Rijwielen WONINGBOUW Kabinet is gevornnd Een nieuw Z «s De heer W. Dreës (P.v.d.A.) Minister-President Een kwestie van tijd. Gemotoriseerde EiiAnDEH-niEui/s Bureau: Prins Hendrikstraat 122c Middelhamis, Telef. 17, Giro 167930 Postbox 8. Telefoon Drukkerij 10 CHR. WEEKBLAD OP GEREFORMEERDEN GRONDSLAG voor de ZUID-HOLLANDSCHE en ZEEUWSCHE EILANDEN WOENSDAG 11 AUGUSTUS 1948 21e JAARGANG No. 1744 Abonnementsprijs .1.50 p. kwartaa Advertentieprijs 12 et. p. milllmetei B3 contract speciaal tariei. Een belangrijk stuk van de wederop bouw is de woningbouw. Velen menen dat de wederopbouw, of het hergtel, zo ongeveer alleen maar de bouw van woningen bevat. Dat is niet juist. Het verkeerswezen en het be- drqfsleven waren bö de bevr^ding van het Duitse juk grondig ontredderd. We gen «n bruggen waren stuk. Locomotie ven en wagons waren weg of onbruik baar; hele railbanen waren verdwenen, electrische bovenleidingen geroofd. Zeet- schepen waren ondergegaan. Binnen vrachtschepen, vracht en personenauto's waren weggehaald. Zonder een goed verkeerswezen kan van wederopbouw geen sprake zijn. Daarbij waren dijken .doorgestoken, grote stukken land aan de golven prijs gegeven; vliegvelden vernield, fabrieken leeggeroofd. De noodzakelijke productie ontbrak. De bedrijven moesten soms van de grond op worden gebouwd, ma chines aangemaakt of gekocht |n het buitenland. De opbouw en het herstel van al deze dingen moest worden aangepakt. Veel moest voorrang worden verleend. Er moest voor werk worden gezorgd. Bij al deze dingen moest de woningbouw wor den achteruit gesteld. Nu, na ruim drie jaren, is het verkeer grotendeels hersteld. Alle grote spoor bruggen (zij het dan sommigen met en kel spoor) zijn weer in gebruik. Treinen en autobussen vervoeren meer personen dan vóór de oorlog. Men moet verbaasd staan over de drommen mensen, die zich op de stations bewegen, vooral in vacantietijd. De meeste, f abrieken zijn hersteld of herbouwd. Nieuwe zijn er bij gekomen. De productie van allerlei-goederen heeft het vooroorlogse peil weer bereikt, al is het dat vrij er misschien minder van krijgen, omdat een groot deel voor ex port bestemd is. De overstroomde en verwoeste gebieden zijn weer terugge wonnen voor land- en tuinbouw. Maar de woningbouw komt achteraan. Er is woningnood. Normaal moet er jaarlijks een aantal woningen bijgebouwd worden orc^ de be volkingsaanwas te kunnen opnemen en de oude woningen te kunnen vervangen. Daarin is in de bezettingstijd een grote achterstand ontstaan. Daarbij zijn onge veer tien procent van de woningen door oorlogsgeweld verrfio&st ot door de Duitsers afgebroken. Tot nu toe is de bouw van woningen nog niet toereikend ora de oude wonin gen te vervangen en om gelijke tred te houden met de bevolkingsaanwas. Dat wil dus zeggen, dat het woningtekort thans jaarlijks nog toeneemt. Inplaats van dat de achterstand wordt ingehaald, wordt deze nog steedsgroter. Nu het herstel van het verkeer en van de bedrijven grotendeels heeft plaats gehad, moet de voorziening in de wo ningnood aan de beurt komen. Hierbij doet zich een grote moeilijk heid voor. Alles is aanmerkelijk duurder gewor den. De kosten voor het levensonderhoud zijn sterk g'estegen. Het ontzaglijk ver lies door ons geleden moet zo gelijkma tig mogelijk worden gedragen door alle bevolkingsgroepen. Om de kosten van het levensonderhoud zoveel mogelijk te drukken mochten de huishuren niet worden verhoogd. De kosten voor de nieuwbouw zijn echter verdrievoudigd. Voor deze prijzen zijn geen huizen te bouwen als de huuropbrengst niet hoger mag zijn. Op de duur zijn deze lage huren dan ook niet te handhaven. Dan zou er een wanverhouding,ontstaan. Deze is er reeds nu. De lasten en re- paratiekosten zijn verhoogd. De eige naars van de oude huizen moeten dus een offer brengen. Maar op de duur Kloeten ook de huren op een hoger ni veau komen. Men vril daarmee wachten tot een verlaging van de andere levens- kosten zich heeft ingezet. Het spreekt vanzelf dat men tracht de bouwkosten zo laag mogelijk te houden. Maar voor het ogenblik schat men de kosten van een arbeiderswoning op 15.000. Gestreefd moet dus naar lagere bouw kosten en grotere productie. Voor belegging behoeft men nu geen huizen te bouwen, ook al worden ruime subsidies verstrekt. De particuliere bouw is dan ook gering. En deze is juist het goedkoopst. Geeft men meer bouwvergunningen, dan schiet'het aan tal arbeidskrachten tekort en ontstaat de neiging tot oplopen van de loneiL Zijp er dan bovendien te weinig materi alen beschikbaar, dan stagneert de bouw en lopen de kosten nog verder op. Er moet dus een rem aangelegd worden bij het verstrekken van bouwvergun ningen. Maar hieVdoor nemen de staats- bemoeiïngen toe en stijgen de kosten eveneens. Het enige, wat overblijft is, dat per man meer wordt gepresteerd. Maar, hoe dat te verkrggen? Er is een loonstop. Dat moedigt niet aan om har der te werken. Men zal nu naar middelen moeten uitzien, waarbö men de loonstop handhaaft en toch weer een premie stelt op grotere prestatie. Daartoe is in enige steden een proef genomen, waarbij men toch weer van zijn eigen principe af gaat. Toch meer geven dan eigenlijk verordend is, als er dan maar meer ge daan wordt. Dan wordt het bouwen goedkoper en komen er meer huizen klaarals er tenminste dan maar genoeg materialen beschikbaar zijn. Wij vrezen dat het wel vast zal lopen, tenzij er welljewust aangestuurd wordt om de staatsbemoeienis tot het hoog nodige te beperken en uiteindelijk te doen beëindi gen. Die geleide economie is duur. En al beweert men dat het nu tot op zekere hoogte niet anders kan, dan zeggen wq: Laten wij er althans de les uit trekken, dat, als en zodrö, wij het missen kun nen, wij er volledig mee breken moeten. Da kabinetsformateur, mr Van Schalk, is erin geslaagd een nieuw kabinet te vormen. De heer W. Drees zal optreden als minister-president en minister van algemene zaken. Mr. Van Schalk zelf treedt op als onder-voorzitter van de minsterraad. Tevens is hij minister zonder portefeuille en minister van verkeer en waterstaat ad interim. Het ligt echter in de bedoeling spoedig in deze vaca ture te voorzien. Zaterdag tien uur heeft de beëdiging van de nieuwe ministers ten paleize Soestdijk plaats gehad. Donderdag zal de nieuwe regering in de Tweede Kamer waarschijnlijk een verklaring afleggen. De kabinetsformateur heeft aan de Prinses-Regentes de volgende ministers voorgedragen: W. Drees (P.v.d.dA.) Den Haag, ministervan algemene zaken, minister-president Mr. J. R. H. van Schalk (K.V.P.), Den Haag, minister zonder portefeuille en minister van verkeer en waterstaat ad interim Mr. D. U. Stikker (V.V.D.), Amsterdam, minister van buitenlandse zaken Mr. Th. R. J. Wijers (K.V.P.), Vught, mmister van justitie. Mr. J. H. van Maarseveen (K.V.P.), Utrecht, minister van binnenlandse zaken Prof. dr. F. J. Th. Kutten (K.V.P.), Nijmegen, ijiinister van onderwijs, kunsten en wetenschappen. Prof. mr. P. Lieftinck (P.v.d.A.), minister van financiën. Mr. W. F. Schokking (C.H.U.), Amsterdam, minister van oorlog en marine ad interim. Mr. dr. J. in 't Veld (P.v.d,A.), Den Haag, minister van wederopbouw en volkshuisvesting. Prof. Dr. J. R. M. van den Brink (K.V.P.),, Laren, (N.-Holland), minister van economische zaken. S. L. Mansholt (P.v.d.A.), Wassenaar, minister van landbouw, visserij en voedselvoorziening. Mr. A. M. Joekes (P.v.d.A.) Den Haag, minister van sociale zaken. Mr. E. M. J. A. Sassen (K.V.P.)Vught, minister van overzeese gebiedsdelen. L. Götzen, Den Haag, minister zonder portefeuille. Prinses-Regentes naar het Loo. Nadat Zaterdag op het paleis Soest dijk de beëdiging der nieuwe ministers had plaats, gevonden, vertrok de Prinses Regentes 's middags met de prinsesjes naar het Loo, waar zij tot het einde van deze maand zal vertoeven. Ook prins Bemhard, die half Augustus uit Londen wordt terugverwacht, zal zijn intrek op het Loo nemen. De horloges van de K.L.M.-vliegers moeten altijd de juiste tijd aanwijzen, omdat het voor de positiebepaling van het grootste belang is, dat men precies weet op welk tijdstip men de daartoe benodigde waarnemingen doet. De vlie gers beschikken "daarvoor dan ook over horloges, die tot de besten van de we reld behoren. Desondanks laat men toch niets aan het toeval over; zelfs het beste horloge kan in de practijk, weliswaar zeer ge ringe, maar toch ontoelaatbare afwij kingen gaan vertonen. Om er zeker van te zijn, dat een horloge onberispelgk zijn taak vervult, wordt het geregeld gecontroleerd; daartoe heeft de instru mentenafdeling van de K.L.M, de be schikking over een apparaat, waarvan tot nu toe in ons land slechts enkele exemplaren aanwezig ztjn. Dit apparaat, de Timeograph genaamd, is een Amerikaanse vinding; het bestaat uit een kastje, waarop links het te tes ten horloge bevestigd wordt. De tikken van het horloge worden door een micro foon opgevangen en langs electrische weg versterkt. Door de aldus opgewekte stroomstoten drukt een electrische spoel een schrijfstift en een schrijfmachine lint op een papieren strook, waarop een schaalverdeling is gedrukt. Op deze strook komen dus naast elkaar een groot aantal streepjes te staan, voor elke tik één. Nu bestaat een tik van een horloge uit twee verschillende geluiden, die vlak op elkaar volgen; voor elk van deze beide geluiden komt op de papierstrook ook een streepje te staan. Uit de onder linge afstand tussen de streepjes kan men afleiden welke onregelmatigheden zich in de loop van een bepaald horloge voordoen. Een test van een horloge op dit appa raat duurt 24 uur; het komt n.l. dik- wflls voor, dat een horloge na 24 uur blijkt volkomen gelijk te lopen, terwijl het echter in de tussenliggende tijd wel afwijkingen heeft vertoond, die elkaar weer hebben opgeheven. Het testen geschiedt door^de I.B.R.A. (Instrumenten, Electriciteits- en Radio Afdeling) op Schiphol, en' de vakkun digheid van de technici van deze afde ling staat er borg voor, dat de gecon stateerde afwijkingen worden opgehe ven. Dan beschikt de vlieger weer over een horloge, dat volkomen aan de stren ge eisen die hij moet stellen, voldoet. De inwoners van Voorburg hebben enige tijd, geleden van een ongewoon schouwspel kunnen genieten: een vijftig wielrijders snorden hun in snel tempo voorbij, zonder te trappen. Zowel de da mes ais de heren zaten op een dames- rigwiel, een kettingkast bleek er niet te zijn, het frame bestond uit een dikke buis, over het voorwiel was een motor gebouwd. Deze vijftig wielrijders waren journalisten, uitgenodigd door de N.V. Handelmaatschappij R. S. Stokvis Zonen te Rotterdam en Van der Heem in Den Haag om een proefritje te ma ken met het Rijwiel Sólex, de gemotori seerde fiets, waarmee men in de ko mende maanden en jaren wielrijdend Nederland hoopt te veroveren. We kun nen niet anders zeggen dan dat het plezierig en gemakkelijk reed en dat men zonder enige voorafgaande oefe ning het Rijwiel Solex even vlot gebruik te als een gewone fiets. Met een paar simpele handbewegingen wordt de mo tor in- en uitgeschakeld; wie lust heeft het Rijwiel Solex ook eens als gewone fiets te berijden, wipt de motor achter over. Eén handletje aan het stuur is voldoende om de snelheid te regelen, te vertrekken en te stoppen. Een blad als de Kampioen heeft in de loop der jaren in zijn kolommen al heel wat beschrijvingen gehad van rijwielen, voorzien van een installatie, die het trappen overbodig maakte. We hebben fietsen gekend, waarbij de motor achter op de bagagedrager was gemonteerd of op een los wieltje; ieder, die het land had aan de de trapbeweging van de ge wone fiets of die er om pjn lichamelijke constitutie ongeschikt voor was, volgde steeds met belangstelling deze vindin gen. Na verloop van tijd verdwenen ze echter weer en niemand hoorde er meer wat van. Achter de schermen is mei\ echter stevig blijven experimenteren. Frankrijk en Italië zijn de landen, waar men zich er het meest mee bezig houdt gehouden. De Parijse carburatorfabriek „Solex" deed proefnemingen, waarbij het rijwiel bij de motor werd aangepast en dus een speciale constructie vroeg, de Italianen bouwden losse motoren, die men op be staande rijwielen kan monteren. Na rijp beraad en talrijke proefnemingen heeft Van der Heem de voorkeur gegeven aan het Parijse systeem, daar bleek, dat b3 montering van de motor op een gewone fiets de berijder snel vermoeid wordt en men bovendien voor de moeilijkheid stond, dat 80% van de Nederlandse fiet sen is voorzien van torpedonaven, een remsysteem, dat voor een gemotoriseer de fiets gevaren met zich brengt. In Parijs was men in 1940 zo ver, dat enige prototypen van deVélo Solex wa ren gemaakt, in de vijf jaren bezetting werd stilletjes doorgewerkt en na de bevrijding hebben reeds duizenden rij wielen met hulpmotor de fabriek ver laten. Van der Heem heeft een jaar lang met het Rijwiel Solex proefgere- den, zijn bruikbaarheid beproef d bij allo weersgesteldheden, op alle soorten we gen en paden en is over het resultaat zeer tevreden. Vóór 31 December zullen hier 2000 2500 Rijwielen Solex zijn geproduceerd. Zij hebben een maximum snelheid van 22 km. per uur, de een- cylinder tweetakt-motor gebruikt één liter benziime op 100 km, de aandrijving geschiedt op de voorband door middel van een carborundumrol, die slijtage van de band belet, de remmen zijn velg- remmen. De'fiets weegt 25 kg., waar van 7 kg. voor de motor. Op een belangrgke vraag voor toeris tisch Nederland, n.l. of het Rijwiel So lex ook op de rijwielpaden zal worden toegelaten, moet op het ogenblik ont kennend geantwoord'worden. Want mo menteel zijn de Rijwielen Solex nog aan de wettelijke bepalingen voor motorry- wielen, onderworpen. De kans is echter niet uitgesloten dat bij de nieuwe Mo tor- en Rijwielwet rekening zal worden gehouden met het gemotoriseerde rg- vriel, waardoor het mogelijk zou wor den dit te gebruiken zonder rij- en num- metbewijs, en ook op rijwielpaden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1948 | | pagina 1