De Wesreldraad van Kerken. Buitenland MEDITATIE Gods Kerk bemoedigd in bange tijden. Wie eenmaal Eilanden-nieuws leest <i--& IIATIDEtl-IIIEUWS Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerg 19 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1948 21e JAARGANG No. 1745 Abonnementsprijs 1.50 p. kwarts Advertentieprijs 12 et. p. mUlimetj Bij contract speciaal tarie. Deze maand zaJ er te Amsterdam een zeer belangrijke gebeurtenis plaats heb ben: niet minder dan 136 Kerken uit 40 landen zullen samenkomen op de Assem blee van de Wereldraad van Kerken, om zich te bezinnen over de ernstigepro blemen van deze donkere tijd. Om U een beeld te geven, hoe deze Wereldraad van Kerken is ontstaan, wij zen wij er op, dat er reeds een halve eeuw geleden een zeker streven was, om te komen tot een bundeling van christe lijke krachten tegenover een wereld, die meer en meer afzakt van God en Gods dienst. Vóór de eerste wereldoorlog was er een z.g. Oecumenische Beweging, waar de Kerken wel buitenstonden, maar die beoogde een vriendschap der volkeren door middel van de Kerken te bewerk stelligen. Na deze orlog verenigden in 1919 overwinnaars en overwonnenen zich in een Christelijk contact, dat te Wassenaar werd gehouden, waar wijlen bisschop Söderblom met het voorstel kwam tot een wereldconferentie der ge hele christenheid, om, met eerbiediging der geloofsverschillen, practisch samen te werken en gezamenlijk getuigenis te genover de nood der wereld te stellen. De beide takken van oecumenisch stre ven, die voor Geloof en Kerkorde (Faith and Order) en die voor Leven sn Samen werking (Life and Work) werden in 1938 saamgevat in de Wereldraad van Kerken, die te Utrecht voorlopig werd opgericht. De tweede wereldoorlog heeft definitief, verder werken verhinderd zo dat nu te Amsterdam de constituerende vergadering zal plaats hebben, als eerste Assemblee van de Wereldraad van Kerken. Vier internationale commissies heb ben zich bezig gehouden niet een vóór studie, betreffende de problemen die moesten bezien worden, n.l. de vraag naar het wezen der Kerk, naar wezen en gestalte van zending en evangeliesa- tie, naar sociale vragen en naar de nieuwe, internationale orde. Ook, dat overleg zal worden gepleegd over het vraagstuk Kerk en Israël, dienst en ar beid der vrouw in de Kerk, herleving der Kerk via gemeente en tenslotte de training der leken. Veertien dagen lang zullen circa 1500 man, uit alle delen der wereld, zich in deze en nog andere vraagstukken ver diepen. Dat hierbij tal van verschillen zullen openbaar komen valt te begrij pen, omdat hier zoveel mensen, van zo- veel verschillende kerken en evenzoveel controversen en tegenstellingen bijeen zullen zijn, een bonte verscheidenheid van geloofs- en kerkopvattingen. Men doet hier de poging om het ver scheurde en verdeelde christendom van deze wereld bijeen te brengen, zoeken naar een eenheid dus. De Rooms-Katholieke kerk is ook uit genodigd deel te nemen aan deze Con ferentie, maar, heeft geweigerd. Wel zul len zij „waarnemers" zenden. Rome heeft immers de pretehtie, de alleen zaligmakende kerk te zijn, met de Paus aan het hoofd, als stedehouder van Christus en vormt eigenlijk op zichzelf een gesloten eenheid. Daaraan deelne men zou voor haar verdeeldheid beteke nen, tenzij dan dat ze alle kerkgroepen naar zich over kon halen. Verschillende kerken van Gerefor meerde belijdenis, zowel in ons land als ook uit Amerika, wensten ook niet deel te nemen. Naar de mening van deze kerken is de basisformule, waarop deze conferentie is belegd, veel te ruipi geno men en bovendien nog niet eens bindend verklaard. Als dus straks de Wereldraad van Kerken te Amsterdam bijeen komt, kan men niet zeggen, dat daar nu de chris telijke kerken van heel de wereld samen zijn, maar slechts een deel der christe lijke kerken. En de eenheid is nog verre zoek. Want die kerken, die daar samen komen, kunnen vanwege de grote ver schillen, niet eens' gemeenschappelijk Avondmaal vieren. In een van de mede delingen over deze conferentie lazen we: „In de viering van het Avondmaal zal het harde feit van de verdeeldheid in alle scherptenaar voren komen, want het is onmogelijk, dat op deze conferentie, waar de Christenen van zovelerlei scha kering bijeen zijn, zij hun eenheid kun nen belijden aan het Avondmaal." Op zichzelf genomen is het zoeken naar eenheid een schoon ding. De grote vraag is echter, is er wat van God in, of is het enltel mensenwerk? Wij heb ben in dit blad betreffende de eenheid al meer betoogd, dat het zoeken en streven naar eenheid op een zeker vlak moet berusten. Dat vlak is dan toch zéker in de eerste plaats de erkenning van de onfeilbaarheid van Gods eeuwig blijvend Getuigenis, maar ook een leven uit en naar dat Woord. Zo zij niet spre ken naar dè.t Woord, het zal geen dage raad hebben. Spreken over Christus en een opper vlakkig belijden van „één Heer en één Heiland" is nog niet leven uit én door Christus. Allerlei slagzinnen op zo'n conferentie, als: „Het Heilsplan van God, temidden van de chaos der men sen" wil nog niet zeggen, dat men dat heilsplan Gods in het juiste licht beziet. Laten we dus niet denken, dat door deze vergadering van Kerken een groot licht zal geworpen worden op deze don kere wereld. Bij eigen licht loopt dat op een mislukking uit. Men spreekt nu wel, dat de kerk zijn licht moet laten schijnen in een donkere wereld, maar men moet eerst goed we ten wat duisternis is, wil men kunnen weten wat licht is. Vandaar dat Chris tus tot Nicodemus moest zeggen: Zijt gij een leraar Israels en weet gij deze dingen niet' „Dit is het oordeel, dat het Licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het Licht: want hunne werken waren boos." Berlijn. De besprekingen te Moskou zijn nog niet veel gevorderd. Het is vanwege de zeer grote ernst anders zou er weinig of geen belangstel ling bestaan voor de mededelingen die vanuit Moskou binnen komen. Het publiek kan de Russische tactiek niet begrijpen en wij moeten het toege ven, Ruslands houding is menigmaal niet te doorgronden. Bij de eerste en bij de tweede bespre king werden er optimistische klanken vernomen. De hoop herleefde dat er werkelijk enige ontspanning zou intreden. Nu na de derde conferentie met Molo- tof, zijn de gemoederen weer somber gestemd, en zelfs vanuit Londen werd de mededeling gedaan, dat de toestand veel ernstiger was, dan het publiek ver moed. Zo schijnt de toestand in geheel West-Europa te zijn. Het publiek wil eenmaal geen oorlog, en daarom worden al die sombere klan ken eenvoudig terzijde gezet. Alleen zeer verontrustende berichten doen ons een ogenblik stilstaan, maar niet zo gauw wordt er weer enige moed gegeven, of de bezwaren zijn alweer van de lucht. Thans hebben de Westersen een vierde onderhoud met Molotof aangevraagd. Met zekerheid valt er niets te zeggen, toch schijnt het, dat de Russen voet bij stuk houden, en van geen wijken vsdllen weten. Hoewel tot overleg bereid schijnen ook de Westersen niet van plan te zijn, het hoofd te buigen en van hun oorspronke lijke standpunt af te gaan. Men neemt aan, dat de besprekingen lopen over: 1. De blokkade te Berlijn; 2. Benoeming regering voor West- Duitsland; 3. De schadevergoedingen door Duits land te betalen; 4. De toekomstige verdeling en rege ringsvorm voor geheel Duitsland. Wat is hu de Russische houding? Als Molotof werkelijk overtuigd is, dat er met de Westersen geen land te bezeilen is en dat ook zij pertinent bij hun stand- I. De beekjes der rivier zullen verblij den de stad Gods, het Heiligdom der woningen des Allerhoogsten. (Ps. 46 5.) Dat is een Hefelijk zangstuk. Het is de blijde geloofsroem der Kerk. Wie van Gods kinderen kent er zich niet toe aangetrokken? Het is een lied des be- trouwens, waarin dês Heeren verdrukte erfdeel zich veilig kent in de handen van den Machtige Jacobs. Waarin zij zich getroost kent onder al het geweld, dat zich tegen hetzelve verheft. Hoe wonderlijk is toch de Heere, de Almach tige, in al de bedelingen en verlossingen- Zijns Volks. Neen, het Sion Gods behoeft niet te vertwijfelen, noch gans moede loos te zijn ten dage als alles samen spant om haar van de aarde te verdoen. Als de vijand opkomt als een stroom en zich als geweldige wateren verheft om Gods Kerk te overstromen en van de aai'de weg te spoelen, toch, geen nood, want dan, ja, dan zullen de beekjes der rivier van Gods vertroostingen en uit- reddingen verblijden de stad Gods, het heiligdom der woningen des Allerhoog sten. De nood van Gods kinderen kan soms hoog klimmen. De kleinmoedigheid van Sion is zo groot, dat zij alle gunstrijke teltenen van verlossing ten kwade uit legt. God was op weg om aan vader Jacob al Zijn vertroostingen als een zacht vlietende beek weer te geven in het terugvoeren van al zijne kinderen, ook van Jozef; en toch roept hij in kleinmoedigheid des harten uit: „al deze dingen zijn tegen mij." Hoe schreeuwden de kinderen Israels vanwege de be nauwdheid des geestes in Egyptelaiid, toen de Heere MozeS gezonden had om hen te verlossen en al hunne banden te verbreken. Hoe werd David, de man naar Gods hart, met kleinmoedigheid be vangen, toen de Heere op weg was hem in Sauls plaats op de troon van Israël te zetten. Toen zeide hij in zijn hart: „nu zal ik een der dagen door Sauls hand omkomen. Mij is niet beter, dan dat ik haastelijk ontkome in het land der Filis tijnen." En de discipelen des Heeren maakten het niet beter. Leest maar Mattheus 14. Zij waren op het meer van Genesareth en dreigden met hun scheepje door de golven en baren der zee te vergaan. Als toen kwam Christus wandelende op de zee om Zijne stand vastige liefde te opinbaren en door Zij ne almacht te helpen. Die de verbolgen wateren maakt tot een begaanbaar pad onder Zijne voeten, en de bruisende wa teren verandert in ene zachtvlietendö beek. Maar de discipelen werden temeer bewogen en schreeuwden van vreze en kleinmoedigheid des harten. Hoe weinig verslaan we toch van de wegen Gods en zijn telkens genegen aan Zijne gunst rijke tekenen ter verlossing ene kwade uitlegging te geven. Maar de Heere zal daarom Zijne ver lossende hand nie:t terugtrekken. Hij verheerlijkt Zijne kracht In de zwakheid der Zijnen en geeft aan Zijn wankelmoe dige gunstgenoten de zonderlinge bewij zen Zijner liefde, dat Hij voor hen leeft en een welgevallen in hen heeft. Hij baant Zich een weg ter verlossing door alle zwarigheden heen, om het bruisen der wateren te stillen en de stad Gods te vertroosten met de beekjes der rivier Zijner liefde en genade. Geen ding is Hem te wonderlijk om de droefenis Zijns volks te veranderen in blijdschap en Zij ne verschrikte en wankelmoedige kinde ren te bemoedigen in bange tijden. Bang wa§ het ten dage van koning Hiskia, toen de heirscharen der heidenen, de Assyriërs, Jeruzalem, de stad Gods, het Heiligdom der woningen des Allerhoog sten, belegerden. De stad Gods, omdat de Heere alda.ar woonde en waarheen de stammen des Heeren opgingen tot de ge tuigenis Israels, om de Naam des Hee ren te danken. Het Heiligdom der wo ningen des Allerhoogsten, waar Hij woonde boven de Ark des Verbonds, boven het verzoendeksel in het Heilige der Heiligen. Daar te Jeruzalem waren de wateren van Siloa, die zachtkens gaan, aan de voet van Sions gebergte en waardoor des konings hof en de in woners der stad werden gedrenkt. Met welk een bezorgdheid was de koning vervuld, toen hij Jeruzalem zag om ringd door de Assyriërs en bevreesd was dat de wateren van Siloa zouden worden afgesneden van de stad en des wege hare inwoners van dorst zouden versmachten. Maar neen, dat zou niet geschieden. Het gedruis der legerscha ren zou niet verhinderen kimnen, dat de wateren van Siloa, de beekjes der rivier, de stad Gods, de woning des Allerhoog sten zouden verblijden, al had de koning Hiskia zelf uit bezorgdheid den opper sten vijver al toegestopt om de vijand te verhinderen daarvan gebruik te maken. Ds. B. (Wordt vervolgd) punt volharden, zal hij dan bereid zijn tot overleg, of zal de ontzaggelijke wer kelijkheid van een derde oorlog wórden aanvaard Het is met Rusland al meer voorge komen, dat niemand nog meer enige hoop koesterde op toenadering en een absolute breuk werd verwacht en dat Molotof in eens bijzonder toegeeflijk werd. Verrassingen zijn niet uitgesloten en daar wordt algemeen op gehoopt. Intussen gaat het vervoer per vlieg tuig regelmatig door. Rusland had zulk een intensieve bevoorrading niet ver wacht en zit met het geval toch wef enigszins in de maag. Frankrijk. Met 325 tegen 215 stemmen heeft het Franse Assemblee de voorstellen van minister Reijnaud aanvaard. Reijnaud heeft heel duidelijk de zeer critieke toestand van Frankrijk ge schetst. Het land verkeert aan de rand van de ondergang. Alleen uiterste voor zichtigheid, gepaard aan grote arbeid zaamheid en spaarzaamheid, zouden het land er nog bovenop kunnen helpen. De landbouw moet veel intensiever worden. Uit de grond moet veel meer worden gehaald. De industrie moet zich nieuwe machines aanschaffen, teneinde met het buitenland te kunnen concurreren, op dat het Franse product kan worden ge ëxporteerd. De nieuwe regering heeft aangekon digd, dat zij een evenredige belasting- •heffing zal invoeren. Hiervoor heeft vooral het Franse publiek veel belang stelling. De belastingen in Frankrijk zijn niet zo hoog als in andere landen. Zo b.v. heft Engeland 38 procent be lasting van het Nationale volksinkomen tegenover Frankrijk slechts 23 procent. Werkelijk een zeer groot verschil. Toch moet de heffing in Frankrijk veel onbil lijker werken dan in Engeland. Acht en twintig uren heeft de Franse kamer zoek gebracht met het debatte ren over deze voorstellen. Omdat geen andere oploSsing mogelijk bleek, hebben de partijen zich bij het regeringsvoorstel neergelegd en schoorvoetend, ja zelfs met tegenzin de regering de gevraagde volmachten verleend. Frankrijk biedt heel duidelijk het beeld van het verkeerde, dat het demo- Zie voor vervolg pag. 2 Ie kolom blijft dit lezen. Het is actueel in alle opzichten en verschaft tweemaal per week een grote verscheideiiheid van allerlei nieuws, zowel uit het binnen- als buitenland. Het aangewezen blad om in te adverteren en voor het plaatsen van Familieberichten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1