Öe GRonówet J ■l'J:f.' Buitenland -z* VAN THORBECKE 100 JAAR MEDITATIE Bij Ruwe Handen, Abonneert U op ons blad! Hoe te reizen EIIAIIDEn-niEUl/S Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 6 NOVEMBER 1948 21e JAARGANG No. 1768 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. Woensdag 3 November was het hon derd jaar geleden, dat de Grondwet van 1848, deGrondwet van Thorbecke, rechtsgeldigheid verkreeg. Aan dit feit willen we in dit artikel enige aandacht schenken. Het zou een hele serie artikelen ver gen, om de totstandkoming van deze Grondwet met al wat er aan vooraf gegaan is, uit te beelden: Een paar feiten willen we echter aanstippen. De Grondwet is een wet, die ten eer ste de hoofdregelen van het in een land geldende regeringssysteem bevat en ten tweede formeel hoger rechtskracht heeft dan de gewone wet, door de bijzondere wijze v/aarop ze tot stand gekomen is en gewijzigd kan worden.' Nu was de Grondwet van Thorbecke niet de eerste Grondwet, maar een ge heel herziene. De oorspronkelijke Grond wet dateert van 1813, toen het Franse juk werd afgeschud, de Oranje's werden teruggeroepen en Willem VI niet als Stadhouder, maar als Willem I, als sou- verein vorst, werd uitgeroepen. Deze souvereiniteit werd aanvaard onder be ding, dat een Grondwet de rechten en plichten van vorst en volk zou vast leggen. riet was er ver vandaan, dat deze eerste Grondwet bevredigend van aard en strekking was. Het goede element er in, bevatte, dat ze de souvereiniteit opdroeg aan het Oranjehuis. Rechtstreekse verkiezingen werden toen niet ingevoerd. In 18'15 kwam er een herziening tot stand, toen krachtens het protocol van Londen, België bij Neder land was gevoegd, waarbij tevens aan de bestaande Kamer der Staten Gene raal een Tweede Kamer werd toegevoegd. In 1840 kwam weer een herziening, door de afscheiding van België. Bevrediging vond echter het bestaande systeem niet. In 1848, nu 100 jaar geleden, in een tijd van veel woelingen, onder de indruk der revoluties in het buitenland, (Groen V. Prinsterer voltooide toen zijn boek „Ongeloof en Revolutie") onderging de Grondwet een zodanige wijziging, dat van een „nieuwe" Grondwet gesproken kan worden. Thorbecke is er de geestelijke vader van. Het stelsel der rechtstreekse ver kiezingen werd ingevoerd, waardoor de politieke bewustwordnig der onderdanen werd opgewekt. Door deze Grondwets herziening werd het Nederlandse Staats burgerschap geschapen. Naar dit poli tieke ontwaken had Thorbecke echter niet alleen gestreefd, maar ook zijn tijd genoot Groen van Prinsterer. In één adem moeten wij hem er bij noemen, ook al zaten in de grondwet-commissie alléén liberalen. Bij de totstandkoming van de Grondwet- Thorbecke, was Groen v. Prinsterer" zijn politieke tegenligger. De Grondwet van 1848 had ten grondslag de rechten van de mens boven de rechten van God en Zijn geopenbaarde wil. Thorbecke was de man van de menselijke rede, van het verstand; Groen van Prinsterer placht te zeggen: „men regeert, noch bij wetten, noch bij besluiten alleen, maar door beginselen." Die beginselen waren voor hem hetgeen God in Zijn Woord gebiedt. Dat was hem het hoog- ate. En daaraan was deze Grondwet vreemd. De grote waarde van een Grond wet in ons Staatsbestel erkende Groen van Prinsterer wel, maar op anderen grondslag. Toch zag hij er mogelijkhe den in voor zijn eigen beschouwingen, waarom hij er zich later op beriep. In een hoofdartikel „Volkssouverehii- teit en Christelijk politiek leven", in ons blad van 2 October j.l., werd er op ge wezen, dat, hoezeer, de rechten van de mens er in uitkomen boven de rechten van God, die Grondwet echter aan ieder de mogelijkheid biedt zijn gevoelens en meningen op allerlei levensterrein voor te steian. De Grondwet sluit de mogelijkheid niet uit, dat de Christelijke partgen hun program uit dragen en naar de verwe zenlijking hunner beginselen streven. In hun programs is verwerkt, dat ze de Grondwet wel als uitgangspunt nemen, maar er naar staan om het revolution- nair beginsel er uit vje.% te nemen en te trachten de erkenning van God als de enige Souverein en de in de Heilige Schrift geopenbaarde verordening Gods er in te verankeren. Daarom heeft de Grondwet grote be tekenis. Thorbecke is eeil Staatsman van grote allures geweest. Dat kan nie mand ontkennen. Onzen wetstijl heeft hij geschapen. Als zodanig heeft Groen van Prinsterer hem ook geëerd. „Mijn vriend en vijand tevens" zong Alber- dingh Thym da Costa toe, wat van Groen tegenover Thorbecke ook zou kunnen gezegd. Het Staatsbestel in goed geordende banen leiden was hun beider doelstelling, maar op geheel uiteenlo pende grondslagen. Br mogen aan de Grondwet van 1848 vele bezwaren kleven, omdat ze niet die geest ademt, die wij zouden wensen, de ze Grondwet is toch een monument van nationale betekenis geworden. Bij de 100-jarige- herdenking van de totstandkoming van deze Grondwet, aan de grondslag waarvan in eeuw tijds wei nig is veranderd meenden wij in dit ar tikel de aandacht te moeten vestigen. RIJWIEL VERBOD WESTDIJK— ZANDPAD TE MIDDELHAKNIS Het verbod per fiets over de Westdijk en het Zandpad te mogen rijden is een grote handicap. In de eerste plaats voor de bewoners, maar zéker voor de mid denstandszaken. Deze zullen er grote nadelen van on dervinden. Moet iemand vlug een bood schap halen, wat hij per fiets kan doen, haalt hij die boodschap niet in een zasfe die niet per fiets is te bereiken. Zo zou den er tientallen voorbeelden kunnen genoeriïd. Nu worden er in ruime mate onthef fingen verleend, althans op bepaalde uren. Maar deze onheffingen zijn voor de bewoners, voor de middenstanders zélf en voor hen die er noodzakelijk zijn moeten, krantenbezorgers enz. Dit heft het bezwaar niet op. In een adres hebben de niidden- standszaken over dit besluit geappéleerd en tenietdoening van dit besluit ge vraagd. Het adres is naar B. en W. ge- renvoyeerd, maar er is in de raadszit ting van Maandagavond eerst flink over gedebatteerd. Geen der raadsleden bleek deze maatregel sympathiek. We zijn het eens met de Burgemees ter, dat de overheid het publiek moet beschermen. Maar laat men dan tegen het in-gevaar-brengen van het verkeer flink wat procesverbalen uitdelen! De overtreders moeten dan gestraft, maar niet de neringdoende Middenstand! Op de Westdijk en het Zandpad klopt de hartader van het zakenleven te Mid delhamis. Het is óók zaak van de Over heid de Middenstand, die zulke gewel dige hoge belastingen moet betalen (denk maar aan de Ondememingsbelas- ting!) te steunen. Een verbod als hier genoemd brengt het zakenleven grote schade. Optreden van de politie wat betreft verkeers-regeling, zou veel verbeteren. En dan een verbod voor de Zaterdag middag b.v., daar zou niemand iets op tegen hebben. Maar het is te hopen, dat het inge diende adres tot gevolg mag hebben, dat dit besluit, wat voor de neringdoenden zal blijken zeer schadelgk te zijn, wordt opgeheven. MIJNHARDT ïtuwe Huid, Ruwe Lippen. 30 et. Het meest actuele Nieuwsblad met veel variërende artikelen. ,,Welgelukzalig is de mens, wdens sterkte in U is, in welker hart de gebaande wegen zijn." Ps. 84 6 Deze Psalm is een pelgrimslied. Wan neer voormaals de Israëlieten op gingen naar de feesten te Jeruzalem zong" men dit lied. Hun weg ging soms door moei lijke streken en onder de hete Oosterse zon. Maar op die wegen vonden ze ook weer wel een waterfontein en heerlijke schaduwrijke plaatsen ter verkwikking. Hun weg was afwisselend, nu eens een ongebaande, ruwe weg, dan weer ge baande gladde wegen. Wij zijn allen reizigers, pelgrimreizi gers naar graf en eeuwigheid, ja wie zegt ons dat wij daar nog ver vandaan zijn, misschien wel heel kort nabij, en mogen wij dan spreken dat onze sterk te in den Heere is? Van nature hebben wij onze sterkte in ons zelf. Rond ons eigen „ik" draait alles om heen. De Heere hebben wij niet nodig. Ja wel wanneer wij ziek zijn, of in angstige benauwdheden verkeren zoals dat in de afgelopen oorlogsjaren zo menigmaal het geval was, maar dat was ook maar tijdelijk, want nau- vrelijks is de benauwdheid een weinig voorbij, of liet oude leven gaat gewoon ddbr. Wij wanen ons sterk, maar onze sterk te is niets dan zwakheid, gelukkig maar wanneer wij dat door 's Heeren ontdek kende genade mogen zien, want dan pas zien wij onze zwakheid, en dat doet ons uitdrijven tot de Heere. Onze sterkte voert ons naar de rampzaligheid. Maar de sterkte bij de Heere gezocht, brengt de eeuwige zaligheid. De dichter zegt hier „welgelukzalig is hij wiens sterkte in U is." Hoewel hij nog niet in Jeruzalem is, maar er heen op weg, wordt hij hier toch al reeds „welgelukzalig" geheten, en toch gaat hun weg nog zo menig maal door moeite en beproeving. Maar de Heere is hun sterkte, die zegt: „doe uwen mond wijd open, en Ik zal hem vervullen." Hij is in de bange nood, hun rots, hun deel hun eeuwig goed. Ja welgelukzalig die mens, die zo zijn sterkte van Hem mag ontvangen, en in welker hart de gebaande wegen zijn. Uitwendig zijn de wegen zo vaak hobbelachtig, maar de dichter spreekt hier van gebaande we gen „in het hart." Gebaande wegen in het hart, dat wil zeggen, dat hij er altijd mee werkzaam is. En dat geeft hier al reeds genot, dat is een voortgaan van kracht tot kracht. Wij zijn rijker begenadigd dan het oude Israël die alles nog maar in scha duwen zag. Wij staan achter de feiten van Bethlehem en Golgotha, en Pasen en weten dat Christus over dood en 'hel getriumfeerd heeft, en gezegd: „Ik ben de v^e^^, de waarheid en het leven." Hij is alleen de gebaande weg, slechts door Hem is de toegang tot het Sion dat boven is te bereiken. En nu is het niet alleen nodig te weten dat Hij de weg gebaand heeft, maar deze gebaande weg zullen wdj in ons hart moeten hebben. De noodzakelijkheid hiervan laat de Heere nog onder de verkondiging van Zijn Woord bekend maken en hoe is dan ons opgaan, is dat evenals de oude pel grim met een lied in het hart? Of gaaij wij op druk pratend over al het geen. dat de wereld biedt? Dan is er in ons hart een gebaande v/eg voor de wereld, en onze sterkte in ons zelf, waar wij al tijd bedrogen mee uitkomen. Rampzalig, die niet bedenken de din gen die Boven zijn. De Heere laat ons nog op allerlei wijze waarschuwen, toch niet te vertrouwen op eigen sterkte. Zaiig die ziel die hier op: weg en reis mag instenamen met de dichter: „Wel gelukzalig is de mens, wiens sterkte in U is, in welker hart de gebaande wegen zijn." P. D. D. K. Amerika. Alle voorspellingen ten spijt, ook die van het Gallup-instituut, is Truman ge kozen als president der Verenigde Staten van Noord-Amerika. v De nog niet geheel volledige uitslag is als volgt: Truman 22.288.591 stemmen Dewey 20.420.065 stemmen Wallace 1.030.780 stemmen Thurmond 864.303 stemmen Het Huis van Afgevaardigden (Twee de Kamer) zal nu bestaan uit: Democraten 246 nu 185 Republikeinen 188 nu 243 Labour 1 nu 2 Vacant .-. nu 5 Totaal 435 435 De Senaat (Eerste Kamer) wordt als volgt: Democraten Republikeinen Totaal 54 42 96 nu 45 nu 51 Het stemmenverschil is niet zo heel groot, een bevrijs dat Dewey een ge duchte tegenstander is geweest, of dat vele kiezers Truman niet begeerden en daarom Dewey genomen hebben. Het is nU voor de derde maal dat Dewey het tegenover de Democraten heeft moeten afleggen. Hij heeft aan Truman het volgende telegram gezonden: „Mijn welgemeende gelukwen sen met uw verkiezing én de beste wensen voor een goede re geringsperiode. Ik roep alle Amerikanen op om zich achter u te scharen in uw pogingen om de natie sterk te houden en de vrede in de wereld te be waren." Verwacht wordt, dat de republikeinse ministers uit de regering zullen treden. Mogelijk zal ook minister Marshall heen gaan, omreden hij meningsverschil ge had heeft, over Palestina en de in te nemen houding tegenover Stalin. President Truman is Roosevelt opge volgd, na diens vrij plotselinge over lijden. Hij was toen niet door het volk gekozen. Bovendien bestond de meerderheid, zowel van het huis van Afgevaardigden als van de Senaat, uit Republikeinen, die hem nogal eens dwars gezeten hebben. Thans is Truman door het volk zelf verkozen. Bovendien heeft hij een par lement, dat in meerderheid bestaat uit democraten. Daardoor is hij meer in staat zijn de mocratische denkbeelden, in daden om te zetten, en zal de halfslachtigheid, die men hem dikvnjls verweten heeft, plaats maken voor een meer doelbewust op treden. Het grote probleem, waarmede de we reld worstelt, is Rusland, en algemeen neemt men aan, dat -Truman thans meer kracht zal bijzetten aan zijn persoon lijke inzichten om alsnog een betere verhouding te bewerkstelligen. Wallace, die voorheen democraat is geweest en uit de partij is getreden, en nu min of meer gerekend wordt tot de Amerikaanse communisten, heeft het niet ver kunnen brengen. Er was geschat dat zijn invloed bij de arbeiders, alsmede de negers groter zou zijn geweest, doch de uitslag heeft ge toond, dat de aanhang niet zo gewel dig is. Thurmond, welke ook uit de democra tische partij is gegaan, heeft het even min, tot een belangrijk aantal stemmen kunnen brengen. Zo ziet men, dat vooral bij een twee partijen verkiezing, verrassingen niet zijn uitgesloten. Cbina. Het probleem China, dat al maanden grote zorg baarde, is plotseling accuiA geworden. Vervolg pag. 2

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1