JOHN BUNYAN
(1628-1688)
KINDERHOEKIE
Zaterdag 9 October 1948 „EIL.AN0EN-NIBUWS" Bladz. 3
lent, zult U v/einig last met hem heb-
tien. Spr. hoopte dat de nieuwbenoemde
ook t.z.t. weer als „de beste" consu
lent Flakkee zal verlaten.
Namens het personeel sprak
Beste Jongens en Meisjes
Er ligt weer een stapel brieven voor
me, en als dat het geval is, dan gaan
mijn vingers vanzelf al grijpen naar de
pen en dan zou ik al die tariefschrijver-
tjes of -schrijvertjes wel dadelijk willen
beantwoorden. Ik weet, er zijn kinderen
die noodgedwongen een briefje bij de
raadseloplossingen stoppen, maar die
zelfde kinderen willen toch een lang
j,bnefjé". in de krant hebben. Het
spreekt wel vanzelf dat ik mijn ant
woorden in de krant niet ga afmeten;
dat kan jullie? moeder ook niet als ze
wat heeft te verdelen bij het eten. Of
staat er bij jullie thuis een weegschaal
tje op tafel, waarop jullie moeder of
vader de stukjes kaas, koek, vlees en
wat-niet-al gaat afwegen: voor Piet
(12 jaar) zóveel gram; voor Mientje
(10 jaar) een grammetje of wat min
der, en ga zo maar voort. Ik denk dat
de aardappelen of de koffie of thee al
koud zouden zijn, eer jullie aan het
eten waren. En toch... soms zóu jullie
moeder het v/el moeten afwegen en uit
meten, want er zijn aan tafel wel eens
ontevreden gezichten van kinderen, die
denken dat ze misdeeld worden. Dat
mag niet zo zijn, kinderen. Jullie moe
der doet het niet met opzet. Er zijn
geen liefste-kindertjes bij, tenminste zo
behoort het te zijn. In ons Kinderhoekje
gaat het ook zo: al de neefjes en nicht
jes zijn me even na. Soms moet ik de
een wel langer antwoord geven dan de
ander. IJc gebruik geen duimstok, want
als ik dat moest doen, was het hoekje
voor de kinderen niet op tijd op de druk
kerij.
't Is voor deze keer nu weer al wel
letjes. Ik moet me gaan haasten om
een nieuw raadsel op te schrijven. Het
is het
2e OCTOBERBAADSEL,:
Zet onder elkander:
1. oproermaker in de woestijn. 2.
Joods meisje dat koningin werd. 3. god
vruchtige koning van Juda. 4. profeet
die veel wonderen deed. 5. land waar
heen Jozef g,ls slaaf werd verkocht. 6.
herbergde de verspieders in Jericho. 7.
zoon van Jozef. 7. volk des verbonds.
9. profeet en richter. 10. zuster van
Mozes en Aaron. 11. En Hij zal ze hoe
den met eenstEif (Openbaring 2).
12. schoonmoeder van Ruth. 13. Ik ben
de goedesprak de Heere Jezus. 14
plaats in Judea, lag 60 stadiën van Je
ruzalem. 15. moeder van Benjamin. 16.
verleidster van Simson. 17. bijbelboek
(O.T.) 18. plaats in de woestijn waar
voor Israël geen water was (Exodus
17.)
De beginletters van deze woorden
vormen van boven 'naar beneden een
uitdrukking van David uit zijn psal
men, waarin de dichter zijn geloof uit
spreekt in de liefderijke leiding van zijn
God.
Dit raadsel werd ingezonden door
Clara Bijdevate, Nieuwe Tonge.
hij zijn middagmaal gebruikt had, begon
de ontroering te bedaren en zijn hart
keerde weer tot zijn gewone zondelust
terug. Zodra hij het eten op had, dacht
hij om de hele preek niet meer, maar
keerde met het grootste genoegen tot
zijn oude gewoonte van spel en vermaak
terug.
(Wordt vervolgd.)
BISTKIBUTIENIEUWS
DISTRIBUTIEDIENST
GOEKEE—■OVERFLAKKBE
De Leider van de Distributiedienst
Goeree-Overflakkee maakt bekend dat
de inlevering van consumentenbonnen
door detaillisten de komende 14 dagen
zal plaats hebben a,ls volgt:
Week 11 October t.m. 16 October: op
de vastgestelde inleveringsdagen de ar
tikelen Boter, Margarine, Versnaperin
gen, Suiker, Bloem, Kaas, Brood, Vlees,
Vleeswaren, Textiel en Brandstoffen.
Week 18 October t.m. 23 October de
artikelen Brood, Waspoeder, Textiel,
Tabak en Spijsolie.
De uitreiking toeslag brandstof aan
gezinnen welke op 1 October j.l. uit
8 of meer personen bestonden zal plaats
hebben in de week van 11 October t.m.
16 October. Betrokkene' gelieve zich met
alle stamkaarten op het kantoor of de
agentschappen te vervoegen, waarbij de
bonnen onmiddellijk zullen worden ver
strekt.
Leendert K., Sommelsdljk. Ha, daar
ia Leendert weer. Ik kan goed begrijpen'
waarom het zo lang geduurd heeft. Vo
rige week heb ik gezegd welk werk
moet vóórgaan. En nu heb je me ver
rast met een heel lange brief en al de
oplossingen er bij. Zo raag ik het wel
hebben! 'Waar is Willy gebleven?
Anthony L,., Nieuwe Tonge. Dat is
een leuke geschiedenis. Gelukkig dat
de ongerustheid in blijdschap mocht
veranderen. Zal je beter oppassen voor
taan, Jan? Nog een poosje, dan mag je
ook meedoen met ons.
Krijn Nieuwerkerk. Ben je ook
in de kerk bij jullie geweest? Was het
duidelijk te volgen? Het was eeni mooie
gedachte om het op zö'n manier te
doen. „Eilandennieuws" was heel vlug
met een keurig verslag van de plech-
tigheid.
Kees Q., Tholen. Dat was een mooi
uitstapje met pa en moe.' Je hebt vele
dingen gezien, die ik laatst nog heb op
genoemd. Waar hebben jullie die Zon
dagen gekerkt?
Leni F., öirksland. Een heel duidelijk
briefje, Leni, met een tekening er ex
tra bij. Die lichtjes heb ik niet geteld,
maar het zullen er heel wat geweest
zijn. Het preciese aantal zal wel bekend
zijn. Ik kan begrijpen dat jullie de to
ren heel goed konden zien.
Glll F., Dirksland. Ja, in de verte
leek die toren wel één klomp vuur.
't Was net als de Westertoren in Am
sterdam. De B.M.G.O. moest op volle
toeren draaien. Leuk, dat jullie 't weer
samen doen.
Sletje Z., Middelliarnis. Ik merk, dat
de kinderen veel van meester S. hiel
den. Dat is een goed teken. Jammer
dat de politie jullie werk kwam storen.
Kwaad deden jullie niet en toch moest
de politie optreden.
Trijnie M., Sommelsdijk. Ja, de m.u.l.o
eist nogal uurtjes werk op. Kun je 't
nogal bijbenen? Welk soort sommen
vind je moeilijk?
Joke V. d. G., Melissant. Je was nog
een eind van me vandaan. Die datum is
precies goed. Waren die mensen nog in
leven waar je vader bij ingekwartierd
was?
Marius V. d. M., Oude Tonge. Jij bent
een leukerd: op je blaadje staat z.o.^.,
ik kijk en het is blanco. Is je brief met
een ball-pen geschreven? Ik dacht het.
Wim B., Middelharnis. Hartelijk ge
feliciteerd met je verjaardag. Die boe
ken zijn bij Gebr. de Waal wel te krij
gen, denk ik. Je doet hard je best om
met het Jubileumschrift een prijs te
winnen, dat snap ik.
Adri en Jaantje, alvast bedankt voor
de kiekjes.
Ik had graag nog verder gegaan,
maar ik moet er nu een puntachter
zetten. Tot volgende week.
De prijswinners hoop ik dan ook te
kunnen noemen. Dag hoor!
OOM KO.
SIGARETTEN IN ZES PRIJS
KLASSEN
De noodzakelijke verwerking van
duurdere tabakken door de sigaretten
industrie stelde het directoraat-gene
raal van de prijzen voor de keus, óf
een algemene verhoging van de siga-
rettenprijs goed te keuren öf aan de
industrie voor een deel der productie
wat meer armslag te geven en de la
gere prijsklassen 'op het huidige niveau
te handhaven.
De laatste oplossing werd gekozen,
zodat de sigaretten van 42, 48 en 60 et
in de tot dusver bestaande kwaliteiten
en hoeveelheden (uitmakende 60pet.
der totale productie) in de handel blij
ven, terwijl de overige 40 pet, thans in
drie prijsklassen, t.w. van 72, 84 en 96
cent, afgeleverd mogen worden, welke
laatste prijsldasse tot dusverre niet be
stond.
CENTRALE VEILING
MIDDELHARNIS
Veiling van Maandag 4 October 1948.
Dubb. Princessen 29.42.Sla
5.70—6.10; Stoksnijbonen 20.—23.—
Bloemkool 5.18.Spinazie 12.
13.Rode kool 11.13.'Savoije
kool 12.Andijvie 5.9.Peren
Huishoud 30.41.Peren Standaard
55.Tomaten 50.63.Fran-
kenthaler 90.Alicante 86.90.
Uienveiling van Dinsdag 5 Oct. 1948.
Grove uien 6.Gewone uien 7.
Drielingen 5.Picklers 10.94; Aan
voer 150.000 kg.
de heer Scherpenisse
die ir van Beekom een goed chef noem
de, waarmede prettig gewerkt is en die
tevens als ambtenaar naast hem stond.
Hij wenste hem alle goeds toe en heet-
;te ir van Gaaien hartelijk welkom.
Nadat de Voorz. nog een schrijven
had voorgelezen van Burgemeester Rijn-
ders, die namens de gemeentebesturen
dankte voor het vele werk dat ir van
Beekom voor Flakkee had verricht,
-waardoor hij aller bewondering had af
gedwongen, sprak
de heer ir van Beekom
.die zijn blik op de toekomst richtte, na
dankbaar geconstateerd te hebben, dat
Flakkee de gevolgen van de inundatie
al een heel eind te boven is. Twee vraag
stukken zijn voor de toekomst van be
tekenis:
Ie vaste oeververbinding
2e bestemmingsplan.
Wat het eerste betreft meende spr.
dat dit nog onvoldoende door de Flak-
keese bevolking wordt doorleefd. Nog
steeds ziet men niet in, dat het een
kwestie is van „to be or not to be", om
het zijn of het niet-zijn voor de agrari
sche ontwikkeling van het eiland. Het
gaat er niet over of men vlugger in
Rotterdam kan komen, maar dat de
producten in hoofdzaak uien op ieder
gewenst tijdstip afgeleverd kunnen
worden. Schepen laten ons op de mo
menten dat we producten moeten ver
voeren, door vorst in de steek. Nimmer
was een streek gebaat door isolement,
wel werd men groter door ontsluiting.
Verder heeft Flakkee vakbekwame
arbeiders. De werkloosheid neemt ech
ter een dreigende houding aan. Er
moet getracht worden regelmatig werk
te verschaffen onder sociaal rechtvaar
dige omstandigheden. Om dit te berei
ken dient de mogelijkheid voor de ver
bouw van kool, speciaal bewaarkool, die
veel winterwerk mee brengt» te worden
onderzocht. Het in te stellen sociaal-
economisch onderzoek op Flakkee juich
te spr. van harte toe.
Het bestemmingsplan is niet te schei
den van een vaste oeververbinding.
Flakkee moet vóór zijn. De arbeiders
moeten het eiland niet verlaten, terwijl
liier nog mogelijkheden geboden kimnen
worden.
Ir van Beekoni wenste tenslotte geen
dank, doch wilde wel danken voor de
liefde ,die Flakkee hem heeft gegeven,
waardoor hij in de zwaarste omstandig
heden het werk deed verrichten met een
blijmoedigheid, die voor slagen vereiste
is. De betekenis van de woorden uit 1
'Corinthe 13 vers 1: „Al ware het dat
ik de talen der mensen en der engelen
sprak, en 'de liefde niet had, zo ware
ik een klinkend metaal of een luidende
schel geworden" en vervolgens vers 2
en 3 had voor hem de laatste tijd grote
betekenis gekregen. Voor die liefde, zei
-spr. danken mijn vrouw en ik Flakkee.
Er blijft, zo besloot hij, een stukje diepe
genegenheid over voor het land, waar
ik als jong academicus voor de vorming
van maatschappelijke inzichten deze ja
ren mocht doorbrengen. Vanzelfsprekend
bleef de dahk voor het geschonken aan
denken niet achterwege.
De nieuwe consulent,
ir Van Gaaien
zeide tot de conclusie gekomen te zijn,
dat er op Flakkee iets groots kapot ge
maakt is. Op mij rust de taak om dit
gebouw weer in zijn schoonheid op te
bouwen. Daartoe is nodig de medewer
king van de landbouwers, de assisten
ten en ook van ir Van Beekom. Ik twij
fel, zei spr. aan de uitvoerbaarheid.
Waar men enkele keren gesproken heeft
«ver het ambtenaar zijn, verklaarde spr.
„'V\'eet dat ik boer ben en dat graag
wil blijven."
Tenslotte dankte de Voorz. de spre
kers, inzonderheid ir van Gaaien voor
diens diep besef van de taak die hem
wacht en sloot hierop de vergadering.
Alle aanwezigen namen daarna de ge
legenheid nog te baat de vertrekkende
consulent en zijn Echtgenote hartelijk
de hand te schudden.
HALVE CENT M^G NAAR BOVEN
WORDEN AFGEROND
Nu per 1 October j.l. de halve cent
uit de circulaire is genomen, bestaat
er geen bezwaar de halve cent naar
boven af te ronden. Hierbij is geen spra
ke van afronding per stuk, doch alleen
van afronding van het totaal bedrag
met een halve cent.
Huwelijk en bekering.
Nadat Bunyan uit de militaire dienst
in zijn geboorteplaats is teruggekeerd,
zet hij zijn oude zondeleven weer lustig
voort. De onaangename gedachten be
treffende dood en eeuwigheid tracht hij
door allerlei spel en tijdverdrijf uit zijn
geest Weg te bannen. Om zijn genoegens
na te streven verzuimt hij zijn werk en
al dieper zinkt hij weg in het moeras
van ongerechtigheid. Toch houdt de Hee
re Zijn oog van ontferming open over
het vooi-werp Zijner liefde, dat Hij op
Zijn.tijd terecht zal brengen.
Immers, Zijn Voorzienigheid gaat over
alle dingen. Opmerkelijk is de bijzon
dere leiding Gods met deze twintigjarige
jongeling. Door zijn eigen vrienden
wordt John overgehaald om in het hu
welijk te treden en onder Gods onzicht
bare besturing komt het tot stand. Wie
zal echter genegen zijn om zich aan
zulk een armoedig en losbandig jonge
ling te binden? zult ge wellicht vragen.
Inderdaad maakten zijn geringe afkomst
en zijn ongebonden levenswijze het bui
tengewoon moeilijk voor Bunyan om een
vrouw te vinden, die volkomen aan zijn
verlangens beantwoordde. Natuurlijk
wilde^ geen enkel aanzienlijk meisje zich
verbinden aan deze ruwe jongeman en
dus zag hij zich genoodzaakt iemand te
kiezen, die armer was dan hij. Tot onze
vei-wondering kreeg hij een vrouw, die
hoewel arm toch deugdzaam en harte
lijk, gehoorzaam en inschikkelijk bleek
te zijn. Ze was geboren uit godvrezende
ouders, die haar üi de waarheid en ken
nis der zaligheid onderwezen hadden.
Zonder enige statie werd het huwelijk
voltrokken. Ondertrouwkaarten werden
niet verzonden en van bruiloft of recep
tie was in het geheel géén sprake. Zelfs
een trouwpak of trouwjapon kon niet
worden gekocht. Het enige huisraad dat
ze bezaten v/as een tafel en een lepel
voor hun beiden. De schotel om uit te
eten ontbrak hun zelfs nog.
We zouden haast zeggen, hoe was
't m.ogelijk, dat ze trouwden! Armoedi
ger kon het toch bijna niet! Doch deze
vrouw had twee kostelijke boeken in
haar bezit, n.l. „Het Pad des Eenvoudi-
gen ten Hemel" en „De Practijk der
Godzaligheid." Deze boeken waren haar
nagelaten door haar overleden vader en
van meer waarde dan allerlei huisraad
of weelde. Met haar zacht gemoed wist
zij Bunyan over te halen deze boeken te
lezen en ook weer ter kerk te gaan. Zij
vertelde hem dan ook dikwijls, welk een
godvruchtig man haar vader geweest
was; hoe hij het kwaad bestrafte; zo
wel in zijn huis als onder zijn buren
en welk een streng en heilig leven hij
geleid had in woorden en in werken. Hij
luisterde naar de stem van zijn vrouw en
leerde op die wijze weer lezen, welke
kunst hij, bij gebrek aan oefening, bij
na geheel vergeten had. Zijn vrouw werd
dus een onuitsprekelijke zegen voor hem.
Elke gelegenheid nam zij dan 'ook te
baat om hem te waarschuwen voor de
brede weg des verderfs. Gedurig las ze
hem ook zelf voor uit de beide gods
dienstige boeken en de Heere wilde deze
eenvoudige middelen zegenen. Voortaan
ging John Bunyan, tweemaal ter kerk,
bad en zong gelijk de anderen en werd
nu uitermate godsdienstig, hoewel hij
zijn goddeloos leven nog bleef vasthou
den. Met bijgelovige eerbied zag hij op
tegen de Anglicaanse priesters, koorzan
gers, en allen die in de kerk werkzaam
mochten zijn.
Hij werd er door betoverd, hoewel uit
alles bleek, dat het slechts een bekering
was van de kroeg naar de kerk.
Op zekere tijd echter was het onder
werp, dat de priester besprak, het vie
ren van de sabbath. Duidelijk toonde hij
aan, hoe op de dag des Heeren gerust
moest wordeu van alle slaafse arbeid en
gebroken met de zonde. Nu was Bunyan
iemand, die in allerlei zonden behagen
schejite en ze vooral 's Zondags be
dreef. Deze predicatie trof hem dan ook
in zijn consciëntie, zodat hij meende, dat
de prediker deze bestraffende prediking
opzettelijk tot hem richtte, om hem zijn
verkeerde gewoonten voor te houden. Hij
kreeg zulk een gevoel van schuld in zijn
hart, als nooit te voren, en hij ging huis
waarts, zwaar neergedrukt door zijn
schuld.
„Voor een ogenblik was de heerlijk
heid, die er in mijn meestgeliefde ver
maken (gymnastische kunsten, klokken-
luiden en dansen) lag, zeer verminderd,
ja mijn vroegere uitspanningen kwamen
mij nu bitter voor", zo verhaalt Bunyan.
Doch ziet, dit duurde niet lang, en voor