stemde de meerderheid ook daar tegen! Dhr Hameeteman zei tegen te stem men. Men maakte het hem wel moeilijk. Op aller gezichten stond toen te le zen: Wat nu? en de Voorz. sprak het openlijk uit: „Hoe komen we uit deze impasse?" Dlir ^an Dam vond de oplossing vrij eenvoudig. Schaterlachend riep hij: La ten we deze gehele raad maar ont- bindonl" Dhr Hameeteman stelde voor om een uittreksel uit de notulen naar Den Haag te zenden. Maar de Voorz. aanvaardde dat niet. Hij eiste hoe dan ook een duidelijke uitspraak van de raad. Dhr Voogd: „Laten we de zaak voor kennisgeving" aannemen." De Voorz. scheen wel iets in het voor stel te zien en formuleerde het wat an ders om het daarna in stemming te brengen. We geraakten de tel kwijt, maar kregen nog net kans om uit te pluizen, dat toen de heren Koek, Pad mos, P. Grinwis, Kr. Grinwis en als laatstede heer Hameeteman tegen stemden! „Dan verdwignt de school", meende de Voorz. te kunnen concluderen. „Nee, nee, waarachtig niet!" riep dhr Hameeteman, „we hebben niets voor kennisgeving aan te nemen. De wet eist een duidelijke uitspraak en ik ben niet van plan om sabotage te spelen tegen over de wet! „Laten we er niet meer over praten en het laten zoals het is!" stelde dhr Voogd nu voor. (Hij zou dan het Kuy- perhuis aanschrijven hoe hij als A.R. moest handelen.) „Dat is precies het voorstel van B. en W. en dat is verworpen!" verweet de Voorz. „Laten we er dan nog eens over stem men", zei de heer Voogd. Dhr Nieuwland vrilde wachten tot een volgende vergadering in de hoop, dat de wethouders dan aanwezig zouden zijn. Dan verhief de heer van Dam luide zijn stem: Ik stel voor om de school in stand te houden. Als men daartegen is, hadden de heren indertijd voor de sa menvoeging moeten stemmen, want dan had men de Goereese school in de ge meente gehad. „Het is maar dat gehate Woord, daar gaat het om!" hief dhr Fadmos waar schuwend de vinger op,. Uiteindelijk zakte de discussie tot een peil, waarop allen er het beste van dachten om de meningen van de raad maar aan Gedeputeerde Staten kenbaar te maken. De rust keerde nu in de raadszaal weer. Aan vorengeschetst punt waren enige andere voorafgegaan, o.a. enige ingeko men stukken. De school met de Bijbel kreeg toestemming om nieuwe gordijnen te kopen. Daarover werd niet gesproken Maar weer wel veel over een andere zaak. De heer P. Meijer Tz. heeft een kampeerterrein. Dat heeft hij netjes laten inrichten en de voorz. noemde het het beste terrein van Ouddorp. Maar nochtans werd hem door B. en W. een kampeervergunning geweigerd. Daar kwam Meijer nu tegen in beroep bij de raad en de Voorz. deelde mede, dat alles in orde is bij adressant. Er is eens wat voorgevallen met kamperen, de politie heeft wel eens een procesverbaal opge maakt, maar nooit bij Meijer. Hij stelde dan ook voor het beroep ontvankelijk te verklaren en hij had direct de in stemming van de heer Kreeft, die con cludeerde, dat de vergunning ten on rechte geweigerd is. Hij wilde-wel eens weten op welke gronden dat gebeurde, maar de Voorz. zei de oorzaak niet me de te kimnen delen. Dhr Koek verklaarde dan kortweg, dat hij tegen alle kamperen is. In stemming gebracht voordat dit kon gebeuren was nog een zeer nauw keurige omschrijving van hetgeen waar-' over men zou stemmen door de voorzit ter nodig waren de heren Koek, Pad mos en de heren Grinwis tegen zodat Meijer nu alsnog zijn vergunning krijgt. Daarna vroegen B. en W. een beslis sing van de raad inzake overname van een pad in de Middelduinen, hetwelk de Stichting Drinkwaterleiding aan de ge meente wil overdoen. De geestdrift van de raad laaide hier andermaal hoog op! Dhr Voogd vond, dat dit een zaak van de polder was, net als het Oosterse Bos. (Vervolg pag. 2) Enkhuizer H.B.S.-er van 15 jaar, de dader Het anders zo stille Enkhuizen is in grote opschudding. Vrijdagavond heeft de 15-jarige H.B.S.er M. B. aan de oever van het IJsselmeer zijn kennisje, de 16-jarige Annie Kolle, met een dolkmes van het leven be roofd. In plaats van naar de gymnastiek was het meisje met haar vriend, die zij al twee jaar kende, aan de wandel gegaan. Toen zij om half elf nog niet thuis was waarschuwden de ouders de politie, die terstond op onderzoek uitging. Enkele leerlingen der hoogste klassen van de H.B.S. gingen Zaterdagmiddag na schooltijd aan het speuren en vonden bijna gelijktijdig met de politie-agenten het lichaam van het meisje. Dr Hulst uit Leiden heeft geconsta teerd dat er geen sprake is van een ze dendelict. Wat dan wel de oorzaak is van deze afschuwelijke moord onder zoekt op het ogenblik de politie. Zater dagmiddag heeft de dader zich vrijwil lig gemeld en een bekentenis afgelegd. ------O------ Zaterdagmiddag heeft de 44-jarige bakkersknecht A. L. te Maastricht zijn 41-jarige echtgenote met een bijl op het hoofd geslagen. Zij is enkele uren later in het ziekenhuis overleden. Aanleiding tot de daad, welke blijk baar in zeer overspannen toestand is ge pleegd, was een tvrist over voorwaarden tot echtscheiding. De man was eerst naar zijn werk ge gaan,-maar later met een bijl naar een woning gegaan waar de vrouw bij een vriendin vertoefde. Toen de vrouw open deed sloeg hij er vrijwel direct op los. Kort na zijn daad is de man door de politie gearresteerd toen hij doelloos door de stad zwierf.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1