Hervormingsdag t Geopenbaarde verborgenheden iiAnDEn-niEuws Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 30 OCTOBER 1948 21e JAARGANG No. 1766 Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal Advertentieprijs 12 et. p. millimeter. Bij contract speciaal tarief. l elkenjare, de 31ste October, heb ben wij de herinnering aan de geboorte dag der Hervorming. Immers, op 31 October 1517, de vooravond van het grote Allerheiligen feest, sloeg Luther de 95 stellingen aan tegen de roomse aflaat, aan de deur van de slotkapel te Wittenberg. En wij zijn gewoon dit aan plakken van de 95 stellingen als het begin der kerkhervorming aan te mer ken. Op zichzelf genomen is daar niets tegen, mits wij maar bedenken, dat dit slechts een „begin", een zwak begin was. Die 95 stellingen vallen de roomse kerk niet aan, het pausdom niet, de kerkleer niet, maar het misbruik van de aflaat. Het was echter een daad van grote moed en de Heere was bezig zijn knecht Luther hier aan te gorden voor een groot en veelbetekenend werk, het werk van de reformatie, het werk der hervorming. De Heere heeft, naar Zijn eigen woord, alle eeuwen door Zijn kerk in stand ge houden. In de donkerte der middel- eemven, waar alles verzonken lag in on- en bijgeloof verwekte Hij ma.nnen, dio aangegord werden door de kracht des Heiligen Geestes om de kerk des Heeren, die verborgen was als een naohthutje in de komkommerhof, weer als een stad op een berg. te stellen. Toen Johannes Hus, die zich ook te gen het pausdom keerde in 1415 te Constanz werd verbrand, voorspelde hij, dat ze de gans (Hus) konden verbran den maar dat er een zwaan omhoog zou stijgen, die men niet zou durven ver branden. Die zwaan was Luther, hon derd jaar later door God verwekt, waar door Rome schudde op zijn grondvesten. Klapwiekend verbreidde zich de leer der Wiaarheid, de leer der vrije genade en niet uit de werken, tot vèr buiten Duitsland en deed zijn gezegende invloed gelden. En naarmate de leerder Her- voiinJng zich uitbreidde en vastere vor men aannam, moest de Kerk der Re formatie steviger gebouwd worden, op de grondslag der Heilige Schrift. Dit heeft Luther aangevoeld. Hij heeft een ontzaglijke arbeid verricht, want zijn nagelaten werken beslaan in één uit gave niet minder dan 66 delen. Nu v/as Luther geen Calvijn. En wij zijn geen Lutheranen. Maar hoe krach tig heeft de Heere door hem willen wer ken, dat er van kan worden uitgeroe pen: De rechterhand des Heeren is verhoogd, de rechterhand des Heeren doet krachtige daden! De Hervormingsdag is waard om te herdenken. Want de Hervorming is niet een eenmaal in het verleden afgesloten zaak, maar een doorgaand werk. Ben gedurige her vorming van de kerk is noodzake lijk. Moeten onze aangezichten niet met schaamte be dekt zijn, als we zien op het ver leden en zien op het heden Luther streed te gen Rome's on- en bijgeloof, Luther streed tegen het humanisme. Denk maar aan zijn be kend werk „De knechtelijke wil" tegen ,,De vrije \YÏl" van Erasmus. En hoe wordt nü ons land ver- roomst en hoe drijft nu het hu manisme boven. Zie eens naar Duitsland, het land waar de reforma- - tie begon, wat is er van over geble ven En waar gaat het met ons land heen We moeten bij de her denking van de Hervormingsdag toch wel be schaamd staan. De Kerkhervor ming waarover we schrijven, begon ruim 430 jaar geleden. Maar die hervorming v/as een werk voor alle eeuwen; want het was een werk van God. Hij blijft door alle afval, door alle revoluties heen Zijn hervormingswerk voort zetten en zal Zijn kerk in stand houden. Dat is de troost. Luther zong daarvan in zijn vereeuwigd lied: Gods Woord houd stand in eeuwigheid En zal geen duimbreed wijken! Ieder persoonlijk zullen wij, wil het goed zijn, deel van diè hervorming moe ten uitmaken. Wat baat ons een gezui verde leer als ons hart niet hervormd en gereinigd is? De hervorming van ons hart is een niet minder groot werk dan de hervorming van de kerk. Dat kan alleen de Heere doen, door Zijn Woord en Geest. En nog staat het' Licht des Evangelies op de kandelaar. Nog m_ag het vrijelijk verkondigd, nog mogen wij er ons ongestoord onder zet ten. Dat zou in de nabije toekomst an ders kunnen worden. Dat we ons daar om onder dat Evangelie gevangen moch ten geven en er onder gevangen moch ten zijn of worden! Lieve Nederlanders!" schreef Lu ther eens „koopt, terwijl gij de markt voor de deur hebt; zamelt in, terwijl het zonneschijn en goed weer is; maakt U Gods genade en Zijn Woord ten nutte, terwijl gij het hebt! Want dit moet gij weten: Gods Woord en genade is een zwevende piasregen, die niet weder komt, waar Hij eenmaal geweest is. Gij moet niet denken, dat gij Hem eeuwig hebben zult. Want de ondankbaarheid en versmading zal Hem ook bij U niet laten blijven. Grijp daarom toe en houd vast!" Dat we het ter harte nemen! MET TANKS EN KANONNEN TEGEN DE MIJNWERKERS. Dit was het opschrift waarmede het communistische blad „De Waarheid", Woensdag 27 Oct. zijn nieuws aanving. De Franse kolenmijnen zijn bezit van de Franse staat, of beter gezegd van het Franse volk. In opdracht van het volk, brengt de wettig gekozen regering, deze mijnen in exploitatie. De mijnwerkers zijn van oordeel, dat zij meer moeten verdienen, en leggen het werk neer, omdat de Franse rege ring hun eisen niet inwilligt. Verdient iemand naar zijn oordeel te weinig loon, zo mag hij, zijn patroon verlaten en zich .,Maar er is een God in den hemel, Die verborgenheden openbaart.", (Dan. 2 28a.) II. Alleen zulk één die de verborgen heid van vervreemding van God kent in zijn leven, zal de enige Middelaar, als de grootste geopenbaarde verborgen heid, op hoge prijs stellen.- Dat volk zinkt in ootmoedige ver wondering neder als die God in de hemel door Zijn geest die verborgenheid, die van alle eeuwen is verborgen ge weest ontdekt in de zielen, van een in de duisternis van vervreemding van God, wandelend volk. Een weg tot God, waarin God op het hoogst verheerlijkt wordt. Een verborgenheid, die de mens niet kent; ook niet al leven we onder Gods Woord. Een verborgenheid, die van nature yei'borgen is en die ons geopenbaard moet worden. Door de ontdekking en openbaring van die verborgenheid worden er in het leven van Gods volk heilgeheimen ont sluierd en naarmate de oefeningen in de verborgenheden des geloofs zijn, zal dat volk met steeds klimmende verwonde ring uitroepen: „Er is een God in de hemel, die verborgenheden openbaart." Van hoevele en menigvuldige verbor genheden spreekt ons Gods Woord. Perspectieven, vergezichten des ge loofs liggen in die geopenbaarde verbor genheden. Een van God vervreemd volk, die als vreemdelingen over de wereld gaan, beladen met schuld en ongerechtighe den, die voor God niet bestaan kunnen, die uit zijne gemeenschap weggezonden zijn, lerende bij aanvang en bij voort gang door de Geest van dien God in de hemel, tot Gods gemeenschap te kun nen komen en dat op gronden van recht dat in een weg, die hen eerst verborgen, gans verborgen was, waarin Gods bele digde deugden verheerlijkt worden, waarin de majesteit van Zijn luister en roem uitstralen, roepen het uit: „Er is een God, die verborgenheden openbaart.' De verborgenheid van het vleesge worden Woord en door Hem, van de toenadering tot God, van de gemeen schap met God, van de vrede met God, van de verlustigingen in God. Verborgenheden, waar nooit geen ein de aan is. Want er is een eeuwige rijk dom in God door Christus. En al Gods volk leert in hun leven bij elke ver nieuwde Godsontmoeting verborgenhe den kennen, die hun vroeger niet ge openbaard waren. In die verborgenheden, die God Zijn kinderen openbaart in Zijn Woord straalt uit de verborgenheid van Zijn Raad, Liefde, Wijsheid, Gerechtigheid en Zijn Heiligheid. In die grote geopen baarde verborgenheid. God geopenbaard in het vlees, stralen de eeuwige deugden Gods uit, waarin Gods volk hun verlus tigingen vindt. Daar is nooit een einde in, en dat is dat deel nu van Gods volk, om hier reeds bij aanvang die verbor genheden te kennen en tot in een eeuwi ge voortgang steeds voortschrijdende openbaringen van de verborgenheden Gods te kennen in het aangezicht van Zijn Zoon. Mijn waarde lezer, hoe nodig het is om die verborgenheid der Godzaligheid te kennen, behoef ik schier niet uit te spreken. Dat weet ge toch. De Heere zegt: ,,Dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen de Enige en Waarachtige God en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt. De wereld, de godsdienstige wereld, prijkt met de naam van Christus. De mens meent Hem te kennen met een uitwendige, historiële kennis des ge loofs. Dat is niet genoeg; daarmede wordt Christus niet gekend als die gro te verborgenheid. En dat Hij verborgen is, dat leert een ontdekt volk. Daar is niets meer verborgen in het leven van Gods volk als Christus. O, meen toch niet Christus te kennen met een uitwendige kennis. Met zo'n kennis komt gij om. Christus virordt gekend, waar God in de hemel, Hem als de weg tot God open baart in het hart van zijn volk, als de schuldwegdragende Gode behaaglijke of ferande. En, waar gij U zelven nog bevindt te zijn, vreemdelingen van die geopen baarde verborgenheid der godzaligheid, begeef U gedurig onder de verkondiging van Zijn Woord, door Zijn knechten, die toch zijn, naar het woord des Apostels (1 Cor. 4 20) „dienaars van Christus en uitdelers van de verborgenheden Gods." Gods volk, mogen mede gedurig on der dat Woord zijnde, die Grote Midde laar, de grootste verborgenheid het als uit horen roepen: „Neem, o mijn volk, neem mijne leer ter ore, Neig oor en hart, om naar Mijn stem te horen, 'k Zal met Mijn mond .U wijze spreuken leren, Verborgenheen, van ouds af waardig 't eren, Mij (die Enige Middelaar) vloeit een schat van wijsheid uit de mond. Gelijk een bron, die voortspringt uit de grond." God lere het ons: „Er is een God in de hemel, die verborgenheden open baart." A. V. elders aanmelden of ander werk gaan verrichten. Dit moet iedere arbeider zowel tegen over God den Heere, als tegenover zijn gezin kunnen verantwoorden. Wat doen nu de communistische sta kers? Nu zij hun looneisen niet inge willigd krijgen, laten zij de mijnschach ten onder water lopen. Hierdoor wordt niet alleen grote schade, aan de mijnen toegebracht, maar zijn zij ook voor drie vier maanden, soms zelfs langer on bruikbaar. Wie wordt hierdoor nu het ergste ge troffen? De kapitalisten? Neen, enkel en alleen de arbeidende bevolking en dat terwijl zij staat, aan het begin van de winter. De meer gegoeden zijn in staat om duurdere kolen te kopen, of eventuele brandstof, die zij kunnen aanwenden voor verwarmings doeleinden. De arbeiders, die in Frankrijk niet werken op een peil, zoals vrij dit in Hol land kennen, kunnen zich zulk een luxe niet veroorloven. Over de billijkheid der looneisen wil len wij hier niet schrijven, omdat vrij daarvoor niet beschikken over de nodi ge gegevens. De staking, die onder de leuze vóór of tegen Moskou is aangevangen, brengt niet het gehoopte succes. Zuiver uit wraak, tot zulke ern stige daden van terreur overgegaan, is misdadig. Avond aan avond kan men in De Waarheid, lezen van de ernstige wan toestanden, waaronder de Nederlandse arbeiders moeten leven. Dat de communisten in Frankrijk, vrouwen en kinderen treffen van het overgrote deel van de Franse bevolking, zonder dat deze hieraan enige schuld hebben, daarop wijst men niet. Het is weer een duidelijk bewijs hoe misleidend de communistische leuzen zijn, en geen ander doel hebben, dan het omverwerpen van de wettige macht; om zelf daarna met ijzeren vuist te regeren. DUITSE KINDEREN IN NEDERLAND In de omgeving van Amsterdam, Lei den en Beverwijk worden de eerste 300 Duitse kinderen, die enige tijd in ons land zullen vertoeven, ondergebracht. Zij komen uit Keulen en kwamen Dins dag in Venlo aan. Zij blijven drie maan den bij hun Nederlandse pleegouders. Het ligt in de bedoeling voorlopig 2500 Duitse kinderen naar Nederland te la ten komen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1