Bevestiging en Intrede Ds H. Goedhart
Verhoging
levensstandaard
ELECTRIFICATIE
OOST-FLAKKEE
EIIMIDEtl-niEUl/S
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN
WbENSDAG 3 NOVEMBER 1948 21e JAARGANG l-vTo. 1767
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
Met enige verheuging zullen onze le
zers ongetwijfeld kennis genoinen heb
ben, dat weer enkele levensmiddelen
bonvrij zijn geworden. Het is een geluk
kig verschijnsel dat de distributie van
onze dagelijkse behoeften van lieverlede
kan worden ingekrompen en wij zo lang
zaam aan tot een normale toestand te-
rugiteren.
Brood, boter en suiker zijn drie voor
name producten, al moeten we er direct
bij zeggen, dat door de distributie van
genoemde artikelen nu niet bepaald ge
zegd Iton worden, dat er van een groot
tekort sprake was. Daarom is het, hoe
gaarne de huisvrouwen (en ook de win
keliers) van de gebondenheid aan een
rantsoen worden verlost, een bittere te
genvaller, dat de prijzen van de vrijge
komen artikelen en gelijktijdig ook van
de artikelen die-niet-vrij zijn, zo enorm
zijn verhoogd. Brood is 4 et per 800 gr,
suiker 17 cent per kilo en roomboter 80
cent tot een gulden duurder geworden.
Gezien deze duurte-toeslag, zou dit
tot gevolg kunnen hebben, dat de omzet
van deze vrijgekomen artikelen niet in
stijgende lijn zal gaan. De dure room
boter kan niet of weinig worden gege
ten, zeker niet door grote gezinnen.
Margarine, dat niét vrij is zal nu dubbel
opgeld doen. Alleen kan er van worden
gezegd, dat het een verbetering van de
vetpositie betekent. Het e.v. tekort kan
met vrije boter worden aangevuld. Door
de stijging van de suikerptijs, zal op de
aanverwante artikelen ook zoveel mo
gelijk worden bezuinigd. De winkelier
kent bovendien het verschijnsel, dat zo
dra een artikel vrij komt, b.v. snoep, er
minder belangstelling voor is.
Van de niet-vrije artikelen noemen
we het duurder worden van varkens
vlees, dat niet minder dan 53 cent per
kilo bedraagt, abnormaal hoog kan wor
den genoemd. Over het vleesrantsoen
zelf en deze prijsstijging zou veel te zeg
gen en te schrijven zijn.
Voor de oorlog bedroeg de vleescon
sumptie 39 kg. per hoofd per jaar, wat
voor circa 60% uit varkensvlees be
stond, waaruit af te leiden valt, in hoe
sterke mate ons vleesrantsoen van de
varkensstapel afhankelijk is.
Ons tegenwoordig rantsoen bedraagt
200 gram per week per hoofd, wat neer
komt op een verbruik van even 10 kg.
per hoofd per jaar. Hieruit blijkt, dat
aan vlees nog een groot tekort is. De
slagers kunnen op dit kleine rantsoen
geen bestaan vinden. De landelijke or
ganisaties der slagersbedrijven hebben
dan ook een open brief aan de Minister-
President en de Volksvertegenwoordi
ging in September j.l. de eis gesteld het
vleesrantsoen tot 300 gram te verhogen
en met redenen omkleedt, dat dit onder
alle omstandigheden mogelijk is. Men
schijnt voor deze argumenten niet on
gevoelig te zijn geweest, want er komt
de e.v. week een verhoging van 50 gram
per hoofd. Op zichzelf genomen is dit
verheugend, maar nu doet de prijsstij
ging van het varkensvlees weer de deur
dicht.
De loonbijslag van één gulden is hier
in wel een zekere tegemoetkoming, maar
men kan het niet zo uitrekenen of de le
vensstandaard is door deze prijsstijgin
gen hoger geworden. Bovendien moet
van deze gulden belasting en sociale
lasten worden betaald.
We weten dat het voor de regering,
die de loon- en prijspolitiek in handen
heeft, zeer moeilijk is de eindjes aan el
kaar te knopen. Het wegvallen'van de
overheidssubsidies op het levensmidde
len pakket ten bedrage van 240 milll-
oen, heeft deze verhogingen tot gevolg.
Het vrijkomen van enkele levensmid
delen mag verblijdend zijn, maar alles
bijeengenomen betekent het een hogere
belasting en een verhoging van de le
vensstandaard.
—--O------
Zondag 31 Octobet j.l. was de lang verbeide dag aangebroken, dat Ds H.
Goedhart van Beeuwljk zich aan de Ned. Herv. Gemeente te Middelhamis
verbond. Sedert het vertrek van Ds L. Blok, die naar Kampen ging, is de
gemeente twee jaar vacant geweest. Vele, met zorg gekozen beroepen werden
in dien tussentijd uitgebracht. De Kerkeraad heeft niet stil gezeten, ook nietl,
door het tijdens de vacature laten optreden van diverse predikanten van Geref.
richting. Maar nu mag men weer een eigen Herder en Leraair bezitten, wat
tot grote vreugde van de gemeente strekt» De belangstelling was in beide
diensten overweldigend.
De bevestiger was de bekende predikant Ds I. Kievit van Baarn, Hoofd
redacteur van het Gereformeerd Weekblad, waaraan Ds Goedhart ook mede
werker is. Tussen de oude en de jonge Leraar liggen bijzondere banden van
vriendschap. Daarom had de grijze Leraar, die kortgeleden nog ziek is geweest,
de moeilijke reis gedaan om zijn jonge vriend en ambtsbroeder te Middelhamis
in het ambt te bevestigen.
STEEDS MEEB ABONNE'S
geven zich op, omdat „Eilanden-
nieuws" het meestgevend Nieuws
blad is. Abonnementen worden
ook aangenomen bij de plaatse
lijke agenten.
De ochtenddienst begon met het zin
gen van Ps. 138 3 en 4.
Ds Kievit van Baarn
sprak de zegen en het votum uit, daar
na lezen van de Wet des Heeren en 2
Tim. 1 1—14. Gebed.
In zijn voorwoord bracht Ds Kievit
de tekst in herinnering „Vergeet geen
van Zijne weldaden" in verband dat de
gemeente Middelhamis heden een nieu
we Dienaar ontving. Naar zijn schat
ting zaten er ongeveer ruim 900 men
sen voor hem, en hij stelde de vraag:
hoevelen zullen er voor zijn komst in
waarheid hebben meegeleefd, gebeden
en geworsteld? God heeft in Zijn gunst
weer een Herder en Leraar geschonken,
't Is een nietig mens, maar hij staat in
het ambt, dat Christus zelf heeft inge
steld. Hoeveel zijn er zó opgekomen, die
hem zo zien? Of is het enkel nieuwsgie
righeid? Evenwel, ook zulken zouden
g--'--offen kunnen worden, nu ze onder
de oediening des Woords zijn, zodat ze
anders de kerk uitgaan dan ze gekomen
zijn.
Z.Eerw hoopt in dat morgenuur de
eis des Heeren te stellen, hoè deJ)ienaar
komen moet en neemt tot teksT 2 Tim.
1 8 (eerste en laatste deel). „Schaam
U dan niet der getuigenis onzes Hee
ren, noch mijns; maar lijd verdrukkin
gen met het Evangelie, naar de kracht
Gods."
Vooraf werd gezongen Ps. 119 22 en 23.
Z.Eerw. licht daarna eerst de tekst
toe. Het was kort voor de dood van
Paulus dat hij deze brief schreef, maar
hij had goede moed, hij wist te sterven;
hij had de goede strijd gestreden en
het geloof behouden.-In de gevangenis
vergeet hij zrjn ambt niet. En voor Ti-
motheüs, de schuchtere, heeft hij een
apart woord, en richt zich tot 2ijn jon
gere ambtsbroeder. Spr. is zelf meerma
len bij Timotheüs bepaald. Hij heeft dat
woord met opzet gekozen: Gij hebt
iets van die schuchterheid van Timo
theüs, zegt spr. tot Ds Goedhart. Paulus
roept Timotheüs toe: Schaamt U niet,
voor het getuigenis des Heeren! Het is
het getuigenis dat Christus zelf ge
bracht heeft. Hij wil zeggen: wiens ze
zijn en wie ze dienen. De herten van
Caesar hadden een halsband waarop
stond in het Latijn: „raak mij niet aan,
ik ben van Caesar! Zo kan de ware Die
naar zeggen: ik ben des Heeren! Daar
in staan ze in de kracht Gods, als
Luther, op wiens reformatorische be
ginselen spr. even doorgaat in verband
met de Hervormingsdag. Calvijns devies
was: Ik word verteerd als ik maar nut
tig ben. Nuttig, om het getuigenis van
Christus, waarvoor Timotheüs zich niet
moet schamen. Dat Getuigenis is de eni
ge band die samenbindt, dienaar en ge
meente des Heeren. Durft ge dat aan:
gemeente des Heeren te zijn? Hebt ge
daar besef van? Door de Doop zijt ge
in de gemeente begrepen.
Wat getuigde Hij dan? Dit: dat Hij
de Zone Gods was, de weg, de Waarheid,
het Licht der wereld. Die door Zijn lij
den en sterven een volkomen verzoening
teweeg had gebracht. Niet een zekere
Jezus, maar de Christus der Schriften!
Hij kwam met geen verhaaltjes, met
geen bevinding buiten het Woord. Gun
Uw dienaar de tijd, dat Woord worste
lend te onderzoeken. Arme predikanten
die Christus niet kepnen; het kan wel
zo wat waar zijn wat ze zeggen, maar'
OuerweUigende belangstel
ling in de Ned. Herv. Kerk
te Middelhamis
De nieuwe geluidsinstallatie
een uitkomst
de levende kracht wordt er in gemist.
Spr. kan de tekst in dit morgenuur
niet geheel uitwerken; hij zal slechts een
bloemlezing geven uit de vele paarlen
der H. Schrift. De Dienaren hebben tot
taak uit deze wereld iets uit te lichten.
het komt van boven naar beneden. Hij
hoopt dat bij de levende Kerk zuchtin
gen mogen zijn, dat er velen toegebracht
•worden. Rustdag aan rustdag zal straks
Uw dienaar prediken: Jezus Christus en
dien gekruisigd. U komt niet in de bios
coop en wij zijn geen filmacteurs. Er
zijn wel Geref. predikanten die de zonde
verfilmen, die spelen met de beginselen,
maar het wezen der zaak zelf missen.
Het hart wordt daarmee uit de gods
dienst gehaald.
Uw Dienaar zal U wel eens raken en
harde dingen zeggen. Schaam U niet,
roept Z.Eerw. uit! Zoek het Evangelie
niet redelijk te maken, niet aan te pas
sen naar de mens, maar naar de mening
des H. Geestes, naar de kracht Gods.
Dat Evangelie breekt alle inbeelding.
In de mens is geen kracht, hij moet een
krachteloze worden. Hij moet weten,
dat hij vijand is van God. Waar is dan
de roem? Hij is uitgesloten.
Dat Getuigenis moet uitgebracht on
der mensen van wie we weten, dat ze
't zullen verwerpen. Is dat geen hache
lijke onderneming? 't Is het Getuigenis
des Heeren! Op het kerkhof der mens
heid mag in Gods kracht uitgeroepen:
Ontwaakt gij die slaapt, en staat op uit
de doden! Dat durven we aan, omdat
het het Getuigenis des Heeren is. En er
zullen er voor moeten zwichten. Spr.
raadt aan zich echter gewonnen te ge
ven en zich niet langer te verzetten. Uw
Dienaar zal straks omlijnd prediken: Be
keert U! Niet Uw onmacht naar voren
brengen, maar de eis Gods en laten
schitteren Hem, die zondaars in Zijn
armen ontvangen wil.
In de Grieks-Romeinse wereld voerde
men de spreuk: Ken U zelven. Dat is
nuttig. Maar de Grieken doelden op:
ken Uw eigenwaarde, werp U niet weg.
Voor het Christendom geldt: leer U ken
nen als niets waardig. De Gerechtigheid
ligt in een Ander. De" Stichter van deze
leer was een arme Jood, Zijn volgelin
gen aller uitvaagsel en afschrapsel. Hun
godsdienst vraagt boetvaardigheid, een
kinderlijke geest, zelfverloochening.
Geen aanbeveling van de wijsbegeerte,
geen prachttempels, ritueel en priester
schap. De heidense schrijvers, volgelin
gen^ van Socrates en Plato, spotten er
mee. Het Christendom werd veracht om
het kruis. Schaam U niet het getuigenis
onzes Heeren let op dat onzes Hee
ren kom er voor uit! Lijdt er ver
drukkingen voor. Niet schamen aan de
ene kant, maar ten behoeve van en
voor het Evangelie lijden. De weg van
het Evangelie is een lijdensgeschiedenis.
En nu moet Timotheüs als een goed
krijgsknecht zulk een leider zijn met
een lange ij en een korte ei. Nooit zal
Uw Dienaar een leider kminen zijn als
hij niet lijdt.
Uw Dienaar zal, evenals te Reeuwijk
hier ook moeten lijden, maar hij roept
hem toe: Sta in het offensief! Sta niet
in de positie van de verdediging, maar
val aan, om het Evangelie! De Heilige
Geest is vreedzaam als een duif, maar
ook dodelijk treffend. Bij de herdersstaf
behoort ook een zwaard, ge moet niet
zalven, wat niet eerst in stukken is ge
slagen. De punt van het zwaard moet
op 't hart. Het sola fide: door het ge
loof, moet domineren.
Er zullen zielen zijn, die zeggen, „laat
me leven." Nee, ge moet dood, sterven!
Ja maar ik heb wel eens een toeknikje
gehad 't kan best zijn, maar ge moet
toch sterven. Uw leven verliezen, om
Christus te winnen. Lijdt verdrukkingen,
om Christus' wil.
Vele voorbeelden van het „lijden" van
een dienaar worden genoemd. Bij zie
ken, als za de dominé vragen te bidden
en hij hen op de hartekwaal wijst waar
ze er niet aan willen. Op de catechisatie,
bij de leden, als het kruisevangelie wordt
verworpen. Lijden, om de verscheurdheid
die er is, door allerlei kerken en krin
gen, lijden op velerlei gebied. Is er dan
wel kracht om dat lijden te doorstaan?
Dat hoeft niet. Luther zei: Ons staat
een sterke Held terzij; er is hulpe be
schoren bij een Held. Christus is het die
kracht geeft, van die kracht' Gods
spreekt de tekst. Met die kracht is het
Evangelie verbonden. Hetzij het is een
reuke des levens ten leven of des doods
ten dode. Ze zullen misschien zeggen in
Middelhamis: hij preekt goed, maai> de
zelfde willen blijven. Indien dat zo is,
is het U een reuke des doods. Het
Evangelie stort dan dieper neer. We
nend zal Uw dienaar vragen: Wees niet
dwaas, geeft U gevangen. Het vuur zal
hem echter niet altijd even- heet zijn.
Er is ook een hope, verademing. Als de
vreze overvalt, denk aan Paulus' woord-
Zijt niet bevreesdIk ben met U,
niemand zal de hand aan U leggen. Door
de kracht Gods hebben wij te strijden
tegen vlees en bloed. Indien we met Hem
lijden, we zullen met Hem verheerlijkt
worden.
Gezongen werd Ps. 68 17 waarna Ds
Kievit overging tot het lezen van het
bevestigingsformulier. Plechtig klonk
Vervolg pag. 2
Vrijdagmiddag j.l. heeft wethouder
Jacobs in de openbare vergadering van
de gemeenteraad van Den Bommel me
degedeeld, dat de gemeenschappelijke
regeling inzake de electrificatie van
Oost-Flakkee de Staatscourant is ge
passeerd, zodat deze geldend is gewor
den. Br kunnen nu allerlei maatregelen
getroffen worden en de electriciteits-
commissie is daar ook al mede begon
nen. Men rekent op een kwh-prijs van
30 et, maar men zal het vastrecht zo
veel mogelijk stimuleren; dit zal op
2.50 a 3.komen, bij een meterhuur
van 40 et.
De grote kabel zal niet geleverd wor.r
den voor 1 November 1949. Eerst in die
tijd zal hij ingegraven kunnen worden.
Men zal volgend jaar dus nog geen elec-
triciteit hebben. Het wordt 1950! De be
woners wordt echter aangeraden zo
spoedig mogelijk de huisleidingen te la
ten aanleggen, want als de kabel een
maal gelegd is, is aansluiting der hui
zen eenvoudig en heeft men spoedig
electriciteit.
De voor de Emgo reeds door het Ha
ringvliet aangelegde voedingskabel is
van voldoende capaciteit om ook Oost-
Flakkee stroom te kunnen leveren. Meö
heeft indertijd met meer doorvoer van
stroom gelukkig rekening gehouden.