Hervormingsdag
t
Geopenbaarde verborgenheden
iiAnDEn-niEuws
Bureau: Prins Hendrikstraat 122c
Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930
Postbox 8. Telefoon Drukkerij 19
CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG
voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN
ZATERDAG 30 OCTOBER 1948
21e JAARGANG No. 1766
Abonnementsprijs 1.50 p. kwartaal
Advertentieprijs 12 et. p. millimeter.
Bij contract speciaal tarief.
l elkenjare, de 31ste October, heb
ben wij de herinnering aan de geboorte
dag der Hervorming. Immers, op 31
October 1517, de vooravond van het
grote Allerheiligen feest, sloeg Luther
de 95 stellingen aan tegen de roomse
aflaat, aan de deur van de slotkapel te
Wittenberg. En wij zijn gewoon dit aan
plakken van de 95 stellingen als het
begin der kerkhervorming aan te mer
ken. Op zichzelf genomen is daar niets
tegen, mits wij maar bedenken, dat dit
slechts een „begin", een zwak begin
was. Die 95 stellingen vallen de roomse
kerk niet aan, het pausdom niet, de
kerkleer niet, maar het misbruik van de
aflaat. Het was echter een daad van
grote moed en de Heere was bezig zijn
knecht Luther hier aan te gorden voor
een groot en veelbetekenend werk, het
werk van de reformatie, het werk der
hervorming.
De Heere heeft, naar Zijn eigen woord,
alle eeuwen door Zijn kerk in stand ge
houden. In de donkerte der middel-
eemven, waar alles verzonken lag in
on- en bijgeloof verwekte Hij ma.nnen,
dio aangegord werden door de kracht
des Heiligen Geestes om de kerk des
Heeren, die verborgen was als een
naohthutje in de komkommerhof, weer
als een stad op een berg. te stellen.
Toen Johannes Hus, die zich ook te
gen het pausdom keerde in 1415 te
Constanz werd verbrand, voorspelde hij,
dat ze de gans (Hus) konden verbran
den maar dat er een zwaan omhoog zou
stijgen, die men niet zou durven ver
branden. Die zwaan was Luther, hon
derd jaar later door God verwekt, waar
door Rome schudde op zijn grondvesten.
Klapwiekend verbreidde zich de leer der
Wiaarheid, de leer der vrije genade en
niet uit de werken, tot vèr buiten
Duitsland en deed zijn gezegende invloed
gelden. En naarmate de leerder Her-
voiinJng zich uitbreidde en vastere vor
men aannam, moest de Kerk der Re
formatie steviger gebouwd worden, op
de grondslag der Heilige Schrift. Dit
heeft Luther aangevoeld. Hij heeft een
ontzaglijke arbeid verricht, want zijn
nagelaten werken beslaan in één uit
gave niet minder dan 66 delen.
Nu v/as Luther geen Calvijn. En wij
zijn geen Lutheranen. Maar hoe krach
tig heeft de Heere door hem willen wer
ken, dat er van kan worden uitgeroe
pen: De rechterhand des Heeren is
verhoogd, de rechterhand des Heeren
doet krachtige daden!
De Hervormingsdag is waard om te
herdenken. Want de Hervorming is niet
een eenmaal in het verleden afgesloten
zaak, maar een
doorgaand werk.
Ben gedurige her
vorming van de
kerk is noodzake
lijk. Moeten onze
aangezichten niet
met schaamte be
dekt zijn, als we
zien op het ver
leden en zien op
het heden
Luther streed te
gen Rome's on- en
bijgeloof, Luther
streed tegen het
humanisme. Denk
maar aan zijn be
kend werk „De
knechtelijke wil"
tegen ,,De vrije
\YÏl" van Erasmus.
En hoe wordt nü
ons land ver-
roomst en hoe
drijft nu het hu
manisme boven.
Zie eens naar
Duitsland, het land
waar de reforma-
- tie begon, wat is
er van over geble
ven En waar
gaat het met ons
land heen We
moeten bij de her
denking van de
Hervormingsdag
toch wel be
schaamd staan.
De Kerkhervor
ming waarover we schrijven, begon ruim
430 jaar geleden. Maar die hervorming
v/as een werk voor alle eeuwen; want
het was een werk van God. Hij blijft
door alle afval, door alle revoluties
heen Zijn hervormingswerk voort zetten
en zal Zijn kerk in stand houden. Dat
is de troost. Luther zong daarvan in
zijn vereeuwigd lied:
Gods Woord houd stand in
eeuwigheid
En zal geen duimbreed wijken!
Ieder persoonlijk zullen wij, wil het
goed zijn, deel van diè hervorming moe
ten uitmaken. Wat baat ons een gezui
verde leer als ons hart niet hervormd
en gereinigd is? De hervorming van
ons hart is een niet minder groot werk
dan de hervorming van de kerk. Dat
kan alleen de Heere doen, door Zijn
Woord en Geest. En nog staat het'
Licht des Evangelies op de kandelaar.
Nog m_ag het vrijelijk verkondigd, nog
mogen wij er ons ongestoord onder zet
ten. Dat zou in de nabije toekomst an
ders kunnen worden. Dat we ons daar
om onder dat Evangelie gevangen moch
ten geven en er onder gevangen moch
ten zijn of worden!
Lieve Nederlanders!" schreef Lu
ther eens „koopt, terwijl gij de markt
voor de deur hebt; zamelt in, terwijl
het zonneschijn en goed weer is; maakt
U Gods genade en Zijn Woord ten nutte,
terwijl gij het hebt! Want dit moet gij
weten: Gods Woord en genade is een
zwevende piasregen, die niet weder
komt, waar Hij eenmaal geweest is. Gij
moet niet denken, dat gij Hem eeuwig
hebben zult. Want de ondankbaarheid
en versmading zal Hem ook bij U niet
laten blijven. Grijp daarom toe en houd
vast!"
Dat we het ter harte nemen!
MET TANKS EN KANONNEN
TEGEN DE MIJNWERKERS.
Dit was het opschrift waarmede het
communistische blad „De Waarheid",
Woensdag 27 Oct. zijn nieuws aanving.
De Franse kolenmijnen zijn bezit van
de Franse staat, of beter gezegd van
het Franse volk. In opdracht van het
volk, brengt de wettig gekozen regering,
deze mijnen in exploitatie.
De mijnwerkers zijn van oordeel, dat
zij meer moeten verdienen, en leggen
het werk neer, omdat de Franse rege
ring hun eisen niet inwilligt. Verdient
iemand naar zijn oordeel te weinig loon,
zo mag hij, zijn patroon verlaten en zich
.,Maar er is een God in den hemel,
Die verborgenheden openbaart.",
(Dan. 2 28a.)
II.
Alleen zulk één die de verborgen
heid van vervreemding van God kent in
zijn leven, zal de enige Middelaar, als
de grootste geopenbaarde verborgen
heid, op hoge prijs stellen.-
Dat volk zinkt in ootmoedige ver
wondering neder als die God in de
hemel door Zijn geest die verborgenheid,
die van alle eeuwen is verborgen ge
weest ontdekt in de zielen, van een in
de duisternis van vervreemding van
God, wandelend volk.
Een weg tot God, waarin God op het
hoogst verheerlijkt wordt.
Een verborgenheid, die de mens niet
kent; ook niet al leven we onder Gods
Woord.
Een verborgenheid, die van nature
yei'borgen is en die ons geopenbaard
moet worden.
Door de ontdekking en openbaring
van die verborgenheid worden er in het
leven van Gods volk heilgeheimen ont
sluierd en naarmate de oefeningen in de
verborgenheden des geloofs zijn, zal dat
volk met steeds klimmende verwonde
ring uitroepen: „Er is een God in de
hemel, die verborgenheden openbaart."
Van hoevele en menigvuldige verbor
genheden spreekt ons Gods Woord.
Perspectieven, vergezichten des ge
loofs liggen in die geopenbaarde verbor
genheden.
Een van God vervreemd volk, die als
vreemdelingen over de wereld gaan,
beladen met schuld en ongerechtighe
den, die voor God niet bestaan kunnen,
die uit zijne gemeenschap weggezonden
zijn, lerende bij aanvang en bij voort
gang door de Geest van dien God in de
hemel, tot Gods gemeenschap te kun
nen komen en dat op gronden van recht
dat in een weg, die hen eerst verborgen,
gans verborgen was, waarin Gods bele
digde deugden verheerlijkt worden,
waarin de majesteit van Zijn luister en
roem uitstralen, roepen het uit: „Er is
een God, die verborgenheden openbaart.'
De verborgenheid van het vleesge
worden Woord en door Hem, van de
toenadering tot God, van de gemeen
schap met God, van de vrede met God,
van de verlustigingen in God.
Verborgenheden, waar nooit geen ein
de aan is. Want er is een eeuwige rijk
dom in God door Christus. En al Gods
volk leert in hun leven bij elke ver
nieuwde Godsontmoeting verborgenhe
den kennen, die hun vroeger niet ge
openbaard waren.
In die verborgenheden, die God Zijn
kinderen openbaart in Zijn Woord
straalt uit de verborgenheid van Zijn
Raad, Liefde, Wijsheid, Gerechtigheid
en Zijn Heiligheid. In die grote geopen
baarde verborgenheid. God geopenbaard
in het vlees, stralen de eeuwige deugden
Gods uit, waarin Gods volk hun verlus
tigingen vindt. Daar is nooit een einde
in, en dat is dat deel nu van Gods volk,
om hier reeds bij aanvang die verbor
genheden te kennen en tot in een eeuwi
ge voortgang steeds voortschrijdende
openbaringen van de verborgenheden
Gods te kennen in het aangezicht van
Zijn Zoon.
Mijn waarde lezer, hoe nodig het is
om die verborgenheid der Godzaligheid
te kennen, behoef ik schier niet uit te
spreken.
Dat weet ge toch. De Heere zegt:
,,Dit is het eeuwige leven, dat zij U
kennen de Enige en Waarachtige God
en Jezus Christus, Die Gij gezonden
hebt.
De wereld, de godsdienstige wereld,
prijkt met de naam van Christus. De
mens meent Hem te kennen met een
uitwendige, historiële kennis des ge
loofs. Dat is niet genoeg; daarmede
wordt Christus niet gekend als die gro
te verborgenheid. En dat Hij verborgen
is, dat leert een ontdekt volk.
Daar is niets meer verborgen in het
leven van Gods volk als Christus. O,
meen toch niet Christus te kennen met
een uitwendige kennis. Met zo'n kennis
komt gij om.
Christus virordt gekend, waar God in
de hemel, Hem als de weg tot God open
baart in het hart van zijn volk, als de
schuldwegdragende Gode behaaglijke of
ferande.
En, waar gij U zelven nog bevindt
te zijn, vreemdelingen van die geopen
baarde verborgenheid der godzaligheid,
begeef U gedurig onder de verkondiging
van Zijn Woord, door Zijn knechten, die
toch zijn, naar het woord des Apostels
(1 Cor. 4 20) „dienaars van Christus
en uitdelers van de verborgenheden
Gods."
Gods volk, mogen mede gedurig on
der dat Woord zijnde, die Grote Midde
laar, de grootste verborgenheid het als
uit horen roepen:
„Neem, o mijn volk, neem mijne leer
ter ore,
Neig oor en hart, om naar Mijn stem
te horen,
'k Zal met Mijn mond .U wijze
spreuken leren,
Verborgenheen, van ouds af waardig
't eren,
Mij (die Enige Middelaar) vloeit een
schat van wijsheid uit de mond.
Gelijk een bron, die voortspringt uit
de grond."
God lere het ons: „Er is een God in
de hemel, die verborgenheden open
baart."
A. V.
elders aanmelden of ander werk gaan
verrichten.
Dit moet iedere arbeider zowel tegen
over God den Heere, als tegenover zijn
gezin kunnen verantwoorden.
Wat doen nu de communistische sta
kers? Nu zij hun looneisen niet inge
willigd krijgen, laten zij de mijnschach
ten onder water lopen. Hierdoor wordt
niet alleen grote schade, aan de mijnen
toegebracht, maar zijn zij ook voor drie
vier maanden, soms zelfs langer on
bruikbaar.
Wie wordt hierdoor nu het ergste ge
troffen?
De kapitalisten?
Neen, enkel en alleen de arbeidende
bevolking en dat terwijl zij staat, aan
het begin van de winter.
De meer gegoeden zijn in staat om
duurdere kolen te kopen, of eventuele
brandstof, die zij kunnen aanwenden
voor verwarmings doeleinden.
De arbeiders, die in Frankrijk niet
werken op een peil, zoals vrij dit in Hol
land kennen, kunnen zich zulk een luxe
niet veroorloven.
Over de billijkheid der looneisen wil
len wij hier niet schrijven, omdat vrij
daarvoor niet beschikken over de nodi
ge gegevens.
De staking, die onder de leuze vóór
of tegen Moskou is aangevangen, brengt
niet het gehoopte succes.
Zuiver uit wraak, tot zulke ern
stige daden van terreur overgegaan, is
misdadig.
Avond aan avond kan men in De
Waarheid, lezen van de ernstige wan
toestanden, waaronder de Nederlandse
arbeiders moeten leven.
Dat de communisten in Frankrijk,
vrouwen en kinderen treffen van het
overgrote deel van de Franse bevolking,
zonder dat deze hieraan enige schuld
hebben, daarop wijst men niet.
Het is weer een duidelijk bewijs hoe
misleidend de communistische leuzen
zijn, en geen ander doel hebben, dan
het omverwerpen van de wettige macht;
om zelf daarna met ijzeren vuist te
regeren.
DUITSE KINDEREN IN NEDERLAND
In de omgeving van Amsterdam, Lei
den en Beverwijk worden de eerste 300
Duitse kinderen, die enige tijd in ons
land zullen vertoeven, ondergebracht.
Zij komen uit Keulen en kwamen Dins
dag in Venlo aan. Zij blijven drie maan
den bij hun Nederlandse pleegouders.
Het ligt in de bedoeling voorlopig 2500
Duitse kinderen naar Nederland te la
ten komen.