Bevestiging en Intrede Ds H. Goedhart Verhoging levensstandaard ELECTRIFICATIE OOST-FLAKKEE EIIMIDEtl-niEUl/S Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN WbENSDAG 3 NOVEMBER 1948 21e JAARGANG l-vTo. 1767 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. Met enige verheuging zullen onze le zers ongetwijfeld kennis genoinen heb ben, dat weer enkele levensmiddelen bonvrij zijn geworden. Het is een geluk kig verschijnsel dat de distributie van onze dagelijkse behoeften van lieverlede kan worden ingekrompen en wij zo lang zaam aan tot een normale toestand te- rugiteren. Brood, boter en suiker zijn drie voor name producten, al moeten we er direct bij zeggen, dat door de distributie van genoemde artikelen nu niet bepaald ge zegd Iton worden, dat er van een groot tekort sprake was. Daarom is het, hoe gaarne de huisvrouwen (en ook de win keliers) van de gebondenheid aan een rantsoen worden verlost, een bittere te genvaller, dat de prijzen van de vrijge komen artikelen en gelijktijdig ook van de artikelen die-niet-vrij zijn, zo enorm zijn verhoogd. Brood is 4 et per 800 gr, suiker 17 cent per kilo en roomboter 80 cent tot een gulden duurder geworden. Gezien deze duurte-toeslag, zou dit tot gevolg kunnen hebben, dat de omzet van deze vrijgekomen artikelen niet in stijgende lijn zal gaan. De dure room boter kan niet of weinig worden gege ten, zeker niet door grote gezinnen. Margarine, dat niét vrij is zal nu dubbel opgeld doen. Alleen kan er van worden gezegd, dat het een verbetering van de vetpositie betekent. Het e.v. tekort kan met vrije boter worden aangevuld. Door de stijging van de suikerptijs, zal op de aanverwante artikelen ook zoveel mo gelijk worden bezuinigd. De winkelier kent bovendien het verschijnsel, dat zo dra een artikel vrij komt, b.v. snoep, er minder belangstelling voor is. Van de niet-vrije artikelen noemen we het duurder worden van varkens vlees, dat niet minder dan 53 cent per kilo bedraagt, abnormaal hoog kan wor den genoemd. Over het vleesrantsoen zelf en deze prijsstijging zou veel te zeg gen en te schrijven zijn. Voor de oorlog bedroeg de vleescon sumptie 39 kg. per hoofd per jaar, wat voor circa 60% uit varkensvlees be stond, waaruit af te leiden valt, in hoe sterke mate ons vleesrantsoen van de varkensstapel afhankelijk is. Ons tegenwoordig rantsoen bedraagt 200 gram per week per hoofd, wat neer komt op een verbruik van even 10 kg. per hoofd per jaar. Hieruit blijkt, dat aan vlees nog een groot tekort is. De slagers kunnen op dit kleine rantsoen geen bestaan vinden. De landelijke or ganisaties der slagersbedrijven hebben dan ook een open brief aan de Minister- President en de Volksvertegenwoordi ging in September j.l. de eis gesteld het vleesrantsoen tot 300 gram te verhogen en met redenen omkleedt, dat dit onder alle omstandigheden mogelijk is. Men schijnt voor deze argumenten niet on gevoelig te zijn geweest, want er komt de e.v. week een verhoging van 50 gram per hoofd. Op zichzelf genomen is dit verheugend, maar nu doet de prijsstij ging van het varkensvlees weer de deur dicht. De loonbijslag van één gulden is hier in wel een zekere tegemoetkoming, maar men kan het niet zo uitrekenen of de le vensstandaard is door deze prijsstijgin gen hoger geworden. Bovendien moet van deze gulden belasting en sociale lasten worden betaald. We weten dat het voor de regering, die de loon- en prijspolitiek in handen heeft, zeer moeilijk is de eindjes aan el kaar te knopen. Het wegvallen'van de overheidssubsidies op het levensmidde len pakket ten bedrage van 240 milll- oen, heeft deze verhogingen tot gevolg. Het vrijkomen van enkele levensmid delen mag verblijdend zijn, maar alles bijeengenomen betekent het een hogere belasting en een verhoging van de le vensstandaard. —--O------ Zondag 31 Octobet j.l. was de lang verbeide dag aangebroken, dat Ds H. Goedhart van Beeuwljk zich aan de Ned. Herv. Gemeente te Middelhamis verbond. Sedert het vertrek van Ds L. Blok, die naar Kampen ging, is de gemeente twee jaar vacant geweest. Vele, met zorg gekozen beroepen werden in dien tussentijd uitgebracht. De Kerkeraad heeft niet stil gezeten, ook nietl, door het tijdens de vacature laten optreden van diverse predikanten van Geref. richting. Maar nu mag men weer een eigen Herder en Leraair bezitten, wat tot grote vreugde van de gemeente strekt» De belangstelling was in beide diensten overweldigend. De bevestiger was de bekende predikant Ds I. Kievit van Baarn, Hoofd redacteur van het Gereformeerd Weekblad, waaraan Ds Goedhart ook mede werker is. Tussen de oude en de jonge Leraar liggen bijzondere banden van vriendschap. Daarom had de grijze Leraar, die kortgeleden nog ziek is geweest, de moeilijke reis gedaan om zijn jonge vriend en ambtsbroeder te Middelhamis in het ambt te bevestigen. STEEDS MEEB ABONNE'S geven zich op, omdat „Eilanden- nieuws" het meestgevend Nieuws blad is. Abonnementen worden ook aangenomen bij de plaatse lijke agenten. De ochtenddienst begon met het zin gen van Ps. 138 3 en 4. Ds Kievit van Baarn sprak de zegen en het votum uit, daar na lezen van de Wet des Heeren en 2 Tim. 1 1—14. Gebed. In zijn voorwoord bracht Ds Kievit de tekst in herinnering „Vergeet geen van Zijne weldaden" in verband dat de gemeente Middelhamis heden een nieu we Dienaar ontving. Naar zijn schat ting zaten er ongeveer ruim 900 men sen voor hem, en hij stelde de vraag: hoevelen zullen er voor zijn komst in waarheid hebben meegeleefd, gebeden en geworsteld? God heeft in Zijn gunst weer een Herder en Leraar geschonken, 't Is een nietig mens, maar hij staat in het ambt, dat Christus zelf heeft inge steld. Hoeveel zijn er zó opgekomen, die hem zo zien? Of is het enkel nieuwsgie righeid? Evenwel, ook zulken zouden g--'--offen kunnen worden, nu ze onder de oediening des Woords zijn, zodat ze anders de kerk uitgaan dan ze gekomen zijn. Z.Eerw hoopt in dat morgenuur de eis des Heeren te stellen, hoè deJ)ienaar komen moet en neemt tot teksT 2 Tim. 1 8 (eerste en laatste deel). „Schaam U dan niet der getuigenis onzes Hee ren, noch mijns; maar lijd verdrukkin gen met het Evangelie, naar de kracht Gods." Vooraf werd gezongen Ps. 119 22 en 23. Z.Eerw. licht daarna eerst de tekst toe. Het was kort voor de dood van Paulus dat hij deze brief schreef, maar hij had goede moed, hij wist te sterven; hij had de goede strijd gestreden en het geloof behouden.-In de gevangenis vergeet hij zrjn ambt niet. En voor Ti- motheüs, de schuchtere, heeft hij een apart woord, en richt zich tot 2ijn jon gere ambtsbroeder. Spr. is zelf meerma len bij Timotheüs bepaald. Hij heeft dat woord met opzet gekozen: Gij hebt iets van die schuchterheid van Timo theüs, zegt spr. tot Ds Goedhart. Paulus roept Timotheüs toe: Schaamt U niet, voor het getuigenis des Heeren! Het is het getuigenis dat Christus zelf ge bracht heeft. Hij wil zeggen: wiens ze zijn en wie ze dienen. De herten van Caesar hadden een halsband waarop stond in het Latijn: „raak mij niet aan, ik ben van Caesar! Zo kan de ware Die naar zeggen: ik ben des Heeren! Daar in staan ze in de kracht Gods, als Luther, op wiens reformatorische be ginselen spr. even doorgaat in verband met de Hervormingsdag. Calvijns devies was: Ik word verteerd als ik maar nut tig ben. Nuttig, om het getuigenis van Christus, waarvoor Timotheüs zich niet moet schamen. Dat Getuigenis is de eni ge band die samenbindt, dienaar en ge meente des Heeren. Durft ge dat aan: gemeente des Heeren te zijn? Hebt ge daar besef van? Door de Doop zijt ge in de gemeente begrepen. Wat getuigde Hij dan? Dit: dat Hij de Zone Gods was, de weg, de Waarheid, het Licht der wereld. Die door Zijn lij den en sterven een volkomen verzoening teweeg had gebracht. Niet een zekere Jezus, maar de Christus der Schriften! Hij kwam met geen verhaaltjes, met geen bevinding buiten het Woord. Gun Uw dienaar de tijd, dat Woord worste lend te onderzoeken. Arme predikanten die Christus niet kepnen; het kan wel zo wat waar zijn wat ze zeggen, maar' OuerweUigende belangstel ling in de Ned. Herv. Kerk te Middelhamis De nieuwe geluidsinstallatie een uitkomst de levende kracht wordt er in gemist. Spr. kan de tekst in dit morgenuur niet geheel uitwerken; hij zal slechts een bloemlezing geven uit de vele paarlen der H. Schrift. De Dienaren hebben tot taak uit deze wereld iets uit te lichten. het komt van boven naar beneden. Hij hoopt dat bij de levende Kerk zuchtin gen mogen zijn, dat er velen toegebracht •worden. Rustdag aan rustdag zal straks Uw dienaar prediken: Jezus Christus en dien gekruisigd. U komt niet in de bios coop en wij zijn geen filmacteurs. Er zijn wel Geref. predikanten die de zonde verfilmen, die spelen met de beginselen, maar het wezen der zaak zelf missen. Het hart wordt daarmee uit de gods dienst gehaald. Uw Dienaar zal U wel eens raken en harde dingen zeggen. Schaam U niet, roept Z.Eerw. uit! Zoek het Evangelie niet redelijk te maken, niet aan te pas sen naar de mens, maar naar de mening des H. Geestes, naar de kracht Gods. Dat Evangelie breekt alle inbeelding. In de mens is geen kracht, hij moet een krachteloze worden. Hij moet weten, dat hij vijand is van God. Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Dat Getuigenis moet uitgebracht on der mensen van wie we weten, dat ze 't zullen verwerpen. Is dat geen hache lijke onderneming? 't Is het Getuigenis des Heeren! Op het kerkhof der mens heid mag in Gods kracht uitgeroepen: Ontwaakt gij die slaapt, en staat op uit de doden! Dat durven we aan, omdat het het Getuigenis des Heeren is. En er zullen er voor moeten zwichten. Spr. raadt aan zich echter gewonnen te ge ven en zich niet langer te verzetten. Uw Dienaar zal straks omlijnd prediken: Be keert U! Niet Uw onmacht naar voren brengen, maar de eis Gods en laten schitteren Hem, die zondaars in Zijn armen ontvangen wil. In de Grieks-Romeinse wereld voerde men de spreuk: Ken U zelven. Dat is nuttig. Maar de Grieken doelden op: ken Uw eigenwaarde, werp U niet weg. Voor het Christendom geldt: leer U ken nen als niets waardig. De Gerechtigheid ligt in een Ander. De" Stichter van deze leer was een arme Jood, Zijn volgelin gen aller uitvaagsel en afschrapsel. Hun godsdienst vraagt boetvaardigheid, een kinderlijke geest, zelfverloochening. Geen aanbeveling van de wijsbegeerte, geen prachttempels, ritueel en priester schap. De heidense schrijvers, volgelin gen^ van Socrates en Plato, spotten er mee. Het Christendom werd veracht om het kruis. Schaam U niet het getuigenis onzes Heeren let op dat onzes Hee ren kom er voor uit! Lijdt er ver drukkingen voor. Niet schamen aan de ene kant, maar ten behoeve van en voor het Evangelie lijden. De weg van het Evangelie is een lijdensgeschiedenis. En nu moet Timotheüs als een goed krijgsknecht zulk een leider zijn met een lange ij en een korte ei. Nooit zal Uw Dienaar een leider kminen zijn als hij niet lijdt. Uw Dienaar zal, evenals te Reeuwijk hier ook moeten lijden, maar hij roept hem toe: Sta in het offensief! Sta niet in de positie van de verdediging, maar val aan, om het Evangelie! De Heilige Geest is vreedzaam als een duif, maar ook dodelijk treffend. Bij de herdersstaf behoort ook een zwaard, ge moet niet zalven, wat niet eerst in stukken is ge slagen. De punt van het zwaard moet op 't hart. Het sola fide: door het ge loof, moet domineren. Er zullen zielen zijn, die zeggen, „laat me leven." Nee, ge moet dood, sterven! Ja maar ik heb wel eens een toeknikje gehad 't kan best zijn, maar ge moet toch sterven. Uw leven verliezen, om Christus te winnen. Lijdt verdrukkingen, om Christus' wil. Vele voorbeelden van het „lijden" van een dienaar worden genoemd. Bij zie ken, als za de dominé vragen te bidden en hij hen op de hartekwaal wijst waar ze er niet aan willen. Op de catechisatie, bij de leden, als het kruisevangelie wordt verworpen. Lijden, om de verscheurdheid die er is, door allerlei kerken en krin gen, lijden op velerlei gebied. Is er dan wel kracht om dat lijden te doorstaan? Dat hoeft niet. Luther zei: Ons staat een sterke Held terzij; er is hulpe be schoren bij een Held. Christus is het die kracht geeft, van die kracht' Gods spreekt de tekst. Met die kracht is het Evangelie verbonden. Hetzij het is een reuke des levens ten leven of des doods ten dode. Ze zullen misschien zeggen in Middelhamis: hij preekt goed, maai> de zelfde willen blijven. Indien dat zo is, is het U een reuke des doods. Het Evangelie stort dan dieper neer. We nend zal Uw dienaar vragen: Wees niet dwaas, geeft U gevangen. Het vuur zal hem echter niet altijd even- heet zijn. Er is ook een hope, verademing. Als de vreze overvalt, denk aan Paulus' woord- Zijt niet bevreesdIk ben met U, niemand zal de hand aan U leggen. Door de kracht Gods hebben wij te strijden tegen vlees en bloed. Indien we met Hem lijden, we zullen met Hem verheerlijkt worden. Gezongen werd Ps. 68 17 waarna Ds Kievit overging tot het lezen van het bevestigingsformulier. Plechtig klonk Vervolg pag. 2 Vrijdagmiddag j.l. heeft wethouder Jacobs in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Den Bommel me degedeeld, dat de gemeenschappelijke regeling inzake de electrificatie van Oost-Flakkee de Staatscourant is ge passeerd, zodat deze geldend is gewor den. Br kunnen nu allerlei maatregelen getroffen worden en de electriciteits- commissie is daar ook al mede begon nen. Men rekent op een kwh-prijs van 30 et, maar men zal het vastrecht zo veel mogelijk stimuleren; dit zal op 2.50 a 3.komen, bij een meterhuur van 40 et. De grote kabel zal niet geleverd wor.r den voor 1 November 1949. Eerst in die tijd zal hij ingegraven kunnen worden. Men zal volgend jaar dus nog geen elec- triciteit hebben. Het wordt 1950! De be woners wordt echter aangeraden zo spoedig mogelijk de huisleidingen te la ten aanleggen, want als de kabel een maal gelegd is, is aansluiting der hui zen eenvoudig en heeft men spoedig electriciteit. De voor de Emgo reeds door het Ha ringvliet aangelegde voedingskabel is van voldoende capaciteit om ook Oost- Flakkee stroom te kunnen leveren. Meö heeft indertijd met meer doorvoer van stroom gelukkig rekening gehouden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1